Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Broodbaktopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 14:01

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag kaas uienbrood gebakken. Beetje losjes op 2 verschillende recepten gebaseerd.

Voor het deeg:
500 g bloem (100%)
280 g water (56%)
15 g olie (3%)
10 g zout (2%)
7 g droge gist (1,4%)
5 gram suiker/honing (1%)
1 eetlepel provinciaalse kruiden (?%) < optioneel

Voor de topping:
200 g geraspte kaas
2 uien in dunne halve ringen
zout + peper

Deeg kneden en rijzen heb ik aan de broodbakmachine overgelaten (15 min kneden / 1,5 uur rijzen). Daarna 2 bollen gevormd en daar 2 platte broden van gevormd. Daarna ui erover verdelen, zout en peper naar smaak en aftoppen met kaas.

Ik denk 30-40 minuutjes op 220 graden.

[Voor 18% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:50]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag kaas-uienbrood en kaas-ham-preibrood. 2x hetzelfde recept aangehouden als voorgaande post, alleen bij deeg 2 de provinciaalse kruiden weggelaten. Uiteindelijk leverde dat 2 grote platte broden en 2 kleintjes.

[Voor 49% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:50]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• ddkiller0900
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 05-04 09:40
Vorige week ben ik gestart met brood bakken. Bij het eerste brood heb ik gebruik gemaakt van een kant en klare bruine brood mix. Kwestie van de juiste hoeveelheid water toe te voegen, het brood goed te kneden (met de hand) om het vervolgens twee keer te laten rijzen. Daarna heeft het brood een uurtje in onze combi magnetron gebakken op 220 graden.

Aangezien dat brood goed was gelukt, heb ik mij gewaagd aan een volkoren brood waarbij ik zelf de ingrediënten toe heb gevoegd. Ik heb hier gebruik gemaakt van wat droge gist, een beetje zout en de juiste hoeveelheid lauw water. Aangezien met de hand kneden behoorlijk intensief is heb ik gebruik gemaakt van een keukenrobot.

Hier onder het resultaat: brood kneden, brood laten rijzen (uiteraard met handdoek) en daarna het gebakken volkoren brood als eindresultaat.

Volkoren brood
Volkoren brood gebakkenBrood rijzenKeukenrobot

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:13

woutur

Klauwtjes uit!

Het is wat lui, maar enfin: mijn zus logeert een tijdje bij ons in huis en heeft een Philips bbm meegenomen. Zij bakt hierin haar glutenvrije brood. Nu leek het mij ook wel eens leuk om hier wat in te bakken. Heeft iemand hier een aardig recept voor wat ik op een zondagmiddag kan maken? Het moet dus te maken zijn met supermarkt ingrediënten en vandaag nog te maken zijn.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

woutur schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:02:
Het is wat lui, maar enfin: mijn zus logeert een tijdje bij ons in huis en heeft een Philips bbm meegenomen. Zij bakt hierin haar glutenvrije brood. Nu leek het mij ook wel eens leuk om hier wat in te bakken. Heeft iemand hier een aardig recept voor wat ik op een zondagmiddag kan maken? Het moet dus te maken zijn met supermarkt ingrediënten en vandaag nog te maken zijn.
Mijn favoriet uit de BBM is altijd olijvenbrood.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:13

woutur

Klauwtjes uit!

Het resultaat:
http://docserver.nl/tomatenolijvenbrood.jpg

Bedankt voor de tip. Korst was vrij licht en dun. Ik wist ook niet zo goed welk programma op mijn BBM aan te zetten (heb het Easter Cake programma genomen van 2 uur ofzo). Wel erg luchtig!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Brood bakken alla 4500 jaar geleden.

https://twitter.com/Seamu...tatus/1158264819503419392

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:22
Bramster schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:44:
Ik ben eigenlijk nog een zoek naar een mooi boek over deeg/brood. Niet zozeer een boek vol met recepten, maar echt wat theorie erachter. Hebben jullie misschien een aanrader?
Ik volg dit boek nu al een tijdje:
Flour Water Salt Yeast - The Fundamentals of Artisan Bread and Pizza

No knead brood bakken met dutch oven. Theorie en meerdere recepten voor deeg dat je binnen paar uur of binnen 1 a 2 dagen gebruikt.

• WernerL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:55
* WernerL heeft vandaag een allereerste poging gedaan brood te bakken met een braadpan in de oven.
Resultaat is bijna perfect. Hij proeft helaas een beetje zout, dus volgens mij heb ik er iets te veel zout in geflikkerd. Maar voor een eerste keer best tevreden. Heerlijk krokante korst.

https://i.imgur.com/emaqvbz.jpg

https://i.imgur.com/R7n5kng.jpg

[Voor 3% gewijzigd door WernerL op 11-08-2019 18:21]

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Oh deze post had ik gemist, hoe gaaf is dat wel niet!
Ik pak wel eens gist uit een biologisch ongefilterd biertje en kweek dat op, geeft ook wel 'anders' brood maar dit is natuurlijk het ultieme tweaken met gist.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• leon0013
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21:31

leon0013

Ooit waren het er twaalf

franssie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:40:
[...]
...
Ik pak wel eens gist uit een biologisch ongefilterd biertje en kweek dat op, geeft ook wel 'anders' brood ...
Ik heb dat ook wel eens gedaan. De eerste keer was helemaal leuk . Toen at ik 's morgens in de pauze een boterham aan mijn bureau, komt m'n toenmalige baas binnen : "Ik ruik bier".

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• ThijsX
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 28-01 13:17
WernerL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:04:
* WernerL heeft vandaag een allereerste poging gedaan brood te bakken met een braadpan in de oven.
Resultaat is bijna perfect. Hij proeft helaas een beetje zout, dus volgens mij heb ik er iets te veel zout in geflikkerd. Maar voor een eerste keer best tevreden. Heerlijk krokante korst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@WernerL Dat ziet er uit als een mooi brood. is het een zuurdesem brood of een gist brood? Het lijkt een zuurdesem namelijk. Je kan ipv een braadpan ook een römertopf gebruiken. Dit is ongeveer het zelfde effect. Ik zit zelf nog erg te puzzelen met zuurdesem's en de verdeling van luchtbellen hierin namelijk.

• WernerL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:55
ThijsX schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:44:
[...]

@WernerL Dat ziet er uit als een mooi brood. is het een zuurdesem brood of een gist brood? Het lijkt een zuurdesem namelijk. Je kan ipv een braadpan ook een römertopf gebruiken. Dit is ongeveer het zelfde effect. Ik zit zelf nog erg te puzzelen met zuurdesem's en de verdeling van luchtbellen hierin namelijk.
Nee dit is gewoon met normaal gist gemaakt. Geen zuurdesem. Ik heb het geduld niet om een zuurdesem starter te voeden dagelijks. :+

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Leeft het hier nog een beetje?

Ik bak de laatste tijd altijd zelf brood. Nu gaat dat prima, al is er de laatste tijd iets dat niet lekker gaat. M'n oude recept bleek met 45% hydratatie te zijn. Dat ging op zich wel prima. Toen ik zag dat de standaard hydratatie 60% is heb ik dat ook een geprobeerd en je merkt dat het brood inderdaad net iets lekkerder rijst. Maar wat niet meer lukt is insnijden. Eerst ging dat geweldig.. maar nu plakt de snede direct na het insnijden weer aan elkaar en moet ik hem na 10 minuten in de oven weer bijsnijden om het goed te laten komen.

Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee in welke richting ik het moet zoeken. Heeft iemand een suggestie?

• Tinuz___
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:43
Yucon schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:45:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee in welke richting ik het moet zoeken. Heeft iemand een suggestie?
Misschien erg gemakkelijk, maar waarom snijd je het brood niet 10 min later in?
Met lagere hydratatie kan ik me voorstellen dat je ook wat korter bakt omdat het brood anders te droog wordt. Andersom is je totale baktijd nu misschien (een stuk) langer; van 45 naar 60% hydratatie is nogal een stap

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Nee, de baktijd is gelijk. Ongeveer tenminste, het scheelt 5 minuten. Het is makkelijker als het direct kan omdat ik anders ook zo heen een weer blijf rennen met een half oog op de klok. Wat moet dat moet. Maar ik heb begrepen dat zowel die 60% als het vooraf insnijden gebruikelijk is, dus mocht dat ook bij mij haalbaar zijn is dat wel zo makkelijk.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Heb je wel goed gekneed? Kan je een goed vliesje trekken? Probeer eerst met wat minder water te kneden, en dan later de rest toe te voegen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Nu ben ik er klaar mee, wat doe ik fout? Ik heb al vaker brood gebakken maar ben nog niet heel tevreden geweest over de luchtigheid en denk dat ik gewoon nog niet goed ben in het deeg maken en kneden.
Daarbij gebruik ik vaak verschillende samenstellingen (ook mixen) dus dat helpt niet mee voor het oefenen gok ik.

Nu had ik het met de machine gedaan (500g volkoren broodmix, ongeveer 320g water, ongeveer 25g boter). Ik vond het alleen niet mooi een bolletje worden, het bleef grotendeels aan de randen plakken waar de kneedhaak dan tegenaan duwde. Na een paar keer van de rand trekken om te zorgen dat de haak het beter kon kneden maar met de hand verder gaan, maar het was zo'n onhandelbare plakkerige bende dat ik bang ben dat het gewoon dik overkneden was. Terwijl ik juist het gevoel had dat de machine z'n werk niet goed kon doen. Knap een vliesje trekken kon nog niet echt, die scheurde, maar verder was het wel erg elastisch en zo plakkerig dat ik gewoon moest schudden om de klont van m'n hand te krijgen.
Zie hier het resultaat wat ik maar weggegooid heb:
https://tweakers.net/ext/f/MIZfuVs3e8eBNViBKtAtnEjN/full.jpg

Nu heb ik nog eenzelfde hoeveelheid meel over, maar ik wil even zeker weten dat de juiste aanpak gaat zijn. Mijn voornemen is om puur met de hand te kneden en zeer regelmatig het vliesje te proberen. Dan kan ik in ieder geval niet te ver gaan.
Maar als het probleem totaal ergens anders zit dan kom ik daar graag even vooraf achter, vandaar dus mijn vraag: wat doe ik fout? :P

Online lees ik ook zoveel tegenstrijdige verhalen: keukenmachine kan prima of wordt afgeraden, water moet koud/warm/kamertermperatuur zijn, kneden doe je max 4 minuten vs. minimaal 20 minuten, wel bloem bij vs. eerst doorkneden, etc.

Kan iemand mij in de goede richting sturen? :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• Bockelaar
  • Laatst online: 13:13
Heb je echte boter gebruikt of margarine?
ikzelf houd eigenlijk altijd 60% water, dus 500 gr bloem of meel, 300 gr water, 7gr droge gist en 8gr zout met 15 gr echte boter. Dat in de kneedmachine en 13-15 minuten kneden. Opbollen, uurtje rijzen, vormen en in de vorm doen, uurtje rijzen en afbakken 35 minuten op 220C. Dat mislukt eigenlijk nooit :)

Overigens maak ik het mezelf tegenwoordig makkelijker door broodmixen te kopen bij de molen, alleen water, zout en gist toevoegen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Margarine is geen boter. ;)

Dit is ook een mix van de molen, gist e.d. zit er al in. Heb de verhoudingen die erbij staan ongeveer aangehouden. Daar stond overigens wel margarine op, maar dat heb ik niet in huis dus heb gewoon boter gepakt. Normaal heb ik er nooit vetstof in overigens, misschien dat daar nog iets mee is?

Het stomme is ook dat als ik filmpjes bekijk over kneden met een machine het deeg daar gewoon los komt van de kom zodat het uiteindelijk een bal wordt, bij mij bleef het al te veel plakken zodat het überhaupt geen bal ging worden.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Bockelaar
daarom :)
Die mixen zijn wel handig, zit wat verbeteraar is, vetstof ook al.
Dan is het toch echt te nat geweest denk ik, gebeurt hier ook wel eens, te warm bijvoorbeeld, ik gooi er dan wat bloem bij, het is en blijft gevoel natuurlijk

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• ginkgo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 02-04 16:48
Gonadan schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:29:
<Knipperdeknip>
Kan iemand mij in de goede richting sturen? :)
Probeer eens met de hand te kneden. Dan kun je goed voelen en zien hoe het deeg zich ontwikkelt. In het begin zal het deeg aan flink aan je handen plakken. Als je door blijft kneden zal je zien dat je handen op een gegeven moment schoner worden. Dit betekent dat de gluten zich beginnen te ontwikkelen. Daarna doorkneden tot je een vliesje van het deeg kun trekken.

Als je een elektrische kneder/mixer gebruikt mis je het 'contact' met je deeg en is het soms moeilijk te bepalen of het deeg onder of overkneed is.

• Tinuz___
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:43
Ik zou ook zeggen wat minder water, max 300ml, en niet te koud (hand-warm ongeveer)
Boter, margarine of olie, naar mijn ervaring maakt het voor het deeg allemaal niet zoveel uit, wel in de uiteindelijke smaak en bijv. de korst van het brood

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Water was zo'n dertig graden. Onderhand heb ik wel een tip gevonden dat je niet meteen al het water erbij doet maar een deel apart houdt een dat later bij mengt. Werkt dat ook of zou het gewoon te veel geweest zijn dan?

Volgende keer gaat inderdaad weer gewoon met de hand. Want als ik het goed begrijp begint het net zo plakkerig als wanneer het te veel gekneed is, dus feitelijk moet je daar precies tussen gaan zitten?
Het was nu zo erg en werd niet meer beter waardoor ik er van overtuigd ben dat het te ver was, maar dat zal ik nu nooit echt weten. :P

• Bockelaar
hoe lang had je gekneed dan? 40 minuten?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Bockelaar schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:58:
hoe lang had je gekneed dan? 40 minuten?
25 gok ik zo. Maar omdat het in de machine geen mooie bal was twijfel ik of die tijd überhaupt telt. :P

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:38:
Water was zo'n dertig graden. Onderhand heb ik wel een tip gevonden dat je niet meteen al het water erbij doet maar een deel apart houdt een dat later bij mengt. Werkt dat ook of zou het gewoon te veel geweest zijn dan?
Vooral dat ja.
Niet meteen al het water er bij kieperen, maar altijd wat achterhouden. Erbij kan wel, eraf niet. ;)

En kneden gaat prima hoor in een machine met kneedhaak (ik gebruik altijd de kneedhaak van m'n KitchenAid). Maar 5 tot 10 minuten levert al gewoon een prima resultaat.

De hoeveelheid vocht is natuurlijk ook afhankelijk van je omgevingscondities en het type bloem/meel. Zo merk ik bij volkoren spelt of rogge, dat het soms wat langer duurt voordat het vocht begint op te nemen.
Desnoods, als het te nat blijft, eetlepeltje bloem erbij.

En als de KitchenAid klaar is met kneden, laat ik de bol gewoon in de mengkom liggen, dek 'm af met folie en een bord erop als deksel.
Vervolgens een nachtje in de koude garage, of bij kamertemperatuur zoiets van 2 uur laten gaan.
2de rijs: deegbol uit de mengkom halen, voorzichtig wat duwen, niet meer fors kneden, in model brengen/opbollen, in mandje of al in een ingevette vorm doen en na laten rijzen.

Wit of volkoren broden zijn eigenlijk nog makkelijk.
Een stevig rogge zuurdesem; dat vereist wat meer finesse en geduld. :+

Mooie Plaatjes   

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19:40

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

Little kick!

Ik bak sinds maart 2018 mijn eigen brood aan het bakken met de broodbakmachine van Panasonic (SD-ZB2512KXE)

Maar sinds vorige week een Kitchenaid Artisan 175 mogen verwelkomen. *O* Niet meer met de hand kneden! wat een verademing. Bied de mogelijkheid om meer te experimenteren zonder alle moeite van het kneden. Zuurdesem heb in februari opgepakt, alleen de vrouw heeft niets met zuur brood (volkoren rogge desem) }:|

Inmiddels was ik uitgekeken op het zuurdesem en ik ben nu een moordenaar. :Y)

Het schijnt dat je een minder zuur desem kan maken met patentbloem, maar dat die een stuk moeilijker is om te laten leven.

Vrouwlief heeft mij dan wel weer en boek gegeven wat ik kan waarderen! <3

Heel holland bakt brood

gewoon een witbrood gemaakt en het resultaat mag er zijn! toch 1 van mijn mooiste broden tot nu toe gemaakt.

https://tweakers.net/ext/f/xHeg75EpEsKO66djIWcW0XxF/medium.jpg

Ik heb ook eindelijk eens geluisterd naar Jack en ben gaan opschrijven wat ik heb gedaan :X Na al die tijd aankloten gaat er nu misschien wat meer structuur in de kwaliteit van mijn eigen broden komen.

De broodbakmachine geeft wel constant kwaliteit natuurlijk :+

...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht een rare tip qua broodbakken, of liever gezegd tijdens het rijzen... ;)

Gebruik zelf altijd een kom, bakje, en sinds kort van die rieten mandjes (geeft een leuk patroontje) om het brood tijdens de 2de rijs te laten rusten.
Normaliter leg ik er een stukje helder folie over heen, of desnoods een plastic zak en dek het af met een wat zwaardere thee-/handdoek.

Tot ik ergens, heel toevallig, een tip tegenkwam; gebruik een badmuts! :+
Een badmuts? Ja, gewoon zo'n heel goedkoop dingetje, die heeft een elastieken rand en past prima over de vormen die ik gebruik om het deeg te laten rijzen. Zelfs over een ovalen rieten mandje werkt het prima.
Die badmutsjes kosten amper een paar cent per stuk (100 stuks voor een paar euro via AE). 1 keertje bestellen en je hebt genoeg voor jaren. :Y

Mooie Plaatjes   

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:49
Ik gebruik mijn Panasonic sd-2501 voor het kneden van mijn deeg.
Een keukenrobot is ooit een wens maar op zeer lange termijn.

Weet iemand hoeveel deeg je maximaal kunt laten kneden in de machine?

2250 WP Zuid PVoutput

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@MdO82 ik zou niet (ver) boven de standaardhoeveelheid zoals genoemd in de handleiding gaan. Dat is waar ie op gebouwd is lijkt mij.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nu overal structureel de bloem en het gist uitverkocht lijkt te zijn had ik hier wel wat meer activiteit verwacht :+

Men is dus niet massaal aan het zelf bakken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
franssie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:39:
Nu overal structureel de bloem en het gist uitverkocht lijkt te zijn had ik hier wel wat meer activiteit verwacht :+

Ik dacht hetzelfde toen ik het topic weer omhoog zag komen, maar dat was jij dus. _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Nu online

Sorry, heb hier 10 x 1 kg volkorenmeel gehamsterd met bijbehorende hoeveelheid gedroogde gist. Voor het geval ik ziek wordt en niet naar de winkel mag.

600 ml water op 1 kg volkorenmeel 10 g zout en 2 zakjes gedroogde gist. Ga ermee aan de slag in geval van nood of wanneer deze epidemie over is.

• 8088
  • Niet online
M'n oven is kapot :(

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heb je geen BBQ ;)

Zonder oven zitten is wel klote, dat ding staat hier bijna dagelijks aan (maar ik bal zelf te weinig brood).

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Nu online
franssie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:32:
[...]

Heb je geen BBQ ;)

Zonder oven zitten is wel klote, dat ding staat hier bijna dagelijks aan (maar ik bal zelf te weinig brood).
Waarom koop je niet een losse kleine via internet? Had altijd een kleine tefal en daar paste precies het blik in. En bovendien, omdat hij klein is, is hij ook snel op temperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
franssie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:32:
Heb je geen BBQ ;)

Een beetje braadpan kan ook prima als oven dienen. Je wordt vindingrijk van vakantieparken. :+

• 8088
  • Niet online
Helaas niet.
aljooge schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:37:
Waarom koop je niet een losse kleine via internet?
Die hebben een waardeloze isolatie en te weinig capaciteit voor m'n Dutch oven, zowel qua warmte als ruimte. Brood bakken in blik vind ik maar niks.

Ben me nog aan het beraden, maar m'n volgende wordt waarschijnlijk een Rofco. Dan kan ik minimaal twee broden tegelijk bakken en heb ik ook geen gietijzeren pan meer nodig.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:01

|Zelf aan het bakken als altijd de laatste maanden. Gewoon volkorenbrood, maisbrood, of in het weekend (volkoren) kaiserbroodjes oid.

Wel nog wat meel en gist besteld omdat ik nog een kilo of 4 op voorraad had. Nu is er weer 10 kg onderweg, kan ik weer ff vooruit :P

• GoeiedagEem
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21:19
Gonadan schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:52:
[...]

Een beetje braadpan kan ook prima als oven dienen. Je wordt vindingrijk van vakantieparken. :+
Hoe dan? Als je zo'n pan op het fornuis zet dan heb je alle warmte van onderen, het resultaat lijkt me wel eetbaar, maar niet heel prettig qua keiharde onderkant van je brood.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
GoeiedagEem schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:16:
Hoe dan? Als je zo'n pan op het fornuis zet dan heb je alle warmte van onderen, het resultaat lijkt me wel eetbaar, maar niet heel prettig qua keiharde onderkant van je brood.
Niet te hoog vuur, liefst iets van een vlamverdeler wanneer mogelijk. En iets van een verhoger of zelfs hitteschild gebruiken zodat je de bodem niet raakt en de directe stralingswarmte beperkt.
Het daar verschillende methoden voor gebruikt. Isolerend bestek, bordjes, roostertjes. Beetje MacGyveren met keukenspul.
Overigens ga ik niet beweren dat het net zo goed gaat als een oven hoor, het is gewoon behelpen. Maar als laatste redmiddel kán het wel.

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

GoeiedagEem schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:16:
[...]

Voor platbroden werkt dat wel heel goed. Je maakt dan eerst normaal brooddeeg. Dat rol je met een deegroller uit tot een dunne schijf, zeg maar een soort pannekoek. Even bakken aan beide kanten en je hebt een heerlijke broodschijf zoals ook voor bijvoorbeeld een Turkse pizza gebruikt wordt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Yucon schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:09:
[...]

Voor platbroden werkt dat wel heel goed. Je maakt dan eerst normaal brooddeeg. Dat rol je met een deegroller uit tot een dunne schijf, zeg maar een soort pannekoek. Even bakken aan beide kanten en je hebt een heerlijke broodschijf zoals ook voor bijvoorbeeld een Turkse pizza gebruikt wordt.
Zit je dan niet meer richting naanbrood of gewoon turks brood? Een Turkse pizza (lahmacun) is echt maximaal pannenkoekdikte en kan je gewoon oprollen. Meer een wrap dan platbrood.

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19:40

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

Even offtopic (soort van)

Ik heb met de kerst een boek gekregen van mijn vrouw :D

Het boek is `Kookschool brood en banket` Het is een enorm groot, dik en mooi boek, heerlijk vol informatie en goed uitleg en prachtige afbeeldingen. Is in de aanbieding geweest voor de spotprijs van 12,50 echt ver onder zijn (in mijn ogen) waarde.

EAN : 9789021565552

Het boek is lastig te krijgen en vooral gericht op frans brood, maar mocht je deze tegen het lijf lopen. laat hem niet liggen!

Inmiddels ben ik begonnen om mijn eigen Bacterie te kweken om de tijd van de COVID-19 uit te zingen
Mijn vorige bacterie-kolonie heb ik professioneel om zeep geholpen })

Ik kan niet wachten om mijn franse Baguette te maken : D

Oh ja, en meel haal je natuurlijk bij de molen :9
(zelf denk ik wel een kilo of 40 op voorraad op dit moment :X ) Ik koop altijd zakken van 25 KG :+ dus dat was geen hamster gedrag, althans, niet voor mij :+

https://tweakers.net/i/cQkfBSkGPPfSSu9Dm1vdV6gA9i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBZC44UZIb475yNeeGqyIJPm.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 9% gewijzigd door gekke-gerrit op 30-03-2020 14:19]

...

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Gonadan schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Zit je dan niet meer richting naanbrood of gewoon turks brood? Een Turkse pizza (lahmacun) is echt maximaal pannenkoekdikte en kan je gewoon oprollen. Meer een wrap dan platbrood.
Klopt. Echt zo dun, dat gaat geweldig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Yucon schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:42:
Klopt. Echt zo dun, dat gaat geweldig.
Ja maar dan zit ik elke dag aan de dunner met lammeschoen, en ik las net nog wel dat op de IC veel mensen met overgewicht liggen. :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Laatst online: 21:27

Boudewijn

omdat het kan

Wegens gebrek aan andere materialen heb ik een begin voor een desem gemaakt.

Weckpot (Die staat nu zonder rubber 'dicht', zodat hij kan ademen).
100gram speltbloem
100gram water van 30C
Plan:
http://www.bisschopsmolen.../basisrecept-eigen-desem/

Morgen iets bijvoeren, hopelijk deze week met wat roggemeel. (in bestelling bij een molen, als het goed is). Ik weet dat tarwe/spelt moeilijker is dan rogge, ik vermoed omdat er minder suikers in zitten (en je dus meer concurrentie kunt hebben van schimmels ed). Doelstelling is een desempje maken voor brood of pizza.

Ik zit nu minstens 14 dagen thuis (vriending heeft covid-verschijnselen, dus ik mag minstens 2 weken niet naar werk).

[Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 30-03-2020 18:15]

• wiemelen
  • Laatst online: 08-04 23:04
Ik bak nu al sinds lange tijd "brood met weinig kneden" in een Dutch oven.
Het brood heeft een lekkere harde korst en is elastisch maar toch stevig.
Ook na 1,5 - 2 dagen ook nog lekker en goed eetbaar.
De resultaten zijn i.i.g. beter dan de recepten "brood zonder kneden" die ik geprobeerd heb.
Die broden waren net iets te stevig/vast van structuur en moest je echt wel binnen een dag opeten.

Nu heb ik 2 vraagjes i.v.m. de Dutch oven:

1) Ik gebruik bakpapier om het deeg in de Dutch oven te bakken.
Bestaat er ook een alternatief voor bakpapier dat ik makkelijk kan herbruiken?
Mijn vrouw heeft dunne rubberachtige matten die ze op een bakplaat legt als ze koekjes bakt.
Maar die dingen vind ik niet in een rond formaat voor de Dutch oven. Iemand enige suggestie?

2) Als ik een ronde Dutch oven gebruik, kan ik maar 1 brood tegelijkertijd bakken.
De oven is immers niet groot genoeg om er zo 2 naast mekaar te krijgen.
Bestaan er ook rechthoekige Dutch ovens (géén ovale) die groot genoeg zijn voor een degelijk formaat brood?
Edit : De oven is breed genoeg om 2 rechthoekige bakvormen waarin een "normaal" brood past, naast mekaar te plaatsen.

Alvast bedankt voor enige reactie!

[Voor 5% gewijzigd door wiemelen op 30-03-2020 23:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 8088
  • Niet online
wiemelen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:04:
1) Bestaat er ook een alternatief voor bakpapier dat ik makkelijk kan herbruiken?
Géén bakpapier gebruiken.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@wiemelen
Even een vraagje terug : welk recept gebruik jij? Kan je dat delen?

Er bestaat een gietijzeren versie van de braadslee, in mijn oven zouden er daarvan twee naast elkaar passen (het model dat ik heb dan). Mijn model is echter maar 5 of 6 cm hoog en er past geen deksel op. In een oven zou dat kunnen werken, op een fornuis niet. Met vier stuks zou je er eentje bovenop kunnen zetten als deksel.

edit: en zonder je recept en formaat oven kan niemand iets zinnigs zeggen over wat wel of niet past verder.

[Voor 11% gewijzigd door franssie op 30-03-2020 23:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiemelen
8088 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:11:
[...]

Géén bakpapier gebruiken.
:) inderdaad te proberen ... had ik misschien eerst moeten doen vooraleer de vraag te stellen.
maar in alle Dutch oven recepten die je vindt, gebruiken ze bakpapier ... dus heb ik de aanname gemaakt dat ze dat niet voor niets doen.
Even een vraagje terug : welk recept gebruik jij? Kan je dat delen?
500g bloem (meestal gebruik ik 350g meergranen en 150g wit ... maar dat hangt af van je smaak)
9g zout
9g droge gist
350ml water

ingrediënten meng ik dan met een lepel en laat ik 30m rusten met doek erover.
na 30m deeg wat besprenkelen met witte bloem en een paar minuten licht kneden (doe ik in de kom)
6 tot 10 uur laten rusten in een kom met doek erover
daarna opbollen en nog eens 2 uur laten rusten
30m in Dutch oven met deksel erop (op bakpapier)
18m in Dutch oven zonder deksel en zonder bakpapier.

• 8088
  • Niet online
Zeker! Zelfs met een veel natter deeg dan het jouwe zal dat prima gaan. Zolang je pan maar heet genoeg en onbeschadigd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Met Dutch Oven bedoelen jullie gewoon braadpan toch?

• 8088
  • Niet online
In de context van broodbakken doel ik inderdaad op een braadpan van gietijzer zonder emaille. Ik heb trouwens nog nooit iemand bakpapier in zo'n ding zien gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:57

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

8088 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:22:
In de context van broodbakken doel ik inderdaad op een braadpan van gietijzer zonder emaille. Ik heb trouwens nog nooit iemand bakpapier in zo'n ding zien gebruiken.
We hebben het inderdaad niet over het scheetjes laten onder de lakens ;)

Maar oorspronkelijk is het toch inderdaad een puur gietijzeren pan die aan hengsels boven een kampvuur hangt? Ik kan me wel iets voorstellen bij dat bakpapier om te voorkomen dat de onderkant van het brood aan de pan blijft kleven. Tenzij je goed insmeert met boter of olie.

Specs

• 8088
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:31:
Maar oorspronkelijk is het toch inderdaad een puur gietijzeren pan die aan hengsels boven een kampvuur hangt?
Volgens mij wel, met goed afsluitende deksel. Sommigen hebben trouwens ook pootjes, zodat je ze in/op het vuur kunt zetten zonder het vuur te doven.

Op Wikipedia worden ook dunnere, geëmailleerde pannen genoemd, maar die lijken me niet echt geschikt voor het bakken van brood. En ook niet om in te braden.
Ik kan me wel iets voorstellen bij dat bakpapier om te voorkomen dat de onderkant van het brood aan de pan blijft kleven. Tenzij je goed insmeert met boter of olie.
Zodra het deeg de pan in gaat zal het inderdaad even kleven. Maar zolang je de pan daarna rustig beweegt zodat het deeg niet scheurt, dan zal het deeg vanzelf door de hitte en garing loskomen.

[Voor 14% gewijzigd door 8088 op 31-03-2020 14:16]

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:57

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

8088 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:11:
[...]

Volgens mij wel, met goed afsluitende deksel. Sommigen hebben trouwens ook pootjes, zodat je ze in/op het vuur kunt zetten zonder het vuur te doven.

Op Wikipedia worden ook dunnere, geëmailleerde pannen genoemd, maar die lijken me niet echt geschikt voor het bakken van brood. En ook niet om in te braden.
Ik heb een gietijzeren Cuisinova zonder email laag die zo als dutch oven te kwalificeren valt denk ik.
[...]

Zodra het deeg de pan in gaat zal het inderdaad even kleven. Maar zolang je de pan daarna rustig beweegt zodat het deeg niet scheurt, dan zal het deeg vanzelf door de hitte en garing loskomen.
Ik begrijp wat je bedoeld, ik heb net het deeg voor het naanbrood voor vanavond bij de Curry gekneed. Zou eigenlijk in de oven, of nog beter in een tandoori moeten maar ik pak meestal een grote DeBuyer op hoog vuur. Geen boter of olie en inderdaad komt het brood al snel los van de pan als je eventjes lichtjes schud.

Specs

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
bvk schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:31:
We hebben het inderdaad niet over het scheetjes laten onder de lakens ;)
Dacht al. :P
Maar oorspronkelijk is het toch inderdaad een puur gietijzeren pan die aan hengsels boven een kampvuur hangt? Ik kan me wel iets voorstellen bij dat bakpapier om te voorkomen dat de onderkant van het brood aan de pan blijft kleven. Tenzij je goed insmeert met boter of olie.
Oorspronkelijk is het gewoon een braad/sudder/whateverpan van gietijzer. Initieel in/op open vuur, later op een fornuis. Wij hebben het als braadpan doorontwikkeld en zijn ook andere materialen gaan gebruiken. Maar net zoals in veel onderwerpen is het tegenwoordig ook in de kookwereld retehip om overal extra leenwoorden te gebruiken ook al wordt het er niet duidelijker van. ;)

Qua plakken is het toch niet anders dan wat in het pannentopic ook vaak langs komt? Mensen schrikken snel als iets vast plakt omdat ze antiaanbak gewend zijn, maar meestal komt het vanzelf weer los als je gewoon even geduld hebt.

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

8088 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:22:
Dat is wel wat ik doe, gewoon bal deeg op bakpapier middenin de voorverwarmde ( IKEA Senior) pan droppen en deksel erop.
Geeft bij mij geen problemen of vreemd resultaat. Scheelt ook schoonmaakwerk van de pan.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• GoeiedagEem
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21:19
Volgens mij wordt dit vaak met bakpapier gedaan omdat het deeg aanzienlijk natter is dan het deeg van een "gewoon" brood. Daarnaast is de braadpan natuurlijk loeiheet door het voorverwarmen, dus ff laten zakken via een stukje bakpapier is gewoon handiger. Heeft inderdaad niet zoveel te maken met het aanbakken of vastplakken.

• 8088
  • Niet online
leon0013 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:31:
Geeft bij mij geen problemen of vreemd resultaat.
Het zal geen problemen geven, maar het is mijns inziens volstrekt overbodig. Behalve dan wellicht om je handen te beschermen zoals @GoeiedagEem aangeeft.
GoeiedagEem schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:34:
Volgens mij wordt dit vaak met bakpapier gedaan omdat het deeg aanzienlijk natter is dan het deeg van een "gewoon" brood.
Ik ondervind geen enkel probleem met een bakkerspercentage van 80% zonder bakpapier.
Daarnaast is de braadpan natuurlijk loeiheet door het voorverwarmen, dus ff laten zakken via een stukje bakpapier is gewoon handiger.
Dat zou kunnen. Als ik een diepe pan gebruik leg ik het brood er met de hand in. Als de deksel zich ervoor leent (plat van boven, geen hengsel), dan zou je deksel en pan ook om kunnen draaien zodat je geen hoge rand hebt.
Gonadan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:56:
Qua plakken is het toch niet anders dan wat in het pannentopic ook vaak langs komt? Mensen schrikken snel als iets vast plakt omdat ze antiaanbak gewend zijn, maar meestal komt het vanzelf weer los als je gewoon even geduld hebt.
Exact.
wiemelen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:04:
2) Bestaan er ook rechthoekige Dutch ovens (géén ovale) die groot genoeg zijn voor een degelijk formaat brood?
Zoiets? https://www.petromax.de/en/px-produkte/loaf-pan-with-lid-k4/

[Voor 12% gewijzigd door 8088 op 31-03-2020 16:02]

• wiemelen
Staat thuis al ... is echter wat aan de smalle kant om een mooi brood te bakken.
Is trouwens een Dutch oven zonder emaille.
Wij gebruiken momenteel eentje met van Lecreuset.
https://tweakers.net/i/9wdiA0LKXFtyC1gQTPs0IBPsPps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McouIp0tT9KDTUdfuvt7kIGZ.jpg?f=fotoalbum_large

• ronnym
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21:44
[b]wiemelen in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"

2) Als ik een ronde Dutch oven gebruik, kan ik maar 1 brood tegelijkertijd bakken.
De oven is immers niet groot genoeg om er zo 2 naast mekaar te krijgen.
Bestaan er ook rechthoekige Dutch ovens (géén ovale) die groot genoeg zijn voor een degelijk formaat brood?
Edit : De oven is breed genoeg om 2 rechthoekige bakvormen waarin een "normaal" brood past, naast mekaar te plaatsen.

Alvast bedankt voor enige reactie!
Heb je deze al gezien: https://www.vuurenrook.nl...f-n-bread-dutch-oven.html

• wiemelen
Hey deze kende ik nog niet :)
Van de lengte (27 cm) en breedte (12 cm) moet ik denk ik 1 cm aftrekken om de binnenmaten te bepalen (is i.i.g. zo met de Petromax die we hier hebben.
Dat zijn maten die al in de goede richting gaan.
Maar weet je toevallig ook of de wanden schuin naar binnen lopen? Op de foto's lijkt het wel zo te zijn.
Is ook zo bij de Petromax waar er op de bodem maar net 8cm overblijft, wat toch weer net te weinig is voor een brood.

@8088 : Heb net een brood gebakken zonder bakpapier. Resultaat is echter minder dan mét bakpapier.
Het brood is minder hoog opgekomen en is veel ongelijkmatiger van vorm.
Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn. Ik ga het i.i.g. later deze week nogmaal zonder proberen.

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

8088 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Het zal geen problemen geven, maar het is mijns inziens volstrekt overbodig. Behalve dan wellicht om je handen te beschermen zoals @GoeiedagEem aangeeft.

[...]

Ik ondervind geen enkel probleem met een bakkerspercentage van 80% zonder bakpapier.

[...]
Ik neem aan dat je waterpercentage bedoelt?

Ik zit zelf ook rond de 80% en heb sinds gisteren weer deeg klaarstaan.( een of andere reden is brood bakken geen weekeind aangelegenheid momenteel :) )

Ik zal straks eens proberen om alleen de bebloemde deegbal in de pan te doen zonder bakpapier.
Ik gebruik de bakpapier inderdaad zoals beschreven ook als "gereedschap" om het deeg te hanteren bij het in de overn plaatsen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of je legt gewoon wat zaden/graankorrels op de bodem.

Wat geplette havervlokken, sesamzaad, grof maismeel, e.d. Het werkt allemaal prima als anti-aanbak-kleef laag. :Y

Zelfs hele 'kleverige' broden, zoals een kwark/honingbrood kunnen ook prima in zo'n ouderwetse zwarte plaatstalen broodvorm:

https://live.staticflickr.com/7849/45886899145_1fabb5dec7_c.jpg

Ik gebruik die vormen al zoiets van 20 jaar. En ze worden, door het veelvuldige gebruik, alleen maar beter qua anti-aanbak eigenschappen.

Het Oostenrijkse Riess levert zwaar geëmailleerde bakvormen, in allerlei soorten en maten.
Ook prima geschikt om broden in te bakken. En dankzij de dikke emaille laag, anti-kleef! Maar wel altijd ff invetten/bestuiven. Dat doet een bakker zelf ook.

zie hier hun collectie:
https://www.riess.at/prod...r&wpf=1&verwendung=backen

[Voor 76% gewijzigd door ehtweak op 01-04-2020 11:09]

Mooie Plaatjes   

• 8088
  • Niet online
leon0013 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:14:
Ik neem aan dat je waterpercentage bedoelt?
Jep.

• ronnym
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21:44
wiemelen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:52:
[...]

Hey deze kende ik nog niet :)
Van de lengte (27 cm) en breedte (12 cm) moet ik denk ik 1 cm aftrekken om de binnenmaten te bepalen (is i.i.g. zo met de Petromax die we hier hebben.
Dat zijn maten die al in de goede richting gaan.
Maar weet je toevallig ook of de wanden schuin naar binnen lopen? Op de foto's lijkt het wel zo te zijn.
Is ook zo bij de Petromax waar er op de bodem maar net 8cm overblijft, wat toch weer net te weinig is voor een brood.

@8088 : Heb net een brood gebakken zonder bakpapier. Resultaat is echter minder dan mét bakpapier.
Het brood is minder hoog opgekomen en is veel ongelijkmatiger van vorm.
Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn. Ik ga het i.i.g. later deze week nogmaal zonder proberen.
ik heb ze zelf niet dus zou daar geen antwoord op kunnen geven.

Bel ze eens. Ze bieden hele goede service

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@ehtweak @8088

https://tweakers.net/i/JBpyz7A3PQkUoIZe6H3IZvox1KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIEMokPnZ4LOMBczb1xQ6Z95.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat zonder bakpapier niet onaardig, iets meer bloem gebruikt voor de korst en gebroken lijnzaad eronder.
Het hanteren van het (erg slappe,natte en zachte) deeg is wel een stukje lastiger zonder papier.

Hij plooide met het in de pan leggen dubbel. je ziet de vouw en de punt zitten. Verder niets mis mee en geeft ook wel een mooi effect.

Qua schoonmaken valt het me niet tegen. Pan brandt ook niet echt aan, dat had ik wel een beetje verwacht.

• 8088
  • Niet online
leon0013 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:34:
Het hanteren van het (erg slappe,natte en zachte) deeg is wel een stukje lastiger zonder papier.
Oefening baart kunst ;) Ziet er goed uit!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Mijn desemstarter is nu naar dag3 gegaan. Ben begonnen met 100gr water en 100gr speltbloem (rogge kan ik pas zaterdag as. krijgen).
Dag2 50 van beide erbij gedaan.
Dit ga ik een week volhouden, dan hebben we hopelijk een mooi desempje.

https://tweakers.net/i/l-IUVA6Q_6IiiAXQsDoXY5PFYPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ow9Pp7aw1WcHABgdRLTeDo9.jpg?f=fotoalbum_large

Het desem zit in een goed schoongemaakte weckpot. Dag1+2 stond hij iets open.
Net heb ik hem gesloten en staat hij op de verwarming. Foto is van uurtje na het bijvoegen van bloem+water, er beginnen nu weer wat luchtbellen (CO2 hoop ik O-) ) te onstaan.

Klopt dit een beetje?

[Voor 57% gewijzigd door Boudewijn op 01-04-2020 22:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wiemelen
Afgelopen dagen 2 broden gebakken, zonder bakpapier in de Dutch oven.
Brood zag er telkens minder mooi uit dan mét bakpapier.
Gaat minder egaal en minder hoog op tijdens het bakken.
Dus ik maak voorlopig opnieuw de overstap naar bakpapier :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Grappig, alsof ze meeleest maar dit vat het ook wel leuk samen:
https://www.kokenmetkarin.../21/supermakkelijk-brood/

Over broodbakken in een braadpan, wel uit de oven maar ik denk dat het op een pitje ook wel kan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Net mijn tweede zelfbouwbrood gebakken, na deze week gehamsterd te hebben en vandaag een rijsmandje en busblik gekocht te hebben.

Ik had bieslook over, want de bieslook thuis liep fors uit. Daar moet iets mee ;). Ook heb ik besloten beter te willen leren bakken in de periode dat ik door de corona-crisis wat meer tijd over heb ;).

Dit is het recept:
https://uitdekeukenvanard...lookbieslookbroodjes.html

Maar ik wilde 1 groot rustiek brood maken in plaats van kleine puntjes. Pizzasteen (gewoon een dunne, uit een ooni) in de oven en de oven op 230C gezet om goed door te warmen. Recept met een standmixer uitgevoerd en op het eind de boter ook bijgegooid.
Opgepunt laten rijzen in een grote mengkom, dat viel me iets tegen qua volume (de melk was wat koud), daarom nog even in een 40c oven door laten rijzen.

Daarna de lucht eruit geslagen en voor de 2e rijs in het rijsmandje gedaan. Note to self: volgende keer eerst wat griesmeel/maismeel/bloem in het mandje. Het deeg kwam er dus slecht uit, ik heb alles zo goed en zo kwaad als het ging op het aanrecht uitgestort, en er een nette bol van gemaakt met genoeg oppervlaktespanning. Daarna op de pizzasteen en kort ingesneden. Aflakken met geklutst ei + sesamzaad en gaan met die banaan.
Na 10 mins was de korst al mooi bruin dus heb ik de oven naar 200C teruggezet. Alleen hoe hoor je dan wanneer hij gaar is? Ik had eigenlijk gewoon een BBQ thermometer erin moeten jassen, maarja dat bedenk je later.
Na een uur eruit gehaald en dit is het resultaat:

https://tweakers.net/i/ylS1XqtYTpsD8EQQj0EuulsVe0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDIkpwAMXx2rC7Hq72uiQ99r.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/QoU8kFqfvnghMUKCIHO0nPLbs0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2rinhdPe4vkcaHmA68XeXp0.jpg?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/bh2E0RSIMzFtoW8X3jo8yA6HF0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq7bBZLVBB9vGlJhJ5UyJ1OC.jpg?f=fotoalbum_large

Evaluatie: iets te lang gebakken, de korst is iets te dik. Niet heel storend maar je merkt het wel.
Smaak is goed, brood is ook niet te groen geworden. 2 tenen knoflook does the trick :).
Rijsmandje volgende keer goed bestuiven.

Gebruikt bloem: Witbrood van Soubry. Gist: Ekoplaza instantgist.

[Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 03-04-2020 00:59]

• wiemelen
Boudewijn schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:59:
Alleen hoe hoor je dan wanneer hij gaar is?
Als je het brood eruit haalt en je klopt erop van de onderkant, moet het hol klinken.
En dan idd nog wat experimenteren met de dikte van de korst.
Hier thuis hebben we deze graag dik.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat had ik ook al gevonden maar in het midden klonk hij dus minder hol dan aan de rand. Na een uur toch maar de keuze gemaakt brood eruit te halen en hij was prima.

Dank iig voor de tip.

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:14

mutsje

Certified Prutser

*knip* Spam

[Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 03-04-2020 14:02]

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:14

mutsje

Certified Prutser

*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende mod toe. Hier is het offtopic.

[Voor 74% gewijzigd door Yorinn op 03-04-2020 14:30]

• LEX63
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 07-04 09:31
In verband met de Corona crisis heb ik een broodbakmachine gekocht zodat ik zo min mogelijk de deur uit hoef, ik behoor tot de risico groep.

Ik ben nu bezig met me 5e brood.

Het resultaat is goed tot zeer goed, wat mij opvalt is dat zelf gebakken brood de volgende dag al 3 dagen oud lijkt te zijn. Mijn eerste brood was natuurlijk een mislukking.

Ik zoek een recept met betaalbare ingrediënten die het brood langer houdbaar maakt.

Ik zag op het internet broodverbeteraars die nogal prijzig zijn.

Ik las iets van vet of olie toevoegen aan het deeg, maar er word niet vermeld hoeveel?

Als er een recept is verneem ik dit graag.

[Voor 17% gewijzigd door LEX63 op 04-04-2020 15:23]

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08-04 23:01
LEX63 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:53:
In verband met de Corona crisis heb ik een broodbakmachine gekocht zodat is zo min mogelijk de deur uit hoef, ik behoor tot de risico groep.

Het resultaat is goed tot zeer goed, wat mij opvalt is dat zelf gebakken brood de volgende dag al 3 dagen oud lijkt te zijn.

Ik zoek een recept met betaalbare ingrediënten die het brood langer houdbaar maakt.
Waarom wil je hem langer houdbaar maken?
Je kan toch ook elke dag een verse bakken?

[Voor 4% gewijzigd door duvekot op 04-04-2020 10:07]

• LEX63
Bedankt voor uw reactie.

Ik eet niet altijd een heel brood op.

Ik ben nog zoekende naar een goed recept. Ik weet dat ik nog veel moet experimenteren. En er zal ongetwijfeld nog wel wat mis gaan.

Al doende leert men.
duvekot schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:07:
[...]

Waarom wil je hem langer houdbaar maken?
Je kan toch ook elke dag een verse bakken?

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

LEX63 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:10:
Bedankt voor uw reactie.

Ik eet niet altijd een heel brood op.

[...]
Dan bak je toch gewoon een kleiner brood?

Doe ik ook wel eens.. 250 gram of zo. Dat zijn een paar sneetjes.

Appeltaart is lekker!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

LEX63 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:53:
In verband met de Corona crisis heb ik een broodbakmachine gekocht zodat is zo min mogelijk de deur uit hoef, ik behoor tot de risico groep.

Ik ben nu bezig met de 5 brood.

Het resultaat is goed tot zeer goed, wat mij opvalt is dat zelf gebakken brood de volgende dag al 3 dagen oud lijkt te zijn. Mijn eerste brood was natuurlijk een mislukking.

Ik zag op het internet broodverbeteraars die nogal prijzig zijn.

Ik las iets van vet of olie toevoegen aan het deel maar niet hoeveel.

Als er een recept is verneem ik dit graag.
In mijn ervaring blijft brood dat je met de hand bakt in een cakevorm langer vers, mits je wel het direct uit het blik haalt en op z'n kant legt zodat het kan drogen. Wat meespeelt is dat je bij zo'n vorm ook meer bovenkant dan zijkant hebt.

Mocht met de hand kneden je te zwaar zijn kun je dat ook door je broodbakmachines laten doen en het deeg alsnog in een normale vorm in een oven zetten.

Mijn recept:
200 gr patentbloem
350 gr volkorenbloem
50 gr gemengde pitten
1 zakje gist
8,5 gram zout (er zijn speciale weegschaaltjes voor dit soort kleine hoeveelheden mocht je die niet hebben)
280-290 gr lauwwarm water
2 eetlepels olie

Dan goed kneden. Ik doe het maar 5 minuten en dat is korter dan voorgeschreven, maar aan het resultaat te zien is het wel voldoende, dan 45 minuten laten rijzen, in de vorm doen, weer 15 minuten laten rijzen en dan 45-50 minuten in een niet voorverwarmde oven op 200 graden. Onderin de oven zet je een metalen bakje met water. En voor het brood de oven ingaat snij je het op een paar plaatsen goed in zodat het ruimte heeft om verder te rijzen.

[Voor 3% gewijzigd door Yucon op 04-04-2020 11:09]

• LEX63
Bedankt voor de TIP.

Ik moet het volume een beetje aanpassen deze broodbakmachine bakt broden tot 750gram

Een broodbakmachine kneed altijd zelf het deeg.

Ik ga hier binnenkort mee aan de slag.

Hieronder afbeeldingen van mijn broodbakmachine dan heb je een idee waarover ik het heb.

https://www.princesshome....um/01.152007.01.001_1.jpg
https://www.gebruikershan...bestanden1/793643/bg4.png
Yucon schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:07:
[...]

In mijn ervaring blijft brood dat je met de hand bakt in een cakevorm langer vers, mits je wel het direct uit het blik haalt en op z'n kant legt zodat het kan drogen. Wat meespeelt is dat je bij zo'n vorm ook meer bovenkant dan zijkant hebt.

Mocht met de hand kneden je te zwaar zijn kun je dat ook door je broodbakmachines laten doen en het deeg alsnog in een normale vorm in een oven zetten.

Mijn recept:
200 gr patentbloem
350 gr volkorenbloem
50 gr gemengde pitten
1 zakje gist
8,5 gram zout (er zijn speciale weegschaaltjes voor dit soort kleine hoeveelheden mocht je die niet hebben)
280-290 gr lauwwarm water
2 eetlepels olie

Dan goed kneden. Ik doe het maar 5 minuten en dat is korter dan voorgeschreven, maar aan het resultaat te zien is het wel voldoende, dan 45 minuten laten rijzen, in de vorm doen, weer 15 minuten laten rijzen en dan 45-50 minuten in een niet voorverwarmde oven op 200 graden. Onderin de oven zet je een metalen bakje met water. En voor het brood de oven ingaat snij je het op een paar plaatsen goed in zodat het ruimte heeft om verder te rijzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LEX63
Ik heb het helemaal gehad met die Hamster idioten.

Ik gruwel van het IKKE, IKKE en de rest kan stikken mentaliteit.

Ik ben 6 winkels af geweest voor meel en gist.

Vergeet het maar alles is uitverkocht en van gist verwachten ze voorlopig ook geen levering meer.

Wanneer gaan de mensen weer eens normaal inkopen doen.

Echt ongelooflijk.

Ik kan weer brood gaan kopen.

Als iemand nog een betaalbaar adres weet.

[Voor 5% gewijzigd door LEX63 op 05-04-2020 14:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LEX63 (ik heb het al vaker genoemd)
Maar check eens bij een turkse winkel/slager! Die hebben vaak nog diverse meelsoorten liggen en de welbekende 'Bruggeman' gist.
Afgelopen zaterdag zag ik het wederom nog op voorraad. :Y

Ik zoch namelijk bij de Lidl een pak boekweitmeel (was de weekaanbieding) maar die was al in alletwee de filialen weg!
En bij de turkse slager gewoon nog een pak boekweit gehaald. d:)b

De Lidl had trouwens nog wel pakken biologische tarwe en spelt bloem en -meel liggen!

En als ik, online, check bij b.v. Pit&Pit zie ik dat veel soorten bloem/meel, of op voorraad zijn, of binnen een week leverbaar zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

LEX63 schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:51:
Ik heb het helemaal gehad met die Hamster idioten.

Ik gruwel van het IKKE, IKKE en de rest kan stikken mentaliteit.

Ik ben 6 winkels af geweest voor meel en gist.

Vergeet het maar alles is uitverkocht en van gist verwachten ze voorlopig ook geen levering meer.

Wanneer gaan de mensen weer eens normaal inkopen doen.

Echt ongelooflijk.

Ik kan weer brood gaan kopen.

Als iemand nog een betaalbaar adres weet.
Hanos, ekoplaza en de lokale molen waren hier de succesfactoren in mijn gist-en-meel-verkrijgplan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LEX63
Ik ben bij

AH, Dirk, Aldi, Lidl, Deen, Jumbo, Plus, geweest. Bij plus kon ik nog broodmix kopen wel duur maar beter dan niet te koop. Ik ga morgen even naar de Turkse winkel hier in de buurt.

Ik ga ook zo weer even een rondje doen op het internet.

Al vast bedankt.
ehtweak schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:09:
@LEX63 (ik heb het al vaker genoemd)
Maar check eens bij een turkse winkel/slager! Die hebben vaak nog diverse meelsoorten liggen en de welbekende 'Bruggeman' gist.
Afgelopen zaterdag zag ik het wederom nog op voorraad. :Y

Ik zoch namelijk bij de Lidl een pak boekweitmeel (was de weekaanbieding) maar die was al in alletwee de filialen weg!
En bij de turkse slager gewoon nog een pak boekweit gehaald. d:)b

De Lidl had trouwens nog wel pakken biologische tarwe en spelt bloem en -meel liggen!

En als ik, online, check bij b.v. Pit&Pit zie ik dat veel soorten bloem/meel, of op voorraad zijn, of binnen een week leverbaar zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bockelaar
welkoop verkoopt ook droge gist, en de soezieproducten als je daarvan houdt. Ik heb daar iig gist kunnen scoren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08-04 23:01
Wat ik begrepen heb is dat er nu 4x keer meer vraag is naar meel/bloem. Maar de capaciteiten om consumenten verpakkingen te maken zijn daar niet op berekend .. en daardoor kunnen de bedrijven gewoon niet sneller leveren dan dat ze nu doen.
Daarnaast moeten ze ook nog zorgen dat de normale levering richting de bakkers door blijft gaan. Dus ze kunnen ook niet heel snel veel meer gaan leveren voor consumenten.

Er is gelukkig nog ruim voldoende beschikbaar .... Ze kunnen het dus niet verpakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

wiemelen schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:48:
Afgelopen dagen 2 broden gebakken, zonder bakpapier in de Dutch oven.
Brood zag er telkens minder mooi uit dan mét bakpapier.
Gaat minder egaal en minder hoog op tijdens het bakken.
Dus ik maak voorlopig opnieuw de overstap naar bakpapier :)
Bak mijn no knead's ook zonder bakpapier, en geen enkel probleem eigenlijk.
Gebruik een 26cm creuset, Maar na het opnieuw kijken van de Chef show zit ik er nu aan te denken om ook een Lodge Combo Cooker te halen.

Binnenkort ook maar beginnen aan een Starter.

[Voor 9% gewijzigd door Bokkie op 06-04-2020 17:18]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Brood nr3 gemaakt., naar recept van: http://www.breadscheduler.../5bac85f720211052e0b703f1

Hierbij had ik echt het idee dat het niet goed ging komen. Het recept kneedt niet, dus ik ook niet. Of ben ik gek?
na het rijzen was de boel amper gerezen en had ik een grote bol enorm plakkerige troep.

Heb toen besloten er een half zakje gist bij te gooien, het in de KA door te kneden en daarna even in een 40C oven te zetten, daarna nog 3 uur te laten staan. Toen had ik een mooi gerezen hoop deeg, wel nog erg plakkerig.

Pizzasteen in de oven en naar de 230C. Brood erop, aflakken met wat ei en sesam en na 15 mins de temperatuur naar 210.

Let aub niet op de zooi om op het aanrecht, dit was 23:45 gisteren ofzo.

https://tweakers.net/i/LU-_Z2Vy53O-tlJQN1-ZThhDH3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX44ShDtuoRD5Ac5tsm3wi2r.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/_uNsJykga7t0KZlI-xlP7HnLx8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtzHCxJ8tDv7uaklAVdcfQuP.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend maar even gesneden en geproefd.

https://tweakers.net/i/9c8aTdCUPTqMznhHpnAIh-mjdRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcWtKwyCbFIK4Nh7zgd6Dvsd.jpg?f=fotoalbum_large
Het brood is prima de bima lekker!

Is mijn desem nog niet sterk genoeg? Zonder gist was dit denk ik dus niet goed gegaan.

[Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 07-04-2020 12:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als er iemand broodbak inspiratie zoekt:

https://www.backenmitchristina.at/rezepte/brot-rezepte/

Ik heb ooit, samen met wat Oostenrijkse vrienden, bij deze dame een half dagje broodbak kursus meegedaan.
Helemaal top en zen! 8)

Was wel bijzonder, want tot in 2021 (!) is de boel inmiddels volgeboekt. Maar omdat er iemand, lokaal, uitviel, kon ik ook mee.

De recepturen zijn ook interessant!
Hier de instructies voor een zuurdesemstarter:
https://www.backenmitchristina.at/rezepte/sauerteig/

Waarbij ik wel moet opmerken dat het lokale klimaat, dus waar je woont, wel degelijk verschil maakt of zoiets makkelijk lukt. ;)

Mooie Plaatjes   

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Boudewijn schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:54:
Brood nr3 gemaakt., naar recept van: http://www.breadscheduler.../5bac85f720211052e0b703f1

Hierbij had ik echt het idee dat het niet goed ging komen. Het recept kneedt niet, dus ik ook niet. Of ben ik gek?
na het rijzen was de boel amper gerezen en had ik een grote bol enorm plakkerige troep.

Heb toen besloten er een half zakje gist bij te gooien, het in de KA door te kneden en daarna even in een 40C oven te zetten, daarna nog 3 uur te laten staan. Toen had ik een mooi gerezen hoop deeg, wel nog erg plakkerig.

Pizzasteen in de oven en naar de 230C. Brood erop, aflakken met wat ei en sesam en na 15 mins de temperatuur naar 210.

Let aub niet op de zooi om op het aanrecht, dit was 23:45 gisteren ofzo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanochtend maar even gesneden en geproefd.

[Afbeelding]
Het brood is prima de bima lekker!

Is mijn desem nog niet sterk genoeg? Zonder gist was dit denk ik dus niet goed gegaan.
Als je een lepel van je starter in een kom water doet, blijft hij dan drijven? als hij blijft drijven zou je starter goed genoeg moeten zijn. Als het zinkt dan moet je nog een of meerdere dagen blijven voeden

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robkrekel
Gister mijn beste brood ooit gebakken, mooi qua uiterlijk, en superzacht van binnen :9~ .

Waar 's middags het maisbrood een broodje werd (200 volkoren, 200 americana, 100 maismeel, 30 broodverbeteraar, 6 korrelgist, blikje mais) werd mijn volkorenbrood in hetzelfde blik wel een volwaardig brood wat dik boven het blik uit kwam(260 volkoren, 260 americana, 30 broodverbeteraar, 8 gram korrelgist.)https://tweakers.net/i/wMT9hPmqQKCx2NOxzahrjr0nmP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDBHqAn81fBfvKcAUHCAIv3B.jpg?f=fotoalbum_large
Volgende maisbrood ga ik ook 550 gram+8 gram gist doen, kijken of dat al verbetering brengt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@robkrekel Nee joh; dat lijkt net een fabrieksbrood, dat ziet er te netjes uit! :+

Maar wat is bij jou 'broodverbeteraar'? :?

Wat ik zelf, na al heel wat jaartjes (brood)bakken heb gemerkt, is dat vooral de manier waarop, oftewel de bereidingswijze, bepaalt hoe goed je baksel lukt.
En zelfs dan. Op sommige dagen gebruik je dezelfde hoeveelheden, dezelfde meel/bloemsoorten en dan toch, wil het b.v. niet zo fraai rijzen of goed vormen. Dan kun je goed merken dat het een natuur(lijk) proces is.

En vandaar ook dat men in broodfabrieken alles onder controle wil houden. Constante temperatuur, luchtvochtigheid, etc.
Aan de andere kant heeft dat ook z'n charme; het zelf doen. Het is nooit precies hetzelfde! En gelukkig maar, juist die variatie van smaak doet eten! :Y :)

Mooie Plaatjes   

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Gisteren is mijn broodbakmachine kapot gegaan. Tijdens het afbak raakt hij lijkt wel oververhit en valt hij uit. :(

Dus, kansen voor mij om hem uit elkaar te halen, wifi in te bouwen met custom baktijden zodat ik ook zuurdesem kan gaan bakken met veel langere kneed en rusttijden oOo

Appeltaart is lekker!

• robkrekel
ehtweak schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:33:
@robkrekel Nee joh; dat lijkt net een fabrieksbrood, dat ziet er te netjes uit! :+
Haha, tnx!
ehtweak schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:33:Maar wat is bij jou 'broodverbeteraar'? :?
Zoiets. Met name ascorbinezuur/vitamine C doet wel goed voor je brood

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb vandaag mijn eerste Tartine-style brood gebakken. Na een half uur op het aanrecht gerezen te hebben is hij in de pan gegaan, ik had geen tijd meer...

https://tweakers.net/i/S5vT9dsfHnu6IeLgL3-aur7ADDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuHNWmnko81T07PxLcRMH0wn.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/hpA5fE_uj_AOJSEzYHCLAfdaSvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8ov3xNnKehS2vNzISQjbrPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Best aardig gelukt al zeg ik zelf :*)

[Voor 65% gewijzigd door Boudewijn op 09-04-2020 19:58]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True