Het Grote Broodbaktopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Deruxian

Een broodvorm is vooral handig voor de steun bij het rijzen. Is de spanning van het deeg niet stevig genoeg, dan zakt het in, al tijdens het rijzen. Je kunt alles als vorm gebruiken. Wil je een ronde vorm dan zou je een kom of vergiet kunnen gebruiken. Wel bakpapier erin doen en daar eerst meel op strooien, anders plakt het deeg vast. Ook de deegbal met meel inwrijven.
Door het bakpapier kun je de bol makkelijk uit je vorm halen en in de pan storten.

Je kunt ook een rijsmandje gebruiken, die zijn van riet of kunststof. Voordeel van kunststof is dat je ze makkelijker schoon krijgt. En handiger met meel erin doen, vanwege de richels, waar het meel op blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Aikon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Apart hoor, traditioneel is het idd eerst heet+stoom en dan wat kouder. Over wat voor brood hebben we het dan op je werk? Draaien jullie zelf het deeg?

Ik heb toch redelijk wat ervaring met brood bakken, ook in een traditionele bakkerij, en zou niet weten waarom het andersom moet? Tenzij je (thuis)oven idd veel warmte verliest, maar dan ga je niet zozeer heter bakken, maar de verloren hitte aanvullen. :) Wat @Gonadan zegt, thuisoven gewoon een uur op z'n max zetten voor je gaat bakken.

Ook de ovenrijs, als je een flink hete oven hebt met stoom de eerste 10-15 min, dan is dat gewoon 'de' manier. Het gist/desem trekt nog even een sprint, daarna verdampt water en het stoom houdt de korst flexibel.
Het gaat om "vloer" broden van 1200 gram, tussen aanhalingstekens omdat er tussen de stenen vloer en het brood nog een plaatstalen bakplaat zit. Het deeg krijgen we aangeleverd omdat het op jaarbasis om tientallen tonnen deeg gaat en we helaas niet de ruimte en capaciteit hebben om het deeg zelf te maken...

Tja, waarom niet andersom als dat goed werkt? In ons geval wel in ieder geval, ik weet ook niet beter dan dat het bak programma is ingeregeld door de oven fabrikant (MIWE) i.s.m. de deegleverancier ;) Inclusief de tijd, temperatuur en luchtvochtigheid van de rijskast.

[ Voor 22% gewijzigd door bvk op 12-01-2023 00:08 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:06:
[...]

Het gaat om "vloer" broden van 1200 gram, tussen aanhalingstekens omdat er tussen de stenen vloer en het brood nog een plaatstalen bakplaat zit. Het deeg krijgen we aangeleverd omdat het op jaarbasis om tientallen tonnen deeg gaat en we helaas niet de ruimte en capaciteit hebben om het deeg zelf te maken...

Tja, waarom niet andersom als dat goed werkt? In ons geval wel in ieder geval, ik weet ook niet beter dan dat het bak programma is ingeregeld door de oven fabrikant (MIWE) i.s.m. de deegleverancier ;) Inclusief de tijd, temperatuur en luchtvochtigheid van de rijskast.
Dat stukkie plaatstaal maakt niet zoveel verschil qua bakken, scheelt gewoon inschieten en per stuk eruit halen.

Maar die combinatie is gewoon een soort extensie van de lopende band van de broodfrabriek tot in de winkel. In combinatie met specifieke toevoegingen, temperatuur vh deeg etc.etc. Daar komt verder lekker brood uit hoor, maar dat is iets heel anders dan wat de traditionele bakker, laat staan de thuisbakker, doet. Dat zou ik zeker niet als basis gebruiken om zelf te bakken. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:42
Vandaag eerste brood ooit gebakken! Zuurdesembrood met 65% volkorenmeel. Ik probeer me te herinneren hoe ik op het idee kwam.. en volgens mij zag ik compleet willekeurig hier een post over http://m.youtube.com/thebreadcode voorbij komen en vond ik het hem wel geinig (doch af en toe onnodig ingewikkeld) uitleggen. Dus toen wilde ik het ook proberen! En om dit als hobby uit te gaan proberen ben je ook niet zoveel centen kwijt.. alleen wat meel gehaald bij de Albert Heijn en ik kon aan de slag.. verder heb ik het gedaan met alles wat in een normale keuken te vinden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI452FnAnuwUZfp3lxLOy4zSdi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCweJuBBelp1UydpxPChq8od.jpg?f=fotoalbum_large

Voor dit brood heb ik deze methode (en het recept) gevolgd: https://www.weekendbakery...-volkoren-zuurdesembrood/

Hoop verbeteringen mogelijk. Maar het smaakte heel erg goed en voor een eerste brood echt prima.

Bonustip: zuurdesembrood met ricotta, avocado en (citroen)olijfolie en een beetje zout (wil je echt fancy doen ook nog wat geroosterde pijnboompitten er overheen) is echt heerlijk! Ook alleen olijfolie en eventueel wat zout is ook favoriet bij brood hier! Echt goede olijfolie koop ik altijd hier: https://www.olicious.nl/i...olie-kopen/alle-producten. Vorig jaar daar een masterclass gedaan.. erg interessant en véél goede olijfoliën geproefd.

Eerder deze week poogde ik mijn eerste deeg.. maar tegen etenstijd was die nog niet goed gerezen en we hadden trek.. dus toen had ik er spontaan een zuurdesempizza van gemaakt. Had ergens gelezen dat dat vergevingsgezinder was. En smaakte inderdaad prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzoNfQvaCZrhSkVf6_YXkYSstAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUonYf2z5UZGNNP9tedqm8oT.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het erg leuk om te doen dus me meteen ingeschreven voor een zuurdesem cursus van een volle dag (inclusief croissants bakken?!) binnenkort, bij een bakker in de buurt. Ben benieuwd.

We hebben trouwens een gloedjenieuwe keuken en konden ons geen reden bedenken waarom we een stoomoven zouden willen. Nu snap ik het wel. Net te laat 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:01
Ik ben voornamelijk actief in het Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2, maar heb gisteren een zuurdesembrood gebakken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRi_fa8FA2SeHEnTRN9jIb1Tw60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjCnuhDWniQC1XYmPzzbBXf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzLWVdZDKJz21AWba9CS9YzqUos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEaAJOG57OBMA1u4OE4zKwaR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POnseL0G1-ZHR397AB0eI2TUf_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRk2CJFgKIu4FRvldg9Hkbn3.jpg?f=fotoalbum_large

Als basis een zuurdesem starter op basis van roggebloem. Dit recept aangehouden; https://cookieundco.de/mi...-sauerteig-mein-hausbrot/
Een deel van de tarwebloem (±100g) vervangen door manitoba.
I.v.m. tijdgebrek was de totale duur van start tot bakken slechts 8 uur, normaal laat ik 'm snachts in het rijsmandje zitten in de koelkast. Mogelijk daarom wat grote luchtbellen. Smaak was evengoed prima.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-02 19:38
Brood bakken met zuurdesem is een leuke bezigheid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKrcsE53DeqjvwBOmWzkV4C0Nl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AM4mO8690KC2zg9RSsAjmhvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x988h0PrD-0kTqsgx_ZVq8iZhvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2fVeVruZEmQPkq9CQrNQQ8e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Allie74 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:32:
Brood bakken met zuurdesem is een leuke bezigheid. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, lekker luchtig ook, dat had ik meestal bij lange na niet. Wat voor meel gebruik je?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:13

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Allie74 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:32:
Brood bakken met zuurdesem is een leuke bezigheid. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn dude, aan het beuken in het broodbak EN het pizza topic, prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mooie broodjes hoor alle 3!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:34
Sinds 1.5 week ben ik ook bezig met zelf brood bakken. Vooral uit onvrede over de kwaliteitsvermindering van het brood dat wij eerder altijd kochten. Daarnaast hou ik er ook van om te weten wat er in mijn brood zit (het liefst alleen het broodnodige, ha ha).

Mijn avonturen begonnen met het tarwemeel van de jumbo, dit leverde best wel lekker brood op maar het was wel heel erg massief. Het brood gemaakt volgends de verhoudingen van broodsmakelijk. 100-60-1.5-1.
Hierbij gestart met 600gram meel, maar met deze hoeveelheid kreeg ik een brood dat amper boven een standaard bus uit kwam. Ondertussen had ik al wat spullen besteld bij een molen, want we houden normaal vooral van echt donker brood.
Na 5x proberen en steeds 1 ding te veranderen bleven de resultaten maar matig.

Gisteren uiteindelijk met het meel van de molen uit Kropswolde een dubbel drents donker brood gemaakt volgens de verhoudingen die op de verpakking stonden. 100- 56-2-2 hierbij het deeg gemengd met de Kenwood kmix en 3 minuten lang gekneed op stand 2. Alles precies gedaan zoals op de verpakking vermeld: 25 minuten rijzen op kamer temperatuur onder een vochtige doek, daarna even uitrollen en opbollen, daarna weer 25 minuten rijzen. Daarna vormen en nog 60 minuten rijzen en toen in de stoomoven op het broodbak programma. Hieronder het resultaat, en heel eerlijk ben ik bijzonder tevreden!
Inmiddels is het brood dan ook zo goed als op. Woensdagavond maar eens het zelfde recept op de andere meelsoort proberen en kijken wat dit oplevert!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCQ0h1XasbTwU4IDxeHwFx9DV9M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIyskIFsS6hS3RlLZLN0hnC8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8hiOfbBrV1X_cXKNnrDu-vU1Zk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPKVu0PU6iBVEUb05lhaYNvr.jpg?f=fotoalbum_medium

Excuses voor de matige foto's, het waren vooral snapshots voor de vrouw.

Hoewel ik nu niet helemaal precies weet waar het nou fout is gegaan zijn er 3 dingen significant anders dan bij de vorige broden:
- Kneden: dit deed ik eigenlijk steeds een minuut of 8 omdat ik steeds maar geen vliesje kon trekken. Na het invetten van mijn handen (zag ik ergens in een video) lukte dit bij het huidige brood al na 3 minuten kneden, dus misschien toch overkneed.
- Gist: ik ben van 6gr op 600gr meel naar 10gr op 500gr meel gegaan. Dit is natuurlijk wel echt significant, dus mogelijk een oorzaak, hoewel ik bij het brood waar ik 8gr op 600gr meel deed als test echt geen enkel positief verschil zag.
- Water: dit is niet een enorm verschil, maar maakte wel dat ik deze keer gewoon een bol kon maken en op de plaat kon afbakken in plaats van in een bus.

Hebben jullie misschien nog tips of mogelijke verklaringen voor het "slechte" resultaat bij de eerste baksels (zoals hieronder)

Na de 2e rijs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM0AepRX8BbSSAw70TX9WO1eFn8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wS37RHf4R5iNElKdcCrwdvOp.jpg?f=fotoalbum_medium

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LwstRnNtRdoZtyQOCEopaqGNHk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEAdHsaAxlLpoNZDxKVOE6p7.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor de beeldvorming: onderste brood is 100gr meel meer, maar 2 plakken zijn even groot als 1 van de bovenste ongeveer.

[ Voor 27% gewijzigd door jichem op 24-01-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
Gonadan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:26:
[...]

Ziet er goed uit, lekker luchtig ook, dat had ik meestal bij lange na niet. Wat voor meel gebruik je?
Manitoba, en zit op 78% hydratatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

jichem schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:19:
Sinds 1.5 week ben ik ook bezig met zelf brood bakken. Vooral uit onvrede over de kwaliteitsvermindering van het brood dat wij eerder altijd kochten. Daarnaast hou ik er ook van om te weten wat er in mijn brood zit (het liefst alleen het broodnodige, ha ha).

Mijn avonturen begonnen met het tarwemeel van de jumbo, dit leverde best wel lekker brood op maar het was wel heel erg massief. Het brood gemaakt volgends de verhoudingen van broodsmakelijk. 100-60-1.5-1.
Hierbij gestart met 600gram meel, maar met deze hoeveelheid kreeg ik een brood dat amper boven een standaard bus uit kwam. Ondertussen had ik al wat spullen besteld bij een molen, want we houden normaal vooral van echt donker brood.
Na 5x proberen en steeds 1 ding te veranderen bleven de resultaten maar matig.

Gisteren uiteindelijk met het meel van de molen uit Kropswolde een dubbel drents donker brood gemaakt volgens de verhoudingen die op de verpakking stonden. 100- 56-2-2 hierbij het deeg gemengd met de Kenwood kmix en 3 minuten lang gekneed op stand 2. Alles precies gedaan zoals op de verpakking vermeld: 25 minuten rijzen op kamer temperatuur onder een vochtige doek, daarna even uitrollen en opbollen, daarna weer 25 minuten rijzen. Daarna vormen en nog 60 minuten rijzen en toen in de stoomoven op het broodbak programma. Hieronder het resultaat, en heel eerlijk ben ik bijzonder tevreden!
Inmiddels is het brood dan ook zo goed als op. Woensdagavond maar eens het zelfde recept op de andere meelsoort proberen en kijken wat dit oplevert!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Excuses voor de matige foto's, het waren vooral snapshots voor de vrouw.

Hoewel ik nu niet helemaal precies weet waar het nou fout is gegaan zijn er 3 dingen significant anders dan bij de vorige broden:
- Kneden: dit deed ik eigenlijk steeds een minuut of 8 omdat ik steeds maar geen vliesje kon trekken. Na het invetten van mijn handen (zag ik ergens in een video) lukte dit bij het huidige brood al na 3 minuten kneden, dus misschien toch overkneed.
- Gist: ik ben van 6gr op 600gr meel naar 10gr op 500gr meel gegaan. Dit is natuurlijk wel echt significant, dus mogelijk een oorzaak, hoewel ik bij het brood waar ik 8gr op 600gr meel deed als test echt geen enkel positief verschil zag.
- Water: dit is niet een enorm verschil, maar maakte wel dat ik deze keer gewoon een bol kon maken en op de plaat kon afbakken in plaats van in een bus.

Hebben jullie misschien nog tips of mogelijke verklaringen voor het "slechte" resultaat bij de eerste baksels (zoals hieronder)

Na de 2e rijs
[Afbeelding]

Resultaat:
[Afbeelding]

Voor de beeldvorming: onderste brood is 100gr meel meer, maar 2 plakken zijn even groot als 1 van de bovenste ongeveer.
Als ik heel eerlijk ben vind ik niets mis met je onderste brood.
De vraag is hoe compact/stevig zijn de broden en wat is het verschil in gewicht.

Zelf hou ik liever van een compactere stevige volkoren snee in plaats vaneen hoge gerezen brood wat "slapper" is

Je hoeveelheid gist zal voornaamste zijn voor de grotere rijs

10 op 500 = 2% gist
8 op 600 = 1,3% gist

Significant verschil. Als je het op 600 gram wil proberen zou je 12 gram gist moeten pakken. Tevens als je wil vergelijken moet je voor de rest alles hetzelfde houden, ook het water percentage

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:34
Bokkie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:35:
[...]

Als ik heel eerlijk ben vind ik niets mis met je onderste brood.
De vraag is hoe compact/stevig zijn de broden en wat is het verschil in gewicht.

Zelf hou ik liever van een compactere stevige volkoren snee in plaats vaneen hoge gerezen brood wat "slapper" is

Je hoeveelheid gist zal voornaamste zijn voor de grotere rijs

10 op 500 = 2% gist
8 op 600 = 1,3% gist

Significant verschil. Als je het op 600 gram wil proberen zou je 12 gram gist moeten pakken. Tevens als je wil vergelijken moet je voor de rest alles hetzelfde houden, ook het water percentage
Ik besef me dat er genoeg mensen zijn die de onderste lekkerder zullen vinden. En zo af en toe vind ik dat ook best lekker. Helaas de kinderen (1 en 3) niet, dus probeer het luchtiger te houden.
Vanavond ga ik met andere meelsoorten de laatste bereiding aanhouden, kijken of dit oplevert wat ik zoek.
Bedankt in ieder geval voor de reactie! Het bevestigd mijn vermoeden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ah ok, je text gaf mij het idee dat je het onderste brood "mislukt" vond. :)

Resultaten varieren en de luchtigheid zal grotendeels beinvlooed worden door gist en rijs.
Eventueel zou je ook een begin kunnen maken aan een dezemstarter aangezien je een regelmatig broodbakpatroon hebt. Of een poolish.

Als je van plan ben door te gaan met bakken kan dit boek een leuke investering zijn.

Succes met bakken d:)b

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Allie74 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Manitoba, en zit op 78% hydratatie.
Bloem dan in feite neem ik aan? Dat verklaart. Heb je er nog iets van verbeteraar in?

Ik heb er zelf altijd veel volkorenmeel in gehad maar krijg het dan niet luchtig, op zich ook niet erg want het past wel bij zuurdesembrood maar 100% volkoren was wel echt kauwen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
Gonadan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Bloem dan in feite neem ik aan? Dat verklaart. Heb je er nog iets van verbeteraar in?

Ik heb er zelf altijd veel volkorenmeel in gehad maar krijg het dan niet luchtig, op zich ook niet erg want het past wel bij zuurdesembrood maar 100% volkoren was wel echt kauwen. :D
Het is inderdaad bloem. Caputo Manitoba.
Het is bloem, water, zuurdesemstarter en zout.
Ik voed de avond voor het maken van het deeg. 1 deel starter en 2 delen water en 2 delen bloem.
Deeg is 10 minuten kneden, uur rust en daarna 3 keer strech en fold om het half uur.
Bulkrijs van 4,5 uur bij ongeveer 26-27 graden. Pre shape en 30 minuten rust.
Daarna vormen tot batard en de koelkast in.
Bakkken na 1 of 2 dagen in een Dutch oven.
Oven en pan 1 uur voorverwarmen op 260c. Brood insnijden licht sproeien met water en dan de pan in met deksel erop. Oven uit voor 25 minuten, deksel van de pan oven aan op 230 en ongeveer 25 minuten afbakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ckf1dDPDwB9BHNMjaEQiEzQeRHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYXzGrdLxKeEKuDsyp1z5yZn.jpg?f=fotoalbum_large
Wit broodje, zuurdesem 70% hydratatie, amerikaans patentbloem. 12H bulkreis + 1H nareis

Bak ze tegenwoordig niet meer zo bruin, lijkt me toch niet zo gezond die net iets te donkere stukken van de korst hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
3 minuten kneden is simpelweg niet genoeg (althans niet als je een goed vliesje wilt kunnen trekken), zelfs niet in een professionele spiraalkneder. In mijn semi-profi spiraalkneder ben ik nog weleens 20+ minuten bezig.

Groot verschil in gist, maar een paar graden verschil vh deeg geeft ook een groot verschil in de werking v/h gist.

Gewoon goed bijhouden wat je allemaal doet en na een tijdje krijg je er vanzelf handigheid in. Gaat prima zo toch :)

Ik ga zo ook maar eens m'n desem voeren en dan morgen broodjes maken. Heb nog 5 kg bloem behoorlijk over datum, eens kijken of daar nog wat van te maken valt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Lollercopter schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:12:
Bak ze tegenwoordig niet meer zo bruin, lijkt me toch niet zo gezond die net iets te donkere stukken van de korst hier en daar.
Fraai brood..... iets te grote luchtbel, daar valt je boter doorheen :-), maar dat is nitpicking.
Zo donker gebakken vindt ik 'm helemaal niet. Niets om je zorgen over te maken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Gewoon wat meer tijd nemen om alles te laten rijzen.... zoveel gist en dan een korte rijstijd levert gewoon geen smakelijk brood op, kan je net zo goed een fabrieksbrood nemen waar ze ook amper rijstijd voor nemen.

Zelfs met weinig gist maar meer tijd krijg je vaak een prima brood.

En voor nog meer smaak is een lange laatste rijs in de koelkast ook niet te verslaan. Dan kan je eventueel gelijk uit de koelkast afbakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou.. ik wou dit recept eens proberen:

https://www.kingarthurbak..._content=paindecampagneyt

Maar helaas kreeg ik het niet goed uit de rijsmandjes, te nat... Normaliter heb ik eignelijk altijd zaden/pitten aan de buitenkant en dat scheelt natuurlijk. Misschien eens van die douchemutjes halen voor erin.

Ik had nog wel wat bladerdeeg gemaakt, dus had nog wel wat te eten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSEdF_KnlwJY7-QeK54nNXgrrKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FF9d8MWSVPyuG79euYuVmoUc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Aikon Bladerdeeg zelf maken, wat leuk en het ziet er goed uit. Lijkt mij nogal een klus of valt het mee?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@franssie Tja... wat moet ik zeggen? Het is echt heel simpel, en ook niet veel werk in minuten. Maar je bent wel een dag bezig en de eerste paar keer was het resultaat bedroevend. ;) Eigenlijk net brood wat dat betreft.

Probeer het eens, alles goed koelen tijdens de verschillende stappen (overigens, kan dat heel snel met dit weer, deegje 15min buiten in de koude wind en je kan verder). Als het eenmaal doorhebt kan je bijna de 3 toeren in 1x doen zonder tussendoor terug te koelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Ingrediënten        
240,0   100,0%  Tarwebloem Bio bakspeciaal
240,0   100,0%  
24,0    10,0%   Desem, tarwebloem
12,0    5,0%    Gist
110,0   45,8%   Water
30,0    12,5%   Suiker
50,0    20,8%   Roomboter
5,0      2,1%   Zout
471,0   196,3%  
Overig      
10      Strijkei
125     Toereerboter

Voor 6+ croissants.

Dag vantevoren:
Deeg draaien (boter op t eind erbij)
Boter zacht slaan (letterlijk slaan op de boter, en dan in een plak afkoelen)

Geef 3 toeren

Strooibloem verwijderen
Afmeten 12 x 24 cm
Oprekken in de lengte en oprollen
Afstrijken met ei
Rijs (90-120 min, 23-24’ C)
Afstrijken met ei

Bakken zonder stoom 190’C 18-22 minuten, na 6 min. dampsleutels open

Oh, en het is goed in te vriezen, dus maak wat meer, dat werkt ook een stuk makkelijker qua deeg maken. Danwel als plak, danwel de croissant gevormd, nog voor ze moeten rijzen. Dan gewoon laten ontdooien in de koelkast (op een teflon velletje), en dan alsnog laten rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Stiekem even een kleine vraag tussendoor. Zit te kijken naar een Kitchenaid Artisan. Alleen waarom zit er zo'n groot verschil tussen de prijs bij Bol en Cooblue?

https://www.coolblue.nl/p....html#product-accessories

https://www.bol.com/nl/nl...dEZQ.4_14.15.ProductTitle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Deruxian schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:12:
Stiekem even een kleine vraag tussendoor. Zit te kijken naar een Kitchenaid Artisan. Alleen waarom zit er zo'n groot verschil tussen de prijs bij Bol en Cooblue?

https://www.coolblue.nl/p....html#product-accessories

https://www.bol.com/nl/nl...dEZQ.4_14.15.ProductTitle
Geen idee, ik zou een Kenwood Chef kopen overigens. Geen Heel Holland Bakt vibe, maar wel goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
KitchenAid voor brood word je niet gelukkig van nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
Wij hebben ook een KitchenAid, alhoewel het de iets grotere variant is dan jij post. Voor veel zaken is dat ding perfect, voor brood gebruik ik hem amper. Laat ik zeggen dat er een reden is waarom bakkers niet zo’n ding gebruiken maar het komt er op neer dat die altijd net te groot of te klein (bij een klein volume is de deeghaak niet laag genoeg en blijft er veel bloem op de bodem liggen) is en te veel edit: weinig kracht heeft en dan stuitert je KitchenAid rond. Kijk eens rond voor een brood mixer (planetary mixer van Máxima bijvoorbeeld) als je het echt machinaal wilt doen. Ik doe het met de hand en dan gaat prima.

Voor andere bak werkzaamheden is dat ding trouwens wel perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door FrederiqueLM op 03-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:40
Zelf geen kitchenaid, want me veel te duur, maar een Bosch MUM. Ik kneed altijd mijn deeg er in en dat bevalt me prima. Tot 750 gram gaat het prima, meer wordt al snel een zootje, minder dan 500 hetzelfde als hieronder. Ik moet wel opletten of het deeg niet net aan de zijkanten van de kom blijft steken, wat dan wordt er meer geroerd dan gekneed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hier heb ik een KitcheAid weten te slopen met brooddeeg. 3kg deeg kunnen ze zeker niet tegen (3 broden in één keer), zeker niet als je dat regelmatig gaat doen. Gelukkig gerepareerd onder garantie, maar voordat hij terug was is er een Ankarsrum komen te staan.Ook een mooi apparaat en die heeft absoluut geen problemen met de hoeveelheid deeg.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Voor brood moet je eigenlijk de Pro versie van de Kitchenaid hebben.... de standaard versie is niet echt krachtig genoeg. Of beter nog, een robuustere machine dan de Kitchenaid.

Zelf gebruik ik al vele jaren mijn Panasonic broodbakmachine ook alleen voor het kneden. Gaat tot 750gr meel meer dan prima en je hebt gelijk een machine waar je ook mee op een timer kan bakken als dat een keer handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

O jee nu brengen jullie me aan het twijfelen.
Had wat gezocht in dit topic en het www en voor het kneden van een standaardbrood leek het apparaat goed. Er zal denk ik maximaal wekelijks een brood worden gekneed (meel 500 gram). En uiteraard de niet kneed-functies

Met de hand kneden erg leuk maar net een wat te krap keukenblad wat niet van rvs is en wat scheurtjes heeft. En het maakt wel een rommeltje..

[ Voor 21% gewijzigd door Deruxian op 03-02-2023 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zou maar stoppen met twijfelen na 6 'negatieve' reacties ;) Nee, het is een prachtig, veel te duur, ding voor veel zaken zoals (cake)beslag, slagroom, of botercreme ofzo. Maar ik heb al meerdere malen een brandlucht geroken omdat je er wat zwaarders in doet. Voor die 500gr croissantdeeg wat na 5 minuutjes al voldoende gekneed is, ok, dat werkt best aardig. Zo lang het ding niet van je aanrecht loopt. ;) Maar voor brood, nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:20
Wij hebben hier ook een Artisan. Hardstikke goed ding. Het ziet eruit als een vorm over functie machine, maar in de praktijk blijkt hij gewoon hardstikke goed te werken.

Voor brooddeeg is een aftermarket deeghaak te krijgen, waarmee je prima voor één brood deeg kan kneden.

Meer kan hij idd niet aan, maar daar is het de machine ook niet voor. Als je regelmatig voor meerdere broden deeg wilt kneden, moet je gewoon een dedicated machine neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:37
Gebruik zelf ook een Panasonic broodbakmachine voor 't kneden, maar zo slecht kan die KitchenAid toch niet zijn als je de hoeveelheid deeg wat bescheiden houdt? Lijkt me niet dat iedereen die af en toe een brood bakt gelijk een spiraalkneder moet aanschaffen. Zie genoeg youtubers die echt wel verstand van brood hebben zo'n ding gebruiken, doen die 't dan allemaal fout?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:10
sfinx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:13:
Gebruik zelf ook een Panasonic broodbakmachine voor 't kneden, maar zo slecht kan die KitchenAid toch niet zijn als je de hoeveelheid deeg wat bescheiden houdt? Lijkt me niet dat iedereen die af en toe een brood bakt gelijk een spiraalkneder moet aanschaffen. Zie genoeg youtubers die echt wel verstand van brood hebben zo'n ding gebruiken, doen die 't dan allemaal fout?
Tja, gooi er eens een keer volkoren meel in (500 gr) ipv wit, en kijk hoe de rookwolken na enige tijd uit de behuizing opstijgen..
Kitchenaid is prima voor cake, gebak, eieren en ander klein grut, maar totaal ongeschikt voor brood, als je de laatste serie 'Heel Holland Bakt' hebt gevolgd kon je daar bij het ene zielige brood event, een armzalige klont deeg rondjes zien spinnen aan de (verkeerd gevormde) kneedhaken (de verkeerde vorm moedigt deeg aan om omhoog te klimmen zodra enige samenhang ontstaat) waar het draait en draait zonder gekneed te worden. Voor minder heb je veel meer machine: https://www.horecatraders...k0bvNS2fCfOMaAlC8EALw_wcB
bijvoorbeeld, of een Maxima, al moet je wel in de gaten houden wat de MINIMALE hoeveelheid deeg is die er in kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vandaag ook weer bezig geweest. Cinnamon Rolls naar recept van Joshua Weissman. Erg lekker :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lavt1LOIiOyp9R7NGcYTXuul9NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKlCwcCwhFjp9fSFzgr0FrHn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
RoosW schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:44:
[...]
als je de laatste serie 'Heel Holland Bakt' hebt gevolgd kon je daar bij het ene zielige brood event, een armzalige klont deeg rondjes zien spinnen aan de (verkeerd gevormde) kneedhaken (de verkeerde vorm moedigt deeg aan om omhoog te klimmen zodra enige samenhang ontstaat) waar het draait en draait zonder gekneed te worden.
Om KitchenAid maar even te blijven afzeiken ;) Bij Robèrt zelf staan ook heel veel KitchenAids, allemaal gammel en half defect, maar ja, hij krijgt ze via sponsordeal dus het maakt niet uit. Gewoon blijven vervangen. En daarom staan ze ook in hhb, en wellicht zal dat ook bij youtubers het geval zijn.

Overigens is er ook een grote profi KitchenAid die is wel goed.

Maar, idd, 1 (wit)brood, dat moet nog wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02
Aikon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:39:
KitchenAid voor brood word je niet gelukkig van nee...
Onze KitchenAid doet het anders prima hoor. Bakken altijd één brood daarmee (+/- 500gr á 600gr meel).
Wanneer je een halve bakkerij gaat beginnen, dan voldoet hij waarschijnlijk niet nee. Maar voor één brood per weekend is het een prima geschikt apparaat. Wordt hier wel met erg veel dédain over dit apparaat gesproken.

Maargoed, het is natuurlijk ook het Grote Broodbaktopic. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Rivanov op 04-02-2023 15:13 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Valt mij op in die YT video dat er een andere deeghaak op de Kenwood Chef zit dan de mijne heeft, eens op zoek om te kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Tja, gooi er eens een keer volkoren meel in (500 gr) ipv wit, en kijk hoe de rookwolken na enige tijd uit de behuizing opstijgen.
Gussie, is het echt? :+

Dan moet ik wel een hele bijzondere KitchenAid (standaard machine) hebben. D'r zijn nog nooit rookwolken uitgekomen.
Die doet al braaf >20 jaar (!) al z'n kneed/mix/meng/maal werk.

Toegegeven, het tandwiel setje heb ik al eens moeten vervangen. Maar dat was m'n eigen schuld. Ik had geprobeerd aangestampte amandelen tot een pasta te malen met de vleesopzetmolen. Toen ragde de machine gewoon wat tanden van het kleine tandwieltje af.
Maar zelfs speltkorrels tot speltmeel malen doet 'ie gestaag. Wel ff geduld hebben, maar met de graanmolenopzet werkt dat prima.

En kneden van brooddeeg? Ik doe niet anders. Hij (of is het zij) kneed rustig 500 gram volkorenmeel met daarbij nog de nodige zaden en pitten tot een stevig soepel deeg.
Maximaal zoiets van een kwartiertje ofzo.

Maar idd; hooguit 1 a 2 broden per week. Niet ieder uur. :F

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
[...]

Tja, gooi er eens een keer volkoren meel in (500 gr) ipv wit, en kijk hoe de rookwolken na enige tijd uit de behuizing opstijgen..
Kitchenaid is prima voor cake, gebak, eieren en ander klein grut, maar totaal ongeschikt voor brood, als je de laatste serie 'Heel Holland Bakt' hebt gevolgd kon je daar bij het ene zielige brood event, een armzalige klont deeg rondjes zien spinnen aan de (verkeerd gevormde) kneedhaken (de verkeerde vorm moedigt deeg aan om omhoog te klimmen zodra enige samenhang ontstaat) waar het draait en draait zonder gekneed te worden. Voor minder heb je veel meer machine: https://www.horecatraders...k0bvNS2fCfOMaAlC8EALw_wcB
bijvoorbeeld, of een Maxima, al moet je wel in de gaten houden wat de MINIMALE hoeveelheid deeg is die er in kan.
Vorige week nog een brood gebakken met 650gr volkorenmeel. Gemixt met de KitchenAid Artisan incl speciale deeghaak. Geen rookwolk te zien hoor. Alleen maar genoten van een héérlijk brood.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Inmiddels een krentenbrood gebakken en eigenlijk tegen de verwachting in is deze best goed gelukt!

Na het doorspitten van dit topic het boek “Brood, uit eigen oven oven” van Levine van Doorn gekocht. Voor een beginner zoals ik echt een super goed boek! Het eerste brood wat ik gebakken had een simpel witbrood en dat was dikke prima. Wel met wat oude bloem van deels de AH en de Lidl. Ik las ook in dit topic dat veel mensen hun meel kopen bij een molen. Ik heb vervolgens bij “de Zuidmolen” deze bloem aangeschaft. T550 Duits, biologisch.

Hierna eens aan de slag gegaan met een recept voor krentenbrood uit het boek.

-450 tarwebloem
-7 gram droge gist
-halve schil rasp van een sinaasappel én Citroen
-120 gram karnemelk
-115 gram water
-20 gram suiker
-8gr zout
-50 gram ei
-30 gram ongezouten roomboter

-210 gram sultansrozijnen
-150 gram krenten

Na het maken van deeg (toch de KitchenAid geworden, maar ik zal zeker de tips ter harte nemen hierboven en echt Max 500 gram meel gebruiken) kleine 13-15 minuten later schrok ik even. Je kon er een soort van vliesje van trekken maar het leek ook erg nat en sheirde ook makkeljk. Een bolletje van draaien lukte niet goed.

Het vormen voor de vulling ging dan wel weer goed dus ik dacht toch maar door dan.

Hierna een eerste rijs van anderhalf uur een daarna een nachtje in de koelkast. Vanochtend nog 2.5 uur buiten de koelkast en toen afgebakken op 40 min 180 graden met -dank voor de tip alhier- een bak met kokend water erbij.

Nog nooit zulk lekker krentenbrood gehad! Hieronder de foto’s. Alleen snap nog steeds niet waarom het deeg zo klef aanvoelde. Je kon er na de eerste rijs ook geen mooi kuiltje in duwen.. of is het de toch wel vette ingrediënten? Of de betere kwaliteit bloem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN2fN0XpIawKNtEIYTCWMktcciI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6wMHbZYUhrjjqvmcDWiAJqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_LAy1uDtQ0LR8b2I4qwLv3cM3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljnNmmZbnlExFVCQ3uHMCxAN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Om nog maar even in te haken op de discussie over de machines om deeg te kneden..
Ik heb een paar maanden geleden de knoop doorgehakt en een Famag Grilletta IM5 gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://www.agrieuro.co.uk/share/media/images/products/web-zoom/1501/famag-grilletta-im-5-spiral-mixer-with-single-phase-electric-motor-5-kg--agrieuro_1501_1.jpg

Lang over zitten twijfelen, maar nog geen spijt van gehad. Had hiervoor een redelijk goedkope keukenmachine, maar deeg kneden ging daar echt niet mee. Je moet er heel de tijd bij blijven omdat het deeg weer in de haak klimt. Glutenontwikkeling gaat ook niet fantastisch. Machine werd ook heel warm.

De Famag is stil, snel en werkt uitstekend. Er komen mooie soepele deegjes uit. Voordeel is ook dat de deegtemperatuur tijdens het kneden langzaam stijgt door alle arbeid die er verricht wordt. Voor het rijzen is het deeg dan alvast op een betere temperatuur.

Tot nu toe deeg tot een krappe 2kg verwerkt en dat gaat zonder moeite. Kleinere hoeveelheden gaat ook goed. Zie mijn eerdere post met een fimpje: https://gathering.tweaker...message/73255154#73255154

Ben nu sinds een paar weken ook maar eens begonnen met het maken van pasta. Het kneden van dat deeg is vrij zwaar, maar daar heeft de Famag geen moeite mee.

Al met al een dure aankoop, maar wel eentje waar ik nog heel veel jaar mee ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Rivanov schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:12:
[...]

Onze KitchenAid doet het anders prima hoor. Bakken altijd één brood daarmee (+/- 500gr á 600gr meel).
Wanneer je een halve bakkerij gaat beginnen, dan voldoet hij waarschijnlijk niet nee. Maar voor één brood per weekend is het een prima geschikt apparaat. Wordt hier wel met erg veel dédain over dit apparaat gesproken.

Maargoed, het is natuurlijk ook het Grote Broodbaktopic. ;)
Jouw KitchenAid kan bakken? Dat is wel handig. :D

Ach, ik heb ook genoeg KA eigenaars meegemaakt die met dédain over mijn Bosch MUM spraken. Want een lelijk consumentending enzo, terwijl die prima brood kan kneden. Al klinkt het dan wel alsof hij uit elkaar valt, hij doet dat al jaren niet. :+
Het is net wat je gaat maken, hoe vaak en welk type apparaat het is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Als jullie de avond vantevoren deeg maken, dit op kamertemperatuur een uur tot anderhalf laten rijzen, vervolgens in de koelkast zetten, laten jullie de volgende ochtend het deeg dan een aantal uren op kamertemperatuur komen of gaat het vanuit de koelkast direct de oven in?

Ik laat het een aantal uren op temperatuur komen maar het valt me op dat ik vrijwel geen ovenrijs meer heb

[ Voor 19% gewijzigd door Deruxian op 24-02-2023 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
Deruxian schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:58:
laten jullie de volgende ochtend het deeg dan een aantal uren op kamertemperatuur komen of gaat het vanuit de koelkast direct de oven in?
Ik heb alle varianten wel zo'n beetje geprobeerd. Mijn standaard keuze tegenwoordig is gelijk uit de koelkast in een koude oven (die dan natuurlijk aangaat). Wel in een dichte gietijzeren pan waarbij dan de eerste bak periode tot de deksel eraf gaat wel wat langer is natuurlijk.

Levert een meer dan prima ovenrijs op en geen wachttijden of onnodig electriciteitsgebruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

CirclDigital schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb alle varianten wel zo'n beetje geprobeerd. Mijn standaard keuze tegenwoordig is gelijk uit de koelkast in een koude oven (die dan natuurlijk aangaat). Wel in een dichte gietijzeren pan waarbij dan de eerste bak periode tot de deksel eraf gaat wel wat langer is natuurlijk.

Levert een meer dan prima ovenrijs op en geen wachttijden of onnodig electriciteitsgebruik.
Ik heb het maar eens geprobeerd. Volkorenbrood (zonder verbeteraars) 500 gram. 1e rijs een uur op kamertemperatuur. Gevormd. Koelkast in voor 8 uren en direct een koude oven in. Wel een bakje met kokend water erbij. Kwam nog redelijk wat stoom af.

Bakblik is vanaf boven gemeten: 30 x 12.5 x 8.5. (Wellicht iets aan de grote kant???)

Totale baktijd is ongeveer 45-50 min (timer ging uit..). Halverwege van 220->200 gegaan.

En ik moet nog wat oefenen met het vormen inderdaad;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qt9aNrBsdwY95UVL8RLVnKsqOHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2JNO1bcFLmGwu9VgdERsbwq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Xd0SAMJLl0zriihaFrKYazgOlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTuEV1OKsSYiYAU2GoreokhB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:26
ehtweak schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:29:
@wiemelen Idd, een Irish Soda Bread.
Reuze handig als je snel, een simpel doch stevig brood wilt hebben.

Vanochtend nog eentje gemaakt. :Y En die geur van vers gebakken brood...hmmmm.... :9

Wil de dubbelkoolzure soda/natriumwaterstofcarbonaat/baking soda zijn werking doen, heb je wel een zuur nodig.
NaHCO3 + [zuur] → levert vooral wat H2O + CO2 (vandaar het luchtig worden) op
Meestal gebruik je daarvoor karnemelk.
Ik geef de voorkeur aan biologische karnemelk. Niet zozeer vanwege het 'biologische', maar meer omdat de smaak daarvan beduidend prettiger/milder is dan gewone karnemelk.
De karnemelk kun je ook vervangen door gewone melk + citroensap

ingrediënten:
  • 0,5l karnemelk (of 0,5l volle melk + sap halve citroen; ff laten staan)
  • 8g zout
  • volle theelepel natriumwaterstofcarbonaat (E500)
  • 350g bloem
  • 150g volkoren- of speltmeel
  • 30g boter in blokjes
  • bloemsoorten + zout + natriumwaterstofcarbonaat + blokjes boter goed mengen. zorgen dat de boter goed verkruimeld is.
  • beetje bij beetje de karnemelk erbij gieten, goed blijven mengen.
  • kneed er snel een grote gladde bol van. (let op; de chemische reactie tussen het zuur en de NaHCO3 komt snel op gang)
  • leg de bol op een bakplaat met bakpapier.
  • bestrooi de bovenzijde met wat bloem/zaadjes/vezels/whatever.
  • maak een kruisvormige inkeping in de bolvorm.
  • in de voorverwarmde oven @ 220o, ca 40 minuten bakken.
Eet smakelijk!
Deze vanochtend opgevolgd en dit was toch wel het meest makkelijke brood ooit en goed gelukt! Krokante korst en lekker van binnen.

Ik denk dat ik volgende keer wel op 230/220 graden ga beginnen, want hij ging vrij hard en de 40 minuten heb ik ook niet aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantinelub90
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-04-2023
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum maar niet nieuw in het broodbakken :-) Ik bak meer wekelijks mijn eigen brood en gebruik daarbij een KitchenAid Artisan. Nog nooit problemen mee gehad, dus na de disscussie van begin februari ben ik toch wel benieuwd wat jullie ermee uitspoken dat er 'brandluchten' en 'rookwolken' worden gesignaleerd haha.

Maar daarvoor kwam ik niet hier. Wegens omstandigheden heeft mijn oude zuurdesemstarter het niet overleefd en moet ik een nieuwe maken. Daar ben ik 10 dagen geleden mee begonnen; 1/2 water 1/2 roggemeel. Het goedje borrelt en reist lekker en ziet er goed uit. Maar het ruikt niet fris zurig, eigenlijk ruikt het best stevig en een beetje penetrant.

Wat denken jullie, zou ik een verkeerde schimmel hebben opgevangen en zal ik maar overnieuw beginnen, of mag een roggedesem in het begin niet zo lekker ruiken?

Groetjes,
Jantine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
ehtweak schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:29:
@wiemelen Idd, een Irish Soda Bread.
Reuze handig als je snel, een simpel doch stevig brood wilt hebben.

Vanochtend nog eentje gemaakt. :Y En die geur van vers gebakken brood...hmmmm.... :9

Wil de dubbelkoolzure soda/natriumwaterstofcarbonaat/baking soda zijn werking doen, heb je wel een zuur nodig.
NaHCO3 + [zuur] → levert vooral wat H2O + CO2 (vandaar het luchtig worden) op
Meestal gebruik je daarvoor karnemelk.
Ik geef de voorkeur aan biologische karnemelk. Niet zozeer vanwege het 'biologische', maar meer omdat de smaak daarvan beduidend prettiger/milder is dan gewone karnemelk.
De karnemelk kun je ook vervangen door gewone melk + citroensap

ingrediënten:
  • 0,5l karnemelk (of 0,5l volle melk + sap halve citroen; ff laten staan)
  • 8g zout
  • volle theelepel natriumwaterstofcarbonaat (E500)
  • 350g bloem
  • 150g volkoren- of speltmeel
  • 30g boter in blokjes
  • bloemsoorten + zout + natriumwaterstofcarbonaat + blokjes boter goed mengen. zorgen dat de boter goed verkruimeld is.
  • beetje bij beetje de karnemelk erbij gieten, goed blijven mengen.
  • kneed er snel een grote gladde bol van. (let op; de chemische reactie tussen het zuur en de NaHCO3 komt snel op gang)
  • leg de bol op een bakplaat met bakpapier.
  • bestrooi de bovenzijde met wat bloem/zaadjes/vezels/whatever.
  • maak een kruisvormige inkeping in de bolvorm.
  • in de voorverwarmde oven @ 220o, ca 40 minuten bakken.
Eet smakelijk!
Vandaag voor de tweede keer gemaakt, maar dit keer met zaden er doorheen. Kan het zijn dat het rijs proces daarmee verstoord is? Hij is beduidend slechter gerezen dan de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jantinelub90 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:17:
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum maar niet nieuw in het broodbakken :-) Ik bak meer wekelijks mijn eigen brood en gebruik daarbij een KitchenAid Artisan. Nog nooit problemen mee gehad, dus na de disscussie van begin februari ben ik toch wel benieuwd wat jullie ermee uitspoken dat er 'brandluchten' en 'rookwolken' worden gesignaleerd haha.

Maar daarvoor kwam ik niet hier. Wegens omstandigheden heeft mijn oude zuurdesemstarter het niet overleefd en moet ik een nieuwe maken. Daar ben ik 10 dagen geleden mee begonnen; 1/2 water 1/2 roggemeel. Het goedje borrelt en reist lekker en ziet er goed uit. Maar het ruikt niet fris zurig, eigenlijk ruikt het best stevig en een beetje penetrant.

Wat denken jullie, zou ik een verkeerde schimmel hebben opgevangen en zal ik maar overnieuw beginnen, of mag een roggedesem in het begin niet zo lekker ruiken?

Groetjes,
Jantine
Welkom Jantine,

Het is nogal lastig oordelen op afstand, maar ik heb mij vaker niet echt kunnen vinden in tekstuele omschrijvingen van de geur. Zolang het er goed uit ziet en geen haar of rare kleurtjes krijgt zou ik het gewoon nog laten ontwikkelen. Wel zorgen dat het goed gevoed blijft want als hij honger heeft ruikt hij ook minder lekker (beetje als een chemisch oplosmiddel).
Wanneer de desem goed gevoed en goed actief is nog eens ruiken, grote kans dat je dan veel meer de geur krijgt die je zoekt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vinom schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Vandaag voor de tweede keer gemaakt, maar dit keer met zaden er doorheen. Kan het zijn dat het rijs proces daarmee verstoord is? Hij is beduidend slechter gerezen dan de vorige.
Nou ja, echt rijzen doet het natuurlijk ook niet.

Want het chemisch proces bij dit recept/bereidingswijze is wel totaal anders.
Heb zelf gemerkt dat met 100% volkoren meel het ook al een stuk lastiger gaat dan met b.v. 50/50 meel/bloem.
Blijkbaar is het lastiger om de zwaardere deeltjes in het deeg (zaden, vliesjes, e.d.) luchtig mee te laten komen, dan bij een 100% bloem/'schoon' deeg.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zaden etc. hebben ook simpelweg invloed op gist, of anders gezegd, gist is minder actief door de stoffen in zaden. Dat verschilt per zaad en hoeveelheid uiteraard. Ook nemen zaden vocht op uit het deeg, je zou ze kunnen roosteren en dan in eenzelfde hoeveelheid water doen, dat zal allemaal opgenomen worden. En inderdaad, over het algemeen: hoe meer volkoren hoe lastiger een een mooi brood te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:18
Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over ovens. Ik sta voor de keuze van een nieuwe oven, maar door de weelde aan mogelijkheden is het moeilijk een keuze te maken. Nou zijn er tegenwoordig ovens met een stoomfunctie, zoals Siemens pulsesteam. Is zoiets het geld waard of is het niet echt merkbaar?

@Lollercopter , @mr3000 , kunnen jullie misschien hier iets over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Kraakmand schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:15:
Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over ovens. Ik sta voor de keuze van een nieuwe oven, maar door de weelde aan mogelijkheden is het moeilijk een keuze te maken. Nou zijn er tegenwoordig ovens met een stoomfunctie, zoals Siemens pulsesteam. Is zoiets het geld waard of is het niet echt merkbaar?

@Lollercopter , @mr3000 , kunnen jullie misschien hier iets over vertellen?
Wij zijn sinds vorige week in het bezit van twee Siemens ovens, een normale (CM876G0B6) en een met stoom (CS856GNB7). Helaas nog te weinig gebakken om echt duidelijk verschil te kunnen merken, maar de rijs functie op de stoomoven is wel echt heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Mensen ervaring met Biologisch Volkoren meel van Belbake van de Lidl?

Ik moet zeggen dat het volkorenbrood beter gelukt was dan het meel van de molen (Duits Volkoren Tarwemeel Biologisch van de Zuidmolen)
Nu ben ik een beginner dus misschien heb ik wel iets enorm anders gedaan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Deruxian schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:00:
Mensen ervaring met Biologisch Volkoren meel van Belbake van de Lidl?
Yep; hier!

Ik heb het regelmatig gebruikt en werkt goed. Ook vaak gebruikt voor andere baksels (appeltaarten en ander gebak). Maar regelmatig is het niet aanwezig in de winkel.

Uiteindelijk overgestapt op biologische speltmeel van Alnatura. (goed verkrijgbaar via Amazon)
Alnatura Bio Roggenvollkornmehl of Alnatura Bio Dinkelvollkornmehl.
dat roggemeel is uitstekend geschikt voor hele zware broden of desemstarter of b.v. ontbijtkoek

Heb het idee dat de omzetsnelheid nogal groot is, m.a.w. je loopt weinig kans dat je oud meel krijgt...

En soms neemt een familielid wel eens een zak speltkorrels mee van een molen en die maal ik dan zelf!

Het 'lastige' is echter dat je als gelegenheidsbakker (ik tenminste wel) te maken hebt met zoveel omgevingsparameters die je rijs- en bakproces beïnvoeden, waar je niet altijd volledig de controle over hebt.
Zaken als de ouderdom van de gebruikte meel/bloemsoorten, de vochtigheidsgraad, de temperatuur, enzovoorts.

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 12-03-2023 09:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 09:29
Ik gebruik een MUM (Bosch MUM54230 STYLINE - Keukenmachine, 900 W, 7 Snelheden, 2012 gekocht, 208 euro) al een jaar of 10 om voor 3 pizza's deeg te maken en dat gaat probleemloos, ook wel een aantal keer voor 5 pizza's deeg gemaakt (iets meer dan een kg deeg) en dat ging ook goed op stand 1-2.
Ik had een Panasonic broodbakmachine die overleden is naar mijn idee door het maken van pizza deeg. De MUM is niet de mooiste machine maar voor slagroom, cake, appeltaart bodem en pizza deeg is hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Vraagje:
Weet iemand wat bedoeld wordt met ‘harde bloem voor volkorenbrood” en “sterke bloem voor witbrood”? De handleiding van mijn Panasonic YR2550 heeft het hierover.

Tot nu gebruikte ik steeds biologisch volkoren meel met programma 7 en 9 maar nu per ongeluk biologisch tarwebloem gekocht.
Maar is dat dan harde of sterke bloem? Erg vaag allemaal.

Bloem is gezeefd meel maar ik gebruik altijd meel, is dat nu fout? Broden wel altijd gelukt en goed smakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Je niet druk over maken..... allemaal een tikje flauwekul (vertaalde) omschrijvingen om wat verschil in eiwitgehalte aan te geven.

Maar verschil tussen meel en bloem is natuurlijk wel relevant en substantieel. Geheel ander brood en in het algemeen rijst je brood met bloem wat meer dan met meel. Vandaar ook vaak de verschillen in programma's.

Verschil tussen meel en bloem is wel een basis in broodbakken :-).

[ Voor 16% gewijzigd door CirclDigital op 12-03-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Nu online
CirclDigital schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:21:
Je niet druk over maken..... allemaal een tikje flauwekul (vertaalde) omschrijvingen om wat verschil in eiwitgehalte aan te geven.

Maar verschil tussen meel en bloem is natuurlijk wel relevant en substantieel. Geheel ander brood en in het algemeen rijst je brood met bloem wat meer dan met meel. Vandaar ook vaak de verschillen in programma's.

Verschil tussen meel en bloem is wel een basis in broodbakken :-).
Dat is dus ook het punt, de Panasonic handleiding heeft het alleen maar over het gebruik van bloem voor broden. Dat snap ik dus niet.

Van de leveracier:
Tarwebloem
Vezels 3,5
Eiwit 10,6
Tarwemeel
Vezels 13,3
Eiwit 11,4

Kan ik met die tarwebloem gewoon een brood bakken met progr 7 en 9?

Linkje handleiding: https://www.gebruikershan...w-handleiding-964885.html

Uit de handleiding:
Bloem
Hoofdbestanddeel van brood. De proteïnes in meel vormen gluten tijdens het kneden. Gluten zorgt voor structuur en textuur en helpt het brood rijzen.
Gebruik harde broodbloem. Harde broodbloem wordt gemalen uit hard graan, en het heeft een hoog eiwitgehalte, wat nodig is voor de ontwikkeling van gluten. Koolzuurgas dat bij de gisting vrijkomt wordt vastgehouden door de veerkrachtige structuur van de gluten, hetgeen zorgt voor het rijzen van het deeg.
Witte bloem
Ontstaat door het vermalen van tarwekorrels waarbij de zemelen en kiemen worden uitgezeefd. De meest geschikte soort bloem voor het bakken van brood is bloem waarop staat aangegeven “voor het bakken van brood”. Gebruik geen zachte bloem in plaats van broodbloem.
Volkoren-bloem
Ontstaat door het vermalen van hele tarwekorrels waarbij de zemelen en kiemen niet worden uitgezeefd. Zorgt voor heel gezond brood. Het brood is lager en zwaarder dan brood dat is gemaakt met witte bloemsoorten.
Roggebloem
Ontstaat door het vermalen van roggekorrels. Bevat meer ijzer, magnesium
en kalium, die bijdragen aan een goede gezondheid. Deze soort bloem bevat echter niet genoeg kleefstoffen. Geeft een dicht, zwaar brood. Gebruik niet meer dan de aangegeven hoeveelheid (de motor kan anders overbelast raken).

[ Voor 54% gewijzigd door mv_ak op 12-03-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@mv_ak raar verhaal. Volgens mij snapt die handleiding het verschil tussen bloem en meel niet. Het idee van bloem is juist dat het gezeefd is, anders heet het meel.
Ik zou dat boekje lekker in een hoek mieteren en een echt recept voor brood zoeken. Het topic staat er vol mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

vertaalfout denk ik. En daardoor is het hele verhaal wat minder geloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
mv_ak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:43:
[...]
Kan ik met die tarwebloem gewoon een brood bakken met progr 7 en 9?
Wellicht moet je even een half uurtje besteden aan wat zoeken en lezen op internet zodat je een beetje kennis opdoet over de basis van broodbakken en wat de verschillende ingrediënten (bloem/meel en gist) zijn en doen.

Dit is een goed begin: https://www.plezierindeke...wat-zijn-de-verhoudingen/

Dan snap je ook waarom er verschillen in de programma's bestaan waardoor de rust- en rijstijden voor de verschillende soorten meel en bloem optimaal zijn.

Zo'n specifiek programma 9 voor brood met rozijnen gebruik je natuurlijk alleen maar als je die er ook aan toevoegd. Niet echt logisch met witbrood (je bloem).

[ Voor 8% gewijzigd door CirclDigital op 13-03-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Nu online
CirclDigital schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Wellicht moet je even een half uurtje besteden aan wat zoeken en lezen op internet zodat je een beetje kennis opdoet over de basis van broodbakken en wat de verschillende ingrediënten (bloem/meel en gist) zijn en doen.

Dit is een goed begin: https://www.plezierindeke...wat-zijn-de-verhoudingen/

Dan snap je ook waarom er verschillen in de programma's bestaan waardoor de rust- en rijstijden voor de verschillende soorten meel en bloem optimaal zijn.

Zo'n specifiek programma 9 voor brood met rozijnen gebruik je natuurlijk alleen maar als je die er ook aan toevoegd. Niet echt logisch met witbrood (je bloem).
Bedankt, goede link.
Het ging eigenlijk altijd goed met biologisch volkoren tarwemeel met/zonder rozijnen. En nu tarwebloem met programma 1 gelukt, een normaal witbrood. Heerlijk maar veel minder voedzaam/vullend.

Inderdaad, de vertaling van Panasonic YR2550 laat te wensen over. Terwijl de handleiding zo uitgebreid is, en het niet een goedkoop apparaat is.

Harde bloem voor volkorenbrood = volkoren tarwemeel
Sterke bloem voor witbrood = (tarwe)bloem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
mv_ak schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:46:
[...]
Inderdaad, de vertaling van Panasonic YR2550 laat te wensen over. Terwijl de handleiding zo uitgebreid is, en het niet een goedkoop apparaat is.
Valt ook wel weer mee hoor.... in het engels is het allemaal gewoon flour, en de verdere tekst is redelijk duidelijk. Daar kan je ook lezen dat het onderscheid hard/zacht met het eiwit gehalte te maken heeft, niet met meel of bloem.

En ondanks dat rare onderscheid in meel/bloem in NL is het al snel duidelijk wat met witbrood en bruin/volkoren/enz wordt bedoeld....

[ Voor 16% gewijzigd door CirclDigital op 13-03-2023 11:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vinom
Ik moet zeggen als beginnend brood bakker dat de opmaak toch al zeker de helft van de beleving is! Voor het eerst wat simpel ingesneden, wat pitten en bloem eroverheen en je hebt meteen het gevoel van wow, hier staat iets!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB1qFuvkuOR7BPV_ADj8OQbNGNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrVMdvZfwuNATFWMEpki5sKz.jpg?f=fotoalbum_large
Nu met een stoomoven in huis is het nog leuker om te bakken en de deeg rijs functie is echt ideaal. Bakken met alleen bloem, of alleen volkoren, of door elkaar heb ik denk ik redelijk onder de knie. Nu eens kijken met zaden er doorheen met nog steeds een mooie rijs. Een nachtje laten weken zou al goed moeten helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7I3QZtKCPGtWoj0nAOBifQ92Ibc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyiAw349GhQmSFCNwo0uyugw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdRVpOyNDbTerwqxCJ1nH3axqMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiR7ueF5RcDj7NU489mCupEH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFA2PQNH1Obfy1QPRL538NtWN0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GIsS9H1EYA2lMMkmu2bD6kk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GaGt3QYNMzjIF2vvx2WULXByZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caroroYuL0jfFNg5Gl45JYk2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjsWQu6rU8B2c9dr_KILe8R7Ia0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqOBGRiBPX200BhEhbQT4vLl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vinom
Hier sinds mijn laatste post weer wat nieuwe dingen geprobeerd. Een foccacia, wel redelijk gelukt maar iets te lang er in laten staan voor de linker kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtKZwftukQOFIXR5NvOXPcaCUNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCumfdROwKN6d0zOmqqpfJ1N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRiDGzkNpejH59OiKS1DY0IRTEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x963UhjdwnfDtfUMBuaCLIbH.jpg?f=fotoalbum_tile

En worstenbroodjes! Die waren echt heel goed gelukt en lekker!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA25m4ReduX6cvxqBNvnOXFahH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIHg3KCcD9MkMNgTZCLzWQCq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0b4aDlgIIYD-M6GHZMyaO00Ekw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Rxl2zdAHz2AfPhvdkrdcihv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHHTnMo8_-70jUuNDMWg34JfbuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hrq9fJmVDRRjyuL8XmvXpPrH.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor de rest 'no knead' broden uit de Dutch oven. Die korst is echt onovertreffelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B9z1_ZsHzvJ1B8kH1ObSSLA8Gk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tDumGbVGYv8h87lFXpisYaU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eaq0kPPVey8Xul39nWKAtVTrcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfMS0AHzibjGiCpJo8UHfY20.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9hAhuiOnMcRuP0JPAlrtNIxEhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u34C73QjcWea9v0xqg7IRybB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywDHqMy3c8VZCSECUvSA_FlPdlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFj9xphh0c457yjCeSgmt6TD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWzwwCRDkHNqwdNlkDQ1OpyUhiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrI5wbR5rdKVXhEQHNGBqbZ7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@vinom die focaccia is inderdaad nog net herkenbaar. Die worstenbroodjes zien er echt speekselmakend lekker uit!
De rest ook erg goed. Maar die worstenbroodjes, de kleur, de glans, chapeau!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:31
franssie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:36:
@vinom die focaccia is inderdaad nog net herkenbaar. Die worstenbroodjes zien er echt speekselmakend lekker uit!
De rest ook erg goed. Maar die worstenbroodjes, de kleur, de glans, chapeau!
Hear hear! @vinom kun je het recept van de worstenbroodjes delen? Lijkt me een mooie toevoeging aan de paasbrunch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
Stellar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:43:
[...]

Hear hear! @vinom kun je het recept van de worstenbroodjes delen? Lijkt me een mooie toevoeging aan de paasbrunch :+
Het recept is gebaseerd op deze:
https://www.laurasbakery.nl/brabantse-worstenbroodjes/
Mosterd, peper en zout heb ik vervangen voor worstenbrood kruiden van de Boxtelsche Watermolen (https://www.zelfbroodbakken.nl/Worstenbrood-kruiden-100-gram) . Dat vind ik lekkerder qua smaak, maar geen idee wat daar allemaal in zit. Dat houden ze natuurlijk geheim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vinom schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:34:

Voor de rest 'no knead' broden uit de Dutch oven. Die korst is echt onovertreffelijk.
Top! Zien er heerlijk uit!

Zo zie je maar weer, hoeveel (eet)plezier je kunt hebben met het zelf creëren van een 'simpel' basis voedselproduct! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
vinom schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:34:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Prachtig, zou je het recept kunnen delen?

[ Voor 3% gewijzigd door Kraakmand op 28-04-2023 14:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vinom
Kraakmand schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:22:
[...]

Prachtig, zou je het recept kunnen delen?
Ik weet niet meer waar ik hem vandaan heb, maar inmiddels doe ik het zo:
300 gram volkoren & 200 gram bloem (100%) iedergeval 500 gram, of het nou bloem of volkoren is en hoeveel van ieder mag je zelf weten :)
400 milliliter water (80%)
5 gram gist (1%)
7.5 gram zout (1.5%)
Optioneel 40 gram zaden en pitten

Bij elkaar in de kom gooien en goed door elkaar roeren tot alles goed gemengd is. Niet gaan kneden dus. Daarna een theedoek, rijsmuts, plastic folie, whatever eroverheen en 12-14 uur buiten de koelkast laten staan.
Daarna het deeg uit de kom halen en een paar keer stretch & fold doen. Dat is best een uitdaging want het deeg laat zich heel moeilijk pakken door de hoge hydratatie. Vet je handen dus in met olijfolie of gebruik voldoende bloem voor grip. Je kunt hem daarna proberen te vormen, zover dat gaat.

Vervolgens nog 2 uur laten reizen op bakpapier en een theedoek erover. Na twee uur insnijden en decoreren met zaden en pitten. Ondertussen ga je de oven vast voorverwarmen, met de gietijzeren pan er al in op 250 graden. Als je klaar bent met decoreren en insnijden en je oven en pan zijn op temperatuur, pak je het deeg op met de bak folie en leg je die in de pan en doe je de deksel erop.

Vervolgens 30 min met een gesloten deksel op 250 graden en daarna haal je de deksel eraf en bak je nog 10 minuten op 250 graden. Daarna kun je hem aan het bakpapier uit de pan tillen en even een uurtje laten rusten voordat je hem aan gaat snijden.

Ik zie de foto's wel verschijnen :9 Of als je vragen hebt!

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 28-04-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
Waar kopen jullie meel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Liefst bij de lokale molen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Lokale molen hier in het dorp. (Dommelsche Watermolen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
vinom schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:40:
[...]

300 gram volkoren & 200 gram bloem (100%) iedergeval 500 gram, of het nou bloem of volkoren is en hoeveel van ieder mag je zelf weten :)
5 gram gist (1%)
7.5 gram zout (1.5%)

Bij elkaar in de kom gooien en goed door elkaar roeren tot alles goed gemengd is. Niet gaan kneden dus. Daarna een theedoek, rijsmuts, plastic folie, whatever eroverheen en 12-14 uur buiten de koelkast laten staan.
Daarna het deeg uit de kom halen en een paar keer stretch & fold doen. Dat is best een uitdaging want het deeg laat zich heel moeilijk pakken door de hoge hydratatie. Vet je handen dus in met olijfolie of gebruik voldoende bloem voor grip. Je kunt hem daarna proberen te vormen, zover dat gaat.

Vervolgens nog 2 uur laten reizen op bakpapier en een theedoek erover. Na twee uur insnijden en decoreren met zaden en pitten. Ondertussen ga je de oven vast voorverwarmen, met de gietijzeren pan er al in op 250 graden. Als je klaar bent met decoreren en insnijden en je oven en pan zijn op temperatuur, pak je het deeg op met de bak folie en leg je die in de pan en doe je de deksel erop.

Vervolgens 30 min met een gesloten deksel op 250 graden en daarna haal je de deksel eraf en bak je nog 10 minuten op 250 graden. Daarna kun je hem aan het bakpapier uit de pan tillen en even een uurtje laten rusten voordat je hem aan gaat snijden.

Hoelang verwarm jij de pan voor? Ik neem aan dat dat met de deksel gaat, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Kraakmand schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:36:
[...]

Hoelang verwarm jij de pan voor? Ik neem aan dat dat met de deksel gaat, correct?
De pan gaat al in de oven wanneer ik de oven aan zet om voor te verwarmen. Dus ik denk zo'n 25 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Nu online
Albert Heijn maar nu even lastig (lege schappen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kraakmand
vinom schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:40:
[...]

5 gram gist (1%)
7.5 gram zout (1.5%)

Voor een beginner (dit is mijn 4e brood) is het volgens mij wel aardig gelukt. De smaak was goed.
De hoge hydratiegraad was behoorlijk merkbaar vergeleken met de vorige broden (≈ 65%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY_HqWuMjOBO_InFRpQCD4WvMFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGMTiP1SDx5KyZ6ENAGwV7h6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRdIt0updcE_Vm0So7scE307sDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqrmijZvcvZD0vOCf9Tau11Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Kraakmand schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:01:
[...]

Voor een beginner (dit is mijn 4e brood) is het volgens mij wel aardig gelukt. De smaak was goed.
De hoge hydratiegraad was behoorlijk merkbaar vergeleken met de vorige broden (≈ 65%).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er keurig uit!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kraakmand
Vandaag een poging gewaagd met ciabatta, volgens dit recept https://m.youtube.com/wat...hYmF0dGEgYnJlYWQgcmVjaXBl

Vorm vrijwel zoals het filmpje en de smaak was ook prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csEpRk5qOy-rgffBnHk9BBaQp-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qslCqIWhSxwIyP4Xvs0x8fIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDTyoYzXonUG1c3ymXB3v_o_hQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCTtXAuUIxJ0FlWCbaUfyl8i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vinom
De maand mei weer lekker met bakken bezig geweest. Dit keer geprobeerd om diverse broodjes te maken, zoals pistoletjes, kaiser en Italiaanse bollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U70XOfYZPaYvMTtAgE_Uw0EWcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6w582uWaSO81D2ycC0mJjcz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddZiIU_oEpKoY8mpj9ldgsV2IKU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTmtbW7sg9VoYrmBniY6XBC7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGBOZ6kDnbump54OzqzV2yK7yqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmP5l4wTnJ6B7QdzFPSTR1A7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj_lo6fvk0AiopCtjU-kj4RWXGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzCAXQTsYIoBXvREo3W35mfy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHeMMCHw9DdDZdc2oWFrwsKNuOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P92L1XoBxVB3LYNHMjFJsTHp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnnQamQluEr8wO3Qy1W6xldRt9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPz86Wjmg5wnevV5NnNIbWHZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook de worstenbroodjes mochten natuurlijk weer niet ontbreken en diverse andere broden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GTNRdbkgy6baICJHz7hHPWGSUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IcTZJ09EdbLmJGlbNC90tW6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4i4tdUgWfWAdbqtNjtTeC0Zq70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5yh7QaBW86IxIhXvY639ZNc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djNBwpiF1b6hDfT2XsuQ0cHNeyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFefweNjWz02UNv7snQMpkGe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPOWfKUEWVbj-pfnh7pwhsjRj5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbUn7Jgc5pf7oVw05pweuEjw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f80qjso0tZdCjDulBb0yIDs4bB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWctO8MGH3AwWttwv1ooyVJh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeRaKeviIkJTfye-sUhKXfHQks8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZp2fvg8zsWI6ARytzpCn1in.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zARYdO_4MpVRy54FR7mEdPwZdvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laskaseQLkxM7olJwkAkCTQJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCuhR2lIhOofvxRHJI1iq4n821Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pgb3XZ74cpCyflTCX2azrSK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a-1AJY_2q9wyAw9TpfHt1aqg9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oFDC4nXQ7z43bA0ocj6al2u.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMeJRxcnID6ukqdWt9bBbi15DCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N8eony3BUno39lU9p7FaRsw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehUQ4DjCBrNuTazucn4uDhvQ3k8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ejd9dLl4Nb5WAzxJgnWjhM8i.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels ook gewisseld van hand kneden naar een Maxima MPM7 planeet menger. De Ritter broodsnijder heb ik al ruim een jaar en die is echt onmisbaar geworden. Betaalbaar, onderhoudsvrij en altijd vlijmscherpe brood sneeën en in dikte instelbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cit_MxxgiXJd8TWO3ngyq-ZRxz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EE2uL50gJyjiphdKyqCPoE7.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog op de planning om te gaan proberen: stokbrood, pan de crystal (glass bread, 100% hydratatie) en een millionaire's shortbread voor de flinke calorieën :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:07
vinom schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:59:
De maand mei weer lekker met bakken bezig geweest. Dit keer geprobeerd om diverse broodjes te maken, zoals pistoletjes, kaiser en Italiaanse bollen.
Ziet er allemaal lekker en mooi uit :P :9

Over de Kaiser broodjes .. had je die traditioneel gevouwen? Of alleen ingesneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
duvekot schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:08:
[...]

Ziet er allemaal lekker en mooi uit :P :9

Over de Kaiser broodjes .. had je die traditioneel gevouwen? Of alleen ingesneden?

[YouTube: Einschlagen Kaisersemmeln 2017 | Backe backe Ofner]
Ingesneden inderdaad. Zo vouwen ga ik zeker nog een keer proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
vinom schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:59:

Inmiddels ook gewisseld van hand kneden naar een Maxima MPM7 planeet menger. De Ritter broodsnijder heb ik al ruim een jaar en die is echt onmisbaar geworden. Betaalbaar, onderhoudsvrij en altijd vlijmscherpe brood sneeën en in dikte instelbaar.
Mooie broodjes :)

Ik zit zelf ook een menger te overwegen, maar lees vooral dat planeetmengers niet echt geschikt zijn voor brooddeeg. Vanwaar heb je de keuze gemaakt voor een planeetmenger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Kraakmand schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Mooie broodjes :)

Ik zit zelf ook een menger te overwegen, maar lees vooral dat planeetmengers niet echt geschikt zijn voor brooddeeg. Vanwaar heb je de keuze gemaakt voor een planeetmenger?
Ik lees dat óók dat planeetmengers vooral wel geschikt zijn :9 Ik ben inmiddels een paar maanden lid op Facebook van een brood bak groep en daar wordt een goede planeetmenger wel aangeraden als je iets machinaals zoekt. Kitchen Aid viel toch al snel af, en de Maxima MPM7 is wel een een super degelijk, stil apparaat die het brood deeg goed aan kan. En kan uiteraard voor meerdere doeleinden gebruikt worden, vanwege de accessoires die erbij zitten. Prijzig, maar het is het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:04
Ik heb alleen nog een brood gemaakt met een Dutch oven, had graag gezien dat het nog hoger zou rijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z69RS0Aj64lreEVq3HtU-EFrS-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0m3STElp337p3vnj6FQCxMI.jpg?f=fotoalbum_large

En een keer witte puntjes geprobeerd te maken voor m'n roombroodjes, alleen dat faalde omdat het gist niet werkte.

Moet beide dus nog eens opnieuw proberen te maken.

Maken jullie ook wel eens Zeeuwse bolussen?

En weet iemand mss een heel lekker recept voor mijn wafelijzer? Die ik vanuit het boekje maak en van YouTube zijn al heel lekker, maar mss heeft iemand een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 07:29
Mijn vrouw vraagt om een vaderdag cadeautip.
Nu lijkt me zelf brood bakken wel leuk, maar wat heb ik nodig?
Is er in dit topic consensus over de beste machines?
Ik heb een beetje gezocht en de ts gelezen maar ben nog niet veel wijzer wat dit betreft.
Ik ben me er van bewust dat heg een beetje een luie post is. Waarvoor excuses!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kraakmand
sNielz123 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:54:
Ik heb een beetje gezocht en de ts gelezen maar ben nog niet veel wijzer wat dit betreft.
In de basis heb je niks meer nodig dan de ingredientiën, een oven, vorm (of een pan) en wat ruime kommen. Ik raad je aan om eerst handmatig te werken om te zien of je het leuk vindt.

Dit brood https://www.seriouseats.com/better-no-knead-bread-recipe is erg lekker, maar bovendien totaal niet bewerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 07:29
Ah ik dacht dat je zo’n broodbak machine nodig had, of dat dat wel handig was?
20 jaar geleden eens van een collega gehoord met zo’n machine dat je die op een timer aanzet en dan in de ochtend vers brood hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je net gaat beginnen heb je geen machines nodig. En in dit topic zijn ook weinig broodbakkers met een broodbakmachine.

Ik zou gewoon lekker beginnen met zoiets: https://www.weekendbakery...-volkoren-zuurdesembrood/

Een goede mengkom is dan top. Zoiets alleen dan met deksel: https://www.xxlhoreca.com...e-vershoudbak-10l/1120046

En verder rijsmandjes? En goede weegschaal?en als je luxe wilt doen een Creuset brood pan? https://www.lecreuset.nl/nl_NL/de-broodpan/cap0117.html

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 10-06-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Sethro schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:15:
[...]

En verder rijsmandjes? En goede weegschaal?en als je luxe wilt doen een Creuset brood pan? https://www.lecreuset.nl/nl_NL/de-broodpan/cap0117.html
een creuset broodpan? als je een gietijzeren braadpan met deksel hebt kun je ook gaan bakken. Broodbakmachine gebruik ik soms voor bakken en vaak om deeg mee te maken. Is de investering waard, heb nu mijn tweede machine, altijd een Panasonic. Duurzame machines. De eerste hield er na 20 jaar (en wekelijks minimaal 1 brood) mee op,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik wil ene vloerbrood maken, heb een leuk recept alleen moet ik daar Roggemeel voor gebruiken voor de poolish.

Ik denk dat de jumbo dat niet heeft, wat zou een goed alternatief zijn?

Poolish recept: 240 water, 2 gr droge gist, 200gr Tarwebloem, 20 gram volkorenmeel, 20 gram Roggemeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Deruxian schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:34:
Ik wil ene vloerbrood maken, heb een leuk recept alleen moet ik daar Roggemeel voor gebruiken voor de poolish.

Poolish recept: 240 water, 2 gr droge gist, 200gr Tarwebloem, 20 gram volkorenmeel, 20 gram Roggemeel
Heb je geen molen in de buurt die dergelijke producten verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Je kunt ook gewoon een vloerbrood maken op de bakplaat van je oven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Io01eSWZ-DYc99rsfErcORmJhdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1ussHhMPhi058jU8Up4PikB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNMudGtFPqYqJlNp_sbIhEJ_dMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlYT2atLS7ii0oWbHZ8tB01j.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Rivanov schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:35:
[...]

Heb je geen molen in de buurt die dergelijke producten verkoopt?
Ja zeker, alleen morgen even tijd en zin om te bakken;) dus zometeen de poolish maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Deruxian schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:34:

Dan maar gewoon tarwe, gaat het vast ook mee kunnen. Als je het alleen daarvoor nodig hebt zou ik het gewoon proberen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Let op:
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic