Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 19:07:
[...]
Ik weet het. Nog een half jaar geduld, maximaal.
[...]
De masses die twee highend NVidia-kaarten hebben, niet de rest van de gamers, in ieder geval niet zonder te 'hacken'.
Zie Borderlands 2 waarin je perfect PhysX door de CPU kan laten afhandelen door een paar geheime parameters in het configuratiebestand te plaatsen. Ik weet niet hoe het is ontdekt (een programmeur van de developer die het lekte?) maar iedereen die een AMD-kaart heeft en die dit uit heeft geprobeerd kan bevestigen dat het bullshit is om deze PhysX-effecten door de grafische kaart te laten renderen, je geeft de grafische kaart onnodig extra belasting terwijl de CPU het prima aankan. Goed, op mijn antieke CPU moet je dat niet op vol zetten maar op een doorsnee CPU gaat dat prima. Zelfs bij mij draait het nog behoorlijk op vol, alleen krijg je een te grote drop in de FPS bij bijv. Fink's Slaughterhouse, op medium draait het echter prima. Dat zou ik niet hoeven te proberen zonder die hack te doen, in dat geval is het spel onspeelbaar. Ik weet het omdat ik beide heb uitgeprobeerd.
http://pcgamingwiki.com/w...nds_2#System_requirements
Een heel klein beetje naar boven scrollen, je ziet het meteen.
Hier kan je zien hoe NVidia nog steeds PhysX blokkeert voor een NVidia-kaart als er een AMD-kaart naast zit.
https://www.reddit.com/r/...physx_in_its_own_card_as/
"NVIDIA's standard shark business practices are usually never good for consumer." (goede typering)
NVidia heeft ook jarenlang hetzelfde geflikt als je twee NVidia-kaarten van verschillende tiers hebt, bijvoorbeeld een 680 en een 560 of zo. Dit is dus het softwarematig blokkeren van functionaliteit in de hardware die prima zou werken.
Kortom, heel dat PhysX gebruikt NVidia voor 1 doeleinde: meer NVidia-kaarten verkopen. Voer exact dezelfde code op een normale manier uit (de API laten bepalen of dat de CPU of de grafische kaart het uitvoert) en het werkt beter.
Ik heb er geen probleem mee als NVidia (of AMD) eigen code aanbiedt aan een developer waarvan ze weten dat die goed rendert op de kaarten die ze verkopen en die grafisch iets toevoegt aan het spel, onder een aantal voorwaarden. Sta de developer toe om het ook voor de concurrent te implementeren en de concurrent de code te laten optimaliseren voor hun kaarten, sta de developer toe om code van de concurrent te aanvaarden voor hetzelfde effect. Een concreet voorbeeld: Hairworks van NVidia en TressFX van AMD voor TW3. Iedereen is dan tevreden. AMD heeft ook zat fouten gemaakt maar wat betreft de grafische kaarten voor onder Windows speelde AMD het spel op een keurige manier in de afgelopen jaren, NVidia kreeg alle medewerking om TressFX te implementeren en te optimaliseren voor Tombraider, AMD koos hierbij ook niet voor software waarvan ze weten dat die slechter draait op NVidia-kaarten. Dat is hoe het hoort, NVidia daarentegen zet bewust de tessellation extreem hoog - zo hoog dat het echt niets toevoegt voor de grafische kwaliteit hoe goed je zicht ook is - omdat NVidia weet dat de AMD-kaarten niet die extreme tessellation aankonden/aankunnen.
spoiler:Het puntje waar ik wel kritiek op AMD heb: de ondersteuning voor Linux. Dat is inmiddels wat verbeterd maar daar lieten ze te lang te veel liggen.
[...]
Wat prima was, want met die ene insteekkaart kon je het gebruiken en die prijs zou vanzelf snel zijn gezakt als het product het überhaupt had overleefd. Als het product het niet had overleefd dan zouden we dezelfde effecten krijgen maar veel beter (minder negatieve impact op de FPS) gerenderd zoals je kan zien bij Borderlands 2.
PhysX 1 addon kaarten gehad in elke van de 3 PC en Ghost Recon Adv.Warfare 1 & 2 co-op gespeeld en dat was vet.
1 de eerste PhysX chip was geproduceerd op toen oud procede in tijd dat singlecore de norm was en ATI met R520 recent wat gpgpu kon doen dmv HSML
Zou 2 jaar mee moeten gaan uiteindelijk na 3 jaar nog geen gen2 PhysX en in de G80 tijd de 1 gen van nV die wat beter bij was op gpgpu gebied concureerde die ouwe PhysX1 met dino procede tegen GPU op de nieuwste procede.
Mij viel op dat men zo kortzichtig was dat gpu beter zijn. Nou niet.
Een gpu van gen x tegen gen x-3 zal de nieuwste X het stuk beter doen.
Zou PPU goed opgepakt zijn dan zou er na 2 jaar dienst en iig voor 3 de jaar een PPU gen2 op moderne procede zijn. Dan wordt het andere verhaal.
Daarnaast phyisics is heel breed en niet alles is extreem concurrent. In Sniper game met complexe Sniper physics is moderne krachtige core beter.
Maar finegrain physics dat verdeelbare is in 10.000 hoe fijner hoe meer berekeningen. Zoals fluid physics cloths physics hair physics.
Gegenereerde destructable. Dat schaald goed.
Daarbij zijn moderne CPU ook aardig concurrent met tegenwoordig tot 16 threads met 8 cores waar elke core >> shadercore. Dus je hebt factore meer cores nodig om 1 complexe CPU core te verslaan.
Waarbij GPU vaak al belast is met zware taak en CPU vaak grotendeels Idle is.
Daarbij dedicated PPU en dus dedicated gpu voor Physics enorm scheeld en ook aantoond dat je voor de beste PhysX performance
Dikke CPU en Dikke GPU en PPU/ physx dedicated extra gpu nodig hebt.
Want de grote fout die meeste maken is PhysX komt niet gratis erbij het is extra zware compute load waar je de compute power voor nodig hebt. En als je maar 1 gpu hebt al zwaar belast met renderen dan kan het wel een tegen vallen.
Een iel CPU tje houd in dat de render & PhysX hardware wacht op de CPU.
Waar fans en hardware enthausiast cpu gpu ppu etc tegen mekaar opzet.
In games werken ze samen aan de uiteindelijke performance.
En in een niet gebalanceerde systeem verdeel je de last naar de PU waar je power hebt. In Office bak miskoop voor thuis waar zwaar op gegamed wordt lijkt mij de CPU voor de rest en renderen voor GPU
In Cuda programmeer boeken raden ze dat ook aan. Sommige software taken zijn totaal niet concurrent en daar blinken CPU cores in uit.
Zo ook physics er veel features maar sommige zijn slecht concurrent andere extreem en veel ook er tussen in.
Een Physics zware game zal ook extra hoge systeem eisen dus of krachtigere CPU of krachtigere gpu of extra gpu. Ga je wild met PhysX gaan ook de recommended eisen omhoog met hoge physX settings.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K