Highfive95 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:17:
@
bvk
Waarom zo'n lange bulkrijs? Alleen voor de smaak?
Ik zie het in het pizza topic ook altijd voorbij komen. Ik heb het zelf ook vaker geprobeerd, maar kan nu niet echt zeggen dat het voor mij veel uitmaakt of je 24 uur of 48/72 uur laat rijzen. Ik kan verschil in smaak niet proeven. Ook luchtigheid is bij gistdeeg niet beter ofzo. Enige verschil is dat je vaak problemen krijgt met overrezen deeg. Door toch iets teveel gist of temperatuur die wisselt of net iets anders is dan normaal.
Ik weet niet welke bloem je hiervoor gebruikt hebt, maar mijn volkorenmeel van de molen kan prima 80% water hebben. Maar doe dat eigenlijk nooit omdat lastiger te verwerken is. Is niet prettig werken. Ik ben nu al tijdje met brood bakken bezig en vind experimenteren erg leuk, maar resultaat is vaak, tja.....
Dan ga je toch weer terug naar vertrouwde recepturen. Alleen mijn oven kan maar tot 230 graden. Dat is wel iets minder. Maar bak eigenlijk nog te weinig om een Rofco ofzo te kopen.
Misschien als budget het toelaat een hoge Effeuno. Kan ik brood en pizza mooi combineren in dezelfde oven.
Eigenlijk alleen voor de smaak inderdaad, ik proef zelf toch wel het verschil tussen een 12, 24 uurs, of een 48 uurs bulk koelkast rijs. En iets met amylase wat de complexe suikers afbreekt en omzet naar suikers die de gist kan eten wat uiteindelijk effect heeft op je deeg en de smaak daar van.
Ik gebruik voor deze ciabatta
Le 5 stagione tipo 1 die ik de vorige keer 48 uur had laten rijzen maar in theorie 96 uur aan zou moeten kunnen. Dus waarom het nu niet helemaal naar wens gegaan is moet ik nog maar eens uitzoeken...
Misschien dat het de combinatie is geweest tussen die lange rijstijd en de hoge hydratatie, of gewoon ergens een foutje mijnerzijds dat de gewenste glutenvorming toch wat tegenviel.
Hier thuis heb ik een hele simpele combi magnetron/oven die ook maximaal 230c doet, daar kan ik geen fatsoenlijk brood in bakken... Op werk gelukkig wel, daar is de gewenste 265 graden onderwarmte voor dit natte deeg geen enkel probleem
@
Deruxian Hoe langer de rijstijd, de minder de gist. Ik halveer zeg maar de hoeveelheid gist per 24 uur, voor dit deeg heb ik maar 0,8 gram gebruikt.
Bijvoorbeeld:
Binnen een paar uur klaar voor bakken: 7 gram
12 uurs rijs: 4 gram
24 uur: 2 à 3 gram
48 uur: 1 à 2 gram
En dat voor 500 gram bloem en afhankelijk van de bloem en hydratatie.
En hoe vaak rijzen? In dit geval de (koude) bulkrijs, laten rusten, omslaan, rusten, vormen en de laatste (warme) rijs. Maar ook dat is weer afhankelijk van het deeg....