Oef, inderdaad, toen ik nog zelf bakken kon, de allerbeste broodjes met deze methode!aerofreak schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:47:
Ik gok bakringen aan de vorm te zien.
Zelf maak ik ze ook altijd zelf, met de tangzhong methode. Daar kan weinig tegen op!
Ik gebruik beschuitdoppen daarvoor:Kevinns schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:45:
[...]
Cool! Heb je een bakvorm gebruikt om ze zo hoog te krijgen?
:strip_exif()/f/image/FYpqC4udDkXTEZkQm88BlMYb.png?f=user_large)
/f/image/X3Vau5Dt8PHzuMX8rklRxlR3.png?f=fotoalbum_large)
Gemaakt van plaatstaal met 5 kleine gaatjes onderin, bakt perfect.
Ik heb even wat hulp nodig.
Het bakken van brood gaat me redelijk af. Om we daar wat in te verbeden ben ik begonnen met het maken van een zuurdesemstarter. En om de één of andere reden lukt me dat niet. Wat doe ik:
- Dag 1: 50 gram tarwebloem (biologisch van de molen) + 50 gram lauw water
- Dag 2 e.v.: 50 gram starter + 50 gram tarwebloem + 50 gram lauw water
Op de filmpjes van Christian Weij heb ik gezien dat het belangrijk is om lucht in je starter te krijgen, dus ik klop het iedere dag goed op met een garde. Ik maak gebruik van een weckpot die ik iedere dag opnieuw schoonmaak. Ik doe het deksel (zonder de elastieken ring) hier los bovenop. De pot staat in de keuken. Overdag tussen de 20 en 22 graden en 's nachts rond de 18-19 graden. Dit is nu mijn tweede poging en na 8 dagen zit er nog geen enkel leven in de starter. Ik heb dus geen flauw idee wat ik fout doe.
Het bakken van brood gaat me redelijk af. Om we daar wat in te verbeden ben ik begonnen met het maken van een zuurdesemstarter. En om de één of andere reden lukt me dat niet. Wat doe ik:
- Dag 1: 50 gram tarwebloem (biologisch van de molen) + 50 gram lauw water
- Dag 2 e.v.: 50 gram starter + 50 gram tarwebloem + 50 gram lauw water
Op de filmpjes van Christian Weij heb ik gezien dat het belangrijk is om lucht in je starter te krijgen, dus ik klop het iedere dag goed op met een garde. Ik maak gebruik van een weckpot die ik iedere dag opnieuw schoonmaak. Ik doe het deksel (zonder de elastieken ring) hier los bovenop. De pot staat in de keuken. Overdag tussen de 20 en 22 graden en 's nachts rond de 18-19 graden. Dit is nu mijn tweede poging en na 8 dagen zit er nog geen enkel leven in de starter. Ik heb dus geen flauw idee wat ik fout doe.
This train carries saints and sinners
Ik heb nooit extra lucht door mijn starter geklopt.
wat ik doe is gewoon 1op1op1 starter bouwen
Dag 1 10g Bloem 10G water
Dag 2, 10G Starter + 10G Bloem +10G water
Dag 3, 15G Starter +15G Bloem + 15G water
En zo door blijven gaan tot dat die actief is. enige wat ik doe is zorgen dat alles goed is opgenomen en geen droge bloem zichtbaar is. ene keer was die actief na 4/5 dagen andere keer pas naar 9/10 dagen.
wat ik doe is gewoon 1op1op1 starter bouwen
Dag 1 10g Bloem 10G water
Dag 2, 10G Starter + 10G Bloem +10G water
Dag 3, 15G Starter +15G Bloem + 15G water
En zo door blijven gaan tot dat die actief is. enige wat ik doe is zorgen dat alles goed is opgenomen en geen droge bloem zichtbaar is. ene keer was die actief na 4/5 dagen andere keer pas naar 9/10 dagen.
Om een snellere start te krijgen, kun je roggebloem gebruiken op de eerste dag en dan afbouwen totdat je alleen nog tarwebloem gebruikt. Lucht erin kloppen, heb ik nog nooit gedaan.
[ Voor 14% gewijzigd door goddegoddeot op 14-04-2026 12:58 ]
Ik had eerder mijn hulpvraag moeten stellen. De starter is vannacht eindelijk begonnen met zich te ontwikkelensjors123 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:24:
Ik heb even wat hulp nodig.
Het bakken van brood gaat me redelijk af. Om we daar wat in te verbeden ben ik begonnen met het maken van een zuurdesemstarter. En om de één of andere reden lukt me dat niet. Wat doe ik:
- Dag 1: 50 gram tarwebloem (biologisch van de molen) + 50 gram lauw water
- Dag 2 e.v.: 50 gram starter + 50 gram tarwebloem + 50 gram lauw water
Op de filmpjes van Christian Weij heb ik gezien dat het belangrijk is om lucht in je starter te krijgen, dus ik klop het iedere dag goed op met een garde. Ik maak gebruik van een weckpot die ik iedere dag opnieuw schoonmaak. Ik doe het deksel (zonder de elastieken ring) hier los bovenop. De pot staat in de keuken. Overdag tussen de 20 en 22 graden en 's nachts rond de 18-19 graden. Dit is nu mijn tweede poging en na 8 dagen zit er nog geen enkel leven in de starter. Ik heb dus geen flauw idee wat ik fout doe.
This train carries saints and sinners
Bij het zien van de broden in dit topic krijg ik zin om zelf brood te bakken. Ik heb nog een oude machine staan, wellicht goed om daar mee te beginnen. Nu koop ik soms artisan brood bij een Duitse bakker, maar dat is 7 euro per brood (wel een groot brood, denk 1,5kg) dus erg aan de prijs.
Als ik google op recepten dan kom ik ontzettend veel tegen. Wat is een goed beginners recept voor een machine brood, volkoren of zuurdesem, zonder allerlei toevoegingen?
Als ik google op recepten dan kom ik ontzettend veel tegen. Wat is een goed beginners recept voor een machine brood, volkoren of zuurdesem, zonder allerlei toevoegingen?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Brood bakken met een machine is niet zelf bakken, brood kneed je en lees je hoe dat rijst, bakken in de oven, desem is zo wie zo niet te doen in een machine.LankHoar schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:02:
Bij het zien van de broden in dit topic krijg ik zin om zelf brood te bakken. Ik heb nog een oude machine staan, wellicht goed om daar mee te beginnen. Nu koop ik soms artisan brood bij een Duitse bakker, maar dat is 7 euro per brood (wel een groot brood, denk 1,5kg) dus erg aan de prijs.
Als ik google op recepten dan kom ik ontzettend veel tegen. Wat is een goed beginners recept voor een machine brood, volkoren of zuurdesem, zonder allerlei toevoegingen?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
@klump4u Dat gaat een beetje ver, je kan best OK brood bakken in een machine. Maar inderdaad, fantastisch wordt het niet, en desem is zo variabel dat me dat lastig lijkt te combineren met een geautomatiseerd proces.
@LankHoar Als je snel brood wil bakken dan heb je per definitie weinig smaak. Langer rijzen = meer smaak. Als je echt lekker brood wil zal je 'm lang moeten laten rijzen en in de oven bakken. Anders ga je niet in de buurt komen van het artisan brood.
@LankHoar Als je snel brood wil bakken dan heb je per definitie weinig smaak. Langer rijzen = meer smaak. Als je echt lekker brood wil zal je 'm lang moeten laten rijzen en in de oven bakken. Anders ga je niet in de buurt komen van het artisan brood.
Ja als je een kant en klaremix koopt zal een machine OK brood geven. een goed desembrood is 24 uur onderweg dus dat gaat niet in zo'n machine, €7,00 (1,5kg) voor een ambachtelijk brood vinden we blijkbaar te duur dus menen we het wel zelf te kunnen met een bakmachine, sorry voor mijn kritiek maar zo vind ik het gewoon, een goed brood kost tijd en dat hebben de meeste mensen blijkbaar niet.Kevinns schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:31:
@klump4u Dat gaat een beetje ver, je kan best OK brood bakken in een machine. Maar inderdaad, fantastisch wordt het niet, en desem is zo variabel dat me dat lastig lijkt te combineren met een geautomatiseerd proces.
@LankHoar Als je snel brood wil bakken dan heb je per definitie weinig smaak. Langer rijzen = meer smaak. Als je echt lekker brood wil zal je 'm lang moeten laten rijzen en in de oven bakken. Anders ga je niet in de buurt komen van het artisan brood.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
@klump4u ik ben een totale newb op het gebied van brood bakken. Ik weet alleen dat ik het artisan brood van de Duitse bakker erg lekker vind, en ik kan me van vroeger herinneren dat mijn moeder wel eens brood met een machine bakte, en dat ook lekkerder was dan het luchtige supermarkt brood. Gezien ik zelf nog zo'n machine heb staan, dacht ik dat als beginpunt te nemen, vandaar mijn post. In de OP staat hier niets over in verder. Nergens noem ik dat tijd een limiterende factor is, maar je bericht leest niet echt uitnodigend, begrijp je 
@Kevinns check, dus handmatig en niet machinaal is beter. Hoe lang is "lang rijzen"? Ik heb als het goed is vanaf volgende week weer een werkende oven (woon net in mijn eerste koopwoning waar veel geklust is/wordt), dus wellicht kan ik dat dan gelijk proberen. Tip voor een recept voor volkoren of zuurdesem brood, voor een beginner?
@Kevinns check, dus handmatig en niet machinaal is beter. Hoe lang is "lang rijzen"? Ik heb als het goed is vanaf volgende week weer een werkende oven (woon net in mijn eerste koopwoning waar veel geklust is/wordt), dus wellicht kan ik dat dan gelijk proberen. Tip voor een recept voor volkoren of zuurdesem brood, voor een beginner?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik heb 20 jaar lang elke dag brood gebakken met een goeie broodbakmachine. Niks kant-en-klare mix, gewoon goed meel en gist (dus inderdaad geen desem) en dat was echt duizend keer beter dan het beste brood uit de de supermarkt. Het maakt wel degelijk wat voor machine. Ik gebruikte zelf een Panasonic SD-255 en die kneedt wonderbaarlijk goed. Natuurlijk kan het altijd beter maar het resultaat was echt niet slecht.klump4u schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:59:
[...]
Ja als je een kant en klaremix koopt zal een machine OK brood geven. een goed desembrood is 24 uur onderweg dus dat gaat niet in zo'n machine, €7,00 (1,5kg) voor een ambachtelijk brood vinden we blijkbaar te duur dus menen we het wel zelf te kunnen met een bakmachine, sorry voor mijn kritiek maar zo vind ik het gewoon, een goed brood kost tijd en dat hebben de meeste mensen blijkbaar niet.
Dat klinkt alsof je er mee gestopt bent ... overgestapt op een andere manier van bakken? Of geen eigen brood meer?bszz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:12:
[...]
Ik heb 20 jaar lang elke dag brood gebakken met een goeie broodbakmachine. Niks kant-en-klare mix, gewoon goed meel en gist (dus inderdaad geen desem) en dat was echt duizend keer beter dan het beste brood uit de de supermarkt. Het maakt wel degelijk wat voor machine. Ik gebruikte zelf een Panasonic SD-255 en die kneedt wonderbaarlijk goed. Natuurlijk kan het altijd beter maar het resultaat was echt niet slecht.
Geen opgroeiende kinderen meer betekent dat er een stuk minder brood gegeten wordt en... Ik heb geen fatsoenlijke vervanger gevonden voor de SD255 en reserveonderdelen zijn zo goed als niet te vinden. Ik bak nog wel eens een handgekneed broodje in de hetelucht- of pizzaoven. Eigenlijk zit ik te wachten op de Wilfa Probaker NXT die hopelijk volgende maand beschikbaar komt als opvolger van de Maxima MSM 8 die ik vorig jaar verkocht heb. Goeie reviews van z'n voorganger, minder lomp en veelzijdiger dan de Maxima en je kunt er ook kleine hoeveelheden in kneden.duvekot schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:58:
[...]
Dat klinkt alsof je er mee gestopt bent ... overgestapt op een andere manier van bakken? Of geen eigen brood meer?
Kneden kan prima machinaal. Maar met de hand vormen en op een steen bakken in een oven heeft zeker voordelen. Ik laat mijn deeg meestal minstens een nacht rijzen in de koelkast. Als je nog niet veel gebakken hebt zou ik aanraden om te beginnen met gist, en als dat goed gaat over te stappen naar een simpel desembrood, en dat steeds verder uitbreiden.LankHoar schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:41:
@klump4u ik ben een totale newb op het gebied van brood bakken. Ik weet alleen dat ik het artisan brood van de Duitse bakker erg lekker vind, en ik kan me van vroeger herinneren dat mijn moeder wel eens brood met een machine bakte, en dat ook lekkerder was dan het luchtige supermarkt brood. Gezien ik zelf nog zo'n machine heb staan, dacht ik dat als beginpunt te nemen, vandaar mijn post. In de OP staat hier niets over in verder. Nergens noem ik dat tijd een limiterende factor is, maar je bericht leest niet echt uitnodigend, begrijp je
@Kevinns check, dus handmatig en niet machinaal is beter. Hoe lang is "lang rijzen"? Ik heb als het goed is vanaf volgende week weer een werkende oven (woon net in mijn eerste koopwoning waar veel geklust is/wordt), dus wellicht kan ik dat dan gelijk proberen. Tip voor een recept voor volkoren of zuurdesem brood, voor een beginner?
In dit topic vragen stellen over een broodbakmachine is zoals in het speciaalbier-topic beginnen over de meest doordeweekse bierselectie van de AHLankHoar schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:02:
Als ik google op recepten dan kom ik ontzettend veel tegen. Wat is een goed beginners recept voor een machine brood, volkoren of zuurdesem, zonder allerlei toevoegingen?
Mijn 2 cents om gestart te geraken:
- begin met goede ingrediënten. Haal je bloem bij de lokale molen of in de Aveve (BE) of Welkoop (NL). Vaak staat er op deze zakken al een recept om te volgen: begin daarmee. Elk type meel is wat anders, en de recepten op de zak zijn al goed getest. Zeker bij meergranenbloem durft de hoeveelheid water al eens af te wijken vanwege het absorptievermogen van de bloem. De all-in zakken zijn best handig, maar dat durf ik hier niet te luid zeggen
- wil je ook zelf eens hamburgerbroodjes/witte bolletjes/etc maken mbv het deeg-programma van je machine: koop dan ook een grote zak gewone witte bloem (vb. Surfina). In tegenstelling tot de gewone patentbloem in de supermarkt heeft die een hoger eiwitgehalte waardoor het deeg beter hanteerbaar is.
- zuurdesem en broodbakmachine zijn 2 incompatibele concepten.
Bedankt voor deze info, daar kan ik zeker wat mee. Binnenkort eens langs de Welkoop danCyberThijs schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:06:
[...]
In dit topic vragen stellen over een broodbakmachine is zoals in het speciaalbier-topic beginnen over de meest doordeweekse bierselectie van de AH. Velen uit dit topic zien brood bakken ook een deeltje als hobby, maar zelf heb ik daar niet altijd de tijd voor. Nochtans is zelf je brood bakken met een broodbakmachine al vele malen lekkerder dan supermarktbrood.
Mijn 2 cents om gestart te geraken:
- begin met goede ingrediënten. Haal je bloem bij de lokale molen of in de Aveve (BE) of Welkoop (NL). Vaak staat er op deze zakken al een recept om te volgen: begin daarmee. Elk type meel is wat anders, en de recepten op de zak zijn al goed getest. Zeker bij meergranenbloem durft de hoeveelheid water al eens af te wijken vanwege het absorptievermogen van de bloem. De all-in zakken zijn best handig, maar dat durf ik hier niet te luid zeggen. Eenmaal je wat geëxperimenteerd hebt met de kant-en-klare zakken is het ook veel gemakkelijker om zelf in te schatten hoeveel water/gist/etc je nodig hebt als je zelf combinaties van verschillende soorten bloem (targe/rogge/spelt) begint te maken.
- wil je ook zelf eens hamburgerbroodjes/witte bolletjes/etc maken mbv het deeg-programma van je machine: koop dan ook een grote zak gewone witte bloem (vb. Surfina). In tegenstelling tot de gewone patentbloem in de supermarkt heeft die een hoger eiwitgehalte waardoor het deeg beter hanteerbaar is.
- zuurdesem en broodbakmachine zijn 2 incompatibele concepten.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Wel een beetje jammer dat in vrijwel al die Soezie bakmixen (Welkoop) palmvet gebruikt wordt...
De onder pizza bakkers redelijk veel gebruikte krokant blijkbaar nietehtweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:35:
Wel een beetje jammer dat in vrijwel al die Soezie bakmixen (Welkoop) palmvet gebruikt wordt...
https://www.soezie.com/nl...original-frans-krokant-54
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het zit 'm vooral in die 'all-in-mixen' van Soezie.
https://www.soezie.com/nl/producten/brood-54/all-in-58
https://www.soezie.com/nl/producten/brood-54/all-in-58
[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 24-04-2026 12:42 ]
Ik ben recent wat aan het testen met brood de dag van tevoren kneden en in de koelkast laten ontwikkelen. Rijzen doe ik voordat het de koelkast ingaat. Niet helemaal laten rijzen want koelkast wordt niet koud genoeg om proces te stoppen. Dus ongeveer 3 kwart rijs en dan de koelkast in. Daarna volgende ochtend bakken.
:strip_exif()/f/image/Wh724VfiRXTVnfsbcxAqUagP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7ebkv9u3B5bndMB6GUPNXdMO.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem wat ik dus steeds heb is dat er ophoping van lucht ontstaat onder de korst. Zichtbare luchbellen prik ik eerst door voor bakken, maar nog heb ik last van gaten onder de korst. Haal ze nu uit koelkast en dan meteen in warme oven.
:strip_exif()/f/image/Wh724VfiRXTVnfsbcxAqUagP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7ebkv9u3B5bndMB6GUPNXdMO.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem wat ik dus steeds heb is dat er ophoping van lucht ontstaat onder de korst. Zichtbare luchbellen prik ik eerst door voor bakken, maar nog heb ik last van gaten onder de korst. Haal ze nu uit koelkast en dan meteen in warme oven.
Ik denk dat het deeg iets te lang gerezen heeft voordat het de oven in ging. Zo'n lege zone tussen korst en kruim is daar wel een symptoom van.Highfive95 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:21:
Ik ben recent wat aan het testen met brood de dag van tevoren kneden en in de koelkast laten ontwikkelen. Rijzen doe ik voordat het de koelkast ingaat. Niet helemaal laten rijzen want koelkast wordt niet koud genoeg om proces te stoppen. Dus ongeveer 3 kwart rijs en dan de koelkast in. Daarna volgende ochtend bakken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Probleem wat ik dus steeds heb is dat er ophoping van lucht ontstaat onder de korst. Zichtbare luchbellen prik ik eerst door voor bakken, maar nog heb ik last van gaten onder de korst. Haal ze nu uit koelkast en dan meteen in warme oven.
Zojuist eigenaar geworden van een Panasonic 2550.
Zelf wel een aantal keren brood in de oven en pizza’s op de kamado gemaakt. Momenteel niet altijd veel tijd, dus dit leek me een prima oplossing.
Zelf wel een aantal keren brood in de oven en pizza’s op de kamado gemaakt. Momenteel niet altijd veel tijd, dus dit leek me een prima oplossing.
[ Voor 51% gewijzigd door Clavis op 26-04-2026 21:02 ]
Vandaag na jaren weer eens thuis een broodje gebakken. Het smaakt echt naar meer. Samen met mijn vrouw en kinderen gedaan. Best een leuke activiteit.
:strip_exif()/f/image/IsKHkjSFEuaFBhFOgvlDth49.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was italiaanse mix van een boederijwinkel (500gr). Erg lekker met roomboter of olijfolie met zout. Volgens het recept zou het een uur moeten rijzen maar in de stoomoven op rijsstand ben je in een half uurtje klaar 😁. Daarna vormen, half uurtje in het bakblik laten staan en 35 minuten afbakken met stoom ondersteuning. Na het bakken klonk die mooi hol.
:strip_exif()/f/image/IsKHkjSFEuaFBhFOgvlDth49.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was italiaanse mix van een boederijwinkel (500gr). Erg lekker met roomboter of olijfolie met zout. Volgens het recept zou het een uur moeten rijzen maar in de stoomoven op rijsstand ben je in een half uurtje klaar 😁. Daarna vormen, half uurtje in het bakblik laten staan en 35 minuten afbakken met stoom ondersteuning. Na het bakken klonk die mooi hol.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ziet er toch prima uit!Impossibl3 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:02:
Vandaag na jaren weer eens thuis een broodje gebakken.
Hier weer eentje voor de komende week.
Volkoren tarwe/rogge met een hele lading zonnebloempitten. Gewoon maar weer eens in een bakblik.
Geeft tenminste redelijk uniforme sneetjes.

WholeWheatRyeSunflower by Erik Haak, on Flickr
Volkoren tarwe/rogge met een hele lading zonnebloempitten. Gewoon maar weer eens in een bakblik.
Geeft tenminste redelijk uniforme sneetjes.

WholeWheatRyeSunflower by Erik Haak, on Flickr
Mijn Panasonic gebruik ik vooral om desemdeeg te mengen. Lekker lui en daarna met het handje stretch and fold.Clavis schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:53:
Zojuist eigenaar geworden van een Panasonic 2550.
Zelf wel een aantal keren brood in de oven en pizza’s op de kamado gemaakt. Momenteel niet altijd veel tijd, dus dit leek me een prima oplossing.
Hmm, 2 broden geleden zorgde de standaard baktijden/temperaturen ineens voor zwart aangebrand brood.
Gisteren de digitale vleesthermometer maar eens in de oven gehangen tijdens het bakken van een nieuw brood. Blijkt de thermostaat zo'n 150 graden C af te wijken!
Met wat geklungel gisteren nog wel alsnog een fatsoenlijk brood kunnen bakken, maar wel balen dit. Kijken of ik het zelf opgelost ga krijgen.
Gisteren de digitale vleesthermometer maar eens in de oven gehangen tijdens het bakken van een nieuw brood. Blijkt de thermostaat zo'n 150 graden C af te wijken!
Met wat geklungel gisteren nog wel alsnog een fatsoenlijk brood kunnen bakken, maar wel balen dit. Kijken of ik het zelf opgelost ga krijgen.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
150 graden? Dat is wel heel veel. Dan wordt het bijna tijd de oven te vervangenarie_papa schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:23:
Hmm, 2 broden geleden zorgde de standaard baktijden/temperaturen ineens voor zwart aangebrand brood.
Gisteren de digitale vleesthermometer maar eens in de oven gehangen tijdens het bakken van een nieuw brood. Blijkt de thermostaat zo'n 150 graden C af te wijken!
Met wat geklungel gisteren nog wel alsnog een fatsoenlijk brood kunnen bakken, maar wel balen dit. Kijken of ik het zelf opgelost ga krijgen.
This train carries saints and sinners
Waarschijnlijk is het thermokoppel kapot, dan blijft de oven meten dat hij koud is en blijft hij verwarmen. Overigens zou ik verwachten dat er een veiligheidsfunctie in zou zitten die ervoor zorgt dat hij dan juist niet opwarmt, maar goed…arie_papa schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:23:
Hmm, 2 broden geleden zorgde de standaard baktijden/temperaturen ineens voor zwart aangebrand brood.
Gisteren de digitale vleesthermometer maar eens in de oven gehangen tijdens het bakken van een nieuw brood. Blijkt de thermostaat zo'n 150 graden C af te wijken!
Met wat geklungel gisteren nog wel alsnog een fatsoenlijk brood kunnen bakken, maar wel balen dit. Kijken of ik het zelf opgelost ga krijgen.
Afhankelijk van het apparaat een makkelijke en goedkope fix.
Ik zie geen drama maar een artistiek brood! Smaak zal nog wel goed zijn neem ik aan.arie_papa schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:30:
Drama vandaag.
Deeg wilde niet uit de rijsmand komen, dus dag vorm. Ook nog de oven met een kapotte thermostaat aan het klooien.
Maar er is iets uit gekomen
[Afbeelding]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Volkoren biologisch zuurdesem op de pizzasteen gebakken



Was een beetje vast, maar wel lekker... nog wat meer oefenen
Was een beetje vast, maar wel lekker... nog wat meer oefenen
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Prachtig @KnOeFz ! Da's pas echt stevig brood!
Waait tenminste niet van je bord zonder beleg...
Lijkt veel op wat ik zelf ook wel eens maak:

Urfrankenlaib2 by Erik Haak, on Flickr
Waait tenminste niet van je bord zonder beleg...
Lijkt veel op wat ik zelf ook wel eens maak:

Urfrankenlaib2 by Erik Haak, on Flickr
Ik merk dat ik de afgelopen periode wat aan het worstelen ben met rijstijden. Dat wordt mn veroorzaakt door de warmere binnentemperatuur (23,5/ 24 graden ipv 20,5). Wanneer ik het deeg uit de koelkast haal is het, volgens mij, te ver doorgerezen. Het zakt wat in elkaar wanneer ik deeg wil insnijden voordat ik het in de oven zet.
Mijn gebruikelijke recept is: 400 gr. tarwemeel, 100 gr volkorenmeel mixen en mengen met 355gr lauw water. Uurtje afgedekt laten staan. Dan 1,5 gr gist oplossen in 20gr lauw water en toevoegen alsmede 10 gr zout. Dit door het deeg knijpen en plooien en weer afgedekt laten staan. Dan na een half uur stretchen en dat 3 keer herhalen. Dan nog een uurtje laten staan, het deeg voorvormen, 20 min rust en definitief vormen. Dat gaat 11 - 16 uur de koelkast (4 graden) in voordat ik ga bakken.
Iemand advies? Ik kan natuurlijk wat minder gist toevoegen of de rijstijden verkorten? Het opzoeken van een koelere plek is niet echt een optie.
Mijn gebruikelijke recept is: 400 gr. tarwemeel, 100 gr volkorenmeel mixen en mengen met 355gr lauw water. Uurtje afgedekt laten staan. Dan 1,5 gr gist oplossen in 20gr lauw water en toevoegen alsmede 10 gr zout. Dit door het deeg knijpen en plooien en weer afgedekt laten staan. Dan na een half uur stretchen en dat 3 keer herhalen. Dan nog een uurtje laten staan, het deeg voorvormen, 20 min rust en definitief vormen. Dat gaat 11 - 16 uur de koelkast (4 graden) in voordat ik ga bakken.
Iemand advies? Ik kan natuurlijk wat minder gist toevoegen of de rijstijden verkorten? Het opzoeken van een koelere plek is niet echt een optie.
This train carries saints and sinners
Deeg moet lezen en niet volgens tijden doen, tijden zijn maar een richtlijn. En zout samen met gist doorknedenis vaak ook vragen om problemen, gist in direct contact meet zout is killing voor de gist, waarom de deeg niet in een keer met alle grondstoffen tegelijkmengen en knedem?sjors123 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:20:
Ik merk dat ik de afgelopen periode wat aan het worstelen ben met rijstijden. Dat wordt mn veroorzaakt door de warmere binnentemperatuur (23,5/ 24 graden ipv 20,5). Wanneer ik het deeg uit de koelkast haal is het, volgens mij, te ver doorgerezen. Het zakt wat in elkaar wanneer ik deeg wil insnijden voordat ik het in de oven zet.
Mijn gebruikelijke recept is: 400 gr. tarwemeel, 100 gr volkorenmeel mixen en mengen met 355gr lauw water. Uurtje afgedekt laten staan. Dan 1,5 gr gist oplossen in 20gr lauw water en toevoegen alsmede 10 gr zout. Dit door het deeg knijpen en plooien en weer afgedekt laten staan. Dan na een half uur stretchen en dat 3 keer herhalen. Dan nog een uurtje laten staan, het deeg voorvormen, 20 min rust en definitief vormen. Dat gaat 11 - 16 uur de koelkast (4 graden) in voordat ik ga bakken.
Iemand advies? Ik kan natuurlijk wat minder gist toevoegen of de rijstijden verkorten? Het opzoeken van een koelere plek is niet echt een optie.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Voor mij werkt deze wijze normaal gesproken prima. Ik hoef ook niet mijn hele recept aan te passen. Het gaat er mij om dat de rijs te snel gaat met deze temperatuur (ondanks dat deze deels in de koelkast plaatsvindt).klump4u schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Deeg moet lezen en niet volgens tijden doen, tijden zijn maar een richtlijn. En zout samen met gist doorknedenis vaak ook vragen om problemen, gist in direct contact meet zout is killing voor de gist, waarom de deeg niet in een keer met alle grondstoffen tegelijkmengen en knedem?
Ik vind het prettig wanneer eerst deeg en water goed kunnen mengen voordat gist en zout worden toegevoegd. Deze hebben overigens geen direct contact. Het gist wordt in water opgelost voordat het wordt bijgevoegd.
Overigens zijn er genoeg kenners te vinden die het geen enkel probleem vinden wanneer gist en zout contact hebben wanneer je het direct verwerkt. Maar goed, dat hebben ze bij mij dus niet.
This train carries saints and sinners
Ik zeg ook niet dat je het recept moet aanpassen, als de rijs in het begin te snel gaat dan is de gist te vroeg uitgewerkt op het einde, de oplossing is dan kouder water gebruiken zodat je deegtemperatuur in het begin lager is.sjors123 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:45:
[...]
Voor mij werkt deze wijze normaal gesproken prima. Ik hoef ook niet mijn hele recept aan te passen. Het gaat er mij om dat de rijs te snel gaat met deze temperatuur (ondanks dat deze deels in de koelkast plaatsvindt).
Ik vind het prettig wanneer eerst deeg en water goed kunnen mengen voordat gist en zout worden toegevoegd. Deze hebben overigens geen direct contact. Het gist wordt in water opgelost voordat het wordt bijgevoegd.
Overigens zijn er genoeg kenners te vinden die het geen enkel probleem vinden wanneer gist en zout contact hebben wanneer je het direct verwerkt. Maar goed, dat hebben ze bij mij dus niet.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Thanks, lijken idd uiterlijk veel op elkaar. Iets luchtige had van mij wel gemogenehtweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:01:
Prachtig @KnOeFz ! Da's pas echt stevig brood!![]()
Waait tenminste niet van je bord zonder beleg...
Lijkt veel op wat ik zelf ook wel eens maak:
[Afbeelding]
Urfrankenlaib2 by Erik Haak, on Flickr
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Helder, dank!klump4u schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:07:
[...]
Ik zeg ook niet dat je het recept moet aanpassen, als de rijs in het begin te snel gaat dan is de gist te vroeg uitgewerkt op het einde, de oplossing is dan kouder water gebruiken zodat je deegtemperatuur in het begin lager is.
This train carries saints and sinners
De ovenrijs. Niet voor niets schiet men hem vaak zelfs nog heter in om dat te stimuleren en dan gauw temperatuur verlagen om de boel niet te veel te verkolen. Dan krijg je wellicht nog meer volume.bvk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:54:
Wat 20 graden verschil in onderwarmte al niet uit kan maken... Zelfde deeg, zelfde oven en rijstijden etc.
Met 210 onderwarmte:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En vervolgens 230 graden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik bak op een steen en verwarm de oven voor op 250 en bij inschieten brood terug naar 225 graden.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
In een thuisoven gaat dat terugbrengen in temperatuur wat eenvoudiger dan in een professionele oven inderdaad.
Met mijn Samsung oven thuis en pizzasteen ben ik al blij dat ik überhaupt die temperatuur vast kan houden.
Members only:
Met deze oven duurt dat wel iets langer en ben ik dus wat voorzichter met veel onderwarmte omdat het terugkoelen zo lang duurt
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Met mijn Samsung oven thuis en pizzasteen ben ik al blij dat ik überhaupt die temperatuur vast kan houden.
Meerdere broden tegelijk bakken, zakt de temperatuur ook beter, beetje zonde om een brood op die oppervlakte te bakken.bvk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:57:
In een thuisoven gaat dat terugbrengen in temperatuur wat eenvoudiger dan in een professionele oven inderdaad.
***members only***
Met deze oven duurt dat wel iets langer en ben ik dus wat voorzichter met veel onderwarmte omdat het terugkoelen zo lang duurt![]()
Met mijn Samsung oven thuis en pizzasteen ben ik al blij dat ik überhaupt die temperatuur vast kan houden.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Normaliter worden er dan ook 4 of 6 broden tegelijk gebakken, maar dan op een heel ander programma. En zonde van de energie bedoel je?klump4u schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:20:
[...]
Meerdere broden tegelijk bakken, zakt de temperatuur ook beter, beetje zonde om een brood op die oppervlakte te bakken.
Dit is gewoon ter oefening, die ovens staan toch 24/7 aan....
Vorige week begonnen met mijn zuurdesem starter, daar was eergister het moment dat ik bedacht te beginnen met een brood. Gelukkig heb ik een MSM8 spiraalkneder voor het kneedwerk. Maar wat een werk, 4x omslaan en dat soort dingen. Heb het idee dat 50% roggemeel en 50% durum tarwebloem misschien ook niet het makkelijkste is voor een eerste zuurdesem broodje.
Smaak is heel goed gelukt, vrij stevig(misschien te? en de onderkant is wel ietsje aan de harde kant(bij het snijden). In een gietijzeren pan boven en onderwarmte 30 min op 250 en dan zonder deksel nog 15 min.
Foto's:
:strip_exif()/f/image/31crV6X4kazcyY6wSVpjdMoc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QEoHSlzsaXXyqR4y5cxrfEPA.jpg?f=fotoalbum_large)
Smaak is heel goed gelukt, vrij stevig(misschien te? en de onderkant is wel ietsje aan de harde kant(bij het snijden). In een gietijzeren pan boven en onderwarmte 30 min op 250 en dan zonder deksel nog 15 min.
Foto's:
:strip_exif()/f/image/31crV6X4kazcyY6wSVpjdMoc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QEoHSlzsaXXyqR4y5cxrfEPA.jpg?f=fotoalbum_large)
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Nieuwe thermostaat, oven doet weer wat het moet doen.:strip_exif()/f/image/qHV45Wyk9XNKoSGI8kIaFBsG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RupZ64guSUNV7YA8i6nrqMAh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PbK3aSufsZ8SlEHtueYyii44.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BOy2OLnrgXxjThIZ3u6Bi9JE.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
Ik bak normaal in een broodblik, maar de laatste keren poging om een vloerbrood te bakken.
Ik merk echter dat het deeg als een plumpudding inzakt zodra die op de steen gedeponeerd wordt. De ovenrijs is er wel, maar alsnog een plat brood. Wat kan ik daar aan doen? Minder water of zijn er nog andere oplossingen?
Recept wat ik hanteer is:
100 g desem
410 g water
200 g meel
350 g bloem
8 g zout
~10 uur bulkrijs en > 24 uur koude rijs.
:strip_exif()/f/image/qHV45Wyk9XNKoSGI8kIaFBsG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RupZ64guSUNV7YA8i6nrqMAh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PbK3aSufsZ8SlEHtueYyii44.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BOy2OLnrgXxjThIZ3u6Bi9JE.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
Ik bak normaal in een broodblik, maar de laatste keren poging om een vloerbrood te bakken.
Ik merk echter dat het deeg als een plumpudding inzakt zodra die op de steen gedeponeerd wordt. De ovenrijs is er wel, maar alsnog een plat brood. Wat kan ik daar aan doen? Minder water of zijn er nog andere oplossingen?
Recept wat ik hanteer is:
100 g desem
410 g water
200 g meel
350 g bloem
8 g zout
~10 uur bulkrijs en > 24 uur koude rijs.
[ Voor 13% gewijzigd door arie_papa op 16-05-2026 12:27 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Gewoon witte bloem werkt idd veel makkelijker om een mooi gevormd luchtig zuurdesem brood te bakken.Terrie schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:40:
Heb het idee dat 50% roggemeel en 50% durum tarwebloem misschien ook niet het makkelijkste is voor een eerste zuurdesem broodje.
Maar ik houd het zelf ook liever bij volkoren (van diverse graansoorten al dan niet met meer/minder gluten d'rin). Gezonder en steviger; flinke bite zeg maar.
Die van jou ziet er op zich goed uit, maar iewat aan de (te?) donkere kant. Dat geeft wel een hele harde/dikke korst. Misschien net iets korter of minder heet bakken?Smaak is heel goed gelukt, vrij stevig(misschien te? en de onderkant is wel ietsje aan de harde kant(bij het snijden).
Mijn bijdrage deze zondag.
Twee maisbroden gebakken. Of beter gezegd, volkoren biologisch speltbrood met mais erin.
Vlak voor de tweede rijs er een blikje biologische (zonder zout, zonder suiker) maiskorrels doorheen gekneed en gevormd.
Afgebakken in twee ronde rvs bakvormen.

SpeltCornBread1 by Erik Haak, on Flickr
En als je 'm doorsnijdt zie je duidelijk de maiskorrels zitten:

SpeltCornBread2 by Erik Haak, on Flickr
Twee maisbroden gebakken. Of beter gezegd, volkoren biologisch speltbrood met mais erin.
Vlak voor de tweede rijs er een blikje biologische (zonder zout, zonder suiker) maiskorrels doorheen gekneed en gevormd.
Afgebakken in twee ronde rvs bakvormen.

SpeltCornBread1 by Erik Haak, on Flickr
En als je 'm doorsnijdt zie je duidelijk de maiskorrels zitten:

SpeltCornBread2 by Erik Haak, on Flickr
Ik deed mijn zuurdesembrood vaak 100% volkoren, maar dan hoef je niets luchtigs te verwachten inderdaad. Twee sneetjes en je zit vol.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Welke steen is dat? Lijkt heel erg op mijn steen, de Etna Lava pizzasteen. Die heeft in mijn oven erg lang nodig om op te warmen en dan weet ik nog niet eens de echte temperatuur, tijd voor een goede thermometer...arie_papa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:12:
Nieuwe thermostaat, oven doet weer wat het moet doen.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit:
Ik bak normaal in een broodblik, maar de laatste keren poging om een vloerbrood te bakken.
Ik merk echter dat het deeg als een plumpudding inzakt zodra die op de steen gedeponeerd wordt. De ovenrijs is er wel, maar alsnog een plat brood. Wat kan ik daar aan doen? Minder water of zijn er nog andere oplossingen?
Recept wat ik hanteer is:
100 g desem
410 g water
200 g meel
350 g bloem
8 g zout
~10 uur bulkrijs en > 24 uur koude rijs.
Maar van inzakken van het brood heb ik niet echt last, al is het niet ideaal natuurlijk:
/f/image/MXfhtKkkEqynpT5SNZK48JNp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7l91ZZjlfS1Z8R0dY3o0seJ9.png?f=fotoalbum_large)
Dit met een heel standaard deeg voor witbrood, misschien kun je dat ook eerst eens proberen om te kijken of het dan wel lukt?
Dat is inderdaad een lava pizzasteen (van D&K). Deze is 30x38cm en heeft ook flink de tijd nodig om goed warm te worden.bvk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:18:
[...]
Welke steen is dat? Lijkt heel erg op mijn steen, de Etna Lava pizzasteen. Die heeft in mijn oven erg lang nodig om op te warmen en dan weet ik nog niet eens de echte temperatuur, tijd voor een goede thermometer...
Vandaag heb ik 400g water geprobeerd. Als dat niet helpt ga ik eens kijken om minder meel te gebruiken en dat gewicht in bloem. Misschien dat dat wat meer structuur geeft.Dit met een heel standaard deeg voor witbrood, misschien kun je dat ook eerst eens proberen om te kijken of het dan wel lukt?
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Dan hebben we gewoon dezelfde steen, alleen met een ander merknaampje. Fijn om mee te werken, alleen dat opwarmen...arie_papa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Dat is inderdaad een lava pizzasteen (van D&K). Deze is 30x38cm en heeft ook flink de tijd nodig om goed warm te worden.
Ik bedoelde eigenlijk om eerst een normaal gistdeeg te maken om te kijken of je dan wel een gewenste ovenrijs krijgt zonder dat het brood inzakt. Gebruik je ook een rijsmandje?[...]
Vandaag heb ik 400g water geprobeerd. Als dat niet helpt ga ik eens kijken om minder meel te gebruiken en dat gewicht in bloem. Misschien dat dat wat meer structuur geeft.
Kortere bulkrijs, ik heb na het kneden maar max 5 uur bulkrijs op kamer temperatuur. Je kan hem ook overrijzen. Meestal zakt hij dan in.arie_papa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:12:
Nieuwe thermostaat, oven doet weer wat het moet doen.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit:
Ik bak normaal in een broodblik, maar de laatste keren poging om een vloerbrood te bakken.
Ik merk echter dat het deeg als een plumpudding inzakt zodra die op de steen gedeponeerd wordt. De ovenrijs is er wel, maar alsnog een plat brood. Wat kan ik daar aan doen? Minder water of zijn er nog andere oplossingen?
Recept wat ik hanteer is:
100 g desem
410 g water
200 g meel
350 g bloem
8 g zout
~10 uur bulkrijs en > 24 uur koude rijs.
200 gr bloem
200 gr volkorenmeel
120 gr roggebloem starter
6 gr zout
270 gram lauw (33 graden) water
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 18-05-2026 19:44 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Ja, nu met rijsmandjes bezig, voorheen altijd desembrood in een blik gebakken. Gistbrood bak ik ook. Dat rijst prima in de oven.bvk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:49:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk om eerst een normaal gistdeeg te maken om te kijken of je dan wel een gewenste ovenrijs krijgt zonder dat het brood inzakt. Gebruik je ook een rijsmandje?
Bij 5 uur bulkrijs heb ik absoluut nog geen goede rijs, zeker niet met de koude temperaturen van afgelopen tijd. Maar ik zal eens met een doorzichtige bak aan de slag gaan, dan kan ik de bulkrijs beter in de gaten houden.klump4u schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:40:
[...]
Kortere bulkrijs, ik heb na het kneden maar max 5 uur bulkrijs op kamer temperatuur. Je kan hem ook overrijzen. Meestal zakt hij dan in.
En zoals gezegd, ik zat bijna op 75% hydratatie (als ik de starter even niet meereken), die ben ik nu aan het verlagen. Jou recept is 67,5%, dus te hoge hydratatie kan zeker ook een mogelijke oorzaak zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door arie_papa op 19-05-2026 18:12 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Na alle "ingewikkelde" recepten wilde ik deze delen hier. Misschien al eens gedaan maar ik kon hem niet vinden: The 5 minute baguette . Super simpel, bijna geen werk en erg leuk om samen met de kinderen voor het slapen het deeg te maken en dan 's ochtends samen te bakken terwijl mama nog even uit kan slapen. Dikke weekend tip wat mij betreft :-)
Dat lijkt er al meer op.
Ik denk een combinatie van de kapotte thermostaat, een nieuwe pizzasteen die toch wel flink dikker is waar ik aan moest wennen en de overgang van blikbrood naar vloerbrood. Het eerste vloerbrood was rampzalig (kwam niet uit de mand), nr 2 te plat. Dit is nr 3.
Deze heeft 10g minder water, maar vooral veel langer de tijd genomen om de oven voor te verwarmen +30 minuten zoiets. Rijstijden ook nagenoeg hetzelfde gehouden.
:strip_exif()/f/image/p0DXjRej6D5klN18YfJ1qS0b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z3zDiYmGdPh2NME41WsZB2Cv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk een combinatie van de kapotte thermostaat, een nieuwe pizzasteen die toch wel flink dikker is waar ik aan moest wennen en de overgang van blikbrood naar vloerbrood. Het eerste vloerbrood was rampzalig (kwam niet uit de mand), nr 2 te plat. Dit is nr 3.
Deze heeft 10g minder water, maar vooral veel langer de tijd genomen om de oven voor te verwarmen +30 minuten zoiets. Rijstijden ook nagenoeg hetzelfde gehouden.
:strip_exif()/f/image/p0DXjRej6D5klN18YfJ1qS0b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z3zDiYmGdPh2NME41WsZB2Cv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door arie_papa op 19-05-2026 19:11 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik had voor kerst een prachtige Panasonic machine gekregen, omdat ik ons drukke leven spul in een machine flikkeren en in de ochtend vers brood hebben me wel aansprak. Heb hem welgeteld 1 keer kunnen gebruiken voordat ons huis in de fik vloog (niet vanwege de machine). Hoewel de machine niet aangetast is, laag er wel wat roet op dus ik durf hem niet meer onbeheerd te gebruiken. Het geluk wil dat ik sindsdien een burnout heb ontwikkeld, dus ineens tóch tijd heb om met zuurdesem te gaan experimenteren. De machine kan dan het kneedwerk doen, bakken kan in de oven of stoomoven. Ik twijfel alleen nog tussen een gietijzeren pan, een pizzasteen of een mooie gietijzeren brood vorm, om in af te bakken. Hebben jullie uitgesproken voorkeuren?
Vooral de voorkeur voor je sneetje brood is het belangrijkste, lijkt me.
Zelf wel beschikking over een gietijzeren pan (kringloop) om in te bakken, maar dan vindt de vrouw en kind het brood te breed om makkelijk te snijden. Broodvorm is gewoon makkelijk, ook voor beleg. Dikke prima vanuit de wederhelft.
Maar zelf zo een vloerbrood mooi krijgen geeft wel de meeste voldoening voor de bakker zelf. Een pizzasteen is overigens altijd wel toegevoegde waarde als de oven het trekt. Of je nu rechtstreeks op of in iets bakt.
Zelf wel beschikking over een gietijzeren pan (kringloop) om in te bakken, maar dan vindt de vrouw en kind het brood te breed om makkelijk te snijden. Broodvorm is gewoon makkelijk, ook voor beleg. Dikke prima vanuit de wederhelft.
Maar zelf zo een vloerbrood mooi krijgen geeft wel de meeste voldoening voor de bakker zelf. Een pizzasteen is overigens altijd wel toegevoegde waarde als de oven het trekt. Of je nu rechtstreeks op of in iets bakt.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik zelf vind het lekkerst op een oven (piza) steen gebakken maar vaak is dat ook regio gebonden, hier in Zuid Limburg krijg je over het algemeen meer vloerbrood dan busbrood. Maar gewoon proberen wat je het lekkerst vindt.Pussolini schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:30:
Ik had voor kerst een prachtige Panasonic machine gekregen, omdat ik ons drukke leven spul in een machine flikkeren en in de ochtend vers brood hebben me wel aansprak. Heb hem welgeteld 1 keer kunnen gebruiken voordat ons huis in de fik vloog (niet vanwege de machine). Hoewel de machine niet aangetast is, laag er wel wat roet op dus ik durf hem niet meer onbeheerd te gebruiken. Het geluk wil dat ik sindsdien een burnout heb ontwikkeld, dus ineens tóch tijd heb om met zuurdesem te gaan experimenteren. De machine kan dan het kneedwerk doen, bakken kan in de oven of stoomoven. Ik twijfel alleen nog tussen een gietijzeren pan, een pizzasteen of een mooie gietijzeren brood vorm, om in af te bakken. Hebben jullie uitgesproken voorkeuren?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Tijdje terug ook tegengekomen. Opgeslagen maar nog niet georobeerd. Dit is eigenlijk gewoon een no-knead methode met een lange bulkrijs volgens mij? En wat ovenrijs.jelveen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:49:
Na alle "ingewikkelde" recepten wilde ik deze delen hier. Misschien al eens gedaan maar ik kon hem niet vinden: The 5 minute baguette . Super simpel, bijna geen werk en erg leuk om samen met de kinderen voor het slapen het deeg te maken en dan 's ochtends samen te bakken terwijl mama nog even uit kan slapen. Dikke weekend tip wat mij betreft :-)
ga dit zeker eens proberen
zal eens kijken of ik dit kan vertalen naar een “normaal” half volkoren brood met een beetje kneden. Hier wordt 2 gram instant gist gebruikt om ongeveer kilo bloem. Wellicht 0.75-1 gram met dan nachtelijke bulk, keer doorslaan, korte vormrijs en dan afbakken. (Zonder koelkast dus )
[ Voor 18% gewijzigd door Deruxian op 19-05-2026 22:08 ]
Helemaal leuk om zelf mee te gaan variëren inderdaad. Ben benieuwd. Ik heb van het originele recept ook wel een een mooi Excelletje die weer het e.a. aan rekenwerk scheelt (niet door mij gemaakt overigens):Deruxian schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:04:
[...]
Tijdje terug ook tegengekomen. Opgeslagen maar nog niet georobeerd. Dit is eigenlijk gewoon een no-knead methode met een lange bulkrijs volgens mij? En wat ovenrijs.
ga dit zeker eens proberen
zal eens kijken of ik dit kan vertalen naar een “normaal” half volkoren brood met een beetje kneden. Hier wordt 2 gram instant gist gebruikt om ongeveer kilo bloem. Wellicht 0.75-1 gram met dan nachtelijke bulk, keer doorslaan, korte vormrijs en dan afbakken. (Zonder koelkast dus )
Beetje offtopic, maar weet helaas uit ervaring dat veel elektrische apparaten vaak alsnog kapot gaan na brand.Pussolini schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:30:
Ik had voor kerst een prachtige Panasonic machine gekregen, omdat ik ons drukke leven spul in een machine flikkeren en in de ochtend vers brood hebben me wel aansprak. Heb hem welgeteld 1 keer kunnen gebruiken voordat ons huis in de fik vloog (niet vanwege de machine). Hoewel de machine niet aangetast is, laag er wel wat roet op dus ik durf hem niet meer onbeheerd te gebruiken. Het geluk wil dat ik sindsdien een burnout heb ontwikkeld, dus ineens tóch tijd heb om met zuurdesem te gaan experimenteren. De machine kan dan het kneedwerk doen, bakken kan in de oven of stoomoven. Ik twijfel alleen nog tussen een gietijzeren pan, een pizzasteen of een mooie gietijzeren brood vorm, om in af te bakken. Hebben jullie uitgesproken voorkeuren?
Ik bak altijd in de pan, rijzen is dan geen enkel probleem, maar wel de pan op de steen, zo ben ik ook wel weer, ms. toch weer eens proberen rechtstreeks op steen. Maar ja dat gedonder met bakjes heet water....Pussolini schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:30:
I.... Ik twijfel alleen nog tussen een gietijzeren pan, een pizzasteen of een mooie gietijzeren brood vorm, om in af te bakken. Hebben jullie uitgesproken voorkeuren?
Ik ken de omroep verder niet, noch de streek, noch de bakker, maar deze verscheen plots als suggestie om te kijken: YouTube: Waarom zuurdesem ineens overal opduikt: op bezoek bij 'Mr. Ovenbake' || RN7 REGIONIEUWS
Een 'thuisbakker' van hier?
Een 'thuisbakker' van hier?
[ Voor 5% gewijzigd door Piemol op 23-05-2026 22:21 ]
Ik zie dat ik mijn laatste gemaakte brood niet eens heb gedeelt. Even geleden alweer, zojuist speltmeel bij de AH gekocht. Daar straks brood mee maken. Even nakijken of ik 500 gram of 600 gram broden maakte en dan zo even met de Deense deegklopper aan de gang.
Dit was m'n laatste creatie, staat wel in m'n fotoalbum op tweakers maar niet hier in t topic volgens mij.
Dit was m'n laatste creatie, staat wel in m'n fotoalbum op tweakers maar niet hier in t topic volgens mij.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Jij mag niet meer raden
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Maar hoe smaakte het?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Deze is de prullenbak ingevlogen, er lag nog wel wat voorraad in de vriezer, dus niet eens de moeite genomen
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Limburgs terf op de steen gebakken en rogge stokjes in de stokbrood plaat.
:strip_exif()/f/image/gzjbvqaj1PXQQlre5cBLqTKa.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/iFlHHBvnnNoaqVkAOfYatGRf.jpg?f=fotoalbum_medium)
Limburgs terf 800 gram
250 volkoren ceder
250 bloem t550
5 donker mout poeder
3 droge gist
5 zout
25 zonnebloemolie
320 water
Afwerken met sesam, maanzaad en lijnzaad
Goed vol laten rijzen en insnijden
Gebakken in keuken op 225 boven en onder warmte.
20 minuten met stoom
12 minuten met klep op kier en plaat boven het brood
Rogge stokjes
8 stuks a 82 gram
325 g bloem T550
75 g roggemeel
7 g droge gist
7 g zout
12 g hardbroodpoeder
270 g water
Bolrijs 30 Minuten en dan verdelen en opmaken.
Voor het bakken nat sproeien, bloem erop met zeefje en insnijden.
Bakken op 220 g hete lucht met stoom, bij inschieten op 200 g zetten en na 11 minuten deur op een kiertje met houten lepel en nog 8 minuten bakken
:strip_exif()/f/image/gzjbvqaj1PXQQlre5cBLqTKa.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/iFlHHBvnnNoaqVkAOfYatGRf.jpg?f=fotoalbum_medium)
Limburgs terf 800 gram
250 volkoren ceder
250 bloem t550
5 donker mout poeder
3 droge gist
5 zout
25 zonnebloemolie
320 water
Afwerken met sesam, maanzaad en lijnzaad
Goed vol laten rijzen en insnijden
Gebakken in keuken op 225 boven en onder warmte.
20 minuten met stoom
12 minuten met klep op kier en plaat boven het brood
Rogge stokjes
8 stuks a 82 gram
325 g bloem T550
75 g roggemeel
7 g droge gist
7 g zout
12 g hardbroodpoeder
270 g water
Bolrijs 30 Minuten en dan verdelen en opmaken.
Voor het bakken nat sproeien, bloem erop met zeefje en insnijden.
Bakken op 220 g hete lucht met stoom, bij inschieten op 200 g zetten en na 11 minuten deur op een kiertje met houten lepel en nog 8 minuten bakken
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
@klump4u
Broodjes zien er top uit
Ik zal mijn misbaksel van afgelopen week ook even laten zien. Dit krijg je als te druk bent met andere dingen en niet goed oplet.:strip_exif()/f/image/bfIu7QKdUDTP0gn0ktILeZfo.jpg?f=fotoalbum_large)
2e rijs was veel te lang en deeg viel al over de rand. Heb dit eraf gesneden en toen de oven in. Daarna toch nog over de rand gegaan.
Ergste is ook nog dat ik was vergeten dat brood nog in de oven zat. Dus heeft er ruim 1,5 uur ingestaan.
Oven wel uit, maar met de restwarmte warm het een lekkere cracker zeg maar
Dit weekend maar weer gewoon ff lekker de tijd nemen.
Broodjes zien er top uit
Ik zal mijn misbaksel van afgelopen week ook even laten zien. Dit krijg je als te druk bent met andere dingen en niet goed oplet.
:strip_exif()/f/image/bfIu7QKdUDTP0gn0ktILeZfo.jpg?f=fotoalbum_large)
2e rijs was veel te lang en deeg viel al over de rand. Heb dit eraf gesneden en toen de oven in. Daarna toch nog over de rand gegaan.
Ergste is ook nog dat ik was vergeten dat brood nog in de oven zat. Dus heeft er ruim 1,5 uur ingestaan.
Dit weekend maar weer gewoon ff lekker de tijd nemen.
Lol!Highfive95 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:34:
@klump4u
Broodjes zien er top uit![]()
Ik zal mijn misbaksel van afgelopen week ook even laten zien. Dit krijg je als te druk bent met andere dingen en niet goed oplet.[Afbeelding]
2e rijs was veel te lang en deeg viel al over de rand. Heb dit eraf gesneden en toen de oven in. Daarna toch nog over de rand gegaan.![]()
Ergste is ook nog dat ik was vergeten dat brood nog in de oven zat. Dus heeft er ruim 1,5 uur ingestaan.Oven wel uit, maar met de restwarmte warm het een lekkere cracker zeg maar
![]()
Dit weekend maar weer gewoon ff lekker de tijd nemen.
Toch maar weer overgestapt naar bus i.p.v. vloerbrood?arie_papa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:03:
Hehe, eindelijk weer eens wat voelt als een succes. 4x S&F over 9-10 u, daarna vormen en 36u koude rijs.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iets anders, hoe bewaren jullie je bloem/meel?
/f/image/Dp2anpORobigu67vR0i7RIoA.png?f=fotoalbum_large)
Ik lees dit als bewaren onder de 15 graden, maar wie heeft daar nu de mogelijkheid voor behalve dan in de koelkast? Een kelder of zo is vaak weer te vochtig...
Diepvriezer. Daar blijft het lang goed. Wel inpakken in een plastic zak als je geen vriezer hebt die het vocht onttrektbvk schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 00:04:
[...]
Toch maar weer overgestapt naar bus i.p.v. vloerbrood?
Iets anders, hoe bewaren jullie je bloem/meel?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik lees dit als bewaren onder de 15 graden, maar wie heeft daar nu de mogelijkheid voor behalve dan in de koelkast? Een kelder of zo is vaak weer te vochtig...
Hier heb ik standaard zo'n 25/30 kilo (volkoren, spelt, rogge, pizzabloem) liggen. Dat gaat niet passen in de vriezer.Tarkin schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:01:
[...]
Diepvriezer. Daar blijft het lang goed. Wel inpakken in een plastic zak als je geen vriezer hebt die het vocht onttrekt
Ik heb een aantal grote clipboxen gekocht en deze staan in de garage. Daar is het een stabiele temperatuur van 17/18 graden. Nooit problemen eigenlijk. Maar is al op ruim voor uiterste datum.
Ja, ik moet er weer even vertrouwen in krijgen voordat ik weer ga experimenteren. Ook gebruik ik denk ik niet krachtig genoeg meel / bloem (Lidl Bio) om goed de vorm te behouden tijdens de ovenrijs. Al kan het ook goed aan te weinig S&F liggen. Even blijven doorprutsen in ieder geval.bvk schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 00:04:
[...]
Toch maar weer overgestapt naar bus i.p.v. vloerbrood?
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
@bvk Niet te moeilijk denken met opslaan, hier staat het in een bijkeuken waar het gerust 25 graden of meer wordt in een emmer met deksel. In bakkerijen waar ik gewerkt heb was het probleem meer dat het meel dan te warm is om een goede deegtemperatuur te krijgen. Meel bederft niet zo snel hoor.
@arie_papa Bloem/meel van de supermarkt is heel wisselvallig, de producenten daarvan kopen altijd zo goedkoop mogelijk in en dan zit er veel verschil in kwaliteit, goed spul voor banket en om bij te mengen maar voor brood en broodjes minder geschikt.
@arie_papa Bloem/meel van de supermarkt is heel wisselvallig, de producenten daarvan kopen altijd zo goedkoop mogelijk in en dan zit er veel verschil in kwaliteit, goed spul voor banket en om bij te mengen maar voor brood en broodjes minder geschikt.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Als je het snel genoeg kan verwerken dan is er inderdaad geen probleem.Highfive95 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:31:
[...]
Hier heb ik standaard zo'n 25/30 kilo (volkoren, spelt, rogge, pizzabloem) liggen. Dat gaat niet passen in de vriezer.
Ik heb een aantal grote clipboxen gekocht en deze staan in de garage. Daar is het een stabiele temperatuur van 17/18 graden. Nooit problemen eigenlijk. Maar is al op ruim voor uiterste datum.
Wil je bepaalde soorten langer houden of sommige soorten zonder bewaarmiddelen dan is de diepvriezer een goede optie.
Sommige bloem heb ik standaard in de diepvries staan voor als ik pistolets of bladerdeeg maak. Dan wil je je deeg eo koud mogelijk hebben initieel.
Ik blijf het ook gewoon proberen, gaat steeds een beetje beter.arie_papa schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:55:
[...]
Ja, ik moet er weer even vertrouwen in krijgen voordat ik weer ga experimenteren. Ook gebruik ik denk ik niet krachtig genoeg meel / bloem (Lidl Bio) om goed de vorm te behouden tijdens de ovenrijs. Al kan het ook goed aan te weinig S&F liggen. Even blijven doorprutsen in ieder geval.
/f/image/hHoQVDEtgVWgKvgTcByFtrtm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MgeICY8BM4a6LS8346e7oCmE.png?f=fotoalbum_large)
Die T65 bloem met 64% hydratatie, gewoon baguette deeg zeg maar. De korst had beter/mooier gekund, maar over de kruim en smaak ben ik zeker tevreden.
Het ziet er ook wat mij betreft heerlijk uit!bvk schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:24:
[...]
Ik blijf het ook gewoon proberen, gaat steeds een beetje beter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die T65 bloem met 64% hydratatie, gewoon baguette deeg zeg maar. De korst had beter/mooier gekund, maar over de kruim en smaak ben ik zeker tevreden.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zijn er hier mensen met ervaring met de 'Aliexpress' deegmachine van 7 liter? Wordt ook wel op amazon verkocht
Kost ongeveer ~70-90 euro. Ik verwacht er zelf niet zoveel van, maar de recenties zijn redelijk positief. Ik bak ongeveer 6 broden per week. Nu doe ik dit met 2 broodbakmachines voor het kneden en de eerste rijs, daarna rol ik het op en bak ik het af in de oven. Ik zou graag over willen stappen naar 1 kneedmachine die gelijk deeg voor 3 broden kan kneden. Gaat dan om ongeveer 1750gr volkorenmeel en 1050ml water. Voor deze machine lijkt dat net een beetje te veel te worden denk ik.
De echte horeca spiraalmixers zijn weer zo lomp groot en zwaar...
Kost ongeveer ~70-90 euro. Ik verwacht er zelf niet zoveel van, maar de recenties zijn redelijk positief. Ik bak ongeveer 6 broden per week. Nu doe ik dit met 2 broodbakmachines voor het kneden en de eerste rijs, daarna rol ik het op en bak ik het af in de oven. Ik zou graag over willen stappen naar 1 kneedmachine die gelijk deeg voor 3 broden kan kneden. Gaat dan om ongeveer 1750gr volkorenmeel en 1050ml water. Voor deze machine lijkt dat net een beetje te veel te worden denk ik.
De echte horeca spiraalmixers zijn weer zo lomp groot en zwaar...
Ik bewaar mn bloem/meel ook gewoon op kamertemperatuur, gaat prima. Al trof ik nu wel wat beestjes in de meel en wat lijkt op spinrag. Was net over datum, ik bak gewoon te weinig. Maar vandaag weer goed gemaakt. Teringheet natuurlijk, de halve dag die oven aan maar goed, het is niet anders. Ook wat stokbroodjes gemaakt van bloem en 25% roggemeel, dat is wat ik had en is goed gelukt. Al had ik beter op moeten letten waar de naad zat. Nu zijn alle restjes bloem/meel/rogge/spelt etc weer op.klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:28:
@bvk Niet te moeilijk denken met opslaan, hier staat het in een bijkeuken waar het gerust 25 graden of meer wordt in een emmer met deksel. In bakkerijen waar ik gewerkt heb was het probleem meer dat het meel dan te warm is om een goede deegtemperatuur te krijgen. Meel bederft niet zo snel hoor.
@arie_papa Bloem/meel van de supermarkt is heel wisselvallig, de producenten daarvan kopen altijd zo goedkoop mogelijk in en dan zit er veel verschil in kwaliteit, goed spul voor banket en om bij te mengen maar voor brood en broodjes minder geschikt.
:strip_exif()/f/image/xZtufhmBtg2uvT55rpxzxmiX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik las net je post voor aan mijn vriend en we kregen allebei vlekken in de nek. Ik heb tot twee keer toe meelmotten gehad en dat is echt een HEL om van af te komen. Je merkt het door motjes in huis tegen te komen, larven in de meel en idd spinrag in je potten. Ze komen door plastic en spiraaldeksels heen. Mijn advies zou zijn om je meel echt direct weg te gooien, je kasten goed schoon te maken en zo veel mogelijk glazen potten te gebruiken.
#paniekzaaier
Niks paniek zaaier! Hier ook die ellende gehad vreselijke beestjes waar je lastig vanaf komt. Gaan overal in zitten. Dan denk je deze verpakking is hermetisch afgesloten, nou voor die beestjes niet!Pussolini schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:49:
[...]
Ik las net je post voor aan mijn vriend en we kregen allebei vlekken in de nek. Ik heb tot twee keer toe meelmotten gehad en dat is echt een HEL om van af te komen. Je merkt het door motjes in huis tegen te komen, larven in de meel en idd spinrag in je potten. Ze komen door plastic en spiraaldeksels heen. Mijn advies zou zijn om je meel echt direct weg te gooien, je kasten goed schoon te maken en zo veel mogelijk glazen potten te gebruiken.
#paniekzaaier
Oh oh wat een lekker kroegsfeertje bij de nos!!!
Het enige wat helpt, is alles weggooien flink poetsen en veel sluipwesp en inzetten. Daarna alleen maar glazen weckpotten gebruiken. Echt vreselijk is het.Frank!in schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:56:
[...]
Niks paniek zaaier! Hier ook die ellende gehad vreselijke beestjes waar je lastig vanaf komt. Gaan overal in zitten. Dan denk je deze verpakking is hermetisch afgesloten, nou voor die beestjes nu!
Ik heb het weleens vaker gehad, ik heb nu de tarwemeel weggegooid, ook omdat ik pas over 2 maanden op z'n vroegst weer ga bakken en genoeg nieuw had. Maar de speltmeel was nog wel te gebruiken. Maar beide ook echt op einde tht datum. Ik bewaar alles gewoon in de papieren zakken waar het in komt bij aanschaf en die in een kunststof bak, ik zal er een extra doekje erdoorheen halen. Niet om je waarschuwing te negeren, maar mijn ervaring is wel anders. Ik zie ook geen motjes in huis, het waren er 2 ofzo in de meel zelf.Pussolini schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:49:
[...]
Ik las net je post voor aan mijn vriend en we kregen allebei vlekken in de nek. Ik heb tot twee keer toe meelmotten gehad en dat is echt een HEL om van af te komen. Je merkt het door motjes in huis tegen te komen, larven in de meel en idd spinrag in je potten. Ze komen door plastic en spiraaldeksels heen. Mijn advies zou zijn om je meel echt direct weg te gooien, je kasten goed schoon te maken en zo veel mogelijk glazen potten te gebruiken.
#paniekzaaier
Sorry hoor, maar hoe denk je dat die miniscule beestjes een oven van 200o overleven?
Niet dus... En al die bacteriën en andere 'enge' dingen die gewoon aan je handen zitten en in de lucht zweven en meekomen in je deeg.
Waar komt anders 'wilde gist' vandaan? Ik bedoel maar...
En die sluipwespen zijn toch ook insecten? Zijn die niet erg dan? Wat denk je dat tafelende 'natuurlijke' vijanden aan residu achterlaten? Ik bedoel maar...Pussolini schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:06:
[...]
Het enige wat helpt, is alles weggooien flink poetsen en veel sluipwesp en inzetten.
En als bonus: ooit wel eens van Casu Marzu gehoord?
Zoek maar op...
Of de groene Texelse schapenkaas.
Laat staan heel veel andere rauwmelkse producten.
Kopi Luwak.
En wat verdwaalde insecten IN gedroogde dadels. Ook extra smakelijk.
Zoek maar op...
Of de groene Texelse schapenkaas.
Laat staan heel veel andere rauwmelkse producten.
Kopi Luwak.
En wat verdwaalde insecten IN gedroogde dadels. Ook extra smakelijk.
[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 22-06-2026 09:00 ]
Het gaat er niet om dat er iets levends in je brood meegebakken wordt, het gaat erom dat ze je hele keukenvoorraad over kunnen nemen en je vrij makkelijk een plaag kunt krijgen waar je weken, zo niet maanden zoet mee kunt zijn. En er is een verschilletje tussen twee larven in je bak meel en zakken vol krioelende beesten. Ieder zijn ding, maar laten we wel even nuancerenehtweak schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:51:
[...]
Sorry hoor, maar hoe denk je dat die miniscule beestjes een oven van 200o overleven?![]()
Niet dus... En al die bacteriën en andere 'enge' dingen die gewoon aan je handen zitten en in de lucht zweven en meekomen in je deeg.![]()
Waar komt anders 'wilde gist' vandaan? Ik bedoel maar...
Zo las ik je initiële post ook hoor. Als een waarschuwing om een plaag te vermijden, net zoals bij fruitvliegjes, mieren, rouwvarenmugjes etc. etc.Pussolini schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:57:
[...]
Het gaat er niet om dat er iets levends in je brood meegebakken wordt, het gaat erom dat ze je hele keukenvoorraad over kunnen nemen en je vrij makkelijk een plaag kunt krijgen waar je weken, zo niet maanden zoet mee kunt zijn. En er is een verschilletje tussen twee larven in je bak meel en zakken vol krioelende beesten. Ieder zijn ding, maar laten we wel even nuanceren.
Misschien dat Molen De Hoop daarom bewaren onder de 15 graden adviseert omdat die beestjes zich dan niet fijn voelen?
Let op:
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic
:strip_exif()/f/image/ym8gm67Rx9tfe1iPfxmkTFY6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/cX5MQLjqqvS9B2orVbc1In9z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LBJ5FCzbYvmYRNf4EzF1QasI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Rcndrd4vyxifX1W16e8AWbhr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zz5pWqA3YJZ0yfOGiIQMIvii.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CEN59gdFyKrUMN1bhcBGHFP8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dr3CxJE7ZSN0SUgpD9JRo6Sb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eyrQas5plsEWYoLKFTKbAl4t.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gX8ImdYzbywb4M3C0iN5Odl4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tesM3exZd0HSDjDstrwSWk2r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v0H1yb0VEjqjTmO6OxxfTRLx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SZ6qCTzR7fVjWrDAsuY6SnPo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SYfb5KIQOpNtrZWLgfpuMLug.jpg?f=fotoalbum_large)