Hier mijn nieuwste cratie:

Gemaakt van een oude gitaarspeaker:

Het ontwerp is een beetje geinspireerd op de bluetooth speakers van Marshall.
Vooral het frontdoek en de sierlijst eromheen vind ik erg gaaf.
De kast is opnieuw bekleed met skai leer, dit is niet perfect gelukt maar ik ben tevreden.
De versterker is een 2.1 board met 2 stuks TPA3118D2. Goed voor 2x30 en 1x 60 watt bij 24 volt. Deze werkt erg mooi! Geen rare in of uitschakel ploppen.
Versterker, batterij indicator, power switch, zekering en oplaad aansluiting zijn gemonteerd op een aluminium plaatje:
De bas speaker komt van een defecte philips HTS7200 home cinema. Deze speaker is gemaakt door eastech.
Het leuke hieraan is dat eastech alle t/s gegevens op zijn website heeft staan. Daardoor kon ik wat aan de behuizing rekenen.
Ik heb de basreflexpoort van de oude sub hergebruikt. Deze is eigenlijk te kort doordat de behuizing wat kleiner is geworden. Daardoor ligt het -3db punt nu op ca 45 HZ.
Midlaag, hoog en het filter komen uit een philips 100V PA speaker. Deze speakers hebben een eigen compartiment van ca 1 liter per stuk.

Het geheel wordt gevoedt door een Li-ion accu. 3s 5p configuratie, dus 15 stuks 18650 cellen (gewonnen uit oude gereedschaps accu's) De spanning is 12,6 volt.
De mediaspeler is een standaard ali ding, gevoed met een B1212S om een groundloop te voorkomen.
Omdat ik niet altijd (of eigenlijk bijna nooit

) het volle vermogen nodig heb, kan de speaker op 12 en 24 volt spelen. Power schakelaar naar boven is 12 v, naar beneden wordt de stepup bijgeschakeld en loopt de boel op 24v.
Ik probeer mijn knutsels altijd voor het grootste gedeelte van 2e hands materialen te maken om de kosten laag te houden. Mediaspeler, versterker, skaileer en ander klein grut zijn nieuw gekocht
Het geheel klinkt erg fijn, mede door de goede midlaag en hoog speakers.
Door de sub zit er een mooi potje laag in
Er zijn nog wat restpuntjes,
De kast moet nog een beetje worden verstevigd, op hoog volume gaat er iets trillen.
De mediaspeler zit nog niet goed vast, en de juiste sticker zit er nog niet op.
Misschien een chromecast audio toevoegen.
En een usb poort om de telefoon te laden.
Condensator in serie met de mid-hoog speakers zodat de lage tonen worden uitgefilterd.
[
Voor 7% gewijzigd door
ronnie vd op 09-06-2019 09:46
]