De bulkrijs doe ik altijd op kamertemperatuur of, als het erg koud is, op lage temperatuur in de oven (deze dagen dus niet). In mijn schema past vervolgens een lange, koude laatste rijs, omdat ik dan het brood in de ochtend af kan bakken. Daar hoort absoluut geen verdere narijs op kamertemperatuur bij. De benodigde rijs heeft namelijk al plaatsgevonden in de koelkast, en koud deeg kan uitstekend ingesneden en afgebakken worden. Zie ook de discussie tussen mij en Yowzawood op de vorige pagina.ehtweak schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:44:
Om nog ff terug te komen op het koude versus warme rijzen...
Aangezien m'n fruitgistmengsel ongeduldig begint te worden en graag als basis voor een brood wil dienen.
Wat is nou, ervaringsgewijs, de beste/handigste/effectiefste rijsreis?
Eerst een koele voorrijs van een etmaal? En dan de uiteindelijke vorming + kortere narijs op kamertemperatuur en dan de oven in?
Of eerst een warme voorrijs van een paar uurtjes en dan koele, langdurige narijs, vorming, finale rijs en dan de oven in?
Wat doen jullie?
Een koude bulkrijs is volgens mij iets ongebruikelijker, maar ik kan niet direct verzinnen waarom het niet zou kunnen. Een praktisch bezwaar: de stugheid van het deeg, die in je voordeel werkt bij een koude narijs, is een probleem bij het vouwen en vormen.
@RoosW Zonde! 10 gram gist is te veel om een hele nacht te laten staan. Je hebt in ieder geval laten zien dat gist wél doorwerkt in de koelkast, is je experiment ergens toch van waarde geweest