Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jeffrey_om
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15-04 15:17
Heeft iemand ervaring met de RENEGADE RX-42 speakers? Ik zoek kleine goedkope speakers die ik in een oude buizenradio wil bouwen.

Update!

De speakers heb ik besteld en ze klinken erg goed.

Ik wacht nog op een paar onderdelen, maar als ik alles af heb dan laat ik het resultaat zien van de radio.

De oude knoppen wil ik gaan hergebruiken.

jeffrey_om wijzigde deze reactie 26-11-2018 16:19 (47%)

• TwanTheissling
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11-04 12:06
Weet iemand toevallig welke woofers er in de Soundboks 2 zitten? Ik wil graag zelf een soortgelijke speaker bouwen
Alvast bedankt !

• lutkeveld
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20-04 20:23
Custom van Eminence. Niet commercieel verkrijgbaar. Maar er zijn zat andere 10 inch woofers die wel in de buurt komen. Je zou de Boominator woofers (HP10w) kunnen gebruiken bijvoorbeeld

druk en typefouten voorbehouden

• TwanTheissling
lutkeveld schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:04:
Custom van Eminence. Niet commercieel verkrijgbaar. Maar er zijn zat andere 10 inch woofers die wel in de buurt komen. Je zou de Boominator woofers (HP10w) kunnen gebruiken bijvoorbeeld
welke speakers zouden nog meer zo veel in de buurt van die?
De boominator woofers HP10w ben ik wel tegen gekomen, maar de video's die ik daarvan heb gezien komen ze lang niet in de buurt van de bass die de soundboks produceert.

• lutkeveld
Een groot gedeelte daarvan komt door de DSP die ingezet wordt in de SoundBoks. Qua parameters wijken ze waarschijnlijk niet enorm veel af. De drivers in de SoundBoks zijn ook gericht op efficiëntie en leveren dus in op bassreponse maar met trucjes als Dynamic Bass Enhancement en Missing Fundamental kan de schade beperkt worden.

• TwanTheissling
lutkeveld schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:25:
Een groot gedeelte daarvan komt door de DSP die ingezet wordt in de SoundBoks. Qua parameters wijken ze waarschijnlijk niet enorm veel af. De drivers in de SoundBoks zijn ook gericht op efficiëntie en leveren dus in op bassreponse maar met trucjes als Dynamic Bass Enhancement en Missing Fundamental kan de schade beperkt worden.
voor consumenten zijn er nog niet echt betaalbare DSP's te verkrijgen zeker ?

• lutkeveld
Sure Audio heeft er eentje met dezelfde chip als de SoundBoks (Adau1701). Ze hebben ook de JAB3 serie met de DSP en versterker op 1 print. Ben zelf ook met een print bezig maar duurt nog even.

• TwanTheissling
lutkeveld schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:32:
Sure Audio heeft er eentje met dezelfde chip als de SoundBoks (Adau1701). Ze hebben ook de JAB3 serie met de DSP en versterker op 1 print. Ben zelf ook met een print bezig maar duurt nog even.
dus met die Shure Audio ADAU1701 en met bijv de Maxamp zou je met de HP10-W woofers hetzelfde geluid moeten kunnen krijgen?
zit de software bij de Shure audio of komt hij standaard al met een basis tune?

• lutkeveld
Ik zou dan voor de JAB3-50 gaan, dat is praktisch een TPA3116 met AUDA1701. Je hebt een USBi of andere programmer nodig om de DSP in te stellen met SigmaStudio (gratis). Je zou best in de buurt moeten kunnen komen met wat moeite.

• TwanTheissling
lutkeveld schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:41:
Ik zou dan voor de JAB3-50 gaan, dat is praktisch een TPA3116 met AUDA1701. Je hebt een USBi of andere programmer nodig om de DSP in te stellen met SigmaStudio (gratis). Je zou best in de buurt moeten kunnen komen met wat moeite.
thanks ik ga me er een beetje in verdiepen!

• Tijmen.k
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10-04 15:14
Ik heb een excalibur scooter versterker aangesloten op mijn 12v accu en speakers. Als ik mijn telefoon er op aansluit en muziek afspeel. Komt als je het volume op max zet heel zacht hoorbaar gluid uit. Ik gebruik pioneer TS-G1330F speakerset en een Excalibur XM2.250 versterker. Kan ieman mij helpen ik kan veder op dit forum het niet vinden. Edit: Gefixt

Tijmen.k wijzigde deze reactie 02-12-2018 13:00 (1%)
Reden: Gefixt

• TDrogt
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 08:26

TDrogt

Professioneel Beunhaas

Update van de AG4156, inmiddels is hij helemaal gestript en ben ik gaan passen en meter voor een accu.
Ook ben ik bezig met een vervanger voor de oude platenspeler motor. En ik heb zelf een phono voorversterker gevonden tussen mijn sloop printplaten O-)

Groet, Tim.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:31
Ik heb de afgeronde projecten gepind. Mocht die van jou er niet tussen staan, link dan even naar je post en dan krijgt ie een pin!

Oneplus One Review & Specificaties

• boppos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-04 17:16
lutkeveld schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:32:
Hou ons op de hoogte. Ik ben zeer benieuwd naar dit project!

• lutkeveld
boppos schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:22:
[...]

Hou ons op de hoogte. Ik ben zeer benieuwd naar dit project!
Nou, bij deze dan even een update over alle lopende projecten:

De tweekanaals all in one versterker (AIO2CH)

http://i68.tinypic.com/o0pkpt.jpg

De vorige revisie maakte gebruik van Coilcraft spoelen maar viel op onverklaarbare wijze weg bij maximale belasting (24V, 4 ohm). Nu overgestapt op Abracon spoelen met een ruimere marge en het probleem is verholpen.

Ik heb van regulator moeten switchen omdat de ruststroom te hoog was. Huidige regulator is een synchrone buckconverter waardoor het complete systeemverbruik onder de 50 uA is als de versterker 'uit' is.

Alle 3V3 mosfets zijn vervangen door loadswitches met inrush limiting en active output discharge.

Bedrade audio wordt nu automatisch onderbroken zodra iemand muziek afspeelt via BT en wordt weer hervat zodra de stream gestopt wordt.

Heb een kleine GUI gemaakt waarmee de software makkelijk kan worden upgedate voor custom DSP instellingen en instellingen als accuprotectie voltage.

Naast al het debuggen gaat er best veel tijd naar het opstellen van alle documenten die nodig zijn voor productie en verkoop. De kabelbomen moeten gemaakt worden, de printplaten geproduceerd, de componenten gesourced en geplaatst. Daarna moet alles geprogrammeerd, ingepakt en verstuurd worden. Super interessant om allemaal te leren, maar kost tijd.

Plate amp upgrade kit (AIO2CHPA)

Aluminium frontpaneel waarmee je de versterkerprint makkelijk kan inzetten als plate amplifier in al je projecten. Vlnr: DC input (lader of voeding), bicolor status led, aux input, rotary encoder met switch.

http://i68.tinypic.com/106fyvb.jpg

3-5S lithium protection (PCM345)

http://i68.tinypic.com/2i9mccl.jpg

Relatief simpel printje op basis van de BQ77915. Specs:
-Geschikt voor 3/4/5S packs
-20A output
-2.9V under, 4.2V over voltage protectie
-35x35mm

Krijgt een JSTXH connector voor gebruik met RC lipo packs. Met een special kabelboom kan hij ook makkelijk ingezet worden met Vruzend packs voor 18650 cellen.

TAS5825M testprint

http://i63.tinypic.com/opxob5.jpg

Opvolger van de TAS5754M die ik in mijn huidige print gebruik. Lager verbruik, lagere BoM kosten, kleinere footprint en meer DSP opties. Kan er nog niet veel nuttigs over zeggen, maar ziet er veelbelovend uit voor een opvolger op de versterkerprint.

BTM625 testprint

http://i64.tinypic.com/257deaf.jpg

Een stuk goedkoper dan de BM64 die ik nu gebruik en ondersteunt TrueWireless Stereo en APT-x. Ook interessant voor een opvolger.

-----

Flinke update :)

• Westlandmb
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17-04 17:12
Voor mijn relatief zware radiokist wil ik een aansluiting maken voor netstroom, zodat ik ook zonder accu kan werken. De samenstelling is als volgt:

- Sony mex-bt4100u autoradio
- Clarion apx4241e versterker 400watt afgezekerd op 2x 30amp(https://www.clarion.com/n...uct-sc_1259489403024.html)
- Subwoofer MTX Thunder Pro 500 watt 8 inch
- 2x speaker Kenwood KFC-6907 max 200w (nominaal 50w)

De versterker is dus gezekerd op 2x 30 ampere. Nu heb ik een voeding gekocht van 12,5 ampere die beveiligd is bij overbelasting (https://www.conrad.nl/p/m...2-vdc-125-a-150-w-1297268)

Zou de voeding dit trekken ook op wat hoger volume niveau? Of telkens in beveiliging schieten?
Het is me nog nooit gelukt om die 30 ampere zekering door te laten branden en vermoed ook dat het nooit zal gebeuren. Boven 70% volume niveau gaat alles schel klinken, daarom heb ik het volume op de versterk begrenst op +- 70% met vaste draai knoppen ("gain")

Ik ga het in ieder geval proberen, maar de zwaardere voedingen gaan richting de €100 of het is Chinees via aliexpress oid wat ik niet echt vertrouw.

Andere optie is nog een computervoeding gebruiken, alleen weet ik niet of die zo gemakkelijk is.

Ik blijf het ook vreemd vinden dat die computer voedingen soms wel 30 ampere moeten geven, maar nog minder als 2,5mm2 draden hebben.

En ja, ik weet het mijn radiokist is een stroomvreter, maar met het volume bereik met bijbehorende sub kom ik er niet omheen om het op deze manier te doen. Ik heb er dan ook een 130 ampere accu bij.

Westlandmb wijzigde deze reactie 08-12-2018 20:32 (8%)

• Westlandmb
Update

De voeding van 12,5 ampère trekt het niet. De versterker heeft behoorlijk ampere's nodig om op te starten en gaat daarom direct in een "protection" stand. Als ik de versterker via de accu opstart kan ik hem daarna wel overpakken via de voeding. Tussen volume niveau 0 tot +- 25 gaat het, boven de 25 valt alles direct in 1x uit door de beveiliging in de voeding. (volume radio max is 60). Zeker bij een paar lagere bass tonen trekt die het totaal niet.

Ik denk dus nu aan een voeding van minimaal 30 ampère, die kosten wel wat meer. Andere optie is een iets lichtere accu met acculader.

• barrymossel
Westlandmb schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:30:
Voor mijn relatief zware radiokist wil ik een aansluiting maken voor netstroom, zodat ik ook zonder accu kan werken. De samenstelling is als volgt:

- Clarion apx4241e versterker 400watt afgezekerd op 2x 30amp(https://www.clarion.com/n...uct-sc_1259489403024.html)

De versterker is dus gezekerd op 2x 30 ampere. Nu heb ik een voeding gekocht van 12,5 ampere die beveiligd is bij overbelasting (https://www.conrad.nl/p/m...2-vdc-125-a-150-w-1297268)

Zou de voeding dit trekken ook op wat hoger volume niveau? Of telkens in beveiliging schieten?
Het is me nog nooit gelukt om die 30 ampere zekering door te laten branden en vermoed ook dat het nooit zal gebeuren. Boven 70% volume niveau gaat alles schel klinken, daarom heb ik het volume op de versterk begrenst op +- 70% met vaste draai knoppen ("gain")

Ik ga het in ieder geval proberen, maar de zwaardere voedingen gaan richting de €100 of het is Chinees via aliexpress oid wat ik niet echt vertrouw.

Andere optie is nog een computervoeding gebruiken, alleen weet ik niet of die zo gemakkelijk is.

Ik blijf het ook vreemd vinden dat die computer voedingen soms wel 30 ampere moeten geven, maar nog minder als 2,5mm2 draden hebben.

En ja, ik weet het mijn radiokist is een stroomvreter, maar met het volume bereik met bijbehorende sub kom ik er niet omheen om het op deze manier te doen. Ik heb er dan ook een 130 ampere accu bij.
Je hebt het volume begrensd op 70%, maar je hebt voor "dit volumebereik" wel die versterker nodig? Ik vraag me af of je niet gewoon een 2.1 versterkerbordje (op 24V, desnoods met step-up converter) zou kunnen gebruiken. Kost je een 10-20 dollar. Werkt bij mijn oude kist met 8 inch sub ook prima. En gaat errrrg hard.

• jeffrey_om
Westlandmb schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:30:

Als het om 12v voeding gaat dan kun je het beste kijken naar een voeding van een server. Die leveren bij 12v meer dan 30ampere bij 12v. Als je op marktplaats kijkt dan vindt je deze 12v voeding met 56ampere. Het kost maar € 7,50 en voor verzending zal je 6,50 betalen.
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

• Westlandmb
jeffrey_om schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:18:
[...]

Als het om 12v voeding gaat dan kun je het beste kijken naar een voeding van een server. Die leveren bij 12v meer dan 30ampere bij 12v. Als je op marktplaats kijkt dan vindt je deze 12v voeding met 56ampere. Het kost maar € 7,50 en voor verzending zal je 6,50 betalen.
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Bedankt! Hier kan ik wat mee.

Nog een aanvulling voor eventuele andere geïnteresseerde:
http://www.rc-network.de/...537-Umbau-HP-DPS-700-GB-A
https://www.xsimulator.ne...iy-seat-mover.5271/page-2

• boppos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-04 17:16
Westlandmb schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:42:
Update

De voeding van 12,5 ampère trekt het niet. De versterker heeft behoorlijk ampere's nodig om op te starten en gaat daarom direct in een "protection" stand. Als ik de versterker via de accu opstart kan ik hem daarna wel overpakken via de voeding. Tussen volume niveau 0 tot +- 25 gaat het, boven de 25 valt alles direct in 1x uit door de beveiliging in de voeding. (volume radio max is 60). Zeker bij een paar lagere bass tonen trekt die het totaal niet.

Ik denk dus nu aan een voeding van minimaal 30 ampère, die kosten wel wat meer. Andere optie is een iets lichtere accu met acculader.
Ha Westlandmb aan je naam te zien kom je uit de buurt. Mocht je eens een tpa3116 versterker bord willen testen om te kijken hoe hard dat gaat, stuur dan maar even een privé bericht.

Ik ben inmiddels ook weer wat verder met mijn 2.1 kist. Na meerdere mislukte bestellingen voor de omnes Audio w8-670z, toch maar gegaan voor de Dayton audio sd215a-88. Is nog niet binnen, maar die w8-670 is echt slecht verkrijgbaar. Voorlopig eerst een tpa3116d2 2.1 bordje in de kist en later misschien eens upgraden naar een bordje met een DSP. Blijf de ontwikkeling nog wel even volgen komende jaren.

• Westlandmb
boppos schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:54:
[...]

Ha Westlandmb aan je naam te zien kom je uit de buurt. Mocht je eens een tpa3116 versterker bord willen testen om te kijken hoe hard dat gaat, stuur dan maar even een privé bericht.

Ik ben inmiddels ook weer wat verder met mijn 2.1 kist. Na meerdere mislukte bestellingen voor de omnes Audio w8-670z, toch maar gegaan voor de Dayton audio sd215a-88. Is nog niet binnen, maar die w8-670 is echt slecht verkrijgbaar. Voorlopig eerst een tpa3116d2 2.1 bordje in de kist en later misschien eens upgraden naar een bordje met een DSP. Blijf de ontwikkeling nog wel even volgen komende jaren.
Zeker interessant of eens iets meer in te verdiepen. Misschien leuke items voor een 2e (lichtgewicht) radiokist.
Zojuist even deze voeding getest.
Resultaat is zoals het mag zijn. Wanneer de zekeringen er nog net niet uitklappen zou het setje bijna 800 watt trekken, deze 700w voeding doet het perfect! Low-budget maar wel een top oplossing voor de zwaardere radiokisten. Nu alleen nog even een fan aan de voeding maken zodat hij niet thermisch uitschakelt na langer gebruik.

• koli-man
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20-04 14:39

koli-man

Bartender!!!!

Een klasse D versterker voor 4 (huis/tuin/keuken) speakers op een 12v gel accu? Of eventueel 24v (2 in serie).

Werkt dit een beetje, iemand ervaring ermee?
bijvoorbeeld: http://nl.aliexpress.com/...2b57a&transAbTest=ae803_3

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• barrymossel
koli-man schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:38:
Een klasse D versterker voor 4 (huis/tuin/keuken) speakers op een 12v gel accu? Of eventueel 24v (2 in serie).

Werkt dit een beetje, iemand ervaring ermee?
bijvoorbeeld: http://nl.aliexpress.com/...2b57a&transAbTest=ae803_3
Waarom zou dat niet werken? Voor een TPA3116 zou ik wel 19V (laptop lader) of meer gebruiken. Dus dan inderdaad 24V.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:37
Ik wil misschien twee diy SONOS speakers gaan knutselen dmv 2x Chromecast audio.

Ze moeten uiteindelijk als stereo paar in de woonkamer verstopt zijn. Ik ben daarom opzoek naar (ongeveer) 30watt mono versterkers waar ik een goede luidspreker aan kan hangen en de Chrome audio. Ik kan echter alleen maar mono amps vinden voor subwoofers. Iemand een tip?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• barrymossel
Cobb schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:27:
Ik wil misschien twee diy SONOS speakers gaan knutselen dmv 2x Chromecast audio.

Ze moeten uiteindelijk als stereo paar in de woonkamer verstopt zijn. Ik ben daarom opzoek naar (ongeveer) 30watt mono versterkers waar ik een goede luidspreker aan kan hangen en de Chrome audio. Ik kan echter alleen maar mono amps vinden voor subwoofers. Iemand een tip?
Zoiets? TPA3118

---edit---
Wel het ingangsignaal mono maken dus, zie ergens in de startpost bij subwoofers geloof ik.

barrymossel wijzigde deze reactie 05-01-2019 19:40 (8%)
Reden: toevoeging

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:37
Ja, ik zal per Chromecast audio maar 1 kanaal aansluiten op de amp. Ik heb er twee besteld. Ik rommel wel wat aan.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• jeffrey_om
Ik ben opzoek naar een goedkope en kleine mono versterker rond de 15 a 20W. Ik wil dit in een neppe JBL speaker plaatsen, omdat in de huidige situatie 4,5w wordt gebruikt. Ik heb al de mono TPA3118, maar denk dat die te hard zullen gaan. Iemand een idee?

• MarcoMan21
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20-04 20:03
Morgen komen mijn onderdelen binnen voor een nieuwe speaker.
Parts zijn allemaal van Sure electronics en Dayton.

(Dit is hoe die er ongeveer uit komt te zien)

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-04 22:47

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gaaf! Heb je wat meer info? Ik heb een oude kist staan die al jaren dienst doet als strandspeaker maar eigenlijk wel erg lomp en zwaar is. Ombouwen staat al heel lang op de planning, wat je hier nu laat zien ziet er heel netjes uit.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• MarcoMan21
Thanks mijn krat was ook te lomp 20kg daarom bouw ik deze.

Parts:
- Dayton Audio ND105-4 4"
- Dayton Audio ND16FA-6 5/8'' tweeter
- Peerless by Tymphany SDS-P830878 3-1/2" Passive Radiator
- maxamp20 (denk ik)
- filters voor de tweeters en de speakers
- accusafe
- bluetooth bord van sure.

Morgen ga ik het mdf halen 12mm dik dan ga ik de bekisting maken. Als afwerking gebruik ik een frees en wil ik het gaan beplakken met carbon folie.

Ik zal wel foto's sturen als er proces is 😁

EDIT:

ik gebruik deze versterker misschien een rare keus maar ik had hem al liggen en hij geeft 23Watt RMS op 14V
http://store3.sure-electr...dio-amplifier-board-t-amp

MarcoMan21 wijzigde deze reactie 17-01-2019 10:58 (21%)

• MarcoMan21

MarcoMan21 wijzigde deze reactie 23-01-2019 13:21 (72%)
Reden: toevoeging

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• MarcoMan21

Hij is bijna af :D

MarcoMan21 wijzigde deze reactie 23-01-2019 13:22 (5%)

• djrednas
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18-04 09:16
Als je de laatste bent die gereageerd heeft, en je wilt iets nieuws plaatsen, bewerk dan je vorige reactie ;)

En on-topic: Ziet er goed uit :) Ik ben zelf een micro aan het ontwerpen op basis van 2xND-65-8, 2x ND20-FB en 2x ND90-PR :P

djrednas wijzigde deze reactie 24-01-2019 14:16 (28%)

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:16
Lekker bezig allen, ik ben weer aan het broeden op iets nieuws... Mn huidige klinkt erg lekker maar mist body onderin.

• EW93
  • Laatst online: 04-04 13:50
Hallo allemaal, ik ben aangestoken door dit forum en het lijkt mij heel leuk om ook zelf een speaker in elkaar te zetten. Na er een paar uur aan filmpjes over gekeken te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat een kit denk ik het handigste is voor mij. Ik beschik niet echt over houtbewerkingtools om gaten in planken te zagen of het mooi af te werken (en ik wil het wel graag mooi maken) en ik ben te onbekend met crossover design om zelf speakers samen te stellen en er iets bij te bedenken dus zo kwam ik bij een kit uit. Nu vind ik de Overnight Sensations erg mooi met veel opties om het leuk af te werken, ik twijfel ook nog een beetje over de c-note, maar denk toch dat ik voor de OS ga (https://www.parts-express...C%221%22%29%5D&PortalID=1). Maar ik vroeg me nog wel af of er nog valkuilen zijn waar ik rekening mee moet houden? en heeft iemand hier ervaring met deze kits?

Of is het handiger om hier in nederland zo'n kit te halen? Ik heb een beetje rond gekeken, maar ik kon niet echt in de buurt komen van de prijzen van parts express in nederland, of weet iemand nog een leuk zaakje met diy audio (ik woon in Utrecht dus in de omgeving zou fijn zijn)

ik wou het combineren met deze amp. https://www.parts-express...th-power-supply--310-3000

EW93 wijzigde deze reactie 26-01-2019 13:41 (10%)

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11:21
Ik heb een munitiekistje en daar zou ik graag een bluetooth speaker van maken. ik ben vooral van plan om die in mijn atelier te zetten en met mijn smartphone te linken over bluetooth, maar ik wil ook meenemen naar een BBQ ofzo en op het terras of in de tuin te zetten ofzo.
Ik heb wat tutorials opgezocht en de intro post gelezen en ik denk wel dat ik een redelijk kans van slagen heb, maar ik ben nog niet helemaal uit over de stroom? Neem ik loodcel, Li-Ion of LiPo? En waarom?

wat ik al heb:
amp + bluetooth TDA7492P
speakers Rockford Fosgate R14X2
case
wat schakelaars, volt meter, usb uitgangen (input 12V), bass port...

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Nu online
TDrogt schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:33:
Na een tijdje rondneuzen ben ik nu toch begonnen met mn eerste kistradio te maken.
Als beginpunt heb ik deze Philips AG4156, stond jaren lang op zolder stof te vangen.

[Afbeelding]

Bedoeling is om de oude versterker, met buizen, te vervangen door een class D printje en deze via de originele luidsprekers te laten spelen. De buitenkant zal opnieuw bekleed moeten worden. En als dat allemaal gelukt is zou het ook leuk zijn om de platenspeler weer aan het draaien te krijgen :)
Deze Crosley Radio Nomad Portable Turntable lijkt wel een kopie van je Philips AG4156.

Maar eindelijk de vraag: hoe staat het met je project...

• EW93
  • Laatst online: 04-04 13:50
EW93 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:38:
Hallo allemaal, ik ben aangestoken door dit forum en het lijkt mij heel leuk om ook zelf een speaker in elkaar te zetten. Na er een paar uur aan filmpjes over gekeken te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat een kit denk ik het handigste is voor mij. Ik beschik niet echt over houtbewerkingtools om gaten in planken te zagen of het mooi af te werken (en ik wil het wel graag mooi maken) en ik ben te onbekend met crossover design om zelf speakers samen te stellen en er iets bij te bedenken dus zo kwam ik bij een kit uit. Nu vind ik de Overnight Sensations erg mooi met veel opties om het leuk af te werken, ik twijfel ook nog een beetje over de c-note, maar denk toch dat ik voor de OS ga (https://www.parts-express...C%221%22%29%5D&PortalID=1). Maar ik vroeg me nog wel af of er nog valkuilen zijn waar ik rekening mee moet houden? en heeft iemand hier ervaring met deze kits?

Of is het handiger om hier in nederland zo'n kit te halen? Ik heb een beetje rond gekeken, maar ik kon niet echt in de buurt komen van de prijzen van parts express in nederland, of weet iemand nog een leuk zaakje met diy audio (ik woon in Utrecht dus in de omgeving zou fijn zijn)

ik wou het combineren met deze amp. https://www.parts-express...th-power-supply--310-3000
Ik was van plan de kit te gaan bestellen, maar toen zag ik dat shipping op z'n minst 70 dollar kost, dat leek mij een beetje te veel van het goede. Dus nu is mijn vraag, heeft iemand een idee wat een oplossing zou zijn voor iemand die wel een speaker wil bouwen maar geen houtbewerking tools heeft?

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• pauldegroot
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Inmiddels al een tijdje mijn nieuwe BT speaker klaar, gebaseerd op:

- 1 Dayton Audio RS-150-4 6"midwoofer
- 2 Dayton Audio ND25FN-4 1" dome tweeters
- 3 TPA3118 BTL monoblocks welke gesynced zijn qua klokpuls
- Qualcomm CSRA64215 bluetooth module met digtale I2S output
- Sure ADAU1701 DSP, neemt digitaal I2S in en gooit analoog uit
- Turnigy 5S (21V) 3700mAh LiPo
- Aantal custom 3D ontworpen onderdelen

Ik heb hier een imgur album met meer foto's en wat uitleg staan, mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel.

pauldegroot wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:18 (4%)

• Stef012
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 19-04 14:09
Dat ziet er erg mooi uit @pauldegroot !

• Ben-i
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-04 18:02
EW93 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:07:
[...]

Ik was van plan de kit te gaan bestellen, maar toen zag ik dat shipping op z'n minst 70 dollar kost, dat leek mij een beetje te veel van het goede. Dus nu is mijn vraag, heeft iemand een idee wat een oplossing zou zijn voor iemand die wel een speaker wil bouwen maar geen houtbewerking tools heeft?
Als je bv mdf neemt voor de behuizing en de afmetingen weet dan kun je dat in de bouwmarkt op maat laten zagen.
Voor de ronde gaten voor speakers etc moet je dan nog even verder zoeken, misschien familie of vrienden die een boormachine met gatenzaag willen uitlenen aan je.

• djrednas
EW93 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:07:
[...]

Ik heb destijds hier alles laten lasersnijden, geen idee meer wat de kosten waren. was wel heel strak!
https://snijlab.nl/nl

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Stef012
Vorig jaar mijn eerste kistradio gemaakt. Dit was een elektrisch en mechanisch experiment. Vooral om mijn "houtskills" te oefenen. Hier een kleine impressie:

Speakerkist 1Speakerkist 2Speakerkist 3Speakerkist 4

Gemaakt van grenen, in verstek gezaagd, geborsteld en chemisch vergrijsd. 2x 140W 2-weg speakers van JVC gebruikt (had ik liggen).
Nu aangesloten op een TDA7492P versterker bordje, die eigenlijk te weinig vermogen heeft. Tijdens inschakelen haalt de voeding het net/niet. Wordt nu vooral gebruikt met klussen of ff in de tuin.

Heb net spulletjes besteld voor actieve boekenplankspeakers met een sub aansluiting (2.1 bordje). Volgende hobby projectje :9

• barrymossel
Stef012 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:38:
Vorig jaar mijn eerste kistradio gemaakt. Dit was een elektrisch en mechanisch experiment. Vooral om mijn "houtskills" te oefenen. Hier een kleine impressie:

[Afbeelding: Speakerkist 1][Afbeelding: Speakerkist 2][Afbeelding: Speakerkist 3][Afbeelding: Speakerkist 4]

Gemaakt van grenen, in verstek gezaagd, geborsteld en chemisch vergrijsd. 2x 140W 2-weg speakers van JVC gebruikt (had ik liggen).
Nu aangesloten op een TDA7492P versterker bordje, die eigenlijk te weinig vermogen heeft. Tijdens inschakelen haalt de voeding het net/niet. Wordt nu vooral gebruikt met klussen of ff in de tuin.

Heb net spulletjes besteld voor actieve boekenplankspeakers met een sub aansluiting (2.1 bordje). Volgende hobby projectje :9
Erg gaaf met dat hout!

• ronnie vd
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-04 19:36
Stef012 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:38:

[Afbeelding: Speakerkist 1][Afbeelding: Speakerkist 2][Afbeelding: Speakerkist 3][Afbeelding: Speakerkist 4]

Hoe zwaar is die voeding? Ziet er uit als 1 almere bij 12 of 24 volt. Dat is wat aan de karige kant als ik even Google. Dit komt van de tinytronics site:
2x 25W @ 18V 3A (6 Ohm)
2x 15W @ 14V 2.5A (6 Ohm)
2x 5W @ 8V 1.5A (6 Ohm)
Ik zou een 24 volt voeding adviseren van een ampere of 5.

• Stef012
ronnie vd schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 07:38:
[...]

Hoe zwaar is die voeding? Ziet er uit als 1 almere bij 12 of 24 volt. Dat is wat aan de karige kant als ik even Google. Dit komt van de tinytronics site:
2x 25W @ 18V 3A (6 Ohm)
2x 15W @ 14V 2.5A (6 Ohm)
2x 5W @ 8V 1.5A (6 Ohm)
Ik zou een 24 volt voeding adviseren van een ampere of 5.
Klopt, ik heb er nu een 24V voeding van 2,5A in hangen. Zelfs dit is net te kort. Dit komt vooral door de piekstroom bij start (spanning erop).

• Stef012
barrymossel schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:35:
@barrymossel Bedankt voor het compliment!
[...]

Waarom zou dat niet werken? Voor een TPA3116 zou ik wel 19V (laptop lader) of meer gebruiken. Dus dan inderdaad 24V.
Heb net mijn 2.1 bordje https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.2dab4c4dWgXsJp binnen en even getest met laptoplader. Er is vrij veel ruis op de speakers. Al even mijn telefoon (3,5mm) losgekoppeld, dat hielp niet. Wanneer ik het volume hoger zet, wordt de ruis ook hoger.
Er zijn veel topics over ruis, maar niet echt met een oplossing. Er wordt in de TS beschreven dat je beter een industriële voeding kan gebruiken. Dat moet ik nog even proberen. Iemand nog andere suggesties?

[edit; sorry voor de dubbele post]

• barrymossel
Stef012 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:39:
[...]

Heb net mijn 2.1 bordje https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.2dab4c4dWgXsJp binnen en even getest met laptoplader. Er is vrij veel ruis op de speakers. Al even mijn telefoon (3,5mm) losgekoppeld, dat hielp niet. Wanneer ik het volume hoger zet, wordt de ruis ook hoger.
Er zijn veel topics over ruis, maar niet echt met een oplossing. Er wordt in de TS beschreven dat je beter een industriële voeding kan gebruiken. Dat moet ik nog even proberen. Iemand nog andere suggesties?

[edit; sorry voor de dubbele post]
Vreemd. Welk bordje heb je? Ik heb serieus nog nooit met welke voeding dan ook bij zo'n bordje ruis gehad. Groundloop volop, maar ruis nooit. Maar groundloop zou je niet moeten hebben met alleen een telefoon aangesloten.

• Stef012
Het is een "TPA3116D2 2.1 Digitale Audio Versterker Boord 80 W * 2 100 W".
Vanavond nog maar even verder spelen ;)

• ronnie vd
Stef012 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:18:
Het is een "TPA3116D2 2.1 Digitale Audio Versterker Boord 80 W * 2 100 W".
Vanavond nog maar even verder spelen ;)
Zijn voorganger was niet geweldig ontworpen en had niet zulke beste recensies:
YouTube: TPA3116 2.1 Amp Review / Banggood / WARNING / Public Service Announc...
Mogelijk lijdt die van jou er ook aan.

Ik gebruik deze:
https://nl.aliexpress.com...-4bde-8753-d926e020bb2a-0
iets minder vermogen maar wel lekker stil.

• timmie1993
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 18-04 08:56
Dit weekend op het strand heb ik mij doodgeërgerd aan de Denon Envaya en JBL Go die allebei leeg waren rond 12 uur 's avond. Ik heb dan ook besloten om zelf een radio te bouwen met de bekende Dayton subwoofer en een setje 13cm JBL autospeakers.

Ik kan alleen nergens een winkel vinden waar de Dayton Audio SD215A sub op voorraad is. Ik begreep dat een backorder 4-6 weken duurt. Dit vind ik wel erg lang.

Weet iemand misschien nog een winkel waar de Dayton goed verkrijgbaar is?

Edit: Even contact opgenomen met Soundimports. Als het goed is heb ik m volgende week. Op de site staat 3-6 weken. Dus ik zou zeggen bij twijfel even bellen.

timmie1993 wijzigde deze reactie 25-02-2019 14:32 (14%)

• djrednas
Afgelopen weekend een test gedaan met 2 ND-65-8woofers en 2 ND20-FB tweeters. Het lijkt erop dat de versterker die ik nu gebruik het niet trekt. Dit is een 5V versterker, maar ik heb besloten om het voltage te verhogen.
Wie heeft een advies versterker op 10 tot 15 volt, met pot meter en bluetooth? :) Alie, ebay, maakt niet uit ;)
Twijfel zelf om gewoon de Dayton KAB-215 of de Sure JAB-1 te gebruiken (gemakzucht).

• timmie1993
djrednas schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:47:
Afgelopen weekend een test gedaan met 2 ND-65-8woofers en 2 ND20-FB tweeters. Het lijkt erop dat de versterker die ik nu gebruik het niet trekt. Dit is een 5V versterker, maar ik heb besloten om het voltage te verhogen.
Wie heeft een advies versterker op 10 tot 15 volt, met pot meter en bluetooth? :) Alie, ebay, maakt niet uit ;)
Twijfel zelf om gewoon de Dayton KAB-215 of de Sure JAB-1 te gebruiken (gemakzucht).
De Woofers die je gebruikt hebben volgens de Dayton site een gevoeligheid van 80.8 dB @ 2.83V/1m. Volgens mij zal dit nooit heel hard gaan met een draagbare versterker. (Lees beperkt vermogen.)

Maar indien je het toch wil doen zou ik een versterker met voldoende vermogen pakken. Volgens mij heeft en TA2050 meer vermogen dan een TA2024 of TA2020. Ook is het mischien de moeite om met een hoger voltage te werken om meer vermogen te krijgen uit je versterker. Maar met meer vermogen heb je natuurlijk ook een grotere accu nodig.

M.b.t. de versterker zou ik gewoon even zoeken naar de ervaringen van anderen in dit topic met de verschillende modellen. (Pak iig een klasse D versterker.) De bekende versterkers zijn er ook wel met ingebouwde bluetooth als je even op ali zoekt.

Veel versterkers hebben trouwens een bereik qua voltage dus bv. 12-24 volt. Hierbij geld dan hoe hoger het voltage hoe hoger het vermogen.

timmie1993 wijzigde deze reactie 25-02-2019 14:40 (5%)

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:16
pauldegroot schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:15:
Inmiddels al een tijdje mijn nieuwe BT speaker klaar, gebaseerd op:

- 1 Dayton Audio RS-150-4 6"midwoofer
- 2 Dayton Audio ND25FN-4 1" dome tweeters
- 3 TPA3118 BTL monoblocks welke gesynced zijn qua klokpuls
- Qualcomm CSRA64215 bluetooth module met digtale I2S output
- Sure ADAU1701 DSP, neemt digitaal I2S in en gooit analoog uit
- Turnigy 5S (21V) 3700mAh LiPo
- Aantal custom 3D ontworpen onderdelen

Ik heb hier een imgur album met meer foto's en wat uitleg staan, mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel.
Gaaf man!

Ook wel een idee om mijn huidige box mee te upgraden, ik gebruik nu een sure all in one bordje zonder dsp en zou graag met dep werken.

Hoe heb je het laden/beveiligen van de accu geregeld ?

-edit- je imgur gelezen, helder :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronnie vd
djrednas schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:47:
Ik heb deze besteld maar is nog onderweg:
€ 2,67 | Bluetooth 4.2 TPA3110 15 w + 15 w Digitale Stereo Audio Eindversterker Board Module 12 v-24 v auto voor USB Speaker, draagbare Speaker
https://s.click.aliexpress.com/e/tGoHxte

Er is ook een 2x 30w versie:
4,47 | Bluetooth 4.2 TPA3110 30 w + 30 w PBTL Digitale Stereo Audio Eindversterker Board Module 12 v-24 v auto voor Draagbare USB Speaker
https://s.click.aliexpress.com/e/d3rk4l5wT

Paar 18650 celllen parallel...protectie printje en stepup erachter en gaan 😄

• timmie1993
Ik weet dat de vraag vaak gesteld is, maar over de tpa3116 kan ik niet zo veel vinden.
Heeft iemand een indicatie van de accuduur van een 2.1 setje met een tpa3116?

Ik gebruik een 9ah accu. Maar ik kan evt nog een zelfde accu krijgen voor een mooi prijsje.( en deze parallel schakelen) Mijn kist is nog niet af dus ik kan het zelf nog even niet testen. Laten we voor het gemak even zeggen speelduur op 80% volume.

Ik zou graag een uurtje of 12 spelen. Mijn kist is gebaseerd op die van terrz. Ik zal deze over een aantal weken posten wanneer deze af is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:25
timmie1993 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:28:
Ik weet dat de vraag vaak gesteld is, maar over de tpa3116 kan ik niet zo veel vinden.
Heeft iemand een indicatie van de accuduur van een 2.1 setje met een tpa3116?

Ik gebruik een 9ah accu. Maar ik kan evt nog een zelfde accu krijgen voor een mooi prijsje.( en deze parallel schakelen) Mijn kist is nog niet af dus ik kan het zelf nog even niet testen. Laten we voor het gemak even zeggen speelduur op 80% volume.

Ik zou graag een uurtje of 12 spelen. Mijn kist is gebaseerd op die van terrz. Ik zal deze over een aantal weken posten wanneer deze af is.
Leuk om te zien dat er weer een versie van mijn kist gebouwd wordt! Accuduur hangt er van af of je 'm op 12V gebruikt of er nog een step-up converter (naar 24V) tussen hangt, daar verlies je wel wat efficiëntie mee. Er zat bij mij een 7ah gel accu in, maar echt super lang heb ik daar nooit op gedraaid.

Mijn kist werd voornamelijk op meerdaagse festivals gebruikt waar ie aan een 100ah semi-tractie accu hing. Daar hing dan ook een 5meter RGB ledstrip & laser feest verlichting aan (beide 12V) en laadde iedereen z'n mee telefoon op (had een verdeelbox met zes 12V autostekkers waar iedereen dan z'n autolader aan prikte). Dat hele zwikje ging dan allemaal 4 dagen mee op volume standje disco, waarbij de verlichting alleen als het donker was aanstond. Buiten de festivals hing ie gewoon aan de netstroom.

Mag ik vragen wat voor bassreflex pijpen je er in maakt? Ik ben later van 50mm naar 70 mm afvoerpijp gegaan vanwege poortruis op hoge volumes. Het was niet heel erg, eigenlijk hoorde niemand het behalve ik :P. Kist ging daardoor ook iets minder diep, maar 50hz was op festivals toch alleen hoorbaar in een straal van 2-3 meter. Wij hadden liever een goede "punch" op 80hz die je bij het washok nog kon horen op Lowlands :+.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timmie1993
@Terrz Jouw kist zag er erg goed uit en de bas in het filmpje maakte indruk, daarom besloten jouw ontwerp te gebruiken. Ik zag dat je er goed over nagedacht hebt. Dus ik heb er het volste vertrouwen in. :*)

4 dagen op 100Ah, dus 25Ah per dag. Ik heb de andere accu ook gehaald dus heb nu 2x9Ah op 12v of 9Ah op 24v. 12 uur spelen moet wel goedkomen dan denk ik, er hangt verder niks wat stroom verbruikt aan de speaker.

Ik ga nog even nadenken of ik de accu is serie of parallel zet. Ik denk dat in serie het handigst is omdat het vermogen dan hoger is, terwijl het verbruik op lage volumes volgens mij niet veel hoger zal liggen.

Ik heb nu 50mm pijp liggen voor de poorten, ik denk dat ik dit gewoon ga proberen. Groter kan altijd nog . Mijn subwoofer heeft denk ik iets meer inhoud, ik ga even kijken of ik in winisd de poorten kan berekenen.

Maar als ik het goed begrijp heeft tunen op 50hz dus niet heel veel zin voor buiten? Ik zal de speaker vooral op het strand gebruiken met een man of 10.

Edit: Ik kreeg deze week mijn tpa3116 binnen. De subwoofer is nog niet binnen. Zou het kwaad kunnen om zonder subwoofer aangesloten te spelen? Ik heb wel eens gehoord dat de tpa3116 hier niet zo goed tegen kan.

Edit2: De speaker zit in elkaar, voorlopig wel alleen op netstroom tot de acculader en schakelaar binnen zijn. Heb de 50mm buis als baspoort gebruikt en dit geeft inderdaad wat luchtgeluid op hogere volumes. Ik denk dat ik het nog even aankijk. Ook suist elk kiertje tussen de deksel en kist waar het niet perfect aansluit doordat er lucht doorheen komt. Ik twijfel of ik de kist dicht ga kitten, Dan kan ik echter niet meer bij mijn elektronica. Dus als de accu's versleten zijn moet ik de kist dan openbreken.

De speaker klinkt erg lekker en gaat hard zat, ik ben erg benieuwd hoe de speaker straks buiten klinkt en hoe hard deze op de accu gaat. (Op de netstroom krijgt de speaker 19V).

Eerste indruk van de speaker is in ieder geval positief. Ik vind de JBL's wel een beetje schel op hoog volume maar misschien valt dit buiten wel weg. Ook heeft de versterker die ik heb geen high pass op het hoge kanaal maar nog een lowpass :+. Dus ik kan als ik wil de schelheid eruit halen met die low pass.

timmie1993 wijzigde deze reactie 07-03-2019 17:21 (38%)

• timmie1993
Een vraagje aan de tpa3116 eigenaren.

Kan de versterker bij jullie op vol volume ? Ik heb het idee dat bij de subwoofer (2 keer 8 ohm parralel) de versterker onwijs gaat clippen. Het kan ook de subwoofer zelf zijn, maar aangezien deze bij terrz zijn kist nog harder speelt met meer vermogen dan mijn 12v tpa3116 verdenk ik de versterker.

Ik gebruik een 2.1 versie. En de subwoofer zit dus met 2 spoelen parallel op het bass kanaal.

Bij deze nog het beloofde plaatje van de speaker.

timmie1993 wijzigde deze reactie 17-03-2019 22:44 (10%)

• Terrz
timmie1993 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:44:
@Terrz Jouw kist zag er erg goed uit en de bas in het filmpje maakte indruk, daarom besloten jouw ontwerp te gebruiken. Ik zag dat je er goed over nagedacht hebt. Dus ik heb er het volste vertrouwen in. :*)

4 dagen op 100Ah, dus 25Ah per dag. Ik heb de andere accu ook gehaald dus heb nu 2x9Ah op 12v of 9Ah op 24v. 12 uur spelen moet wel goedkomen dan denk ik, er hangt verder niks wat stroom verbruikt aan de speaker.
Bij ons hingen er dan ook nog een 5 meter lange RGB ledstrip, discolasertje en 6-8 telefoons aan die het hele weekend opgeladen werden.

Edit: Ik kreeg deze week mijn tpa3116 binnen. De subwoofer is nog niet binnen. Zou het kwaad kunnen om zonder subwoofer aangesloten te spelen? Ik heb wel eens gehoord dat de tpa3116 hier niet zo goed tegen kan.
Edit2: De speaker zit in elkaar, voorlopig wel alleen op netstroom tot de acculader en schakelaar binnen zijn. Heb de 50mm buis als baspoort gebruikt en dit geeft inderdaad wat luchtgeluid op hogere volumes. Ik denk dat ik het nog even aankijk. Ook suist elk kiertje tussen de deksel en kist waar het niet perfect aansluit doordat er lucht doorheen komt. Ik twijfel of ik de kist dicht ga kitten, Dan kan ik echter niet meer bij mijn elektronica. Dus als de accu's versleten zijn moet ik de kist dan openbreken.
Ik had mijn kist redelijk goed lucht dicht gekregen. Het is met name belangrijk om het subwoofer compartiment luchtdicht te maken, anders werkt ie niet op de frequentie waar je 'm op af wil tunen. Een kier gaat ook (soort van) werken als een bassreflexpoort. Ik had mijn subwoofer compartiment (22 liter) helemaal afgekit behalve de bovenkant. Bovenkant had ik tochtstrip tussen en daarna het deksel met (veel) schroeven er goed strak op.

Verder ben ik later over gestapt op 24V d.m.v. een step-up converter en 70mm reflexpoorten.
Eerste indruk van de speaker is in ieder geval positief. Ik vind de JBL's wel een beetje schel op hoog volume maar misschien valt dit buiten wel weg. Ook heeft de versterker die ik heb geen high pass op het hoge kanaal maar nog een lowpass :+. Dus ik kan als ik wil de schelheid eruit halen met die low pass.
Bij mij klonken ze volgens mij ook wel wat schel op hogere volumes. Ik had er een actieve crossover tussen om laag en hoog te scheiden.

Owja, en heb je ook foto's van de kist, ben wel benieuwd :)

• timmie1993
Ik kom er even niet meer uit. Ik kan de Subwoofer via de computer (via bluetooth) maar op 24% volume zetten voordat ik een geluid krijg alsof ik speaker op aan het blazen ben. Ik gebruik de versterker momenteel op 12v.

Ik vind dit een vreemd resultaat aangezien Terrz zelfs met step up converters werkte voor meer vermogen. Volgens mij moet de speaker dus veel harder kunnen.

Ik dacht eerst dat dit kwam doordat de Xmax (maximale uitslag) van de speaker overschreden werd omdat de kist te hoog getuned is.

Ik heb 10cm lange basreflex poorten. Om dit te testen heb ik deze verlengt naar 20, 30 en zelfs 35 centimeter met geen resultaat. De speaker raakte soms zelfs eerder de weg kwijt. Ik denk dus dat het niet aan de tuning ligt.

Aan de hand van dit resultaat heb ik de basreflexpoorten dicht gestopt met sokken. Hierbij kon de speaker wel wat harder maar alsnog niet harder dan 40% volume. Waarbij het me wel opviel dat ik overal lucht hoor ontsnappen langs het deksel.

Ook heb ik naar aanleiding van een tip van Terrz dikkere stroomkabels gebruikt, maar ook dit bood geen oplossing.

Tot slot heb ik één spoel van de subwoofer losgekoppeld. De weerstand is dan 8 ohm. Hierbij kan de input harder, maar raakt de subwoofer bij hetzelfde volume alsnog de weg kwijt.

Ik ben een beetje ten einde raad. Ik begin het idee te krijgen dat de subwoofer misschien kapot is, of dat er iets fundamenteel fout is aan mijn behuizing. Maar dit lijkt mij vreemd aangezien ik de behuizing gesimuleerd heb in Winisd, en deze vergelijkbaar is met die van Terrz.

Er ontsnapt wel wat lucht langs de deksel, maar voor mijn gevoel lang niet genoeg om de tuning zo erg te verpesten.

Ik heb gemerkt dat wanneer ik via mijn computer de subbas eruit filter de box wel een stuk harder kan.

Ik begin een beetje mijn 12mm mdf behuizing te verdenken omdat dit ook best wel flexibel is. Misschien zou een 15mm multiplex behuizing beter zijn? Ik heb de woofer zelf niet vastgekit in de behuizing, maar hier zit een pakking achter en deze zit strak op het hout. Zou dit nog uitmaken?

Als iemand een tip heeft zou ik erg dankbaar zijn :)

Edit: ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar ik vermoed dat een high pass op de sub (subsonic) filter al een hoop zou moeten verhelpen. Zeker als de tuning door de lucht lekkage hoger Ligt dan ik denk. Misschien is een tpa3116 toch niet ideaal hiervoor in dat geval.

Edit2: Op advies van Terrzz alles afgekit en met tochtband dichtgemaakt. Dit gaf al een verbetering in het geluid. Hierna de baspijpjes iets langer gemaakt. (Lagere tuning). Dit gaf nog wat verbetering.

Ik vermoed dat de tuning niet te hoog kan zonder een subsonisch filter anders raakt de sub de controle kwijt op frequenties onder de tuning. Ga de box eerst maar even lekker gebruiken. Misschien voor in de toekomst een Adau1701 dsp i.c.m 2 losse versterkers toepassen. Maar dat zien we dan wel weer.

timmie1993 wijzigde deze reactie 20-03-2019 16:02 (15%)

• Rudi Vader
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-04 15:55
Nu die accusafe's niet meer op het net te koop zijn, kwam ik ogenschijnlijke soortgelijke Anti-Over Discharge Protection bordjes tegen op eBay. Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze of deze

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

• Terrz
Ben je inmiddels wat verder? Verder wel benieuwd naar de foto’s :)

• Rudi Vader
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-04 15:55
Rudi Vader schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:48:
Nu die accusafe's niet meer op het net te koop zijn, kwam ik ogenschijnlijke soortgelijke Anti-Over Discharge Protection bordjes tegen op eBay. Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze of deze
Niemand?

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

• Bartuz
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:23
djrednas schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:43:
[...]

Ik heb destijds hier alles laten lasersnijden, geen idee meer wat de kosten waren. was wel heel strak!
https://snijlab.nl/nl
Dat zoek ik dus ook, maar dan net even anders. 8)7 Namelijk door mdf te laten frezen? Bij voorkeur ook op basis van 2d tekeningen en met hetzelfde gemak als deze site? Ik heb een idee voor een kistradio met een bijzonder ontwerp en kan deze maken door lagen mdf te plakken. Zoiets als dit: YouTube: How to - Layered Speaker Box - CarAudioFabrication

Iemand ervaringen?

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:03
Een kast van plakjes wordt snel zwaar omdat je meestal wat dikkere wanden gebruikt. Dat moet ook, omdat het binnenste deel van een plaat bouwmarkt-MDF niet zo sterk is. De plakjes kan je frezen met een bovenfrees en een freesmal die je één keer uitgezaagd hebt.

Als je een leuke vorm wilt maken zou je kunnen overwegen om hem te maken van gebogen triplex of stukken in de lengte doorgezaagde pvc-buis. Een andere optie is ongeveer 1 cm dik schuim met een laagje glasvezel/epoxy, bij voorkeur aan beide kanten van het schuim.

TBTL wijzigde deze reactie 08-04-2019 14:50 (8%)

• Bartuz
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:23
TBTL schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:49:
Een kast van plakjes wordt snel zwaar omdat je meestal wat dikkere wanden gebruikt. Dat moet ook, omdat het binnenste deel van een plaat bouwmarkt-MDF niet zo sterk is. De plakjes kan je frezen met een bovenfrees en een freesmal die je één keer uitgezaagd hebt.

Als je een leuke vorm wilt maken zou je kunnen overwegen om hem te maken van gebogen triplex of stukken in de lengte doorgezaagde pvc-buis. Een andere optie is ongeveer 1 cm dik schuim met een laagje glasvezel/epoxy, bij voorkeur aan beide kanten van het schuim.
Check! Bovenfrees heb ik en qua mal heb je wel gelijk. De vorm die ik echter wil hebben, met name het frontje, vereist wel een bazenniveau om dat strak af te werken. Heel veel rondingen enzo. Dat wordt met een decoupeerzaag nooit echt mooi. Ik zal eens een ontwerpje maken.

Maar je brengt me wel op een idee. Ik kan het frontje laten maken en daarna voor de binnenringen genoegen nemen met een freesmal. Dan is het daarna een kwestie van mdf kopen, juiste frees erop en gaan maar. Dat schuim dat lijkt me erg moeilijk trouwens.

Verder heb je qua gewicht wel gelijk. Zo'n ding wordt al snel zwaarder dan je wilt. Mijn huidige box is gemaakt met 15mm mdf. Stevig. Dat wel, maar ik was wel blij dat het nooit een portable box hoefde te worden.
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True