Toon posts:

Het Grote Broodbaktopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:20
@Deruxian

Een broodvorm is vooral handig voor de steun bij het rijzen. Is de spanning van het deeg niet stevig genoeg, dan zakt het in, al tijdens het rijzen. Je kunt alles als vorm gebruiken. Wil je een ronde vorm dan zou je een kom of vergiet kunnen gebruiken. Wel bakpapier erin doen en daar eerst meel op strooien, anders plakt het deeg vast. Ook de deegbal met meel inwrijven.
Door het bakpapier kun je de bol makkelijk uit je vorm halen en in de pan storten.

Je kunt ook een rijsmandje gebruiken, die zijn van riet of kunststof. Voordeel van kunststof is dat je ze makkelijker schoon krijgt. En handiger met meel erin doen, vanwege de richels, waar het meel op blijft liggen.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Aikon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Apart hoor, traditioneel is het idd eerst heet+stoom en dan wat kouder. Over wat voor brood hebben we het dan op je werk? Draaien jullie zelf het deeg?

Ik heb toch redelijk wat ervaring met brood bakken, ook in een traditionele bakkerij, en zou niet weten waarom het andersom moet? Tenzij je (thuis)oven idd veel warmte verliest, maar dan ga je niet zozeer heter bakken, maar de verloren hitte aanvullen. :) Wat @Gonadan zegt, thuisoven gewoon een uur op z'n max zetten voor je gaat bakken.

Ook de ovenrijs, als je een flink hete oven hebt met stoom de eerste 10-15 min, dan is dat gewoon 'de' manier. Het gist/desem trekt nog even een sprint, daarna verdampt water en het stoom houdt de korst flexibel.
Het gaat om "vloer" broden van 1200 gram, tussen aanhalingstekens omdat er tussen de stenen vloer en het brood nog een plaatstalen bakplaat zit. Het deeg krijgen we aangeleverd omdat het op jaarbasis om tientallen tonnen deeg gaat en we helaas niet de ruimte en capaciteit hebben om het deeg zelf te maken...

Tja, waarom niet andersom als dat goed werkt? In ons geval wel in ieder geval, ik weet ook niet beter dan dat het bak programma is ingeregeld door de oven fabrikant (MIWE) i.s.m. de deegleverancier ;) Inclusief de tijd, temperatuur en luchtvochtigheid van de rijskast.

[Voor 22% gewijzigd door bvk op 12-01-2023 00:08]

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:06:
[...]

Het gaat om "vloer" broden van 1200 gram, tussen aanhalingstekens omdat er tussen de stenen vloer en het brood nog een plaatstalen bakplaat zit. Het deeg krijgen we aangeleverd omdat het op jaarbasis om tientallen tonnen deeg gaat en we helaas niet de ruimte en capaciteit hebben om het deeg zelf te maken...

Tja, waarom niet andersom als dat goed werkt? In ons geval wel in ieder geval, ik weet ook niet beter dan dat het bak programma is ingeregeld door de oven fabrikant (MIWE) i.s.m. de deegleverancier ;) Inclusief de tijd, temperatuur en luchtvochtigheid van de rijskast.
Dat stukkie plaatstaal maakt niet zoveel verschil qua bakken, scheelt gewoon inschieten en per stuk eruit halen.

Maar die combinatie is gewoon een soort extensie van de lopende band van de broodfrabriek tot in de winkel. In combinatie met specifieke toevoegingen, temperatuur vh deeg etc.etc. Daar komt verder lekker brood uit hoor, maar dat is iets heel anders dan wat de traditionele bakker, laat staan de thuisbakker, doet. Dat zou ik zeker niet als basis gebruiken om zelf te bakken. :)

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 23:34
Vandaag eerste brood ooit gebakken! Zuurdesembrood met 65% volkorenmeel. Ik probeer me te herinneren hoe ik op het idee kwam.. en volgens mij zag ik compleet willekeurig hier een post over http://m.youtube.com/thebreadcode voorbij komen en vond ik het hem wel geinig (doch af en toe onnodig ingewikkeld) uitleggen. Dus toen wilde ik het ook proberen! En om dit als hobby uit te gaan proberen ben je ook niet zoveel centen kwijt.. alleen wat meel gehaald bij de Albert Heijn en ik kon aan de slag.. verder heb ik het gedaan met alles wat in een normale keuken te vinden is.

Voor dit brood heb ik deze methode (en het recept) gevolgd: https://www.weekendbakery...-volkoren-zuurdesembrood/

Hoop verbeteringen mogelijk. Maar het smaakte heel erg goed en voor een eerste brood echt prima.

Bonustip: zuurdesembrood met ricotta, avocado en (citroen)olijfolie en een beetje zout (wil je echt fancy doen ook nog wat geroosterde pijnboompitten er overheen) is echt heerlijk! Ook alleen olijfolie en eventueel wat zout is ook favoriet bij brood hier! Echt goede olijfolie koop ik altijd hier: https://www.olicious.nl/i...olie-kopen/alle-producten. Vorig jaar daar een masterclass gedaan.. erg interessant en véél goede olijfoliën geproefd.

Eerder deze week poogde ik mijn eerste deeg.. maar tegen etenstijd was die nog niet goed gerezen en we hadden trek.. dus toen had ik er spontaan een zuurdesempizza van gemaakt. Had ergens gelezen dat dat vergevingsgezinder was. En smaakte inderdaad prima!

Vind het erg leuk om te doen dus me meteen ingeschreven voor een zuurdesem cursus van een volle dag (inclusief croissants bakken?!) binnenkort, bij een bakker in de buurt. Ben benieuwd.

We hebben trouwens een gloedjenieuwe keuken en konden ons geen reden bedenken waarom we een stoomoven zouden willen. Nu snap ik het wel. Net te laat 😅

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:20
Ik ben voornamelijk actief in het Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2, maar heb gisteren een zuurdesembrood gebakken;

Als basis een zuurdesem starter op basis van roggebloem. Dit recept aangehouden; https://cookieundco.de/mi...-sauerteig-mein-hausbrot/
Een deel van de tarwebloem (±100g) vervangen door manitoba.
I.v.m. tijdgebrek was de totale duur van start tot bakken slechts 8 uur, normaal laat ik 'm snachts in het rijsmandje zitten in de koelkast. Mogelijk daarom wat grote luchtbellen. Smaak was evengoed prima.

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:48
Brood bakken met zuurdesem is een leuke bezigheid.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:29

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Allie74 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:32:
Brood bakken met zuurdesem is een leuke bezigheid. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, lekker luchtig ook, dat had ik meestal bij lange na niet. Wat voor meel gebruik je?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Allie74 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:32:
Brood bakken met zuurdesem is een leuke bezigheid. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn dude, aan het beuken in het broodbak EN het pizza topic, prachtig!

• Aikon
  • Niet online
Mooie broodjes hoor alle 3!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:04
Sinds 1.5 week ben ik ook bezig met zelf brood bakken. Vooral uit onvrede over de kwaliteitsvermindering van het brood dat wij eerder altijd kochten. Daarnaast hou ik er ook van om te weten wat er in mijn brood zit (het liefst alleen het broodnodige, ha ha).

Mijn avonturen begonnen met het tarwemeel van de jumbo, dit leverde best wel lekker brood op maar het was wel heel erg massief. Het brood gemaakt volgends de verhoudingen van broodsmakelijk. 100-60-1.5-1.
Hierbij gestart met 600gram meel, maar met deze hoeveelheid kreeg ik een brood dat amper boven een standaard bus uit kwam. Ondertussen had ik al wat spullen besteld bij een molen, want we houden normaal vooral van echt donker brood.
Na 5x proberen en steeds 1 ding te veranderen bleven de resultaten maar matig.

Gisteren uiteindelijk met het meel van de molen uit Kropswolde een dubbel drents donker brood gemaakt volgens de verhoudingen die op de verpakking stonden. 100- 56-2-2 hierbij het deeg gemengd met de Kenwood kmix en 3 minuten lang gekneed op stand 2. Alles precies gedaan zoals op de verpakking vermeld: 25 minuten rijzen op kamer temperatuur onder een vochtige doek, daarna even uitrollen en opbollen, daarna weer 25 minuten rijzen. Daarna vormen en nog 60 minuten rijzen en toen in de stoomoven op het broodbak programma. Hieronder het resultaat, en heel eerlijk ben ik bijzonder tevreden!
Inmiddels is het brood dan ook zo goed als op. Woensdagavond maar eens het zelfde recept op de andere meelsoort proberen en kijken wat dit oplevert!

Excuses voor de matige foto's, het waren vooral snapshots voor de vrouw.

Hoewel ik nu niet helemaal precies weet waar het nou fout is gegaan zijn er 3 dingen significant anders dan bij de vorige broden:
- Kneden: dit deed ik eigenlijk steeds een minuut of 8 omdat ik steeds maar geen vliesje kon trekken. Na het invetten van mijn handen (zag ik ergens in een video) lukte dit bij het huidige brood al na 3 minuten kneden, dus misschien toch overkneed.
- Gist: ik ben van 6gr op 600gr meel naar 10gr op 500gr meel gegaan. Dit is natuurlijk wel echt significant, dus mogelijk een oorzaak, hoewel ik bij het brood waar ik 8gr op 600gr meel deed als test echt geen enkel positief verschil zag.
- Water: dit is niet een enorm verschil, maar maakte wel dat ik deze keer gewoon een bol kon maken en op de plaat kon afbakken in plaats van in een bus.

Hebben jullie misschien nog tips of mogelijke verklaringen voor het "slechte" resultaat bij de eerste baksels (zoals hieronder)

Na de 2e rijs

Resultaat:

Voor de beeldvorming: onderste brood is 100gr meel meer, maar 2 plakken zijn even groot als 1 van de bovenste ongeveer.

[Voor 27% gewijzigd door jichem op 24-01-2023 11:24]

• Allie74
Gonadan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:26:
[...]

Ziet er goed uit, lekker luchtig ook, dat had ik meestal bij lange na niet. Wat voor meel gebruik je?
Manitoba, en zit op 78% hydratatie.

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

jichem schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:19:
Sinds 1.5 week ben ik ook bezig met zelf brood bakken. Vooral uit onvrede over de kwaliteitsvermindering van het brood dat wij eerder altijd kochten. Daarnaast hou ik er ook van om te weten wat er in mijn brood zit (het liefst alleen het broodnodige, ha ha).

Mijn avonturen begonnen met het tarwemeel van de jumbo, dit leverde best wel lekker brood op maar het was wel heel erg massief. Het brood gemaakt volgends de verhoudingen van broodsmakelijk. 100-60-1.5-1.
Hierbij gestart met 600gram meel, maar met deze hoeveelheid kreeg ik een brood dat amper boven een standaard bus uit kwam. Ondertussen had ik al wat spullen besteld bij een molen, want we houden normaal vooral van echt donker brood.
Na 5x proberen en steeds 1 ding te veranderen bleven de resultaten maar matig.

Gisteren uiteindelijk met het meel van de molen uit Kropswolde een dubbel drents donker brood gemaakt volgens de verhoudingen die op de verpakking stonden. 100- 56-2-2 hierbij het deeg gemengd met de Kenwood kmix en 3 minuten lang gekneed op stand 2. Alles precies gedaan zoals op de verpakking vermeld: 25 minuten rijzen op kamer temperatuur onder een vochtige doek, daarna even uitrollen en opbollen, daarna weer 25 minuten rijzen. Daarna vormen en nog 60 minuten rijzen en toen in de stoomoven op het broodbak programma. Hieronder het resultaat, en heel eerlijk ben ik bijzonder tevreden!
Inmiddels is het brood dan ook zo goed als op. Woensdagavond maar eens het zelfde recept op de andere meelsoort proberen en kijken wat dit oplevert!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Excuses voor de matige foto's, het waren vooral snapshots voor de vrouw.

Hoewel ik nu niet helemaal precies weet waar het nou fout is gegaan zijn er 3 dingen significant anders dan bij de vorige broden:
- Kneden: dit deed ik eigenlijk steeds een minuut of 8 omdat ik steeds maar geen vliesje kon trekken. Na het invetten van mijn handen (zag ik ergens in een video) lukte dit bij het huidige brood al na 3 minuten kneden, dus misschien toch overkneed.
- Gist: ik ben van 6gr op 600gr meel naar 10gr op 500gr meel gegaan. Dit is natuurlijk wel echt significant, dus mogelijk een oorzaak, hoewel ik bij het brood waar ik 8gr op 600gr meel deed als test echt geen enkel positief verschil zag.
- Water: dit is niet een enorm verschil, maar maakte wel dat ik deze keer gewoon een bol kon maken en op de plaat kon afbakken in plaats van in een bus.

Hebben jullie misschien nog tips of mogelijke verklaringen voor het "slechte" resultaat bij de eerste baksels (zoals hieronder)

Na de 2e rijs
[Afbeelding]

Resultaat:
[Afbeelding]

Voor de beeldvorming: onderste brood is 100gr meel meer, maar 2 plakken zijn even groot als 1 van de bovenste ongeveer.
Als ik heel eerlijk ben vind ik niets mis met je onderste brood.
De vraag is hoe compact/stevig zijn de broden en wat is het verschil in gewicht.

Zelf hou ik liever van een compactere stevige volkoren snee in plaats vaneen hoge gerezen brood wat "slapper" is

Je hoeveelheid gist zal voornaamste zijn voor de grotere rijs

10 op 500 = 2% gist
8 op 600 = 1,3% gist

Significant verschil. Als je het op 600 gram wil proberen zou je 12 gram gist moeten pakken. Tevens als je wil vergelijken moet je voor de rest alles hetzelfde houden, ook het water percentage

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:04
Bokkie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:35:
[...]

Als ik heel eerlijk ben vind ik niets mis met je onderste brood.
De vraag is hoe compact/stevig zijn de broden en wat is het verschil in gewicht.

Zelf hou ik liever van een compactere stevige volkoren snee in plaats vaneen hoge gerezen brood wat "slapper" is

Je hoeveelheid gist zal voornaamste zijn voor de grotere rijs

10 op 500 = 2% gist
8 op 600 = 1,3% gist

Significant verschil. Als je het op 600 gram wil proberen zou je 12 gram gist moeten pakken. Tevens als je wil vergelijken moet je voor de rest alles hetzelfde houden, ook het water percentage
Ik besef me dat er genoeg mensen zijn die de onderste lekkerder zullen vinden. En zo af en toe vind ik dat ook best lekker. Helaas de kinderen (1 en 3) niet, dus probeer het luchtiger te houden.
Vanavond ga ik met andere meelsoorten de laatste bereiding aanhouden, kijken of dit oplevert wat ik zoek.
Bedankt in ieder geval voor de reactie! Het bevestigd mijn vermoeden

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ah ok, je text gaf mij het idee dat je het onderste brood "mislukt" vond. :)

Resultaten varieren en de luchtigheid zal grotendeels beinvlooed worden door gist en rijs.
Eventueel zou je ook een begin kunnen maken aan een dezemstarter aangezien je een regelmatig broodbakpatroon hebt. Of een poolish.

Als je van plan ben door te gaan met bakken kan dit boek een leuke investering zijn.

Succes met bakken d:)b

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:29

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Allie74 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Manitoba, en zit op 78% hydratatie.
Bloem dan in feite neem ik aan? Dat verklaart. Heb je er nog iets van verbeteraar in?

Ik heb er zelf altijd veel volkorenmeel in gehad maar krijg het dan niet luchtig, op zich ook niet erg want het past wel bij zuurdesembrood maar 100% volkoren was wel echt kauwen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Allie74
Gonadan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Bloem dan in feite neem ik aan? Dat verklaart. Heb je er nog iets van verbeteraar in?

Ik heb er zelf altijd veel volkorenmeel in gehad maar krijg het dan niet luchtig, op zich ook niet erg want het past wel bij zuurdesembrood maar 100% volkoren was wel echt kauwen. :D
Het is inderdaad bloem. Caputo Manitoba.
Het is bloem, water, zuurdesemstarter en zout.
Ik voed de avond voor het maken van het deeg. 1 deel starter en 2 delen water en 2 delen bloem.
Deeg is 10 minuten kneden, uur rust en daarna 3 keer strech en fold om het half uur.
Bulkrijs van 4,5 uur bij ongeveer 26-27 graden. Pre shape en 30 minuten rust.
Daarna vormen tot batard en de koelkast in.
Bakkken na 1 of 2 dagen in een Dutch oven.
Oven en pan 1 uur voorverwarmen op 260c. Brood insnijden licht sproeien met water en dan de pan in met deksel erop. Oven uit voor 25 minuten, deksel van de pan oven aan op 230 en ongeveer 25 minuten afbakken.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:59

Wit broodje, zuurdesem 70% hydratatie, amerikaans patentbloem. 12H bulkreis + 1H nareis

Bak ze tegenwoordig niet meer zo bruin, lijkt me toch niet zo gezond die net iets te donkere stukken van de korst hier en daar.

• Aikon
  • Niet online
3 minuten kneden is simpelweg niet genoeg (althans niet als je een goed vliesje wilt kunnen trekken), zelfs niet in een professionele spiraalkneder. In mijn semi-profi spiraalkneder ben ik nog weleens 20+ minuten bezig.

Groot verschil in gist, maar een paar graden verschil vh deeg geeft ook een groot verschil in de werking v/h gist.

Gewoon goed bijhouden wat je allemaal doet en na een tijdje krijg je er vanzelf handigheid in. Gaat prima zo toch :)

Ik ga zo ook maar eens m'n desem voeren en dan morgen broodjes maken. Heb nog 5 kg bloem behoorlijk over datum, eens kijken of daar nog wat van te maken valt ;)

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:28
Lollercopter schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:12:
Bak ze tegenwoordig niet meer zo bruin, lijkt me toch niet zo gezond die net iets te donkere stukken van de korst hier en daar.
Fraai brood..... iets te grote luchtbel, daar valt je boter doorheen :-), maar dat is nitpicking.
Zo donker gebakken vindt ik 'm helemaal niet. Niets om je zorgen over te maken in ieder geval.

• CirclDigital
Gewoon wat meer tijd nemen om alles te laten rijzen.... zoveel gist en dan een korte rijstijd levert gewoon geen smakelijk brood op, kan je net zo goed een fabrieksbrood nemen waar ze ook amper rijstijd voor nemen.

Zelfs met weinig gist maar meer tijd krijg je vaak een prima brood.

En voor nog meer smaak is een lange laatste rijs in de koelkast ook niet te verslaan. Dan kan je eventueel gelijk uit de koelkast afbakken.

• Aikon
  • Niet online
Nou.. ik wou dit recept eens proberen:

https://www.kingarthurbak..._content=paindecampagneyt

Maar helaas kreeg ik het niet goed uit de rijsmandjes, te nat... Normaliter heb ik eignelijk altijd zaden/pitten aan de buitenkant en dat scheelt natuurlijk. Misschien eens van die douchemutjes halen voor erin.

Ik had nog wel wat bladerdeeg gemaakt, dus had nog wel wat te eten :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

franssie

Save the albatross

@Aikon Bladerdeeg zelf maken, wat leuk en het ziet er goed uit. Lijkt mij nogal een klus of valt het mee?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Aikon
  • Niet online
@franssie Tja... wat moet ik zeggen? Het is echt heel simpel, en ook niet veel werk in minuten. Maar je bent wel een dag bezig en de eerste paar keer was het resultaat bedroevend. ;) Eigenlijk net brood wat dat betreft.

Probeer het eens, alles goed koelen tijdens de verschillende stappen (overigens, kan dat heel snel met dit weer, deegje 15min buiten in de koude wind en je kan verder). Als het eenmaal doorhebt kan je bijna de 3 toeren in 1x doen zonder tussendoor terug te koelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Ingrediënten        
240,0   100,0%  Tarwebloem Bio bakspeciaal
240,0   100,0%  
24,0    10,0%   Desem, tarwebloem
12,0    5,0%    Gist
110,0   45,8%   Water
30,0    12,5%   Suiker
50,0    20,8%   Roomboter
5,0      2,1%   Zout
471,0   196,3%  
Overig      
10      Strijkei
125     Toereerboter

Voor 6+ croissants.

Dag vantevoren:
Deeg draaien (boter op t eind erbij)
Boter zacht slaan (letterlijk slaan op de boter, en dan in een plak afkoelen)

Geef 3 toeren

Strooibloem verwijderen
Afmeten 12 x 24 cm
Oprekken in de lengte en oprollen
Afstrijken met ei
Rijs (90-120 min, 23-24’ C)
Afstrijken met ei

Bakken zonder stoom 190’C 18-22 minuten, na 6 min. dampsleutels open

Oh, en het is goed in te vriezen, dus maak wat meer, dat werkt ook een stuk makkelijker qua deeg maken. Danwel als plak, danwel de croissant gevormd, nog voor ze moeten rijzen. Dan gewoon laten ontdooien in de koelkast (op een teflon velletje), en dan alsnog laten rijzen.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Stiekem even een kleine vraag tussendoor. Zit te kijken naar een Kitchenaid Artisan. Alleen waarom zit er zo'n groot verschil tussen de prijs bij Bol en Cooblue?

https://www.coolblue.nl/p....html#product-accessories

https://www.bol.com/nl/nl...dEZQ.4_14.15.ProductTitle

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

franssie

Save the albatross

Deruxian schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:12:
Stiekem even een kleine vraag tussendoor. Zit te kijken naar een Kitchenaid Artisan. Alleen waarom zit er zo'n groot verschil tussen de prijs bij Bol en Cooblue?

https://www.coolblue.nl/p....html#product-accessories

https://www.bol.com/nl/nl...dEZQ.4_14.15.ProductTitle
Geen idee, ik zou een Kenwood Chef kopen overigens. Geen Heel Holland Bakt vibe, maar wel goed.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Aikon
  • Niet online
KitchenAid voor brood word je niet gelukkig van nee...

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:59
Wij hebben ook een KitchenAid, alhoewel het de iets grotere variant is dan jij post. Voor veel zaken is dat ding perfect, voor brood gebruik ik hem amper. Laat ik zeggen dat er een reden is waarom bakkers niet zo’n ding gebruiken maar het komt er op neer dat die altijd net te groot of te klein (bij een klein volume is de deeghaak niet laag genoeg en blijft er veel bloem op de bodem liggen) is en te veel edit: weinig kracht heeft en dan stuitert je KitchenAid rond. Kijk eens rond voor een brood mixer (planetary mixer van Máxima bijvoorbeeld) als je het echt machinaal wilt doen. Ik doe het met de hand en dan gaat prima.

Voor andere bak werkzaamheden is dat ding trouwens wel perfect.

[Voor 7% gewijzigd door FrederiqueLM op 03-02-2023 09:01]

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:23
Zelf geen kitchenaid, want me veel te duur, maar een Bosch MUM. Ik kneed altijd mijn deeg er in en dat bevalt me prima. Tot 750 gram gaat het prima, meer wordt al snel een zootje, minder dan 500 hetzelfde als hieronder. Ik moet wel opletten of het deeg niet net aan de zijkanten van de kom blijft steken, wat dan wordt er meer geroerd dan gekneed.

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hier heb ik een KitcheAid weten te slopen met brooddeeg. 3kg deeg kunnen ze zeker niet tegen (3 broden in één keer), zeker niet als je dat regelmatig gaat doen. Gelukkig gerepareerd onder garantie, maar voordat hij terug was is er een Ankarsrum komen te staan.Ook een mooi apparaat en die heeft absoluut geen problemen met de hoeveelheid deeg.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

• CirclDigital
Voor brood moet je eigenlijk de Pro versie van de Kitchenaid hebben.... de standaard versie is niet echt krachtig genoeg. Of beter nog, een robuustere machine dan de Kitchenaid.

Zelf gebruik ik al vele jaren mijn Panasonic broodbakmachine ook alleen voor het kneden. Gaat tot 750gr meel meer dan prima en je hebt gelijk een machine waar je ook mee op een timer kan bakken als dat een keer handig is.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

O jee nu brengen jullie me aan het twijfelen.
Had wat gezocht in dit topic en het www en voor het kneden van een standaardbrood leek het apparaat goed. Er zal denk ik maximaal wekelijks een brood worden gekneed (meel 500 gram). En uiteraard de niet kneed-functies

Met de hand kneden erg leuk maar net een wat te krap keukenblad wat niet van rvs is en wat scheurtjes heeft. En het maakt wel een rommeltje..

[Voor 21% gewijzigd door Deruxian op 03-02-2023 11:16]

• Aikon
  • Niet online
Zou maar stoppen met twijfelen na 6 'negatieve' reacties ;) Nee, het is een prachtig, veel te duur, ding voor veel zaken zoals (cake)beslag, slagroom, of botercreme ofzo. Maar ik heb al meerdere malen een brandlucht geroken omdat je er wat zwaarders in doet. Voor die 500gr croissantdeeg wat na 5 minuutjes al voldoende gekneed is, ok, dat werkt best aardig. Zo lang het ding niet van je aanrecht loopt. ;) Maar voor brood, nee...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07
Wij hebben hier ook een Artisan. Hardstikke goed ding. Het ziet eruit als een vorm over functie machine, maar in de praktijk blijkt hij gewoon hardstikke goed te werken.

Voor brooddeeg is een aftermarket deeghaak te krijgen, waarmee je prima voor één brood deeg kan kneden.

Meer kan hij idd niet aan, maar daar is het de machine ook niet voor. Als je regelmatig voor meerdere broden deeg wilt kneden, moet je gewoon een dedicated machine neerzetten.
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Let op:
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee