Het Grote Broodbaktopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:21
Je hebt natuurlijk ook helemaal geen boek nodig.... alles over brood bakken is in een paar minuten op internet te vinden.

En hoezo geen mogelijkheid voor zuurdesem. Je hebt nodig meel en water (en tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:10
MuddyMagical schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:04:
* MuddyMagical meldt zich. Wil het bakken van brood in de vingers krijgen. Ik zit de helft van het jaar in Italië en wil daar mijn eigen brood bakken. Heb geen mogelijjkheid voor een zuurdesem starter dus ben op zoek naar een degelijk (bewezen) recept om mee te gaan leren. Heb de afgelopen tijd meerdere recepten gebruikt van Instagram, maar daar wordt ik niet vrolijker van.

Op de site van Levine zie ik door de bomen het bos niet meer moet ik zeggen. Ik zoek een (relatief) eenvoudig (rustiek) brood zonder 4 soorten bloem wat ik in NL en IT kan maken zonder machine. Daarmee kan ik gaan leren zonder steeds een nieuw recept. Dus geen plain witbrood bij voorkeur.

Iemand een goede suggestie voor deze amateur?
Je kunt natuurlijk allerhande recepten proberen, of hoe ik het deed: Neem het simpelste recept, met de minste ingrediënten, maak daar een paar broden mee tot je het concept kunt dromen gebruik telkens hetzelfde meel of bloem. Daarna kun je twee kanten op uitbreiden, een deel water door melk vervangen, ei (geklutst) toevoegen, boter of olie toevoegen. Maar wel telkens 1 ding, dat geeft een goede indruk van wat er met je standaard brood gebeurt.
Mout toevoegen en andere smaakmakers is ook leuk. Mijn lekkerste witbrood ooit: basis wit brood recept, bolletjes gember fijn snijd n en toevoegen, en deel water vervangen door de siroop waar de gemberbolletjes mee in de pot zitten, wel een flufje meer gist, maar je krijgt een super ontbijt brood, zalig met oude kaas bv!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:10
TweakGP schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:00:
Je hebt natuurlijk ook helemaal geen boek nodig.... alles over brood bakken is in een paar minuten op internet te vinden.

En hoezo geen mogelijkheid voor zuurdesem. Je hebt nodig meel en water (en tijd).
Eens, daarom vraag ik hier. Heb al aantal dingen geprobeerd maar nog niet echt goed resultaat. Hier ook in combinatie met hopelijk feedback om te leren.

Wat ik bedoel met de tijd is dat ik vaak 1 maand in NL en 1 maand in IT zit. Soms 2 maanden. Geen zin om de starter elke keer te maken of in de auto mee te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09

Sabbi

je denkt aan mij.

@MuddyMagical

Lastig bij broodrecepten op internet is dat het vaak amerikanen zijn, en die hebben doorgaans kneiter-sterke bloem, waar je veel makkelijker hoge hydratatie-deeg kan maken zonder dat je deeg een slappe dweil wordt, zoals met ons zachte europese bloem.

Onderstaand recept (+video) vind ik zelf altijd leuk om te maken, van de hierboven ook al genoemde Issa Niemeijer, met alleen gist. Wel witbrood, maar zoals RoosW ook zegt, neem een makkelijk recept om te beginnen, (en volkoren is per definitie lastig) en als dat goed gaat pas je steeds wat aan, bv een percentage volkeren, of zaden erin, enz enz.

https://foodtube.nl/masterclass-baguette-a-lancienne/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Sabbi schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:34:
@MuddyMagical

Lastig bij broodrecepten op internet is dat het vaak amerikanen zijn, en die hebben doorgaans kneiter-sterke bloem, waar je veel makkelijker hoge hydratatie-deeg kan maken zonder dat je deeg een slappe dweil wordt, zoals met ons zachte europese bloem.
......
Koop meel bij een speciaal zaak (Boxtelsche watermoolen, Baktotaal etc, etc) en vergeet de meel uit de supermarkt, het resultaat is veel beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fabrieksmatig geproduceerde witte bloem versus gemalen tarwekorrels (= volkoren) en alles wat daar tussenzit is nogal een verschil.
Met die eerste variant kun je wellicht een 'lekker' luchtig witbrood maken... maar of dat nou nog de term 'brood' mag dragen. Ik vind van niet. :N

Zo maal ik zelf (!) wel eens biologische speltkorrels tot meel. En dat proef je wel degelijk, die enigszins notige smaak van vers gemalen spelt.
Maar idd, da's lastig(er) om er een niet-stevig brood van te maken.

En wat betreft broodcultuur. Veel engelstalige (vooral US) recepten baseren op die verrijkte hoge gluten, hoge eitwit gehalte bloemsoorten. :|

De duitstalige landen kennen veel meer een echte broodtraditie. :Y
Als je de (online) recepten daar bekijkt, is het al heel wat anders. En ja, dat levert niet van dat wegwaaibrood op. 8)

Zo heb ik ruim een jaar geleden dit boek gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/91ch2N45vCL._SL1500_.jpg
(overigens gewoon in een duitse boekwinkel)
Daar staan echt fantastische recepten in. d:)b

Zoals deze:
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53912031128_673c9802a0_c.jpg
Urfrankenlaib1 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MuddyMagical
Safe space hier toch?

Eigenlijk wist ik het wel, maar toch dwars. Gisteravond deeg gemaakt, uur laten rijzen en daarna in de koelkast 's nachts laten rijzen. Vanochtend de oven in. Ik ga zo een advertentie op V&A zetten voor wie er nog een baksteen nodig heeft. :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zondagochtend maar eens normaal de tijd nemen en in één keer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:09
ehtweak schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:07:
Fabrieksmatig geproduceerde witte bloem versus gemalen tarwekorrels (= volkoren) en alles wat daar tussenzit is nogal een verschil.
Met die eerste variant kun je wellicht een 'lekker' luchtig witbrood maken... maar of dat nou nog de term 'brood' mag dragen. Ik vind van niet. :N

Zo maal ik zelf (!) wel eens biologische speltkorrels tot meel. En dat proef je wel degelijk, die enigszins notige smaak van vers gemalen spelt.
Maar idd, da's lastig(er) om er een niet-stevig brood van te maken.

En wat betreft broodcultuur. Veel engelstalige (vooral US) recepten baseren op die verrijkte hoge gluten, hoge eitwit gehalte bloemsoorten. :|

De duitstalige landen kennen veel meer een echte broodtraditie. :Y
Als je de (online) recepten daar bekijkt, is het al heel wat anders. En ja, dat levert niet van dat wegwaaibrood op. 8)

[Afbeelding]

Zoals deze:

[Afbeelding]
Urfrankenlaib1 by Erik Haak, on Flickr
Hoh, je krijgt spontaan honger van je smakelijke brood!
Die Duitsers hebben meestal van dat vastere brood wat tenminste vult, dat kan ik wel waarderen.

Even een vraag over dat boek; Staan daar ook (meerdere) glutenvrije recepten in?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

goddegoddeot schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Koop meel bij een speciaal zaak (Boxtelsche watermoolen, Baktotaal etc, etc) en vergeet de meel uit de supermarkt, het resultaat is veel beter
Dit geldt ook voor meel van de speciaalzaak. Amerikaanse tarwesoorten bevatten gewoonweg meer gluten dan Europese tarwe. Daar krijg je bloem van met meer 'sterkte', wat meer water op kan nemen, en wat makkelijker een sterk gluten netwerk maakt zodat je van die super-puffy thumbnail broden kan maken.

https://www.delaheart.com...can-european-wheat-gluten
https://thebrotbox.com/bl...merican-vs-european-wheat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Deze week zowel een fluffy brood als een baksteenbrood gebakken, links een zuurdesem rogge Landbrot, rechts een zuurdesem Focaccia met kaas en jalapenos :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R7XR1KbN5Jxtm307saflBCTmfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtMKnmVphykTRrBzZXy7TMPF.jpg?f=fotoalbum_large

Landbrot recept, de focaccia is een generiek desem pizzadeeg van 65% hydratatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:50
Sabbi schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:33:
Deze week zowel een fluffy brood als een baksteenbrood gebakken, links een zuurdesem rogge Landbrot, rechts een zuurdesem Focaccia met kaas en jalapenos :
[Afbeelding]

Landbrot recept, de focaccia is een generiek desem pizzadeeg van 65% hydratatie.
Kan je een indicatie geven van de verhouding desem? En hoe lang heb je het warm en koud laten rijzen? Ik vind desem-focaccia wel aantrekkelijk klinken :P

Ik heb nu toevallig een focacciadeeg staan om straks af te bakken. Wel op basis van instant gist dus, maar met ~5 uur rijstijd en een ruime hoeveelheid olijfolie alsnog erg smakelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Kevinns schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

Kan je een indicatie geven van de verhouding desem? En hoe lang heb je het warm en koud laten rijzen? Ik vind desem-focaccia wel aantrekkelijk klinken :P

Ik heb nu toevallig een focacciadeeg staan om straks af te bakken. Wel op basis van instant gist dus, maar met ~5 uur rijstijd en een ruime hoeveelheid olijfolie alsnog erg smakelijk!
500 gram witte bloem
325g water
50 gram desemstarter
15 gram zout

Deeg maken, 3 sets coil foilds, daarna 24 uur in de ijskast. Volgende dag in de ovenschaal en op kamertemperatuur nog 12 uur narijzen tot het deeg super-drillerig is, daarna de oven in. Mijn starter is 100% rogge, komt altijd wat langzaam op gang met deeg van puur tarwe, kan me voorstellen dat het met een tarwe starter sneller gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

15 gram zout op 500 gram bloem? :S
Wow, da's wel veel @Sabbi ...

Zeker als al dat zout IN het deeg zit.
Nog afgezien van de gezondheidsfactoren. :-(

Desnoods strooi je nog wat grof zout er overheen, tegen de tijd dat het klaar is. Voor het 'smaakgevoel'. Maar er in? :N

[ Voor 61% gewijzigd door ehtweak op 04-08-2025 09:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
ehtweak schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:34:
15 gram zout op 500 gram bloem? :S
Wow, da's wel veel @Sabbi ...
Zeg dat, zou ook wel eens het rijs proces kunnen vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Sabbi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:57:
[...]

500 gram witte bloem
325g water
50 gram desemstarter
15 gram zout

Deeg maken, 3 sets coil foilds, daarna 24 uur in de ijskast. Volgende dag in de ovenschaal en op kamertemperatuur nog 12 uur narijzen tot het deeg super-drillerig is, daarna de oven in. Mijn starter is 100% rogge, komt altijd wat langzaam op gang met deeg van puur tarwe, kan me voorstellen dat het met een tarwe starter sneller gaat.
Bedankt! Dit ga ik binnenkort eens proberen, met 1,5% zout wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Niet online
Sabbi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:57:
[...]

500 gram witte bloem
325g water
50 gram desemstarter
15 gram zout

Afbakken in de ovenschaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@goddegoddeot inderdaad, scheut olijfolie in de schaal en dan het deeg erin, beetje uitrekken dat het de schaal vult, hoeft niet helemaal tot in de hoekjes want het zakt tijdens de rijs nog wel verder uit. De olie maakt de onderkant extra crispy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAQKNPe6aIS-MBMtwkFpZnoEkxs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Tz7dGdeA2dIh4Dh7yEPRmuxL.gif?f=user_large

Overigens is 2,5 tot 3 procent zout vrij standaard voor Napolitaans pizzadeeg, en dit is pizzadeeg maar dan in een schaal gekieperd. Laat voorop staan dat ik niet elke avond wijn drink met vette zoute carb-bomb Focaccia erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Niet online
Sabbi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:14:
@goddegoddeot inderdaad, scheut olijfolie in de schaal en dan het deeg erin, beetje uitrekken dat het de schaal vult, hoeft niet helemaal tot in de hoekjes want het zakt tijdens de rijs nog wel verder uit. De olie maakt de onderkant extra crispy.

[Afbeelding]

Overigens is 2,5 tot 3 procent zout vrij standaard voor Napolitaans pizzadeeg, en dit is pizzadeeg maar dan in een schaal gekieperd. Laat voorop staan dat ik niet elke avond wijn drink met vette zoute carb-bomb Focaccia erbij :)
Ok, weer eens wat anders. Ik ga het maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns

[Afbeelding]

Dat ziet er echt fantastisch uit :D . Gaan we proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djgrAS0JAjYb7_5ZT6iMitaVXfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8j62pGibVc4U39y6Tb3sbtM.jpg?f=fotoalbum_large
Poging 2. Zelfde recept (250gr volkoren, bloem en water + 7gr gist) met 2x 45 minuten rijzen. Oven 200gr voor 30min met water en 10 zonder.

Moet het langer de tijd geven denk ik want het is nog steeds heel compact en komt ook in de oven niet lekker omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MuddyMagical Gebruik eens een lepeltje honing (of wat suiker) in je deeg.
Dat zou de gist wat beter moeten voeden...

BTW: je brood komt zo licht (van kleur) uit de oven. Weet je zeker dat 'ie 200 graden haalt?
Want dit lijkt meer een lichtgebakken cake...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:24
Volledig volkoren geeft een compacter en minder gerezen brood. Als je een minder compact brood en een grotere rijs wil, kun je experimenteren door bijvoorbeeld een X% van je volkorenmeel te vervangen door bloem.

Daarnaast ben ik het eens met @ehtweak, je brood ziet er inderdaad wat bleekjes uit. Speel dus wat met de temperatuur van je oven. Ik zet bijvoorbeeld mijn oven standaard 20 a 30 graden hoger dan de aanbevolen temperatuur omdat er bij opening veel warmte verloren gaat en de range van mijn oven +/- 20 graden kan afwijken van de temperatuur die ik heb ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:30
Dit weekend ook weer brood gebakken. Nu gewoon simpel volkorenbrood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K7PA0Cghgv2usRLfrBAHPpk8ps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r6YFmgIgho7hwRcZP3vyHDoG.jpg?f=user_large

450 gram volkorenmeel
65% water
1,6% zout
15 gram suiker
3 eetlepers olie
9 gram gist

Recept van schoonvader. Leek eerst op een plofbrood na 30 minuten rijzen. Na ontgassen en opmaken nog 45 minuten laten rijzen. Daarna 25 minuten op 230 graden met stoom, laatste 10 minuten zonder stoom op 210 graden.

Ondanks dat ik dacht dat plofbrood zou worden, was kruim toch wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

[Afbeelding]

Ik lees in het pizzatopic toch vaak dat boven de 2% wel als veel gezien wordt, tenzij je Vito heet. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Ik heb wel eens pizza gebakken met 3% zout om te proberen hoe een 'echte' Napolitaanse pizza smaakt. De hele nacht onder de kraan gehangen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Waar kopen jullie de zaden en pitten voor in/op het brood? Hier bij de molen weinig aanbod helaas. Los van wat lijnzaad en pompoenpitten.

Zie online wel wat aanbieders (notenshops) maar wellicht hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Highfive95 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:30:

Zie online wel wat aanbieders (notenshops) maar wellicht hebben jullie nog tips?
De keuze is reuze.

Om maar wat te noemen:
https://nl.pit-pit.com/
https://www.denotenshop.nl/
en, ik durf het haast niet te zeggen, gewoon via amazon.de (vaak ook nog biologische varianten voor een redelijke prijzen).

En is er op de lokale weekmarkt geen notenkraam?
Ik weet dat deze veel lokale markten afgaat:
https://www.deenkhuizernotenkraam.nl/
https://www.pindabranderij.nl/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:48
ehtweak schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:07:
[Afbeelding]

Zoals deze:
In je eerdere bericht schreef je, waar koop je zo'n brood?
Ik kan je "Stevig brood" in Woerden aanraden. Bakken hoofdzakelijk pure desem broden.

En bedankt voor je meel en receptuur analyse/toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Piemol schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

In je eerdere bericht schreef je, waar koop je zo'n brood?
Ik kan je "Stevig brood" in Woerden aanraden. Bakken hoofdzakelijk pure desem broden.

En bedankt voor je meel en receptuur analyse/toelichting.
Versturen die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:48
@RoosW geen idee

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Heeft er iemand ervaring met het bakken van brood in een ouderwetse (100 jaar oude) houtoven? zijn er dingen waar je speciaal op moet letten?

Temperatuur regulatie is natuurlijk wel een dingetje.

heb er geen haast mee want ik ben er nog niet aan toe maar uiteindelijk wil ik dat wel graag proberen. Uiteraard ambachtelijk brood dan.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
Indoubt schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:33:
Heeft er iemand ervaring met het bakken van brood in een ouderwetse (100 jaar oude) houtoven? zijn er dingen waar je speciaal op moet letten?

heb er geen haast mee want ik ben er nog niet aan toe maar uiteindelijk wil ik dat wel graag proberen. Uiteraard ambachtelijk brood dan.
Heb je fotos? Dat maakt het waarschijnlijk wat makkelijker om tr zien wat voor een oven je bedoelt.

Wat ik weet van bijvoorbeeld die Italiaanse hout gestookte pizza ovens is dat je eigenlijk bakt met de opgeslagen stralingswarmte wat in de stenen is opgenomen, en niet zo zeer met de directe warmte van het hout dat aan het verbranden is. Die Italiaanse pizza ovens worden in de ochtend al opgestookt zodat ze goed warm zijn voor het bakken van de pizzas in de avond.

• goddegoddeot
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:33:

de oven zo heet mogelijk opstoken totdat al het hout op is. De as eruit halen en met een nattedoek de ovenvloer schoonvegen, en je deeg erin, deurtje dicht. Zo herinner ik me hoe het bakhoes (in Limburg) gestookt werd voor vlaaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q5IwnVpwYLd8efZXOsbUV66t04=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2vLtrVhdZ7nOpJCque4CsVUM.jpg?f=user_large

Het is een heel erg oude scandinavische houtoven. De hut is 140 jaar oud of zo. DIt is meer een multifunctioneel houtgestookt fornuis als een echte houtoven of zo maar er is een "bak" oven deel.

Let niet op de rotzooi, ik heb het hutje gekocht met alle inventaris er nog in dus er moet heel wat gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Indoubt op 14-08-2025 14:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik had nog 330 gram Sourbry meel voor witbrood liggen en een aangebroken zakje gist. Maar even opmaken dus, 330 gr bloem, 200 gr water, 2 gr gist en 10 gr zout. Na een 24 uur koelkast rijs en 5 uur buiten de koeling gevormd en gebakken op 230c gedurende 25 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4vOQobBcmKJdpjDqUwF9Uv46tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/29PLirHeGt5DR19Oo8yfrikx.png?f=fotoalbum_large

Redelijk gelukt nog, ik heb er niet echt moeite voor gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CO-frnv1iB1CUQZc-r8bn1LHfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7EYpVFmiL7NdZrKT2BJw2rQ2.png?f=fotoalbum_large

Prima voor bij de pasta met wat salade om te dippen ;)

Specs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Highfive95
Afgelopen weekend ook weer gebakken. Blijft leuk :9

Stokbrood met T65 bloem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEi_W0mOtcMCwEp6_BpSCrIhtog=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1xex3MZCknSBFpRpK52Ek6gW.jpg?f=user_large
Helaas niet zo krokant als gehoopt. Blijkbaar toch iets niet goed gedaan. Eerst op boven/onderwarmte gebakken, maar brood was verre van knapperig. Daarna op hetelucht en dat was al iets beter.

Breekbrood met zongedroogde tomaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZtqjCaxXbzJOGkCzFQhQkAPnQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YtRnSRwMX5fZZcJj6j11z5yK.jpg?f=user_large
Errug lekker :P

Volkoren pompoenpitten brood
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD-JR_8YRQWltyF1eNw6NLtSGMg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vpALqu5gM0folQ15scG9WeUL.jpg?f=user_large
Helaas uitgescheurd, tweede rijs was niet lang genoeg. Busbrood recht was ook helemaal uitgescheurd (niet helemaal op foto)

Ander busbrood volkoren (Integrale meel van Caputo)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA1r8qQ8pr_Wbtz-_EbPzRvhv6A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MXu3WqxajTZ5AhUZsLi6ioe5.jpg?f=user_large
Erg lekker, echt heel andere bloem dan normaal van de molen.

Zonnebloempit brood
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-OA6EUoJzIxXXAU_zVzBEyB5Gk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/br2CBiXxUbWSOqpcyHicwZAj.jpg?f=user_large
Ook erg lekker. Zowel zonnebloempitten in brood, maar ook op. Erop is niet zo handig want met snijden valt er 80% weer af. :-(

Dit weekend helaas niet bakken. Volgende week weer poging om zuurdesembrood te bakken. Nu in de dutchoven die ik gekregen heb *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Highfive95 Oh, zuurdesem brood uit de dutchoven ben ik erg benieuwd naar. Graag laten weten hoe het is gegaan en hoe je het rijs proces hebt gedaan.

Dit staat zeker op mijn lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:48
Ik wil mijn vader een broodbakmachine cadeau doen voor zijn verjaardag.
Iemand een goeie tip? Hij is beginnend dus het apparaat hoeft niet meteen >200 euro te kosten.
Glutenvrij bakken is geen vereiste. Krenten/rozijnen brood gaat hij wel waarderen denk ik.

Zelf lees ik op internet de
  • Evidenter BM800 ~100 euro
  • Panasonic SD-B2510WXE ~132euro
  • Baguette OW6101 (2 deeghaakjes ipv 1 bij de Panasonic, maar 1 temperatuursensor
De panasonic heeft mijn voorkeur ivm dubbele temperatuursensor voor nauwkeurigheid.
Jullie nog tips?

[edit]
nu kwam ik het volgende tegen bij het verschil in Panasonic versies:
2510: Meest basic versie
2530: Noten en zaden dispenser erbij ten opzichte van 2510
2540: Gistdispenser erbij ten opzichte van 2530
2550: RVS look, de 2540 is van dat glossy plastic.

Ik neig toch naar de Panasonic 2530, zodat hij ook krentenbrood kan maken.
Wel boven budget, maar ach; dan eten we zelf een brood minder vd week :+

[ Voor 47% gewijzigd door Unkie op 08-09-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Niet online
Unkie schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:57:
Ik wil mijn vader een broodbakmachine cadeau doen voor zijn verjaardag.
Iemand een goeie tip? Hij is beginnend dus het apparaat hoeft niet meteen >200 euro te kosten.
Glutenvrij bakken is geen vereiste. Krenten/rozijnen brood gaat hij wel waarderen denk ik.

Zelf lees ik op internet de
  • Evidenter BM800 ~100 euro
  • Panasonic SD-B2510WXE ~132euro
  • Baguette OW6101 (2 deeghaakjes ipv 1 bij de Panasonic, maar 1 temperatuursensor
De panasonic heeft mijn voorkeur ivm dubbele temperatuursensor voor nauwkeurigheid.
Jullie nog tips?
De panasonic is degelijk, extra temperatuursensor zie ik het belang niet van in. Tweede hands zijn er ook veel BBM's te vinden, mocht je het te duur vinden... En eigenlijk is bakken in de oven het leukst en het lekkerst. Ik gebruik mijn panasonic alleen nog maar om het deeg te maken.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic