Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:50
Als je nu 1000e parkeert bij Mintos, lukt het dan om daat consistent 10% per jaar op het halen?

Wie zit er al wat langer in, en heeft al tegenslagen gehad?

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22:25
quote:
Tommie12 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:42:
Als je nu 1000e parkeert bij Mintos, lukt het dan om daat consistent 10% per jaar op het halen?

Wie zit er al wat langer in, en heeft al tegenslagen gehad?
Ik haal nu al een jaartje denk ik 12% gemiddeld met zo'n 7,5k. Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog niet echt gekeken heb naar de kwaliteit van de originators. Maar tot nu toe gaat nog alles goed :P

• Tommie12
quote:
Maaark schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:51:
[...]

Ik haal nu al een jaartje denk ik 12% gemiddeld met zo'n 7,5k. Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog niet echt gekeken heb naar de kwaliteit van de originators. Maar tot nu toe gaat nog alles goed :P
En welk platform gebruik je dan?
Moet je daar dikwijls mee bezig zijn?

(geef me maar een tik op de vingers als ik te veel beginnersvragen stel)

• Maaark
Ik dacht dat je vraag over Mintos alleen ging. Ik zit ook nog op andere platforms en mijn favo is toch wel EstateGuru (daar ook het meeste in geinvesteerd).

Ik heb in principe alles op autoinvest draaien, dan is het dus gewoon geld storten, afwachten en weer bijstorten :P Als je meer info wilt stuur maar ff een PB, ook als je je ergens wilt aanmelden, dan stuur ik je een referral link waardoor je een extra bonusje krijgt, zoals bij Estateguru krijgen we dan beide 0,5% extra.
quote:
Tommie12 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:57:
[...]

En welk platform gebruik je dan?
Moet je daar dikwijls mee bezig zijn?

(geef me maar een tik op de vingers als ik te veel beginnersvragen stel)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Tommie12 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:42:
Ja. Ik zit er nu precies een jaar, en haal exact 9,6%. Uiteraard kun je meer rendement halen, maar ik stel bepaalde eisen aan wie ik uitleen. Ik leen alleen uit met payback garantie, met de meer bekende loan originators, met een minimum LTV van 80%, en met een maximum termijn van 3 maanden.

Dat heb ik in het begin gedaan, en daarna nooit meer naar omgekeken. Was het het waard? Ik heb me een uurtje of vier ingelezen en er mee bezig geweest. Ik heb er een duizendje staan, dus ik heb iets minder dan 25 euro per uur verdiend. Twijfelachtig of dat het waard is. Maar dat is altijd als je met kleine bedragen gaat beleggen.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 11-06-2018 13:21 (30%)

Renault Zoe Q90

• Tommie12
Heel even naar estateguru gekeken.
Staat maar één lening open, al de rest is gefund.

Dus daar stort je 1000€, je accepteert die lening, en dat wordt dan maandelijks terugbetaald.
Die bedragen moet je dan terug ergens investeren, maar ik begrijp dat bij Mintos bv dat automatisch kan.

Zouden jullie het ook nog durven met 10k, of meer als je dat zou kunnen missen?

Begrijp niet dat ze je 10% gunnen als het risico zo laag is.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:45
quote:
Tommie12 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:32:
Wat doet je denken dat het risico "zo laag is"? Heb je de topics over mintos gelezen? (Deze en P2P Investing - Mintos)
Variantie != risico.

MrAngry wijzigde deze reactie 11-06-2018 13:40 (18%)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Ik beschouw dit als een risicovolle belegging. Dat doe ik met een klein percentage van m'n belegde vermogen. Ik zou niemand adviseren om meer dan 5% van hun vermogen in Mintos te stoppen. Maar ik ben een voorzichtige belegger.

Renault Zoe Q90

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
Ik zou er geen 10k in stoppen als ik maar 25k eigen vermogen had. Je hebt dan een aanzienlijk deel van je vermogen in een zeer risicovolle investering zitten. Ik zou P2P lending niet meer dan 20% van je belegd vermogen laten zijn en dan heb je al een risicovolle portefeuille.
quote:
Het risico is zeker niet laag, het risico is zelfs behoorlijk groot. Wat denk je dat er gebeurt als een loan originator failliet gaat omdat teveel mensen hun lening niet meer terug kunnen betalen? Buyback garantie heb je niks aan als een loan originator failliet gaat.
Mintos gaat dan proberen om het management over de nog lopende leningen zelf over te nemen of bij een andere partij onder te brengen. Echter alle leningen die niet terugbetaald konden worden zal je geen cent meer van zien. Als dus 25% niet in staat was hun lening terug te betalen, waardoor de loan originator failliet ging, ben jij 25% van je portfolio kwijt.

Het lastige met deze P2P concepten is dat de meesten pas sinds de crisis opgericht zijn of populair geworden zijn. Het is erg lastig voorspellen wat een nieuwe crisis gaat doen met deze markt en hoeveel problemen ontstaan.

Vergeet niet dat een rente boven de 10% enkel gehaald wordt in bepaalde landen. Dit zijn landen waar de economie instabieler is, baanzekerheid een stuk lager is en waar de schuldenberg erg hoog is. Dat soort landen worden in een crisis het hardst geraakt.

Tsurany wijzigde deze reactie 11-06-2018 14:05 (9%)

• Tommie12
quote:
Tsurany schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:03:
[...]

Het risico is zeker niet laag, het risico is zelfs behoorlijk groot. Wat denk je dat er gebeurt als een loan originator failliet gaat omdat teveel mensen hun lening niet meer terug kunnen betalen? Buyback garantie heb je niks aan als een loan originator failliet gaat.
Mintos gaat dan proberen om het management over de nog lopende leningen zelf over te nemen of bij een andere partij onder te brengen. Echter alle leningen die niet terugbetaald konden worden zal je geen cent meer van zien. Als dus 25% niet in staat was hun lening terug te betalen, waardoor de loan originator failliet ging, ben jij 25% van je portfolio kwijt.

Het lastige met deze P2P concepten is dat de meesten pas sinds de crisis opgericht zijn of populair geworden zijn. Het is erg lastig voorspellen wat een nieuwe crisis gaat doen met deze markt en hoeveel problemen ontstaan.

Vergeet niet dat een rente boven de 10% enkel gehaald wordt in bepaalde landen. Dit zijn landen waar de economie instabieler is, baanzekerheid een stuk lager is en waar de schuldenberg erg hoog is. Dat soort landen worden in een crisis het hardst geraakt.
OK, en heeft hier al iemand een lening gehad die niet terugbetaald werd?

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Tommie12 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:05:
[...]

OK, en heeft hier al iemand een lening gehad die niet terugbetaald werd?
Ja, paar stuks. Ik heb zelfs bewust geïnvesteerd in buyback leningen met een betalingsachterstand die een grote kans op een default hadden. Dit kan namelijk een extra rendement opleveren.

Maar wat zoek je nu precies? Je kan heel veel data ook op Mintos zelf terug vinden.

• Maaark
quote:
Heel even naar estateguru gekeken.
Staat maar één lening open, al de rest is gefund.

Dus daar stort je 1000€, je accepteert die lening, en dat wordt dan maandelijks terugbetaald.
Die bedragen moet je dan terug ergens investeren, maar ik begrijp dat bij Mintos bv dat automatisch kan.

EG heeft atm maar 1 project, maar ze hebben wekelijks meerdere. Ik zie EG als honderdjes werk per lening en Mintos als tientjes.

Ik heb een mid xx xxx bedrag in p2p sites geinvesteerd en heb voor mij zelf een percentage van mijn totale portfolio bepaald wat ik hierin investeer. Het is helemaal afhankelijk van je zelf en je situatie, bepaal bij hoeveel risico je comfortabel voelt en hoeveel geld je over hebt en ook hoe makkelijk je nieuw geld verdient.

Zie ook https://www.mintos.com/en/statistics/
https://www.bondora.com/en/public-statistics
https://estateguru.co/home/statistics
Om een beeld te krijgen bij de risico's.

Maaark wijzigde deze reactie 11-06-2018 14:19 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Maaark schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:16:
Om een beeld te krijgen bij de risico's.
Goede links!

Met als kanttekening: bij de risico's zoals ze nu bekend zijn. In tegenstelling tot bijv. aandelen, obligaties, vastgoed, commodities enzovoort is het hele p2p gebeuren gloednieuw. Mintos is opgericht in 2014. Er zijn zeer veel loan originators waarover nauwelijks informatie te vinden is.

Renault Zoe Q90

• Maaark
quote:
TucanoItaly schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:24:
[...]

Goede links!

Met als kanttekening: bij de risico's zoals ze nu bekend zijn. In tegenstelling tot bijv. aandelen, obligaties, vastgoed, commodities enzovoort is het hele p2p gebeuren gloednieuw. Mintos is opgericht in 2014. Er zijn zeer veel loan originators waarover nauwelijks informatie te vinden is.
Klopt helemaal. Daarom heb ik ook relatief weinig in dit soort sites zitten en gaat mijn voorkeur uit naar de vastgoed p2p sites.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik kan het niet vinden in de FAQ, maar heeft Estateguru een secondary market voor het geval je voortijdig wilt uitstappen?

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maaark
quote:
TucanoItaly schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:44:
Ik kan het niet vinden in de FAQ, maar heeft Estateguru een secondary market voor het geval je voortijdig wilt uitstappen?
Nee hebben ze niet. Ze zeggen wel al een jaar ofzo dat het gaat komen :P

Ik investeer daar in principe alleen in de leningen tot 12 maanden, dus het ontbreken van de secondary market is niet zo'n probleem, als je je geld niet 12 maanden kunt missen zou je het niet moeten investeren in zoiets.

Maaark wijzigde deze reactie 11-06-2018 14:49 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Kwa risico's had je vroeger ook een p2p-lending platform onder de naam TrustBuddy. -> Qwerty-273 in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"

Nog iets meer info, maar ook niet al te veel met relatie tot het vervolg:
https://www.lindahl.se/se...r/konkursen-i-trustbuddy/

En een forum waar recentelijk nog nieuws te horen is:
https://www.flashback.org/t1580901

Qwerty-273 wijzigde deze reactie 11-06-2018 15:02 (13%)

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:32
Het valt mij op dat er een verschil is in het aantal loan originators via de button 'loan listings' en op mijn auto invest profiel.
Ik zie bijvoorbeeld in de lijst EBV Finance staan, deze verstrekt ook loans in euro's, heeft Buy Back maar toch zie ik deze niet in mijn auto invest lijst.

In mijn Auto invest heb ik even alle landen geselecteerd, 0% - 20% rente, Euro's, Buy Back aangevinkt maar nog staat hij er niet tussen. Volgens Explore2p is dit een redelijke loan originator en wilde ik die toevoegen aan mijn auto invest profiel, zo kunnen er nog wel meer zijn die niet bij mij in de auto invest lijst voorkomen.

Iemand anders dit ook opgevallen?

Edit: Dozarplati hetzelfde verhaal.

• MrAngry
Andere valuta?

• Binnetie
quote:
Nee want beide doen ook in Euro's.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:34
quote:
Binnetie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:53:
Het valt mij op dat er een verschil is in het aantal loan originators via de button 'loan listings' en op mijn auto invest profiel.
Ik zie bijvoorbeeld in de lijst EBV Finance staan, deze verstrekt ook loans in euro's, heeft Buy Back maar toch zie ik deze niet in mijn auto invest lijst.

[afbeelding]

In mijn Auto invest heb ik even alle landen geselecteerd, 0% - 20% rente, Euro's, Buy Back aangevinkt maar nog staat hij er niet tussen. Volgens Explore2p is dit een redelijke loan originator en wilde ik die toevoegen aan mijn auto invest profiel, zo kunnen er nog wel meer zijn die niet bij mij in de auto invest lijst voorkomen.

Iemand anders dit ook opgevallen?

Edit: Dozarplati hetzelfde verhaal.
Volgens mij is dit een bug. Je hebt je auto invest profiel aangemaakt voordat deze originators op Mintos actief waren. Als je nu een nieuw auto invest profiel aanmaakt staan ze er wel tussen.

• Binnetie
quote:
BB-One schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Volgens mij is dit een bug. Je hebt je auto invest profiel aangemaakt voordat deze originators op Mintos actief waren. Als je nu een nieuw auto invest profiel aanmaakt staan ze er wel tussen.
Daar dacht ik ook aan, wel jammer want nu moet ik weer een nieuwe auto invest aanmaken. Ik zie ze er ook tussen staan. Het is een kwestie van nieuwe aanmaken en dan de oude verwijderen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Volgens mij moet hij gewoon bij een auto invest er bij verschijnen. Mijn auto invest staat er al sinds eind 2016 op, en heb ik de loop van de tijd elke keer aangepast met vinkjes bij nieuw toegevoegde partijen.

Wel moet ik (als het een investeerder uit een nieuw land is) wel de hoofd selectie aanpassen, dus het loan type, country, en wel of geen buyback. Aangezien ik alleen met buyback doe, en standaard alle loan types aangevinkt heb, is het alleen het aanpassen van de landen.

https://tweakers.net/ext/f/gCYdElDSf05ZZRSRidTqHcMt/full.png

Daarna komt dan automagisch de nieuwe partij in het overzicht terug, en kan je daar weer vinkjes zetten wat je eigenlijk wilt.

EBV zit in de invoice financing, heb je die ook aanstaan?

(en nog een edit, in welke browser heb je het geprobeerd? Eerder (of nog steeds?) werkte het niet lekker in IE en Edge maar wel goed in FF.)

Qwerty-273 wijzigde deze reactie 20-06-2018 12:37 (15%)

iPod mini met 16GB

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:06
Dit is voor mij een van de redenen om een portefeuille op te zetten inder autoinvest per originator. Ondat je anders iedere keer je bestaande regels moet aanpassen.

Mintos referral: CKJXU1

• Binnetie
quote:
Qwerty-273 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:21:
Volgens mij moet hij gewoon bij een auto invest er bij verschijnen. Mijn auto invest staat er al sinds eind 2016 op, en heb ik de loop van de tijd elke keer aangepast met vinkjes bij nieuw toegevoegde partijen.

Wel moet ik (als het een investeerder uit een nieuw land is) wel de hoofd selectie aanpassen, dus het loan type, country, en wel of geen buyback. Aangezien ik alleen met buyback doe, en standaard alle loan types aangevinkt heb, is het alleen het aanpassen van de landen.

[afbeelding]

Daarna komt dan automagisch de nieuwe partij in het overzicht terug, en kan je daar weer vinkjes zetten wat je eigenlijk wilt.

[afbeelding]
EBV zit in de invoice financing, heb je die ook aanstaan?

(en nog een edit, in welke browser heb je het geprobeerd? Eerder (of nog steeds?) werkte het niet lekker in IE en Edge maar wel goed in FF.)
Wat raar, zo deed ik het ook. Ik ga het in de gaten houden qua browser. Ik gebruik Chrome en hier viel me laatst ook al iets op bij een andere website. Ineens was het verholpen.
Ik heb alle soorten leningen aan staan, ik sluit alleen bepaalde loan originators uit, heb een minimale rentepercentage en looptijd, buy back en leg minimaal en maximaal 10 euro in.

Mogelijk dat het toch in de browser zit, toen ik een nieuwe auto invest regel maakte zag ik alles er wel tussen staan.

• Tsurany
  • Niet online
Merk dat ik de minimale rente steeds verder omlaag moet schroeven bij Mintos. Voorheen was 14% met max 2 maanden en buyback geen probleem, nu vind hii niks meer. Daar gaat mn rendement :(

• Binnetie
quote:
Tsurany schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:52:
Merk dat ik de minimale rente steeds verder omlaag moet schroeven bij Mintos. Voorheen was 14% met max 2 maanden en buyback geen probleem, nu vind hii niks meer. Daar gaat mn rendement :(
Zie ik hier ook gebeuren, ik ben al van 12% naar 10,5% gegaan. De gemiddelde rente is nog 11,37% maar daalt wel heel langzaam...

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-04 13:27
quote:
Binnetie schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:55:
[...]

Zie ik hier ook gebeuren, ik ben al van 12% naar 10,5% gegaan. De gemiddelde rente is nog 11,37% maar daalt wel heel langzaam...
Ik heb leningen tussen de 6 en 12 maanden voor 12% staan. Gisteren geld erop gezet en alles zit nu al verdeeld.

"That's what I do. I drink and I know things."

• Binnetie
quote:
Frozenhands schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:15:
[...]

Ik heb leningen tussen de 6 en 12 maanden voor 12% staan. Gisteren geld erop gezet en alles zit nu al verdeeld.
Dat is denk ik ook afhankelijk van de overige filters die je hebt. Dat is een afweging die je dan doet. Maar ook de diversificatie van de loan originators, bijv Banknote heeft leningen van 13% met een kleine 12 maanden looptijd maar die zit al vol bij mij.

• Tsurany
  • Niet online
Merk dat de laatste leningen via auto invest allemaal rond de 12,5% zitten terwijl dat voorheen 14% was. Dat is echt een verlies van 1,5% de afgelopen maand. Zal wel door de toeloop van investors komen waardoor ze het kunnen veroorloven om rentes omlaag te gooien.
Zijn er andere platformen buiten Mintos waar nog wel een rendement van 14% te halen is met buyback garantie?

• MrAngry
Hoeft op zich niet aan toeloop te liggen. Kan ook dat het in de landen economisch zo goed gaat dat de rentes op deze leningen dalen, wat ook een verlaging van het risico betekend. Als dat het geval is of lijkt kan je ook overwegen om er meer geld in te pompen, om je totale risicoprofiel gelijk te houden.

• Johnny
  • Laatst online: 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb het idee dat de rentes aan het dalen zijn bij verschillende platformen. Op de homepage van EstateGuru staat bijvoorbeeld een historical average return van 12,28% maar ik heb dit jaar enkel projecten van 11% en lager gezien. Bij Mintos lijkt de rente inderdaad ook gedaald te zijn. Kiezen voor lenigen met een langere looptijd stabiliseert het wel een beetje, maar ik merk ook dat veel leningen op Mintos alsnog vervroegd worden afgelost.

Johnny wijzigde deze reactie 26-06-2018 09:50 (5%)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mintos gaat inderdaad langzaam maar zeker achteruit... Vind ik niet erg, had tijdens de Mogo-campaigns behoorlijk veel binnengehaald voor 4-5% bonus, en die gaan nu weer in de aanbieding met 2% korting...
De 11% die Mogo standaard biedt vind ik nogal mager, zeker als zo'n lening 6 jaar loopt.

Een halfjaar geleden kon je nog >15% rente vinden voor buy-backed euro-leningen (bij Mozipo onder andere), die zijn nu allemaal foetsie. Ik zie nu wel ExpressCredit met 15%, maar die hebben een beroerde score... Verder kun je nog wat 14% krijgen bij Mogo en Lendo, en that's about it...

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

quote:
FreezeXJ schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:36:
De 11% die Mogo standaard biedt vind ik nogal mager, zeker als zo'n lening 6 jaar loopt.
Op zich is 11% natuurlijk best een hoog rendement. Zeker in verhouding tot veel andere beleggingen. Het is natuurlijk de vraag in hoeverre het meer of minder risicovol is als aandelen (itt aandelen gaat dit niet om dingen die zelf in waarde veranderen, maar om terugbetalingen op een lening), maar qua rendement is het zeker vergelijkbaar met die beleggingscategorie.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Volledig mee eens, bij iets als RDSA krijg je niet zoveel, maar toch vind ik het risico hier flink hoger dan van de gemiddelde solide belegging. Het trackrecord van de meeste bedrijven is amper een paar jaar lang, ze hebben nog geen crisis meegemaakt, en ik verwacht dat er een aantal meer dan Eurocent gaan omvallen.

Ergo: het rendement lijkt me volledig gerechtvaardigd. Aangezien ik het risico van Mogo net zo hoog inschat (door gebrek aan tracks, ze bestaan sinds 2012, met een naam die exact identiek is aan een Canadees bedrijf dat al langer bestaat) als dat van Varks, Hipocredit of een ander.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard1992
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:04
quote:
Maaark schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:05:
Ik dacht dat je vraag over Mintos alleen ging. Ik zit ook nog op andere platforms en mijn favo is toch wel EstateGuru (daar ook het meeste in geinvesteerd).

Ik heb in principe alles op autoinvest draaien, dan is het dus gewoon geld storten, afwachten en weer bijstorten :P Als je meer info wilt stuur maar ff een PB, ook als je je ergens wilt aanmelden, dan stuur ik je een referral link waardoor je een extra bonusje krijgt, zoals bij Estateguru krijgen we dan beide 0,5% extra.

[...]
Maaark,

Zou jij willen aangeven welke p2p platforms jij allemaal gebruikt?

Zelf maak ik sinds enkele maanden naar tevredenheid gebruik van Mintos en Grupeer en sinds enkele weken van Housers.
I.v.m. de risico's wil ik mijn geld zoveel mogelijk spreiden over verschillende p2p platforms en loan originators.

www.Chinakopen.nl - Alle informatie over het bestellen van producten op Chinese webshops

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maaark
HOUSERS??? Hoe heb je dat klaar gekregen? :) Tegen mij zeiden ze dat ze geen NL'ers mochten toelaten omdat onze regelgeving dit niet toestond.

Ik zit op deze sites:

Estateguru
Bulkestate
Crowdestate
Mintos
Viventor
Peerberry
Twino
Swaper
VIainvest
Bondora
Dofinance
Grupeer
Fastinvest
Robocash

Maar partijen als Bondora (geen buyback), DoFinance (opeens geen 12% autoinvest meer), Swaper (weinig volume), ViaInvest (rekenen een belasting door) doe ik eigenlijk niks meer mee en haal mijn geld daar weg zodra het vrijkomt.

Ik vind de real estate sites het leukst, daarna mintos en dan de rest.
quote:
Richard1992 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:21:
[...]

Maaark,

Zou jij willen aangeven welke p2p platforms jij allemaal gebruikt?

Zelf maak ik sinds enkele maanden naar tevredenheid gebruik van Mintos en Grupeer en sinds enkele weken van Housers.
I.v.m. de risico's wil ik mijn geld zoveel mogelijk spreiden over verschillende p2p platforms en loan originators.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Als ik kijk naar het mailtje van Mintos over de periode februari dan was het gemiddelde 12,65%, april 12,86% en in juni (mail van vandaag) 12,58%. Die van mei had ik al verwijderd. Het schommelt maar gemiddeld genomen is het redelijk stabiel. Maar goed dat ligt ook helemaal aan wat je portfolio is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maaark
Screenshotje van je autoinvest? :)
quote:
Binnetie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:29:
Als ik kijk naar het mailtje van Mintos over de periode februari dan was het gemiddelde 12,65%, april 12,86% en in juni (mail van vandaag) 12,58%. Die van mei had ik al verwijderd. Het schommelt maar gemiddeld genomen is het redelijk stabiel. Maar goed dat ligt ook helemaal aan wat je portfolio is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
quote:
Maaark schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:33:
Screenshotje van je autoinvest? :)

[...]
Het gaat hier om de gemiddelden op het platform van Mintos zelf, elke maand ontvang je een mailt met de statistieken.
Mijn gemiddelde ligt vandaag op 11.41%.

Edit: Ik heb ook even een account aangemaakt bij Grupeer. Moet nog verder inlezen, maar wat voor strategie hanteer je hier? Over de loanboeren van Mintos zijn we sites die bijhouden hoe ze er voor staan (peer2explore). Maar van de aanbieders op Grupeer kan ik zo niks vinden.

Binnetie wijzigde deze reactie 02-07-2018 15:41 (30%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maaark
Ah :) Dat bedoelde je.

Ik zit nu op 12.13%.
quote:
Binnetie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Het gaat hier om de gemiddelden op het platform van Mintos zelf, elke maand ontvang je een mailt met de statistieken.
Mijn gemiddelde ligt vandaag op 11.41%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb een iets lager gemiddelde omdat ik vrij veel loan originators heb uitgesloten in mijn filters. En ook zoveel mogelijk wil verdelen tussen de loan originators.
Heb jij dat ook gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard1992
Bedankt voor het overzicht, real estate heeft ook mijn voorkeur het voelt wat tastbaarder.

Ik heb mezelf gewoon kunnen registreren en legitimeren bij Housers.com, dit was geen enkel probleem met de Nederlandse nationaliteit.

Mijn rendement op Mintos bedraagt 11.7% na +/- 4 maanden.
quote:
Maaark schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:28:
HOUSERS??? Hoe heb je dat klaar gekregen? :) Tegen mij zeiden ze dat ze geen NL'ers mochten toelaten omdat onze regelgeving dit niet toestond.

Ik zit op deze sites:

Estateguru
Bulkestate
Crowdestate
Mintos
Viventor
Peerberry
Twino
Swaper
VIainvest
Bondora
Dofinance
Grupeer
Fastinvest
Robocash

Maar partijen als Bondora (geen buyback), DoFinance (opeens geen 12% autoinvest meer), Swaper (weinig volume), ViaInvest (rekenen een belasting door) doe ik eigenlijk niks meer mee en haal mijn geld daar weg zodra het vrijkomt.

Ik vind de real estate sites het leukst, daarna mintos en dan de rest.

[...]

Richard1992 wijzigde deze reactie 02-07-2018 17:03 (3%)

www.Chinakopen.nl - Alle informatie over het bestellen van producten op Chinese webshops

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maaark
Netjes, zal mij dan eens opnieuw aanmelden bij Housers, heb je evt een ref link voor mij?
quote:
Richard1992 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:01:
Bedankt voor het overzicht, real estate heeft ook mijn voorkeur het voelt wat tastbaarder.

Ik heb mezelf gewoon kunnen registreren en legitimeren bij Housers.com, dit was geen enkel probleem met de Nederlandse nationaliteit.

Mijn rendement op Mintos bedraagt 11.7% na +/- 4 maanden.

[...]
quote:
Binnetie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:45:
Ik heb een iets lager gemiddelde omdat ik vrij veel loan originators heb uitgesloten in mijn filters. En ook zoveel mogelijk wil verdelen tussen de loan originators.
Heb jij dat ook gedaan?
Ja, heb ook wat originators uitgesloten, maar niet echt uitgebreid onderzoek gedaan ofzo :)

Maaark wijzigde deze reactie 02-07-2018 17:08 (28%)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Mogo gaat wat leningen terug kopen op Mintos nadat hun fundingronde succesvol is verlopen.
quote:
Mogo will partially repurchase loans from investors on Mintos using their call option as stipulated in the assignment agreement. During July, Mogo plans to gradually repurchase in total up to EUR 16 million net of loans issued to borrowers in Bulgaria, Estonia, Latvia, Lithuania, Poland, and Romania and funded through Mintos. More specifically, Mogo intends to repurchase approximately:

EUR 1.1 million of loans originated in Bulgaria;
EUR 4.1 million of loans originated in Estonia;
EUR 5.1 million of loans originated in Latvia;
EUR 4.0 million of loans originated in Lithuania;
EUR 0.5 million of loans originated in Poland;
EUR 1.1 million of loans originated in Romania.

Mogo will repurchase both performing and non-performing loans from investors. The composition of loans that will be repurchased will reflect the composition of all loans originated by Mogo, with the same loan term and interest rate parameters in the respective country, and currently outstanding on Mintos.

Please note, that if you are purchasing Mogo originated loans on the secondary market on Mintos, they may be repurchased soon and you could be at risk of losing the premium paid.

iPod mini met 16GB

• BiLLY_daKid
Ze hadden een beursgenoteerde obligatie uitgeschreven van 10%, via DeGiro niet te kopen. Ik lees dat je misschien wat kan verdienen door op de secondary market met discounts te kopen (omdat de premiums kunnen vervallen)?

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Die discounts zijn behoorlijk verdampt de laatste tijd, Mogo had die mooie 5%-korting op alles met lange looptijd, die heb ik ook even gehamsterd, en recent weer met 1-2% korting verkocht (lees: 3% winst in een half jaartje bovenop de rest), en daardoor was er veel Mogo met korting te krijgen, maar nu mag je blij zijn als je iets met >0.5% korting vindt... Sowieso zijn de high-yield leningen opgedroogd, je mag met 14% van een brakke lender heel blij zijn... (of 15% zonder buyback-garantie)

Een paar maand geleden had Mogo 14%, Varks 15%, en Mozipo 15.1%... Die zijn nu allemaal verleden tijd. Volgens mij is er een overvloed aan geld, dus gaan de rendementen omlaag. Wel een mooie kans om voordelig van lange-termijn-spul af te komen, of uit te stappen, voor wie wil.

Ook zie ik hierin kansen: "The net annual return rate for Mogo loans will be up to 11%".
Er is nu nog best wat Mogo met 13-14% te vinden (zie secondary market), en als ze niet opgekocht worden kun je die binnenkort dus mooi van de hand doen met winst. Of je houdt ze want hun risk category is flink lager, schijnt ;)

FreezeXJ wijzigde deze reactie 12-07-2018 17:16 (17%)

• BiLLY_daKid
Ik vraag mij ook af of Mintos een speciale propositie heeft, wanneer je serieus geld hebt te investeren..

Heb net mijn profielen aangepast: bijna alle originators zijn 50 tot 100 basispunten naar beneden met rentes. Ik vroeg mij al af waarom mijn autoinvest niet goed meer werkte, nou, omdat mijn drempel dus hoger lag. Teveel aanbod van geld, risico blijft hetzelfde. Tijd voor een nieuw platform.

• Maaark
Het is zomer en alle p2p sites hebben hier last van. Bij sommige sites zijn er zelfs nog nauwelijks leningen beschikbaar. Dus het is niet zo gek dat de rentes omlaag gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Serieus geld zal dan >100k moeten zijn ofzo, en volgens mij doen de meeste kleine sites daar niets mee, of verbieden ze het juist. Iets met als je dan besluit om je euros weer ergens anders in te stoppen hebben ze opeens een heel groot gat.

Ik vraag me af of het aan de zomer ligt (dan wil ik juist niet met euros bezig zijn maar in de tuin hangen met een biertje) of aan de stormachtige groei van platformen, omdat het blijkbaar een behoefte vervult.

Ik zit theoretisch nog op 14% rendement, maar dat zakt gestaag nu, zeker omdat ik geen fan ben van 5 jaar durende leningen...

• Binnetie
Hier hetzelfde, het rendement zakt iets. Zit zo rond de 11,50% maar dat was eerder tegen de 12% aan. Ik sluit voor maximaal 14 maanden af.
Nu heb ik ook een account bij Grupeer, maar heb geen idee welke loan originators goed en betrouwbaar zijn.

Wil iemand met een account daar zijn strategie delen?

Binnetie wijzigde deze reactie 16-07-2018 14:12 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard1992
quote:
Binnetie schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:12:
Hier hetzelfde, het rendement zakt iets. Zit zo rond de 11,50% maar dat was eerder tegen de 12% aan. Ik sluit voor maximaal 14 maanden af.
Nu heb ik ook een account bij Grupeer, maar heb geen idee welke loan originators goed en betrouwbaar zijn.

Wil iemand met een account daar zijn strategie delen?
Zelf heb ik gewoon de autoinvest aangezet met de volgende instellingen:

Interest rate interval (%): 14 - 25
Term interval (months): 1 - 12
Auto-invest unlimited: Yes
Max Investment amount per project (€): 10

Nieuwe stortingen worden bijna altijd direct geïnvesteerd.

• Binnetie
quote:
Richard1992 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:09:
[...]

Zelf heb ik gewoon de autoinvest aangezet met de volgende instellingen:

Interest rate interval (%): 14 - 25
Term interval (months): 1 - 12
Auto-invest unlimited: Yes
Max Investment amount per project (€): 10

Nieuwe stortingen worden bijna altijd direct geïnvesteerd.
Bedankt, je hebt geen loan originators uitgesloten dus?
Ik ga het eens proberen bij hun en kijken hoe het loopt. De bedoeling was net als bij Mintos om maximaal 10 euro (net als jij) per project in te leggen.

• Richard1992
quote:
Binnetie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:25:
[...]

Bedankt, je hebt geen loan originators uitgesloten dus?
Ik ga het eens proberen bij hun en kijken hoe het loopt. De bedoeling was net als bij Mintos om maximaal 10 euro (net als jij) per project in te leggen.
Het uitsluiten van loan originators is niet mogelijk bij Grupeer, de autoinvest optie is heel beperkt.

Succes!

• Tsurany
  • Niet online
Zie in Mintos dat de hoogste rente voor euro leningen met buyback nu 11,5% is, dat is wel erg laag. Is dit bij bijvoorbeeld Twino hoger of zakt het daar ook flink in? Kan mijn inziens aan twee factoren liggen:
1. Rente zakt ook in andere landen waardoor de rente in Mintos automatisch verlaagd wordt.
2. Enorme invloed van investeerders waardoor tussenpartijen een hogere marge kunnen pakken en alsnog de leningen "verkocht" krijgen.

• lutjes
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:55
quote:
Tsurany schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:08:
Zie in Mintos dat de hoogste rente voor euro leningen met buyback nu 11,5% is, dat is wel erg laag. Is dit bij bijvoorbeeld Twino hoger of zakt het daar ook flink in? Kan mijn inziens aan twee factoren liggen:
1. Rente zakt ook in andere landen waardoor de rente in Mintos automatisch verlaagd wordt.
2. Enorme invloed van investeerders waardoor tussenpartijen een hogere marge kunnen pakken en alsnog de leningen "verkocht" krijgen.
Leningen bij Twino met buyback zijn gemiddeld 10-11% was eerst ook hoger.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
lutjes schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:45:
[...]

Leningen bij Twino met buyback zijn gemiddeld 10-11% was eerst ook hoger.
Matig, rendement zakt zo wel 3-4% vergeleken met enkele maanden eerder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:10
Ik was van het weekend naar mn portfolio aan het kijken. Niet alleen de rente percentages dalen bij Mintos, maar het lijkt er ook op dat loan originators minder leningen aanbieden en diverse originators hebben zelfs geen leningen beschikbaar op de primary market. Misschien dat dit een zomermaanden dingetje is, maar wel opvallend.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat soort observaties kunnen ook simpelweg het gevolg zijn van het feit dat er steeds meer geld naar dergelijke platforms gaat, dus eigenlijk een luxe probleem. Dan is het tenslotte niet zo gek dat de leningen opraken (of zo snel verkocht zijn dat je ze niet ziet) en de rentes dalen.

Zie bijvoorbeeld het "loans funded"-plaatje per maand: https://www.mintos.com/en/statistics/
Afgelopen maand dik 75 miljoen, vorig jaar nog 28 miljoen en in 2016 'slechts' 7 miljoen.

Andere platforms hebben soortgelijke lijntjes.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:05
Wat is tegenwoordig de default rate in de praktijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squaddie
Dat is niet in een nummer te vangen, er zitten redelijk grote verschillen tussen loan originator en/of land.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• BiLLY_daKid
Als ik kijk naar mijn lijstje afgelopen investeringen (309) dan zijn er 292 met status Finished prematurely waarvan 108 met meer dan 1 resttermijn op moment van aflossen. Dat kan dus zijn omdat de lening daadwerkelijk volledig is afgelost of omdat er is teruggekocht door de originator.

Mijn Bino leningen (short terms) zijn in een maand van 14% naar 10,5% gegaan. Nog een procent of twee, drie minder en ik stort het weer in de aandelen of Nederlandse crowdfunding :)

edit: Ik zie trouwens dat Banknote, Bino, en DinDin en anderen -zonder aankondiging- niets meer aanbieden? Niet een beetje minder :P

BiLLY_daKid wijzigde deze reactie 23-07-2018 23:05 (12%)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

@squaddie kijk je dan puur naar de primary markt van Mintos in EUR, of kijk je ook naar de andere valuta's?

Al staat het meeste wel open in EUR op een eerste blik (alleen kijkend met buyback). Als eerste 32672 lening in EUR, dan 7136 in GEL en als derde 1988 in RUB. En vervolgens nog een aantal valuta onder de 1000 leningen (zoals SEK, PLN, KZT, GBP, DKK).
Van die EUR leningen komen er wel 17810 uit Armenië (Varks) en 10220 uit Georgië (Creamfinance, ID Finance, Lendo, Mogo).

Als je natuurlijk bijvoorbaat Varks uitsluit en ook binnen de EU wilt blijven (dus niet in Georgië wilt zitten) dan is het inderdaad dunnetjes op het moment bij Mintos met het aanbod.

iPod mini met 16GB

• Binnetie
Dat het aanbod minder, is doet me twijfelen om wat geld naar Grupeer over te maken. Zoals hierboven al vermeld was kan je geen loan originators uitsluiten bij auto-invest.
De rentes zijn daar nog wel hoger maar vind er qua risico lopen bij de loan originators minder over terug.

• Tsurany
  • Niet online
Ik moet bij Mintos tot de 9% zakken om auto invest meerdere partijen te laten selecteren met enkel Buyback en maximale looptijd van een jaar. Teveel mensen die op de hoogte zijn van P2P lending waardoor de vraag naar leningen hoger is dan het aanbod, jammer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Binnetie
Kreeg vandaag wel weer een herinnering van hun campagne om vrienden als investeerder lid te laten worden van Mintos.
Toen ik ruim een half jaar geleden lid werd waren er zo'n 45000 accounts. Nu ruim 70000, dat gaat echt hard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squaddie
@Qwerty-273 Ik kijk naar inderdaad naar euro leningen en ik heb een paar partijen en landen uitgesloten en daar staat Varks niet bij. Even heel bot gezegd ik heb niets aan 17000 leningen van Varks omdat het een jonge onderneming betreft met relatief weinig eigen vermogen dat maakt dat ik voorzichtig ben met investeren in leningen van deze onderneming.

De reden dat ik ben gestart met Mintos is dat er diverse partijen hun leningen aanbieden en zo de risicos over meerdere partijen kan spreiden en het lijkt erop dat minder gaat worden en ik moet gaan kiezen of meer leningen van een partij af te nemen of een deel van mijn investering weg te halen bij Mintos en ergens anders te investeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
En we duiken onder de 10% nu bij Mintos, errug matig :( Boven de 10% is geen korte termijn lening meer te vinden. Enkel lange termijn, maar meerdere jaren vast zetten tegen 10% zie ik dan ook niet zitten.

Tsurany wijzigde deze reactie 27-07-2018 09:19 (57%)

• BiLLY_daKid
Ik zie ook steeds meer leningen afgelost worden. Heb nog een paar 14% leningen met maanden looptijd, die in snel tempo worden afgelost. Ik steek er geen nieuw geld meer in en onder de 8% ga ik actief afbouwen, want het rendement weegt niet meer op tegen de risico’s: die zijn namelijk exact hetzelfde gebleven.
Stap ik liever in participaties en meer aandelen.

• BiLLY_daKid
EBV Finance (3-9 mnd ~8,5-10÷) heeft bij mij net alle leningen voortijdig afgelost. Nieuwe leningen (25) staan er voor 6%. Komkommertijd.

• BB-One
Even een vraag over Grupeer waar ik maar niet uitkom. Hoe kun je op een makkelijke manier projecten uitsluiten waar je al in geinvesteerd hebt. ik heb het dan over handmatig investeren. Bij auto invest kun je het aangeven, dat weet ik. Maar ik kan bij handmatig investeren niet zien of ik al in het project heb geinvesteerd en hoeveel.
Mijn werkwijze is nu: al mijn investeringen in excel downloaden en dan de project nummers zoeken in excel... Is echter wel heel handmatig....

• Binnetie
quote:
BB-One schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:46:
Even een vraag over Grupeer waar ik maar niet uitkom. Hoe kun je op een makkelijke manier projecten uitsluiten waar je al in geinvesteerd hebt. ik heb het dan over handmatig investeren. Bij auto invest kun je het aangeven, dat weet ik. Maar ik kan bij handmatig investeren niet zien of ik al in het project heb geinvesteerd en hoeveel.
Mijn werkwijze is nu: al mijn investeringen in excel downloaden en dan de project nummers zoeken in excel... Is echter wel heel handmatig....
Volgens mij is dat niet mogelijk. Want ik heb hetzelfde, of we kijken niet goed.
Heb je ook een e-mail ontvangen dat ze willen dat je je geen legitimeren?
quote:
Dear Investor,

We would like to notify you that we will proceed with identification of your account within 1-2 months.
At the moment we carry out identification of new investors for the purpose of making improvements and automatisation of the identification procedure. Until the identification you can use the services of our platform without any limitations.

You will receive the notification before the procedure will start. The procedure itself won't be long and you can get acquainted with it in your Grupeer account in settings now (https://www.grupeer.com/settings). To accelerate this process, we kindly ask you to prepare required documents in advance.

Thank you for your trust and good luck with investments!
Als ik bij settings kijken dan moet ik eens goed kijken hoe ik aan die gegevens kom.

• BB-One
quote:
Binnetie schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:50:
[...]

Volgens mij is dat niet mogelijk. Want ik heb hetzelfde, of we kijken niet goed.
Dan houden we het er maar op dat het niet kan.... :)
quote:
Heb je ook een e-mail ontvangen dat ze willen dat je je geen legitimeren?

[...]
Dear Investor,

We would like to notify you that we will proceed with identification of your account within 1-2 months.
At the moment we carry out identification of new investors for the purpose of making improvements and automatisation of the identification procedure. Until the identification you can use the services of our platform without any limitations.

You will receive the notification before the procedure will start. The procedure itself won't be long and you can get acquainted with it in your Grupeer account in settings now (https://www.grupeer.com/settings). To accelerate this process, we kindly ask you to prepare required documents in advance.

Thank you for your trust and good luck with investments!

Als ik bij settings kijken dan moet ik eens goed kijken hoe ik aan die gegevens kom.
Dat staat gewoon bij de settings, moet je gegevens invullen en een kopie paspoort etc uploaden. Dat had ik al gedaan.

• Binnetie
quote:
BB-One schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:56:
[...]

Dan houden we het er maar op dat het niet kan.... :)

[...]

Dat staat gewoon bij de settings, moet je gegevens invullen en een kopie paspoort etc uploaden. Dat had ik al gedaan.
Wat vul je in bij Tax Information Number (TIN) en Tax Certificate? Het onderste deel heb je dat ook ingevuld? Daar vragen ze om gegevens over je inkomen enzo.

• BB-One
quote:
Binnetie schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:15:
[...]

Wat vul je in bij Tax Information Number (TIN) en Tax Certificate? Het onderste deel heb je dat ook ingevuld? Daar vragen ze om gegevens over je inkomen enzo.
Tax certificate is niet verplicht en TIN is BSN (maar volgens mij ook niet verplicht) en inkomen heb ik maar een 'educated guess' gedaan, als je begrijpt wat ik bedoel O-)

• Binnetie
Haha, ik begrijp wat je bedoeld :)

Op zich jammer dat de leningen op Mintos zulke lage rentes hebben, misschien is het de tijd van het jaar. Misschien wordt het de trend, we gaan het zien.

Vind dit nu juist een leuk platform, vrij laagdrempelig en leuk om bij te houden. Aandelen etc heb ik weinig verstand van. Funding Circle is ook leuk maar het grote nadeel is dat je per 100 euro in moet stappen en het lang weg moet zetten.

• BiLLY_daKid
Bij Mintos kun je nog wel leuke percentages krijgen als je omzet naar GEL. Wel koersrisico, maar de leningen zitten op 18%. Ik heb een paar leningen ingekocht.

• squaddie
En naast koersrisico heb je ook kosten voor aankoop van GEL van 2 procent en van GEL terug naar Euro is 3 procent, puur kijkend naar kosten was KZT wellicht beter bied 17 procent op leningen en conversie in beide richtingen is 1,25 procent. Het duurt wel even om de conversie kosten terug te verdienen met 1 procent rente.

Persoonlijk heb ik weinig trek om ontwikkelingen rond dergelijke valuta in de gaten gaan houden en hou ik het ondanks teruglopend rendement op euro leningen.

squaddie wijzigde deze reactie 01-08-2018 20:23 (9%)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Bloomberg artikeltje over desastreuze P2P lending situatie in China:
https://www.bloomberg.com...s-panic-spreads-in-market

Uiteraard is de Chinese bankwereld heel anders dan de Westerse, maar desalniettemin interessant.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Renault Zoe Q90

• Binnetie
Ik zat een beetje aan de toekomst te denken van P2P. Het artikel hierboven is wel een eye-opener maar voor mij voelt het als een ver van mijn bed show (wat het niet is).

Wat zijn de verwachtingen?
Als rentes dalen op platformen als Mintos, stappen mensen dan over op (kleinere) platformen waar een hogere rente te behalen is? Bijvoorbeeld Grupeer? Maar als hier een toeloop aan geld heengaat bestaat de kans ook weer dat de rentes daar gaan zakken en blijf je aan het zoeken.

Iemand die hier een wat over kan zeggen?
Ik speel nog met de te weinig geld mee (300 euro), zo'n bedrag zet niet heel veel zoden aan de dijk. Ik 'fantaseer' wel eens over 5000 euro inleggen, met 11% rente 'verdien' je er zo'n 500 euro per jaar aan.

• BB-One
quote:
Binnetie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:19:
Ik zat een beetje aan de toekomst te denken van P2P. Het artikel hierboven is wel een eye-opener maar voor mij voelt het als een ver van mijn bed show (wat het niet is).

Wat zijn de verwachtingen?
Als rentes dalen op platformen als Mintos, stappen mensen dan over op (kleinere) platformen waar een hogere rente te behalen is? Bijvoorbeeld Grupeer? Maar als hier een toeloop aan geld heengaat bestaat de kans ook weer dat de rentes daar gaan zakken en blijf je aan het zoeken.

Iemand die hier een wat over kan zeggen?
Ik speel nog met de te weinig geld mee (300 euro), zo'n bedrag zet niet heel veel zoden aan de dijk. Ik 'fantaseer' wel eens over 5000 euro inleggen, met 11% rente 'verdien' je er zo'n 500 euro per jaar aan.
Dat is dus de marktwerking die (eindelijk?) doordringt in de kortdurende leningmarkt. Ik zie het nog niet helemaal terugkomen in de tarieven bij de uiteindelijke leningnemer. Tenminste voorzover ik dat kan overzien natuurlijk. Maar inderdaad het blijft zoeken naar je maximale rendement binnen je risicoprofiel.

Overigens denk ik dat de huidige rentedaling grotendeels een vakantiedip is. Een gedeelte is natuurlijk ook te wijten aan de wat grotere toeloop van geld, maar ik denk dat er ook gewoon nu veel minder vraag is naar leningen van de consument. Straks na de zomer dan komt men er achter dat de vakanties te duur zijn geweest danwel de inkomsten te weinig. Plus dat mensen weer zaken willen gaan kopen en daar geld voor nodig hebben.

Ik wacht rustig de komende twee maanden af... En laten we wel wezen, 9% is ook nog een mooi rendement. En als je dan die 9% vergelijkt met de schamele 0,03% op je spaargeld (Rabobank). Je krijgt met je 300 bij Mintos net zoveel rente als dat je € 90.000 op je spaarrekening had staan... Tuurlijk zit er een risico verschil in, maar ik betwijfel ten zeerste of het risico 300 keer zo groot is...

• Binnetie
quote:
BB-One schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Dat is dus de marktwerking die (eindelijk?) doordringt in de kortdurende leningmarkt. Ik zie het nog niet helemaal terugkomen in de tarieven bij de uiteindelijke leningnemer. Tenminste voorzover ik dat kan overzien natuurlijk. Maar inderdaad het blijft zoeken naar je maximale rendement binnen je risicoprofiel.

Overigens denk ik dat de huidige rentedaling grotendeels een vakantiedip is. Een gedeelte is natuurlijk ook te wijten aan de wat grotere toeloop van geld, maar ik denk dat er ook gewoon nu veel minder vraag is naar leningen van de consument. Straks na de zomer dan komt men er achter dat de vakanties te duur zijn geweest danwel de inkomsten te weinig. Plus dat mensen weer zaken willen gaan kopen en daar geld voor nodig hebben.

Ik wacht rustig de komende twee maanden af... En laten we wel wezen, 9% is ook nog een mooi rendement. En als je dan die 9% vergelijkt met de schamele 0,03% op je spaargeld (Rabobank). Je krijgt met je 300 bij Mintos net zoveel rente als dat je € 90.000 op je spaarrekening had staan... Tuurlijk zit er een risico verschil in, maar ik betwijfel ten zeerste of het risico 300 keer zo groot is...
Mooi verwoord _/-\o_
Ik ben nog te kort lid van Mintos (8 maand), maar was deze dip in de zomer van 2017 ook zo?

De 9% is zeker meer dan de rente van mijn spaarrekening. Het komt wel eens ter sprake op verjaardagen, dat mensen klagen dat ze amper rente krijgen. Als ik dan zeg dat ik in een paar maanden tijd van 100 euro 105 heb gemaakt waar je anders 1000+ euro meer dan een jaar op de bang moet hebben staan dan krijg je wel verbaasde gezichten (even los van of je het geld direct op kunt nemen of niet).

• Tsurany
  • Niet online
@Binnetie je moet niet vergelijken met risicoloze spaarrekeningen maar met bijvoorbeeld beleggen via ETF's.

• Binnetie
quote:
Tsurany schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:53:
@Binnetie je moet niet vergelijken met risicoloze spaarrekeningen maar met bijvoorbeeld beleggen via ETF's.
Ik leg het wel wat meer in de diepte uit en vermeld ook duidelijk dat je dit alleen met geld moet doen je ook samen met je plasje door de wc zou spoelen. Juist om te voorkomen dat we 5 jaar later op dezelfde verjaardag zitten, waar een deel van de mensen mij boos aankijkt omdat ze dachten dat P2P (Mintos) een bank met een spaarrekening met een hele mooie royale rente was en hun vermogen foetsie is.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een klein bedragen vastzitten in een lening op Mintos die nu wel erg lang duurt... Maar liefst €1,33. Bij deze lening staat al wel een heel epistel over het verloop tussen de bank en de schuldenaar.
quote:
Date Action Description
05.06.2017 Communication with the client Capitalia is having negotiations with the client. The client has requested an extension of the payment term as he wants to refinance the loan through another creditor. They are waiting for banks' decisions.
14.07.2017 Communication with the Bailiff Lawyer is preparing the documents for the bailiff.
05.09.2017 Collection Bailiff is working but has not collected money yet.
09.10.2017 Collection The bailiff has informed that the arrest of the property will take place only after 09.10.2017.
08.11.2017 Collection The bailiff has informed that the property of the debtor is arrested, but there is a very big debt for the utilities. Bailiff is working.
13.12.2017 Collection The bailiff has informed that the property of the debtor is arrested, but there is a very big debt for the utilities. Bailiff is working.
15.01.2018 Collection Bailiff is working but has not collected money yet. Pledged property of the debtor is arrested, but there is a very big debt for the utilities, bailiff will try to sell it.
02.02.2018 Regular update on the borrower status There are no updates since the latest status update.
16.04.2018 Collection Bailiff is selling real estate on auction
17.05.2018 Regular update on the borrower status There are no updates since the latest status update.
28.06.2018 Collection First auction did not happen, because of no participants. Second auction will be in July
25.07.2018 Collection Ongoing auction of real estate
Het is een lening zonder busback guarantee, dus dat geld zal ik waarschijnlijk kunnen afschrijven... (en dat op mijn initiële budget van €50)

sypie wijzigde deze reactie 14-08-2018 12:11 (5%)

• Binnetie
Dat duurt wel heel erg lang! Je mag bijna wel misgelopen rente eisen! Ze zijn al een jaar bezig...

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Binnetie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:20:
Dat duurt wel heel erg lang! Je mag bijna wel misgelopen rente eisen! Ze zijn al een jaar bezig...
Maak je nou een grapje? Dit is een lening zonder buyback. Het hele idee is dus dat zulke leningen geen bescherming hebben tegen dit soort zaken, maar mét buyback dus wel:

"If a loan with a buyback guarantee is delayed by more than 60 days, the loan is automatically bought back by the loan originator from the investor at the nominal value of outstanding principal, plus accrued interest income."

Renault Zoe Q90

• Binnetie
quote:
TucanoItaly schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:29:
[...]

Maak je nou een grapje? Dit is een lening zonder buyback. Het hele idee is dus dat zulke leningen geen bescherming hebben tegen dit soort zaken, maar mét buyback dus wel:

"If a loan with a buyback guarantee is delayed by more than 60 days, the loan is automatically bought back by the loan originator from the investor at the nominal value of outstanding principal, plus accrued interest income."
Dat was een grapje :) er zit geen buy back op dus ik denk dat het verlies genomen moet worden.

Hoe groot is de lening die de persoon afsloot? Ze zijn er al een jaar mee bezig. Dat is wel veel energie die erin gestoken word.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het meeste is gewoon procedures aflopen, er moeten officiele handelingen verricht worden, maar die zijn a dime a dozen voor grote partijen. Gezien de data (van ook andere defaults) vermoed ik dat er eens per maand even het volgende mailtje verstuurd wordt, en er verder misschien 5 minuten aan vuilgemaakt wordt door een persoon. Ja dat kost geld, maar veel minder dan het lijkt. Heck, ik denk dat de Debifo etc een heel stuk hiervan geautomagiseerd hebben. Meestal zijn het treurige zaken voor alle betrokkenen, er is geen rooie cent over, en heel veel schulden, vaak ook bij preferente partijen, dus in the end heb je niks. Hooguit 2 jaar processen en juridisch getouwtrek.

• Binnetie
https://blog.mintos.com/i...s-presence-in-kazakhstan/
ID Finance gaat van 9% naar 10% bij loans vanaf 12 maand looptijd. Als je minder dan 12 maand doet (bijv 11) dan is het 9%.

• PolyInvestor
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-04 20:52
Dat is niet het enige nieuws dat vandaag uitkwam over ID Finance. Ik kreeg vandaag ook deze e-mail van Mintos:
quote:
Starting from August 31, 2018, there will be a new structure for investing in Kazakhstan-issued ID Finance loans on the Mintos marketplace. The change has been implemented due to specifics of the legislation for microfinance organisations in Kazakhstan.

How will the new process work?

To obtain exposure to ID Finance loans issued in Kazakhstan, investors will be able to invest in loans issued by Mintos Finance SIA to ID Finance’s legal entity in Kazakhstan — MFO OnlineKazFinance LLP (Solva.kz) - where repayments depend on the final borrower’s payments. Each loan issued by Mintos Finance SIA to Solva.kz will be pegged to a respective loan issued by Solva.kz to the final borrower.

Mintos Finance SIA is a Mintos group company. A detailed description of the new structure is available in the Mintos Finance SIA loan agreement and assignment agreement.

How will the new structure affect investors?

Investors making investments according to the new structure will still gain exposure to ID Finance-issued loans. Previously, investors had a direct claim against the final borrower; now, investors will have a claim against the loan originator – Solva.kz.

Because investments made will still be pegged to the loan performance of loans issued by Solva.kz, current Auto Invest functions for investing in Solva.kz loans will remain valid for loans placed on the marketplace under the new structure. If the change in investment structure affects your investment preferences, please be sure to adjust your Auto Invest settings accordingly
Ik ga de veranderingen dit weekend eens aandachtig lezen, maar mijn eerste indruk is dat ik hier niet blij mee ben.

• BiLLY_daKid
Worst case, bij een default van de originator konden je leningen doorlopen omdat je een claim hebt naar leningnemer. Nu wordt de originator leningnemer, dus bij een default van de originator ben je je leningen zeker (deels) kwijt.

• Binnetie
Ik heb op dit moment handmatig geïnvesteerd in een paar loans van 11 en 11.1% van een paar originators die ik eerst had uitgesloten. Deze lopen 6 maand. Ik had namelijk ineens een hele bups versneld afgeloste leningen.
Het is meer risico, maar het gaat om kleine bedragen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zit iemand op Lender & Spender trouwens?
https://www.lenderspender.nl/

Renault Zoe Q90

• Binnetie
quote:
Wel eens naar gekeken, maar:
- minimaal 100 euro inleggen, dat vond ik teveel (doe nu 10 euro per project)
- het rendement valt me wat tegen, momenteel (4,3%)

En dit vond ik opvallend:
quote:
Je betaalt elke maand servicekosten op basis van 1,0% per jaar over de gemiddelde uitstaande investering. Dit bedrag wordt elke maand ingehouden de betalingen die je ontvangt. Indien er daarnaast voor een lening in achterstand een incassobureau wordt ingeschakeld en deze kosten niet kunnen worden verhaald op de geldnemer, worden deze kosten verdeeld over alle investeerders die een vordering hebben op de betreffende lening.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Ja, die 4,3% is niet veel soeps, zeker omdat er naar hun schatting gemiddeld een halve procent af gaat. Op de site staat "4,3% huidig netto rendement" en dat is overigens wel nà aftrek servicekosten.

Je quote vind ik niet heel gek, toch? Het betekent gewoon dat er geen payback garantie is, zoals bijv. bij Mintos.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 27-08-2018 15:13 (29%)

Renault Zoe Q90

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

quote:
TucanoItaly schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:43:
Je quote vind ik niet heel gek, toch? Het betekent gewoon dat er geen payback garantie is, zoals bijv. bij Mintos.
Nouja, met dat lage rendement en die servicekosten, kan je natuurlijk ook beargumenteren dat dat bij de servicekoste hoort :)

Vziw valt het bij fundingcircle bijvoorbeeld daar wel onder.

• squaddie
Mintos heeft een nieuwe feature geintroduceerd Loan originators ratings, lopend van A+ naar D(efault).

squaddie wijzigde deze reactie 28-08-2018 15:49 (7%)

• Binnetie
Mintos was net heel langzaam, maar ik heb het gevonden.
Bijvoorbeeld hier: https://www.mintos.com/en/loan-originators/1pm/#general (1Pm heeft een A).

Edit: heb het lijstje her en der een beetje vergeleken met de lijst van Explorep2p: http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/ en dat komt overeen.

Binnetie wijzigde deze reactie 29-08-2018 09:47 (231%)

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Klopt, en ze hebben bij de Loan Originators ook (2e kolom) alles netjes op een rijtje. Echter vertrouw ik de Explorep2p-ratings ook, dus ik fuseer ze, en dan heb je een redelijk beeld... Garandeert nog steeds niet alles, maar het helpt wel denk ik.

Sowieso kun je nu ook kijken hoeveel omzet het bedrijf heeft, en hoeveel daarvan via Mintos gaat. Varks bijvoorbeeld drijft nu puur op Mintos, idem met Lendo.ge. Iets als Mogo kan ook zonder, ID Finance idem. Geeft ook te denken.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True