Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ronnie vd
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18:05
quote:
MarcoMan21 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:06:
ik heb nog 1 probleem. Als ik mijn RPI heb aangesloten op de accu. dan heb ik geen ruis / hum Als ik de jack er in stop dan heb ik enorme ruis / hum. Hoe fix ik dit?

EDIT:
Denk dat het met een groundloop / Aardlus isolator opgelost moet zijn.
Als het lawaai weg is als de audio jack uit de pi is dan vermoedt ik dat een isolator het probleem wel moet verhelpen ja.

• MarcoMan21
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20-04 20:03
quote:
ronnie vd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:17:
[...]

Als het lawaai weg is als de audio jack uit de pi is dan vermoedt ik dat een isolator het probleem wel moet verhelpen ja.
Bedankt ik heb hem binnen en het werkt uitstekend wel iets minder bass maar voor de rest prima! ik denk dat ik er toch een equalizer in ga bouwen waarmee ik de bass handmatig kan aanpassen. 8)7

• ronnie vd
quote:
MarcoMan21 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:45:
[...]

Bedankt ik heb hem binnen en het werkt uitstekend wel iets minder bass maar voor de rest prima! ik denk dat ik er toch een equalizer in ga bouwen waarmee ik de bass handmatig kan aanpassen. 8)7
Da's inderdaad het nadeel van die dingen.
Ik ben benieuwd of een duurder model het beter zou doen.

• MarcoMan21
ik heb er een van 50 euro.

• nshdz
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 15-04 11:34
Inmiddels druppelen de onderdelen binnen:

Het is nu enkel wachten op de AMP en nog wat klein materiaal.

Afgelopen week nog even de subwoofer gepast:

Ik moet achteraf maar even beluisteren of dit op deze manier goed genoeg klinkt of dat ik alsnog een soort gesloten systeem moet bouwen.

Als acculader heb ik gekozen voor de H-tronic AL1600. Wellicht achteraf gezien niet helemaal de juiste keuze vanwege de stekker die aan het apparaat vastzit.

Hoe zouden jullie dit oplossen (verbinding naar enerzijds voeding en anderzijds accusafe)?
Ik dacht zelf aan een schuko contrastekker.

nshdz wijzigde deze reactie 23-07-2018 14:16 (0%)
Reden: typo

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:16
Ik heb destijds gewoon de stekkers van de oplader afgeknipt en dit stekkertje op gesoldeerd.
En in de schotel van de kist deze verwerkt

don't mind me

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17:29
quote:
nshdz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:13:
Inmiddels druppelen de onderdelen binnen:
[afbeelding]
[afbeelding]

Het is nu enkel wachten op de AMP en nog wat klein materiaal.

Afgelopen week nog even de subwoofer gepast:
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik moet achteraf maar even beluisteren of dit op deze manier goed genoeg klinkt of dat ik alsnog een soort gesloten systeem moet bouwen.
Dat zou ik zo snel mogelijk doen. Grote kans dat het niet is wat je ervan verwacht had. Als je dan al een heel systeem in elkaar hebt gezet is het niet echt relaxed als je helemaal opnieuw kunt beginnen.
quote:
Als acculader heb ik gekozen voor de H-tronic AL1600. Wellicht achteraf gezien niet helemaal de juiste keuze vanwege de stekker die aan het apparaat vastzit.

[afbeelding]
[afbeelding]

Hoe zouden jullie dit oplossen (verbinding naar enerzijds voeding en anderzijds accusafe)?
Ik dacht zelf aan een schuko contrastekker.
Bouw je de voeding en lader in je kist? Dan alle stekkers van voeding en lader knippen. Aan de kant waar de 230V stekkers zaten soldeer je dan dit: https://nl.aliexpress.com...50-V-10A/32836678649.html (goed isoleren met heatshrink). Je kunt ook van die schuif connectoren gebruiken (geïsoleerd).
De andere kant van de kabels van voeding en lader bevestig je dan aan de Accusafe.

Oneplus One Review & Specificaties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-04 15:11
Lekker hè als de onderdelen langzaamaan binnen komen! Hier ook één voor één steeds een pakketje vanuit China. Vandaag kwam de 12v 15a industriële voeding die ik nodig ga hebben om het geheel (Raspberry+DAC, versterker en lichtshow) van stroom te voorzien.

Inmiddels heb ik Volumio goed draaiende op de Raspberry, op zo'n manier dat ik hem ook gewoon als Bluetoothspeaker kan gebruiken wanneer er geen Wifi is.

De voorkant van de kist heb ik al flink onder handen genomen, speakergaten zitten er inmiddels in, alsook de gaten voor aan/uit en volumeknop. Daar komen ronde kijkvensters bij waardoor het binnenwerk te zien is (dwingt me om netjes te werken....) Dat hadden perfect ronde gaten moeten worden, maar helaas schoot bij één de gatenzaag los, waardoor het gat meer leek op een druipsteengrot dan een perfect gat. Met de Dremel heel aardig bij kunnen werken, maar niet zo goed dat ik er tevreden over ben :(

Gelukkig zijn het +/- 100mm gaten en is dat mooi af te werken met koppelstukken uit de ventilatiewereld :D. Stuk PVC er in met een profieltje en het is ronder dan rond.

Enige waar ik nog een beetje mee zit is dat de kist eenvoudig open moet kunnen. Ik wil wel fysiek bij de Raspberry kunnen als er iets mis is. De deksel komt dus met een scharnier op de kist en met tochtstrip en een sluiting moet dat dan goed dicht en eenvoudig open kunnen. Ik vind dat een zwak punt ivm resonantie bij hogere volumes. Bovendien ben ik nog niet helemaal uit welk type scharnier ik wil gebruiken. Denk dat het easy mount opbouw wordt.

Voor de speakers heb ik overigens twee Sony boekenplankspeakers op de kop getikt voor € 10,- op Marktplaats. Die zijn inmiddels gesloopt en het geluid is absoluut beter dan dat van autospeakers. De uiteindelijke kast (50x31x31) is ongeveer zo groot als de speakers samen, mogelijk alleen nog even aparte kamers maken in de kast als dat beter klinkt.

Voor de lichtshow twijfel ik nog tussen een kant en klare oplossing of een tweede raspberry. Ik heb inmiddels een werkende raspberry met lichtshow in elkaar gedraaid, maar ik vind het effect van het kant en klare Chinese ding veel beter. En die laatste is ook makkelijker te bedienen. Het is alleen nog de gevoelskwestie dat ik dat onderdeel niet zelf 'heb gemaakt' waar ik overheen moet.... :D

• barrymossel
quote:
Hoppa! schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:33:
Voor de lichtshow twijfel ik nog tussen een kant en klare oplossing of een tweede raspberry. Ik heb inmiddels een werkende raspberry met lichtshow in elkaar gedraaid, maar ik vind het effect van het kant en klare Chinese ding veel beter. En die laatste is ook makkelijker te bedienen. Het is alleen nog de gevoelskwestie dat ik dat onderdeel niet zelf 'heb gemaakt' waar ik overheen moet.... :D
Wat bedoel je precies met "lichtshow"? Een ledstrip die wat leuke dingen doet op basis van geluid?

• Hoppa!
quote:
barrymossel schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:36:
[...]

Wat bedoel je precies met "lichtshow"? Een ledstrip die wat leuke dingen doet op basis van geluid?
Ja. Waarbij ik dus nog twijfel hoe uitgebreid ik dat ga maken (zelfbouw of kant&klaar). En of dat alleen aan de binnenkant, of ook aan de buitenkant van de kist komt.

En of ik de rendieren op mijn dak in december er ook aan koppel ;)

• barrymossel
quote:
Hoppa! schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:42:
[...]

Ja. Waarbij ik dus nog twijfel hoe uitgebreid ik dat ga maken (zelfbouw of kant&klaar). En of dat alleen aan de binnenkant, of ook aan de buitenkant van de kist komt.

En of ik de rendieren op mijn dak in december er ook aan koppel ;)
Zelf ben ik bezig geweest met een Arduino en wat aangepaste code. WS2812 led strip eraan. Appje gebouwd via App Inventor en daarmee was het te bedienen. Nooit helemaal afgemaakt, maar het zag er beter uit dan die standaard shit uit China (waar ik ook enkele varianten van heb gehad).

Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] (de onderste is/was van mij)
Ik heb ook met een normale RGB strip een gegraveerd plexiglas plaatje verlicht gehad. En dan die strip van kleur laten veranderen op de maat van de muziek (wel met zo'n cheap Chinees music controllertje).

• Hoppa!
quote:
barrymossel schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:55:
[...]

Zelf ben ik bezig geweest met een Arduino en wat aangepaste code. WS2812 led strip eraan. Appje gebouwd via App Inventor en daarmee was het te bedienen. Nooit helemaal afgemaakt, maar het zag er beter uit dan die standaard shit uit China (waar ik ook enkele varianten van heb gehad).
Ik vroeg me al af van wie die onderste was. Mooi ding hoor.

Arduino is daar inderdaad ook wel iets beter geschikt voor als RPi, maar ja, die had ik nog liggen. Op zich werkt het prima, maar zou het liefst die ene RPi zo ver krijgen dat hij zowel Volumio als de verlichting aanstuurde, helaas blijkt dat nogal een lastig verhaal.

Eerst dat Chinese ding maar eens checken als hij er is. Ik wilde eerst zelf een spectrum analyzer bouwen met een LEDstrip en de RPi, maar dat idee voorlopig even laten varen. Eerst de boel maar eens aan elkaar sleutelen, kijken wat me het meest bevalt en dan eens verder kijken. Eigenlijk ook de reden waarom ik de kist open wil kunnen maken aan de bovenkant, blijft voorlopig toch wel work in progress.

Mooie van die LED-strips is natuurlijk dat je ze goed op kunt knippen en zo verspreiden door de kist. Nou ja, we kijken wel. Deze week de kast verder afmaken, want daar heb ik alle onderdelen nu voor in Nederland.

• barrymossel
Helemaal mee eens, het blijft vaak work in progress. Is ook wel het leuke eraan. In ieder geval succes met knutselen!

• nshdz
quote:
barrymossel schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:25:
[...]

Dat zou ik zo snel mogelijk doen. Grote kans dat het niet is wat je ervan verwacht had. Als je dan al een heel systeem in elkaar hebt gezet is het niet echt relaxed als je helemaal opnieuw kunt beginnen.

[...]

Bouw je de voeding en lader in je kist? Dan alle stekkers van voeding en lader knippen. Aan de kant waar de 230V stekkers zaten soldeer je dan dit: https://nl.aliexpress.com...50-V-10A/32836678649.html (goed isoleren met heatshrink). Je kunt ook van die schuif connectoren gebruiken (geïsoleerd).
De andere kant van de kabels van voeding en lader bevestig je dan aan de Accusafe.
Hmm, goede tip. Ik sluit de boel binnenkort even aan om een idee te krijgen.
Eerder werd aangeraden om de 6x9 speakers af te sluiten van de rest, moet ik daarbij nog ergens rekening mee houden?

Zowel de voeding als de lader komen inderdaad in de kist. De IEC connector had ik al liggen inderdaad.
Ik maak gebruik van de how-to zoals die op de website van accusafe staat.

De vraag was meer hoe ik de stekker kant van de acculader aangesloten krijg, aangezien er geen kabel is om te strippen. Zonder de lader uit elkaar te halen is het denk ik beter om een contrastekker te gebruiken:

nshdz wijzigde deze reactie 24-07-2018 10:21 (0%)
Reden: afbeelding verkleind

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
quote:
nshdz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:19:
[...]

Hmm, goede tip. Ik sluit de boel binnenkort even aan om een idee te krijgen.
Eerder werd aangeraden om de 6x9 speakers af te sluiten van de rest, moet ik daarbij nog ergens rekening mee houden?
Het belangrijkste is dat je de subwoofer in een afgesloten compartiment bouwt. Je zou kunnen berekenen hoe groot dat compartiment moet zijn, maar ik weet niet of je daar zin in hebt. Door het toevoegen van een berekende baspoort is het mogelijk de bas nog lager te krijgen. Misschien willen mensen hier, of op forum.zelfbouwaudio.nl, je er wel mee helpen. Hoeveel liter heb je denk je tot je beschikking voor de subwoofer?
quote:
Zowel de voeding als de lader komen inderdaad in de kist. De IEC connector had ik al liggen inderdaad.
Ik maak gebruik van de how-to zoals die op de website van accusafe staat.

De vraag was meer hoe ik de stekker kant van de acculader aangesloten krijg, aangezien er geen kabel is om te strippen. Zonder de lader uit elkaar te halen is het denk ik beter om een contrastekker te gebruiken:
[afbeelding]
Oh nu zie ik het. Ik dacht er wél een aparte adapter aan zat, maar de lader ís de stekker. Dan inderdaad iets als een verlengsnoer inbouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nshdz
quote:
barrymossel schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:37:
[...]

Het belangrijkste is dat je de subwoofer in een afgesloten compartiment bouwt. Je zou kunnen berekenen hoe groot dat compartiment moet zijn, maar ik weet niet of je daar zin in hebt. Door het toevoegen van een berekende baspoort is het mogelijk de bas nog lager te krijgen. Misschien willen mensen hier, of op forum.zelfbouwaudio.nl, je er wel mee helpen. Hoeveel liter heb je denk je tot je beschikking voor de subwoofer?

[...]

Oh nu zie ik het. Ik dacht er wél een aparte adapter aan zat, maar de lader ís de stekker. Dan inderdaad iets als een verlengsnoer inbouwen.
Zin moet ik maar maken als ik het in één keer goed wil hebben :+
Voor nu maar even goed inlezen dan. Ik probeer vanavond even te passen en te meten.

Als het goed is komen de 2.1 bluetooth versterker, usb socket en de voltmeter vandaag binnen *O*

• djrednas
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 08:21
Ik denk dat een ieder hier wel weet wat dit betekent....

• Denyo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20:10
@djrednas Die wil ik ook nog gaan bouwen, welke speakers ga je gebruiken?

Denyo wijzigde deze reactie 30-07-2018 20:39 (8%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• djrednas
quote:
Denyo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:38:
@djrednas Die wil ik ook nog gaan bouwen, welke speakers ga je gebruiken?
De standaard set met 2 P-Audio HP-10W woofers en 2 PHT-407N tweeters dankzij @Marijnsp O-) .

Wellicht ooit nog de andere helft bouwen. Op deze variant komt een audio uitgang zodat er een boominator van kan worden gemaakt :)

• Hoppa!
Vraagje. Ik ben bezig met het binnenwerk van mijn kistradio. Ik heb een 12v 15a voeding die ik eigenlijk wil gebruiken om alles aan te sturen (versterker, Raspberry en Ledstrip). Dat moet qua vermogen ruim kunnen, ik heb hem 'op de groei' gekocht.

Nu sluit ik alles aan, waarbij ik de Rpi via een 12v -> 5v step down doe. En vervolgens klinkt het alsof ik naar mijn oude C64 packet radio aan het luisteren ben en er tegelijkertijd een fax binnenkomt. Niet goed.

Om het één en het ander uit te sluiten heb ik de Rpi apart gevoed, zowel via een andere 12v in combinatie met de step down module: Prima geluid. Ook nog met een aparte 5v voeding: ook prima geluid. Eigenlijk werkt het altijd prima, behalve wanneer ik alles aan één voeding hang.

Nu kan ik natuurlijk 2 voedingen gebruiken die ik beide via dezelfde schakelaar aan/uit zet. Maar dat is niet het originele plan en ik wijk niet graag af van mijn oorspronkelijke plan.

Één dingetje nog: in mijn proefopstelling is de voeding op netspanning aangesloten via een niet-geaarde stekker. Ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem is, omdat de versterker en ledstrip het prima doen op deze voeding zolang ik de Rpi er maar niet aan hang.

Iemand een idee wat er aan de hand is en vooral: hoe los ik het op?

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:31
quote:
Hoppa! schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:28:
Vraagje. Ik ben bezig met het binnenwerk van mijn kistradio. Ik heb een 12v 15a voeding die ik eigenlijk wil gebruiken om alles aan te sturen (versterker, Raspberry en Ledstrip). Dat moet qua vermogen ruim kunnen, ik heb hem 'op de groei' gekocht.

Nu sluit ik alles aan, waarbij ik de Rpi via een 12v -> 5v step down doe. En vervolgens klinkt het alsof ik naar mijn oude C64 packet radio aan het luisteren ben en er tegelijkertijd een fax binnenkomt. Niet goed.

Om het één en het ander uit te sluiten heb ik de Rpi apart gevoed, zowel via een andere 12v in combinatie met de step down module: Prima geluid. Ook nog met een aparte 5v voeding: ook prima geluid. Eigenlijk werkt het altijd prima, behalve wanneer ik alles aan één voeding hang.

Nu kan ik natuurlijk 2 voedingen gebruiken die ik beide via dezelfde schakelaar aan/uit zet. Maar dat is niet het originele plan en ik wijk niet graag af van mijn oorspronkelijke plan.

Één dingetje nog: in mijn proefopstelling is de voeding op netspanning aangesloten via een niet-geaarde stekker. Ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem is, omdat de versterker en ledstrip het prima doen op deze voeding zolang ik de Rpi er maar niet aan hang.

Iemand een idee wat er aan de hand is en vooral: hoe los ik het op?
Groundloops zijn vaak erg moeilijk op te lossen; Ik denk dat je toch op twee voedingen of de boel galvanisch moet scheiden om je probleem op te lossen. @ronnie vd heeft over dat laatste eens een post gemaakt:
quote:
ronnie vd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:33:
Oplossing groundloop:

Deze vind ik wel de moeite waard om te delen.

Ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest om irritante Bluetooth bijgeluiden en groundloops op te lossen.
Die treden vooral op bij goedkope media spelertjes a la deze:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F292209976491

Eerste poging met cheapo audio transformatortjes van eBay.
Ground loop weg, hoge en lage tonen ook.

Optie 2 is de voeding van de mediaspeler galvanisch te scheiden van de voeding van de versterker
Bijvoorbeeld met deze dc dc converter: 12 v in 12 v uit
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F263028214561
Er is ook een 12 naar 5v versie:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F282231180908

Werkt perfect!
Over je stroom aansluiting: kun je niet een geaarde voeding kopen? Het is sowieso goed om een industriële voeding te gebruiken.

• ronnie vd
quote:
Terrz schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:57:
[...]

Groundloops zijn vaak erg moeilijk op te lossen; Ik denk dat je toch op twee voedingen of de boel galvanisch te scheiden om je probleem op te lossen. @ronnie vd heeft over dat laatste eens een post gemaakt:

[...]

Over je stroom aansluiting: kun je niet een geaarde voeding kopen? Het is sowieso goed om een industriële voeding te gebruiken.
Probleem is day deze dingetjes maar 1 watt kunnen leveren.....veel te weinig voor een pi.
In dit geval is een ground loop isolator een betere oplossing.

• barrymossel
Volgens mij zou deze met 25 watt wel ruim moeten werken? https://goo.gl/ba1fuP
En hier staan er ook wel wat tussen: https://goo.gl/MYH9rk

(Al moet ik zeggen dat bij mij de ground loop niet opgelost was toen ik een isolated converter gebruikte met mijn Chromecast - al lag dat misschien ook aan andere zaken.)

• Hoppa!
quote:
Terrz schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:57:
[...]

Groundloops zijn vaak erg moeilijk op te lossen; Ik denk dat je toch op twee voedingen of de boel galvanisch te scheiden om je probleem op te lossen. @ronnie vd heeft over dat laatste eens een post gemaakt:

[...]

De voeding is wel geaard (is een industriële voeding), alleen in de testopstelling heb ik hem niet aan een geaarde stekker hangen.

Ik ga die eerdere post eens bekijken. Thanks.

• Denyo
quote:
djrednas schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:26:
[...]

De standaard set met 2 P-Audio HP-10W woofers en 2 PHT-407N tweeters dankzij @Marijnsp O-) .

Wellicht ooit nog de andere helft bouwen. Op deze variant komt een audio uitgang zodat er een boominator van kan worden gemaakt :)
Dat gaat hard straks!! Sensivity 96dB mooie oplossing met die audio uitgang voor later. Succes met de bouw. Ben er nog niet helemaal uit welke versterker ik ga gebruiken, wellicht de nieuwe van lutkeveld of Wondon.

Gegroet Maurice

• Westlandmb
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17-04 17:12
Jaren geleden had ik nog een muzieksetje in de auto die ik destijds ook al 2e hands kocht. Nu ligt deze set al heel wat jaren op zolder en zodoende op het idee gekomen om een kist radio de maken. Ideaal voor op vakantie / camping en een boottochtje.

Het is echt een bij elkaar geraapte set, maar het klinkt best goed en gaat ook nog behoorlijk hard. Energiezuinig is het waarschijnlijk niet, maar er zit een losse 120 ampere accu bij. Ik maak nog een frame met wielen om hem makkelijker te kunnen vervoeren met daarbij een apart frame gedeelte voor de accu.

De set is als volgt:

- Sony mex-bt4100u autoradio
- Clarion apx4241e versterker (https://www.clarion.com/n...uct-sc_1259489403024.html)
- Subwoofer MTX Thunder Pro 500 watt 8 inch
- 2x speaker Kenwood KFC-6907 max 200w (nominaal 50w)

Nu moet ik de kist nog verder afmaken maar ik zit met een paar vragen.

1. Nu vind ik dat er behoorlijk wat geluid uit komt, terwijl de versterker op 4-ohn eigenlijk slechts 4x 60w zou geven, overbrugd zou die zelfs 2x100w kunnen geven. Nu wil ik daarom mijn subwoofer gebrugd aansluiten, maar als ik nu de set aan zet vind ik de sub al behoorlijk zijn werk doen en ik ben bang dat ik hem zou opblazen. Zou dit kunnen gebeuren of ben ik gewoon te bang?

2. Welke acculader zou geschikt zijn voor mijn set? Hij hoeft het niet bij te houden met laden, maar iets laden tijdens het gebruik kan geen kwaad. Die in het begintopic (instelbare industriële voeding 230v --> 12v 3,0amp lijkt me wel wat, al zal mijn set op redelijk volume denk al snel richting de 10 ampere gaan gebruiken)

Zie hieronder voor de tot nu toe nog behoorlijke beunkist.
Ik heb de subwoofer als basis gebruikt, met het idee een goede klantkast e behouden voor de sub. Daar twee platen tegen aan met de rest van de apparatuur. De zijkanten + bovenkant wil ik morgen afmaken en richting het weekend het frame op wielen erbij. De kist heeft afmetingen van +- 42cm breed bij 70cm hoog

remote kabel komt nog op de autoradio en overal komen nog schakelaars etc tussen.

• lekkereten4
  • Laatst online: 11:19
Even een vraagje voor de ta2024 kenners.
Onlangs oud boombox project weer opgepakt.
Hiervoor heb ik een TA2024 zonder mod. Met een Sure Audio bluethoot bordje.
Nu heb ik enorme ruis / en of alleen hoge tonen.
Versterker en bluethoot zijn aangesloten geweest op ieder hun eigen voeding.

Weet iemand zo een mogelijk oorzaak?

• Denyo
@Westlandmb De voeding die je aangeeft is een voeding en geen acculader. Zou je kunnen gebruiken om op 230v te spelen, wellicht een iets zwaardere dan. Koppel of schakel dan wel de accu los. Ik zou met deze set eerst eens kijken hoe lang je op de accu kunt spelen, denk best wel lang voor jouw gebruik. En dan gewoon af en toe opladen met een acculader. Ik zie de accu niet op de foto's, is het een auto-accu? Dan ook een lader hiervoor gebruiken uiteraard.

• Westlandmb
quote:
Denyo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:07:
@Westlandmb De voeding die je aangeeft is een voeding en geen acculader. Zou je kunnen gebruiken om op 230v te spelen, wellicht een iets zwaardere dan. Koppel of schakel dan wel de accu los. Ik zou met deze set eerst eens kijken hoe lang je op de accu kunt spelen, denk best wel lang voor jouw gebruik. En dan gewoon af en toe opladen met een acculader. Ik zie de accu niet op de foto's, is het een auto-accu? Dan ook een lader hiervoor gebruiken uiteraard.
Bedankt voor de reactie.

Zou een 8,5 ampere voeding voldoende leveren? Ik blijf het toch vreemd vinden dat ik het hele setje zo onwijs zwaar afgezekerd hebt, en hele dikke kabels destijds (met advies bij een audio car speciaalzaak) zulke dikke kabels hebt gekocht, en nu lijkt het dus allemaal wel mee te vallen hoeveel ampere's het gebruikt?

De accu is een wat oudere tractie accu die in het verleden is gebruikt voor een buisrailwagen (elektrisch transport in de agrarische sector). Staan bekend om dat ze tot 80% ontladen kunnen worden en een lange levenduur hebben. Is echter wel een oude (gratis) dus het beste is er vanaf.

• Mvb1396
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 18-04 15:07
Heren,

Wie kan mij helpen ?

Ik was van plan in een zelfgemaakt kist het volgende te doen.

2x speakers aansluiten op een autoradio.
De auto radio aansluiten op een omvormer.
Dit zou zo werkend moeten zijn lijkt mij?

Nu zou ik eigenlijk nog een woofer erbij in willen bouwen.
Hoe pak ik dit aan ?

Ik neem aan dat ik de woofer niet net als de speakers rechtstreeks kan aansluiten op de autoradio en gaan met die banaan.

Wie heeft voor mij de oplossing?

• Westlandmb
quote:
Mvb1396 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:37:
Heren,

Wie kan mij helpen ?

Ik was van plan in een zelfgemaakt kist het volgende te doen.

2x speakers aansluiten op een autoradio.
De auto radio aansluiten op een omvormer.
Dit zou zo werkend moeten zijn lijkt mij?

Nu zou ik eigenlijk nog een woofer erbij in willen bouwen.
Hoe pak ik dit aan ?

Ik neem aan dat ik de woofer niet net als de speakers rechtstreeks kan aansluiten op de autoradio en gaan met die banaan.

Wie heeft voor mij de oplossing?
Als je het eenvoudig wilt houden zou je kunnen kijken naar een 12 volt actieve sub. Dat wil zeggen dat in de behuizing van de subwoofer een bijpassende versterker is ingebouwd. Dan moet je alleen voldoende dikke voedingkabels naar de sub brengen, een remote kabeltje van de autoradio naar de sub zodat het stroom eraf gaat als de radio uitgeschakeld wordt en je zult met tulp stekkers (rood/wit) van de autoradio naar de sub moeten gaan om het geluid door te sturen. Totale kosten nieuw zit je al snel op 200 euro. Denk dat je voor 50 euro ook wel een losse subwoofer + versterker kan vinden.

Meerdere opties zijn mogelijk..

Speakers direct op de radio is makkelijk, maar een losse versterker levert (bij mij) veel meer vermogen dan de autoradio. Dus zoals je speakers doet kan je ook met je subwoofer doen op bijvoorbeeld het rear kanaal van je autoradio, maar je haalt er niet uit wat je verwacht, met de mogelijkheid dat je radio te warm wordt. Bridgen van autoradio uitgangen gaat volgens mij niet.

• Maartinho
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10-03 21:32
Kan iemand mij vertellen of ik een dergelijk bordje als deze met alle aansluitingen erop kan bestellen?
Liefst aliexpress ivm low cost project :)

Edit: ja ik heb zelf gezocht maar kan niet op de juiste naam komen dus ik kan niks vinden :p

https://ibb.co/gLvuMU

Maartinho wijzigde deze reactie 10-08-2018 13:03 (21%)

• boppos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-04 17:16
In het verleden meerdere kistjes gemaakt. Nu bezig met een nieuw project. Het wordt een 2.1 kist. Mid en tweeters heb ik al maar een sub nog niet. Na veel scrollen door dit topic ben ik er nog niet uit. Hebben jullie nog tips voor een betaalbare 8 inch (20cm) sub? liefst 4 ohm of lager voor een kistje van ca. 18L

Subjes die ik in WINISD ga simuleren zijn:
  • Omnes Audio W8-670Z
  • Mivoc AW2000
  • Dayton Audio SD215A-88

boppos wijzigde deze reactie 10-08-2018 20:01 (19%)

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:53
quote:
boppos schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:11:
In het verleden meerdere kistjes gemaakt. Nu bezig met een nieuw project. Het wordt een 2.1 kist. Mid en tweeters heb ik al maar een sub nog niet. Na veel scrollen door dit topic ben ik er nog niet uit. Hebben jullie nog tips voor een betaalbare 8 inch (20cm) sub? liefst 4 ohm of lager voor een kistje van ca. 18L

• Omnes Audio W8-670Z
  • Mivoc AW2000
  • Dayton Audio SD215A-88
Als het kleiner mag is de tangband W6-1139 ook wel interessant wellicht.

• barrymossel
quote:
boppos schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:11:

• Omnes Audio W8-670Z
  • Mivoc AW2000
  • Dayton Audio SD215A-88
Gesloten? Gepoort doet die Dayton het prima met net wat meer volume (uit m'n hoofd 25 liter).

• Denyo
@Westlandmb Waar jij nu over praat is een zeer zware auto audio installatie met vaak als doel zo veel en hard mogelijk bassen te produceren. Niet op rendement maar gewoon vermogen erin pompen, meestal nog met een paar beste condensatoren en/of een extra accu. Dit alles met inderdaad die hele dikke kabels om bij de extreme bassen het piekvermogen te kunnen leveren. Hier in dit forum gaat het echter meestal om zoveel mogelijk geluid met zo min mogelijk vermogen te krijgen. Zodat lekker lang om een kleine accu kan spelen en alles licht en mobiel blijft. Met die 8,5A voeding zou je dus bijna 100w RMS kunnen uitsturen dat is behoorlijk zelfs met laag rendement speakers.

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16:59

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
wesleytjuh schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:35:
[...]

Momenteel even niet. Zoals sommige hier al wel gemerkt hebben is momenteel alles in de "uitverkoop". Simpelweg omdat na een aantal zeer leuke leerzame jaren we inmiddelse andere prioriteiten hebben. Wel zullen we zeker nog door gaan met de MaxAmp en AccuSafe etc, maar in het geval van de AccuSafe zal er eerst even een nieuw model ontwikkeld moeten worden wat wat gemakkelijker in elkaar te zetten is. Misschien dat ik nog even een batch PCBs van de oude versie bestel in de tussen tijd, maar daar moet ik nog even naar kijken.

Wel erg tof om te zien dat dit topic nog steeds leeft trouwens _/-\o_
Ik wou net dezelfde vraag gaan stellen want was van plan low cost (met een autoradio op stock) ook een kistradio in elkaar te zetten en zag tot mijn grote spijt dat er bijzonder weinig nog te krijgen is wat betreft die accusafe en consoorten.

Waar kan je nu nog een accusafe of vergelijkbaars scoren? Mijn idee was om in watervaste MDF die ik nog heb liggen wat te (laten) maken, 2 luidsprekers, batterij, het laad-stuk en de autoradio er in en gaan met die banaan...

HyperBart wijzigde deze reactie 13-08-2018 10:37 (10%)

Vandaag even niets

• Maartinho
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10-03 21:32
Ik heb nu mijn PAM8610 ontvangen, de 12v versie dus, en ik ben erg tevreden over het geluid. Ook als ik mijn Fiio aansluit speelt hij erg hard. Echter heeft de Fiio ook een erg sterk uitgangssignaal, met mijn telefoon is het namelijk allemaal al een stuk minder. Kan ik om dit te voorkomen nog iets van een voorversterker aansluiten?

Kan iemand mij ook vertellen wat ook alweer de berekening is om te kijken hoelang je ongeveer op een accu speelt?

• nshdz
Zo, ik heb inmiddels geluid en ben meer dan tevreden.

https://tweakers.net/ext/f/hP0L9PaiQDkwF8gtSAOwX2hp/thumb.jpg

Voordat ik het netsnoer aansluit, wil ik heel zeker weten dat ik niets fout doe 8)7

In de handleiding staat het volgende:
"Inactief
In deze stand is de versterker gekoppeld aan de voeding, en de acculader gekoppeld aan de accu.
De groene statusled brandt niet.

De AccuSafe wordt in de “Inactief” stand gebracht onder één van de volgende voorwaarden:
•De accuspanning is lager dan 11.5V
•De voeding is/wordt aangesloten
•De rode drukknop wordt eenmalig ingedrukt. "

Mijn beginsituatie is:
• Aan/Uit-schakelaar staat op "0"
• Netsnoer nog niet aangesloten

Waar ik naar toe zou moeten om over te schakelen op de voeding en de accu te laden:
• Netsnoer aansluiten
• Aan/Uit-schakelaar staat op "I"
• De rode knop van de accusafe wordt 1x ingedrukt.

Klopt dit zo?

Alles is overigens nauwkeurig aangesloten volgens de handleiding die op de website van de accusafe staat

nshdz wijzigde deze reactie 15-08-2018 20:06 (4%)
Reden: toevoeging laatste zin

• barrymossel
quote:
nshdz schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:02:
Zo, ik heb inmiddels geluid en ben meer dan tevreden.

[afbeelding]

Voordat ik het netsnoer aansluit, wil ik heel zeker weten dat ik niets fout doe 8)7

In de handleiding staat het volgende:
"Inactief
In deze stand is de versterker gekoppeld aan de voeding, en de acculader gekoppeld aan de accu.
De groene statusled brandt niet.

De AccuSafe wordt in de “Inactief” stand gebracht onder één van de volgende voorwaarden:
•De accuspanning is lager dan 11.5V
•De voeding is/wordt aangesloten
•De rode drukknop wordt eenmalig ingedrukt. "

Mijn beginsituatie is:
• Aan/Uit-schakelaar staat op "0"
• Netsnoer nog niet aangesloten

Waar ik naar toe zou moeten om over te schakelen op de voeding en de accu te laden:
• Netsnoer aansluiten
• Aan/Uit-schakelaar staat op "I"
• De rode knop van de accusafe wordt 1x ingedrukt.

Klopt dit zo?

Alles is overigens nauwkeurig aangesloten volgens de handleiding die op de website van de accusafe staat
Heel erg duidelijk ben je niet. Waar twijfel je precies over als je "de handleiding" nauwkeurig hebt gevolgd?

Ik ga er overigens van uit dat je gewoon al het netsnoer hebt aangesloten en er niets is ontploft...

• nshdz
Het komt voort vanuit mijn eigen onzekerheid.

Ik heb altijd wel computers in elkaar gezet en veel met professionele Audio apparatuur gewerkt, maar dit is toch weer iets nieuws.

Ik kan nergens informatie vinden (of ik kijk niet goed) over hoe ik de accu, met een accusafe er tussen, opgeladen krijg.

Is het "gewoon" netsnoer erin, aan/uit-schakelaar omzetten en de rode knop indrukken?

• barrymossel
quote:
nshdz schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:33:
Het komt voort vanuit mijn eigen onzekerheid.

Ik heb altijd wel computers in elkaar gezet en veel met professionele Audio apparatuur gewerkt, maar dit is toch weer iets nieuws.

Ik kan nergens informatie vinden (of ik kijk niet goed) over hoe ik de accu, met een accusafe er tussen, opgeladen krijg.

Is het "gewoon" netsnoer erin, aan/uit-schakelaar omzetten en de rode knop indrukken?
Netspanning sluit je aan op zowel de acculader als de 12V voeding. Zodra er spanning op komt zorgt de Accusafe dat er vanaf de 12V voeding wordt gespeeld én de accu via de acculader wordt opgeladen. Ik weet niet waar je een aan/uit schakelaar hebt zitten, maar daar zou je in theorie niets mee hoeven te doen.

• nshdz
De schakelaar zit tussen de accusafe en de + van de accu (zoals ze dat zelf hebben gedaan in hun how-to's).

Het laden/spelen tegelijk is inmiddels ook gelukt zoals je op de foto's ziet.

Ik heb de accusafe niet actief/inactief hoeven zetten nadat ik de aan/uit-schakelaar had omgezet. Hij begon direct met laden.

https://tweakers.net/ext/f/jF2oA4I8cRIoTZnOaZ6yibpo/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/WXuUqfFW5PIwGFTXXXrJb2zS/thumb.jpg

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:16
Ik ben bezig om een (hele) oude radio om te bouwen naar een leuk speakertje.

Vrij simpele opzet, 2 speakers en een TA2024.
Nu wilde ik ook een ledstripje er in bouwen en deze had toevallig een 12V 5A voeding erbij zitten. Perfect! Dat dacht ik tenminste. Als ik deze voeding op de TA2024 aansluit speelt hij voor 5sec en dan valt hij uit. Duidelijk doet deze voeding niet zoals belooft. Het ledstripje kan hij wel gewoon aan.

Een oude adapter gepakt van 12V 1.5A en deze doet het wel prima maar kan niet genoeg vermogen leveren.
Weet iemand hoeveel vermogen ik nodig heb?
TA2024 = max 2x15W = 30W
Op de ledstrip staat nergens wat het verbruik is. Zitten ong. 60ledjes per meter op. Ik denk dat ik ong. 2,5 meter ga gebruiken.

Is 12V 4a dan genoeg? En hebben jullie nog aanraders waar ik zo'n adapter (goedkoop) kan halen?

don't mind me

• barrymossel
quote:
Pindakaas schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:05:
Ik ben bezig om een (hele) oude radio om te bouwen naar een leuk speakertje.

Vrij simpele opzet, 2 speakers en een TA2024.
Nu wilde ik ook een ledstripje er in bouwen en deze had toevallig een 12V 5A voeding erbij zitten. Perfect! Dat dacht ik tenminste. Als ik deze voeding op de TA2024 aansluit speelt hij voor 5sec en dan valt hij uit. Duidelijk doet deze voeding niet zoals belooft. Het ledstripje kan hij wel gewoon aan.

Een oude adapter gepakt van 12V 1.5A en deze doet het wel prima maar kan niet genoeg vermogen leveren.
Weet iemand hoeveel vermogen ik nodig heb?
TA2024 = max 2x15W = 30W
Op de ledstrip staat nergens wat het verbruik is. Zitten ong. 60ledjes per meter op. Ik denk dat ik ong. 2,5 meter ga gebruiken.

Is 12V 4a dan genoeg? En hebben jullie nog aanraders waar ik zo'n adapter (goedkoop) kan halen?
RGB ledstrip trekt 14,4W per meter. Zou je op 66 watt maximaal komen, dus voor de zekerheid kun je een 6A voeding kopen. Maar dat is theoretisch.

• djrednas
quote:
nshdz schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:00:
De schakelaar zit tussen de accusafe en de + van de accu (zoals ze dat zelf hebben gedaan in hun how-to's).

Het laden/spelen tegelijk is inmiddels ook gelukt zoals je op de foto's ziet.

Ik heb de accusafe niet actief/inactief hoeven zetten nadat ik de aan/uit-schakelaar had omgezet. Hij begon direct met laden.

[afbeelding]

[afbeelding]
De lader staat ten alle tijde verbonden met de accu, en de versterker aan de voeding zodra de accusafe "uit" staat.
Zodra je de stroom aansluit blijft de accusafe "uit" staan. je kan dus nu spelen en laden.
Zodra je de stroom er af haalt (230V) kan je spelen op accu door de accusafe aan te zetten met de zwate drukknop. Uitzetten gaat daarna met de rode drukknop, of door het aansluiten van de 230V.

Houd er dus rekening mee dat als je een lader hebt die in de "uit" stand stroom van de accu vraagt, je de schakelaar tussen je accu en de accusafe uit zet! anders loopt je accu leeg.

• Devoque
  • Laatst online: 04-01 14:59
Hi!

Ik ben een soort van kistradio aan het bouwen en heb wat vraagjes. Misschien kan iemand hier een beetje helpen. Ik heb een oude philips speaker uit 1978 gekocht. Het buitenwerk zou ik graag geheel orgineel houden maar binnen in wil ik mooie nieuwe speakers plaatsen en alles moderniseren. Er is plek voor 2 speakers dus wil ik graag full range speakers. Na wat zoekwerk kwam ik uit op de Dayton Audio RS100-8. Nu is audio verre van mijn sterkste kant daarom leek me dit een tof leer project. Als ik alles zo lees is zou een 2x30W versterker hier volstaan (gezien de grote van de box en de drivers). Maar ik kan niet iets vinden wat me aanstaat. Ik wil graag gewoon een "domme" versterker zonder bluetooth bende of iets. Volume regeling zou wel fijn zijn! Een MaxAmp leek me wel wat maar die gaat maar tot 21.5W zou dat genoeg zijn?

Dan mijn volgende vraag. Ik wil het hele geheel graag op Li-ion cellen laten draaien. Deze zouden perfect in het oude batterij compartiment van de radio passen! Hiermee houd ik veel ruimte over binnen de kast en gebruik ik die ruimte ook goed. Ik zat te denken aan 4 cellen van elk 5 batterijen waar elke batterij 3.5A bevat en deze dan een een battery management system. En dan middels een step-down converter het geheel terug brengen naar 12V. Mijn vraag is of dit genoeg zou zijn om alles goed draaiende te houden?

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk is en past het hier thuis!

Thanks in advance!

Devoque wijzigde deze reactie 29-08-2018 00:31 (6%)

• barrymossel
quote:
Devoque schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:30:
Hi!

Ik ben een soort van kistradio aan het bouwen en heb wat vraagjes. Misschien kan iemand hier een beetje helpen. Ik heb een oude philips speaker uit 1978 gekocht. Het buitenwerk zou ik graag geheel orgineel houden maar binnen in wil ik mooie nieuwe speakers plaatsen en alles moderniseren.
Leuk project!
quote:
Er is plek voor 2 speakers dus wil ik graag full range speakers. Na wat zoekwerk kwam ik uit op de Dayton Audio RS100-8. Nu is audio verre van mijn sterkste kant daarom leek me dit een tof leer project. Als ik alles zo lees is zou een 2x30W versterker hier volstaan (gezien de grote van de box en de drivers). Maar ik kan niet iets vinden wat me aanstaat. Ik wil graag gewoon een "domme" versterker zonder bluetooth bende of iets. Volume regeling zou wel fijn zijn! Een MaxAmp leek me wel wat maar die gaat maar tot 21.5W zou dat genoeg zijn?
Meer dan genoeg! Een TPA3116 (heb je in veel verschillende varianten bordjes) is een prima alternatief en anders een TA2024 (wel zelf even een potmeter in de line-in verwerken, wellicht zelfs de bestaande volumeknop!).
quote:
Dan mijn volgende vraag. Ik wil het hele geheel graag op Li-ion cellen laten draaien. Deze zouden perfect in het oude batterij compartiment van de radio passen! Hiermee houd ik veel ruimte over binnen de kast en gebruik ik die ruimte ook goed. Ik zat te denken aan 4 cellen van elk 5 batterijen waar elke batterij 3.5A bevat en deze dan een een battery management system. En dan middels een step-down converter het geheel terug brengen naar 12V. Mijn vraag is of dit genoeg zou zijn om alles goed draaiende te houden?
Als je voor een TPA3116 gaat heb je sowieso geen step-down nodig, die werkt van 12 tot 24V. Bedoel je met 3.5A missschien 3.5Ah? 3,5 x 5 = 17,5Ah, dat is meer dan genoeg voor een draagbare radio. Kan je ruim een dag mee spelen. Bedenk wel dat je beter geen cellen uit China kunt bestellen. De capaciteit is doorgaans zéér ruim overdreven.
quote:
Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk is en past het hier thuis!

Thanks in advance!

• Devoque
quote:
barrymossel schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:46:

Meer dan genoeg! Een TPA3116 (heb je in veel verschillende varianten bordjes) is een prima alternatief en anders een TA2024 (wel zelf even een potmeter in de line-in verwerken, wellicht zelfs de bestaande volumeknop!).
Zoveel mogelijk knoppen hergebruiken is wel het idee! Ben al een houder aan het ontwerpen die ik 3d wil laten printen zodat de oude drukknoppen van de cassetebandspeler hergebruikt kunnen worden. Lijkt me enorm gaaf dat je aan de buitenkant niet kan zien dat het een tof modern ding is :D
quote:
Als je voor een TPA3116 gaat heb je sowieso geen step-down nodig, die werkt van 12 tot 24V. Bedoel je met 3.5A missschien 3.5Ah? 3,5 x 5 = 17,5Ah, dat is meer dan genoeg voor een draagbare radio. Kan je ruim een dag mee spelen. Bedenk wel dat je beter geen cellen uit China kunt bestellen. De capaciteit is doorgaans zéér ruim overdreven.
Whoops ja bedoel inderdaad 3.5Ah! Wil deze cellen halen. GreatScott had een test ermee gedaan en de cellen zagen er erg goed uit!

Thanks voor je hulp!! Ga ik op zoek naar een TPA3116 of een TA2020. Echt heel erg bedankt! Ik zal proberen hier wat foto's te blijven posten als ik vorder!

• boppos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-04 17:16
quote:
Devoque schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:50:
[...]
Whoops ja bedoel inderdaad 3.5Ah! Wil deze cellen halen. GreatScott had een test ermee gedaan en de cellen zagen er erg goed uit!
Je kan beter op https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html kijken daar zijn 3600mAh cellen van LG goedkoper dan in jouw link. Je kan ook voor de 2900 mAh cellen gaan die er ergens tussen staan. Die zijn helemaal goedkoop per mAh. Let je wel op dat je nog een BMS ertussen stopt.

• Devoque
quote:
boppos schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:48:
[...]

Je kan beter op https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html kijken daar zijn 3600mAh cellen van LG goedkoper dan in jouw link. Je kan ook voor de 2900 mAh cellen gaan die er ergens tussen staan. Die zijn helemaal goedkoop per mAh. Let je wel op dat je nog een BMS ertussen stopt.
Thanks!! Ik had inderdaad intussen NKON gevonden, en die willen er voor een kleine meerprijs zelfs een mooi pack van maken met een puntlasser! Heb al een BMS in huis, thanks voor de tips!

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:53
quote:
Devoque schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:58:
[...]

Thanks!! Ik had inderdaad intussen NKON gevonden, en die willen er voor een kleine meerprijs zelfs een mooi pack van maken met een puntlasser! Heb al een BMS in huis, thanks voor de tips!
Dat is even interessant! Die hou ik in m'n achterhoofd voor een volgende project :)

• pauldegroot
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ben mij al een tijdje aan het verdiepen in het toevoegen van een DSP in mijn speaker. Is er toevallig iemand hier die nog een SURE ADAU1701 DSP met de "Interface Extension Kit" heeft liggen en die wil verkopen?

• Piet bel
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15-10-2018

Piet bel

Digital age pioneer

Mannen!

Ik had een kort vraagje; Ik heb tijden geleden een TA2020 in een munitiekistje gebouwd, en deze heeft het jaren ook super gedaan eigenijk. Nu heeft hij een tijdje stil gestaan nadat hij wat schade opgelopen had. Deze week ben ik er weer mee bezig geweest en wilde ik alles repareren. Alles lijkt goed te werken, behalve de leds die aangesloten zijn. Aangezien alles behoorlijk volgebouwd is, en demonteren van het TA2020 bordje lastig is kan ik helaas niet goed zien waar de aansluitingen van de leds voor dienen. Eventueel doormeten en vervangen is overigens wel mogelijk.

Mijn vraag is dan ook, heeft iemand toevallig een bordje/aansluitschema liggen (of weet toevallig iemand het)
Het gaat om onderstaande aansluitingen. Welke aansluiting dient waar voor, en welke zou constant moeten branden?

Groet,
Piet

http://i67.tinypic.com/2433o5y.jpg

Techjunk & gadgetfreak

• barrymossel
Piet bel schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:45:
Mannen!

Ik had een kort vraagje; Ik heb tijden geleden een TA2020 in een munitiekistje gebouwd, en deze heeft het jaren ook super gedaan eigenijk. Nu heeft hij een tijdje stil gestaan nadat hij wat schade opgelopen had. Deze week ben ik er weer mee bezig geweest en wilde ik alles repareren. Alles lijkt goed te werken, behalve de leds die aangesloten zijn. Aangezien alles behoorlijk volgebouwd is, en demonteren van het TA2020 bordje lastig is kan ik helaas niet goed zien waar de aansluitingen van de leds voor dienen. Eventueel doormeten en vervangen is overigens wel mogelijk.

Mijn vraag is dan ook, heeft iemand toevallig een bordje/aansluitschema liggen (of weet toevallig iemand het)
Het gaat om onderstaande aansluitingen. Welke aansluiting dient waar voor, en welke zou constant moeten branden?

Groet,
Piet

[Afbeelding]
Volgens mij zie ik hier:

Dat rechts OVER is, dus dan links POWER. Lijkt me dat power altijd moet branden en over is overbelasting? http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=11504

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Ah, klopt inderdaad! Ik heb het even gecheckt en een ledje vervangen. Nu werkt alles weer naar behoren.

Vanmiddag kwam ik helaas voor een nieuw probleem te staan:
Ik wilde een bluetooth module integreren (deze; https://www.soundimports.eu/en/aa-ab41136.html) alleen krijg ik hiermee het volgende probleem. Als ik deze op de accu aansluit (direct op de accu, dus alles parallel aangesloten) krijg ik een gigantische ruis op m'n speakers en de bluetooth module slaat ook gelijk af. Als ik dezelfde module op een andere voedingsbron (12v laptopvoeding) aansluit heb ik deze ruis niet, en doet de kistradio het super.

Iemand enig idee hoe dit zou komen en hoe dit op te lossen is?

Kort over de kistradio: Hier zit een 12v7ah loodgel accu in. Hier is een step up converter (van 12 naar 13,8v) op aangesloten en daar zit vervolgens weer een TA2020 op aangesloten.

Techjunk & gadgetfreak

• barrymossel
Piet bel schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:42:
Ah, klopt inderdaad! Ik heb het even gecheckt en een ledje vervangen. Nu werkt alles weer naar behoren.

Ik wilde een bluetooth module integreren (deze; https://www.soundimports.eu/en/aa-ab41136.html) alleen krijg ik hiermee het volgende probleem. Als ik deze op de accu aansluit (direct op de accu, dus alles parallel aangesloten) krijg ik een gigantische ruis op m'n speakers en de bluetooth module slaat ook gelijk af. Als ik dezelfde module op een andere voedingsbron (12v laptopvoeding) aansluit heb ik deze ruis niet, en doet de kistradio het super.

Kort over de kistradio: Hier zit een 12v7ah loodgel accu in. Hier is een step up converter (van 12 naar 13,8v) op aangesloten en daar zit vervolgens weer een TA2020 op aangesloten.
Ground loop. Google maar eens, of gebruik hier de zoekfunctie. Dit is een lastig, maar vrij veel voorkomend probleem. In dit topic (en het vorige) staan wel wat mogelijke oplossingen. Maar YMMV.

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

barrymossel schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:54:
[...]

Ground loop. Google maar eens, of gebruik hier de zoekfunctie. Dit is een lastig, maar vrij veel voorkomend probleem. In dit topic (en het vorige) staan wel wat mogelijke oplossingen. Maar YMMV.
Ik was er al bang voor dat het dat zou zijn inderdaad. In het verleden in een ander krat heb ik dit probleem ook al eens gehad, maar toen kon ik het oplossen door een smoorspoel (http://store.accusafe.nl/epcos-smoorspoel-4700uf-4-7mh-0-17a) te plaatsen tussen de voeding en het BT bordje.
Alleen bij mijn huidige opstelling werkt dit niet helaas. Als ik de smoorspoel aansluit krijgt mijn BT bordje geen voeding meer waardoor het uberhaupt niet werkt.

Ik vind de groundloop in mijn huidige opstelling sowieso een lastig probleem omdat eigenlijk geen enkel bordje echt een 'ground' heeft. Alleen de - werkt als ground. Ook het forum doorzoeken geeft me niet echt het perfecte antwoord.

De twee opties die ik nog kan proberen is een Ground loop isolator (zoals https://www.grandado.com/...SF0LCc4h2inBoCAOsQAvD_BwE) gebruiken of de voeding scheiden. Iemand enig idee welke van de twee het beste zou zijn?

(En in het geval van de voeding scheiden, hoe zou ik dit moeten doen?)

Techjunk & gadgetfreak

• ronnie vd
Piet bel schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:42:

Je hebt last van een ground loop tussen je voedingsmassa en je audio massa.
Optie 1 is een ground loop isolator in je audio signaal.....gaat vaak ten koste van de geluidskwaliteit.

Of Optie 2, een b1212s-2w
Deze creëerd een galvanisch gescheiden 12v, eigenlijk hetzelfde als de laptop voeding.
Kost een paar euro bij Ali:
http://s.aliexpress.com/JNzMbM3E?

• pauldegroot
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik gebruik zelf ook een gelijkend iets en dat werkt prima. In mijn geval is het een B1205S welke 12V in is en 5V uit bij 1W. Die voedt vervolgens mijn BT reciever.

pauldegroot wijzigde deze reactie 14-09-2018 12:57 (13%)

• ronnie vd
pauldegroot schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:57:
Ik gebruik zelf ook een gelijkend iets en dat werkt prima. In mijn geval is het een B1205S welke 12V in is en 5V uit bij 1W. Die voedt vervolgens mijn BT reciever.
Die werken prima.
Aan de grootte van het bord gokte ik op een iets zwaarder exemplaar.
Ps je moet ze niet kortsluiten.....ze hebben geen enkele vorm van beveiliging en roken meteen op })

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

ronnie vd schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:09:
[...]

Die werken prima.
Aan de grootte van het bord gokte ik op een iets zwaarder exemplaar.
Ps je moet ze niet kortsluiten.....ze hebben geen enkele vorm van beveiliging en roken meteen op })
Working current van het BT bord staat op 12V en 10mA. De 2W van de B1212S-2W kan dus geen kwaad..
Twee bestellen lijkt me sowieso een beter idee mocht het fout gaan.

Wat betreft de aansluiting, op internet werd me dit niet helemaal duidelijk.. Ik zie die 4 pinnen, hoe sluit ik deze precies aan? Ik ga er vanuit dat het om een plus-min in en plus-min uit gaat of..?

Edit; Ik heb al wel een schema gevonden, maar hier is de geprinte kant anders dan de geprinte kant op ali haha.
Goed dat ik er twee heb, mocht de eerste fout gaan weet ik dat ik de tweede gewoon moet draaien en dan moet het goed zijn 8)7

[/URL]

Piet bel wijzigde deze reactie 14-09-2018 20:50 (22%)

Techjunk & gadgetfreak

• ronnie vd
In de pdf op deze site staat het behoorlijk duidelijk:
https://pdf1.alldatasheet...40/MORNSUN/B1205S-2W.html

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-04 16:06

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Een beetje off-topic vraag, maar ik heb een oude stereo die ik in de garage wil gebruiken voor een muziekje. De FM ontvangst is echter bagger, maar er zit een AUX aansluiting op.

Nu heb ik een groot deel van dit topic doorgelezen, en deze bluetooth ontvanger van eBay gehaald.

Hij werkt, maar er zitten twee onhebbelijkheden in. Op de een of andere manier wordt het steeds een ‘nieuw’ bluetooth apparaat, dus na 5 keer gebruiken heb ik 5 ‘bt-163’ in de lijst van known devices staan, en tevens komt er naast de muziek een brom/piep/modem kraak geluid uit. Het is niet heel hard, maar wel hoorbaar, vooral in de stillere stukken van de muziek.

Hier een filmpje met hoe de brom hoorbaar is met een liedje dat een heel stil intro heeft. Ik hoop dat YouTube de audio niet weggooit...
YouTube: Bad hum on bt receiver

En anders hier een los filmpje met de brom alleen. De brom wijzigt trouwens bij connectie maken en liedje starten etc. Het lijkt wel een beetje een modem uit de jaren 90...
YouTube: Hum on bt receiver 2

Een andere USB voeding (3 geprobeerd, een Motorola telefoonlader, eentje van een Chromecast en eentje van een iPhone) geeft exact het zelfde resultaat, en ook het aansluiten van de dongle op een pc-speaker setje geeft het zelfde resultaat.

Typisch gevalletje jammer joh, had ik maar meer geld moeten uitgeven, of is er nog iets aan (de twee problemen) te doen?

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• wzzly
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-04 14:34
Hallo allemaal,

vorig jaar wilde ik aan een project beginnen, maar dit is gestrand. :) ik wil het nu weer oppakken.

ik heb een vaatje waar ik een kistradio van wil maken.

ik zit te kijken voor een woofer en 2 tweeters. Ik heb de volgende op het oog:
woofer: http://www.audio.nl/Aprodview.asp?type=product&Product=1526
tweeters: http://www.audio.nl/Aprodview.asp?type=product&Product=1521

is dit een goede keuze? Er zal vooral house muziek ook gedraaid worden, dus de bass is niet heel onbelangrijk.

• barrymossel
wzzly schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:22:
Hallo allemaal,

vorig jaar wilde ik aan een project beginnen, maar dit is gestrand. :) ik wil het nu weer oppakken.

ik heb een vaatje waar ik een kistradio van wil maken.

[Afbeelding]

ik zit te kijken voor een woofer en 2 tweeters. Ik heb de volgende op het oog:
woofer: http://www.audio.nl/Aprodview.asp?type=product&Product=1526
tweeters: http://www.audio.nl/Aprodview.asp?type=product&Product=1521

is dit een goede keuze? Er zal vooral house muziek ook gedraaid worden, dus de bass is niet heel onbelangrijk.
Hoeveel liter is het tonnetje. Ziet er niet erg groot uit... Maar mede daarop zou ik je keuze voor woofer baseren.

• wzzly
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-04 14:34
Het vat is 10 liter.

• barrymossel
De woofer zou ik in een eigen gesloten behuizing plaatsen. Ik weet niet of je nog een accu en/of voeding in je tonnetje wilt plaatsen, maar uiteindelijk blijft er weinig ruimte over voor de behuizing van de woofer. Een (sub)woofer werkt doorgaans beter met een bepaald volume behuizing. Dit kan je uitrekenen met bepaalde software, zoals WinISD. (Dayton zelf raadt ideaal 13 liter aan: http://www.daytonaudio.co...aluminum-cone-woofer.html)

En heb je al nagedacht over filteren/crossover? Of ga je alles klakkeloos in je tonnetje bouwen?

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:19
Als woofer zou ik liever niet eentje met aluminium conus nemen. Aluminium conussen hebben -over het algemeen- weinig demping, dus die geven een flinke resonantiepiek tussen 5 en 10 kHz en dat hoor je terug als een metalig geluid. Normaal gesproken wordt dat opgelost door aandacht te besteden aan het filter, maar dat vereist wat kennis van filtering en bij kratradio's wordt hier nauwelijks aandacht aan besteed. Hetzelfde geldt voor een conus van glasvezel, koolstofvezel, kevlar, keramiek, titanium, magnesium en andere metalen. Bij papier en polyproyleen heb je dit probleem niet.

Die Dayton ND20FA-6 tweeter klinkt prima, ik denk alleen dat er een betere keuze is voor een kratradio. Hij heeft minimaal een tweede orde filter nodig en kan pas ingezet worden vanaf 3,5 kHz. Je zou kunnen kijken naar 1" tweeters, daarbij komt de filtering wat minder krap. Bijvoorbeeld een Tymphany BC25SC06. De kleine hoorn, ferrofluid en koelvinnen maken dat hij wat harder kan en niet zo snel kapot gaat.

TBTL wijzigde deze reactie 27-09-2018 10:59 (41%)

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• lutkeveld
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:10
Tijdje geleden de Halfinator afgemaakt:

Inputpaneeltje past perfect:

Speaker zelf:

De printplaat is nog niet compleet foutvrij, maar de kernfuncties doen het in ieder geval perfect. Op vakantie twee weken lang gebruikt en de accu niet hoeven op te laden.

druk en typefouten voorbehouden

• ronnie vd
lutkeveld schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:47:

[Afbeelding]

Speaker zelf:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De printplaat is nog niet compleet foutvrij, maar de kernfuncties doen het in ieder geval perfect. Op vakantie twee weken lang gebruikt en de accu niet hoeven op te laden.
Gaaf!
Ik zit al een tijdje te kleien in sketchup voor een mooie 2.1 kast.
Ik vind je front mooi.....wat voor gaas heb je gebruikt, en wat zit er achter qua materiaal?

• barrymossel

[Afbeelding]

Speaker zelf:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel erg gaaf!
ronnie vd schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:30:
[...]

Gaaf!
Ik zit al een tijdje te kleien in sketchup voor een mooie 2.1 kast.
Ik vind je front mooi.....wat voor gaas heb je gebruikt, en wat zit er achter qua materiaal?
Lijkt hier op: http://www.zelfbouwcase.n...rille-met-7-mm-mazen.html

• lutkeveld

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Ben-i
  • Laatst online: 16:53
Het vorige project is ook weer afgerond (klik)

Dus ben ik weer wat onderdelen aan het verzamelen/kiezen voor een nieuw (winter-)projectje,
en dit keer moet het klein en draagbaar worden.

onderdelen die ik nu al heb zijn:
2x3W Bluetooth 4.2 versterker board DC3.7-5V
2x 18650 batterijen 2600mAh

Ik heb nog geen idee wat voor en welk formaat speakers een beetje "aardig" zullen klinken, dus suggesties hiervoor zijn ook welkom.
Als behuizing zit ik aan een soort broodtrommel formaat te denken of en klein munitiekistje maar dat is een beetje afhankelijk van de speakers.

Ik heb ook nog geen ervaring met het werken met een accu/batterijen dus loop hier tegen wat vraagjes aan.
De 2 batterijen in serie zetten lijkt mij de enigste optie gezien de verterker 3,7v-5V nodig heeft, maar hoe(lees: met wat) ga ik dan het best en efficienst terug van 7,4V naar max 5V? bv. deze buck down of zijn er betere manieren?
Ik zit te denken om de batterijen in een houder te plaatsen met een BMS zo kan ik deze makkelijk er uit halen om elke cel apart op te laden met deze oplader (heb ik al) want ik heb geen zin in moeilijk doen met balans opladers etc. (ergens gelezen dat dat noodzakelijk is met meerdere 18650 cellen)

Juist? Of zijn er betere/slimmere/handigere manieren om dit aan te pakken?

Owja, de speeltijd op die 2 x18650 cellen zal ik wel zien, als het nodig is kan ik er altijd nog 2 parallel naast zetten.

• TBTL
Leuk! Welke luidsprekers zijn dat?

Je zou ook een powerbank kunnen kopen, daar zit alle laad- en beveiligingselektronica al ingebouwd én er komt 5 V uit. Dan hoef je je daar ook geen zorgen om te maken. Kost bij de Action ongeveer evenveel als losse cellen.

Een powerbank geeft een tamelijk 'vieze' 5 V en kan geen grote stroompieken leveren. Het eerste hoeft niet per se een probleem te zijn en kan je wellicht oplossen met een voedingsfilter, het tweede door een condensator van 2200 µF parallel te zetten aan de voedingsaansluiting van de versterker. Een goedkope step down converter heeft overigens hetzelfde probleem.

TBTL wijzigde deze reactie 11-10-2018 14:53 (98%)

• ronnie vd
@barrymossel @lutkeveld dank je
Zit er nog speakerstof onder?

Wel wat aan de prijs.....ik ga op zoek naar iets soortgelijks.

Zo moet de kast eruit gaan zien:
https://tweakers.net/ext/f/Re5Zq3zfg5ByxB7IJQDeBqaF/thumb.jpg

Links en rechts krijgen elk een eigen compartiment van ca 1.5 liter. Net zo groot als de kast waar ze origineel in zaten.
De subwoofer is van een Philips home cinema. Via de eastech site heb ik de gegevens achterhaald en in winisd gezet.
De subwoofer behuizing wordt ca 17 liter. De basreflexbuis moet iets van 40cm lang worden om de kast op 35 hz af te stemmen.

De versterker is een tpa3118 board van 2x30 en 1x60 watt. Werkt mooi en wordt niet warm tijdens flinke belasting.

Voeding 15 stuks 18750 cellen. 3s5p configuratie met balanceer bms.
Daarachter een (uitschakelbare) step up naar 24 volt.
Aangezien je normaal aan een paar watt genoeg hebt. Als i moet knallen kun je omschakelen naar 24v.

Midden bovenin de Media speler, een standaard Ali module met Bluetooth en fm (die werkelijk goed ontvangt!)
Voeding hiervan gaat via een b1212s galvanisch gescheiden dc dc converter, tegen Bluetooth bijgeluiden.

Misschien voorop nog 2 ouderwetse ronde vu meters maar dat weet ik nog niet.

Alles staat nu proef te draaien op een plankje. De speakers zitten nog in hun originele behuizing.
Klinkt lekker kan ik zeggen!

@Ben-i ik heb deze nog in de favorieten staan:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F223075571660
Zit alles in.
2 batterijen parallel laden moet geen probleem zijn voor dit printje.

Zoek speakers met een hoog rendement en maximaal 4 ohm.
Dan sta je versteld hoeveel lawaai 2x 3 watt is.

ronnie vd wijzigde deze reactie 12-10-2018 07:34 (58%)

• lutkeveld
Standaard 5mm speakerfoam van bax

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:31

[Afbeelding]

Speaker zelf:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Echt een enorm gaaf ding! Ik wil er met vrienden ook een bouwen voor het volgende festival seizoen. Heb jij er nou ook een DSP in? En zou je 'm ook eens ergens kunnen testen met een decibel meter? Dus hoeveel ie doet op 2, 10, 30 & 50 meter afstand bijvoorbeeld? En wat is het verbruik op hoog volume?

• TehBasterGun
  • Laatst online: 13:55
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het gebied van kratradio's en ik wil daarom beginnen met een simpel project. Na het lezen van de OP leek het me handig om gebruik te maken van de TPA3116 versterker (AliExpress: https://bit.ly/2EtMamV). Deze versterker heeft al een AUX ingang en volume controle echter heeft hij een dedicated subwoofer uitgang

Als ik niet gebruik wil maken van een subwoofer, mis ik dan de lage tonen als ik deze versterker neem en alleen L & R aansluit? Zijn er andere versterkers die net zo simpel zijn als deze waarmee mensen ervaring hebben? Het gaat me echt om de basics, geen batterij en zonder bluetooth oid.

• TBTL
Dat valt niet uit de opgegeven informatie te halen.

Als het je om de jackaansluiting gaat, je kan ook een los chassisdeel kopen en dat aan vrijwel alle kant-en-klare versterkerprintjes monteren. Dat is handiger met het inbouwen van de versterker, want dan hoeft de versterker niet op een rare manier tegen de inbouwschotel gemonteerd te worden.

• barrymossel
TehBasterGun schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:39:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het gebied van kratradio's en ik wil daarom beginnen met een simpel project. Na het lezen van de OP leek het me handig om gebruik te maken van de TPA3116 versterker (AliExpress: https://bit.ly/2EtMamV). Deze versterker heeft al een AUX ingang en volume controle echter heeft hij een dedicated subwoofer uitgang

Als ik niet gebruik wil maken van een subwoofer, mis ik dan de lage tonen als ik deze versterker neem en alleen L & R aansluit? Zijn er andere versterkers die net zo simpel zijn als deze waarmee mensen ervaring hebben? Het gaat me echt om de basics, geen batterij en zonder bluetooth oid.
Meestal maakt het niets uit bij dit soort bordjes (geen HPF), maar je weet het nooit.

Kijk gewoon eens rond op eBay of AliExpress. TA2024, TPA3116, TPA3118. Is genoeg te krijgen. Alles met andere eigenschappen. Maar ik zou geen 2.1 bordje kopen als je dat niet nodig hebt. De meeste van die draaiknoppen op jouw bordje doen dan ook weinig hè?

• ronnie vd
TehBasterGun schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:39:
Hallo allemaal,

L en r zijn fullrange bij deze bordjes.
Je kunt ze nog goedkoper krijgen! Iets van 7 of 8 euro.
Nadeel van deze is de enorme inschakelknal en veel ruis (slecht ontwerp) kijk maar eens op YouTube.
Er zijn betere verkrijgbaar.

Ik heb deze nu in huis:
TPA3118 2.1 digitale versterker board, 2.1 speakers
https://s.click.aliexpress.com/e/eMW8TrE
Werkt mooi! Beter ontwerp. Bijna geen ruis en een inschakelvertraging dus geen geknal.
Iets minder vermogen maar lawaai zat!
Kost een 10tje op eBay:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F201925729386

Deze staat ook al een tijdje bij mij in de bookmarks:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F202420106245
Kost 4 euro. 2.1 Bluetooth spdif en weet ik wat meer.
Iemand ervaring mee?

ronnie vd wijzigde deze reactie 18-10-2018 23:32 (5%)

• barrymossel
ronnie vd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:29:
[...]

L en r zijn fullrange bij deze bordjes.
Je kunt ze nog goedkoper krijgen! Iets van 7 of 8 euro.
Nadeel van deze is de enorme inschakelknal en veel ruis (slecht ontwerp) kijk maar eens op YouTube.
Er zijn betere verkrijgbaar.

Ik heb deze nu in huis:
TPA3118 2.1 digitale versterker board, 2.1 speakers
https://s.click.aliexpress.com/e/eMW8TrE
Werkt mooi! Beter ontwerp. Bijna geen ruis en een inschakelvertraging dus geen geknal.
Iets minder vermogen maar lawaai zat!
Kost een 10tje op eBay:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F201925729386
Irritante aan zo een vind ik de aansluitingen aan de voorkant. Niet fijn om met een schotel in te bouwen.
Deze staat ook al een tijdje bij mij in de bookmarks:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F202420106245
Kost 4 euro. 2.1 Bluetooth spdif en weet ik wat meer.
Iemand ervaring mee?
Voor 4 euro zou ik zeggen: bestel en laat het weten ;)

Ik ben zelf nog op zoek naar een 2.1 bordje zonder ruis wanneer er niks wordt gespeeld, zodat ik de spanning niet van het bordje hoef te halen als er niks gespeeld wordt. Tips?

• ronnie vd
barrymossel schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:44:
[...]

Irritante aan zo een vind ik de aansluitingen aan de voorkant. Niet fijn om met een schotel in te bouwen.

[...]

Voor 4 euro zou ik zeggen: bestel en laat het weten ;)

Ik ben zelf nog op zoek naar een 2.1 bordje zonder ruis wanneer er niks wordt gespeeld, zodat ik de spanning niet van het bordje hoef te halen als er niks gespeeld wordt. Tips?
Haha ga ik misschien doen.

Ik soldeer de cinch aansluitingen er af. Er is ook nog een 3 politie aansluiting voor audio in.

Deze is behoorlijk stil. Ruist alleen als de volumeregelaar ver open staat.
Er zit een opamp voor de volumeregeling...komt daar door.
Voordeel hiervan is de hoge versterking waardoor je de Knop niet ver los hoeft te zetten.

• barrymossel
ronnie vd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:26:
[...]

Haha ga ik misschien doen.

Ik soldeer de cinch aansluitingen er af. Er is ook nog een 3 politie aansluiting voor audio in.

Deze is behoorlijk stil. Ruist alleen als de volumeregelaar ver open staat.
Er zit een opamp voor de volumeregeling...komt daar door.
Voordeel hiervan is de hoge versterking waardoor je de Knop niet ver los hoeft te zetten.
Ik ga even checken of de amp die ik nog heb liggen ruis geeft, anders bestel ik die ene wel. Deze komt toch niet in een schotel...

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• djrednas
Het is al weer even geleden, maar er is zowaar weer een project afgerond!
Zie hier, de halfinator (Part 1)

https://tweakers.net/ext/f/Bd5bhXE6bsCjye9zzWXoCWvR/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/hw0MsA0C7lnCkdATFaBOJuNX/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/H0MiWS4Hy1nWDG1qU7ARmCQq/thumb.jpg

En wat van tijdens het bouwen :)
https://tweakers.net/ext/f/klwdVrILpehZBtn2VhU3VkJ1/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/PQJLjcannc6AqUXCeCuEXMEU/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/Dllhfi2VAOzs1e4guffTEW2F/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/FsowrMdJGdnOEHBVZQigHXmR/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/YK6l0sTcPCm1pM1BGOqeBnx2/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/VhxiIx3aqfEYahYAF905fx9U/thumb.jpg

Klinkt geweldig! Nu nog even een koppeling maken van de mini naar de halfi, en ze kunnen gezellig samen herrie schoppen op 1 bluetooth module 8)
Alleen nog een keer op vol volume buiten testen O-)

Er zit een aansluiting op om ooit nog een keer een 2e halfinator aan te sluiten, en er zo toch een volwaardige boominator van te maken. Of een willekeurige andere speaker te voeden, kan ook :)

djrednas wijzigde deze reactie 20-10-2018 01:37 (21%)

• snelleneddy3
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20-10-2018
Hallo iedereen,

ik ben overlaatst begonnen met een project voor een kleine speaker met de tda7492p versterker, hierbij heb ik een 12.6V cctv-batterij gekocht op ebay.
Elke keer als ik de speaker aanzet is er een luid opstartgeluidje dat een beveiliging in de cctv-batterij omschakelt.
Als ik de amplifier eerst laat opstarten en dan de speakers aansluit is er geen probleem en kan ik zo luid als ik wil muziek spelen.
Nu heb ik wat zitten denken voor dit probleem op te lossen en dacht ik om een condensator voor te schakelen om deze plotse spanningsval wat op te vangen.

Zou dit mijn probleem verhelpen?
Zo ja, wat voor een condensator zou ik dan moeten kopen?
Zo niet, hebben jullie een ander voorstel?

Alvast bedankt!
-snelleneddy3

• Ben-i
  • Laatst online: 16:53
TBTL schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:41:
Leuk! Welke luidsprekers zijn dat?

Je zou ook een powerbank kunnen kopen, daar zit alle laad- en beveiligingselektronica al ingebouwd én er komt 5 V uit. Dan hoef je je daar ook geen zorgen om te maken. Kost bij de Action ongeveer evenveel als losse cellen.

Een powerbank geeft een tamelijk 'vieze' 5 V en kan geen grote stroompieken leveren. Het eerste hoeft niet per se een probleem te zijn en kan je wellicht oplossen met een voedingsfilter, het tweede door een condensator van 2200 µF parallel te zetten aan de voedingsaansluiting van de versterker. Een goedkope step down converter heeft overigens hetzelfde probleem.
Helemaal over je post heen gelezen
Het zijn deze speakers. Maar moet erbij zeggen dat ik ze meer voor de "looks" dan het geluid heb gekocht toch klinken ze niet heel slecht al zal er beter te vinden zijn voor dat geld. Btspeaker was een cadeautje dus moest er wel een beetje fancy uitzien in de woonkamer en geluidskwaliteit was iets minder belangrijk.
Goed idee van die powerbank, die hou ik in gedachten.

Ben-i wijzigde deze reactie 25-10-2018 09:31 (18%)

• Ruben8885
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 28-03 13:46
Het is even spitten, maar het blijft toch leuk om dit forum zo nu en dan door te lezen en te zien wat er allemaal gemaakt word.

Ik ben zelf ook graag wat aan het klooien, en na een 5-tal kistradio's gemaakt te hebben wil ik eens wat anders.
Ik heb altijd de lompere kisten gemaakt (+/-15 tot 110 liter), en wil nu graag een echt mooie maar wat subtielere kist realiseren....

Ik heb een aantal eisen op een rijtje gezet waar het toch wel aan moet voldoen:
-Niet te zwaar (Kilo of 5 maximaal)
-Oplaadbaar (12v lader heb ik nog liggen eventueel)
-Makkelijk mee te nemen
-Ingebouwde tonenregeling
-Redelijk vollume, zodat hij ook buiten te gebruiken is.
-Uitgerust met Bleutooth ontvanger

Na het een en ander gezien te hebben ben ik van plan deze versterker te gebruiken. Hier zit de tonenregeling en de bleutooth al op, wat mij in ieder geval beter lijkt dan allemaal losse componenten.

https://www.tinytronics.n...-4.2-bass-treble-regeling

Om er een beetje vermogen uit te krijgen ben ik van plan een 12V accu te gebruiken met een step up convertor naar 24V. (Ik ben er nog niet uit of het een Lithium accu uit China wordt of een standaard 12v 7.2 Amp. gell accu)

Nu denk ik dit allemaal aardig op een rijtje te hebben, met één ding blijf ik worstelen....
Welke speakers ga ik nu gebruiken :?
In mijn andere kisten heb ik (gebruikte) auto-speakers gebruikt. Dit was toen prima, maar nu wil ik toch net even dát beetje meer...
Ik heb online gezocht, en zoals al vaker geschreven zijn bijvoorbeeld Dayton speakers, mits in de juiste kast geplaatst, een goede uitkomst. Echter kom ik nog niet helemaal uit de verschillen tussen de speakers onderling...

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen/van tips kunnen voorzien?

Ik ben op zoek naar een 4" of 5" woofertje en de daarbij horende tweeter.....

Zelf kwam ik bijvoorbeeld de Dayton ND140-4 en de Doyton ND25TA-4 tegen. Iemand die weet welke speakers het beste zijn of wat de verschillen nu precies gaan uitmaken in mijn kistje?

Alvast bedankt!

Ruben

• Raz3r
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-03 14:51
Beste,

Graag wil ik een Halfinator gaan maken die werkt op 24v. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer 8)7
De benodigde speakers (P-audio hp-10w & P-audio PHT-407N) zijn moeilijk te vinden. Is er een bepaalde site waar men deze speakers als particulier kan bestellen? Daarnaast is het mij niet bekend welke versterker geschikt is voor een 24v set-up, heeft er iemand tips? Mocht iemand tekeningen hebben van een Halfinator dan zijn deze meer dan welkom!

Alvast bedankt

/edit:

Ik heb de speakers gevonden:
http://www.bluearan.co.uk...X&browsemode=manufacturer

Tweeter:
https://www.thomann.de/nl/monacor_ksn_1001.htm#bewertung

Dit zijn de juiste speakers en tweeters toch?

Ben nu alleen nog opzoek naar een tekening en een geschikte (24v) versterker. Alle tips zijn welkom :)
Thuis heb ik nog een STA508 versterker liggen (https://www.ebay.com/itm/...:rk:2:pf:1&frcectupt=true) zal deze geschikt zijn voor de Halfinator?

Raz3r wijzigde deze reactie 07-11-2018 14:15 (40%)

• MarcoMan21
Mijn kratje krijgt eindelijk een grote beurt.

Voltage word 24 volt in plaats van 12v
Raspberry pi 3B+ krijgt een LCD 2x16 met informatie over het nummer / mode (Bluetooth, Airplay, Spotify connect, Jack, usb en radio)
Versterker wordt 2x 100W RMS in plaats van 2 x 20W RMS.
Er komt ook een acculader en voeding in

(Totaal gewicht rond de 23 kg)

Ik zal binnenkort foto's maken van de setup.

• MarcoMan21
ik ben genoodzaakt een nieuwe kist te maken omdat ik simpelweg te weinig ruimte heb.
Vandaag heb ik wat planken op maat gemaakt (Betonplex 18mm dik) had nog enorm veel van liggen het mooie hiervan is dat het glad en bruin/zwart van kleur is dus hoef ik niet te schuren / verven. Helaas zijn de zaagzijdes niet erg mooi om te zien dus was ik van plan om er aluminium hoekprofielen op te zetten en van die bolhoeken. maar aangezien betonplex (volgensmij) niet erg arkoestisch is zoek ik hier een voering voor ik zit zelf te denken aan noppenschuim dat is namelijk goedkoop en makkelijk te plakken iemand hier ervaring mee?

Ook heb ik voor mijn LCD scherm een python code geschreven zodat die de metadata (artiest , nummer) laat zien helaas krijg ik dit niet aan de praat met bluetooth.

• MarcoMan21

Let niet op de afwerking ect hij is nog lang niet af.
Helaas moest ik alles zagen met de decopeerzaag dus ook niet alles is recht maar dat zie je later toch niet omdat er alumium hoekprofielen langs komen 8)7

MarcoMan21 wijzigde deze reactie 10-11-2018 17:43 (5%)

• TDrogt
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 19:20

TDrogt

Professioneel Beunhaas

Na een tijdje rondneuzen ben ik nu toch begonnen met mn eerste kistradio te maken.
Als beginpunt heb ik deze Philips AG4156, stond jaren lang op zolder stof te vangen.

Bedoeling is om de oude versterker, met buizen, te vervangen door een class D printje en deze via de originele luidsprekers te laten spelen. De buitenkant zal opnieuw bekleed moeten worden. En als dat allemaal gelukt is zou het ook leuk zijn om de platenspeler weer aan het draaien te krijgen :)

TDrogt wijzigde deze reactie 12-11-2018 10:09 (44%)

Groet, Tim.

• barrymossel
TDrogt schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:33:
Na een tijdje rondneuzen ben ik nu toch begonnen met mn eerste kistradio te maken.
Als beginpunt heb ik deze Philips AG4156, stond jaren lang op zolder stof te vangen.

[Afbeelding]

Bedoeling is om de oude versterker, met buizen, te vervangen door een class D printje en deze via de originele luidsprekers te laten spelen. De buitenkant zal opnieuw bekleed moeten worden. En als dat allemaal gelukt is zou het ook leuk zijn om de platenspeler weer aan het draaien te krijgen :)
Je afbeelding staat waarschijnlijk op privé. Kunnen wij dus niet zien...

• djrednas
MarcoMan21 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let niet op de afwerking ect hij is nog lang niet af.
Helaas moest ik alles zagen met de decopeerzaag dus ook niet alles is recht maar dat zie je later toch niet omdat er alumium hoekprofielen langs komen 8)7
Als je als laatst een bericht geplaatst hebt, bewerk je bericht dan ipv 3 nieuwe berichten achter elkaar te plaatsen ;)

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 27-03 22:55
Voor de ombouw van een 70 jaar oude autoradio ben ik bezig met een MiniDSP, Shure BT-module en een MaxAmp20 V2.0 en een BassAmp.

Nou zijn de twee AccuSafe amps op de één of andere manier niet in staat om tegelijk aan te gaan. Als ik ze allebei een eigen voeding geef wil er maar één aan, als ik ze los probeer doen ze het wel allebei en als ik ze beiden op één voeding zet dan doet er ook maar eentje het.

Ik heb overigens nog nier uitgevonden welke van de twee de BassAmp is. Wat me wel opviel: er mist bij eentje, mogelijk gebeurd bij de mod om hem op de MiniDSP aan te kunnen sluiten, twee onderdelen. Als ik aan de andere amp meet op die onderdelen denk ik dat dat 10.3 picoFarad condensatoren kunnen zijn. Klopt dit en is dat mogelijk de oorzaak waarom ze niet allebei willen werken als ze aan de MiniDSP hangen?

Dit is de amp met de ontbrekende delen:

https://tweakers.net/ext/f/Ihdur8ABZb83gKs0YfGcLlZj/thumb.jpg

Dit is de andere amp:

https://tweakers.net/ext/f/HeP4RJf5XUgfwvS6CrMJNRba/thumb.jpg

• barrymossel
Wilf schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:48:
Voor de ombouw van een 70 jaar oude autoradio ben ik bezig met een MiniDSP, Shure BT-module en een MaxAmp20 V2.0 en een BassAmp.

Nou zijn de twee AccuSafe amps op de één of andere manier niet in staat om tegelijk aan te gaan. Als ik ze allebei een eigen voeding geef wil er maar één aan, als ik ze los probeer doen ze het wel allebei en als ik ze beiden op één voeding zet dan doet er ook maar eentje het.

Ik heb overigens nog nier uitgevonden welke van de twee de BassAmp is. Wat me wel opviel: er mist bij eentje, mogelijk gebeurd bij de mod om hem op de MiniDSP aan te kunnen sluiten, twee onderdelen. Als ik aan de andere amp meet op die onderdelen denk ik dat dat 10.3 picoFarad condensatoren kunnen zijn. Klopt dit en is dat mogelijk de oorzaak waarom ze niet allebei willen werken als ze aan de MiniDSP hangen?

Dit is de amp met de ontbrekende delen:

[Afbeelding]

Dit is de andere amp:

[Afbeelding]
Dit kun je misschien het beste even vragen aan @wesleytjuh van AccuSafe zelf.

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:57
Degene met de extra condensators is inderdaad de bassamp ;).
Ik weet niet precies meer hoe het zat, maar wellicht heb je last van een groundloop die eventueel ongewenst effect veroorzaakt? Zijn de inputs op de MiniDSP ground referenced?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 27-03 22:55
Tof, bedankt voor je reactie! Goede tip ook van de ground ref, ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan om op mijn testbank de massa te verbinden. Ik had alle apparaten aangesloten op losse 12v 2A adapters (en een keer dus twee amps via een doorlus op één adapter). De auto zelf is nog 6v dus daar kon ik nog niet in testen. In de auto zelf ligt alles aan ground.
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True