Mijn starter staat inmiddels sinds woensdag vers gevoed in de koelkast. Aanstaande woensdag weer opnieuw een verversing op de planning.
Maar, aangezien het weekend voor de deur staat, rond 21u 40gram eruit gehaald en dat samen met 80g water en 80g patentbloem gemengd nu op het aanrecht, het begint alweer te borrelen. Morgenochtend nieuwe poging voor zuurdesembrood te maken. 2 aanpassingen met voorgaand recept:
- 10g zout ipv 18g (rekenfoutje)
- 375g water ipv 400g (makkelijker werkbaar deeg)
Recept:
- 100g starter
- 375g water
- 250g tarwemeel
- 300g tarwebloem
- 10g zout
Planning morgen (~):
9:00 brooddeeg roeren > afdekken > rust op kamertemperatuur
21:00 brooddeeg vormen / opbollen
21:30 verdelen > vormen / opbollen > rijsmand
1 koelkast / 1 kamertemperatuur.
En zondagochtend de kamertemperatuur afbakken in de Dutch oven.
Ik heb nog geen rijsmandjes, dus als er goede tips zijn voor waar en welke, dan hoor ik ze graag. De plastic lijken me goed schoon te houden, maar ik neig meer naar eentje met doek. Zijn er echte voors en tegens, of is het vooral een persoonlijke vookeur?
Edit:
Uiteindelijk allebei de bollen gebakken. 20 minuten op 260 graden met deksel, daarna 15 minuten 220 graden zonder deksel. Heerlijk knapperig korstje, mooi luchtig. Ik vind het zout nu prima, vrouw vindt het brood nog iets te zout. Volgende keer 9 gram en waarschijnlijk gewoon 1 brood, ipv delen in 2 delen.
[
Voor 74% gewijzigd door
arie_papa op 28-07-2024 16:12
]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel