Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Blijft de spanning op 12 V als de versterkers 5 A trekken?

[ Voor 51% gewijzigd door TBTL op 22-06-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben vorige zomer lang bezig geweest aan alweer mijn zesde radio. Bij deze radio heb ik bij het bouwen eigenlijk vooral gelet op het uiterlijk en gebruiksvriendelijkheid. Dit heeft ervoor gezorgd dat de radio niet al te goed bleek te presteren. Daarom heb ik vorige zomer eigenlijk alleen maar mijn oude radio gebruikt omdat die wel lekker hard gaat. :P

https://imgur.com/gallery/JZEdFP8

Dit zit er op dit moment in:
-JBL Stage 810 Subwoofer
-JBL Club 6420 Mids en Highs
-Kenwood KAC-7404
-2X NP12-12 12ah accu
-Sure AA-AB41136 Bluetooth kaart
-Verder heb ik mijn eigen circuit gemaakt om ervoor te zorgen dat de accu oplaadt en op de voeding draait wanneer de radio aan de netstroom is aangesloten.

Nu wil ik deze radio komende zomer wel zoveel mogelijk gaan gebruiken, maar dan zal hij natuurlijk wel even opengemaakt moeten worden. Het probleem is dat de versterker veel te weinig stroom krijgt, en dus al uitvalt rond de 20 procent volume.

Hier komt mijn vraag aan jullie:
Dit is mijn eerste radio met 2 accu's. Nu heb ik gehoord dat de accu's sneller leeg gaan, omdat deze altijd parallel op elkaar zijn aangesloten. Dit zou er voor zorgen dat ze elkaar altijd willen uitbalanceren? Weten jullie of dot waar is, en ik er dus iets tussen moet zetten, of is dit gewoon een fabeltje?

Ik wil sowieso de versterker vervangen, aangezien deze tot 36 Ampere trekt. Ik zal deze gaan vervangen voor een Kenwood KAC-625 voor de subwoofer, en een TA2024 of iets dergelijks voor de andere 2 speakers.

Verder ga ik de bedrading vervangen omdat deze vrij heet werden tijdens lang gebruik. Dit zal ook wel hebben bijgedragen aan het stroomtekort.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2019 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ziet er gaaf uit met dat rooster en de flightcaseonderdelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

TBTL schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:23:
Blijft de spanning op 12 V als de versterkers 5 A trekken?
Als ik ‘m direct aan de labvoeding hang wel, begint alleen gelijk te blazen. Binnen het systeem zakt de spanning wel; de miniDC schakelt na 3 seconde spanning op een Arduino-relais die ik simultaan voed en schakelmet een 7805. Als die het versterkertje inschakelt trekt die zoveel spanning dat het relais afvalt, daardoor zakt de stroom weer, schakelt hij weer in, klapt weer uit et cetera.

Lijkt op kortsluiting in / op de amp. Ik had er maar eentje aangesloten nog. De andere moet ik nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
Koppel de voeding van de amp eens af en probeer het nog een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Zonder amp doet het systeem het prima, dan slaat het relais niet af.

Ik kan niet zien of bedenken waar het op die amp mis gaat, ik heb m 2 jaar geleden gekocht en getest, misschien is er ergens in die tijd iets mis gegaan, lastig te zien want printplaatje zit er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
En nu de amp rechtstreeks op de voeding? Dan weet je het zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dan schiet de voeding dus in de protect (5.1A max output), dus de amp trekt gelijk 5A, maakt ook niet uit of er een speaker of input of volumepotmeter is aangesloten.

[edit]weer even getest en gefilmd, spanning zakt toch in.

[ Voor 25% gewijzigd door Wilf op 22-06-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Wilf schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:11:
Dan schiet de voeding dus in de protect (5.1A max output), dus de amp trekt gelijk 5A, maakt ook niet uit of er een speaker of input of volumepotmeter is aangesloten.

[edit]weer even getest en gefilmd, spanning zakt toch in.

[YouTube: Amp]
Heel vervelend maar die versterker is kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Jammer, ze zijn dan beiden kapot. Apart, benieuwd hoe dat dan gebeurd is. Nou ja, er bij stilstaan heeft ook geen zin maar wil wel voorkomen dat t nog een keer gebeurt natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Wilf op 22-06-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Verkeerd aangesloten....plus en min verkeerd om......sluiting op de speaker uitgangen....zeg het maar.
Of gewoon pech....

[ Voor 8% gewijzigd door ronnie vd op 22-06-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:28:
Hallo allemaal,

Ik ben vorige zomer lang bezig geweest aan alweer mijn zesde radio. Bij deze radio heb ik bij het bouwen eigenlijk vooral gelet op het uiterlijk en gebruiksvriendelijkheid. Dit heeft ervoor gezorgd dat de radio niet al te goed bleek te presteren. Daarom heb ik vorige zomer eigenlijk alleen maar mijn oude radio gebruikt omdat die wel lekker hard gaat. :P

https://imgur.com/gallery/JZEdFP8

Dit zit er op dit moment in:
-JBL Stage 810 Subwoofer
-JBL Club 6420 Mids en Highs
-Kenwood KAC-7404
-2X NP12-12 12ah accu
-Sure AA-AB41136 Bluetooth kaart
-Verder heb ik mijn eigen circuit gemaakt om ervoor te zorgen dat de accu oplaadt en op de voeding draait wanneer de radio aan de netstroom is aangesloten.

Nu wil ik deze radio komende zomer wel zoveel mogelijk gaan gebruiken, maar dan zal hij natuurlijk wel even opengemaakt moeten worden. Het probleem is dat de versterker veel te weinig stroom krijgt, en dus al uitvalt rond de 20 procent volume.

Hier komt mijn vraag aan jullie:
Dit is mijn eerste radio met 2 accu's. Nu heb ik gehoord dat de accu's sneller leeg gaan, omdat deze altijd parallel op elkaar zijn aangesloten. Dit zou er voor zorgen dat ze elkaar altijd willen uitbalanceren? Weten jullie of dot waar is, en ik er dus iets tussen moet zetten, of is dit gewoon een fabeltje?

Ik wil sowieso de versterker vervangen, aangezien deze tot 36 Ampere trekt. Ik zal deze gaan vervangen voor een Kenwood KAC-625 voor de subwoofer, en een TA2024 of iets dergelijks voor de andere 2 speakers.

Verder ga ik de bedrading vervangen omdat deze vrij heet werden tijdens lang gebruik. Dit zal ook wel hebben bijgedragen aan het stroomtekort.
Mooie kist!

Ik denk dat je een veel te zware versterker hebt gekozen. (Of te lichte accu's😉)
Meet het eens na, waarschijnlijk zakt de voedingsspanning ver in als je meer vermogen vraagt.
De versterker valt dan uit.

Werkt het wel goed op de netvoeding? Hoeveel ampere kan deze leveren?

Zo'n auto versterker is erg inefficiënt. Het grootste deel van de energie wordt omgezet in warmte.

Neem bijvoorbeeld deze versterker, heb je meteen Bluetooth.
Er zou Mooi modellen met Bluetooth en een aux ingang.
€ 13,44 26%OFF | TPA3116 2.1 50WX2 + 100 W + Bluetooth Klasse D eindversterker Voltooid board
https://s.click.aliexpress.com/e/cAtTDsfp

Je 12 v zet je om naar een volt of 20 a 24 met bijvoorbeeld deze step up:
€ 3,99 11%OFF | Constante Stroom Voeding LED Driver DC 400 w 15A Step-up Boost Converter 8.5-50 v naar 10-60 v Voltage Charger Step Up Module
https://s.click.aliexpress.com/e/n6lhmraF1

Als je niet altijd vol vermogen speelt zou je dmv een wisselschakelaar een keuze kunnen maken om voor of na de step up te voeden. Bespaard accu. Ik kan wel een schetsje maken als het niet duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Als ik de eigenschappen van de Maxamp zo lees, zou hij beschermd moeten zijn tegen van alles en nog wat:
http://maxamp.nl/features/

Misschien kan je garantie claimen?

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 23-06-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik weet ook 100% zeker dat ik m niet verkeerd om heb aangesloten en dat ze het gewoon deden voordat ik ze deze week heb getest (een jaar geleden), en het filmpje van de losse was de eerste keer sindsdien dat hij stroom kreeg. Ik denk dat ik gewoon pech heb en er iets mis is gegaan bij het bouwen deze week.

Misschien interne breuk bij het vastzetten op het spuitgietdoosje, want ik heb dan wel rubber ringen gebruikt als schokabsorptie en beveiliging tegen torderen maar ik heb de twee fixatieschroeven wel door de amp heen geschroefd van bovenaf in plaats van dat de schroeven er al zaten en ik de amp daarop heb laten zakken.

Of breuk bij het in en uit de deksel halen bij test fit. Blijkbaar ondanks mijn omzichtigheid toch misgegaan en torsie ontstaan. Iets anders kan ik echt niet bedenken want thermische runaway door wartmeopbouw kan ook niet daar ik ze nog niet in de doosjes zelf getest had. Ergo: user error.

Dure les, bestel wel nieuwe. Paar reserve gelijk, voor ik het weer breek (en ik heb er een nieuw projectje bij eventueel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronnie vd schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:16:
[...]

Mooie kist!

Ik denk dat je een veel te zware versterker hebt gekozen. (Of te lichte accu's😉)
Meet het eens na, waarschijnlijk zakt de voedingsspanning ver in als je meer vermogen vraagt.
De versterker valt dan uit.

Werkt het wel goed op de netvoeding? Hoeveel ampere kan deze leveren?

Zo'n auto versterker is erg inefficiënt. Het grootste deel van de energie wordt omgezet in warmte.

Neem bijvoorbeeld deze versterker, heb je meteen Bluetooth.
Er zou Mooi modellen met Bluetooth en een aux ingang.
€ 13,44 26%OFF | TPA3116 2.1 50WX2 + 100 W + Bluetooth Klasse D eindversterker Voltooid board
https://s.click.aliexpress.com/e/cAtTDsfp

Je 12 v zet je om naar een volt of 20 a 24 met bijvoorbeeld deze step up:
€ 3,99 11%OFF | Constante Stroom Voeding LED Driver DC 400 w 15A Step-up Boost Converter 8.5-50 v naar 10-60 v Voltage Charger Step Up Module
https://s.click.aliexpress.com/e/n6lhmraF1

Als je niet altijd vol vermogen speelt zou je dmv een wisselschakelaar een keuze kunnen maken om voor of na de step up te voeden. Bespaard accu. Ik kan wel een schetsje maken als het niet duidelijk is.
Thanks! Ik wil de versterker er sowieso uit halen. Ik wil alleen wel dat de sub nog meer dan voldoende stroom krijgt, aangezien deze echt heel laag gaat. Mijn ervaring met die kleine bordjes is dat ze vaak voor mids en highs goed geluid geven, maar de sub niet helemaal goed kunnen voeden. Daarom neem ik een kleinere kenwood versterker voor de sub. De andere 2 speakers wil ik wel gaan voeden door een kleine versterker. Ik heb al een paar van deze plaatjes liggen, dus daar zal vast wel een goede tussen liggen.

De voeding levert 17 ampre, ook hier valt de versterker veelste snel uit.

Ik vraag mij alleen nogsteeds af of het kwaad kan dat de accu's altijd parallel verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Als je voluit wilt zou je een zwaardere voeding moeten gebruiken.

17 a bij 12v is een watt of 200
Conventionele klasse ab versterkers hebben een rendement van ca 50%
Daarnaast wordt in de versterker de 12v nog omgezet naar iets van + en - 40 volt. Waarbij ook energie verloren gaat.

Netto houdt je dan ca 100 watt over die je ook nog over 3 kanalen moet verdelen.

Als de accu's gelijkwaardig zijn qua leeftijd en capaciteit dan voorzie ik geen problemen.

Als je een auto versterker neemt, kies dan een klasse d versterker.
Deze hebben een hoger rendement dan een conventionele klasse ab versterker.
Daardoor zet je minder vermogen om in warmte, en meer in muziek 😄

Bijvoorbeeld:
https://www.kenwood.nl/car/versterkers/X501-1/

Heb je al eens getest met een 2.1 board? 100 watt op laag is nl al best veel.

Hier wordt een boardje aan de tand gevoeld:
YouTube: TPA3118D2 Can You Get Decent 2.1 Amp Board for $12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 18:08
Ik zou mij een 2e loodgel accu aanschaffen, maar ben niet zeker of ik deze mag aansluiten op mijn accu lader, of hij "zwaar" genoeg zal zijn. iemand die mij kan helpen hiermee? 2e accu zou er ook 1 zijn van 7.2AH 12V zoals mijn andere accu. (zelfde merk)
Accu's worden parallel geschakeld zodat 12 v behouden blijft.

Foto van de oplader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ytgjsgTZwa13JzD2XOHsnkYe/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:43
Dat kan gewoon hoor in parallel. Duurt uiteraard dan wel 2x zo lang om op te laden. En zorg dat ze beiden helemaal opgeladen zijn voordat je ze in parallel aansluit, anders heb je kans dat je de ene gaat overladen terwijl de andere nog met hogere spanning opgeladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
Ok bedankt, goeie tip ook, zou ik niet aan gedacht hebben!
Michel5128 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:05:
Dat kan gewoon hoor in parallel. Duurt uiteraard dan wel 2x zo lang om op te laden. En zorg dat ze beiden helemaal opgeladen zijn voordat je ze in parallel aansluit, anders heb je kans dat je de ene gaat overladen terwijl de andere nog met hogere spanning opgeladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
Iemand die me kan helpen om deze 2 type connectors op elkaar te laten passen...? bovenste is van men radio module en onderste van men amp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NIMARH5IjZBbmdWQrLojpUw6/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
ghostygod schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:29:
Iemand die me kan helpen om deze 2 type connectors op elkaar te laten passen...? bovenste is van men radio module en onderste van men amp

[Afbeelding]
Kun je niet een klein stukje van de stekker afsnijden / vijlen? Voor de rest lijken ze wel te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghostygod
de ene is iets breder dan de andere dus zoiezo passen ze niet in elkaar ook al vijl ik het omhulsel weg...
ronnie vd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:14:
[...]

Kun je niet een klein stukje van de stekker afsnijden / vijlen? Voor de rest lijken ze wel te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Wordt solderen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo ik heb een vraag ik heb zojuist een 12v 32ah 350A grasmaaier accu gekocht, hiermee zou ik graag een kratbox willen maken. Heeft iemand enig idee hoe ik deze kabel kan aansluiten richting de versterker

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

De meeste accu’s hebben de polariteit er op staan, dan zou je met een klem de polen kunnen verbinden met een schakelaar oid.

Als je de grasmaaier ook hebt kun je daar natuurlijk ook de aansluiting uit demonteren en die gebruiken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zitten van die ronde gaten in de polen.kun je daar niet gwn een draadje door heen draaien in naar een knop verbinden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Een andere vraag; ik ben op zoek naar een verzonken inbouwplaat waar ik chassisdelen in kan zettten (zelf uitboren). Hoe heet zo'n ding? Ik heb google platgezocht maar kan niks vinden wat er op lijkt. Ik heb ooit eens zo'n ding gekocht voor mijn huidige krat maar ze lijken nu nergens meer te vinden?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:33:
Hallo ik heb een vraag ik heb zojuist een 12v 32ah 350A grasmaaier accu gekocht, hiermee zou ik graag een kratbox willen maken. Heeft iemand enig idee hoe ik deze kabel kan aansluiten richting de versterker
Je vraag is een beetje onduidelijk. "Deze kabel"? Welke kabel? Hoe ziet de accu eruit? In principe heeft een accu een + en een -. Die kun je, op welke manier dan ook, aansluiten op de + en - van je versterker (mits deze werkt op 12V gelijkstroom).
Pixeltje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:25:
Een andere vraag; ik ben op zoek naar een verzonken inbouwplaat waar ik chassisdelen in kan zettten (zelf uitboren). Hoe heet zo'n ding? Ik heb google platgezocht maar kan niks vinden wat er op lijkt. Ik heb ooit eens zo'n ding gekocht voor mijn huidige krat maar ze lijken nu nergens meer te vinden?
Inbouwschotel :)

[ Voor 30% gewijzigd door barrymossel op 09-07-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is mijn vraag welke kabel moet ik hiervoor gebruiken. Maakt het uit dat de accu 350A geeft?(het zijn Plate polen)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:35
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:32:
Dat is mijn vraag welke kabel moet ik hiervoor gebruiken. Maakt het uit dat de accu 350A geeft?(het zijn Plate polen)
Om hiermee aan de slag te gaan moet je wel begrijpen hoe dit werkt ;)
Ampères geef je niet, Ampères trek je.
Je accu kan maximaal 350A leveren. Hoeveel er verbruikt wordt, hangt er vanaf wat je verbruiker vraagt.
Als jij een 12V 2A versterker aansluit op die accu, vraag jij 2A van de accu. Hiermee blijft er nog 348A over voor andere verbruikers.
Je moet dan dus naar je versterker een kabel toepassen die 2A kan "transporteren". Meer zal er niet gevraagd worden door de versterker, dus daarmee reken je. Zo bereken je ook welke zekering je er evt tussen hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:32:
Zonder de accu te zien is dat moeilijk te zeggen, maar op zich maakt het dus geen bal uit. Als de kabel maar een verbinding legt tussen +/- van de accu en +/- van de versterker (al dan niet met een schakelaar er tussen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke maar hoe kan ik deze kabels van waarschijnlijk dan 2,5mm VD aansluiten op deze platte polen van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:32:
Oke maar hoe kan ik deze kabels van waarschijnlijk dan 2,5mm VD aansluiten op deze platte polen van de accu?
Zonder te zien wat voor accu je hebt is dat niet eenvoudig te zeggen (zoals ik al aangaf). Maar nu noem je ineens "deze" platte polen... Misschien bedoel je een kabelschoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja deze zitten op de accu. Maar dan geheel van lood. Heeft u enig idee hoe ik deze kabels kan aansluiten, en of VD2mm gezoet dikte zou zijn?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:02:
Ja deze zitten op de accu. Maar dan geheel van lood. Heeft u enig idee hoe ik deze kabels kan aansluiten, en of VD2mm gezoet dikte zou zijn?
Stuur anders eens een foto mee, al is het een link naar een afbeelding op google.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe sluit is deze polen aan?https://images.app.goo.gl/eAevnBxF84bb5mFJA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Zou zo'n adapter naar rond niet passen?
https://accunoord.nl/nl/ford-terminal-adapter-set-pa-21

En ik weet niet hoe groot de gaten zijn in de platte polen, als ze groot genoeg zijn voor een boutje past waarschijnlijk een exemplaar voor ronde polen er ook op als je het boutje los haalt en dan door het gat v/d pool heen steekt.
https://www.accudienst.nl...en-naar-schroefdraad.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:03:
Hoe sluit is deze polen aan?https://images.app.goo.gl/eAevnBxF84bb5mFJA
Netjes? klik hier
Niet zo netjes? Pak een boutje en moertje met wat ringetjes en klem je kabel op de accupool.

Vergeet geen zekering.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Kleine update:

Flinke vooruitgang met de all-in-one versterker. Dit is een van de laatste foto's van de print met een plexiglas behuizing.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/zl9hr8.jpg

En wat screenshots van de huidige interface:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/4qpsba.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2urm26w.jpg

Nog wat kleine hardware en software modificaties en dan kan ik hopelijk wat samples versturen naar wat beta testers.

Ondertussen heb ik een kleine oplage van een universele lithium BMS laten produceren:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/110d98h.jpg

Dus als je met weinig moeite een 3/4/5 cells lithium accu wilt bouwen:
Verkooplink en meer details zijn te vinden op Tindie.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweako93
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 11:49

tweako93

Vaak bu'j te bange!

Beste mede-Tweakers,

Ik volg dit topic al meerdere jaren, maar volgens mij heb ik nooit eerder mijn creaties hier gedeeld.
Ik had 3 jaar geleden na het wisselen van een auto een setje ovale JBL speakers over.
Deze had ik eerst op marktplaats gezet, maar nauwelijks reacties en veel te lage biedingen.
Dit was dus een goed moment om er iets leuks mee te doen, een kistradio!
Zie hier mijn creatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FsgfG7B/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nCphnqs/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XjR8961/3.jpg

Zoals te zien is heeft hij al redelijk wat geleden van meerdere festivals, feesten, "dauwtrappen" en van de nijmeegse vierdaagse.

Hij is gemaakt van:
  • 18mm dik MDF
  • JBL GTO 938
  • TDA7492P 2x50W met bluetooth 4.0
  • 12V 7Ah lood accu
  • Voltmeter met drukknop
  • Aan/uit schakelaar
Er zit geen lader/voeding in. Ik heb een barrel plug aan de achterkant gemaakt waar ik een accu lader op aan sluit wanneer hij bijna leeg is. Hij gaat met gemak een 4-daags festival mee, dus vaak opladen hoeft niet :) . Aan het begin heeft er een accu beveiliging in gezeten, maar deze trok de accu best snel leeg dus deze heb ik er maar gelijk weer uit gehaald.

De geluidssterkte ben ik erg tevreden over! Ik kan bijvoorbeeld een heel voetbalveld van muziek voorzien.
De kwaliteit is redelijk goed bij gemiddeld volume. Wanneer hij op z'n hardst speelt wordt de bas wel iets minder. Waar ik minder tevreden over ben is dat wanneer ik hem thuis wil gebruiken bij een laag volume ik ruis hoor. Bij het inschakelen hoor je een pop waarnaar hij een deuntje op maximaal volume afspeelt wat erg irritant is... 8)7

Nu heb ik inmiddels weer een paar speakers over (JBL GT6-5C) en wil ik een versie 2.0 maken. Hij moet lichter worden (weegt nu 12,5 kg) en geen van de eerder genoemde nadelen bevatten.
Ik zat aan een ander plaatmateriaal te denken, spaanplaat of OSB. Heeft hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:19
lutkeveld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:37:
Kleine update:

Flinke vooruitgang met de all-in-one versterker. Dit is een van de laatste foto's van de print met een plexiglas behuizing.

[Afbeelding]

Nog wat kleine hardware en software modificaties en dan kan ik hopelijk wat samples versturen naar wat beta testers.
Ik volg je ontwikkelingen al even, wellicht is het al voorbijgekomen maar vraag het toch: Kunnen kanaal C en D ook gebrugd gebruikt worden voor bv een 2.1 opstelling ? Gezien het dropdown menu dat nu op stereo staat verwacht ik dat mono ook een optie is :)

[ Voor 6% gewijzigd door douwe.nl op 22-07-2019 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Dat kan, de opties zijn stereo, mono en disabled. Gebrugd is niet de goede benaming want dat is de chip intern al, maar de kanalen kunnen parallel gezet worden (BTL -> PBTL).

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/112h6ap.jpg

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Tof, thx :)

[ Voor 4% gewijzigd door douwe.nl op 22-07-2019 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 20:12
Ik volg dit topic al meerdere jaren, maar nu eindelijk tevreden om mijn creatie keer te delen.

Zie hier mijn creatie:
Box1

Box2

Onderdelen
10 mm multiplex
Tpa3116 2*100w met Bluetooth 4.2
2*Jbl GTO939
10 Ah Li-ion accu
Voltmeter
Aan/uit schakelaar

Oorverdovend hard kan hij _/-\o_
Veelste veel geld gekost eigenlijk haha, maar hobby mag geld kosten zeggen ze.

Voor nu wel even klaar met knutselen, laatst de 2*7 Ah lood accu voor de 10 Ah Li-ion accu vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:16
Mocht iemand nog onderdelen zoeken, ik heb deze op MP gezet.

Sure-electronics 2 x 300 Watt 4 Ohm Class D Audio Amplifier
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/w4EAAOSw7MtdRvlz/$_86.JPG
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1441823454

Heb verder ook nog wel overig spul als aansluit connectoren / 36V capacitoren ed.

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 04-08-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeden middag,heeft er hier iemand voorbeelden van een krat/kist radio die hij/zij gemaakt heeft met een auto accu gaarg zou ik deze willen zien. Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Na afgelopen weken twee kisten gemaakt te hebben voor vrienden (een op netspanning en eentje op accu) heb ik een nieuw project voor mezelf bedacht. Ik ben nog een beetje zoekende naar de onderdelen maar zou deze kist graag op basis van li-ion cellen maken.

Internet is een mooie plek maar ik zie door de bomen het bos niet meer zo; is er een winkel waar ik kant en klare of zelfbouwkits kan kopen die alleen of gekoppeld tot 24v komen? Qua capaciteit zit ik aan 20ah te denken, beetje eronder of erboven is prima maar het doel is wel om een kist te maken die lang zonder opladen kan spelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeden middag ik had een vraag ik heb laatst deze accu gekocht( https://we.tl/t-espmGQb2Fc ) link voor de foto hiermee zou ik gaar een krat radio maken. Kan er misschien iemand helpen om te zeker met welke kabels ik deze accu kan aansluiten om een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:37:
Goeden middag,heeft er hier iemand voorbeelden van een krat/kist radio die hij/zij gemaakt heeft met een auto accu gaarg zou ik deze willen zien. Alvast bedankt
Ik zou even in de voorgaande topics op autoradio zoeken.
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:36:
Goeden middag ik had een vraag ik heb laatst deze accu gekocht( https://we.tl/t-espmGQb2Fc ) link voor de foto hiermee zou ik gaar een krat radio maken. Kan er misschien iemand helpen om te zeker met welke kabels ik deze accu kan aansluiten om een versterker.
Serieus? Alweer? Kijk nog eens naar de volgende reacties op je vrijwel zelfde vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Net voor lowlands nog even een kleine update aan onze kratradio. Om de sub output nog wat te vergroten, want dat kan nooit kwaad, heb ik een flare toegevoegd aan binnen- en buitenzijde van de poorten (4e orde bandpass ontwerp voor het sub). Dit beperkt de aerodynamische verliezen iets in de poorten. Of het echt opschiet durf ik niet te garanderen, maar ach, het ziet er sowieso leuk uit 8).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uHrCoYpObX9B7GdIHrCTHbUg/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Oe5eU74lbsxeEj8dAe0XtDca/medium.jpg

Morgen een nieuwe plugin op de dsp zetten, die compressie op de output voor de sub kan zetten. En dan met vervormingsmetingen de max output een beetje finetunen :). Heel zwaar krijgt de driver het niet, max 15-20watt totaal (2 versterkerkanalen voor dubbele voice coil). Maar naar een heel hard clippende amp luisteren is niet erg profi.

[ Voor 7% gewijzigd door Jag op 13-08-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR1984
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09-2024
Hallo daar.
Nieuw hier.
Leuk onderwerp een krat radio.
Ik ben alleen erg aan het stoeien met de mijne.
Ik heb een d class versterkertje met bluetooth.
Als ik hem aanzet is het volume al heel erg hoog. Ik heb het volume van mijn telefoon heel laag staan maar nog steeds is het volume eigenlijk te hard. Ik heb een 240-24 v voeding op het bordje staan.
Ik heb ook een potmeter geprobeerd tussen voeding en versterker maar dit was ook geen succes.
Ik kan nog geen foto’s toevoegen (geen Karma)
maar wel linkjes

https://www.amazon.co.uk/...multi-color/dp/B07838P6S3

https://produktinfo.conra...4_SNT_CASE_108W_24V_4.pdf

Wat doe ik verkeerd???

Gr Robert

• barrymossel
RR1984 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:34:
Hallo daar.
Nieuw hier.
Leuk onderwerp een krat radio.
Ik ben alleen erg aan het stoeien met de mijne.
Ik heb een d class versterkertje met bluetooth.
Als ik hem aanzet is het volume al heel erg hoog. Ik heb het volume van mijn telefoon heel laag staan maar nog steeds is het volume eigenlijk te hard. Ik heb een 240-24 v voeding op het bordje staan.
Ik heb ook een potmeter geprobeerd tussen voeding en versterker maar dit was ook geen succes.
Ik kan nog geen foto’s toevoegen (geen Karma)
maar wel linkjes

https://www.amazon.co.uk/...multi-color/dp/B07838P6S3

https://produktinfo.conra...4_SNT_CASE_108W_24V_4.pdf

Wat doe ik verkeerd???

Gr Robert
Je kunt altijd foto's toevoegen via een externe image host zoals imgur.com.

Maar hoezo was die potmeter "geen succes", want daar lijkt me wel de oplossing te liggen. Aan de andere kant lijkt er ook volumeregeling op de versterker te zitten. Heb je daar al naar gekeken?

• RR1984
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09-2024
barrymossel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:12:
[...]

Je kunt altijd foto's toevoegen via een externe image host zoals imgur.com.

Maar hoezo was die potmeter "geen succes", want daar lijkt me wel de oplossing te liggen. Aan de andere kant lijkt er ook volumeregeling op de versterker te zitten. Heb je daar al naar gekeken?
Bedankt voor je reactie.

De potmeter was geen succes omdat, als ik de potmeter “ harder” draaide kwam halverwege de versterker ineens bij en meteen hoog volume.

Ik zal die knopjes dan ook weer proberen want die hadden bij mijn eerste test, zonder potmeter, ook nog steeds hoog volume.

• barrymossel
RR1984 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:28:
[...]

Bedankt voor je reactie.

De potmeter was geen succes omdat, als ik de potmeter “ harder” draaide kwam halverwege de versterker ineens bij en meteen hoog volume.

Ik zal die knopjes dan ook weer proberen want die hadden bij mijn eerste test, zonder potmeter, ook nog steeds hoog volume.
Dan lijkt me de potmeter niet juist aangesloten. In de TS staat hoe je dat precies moet doen: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] (iets naar beneden scrollen).

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Na een jaar gebruik zit er een fout in mijn kratradio.

Het gaat om een 2.1 systeem en in grote lijnen gemaakt volgens het kratradioschema van Accusafe.
Als de radio op stroom speelt is er niks aan de hand. Zodra ik de radio op de accu wil laten spelen begint het probleem.

Mijn zekering op de multimeter is gesprongen, dus ik kan nog even geen Ampères meten.
Ik ga morgen een nieuwe zekering halen, dan weet ik ook de Ampères.
De accu blijft steken op 11.95 volt.
Dit duidt er al op dat de accu aan vervanging toe is.
Ik hang hem nu een tijdje puur aan de oplader hopelijk schiet het voltage dan nog omhoog.

Ik heb nu een UL 7-12 accu.
Zal een UCG 9-12 accu een goede upgrade zijn?
Of voldoet een UL accu nog steeds.
UL = een gesloten loodzuur systeem.
UCG = een gesloten loodgel systeem.

Maar dit is nog niet het echte probleem.
Ik zet de Accusafe aan. Normaliter zou het systeem dan aan moeten gaan.
De accu zit namelijk nog niet onder de 11.75 volt.
Het enige wat ik hoor is een getik vanuit de Accusafe als ik de aan knop indruk.
Als ik de accu rechtstreeks aansluit op de versterker doet het systeem het wel.
Ook als ik hard speel met veel bas, wat normaliter een zware belasting is.

Is de Accusafe nu aan het storen vanwege de mogelijk slechtere accu?
Of zit er een defect in de accusafe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Toekan schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:48:
Na een jaar gebruik zit er een fout in mijn kratradio.

Het gaat om een 2.1 systeem en in grote lijnen gemaakt volgens het kratradioschema van Accusafe.
Als de radio op stroom speelt is er niks aan de hand. Zodra ik de radio op de accu wil laten spelen begint het probleem.

Mijn zekering op de multimeter is gesprongen, dus ik kan nog even geen Ampères meten.
Ik ga morgen een nieuwe zekering halen, dan weet ik ook de Ampères.
De accu blijft steken op 11.95 volt.
Dit duidt er al op dat de accu aan vervanging toe is.
Ik hang hem nu een tijdje puur aan de oplader hopelijk schiet het voltage dan nog omhoog.

Ik heb nu een UL 7-12 accu.
Zal een UCG 9-12 accu een goede upgrade zijn?
Of voldoet een UL accu nog steeds.
UL = een gesloten loodzuur systeem.
UCG = een gesloten loodgel systeem.

Maar dit is nog niet het echte probleem.
Ik zet de Accusafe aan. Normaliter zou het systeem dan aan moeten gaan.
De accu zit namelijk nog niet onder de 11.75 volt.
Het enige wat ik hoor is een getik vanuit de Accusafe als ik de aan knop indruk.
Als ik de accu rechtstreeks aansluit op de versterker doet het systeem het wel.
Ook als ik hard speel met veel bas, wat normaliter een zware belasting is.

Is de Accusafe nu aan het storen vanwege de mogelijk slechtere accu?
Of zit er een defect in de accusafe?
Komt dat niet doordat de spanning daalt bij belasting van de accu? Waardoor de Accusafe weer uit schakelt? Dus dat je echt net op het randje zit. Ik vermoed dat het daar ergens mee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

barrymossel schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:40:
[...]

Komt dat niet doordat de spanning daalt bij belasting van de accu? Waardoor de Accusafe weer uit schakelt? Dus dat je echt net op het randje zit. Ik vermoed dat het daar ergens mee te maken heeft.
Dat kan ik wel onderschrijven. Mijn accu’s waren ook slecht en de accusafe vertoonde hetzelfde gedrag als hier omschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 19:33
Even een snelle nuttige linkdump van een RaPi W met dac die wel interessant lijkt.
Waarschijnlijk kom ik zelf niet aan bouwen toe, maar heeft iemand anders er voordeel mee:
https://pagefault.blog/20...with-raspberry-pi-zero-w/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
OxyDrokz schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:56:
Even een snelle nuttige linkdump van een RaPi W met dac die wel interessant lijkt.
Waarschijnlijk kom ik zelf niet aan bouwen toe, maar heeft iemand anders er voordeel mee:
https://pagefault.blog/20...with-raspberry-pi-zero-w/
Thnx, deze ga ik zeker bouwen. Ik heb hetzelfde probleem in mijn auto. Nu mijn telefoon geen 3.5mm meer heeft is dit een superfijne oplossing! Onderdelen zijn al besteld!

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Een defecte accu lijkt mij ook het meest logische.
Dit weekend een nieuwe bestellen en gelijk een goede druppellader erbij.

Welke raden jullie aan?
Optie 1: UL 9A 12V
Optie 2: UCG 9A 12V

Ik heb nu optie 1 in de kist zitten. Zo te zien is optie 2 een iets betere accu en kan ook dieper ontladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Ben benieuwd of het wat is. Ik heb nu van die Chinese bluetoothmodules, maar die maken een hoop lawaai, piepen en kraken enzo.
Voronwë schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Thnx, deze ga ik zeker bouwen. Ik heb hetzelfde probleem in mijn auto. Nu mijn telefoon geen 3.5mm meer heeft is dit een superfijne oplossing! Onderdelen zijn al besteld!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met een klein experiment, proof of concept draait nu prima, afwerking laat nog wat te wensen over maar daarvoor komt er een nieuwe kist.

Ik zit al een tijdje in mijn maag met het lompe gewicht van de twee 12V loodgelaccu's die in mijn kist zitten. Ze zijn in serie geschakeld en maken dus 24V die ik nodig heb voor de versterker. Accusafe is destijds door Wesley speciaal aangepast voor 24V en werkt nog altijd. Li-Ion accu's zijn een stuk lichter maar fatsoenlijke packs die 20-24v leveren en een wat hoger vermogen hebben kon ik niet vinden, of unbalanced en dat lijkt me dan weer niet handig.

Tot ik een keer mijn accutol in mijn handen had en naar de accu keek en dacht, waarom niet.. welnu; Accu's van Bosch zijn wat prijzig maar de Lidl verkoopt ze ook;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JVE91YmOgIZXCBlwePfokmut/medium.jpg
Twee 20V 4Ah accu's in een dubbele snellader.

Even klieren met de contacten van de snellader;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GuAIWWRclFKLv9uvdi43DVWB/medium.jpg
Die oplader is trouwens stiekem twee opladers in één, maakt het aftappen een stuk eenvoudiger.

Snellader weer keurig in elkaar gestoken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wcnoLzlFkicSONBl5ieNsDsV/medium.jpg

En hier werkend in mijn oude kist;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XE8JKSSSM8n1gmPL5Fn24qtB/medium.jpg

Ik heb nu twee schakelaars; een is om de twee accu's van elkaar te ontkoppelen voor het opladen, de ander is de hoofdschakelaar voor de elektra. Werkt als een trein dit en na een dag spelen op normaal volume nog ruim de helft van de accu's vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
lutkeveld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:37:
Kleine update:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ondertussen heb ik een kleine oplage van een universele lithium BMS laten produceren:
[Afbeelding]

Dus als je met weinig moeite een 3/4/5 cells lithium accu wilt bouwen:
Verkooplink en meer details zijn te vinden op Tindie.
Volg ik even dit topic niet mis ik dit ^ hierboven bijna. Echt heel vet en super cool!

Verder loop ik echt te klooien met 3116 2.1 bordjes in mijn speaker. Ik heb er een dayton audio sd215a-88 in zitten die gebrugt is naar 4 ohm. Met daarnaast 2x 13cm 4ohm speakers op de "hoge tonen" kanalen. Bij de
13cm speakers wil, bij een heel hoog volume, die kanalen er weleens uit knallen. De sub gaat dan vrolijk door en zodra het volume in een nummer dan weer minder wordt schakelt hij weer in. Bij een ander bordje (met een 3118 chip) heb ik het zelfde 8)7
Maar goed, verder zoekende op de 3116 lay-out van de print, kwam ik erachter dat je de gain kan regelen door weerstanden enzo. Dus die eraf gesoldeerd en 1 erover heen van de juiste waarde. Nu doet hij het wel heel goed maar gaat niet oorverdovend hard meer en met een feestje is dat wat je wil >:) Er moet dus ooit nog een andere versterker komen waarbij ik de bass afzonderlijk kan regelen. Soms wil je gewoon net wat meer en soms net wat minder bass.
Dus ik ben zoekende naar een nieuwe cheap-ass oplossing voor een versterkerbordje (of 2) die goed werken tussen de 17 en 21V... Of natuurlijk zoiets als een bordje met DSP erin van lutkeveld :9 :9 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

boppos schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

Volg ik even dit topic niet mis ik dit ^ hierboven bijna. Echt heel vet en super cool!

Dus ik ben zoekende naar een nieuwe cheap-ass oplossing voor een versterkerbordje (of 2) die goed werken tussen de 17 en 21V... Of natuurlijk zoiets als een bordje met DSP erin van lutkeveld :9 :9 :9
Ik zou het Cheap-ass gedeelte een beetje achterwege laten. Heb nu twee keer een bordje van ali gehaald, een subwooferversterker en een 2.1 bordje en beiden hebben geen inschakelvertraging én geven doffe klappen bij het uitschakelen. Ik ga nu een 2.1 bordje van soundimports.eu proberen. Kost weliswaar 50 euro maar is hopelijk wél goed geengineerd en wat degelijker dan het spul wat ik nu via Ali heb ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
OxyDrokz schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:45:
Ben benieuwd of het wat is. Ik heb nu van die Chinese bluetoothmodules, maar die maken een hoop lawaai, piepen en kraken enzo.

[...]
Vanmiddag de Rpi en DAC binnengekregen.
Na het avondeten in 10 minuten de header erop gezet en 5 minuten software flashen.

Hij boot idd in no-time (<10 sec). Connecten gaat prima en geluidskwaliteit is beter dan ik verwacht had.
Tot nu tot geen ruis en kraak(Combi moet nog in een case ter bescherming, hij rommelt als je de Pi iets te veel met je vingers aanraakt.)

Kortom, aanrader dus! _/-\o_ _/-\o_

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik gebruik dit board:
€ 11,04 21%OFF | TPA3118 Versterkers Board 2.1 Kanaals Stereo Subwoofer Digitale Versterker Boards 2x30W + 60W DC 12 v-26 V Nieuwe
https://s.click.aliexpress.com/e/deLbRJ4G

Iets duurder dan die 7 euro boardjes maar deze is beter ontworpen en heeft wel een inschakel vertraging.
Geeft een klein plopje bij het uitschakelen. Niet storend.
De regelaars zijn totaal volume, sub crossover frequentie en sub volume.
De front speakers krijgen de volle bandbreedte.

Ik lan je verzekeren dan 2x30 en 1x60 watt meer dan afdoende is.
Pixeltje schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:42:
[...]

Ik zou het Cheap-ass gedeelte een beetje achterwege laten. Heb nu twee keer een bordje van ali gehaald, een subwooferversterker en een 2.1 bordje en beiden hebben geen inschakelvertraging én geven doffe klappen bij het uitschakelen. Ik ga nu een 2.1 bordje van soundimports.eu proberen. Kost weliswaar 50 euro maar is hopelijk wél goed geengineerd en wat degelijker dan het spul wat ik nu via Ali heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Ok, ik ben verkocht.

Zal de onderdelen ook maar eens bestellen.
Voronwë schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:49:
[...]

Vanmiddag de Rpi en DAC binnengekregen.
Na het avondeten in 10 minuten de header erop gezet en 5 minuten software flashen.

Hij boot idd in no-time (<10 sec). Connecten gaat prima en geluidskwaliteit is beter dan ik verwacht had.
Tot nu tot geen ruis en kraak(Combi moet nog in een case ter bescherming, hij rommelt als je de Pi iets te veel met je vingers aanraakt.)

Kortom, aanrader dus! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ronnie vd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:20:
Ik gebruik dit board:
€ 11,04 21%OFF | TPA3118 Versterkers Board 2.1 Kanaals Stereo Subwoofer Digitale Versterker Boards 2x30W + 60W DC 12 v-26 V Nieuwe

Iets duurder dan die 7 euro boardjes maar deze is beter ontworpen en heeft wel een inschakel vertraging.

[...]
Toch mis je wel de mogelijkheid echt netjes te filteren. Echt netjes filteren = perfecte fase overlap tussen sub en fronts.

Stel dat je een sub in br stopt. Die kent dan een akoestisch 4e orde high pass response aan de onderkant. Als je de fronts in gesloten stopt zonder high pass en sub aan de bovenkant elektrisch 2e orde low pass geeft, dan heeft de sub een 360gr fase draaiing die de fronts niet hebben. Hier zitten dan wel 2octaven tussen, maar toch zal dit suboptimale optelling geven, pun intended.

Idealiter voeg je dan nog een 2e orde all pass toe aan de fronts, Dan is het perfect. In eerdere metingen heb ik gezien dat dit echt relevant betere laag response geeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
Klinkt logisch.
Voor de meeste kratradio bouwers komt dit niet zo krek denk ik 😉

Uiteindelijk was ik nog van plan om links en rechts 1e orde af te filteren met een serie condensator.
Beetje dirty maar werkt wel.
Frequentie ergens rond de100hz.
Enkel om het laag van deze speakers te halen. Het compartiment hiervan is zo klein dat er toch geen laag van deze speakers komt.
Ik meen dat ik op ca 400uf uitkwam.
Jag schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:49:
[...]

Toch mis je wel de mogelijkheid echt netjes te filteren. Echt netjes filteren = perfecte fase overlap tussen sub en fronts.

Stel dat je een sub in br stopt. Die kent dan een akoestisch 4e orde high pass response aan de onderkant. Als je de fronts in gesloten stopt zonder high pass en sub aan de bovenkant elektrisch 2e orde low pass geeft, dan heeft de sub een 360gr fase draaiing die de fronts niet hebben. Hier zitten dan wel 2octaven tussen, maar toch zal dit suboptimale optelling geven, pun intended.

Idealiter voeg je dan nog een 2e orde all pass toe aan de fronts, Dan is het perfect. In eerdere metingen heb ik gezien dat dit echt relevant betere laag response geeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
ronnie vd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:20:
Ik gebruik dit board:

[...]
Dat bordje heb ik ook en 2x30 en 1x60 watt is ook ruim voldoende. Echter heb ik ook bij dit bordje gehad dat de hoge tonen eruit klapte. Waarschijnlijk geeft mijn bluetooth module te veel voorversterking.

Een tijdje geleden heb ik al eens gelezen over het JAB systeem van Wondom (of SURE electronics). zie oa. dit filmpje:
YouTube: How To Build An Audio System With Bluetooth & DSP Integrated
JAB 2 heeft dan Bluetooth en een JAB 3 heeft een ingebouwde DSP. In combinatie met een ICP3 kan je dan alles zo afstellen dat het geluidsbereik goed op elkaar afgestemd is.Zo te lezen en filmpjes kijkend zijn het ook echt goede bordjes. Ik kan alleen nog niet echt vinden of er een goede line-out op zit om mijn kist te verbinden met een andere. Ook ben ik nog niet zover met lezen om goed te kunnen zien of ik met potmeters er nog iets bij kan zetten. Dit om bijvoorbeeld de bass speaker wat zachter te zetten op sommige momenten.

Maar ja alles bij elkaar kost dat toch weer zo'n 100 euro :O

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:16
Voor de liefhebber, ik ben bezig met een zolderopruiming. De volgende spulletjes gaan op Marktplaats

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UgIPu8YF7sG0zS4AdYMRgr4j/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2xPTPrFBUQb5NEE12yx1Nq96/medium.jpg
- Sure Electronics AA-AB32192 2x300W TAS5630 4 Ohm Class D Audio Amplifier Board Compact (upgraded version)
- 500W BOOST Converter for CAR Audio - TL494

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/99r47Uuft5zUsqEOLI4J2Yig/medium.jpg
- Sure Electronics AA-AB32191 2x300W TAS5630 Class-D Amplifier Board
- DC-DC 600W 10-60V to 12-80V Boost Converter Step-up Module

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5QtvJ79TcdRvpt4bANVvuS1G/medium.jpg
Muse 2x25 watt met voeding (zal specs nog opzoeken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hYgdy4WbiumEXwYdGMrjjTjN/medium.jpg
Ik dacht 2x150watt (zal specs not opzoeken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gLJzi6A8TRtVo0gFbMOIyKNb/medium.jpg
Bluetooth ingebouwd, ik dacht 2x20w (zal specs nog opzoeken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/leqtJ5PTR3aE3ioAQpXzkH4G/medium.jpg
(zekering ... beetje veel ampere als je het mij vraagt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9E7WvuJyUGYZsEGEHvUiEQzj/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g7BY6xggWwUvLgrpJqxFYVSG/medium.jpg
Spreekt voor zich

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pBYbNhZUBV1BaICWxIL81XEn/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VD4MRBVnKhBLjrNVvScryHPT/medium.jpg
Spreekt voor zich

gallery: Whiskey48

https://www.marktplaats.nl/u/nierop/484482/

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:39
Ik zou, in theorie, voor de lol, een klein radiootje willen bouwen in een metalen munitiekistje. Zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g51LFwk.png

De vraag is op dit moment of ik hier überhaupt redelijk geluid uit kan krijgen. Hij hoeft bij mij absoluut niet keihard, niveau achtergrondmuziek bij een barbecue in de tuin is prima. Kwaliteit > kwantiteit. Bass boeit me ook niet zoveel.

Het idee is om er dan twee (13cm?) speakers in te monteren voor soort-van-stereogeluid. Het formaat van het kistje is 30*18*15, dus een inhoud van ongeveer 8 liter. Met alle benodigde apparatuur erin blijft er dan natuurlijk nog minder over. En waarschijnlijk zal het metaal verstevigd moeten worden tegen trillingen?

Een grotere kist zou kunnen maar dat gaat wel ten koste van de draagbaarheid en dat zou een groot minpunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou het proberen, lijkt me een errg leuk project. Je kunt de binnenzijde van je kist behangen met dempingsmateriaal wat ook voor auto's gebruikt wordt - daarmee maak je het blikkerige geluid ongedaan. Ik denk dat 2 13cm speakers (of 10cm zelfs) samen met een bescheiden versterkertje een prima draagbaar kistje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
O88088 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:53:
Ik zou, in theorie, voor de lol, een klein radiootje willen bouwen in een metalen munitiekistje. Zo'n ding:
[Afbeelding]

De vraag is op dit moment of ik hier überhaupt redelijk geluid uit kan krijgen. Hij hoeft bij mij absoluut niet keihard, niveau achtergrondmuziek bij een barbecue in de tuin is prima. Kwaliteit > kwantiteit. Bass boeit me ook niet zoveel.

Het idee is om er dan twee (13cm?) speakers in te monteren voor soort-van-stereogeluid. Het formaat van het kistje is 30*18*15, dus een inhoud van ongeveer 8 liter. Met alle benodigde apparatuur erin blijft er dan natuurlijk nog minder over. En waarschijnlijk zal het metaal verstevigd moeten worden tegen trillingen?

Een grotere kist zou kunnen maar dat gaat wel ten koste van de draagbaarheid en dat zou een groot minpunt zijn.
Kijk ook eens in het vorige topic (en het topic ervoor). Er zijn meer mensen die in zo'n kistje een radio hebben gebouwd volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:34

MikeVM

- Baloo -

ik had hier veel eerder moeten kijken, ik ben bezig met een antieke radio om te bouwen naar een kratradio.
Afbeeldingslocatie: https://www.radiomuseum.org/images/radio/wevo_halen/356_387313.jpg

onderdelen:
AIYIMA TPA3116D2 Mono versterker
AIYIMA Bluetooth Amplifier Board CSR64215 V4.2
Aiyima NE5532 Bass/Treble board

als speaker heb ik nog een focal PC165fx (2 woofers en 1 tweeter)

graag had ik wat meningen gehoord over verbeteringen en dergelijke.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:02
Hallo allemaal,

Nieuw in dit topic! Ik ben Jeffrey en ik ben in mijn dagelijks leven planner.
In mijn vrije tijd ben ik graag bezig met houtbewerking. Dit wil ik combineren met het maken van een speaker.

Al een tijdje ben ik bezig met het ontwerpen van mijn eerste bluetooth speaker.
Echter loop ik tegen het ontwerpen van een crossover aan.

Design technisch gezien moet het ontwerp gaan lijken op een project van Erik did it
https://www.youtube.com/watch?v=pSm_XkD2YPg

De beoogde speakers:
Dayton ND105-4
Dayton ND16FA-6

Alleen ik twijfel of ik het volgende onderwerp voldoende is of hieraan nog getweakt moet worden. En zo ja waar/wat moet er veranderd worden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wq1UhH7.png

Alvast bedankt voor alle moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Welk programma wordt hier gebruikt om behuizingen te berekenen? Ik heb een projectje in gedachten om een kist te maken van een oude flightcase. Ik wil een composetje gebruiken wat ik al heb liggen en een nog aan te schaffen subwoofer.

Uit de datasheets van de speakers en woofer heb ik wat gegevens gehaald (optimaal volume van de behuizing per speaker en voor de sub ook de afmetingen van een poort, die als rond in de sheet staat maar die ik omgerekend heb naar een slotpoort. Op zich heb ik er prima vertrouwen in dat het goed gaat klinken maar ik zou het leuk vinden om dit project weer een stapje verder te brengen dan de vorige en ik heb nog nooit met software gewerkt om zo'n kistje te berekenen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Pixeltje schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 06:34:
Welk programma wordt hier gebruikt om behuizingen te berekenen? Ik heb een projectje in gedachten om een kist te maken van een oude flightcase. Ik wil een composetje gebruiken wat ik al heb liggen en een nog aan te schaffen subwoofer.

Uit de datasheets van de speakers en woofer heb ik wat gegevens gehaald (optimaal volume van de behuizing per speaker en voor de sub ook de afmetingen van een poort, die als rond in de sheet staat maar die ik omgerekend heb naar een slotpoort. Op zich heb ik er prima vertrouwen in dat het goed gaat klinken maar ik zou het leuk vinden om dit project weer een stapje verder te brengen dan de vorige en ik heb nog nooit met software gewerkt om zo'n kistje te berekenen..
winisd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ditisstephan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 07:48
Ik heb zojuist mn tweede kistradio afgerond :) . Ik heb het uitrekenen van volumes vermeden door gewoon uit te gaan van volledige boxen en deze met een alu profieltje met daarin plakvilt te bevestigen aan de middelste kist. Boxen kunnen af en aangeschoven worden. Samen weegt het zaakje 16kg. Gaat eigenlijk net.

7,2 ah lood accu met oplader ligt onderin. Bovenin een maxamp, surehifi bluetooth en een accusafe.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2ca8smKl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MnRoJR7l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ie6M6N6l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rAcQyZBl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtsx
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 22:13
Hallo allemaal,

Ik heb een sony dsx-a400bt en deze wil ik graag gaan gebruiken voor een kistradio, nu was ik bezig met berekenen van grootte van de accu en kwam ik uit bij dat de sony 10 ampere gebruikt. Dit zou dus voor 4 uur uitkomen op 40Ah. Gebruikt een autoradio echt 10 ampere of is het verbruik uiteindelijk een stuk lager? Anders zou ik voor 8 uur goed muziek al ruim 80Ah nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks, ik heb het programma gedownload en er een tijdje mee zitten spelen (een Monacor speaker toegevoegd met zo veel mogelijk parameters als ik kon vinden) maar wat het programma me precies verteld en wat ik daar dan vervolgens mee moet is mij een raadsel.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
xtsx schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:50:
Hallo allemaal,

Ik heb een sony dsx-a400bt en deze wil ik graag gaan gebruiken voor een kistradio, nu was ik bezig met berekenen van grootte van de accu en kwam ik uit bij dat de sony 10 ampere gebruikt. Dit zou dus voor 4 uur uitkomen op 40Ah. Gebruikt een autoradio echt 10 ampere of is het verbruik uiteindelijk een stuk lager? Anders zou ik voor 8 uur goed muziek al ruim 80Ah nodig hebben.
In principe is het verbruik wel een stuk lager. Maar nog steeds veel. Ik zou persoonlijk naar een andere oplossing zoeken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• douwe.nl
Pixeltje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:08:
[...]

Thanks, ik heb het programma gedownload en er een tijdje mee zitten spelen (een Monacor speaker toegevoegd met zo veel mogelijk parameters als ik kon vinden) maar wat het programma me precies verteld en wat ik daar dan vervolgens mee moet is mij een raadsel.. :?
Hier kom je verder mee :)

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=12938

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
Ik heb nog een autoradio op overschot waar ik een kratradio mee wil maken.

Het lijkt er op dat de Accusafe niet meer verkocht wordt. Hoe ziet het schema er dan uit als je een druppellader wil integreren in de kratradio als je geen accusafe meer kan scoren? Ik had die vraag eerder hier al gesteld maar daar heb ik toen geen respons op gehad ;) .

Ik wil de accu namelijk laten zitten en gewoon een C13 kunnen insteken om 'm op te laden zonder me ergens zorgen over te maken.

Als ik het goed begrijp beschermt dit tegen diep-ontlading, maar ik weet niet zeker of je een lader ook als "adapter" mag gebruiken om de radio-setup mee te poweren, kort gezegd: als een druppellader een battterij aan het laden is, mag je dan er een belasting bij aan hangen?

[ Voor 52% gewijzigd door HyperBart op 20-10-2019 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:02

thijsco19

KTM 990 SMT

In dit of voorgaande topics zou precies moeten staan wat jij wilt.
Het is namelijk wel eerder besproken.

Overigens, aangezien ik zelf een radiokist met autoradio heb of eigenlijk heb gehad, weet je zeker dat je een autoradio wilt gebruiken ipv een losse versterker met een losse audio bron?
Goede versterkers (inclusief bluetooth) zijn tegenwoordig voor een mooi prijsje te verkrijgen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
thijsco19 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:57:
In dit of voorgaande topics zou precies moeten staan wat jij wilt.
Het is namelijk wel eerder besproken.
Ik heb wat zitten zoeken op beveiliging maar vind nergens iets wat in de buurt komt van de accusafe en het ingebouwde circuit wat daar in zit, vooral het "all in one" en relatief snel mee klaar zijn. Het concept van lader versus voeding versus wat ik ken als een "adapter" van bv. 12V is me daar mee ook nog niet duidelijk. Ik sta open voor wat links naar verklarende posts(?)
Overigens, aangezien ik zelf een radiokist met autoradio heb of eigenlijk heb gehad, weet je zeker dat je een autoradio wilt gebruiken ipv een losse versterker met een losse audio bron?
Goede versterkers (inclusief bluetooth) zijn tegenwoordig voor een mooi prijsje te verkrijgen.
Tja, ik heb 'm liggen en hij doet USB en Bluetooth. In de startpost is niet meer veel gewijzigd en wordt nog steeds verwezen naar de klassieke multi-componenten opstelling. Is er een set van posts waar wat meer lijstjes worden besproken van onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-08 12:07
Hallo mede-tweakers,

Ik wil zelf een draagbare bluetooth speaker maken omdat ik nog 2 coax speakers uit mn vorige auto heb.

Dit zijn: Rockford Fosgate p142.

Dit is een speaker met:
30w rms @4 ohm
En een piek van 60w

Nou heb ik een versterker gevonden alleen weet niet of deze "te sterk" is.

Dit is de versterker: https://www.tinytronics.n...-versterker-bluetooth-5.0

Kan dit? Want de ene kant zegt tegen mij dat het kan maar de andere kant zegt tegen mij dat dit niet kan.

Dit is de enige versterker/bluetooth module die erin komt omdat ik de box zo klein mogelijk wil houden.

Ik heb wel door de topic heen gekeken maar heb nog niet exact kunnen vinden wat overeenkomt met mijn situatie, advies is welkom!!!

Alvast dank voor het bekijken van mn post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je hebt gelijk, dat heeft veel geholpen.

Brengt me wel op een vraag waar kennelijk wat controverse over is op internet; maakt het uit aan welke zijde ik de subwoofer monteer? Uitgangspunt hierbij is een subwoofercompartiment met slotpoort van 4*20cm die volgens winisd een whopping 54 cm lang moet zijn.

Die ruimte heb ik overigens wel want de flightcase is binnenwerks 43 bij 54cm. Hoogte totaal iets van 34cm..

Voorstel is nu als volgt; midwoofers en tweeters aan één lange zijkant van de kist, de subwoofer komt dan downfiring in de bodem. Levert wat logistieke uitdagingen op bij het maken van een sub compartiment én het fatsoenlijk bereikbaar houden van de andere componenten.

Maakt het voor de geluidsbeleving cq kwaliteit uit als ik de subwoofer aan de andere zijde van de midwoofers en tweeters plaats en daarmee dus 'naar achteren' laat subwooferen? De slotpoort komt dan aan de zijkant van de flightcase waar geen speakers zitten of naar onderen.

Los van de plaatsing van de sub ziet het er dan zo uit;
TFM:
tfm

Poort velocity;
air veloc

[ Voor 24% gewijzigd door Pixeltje op 21-10-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Pixeltje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Je hebt gelijk, dat heeft veel geholpen.

Brengt me wel op een vraag waar kennelijk wat controverse over is op internet; maakt het uit aan welke zijde ik de subwoofer monteer? Uitgangspunt hierbij is een subwoofercompartiment met slotpoort van 4*20cm die volgens winisd een whopping 54 cm lang moet zijn.

Die ruimte heb ik overigens wel want de flightcase is binnenwerks 43 bij 54cm. Hoogte totaal iets van 34cm..

Voorstel is nu als volgt; midwoofers en tweeters aan één lange zijkant van de kist, de subwoofer komt dan downfiring in de bodem. Levert wat logistieke uitdagingen op bij het maken van een sub compartiment én het fatsoenlijk bereikbaar houden van de andere componenten.

Maakt het voor de geluidsbeleving cq kwaliteit uit als ik de subwoofer aan de andere zijde van de midwoofers en tweeters plaats en daarmee dus 'naar achteren' laat subwooferen? De slotpoort komt dan aan de zijkant van de flightcase waar geen speakers zitten of naar onderen.

Los van de plaatsing van de sub ziet het er dan zo uit;
TFM:
[Afbeelding: tfm]

Poort velocity;
[Afbeelding: air veloc]
Die opslingering onderin lijkt mij niet echt gewenst/ nodig.

Zo heel ver zit ik ook niet in de materie, een en ander hangt wel af van hoe hoog je de sub inzet. hoe lager hoe minder richtinggevoelig meen ik.

@Jag weet dit ongetwijfeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
choastech schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:21:
Hallo mede-tweakers,

Ik wil zelf een draagbare bluetooth speaker maken omdat ik nog 2 coax speakers uit mn vorige auto heb.

Dit zijn: Rockford Fosgate p142.

Dit is een speaker met:
30w rms @4 ohm
En een piek van 60w

Nou heb ik een versterker gevonden alleen weet niet of deze "te sterk" is.

Dit is de versterker: https://www.tinytronics.n...-versterker-bluetooth-5.0

Kan dit? Want de ene kant zegt tegen mij dat het kan maar de andere kant zegt tegen mij dat dit niet kan.

Dit is de enige versterker/bluetooth module die erin komt omdat ik de box zo klein mogelijk wil houden.

Ik heb wel door de topic heen gekeken maar heb nog niet exact kunnen vinden wat overeenkomt met mijn situatie, advies is welkom!!!

Alvast dank voor het bekijken van mn post
Dat kan gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

douwe.nl schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Die opslingering onderin lijkt mij niet echt gewenst/ nodig.

Zo heel ver zit ik ook niet in de materie, een en ander hangt wel af van hoe hoog je de sub inzet. hoe lager hoe minder richtinggevoelig meen ik.

@Jag weet dit ongetwijfeld :)
Welke slingering bedoel je? Bij de frequentie respons of bij de air velocity?

Ik kan de respons wel iets vlakker krijgen maar dan valt hij ook eerder af - nu haal ik volgens mij het maximale uit het bereik van de sub, of zie ik dat niet goed?

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 22-10-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Pixeltje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Welke slingering bedoel je? Bij de frequentie respons of bij de air velocity?

Ik kan de respons wel iets vlakker krijgen maar dan valt hij ook eerder af - nu haal ik volgens mij het maximale uit het bereik van de sub, of zie ik dat niet goed?
(kleine disclaimer: ik heb ook nog een hoop te leren op dit gebeid dus pin me er niet volledig op vast)

Bij de frequentie response, nu zal de muziek rond die frequentie harder klinken. de sub gaat nu wel lager maar zo laag hoeft het niet te gaan bij muziek. 40Hz is laag zat (imo)

Air velocity is prima zo. Hoger kan hij gaan puffen omdat de luchtsnelheid in de poort te hoog wordt maar vergeet niet dat je max vermogen simuleert (toch ? cone excursion middels vermogen op mag gezet) hoe vaak zal je max vermogen draaien.

Je hebt de woofer nog niet toch ? welke simuleer je ? misschien is er iets beters te krijgen ? en hoe gat je versterken ?

[ Voor 7% gewijzigd door douwe.nl op 22-10-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

douwe.nl schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

(kleine disclaimer: ik heb ook nog een hoop te leren op dit gebeid dus pin me er niet volledig op vast)

Bij de frequentie response, nu zal de muziek rond die frequentie harder klinken. de sub gaat nu wel lager maar zo laag hoeft het niet te gaan bij muziek. 40Hz is laag zat (imo)
Hier een voorbeeldje van wat er gebeurd in een kleinere kist (in dit geval 20 liter). -3dB op 35Hz nu;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hlGVrEr85Bu7efiLUwafrfga/full.jpg
Air velocity is prima zo. Hoger kan hij gaan puffen omdat de luchtsnelheid in de poort te hoog wordt maar vergeet niet dat je max vermogen simuleert (toch ? cone excursion middels vermogen op mag gezet) hoe vaak zal je max vermogen draaien.
De air velocity is alleen binnen de perken te houden met deze bizarre poort hoor, een ronde poort gaf snelheden van 30 en hoger.. Overigens helpt het wel om de box kleiner te maken, dan zakt de air velocity ook behoorlijk. Dan nog zou ik met een ronde poort een buis van 8cm diameter nodig hebben die bijna een meter lang is.
Je hebt de woofer nog niet toch ? welke simuleer je ? misschien is er iets beters te krijgen ? en hoe gat je versterken ?
Nee, ik heb nog geen van de speakers. De versterker heb ik wel al, dat is deze van tinytronics. Die heb ik in een andere kist al eens gebruikt en bevalt goed. De speakers die ik hier simuleer zijn de Dayton Audio DCS205-4 8"subwooer (een stuks) en de PA130-8 midwoofer (2). tweeters staan hier niet in maar dat gaat om de ND28F-6 (1-1/8"tweeter).

ik heb nu ook verschillende high- en lowpass filters meegenomen. De subwoofer wordt in de beoogde setup door de versterker geregeld op de sub-out, de midwoofer en tweeter krijgen een hoog- en laagdoorlaat filter. High pass 3.5kHz voor de tweeter en low-pass 3.5kHz voor de midwoofer. De versterker is instelbaar zodat de cutoff van de subwoofer ook de high-pass voor de midwoofers is als ik de schema's goed begrijp.

Ik doe dat zo omdat ik de subwoofer niet wil aansturen via één van de reguliere speakerkanalen omdat ik bang ben dat er dan wat weinig vermogen overblijft. (dan zitten de sub, middentoner en tweeter op hetzelfde kanaal namelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Pixeltje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Hier een voorbeeldje van wat er gebeurd in een kleinere kist (in dit geval 20 liter). -3dB op 35Hz nu;

[...]

De air velocity is alleen binnen de perken te houden met deze bizarre poort hoor, een ronde poort gaf snelheden van 30 en hoger.. Overigens helpt het wel om de box kleiner te maken, dan zakt de air velocity ook behoorlijk. Dan nog zou ik met een ronde poort een buis van 8cm diameter nodig hebben die bijna een meter lang is.

[...]

Nee, ik heb nog geen van de speakers. De versterker heb ik wel al, dat is deze van tinytronics. Die heb ik in een andere kist al eens gebruikt en bevalt goed. De speakers die ik hier simuleer zijn de Dayton Audio DCS205-4 8"subwooer (een stuks) en de PA130-8 midwoofer (2). tweeters staan hier niet in maar dat gaat om de ND28F-6 (1-1/8"tweeter).

ik heb nu ook verschillende high- en lowpass filters meegenomen. De subwoofer wordt in de beoogde setup door de versterker geregeld op de sub-out, de midwoofer en tweeter krijgen een hoog- en laagdoorlaat filter. High pass 3.5kHz voor de tweeter en low-pass 3.5kHz voor de midwoofer. De versterker is instelbaar zodat de cutoff van de subwoofer ook de high-pass voor de midwoofers is als ik de schema's goed begrijp.

Ik doe dat zo omdat ik de subwoofer niet wil aansturen via één van de reguliere speakerkanalen omdat ik bang ben dat er dan wat weinig vermogen overblijft. (dan zitten de sub, middentoner en tweeter op hetzelfde kanaal namelijk).
35Hz is iig laag zat :)

Ik zou ook een aantal alternatieven simuleren, gewoon een site pakken en alles binnen je pricerange simmen, dan zie je snel de verschillen en mogelijkheden en kom je misscien ook wel eist tegen dat met een klenere poort prima presteerd in de beschikbare ruimte. Inhoud van Winsd is bruto, volume driver en poort moet je daar nog bij optellen om tot je netto te komen, hou daar rekening mee.

Hoe ga je de tweeter/mid filteren ? Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan namelijk.

Ken je Paul Carmody ? hij heeft de Isetta, een boombox bedacht rond een dergelijke versterker, wellicht leuk als inspiratie.

[ Voor 5% gewijzigd door douwe.nl op 22-10-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

douwe.nl schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:21:
[...]

Hoe ga je de tweeter/mid filteren ? Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan namelijk.

Ken je Paul Carmody ? hij heeft de Isetta, een boombox bedacht rond een dergelijke versterker, wellicht leuk als inspiratie.
Ik zal even proberen wat foto's online te zetten vanavond van de kist. Ruimte is het probleem niet namelijk ;) Ding is bedoeld om mee te nemen naar (strand) feestjes en dan zo dat ik er meteen een stoel van kan maken.

Mid en hoog filteren gaat dus met de highpass en lowpass fitlers. De tweeter krijgt alles boven 3,5 kHz, mid alles tussen 500 en 3,5kHz. Wat bedoel je met 'haken en ogen'? In principe zijn dit inline filters van Dayton (via soundimports.eu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Pixeltje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

Ik zal even proberen wat foto's online te zetten vanavond van de kist. Ruimte is het probleem niet namelijk ;) Ding is bedoeld om mee te nemen naar (strand) feestjes en dan zo dat ik er meteen een stoel van kan maken.

Mid en hoog filteren gaat dus met de highpass en lowpass fitlers. De tweeter krijgt alles boven 3,5 kHz, mid alles tussen 500 en 3,5kHz. Wat bedoel je met 'haken en ogen'? In principe zijn dit inline filters van Dayton (via soundimports.eu).
Als ruimte het probleem niet is maakt de poort grootte ook niet uit, dat dacht tussen de regels door een beetje te lezen :)

Hoort dit filter bij die betreffende speakers ? is het een set ofzo ?

-edit- zijn het dergelijke dingen ? zo ja, ver van uit de buurt blijven... dat werkt gewoon niet.

https://www.soundimports....EA_louDRNtYIaAj9wEALw_wcB

[ Voor 21% gewijzigd door douwe.nl op 22-10-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Oh.. is daar een reden voor? Leek me juist super handig.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Pixeltje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:04:
Oh.. is daar een reden voor? Leek me juist super handig.. :+
Spul is niet op elkaar afgestemd. Slagingskans in de orde van winnen van de loterij zegmaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Kun je daar wat meer over uitleggen? Welk spul bedoel je, de componenten op het filter of de speaker en het filter samen?

Een alternatief mag ook hoor, ben helemaal niet gebonden aan deze filters maar het leek me handig en makkelijk omdat je voor relatief weinig geld zelf je crossover kunt bepalen. Ik zou me er even in moeten verdiepen maar als ik ze zelf kan maken is dat ook wel leuk eigenlijk.

Ik ben nog geen filters tegengekomen die een high- èn lowpass zijn voor de midwoofer en tegelijk een high pass voor de tweeter kunnen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 22-10-2019 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Pixeltje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:31:
Kun je daar wat meer over uitleggen? Welk spul bedoel je, de componenten op het filter of de speaker en het filter samen?

Een alternatief mag ook hoor, ben helemaal niet gebonden aan deze filters maar het leek me handig en makkelijk omdat je voor relatief weinig geld zelf je crossover kunt bepalen. Ik zou me er even in moeten verdiepen maar als ik ze zelf kan maken is dat ook wel leuk eigenlijk.

Ik ben nog geen filters tegengekomen die een high- èn lowpass zijn voor de midwoofer en tegelijk een high pass voor de tweeter kunnen zijn.
Genetrsche filters zullen doorgaans een matig resultaat geven. Dat komt doordat drivers ook hun eigen response hebben die niet vlak is, verre van. Daar pas je je filter op aan, dat doet een generisch filter niet :). Een high pass op de midwoofer is relatief duur omdat je er grote componenten voor nodig hebt, daarom wordt dat vaak actief gedaan. Uiteindelijk gaat het erom wat de akoestische steilheid wordt van de afval, niet de electrische. Crossovers ontwerpen is best specialistisch werk.

Als sub zou je kunnen kijken of je ook een grotere diameter woofer kwijt kan als je de ruimte hebt. Meer oppervlakte woofer = meet efficiëntie (en meer ruimte nodig). Downfiring kan prima, maar heeft als nadeel dat je woofer uitzakt. Dit beperkt de max lineaire slag. Hoeveel kan je uitrekenen aan de hand van de moving mass en compliantie van de suspension. Hele lange poorten moet je niet willen, die geven resonanties in je weergave gebied. Een -3dB punt van 35 a 40hz is mooi om op te mikken. Dieper willen spelen betekent veel max output inleveren :)
Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste