Ik vind dit ook geen goede zaak en hoop dat veel gamers nu juist extra sceptisch gaan zijn richting games van Bethesda. Ik vind het namelijk niet veel vertrouwen uitstralen in je eigen product als jij als ontwikkelaar er zelf voor zorgt dat reviews pas online kunnen komen na de release van een game. Natuurlijk leven we tegenwoordig in een andere wereld en hebben we vaak te maken met day one patches waardoor het product na zo'n patch heel anders kan zijn dan tijdens het spelen van een reviewcopy die enkele weken eerder verstuurd is. En ja, door de steeds uitgebreidere mogelijkheden van social media zijn veel gamers in staat om binnen enkele uren na release eerste impressies online te gooien waardoor een algemene indruk over de game ontstaat die door een groot deel van de potentiële kopers gelezen kan worden. Helaas mist vaak de nuance bij deze algemene indruk en zie je vaak de extreme meningen hierin naar voren komen.Conscience NL schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:47:
Lol, dat nieuws over Bethesda en hun plan om review copies voortaan pas een dag voor release beschikbaar te stellen:
https://bethesda.net/en/a...bethesda-and-game-reviews
[...]
Wat een BS. Wat maakt het nou uit dat reviewers tegelijk met 'ons' de single player games kunnen ervaren. Bij online-only games (of games waarbij online de kern vormt zoals Destiny) snap ik het nog, maar voor single player games... Het is dat DOOM een uitzondering bleek maar Mafia 3 heeft onlangs alweer bewezen dat er een luchtje aan dit soort praktijken zit.
Ik vind het dan ook een kwalijke zaak als reviews voor release helemaal verdwijnen. Ondanks dat er ook op 'professionele' game reviews genoeg aan te merken valt (denk aan betalingen/dreigementen vanuit uitgevers waardoor sites/magazines niet objectief reviewen) vind ik zelf dat deze reviews een beter, uitgebreider en vooral genuanceerder beeld kunnen geven van een game dan de meningen van gamers die na de eerste paar uur online gooien wat zij ervan vinden. Deze zijn vaak te negatief of positief door te hoge of te lage verwachtingen en bovendien kan een game na enkel de eerste paar uur spelen een ander beeld geven dan dat je zou krijgen nadat je de game volledig uitgespeeld zou hebben.
Persoonlijk koop ik vrijwel nooit een game zonder eerst reviews te hebben gelezen en gameplay te hebben bekeken. De enige games waar ik een uitzondering voor maak zijn games van Naughty Dog en Rockstar, maar dat komt omdat zij mij nog nooit teleurgesteld hebben en ik deze studio's tot de allerbeste in de hele industrie vind behoren. Een pre-order heb ik nog nooit geplaatst en zal ik ook nooit doen, want waarom zou ik me ergens op vast pinnen terwijl er altijd een kans bestaat dat het uiteindelijke product tegen gaat vallen. En voor games van de eerdergenoemde studio's wacht ik simpelweg tot de dag van de release. Nou moet ik hier wel aan toevoegen dat mijn karakter zo is dat ik het niet heel erg vind om een dag meer of minder te moeten wachten.
PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden