@
bvk
3% is wel serieus veel. Ik hou hier altijd 1,6% aan. Ben benieuwd hoe het je smaakt.
Vorige week eindelijk een keer zuurdesembrood gebakken. Na hopeloze mislukking de vorige keer.
Nu starter gemaakt met roggemeel i.p.v. volkorenmeel. Deze ongeveer 5 dagen gevoed met roggemeel, daarna met gewone tarwebloem van de molen. Na dagje of 10 was deze nu wel goed. Actief en geen aceton geur zoals de vorige keer.
Recept:
500 gram volkorenmeel (caputo integrale, erg fijne meel om mee te bakken)
125 gram zuurdesem starter 25%
8 gram zout 1,6%
375 gram water 75%
Ben op vrijdag avond begonnen met voeden van de starter. Deze daarna in de koelkast gezet tot de volgende ochtend 8 uur. Na uurtje of 3 was deze bijna verdrievoudigd en klaar om te kneden. Ongeveer 10 minuten gekneed tot 24 graden. Daarna in bulk laten rijzen. Dit heeft ongeveer 6 uur geduurd voordat deze verdubbelt was. Was vrij koud in huis.
Na eerste rijs opgebold en in rijsmandje gelegd. Toen de koelkast in tot de volgende dag. Op zondag om 8.00 uur de koelkast uit en oven aan en dutch oven erin. Temperatuur op 230 graden. Heter gaat hij niet.
Na ongeveer 25 minuten was dutch oven warm en toen brood in oven gedaan met deksel. Na 25 minuten deksel eraf en nog 20 minuten zonder deksel afgebakken.
En natuurlijk het resultaat.
Moet zeggen dat ik heel blij was met het resultaat. Had ietsjes langer gemogen. Kruim was mooi luchtig en erg soepel brood. Smaak vond ik persoonlijk ook erg lekker. Maar de rest van de familie vond het niks

Dus dit is een eenmalig project.
Ook nog even een Fries suikerbrood gebakken dit weekend. Erg lekker, maar moet het recept nog wel wat tweaken. Brood was heel mals, maar miste een beetje de kleffigheid. Volgende keer iets meer suiker erin.