Ik bak afgelopen veel 'boules'. Standaardrecept is ondertussen T65 label rouge bloem met 75% hydratatie, 0.1-0.15% gist en 2% zout. Alle mengen, paar keer omslaan en na ca. 3 uur op kamertemperatuur tussen de 24-48h rijs in de koelkast. Vaak sta ik dan 's ochtends op en geef het uit de koelkast een eerste vorm. Dan na een uur iets op temperatuur komen een tweede vorming en laat het nog een uur rijzen (rijsmandje met stoffen doek). Dan bak ik het af in een braadpan, 240C met 30min deksel erop en dan nog 15min zonder deksel, dat scheelt weer moeite doen met stoomvorming. Resultaten zijn afgelopen jaar echt heel consequent goed.
Brood gevormd in braadpan en ingesneden
Gebakken
Gister kreeg ik opeens zin om te experimenteren met heel hoog hydratieniveau, dus ciabatta-achtig deeg. Zelfde recept, maar dan met 90% hydratatie. Deeg is best lastig om mee te werken. Kort en snel aanraken voor het omslaan en dan verder niet meer aankomen. Bulkrijs in de koelkast ging goed en na nog een keer omslaan in de koelkast trof ik het vanmorgen zo aan.
Pizzasteen in de oven en een uur op 250C voorverwarmen. Deeg op het aanrechtblad gestort en in stukken gesneden tot ciabatta vorm en een paar kleine broodjes. Minimaal aanraken want het plakt zo vast aan je handen

, maar ook minimaal bloem gebruiken want anders heeft dat negatief effect op de korst.
Brood bakte mooi, beetje rijs, omdat het verder niet gevormd is (en kan worden) krijg je een organische vorm. Korst door kort en heet bakken dun, maar wel knapperig, Beetje vergelijkbaar met een pizzakorst.
Door hoge hydratie een heel open structuur en luchtige bite, beetje spekkig ook. Erg lekker.
Ik weet alleen niet of ik dit vaker ga doen. Je maakt toch best wat meer rommel en moet vaker je handen wassen en is een stuk bewerkelijker. Ik hou het volgende keren wel gewoon op 75%. Smaak is niet wezenlijk anders, alleen de textuur.