Is er op het forum een tweaker die een tool gebouwd heeft waarmee je iedere dag een overzichtje gemaild krijgt of de dag een werkbare dag is?
Soortgelijk verhaal hier, mei 2015 ingestapt in project en in okt/nov 2015 keuken/badkamer uitgezocht op aandringen van de aannemer vanwege start bouw. Vertraagde start i.p.v. okt-dec 2015 werd dit februari 2016 en lopen we volgende maand zelfs uit de pas met de 200 werkbare dagen (doordat bouw weken stil heeft gelegen vanwege financiële problemen bij de aannemer).Arnold schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:20:
Wij hebben vorig jaar februari een nieuwbouwwoning gekocht.
In mei bij notaris geweest. De bouw zou snel starten. Helaas is dit uitgesteld tot eind oktober 2016.
Waar ik nu een beetje mee zit is dat we een keuken en badkamer moesten kiezen voor 31 mei 2016.
Specifiek voor het vastleggen van leidingwerk etc. Logisch.
De oplevering is nu waarschijnlijk Q4 dit jaar. Geen probleem verder.
Waar ik nu wel mee zit is dat de prijzen van, voornamelijk, de badkamer spullen op bepaalde zaken (zoals meubel) erg gezakt zijn. In een vlugge rekensom geeft mij in de range van 1250 tot 2000 euro (zonder toeslagen, zonder meerwerk etc) wat we eigenlijk 'te veel' betalen door het verloop van tijd. We wisten dat we iets te veel betaalden omdat we 'vastzitten' aan een specifieke leverancier (gelukkig bij de keuken niet), maar dat verschil is dus in de afgelopen 9 maanden aardig opgelopen.
Nu gaan we deze week met ze om de tafel zitten om wat details te veranderen, dus dit kunnen we dit prijsverschil mooi meenemen. Maar ik vroeg me af of anderen daar ook al eens tegenaan gelopen zijn en hoe dat wel/niet opgelost is?
Er zit dus naar alle waarschijnlijkheid zo'n 15 a 16 maanden tussen aankoop badkamer en plaatsing.
Wij zitten nu zaterdag bij de keukenboer omdat de apparatuur die wij uitgezocht hebben o.a. niet meer leverbaar is of veranderd is qua design. Kosteloos mogen we upgraden naar de nieuwste variant wat vooral bij de Amerikaanse koelkast van pas gaat komen maar hier zullen wij ook opnieuw een onderhandeling doen omdat we deels de keuken nog open willen breken qua idee/vorm. Idem voor de badkamer waar wij o.a. nu in discussie over de kosten van het bad z(190x90) zijn omdat inmiddels de kosten hiervan gezakt zijn maar zij nog de volle prijs rekenen terwijl de badkamer nog niet afgeroepen / besteld is. Ik heb hier nog geen concrete oplossing voor dus lees even mee of anderen nog met goede tips komen
Ik heb vraag over de bouwperiode. Bij ons project is vastgelegd dat de periode vanaf de akte van levering tot de aanvang bouw max 3 maanden mag zijn. De aanvang bouw is bij ons de eerste paal die de grond in gaat. Dat is volgens mij keurig conform de voorwaarden van Woningborg.
Vervolgens is vastgelegd de aannemer vanaf gereedkomen van de ruwe begane grondvloer er 230 werkbare dagen mogen verstrijken tot oplevering.
Nou zit er dus een gat tussen de eerste paal en het gereed komen van de begane grond vloer. Daarover heb ik 2 vragen:
1) is het gebruikelijk dat er geen sluitende afspraak is over de volledige bouwperiode?
2) wat is in jullie ervaring een redelijke periode voor de tijd tussen paal en vloer?
En Denman, gefeliciteerd met de succesvolle verhuizing! Dat moet een goed gevoel geven, geniet ervan.
Vervolgens is vastgelegd de aannemer vanaf gereedkomen van de ruwe begane grondvloer er 230 werkbare dagen mogen verstrijken tot oplevering.
Nou zit er dus een gat tussen de eerste paal en het gereed komen van de begane grond vloer. Daarover heb ik 2 vragen:
1) is het gebruikelijk dat er geen sluitende afspraak is over de volledige bouwperiode?
2) wat is in jullie ervaring een redelijke periode voor de tijd tussen paal en vloer?
En Denman, gefeliciteerd met de succesvolle verhuizing! Dat moet een goed gevoel geven, geniet ervan.
Goedemiddag,
voor onze nieuwbouwwoning is vastgelegd dat de aannemer vanaf gereedkomen van de ruwe begane grondvloer 150 werkbare dagen mag gebruiken tot oplevering. Het gaat om een project van in totaal 32 woningen.
Is die 150 werkbare dagen niet heel kort? Woningborg staat trouwens garant voor dit project.
voor onze nieuwbouwwoning is vastgelegd dat de aannemer vanaf gereedkomen van de ruwe begane grondvloer 150 werkbare dagen mag gebruiken tot oplevering. Het gaat om een project van in totaal 32 woningen.
Is die 150 werkbare dagen niet heel kort? Woningborg staat trouwens garant voor dit project.
Is bij ons ook zo. 150 werkbare dagen komt neer op 30 weken. Afgelopen weken hebben ze bij ons weinig kunnen doen vanwege de kou/vorst en dan hoeven ze deze niet mee te tellen.
Bij ons 140, nu is dit geen projectbouw. Voor de kerst hebben we de fundering gestort en volgende week gaan de vloerplaten erop (van de 1e verdieping). Hier zit dan ook nog 1 week vorstverlet bij.Marmo schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:15:
Goedemiddag,
Het kan snel gaan
Edit: bij onze vorige woning (ook nieuwbouw) zijn ze begonnen met storten van de fundering op 23-02. Op 14-07 kregen we toen de sleutel.
[ Voor 9% gewijzigd door JaMaaT op 04-02-2017 14:33 ]
- Rubman
- Registratie: April 2002
- Laatst online: 15:53
Retarded or just overjoyed!
Matched: werkbare, dagen
Pff, dat vind ik wel erg lang hoor.Tassadar32 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Voor onze woning is 300 dagen opgegeven plus een extra dag voor iedere 1000 euro meerwerk. Met een uitbouw met lichtstraat, Nul Op de Meter pakket en wat andere kleinere zaken zou het dus zo 350 bouwdagen kunnen zijn. Het betreft traditionele bouw in een tweede serie waarbij wel delen kant en klaar aangeleverd worden.
240 werkbare dagen is ~1 jaar, afhankelijk van de bouwer gaat het sneller of niet. Maar 350 wordt wel heel gortig.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Wat een verschillen in bouwtijd bestaan er... Ons project gaat in 120 werkbare dagen vanaf begane grondvloer, dankzij veel prefab beton. Uiteraard kan het we L ff duren voordat de BG er ligt, maar bij elkaar hopen we dat het vanaf eind maart (start bouw) binnen een maand of 8/9 klaar gaat zijn, mooi voor de winter.
Bij ons ook 120 dagen vanaf ruwe begane grondvloer, traditionele bouw. Geen prefab.jurjen_g schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:51:
Wat een verschillen in bouwtijd bestaan er... Ons project gaat in 120 werkbare dagen vanaf begane grondvloer, dankzij veel prefab beton. Uiteraard kan het we L ff duren voordat de BG er ligt, maar bij elkaar hopen we dat het vanaf eind maart (start bouw) binnen een maand of 8/9 klaar gaat zijn, mooi voor de winter.
- Da_maniaC
- Registratie: September 2004
- Laatst online: 03-03 14:45
a.k.a. The Sequenz Pounder
Kennelijk is het terrein in Week 1 of 2 nog een keer (officieel?) ingemeten voor de kavel verdeling.Wackmack schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:46:
[...]
Irritant ja. Bij ons is het passeren drie maanden uitgesteld. De bouw ging gelukkig wel door
Nu kreeg het kadaster niet voor 15 februari alle nodige stukken rond, waardoor de gemeente + notaris niet op 15 februari over alle juiste stukken zouden beschikken.
Achja... hopelijk lukt het de aannemer wel om ~150 werkbare dagen aan te houden voor het opleveren van de woning. Echter als de woning dan eind November wordt opgeleverd zitten we er net niet voor de kerst in denk ik (ivm afwerking).
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Vandaag goed nieuws, de omgevingsvergunning is eindelijk afgegeven. Nu wachten tot de bezwaartermijn voorbij is, dan kan eind maart eindelijk worden gestart met de bouw. Nog meer goed nieuws is dat de bouwtijd vanaf begane grondvloer nu wordt geschat op 55-70 werkbare dagen. Zou dan toch echt moeten lukken voor de winter 😃jurjen_g schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:51:
Terecht hoor! Hier in juni 2015 voorlopig koopcontract, okt 2015 onder druk de keuken etc uit moeten zoeken want we zouden starten. Passeren notaris uiteindelijk pas februari 2016 en start in maart 2016. Daarna ging het langzaam en vervolgens bleken er financiële problemen te zijn en lag onze bouw stil. Inmiddels zijn wij de 200 werkbare dagen gepasseerd (gelukkig woningborg garantieArnold schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:09:
[...]
Omdat ze al 8 maanden vertraagd zijn momenteel (na tekenen bij notaris.. maar dat was niet moment dat bouwdagen ingingen)Het lijkt me wel kunnen met dit weer, maar we zijn als kopers een beetje achterdochtig geworden over werkelijke redenen...
Onze woning vordert langzaam door alle problemen die er zijn ontstaan tijdens de bouw. We zijn deze week zelfs buiten het contract gelopen van de 200 werkbare dagen. Maar ondanks dat is de buitenkant nu eindelijk klaar en zijn ze binnen bezig en langzaam moeten wij alle partijen die al op een eerdere datum ingepland stonden nu een definitieve planning geven. Hierdoor ook juist een vraag gekregen. Wat is de meest aangehouden volgorde m.b.t. wanden / vloer in een nieuwbouwwoning. De vloer gaat gelegd worden door partij A en partij B gaat glasvliesbehang aanbrengen en verven voor ons. Plaats je eerst het behang om eventuele spetters niet op je vloer te krijgen (ondanks afdekken) of plaats je eerst de vloer inclusief plinten?
Ik dacht dat mijn vertraging erg was toen het bed gepland stond voor 28 december en momenteel nog geen oplevering in het zicht. Vooroplevering om punten te verzamelen voor de aannemer 10 april maar ze kunnen nog geen concrete planning geven wanneer de laatste zaken opgepakt worden of wanneer de nuts bedrijven aangesloten worden. Houden oplevering op april maar wanneer? Hier inmiddels alleen wel buiten de 200 werkbare dagen gelopen dus het is nu wel elke dag cashen op de laatste factuurKodess schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:57:
[...]
Het is inderdaad gewoon veel pech.
Originele oplevering zou derde week van december zijn.
Toen werd het eerste twee weken februari.
Toen eind februari.
Toen begin maart.
Toen begin april, en dan 2 weken ervoor de brief.
Vorige week vrijdag gebeld: ja nee, het wordt echt die eerste week van april.
Vandaag de brief: 14 april.
[...]
Bij ons is de oplossing nu dus dat er een 'puinweg' wordt aangelegd.
Het was ook vrij snel duidelijk eerste kwartaal 2017. Maar ja, toen gingen ze opeens specifiek zijn, wat ook ik deels logisch vind als de datum dichterbij komt.Señor Sjon schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:00:
Ik geef een kwartaal van oplevering aan, nooit teleurstelling.
Bij ons staat in het woningborg certifacaat volgens mij iets van 255 werkbare dagen, en veel van de vertraging is vorst. Ze zijn begonnen april 2016. Dus helaas geen cash hierlubbertkramer schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:00:
[...]
Ik dacht dat mijn vertraging erg was toen het bed gepland stond voor 28 december en momenteel nog geen oplevering in het zicht. Vooroplevering om punten te verzamelen voor de aannemer 10 april maar ze kunnen nog geen concrete planning geven wanneer de laatste zaken opgepakt worden of wanneer de nuts bedrijven aangesloten worden. Houden oplevering op april maar wanneer? Hier inmiddels alleen wel buiten de 200 werkbare dagen gelopen dus het is nu wel elke dag cashen op de laatste factuur
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hier 200 werkbare dagen in contract met woningborg (voorlopig koopcontract al getekend juni 2015, omgezet naar definitieve feb 2016 en 21 maart 2017 uit de 200 werkbare dagen gelopen). Hier kwam het helaas door problemen bij de aannemer waardoor de bouw compleet stil heeft gelegen voor maanden terwijl de buitenkant al zo goed als klaar was op de laatste puntjes na.Kodess schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:04:
[...]
Het was ook vrij snel duidelijk eerste kwartaal 2017. Maar ja, toen gingen ze opeens specifiek zijn, wat ook ik deels logisch vind als de datum dichterbij komt.
[...]
Bij ons staat in het woningborg certifacaat volgens mij iets van 255 werkbare dagen, en veel van de vertraging is vorst. Ze zijn begonnen april 2016. Dus helaas geen cash hier
Edit:
Keuken en alles moesten we ineens met spoed uitzoeken in okt 2015, achteraf had dat best wat minder spoed mogen hebben. Nu laatst weer langs geweest want de gekozen apparatuur was niet meer leverbaar dus nieuwe uit moeten zoeken, gelukkig tegen dezelfde afgesproken prijs
[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 28-03-2017 15:19 ]
Dat is wel lang wachten zeg, bijna 2 jaarlubbertkramer schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:09:
[...]
Hier 200 werkbare dagen in contract met woningborg (voorlopig koopcontract al getekend juni 2015, omgezet naar definitieve feb 2016 en 21 maart 2017 uit de 200 werkbare dagen gelopen). Hier kwam het helaas door problemen bij de aannemer waardoor de bouw compleet stil heeft gelegen voor maanden terwijl de buitenkant al zo goed als klaar was op de laatste puntjes na.
Edit:
Keuken en alles moesten we ineens met spoed uitzoeken in okt 2015, achteraf had dat best wat minder spoed mogen hebben. Nu laatst weer langs geweest want de gekozen apparatuur was niet meer leverbaar dus nieuwe uit moeten zoeken, gelukkig tegen dezelfde afgesproken prijs
Dan heb je ook echt recht op compensatie.
Bij ons precies hetzelfde met de keuken. Behalve dan dat ze bij ons niet weten wat communiceren is.
Meer dan een jaar geleden keuken met spoed moeten uitzoeken.
Maand geleden daar weer heen met de vraag of we wat aan mochten passen, antwoord: Nee helaas, alles is al besteld.
Meteen boos geworden, dat ze eerst druk zetten en dan niet meer communiceren.
"Ja sorry, maar jullie hadden een jaar de tijd om dingen aan te passen."
Tja, als de bouw nog zo lang duurt ben je er na een tijdje niet meer mee bezig he
Waarom ze het zo vroeg hebben besteld zonder het ons te vragen, geen idee. Als de opleverdatum nog niet eens duidelijk is, ga ik ervan uit dat ik de keuken die ik ook bij hen heb gekocht nog kan aanpassen...
Het kan bij ons dus ook zijn dat apparatuur anders is, ik had alleen verwacht dat ze dat dan zouden aangeven, dus ben benieuwd wat ik over een paar weken binnen krijg.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dat doen ze bij mij ook... maar net zo makkelijk wordt de oplevering nu al 2 kwartalen later dan gepland. Althans voorlopig natuurlijk. Ze hebben nu nagenoeg de ruwe BG vloer klaar van alle 30 woningen en dan beginnen de 200 werkbare dagen natuurlijk pas te tellen. Dus als ze willen kunnen ze het nog minimaal 1 kwartaal naar achteren schuiven.Señor Sjon schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:00:
Ik geef een kwartaal van oplevering aan, nooit teleurstelling.
Als ze nou eens meer dan 4-6 man aan de 30 woningen laten bouwen, dan schiet het misschien nog wat op.
Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Meestal krijg je slechts een indicatie, zodra e.e.a. in het kadaster is vastgelegd is het definitief.gr8-jen schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 07:53:
- Er is geen bouwtekening beschikbaar van ons perceel. wel een gespiegelde maar dan ook weer niet alle buitenmaten of überhaupt het einde van de tuin....
Bij de verkoop is het vaak nog niet precies vastgelegd, vandaar een indicatie. Staat ook in de papieren (KAO) opgenomen dat dit kan afwijken en je tekent ervoor dat je dat accepteert.- Zodra wij vroegen naar eventuele garantie over perceelgrootte werd gelijk genoemd dat er al een jurisprudentie was en dat het 10% mocht afwijken.
Als er al een vergunningsaanvraag is ingediend bij de gemeente, kun je die daar opvragen of inzien. Heb ik ook gedaan voor 'mijn' project en ik kreeg 70+MB aan PDF's, van tekeningen tot berekeningen tot schoongrondverklaring etc. Best informatief.- Het uiteindelijke EPC voor het huis waarop de vergunning is aangevraagd doen ze ook nogal geheimzinnig over.
Mja, bereid je maar voor op soms moeilijke en moeizame communicatie. Zeker ook in het optie traject en daarna. Zij doen rustig aan en de kopers moeten haast maken en hebben amper tijd voor beslissingen. Arrogantie van de macht i.m.o., en/of ze kunnen niet plannen en komen met hun eigen deadlines in de knoei.Ik heb nu nog een email gestuurd met vragen die ze niet tijdens het gesprek kon beantwoorden en ook niet op terug kwam via mail. is dit normaal?
Moet ik hard wegrennen of gewoon zeggen dat ik iemand anders van dat kantoor als makelaar wil?
En wat betreft tijdspaden: bij mij is men in december begonnen met zand schuiven (toen moesten alle opties al getekend zijn, incl. keuken/badkamer). Begin februari zijn de palen geboord en als het goed is zijn vandaag eindelijk de vloerplaten gelegd. Duurde 3 maanden dus... en zodra ze dat gereed melden beginnen de 200 werkbare dagen voor mij pas te tellen (andere blokken lopen wel iets voor op mijn blok, max 1½ maand). Bij verkoop gaf men aan in september 2017 opleveren (lokkertje is dat helaas gebleken), in januari werd dat kwartaal 4 2017, in februari al januari 2018 en als ik de 200 dagen aan ga houden kan het wel juni 2018 worden. Het is gewoon een kansspel.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Leuk een medebewoner! Welk bouwnummer hebben jullie? Wij 23.Pelox schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:55:
Komende maand gaan ze starten met de bouw van onze woning en de verwachting is dat de huizen maart/april 2018 klaar zijn, toch? @smartie89. Op dit moment hebben we onze huidige woning nog niet te koop staan. Wat zou een goed moment zijn om dit te doen denken jullie? Zelf zitten we te denken aan eind augustus. Hoe veel tijd is aanvaardbaar voor wat betreft de overdracht? We willen namelijk niet 2x verhuizen.
Nou laten we het hopen dat het maart/april is, wij rekenen eerder op begin mei ;-)
Gelukkig zitten wij in een huurwoning en kunnen we weg wanneer we willen. Ik zou in september je woning te koop zetten, als iedereen weer terug is van vakantie en bij ons ook een duidelijkere planning is.
De werkbare dagen gaan namelijk pas lopen na storten van bgg vloer en ik gok dat ze dat pas na de bouwvak gaan doen.
Verder met je kopers duidelijk overleggen dat oplevering in Q2 2018 is, dan zit je lekker ruim.
Pff mei.. Ik hoop het niet. Wij hebben kavel 7. Eind augustus begin september de verkoop inderdaad. Alleen hebben wij dan ook onze vakantie op de planning staan.. maar dat zien we dan wel weer.smartie89 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:25:
[...]
Leuk een medebewoner! Welk bouwnummer hebben jullie? Wij 23.
Nou laten we het hopen dat het maart/april is, wij rekenen eerder op begin mei ;-)
Gelukkig zitten wij in een huurwoning en kunnen we weg wanneer we willen. Ik zou in september je woning te koop zetten, als iedereen weer terug is van vakantie en bij ons ook een duidelijkere planning is.
De werkbare dagen gaan namelijk pas lopen na storten van bgg vloer en ik gok dat ze dat pas na de bouwvak gaan doen.
Verder met je kopers duidelijk overleggen dat oplevering in Q2 2018 is, dan zit je lekker ruim.
Zero.
Zolang ze binnen het aantal werkbare dagen blijven heb je volgens mij over de oplevering en eventueel uitstellen n.a.v. de vooroplevering niet veel in de melk te brokkelen. Maar ik weet niet of als het eenmaal gepland is, ze er nog makkelijk onderuit komen. En mochten ze over het max. aantal werkbare dagen heen gaan, dan staat daar als het goed is e.e.a. in je KAO.Ghotirey schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:14:
1.) Stel nou dat er iets bij vooroplevering niet goed is en daardoor lopen ze flink uit. Dit heeft op meerdere fronten gevolgen, kan je hier iets mee als in de trant van wat kan je eisen qua tijd, zijn er regelingen voor compensatie etc? Neem bijvoorbeeld die keuken paar posts terug, die hebben een maand extra uitloop door een fout van de plaatser/aannemer/whatever en dat heeft weer kosten voor de koper. Zijn hier limieten voor of iets?
Ik laat de groeven dicht maken. Altijd kans op scheuren, net als in de muren. Dat is een risico wat ik neem en mogelijk moeten er over een paar jaar wat zaken gerepareerd worden. Dat doe ik liever dan dan alles pas helemaal laten stucen (het blijft toch wel werken, zelfs nu in mijn 60+ jaar oude appartement). Wel is het zo dat het niet simpel dicht smeren van de groeven is als je het goed wil laten doen, de verschillende offertes die ik hiervoor heb gekregen spreken elkaar daarover niet echt tegen (qua kosten). Standaard zouden de plafonds bij mij worden afgewerkt met (i.m.o. foeilelijk) spac spuitwerk, dat heb ik als minderwerk weggelaten.2.) Ons plafond wordt gespoten en elke 1.2M met een v groef. Onze woonkamer is 11.3M lang dus dat zijn aardig wat v groeven. Nou klinkt dat helemaal niet mooi maar heb nog niet ergens een goed voorbeeld gezien helaas. Maar ik zie wel dat een plafond stucen erg duur is (een kostenpost die ik helaas niet had ingecalculeerd) Zijn er ook andere mooie methodes om van die v groef af te komen? Ik had ook begrepen dat die v-naden vooral dienen om krimpscheuren tegen te gaan, is het dan verstandiger om het pas na een paar jaar te doen? kortom ik tast een beetje in het duister over het plafond :-s
Je kunt natuurlijk een ander plafond onder de platen maken. Systeemplafond (
Ik ging er eigenlijk van uit dat wanneer ze mij een opleverdatum geven dat ik daar dan soort van er uit van kan gaan, hoe regel je dat anders met de vloerleggers, de murenmensen en de plafondstuccers? Ik begrijp dat de wachttijden soms maanden kunnen zijn dus dat je daar vroeg mee moet beginnen. Hoe doet iedereen dat? gewoon inplannen en hopen op het beste?Bastien schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:09:
[...]
Zolang ze binnen het aantal werkbare dagen blijven heb je volgens mij over de oplevering en eventueel uitstellen n.a.v. de vooroplevering niet veel in de melk te brokkelen. Maar ik weet niet of als het eenmaal gepland is, ze er nog makkelijk onderuit komen. En mochten ze over het max. aantal werkbare dagen heen gaan, dan staat daar als het goed is e.e.a. in je KAO.
[...]
Ik laat de groeven dicht maken. Altijd kans op scheuren, net als in de muren. Dat is een risico wat ik neem en mogelijk moeten er over een paar jaar wat zaken gerepareerd worden. Dat doe ik liever dan dan alles pas helemaal laten stucen (het blijft toch wel werken, zelfs nu in mijn 60+ jaar oude appartement). Wel is het zo dat het niet simpel dicht smeren van de groeven is als je het goed wil laten doen, de verschillende offertes die ik hiervoor heb gekregen spreken elkaar daarover niet echt tegen (qua kosten). Standaard zouden de plafonds bij mij worden afgewerkt met (i.m.o. foeilelijk) spac spuitwerk, dat heb ik als minderwerk weggelaten.
Je kunt natuurlijk een ander plafond onder de platen maken. Systeemplafond () maar ik heb ook wel eens een spanplafond van PVC gezien bij iemand(uit mijn bookmarks: http://nl.barrisol.com/producten-wat-is.htm) maar absoluut geen idee meer wat daar de kosten van zijn.
In ons project word er ook erg vaag gedaan over een opleverdatum. Ik snap dat een aannemer zich niet in de voet wil schieten door dat te vroeg bekend te maken (vandaar ook een maximaal aantal benodigde werkbare dagen) maar een projectie op basis van de huidige bekende informatie, marges daarop en een dikke disclaimer dat het alleen een beste voorspelling is met wat ze op dat moment weten zou al veel meer helpen dan "ergens aan het einde van het jaar".
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Hmm dat is kut, wel goede voor mij om extra achteraan te zitten dan.vandermark schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 07:32:
Pfff vandaag vervelend gesprek met bouwer. De situatie:
Al vanaf het verkoop gesprek met de makelaar heb ik gevraagd naar de opties en mogelijkheden om het aantal zonnepanelen uit te breiden. Ook daarna met de verkoopbegeleider (externe partij) heb ik dit constant op de agenda gezet. Constant is geantwoord: "Daar wordt op terug gekomen". Al mijn vragen en de antwoorden liggen dus ook vast.
Nu heeft de bouwer gezegd dat er niks meer mogelijk is want de deadline is verstreken. Naar het nu blijkt heeft de verkoopbegeleider een fout gemaakt door mij de prijzen niet te mailen en niet goed te antwoorden op mijn email.
Ik wil hier niet mee akkoord gaan. We krijgen een indak systeem dat ik graag direct goed heb...
Anyway, ik zal nu iets uitgebreiders typen aangezien we volgende week donderdag gaan tekenen voor een nieuw huis in Baanhoek west (Sliedrecht) type Verdi.
Plat dat, 6 slaapkamers en een apart toilet.
Verder al heel netjes inclusief:
vloerverwarming BG
badkamer inclusief bad
keuken
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
loze leidingen naar elke slaapkamer
Bouw start eind dit jaar begin volgend jaar en duurt ongeveer 9 maanden. (maximaal 180 werkbare dagen)
waarom nieuwbouw?
Dit huis was precies wat we zochten, we hebben ook bestaande bouw overwogen maar vonden het allemaal net niet qua prijs of qua wat er nog aan moet gebeuren.
muren?
Ons huidige huis heeft spachtelputz (5 jaar oud ook nieuwbouw) en dat ziet er allemaal nog netjes uit, dus waarom veranderen. De keuken glad stucken en dan met parketlak eroverheen werkt prima (ook al in huidige huis), doekje eroverheen en schoon. Slaapkamers behangen.
[ Voor 14% gewijzigd door Snowhite0901 op 06-07-2017 08:12 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Mijn vriendin en ik hebben eerder dit jaar een woning gekocht in het project Buitenhoeve in Brandevoort (Helmond). De verwachting is dat ze eind September of begin Oktober beginnen met bouwen, en ze hebben 200 werkbare dagen om het af te maken.
We hebben voor onszelf al een meerwerk lijst gemaakt van zaken die we graag willen hebben, zoals de 2.4m uitbouw optie.
Het enige waar we nog over twijfelen zijn de deuren. Zoals bij veel andere nieuwbouwprojecten wordt de woning standaard voorzien van opdekdeuren met verzinkte stalen montagekozijnen. Dit vinden we beide niet mooi en we zouden dan ook graag deze kozijnen en deuren vervangen door hardhouten kozijnen met stompe deuren.
Het probleem is echter dat hier een meerprijs aan hangt van € 518,- per deur, wat neer zou komen op een bedrag van € 3626,- voor 7 deuren (deuren op 2de verdieping niet meegerekend), wat we toch wel erg veel vinden.
Heeft iemand ervaring met het compleet weglaten van de deuren en zelf achteraf hardhouten kozijnen en stompe deuren laten plaatsen? Hoe beviel dat en wat was je uiteindelijk ongeveer kwijt per deur?
We hebben voor onszelf al een meerwerk lijst gemaakt van zaken die we graag willen hebben, zoals de 2.4m uitbouw optie.
Het enige waar we nog over twijfelen zijn de deuren. Zoals bij veel andere nieuwbouwprojecten wordt de woning standaard voorzien van opdekdeuren met verzinkte stalen montagekozijnen. Dit vinden we beide niet mooi en we zouden dan ook graag deze kozijnen en deuren vervangen door hardhouten kozijnen met stompe deuren.
Het probleem is echter dat hier een meerprijs aan hangt van € 518,- per deur, wat neer zou komen op een bedrag van € 3626,- voor 7 deuren (deuren op 2de verdieping niet meegerekend), wat we toch wel erg veel vinden.
Heeft iemand ervaring met het compleet weglaten van de deuren en zelf achteraf hardhouten kozijnen en stompe deuren laten plaatsen? Hoe beviel dat en wat was je uiteindelijk ongeveer kwijt per deur?
Klein vraagje over het aantal werkbare dagen. Op sites op internet, bijvoorbeeld VEH staat dat het aantal werkbare dagen gemiddeld 180 dagen is in een kalender jaar.
Dit lijkt me nogal weinig. 2017 heeft volgens sites 254 werkbare dagen. Dat dit voor de bouw wat minder is door slecht weer en de bouwvak is natuurlijk te begrijpen. Maar ik vind dit wel een groot verschil
Dit lijkt me nogal weinig. 2017 heeft volgens sites 254 werkbare dagen. Dat dit voor de bouw wat minder is door slecht weer en de bouwvak is natuurlijk te begrijpen. Maar ik vind dit wel een groot verschil
Ja precies ja, ik wacht al 2 maanden op een functionele badkamer. Wij wilden daar gewoon gaan wonen. Met dit tempo worden dat er rustig 3. Met de eerste afspraak oplossen in 2 weken hebben ze hun reet afgeveegd. Met de tweede afspraak ook. Bij dit soort zaken moet je gewoon niet tekenen en laat ze het lekker uitzoeken. Als het aantal werkbare dagen overschreden wordt dan ga je niet vragen hoe of wat maar dan stuur je direct een claim overeenkomstig met je woningborg contract of wat dan ook. Dat is wat ik geleerd heb van het nieuwbouw project hier. De mensen zijn allemaal hartstikke aardig maar als het er op aan komt hebben ze gewoon schijt. Voor reacties als 'we vinden het heel vervelend dat het zo loopt' koop ik echt helemaal niets.Nuevocasa schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:07:
[...]
Hoezo niet tekenen? Je tekent met daarbij opgenomen alle oplever punten dat die opgelost moeten worden. Daarnaast heb je altijd nog de mogelijkheid wanneer het binnen 3 maanden niet is opgelost max die 5% wat in depot staat(of middels bankgarantie) bij de notaris uit te laten betalen om het zelf op te lossen als de aannemer dat niet doet.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Hars genaaid! Hoe was het proces met de aannemer gedurende de bouw? Hoor hier alleen maar goede verhalen. De eerste woningen zijn al opgeleverd en weinig punten dus dat is positief.leecher schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:19:
[...]
Ja precies ja, ik wacht al 2 maanden op een functionele badkamer. Wij wilden daar gewoon gaan wonen. Met dit tempo worden dat er rustig 3. Met de eerste afspraak oplossen in 2 weken hebben ze hun reet afgeveegd. Met de tweede afspraak ook. Bij dit soort zaken moet je gewoon niet tekenen en laat ze het lekker uitzoeken. Als het aantal werkbare dagen overschreden wordt dan ga je niet vragen hoe of wat maar dan stuur je direct een claim overeenkomstig met je woningborg contract of wat dan ook. Dat is wat ik geleerd heb van het nieuwbouw project hier. De mensen zijn allemaal hartstikke aardig maar als het er op aan komt hebben ze gewoon schijt. Voor reacties als 'we vinden het heel vervelend dat het zo loopt' koop ik echt helemaal niets.
Woensdag te horen gekregen oplevering eind oktober!
Erg vervelend. Wij hadden gelukkig geen grote problemen en ze pakken het meeste ook snel op. Als er geen grote problemen zijn kun je volgens mij gewoon tekenen en als ze daarna de zaken niet regelen kun je dus die 5% inhouden. Kan me idd voorstellen dat wanneer er nog grote problemen zijn je dat niet doet. Ik ken die verhalen niet, dat is ook wel enorme pech! Wat is er met jullie badkamer precies niet goed? succes er iig mee!leecher schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:19:
[...]
Ja precies ja, ik wacht al 2 maanden op een functionele badkamer. Wij wilden daar gewoon gaan wonen. Met dit tempo worden dat er rustig 3. Met de eerste afspraak oplossen in 2 weken hebben ze hun reet afgeveegd. Met de tweede afspraak ook. Bij dit soort zaken moet je gewoon niet tekenen en laat ze het lekker uitzoeken. Als het aantal werkbare dagen overschreden wordt dan ga je niet vragen hoe of wat maar dan stuur je direct een claim overeenkomstig met je woningborg contract of wat dan ook. Dat is wat ik geleerd heb van het nieuwbouw project hier. De mensen zijn allemaal hartstikke aardig maar als het er op aan komt hebben ze gewoon schijt. Voor reacties als 'we vinden het heel vervelend dat het zo loopt' koop ik echt helemaal niets.
Bij ons is het ook prefab, de binnenmuren zouden ook al grotendeels geplaatst zijn als het goed is.
Naja er zit waarschijnlijk niks anders op dan wachten. Wellicht maar eens het aantal werkbare dagen opvragen bij de aannemer. Ze hadden 180 dagen vanaf plaatsing fundering. Die zijn op in de 1e week van januari als ik me niet vergis. Al ga ik er dan vanuit dat ze elke dag hebben kunnen werken, uitgezonderd feestdagen.
Naja er zit waarschijnlijk niks anders op dan wachten. Wellicht maar eens het aantal werkbare dagen opvragen bij de aannemer. Ze hadden 180 dagen vanaf plaatsing fundering. Die zijn op in de 1e week van januari als ik me niet vergis. Al ga ik er dan vanuit dat ze elke dag hebben kunnen werken, uitgezonderd feestdagen.
Verwijderd
Om hier op terug te komen: Gister heb ik een mailtje gehad dat het eind januari wordt ipv week 51. Zo zie je maar weerEJPostema schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:34:
Bij ons is het ook prefab, de binnenmuren zouden ook al grotendeels geplaatst zijn als het goed is.
Verwijderd
Ze zitten nog ruim binnen hun 150 werkbare dagen.. week 51 was een prognose.. net als nu eind januari een prognose ispvanmegen schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:57:
[...]
Dan zou ik toch eens gaan kijken naar de boete voor de aannemer... Jij kan er niet aan doen dat hun niet aan hun verplichting voldoen en jij hebt wel dubbele lasten.
en een paar weken vorst en je bent weer een paar weken verder, blijkbaar ook voor bepaalde binnenwerkzaamheden moet er een minimale temperatuur zijn. Zo konden de muren niet gladgestuct worden vorig jaar.Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:58:
[...]
Ze zitten nog ruim binnen hun 150 werkbare dagen.. week 51 was een prognose.. net als nu eind januari een prognose is
Effe heel wat anders... iedereen hier heeft natuurlijk een # werkbare dagen in zijn KAO met de aannemer staan, bij ons is dat bijv. 220. Waar ik me over verbaasde is hoeveel werkbare dagen er in de bouw in de praktijk blijken te zijn op jaarbasis. Ik lees op diverse plaatsen dat dit normaliter rond de 180 dagen per jaar zit.
Waar zit 'm dat in godsnaam in? 2017 heeft bijvoorbeeld 260 werkbare dagen, puur gelet op werkdagen minus officiële feestdagen. In de bouw gaan ze daar dus nog 80 dagen onder zitten. OK, paar dagen slecht weer, vorst etc., de bouwvak gaat er af, maar 80? Iemand een verklaring?
Waar zit 'm dat in godsnaam in? 2017 heeft bijvoorbeeld 260 werkbare dagen, puur gelet op werkdagen minus officiële feestdagen. In de bouw gaan ze daar dus nog 80 dagen onder zitten. OK, paar dagen slecht weer, vorst etc., de bouwvak gaat er af, maar 80? Iemand een verklaring?
Inmiddels de KAO getekend voor een 2-onder-1-kap in Alphen aan den Rijn, project Kloostertuinen. http://www.burggooi.nl/woningen
Start bouw voorjaar 2018, oplevering circa q2-2019.(al hebben ze 270 werkbare dagen,dus kan nog wel later worden)
Al 6 weken hou ik dit forum bij, zal me hierbij ook melden ipv alleen lezen😀
Waarom de keuze nieuwbouw?
- huidige woning is na 8 jaar en 2 kinderen niet meer zo ruim als toen we het in 2009 kochten. Dit project ligt 500m verderop en heeft precies de door ons gewenste kenmerken zoals een perceel van 380m2. Daarnaast gedeeltelijk aan onze wensen aan te passen. (Makelaar zegt geheel aan te passen, maar zo diep zijn mijn zakken helaas niet...)
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Zijn nog in het beginstadium, tot nog toe gaat alles enorm snel EN enorm traag. Beslissing om in te schrijven moest binnen een week,maar als je dan inschrijft zit je vervolgens 2 tergend trage weken op uitslag loting te wachten.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Tot nu toe gebudgetteerd op 35k. (Uitbouw 1.2m, badkamer, dakramen en zolderindeling)
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Qua kosten rekenen we nu met circa 100k bovenop koopprijs. Naast meerwerk zit dat in keuken (20k), badkamer pimpen, vloer, stucwerk tuin, kastenwand en raamdecoratie.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Gaan we nog achterkomen
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Hangt af van het verkoopresultaten van onze huidige woning. Indien de verkoopprijs over 12 maanden gelijk is aan nu, dan kunnen we snel de tuin aan (laten) leggen. Zakken de huizenprijzen, dan zal ik 370m2 zelf moeten inrichten met terras, gras en een heg.
Nu aan het inventariseren of ons budget enigszins klopt, volgende week naar de bank.
Paar budgetvragen:
- ik reken voor stucwerk&sauzen met €20 per m2, is dit reëel?
- qua vloer hebben we plak-pvc in gedachten ivm vloerverwarming. Wat zijn de kosten voor leggen van zo'n vloer bij 160m2 ongeveer?(als ik het forum doorkijk moet er ookworden geegaliseerd bij nieuwbouw, dat verbaasd mij wel)
- er zit een "badkamer" bij de prijs in. Voor een badaansluiting rekenen ze €1100, voor een bad €2800 en voor iets mooiere materialen nog eens €7000. (€10.900 + kosten badmeubel). Casco badkamer en 2 toiletten levert een minderprijs op van €4500. Wat is wijsheid?
Start bouw voorjaar 2018, oplevering circa q2-2019.(al hebben ze 270 werkbare dagen,dus kan nog wel later worden)
Al 6 weken hou ik dit forum bij, zal me hierbij ook melden ipv alleen lezen😀
Waarom de keuze nieuwbouw?
- huidige woning is na 8 jaar en 2 kinderen niet meer zo ruim als toen we het in 2009 kochten. Dit project ligt 500m verderop en heeft precies de door ons gewenste kenmerken zoals een perceel van 380m2. Daarnaast gedeeltelijk aan onze wensen aan te passen. (Makelaar zegt geheel aan te passen, maar zo diep zijn mijn zakken helaas niet...)
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Zijn nog in het beginstadium, tot nog toe gaat alles enorm snel EN enorm traag. Beslissing om in te schrijven moest binnen een week,maar als je dan inschrijft zit je vervolgens 2 tergend trage weken op uitslag loting te wachten.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Tot nu toe gebudgetteerd op 35k. (Uitbouw 1.2m, badkamer, dakramen en zolderindeling)
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Qua kosten rekenen we nu met circa 100k bovenop koopprijs. Naast meerwerk zit dat in keuken (20k), badkamer pimpen, vloer, stucwerk tuin, kastenwand en raamdecoratie.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Gaan we nog achterkomen
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Hangt af van het verkoopresultaten van onze huidige woning. Indien de verkoopprijs over 12 maanden gelijk is aan nu, dan kunnen we snel de tuin aan (laten) leggen. Zakken de huizenprijzen, dan zal ik 370m2 zelf moeten inrichten met terras, gras en een heg.
Nu aan het inventariseren of ons budget enigszins klopt, volgende week naar de bank.
Paar budgetvragen:
- ik reken voor stucwerk&sauzen met €20 per m2, is dit reëel?
- qua vloer hebben we plak-pvc in gedachten ivm vloerverwarming. Wat zijn de kosten voor leggen van zo'n vloer bij 160m2 ongeveer?(als ik het forum doorkijk moet er ookworden geegaliseerd bij nieuwbouw, dat verbaasd mij wel)
- er zit een "badkamer" bij de prijs in. Voor een badaansluiting rekenen ze €1100, voor een bad €2800 en voor iets mooiere materialen nog eens €7000. (€10.900 + kosten badmeubel). Casco badkamer en 2 toiletten levert een minderprijs op van €4500. Wat is wijsheid?
Ik zal me ook even melden. Al een paar weken mee aan het lezen. Eind oktober hebben we de KOA getekend voor een nieuwbouwwoning in de buurt van Groningen (Leek), een tweekapper van Roosdom Tijhuis. Komt een hoop op je af. Veel herkenbare zaken hier, en veel nuttige kennis en tips hier opgedaan!
We wonen nu een aantal jaar in een niet al te grote rijwoning en sinds er een tweede kind bijkwam werd het wel wat krap. Met een nieuwe baan werd het ook tijd voor een nieuwe woning, en we kwamen een prachtig project tegen. Nieuwbouw sprak ons altijd al aan - voor de huidige woning woonden we in een nieuwbouwhuurwoning. Bijna geen stookkosten en alles netjes en goed afgewerkt. Nu kunnen we dan echt zelf gaan kiezen! En straks ruim 50 vierkante meter extra
De woning heb ik zelf virtueel gebouwd met behulp van Sweet Home 3D aangevuld met meubilair uit het 3D Warehouse. En gelukkig heb ik ook bij een bijna identiek huis binnen mogen kijken dankzij de zeer vriendelijke bewoners, dat was heel prettig.
Deadlines gaan ook weer interessant: we zijn uitgenodigd om op 15 december bij Bouwcenter Nobel in Lochem (iemand ervaring mee?) te komen bespreken welke meerwerkopties we nemen en dan kunnen we ook de badkamer en keuken uitkiezen. Vandaag werden we bericht dat we uiterlijk op 13 december onze keuzes voor deze zaken moeten doorgeven
Dat wordt toch ietwat lastig. In overleg nu een week uitstel gekregen gelukkig, maar alsnog moeten we dus wel snel beslissen nadat we alles hebben kunnen bekijken.
We hebben een stelpost van €3100 voor de keuken maar krijgen €1750,- terug als we die casco laten opleveren. Voor het sanitair is een stelpost van €6300,- beschikbaar en krijgen we €4700,- terug als we die casco laten opleveren. We zijn er nog niet uit wat we hiermee gaan doen. Sanitair komen we waarschijnlijk wel uit - er zit standaard al in wat we willen, qua aanpassingen zouden we misschien een kastje extra, een douchedrain of een handdoekradiator doen.
Qua keuken willen we wel flink wat anders. Hoe onderhandelbaar zijn deze zaken? Een offerte van IKEA komt op +- €8000,- uit voor wat wij willen inclusief montage. Maar dan moet het dus ná de oplevering nog geïnstalleerd worden, ook niet ideaal. Ik ben wel een beetje bang dat we dan wél voor de verplaatsing van elke leiding moeten betalen terwijl dat bij de projectleverancier niet zo is.
Qua overig meerwerk willen we ook vrij veel opties: aan de voorzijde een erker (€8000) , 2,40 meter uitbouw aan de achterzijde (€15000), dakkapel (€5000), tuindeuren (€1500), deur tussen berging en schuur (€1750), zolderindeling (€3500), dichte trap (€800), glas- en lijndeuren ipv vlakke deuren (€1500), inductiekookplaataansluiting ipv gas (€500), extra groepen, loze leidingen naar alle kamers en de overlopen tbv UTP en audio. Komt bij elkaar ook op een mooi bedrag. Bij elkaar zo'n €37.000. Ook hier ben ik benieuwd of hierover te onderhandelen is. Ik zal zeker een poging gaan doen.
En dan is er nog het wensenlijstje van extra zonnepanelen (standaard 5, nog geen idee van de opbrengst), warmtepomp, schuurisolatie (ga hem eerder als hobbykamer gebruiken dan als garage). De schuurisolatie werd begroot op +- €8000,- - dat vind ik nogal een fors bedrag. Daarvoor ga ik het zelf wel doen in een later stadium, denk ik. Qua zonnepanelen lees ik hier bedragen rond de €500,- per stuk, maar ik moet dus nog te horen krijgen wat het Wp is van de panelen die wij krijgen.
En zodra dat allemaal geregeld is moeten we nog gaan besluiten wat we met vloeren, muren en tuin gaan doen. Vloeren ga ik hoogstwaarschijnlijk zelf laminaat op leggen. Wanden twijfelen we een beetje tussen renovlies en spack, maar dat gaan we sowieso laten doen. Met oog op scheuren willen we stucwerk in ieder geval nog even uitstellen. Met dank aan de vele ervaringen van anderen in dit topic
De afgewerkte wanden sausen zullen we in ieder geval zelf doen.
Qua tuin gaan we waarschijnlijk de boel laten egaliseren, een terras leggen en de oprit naar de garage laten bestraten en schuttingen plaatsen. De inrichting gaat verder waarschijnlijk met enthousiaste tuiniers in de familie. En veel gras.
Keuzes, keuzes, keuzes
Wel heel leuk overigens.
Wat me opvalt is dat ze (in mijn ogen) een ontzettend korte planning hebben. Contractueel mogen ze maximaal 130 werkbare dagen gebruiken vanaf het moment dat de cementvloer op de begane grond ligt. De bouw zal medio maart beginnen en ze verwachten september of oktober 2018 al op te leveren.
Ik hoop daar snel meer duidelijkheid over te krijgen - onze huidige woning moet nog te koop gezet worden. Met de huidige woningmarkt lijkt dat wel snel te gaan, maar de vraag is of dat over een halfjaar nog steeds zo is natuurlijk. In ieder geval heeft de taxateur ons een aardige overwaarde beloofd
We wonen nu een aantal jaar in een niet al te grote rijwoning en sinds er een tweede kind bijkwam werd het wel wat krap. Met een nieuwe baan werd het ook tijd voor een nieuwe woning, en we kwamen een prachtig project tegen. Nieuwbouw sprak ons altijd al aan - voor de huidige woning woonden we in een nieuwbouwhuurwoning. Bijna geen stookkosten en alles netjes en goed afgewerkt. Nu kunnen we dan echt zelf gaan kiezen! En straks ruim 50 vierkante meter extra
De woning heb ik zelf virtueel gebouwd met behulp van Sweet Home 3D aangevuld met meubilair uit het 3D Warehouse. En gelukkig heb ik ook bij een bijna identiek huis binnen mogen kijken dankzij de zeer vriendelijke bewoners, dat was heel prettig.
Deadlines gaan ook weer interessant: we zijn uitgenodigd om op 15 december bij Bouwcenter Nobel in Lochem (iemand ervaring mee?) te komen bespreken welke meerwerkopties we nemen en dan kunnen we ook de badkamer en keuken uitkiezen. Vandaag werden we bericht dat we uiterlijk op 13 december onze keuzes voor deze zaken moeten doorgeven
We hebben een stelpost van €3100 voor de keuken maar krijgen €1750,- terug als we die casco laten opleveren. Voor het sanitair is een stelpost van €6300,- beschikbaar en krijgen we €4700,- terug als we die casco laten opleveren. We zijn er nog niet uit wat we hiermee gaan doen. Sanitair komen we waarschijnlijk wel uit - er zit standaard al in wat we willen, qua aanpassingen zouden we misschien een kastje extra, een douchedrain of een handdoekradiator doen.
Qua keuken willen we wel flink wat anders. Hoe onderhandelbaar zijn deze zaken? Een offerte van IKEA komt op +- €8000,- uit voor wat wij willen inclusief montage. Maar dan moet het dus ná de oplevering nog geïnstalleerd worden, ook niet ideaal. Ik ben wel een beetje bang dat we dan wél voor de verplaatsing van elke leiding moeten betalen terwijl dat bij de projectleverancier niet zo is.
Qua overig meerwerk willen we ook vrij veel opties: aan de voorzijde een erker (€8000) , 2,40 meter uitbouw aan de achterzijde (€15000), dakkapel (€5000), tuindeuren (€1500), deur tussen berging en schuur (€1750), zolderindeling (€3500), dichte trap (€800), glas- en lijndeuren ipv vlakke deuren (€1500), inductiekookplaataansluiting ipv gas (€500), extra groepen, loze leidingen naar alle kamers en de overlopen tbv UTP en audio. Komt bij elkaar ook op een mooi bedrag. Bij elkaar zo'n €37.000. Ook hier ben ik benieuwd of hierover te onderhandelen is. Ik zal zeker een poging gaan doen.
En dan is er nog het wensenlijstje van extra zonnepanelen (standaard 5, nog geen idee van de opbrengst), warmtepomp, schuurisolatie (ga hem eerder als hobbykamer gebruiken dan als garage). De schuurisolatie werd begroot op +- €8000,- - dat vind ik nogal een fors bedrag. Daarvoor ga ik het zelf wel doen in een later stadium, denk ik. Qua zonnepanelen lees ik hier bedragen rond de €500,- per stuk, maar ik moet dus nog te horen krijgen wat het Wp is van de panelen die wij krijgen.
En zodra dat allemaal geregeld is moeten we nog gaan besluiten wat we met vloeren, muren en tuin gaan doen. Vloeren ga ik hoogstwaarschijnlijk zelf laminaat op leggen. Wanden twijfelen we een beetje tussen renovlies en spack, maar dat gaan we sowieso laten doen. Met oog op scheuren willen we stucwerk in ieder geval nog even uitstellen. Met dank aan de vele ervaringen van anderen in dit topic
Qua tuin gaan we waarschijnlijk de boel laten egaliseren, een terras leggen en de oprit naar de garage laten bestraten en schuttingen plaatsen. De inrichting gaat verder waarschijnlijk met enthousiaste tuiniers in de familie. En veel gras.
Keuzes, keuzes, keuzes
Wat me opvalt is dat ze (in mijn ogen) een ontzettend korte planning hebben. Contractueel mogen ze maximaal 130 werkbare dagen gebruiken vanaf het moment dat de cementvloer op de begane grond ligt. De bouw zal medio maart beginnen en ze verwachten september of oktober 2018 al op te leveren.
Ik hoop daar snel meer duidelijkheid over te krijgen - onze huidige woning moet nog te koop gezet worden. Met de huidige woningmarkt lijkt dat wel snel te gaan, maar de vraag is of dat over een halfjaar nog steeds zo is natuurlijk. In ieder geval heeft de taxateur ons een aardige overwaarde beloofd
Tja
Hier gaat het allemaal lekker met de bouw... 
Prognose was tussen neus en lippen ergens voor de bouwvak toen we de KOA tekenden (dit hebben we overigens nooit heel serieus genomen, maargoed).
Prognose is later bijgesteld naar het 3e kwartaal en daarna naar het 4e kwartaal.
Afgelopen weekend bericht gekregen dat de oplevering zal plaatsvinden vanaf februari, uiteraard weer een prognose. Als redenen noemen ze de nust bedrijven. Deze kunnen niet eerder dan januari aan de slag (was ook de voornaamste reden van het vorige uitstel).
Het huis is ook ongeveer af, dus dat maakt het wel extra zuur, ik heb maar eens de werkbare dagen opgevraagd
Prognose was tussen neus en lippen ergens voor de bouwvak toen we de KOA tekenden (dit hebben we overigens nooit heel serieus genomen, maargoed).
Prognose is later bijgesteld naar het 3e kwartaal en daarna naar het 4e kwartaal.
Afgelopen weekend bericht gekregen dat de oplevering zal plaatsvinden vanaf februari, uiteraard weer een prognose. Als redenen noemen ze de nust bedrijven. Deze kunnen niet eerder dan januari aan de slag (was ook de voornaamste reden van het vorige uitstel).
Het huis is ook ongeveer af, dus dat maakt het wel extra zuur, ik heb maar eens de werkbare dagen opgevraagd
Het is inderdaad zeer zuur, maar is mogelijk wel iets voor te zeggen m.b.t. aansluitingen van/door nuts-bedrijven.EJPostema schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:46:
Ten eerste is het al dat ze bij/beneden bepaalde temperaturen niet mogen werken (al valt dat op dit moment volgens mij nog best mee), maar ook de grond-temp speelt hierin mee.
Ten tweede begreep ik laatst van iemand die ook in de sector zit, dat de (onder)aannemers die alle aansluitingen realiseren amper personeel hebben/kunnen krijgen, en daardoor totaal niet inschrijven o.i.d. om dergelijke aansluitingen bij nieuwe projecten te doen.
Begreep al van diezelfde persoon er is in deze regio ergens een project, alles kan worden opgeleverd (woningen zijn klaar) op de NUTS na, en dus kunnen/mogen ze nog niet opgeleverd worden.
Er is geen enkel bedrijf die er momenteel bezig wil/kan omdat ze te druk zijn.
Dat is voor de aanstaande bewoners enorm zuur, maar dat is de markt op dit moment zo naar het schijnt.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Als je denkt dat je niet fatsoenlijk in het huis kan wonen (ramen kunnen niet dicht) dan zou ik niet tekenen voor oplevering. Bij ons was de douchegoot dusdanig slecht afgekit dat je er geen gebruik van kon maken. Aannemer zou het wel in 2 weken oplossen. Wij goedgelovig getekend. Dat gezeik heeft vervolgens 2 maanden geduurd ofwel 2 extra maanden voordat het bewoonbaar was. Niet bewoonbaar = de groeten, niet tekenen, veel succes met afbouwen en als het aantal werkbare dagen wordt overschreden zien ze de claim op een gegeven moment wel op de deurmat vallen.Sarrr schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:44:
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die de goot niet acceptabel vind. Ik heb dan niet zoveel verstand van lekkage en het voorkomen daarvan, maar ik had nu juist een douchegoot gekozen omdat dit er zo strak uitziet. Dit lijkt meer een putje van een vervallen zwembad.
Het lastige aan de situatie vind ik dat ik de opzichter er direct al bij had geroepen en hij het wel vond 'meevallen'. Ik heb dus geen zin in dergelijke ja/nee-spelletjes bij de oplevering zelf.
Wat betreft de ramen: ze gingen niet stroef langs de kanten of zo, het is puur de laatste klik die je doet met die beugel die gewoon niet werkt. Bij alle ramen hetzelfde. Als deze dingen niet werken bij oplevering, kan ik dan de sleutel wel in ontvangst nemen? Ik moet toch wel gewoon mijn ramen dicht kunnen doen i.v.m. veiligheid en kou.
1) de aannemer/projectontwikkelaar zal zich niet vastpinnen op de door jou gewenste datum.
2) in de koop-/aannemingsovereenkomst staan artikelen met het aantal toegestane werkbare dagen en wat er gebeurt als de aannemer daar overheen gaat.
2) in de koop-/aannemingsovereenkomst staan artikelen met het aantal toegestane werkbare dagen en wat er gebeurt als de aannemer daar overheen gaat.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Bij ons staat er in de KAO (koopaanneemovereenkomst) dat de bouw binnen 190 werkbare dagen afgerond moet zijn. Verder kun je daar weinig op afdingen. De bouwers hebben tijd nodig, en met slecht weer kunnen ze soms niet door.
inderdaad. In de koopaanneemovereenkomst staat wel een max aan aantal werkbare dagen. Dit is altijd ruim genomen, want als ze hier boven komen dan moeten ze vrij forse boetes betalen.
Dit is echt de enige indicatie die ze je kunnen en zullen geven. Welk project gaat het om @keanu_ ?
Dit is echt de enige indicatie die ze je kunnen en zullen geven. Welk project gaat het om @keanu_ ?
Het gaat om Little CoolhavenEJPostema schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:14:
inderdaad. In de koopaanneemovereenkomst staat wel een max aan aantal werkbare dagen. Dit is altijd ruim genomen, want als ze hier boven komen dan moeten ze vrij forse boetes betalen.
Ik heb het aantal onwerkbare dagen opgevraagd bij de aannemer. Het antwoord laat maar op zich wachten dus zelf ook maar eens op onderzoek uitgegaan. Via VEH kwam ik uit op de volgende website
http://www.bouwkosten.nl/tools/onwerkbaarweer.aspx
Als ik hier mijn postcode invul
Ik heb niet betaald, dus ik zie alleen maar de xxjes (zit er wel over na te denken om die €75,- te lappen)
Misschien ontbreekt er het een en ander aan informatie wat achter de betaalmuur zit, maar is dit niet heel erg veel?
2017 heeft 260 werkbare dagen, volgens VEH blijven hier gemiddeld 180 van over. Na 3 kwartalen zitten ze hier schijnbaar al heel ver overheen
Members only:
kom ik uit op een totaal van 58 onwerkbare dagen in de periode van 7 april t/m 1 november. (januari - november = 126 onwerkbare dagen)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb niet betaald, dus ik zie alleen maar de xxjes (zit er wel over na te denken om die €75,- te lappen)
Misschien ontbreekt er het een en ander aan informatie wat achter de betaalmuur zit, maar is dit niet heel erg veel?
2017 heeft 260 werkbare dagen, volgens VEH blijven hier gemiddeld 180 van over. Na 3 kwartalen zitten ze hier schijnbaar al heel ver overheen
Werkbare werkdagen zijn van maandag tot vrijdag, bouwvak gaat er nog vanaf.EJPostema schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:09:
Ik heb het aantal onwerkbare dagen opgevraagd bij de aannemer. Het antwoord laat maar op zich wachten dus zelf ook maar eens op onderzoek uitgegaan. Via VEH kwam ik uit op de volgende website
***members only***
kom ik uit op een totaal van 58 onwerkbare dagen in de periode van 7 april t/m 1 november. (januari - november = 126 onwerkbare dagen)
Vanaf wanneer is je woning wind- en waterdicht?
Heb je UAV of GIW dagen in je KOA?
2017 heeft behoorlijk veel onwerkbaar weer inderdaad tot nu toe, zoveel regen in de zomer is uitzonderlijk.
Op infoplaza.nl kan je volgens mij eenmalig 8 dagen gratis raadplegen.
Volgens mij niet, maar dat zal ik even na moeten zoeken. Heb de Koa niet bijdehand, maar als me het goed herinner niet.De Rikster schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:35:
[...]
Werkbare werkdagen zijn van maandag tot vrijdag, bouwvak gaat er nog vanaf.
Vanaf wanneer is je woning wind- en waterdicht?
Heb je UAV of GIW dagen in je KOA?
2017 heeft behoorlijk veel onwerkbaar weer inderdaad tot nu toe, zoveel regen in de zomer is uitzonderlijk.
Op infoplaza.nl kan je volgens mij eenmalig 8 dagen gratis raadplegen.
Het huis is sinds september waterdicht volgens mij. Sindsdien zitten de dakpannen erop. Kozijnen en dak was voor de bouwvak al
De aannemer van mij doet er geen uitspraken over behalve dat ie binnen de werkbare dagen blijft.
Verschillende andere kopers hebben er al om gevraagd, iets met kluitje en riet. Het enige wat ze aangaven was dat er erg slecht weer was in kwartaal 4 en dus veel uitval, maar toen zat alles al nagenoeg dicht dus dat kan geen groot issue zijn geweest. Hier trouwens het oosten des lands.
Maar het opleveren is wel irritant laat, wachten wachten wachten en heel misschien eind maart terwijl oktober vorig jaar bij het verkooppraatje is voorgelogen. Maar dat is nog binnen de termijn, zelfs zonder uitval.
Maar het opleveren is wel irritant laat, wachten wachten wachten en heel misschien eind maart terwijl oktober vorig jaar bij het verkooppraatje is voorgelogen. Maar dat is nog binnen de termijn, zelfs zonder uitval.
Ik kijk zelf iedere werkdag op deze site:bonyuri schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:37:
Is er iemand die kan inzien welke dagen er in 2017/2018 onwerkbaar waren?
Op bouwkosten.nl vragen ze er 75 euro voor, en als iemand het voor me kan inzien zou dat wel tof zijn
http://www.bouwendnederland.nl/bouwweer
Mbt vorst kan ik het daaruit opmaken iig en met een beetje moeite kan je dit inzien voor de laatste maanden van 2017.
Bij ons is het zo dat de 180 werkbare dagen volgens contract pas bijna gaan lopen. Als het goed is ligt deze week iig de ruwe begane grondvloer erop en dat zou betekenen dat de dagen gaan lopen (en we een nieuwe factuur gaan krijgen
Dit gaat alleen over vorstverlet toch? En ik neem aan dat als daar staat norm gehaald dat dit verlet oplevert? Ik mis ook een beetje de achtergrond van die gegevens, waarom staat het links en rechts (CAO en WW), is een van die twee al genoeg?Hogader schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:45:
[...]
Ik kijk zelf iedere werkdag op deze site:
http://www.bouwendnederland.nl/bouwweer
Mbt vorst kan ik het daaruit opmaken iig en met een beetje moeite kan je dit inzien voor de laatste maanden van 2017.
Bij ons is het zo dat de 180 werkbare dagen volgens contract pas bijna gaan lopen. Als het goed is ligt deze week iig de ruwe begane grondvloer erop en dat zou betekenen dat de dagen gaan lopen (en we een nieuwe factuur gaan krijgen)
Wij kregen van de aannemer te horen dat er 13 hele, en 18 halve onwerkbare dagen zijn geweest tussen 19 juni 2017 en 1 februari. Enschede. Hierdoor komen ze van 133 mogelijk werkbare dagen (ze rekenen 4 weken bouwvak en 2 weken kerstverlet), op 111, 'mooi binnen de 120' uit de aanneemovereenkomst.bonyuri schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:58:
Toch bedankt. Bij ons hebben ze het over 17 onwerkbare dagen, wat me dan weer een beetje veel lijkt in vergelijking met jou. Ook al ben je woonachtig in een andere regio...
IDe data van de onwerkbare dagen wilden ze niet noemen in de mail. Ik vind het behoorlijk veel, maar ook als het de helft is gaat het dan dus maximaal om enkele dagen overschrijding, dat is tientjes werk. Ik laat het er daarom maar bij.
Ik vind het anno 2018 wel van de zotte dat je dit als consument niet gratis kan verifiëren.
Maar: donderdag dus de sleutel
Wij hebben voor het tekenen van de KOA gevraagd hoe het zit met controle op werkbare dagen, of gemeld gaat worden als er niet gewerkt wordt en bij wie. Daar hebben we toen ook geen duidelijk antwoord opgekregen want ja geen idee en dat heeft nog nooit iemand gevraagd. Het gaat maar om bijna 2 ton lekker boeiend hoe lang ze erover doen jatoch
Ik vraag me dan af wie die KOA heeft geschreven en of die gewoon copy/paste aan ons wordt doorgeschoven of dat iemand daadwerkelijk nog checkt wat erin staat.
Lol, het is of Dura Vermeer meeleest. Letterlijk 10 minuten na mijn post van vanmiddag krijg ik antwoord. (Na 3 weken)
Wij zijn nog lerende met dit programma en hadden uw vraag bij het nieuwsitem over het hoofd gezien.
Op dit moment wordt de tekening van uw woning uitgewerkt en bij het gesprek wordt deze aan u overhandigd.
Op het dakvlak worden PV-panelen aangebracht. Omdat u gekozen heeft voor dakramen worden deze verschoven om hiervoor ruimte te maken en er is, zoals het er nu naar uitziet, op het dakvlak geen ruimte meer voor extra panelen of heel misschien kan er nog 1 paneel bijgeplaatst worden.
Het installatie-ontwerp van de woning is dusdanig uitgewerkt dat hierbij geen rekening is gehouden met de mogelijkheid voor een warmte terugwin-installatie en zonneboiler. Het aanpassen van de installatie in dit stadium van de bouw is niet mogelijk en worden dergelijke opties niet aangeboden.
Ons eerste gesprek met de kopersbegeleidinh is volgende week, dan krijgen we pas de correcte tekening. (Nu nog steeds alleen de gespiegeld variant) schijnt met BIM-modelling standaard te zijn.
Helaas dus, zoals het eruit ziet, geen mogelijkheden tot energiezuinige oplossingen.
Ik heb wel de vraag gesteld of panelen op onze vrijstaande garage (zo'n van ochtend tot een uur of 20 schat ik in) mogelijk zijn. Maar als ik kijk naar de bereidheid van DV tot meedenken verwacht ik hier niet veel van.
@Erikz.nl ik hoop dat jij meer kunt bereiken op dit vlak.
Onze excuses voor de late reactie.
Wij zijn nog lerende met dit programma en hadden uw vraag bij het nieuwsitem over het hoofd gezien.
Op dit moment wordt de tekening van uw woning uitgewerkt en bij het gesprek wordt deze aan u overhandigd.
Op het dakvlak worden PV-panelen aangebracht. Omdat u gekozen heeft voor dakramen worden deze verschoven om hiervoor ruimte te maken en er is, zoals het er nu naar uitziet, op het dakvlak geen ruimte meer voor extra panelen of heel misschien kan er nog 1 paneel bijgeplaatst worden.
Het installatie-ontwerp van de woning is dusdanig uitgewerkt dat hierbij geen rekening is gehouden met de mogelijkheid voor een warmte terugwin-installatie en zonneboiler. Het aanpassen van de installatie in dit stadium van de bouw is niet mogelijk en worden dergelijke opties niet aangeboden.
De KAO getekend begin november, 12 januari gepasseerd, start heien voorzien in april. Oplevering Q3-2019. (270 werkbare dagen na begane grond gereed geeft nog circa half jaar extra speling verwacht ik)
Ons eerste gesprek met de kopersbegeleidinh is volgende week, dan krijgen we pas de correcte tekening. (Nu nog steeds alleen de gespiegeld variant) schijnt met BIM-modelling standaard te zijn.
Helaas dus, zoals het eruit ziet, geen mogelijkheden tot energiezuinige oplossingen.
Ik heb wel de vraag gesteld of panelen op onze vrijstaande garage (zo'n van ochtend tot een uur of 20 schat ik in) mogelijk zijn. Maar als ik kijk naar de bereidheid van DV tot meedenken verwacht ik hier niet veel van.
@Erikz.nl ik hoop dat jij meer kunt bereiken op dit vlak.
Als ze begonnen zijn met de bouw (heipalen de grond in), dan is er toch aangevangen?Xtince schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 07:27:
Gisteren mijn tweede factuur (0-10% aanvang bouw) mogen ontvangen. Toevallig dat gisteren ook de heipalen in de grond waren. Kan ik dan van uitgaan dat aan die “0-10%” is voldaan? Vind het lastig checken voor een leek
Hier zelf afgelopen week de facturen voor aanbetaling meerwerk en het gereed zijn van de ruwe begane grond vloer. Ondanks dat de planning een stuk strakker is betekent het iig dat ze volgens het contract nu binnen 180 werkbare dagen klaar moeten zijn.
Weten jullie hoe het momenteel zit met de werkbare dagen?
Zoals vandaag bijvoorbeeld, het is koud, maar wel droog en zonnig, wordt er dan gewerkt?
Dit gaat over de regio Krimpenerwaard trouwens, tussen Rotterdam, Utrecht en Gouda in.
Ik kan niet heel vaak op de bouw kijken en de bouwer zet wel regelmatig foto's online, maar echt veel van de progressie krijg ik helaas niet mee...
Een andere vraag: Hoe doen jullie het kijken op de bouwplaats (in je on-af huis)? Bij ons staat er een hek om de bouwplaats tijdens werktijden, vragen jullie dan gewoon aan iemand of jullie even mogen kijken?
Ik zou er wel eens door heen willen lopen om gevoel van de ruimte te krijgen, de eerste twee etages taan er namelijk al.
Zoals vandaag bijvoorbeeld, het is koud, maar wel droog en zonnig, wordt er dan gewerkt?
Dit gaat over de regio Krimpenerwaard trouwens, tussen Rotterdam, Utrecht en Gouda in.
Ik kan niet heel vaak op de bouw kijken en de bouwer zet wel regelmatig foto's online, maar echt veel van de progressie krijg ik helaas niet mee...
Een andere vraag: Hoe doen jullie het kijken op de bouwplaats (in je on-af huis)? Bij ons staat er een hek om de bouwplaats tijdens werktijden, vragen jullie dan gewoon aan iemand of jullie even mogen kijken?
Ik zou er wel eens door heen willen lopen om gevoel van de ruimte te krijgen, de eerste twee etages taan er namelijk al.
Ook herkenbaar. Mijn huis is hierdoor ook een aantal maanden vertraagd.Bastien schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:50:
Hoe herkenbaar... http://www.rtvoost.nl/nie...oblemen-bij-netbeheerders
Zit 'mijn' project ook op vast helaas. Iets van bijna 2 maanden inmiddels maar het eerste is nu wel aangesloten en wordt opgeleverd. Heb er geen goed woord voor over, kost mij zo een paar duizend euro aan extra dubbele lasten. Als ze dan de wet overtreden (zoals in het artikel staat, heb de wettekst er niet bij gezocht)... misschien die toko maar eens een claim sturen. Misschien eens een balletje opgooien bij de rechtsbijstand.
Zal dit niet al in de contracten zitten met de aannemer? Wij hebben een vergoeding gekregen ivm overschrijding werkbare dagen. Het lijkt mij dat deze (deels) wordt doorgespeeld naar de nuts bedrijven, mits die verantwoordelijk zijn
@inkie1 Lijkt me dan een prima prijs, als je het niet zelf kan/wil doen
[ Voor 3% gewijzigd door EJPostema op 14-02-2018 11:46 ]
@jogaa Klinkt herkenbaar, al is het bij ons wat minder extreem. Hier zijn ze rond de jaarwisseling begonnen en enkele weken geleden zijn de vloerdelen geplaatst, maar er wordt nog gewacht met het afstorten van de naden. De enige reden die ik kan bedenken: de aannemer wil de start van de (in ons geval) 200 werkbare dagen nog even uitstellen. Kennelijk is er onzekerheid over het halen van die planning, anders zou hij de (toch wel forse) termijn voor het gereedkomen van de BG-vloer wel willen innen, lijkt me.
En ook hier lopen er maar weinig bouwvakkers rond, als ik er langs rijd.
We hopen nog steeds voor de Kerst in ons nieuwe huis te zitten, maar ik moet het nog zien...
En ook hier lopen er maar weinig bouwvakkers rond, als ik er langs rijd.
We hopen nog steeds voor de Kerst in ons nieuwe huis te zitten, maar ik moet het nog zien...
Bij ons gaat contact met het bouwbedrijf wat moeizaam, traag met reageren, lastig om zaken te regelen die buiten het standaard meerwerk vallen. Zoals een warmtepomp. Maar tot nu toe gaat alles voorspoedig op de bouwplaats.
Wij zijn laat aangehaakt dus dat maakt het proces voor ons nog sneller. Begin juli 2017 is de verkoop gestart, wij hebben 31 oktober 2017 de KAO getekend. Begin december een voorlopige hoera-brief dat de vergunning verleend was, maar dat er nog 6 weken bezwaarperiode was. Half januari dan de echte hoera-brief dat we naar de notaris konden en dat in maart begonnen zou worden. Ook dat is gelukt, de palen zitten in de grond en de eerste termijn is geïnd. Vanaf de beganegrondvloer hebben ze nog maximaal 130 werkbare dagen om de woning op te leveren en die staat gepland voor medio april.
Qua indicatie van oplevering komt de aannemer helaas nog niet verder dan ergens tussen augustus en november 2018.
Ik ga er vanuit dat die 130 werkbare dagen voor hen echt een worst-case scenario is met nog een marge erop, want de boete die ze aan ons moeten betalen als ze het niet halen volgens de KAO is niet mals. Met 130 werkbare dagen vanaf 1 mei zit je in begin november, dus veel later zal het niet worden tenzij ze de oplevering beganegrondvloer uit gaan stellen.
Alsnog lastig om dan te bepalen wanneer je je huis in de verkoop doet - voor ons zit er idealiter +- 1 maand tussen oplevering nieuwe woning en de overdracht van onze huidige woning. Met een onzeker timeframe van 4 maanden is dat lastig plannen.
Wij zijn laat aangehaakt dus dat maakt het proces voor ons nog sneller. Begin juli 2017 is de verkoop gestart, wij hebben 31 oktober 2017 de KAO getekend. Begin december een voorlopige hoera-brief dat de vergunning verleend was, maar dat er nog 6 weken bezwaarperiode was. Half januari dan de echte hoera-brief dat we naar de notaris konden en dat in maart begonnen zou worden. Ook dat is gelukt, de palen zitten in de grond en de eerste termijn is geïnd. Vanaf de beganegrondvloer hebben ze nog maximaal 130 werkbare dagen om de woning op te leveren en die staat gepland voor medio april.
Qua indicatie van oplevering komt de aannemer helaas nog niet verder dan ergens tussen augustus en november 2018.
Ik ga er vanuit dat die 130 werkbare dagen voor hen echt een worst-case scenario is met nog een marge erop, want de boete die ze aan ons moeten betalen als ze het niet halen volgens de KAO is niet mals. Met 130 werkbare dagen vanaf 1 mei zit je in begin november, dus veel later zal het niet worden tenzij ze de oplevering beganegrondvloer uit gaan stellen.
Alsnog lastig om dan te bepalen wanneer je je huis in de verkoop doet - voor ons zit er idealiter +- 1 maand tussen oplevering nieuwe woning en de overdracht van onze huidige woning. Met een onzeker timeframe van 4 maanden is dat lastig plannen.
Tja
De oplevering van mijn huis is uitgesteld wegens de planning van de nutsbedrijven.
Hierdoor zullen de werkbare dagen overschreden worden.
Is een deeloplevering realistisch, zodat ik alvast kan behangen/vloer leggen/...?
Is een deeloplevering realistisch, zodat ik alvast kan behangen/vloer leggen/...?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Ik kreeg bij mijn vorige woning de sleutel al terwijl de ketel nog gehangen moest worden. Vragen. Nee heb je ja kan je krijgen.Proton_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:29:
De oplevering van mijn huis is uitgesteld wegens de planning van de nutsbedrijven.
Zojuist bericht gehad van de aannemer dat zij de geplande oplevering niet gaan halen doordat de nutsvoorzieningen niet tijdig aangelegd kunnen worden. De oplevering stond gepland voor eind juni(week 25/26), dit zal nu rond week 37 worden.
Zij geven aan dat zij hierdoor de werkbare dagen die in mijn overeenkomst staan overschrijden(225) en geven mij 2 opties:
1. Oplevering in juni zonder nutsvoorzieningen, die zsm worden aangebracht. Woningborg houdt 5% in depot staan welke worden uitbetaald als nutsvoorzieningen gereed zijn en alle opleverpunten zijn opgelost.
2. Oplevering bij gereedkomen nutsvoorzieningen in week 37.
Die 5% wegzetten was ik sowieso van plan bij de notaris, dus ik zie hier de meerwaarde niet echt van, behalve het feit dat ik eerder in de woning kan. Echter, heb ik niet perse veel haast om er in te gaan.
Helaas zit ik in het buitenland en heb ik mijn aannemingsovereenkomst niet digitaal op het moment, dus kan ik niet controleren wat er precies is afgesproken bij overschrijding werkbare dagen. Wellicht iemand ervaring hiermee, en wat ik er van moet verwachten?
Zij geven aan dat zij hierdoor de werkbare dagen die in mijn overeenkomst staan overschrijden(225) en geven mij 2 opties:
1. Oplevering in juni zonder nutsvoorzieningen, die zsm worden aangebracht. Woningborg houdt 5% in depot staan welke worden uitbetaald als nutsvoorzieningen gereed zijn en alle opleverpunten zijn opgelost.
Die 5% wegzetten was ik sowieso van plan bij de notaris, dus ik zie hier de meerwaarde niet echt van, behalve het feit dat ik eerder in de woning kan. Echter, heb ik niet perse veel haast om er in te gaan.
Helaas zit ik in het buitenland en heb ik mijn aannemingsovereenkomst niet digitaal op het moment, dus kan ik niet controleren wat er precies is afgesproken bij overschrijding werkbare dagen. Wellicht iemand ervaring hiermee, en wat ik er van moet verwachten?
Geen keuze maken totdat je de aanneemovereenkomst hebt gelezen. Want dit kan zomaar tegen je gebruikt worden als er wel een vergoeding tegenover staat en ze er onderuit willen komen.Kubusje schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:53:
Zojuist bericht gehad van de aannemer dat zij de geplande oplevering niet gaan halen doordat de nutsvoorzieningen niet tijdig aangelegd kunnen worden. De oplevering stond gepland voor eind juni(week 25/26), dit zal nu rond week 37 worden.
Welk regio zit je? Want is toch wel behoorlijk verschil met oorspronkelijke opleverdatum.
Verwijderd
Ik neem aan dat je nog dingen zelf wilt gaan doen of laat doen? Stucen, schilderen etc. Mag je dan wel gebruik maken van bouwstroom? Anders heb je er niet zoveel aan want ook een stucadoor heeft stroom nodig. En water.Kubusje schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:53:
MadEgg schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:54:
[...]
Nou ja, het is me wel expliciet toegezegd, dus ik ga het er in ieder geval niet zo bij laten zitten. Uiteindelijk niets zwart-op-wit hierover, maar toegeven kan altijd nog - dan zal ik zelf voor het kruipluik moeten zorgen. Alle leidingen voor verwarming en warmwater moeten nog vanaf de berging naar de rest van de woning gelegd worden, dus geen toegang is geen optie.
Ik heb reactie van de kopersbegeleiding. Het kruipluik in de berging was volgens hem verplicht indien er een waterleiding naar de berging gelegd werd. Aangezien het mij pas later toegezegd was ivm de warmtepomp was het er bij ons niet ingekomen. Een kleine misser van hun kant: bij de eerste meerwerkofferte voor de ruwbouw hadden wij ook al getekend voor de waterleiding in de berging, dus warmtepomp of niet, dat kruipluik had er moeten zitten. Het is mij toegezegd dat het gat er nog ingezaagd gaat worden en dit krijg ik op mijn verzoek nu ook 'zwart op wit' per mail toegestuurd.B152 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 00:14:
[...]
Ff als tip voor de meelezers, jij hebt er nu niet veel meer aan.
Ik zorg altijd dat alle telefonische gesprekken worden opgenomen en alle afspraken per mail worden nagestuurd. Ik stuur dan vaak zelf een overzicht en vraag om een bevestiging.
Succes in iedergeval. Als je een luikje gaat maken ben ik benieuwd naar je ervaringen. Vooral posten in het klussende tweakers topic dan
Ik ben blij dat ik het in de gaten hou - het lijkt nu met een sisser af te lopen
Vandaag ook de factuur voor gereedkomen beganegrondvloer ontvangen, dus de 130 werkbare dagen zijn van start gegaan
[ Voor 15% gewijzigd door MadEgg op 14-05-2018 17:13 ]
Tja
Ah mooi dat jullie er zijn uitgekomen. Scheelt weerMadEgg schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:59:
[...]
[...]
Ik heb reactie van de kopersbegeleiding. Het kruipluik in de berging was volgens hem verplicht indien er een waterleiding naar de berging gelegd werd. Aangezien het mij pas later toegezegd was ivm de warmtepomp was het er bij ons niet ingekomen. Een kleine misser van hun kant: bij de eerste meerwerkofferte voor de ruwbouw hadden wij ook al getekend voor de waterleiding in de berging, dus warmtepomp of niet, dat kruipluik had er moeten zitten. Het is mij toegezegd dat het gat er nog ingezaagd gaat worden en dit krijg ik op mijn verzoek nu ook 'zwart op wit' per mail toegestuurd.
Ik ben blij dat ik het in de gaten hou - het lijkt nu met een sisser af te lopen
Vandaag ook de factuur voor gereedkomen beganegrondvloer ontvangen, dus de 130 werkbare dagen zijn van start gegaanHet aftellen kan beginnen.
Weet je zo volgens welk artikel van het bouwbesluit dat verplicht is?
@Wimhaw dat gaat snel, in twee dagen gebeurt deze week dus?
@samo ruim 2 maanden eerder dus? Hoor je dat nu pas of al enkele weken geleden?
Ik ben nu in gesprek met een makelaar voor de verkoop van onze huidige woning. Ik weet alleen niet zo goed was wijsheid is om als gewenste overdrachtsdatum op te geven. De laatste tijdsindicatie die we van de aannemer gekregen hebben is dat ze verwachten vanaf augustus de eerste woningen op te kunnen leveren. Qua werkbare dagen hebben ze echter tot begin december de tijd. Ik blijf liever niet te lang met twee woningen zitten en de overwaarde van onze huidige woning is ook zeer welkom natuurlijk. Aan de andere kant is tussentijds ergens tijdelijk bivakkeren als het uitloopt ook niet prettig.
Wat voor termijn hebben jullie daarvoor genomen?
Ik ben nu in gesprek met een makelaar voor de verkoop van onze huidige woning. Ik weet alleen niet zo goed was wijsheid is om als gewenste overdrachtsdatum op te geven. De laatste tijdsindicatie die we van de aannemer gekregen hebben is dat ze verwachten vanaf augustus de eerste woningen op te kunnen leveren. Qua werkbare dagen hebben ze echter tot begin december de tijd. Ik blijf liever niet te lang met twee woningen zitten en de overwaarde van onze huidige woning is ook zeer welkom natuurlijk. Aan de andere kant is tussentijds ergens tijdelijk bivakkeren als het uitloopt ook niet prettig.
Tja
Even een kleine update betreft bovenstaande:Kubusje schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:53:
Werkbare dagen worden pas ergens in oktober/november overschreden, terwijl de verlate oplevering voor september gepland staat. Dus is eigenlijk niet van toepassing.
5% wordt via een bankgarantie gegarandeerd en kan niet van worden afgeweken.
Bouwstroom en water voorziening indien oplevering in juni wordt naar gekeken, nog niks concreet.
Sleutelverklaring(oplevering zonder garantie termijn e.d. in te laten gaan) is niet mogelijk.
Ik ga waarschijnlijk in september laten opleveren, aangezien ik niet echt haast heb en mijn geplande werkzaamheden nog kan verzetten.
Iemand ervaring met termijnen meerwerk en wanneer deze binnenvallen? Ik heb nu 9 termijnen v/d woning betaald en 25% van het meerwerk betaald via een aparte factuur. Wanneer kan ik de rest verwachten? Lijkt me dat het meerwerk in hun ogen gereed is en dit dus binnenkort zal moeten betalen.
Prognose voor ons is oplevering begin november. Wij zetten ons appartement begin juni in de verkoop, met opleverdatum medio november. Eventueel gaan we tijdelijk in een vakantiehuisje.MadEgg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:38:
@Wimhaw dat gaat snel, in twee dagen gebeurt deze week dus?
Ik verwacht stiekem een stormloop en verkoop binnen 2-3 weken, echter kan ook tegenvallen en dan is het fijn dat we nog even hebben. Heb gemerkt dat het best stressvol is af en toe om 2 huizen te hebben. Nb; heb vrienden die in 2009 deze situatie hadden en die hebben jarenlang dubbele lasten en verhuur gehad enz..
Gelukkig is de bubbel bij ons groot genoeg om nog flink te kunnen zakken, maar toch
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-05-2018 22:42 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
@Tassadar32 kloten om te lezen. Gelukkig maar dat je rechtsbijstand hebt. Ik zal zelf ook nog even onze verzekeringspolis doornemen om te checken of we voor dit soort zaken ook gedekt zijn (nu in huurhuis). Dus dank voor de waarschuwing
, al heb je hier zelf ook geen drol aan natuurlijk.
In de tussentijd is de bouw van ons huis al voor de start vertraagd. Nog voordat de eerste heipaal in de grond staat, krijgen we toegefluisterd dat de we in de laatste fase van het project zitten en dat de oplevering van het hele project minimaal een kwartaal opschuift. Dus van oplevering in uiterlijk Q2 2019, hopen we nu dat we voor de kerst van 2019 er in kunnen gaan trekken. We gaan het zien; juridisch zit alles goed dicht getimmerd; 240 werkbare dagen vanaf oplevering bodemplaat BG. En die oplevering van die plaat gaan ze natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Wat nu ook te zien is in de maar matige (eigenlijk geen) progressie die we in de eerste fase zien.
Reden? Te weinig handjes en met name te weinig metselaars.
Wel kloten, want ons mannetje word in de zomer van 2019 vier jaartjes oud en kon dan direct naar de basisschool en BSO om de hoek van ons nieuwe huis.
Dat we daarnaast straks bijna twee jaar dubbele lasten draaien, dat is rottig, maar op zich goed te doen.
Nu zitten wij nog in een project, maar hoe gaan al die zelfbouwers met die krapte van resources om? Die hebben totaal geen onderhandelingskracht in vergelijking met de grote aannemers zoals BAM,VolkerWessels of DuraVermeer.
In de tussentijd is de bouw van ons huis al voor de start vertraagd. Nog voordat de eerste heipaal in de grond staat, krijgen we toegefluisterd dat de we in de laatste fase van het project zitten en dat de oplevering van het hele project minimaal een kwartaal opschuift. Dus van oplevering in uiterlijk Q2 2019, hopen we nu dat we voor de kerst van 2019 er in kunnen gaan trekken. We gaan het zien; juridisch zit alles goed dicht getimmerd; 240 werkbare dagen vanaf oplevering bodemplaat BG. En die oplevering van die plaat gaan ze natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Wat nu ook te zien is in de maar matige (eigenlijk geen) progressie die we in de eerste fase zien.
Wel kloten, want ons mannetje word in de zomer van 2019 vier jaartjes oud en kon dan direct naar de basisschool en BSO om de hoek van ons nieuwe huis.
Dat we daarnaast straks bijna twee jaar dubbele lasten draaien, dat is rottig, maar op zich goed te doen.
Nu zitten wij nog in een project, maar hoe gaan al die zelfbouwers met die krapte van resources om? Die hebben totaal geen onderhandelingskracht in vergelijking met de grote aannemers zoals BAM,VolkerWessels of DuraVermeer.
[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 24-05-2018 09:09 ]
Op de kop van onze straat zijn vrije bouwkavels. Deze waren verkocht maar nu weer terug in de verkoop door de eigenaars omdat ze gewoonweg geen aannemer kunnen vinden die voor een redelijke prijs het huis willen bouwen.righthand schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:46:
@Tassadar32 kloten om te lezen. Gelukkig maar dat je rechtsbijstand hebt. Ik zal zelf ook nog even onze verzekeringspolis doornemen om te checken of we voor dit soort zaken ook gedekt zijn (nu in huurhuis). Dus dank voor de waarschuwing, al heb je hier zelf ook geen drol aan natuurlijk.
@LightGrenades
Je beredenering is wel heel positief. Bouwdepot rente ontvang je, maar sommige financiers hanteren hierover een lagere rente dan de hypotheekrente. Dat verschil betaal je dan extra.
Termijnen zijn inderdaad in de OKA afgesproken, alleen de snelheid kan variëren afhankelijk van hoe snel de bouwer bouwt. Ze spreken altijd een maximaal aantal werkdagen af. 8 maanden bouw is snel, maar als het tegen zit kan het ook langer duren. Aantal dagen is vaak 220 dgn (1 jaar) of zelfs langer. Ook in het OKA vastgelegd.
Het kan zijn dat ze heel snel de ruwe begane grond vloer leggen en dan weken niets of weinig doen. En plotseling gaat het even weer als een speer. Er is geen peil op te trekken hoe snel ze het bouwen. Hou rekening met het ergste maximaal aantal werkbare werkdagen en niet het snelste scenario wat ze voorspiegelen als alles meezit. Dat gebeurt nagenoeg nooit. Ze zijn nu ook voor ons aan het bouwen en lopen nu al ruim 4 weken achter.
Je beredenering is wel heel positief. Bouwdepot rente ontvang je, maar sommige financiers hanteren hierover een lagere rente dan de hypotheekrente. Dat verschil betaal je dan extra.
Termijnen zijn inderdaad in de OKA afgesproken, alleen de snelheid kan variëren afhankelijk van hoe snel de bouwer bouwt. Ze spreken altijd een maximaal aantal werkdagen af. 8 maanden bouw is snel, maar als het tegen zit kan het ook langer duren. Aantal dagen is vaak 220 dgn (1 jaar) of zelfs langer. Ook in het OKA vastgelegd.
Het kan zijn dat ze heel snel de ruwe begane grond vloer leggen en dan weken niets of weinig doen. En plotseling gaat het even weer als een speer. Er is geen peil op te trekken hoe snel ze het bouwen. Hou rekening met het ergste maximaal aantal werkbare werkdagen en niet het snelste scenario wat ze voorspiegelen als alles meezit. Dat gebeurt nagenoeg nooit. Ze zijn nu ook voor ons aan het bouwen en lopen nu al ruim 4 weken achter.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ja, wellicht te positief haha, maar het gaat me meer om de denkwijze dan het aantal maanden dat ze bouwen natuurlijk. Mijn partner en ik kunnen de dubbele lasten dragen, dus het aantal maanden maakt an zich niet uit (wel zonde natuurlijkWimhaw schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:49:
@LightGrenades
Wat ik uit je laatste alinea begrijp (correct me if I'm wrong): stel dat ze zijn begonnen met bouwen dus betaal (hypothetisch) bijvoorbeeld dan 500 van de uiteindelijke 1000 hypotheeklasten. Als ze dan 2 maand niet bouwen, blijft dat bedrag in maand 1 en maand 2 500 totdat ze weer verder gaan en een aantal bouwtermijnen snel afhandelen in één maand en wij dus bij maand 3 800 betaal. (Nogmaals, bedragen zullen niet kloppen natuurlijk)
Verwijderd
Wij hebben onze 1e factuur ook binnen. Wij ontvangen over het bouwdepot evenveel rente als we betalen.
In ons contract staat zelfs dat ze er 300 werkbare dagen over mogen doen.
En elke 1000 euro aan meerwerk is een dag extra.
Maar voor minderwerk zijn weer geen mindagen opgenomen.
In ons contract staat zelfs dat ze er 300 werkbare dagen over mogen doen.
En elke 1000 euro aan meerwerk is een dag extra.
Maar voor minderwerk zijn weer geen mindagen opgenomen.
Naar mijn weten is het de plicht van de aannemer om de woning aan te sluiten op de nutsvoorzieningen. Dat zou als het goed is ook (in zoveel woorden) in de koopaanneemovereenkomst staan. Als eigenaar moet je wel zelf wel je aanmelden bij de energiemaatschappij, maar dat is anders dan de woning aansluiten aan de nutsvoorzieningen.NLS_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:34:
[...]
Aan wat voor verantwoordelijkheid zit je te denken?
Zijn nog een paar andere omstandigheden rondom wiens verantwoordelijkheid het is.Dus ja, hoe we hier nu weer mee omgaan weet ik nog niet.
- Werkbare werkdagen zijn eind juni op volgens mijn berekeningen
- De aannemer heeft in het bestek (dat ik pas 6 maanden na koop kreeg) opgenomen dat wij als opdrachtgever de aansluitingen moeten aanvragen, maar heeft ons nooit een seintje gegeven wanneer dat moest waardoor ik ze (te) laat heb aangevraagd.
- In de aanneemovereenkomst staat dat de kosten voor de aansluitingen inclusief zijn, waardoor ik er vanuit ging dat het geregeld zou worden. Nu krijg ik zelf de facturen....
Aangezien (in mijn verhaal) het de plicht is van de aannemer, zou je, als je eerder een oplevering hebt en dus het risico voor jou is, bij eventuele problemen rondom de aansluitingen ook op jezelf zijn gewezen. Wellicht zou je juridisch dus de aannemer in dat geval niet kunnen aanspreken. Mocht je het eerder opgeleverd krijgen, zou ik dat wel even (laten) onderzoeken.
Ik snap eerlijk gezegd je punt 2 en 3 niet. Klinkt mij raar in de oren. Waar krijg je facturen van? Naar mijn weten moet de aannemer ervoor zorgen, zou daar toch even achteraan gaan.
p.s. hoe heb je de werkbare dagen berekend? Ook rekening gehouden met dagen waarop niet gewerkt kan worden, vorst etc?
[ Voor 3% gewijzigd door Xtince op 04-06-2018 00:05 ]
Snappen doe ik het ook niet. Maar goed de aannemer zegt dat ik de aansluitingen moet aanvragen (bij Liander dus niet de energieleverancier) via mijnaansluiting.nl. Denk dat ik eens bij de rechtsbijstand ga informeren hoe het zit., want ook op mij komt het vreemd over.Xtince schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:59:
[...]
Aangezien (in mijn verhaal) het de plicht is van de aannemer, zou je, als je eerder een oplevering hebt en dus het risico voor jou is, bij eventuele problemen rondom de aansluitingen ook op jezelf zijn gewezen. Wellicht zou je juridisch dus de aannemer in dat geval niet kunnen aanspreken. Mocht je het eerder opgeleverd krijgen, zou ik dat wel even (laten) onderzoeken.
Ik snap eerlijk gezegd je punt 2 en 3 niet. Klinkt mij raar in de oren. Waar krijg je facturen van? Naar mijn weten moet de aannemer ervoor zorgen, zou daar toch even achteraan gaan.
p.s. hoe heb je de werkbare dagen berekend? Ook rekening gehouden met dagen waarop niet gewerkt kan worden, vorst etc?
De werkbare dagen heb ik berekend door vanaf de maandag na de factuur van de gereedkomen ruwe begane grond (dat was de startdatum), alle werkdagen te tellen. Daarna aftrek van de feestdagen, 1 week kerstvakantie en de dagen dat de aannemer heeft aangegeven dat er onwerkbaar weer was.
- djlinsen
- Registratie: September 2002
- Laatst online: 31-03 08:34
Well suffer my pretty warriors
Vaak rekenen de bouwers met forfaitaire aantal werkbare werkdagen. Zie bijvoorbeeldNLS_ schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:27:
[...]
Snappen doe ik het ook niet. Maar goed de aannemer zegt dat ik de aansluitingen moet aanvragen (bij Liander dus niet de energieleverancier) via mijnaansluiting.nl. Denk dat ik eens bij de rechtsbijstand ga informeren hoe het zit., want ook op mij komt het vreemd over.
De werkbare dagen heb ik berekend door vanaf de maandag na de factuur van de gereedkomen ruwe begane grond (dat was de startdatum), alle werkdagen te tellen. Daarna aftrek van de feestdagen, 1 week kerstvakantie en de dagen dat de aannemer heeft aangegeven dat er onwerkbaar weer was.
https://www.woningborggro...-GWRN-2016-DEFINITIEF.pdf
(hmm twijfel, link gaat over afbouwregeling via woningborg)
[ Voor 3% gewijzigd door djlinsen op 04-06-2018 13:43 ]
Are you following me, Are you following me?
@djlinsen die versie is wel heel shabby. De eerste 10% overschrijding zouden ze dan niet hoeven te betalen, en na 90 dagen overschrijding maakt het allemaal geen drol meer uit en wordt het niet duurder voor ze? Daar zou ik niet akkoord mee gaan.
Bij ons gaat het om deze voorwaarden: https://www.woningborggro...1-KAO-EGH-eigen-grond.zip
Hierbij is géén minimum overschrijding en ook geen maximum overschrijding opgenomen, geen maximum bedrag en is er ook compensatie als de aankondigde opleverdatum uitgesteld wordt. Daarnaast wordt er hier niet gerept over forfaitaire werkbare dagen, maar wordt een definitie van een daadwerkelijk onwerkbare dag gegeven.
Bij ons gaat het om deze voorwaarden: https://www.woningborggro...1-KAO-EGH-eigen-grond.zip
Hierbij is géén minimum overschrijding en ook geen maximum overschrijding opgenomen, geen maximum bedrag en is er ook compensatie als de aankondigde opleverdatum uitgesteld wordt. Daarnaast wordt er hier niet gerept over forfaitaire werkbare dagen, maar wordt een definitie van een daadwerkelijk onwerkbare dag gegeven.
Tja
Ik denk dat "voor de kopers ongunstig" een betere omschrijving is dan shabby. Heb nav de antwoorden hier de vragen ook maar uitgezet bij rechtsbijstand. Als jullie het interessant vinden kan ik ook de antwoorden plaatsen.MadEgg schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:00:
@djlinsen die versie is wel heel shabby. De eerste 10% overschrijding zouden ze dan niet hoeven te betalen, en na 90 dagen overschrijding maakt het allemaal geen drol meer uit en wordt het niet duurder voor ze? Daar zou ik niet akkoord mee gaan.
Had nog beloofd antwoord op bovenstaande van rechtsbijstand hier te delen. @MadEgg Even een samenvatting.NLS_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:34:
[...]
- Werkbare werkdagen zijn eind juni op volgens mijn berekeningen
- De aannemer heeft in het bestek (dat ik pas 6 maanden na koop kreeg) opgenomen dat wij als opdrachtgever de aansluitingen moeten aanvragen, maar heeft ons nooit een seintje gegeven wanneer dat moest waardoor ik ze (te) laat heb aangevraagd.
- In de aanneemovereenkomst staat dat de kosten voor de aansluitingen inclusief zijn, waardoor ik er vanuit ging dat het geregeld zou worden. Nu krijg ik zelf de facturen....
- Na afloop van de werkbare werkdagen zouden we een vergoeding moeten krijgen per kalenderdag a 0,25 promille van de aanneemsom. De werkbare dagen na aftrek van onwerkbaar weer loopt 29 juni af
- De aannemer dient ervoor zorg te dragen dat je vanaf de dag van oplevering gebruik kunt maken van de nutsvoorzieningen. Is dit niet het geval dan is de woning niet opleveringsgereed en mag je de oplevering weigeren. De aanlegkosten zijn voor de aannemer volgens de aanneemovereenkomst.
Wat een actie, erg vervelend.Pelox schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:44:
Zo. En dan krijg je 1.5 week voor oplevering te horen dat ze het niet gaan redden en ze na de bouwvak ,eind augustus, verder gaan. Verder weten we niks, geen nieuwe datum, geen opgaaf van reden niets. Het bouwbedrijf is ook niet te bereiken, niemand neemt de telefoon op. Betreft 6 woningen en niemand weet nu waar ze aan toe zijn. De gehele bouwperiode is er al geen sprake van communicatie met de kopers. Echt een schandelijke vertoning.
2 maanden extra dubbele lasten en we kunnen alle klusbedrijven, de keuken- en badkamerboer, tegelzetter, vloerenlegger, schilder, stukadoor en hovenier gaan afbellen en hopen dat ze in het najaar nog een plekje hebben.. verder moeten we ons huis uit eind augustus dus we kunnen ook op zoek naar een tijdelijke huurwoning..
Met dank aan Bouwbedrijf van Grunsven, ik hoop dat hier verder niemand met dit bedrijf in zee is gegaan of nog gaat!
Neem aan dat je een contract hebt ( Woningborg of vergelijkbaar) waar werkbare dagen in vermeldt staat?
Zou contractueel eerst uitzoek in hoeverre je in je recht staat en of je dat als pressiemiddel kan gebruiken.
hmm maar ze geven toch altijd zoveel weken van tevoren aan wanneer oplevering is? Dus als je niets hoort.....
Maar als je wel wat hoort is dat bindend en gaat het volgens mij vanaf dan al de boete lopen (ook al zijn de werkbare dagen nog niet verstreken)
Maar als je wel wat hoort is dat bindend en gaat het volgens mij vanaf dan al de boete lopen (ook al zijn de werkbare dagen nog niet verstreken)
[ Voor 40% gewijzigd door Snowhite0901 op 26-06-2018 15:17 ]
Hoe kom je bij 1.5 week voor oplevering? Heb je eerder een opleverdatum doorgekregen of was dat een schatting?Pelox schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:44:
Zo. En dan krijg je 1.5 week voor oplevering te horen dat ze het niet gaan redden en ze na de bouwvak ,eind augustus, verder gaan. Verder weten we niks, geen nieuwe datum, geen opgaaf van reden niets. Het bouwbedrijf is ook niet te bereiken, niemand neemt de telefoon op. Betreft 6 woningen en niemand weet nu waar ze aan toe zijn. De gehele bouwperiode is er al geen sprake van communicatie met de kopers. Echt een schandelijke vertoning.
2 maanden extra dubbele lasten en we kunnen alle klusbedrijven, de keuken- en badkamerboer, tegelzetter, vloerenlegger, schilder, stukadoor en hovenier gaan afbellen en hopen dat ze in het najaar nog een plekje hebben.. verder moeten we ons huis uit eind augustus dus we kunnen ook op zoek naar een tijdelijke huurwoning..
Met dank aan Bouwbedrijf van Grunsven, ik hoop dat hier verder niemand met dit bedrijf in zee is gegaan of nog gaat!
In het Woongarant-contract staat als het goed is (in de mijne wel in ieder geval) dat als de oplevering uitgesteld wordt nadat formeel de datum vermeld was, onafhankelijk van de reden, het bouwbedrijf verplicht is tot het betalen van een aardige boete per kalenderdag dat het uitgesteld is (in ons geval geval tegen de €70,- per dag):
Van: https://www.woningborggro...1-KAO-EGH-eigen-grond.zip
Heb jij een dergelijke clausule niet? Het blijft zeer vervelend natuurlijk, maar wel een leuke pleister op de wonde.Bij overschrijding van het overeengekomen aantal werkbare werkdagen en ook, indien een door de
Ondernemer reeds aangekondigde oplevering wordt opgeschort, zal de Ondernemer zonder
ingebrekestelling tot aan de feitelijke dag van oplevering aan de Verkrijger een gefixeerde
schadevergoeding verschuldigd zijn van een kwart promille (0,25‰) van de koop-/aanneemsom per
kalenderdag.
Tja
Verwijderd
Hallo Allemaal,
Wij hebben in maart 2017 getekend voor een nieuwbouwwoning.
Het word een 2 onder 1 kap woning in jaren 30 stijl, gebouwd op project Casterhoven in Kesteren.
De buitenkant staat nu vrijwel volledig (op de beglazing en een deel van het voegwerk na...
Zijn er meer mensen die een slechte ervaring met het aangeven van oplevertijden hebben?
Toen wij vorig jaar gingen tekenen werd er zowel door de makelaar als de kopersbegeleider van de bouwer aangegeven dat de verwachte oplevering rond mei/juni 2018 plaats zou gaan vinden.
Helaas is de bouwer pas in september begonnen met heien ipv augustus. daardoor lagen de begane grondvloeren er pas half oktober in (en dan starten pas de werkbare dagen... 220 in ons geval). Er werd toen aangegeven dat er een maand vertraging was en dat de oplevering uitgesteld was naar het 3e kwartaal. Inmiddels is de oplevering uitgesteld naar het 4e kwartaal...
Helaas wil men (ook na meermaals aandringen) geen duidelijkheid over de planning cq oplevering geven.
Lijkt mij toch wel haalbaar om nu onderhand een oplevermaand als indicatie af te kunnen geven?
Erg frustrerend voor ons dat ons geen duidelijkheid verschaft word, wij kunnen nu helemaal niets plannen (erg vervelend als je bedenkt dat de stucadoors gemiddeld een half jaar vol zitten).
Bouwer was er ook niet blij mee zei hij, kost hun allemaal extra geld, helaas lijken ze te vergeten dat dit ons ook z'onbeetje € 5.000,- extra huur voor onze tijdelijke woning kost.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn, ik krijg er bij onze bouwer helaas geen stok achter.
Inmiddels wel het aantal werkbare dagen opgevraagd wat de bouwer volgens hun verbruikt hebben.
Groeten,
Wij hebben in maart 2017 getekend voor een nieuwbouwwoning.
Het word een 2 onder 1 kap woning in jaren 30 stijl, gebouwd op project Casterhoven in Kesteren.
De buitenkant staat nu vrijwel volledig (op de beglazing en een deel van het voegwerk na...
Zijn er meer mensen die een slechte ervaring met het aangeven van oplevertijden hebben?
Toen wij vorig jaar gingen tekenen werd er zowel door de makelaar als de kopersbegeleider van de bouwer aangegeven dat de verwachte oplevering rond mei/juni 2018 plaats zou gaan vinden.
Helaas is de bouwer pas in september begonnen met heien ipv augustus. daardoor lagen de begane grondvloeren er pas half oktober in (en dan starten pas de werkbare dagen... 220 in ons geval). Er werd toen aangegeven dat er een maand vertraging was en dat de oplevering uitgesteld was naar het 3e kwartaal. Inmiddels is de oplevering uitgesteld naar het 4e kwartaal...
Helaas wil men (ook na meermaals aandringen) geen duidelijkheid over de planning cq oplevering geven.
Lijkt mij toch wel haalbaar om nu onderhand een oplevermaand als indicatie af te kunnen geven?
Erg frustrerend voor ons dat ons geen duidelijkheid verschaft word, wij kunnen nu helemaal niets plannen (erg vervelend als je bedenkt dat de stucadoors gemiddeld een half jaar vol zitten).
Bouwer was er ook niet blij mee zei hij, kost hun allemaal extra geld, helaas lijken ze te vergeten dat dit ons ook z'onbeetje € 5.000,- extra huur voor onze tijdelijke woning kost.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn, ik krijg er bij onze bouwer helaas geen stok achter.
Inmiddels wel het aantal werkbare dagen opgevraagd wat de bouwer volgens hun verbruikt hebben.
Groeten,
@Verwijderd Het is geen exacte wetenschap, velen hebben dezelfde ervaring als jij. Er worden alleen maar schattingen afgegeven en het wordt pas concreter als het bijna af is. In zo'n folder staat uiteraard wanneer ze het ongeveer af hopen te hebben maar daar kan je niets op plannen.
Wij hebben nu voor de tweede maal nieuwbouw gekocht en ons is gelukkig beide keren goed uitgelegd dat je pas definitief dingen kan plannen als de officiële brief voor de oplevering er is. Dat is meestal zo kort van tevoren dat je er inderdaad niets meer mee kan dus je kan niet veel anders dan alles ruim plannen, hopelijk aangevuld met af en toe informatie van de bouwer.
Die bouwers willen het echt zo snel mogelijk af hebben, dan kunnen ze namelijk verder in het volgende project, waar ze in deze tijden waarschijnlijk ook nog meer voor krijgen. Als er geen heipalen of bakstenen zijn of alle metselaars zijn op sabbatical kan een bouwer ook niet door. Het enige dat je vrij zeker weet is dat ze voor het verstrijken van het aantal genoemde werkbare dagen klaar zijn, maar die verstrijken meestal pas een half jaar na oplevering
Wij hebben nu voor de tweede maal nieuwbouw gekocht en ons is gelukkig beide keren goed uitgelegd dat je pas definitief dingen kan plannen als de officiële brief voor de oplevering er is. Dat is meestal zo kort van tevoren dat je er inderdaad niets meer mee kan dus je kan niet veel anders dan alles ruim plannen, hopelijk aangevuld met af en toe informatie van de bouwer.
Die bouwers willen het echt zo snel mogelijk af hebben, dan kunnen ze namelijk verder in het volgende project, waar ze in deze tijden waarschijnlijk ook nog meer voor krijgen. Als er geen heipalen of bakstenen zijn of alle metselaars zijn op sabbatical kan een bouwer ook niet door. Het enige dat je vrij zeker weet is dat ze voor het verstrijken van het aantal genoemde werkbare dagen klaar zijn, maar die verstrijken meestal pas een half jaar na oplevering
Verwijderd
Bedankt voor je antwoord. Wij hebben echter van de bouwer een mail gehad voor de laatste kijkersdag (2 weken terug) hierin gaven ze aan tijdens de kijkersdag meer nieuws te hebben over de oplevering. Vervolgens hoorden we op de kijkersdag niks nieuws... voelen ons dus een beetje aan het lijntje gehouden. We krijgen inderdaad uiterlijk 2wkn van tevoren pas een definitieve datum.Jheroun schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:15:
@Verwijderd Het is geen exacte wetenschap, velen hebben dezelfde ervaring als jij. Er worden alleen maar schattingen afgegeven en het wordt pas concreter als het bijna af is. In zo'n folder staat uiteraard wanneer ze het ongeveer af hopen te hebben maar daar kan je niets op plannen.
Iemand nog tips wat betreft het netwerk? We hebben in iedere kamer een loze leiding uit laten komen, we gaan alles zelf trekken en aansluiten. Ik heb stugge cat6 kabel gezien van konig. Iemand ervaring met dit merk? Ik lees uit een review van een aantal jaar geleden dat het toen niet al te best was.
Kan iemand mij mogelijk helpen met de koop- aanneemovereenkomst? Na een jaar eindelijk zo ver dat we deze vandaag hebben ontvangen.
Nu staan er echter een paar dingen in waar ik twijfels over heb.
1. Er staan wel werkbare dagen in maar geen consequenties als het niet op tijd wordt opgeleverd. Volgens de makelaar gebeurt dit nooit, hier heb ik mijn twijfels bij.
2. De aannemer heeft toegezegd per 1 november te starten met de bouw. Dit is nergens terug te vinden in de aannemersovereenkomst. Makelaar geeft aan dat dit toch niet juridisch rechtsgeldig is.
3. Wel een circa grootte van de kavels maar geen compensatie o.i.d. als dit kleiner blijkt te zijn.
4. We kunnen nergens wat over de EPC waardes van de woning vinden. Installateur wordt pas over enkele maanden gekozen, tot die tijd weten we niet hoeveel zonnepanelen etc er op het dak komen. Hier hebben we zelf een beetje een raar gevoel bij.
Daarnaast heeft de aannemer ons verteld dat de keuken verplaatsen maximaal 500 euro kost. Echter heb ik op dit forum hele andere bedragen voorbij zien komen. Aangezien de prijzen sinds een jaar al meer dan verdubbeld zijn bij deze woning wil ik wel zeker weten dat dit nu ook daadwerkelijk zo blijft. Echter moeten we dus nu al tekenen en weten we de prijs van o.a. het verplaatsen van de keuken pas later. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het verplaatsen van de keuken ook daadwerkelijk niet duurder wordt dan 500 euro?
1. Er staan wel werkbare dagen in maar geen consequenties als het niet op tijd wordt opgeleverd. Volgens de makelaar gebeurt dit nooit, hier heb ik mijn twijfels bij.
2. De aannemer heeft toegezegd per 1 november te starten met de bouw. Dit is nergens terug te vinden in de aannemersovereenkomst. Makelaar geeft aan dat dit toch niet juridisch rechtsgeldig is.
3. Wel een circa grootte van de kavels maar geen compensatie o.i.d. als dit kleiner blijkt te zijn.
4. We kunnen nergens wat over de EPC waardes van de woning vinden. Installateur wordt pas over enkele maanden gekozen, tot die tijd weten we niet hoeveel zonnepanelen etc er op het dak komen. Hier hebben we zelf een beetje een raar gevoel bij.
Daarnaast heeft de aannemer ons verteld dat de keuken verplaatsen maximaal 500 euro kost. Echter heb ik op dit forum hele andere bedragen voorbij zien komen. Aangezien de prijzen sinds een jaar al meer dan verdubbeld zijn bij deze woning wil ik wel zeker weten dat dit nu ook daadwerkelijk zo blijft. Echter moeten we dus nu al tekenen en weten we de prijs van o.a. het verplaatsen van de keuken pas later. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het verplaatsen van de keuken ook daadwerkelijk niet duurder wordt dan 500 euro?
@yvonnuh01
Je makelaar lult want in de koa hier stond gewoon x% vergoeding per dag als er overschrijding van werkbare dagen is. Bij wie ze melden wanneer een dag niet werkbaar is geen idee daar hebben we geen antwoord op gekregen want daar vraagt ook nooit iemand naar
Mocht dat zover komen moet je denk ik van de aannemert eisen dat hij aantoont dat dagen ook daadwerkelijk niet werkbaar waren.
Wanneer er gestart moest worden stond ook netjes in onze koa ook hier weer met compensatie regeling indien het niet zou gebeuren.
Grootte van de kavels stond hier ook Ca, vond ik ook raar, schijnt normale gang van zaken te zijn. Bij x afwijking is er blijkbaar mogelijkheid tot arbitrage maar wie/wat/waar joost mag het weten.
Niet mee eens? Voor jou 10 anderen
Je makelaar lult want in de koa hier stond gewoon x% vergoeding per dag als er overschrijding van werkbare dagen is. Bij wie ze melden wanneer een dag niet werkbaar is geen idee daar hebben we geen antwoord op gekregen want daar vraagt ook nooit iemand naar
Wanneer er gestart moest worden stond ook netjes in onze koa ook hier weer met compensatie regeling indien het niet zou gebeuren.
Grootte van de kavels stond hier ook Ca, vond ik ook raar, schijnt normale gang van zaken te zijn. Bij x afwijking is er blijkbaar mogelijkheid tot arbitrage maar wie/wat/waar joost mag het weten.
Niet mee eens? Voor jou 10 anderen
Er staan ook een aantal voorwaarden beschreven waaraan voldaan moet zijn voor ze kunnen beginnen. Denk aan vergunningen rond, terrein in bezit, x percentage verkocht enz. Is daaraan voldaan moeten ze binnen afzienbare tijd beginnen. Daarentegen ook wel ontbindende voorwaarden dat je contract vervalt als dat niet binnen x tijd gebeurd is. Werkbare dagen is wel echt een uiterste schatting, was ruim een jaar hier maar ze waren in 9 maanden klaar ofzo
We hebben vanmiddag een kijkmiddagje gehad, erg leuk om eens binnen te kijken. Ik heb gelijk een en ander nagemeten met een lasermeter, en ik ben werkelijk onder de indruk van hoe nou ze dat weten te maken naar de tekeningen die wij ontvangen hebben. De grootste afwijking die ik van de binnenwanden gezien heb ik 1 mm, echt ongelofelijk.
Er moet nog een hoop afwerking gebeuren, maar het ziet er toch al heel echt uit. Allen tussenwanden geplaatst, trappen zitten erin, veel leidingen uitgehakt. En overal op de muren instructies gekalkt van wat er nog uitgehakt moet worden en waar leidingen naartoe moeten. Gelukkig stond er in de meterkast ook heel groot 'geen gas' opgeschreven, dus dat gaat goedkomen
Over de grootte van de kavels hadden wij hetzelfde. Er werd ons verteld dat alles secuur werd ingemeten en dat afwijkingen schaars waren, maar dat er jurispredentie was over afwijkingen groter dan 5% waarmee je in principe wel op compensatie of andere maatregelen kon rekenen als de afwijking groter dan dat zou zijn.
Volgt je KAO wel het Woningborg-model?
Er moet nog een hoop afwerking gebeuren, maar het ziet er toch al heel echt uit. Allen tussenwanden geplaatst, trappen zitten erin, veel leidingen uitgehakt. En overal op de muren instructies gekalkt van wat er nog uitgehakt moet worden en waar leidingen naartoe moeten. Gelukkig stond er in de meterkast ook heel groot 'geen gas' opgeschreven, dus dat gaat goedkomen
Een hoop rare zaken. Bij onze KAO was (volgens Woningborgmodel)yvonnuh01 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:16:
Kan iemand mij mogelijk helpen met de koop- aanneemovereenkomst? Na een jaar eindelijk zo ver dat we deze vandaag hebben ontvangen.
- Het aantal werkbare dagen vastgelegd
- Strikte boetes bij overschrijding hiervan 0.25 promille per kalenderdag
- vastgelegd dat de aannemer binnen 6 maanden na tekenen KAO moest beginnen met de bouw, en zo niet, mogelijkheid tot ontbinden.
- de meerwerkoptielijst waarin onder andere de prijs voor het verplaatsen van de keuken stond een integraal onderdeel van de KAO - door het ondertekenen gingen zowel wij als de aannemer akkoord met de meerwerkoptielijst en de daarop vermeldde prijzen.
Over de grootte van de kavels hadden wij hetzelfde. Er werd ons verteld dat alles secuur werd ingemeten en dat afwijkingen schaars waren, maar dat er jurispredentie was over afwijkingen groter dan 5% waarmee je in principe wel op compensatie of andere maatregelen kon rekenen als de afwijking groter dan dat zou zijn.
[ Voor 67% gewijzigd door MadEgg op 29-06-2018 23:09 ]
Tja
Allemaal vrij herkenbaar, dit was bij ons grosso modo ook zo.MadEgg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:58:
- vastgelegd dat de aannemer binnen 6 maanden na tekenen KAO moest beginnen met de bouw, en zo niet, mogelijkheid tot ontbinden.
- de meerwerkoptielijst waarin onder andere de prijs voor het verplaatsen van de keuken stond een integraal onderdeel van de KAO - door het ondertekenen gingen zowel wij als de aannemer akkoord met de meerwerkoptielijst en de daarop vermeldde prijzen.
De EPC voor de woning zal, ook als men er niets over roept, gewoon maximaal 0,4 mogen zijn. Het bouwbesluit moeten ze minimaal volgen natuurlijk. Dat ze niks roepen over de panelen vind ik minder raar, veel hangt ook af van alle overige opties die je neemt. Als jij een uitbouw van 3 meter neemt en je trekt de garage bij de woonkamer zullen ze meer panelen moeten leggen. Exacte aantallen weten ze pas als alle optielijsten duidelijk zijn. Maar ze hebben het denk ik al wel uitgerekend. Na opvragen van alle bouwtekeningen bij de gemeente kreeg ik ook de EPC berekeningen over mijn huis en vanuit de bouwer was al gerekend met 3 en met 4 panelen en pas met 4 haalden ze de EPC. Door onze uitbouw krijgen we nog een 5de paneel.EPC stond van tevoren wel vast, maar het aantal PV-panelen dat daarvoor benodigd was was nog niet zeker. Er werd ons 5 verteld, en dat is ook zo gebleven in de uiteindelijk verleende bouwvergunning die ik bij de gemeente heb opgevraagd.
Die 5% ben ik ook tegengekomen toen ik daar zelf in gedoken was. Bij ons is het echter nog een stuk strenger. In ons project zijn alle kavels al ingemeten, dus een afwijking die komt doordat er wellicht een hek of zo net niet helemaal recht op de erfgrens staat mag, maar dat moet geen meter gaan schelen. Ik wist dat ook dus dat was best een prettige verrassing toen de notaris dit zo uitlegde bij het passeren van de grond.Over de grootte van de kavels hadden wij hetzelfde. Er werd ons verteld dat alles secuur werd ingemeten en dat afwijkingen schaars waren, maar dat er jurispredentie was over afwijkingen groter dan 5% waarmee je in principe wel op compensatie of andere maatregelen kon rekenen als de afwijking groter dan dat zou zijn.
Ik denk dat het wel nogal uitmaakt waar je koopt en hoeveel grond het is. Wij hebben 268m2 in Utrecht, dan ben je wat gieriger over je vierkante meters dan als je 3000m2 buiten de randstad hebt
@yvonnuh01 Bovenstaande vraag ik me ook af, je KAO lijkt me niet heel standaard.Volgt je KAO wel het Woningborg-model?
De grootte van de kavels zal ik dan inderdaad laten voor wat het is. Zoiets heb ik ook nog kunnen achterhalen hoewel het een grijs gebied blijft blijken meer mensen hiermee te zitten.MadEgg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:58:
[...]
Een hoop rare zaken. Bij onze KAO was (volgens Woningborgmodel)EPC stond van tevoren wel vast, maar het aantal PV-panelen dat daarvoor benodigd was was nog niet zeker. Er werd ons 5 verteld, en dat is ook zo gebleven in de uiteindelijk verleende bouwvergunning die ik bij de gemeente heb opgevraagd.
We hebben nogmaals contact gezocht met de makelaar en hij bleek zowel de toelichting als de algemene voorwaarden te zijn vergeten. (erg fijn, hier staat dus ook een hoop in vermeld).
Daarnaast heeft hij nog 2 dingen op mijn verzoek aangepast dit betrof NHG en een bedrag van de koopsom van de grond.
Nu heb ik wel over de overige dingen wat kunnen vinden in de algemene voorwaarden en toelichting.
Nu staat er in de algemene toelichting van artikel 11 lid 2 Start bouw
Nadat de verkrijger de overeenkomst heeft getekend, moet binnen 3 maanden daarna met de bouw van het complex waarvan de woning deel uitmaakt, zijn begonnen.
In artikel 11 van de algemene voorwaarden staat dat wanneer ze dit niet doen dit een reden mag zijn voor ontbinding.
Bovenstaande vind ik overigens erg dubieus aangezien ze hebben gezegd dat ze willen beginnen met de bouw op 1 november. Als wij nu zouden tekenen zouden ze naar mijn idee toch uiterlijk 1 oktober moeten beginnen? Dit zou betekenen dat ze dit sowieso niet gaan halen.
In artikel 11 punt 5 staat vermeld dat elke werkdag die wordt overschreven 0,25 promille schadevergoeding per kalenderdag moet worden betaald.
Oplevering van ons deel Nieuw Noord is Q3 2019
We zijn wel het laatste blok (en bijna het laatste huis) die worden opgeleverd, vooraan meteen over het bruggetje links (blok 1) heeft een geprognotiseerde oplevering van Q1 2019.
Maar heb wel goede hoop dat bij een project van 80 woningen ze efficient kunnen werken EN goed kunnen plannen...
[/quote]
Mag ik vragen hoeveel werkbare dagen er bij jullie in het contract staan en wanneer die zijn ingegaan?
We zijn wel het laatste blok (en bijna het laatste huis) die worden opgeleverd, vooraan meteen over het bruggetje links (blok 1) heeft een geprognotiseerde oplevering van Q1 2019.
Maar heb wel goede hoop dat bij een project van 80 woningen ze efficient kunnen werken EN goed kunnen plannen...
[/quote]
Mag ik vragen hoeveel werkbare dagen er bij jullie in het contract staan en wanneer die zijn ingegaan?
Aannemer kan maar geen duidelijkheid geven over de opleverdatum. Van oorspronkelijk juli 2018 -> half oktober 2018 -> eind november 2018 naar nu "hopelijk voor de kerstvakantie" maar als je het bericht leest word je daar niet echt hoopvol van. Werkbare dagen lopen af op half maart 2019. Op deze manier kan ik niks regelen zelfs mijn eigen huisvesting begint een probleem te worden i.v.m. verkoop van ons huidig huis.
Zo heb ik het ook gehad een half jaar geleden. Contact blijven houden met de bedrijven die bij je langs komen na de oplevering, dat deed ik meestal elke 6 weken of zo. Uiteindelijk nog veel moeten zeuren maar alles is wel volgens mijn planning gedaan.
En op het werk net zo. Wel iets aan moeten passen omdat mijn verlof uiteindelijk in de meivakantie viel, maar dat was te overzien. Bedrijven snappen echt wel dat je met een nieuwbouwwoning overlevert bent aan de grillen van de aannemer en geen betrouwbare termijn kunt geven.
Bij mij was de planning eerst oktober 2017, toen eind 2017, toen februari 2018 en uiteindelijk is in april 2018 opgeleverd. Maar wel (ruim) binnen de 200 werkbare dagen dus echt erover zeuren kon ik niet. En geen van die 'toezeggingen' was officieel zeg maar, maar kwam soms van de uitvoerder. De laatste vertraging kwam doordat de NUTS en zo niet gedaan kon worden omdat het ineens zo nodig moest gaan vriezen toen. Bouwbegeleiding was toen al geheel ingestort en niet meer aanspreekbaar. En ik heb de opleverbrief zo'n 5 weken ervoor ontvangen.
En op het werk net zo. Wel iets aan moeten passen omdat mijn verlof uiteindelijk in de meivakantie viel, maar dat was te overzien. Bedrijven snappen echt wel dat je met een nieuwbouwwoning overlevert bent aan de grillen van de aannemer en geen betrouwbare termijn kunt geven.
Bij mij was de planning eerst oktober 2017, toen eind 2017, toen februari 2018 en uiteindelijk is in april 2018 opgeleverd. Maar wel (ruim) binnen de 200 werkbare dagen dus echt erover zeuren kon ik niet. En geen van die 'toezeggingen' was officieel zeg maar, maar kwam soms van de uitvoerder. De laatste vertraging kwam doordat de NUTS en zo niet gedaan kon worden omdat het ineens zo nodig moest gaan vriezen toen. Bouwbegeleiding was toen al geheel ingestort en niet meer aanspreekbaar. En ik heb de opleverbrief zo'n 5 weken ervoor ontvangen.
Over de mensen die na willen gaan wat hun opleverdatum is, er is al veel over geroepen, maar nu even in context van iemand die de werkvoorbereiding in de woningbouw doet.
Afbouwen is nu in deze tijd, NAAR, ENG en NIET in te plannen.
Onze afbouwplanning voor mijn lopende project maakte zijn start in week 22 en liep door tot week 44 voor de laatste opleveringen. Een doorlooptijd van 22 weken. Waar staan we nu met de opleveringen, nergens!
Na hopeloze achterstanden hebben we drie weken geleden de opleverplanning opgesteld. De eerste voorschouwen lopen PAS vanaf week 44 en de opleveringen lopen vanaf 46 t/m 48. Niet slecht op zich, vier weken vertraging. Dat was de plan. Nu deze week de brieven de deur uit moeten hebben we voor de laatste woningen helaas twee weken meer tijd nodig.
Een vertraging van anderhalve maand inmiddels.
De tijden dat je een afbouwtempo per handeling of taak (voor een gemiddelde eengezinswoning) één dag per woning kon rekenen met een interval van één dag is voorbij. Dit mag gerust naar anderhalf dag of zelfs twee dagen per woning.
Je kan jezelf rijk rekenen als je als aannemer onderaannemers rond hebt lopen die de afspraken nakomen. Bij ons is dat helaas niet het geval. Vandaag heb je 1 monteur voor de kozijnen, morgen vier maar om 11 uur zijn er twee weg. Overmorgen zijn het er weer drie maar dan zijn de kozijnen niet geleverd. Ruzie maken over planningen niet nakomen of in gebreke stellen heeft ook geen nut, je zal de onderaannemer, co-maker of partner weer nodig hebben voor je volgende project. De markt opgaan en zoeken naar nieuwe partijen heeft geen zin na een ruzie met je vorige onderaannemer want dan krijg je prijzen waar je achterover van vliegt.
Arme uitvoerders ook, hele dagen politieagent spelen is een nieuwe plus taak geworden in deze tijd. Bij concollega's hoor ik verhalen dat ze buitenlandse (met alle respect, er zitten ook vaklieden tussen, maar ook veel prutsers) metselaars op het werk krijgen die lateien wegwerken met specie. Je verzint het niet.
Voor de arme kopers hier, hou 7 werkbare dagen aan per woning als doorlooptijd voor je woning in aanbouw vanaf start afbouw (kappen leggen) als je een beetje een inschatting wilt maken.
Als voorbeeld:
6 werkdagen x 30 woningen (projectgrootte) / 5 dagen (werkweek) = afbouwperiode van 36 weken oftewel laatste oplevering van het project.
Afbouwen is nu in deze tijd, NAAR, ENG en NIET in te plannen.
Onze afbouwplanning voor mijn lopende project maakte zijn start in week 22 en liep door tot week 44 voor de laatste opleveringen. Een doorlooptijd van 22 weken. Waar staan we nu met de opleveringen, nergens!
Na hopeloze achterstanden hebben we drie weken geleden de opleverplanning opgesteld. De eerste voorschouwen lopen PAS vanaf week 44 en de opleveringen lopen vanaf 46 t/m 48. Niet slecht op zich, vier weken vertraging. Dat was de plan. Nu deze week de brieven de deur uit moeten hebben we voor de laatste woningen helaas twee weken meer tijd nodig.
Een vertraging van anderhalve maand inmiddels.
De tijden dat je een afbouwtempo per handeling of taak (voor een gemiddelde eengezinswoning) één dag per woning kon rekenen met een interval van één dag is voorbij. Dit mag gerust naar anderhalf dag of zelfs twee dagen per woning.
Je kan jezelf rijk rekenen als je als aannemer onderaannemers rond hebt lopen die de afspraken nakomen. Bij ons is dat helaas niet het geval. Vandaag heb je 1 monteur voor de kozijnen, morgen vier maar om 11 uur zijn er twee weg. Overmorgen zijn het er weer drie maar dan zijn de kozijnen niet geleverd. Ruzie maken over planningen niet nakomen of in gebreke stellen heeft ook geen nut, je zal de onderaannemer, co-maker of partner weer nodig hebben voor je volgende project. De markt opgaan en zoeken naar nieuwe partijen heeft geen zin na een ruzie met je vorige onderaannemer want dan krijg je prijzen waar je achterover van vliegt.
Arme uitvoerders ook, hele dagen politieagent spelen is een nieuwe plus taak geworden in deze tijd. Bij concollega's hoor ik verhalen dat ze buitenlandse (met alle respect, er zitten ook vaklieden tussen, maar ook veel prutsers) metselaars op het werk krijgen die lateien wegwerken met specie. Je verzint het niet.
Voor de arme kopers hier, hou 7 werkbare dagen aan per woning als doorlooptijd voor je woning in aanbouw vanaf start afbouw (kappen leggen) als je een beetje een inschatting wilt maken.
Als voorbeeld:
6 werkdagen x 30 woningen (projectgrootte) / 5 dagen (werkweek) = afbouwperiode van 36 weken oftewel laatste oplevering van het project.
Verwijderd
Hallo Allemaal,
Afgelopen maandag de vooroplevering van onze woning gehad. Oplevering is zo'n 6 maanden later dan oorspronkelijk de bedoeling was. De 17e krijgen we eindelijk de sleutel.
Bij de vooroplevering 3 kantjes vol met opleverpunten. Tevens nog geen cv en stoppenkast aanwezig. Nuts zitten er gelukkig wel.
Nu heeft zich het heugelijke feit voor gedaan dat ook nog even de installateur die onze woningen deed failliet is gegaan...
Ben benieuwd hoe ze het allemaal voor elkaar gaan krijgen voor de 17e. Tevens hebben we collectief de werkbare dagen opgevraagd bij cobouw. Blijkt dat ze er bij oplevering van ons huis al een dag of 17 overheen zitten, volgende week gaat er dus mooi een aangetekende brief naar de aannemer.
Voor ons nooit projectbouw meer. Slechte communicatie vanuit de bouwer (soms 2 weken op antwoord wachten). Je zou toch verwachten dat het na 1.5 jaar bouwen onderhand af moet zijn. Maar blijkbaar moet alles op het laatste moment nog afgemaakt worden.
Op advies van meerderen de keuring van VEH afgezegd en een particulier meegenome die bij een bouwer werkt als hoofduitvoerder. Mannetje van VEH die bij andere fases is meegeweest hoorde we slechte verhalen over.
*zo dat lucht op*
Afgelopen maandag de vooroplevering van onze woning gehad. Oplevering is zo'n 6 maanden later dan oorspronkelijk de bedoeling was. De 17e krijgen we eindelijk de sleutel.
Bij de vooroplevering 3 kantjes vol met opleverpunten. Tevens nog geen cv en stoppenkast aanwezig. Nuts zitten er gelukkig wel.
Nu heeft zich het heugelijke feit voor gedaan dat ook nog even de installateur die onze woningen deed failliet is gegaan...
Ben benieuwd hoe ze het allemaal voor elkaar gaan krijgen voor de 17e. Tevens hebben we collectief de werkbare dagen opgevraagd bij cobouw. Blijkt dat ze er bij oplevering van ons huis al een dag of 17 overheen zitten, volgende week gaat er dus mooi een aangetekende brief naar de aannemer.
Voor ons nooit projectbouw meer. Slechte communicatie vanuit de bouwer (soms 2 weken op antwoord wachten). Je zou toch verwachten dat het na 1.5 jaar bouwen onderhand af moet zijn. Maar blijkbaar moet alles op het laatste moment nog afgemaakt worden.
Op advies van meerderen de keuring van VEH afgezegd en een particulier meegenome die bij een bouwer werkt als hoofduitvoerder. Mannetje van VEH die bij andere fases is meegeweest hoorde we slechte verhalen over.
*zo dat lucht op*
Welke aannemer is dat? Bij ons project zijn 4 of 5 verschillende aannemers werkzaam en de ervaringen die ik om mij heen hoor zijn enorm verschillend. Onze aannemer is nog best redelijk, vergeleken met andere van het project. Maar je moet overal bovenop zitten, al zal dat bij zelfbouw niet anders zijn. En we hebben een paar keer met rechtsbijstand moeten "dreigen", om ze uiteindelijk in beweging te krijgen.Verwijderd schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:16:
Hallo Allemaal,
Dat is verstandig. Wij gaan de rekening van de VEH keurder (voorlopig) niet betalen, we hebben een klacht ingediend met een opsomming van een aantal punten waaruit naar ons idee blijkt dat die man niet zo goed werk leverde.Op advies van meerderen de keuring van VEH afgezegd en een particulier meegenome die bij een bouwer werkt als hoofduitvoerder. Mannetje van VEH die bij andere fases is meegeweest hoorde we slechte verhalen over.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 08-12-2018 23:57 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Wanneer gaan de werkbare dagen in? Staat als beganegrond vloer ligt. Maar is dit de losse platen? Als deze zijn afgestort of als je de rekening binnen hebt beganegrond gereed?
Die gaan meestal in zodra je de rekening van de 2e termijn hebt ontvangen. (1ste termijn is kopen van de grond, 2e termijn is vaak ruwe begane grondvloer gereed) vanaf dan gaan vaak de werkbare dagen tellen.ambusched schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:23:
Wanneer gaan de werkbare dagen in? Staat als beganegrond vloer ligt. Maar is dit de losse platen? Als deze zijn afgestort of als je de rekening binnen hebt beganegrond gereed?
Maar wees gerust, ze hebben heeel lang de tijd
250 werkbare dagen is +- een jaar.
En je krijgt die 2e termijn factuur pas als vaak van alle woningen de ruwe begane grond vloer gereed is en mijn ervaring is dat dat vaak gek lang op zich laat wachten.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2019 21:30 ]
Zoals @GeeMoney al zei: na het afstorten. In ons geval hebben ze dat afstorten zolang mogelijk gerekt (vloerplaten lagen er al een week of 6, voordat ze de naden gingen storten en we de factuur kregen). Kennelijk weegt het voordeel van de extra tijd die ze zo 'kopen' op tegen het langer moeten wachten op hun geld.ambusched schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:23:
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2