Mooi hoor. Zo’n open kruim vind ik altijd een uitdaging met volkoren brood. Die caputo ga ik ook eens proberen! Ik ben al wel bekend met de pizzabloem.Highfive95 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:39:
@bvk
3% is wel serieus veel. Ik hou hier altijd 1,6% aan. Ben benieuwd hoe het je smaakt.
Vorige week eindelijk een keer zuurdesembrood gebakken. Na hopeloze mislukking de vorige keer.
Nu starter gemaakt met roggemeel i.p.v. volkorenmeel. Deze ongeveer 5 dagen gevoed met roggemeel, daarna met gewone tarwebloem van de molen. Na dagje of 10 was deze nu wel goed. Actief en geen aceton geur zoals de vorige keer.
Recept:
500 gram volkorenmeel (caputo integrale, erg fijne meel om mee te bakken)
125 gram zuurdesem starter 25%
8 gram zout 1,6%
375 gram water 75%
Ben op vrijdag avond begonnen met voeden van de starter. Deze daarna in de koelkast gezet tot de volgende ochtend 8 uur. Na uurtje of 3 was deze bijna verdrievoudigd en klaar om te kneden. Ongeveer 10 minuten gekneed tot 24 graden. Daarna in bulk laten rijzen. Dit heeft ongeveer 6 uur geduurd voordat deze verdubbelt was. Was vrij koud in huis.
Na eerste rijs opgebold en in rijsmandje gelegd. Toen de koelkast in tot de volgende dag. Op zondag om 8.00 uur de koelkast uit en oven aan en dutch oven erin. Temperatuur op 230 graden. Heter gaat hij niet.
Na ongeveer 25 minuten was dutch oven warm en toen brood in oven gedaan met deksel. Na 25 minuten deksel eraf en nog 20 minuten zonder deksel afgebakken.
En natuurlijk het resultaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet zeggen dat ik heel blij was met het resultaat. Had ietsjes langer gemogen. Kruim was mooi luchtig en erg soepel brood. Smaak vond ik persoonlijk ook erg lekker. Maar de rest van de familie vond het niksDus dit is een eenmalig project.
Ook nog even een Fries suikerbrood gebakken dit weekend. Erg lekker, maar moet het recept nog wel wat tweaken. Brood was heel mals, maar miste een beetje de kleffigheid. Volgende keer iets meer suiker erin.
[Afbeelding]
Ik was er gisteren blijkbaar met mijn hoofd niet helemaal bij, want uiteraard hadden jullie volkomen gelijk wat betreft het zoutgehalte. Ergens had ik een kilo bloem in gedachte voor het te maken deeg en dan is 15 gram zout natuurlijk wel normaal.
Valt me nog mee dat ik niet 1,5 gram zout en 15 gram gist gebruikt heb, maar dat merk je alleen wat sneller....
Door het vele zout is denk ik ook de glutenvorming geremd, want goed vormen en laten rijzen ging niet helemaal lekker. Normaal doe ik de warme rijs wel op omgevingstemperatuur (warm zat in een bakkerij) maar nu toch ook maar even een half uurtje in de rijskast gedaan:
/f/image/7Ic5KU2dlyDDWM3lck7qQWjS.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat:
/f/image/7ZXMNNnloabX2kOzSrZCCbwh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CSYTUPLZq2RMUd3ezV2ehmG1.png?f=fotoalbum_large)
Het deeg had iets gaarder en luchtiger gemogen en de broodjes waren inderdaad "aan de zoute kant"
Maar toch waren het best lekkere broodjes:
Valt me nog mee dat ik niet 1,5 gram zout en 15 gram gist gebruikt heb, maar dat merk je alleen wat sneller....
Door het vele zout is denk ik ook de glutenvorming geremd, want goed vormen en laten rijzen ging niet helemaal lekker. Normaal doe ik de warme rijs wel op omgevingstemperatuur (warm zat in een bakkerij) maar nu toch ook maar even een half uurtje in de rijskast gedaan:
/f/image/7Ic5KU2dlyDDWM3lck7qQWjS.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat:
/f/image/7ZXMNNnloabX2kOzSrZCCbwh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CSYTUPLZq2RMUd3ezV2ehmG1.png?f=fotoalbum_large)
Het deeg had iets gaarder en luchtiger gemogen en de broodjes waren inderdaad "aan de zoute kant"
Maar toch waren het best lekkere broodjes:
Inruilen die familie, ze weten niet wat echt lekker is. Nooit zuurdesembrood zeggen , maar gewoon desembrood.Highfive95 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:39:
@bvk
Maar de rest van de familie vond het niksDus dit is een eenmalig project.
[Afbeelding]
[ Voor 64% gewijzigd door goddegoddeot op 08-10-2025 09:59 ]
Dat wordt op zoek naar een nieuwe vrouw en kinderen
Snap het enigszins wel. Smaak moet je aan wennen. Ach was leuk om eens te bakken.
Maar is er is nog genoeg om uit te proberen. Bak nu wekelijks brood.
Ook pita broodjes, naanbrood en turkse pide maak ik nu zelf. Prima zelf te doen en vaak veel lekkerder dan uit de supermarkt. Kan wel zeggen dat ik broodbakken erg leuk vind.
Alleen 2e rijs blijft wel nog lastig. Vaak scheurt het brood nog uit bij ovenrijs. Niet dat de smaak minder is, maar oog wil ook wat.
Snap het enigszins wel. Smaak moet je aan wennen. Ach was leuk om eens te bakken.
Maar is er is nog genoeg om uit te proberen. Bak nu wekelijks brood.
Ook pita broodjes, naanbrood en turkse pide maak ik nu zelf. Prima zelf te doen en vaak veel lekkerder dan uit de supermarkt. Kan wel zeggen dat ik broodbakken erg leuk vind.
Alleen 2e rijs blijft wel nog lastig. Vaak scheurt het brood nog uit bij ovenrijs. Niet dat de smaak minder is, maar oog wil ook wat.
Ik heb geen ervaring met zelf pide maken, maar naan, pita en ook roti zijn broodsoorten zonder gist of desem dus inderdaad wat makkelijker te maken. Behalve dan met aardappel of gele erwten gevulde roti's, die zijn wat lastiger om te maken... Die koop ik dan toch maar bij de toko waar ze elke dag vers aangeleverd wordenHighfive95 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:58:
Dat noemen we "rustiek"Alleen 2e rijs blijft wel nog lastig. Vaak scheurt het brood nog uit bij ovenrijs. Niet dat de smaak minder is, maar oog wil ook wat.
Vraagje over T65 bloem, hebben jullie daarvoor tips of aanraders welke te kopen? Of kan ik net zo goed Caputo Cuoco of Manitoba (pizza bloem) gebruiken? De Cuoco is fijner gemalen, maar de Manitoba heeft een iets hogere W waarde van 320.
Ik wil me eens toeleggen op het maken van baguettes, vandaar.
Manitoba is prima daarvoor. Ik gebruik het zelf veel cc vanwege het mooie eiwitgehalte waardoor je met een wat hogere hydratatie kan werken.bvk schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:27:
[...]
Ik heb geen ervaring met zelf pide maken, maar naan, pita en ook roti zijn broodsoorten zonder gist of desem dus inderdaad wat makkelijker te maken. Behalve dan met aardappel of gele erwten gevulde roti's, die zijn wat lastiger om te maken... Die koop ik dan toch maar bij de toko waar ze elke dag vers aangeleverd worden
[...]
Dat noemen we "rustiek"
Vraagje over T65 bloem, hebben jullie daarvoor tips of aanraders welke te kopen? Of kan ik net zo goed Caputo Cuoco of Manitoba (pizza bloem) gebruiken? De Cuoco is fijner gemalen, maar de Manitoba heeft een iets hogere W waarde van 320.
Voor desem en baguetes is Fleur D'Artois perfectbvk schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:27:
[...]
Apart recept op zowel bakwinkel.nl als zelfbroodbakken.nl waar deze bloem te koop is:goddegoddeot schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Voor desem en baguetes is Fleur D'Artois perfect
Recept:
500gr farinebloem, 310gr water, 10gr droge gist, 7,5gr bakkerszout.
En dan de instructie om hier deegstukken van 350 gram mee te maken. Wat ga ik dan met de resterende 127,5 gram deeg doen? En 10 gram gist is ook best veel, al gaat het om een korte rijs.
Dan ga ik liever voor dit recept van Issa Niemeijer:
Maar dan in een wat kleinere hoeveelheid...
Issa's recepten zijn smakelijk, heeft een prima boek uitgegeven. Maar dat vormen ....bvk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 00:09:
[...]
Apart recept op zowel bakwinkel.nl als zelfbroodbakken.nl waar deze bloem te koop is:
....
Dan ga ik liever voor dit recept van Issa Niemeijer:
[YouTube: Baguette tradition maken, een snelcursus]
Maar dan in een wat kleinere hoeveelheid...
[ Voor 20% gewijzigd door goddegoddeot op 10-10-2025 09:33 ]
Als je gewoon wat baguettes wilt proberen is normale bloem ook echt prima. Dat soort details is meer voor als je het al onder de knie hebt. De moeilijkheid zit hem wmb in het vormen idd. Neem aan dat je dat bedoeld @goddegoddeot? Gelukkig is een misvormd krom stokbrood ook erg lekker. Ik gebruik 25% roggebloem in een stokbrood persoonlijk. Althans, recept heb ik natuurlijk ook weer ergens gejat
Misschien maak ik er wel een paar vh weekend, sowieso weer bakken want ik heb alweer teveel broden bij de supermarkt gekocht de laatste tijd.
Leuk topic, af en toe bak ik ook wel eens brood. Inspiratie genoeg hier.
Volkorenbrood (zonder kneden), afgelopen vrijdagavond gebakken, in het weekend lekker opgegeten.
Tot nu toe nog nooit met desem, altijd met gist ,bakpoeder of baking soda als rijsmiddel.
Ga me er eens in verdiepen.
[ Voor 10% gewijzigd door KnOeFz op 26-10-2025 22:28 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Vandaag vrij, dus alle tijd om dit keer een serieus deeg te maken voor baguettes om woensdag te bakken. Ik heb de Pizza app gebruikt om tot een recept te komen:
Bloem: 634 gr. (Caputo Manitoba Oro)
Water: 406 gr. (64% hydratatie)
Zout: 9,5 gr. (1,5 %)
Gist: 1,1 gr.
Bij elkaar dus 1050 gram, goed voor 3 baguettes van 350 gram. Nu eerst het water en bloem goed gemengd voor een uurtje autolyse, daarna even losjes kneden met zout en gist erbij en dan in de koelkast tot woensdag middag.
Ik denk dat dit een wereld van verschil gaat geven met het deeg van afgelopen zaterdag....
Bij elkaar dus 1050 gram, goed voor 3 baguettes van 350 gram. Nu eerst het water en bloem goed gemengd voor een uurtje autolyse, daarna even losjes kneden met zout en gist erbij en dan in de koelkast tot woensdag middag.
Ik denk dat dit een wereld van verschil gaat geven met het deeg van afgelopen zaterdag....
Ik zie woensdag graag het resultaat!
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Leuk om het zo te doen!bvk schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:18:
Vandaag vrij, dus alle tijd om dit keer een serieus deeg te maken voor baguettes om woensdag te bakken. Ik heb de Pizza app gebruikt om tot een recept te komen:
Heb je nog een fotootje van de pizza app settings pagina met tijden en temperatuur ?
Ik weet nooit hoe ik een foto moet maken op mijn telefoon....Deruxian schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Leuk om het zo te doen!
Heb je nog een fotootje van de pizza app settings pagina met tijden en temperatuur ?
:strip_exif()/f/image/AI48a7XIipdyQt9ZJ89GjCXx.png?f=user_large)
Maar ik heb de app eigenlijk alleen gebruikt om de gewichten te berekenen, net even makkelijker dan zelf rekenen. Het recept is dus eigenlijk voor een plaatpizza maar ik gok dat het een prima baguette deeg op gaat leveren.
Alstu
Het vormen en verder laten rijzen behoeft nog enige oefening, ik moet maar eens gaan kijken naar zo'n deegdoek waarmee je de baguettes in vorm kan houden tijdens de warme rijs:
/f/image/RBO6wvxnsFEKKmYWgW0Q3myP.png?f=fotoalbum_large)
En verder werkt deeg van Caputo Manitoba met een lange fermentatie natuurlijk compleet anders dan een "snel deegje" qua behandelen. Maar toch ben ik wel tevreden met het resultaat:
/f/image/BxTtUwcgg39iJ2HTcyyaFmCN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o8l8ZRNS7LCjyIMPfGxwSFjc.png?f=fotoalbum_large)
Ga ik zeker vaker doen!
Tip die ik wel eens gelezen heb (en zelf ook wel toegepast) is om een opgerolde theedoek tussen de broden te leggen.bvk schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:09:
[...]
Het vormen en verder laten rijzen behoeft nog enige oefening, ik moet maar eens gaan kijken naar zo'n deegdoek waarmee je de baguettes in vorm kan houden tijdens de warme rijs:
[ Voor 31% gewijzigd door ganz op 30-10-2025 07:15 ]
Zo'n doek heet een couche.

Ik gebruik daar ook gewoon een theedoek voor, maar een couche is meestal iets dikker en steviger.
Wel bestrooien met bloem, anders blijft je deeg eraan vast plakken.

Ik gebruik daar ook gewoon een theedoek voor, maar een couche is meestal iets dikker en steviger.
Wel bestrooien met bloem, anders blijft je deeg eraan vast plakken.
[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 30-10-2025 08:40 ]
Ik doe dat met bakpapier. Ik vouw dan 1 vel bakpapier zodanig dat er twee 'bedjes' ontstaan. Idee heb ik afgekeken van die couche die @Paling1 hierboven laat zien. Bakpapier bestrooien met meel (evt. rijstmeel) en dan de broodjes/baguettes erop vormen. Het hele zwikkie kan zo de oven in, met papier en al. Misschien niet helemaal volgens de regels van de kunst, maar het resultaat is erg lekker:ganz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Tip die ik wel eens gelezen heb (en zelf ook wel toegepast) is om een opgerolde theedoek tussen de broden te leggen.

Al zoekend naar een fotootje kwam ik ook nog deze tegen; het seizoen komt er weer aan, immers. De kerststol:

Die dingen uit de supermarkt vind ik dus echt niet te haggelen...wat een ellende. Maar als je hem zelf bakt en hij komt vers uit de oven, nog lauwwarm, met een flinke flats roomboter erop...man. Da's voor mij (en vrouwlief) dus echt het Kerst/Paasgevoel!
Ik bak overigens vrijwel al mijn brood op een pizzasteen (Lidl, €9 destijds) met een cakeblik met water op de bodem van de oven voor stoom (komt de korst ten goede). Verder gewoon in een budget IKEA inbouw-oventje; niks speciaals nodig.
Er is weinig dat zoveel voldoening geeft als broodbakken, vind ik.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Dat kan ik alleen maar beamen!koraks schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
Er is weinig dat zoveel voldoening geeft als broodbakken, vind ik.
Ik heb de foto al vaker laten zien, maar vaak kan ik gewoon niet kiezen wat nou het lekkerst is:

Bread1 by Erik Haak, on Flickr
[ Voor 43% gewijzigd door ehtweak op 30-10-2025 11:41 ]
M.b.t. dat papiertje vouwen van hierboven; vandaag een paar van die broodjes gebakken, dus ik heb een paar foto's gemaakt ter illustratie:
Zo vouw ik dat dus:

Opdat het er aldus ingeflatst kan worden:

Komt het uiteindelijk zo uit de oven:

En da's lekker:

Recept van deze is overigens als volgt:
400g bloem, ik gebruik T65, maar gewone (patent)bloem gaat ook prima.
5-7g zout
5-7g droge gist
375g water; hydratatie hangt een beetje af van smaak en het soort bloem wat je gebruikt. Ik maak hem altijd flink nat want ik hou wel van een kleffe klats. Bij sommige bloem kun je tot 100% of zelfs meer gaan; deze T65 wordt dan wel heel vloeibaar, dus hou ik het bij pakweg 95%.
5-10 minuten kneden; ik doe dat lekker lui met mixer & deeghaken, of gebruik zo'n hippe roermixermachiending die iedereen tegenwoordig heeft (maar wij dus niet). Dan rustig laten rijzen; komt niet oz nauw, paar uurtjes. Een keer omscheppen om de lucht eruit te krijgen, nog maar wat rijzen. Oven voorverwarmen op standje lekker heet (225C ofzo), pizzasteen erin, bakje water onderin.
Als het zaakje heet is, deeg splitsen in 2 op een goed bestoven werkblad en snel in een langwerpige vorm vouwen; da's echt secondenwerk want anders verlijm je met die smurrie je vingers met het plafond en de kat en je echtgeno(o)t(e) enzo. Ik bak ze dan 20 minuten en draai ze nog een minuutje of 10 om. Langer bakken = dikkere korst; voor mij mag het wel wat bite hebben.
Het is echt supersimpel, alleen dat vormen is even een trucje, maar als je dat een paar keer hebt gedaan, is het ook in een vloek en een zucht gebeurd (jaja, de vloek van mij, de zucht van m'n vrouw; je kent het wel).
Zo vouw ik dat dus:

Opdat het er aldus ingeflatst kan worden:

Komt het uiteindelijk zo uit de oven:

En da's lekker:

Recept van deze is overigens als volgt:
400g bloem, ik gebruik T65, maar gewone (patent)bloem gaat ook prima.
5-7g zout
5-7g droge gist
375g water; hydratatie hangt een beetje af van smaak en het soort bloem wat je gebruikt. Ik maak hem altijd flink nat want ik hou wel van een kleffe klats. Bij sommige bloem kun je tot 100% of zelfs meer gaan; deze T65 wordt dan wel heel vloeibaar, dus hou ik het bij pakweg 95%.
5-10 minuten kneden; ik doe dat lekker lui met mixer & deeghaken, of gebruik zo'n hippe roermixermachiending die iedereen tegenwoordig heeft (maar wij dus niet). Dan rustig laten rijzen; komt niet oz nauw, paar uurtjes. Een keer omscheppen om de lucht eruit te krijgen, nog maar wat rijzen. Oven voorverwarmen op standje lekker heet (225C ofzo), pizzasteen erin, bakje water onderin.
Als het zaakje heet is, deeg splitsen in 2 op een goed bestoven werkblad en snel in een langwerpige vorm vouwen; da's echt secondenwerk want anders verlijm je met die smurrie je vingers met het plafond en de kat en je echtgeno(o)t(e) enzo. Ik bak ze dan 20 minuten en draai ze nog een minuutje of 10 om. Langer bakken = dikkere korst; voor mij mag het wel wat bite hebben.
Het is echt supersimpel, alleen dat vormen is even een trucje, maar als je dat een paar keer hebt gedaan, is het ook in een vloek en een zucht gebeurd (jaja, de vloek van mij, de zucht van m'n vrouw; je kent het wel).
@koraks Dat van dat bakpapier ga ik zeker eens proberen voordat ik een theedoek of couche ga gebruiken. Maar dan wel iets krapper gevouwen denk ik, want dit maakt op het oog niet heel veel uit met zo los op de bakplaat laten rijzen.
En dit is wat ik noem "een snel deegje" met zoveel gist en zo'n korte rijs, krijgt dat wel voldoende smaak mee? Ik wil een volgende keer toch weer het recept gebruiken van mijn laatste keer, maar dan wellicht ook met een hogere hydratie. Geen 95% zoals jij nu, maar 68/70% ipv de laatst gebruikte 64%.
Ik bak overigens op 235 graden gedurende 26 minuten met stoom toevoeging.
En dit is wat ik noem "een snel deegje" met zoveel gist en zo'n korte rijs, krijgt dat wel voldoende smaak mee? Ik wil een volgende keer toch weer het recept gebruiken van mijn laatste keer, maar dan wellicht ook met een hogere hydratie. Geen 95% zoals jij nu, maar 68/70% ipv de laatst gebruikte 64%.
Ik bak overigens op 235 graden gedurende 26 minuten met stoom toevoeging.
Ja, dit levert smaakvol brood op; veel van de smaakontwikkeling is uiteindelijk ook in de korst als gevolg van Maillard-reacties. Dat gebeurt ook met een 'snel' deeg (echt snel zou ik dit niet noemen; da's wat mij betreft 2x30 min rijzen en dan de oven in).
Ik weet ook niet of ik dit recept echt veel langer zou laten rijzen; op een gegeven moment wordt het futloos en gebeurt er te weinig 'oven spring' meer voor een goede structuur. Met jouw lagere hydratatie kun je het allicht wat langer rekken. Ik zal het ook eens proberen.
Qua bakken - wij hebben zo'n oven met een ouderwetse draaiknopthermostaat. 225 zou best ook 235 of 215 kunnen wezen. Je komt er zelf snel genoeg achter wat een optimale temperatuur en plaats in je eigen oven is. Maar het kan zeker heter dan de 225 die ik opgaf.
Ik weet ook niet of ik dit recept echt veel langer zou laten rijzen; op een gegeven moment wordt het futloos en gebeurt er te weinig 'oven spring' meer voor een goede structuur. Met jouw lagere hydratatie kun je het allicht wat langer rekken. Ik zal het ook eens proberen.
Qua bakken - wij hebben zo'n oven met een ouderwetse draaiknopthermostaat. 225 zou best ook 235 of 215 kunnen wezen. Je komt er zelf snel genoeg achter wat een optimale temperatuur en plaats in je eigen oven is. Maar het kan zeker heter dan de 225 die ik opgaf.
Men neme... biologische speltkorrels (Duitse oogst).
Ik maal die zelf:

SmallSpeltBread2 by Erik Haak, on Flickr
Deel van de korrels week ik een nachtje, zodat ze mooi zacht geworden zijn.

SmallSpeltBread1 by Erik Haak, on Flickr
Van het gemalen meel maak ik met water, gist, zout, schepje honing en een scheutje olijfolie een deeg. Ca. 10 minuten laten kneden. Dat zet ik weg op een koele plek.
De volgende ochtend op kamertemperatuur laten komen. Nog een keertje doorkneden met de vochtige speltkorrels er doorheen. Ook gebruik ik die als garnering tijdens het bakken.
Opdelen en in vormpjes doen. Vervolgens laten narijzen.
In de oven zetten. Oven aan en op temperatuur laten komen, terwijl de deegvormen er al in staan.
Dan rijst het nog eventjes na en ondertussen wordt het afgebakken.
Dan ziet het er zo uit:

SmallSpeltBread3 by Erik Haak, on Flickr
Hoe iets zo simpels, zo lekker kan zijn.
Ik maal die zelf:

SmallSpeltBread2 by Erik Haak, on Flickr
Deel van de korrels week ik een nachtje, zodat ze mooi zacht geworden zijn.

SmallSpeltBread1 by Erik Haak, on Flickr
Van het gemalen meel maak ik met water, gist, zout, schepje honing en een scheutje olijfolie een deeg. Ca. 10 minuten laten kneden. Dat zet ik weg op een koele plek.
De volgende ochtend op kamertemperatuur laten komen. Nog een keertje doorkneden met de vochtige speltkorrels er doorheen. Ook gebruik ik die als garnering tijdens het bakken.
Opdelen en in vormpjes doen. Vervolgens laten narijzen.
In de oven zetten. Oven aan en op temperatuur laten komen, terwijl de deegvormen er al in staan.
Dan rijst het nog eventjes na en ondertussen wordt het afgebakken.
Dan ziet het er zo uit:

SmallSpeltBread3 by Erik Haak, on Flickr
Hoe iets zo simpels, zo lekker kan zijn.
Als je zo'n speltbroodje doorsnijdt dan zie je de zachte speltkorrels binnenin, en de knapperig gebakken speltkorrels op de korst:

SmallSpeltBread4 by Erik Haak, on Flickr

SmallSpeltBread4 by Erik Haak, on Flickr
Ik weet niet goed wat ik er van moet denken, ik denk dat het erg smakelijk zal zijn ja. Heerlijk vers en die geweekte speltkorrels is wel een leuk idee. Mals én knapperig, misschien ook eens proberen. Maar als ik eerlijk ben zien ze er niet enorm lekker uit van buiten, wat zijn die witte vlekken? En waarom verwarm je ze in de oven, dan heb je niet de 'explosieve' ovenrijs met knapperige korst, dat vind je er niet bij passen?
Geen kritiek, gewoon interesse naar je werkwijze, nogmaals ik denk dat ze erg lekker zijn
Geen kritiek, gewoon interesse naar je werkwijze, nogmaals ik denk dat ze erg lekker zijn
Witte vlekken?
Dat zijn de restanten meel.
Zoals je hier b.v. ook ziet.
En de reden dat ik de oven niet van tevoren aan zet?
Gewoon, energieverspilling. Waarom zou ik geen gebruik maken van het langzamere opwarmen? Werkt ook prima.
Ik bak geen brood om te verkopen hè. Gewoon om zelf op te eten!
't Is een simpel product. Waarbij vooral de eenvoud en smaak belangrijk zijn.
En de reden dat ik de oven niet van tevoren aan zet?
Gewoon, energieverspilling. Waarom zou ik geen gebruik maken van het langzamere opwarmen? Werkt ook prima.
[ Voor 93% gewijzigd door ehtweak op 02-11-2025 17:25 ]
Ik ben Gemini aan het lastig vallen met vragen over de verschillen tussen de diverse bloemsoorten (en de benamingen in FR en IT) en waarvoor te gebruiken. Al een mooi overzichtje gekregen:
/f/image/0S9QI4O9H1ZQIFmFUi1jmaFq.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik vaak pizzabloem bestel en het graag bij één winkel hou dus maar eens Typo 1 bloem mee bestellen om baguettes mee te bakken. Hopelijk hebben andere bakkers ook iets aan dit overzicht.
/f/image/0S9QI4O9H1ZQIFmFUi1jmaFq.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik vaak pizzabloem bestel en het graag bij één winkel hou dus maar eens Typo 1 bloem mee bestellen om baguettes mee te bakken. Hopelijk hebben andere bakkers ook iets aan dit overzicht.
Ik twijfelde omdat ze ook aan de bovenkant zitten, en sowieso omdat ze uit een blik komen lijkt me.ehtweak schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:20:
Witte vlekken?
Ok duidelijk. Een brood in een hete oven doen of in een koude geeft een heel ander eindresultaat. Zeker icm stoom. Dus ik dacht je doet het om een zachtere korst te krijgen of weet ik het, juist omdat je alles zo mooi vers doetEn de reden dat ik de oven niet van tevoren aan zet?
Ik heb gisteren met Google Gemini zitten "chatten" en daarbij ook gevraagd om een baguette recept i.c.m. Caputo Manitoba. Die had wat bedenkingen omdat het eigenlijk een veels te sterke bloem was voor baguettes en adviseerde 75% hydratatie en een 24 uurs koelkast rijs. Gaan we een volgende keer maar eens proberen dan.koraks schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:35:
Thuis heb ik alleen een simpele Samsung combi magnetron/oven, daar valt geen fatsoenlijk brood in te bakken. Dus bak ik maar op mijn werk en die oven heeft gewoon een baguette programma...Qua bakken - wij hebben zo'n oven met een ouderwetse draaiknopthermostaat. 225 zou best ook 235 of 215 kunnen wezen. Je komt er zelf snel genoeg achter wat een optimale temperatuur en plaats in je eigen oven is. Maar het kan zeker heter dan de 225 die ik opgaf.
Vandaag bij het boodschappen doen bij de Jumbo de Tefal keukenmachine meegenomen. Ik verwacht er geen kilo's deeg mee te kunnen kneden, maar voor die 60 Euro zal ik me er geen buil aan vallen hoop ik.
Los van het "normale" brood ook maar weer eens wat anders gebakken.
Rozijnenbrood
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HKtl4VX7cknaFSqAiQQKR1bl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LeKWj4BqAqgA4DdyhTPNVpeY.jpg?f=user_large)
Resultaat erg tevreden mee. Lekker mals brood met gelukkig genoeg rozijnen.
Suikerbrood
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oV57ehp8zkmCLLafTUxtUKuV.jpg?f=user_large)
Vorige keer was lekker, maar weinig suiker smaak en iets teveel gember. Helaas geen foto gemaakt van binnenzijde.
Brioche brood (plofbrood)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Aeb0CLj3m60BFt7IsJ94402a.jpg?f=user_large)
Ook erg lekker, maar erg lastig te vormen. Denk iets misgegaan met recept want was erg nat. Als in bijna cakebeslag. Bijna geen brood mee te vormen. Uiteindelijk wel gelukt, maar 2e rojs was blijkbaar niet lang genoeg. Enorm veel ovenrijs. Had wel ingesneden, maar is iets teveel van het goede.
Deze week maar weer eens even naar de molen want mijn caputo integrale is op. Ook even wat roggemeel halen want gaat hard.
Had voor mijn verjaardag ook broodmix gekregen. Op zich leuk, maar je merkt dat heel anders bakt. Korst van brood was veel krokanter door toevoeging krokantpoeder. Jammer dat er zoveel andere toevoegingen inzitten. En gist moet je nog zelf toevoegen. Leuk voor de eenmalige bakker, maar niet als je wekelijks bakt.
@bvk voor dat geld kun je geen buil vallen inderdaad.
Rozijnenbrood
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HKtl4VX7cknaFSqAiQQKR1bl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LeKWj4BqAqgA4DdyhTPNVpeY.jpg?f=user_large)
Resultaat erg tevreden mee. Lekker mals brood met gelukkig genoeg rozijnen.
Suikerbrood
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oV57ehp8zkmCLLafTUxtUKuV.jpg?f=user_large)
Vorige keer was lekker, maar weinig suiker smaak en iets teveel gember. Helaas geen foto gemaakt van binnenzijde.
Brioche brood (plofbrood)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Aeb0CLj3m60BFt7IsJ94402a.jpg?f=user_large)
Ook erg lekker, maar erg lastig te vormen. Denk iets misgegaan met recept want was erg nat. Als in bijna cakebeslag. Bijna geen brood mee te vormen. Uiteindelijk wel gelukt, maar 2e rojs was blijkbaar niet lang genoeg. Enorm veel ovenrijs. Had wel ingesneden, maar is iets teveel van het goede.
Deze week maar weer eens even naar de molen want mijn caputo integrale is op. Ook even wat roggemeel halen want gaat hard.
Had voor mijn verjaardag ook broodmix gekregen. Op zich leuk, maar je merkt dat heel anders bakt. Korst van brood was veel krokanter door toevoeging krokantpoeder. Jammer dat er zoveel andere toevoegingen inzitten. En gist moet je nog zelf toevoegen. Leuk voor de eenmalige bakker, maar niet als je wekelijks bakt.
@bvk voor dat geld kun je geen buil vallen inderdaad.
Dat rozijnenbrood
Lijkt me heerlijk met verse roomboter en wat goede boerenkaas!
Dat was het ook. Vers uit de oven. Iets afgekoeld, maar nog warm. Flinke klodder roomboter erop. Heerlijkbvk schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:56:
Dat rozijnenbroodLijkt me heerlijk met verse roomboter en wat goede boerenkaas!
Wat mij nu leuk lijkt is bij de topic start iets van 4-5 basis recepten waaruit je verder kan werken. Ik zie hier allerlei broden voorbij komen die er goed uit zien. Maar als ik online zoek krijg ik recept xyz voor het zelfde brood. Alles is net anders maar de basis theorie moet toch het zelfde zijn. Immers brood wordt al duizenden jaren gebakken. Of te wel is er niet een "standaard" recept te geven voor een aantal basis broden om daarop verder te gaan. Thuis heb ik bijvoorbeeld het boek kookbijbel en daar staat heel mooi in hoe je van recept A naar recept Z gaat. Iedere tussenstap is een kleine wijziging tov het vorige recept maar je gaat van een basis soep naar een goede stoofpot bijvoorbeeld.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Het probleem is dat er bij bakken zo ontzettend veel variabelen mogelijk zijn, je kunt hooguit een basis richtlijn geven. En iedere kok of bakker zal uiteindelijk zijn eigen voorkeuren en recepten ontwikkelen op basis van ervaring en smaak.Impossibl3 schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:24:
Wat mij nu leuk lijkt is bij de topic start iets van 4-5 basis recepten waaruit je verder kan werken. Ik zie hier allerlei broden voorbij komen die er goed uit zien. Maar als ik online zoek krijg ik recept xyz voor het zelfde brood. Alles is net anders maar de basis theorie moet toch het zelfde zijn. Immers brood wordt al duizenden jaren gebakken. Of te wel is er niet een "standaard" recept te geven voor een aantal basis broden om daarop verder te gaan. Thuis heb ik bijvoorbeeld het boek kookbijbel en daar staat heel mooi in hoe je van recept A naar recept Z gaat. Iedere tussenstap is een kleine wijziging tov het vorige recept maar je gaat van een basis soep naar een goede stoofpot bijvoorbeeld.
Zoek voor het bakken van het gewenste product dus ergens een recept wat jou wel OK lijkt en ga daar verder mee. Factoren zoals de gebruikte bloem, rijs tijd, hydratatie, baktemperatuur, kwaliteit van gist of zuurdesem, het speelt allemaal mee.
Dat is er toch?Impossibl3 schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:24:
Of te wel is er niet een "standaard" recept te geven voor een aantal basis broden om daarop verder te gaan.
Meel (bloem), water, rijsmiddel en wat zout.
Waarbij op 500 gram meel(soorten), ca. 250 gram water, het standaard zakje gist (7 gram) en 6-8 gram zout al prima functioneert.
Vervolgens daar de handigheid in krijgen en doorhebben hoe omgevingstemperatuur, jouw persoonlijke werkwijze, je geduld, je oven, e.d. hun uitwerking hebben op het eindresultaat.
Uiteraard is wat basis productkennis ook handig.
Zo heb ik zelfs wel eens m'n eigen wilde gist gekweekt.
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"
Wel of niet glutenvormend. Welk rijsproces, of niet. Slow-food product of moet het rap?
Sterke of milde smaak? Hartig of zoet. De combinaties zijn eindeloos.
Wij eten al jaren geen brood meer dat gemaakt is van (wit)bloem.
Altijd een volgraan meelsoort. En het liefst nog zelf gemalen. Dan weet ik in ieder geval dat het geen gedeconstrueerd/geconstrueerd product is.
Zoals hier in dit topic al eens eerder besproken is.
https://kro-ncrv.nl/progr...lengt-supermarkt-versheid
M.a.w. het typenr van een pak bloem interesseert me bar weinig.
Vooral de volle, stevige smaak van niet-wegwaai
En ja, iedere keer wat anders, iedere keer een andere variant. En de ene keer is wat luchtiger dan de andere keer. So what?
Ik hoef helemaal geen uniforme, 100% reproduceerbare broodvariant. Juist niet.
Zo vind ik het altijd heel interessant om vooral in de Duitstalige landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noord-Italië) de talloze baksels te zien en te proeven die er in lokale bakkerijen nog gebakken worden.
Het is juist zo jammer dat in Nederland vrijwel alles is weg gerationaliseerd en er vrijwel uniforme mengsels gebruikt worden van bedrijven zoals Zeelandia, Meneba, etc.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 04-11-2025 09:08 ]
Kijk dit geeft al een aardig basis. Het is dus 2 op 1 (meel:water) en 1 op 71 voor gist/zout op meel.ehtweak schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:05:
[...]
Dat is er toch?![]()
Meel (bloem), water, rijsmiddel en wat zout.
Waarbij op 500 gram meel(soorten), ca. 250 gram water, het standaard zakje gist (7 gram) en 6-8 gram zout al prima functioneert.
Vervolgens daar de handigheid in krijgen en doorhebben hoe omgevingstemperatuur, jouw persoonlijke werkwijze, je geduld, je oven, e.d. hun uitwerking hebben op het eindresultaat.
Uiteraard is wat basis productkennis ook handig.
Zo heb ik zelfs wel eens m'n eigen wilde gist gekweekt.
Wel of niet glutenvormend. Welk rijsproces, of niet. Slow-food product of moet het rap?
Sterke of milde smaak? Hartig of zoet. De combinaties zijn eindeloos.
Dat je vervolgens handig moet worden en het door te doen beter er achter komt is logisch. Maar door de (supermarkt) pakken zie je het bos niet meer waar recepten op staan.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
2 op 1 water vind ik persoonlijk veel te weinig. Mijn "standaard" broden zijn 68% water met 80% volkorenmeel en 20% roggemeel.Impossibl3 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:44:
[...]
Kijk dit geeft al een aardig basis. Het is dus 2 op 1 (meel:water) en 1 op 71 voor gist/zout op meel.
Tevens voeg ik nog 1 schepje suiker en scheutje zonnebloemolie toe. Met olie wordt het net wat smeuïger.
Maar het zal echt experimenteren zijn wat je lekker vind. Ik bak altijd 2 standaard broden van 500 gram meel en 1 "lekker" brood zoals rozijnen of suikerbrood.
Ook bij afbakken moet je de oven leren kennen. Ik bakte altijd rek in midden, maar nu helemaal onderin. Bakt veel regelmatiger blijkt nu.
Waar er voorheen 4 broden per week gegeten werden zijn het er nu 3. Alleen maar omdat je veel sneller vol zit. Dat spons lucht brood van supermarkt vult gewoon niet.
Moet alleen nog manier vinden om brood goed te bewaren buiten vriezer. Wordt snel oud. Hoe doen jullie dit?
Het hangt ook sterk af van de gebruikte meelsoort. Het een neemt meer vocht op dan het ander.
Ik kijk ook altijd tijdens het mengen/kneden, hoe het deeg zich vormt/er uit ziet.
Vaak doe ik er nog wel een scheutje water bij (of ander vocht zoals melk b.v.)
Maar heb ik b.v. het vocht van een mozzarella bol over, dan gebruik ik dat.
En als vetstof gebruik ik vaak wel een scheut olijfolie.
Gistwerking is uiteraard gebaat bij wat extra voeding... zeker als het snel moet. Dus dan wil een lepeltje honing ook wel werken.
Ik kijk ook altijd tijdens het mengen/kneden, hoe het deeg zich vormt/er uit ziet.
Vaak doe ik er nog wel een scheutje water bij (of ander vocht zoals melk b.v.)
Maar heb ik b.v. het vocht van een mozzarella bol over, dan gebruik ik dat.
En als vetstof gebruik ik vaak wel een scheut olijfolie.
Gistwerking is uiteraard gebaat bij wat extra voeding... zeker als het snel moet. Dus dan wil een lepeltje honing ook wel werken.
Ik heb het toevoegen van suiker o.i.d. nooit zo nodig gevonden. Ik gebruik al jarenlang gewoon doordeweekse korrelgist en die gaat als de brandweer, ook met de koolhydraten die alleen al in het meel zitten. Uiteindelijk groeit het ook exponentieel; als je even doordenkt, blijkt dat er geen verschil zit tussen een halve theelepel gist en een theelepel suiker, of een halve eetlepel gist en geen suiker. Je komt op hetzelfde moment op hetzelfde aantal actieve, levende gistcellen uit. Voor een lange rijs lijkt me het afremmen van de gist (dus lagere temperatuur) en ook autolyse veel essentiëler dan het versnellen.
Vetstof - is het idee daarachter niet als 'shortening', dus de glutenketens korter houden? Het vet voorkomt het in elkaar grijpen van de eiwitstrengen (vergelijk een bord gekookte spaghetti met olie en zonder olie). Dat maakt verschil voor het kruim uiteindelijk. Wil je een open structuur met een wat kleffige, draderige 'kruim' die een soort grottenstelsel maakt, dan bak je m.i. het best met relatief veel water en geen vet. Wil je een meer gelijkmatige korrelstructuur zonder al te grote spelonken, dan is iets minder water en een beetje vet allicht een goed idee. Zo is het mij altijd voorgekomen althans.
Mbt vochtgehalte volg ik @ehtweak helemaal. Ik zie dat verschil enorm terug alleen al in bv. soorten T65 bloem (ondanks dezelfde 'spec' toch echt anders). De ene hydrateert prima naar 100% en vormt dan nog een samenhangend deeg, de ander is dan beslag. Volkorenmeel neemt altijd sowieso al een stuk meer water op en roggebloem spant de kroon; die kun je hydrateren tot boven de 100% en dan wil het nog een bal vormen (zij het een heel kleverige).
Nouja, ik ben ook geen broodbakexpertprofessional; ik klooi maar wat aan en soms blijft er iets in het brein kleven. Of het dan ergens op slaat...geen idee. Ik heb er wel lol mee in de keuken. Dat telt.
Vetstof - is het idee daarachter niet als 'shortening', dus de glutenketens korter houden? Het vet voorkomt het in elkaar grijpen van de eiwitstrengen (vergelijk een bord gekookte spaghetti met olie en zonder olie). Dat maakt verschil voor het kruim uiteindelijk. Wil je een open structuur met een wat kleffige, draderige 'kruim' die een soort grottenstelsel maakt, dan bak je m.i. het best met relatief veel water en geen vet. Wil je een meer gelijkmatige korrelstructuur zonder al te grote spelonken, dan is iets minder water en een beetje vet allicht een goed idee. Zo is het mij altijd voorgekomen althans.
Mbt vochtgehalte volg ik @ehtweak helemaal. Ik zie dat verschil enorm terug alleen al in bv. soorten T65 bloem (ondanks dezelfde 'spec' toch echt anders). De ene hydrateert prima naar 100% en vormt dan nog een samenhangend deeg, de ander is dan beslag. Volkorenmeel neemt altijd sowieso al een stuk meer water op en roggebloem spant de kroon; die kun je hydrateren tot boven de 100% en dan wil het nog een bal vormen (zij het een heel kleverige).
Nouja, ik ben ook geen broodbakexpertprofessional; ik klooi maar wat aan en soms blijft er iets in het brein kleven. Of het dan ergens op slaat...geen idee. Ik heb er wel lol mee in de keuken. Dat telt.
Ik heb vandaag met een simpel deeg (weinig moeite voor gedaan met goedkope bloem) eens die manier van @koraks gebruikt met bakpapier om de baguettes tijdens het rijzen de vorm te laten behouden:
/f/image/RC0lzYmUKJxjE705Pl8LbaQI.png?f=fotoalbum_large)
Let even niet op de afwerking, want teveel bloem en een mooie grille is ook ver te zoeken, maar ze kwamen wel goed in de hoogte op en daar ging het mij even om.
En ze waren ook best goed te eten
/f/image/RC0lzYmUKJxjE705Pl8LbaQI.png?f=fotoalbum_large)
Let even niet op de afwerking, want teveel bloem en een mooie grille is ook ver te zoeken, maar ze kwamen wel goed in de hoogte op en daar ging het mij even om.
En ze waren ook best goed te eten
Heeft er iemand een Tefal/Moulinex broodbakmachine met 2 haken? Ik overweeg die te kopen, maar zou graag eerst de binnenmaten van het bakblik willen weten. Ik kan dat nergens vinden. Zou iemand met deze machine dat willen opmeten?
Lange tijd niet meer gebakken
Vooral veel pizza gebakken buiten
350 bio volkoren en 150 gram bloem
390 water
Gist bijna 6 gram
Eerste rijs 45 minuten
Vormen en de koelkast in overnacht
Direct de oven in zojuist
Rijstijden te lang /teveel gist
Plofte behoorlijk in na het lossen uit het rijsmandje
23 cm diameter
Vooral veel pizza gebakken buiten
350 bio volkoren en 150 gram bloem
390 water
Gist bijna 6 gram
Eerste rijs 45 minuten
Vormen en de koelkast in overnacht
Direct de oven in zojuist
Rijstijden te lang /teveel gist
Plofte behoorlijk in na het lossen uit het rijsmandje
23 cm diameter
Altijd leuk & lekker om al die zelfgebakken broodcreaties voorbij te zien komen!
Dit weekend was weer eens tijd voor een brood:

SourdoughWholeWheatRyeOat by Erik Haak, on Flickr
Biologische volkoren tarwe/roggemeel (50/50). 500gram meel in totaal. Ca. 300gram water.
Klein beetje gist en een biologische zuurdesemstarter (van de DM uit Duitsland) + wat zout en een scheutje ahornsiroop.
Nachtje gefermenteerd, opnieuw gekneed en gevuld met gewelde naakte haverkorrels.
De naakte haver komt uit Friesland:
https://dehavercooperatie.nl
En de laatste vijf minuten in de oven met nog wat haver er overheen.
Dit keer geen vet/olie toegevoegd --> veel hardere/knapperige korst.
Dit weekend was weer eens tijd voor een brood:

SourdoughWholeWheatRyeOat by Erik Haak, on Flickr
Biologische volkoren tarwe/roggemeel (50/50). 500gram meel in totaal. Ca. 300gram water.
Klein beetje gist en een biologische zuurdesemstarter (van de DM uit Duitsland) + wat zout en een scheutje ahornsiroop.
Nachtje gefermenteerd, opnieuw gekneed en gevuld met gewelde naakte haverkorrels.
De naakte haver komt uit Friesland:
https://dehavercooperatie.nl
En de laatste vijf minuten in de oven met nog wat haver er overheen.
Dit keer geen vet/olie toegevoegd --> veel hardere/knapperige korst.
[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2025 14:10 ]
Heb je toevallig al ervaringen met het kneden van deeg met deze machine?bvk schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:01:
[...]
Ik heb gisteren met Google Gemini zitten "chatten" en daarbij ook gevraagd om een baguette recept i.c.m. Caputo Manitoba. Die had wat bedenkingen omdat het eigenlijk een veels te sterke bloem was voor baguettes en adviseerde 75% hydratatie en een 24 uurs koelkast rijs. Gaan we een volgende keer maar eens proberen dan.
[...]
Thuis heb ik alleen een simpele Samsung combi magnetron/oven, daar valt geen fatsoenlijk brood in te bakken. Dus bak ik maar op mijn werk en die oven heeft gewoon een baguette programma...
Vandaag bij het boodschappen doen bij de Jumbo de Tefal keukenmachine meegenomen. Ik verwacht er geen kilo's deeg mee te kunnen kneden, maar voor die 60 Euro zal ik me er geen buil aan vallen hoop ik.
Ik zoek iets geschikts om 1500gram meel, excl water degen mee te kunnen kneden.
Ik gebruik de machine voor deeg met pakweg 500 gram bloem als basis en dat gaat prima en meer deeg heb ik ook niet nodig. Voor 3x zoveel bloem/meel en dus uiteindelijk een deeggewicht van zeg maar 2.5 kilo is deze machine net even te licht denk ik.Opperhoof schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:48:
[...]
Heb je toevallig al ervaringen met het kneden van deeg met deze machine?
Misschien dat het mechaniek het aankan, maar de mixer gaat dan wel aan de wandel vanwege de zuignapjes als voet en het relatief lage gewicht...
Edit: Een en ander hangt natuurlijk ook af van de gebruikte bloem en de hydratatie. Bij een sterke bloem ( W waarde van 300+) en 64% hydratie heeft de machine het waarschijnlijk veel moeilijker dan met een zwakkere bloem en naar verhouding meer water.
[ Voor 15% gewijzigd door bvk op 17-11-2025 22:38 ]
Ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat dit niet gaat. Een kitchenaid Artisan van 8x de prijs doet in theorie 1kg bloem, maar het is erg afhankelijk van het deeg. Met hoge hydratatie kan de machine misschien 1kg aan. Met weinig water maakt de machine al dubieuze geluiden bij 500g bloem.Opperhoof schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:48:
[...]
Heb je toevallig al ervaringen met het kneden van deeg met deze machine?
Voor 1,5kg bloem heb je een ~7L planeetmachine nodig, of beter nog een kleine spiraalkneder.
Ik gebruik nu een aantal jaar een Ankarsrum met 1800gr (volkoren spelt) meel en iets van 1100gr water. Daar heeft dit aparaat geen problemen mee itt de Kitchenaid die ik hiervoor had., die liet het binnen een jaar afweten.
Voordeel van de Ankarsrum is dat hij niet zoveel counterspace inneemt, hij staat hier altijd op het aanrecht.
Voordeel van de Ankarsrum is dat hij niet zoveel counterspace inneemt, hij staat hier altijd op het aanrecht.
Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8
De vraag is natuurlijk ook wanneer je overgaat naar een capabele machine (en daar veel centjes aan uitgeeft) of toch maar met de hand blijft kneden. Als ik deeg maak voor bijvoorbeeld 3 pizzabollen of 3 baguettes (+/- 500 gr bloem en hoge hydratatie) is die Tefal wel zo fijn om in ieder geval even te mengen, scheel vieze handen en zo.... 
Gisteren een vloerbrood van 1200 gram gebakken en het deeg (750 gram bloem en 430 gram water) even met de hand gekneed. Twee van die broden (dus die 1500 gram bloem) met de hand kneden gaat ook nog wel.
Maar drie of vier? Dus waar ligt het omslagpunt?
Gisteren een vloerbrood van 1200 gram gebakken en het deeg (750 gram bloem en 430 gram water) even met de hand gekneed. Twee van die broden (dus die 1500 gram bloem) met de hand kneden gaat ook nog wel.
Het omslagpunt van een zwaardere kneedmachine?
Tja... hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe vaak en hoe veel je deeg te kneden hebt...
Ik doe al ruim 25 jaar met dezelfde KitchenAid Artisan machine van alles. En die 1 x per week brooddeeg kneden doet 'ie er ook braaf bij.
Graankorrels malen, eiwitten kloppen, gewoon beslag klotsen en kneden, af en toe wat vlees malen met de gehaktmolenopzet. Dat ding blijft gewoon werken.
Niet eens een excuus om er eentje in een andere kleur te kopen.
KitchenAid heeft de laatste jaren wel een waarschuwing toegevoegd n.a.v. doorgebrande motoren als gevolg van (te?) zwaar brooddeeg kneden.
https://www.kitchenaid.nl/faq/tijd-en-snelheid-voor-kneden
Richtlijnen voor de kneedtijd
Twee minuten kneden met een KitchenAid mixer staat gelijk aan 10-12 minuten met de hand kneden.
KitchenAid raadt aan om brooddeeg niet langer dan 2 minuten te kneden op snelheid 2, en in totaal niet langer dan 4-6 minuten te mixen en kneden.
Richtlijnen voor de kneedsnelheid
Het is belangrijk om alleen Snelheid 2 te gebruiken bij het kneden van gistdeeg, nooit hoger of lager.
Geen idee wat ik zelf dan anders doe, want bij mij staat 'ie rustig wel eens bijna 10 minuten te stampen.
En hij doet het nog steeds.
Tja... hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe vaak en hoe veel je deeg te kneden hebt...
Ik doe al ruim 25 jaar met dezelfde KitchenAid Artisan machine van alles. En die 1 x per week brooddeeg kneden doet 'ie er ook braaf bij.
Graankorrels malen, eiwitten kloppen, gewoon beslag klotsen en kneden, af en toe wat vlees malen met de gehaktmolenopzet. Dat ding blijft gewoon werken.
KitchenAid heeft de laatste jaren wel een waarschuwing toegevoegd n.a.v. doorgebrande motoren als gevolg van (te?) zwaar brooddeeg kneden.
Twee minuten kneden met een KitchenAid mixer staat gelijk aan 10-12 minuten met de hand kneden.
KitchenAid raadt aan om brooddeeg niet langer dan 2 minuten te kneden op snelheid 2, en in totaal niet langer dan 4-6 minuten te mixen en kneden.
Het is belangrijk om alleen Snelheid 2 te gebruiken bij het kneden van gistdeeg, nooit hoger of lager.
Geen idee wat ik zelf dan anders doe, want bij mij staat 'ie rustig wel eens bijna 10 minuten te stampen.
[ Voor 43% gewijzigd door ehtweak op 23-11-2025 09:21 ]
Die kneedtijden van kitchenaid lijken mij ook niet te kloppen. Voor Pizzadeeg doe ik 4-7 minuten.ehtweak schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:08:
Het omslagpunt van een zwaardere kneedmachine?
Geen idee wat ik zelf dan anders doe, want bij mij staat 'ie rustig wel eens bijna 10 minuten te stampen.En hij doet het nog steeds.
Volkorendeeg toch wel minuut of 12 altijd.
Nooit hoger dan stand 2 inderdaad.
Slagroom kloppen en eieren (of eiwitten) luchtig kloppen gaat dan wel razendsnel (maar dat is ook geen kneden natuurlijk …;))
Je leest af en toe wel eens berichten dat KitchenAid de laatste jaren kwalitatief wat mindere interne componenten zou gebruiken.
Zoals kunststof lagers i.p.v. metalen. En elektronica die wat vaker kapot gaat.
Maar een één-op-éen bewijs van bijvoorbeeld het inwendige van een oude machine versus een nieuwe machine heb ik nog niet gevonden.
Moet wel zeggen dat ik mijn eigen, aloude, KitchenAid wel eens in de soep gedraaid heb door iets proberen te laten malen met de graanmolen wat niet de bedoeling was...
En toen werd 'ie bloedheet (maar de motor bleef gewoon heel) en binnenin braken een paar tanden van een tandwiel af. Vervolgens voor een paar euro destijds een nieuw tandwiel besteld, de boel vervangen en sindsdien doet 'ie het nog steeds.
Ik weet wel dat mijn machine van binnen er zeer ouderwets maar super degelijk uitziet. Er zit niet eens actieve elektronica in.
Zoals kunststof lagers i.p.v. metalen. En elektronica die wat vaker kapot gaat.
Maar een één-op-éen bewijs van bijvoorbeeld het inwendige van een oude machine versus een nieuwe machine heb ik nog niet gevonden.
Moet wel zeggen dat ik mijn eigen, aloude, KitchenAid wel eens in de soep gedraaid heb door iets proberen te laten malen met de graanmolen wat niet de bedoeling was...
En toen werd 'ie bloedheet (maar de motor bleef gewoon heel) en binnenin braken een paar tanden van een tandwiel af. Vervolgens voor een paar euro destijds een nieuw tandwiel besteld, de boel vervangen en sindsdien doet 'ie het nog steeds.
Ik weet wel dat mijn machine van binnen er zeer ouderwets maar super degelijk uitziet. Er zit niet eens actieve elektronica in.
Hoe lang kneden jullie volkorenbrood in de kitchenaid dan (stand 2)?
Ik zie nu Ankarsrum 6230 machines op diverse plekken voor 749€ verkocht worden.
Geen idee of dat een interessante prijs is...
Geen idee of dat een interessante prijs is...
Zo ergens tussen de 5-10 minuten.Deruxian schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:39:
Hoe lang kneden jullie volkorenbrood in de kitchenaid dan (stand 2)?
Maar ik kijk ook naar het deeg zelf. Zie ik elasticiteit ontstaan? Komt er zo'n glanzend-achtig laagje overheen?
En af en toe gewoon voelen.
Die 'interactie' met het deeg heb je dus wel als je met de hand kneed.
De haptische feedback ontbeer je als je de machine al het werk laat doen.
Eigenlijk zouden ze een AI-gestuurde haptische sensor moeten inbouwen. (als we dan high-tech willen gaan).
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 23-11-2025 09:45 ]
Ligt er denk ik ook aan hoe vaak je bakt. Een enkele keer met de hand kneden is prima te doen. Maar als je 2x per week brood bakt is het serieus hard werken met de hand.bvk schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:42:
De vraag is natuurlijk ook wanneer je overgaat naar een capabele machine (en daar veel centjes aan uitgeeft) of toch maar met de hand blijft kneden.
Vandaar dat ik voor de Maxima gekozen heb. Ik vind brood bakken heel leuk, maar 1,7 kilo deeg vind ik niet leuk om met de hand te doen. Oude mixer van de Lidl vond dit niet meer leuk dus dan kom je automatisch op een zwaardere machine uit.
Is die 1,7 kilo dan per week, of x2 dus 3,4 kilo per week? Ik was met dit deeg misschien 10 minuten bezig, dan is 1700 gram ook prima te doen:Highfive95 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:27:
[...]
Ligt er denk ik ook aan hoe vaak je bakt. Een enkele keer met de hand kneden is prima te doen. Maar als je 2x per week brood bakt is het serieus hard werken met de hand.
Vandaar dat ik voor de Maxima gekozen heb. Ik vind brood bakken heel leuk, maar 1,7 kilo deeg vind ik niet leuk om met de hand te doen. Oude mixer van de Lidl vond dit niet meer leuk dus dan kom je automatisch op een zwaardere machine uit.
/f/image/75waUfXLz4jFpkU5rwygF6vQ.png?f=fotoalbum_large)
Met als resultaat een brood waar ik 18 sneetjes uit haal:
/f/image/gPztjxJLyvsAPCGwycegneXq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o2p5RBdyDilDwZpeRIhO3Dpv.png?f=fotoalbum_large)
Maar het hangt er inderdaad maar van af hoeveel je per week bakt, met 2 van deze broden per week vind ik de aanschaf van een machine van 800 Euro nog niet gerechtvaardigd. Als ik het per dag zou moeten doen misschien wel...
Het is 3,4 kilo per week in twee batches, 4 broden. Ik vind brood bakken heel leuk, maar met de hand kneden niet. Mijn Maxima MPM7 was trouwens maar €350,00 dus dan kan ik nog wel rechtvaardigen. Zeker omdat ik ook voor andere baksels gebruik.bvk schreef op maandag 24 november 2025 @ 00:27:
[...]
Is die 1,7 kilo dan per week, of x2 dus 3,4 kilo per week? Ik was met dit deeg misschien 10 minuten bezig, dan is 1700 gram ook prima te doen:
Maar het hangt er inderdaad maar van af hoeveel je per week bakt, met 2 van deze broden per week vind ik de aanschaf van een machine van 800 Euro nog niet gerechtvaardigd. Als ik het per dag zou moeten doen misschien wel...
Niet voor niets zijn de methoden waarmee je amper hoeft te kneden aardig populair.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja, daar ben ik dan weer minder fan van. Leuk hoor, voor een paar keer, ook om gevoel voor het deeg te krijgen. Maar ik vind het erg onpraktisch om +- elk uur iets met het deeg te moeten doen. Ik heb wel iets beters te doen. Dan is 10 minuten in de kneder - bulkrijs - vormen - vormrijs - bakken een stuk praktischer.Gonadan schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:29:
Niet voor niets zijn de methoden waarmee je amper hoeft te kneden aardig populair.
Dat valt toch ook wel weer mee qua aantal handelingen? Het kost alleen wel meer tijd. Als je dat hebt kan het een leuke methode zijn, maar anders is kneden ook prima. Er zijn niet voor niets meerdere wegen naar Rome.Kevinns schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:34:
[...]
Tja, daar ben ik dan weer minder fan van. Leuk hoor, voor een paar keer, ook om gevoel voor het deeg te krijgen. Maar ik vind het erg onpraktisch om +- elk uur iets met het deeg te moeten doen. Ik heb wel iets beters te doen. Dan is 10 minuten in de kneder - bulkrijs - vormen - vormrijs - bakken een stuk praktischer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik doe het anders toch met een broodbakmachine. Spul erin; aanzetten en klaar. Snap dat het zelf doen leuker is, maar die tijd heb ik er niet voor. En zo heb je toch ook vers en lekker brood.Kevinns schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:34:
[...]
Tja, daar ben ik dan weer minder fan van. Leuk hoor, voor een paar keer, ook om gevoel voor het deeg te krijgen. Maar ik vind het erg onpraktisch om +- elk uur iets met het deeg te moeten doen. Ik heb wel iets beters te doen. Dan is 10 minuten in de kneder - bulkrijs - vormen - vormrijs - bakken een stuk praktischer.
Absoluut. Ik vind de hands-on methode ook leuker. Maar in mijn huidige leven is het helaas niet haalbaar om vaak te doenGonadan schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:37:
[...]
Dat valt toch ook wel weer mee qua aantal handelingen? Het kost alleen wel meer tijd. Als je dat hebt kan het een leuke methode zijn, maar anders is kneden ook prima. Er zijn niet voor niets meerdere wegen naar Rome.
Wat overigens ook heel leuk was, ik heb afgelopen week een cursus desembakken gedaan bij Hoeve Biesland in Delft. Daar geeft de voormalig eigenaar van de bakkerij cursussen. Een regelrechte aanrader. Hij is super enthousiast en gepassioneerd over brood en geeft heel praktische tips voor thuis bakken. En het is ook wel eens leuk om met professionele ovens en kneders te werken
Het blijkt dus dat desembrood bakken ook relatief snel kan. Alleen temperatuurcontrole is wel belangrijker voor consistente resultaten dan met bakkersgist. Warm (30 graden) en kort rijzen voor een ‘normaal’ brood, koud en lang voor een zuurdere smaak. Een hoop om uit te proberen en oefenen
[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 24-11-2025 10:12 ]
No knead is leuk als je een keer een brood bakt.Gonadan schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:29:
Maar als het in je normale planning moet dan is het gewoon niet praktisch. Dan werkt het proces zoals @Kevinns aangeeft gewoon veel makkelijker.
Los van dat het soms leuk is om te doen. Net zoals desembrood bakken. Maar desem is niet geliefd helaas hier in huis. Dus dat wordt het niet.
Hier bak ik altijd standaard broden en in weekend een speciaal brood of broodjes. Blijft leuk om te doen. En er zijn nog genoeg recepten om uit te proberen.
@Highfive95 als je 'is' vervangt door 'ik vind' dan ben ik het met je eens.
Ik heb een periode wekelijks een desembrood staan maken, no knead. Als het in je schema past is het goed te doen. Ik kwam uit op vrijdagochtend voor werk met wat starter snel en voordeeg maken en de hele dag laten staan. 's Avonds rest van het deeg mengen en af en toe wat vouwen. Daarna de koelkast in en zaterdag bakken wanneer het mij uit komt.
Ik heb een periode wekelijks een desembrood staan maken, no knead. Als het in je schema past is het goed te doen. Ik kwam uit op vrijdagochtend voor werk met wat starter snel en voordeeg maken en de hele dag laten staan. 's Avonds rest van het deeg mengen en af en toe wat vouwen. Daarna de koelkast in en zaterdag bakken wanneer het mij uit komt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan valt die prijs nog wel mee inderdaad vergeleken met de prijs van een Kitchenaid alhoewel je daar meer mee kunt, tenzij het enige gebruik deeg kneden is.Highfive95 schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:34:
[...]
Het is 3,4 kilo per week in twee batches, 4 broden. Ik vind brood bakken heel leuk, maar met de hand kneden niet. Mijn Maxima MPM7 was trouwens maar €350,00 dus dan kan ik nog wel rechtvaardigen. Zeker omdat ik ook voor andere baksels gebruik.
Als ik zoveel deeg ga maken dat het met de hand niet meer te doen is ga ik liever voor zoiets, voor maar 100,- meer
Ik ga zo in de Tefal een focaccia deegje kneden wat nu bezig is met autolyse. Met 75% hydratie kan de machine dat wel aan met maar 370 gram bloem. Met Caputo Manitoba Oro, dat dan weer wel...
Maar meer om te mengen en plakhanden te vermijden dan echt te kneden.
Edit:
Deeg klaar voor de koelkast om te rijpen tot donderdag. En de machine weer schoon, wat dat betreft is de afneembare kom wel fijn, iets wat de Maxima machines niet hebben.
/f/image/0M4ZxDgQM02FFSQ4TMhlF4jz.png?f=fotoalbum_large)
Voor een hoge hydratatie deeg met max. 500 gram bloem is dit dus best een fijn apparaat voor die 60 Euro
[ Voor 19% gewijzigd door bvk op 24-11-2025 23:01 . Reden: Aanvulling ]
Maar dan heb je het ook bijna meer over beslag dan over deegbvk schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:28:
[...]
Dan valt die prijs nog wel mee inderdaad vergeleken met de prijs van een Kitchenaid alhoewel je daar meer mee kunt, tenzij het enige gebruik deeg kneden is.
Als ik zoveel deeg ga maken dat het met de hand niet meer te doen is ga ik liever voor zoiets, voor maar 100,- meer
Ik ga zo in de Tefal een focaccia deegje kneden wat nu bezig is met autolyse. Met 75% hydratie kan de machine dat wel aan met maar 370 gram bloem. Met Caputo Manitoba Oro, dat dan weer wel...
Maar meer om te mengen en plakhanden te vermijden dan echt te kneden.
Edit:
Deeg klaar voor de koelkast om te rijpen tot donderdag. En de machine weer schoon, wat dat betreft is de afneembare kom wel fijn, iets wat de Maxima machines niet hebben.
[Afbeelding]
Voor een hoge hydratatie deeg met max. 500 gram bloem is dit dus best een fijn apparaat voor die 60 Euro
Ik gebruik m'n kitchenaid ook voor max half kilo'tje deeg, meer wordt hem gewoon niet. Hij is perfect voor beslag en ei opkloppen etc. Toen ik eens een kilo amandelspijs wou mengen (ei erdoor) kwam er rook uit. Toegegeven, dat is ook zwaar, maar ook wel kort. Voor het echte werk heb ik een Maxima spiraalkneder, die kan alles aan wat er in past.
Desembrood zou je nog eens kunnen proberen met tarwebloem-desem, en rijzen op ~30 graden. Dan gaat het proces praktisch even snel als met instant gist en heb je de zure smaak niet, maar wel een interessantere smaak en textuur. Grofweg 20% desem ten opzichte van de hoeveelheid later toegevoegde bloem.Highfive95 schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:54:
[...]
No knead is leuk als je een keer een brood bakt.
Maar als het in je normale planning moet dan is het gewoon niet praktisch. Dan werkt het proces zoals @Kevinns aangeeft gewoon veel makkelijker.
Los van dat het soms leuk is om te doen. Net zoals desembrood bakken. Maar desem is niet geliefd helaas hier in huis. Dus dat wordt het niet.
Hier bak ik altijd standaard broden en in weekend een speciaal brood of broodjes. Blijft leuk om te doen. En er zijn nog genoeg recepten om uit te proberen.
@Kevinns je bedoelt ten opzichte van rogge neem ik aan? Ik ben eigenlijk gewend dat je rogge alleen gebruikt bij het opkweken van de starter en dat het vanaf dan eigenlijk gewoon tarwe is om hem bij te voeden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snap even niet wat je bedoelt. Ik noem nergens rogge toch?Gonadan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:55:
@Kevinns je bedoelt ten opzichte van rogge neem ik aan? Ik ben eigenlijk gewend dat je rogge alleen gebruikt bij het opkweken van de starter en dat het vanaf dan eigenlijk gewoon tarwe is om hem bij te voeden.
Desem kan op basis van elk soort bloem of meel, tarwe is het meest neutraal van smaak. Eventueel voor variatie in smaak met een andere graansoort bijvoeden voor het bakken. De verhouding bedoel ik zo:
100% bloem
20% desem (1:1 bloem en water)
68% water
1,5% zout
Nee dat was een aanname van mijn kant omdat je een desemstarter 'in principe' met (deels) roggemeel start, maar vaak daarna met tarwe onderhouden.Kevinns schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:16:
[...]
Ik snap even niet wat je bedoelt. Ik noem nergens rogge toch?
Desem kan op basis van elk soort bloem of meel, tarwe is het meest neutraal van smaak. Eventueel voor variatie in smaak met een andere graansoort bijvoeden voor het bakken. De verhouding bedoel ik zo:
100% bloem
20% desem (1:1 bloem en water)
68% water
1,5% zout
Aangezien je het specifiek over tarwebloemdesem had ging ik er vanuit dat je het niet over de samenstelling van het meel had. Maar wel dus?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja en dan ga ik nu nog een stapje verder qua hydratatie met een ciabatta deeg met 80%Aikon schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:56:
[...]
Maar dan heb je het ook bijna meer over beslag dan over deeg
:strip_exif()/f/image/q4CtP28NofjOUEAyE5jyl1YO.png?f=user_large)
Van "bassinage" had ik nog nooit gehoord, eens kijken wat dit voor effect gaat geven. Je moet dan tijdens het kneed proces nog een kleine hoeveelheid koud water toevoegen en dat langzaam laten opnemen.
Die term ken ik niet, wel dat je water achterhoudt, want met zo'n 'beslagje' is het lastig gluten op te bouwen. Wat ik standaard doe eigenlijk.
Het is dan denk ik de term voor wat jij nu beschrijft, wat water achterhouden voor later in het kneed proces.Aikon schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:50:
Die term ken ik niet, wel dat je water achterhoudt, want met zo'n 'beslagje' is het lastig gluten op te bouwen. Wat ik standaard doe eigenlijk.
Het kan natuurlijk aan mijn skills liggen maar het lijkt er op dat de gebruikte bloem toch wel wat moeite heeft met deze hydratatie. Ook na meerdere malen omslaan (zonder te kneden want onmogelijk) wil het "beslagje" niet pakken. Pas na het toevoegen van extra bloem en het gebruiken van een deegkrabber kreeg ik enigszins een deeg wat nu de koelkast in kan.
Had ik niet verwacht met wat ik begreep een W waarde van 370...? Met Manitoba was het waarschijnlijk een stuk gemakkelijker geweest....
Ik begrijp ff iets niet... waarom wil je nou per se zo'n kletsnat papje?
Wordt het uiteindelijk baksel er dan beter van?
Want al dat water moet toch ergens heen?
Ik weet dat jouw voorkeur uitgaat naar de zwaardere volkoren broden, maar je bent toch wel bekend met Ciabatta? De hoge hydratatie zorgt voor het "grottenstelsel" in deze broden en daarmee luchtigheid. Moet je wel de juiste glutenvorming krijgen om al dat water (en gassen) vast te houden, wat nu even wat minder ging.ehtweak schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:32:
Ik begrijp ff iets niet... waarom wil je nou per se zo'n kletsnat papje?
Oké... brood waar geen brood meer in zit dus...
Een hoop gebakken lucht.
Ja, ik weet wat een ciabatta is. Daar kun je bijna niks opsmeren, want alles valt in de gaten.
Tja, niet mijn ding. Eten moet uiteraard lekker zijn, maar toch ook wel (verantwoord) voedzaam. En bij van die plofbroden (ook baguette) en in het algemeen van die overprocessed witte bloem producten heb ik zo mijn twijfels.
Maar dat is mijn idee.
Een hoop gebakken lucht.
Ja, ik weet wat een ciabatta is. Daar kun je bijna niks opsmeren, want alles valt in de gaten.
Tja, niet mijn ding. Eten moet uiteraard lekker zijn, maar toch ook wel (verantwoord) voedzaam. En bij van die plofbroden (ook baguette) en in het algemeen van die overprocessed witte bloem producten heb ik zo mijn twijfels.
Maar dat is mijn idee.
Dat zei ik al, jij bent meer van het zwaardere brood, smaken verschillen!ehtweak schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:50:
Oké... brood waar geen brood meer in zit dus...
Een hoop gebakken lucht.![]()
Ja, ik weet wat een ciabatta is. Daar kun je bijna niks opsmeren, want alles valt in de gaten.![]()
Maar dat is mijn idee.
Maar vergis je niet in de voedingswaarde vergeleken met fabrieks witbrood, een goed gebakken baguette of ciabatta met hoge kwaliteit bloem en verder alleen maar gist, water en zout en een lange rijstijd vult meer dan je denkt! En het smaakt IMHO ook een stuk beter
Over het algemeen geeft hogere hydratie een malser, smaakvoller brood. Die gaten komen niet perse vh water, maar vd techniek. Maar de relatie met voedingswaarde en de term overprocessed ontgaat me?
Persoonlijk hou ik wel van zo'n luchtig brood, dippen in de olie ofzo. Maar een zwaar brood is ook heerlijk
Persoonlijk hou ik wel van zo'n luchtig brood, dippen in de olie ofzo. Maar een zwaar brood is ook heerlijk
Het brood wat ik zelf maak is gemaakt van zelf gemalen biologische graankorrels.Aikon schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:59:
Over het algemeen geeft hogere hydratie een malser, smaakvoller brood.
En dat proef je wel degelijk.
Maar ook dan laat ik het eerst op een koele plaats minstens een nachtje staan, vóór de laatste rijs en de oven. Dat levert een mals en smaakvol brood op.
Vrijwel al de witte bloem die je kant-en-klaar koopt is (de)constructed.de term overprocessed ontgaat me?
M.a.w. de graankorrel is ooit gemalen, er zijn allerlei processen geweest om kaf/koren/vlies/kern/kiem van elkaar te scheiden. En vervolgens wordt het eiwit gehalte gestandaardiseerd.
Nog afgezien wat er bij fabrieksbrood aan 'verbeteraars' wordt toegevoegd.
Natuurlijk kun je al die missende delen weer toevoegen om de verscheidenheid aan mineralen, vezels en vitaminen weer op peil te brengen.
En dat bedoel ik met 'overprocessed'.
't Is trouwens wel een goed excuus om méér beleg op een wit stuk brood te doen. Immers moet je al die missende zaken weer toevoegen wil je nog wat gezonds binnenkrijgen.
Maar zulke statements van overprocessed laat zien dat we alles op 1 hoop gooien natuurlijk. Het maakt enorm uit waar je je grondstoffen haalt. Anders kan je niks eten. Beetje nuance is soms ook wel nodig op zijn plek.
Anders kan je ook stellen: Melk is processed, sinaasappelsap (en elke andere sap) en überhaupt wat je in je mond steekt.
Zijn weinig mensen die elke ochtend verse sinaasappelsap maken, naar de koe lopen voor verse melk (los dat een koe eigenlijk een milieuvervuilende lopende poepfabriek is) etc.
Het maakt het voor de discussie niet beter. Zeker niet als je mensen 'aanvalt' met plofbrood. Niet iedereen wil een zware baksteen
Hier in het weekend eindelijk weer eens een brood gebakken met een broodbakmachine en moet dit eigenlijk vaker doen. Was een heerlijk luchtig brood wat super smaakt met wat goede olijfolie en knoflookboter.
Nu nog eens goede ingredienten weer bestellen. Gebruikte altijd de zuidmolen maar zijn er andere aanraders?
Anders is het tijd om in de topicstart eens een webshop/winkel lijst op te stellen.
Anders kan je ook stellen: Melk is processed, sinaasappelsap (en elke andere sap) en überhaupt wat je in je mond steekt.
Zijn weinig mensen die elke ochtend verse sinaasappelsap maken, naar de koe lopen voor verse melk (los dat een koe eigenlijk een milieuvervuilende lopende poepfabriek is) etc.
Het maakt het voor de discussie niet beter. Zeker niet als je mensen 'aanvalt' met plofbrood. Niet iedereen wil een zware baksteen
Hier in het weekend eindelijk weer eens een brood gebakken met een broodbakmachine en moet dit eigenlijk vaker doen. Was een heerlijk luchtig brood wat super smaakt met wat goede olijfolie en knoflookboter.
Nu nog eens goede ingredienten weer bestellen. Gebruikte altijd de zuidmolen maar zijn er andere aanraders?
Anders is het tijd om in de topicstart eens een webshop/winkel lijst op te stellen.
Ik haal m’n ingrediënten altijd bij de lokale molen. Zit er niet zoiets in de buurt? Online bestellen van bakingrediënten vind ik met huis-tuin-en-keukenhoeveelheden niet ideaal vanwege de relatief hoge verzendkosten.Hortz schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:39:
Ik vind trouwens zowel zwaarder brood als luchtig brood lekker
Zeker. Er is ook niet één helemaal goed of helemaal fout gebeuren.Hortz schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:39:
Beetje nuance is soms ook wel nodig op zijn plek.
BTW: ik haal gewoon rauwe melk bij de boerderij. En de enige processing die daar heeft plaatsgevonden is dat de uiers van de koe door de melkmachine zijn uitgeknepen en vervolgens de melk in een koeltank koud gehouden wordt... (4oC)
Terwijl een fabriek, zoals Farm Dairy (in Lelystad) flink processed met de melk van diezelfde koeien...
Trouwens, dat begrip 'overprocessed' slaat in dit geval op de leverancier die (de)constructed bloem/meel producten levert.
Met als overtreffende trap, bakkerijen die dit soort producten gebruiken en daarbij ook de nodige 'speciale' handelingen uitvoeren. Vooral om maar zo goedkoop mogelijk te produceren, vanwege winstmaximalisatie en marketing geneuzel.
Aanvallen?! Pardon; waar zeg ik dat het niet zou mogen? Ik constateer slechts dat het een witte bloem baksel is met grote gaten.Zeker niet als je mensen 'aanvalt' met plofbrood. Niet iedereen wil een zware baksteen
En ik legde wat uit over de voedingswaarde.
[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 01-12-2025 13:20 ]
Ik bestel regelmatig zaken als kruiden, noten, e.d. (maar dus ook diverse meelsoorten) bij b.v. https://nl.pit-pit.com/, https://www.denotenshop.nl/ of amazon.de.Kevinns schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:01:
[...]
Online bestellen van bakingrediënten vind ik met huis-tuin-en-keukenhoeveelheden niet ideaal vanwege de relatief hoge verzendkosten.
Vaak de biologische (demeter) variant. Vrijwel altijd zonder verzendkosten.
Dat vind ik zelf nog steeds het lastigste: om een goed vullend, helemaal volkoren brood luchtig te maken, zonder al te veel chemische of natuurkundige trucs.Ik vind trouwens zowel zwaarder brood als luchtig brood lekker
Ja dat is ook mijn einddoel, en het eind is nog niet in zicht. Voor tips hou ik me aanbevolenehtweak schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:09:
[...]
Dat vind ik zelf nog steeds het lastigste: om een goed vullend, helemaal volkoren brood luchtig te maken, zonder al te veel chemische of natuurkundige trucs.
Ik voel me zelf niet aangevallen hoor, zoals ik al schreef is het vooral een kwestie van "smaken verschillen"ehtweak schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:06:
Aanvallen?! Pardon; waar zeg ik dat het niet zou mogen? Ik constateer slechts dat het een witte bloem baksel is met grote gaten.Niet meer, niet minder.
En ik legde wat uit over de voedingswaarde.
Maar een baguette of ciabatta puur een baksel van witte bloem met gaten noemen is toch ook wel weer zo wat. Een rechtgeaarde Franse bakker zou zich beledigd voelen als je zijn met liefde en passie gebakken baguette tradition zo zou noemen.
Overigens gebruik ik in dit geval een Tipo 1 wat al een stuk grover gemalen is en meer richting meel gaat. En wat mij betreft genoeg voedings waarde geeft vergeleken met fabrieksbrood, je zit er veel sneller vol van in ieder geval.
Ik snap wat je zegt. Maar heb steeds geen flauw idee waarom je dit nu ter sprake brengt, het ging over wat extra water toevoegen. Of je dat nou aan supermarkt of zelfgemalen bloem doet...ehtweak schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:08:
[...]
Het brood wat ik zelf maak is gemaakt van zelf gemalen biologische graankorrels.
En dat proef je wel degelijk.
Maar ook dan laat ik het eerst op een koele plaats minstens een nachtje staan, vóór de laatste rijs en de oven. Dat levert een mals en smaakvol brood op.
[...]
Vrijwel al de witte bloem die je kant-en-klaar koopt is (de)constructed.
M.a.w. de graankorrel is ooit gemalen, er zijn allerlei processen geweest om kaf/koren/vlies/kern/kiem van elkaar te scheiden. En vervolgens wordt het eiwit gehalte gestandaardiseerd.
Nog afgezien wat er bij fabrieksbrood aan 'verbeteraars' wordt toegevoegd.
Natuurlijk kun je al die missende delen weer toevoegen om de verscheidenheid aan mineralen, vezels en vitaminen weer op peil te brengen.
En dat bedoel ik met 'overprocessed'.
't Is trouwens wel een goed excuus om méér beleg op een wit stuk brood te doen. Immers moet je al die missende zaken weer toevoegen wil je nog wat gezonds binnenkrijgen.
Wat versta je onder chemische en natuurkundige trucs. Als je gist toevoegt heb je dat al. Maar ook als je desem gebruikt. Of bedoel je broodverbeteraar?ehtweak schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:09:
[...]
Dat vind ik zelf nog steeds het lastigste: om een goed vullend, helemaal volkoren brood luchtig te maken, zonder al te veel chemische of natuurkundige trucs.
Hier lukt gewoon volkoren gistbrood aardig hier. Maar persoonlijk vinden wij wat vaster, met 20% roggemeel lekkerder.
Hier is het standaard brood nu:
80% volkoren meel
20% roggemeel
68% water
1,6% zout
1% gist
Per keer gebruik ik 1 kg meel dus dat is makkelijk. Eerst 10/15 minuten kneden tot 26 graden ongeveer. Daarna bulkrijs van 30-60 minuten. Verdubbeld in grootte. Dan ontgassen en vormen. In bakblik, dan nog 1-1,5 uur (afhankelijk temp in huis ) rijzen.
Dan oven op 230 graden, kopje water toevoegen. Brood blikken in oven en dan 20 minuten op 230 graden. Daarna nog 20-25 minuten op 200 graden. Hier houden we van mooi donker gebakken dus dat duurt vaak wat langer.
Eigenlijk altijd hetzelfde resultaat. Wel iets vaster door roggemeel, maar nog altijd redelijk luchtig.
Ik haal soms online (bij goede aanbiedingen) meel, maar meestal bij de molen hier. Ik haal altijd zakken van 5 kg. Maar die zijn er zo doorheen.
[ Voor 6% gewijzigd door Highfive95 op 01-12-2025 20:05 ]
De trucs die de huidige bakkers/broodindustrie gebruikt.Highfive95 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:03:
[...]
Wat versta je onder chemische en natuurkundige trucs.
Idd, geen probleem met de al duizenden jaren oude methode.Als je gist toevoegt heb je dat al. Maar ook als je desem gebruikt.
Mooi!Hier lukt gewoon volkoren gistbrood aardig hier.
Maar ik denk dat het ook komt omdat jij veel meer/vaker brood bakt.
Ik maak hooguit 1 brood (op basis van 500gram meel) per week.
M.a.w. ik moet gewoon meer oefenen...
Meer oefenen is altijd beter. Ik bak eigenlijk ook pas 1 jaartje ofzo. Ik bak 4 broden per week. Maar gaat me goed af. Vind het ook erg leuk. Dat scheelt wel. Wij halen echt zelden meer brood bij de bakker of supermarkt.ehtweak schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:12:
[...]
De trucs die de huidige bakkers/broodindustrie gebruikt.
[...]
Idd, geen probleem met de al duizenden jaren oude methode.![]()
[...]
Mooi!
Maar ik denk dat het ook komt omdat jij veel meer/vaker brood bakt.
Ik maak hooguit 1 brood (op basis van 500gram meel) per week.
M.a.w. ik moet gewoon meer oefenen...
Ik heb laatst een broodmix gekregen van de molen. Daar zat ook broodverbeteraar en krokant poeder in. En nog allerhande ingrediënten die niet in brood horen. Wij vonden het brood allemaal niet lekker.
Dan bak ik veel liever gewoon simpel maar erg lekker gistbrood. Hier gaat ook regelmatig een hoop zaden erin. Heerlijk. Erop doe ik niet meer. Dan valt er toch alles af.
Het probleem met zelf gebakken brood met alleen maar gist/desem zonder al die toegevoegde middelen van fabrieksbrood zit hem natuurlijk in de houdbaarheid, Je zou dan echt elke dag zelf vers brood moeten bakken en dat is voor de meeste mensen niet te doen...
Ik ben nu ook al een tijdje aan het oefenen met de diverse broodsoorten, maar dat is meer omdat ik sinds 1,5 jaar de beschikking heb over professionele ovens die 24/7 aan staan en ik een programma naar wens aan kan maken.
Voor thuis zou ik dan ook een broodbak machine moeten aanschaffen daar mijn Samsung combi oven/magnetron weinig voorstelt wat broodbakken betreft.
Ik ben nu ook al een tijdje aan het oefenen met de diverse broodsoorten, maar dat is meer omdat ik sinds 1,5 jaar de beschikking heb over professionele ovens die 24/7 aan staan en ik een programma naar wens aan kan maken.
Voor thuis zou ik dan ook een broodbak machine moeten aanschaffen daar mijn Samsung combi oven/magnetron weinig voorstelt wat broodbakken betreft.
Ik bak 2x per week en hier gaat na afkoelen, gesneden de vriezer in. Dat smaakt echt nog 10x beter dan fabrieks brood.bvk schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:42:
Het probleem met zelf gebakken brood met alleen maar gist/desem zonder al die toegevoegde middelen van fabrieksbrood zit hem natuurlijk in de houdbaarheid, Je zou dan echt elke dag zelf vers brood moeten bakken en dat is voor de meeste mensen niet te doen...
Moest hier ook wel even gewone oven leren kennen. Bakte niet mooi egaal in begin. Bakte in midden met rek. Nu onderin en dan bak het wel mooi egaal.
Profi oven is natuurlijk helemaal leuk
Ja, die kant ga ik nu ook op, maar dan met een 1200 grams brood waar ik een week mee doe. Steeds een paar sneetjes uit de vriezer halen. Nu nog maar eens kijken naar een goede verpakking i.p.v. zakjes..Highfive95 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:49:
[...]
Ik bak 2x per week en hier gaat na afkoelen, gesneden de vriezer in. Dat smaakt echt nog 10x beter dan fabrieks brood.
Ik heb thuis alleen maar boven warmte middels een element, onderin alleen een draaischijf..Moest hier ook wel even gewone oven leren kennen. Bakte niet mooi egaal in begin. Bakte in midden met rek. Nu onderin en dan bak het wel mooi egaal.
Profi oven is natuurlijk helemaal leuk
Profi oven is leuk inderdaad, zeker met een beetje hulp van AI om een gepast programma aan te maken voor in dit geval die ciabatta:
:strip_exif()/f/image/R1T2q2FbX1sVmthfWUmT35C7.png?f=user_large)
Maar wat je ook voor mogelijkheden en apparatuur hebt, het blijven uiteindelijk de bakker en het recept wat het resultaat maakt
Aardig gelukt voor een eerste keer:
/f/image/kH2Q9Y9XMQLtKx9a89ipqHc9.png?f=fotoalbum_large)
Al ben ik nog niet tevreden, de korst mag nog iets dikker en de kruim iets gaarder. En goed letten op de sluiting, daar is nu semola in gekomen...
/f/image/6tpyqYbJO7QQSQ8GhgnhROEG.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast is de gebruikte Le 5 stagione typo 1 me naar persoonlijke smaak net even te zwaar. Volgende keer toch maar eens met typo 0 of vergelijkbaar proberen.
/f/image/kH2Q9Y9XMQLtKx9a89ipqHc9.png?f=fotoalbum_large)
Al ben ik nog niet tevreden, de korst mag nog iets dikker en de kruim iets gaarder. En goed letten op de sluiting, daar is nu semola in gekomen...
/f/image/6tpyqYbJO7QQSQ8GhgnhROEG.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast is de gebruikte Le 5 stagione typo 1 me naar persoonlijke smaak net even te zwaar. Volgende keer toch maar eens met typo 0 of vergelijkbaar proberen.
Tjonge, gaan we nu al neerkijken op een ciabatta omdat het niet compact en voedend genoeg is?
Ik vind een goede ciabatta op een goede manier inzetten heerlijk, niets mis mee hoor. Verschillende typen brood voor verschillende situaties wat mij betreft.
Ik vind een goede ciabatta op een goede manier inzetten heerlijk, niets mis mee hoor. Verschillende typen brood voor verschillende situaties wat mij betreft.
Hoezo dat? Hangt ook van het brood af toch? Ik deed zelf een week met een desembrood. Pas snijden als het nodig is en de rest bewaren in een katoenen zak. Uiteraard is het dan niet meer vers maar ik vond het nog wel meer.bvk schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:42:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het hang inderdaad van het brood af, met een bus of groot brood valt het inderdaad wel mee en je kunt er nog altijd een tosti van makenGonadan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:31:
Hoezo dat? Hangt ook van het brood af toch? Ik deed zelf een week met een desembrood. Pas snijden als het nodig is en de rest bewaren in een katoenen zak. Uiteraard is het dan niet meer vers maar ik vond het nog wel meer.
En je kunt er nogal lastig een tosti van maken...
Brood weggooien doe ik nooit.
Wat @Gonadan ook al aangeeft: pas een snee afsnijden als je 'm nodig hebt, scheelt ook tegen 'verouderen'.
En kleinere of (te) droge stukken die ik over heb?
Daar kun je altijd nog croutons van maken.
Of, als er net een baksel in de oven heeft gestaan en 'ie aan het afkoelen is. Dan leg ik die stukken op de bakplaat en laat ze drogen.
Daarna in m'n Kenwood chopper en je hebt prima paneermeel!
Dan is witmeel brood wel in het voordeel... dat vergruist makkelijker dan al die grove graankorrels.
Wat @Gonadan ook al aangeeft: pas een snee afsnijden als je 'm nodig hebt, scheelt ook tegen 'verouderen'.
En kleinere of (te) droge stukken die ik over heb?
Daar kun je altijd nog croutons van maken.
Of, als er net een baksel in de oven heeft gestaan en 'ie aan het afkoelen is. Dan leg ik die stukken op de bakplaat en laat ze drogen.
Daarna in m'n Kenwood chopper en je hebt prima paneermeel!
Dan is witmeel brood wel in het voordeel... dat vergruist makkelijker dan al die grove graankorrels.
Wentelteefjes.
[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 04-12-2025 08:46 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar hebben ze panini voor uitgevonden.bvk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:01:
[...]
Het hang inderdaad van het brood af, met een bus of groot brood valt het inderdaad wel mee en je kunt er nog altijd een tosti van makenMaar ik refereerde meer aan een stokbrood zoals dus baguette of ciabatta wat de eerste paar uur na bakken nog echt lekker is, maar daarna toch snel "achteruit gaat" zeg maar. Naar mijn smaak en mening tenminste.
En je kunt er nogal lastig een tosti van maken...
Maar eens, bepaalde baksels waar de structuur ook een groot deel van de smaakbeleving is wil je liefst vers. Een echt handgemaakte Franse baguette valt daar zeker onder, maar ook ciabatta of bijvoorbeeld croissants.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let op:
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic
/f/image/3IQJrco8ItShkTqOVr8KdiGd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BZO37Wm78biKvDYRJ0cinFwU.png?f=fotoalbum_large)