@
Deruxian ik kwam er, na een maand, dit weekend eindelijk aan toe. Ik vond het nog wel overweldigend, veel variabelen en veel leren over hoe verschillende stadia voelen / eruit zien.
Uiteindelijk
350 tarwebloem (alle bloem van een molen gehaald)
50 roggebloem
50 gram starter
8g zout
300 gram water
00:30 alles gemixed met een spatel
01:00 gevouwen en in de kom gelaten op aanrecht tot
09:00 volgende dag uit de kom en op aanrecht, goed vouwen tot een “niet plakkende” buitenkant en vorm. In een ronde banneton met bloem eronder.
Oven aangezet met rvs pan onderin, dan bakplaat met pizza steen erop en gietaluminium kookpan erop met deksel op 230 graden (teflon pan).
11:00 vond ik dat de vinger test “okay” was, maar deeg nog steeds was plakkerig / nat. Maar wel wat bubbels zichtbaar. Dus banneton omgekeerd boven mijn veel te hoge pan (die 230 graden was).
Rampzalig slecht ingesneden (gescheurd meer).
Water in de pan verneveld tot bovenkant deeg wat nat was.
Pan in de oven en nog 200ml water in de rvs pan gegooid.
Deksel op de pan.
11:25 deksel van de pan
11:45 pan uit de oven en brood op een rooster
11:50 brood aangesneden
De rijs is nog niet geweldig, ik heb een broodbakbol besteld zodat ik de banneton makkelijker kan omkeren en insnijden.
De smaak onderaan was GEWELDIG, nog iets dicht / nat (maar mevrouw mariwo vind dat lekker).
Bovenop was de korst nog te dun en te weinig smaak, dus iets langer in de oven volgende keer.
Zonder verdere vertraging:
Toen ik ze in de pan gooide verwachtte ik een platte baksteen, maar het valt me alleszins mee. Veel lekkerder dan supermarkt
nu al. Dus stiekem wel gematigd trots