Probleem bij opstarten computer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:39
Mijn vraag
Als ik de power button indruk van mijn pc gebeurt er niks. Als ik dan even de stroom er af haal bij de voeding, of eventjes de 24 pins connector los heb gehad, dan werkt de knop weer normaal.
Zodra de computer weer aan is werkt alles naar behoren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 136,-€ 136,-
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 79,90€ 79,90
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 74,90€ 74,90
1Fractal Design Define S€ 76,95€ 76,95
1BenQ BL2420PT Zwart€ 249,-€ 249,-
1Iiyama ProLite E2210HDS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM650x€ 106,-€ 106,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het gebeurde gisteren voor het eerst. Er zijn 3 recente veranderingen aan mijn setup de laatste dagen die mogelijk hier iets mee te maken kunnen hebben.

1. Ik heb sinds kort een nieuwe mini displayport naar displayport kabel om mijn BenQ scherm aan te sluiten. Als deze is losgekoppeld veranderd er niks aan het probleem.
2. Ik heb sinds kort weer aan de overclock op mijn GPU gezeten. Sinds mijn laatste nieuwe windows installatie rond q2 2016 liep de kaart weer op stock speed. Ik heb hem gister weer overgeclocked naar 1150mhz, maar als ik alles weer op stock zet dan blijft het probleem. Ik heb de kaart ook even op 1170 gehad waarbij ik artefacting en framedrops kreeg in CSGO, waarna ik snel weer heb gedownclocked. Voorheen werkte 1170 mhz wel prima.
3. Ik heb sinds een paar dagen Plex draaien op deze pc, lijkt me niet dat dat het probleem kan zijn, maar je weet maar nooit.

Wat ik al exact heb geprobeerd;
  • Opstarten zonder displayport kabel aangesloten zoals eerder genoemd
  • Gecontroleerd of alle kabels van de voeding naar de juiste onderdelen goed zijn aangesloten
  • Overclock weghalen
  • Proberen op te starten met een schroevendraaier ipv de power switch. Heb ook reset switch aan pwr header gezet.
  • Moederbord gecontroleerd op kapotte condensatoren. (Alles zag er prima uit)
Bovengenoemde acties hebben geen positief resultaat behaald.

Hebben jullie nog ideeën over wat het probleem kan zijn, en hoe ik die opties kan uitsluiten? Het klinkt voor mij als een voedingsprobleem, maar ik zou het niet verwachten aangezien mijn voeding van relatief goede kwaliteit zou moeten zijn en nog geen jaar oud is.

Update: het probleem lijkt er ook te zijn als ik alle externe devices loskoppel behalve de muis en 1 hdmi scherm (iiyama)
Ook lijkt het dat de restart functie in windows nog wel normaal werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Je wil dit soort gekke dingen ook nog wel eens zien als je een niet geaard stopcontact gebruikt. Heb je bij het nieuwe scherm er toevallig ook een ander stekkerblok tussen gezet of iets in die geest?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Er is op dat vlak niets veranderd. Ik gebruik al jaren voor mijn setup hetzelfde stekkerblok in het zelfde stopcontact. Beide zijn ook geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Kan zijn dat er iets niet goed afgesloten wordt, door bijv windows, test met een livdcd van ubuntu of je het hier ook hebt.

Door bijv voeding, leen er een en test.

Voor de rest, koppel zoveel mogelijk hardware los, en test.
De rest van hardware uitwisselen en testen.

Dan misschien moederbord opbouwen buiten de kast, op een stuk karton.

Vergeet ook niet de muis , toetsenbord.

En geen conclusies trekken van is bijna nog nieuw of een goede voeding, test en je weet het, anders weet je niks.

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 07-01-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik zal morgen even mint op een sticky zetten. Als het probleem daarna blijft zal ik kijken of ik ergens een voeding kan lenen. Als iemand nog een andere ideeën heeft hoor ik het nog graag.

Update: Zojuist mijn computer afgesloten vanuit Mint. Probleem bleef nog steeds. Nu kijken of ik ergens een andere voeding kan regelen om dat uit te sluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door Flamesz op 08-01-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik kan van een vriend voeding lenen om mee te testen. Nu vroeg ik me af, dat als de mijne weg zou zijn ik deze ook kan gebruiken. Ik ben zelf geen voedingkenner maar het leest alsof deze maar ~230 watt op de 12v rail kan leveren en volgens mij zou dat niet genoeg zijn voor mijn rig. De voeding betreft een xilence xp 500
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/edp30j24fd13xyw/IMG-20170109-WA0001.jpg?raw=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik heb inmiddels weer wat nieuws te melden, en ik begrijp er zelf bijna niks meer van.
Om het even kort samen te vatten, het lijkt er op dat de nieuwe displayport kabel die ik noemde de boosdoener is, en dat die ook mogelijk andere problemen veroorzaakte die ik in het afgelopen anderhalf uur heb getroubleshoot waaronder. Meer details in de tl;dr.

Nu heb ik al gehoord dat een goedkope DP kabels rare kuren kan vertonen, maar dat het zo'n invloed op mijn rig kan hebben lijkt mij toch van de gekke. Ik zie zelf nog dat mogelijkheid dat het de voeding is, al zou ik niet weten hoe, of het moederbord, aangezien ik daarvan makkelijker zou kunnen geloven dat het zulke verschillende problemen kan veroorzaken. Of misschien de DP Poorten op de GPU.
Nu is de vraag hoe ik nog zeker kan zijn wat het is, aangezien de kuren ook zo afwisselend lijken te zijn. (toen ik dit topic maakte bleef het probleem met de DP kabel losgekoppeld, nu lijkt het probleem tijdelijk verdwenen, plotseling problemen met mijn schijven, etc.)

Is er iemand die ooit van iets vergelijkbaars heeft gehoord, en wat was toen het probleem/de oplossing? Ik zou graag meer informatie will over wat het zou kunnen zijn, en nu er voor mij zo veel opties zijn wat het kan zijn durf ik moeilijk iets voor garantie op te sturen vanwege mogelijke onderzoekskosten voor het sturen van een werkzaam product.
quote: tl;dr
Harde schijf D oogt traag. herstart computer

Bij herstarten gaat het fout, blijft eeuwig laden bij het opstarten van windows.

Boot op Linux Mint USB, Mint geeft aan geen enkele schijf te kunnen openen omdat windows er niet goed is op afgesloten.

Na meerdere pogingen herstarten kom ik in startup repair. Hierin klikken op herstart brengt me naar windows.

In Windows is schijf D niet gemount, heeft geen mogelijke opties bij diskmanagement.

Bij herstarten om te kijken of D terug komt blijkt dat ik er alleen via startup repair in kom.

Meerdere keren herstarten om te kijken of random dingen werken om de schijf weer geboot te krijgen. herstarten alleen succesvol via startup repair. Een van de geteste dingen was disablen van windows quick boot.

Koppel 2 harde schijven los van voeding en mobo, alleen ssd nog aangesloten. Ook alles op de achterkant van moederbord los behalve 1 scherm (iiyama via hdmi), muis en toetsenbord.
Windows start perfect.

Sluit af, koppel schijf D, start perfect op.

Sluit af, koppel schijf E, start perfect op.

Sluit af, sluit alles weer aan op achterkant pc. Moet opeens weer voeding switchen zoals aan begin van topic.

Sluit af, koppel alles weer los aan buitenkant. Start perfect op.

Voeg BenQ monitor via DP toe, probleem is weer terug.

Monitor weg. Alle andere dingen weer terug, werkt nog steeds perfect.
edit: misschien nog relevant om te noemen, maar voor ik deze displayport kabel had, had ik een week of 2 een andere die ook kuren vertoonde. Als de kabel een klein beetje bewoog aan de monitor kant dan verloor de monitor een paar seconden beeld tot hij weer gedetecteerd werd. Een zelfde beweging aan de GPU kant had niet hetzelfde resultaat. Heb ik gewoon 2x pech gehad op rij met DP kabels?

[ Voor 6% gewijzigd door Flamesz op 13-01-2017 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of een slechte DP connector van de monitor. Probeer eens met HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Dezelfde monitor aangesloten via hdmi geeft geen problemen.
Pagina: 1