Mijn edit kwam om een of andere reden onder een oudere post van mij te staan en was nog niet compleet. Zie onderstaand mijn laatste reactie.
bram1984 schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:21:
[...]
Ik kan echt net zo goed met een muur discussiëren volgens mij. Snap je mijn punt nu echt niet?
Jij beweert dat er een verband bestaat tussen de leeftijd van een game en hoe de controls aanvoelen. Dat is gewoon onzin. The Witcher 3 en Dragon Age: I hebben ook clunky controls en dat zijn gewoon next gen games. Er zijn zat PS3 games die simpelweg strakkere controls hebben dan PS4 only games. Je hele stelling slaat dus nergens op. Dit staat dus los van het feit of TLG wel of geen clunky controls heeft. Dezelfde controls zouden op de PS3 nou niet eens als retestrak ervaren zijn, lijkt me.
Al met al echt prima scores. Doe mij maar zo een niche game in plaats van al die eenheidsmeuk. De controls neem ik voor lief.
Natuurlijk is er een verband tussen de generatie waarin we zitten en hoe de controls aanvoelen.
Waar ik op doel in mijn originele bericht is dat de controls in The Last Guardian aanvoelen als een vorige genratie console, niet omdat de developer niet zijn best heeft gedaan. Maar omdat de engine (oftewel het geraamte) van de game uit die vorige genratie lijkt te stammen. Niet geheel verwonderlijk met een ontwikkeltijd van 9 jaar.
Daardoor zijn er bepaalde beperkingen in de animatie en controls die we naar de maatstaven van vandaag als ouderwets ervaren. Hierdoor voelt de besturing clunky aan in de game omdat deze technieken inmiddels verbeterd zijn.
Dat developers vandaag de dag controls implementeren die minder werken dan in games uit de vorige generatie heeft voornamelijk 2 redenen:
- Dit ligt aan de beperkingen van de gekozen game engine.
- De developer heeft niet goed zijn best gedaan.
Dat neemt niet weg dat men in het PS4/XONE tijdperk de mogelijkheid heeft om betere controls te maken dan tijdens PS3/PS2. Dat de controls in PS4 games onderdoen voor games uit de vorige generatie betekend niet dat er hierdoor geen verband is tussen de kwaliteit van controls en de generatie waarin we zitten.
Als je een game van een vorige generatie pakt met goede controls dan zal diezelfde developer met hetzelfde bedrag en resources vandaag de dag deze nog beter kunnen maken omdat de techniek inmiddels verder is dan tijdens de vorige generatie.
De stelling dat er geen verband is tussen controls en de generatie van een console is hetzelfde als dat ik zeg dat er geen relatie is tussen graphics en de generatie van een console. Want op de PS4 komen vandaag de dag nog 2D pixelart games uit en in 1995 speelde ik Super Mario 64 in 3D met betere graphics.
Dat betekend niet dat er daardoor geen relatie is tussen kwaliteit van graphics en de generatie waarin we zitten.
Het een sluit het ander niet uit.
Dezelfde controls zouden op de PS3 nou niet eens als retestrak ervaren zijn, lijkt me.
Bij gebrek aan kennis van de techniek die we nu hebben zouden dezelfde controls op de PS3 zeker als minder storend ervaren worden als de game in dat tijdperk was uitgekomen, men wist toen niet beter.
Toen Nintendo de D-Pad introduceerde op de NES in 1983 was dit revolutionair voor de gamewereld. Dit was toentertijd de beste manier van game controls ooit.
Betekend niet dat hierdoor analoge sticks overbodig zijn
[
Voor 16% gewijzigd door
ThaBEN op 05-12-2016 19:55
]