Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Royenroy schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:23:
Ik zat voor de Voxel te kijken naar de Dayton Audio SA70 plate amp die ook vaker werd gebruikt, maar nu zie ik dat die uitverkocht is maar ook alleen maar werkt op 110VAC. Op SoundImport stond er in de beschrijving ook dat die niet geschikt is voor het EU-powergrid. Nogal onhandig dus. Daar zijn natuurlijk omvormers voor maar dat is best onhandig om weer op de kabel te hebben zitten.

Nu ging ik even zoeken naar een alternatief - het originele ontwerp gebruikte een externe Lepai (LP-168HA), maar omwille van het lelijke uiterlijk zoek iets anders - maar blijkbaar is er eigenlijk niet echt een markt voor goedkope plateamps. Heeft er iemand anders suggesties? Anders toch maar gaan voor een externe versterker..

Edit: Deze ziet er best leuk uit om zelf in elkaar te proberen te knutselen.
Er zijn ook goedkope filterbordjes op eBay te vinden (geen ervaring mee overigens - want nooit aangesloten). Die dan weer combineren met een mono TPA3118 en klaar is kees. Tenminste in theorie.

Oneplus One Review & Specificaties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08-07-2018
Ik ben van plan om een kistradio te maken als 'werfradio' (maar dan niet op een werf, eerder bij de (moes)tuinwerkzaamheden) .

Ik weet redelijk goed hoe ik het wil aanpakken. Ik hou niet van die China-bluetooth-usb-sd-fm-... modules.
Daarom heb ik met mezelf de uitdaging aangegaan om een aruino-radio te maken met een 5110 scherm.

Het enige waar ik nog wat over pieker is de voeding.
Op accusafe is er een voeding voor +-20€ en een lader voor +-23€.
Dit is niet onbetaalbaar, maar ik vroeg mij af als iemand ervaring heeft met ebay-setjes of alternatieven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marijnsp
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:43
quote:
arcss schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:41:
Ik ben van plan om een kistradio te maken als 'werfradio' (maar dan niet op een werf, eerder bij de (moes)tuinwerkzaamheden) .

Ik weet redelijk goed hoe ik het wil aanpakken. Ik hou niet van die China-bluetooth-usb-sd-fm-... modules.
Daarom heb ik met mezelf de uitdaging aangegaan om een aruino-radio te maken met een 5110 scherm.

Het enige waar ik nog wat over pieker is de voeding.
Op accusafe is er een voeding voor +-20€ en een lader voor +-23€.
Dit is niet onbetaalbaar, maar ik vroeg mij af als iemand ervaring heeft met ebay-setjes of alternatieven.
Dat is net afhankelijk van wat voor voeding je wilt

inbouw model of tafel model, 12V, 19V ,24V?

Wat voor accu ga je gebruiken? Of wil je geen accu inbouwen?
Wat voor versterker wil je gaan gebruiken en wat voor shield voor arduino? Zou daar een betere DAC op zitten dan op het gemiddelde chinabay printje?

--------------------------------

http://i63.tinypic.com/2hds01d.jpg

Zien jullie wat hier gaande is? :9~

Acties:
  • +4Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:50
quote:
Marijnsp schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:13:
Heb je de bass reflex poorten getuned? (aangezien het er uit ziet als een gewoon gat op de tekening)
(Net als bij de normale boominator:)
In dat gat moet een PVC pijp van een specifieke lengte en diameter gelijmd worden :)
quote:
Marijnsp schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:24:
Zien jullie wat hier gaande is? :9~
Ongeveer hetzelfde als hier denk ik :)

http://i67.tinypic.com/2ag5yp.jpg

http://i63.tinypic.com/oa28eh.jpg

http://i64.tinypic.com/x3txua.jpg

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-02 13:20
Zo jaloers op deze Boominator/Halfinator _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-02 18:01
quote:
lutkeveld schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:34:
[...]

In dat gat moet een PVC pijp van een specifieke lengte en diameter gelijmd worden :)

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er netjes uit :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• arcss
quote:
Marijnsp schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:24:
Dat is net afhankelijk van wat voor voeding je wilt

inbouw model of tafel model, 12V, 19V ,24V?

Wat voor accu ga je gebruiken? Of wil je geen accu inbouwen?
Wat voor versterker wil je gaan gebruiken en wat voor shield voor arduino? Zou daar een betere DAC op zitten dan op het gemiddelde chinabay printje?
inbouw model of tafel model, 12V, 19V ,24V? 12V ... inbouw of tafelmodel: hij moet draagbaar zijn :)
Wat voor accu ga je gebruiken? Of wil je geen accu inbouwen? Zeer zeker een accu
Wat voor versterker wil je gaan gebruiken en wat voor shield voor arduino? Versterker is een ta2020
Zou daar een betere DAC op zitten dan op het gemiddelde chinabay printje?Geen idee wat je bedoelt ... maar deze wil ik nabouwen: [video]YouTube: Arduino FM Radio project with a Nokia 5110 display and TEA5767 module.]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marijnsp
quote:
arcss schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:51:
[...]

inbouw model of tafel model, 12V, 19V ,24V? 12V ... inbouw of tafelmodel: hij moet draagbaar zijn :)
Wat voor accu ga je gebruiken? Of wil je geen accu inbouwen? Zeer zeker een accu
Wat voor versterker wil je gaan gebruiken en wat voor shield voor arduino? Versterker is een ta2020
Zou daar een betere DAC op zitten dan op het gemiddelde chinabay printje?Geen idee wat je bedoelt ... maar deze wil ik nabouwen: [video]YouTube: Arduino FM Radio project with a Nokia 5110 display and TEA5767 module.]
Je zou kunnen gaan voor een tafelmodel voeding, dan hoef je geen 230 aansluiting in je speaker te zetten.
(tafelmodel is het zelfde als een laptop adapter) en is je speaker weer lichter als je hem mee neemt. Betreffende acculader, die van accusafe zijn niet echt speciaal. (redelijk duur voor de specificaties)
Ga je voor de goedkope route kan je gewoon zo iets pakken en er zelf een mooie connector in zetten in combinatie met een inbouwschotel:

https://www.conrad.nl/p/oplader-profi-power-motorcycle-12-v-6-v-05-a-05-a-1606224

een goeie tafelvoeding is zo iets:
https://www.conrad.nl/p/tafelnetvoeding-vaste-spanning-mean-well-gst60a12-p1j-12-vdc-5-a-60-w-1439233

Daar past deze connector bij:
https://www.conrad.nl/p/tru-components-laagspannings-connector-soort-schakelcontact-nc-normally-closed-bus-inbouw-verticaal-55-mm-21-mm-1582319

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-02 12:23
Tegenwoordig wordt de markt overspoeld met draagbare (mini) speakertjes op accu. Nu komt er uit sommige van die speakers best leuk geluid. Is zoiets ook makkelijk zelf te maken of maken dat soort fabrikanten gebruik van slimme geluidstechnische / ontwerp trucjes?

Die JBL flip speakers gaan voor 80 euro oid, maar ik zou zoiets liever zelf maken wat voornamelijk binnenshuis wordt gebruikt :) hou er niet van om iets te hebben waar iedereen al mee loopt.

Waterkoker wijzigde deze reactie 23-05-2018 23:48 (27%)

• hikhakhok
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15-02 12:54
Nou ik heb al mijn spulletjes binnen :)

Gisteren beetje aan het spelen geweest met de versterken en speakers die al in oude kist zitten. Nu had ik gisteren de fase en de nul gewoon een op een overgenomen van de ta2024 en deze zo aangesloten op mijn nieuwe amp.
En ik kreeg het gevoel dat de speakers met harder volume wat ruis kregen en de bas wat weg viel, dus ik dacht misschien zitten de fase en de nul altijd al verkeerd om. Heb het wel tien keer omgewisseld en kwam tot de conclusie dat die altijd al verkeerd om had gezeten, klonk veel beter nadat ik hem had omgedraaid. De bass was nu ook veel meer aanwezig, voor mijn gevoel.

Maar wou het nu ook zeker weten. Heb de test met de batterij gedaan om te kijken welke kant de conus op gaat. Wat blijkt hij zat dus wel altijd al goed aangesloten 8)7

Uit fase klinkt hij in mijn oren beter, dan als hij in fase is aangesloten.

Dacht misschien heeft het er mee te maken dat de kist niet zo een groot volume heeft en als hij uit fase staat hij de "buitenlucht" gebruikt als klankkast.

Of Is dit gewoon bedrog van mijn hersenen? :9

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Royenroy
quote:
Waterkoker schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:00:
Tegenwoordig wordt de markt overspoeld met draagbare (mini) speakertjes op accu. Nu komt er uit sommige van die speakers best leuk geluid. Is zoiets ook makkelijk zelf te maken of maken dat soort fabrikanten gebruik van slimme geluidstechnische / ontwerp trucjes?

Die JBL flip speakers gaan voor 80 euro oid, maar ik zou zoiets liever zelf maken wat voornamelijk binnenshuis wordt gebruikt :) hou er niet van om iets te hebben waar iedereen al mee loopt.
Voor dergelijk formaat speakers is zelfbouw helaas prijstechnisch niet echt beter dan gewoon kopen. Die dingen hebben allemaal wel een DSP erin zitten om het veel beter te laten klinken. Zoiets zelf ontwikkelen is haast niet te doen.

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-02 12:41
quote:
lutkeveld schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:34:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Gaaf werk, overigens ook zeer benieuwd naar het versterker bordje dat je aan het ontwikkelen bent 8)

• djrednas
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 23:26
Hallo!

Na 2 jaar een brake te hebben genomen van het bouwen van speakers, besloten een Halfinator te gaan bouwen. Langzaam maar zeker worden de onderdelen duidelijk, alleen zit in met de versterker een beetje te klooien.
Ik wil eigenlijk een Dayton KAB-250 gebruiken. Deze bied de optie om direct een battery pack aan te sluiten met 18650 cellen. Deze kan je eenvoudig doorkoppelen voor meer speelplezier. Nu begrijp ik alleen dat er 11V uit die packs komt, en de versterker op 24V het beste werkt. Iemand ervaring met deze versterker? of met de vergelijkbare JAB2 versterker van Sure? Voornamelijk icm de battery packs.
Ja, ik zal het signaal Mono moeten maken voor de versterker, om het beste er uit te halen.....

Of toch wachten tot @lutkeveld zijn bordje compleet heeft? O-)

Tevens zoekende naar het juiste materiaal voor de Halfinator, tekeningen zijn bijna af (nog even met de grootte van het electronica compartiment spelen) en dan alles laten maken!
En waar precies haalde jij de speakers vandaan @Marijnsp ?

Daarna komt nog het leukste werkt, de filter componenten zoeken :)

djrednas wijzigde deze reactie 24-05-2018 13:39 (3%)

• Royenroy
Ik heb geen ervaring met dat specifieke bordje, maar het is gewoon een TPA3116 bordje. Die gaan al flink hard op ~12V. Je kan er wel 24V op gooien om hem harder te laten spelen. Daarvoor kan je óf meer batterijen gaan gebruiken en zelf een accu pack gaan maken, óf een DC-DC boost converter gebruiken. Een eigen accu pack kost wel wat moeite, vooral omdat het eigenlijk wel zo veilig is om 18650's gebalanceerd op te laden. Een DC-DC boost converter is goedkoop maar niet heel efficiënt. Uiteindelijk zal het je dan veel speelduur kosten met een rendement wat je waarschijnlijk toch niet gebruikt.

Qua materiaal kan MDF prima. De filteronderdelen zoeken zou geen probleem moeten zijn, het zijn er ook niet zo veel.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Bartuz
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-02 22:22
Ik zie echt veel mooie projecten langskomen. Watertanden ga ik echt van het CNC werk van @lutkeveld. Veel strakker dan dat gaat het niet worden.

Wat ik me nu afvraag. Je ziet geregeld van die ‘layered mdf’ projecten langskomen op YouTube. Daarbij wordt een model gemaakt, opgedeeld in ‘plakjes’, gecnc’ed en vervolgens op elkaar geplakt. In dit voorbeeld, zie https://m.youtube.com/watch?v=pTSeqs0Kk9o, kun je nog wel af met een template en een freestafel, maar bij complexere vormen wil je toch liever aan de CNC lijkt me? Mijn vraag is: ‘Hoe?’ Gewoon met een CAD programma? Dan slicen en hoppa!?

Verder mijn box in elkaar gedraaid. Zeer tevreden, maar wel meer groundloop dan waar ik op hoopte. Beetje ruis is niet erg, maar er zit ook een piepje in. Er hangen al isolatoren tussen de dsp en de versterker. Ik ga hier nog even mee aan de slag, want het lijkt me wel erg fijn om dat er nog uit te krijgen. Nu heb ik hier (ja, ik heb al gezocht) ooit iets gezien wat je tussen de voeding en de versterker kon hangen op de +/- en dat zou ook moeten helpen. Iemand enig idee?

En verder ga ik de bass nog wat boosten. Kwestie van persoonlijke voorkeur. Video’s volgen snel!

• Marijnsp
quote:
djrednas schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:14:
Hallo!

Na 2 jaar een brake te hebben genomen van het bouwen van speakers, besloten een Halfinator te gaan bouwen. Langzaam maar zeker worden de onderdelen duidelijk, alleen zit in met de versterker een beetje te klooien.
Ik wil eigenlijk een Dayton KAB-250 gebruiken. Deze bied de optie om direct een battery pack aan te sluiten met 18650 cellen. Deze kan je eenvoudig doorkoppelen voor meer speelplezier. Nu begrijp ik alleen dat er 11V uit die packs komt, en de versterker op 24V het beste werkt. Iemand ervaring met deze versterker? of met de vergelijkbare JAB2 versterker van Sure? Voornamelijk icm de battery packs.
Ja, ik zal het signaal Mono moeten maken voor de versterker, om het beste er uit te halen.....

Of toch wachten tot @lutkeveld zijn bordje compleet heeft? O-)

Tevens zoekende naar het juiste materiaal voor de Halfinator, tekeningen zijn bijna af (nog even met de grootte van het electronica compartiment spelen) en dan alles laten maken!
En waar precies haalde jij de speakers vandaan @Marijnsp ?

Daarna komt nog het leukste werkt, de filter componenten zoeken :)
Ik heb alles zakelijk besteld bij de distributeur van p-audio in europa.

Mocht je interesse hebben heb ik nog een setje over aangezien ik maar van plan ben 1 boominator te bouwen en misschien één halfinator.

Wat ik nu heb liggen is:

- 8 imf hp-10W
- 8 pht-407N
- 4x set crossover componenten (worden begin volgende week verzonden aangezien de spoelen op order gemaakt moesten worden) (1x set = 1 halfinator)
- 8 monacor 10" grills (zoals bij de originele boominator)

Verder heb ik met de jab 2 wel ervaring ja, leuk versterkertje. De accupack is volledig opgeladen 12.6 Volt aangezien één cel 4.2V is. (3 in serie) Op die twaalf Volt heb je volgens mij net iets minder vermogen dan op 24V, de input spanning van de jab 2 is 12 tot 24 met een typische spanning van 19V. Zelf ga ik ook de JAB 2 2x50 gebruiken. Maar ik pak gewoon een schakelende voeding er bij en draai deze terug naar 22.8V (je kan ze afstellen met de potmeter op de voeding) De reden dat ik hem terug draai is omdat je op 24V minder rendement en dus meer warmte productie hebt.

------
Tipje voor het MDF, gebruik met water verdunde D3 houtlijm en verf hiermee met een roller de binnenkant om het een beetje waterproof te maken :)

• djrednas
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 23:26
Bedankt voor de reacties,

@Marijnsp, ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd!

Top tip van de lijm, maar zuigt dat niet enorm in het hout en zet het dan niet uit?

Ik heb sure hifi een berichtje gestuurd, want ze beweren het volgende:
quote:
The Sure Electronics 3/ 4/ 5 cells in series 18650 Lithium-ion battery balance and protection extension board is especially designed for 3/ 4/ 5 cells 18650 type batteries in series.
Ze zouden dus een 4 en 5 cell pack moeten hebben.... even afwachten.

djrednas wijzigde deze reactie 24-05-2018 21:23 (60%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marijnsp
quote:
djrednas schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:17:

Top tip van de lijm, maar zuigt dat niet enorm in het hout en zet het dan niet uit?

[...]

Je moet er ook geen emmer water bij gooien, gewoon een klein beetje verdunnen zodat hij lekker rolt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• douwe.nl
quote:
djrednas schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:17:

[...]

De accu bordjes zijn wel schakelbaar las ik ergens..

Ik heb dit setje liggen en ben in de afrondende fase van mijn speaker op het moment (zegt niks kan nog een maand duren :P ) ben erg benieuwd naar de levensduur van mijn enkele bordje met 2900Mah batterijen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darrock
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10-02 15:12
heeft iemand een idee of de accusafe pcb'tjes nog verkrijgbaar zijn? kan ze op de accusafe site niet meer vinden.

Ben van plan een kistradio te maken met:
  • stel autospeakers (afhankelijk van kapot filter, 1x woofer en tweeter)
    • 12v voeding industrieel (van accusafe site, €18)
    • accusafe
    • Maxamp
    • 7,2Ah accu (hoe lang speelt dit ongeveer?
Alleen kan ik nergens de accusafe meer vinden.
Ik wil wel graag dat als ik de stekker er insteek, de speakers overspringt naar net voeding en de accu op gaat laden. Mocht dit niet meer beschikbaar zijn twijfel ik er over hem gewoon op stroom te maken met een autoversterker die ik toch al heb. Dan gaat het plan van redelijk compact naar flink vermogen.

@wesleytjuh is deze nog te verkrijgen? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
darrock schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:00:
heeft iemand een idee of de accusafe pcb'tjes nog verkrijgbaar zijn? kan ze op de accusafe site niet meer vinden.

• accusafe
    • Maxamp
Ik wil wel graag dat als ik de stekker er insteek, de speakers overspringt naar net voeding en de accu op gaat laden. Mocht dit niet meer beschikbaar zijn twijfel ik er over hem gewoon op stroom te maken met een autoversterker die ik toch al heb. Dan gaat het plan van redelijk compact naar flink vermogen.
Je zou @wesleytjuh kunnen taggen. Die weet ongetwijfeld meer! ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marijnsp
http://i66.tinypic.com/2hhds2b.jpg

Hij wordt zeker wel groot 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-02 18:01
quote:
darrock schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:00:

• accusafe
    • Maxamp

@wesleytjuh is deze nog te verkrijgen? :)
Momenteel even niet. Zoals sommige hier al wel gemerkt hebben is momenteel alles in de "uitverkoop". Simpelweg omdat na een aantal zeer leuke leerzame jaren we inmiddelse andere prioriteiten hebben. Wel zullen we zeker nog door gaan met de MaxAmp en AccuSafe etc, maar in het geval van de AccuSafe zal er eerst even een nieuw model ontwikkeld moeten worden wat wat gemakkelijker in elkaar te zetten is. Misschien dat ik nog even een batch PCBs van de oude versie bestel in de tussen tijd, maar daar moet ik nog even naar kijken.

Wel erg tof om te zien dat dit topic nog steeds leeft trouwens _/-\o_

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darrock
quote:
wesleytjuh schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:35:
[...]

Momenteel even niet. Zoals sommige hier al wel gemerkt hebben is momenteel alles in de "uitverkoop". Simpelweg omdat na een aantal zeer leuke leerzame jaren we inmiddelse andere prioriteiten hebben. Wel zullen we zeker nog door gaan met de MaxAmp en AccuSafe etc, maar in het geval van de AccuSafe zal er eerst even een nieuw model ontwikkeld moeten worden wat wat gemakkelijker in elkaar te zetten is. Misschien dat ik nog even een batch PCBs van de oude versie bestel in de tussen tijd, maar daar moet ik nog even naar kijken.

Wel erg tof om te zien dat dit topic nog steeds leeft trouwens _/-\o_
In dat geval gaat het plan om naar een 2.1 amp met dayton sub en 2 auto speakers. Iets van een ta3116 erbij en een voeding.

Die basamp op de site, dat is dan alleen een subversterker of is die ook 2.1?

Mocht jij nog iets van 2.1 versterkers hebben, dan bestel ik die. Anders wordt het wachten op alie wss :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
darrock schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:28:
[...]

In dat geval gaat het plan om naar een 2.1 amp met dayton sub en 2 auto speakers. Iets van een ta3116 erbij en een voeding.

Die basamp op de site, dat is dan alleen een subversterker of is die ook 2.1?

Mocht jij nog iets van 2.1 versterkers hebben, dan bestel ik die. Anders wordt het wachten op alie wss :)
Hier hebben ze ook nog wat:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio/versterkers
https://www.amazon.de/s/?keywords=tpa3116+2.1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darrock
quote:
Heb zonet de maxamp besteld, gewoon de 2.0.
Besloten toch voor compact te gaan.

lijst is nu als volgend:
Maxamp 2.0
Yuasa loodaccu (7AH)
lader
Industriele voeding (3ah, moet ruim genoeg zijn toch?)

Schakeling wordt gemaakt doormiddel van een enkel wisselrelais. Accu op de NC poort, bij stroom er op de NC open, oftewel voeding doorgeschakeld en accu van de versterker af. Min van de voeding en van de accu beide op versterker.

zoals in onderstaande afbeelding:
https://tweakers.net/ext/f/gkPmNXH69wcblR8L7cipY8sl/thumb.png

zou naar mijn weten gewoon goed moeten gaan?
Ontlaadbeveiliging voor de accu heb ik nog niet naar gekeken, dit moet TZT eigenlijk wel.. liefst heb ik daar de accusafe voor maar dat is dus even afwachten.

• Hoppa!
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06-01 14:17
Inmiddels veel gelezen hier en gezocht, maar een echte oplossing/tip nog niet kunnen vinden.

Ik overweeg mijn eerste zelfbouwproject. Ben een volledige noob, maar pik dingen snel op. Wat ik wil doen is een oude radio ombouwen tot een Bluetooth speaker met geïntegreerd Spotify (inclusief scherm).

Hiervoor wil ik graag gebruik maken van zaken die ik reeds heb liggen, waaronder een tda7492p, een Raspberry Pi 2B en een voeding van 24v 3a. Het idee is dat ik via het scherm (o.a.) Spotify kan starten en dit via de tda7492p naar de speakers gaat.

Het liefst doe ik dat dan niet via bluetooth, maar verbind ik de tda7492p bedraad met de Raspberry, zodat ik de de bluetooth verbinding vrij houd voor andere externe verbindingen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk project en eventueel een schema of iets, of wil ik iets heel debiels/omslachtigs?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Hoppa! schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:04:
Inmiddels veel gelezen hier en gezocht, maar een echte oplossing/tip nog niet kunnen vinden.

Ik overweeg mijn eerste zelfbouwproject. Ben een volledige noob, maar pik dingen snel op. Wat ik wil doen is een oude radio ombouwen tot een Bluetooth speaker met geïntegreerd Spotify (inclusief scherm).

Hiervoor wil ik graag gebruik maken van zaken die ik reeds heb liggen, waaronder een tda7492p, een Raspberry Pi 2B en een voeding van 24v 3a. Het idee is dat ik via het scherm (o.a.) Spotify kan starten en dit via de tda7492p naar de speakers gaat.

Het liefst doe ik dat dan niet via bluetooth, maar verbind ik de tda7492p bedraad met de Raspberry, zodat ik de de bluetooth verbinding vrij houd voor andere externe verbindingen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk project en eventueel een schema of iets, of wil ik iets heel debiels/omslachtigs?
Hoe wil je de RPi bedraad aansluiten op de TDA7492P? Volgens mij heeft ie daar geen aansluiting voor toch?
Er bestaan wel versterkerbordjes die bluetooth én aux hebben.

Sowieso zou ik even nadenken of je wel echt met een RPi en scherm wilt werken. Ik zou persoonlijk een Chromecast Audio erin stoppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoppa!
quote:
barrymossel schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:09:
[...]

Hoe wil je de RPi bedraad aansluiten op de TDA7492P? Volgens mij heeft ie daar geen aansluiting voor toch?

Sowieso zou ik even nadenken of je wel echt met een RPi en scherm wilt werken. Ik zou persoonlijk een Chromecast Audio erin stoppen.
Punt is dat een Chromecast niet echt Spotify draait en ik dan voor de bediening afhankelijk blijf van een mobiele telefoon/tablet. Ik wil juist dat het apparaat standalone te bedienen is.Wat heeft de Chromecast dan voor meerwaarde ten opzichte van de Buetooth op de TDA7492? Hooguit dat mijn telefoon wat minder snel leegtrekt.

En uiteraard wil ik graag gebruik maken van wat ik heb. En een Chromecast a 40 euro maakt het project direct 2x zo duur.

Overigens zijn er voor de TDA7492P wel versies inclusief Line-in, en als die er niet op zit zijn er in ieder geval manieren om die wel te realiseren. Filmpje gezien op YouTube. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marijnsp
quote:
barrymossel schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:09:
[...]

Kan je met een chromecast audio ook casten zonder wifi netwerk in de buurt? (en offline) (daar liep ik bij de gewone chromecast tegen aan. Dan moet je weer een wifi netwerk aan maken met je tel. en ben je weer afhankelijk van de internetverbinding daar op.)

@Hoppa! Je zou ook kunnen kijken naar Volumio!, deze maakt een accespoint van je raspberry waarmee je naar je raspberry kan streamen. (<< dacht ik)
Geen idee of dit werkt met spotify offline oid...

Ik gebruik zelf gewoon een oude telefoon die ik gebruik als media player. Vast geschroefd op de radio met en dan via bluetooth aangesloten. Zo houd ik alle aansluitingen vrij om externe apparaten aan te sluiten en geen gedoe als iemand zijn eigen muziek van spotify offline af wil spelen.

----- edit
Volgensmij is het niet mogelijk offline naar je raspberry te streamen met volumio

Marijnsp wijzigde deze reactie 08-06-2018 09:44 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Marijnsp schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:35:
[...]

Kan je met een chromecast audio ook casten zonder wifi netwerk in de buurt? (en offline) (daar liep ik bij de gewone chromecast tegen aan. Dan moet je weer een wifi netwerk aan maken met je tel. en ben je weer afhankelijk van de internetverbinding daar op.)

@Hoppa! Je zou ook kunnen kijken naar Volumio!, deze maakt een accespoint van je raspberry waarmee je naar je raspberry kan streamen. (<< dacht ik)
Geen idee of dit werkt met spotify offline oid...

Ik gebruik zelf gewoon een oude telefoon die ik gebruik als media player. Vast geschroefd op de radio met en dan via bluetooth aangesloten. Zo houd ik alle aansluitingen vrij om externe apparaten aan te sluiten en geen gedoe als iemand zijn eigen muziek van spotify offline af wil spelen.

----- edit
Volgensmij is het niet mogelijk offline naar je raspberry te streamen met volumio
Offline is helaas niet mogelijk met de Chromecast, maar als je toch bluetooth hebt, kun je vanaf je telefoon streamen als er geen wifi is. Spotify via de RPi is volgens mij offline ook niet mogelijk. Dus dat verschilt niet echt.
quote:
Hoppa! schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:31:
[...]

Punt is dat een Chromecast niet echt Spotify draait en ik dan voor de bediening afhankelijk blijf van een mobiele telefoon/tablet. Ik wil juist dat het apparaat standalone te bedienen is.Wat heeft de Chromecast dan voor meerwaarde ten opzichte van de Buetooth op de TDA7492? Hooguit dat mijn telefoon wat minder snel leegtrekt.
De meeste mensen hebben hun telefoon altijd bij zich, dus standalone was voor mij in ieder geval niet nodig. Chromecast heeft verder wel wat voordelen t.o.v. bluetooth wat mij betreft. Bereik bijvoorbeeld. Als jij met je telefoon weg loopt dan kan de bluetooth verbinding wegvallen. Bij een Chromecast is dat niet het geval.
quote:
En uiteraard wil ik graag gebruik maken van wat ik heb. En een Chromecast a 40 euro maakt het project direct 2x zo duur.
Goede reden! Zo heb ik ook nog een hoop zooi liggen waar ik eindelijk eens iets mee zou moeten doen...
Zelf ben ik ooit aan de slag gegaan met een RPi en een touchscreen. Ik vond het persoonlijk echt niets. Maar in principe is het wel gewoon werkend te krijgen. Ik zou dan inderdaad ook Volumio aanraden.
quote:
Overigens zijn er voor de TDA7492P wel versies inclusief Line-in, en als die er niet op zit zijn er in ieder geval manieren om die wel te realiseren. Filmpje gezien op YouTube. :D
Ok, lijkt me niet eenvoudig, maar ben wel benieuwd hoe ze dat dan doen. Linkje naar YT?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19-02 10:39
Ik heb nog een Focal compo setje liggen, gebruikt in een vorige auto maar al een aantal jaren buiten gebruik. Als ik het me goed herinner is het de Polyglass 165 V2 set.

Ik overweeg hiermee een kist te gaan maken aangezien het zonde is deze speakers op zolder te laten liggen.

Weet iemand hier of van deze (ondertussen wat oudere) Focal autospeakers ergens T/S parameters te vinden zijn zodat ik wat ideetjes kan gaan uitwerken voor de (grootte en afstemming van de) kist?

Ik vind het prima om daar straks ook nog wat mee te experimenteren voor een optimaal resultaat maar wil graag een beetje in de goede richting kunnen werken en een startpunt hebben.

Ik heb met Google wel wat varianten op het thema kunnen vinden zoals de V2S hier https://www.focal.com/sit...g/document/ft-165-v2s.pdf maar net niet exact het juiste model (v2 zonder s).

Als ik niets anders kan vinden moet ik er maar op gokken dat deze er dicht bij zit maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Edit: bedankt voor het meedenken, heb inmiddeld http://www.music-center-f.../focal-165v2-tech-pdf.pdf gevonden!

ToTheBone wijzigde deze reactie 08-06-2018 14:55 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19-02 14:20
Ik wil als aanvulling op mijn kleine portable speaker (4 inch dayton sub met tweeter), een sub gaan bouwen.
Het is de bedoeling dat hij voornamelijk thuis gebruikt gaat worden.

ik heb dus een Dayton SD215A-88 besteld die moet gaan draaien op een 2x50W versterker en een DSP om hem naar wens af te stellen / te tweaken.

Nu heb ik hem in winisd ingevoerd en kom ik uit op een box van 35,7L afgestemd op +-33 Hz.
met een slotpoort van 250x30mm die 517mm lang is.
http://i66.tinypic.com/rmiqdg.jpg
http://i68.tinypic.com/ngc9bs.jpg
http://i65.tinypic.com/zyiptj.jpg

Nu heb ik een aantal vraagjes:
- Reken ik de totale poortlengte goed uit door 338+179 te rekenen?
- Volgens de specs is het frequentiebereik 31-2500Hz, is tunen op 33Hz te laag?
- Is het verstandig om een apart electronica compartiment te maken?
- ik ben nu voor vented gegaan (geen bewuste reden) of kan ik beter voor bandpass/closed kiezen?

alvast bedankt!!
tips en ideeën zijn meer dan welkom!

maarten30 wijzigde deze reactie 08-06-2018 17:35 (8%)

• Hoppa!
quote:
barrymossel schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:08:

Ok, lijkt me niet eenvoudig, maar ben wel benieuwd hoe ze dat dan doen. Linkje naar YT?
YouTube: Adding an AUX input to a TDA7492P Bluetooth Amp Board.

Het is niet helemaal perfect, maar dat hummmm-probleem is wel op te lossen volgens wat tips in de comments. In ieder geval het proberen waard.

Neemt niet weg dat het standalone draaien van Spotify op de Raspberry Pi B gewoon niet mogelijk is. En dan houdt het dus op. Mogelijk dat ik hem dan wel inbouw, maar niet als standalone en zonder schermpje. Dan heb ik in ieder geval niet het probleem dat mijn telefoon moet streamen en dus snel leeg trekt.

En dan verbind ik de Pi desnoods via bluetooth met de amplifier.
quote:
Thanks!
quote:
Het is niet helemaal perfect, maar dat hummmm-probleem is wel op te lossen volgens wat tips in de comments. In ieder geval het proberen waard.

Neemt niet weg dat het standalone draaien van Spotify op de Raspberry Pi B gewoon niet mogelijk is. En dan houdt het dus op. Mogelijk dat ik hem dan wel inbouw, maar niet als standalone en zonder schermpje. Dan heb ik in ieder geval niet het probleem dat mijn telefoon moet streamen en dus snel leeg trekt.

En dan verbind ik de Pi desnoods via bluetooth met de amplifier.
Volumio heeft Spotify integratie? En de mogelijkheid tot Spotify Connect.

• Hoppa!
quote:
barrymossel schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Thanks!

[...]

Volumio heeft Spotify integratie? Enl
mogelijkheid tot Spotify Connect.
Voor zal het wel worden, maar dat is wel een headlessplayer, net als alle andere Spotify-opties voor Rpi.

Maar goed, alles stap voor stap. Mijn eerste zelfbouwproject ooit en geen enkele electronica of programmeer ervaring in deze richting. Eerst maar eens beginnen met het audiogedeelte werkende te krijgen zonder Rpi en kijken waar ik de boel in ga bouwen.

Misschien een iets te ambieuze start. Ik zat ook nog te denken aan de Rpi inzetten als spectrum analyzer. Maar dat is nog een tikkie complexer.

• PE4000
  • Laatst online: 23:47
quote:
barrymossel schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Thanks!

[...]

Volumio heeft Spotify integratie? En de mogelijkheid tot Spotify Connect.
Ja, via de plugins. Ik heb zelf geen Spotify, dus kan niet zeggen of het 'perfect' werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeefff
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-08-2018
Beste kratradio experts.

Ik heb mezelf een kratradio gemaakt met een bak Jupiler, hier 2 autospeakers, een Pioneer autoradio en een 12 volt voeding voor de radio. Ik heb alleen 2 problemen.

1. Vanaf dat ik het volume luider zet gaat heel de kist zowat rammelen Het zijn dus de bassen die de kist doet rammelen. Wat kan ik hier aan doen?

2. Ik heb een losse antenne gekocht om FM te kunnen ontvangen, echter hoor ik meer ruis dan muziek. Is hier ook iets aan te doen?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan verder helpen.

Alvast bedankt!

• Marijnsp
quote:
Jeefff schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:04:
Beste kratradio experts.

Ik heb mezelf een kratradio gemaakt met een bak Jupiler, hier 2 autospeakers, een Pioneer autoradio en een 12 volt voeding voor de radio. Ik heb alleen 2 problemen.

1. Vanaf dat ik het volume luider zet gaat heel de kist zowat rammelen Het zijn dus de bassen die de kist doet rammelen. Wat kan ik hier aan doen?

2. Ik heb een losse antenne gekocht om FM te kunnen ontvangen, echter hoor ik meer ruis dan muziek. Is hier ook iets aan te doen?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan verder helpen.

Alvast bedankt!
1. Je krat vanbinnen verstevigen met hout. De krat resoneert omdat hij niet stijf genoeg is.

2. Een andere antenne kopen... Of wat voor antenne heb je nu en waar heb je hem gemonteerd? (ik zou persoonlijk voor zo iets gaan: banggood link )

• darrock
quote:
darrock schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:26:
[...]

Heb zonet de maxamp besteld, gewoon de 2.0.
Besloten toch voor compact te gaan.

lijst is nu als volgend:
Maxamp 2.0
Yuasa loodaccu (7AH)
lader
Industriele voeding (3ah, moet ruim genoeg zijn toch?)

Schakeling wordt gemaakt doormiddel van een enkel wisselrelais. Accu op de NC poort, bij stroom er op de NC open, oftewel voeding doorgeschakeld en accu van de versterker af. Min van de voeding en van de accu beide op versterker.

zoals in onderstaande afbeelding:
[afbeelding]

zou naar mijn weten gewoon goed moeten gaan?
Ontlaadbeveiliging voor de accu heb ik nog niet naar gekeken, dit moet TZT eigenlijk wel.. liefst heb ik daar de accusafe voor maar dat is dus even afwachten.
Buiten even een bumpje op mijn vorige vraag, hierbij een nieuwe:

Ik heb een 12v acculader aangeschaft, echter werkt deze met een extra blok aan de stekker :'( Dit blok is de trafo die 12v 0,5A levert, daarna zit er een vierkant blokje tussen met de power en charge led, oftewel de druppellader.

Echter heb ik natuurlijk al een 12v 4,2A voeding in de kast zitten, kan ik dit blok bij de stekker er van af knippen, en de druppellader aan de voeding aansluiten? 12V is 12V lijkt mij? of gaat dit dan toch mis om een of andere reden.

en een tweede vraag, er staat op, switch mode battery charger, 12v 0,8A 3,8A, echter geeft de trafo aan 12v 0,5A te geven, hoe kan dit nou weer? even een fotootje toegevoegd voor de duidelijkheid.

https://tweakers.net/ext/f/oJ02XS2Eeidn81eeL4a2en3I/thumb.jpg

Mocht dit blok blijven zitten, zaag ik gewoon de stekkers er af en soldeer hem vast aan mijn 230 ingang, maar liever dat blok er af dus...

• Phantomic
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19-02 12:45

Ik ben bezig met een extra versterker aan te sluiten, de Bassamp. Zelfs zonder ground aan te sluiten gaat die aan. Betekent dit dat er stroom loopt door de JST-kabel en de Maxamp wegloopt vanaf de Bassamp?

Als ik de echte ground aansluit op de Bassamp is het dan opgelost?
Niet dat ik mn telefoon fry als ik m aansluit ;)

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

• Jeefff
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-08-2018
Bedankt voor de reactie!

Heb em vanbinnen wat verstevigd met hout en het is veel beter nu.

Ik heb een gewone universele autoantenne nu, maar het probleem lijkt mij dat auto antennes de massa van de auto gebruiken (iets wat je met een kratradio niet hebt). Ik heb een metalen plaat bevestigd aan de antenne (massa) om toch wat metaal te hebben maar dat helpt niet veel.

Dan heb ik ook nog iets anders, mijn kratradio heeft enkel een 12 volt voeding (dus geen accu) omdat ik toch meestal stroom heb waar ik hem gebruik. Maar als ik de stroom weghaal zijn mijn instellingen weg uit de radio wat logisch is. Is hier misschien een oplossing voor of kan ik beter een radio zoeken met een vast geheugen, zoja welke is een aanrader?

Tips zijn welkom.

Alvast bedankt!
quote:
Marijnsp schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:19:
[...]

1. Je krat vanbinnen verstevigen met hout. De krat resoneert omdat hij niet stijf genoeg is.

2. Een andere antenne kopen... Of wat voor antenne heb je nu en waar heb je hem gemonteerd? (ik zou persoonlijk voor zo iets gaan: banggood link )

• Baggeraar
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:04

Baggeraar

Wat een gebagger..

quote:
Phantomic schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:33:

Ik ben bezig met een extra versterker aan te sluiten, de Bassamp. Zelfs zonder ground aan te sluiten gaat die aan. Betekent dit dat er stroom loopt door de JST-kabel en de Maxamp wegloopt vanaf de Bassamp?
De ground is algemeen common, dus de 2 ground draden die aangesloten zijn op de 3.5mm jack voorzien dus de stroom voor je 'bassamp'. Correcte manier is wel nog steeds om je bassamp ook correct te grounden (- pool) aan en uit schakelen doe je gewoon door de + van de voeding te onderbreken.
Er is geen gevaar voor je MP3 overigens.

• wolter.
  • Laatst online: 19-02 18:53
dubbel

wolter. wijzigde deze reactie 13-06-2018 21:46 (115%)

If it ain’t broken take it apart and fix it :)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• wolter.
  • Laatst online: 19-02 18:53
6 jaar later......

http://i65.tinypic.com/mrv5hi.jpg
http://i64.tinypic.com/2n81lpc.jpg

Het werd tijd om een upgrade te doen aan de kist.
-Bluetooth module
-Groundloop noise insolator
-12v to 5v omvormer
-nieuwe voor en achterkant
-oplaadconnector
quote:
wolter. schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 22:13:
Hier even een paar foto's van mijn kistradio (eigenlijk een luidspreker kast met andere speakers erin).
Hij is nog niet helemaal af, moet nog steeds een accu of batterijen hebben.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg522/wolter-s/IMAG0316.jpg
De voorkant

http://i1242.photobucket.com/albums/gg522/wolter-s/IMAG0317.jpg
Boven kant

http://i1242.photobucket.com/albums/gg522/wolter-s/IMAG0323.jpg
Even mooi Hifi logo'tje opgeplakt :D

Specs tot nu toe:

- ta2024 (modded)
- Jbl GTO 625e speakers
- noppenschuim
- en nog een paar schakelaartjes en draadjes

Ik vind het zelf tot nu toe best geslaagd voor mijn eerste kistradio.

wolter. wijzigde deze reactie 13-06-2018 21:47 (4%)

If it ain’t broken take it apart and fix it :)

• blackadder91
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21:52
op dit topic gekomen met een zoekactie. Nou, daar kom ik aan met mijn project hoor:
Mijn hercules XPS 80 is kapot, en ik ga de interne voeding en versterker er uit slopen en een goedkoop china bordje er in zetten met bluetooth en TPA31xx chip. Dan nog ergens een goede laptop adapter opscharrelen en klaar (hij hoeft niet eens mobiel te zijn, tenzij het echt heel erg makkelijk+goedkoop is er een accu + circuit in te bouwen).

• darrock
quote:
darrock schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:26:
[...]

Buiten even een bumpje op mijn vorige vraag, hierbij een nieuwe:

Ik heb een 12v acculader aangeschaft, echter werkt deze met een extra blok aan de stekker :'( Dit blok is de trafo die 12v 0,5A levert, daarna zit er een vierkant blokje tussen met de power en charge led, oftewel de druppellader.

Echter heb ik natuurlijk al een 12v 4,2A voeding in de kast zitten, kan ik dit blok bij de stekker er van af knippen, en de druppellader aan de voeding aansluiten? 12V is 12V lijkt mij? of gaat dit dan toch mis om een of andere reden.

en een tweede vraag, er staat op, switch mode battery charger, 12v 0,8A 3,8A, echter geeft de trafo aan 12v 0,5A te geven, hoe kan dit nou weer? even een fotootje toegevoegd voor de duidelijkheid.

[afbeelding]

Mocht dit blok blijven zitten, zaag ik gewoon de stekkers er af en soldeer hem vast aan mijn 230 ingang, maar liever dat blok er af dus...

• Marijnsp
quote:
Lijkt me dat je gewoon de stekker er af kan knippen en hem op die voeding kunt schroeven inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redpath
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 14-02 19:55
@happer
@wesleytjuh

Hebben jullie het schema van de HKS 2.1 nog ergens liggen? Ik kan deze niet meer terugvinden op het forum. De materiaallijst is nog wel in orde.

Gezien de AccuSafe tijdelijk niet leverbaar is en over 3 weken mijn kistradio werkend wil hebben op een festival spring ik maar ff over op een tijdelijke oplossing mist het schema nog ergens is..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Royenroy
quote:
Redpath schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:24:
@happer
@wesleytjuh

Hebben jullie het schema van de HKS 2.1 nog ergens liggen? Ik kan deze niet meer terugvinden op het forum. De materiaallijst is nog wel in orde.

Gezien de AccuSafe tijdelijk niet leverbaar is en over 3 weken mijn kistradio werkend wil hebben op een festival spring ik maar ff over op een tijdelijke oplossing mist het schema nog ergens is..

Was een van de eerste resultaten op Google.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoppa!
quote:
Ben-i schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:04:
Het idee was eigenlijk om dit keer een simpele kist/bouw radio te maken, maar dit is het resultaat:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

-Industrie Voeding 24V 5A
-TPA3116D2
-2x Pioneer 6x9 TS-a6968 (60W RMS)
-Bluetooth 4.0 Audio Receiver Board
-2x DC-DC Step Down Buck Convertor (1x 24V naar 12V voor Led en Bluetooth board en 1x 24V naar 5 V voor FM module en Vu meter)
-USB oplader
-FM Radio Receiver Module
-15 Level VFD Music Audio Spectrum indicator (VU meter)
-Blauw led strip 12v
-2x rode led druk schakelaars
-2x handvatten
-3 Pin Power in met (hoofd-)schakelaar en zekering.
-...en nog wat klein spul
dit alles ingepakt met MDF en stickerbom folie.

Helaas nog wel last van ruis en storingen dus maar weer van die DCDC convertors B1212s en B0505s besteld, dus daar ga ik later mee aan de slag.

[video]
(gefilmd met S6 dus geluidskwaliteit van het filmpje niet echt optimaal, in real life dreunt het best lekker en kan hij hard genoeg om elkaar niet meer te kunnen verstaan >:) )
Enorm spuit 11 dit, maar nondeju wat vet. Je stickerkeus bevalt me niet zo, maar verder echt een geniaal ding man.

Zijn dat buttons aan weerszijde van de spectrum analyzer? En heb je plexiglas gebruikt of is het ander soort kunststof? En kun je daar een beetje fastoenlijk in boren?

Je brengt me wel op bulten ideeën.

• Redpath
Ook hier druk bezig, ombouw van een oude speakertoren tot kistradio.
Hieronder de oude en nieuwe situatie.

Het enige probleem waar ik nu nog tegen aan loop is dat wanneer ik spanning op de box zet, er een irritante pieptoon ontstaat. Deze is niet afhankelijk van het volumeniveau, ook bij het volume volledig op 0 is de pieptoon even hard. Wanneer ik de bluetoothmodule uitschakel word de pieptoon minder, maar ook dan is hij nog aanwezig.
Zit ik hier met een Ground Loop of is dit een heel ander probleem?

De box heeft tot op heden alleen gedraait via een industriele voeding, mijn accu's zijn helaas nog niet binnen. Dus hier heb ik nog niet op kunnen testen.

Redpath wijzigde deze reactie 18-06-2018 20:41 (51%)

• Marijnsp
quote:
Redpath schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:08:
Ook hier druk bezig, ombouw van een oude speakertoren tot kistradio.
Hieronder de oude en nieuwe situatie.
[afbeelding]
[afbeelding]

Het enige probleem waar ik nu nog tegen aan loop is dat wanneer ik spanning op de box zet, er een irritante pieptoon ontstaat. Deze is niet afhankelijk van het volumeniveau, ook bij het volume volledig op 0 is de pieptoon even hard. Wanneer ik de bluetoothmodule uitschakel word de pieptoon minder, maar ook dan is hij nog aanwezig.
Zit ik hier met een Ground Loop of is dit een heel ander probleem?

De box heeft tot op heden alleen gedraait via een industriele voeding, mijn accu's zijn helaas nog niet binnen. Dus hier heb ik nog niet op kunnen testen.
Dat kan inderdaad een groundloop zijn. Maar ook crosstalk. Dat is een bekend probleem met die chinabay mp3/bluetooth dingen.

--------------------------------------------------------

Gisteren avond nog even bezig geweest met de Boominator:

Begint al ergens op te lijken :9~

http://i64.tinypic.com/ixqtq8.jpg

• Redpath
Wanneer ik de bluetooth module uitschakel blijft er nog een lichte ruis over. Wanneer deze op Aux staat is de ruis luider en wanneer hij op bluetooth staat is het niet meer om aan te horen.

Wat kan ik doen tegen crosstalk? behalve een fatsoenlijke bluetooth module gebruiken ;)
quote:
Marijnsp schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:10:
[...]

Dat kan inderdaad een groundloop zijn. Maar ook crosstalk. Dat is een bekend probleem met die chinabay mp3/bluetooth dingen.

--------------------------------------------------------

Gisteren avond nog even bezig geweest met de Boominator:

Begint al ergens op te lijken :9~

[afbeelding]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lutkeveld
Kleine update over de all-in-one prinplaat:

Hier en daar wat vertragingen in de ontwikkeling, maar de grote problemen zijn opgelost

Bijvoorbeeld:
-Bluetooth volume was gelimiteerd tot 20%, gefixt door AVRCP protocol volledig uit te schakelen.
-Microcontroller kon niet met de BT module communiceren, gefixt door baudrate te verlagen
-BT/aux schakelt niet automatisch, gefixt door een geschakelde 3.5mm connector te gebruiken. Kabel inpluggen onderbreekt de BT stream.

Nu ik het zo typ lijkt het best simpel, maar was best wat werk :)
Ben nu bezig met het inladen van een custom DSP programma bij het opstarten.
Buiten dat is alles functioneel en kan hij compleet stand-alone draaien.

Hier is een foto van het laatste prototype inclusief kabelboom:
http://i66.tinypic.com/2j3fdhs.jpg

Gebruikersinterface is erg simpel. De rotary encoder indrukken is aan/uit, lang indrukken is pairing mode, draaien is volume aanpassen.

In de software kunnen twee parameters ingesteld worden: accu spanning vol en accu spanning leeg. Normaal is de LED groen, onder de 35% rood, en '0%' gaat het systeem in standby (<50uA)

Verbruik op laag volume op 12V is rond de 45mA voor het hele systeem (DSP, versterker, microcontroller en BT module). Voor het idee; dat is 100+ uur op een 7.2Ah loodzuur accu.

Een paar van de verbeteringen vereisen een layout aanpassing. Vandaag bestel ik een nieuwe batch en hopelijk kan ik deze dan ook versturen naar wat beta testers.

• Marijnsp
quote:
Redpath schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:19:
Wanneer ik de bluetooth module uitschakel blijft er nog een lichte ruis over. Wanneer deze op Aux staat is de ruis luider en wanneer hij op bluetooth staat is het niet meer om aan te horen.

Wat kan ik doen tegen crosstalk? behalve een fatsoenlijke bluetooth module gebruiken ;)

[...]
Crosstalk kan je niets aan doen. Dan zitten gewoon de sporen van de signalen te dicht bij elkaar.

Als het op je aux input luider is is de kans groot dat hij gewoon noise oppikt vanuit de buitenlucht. (Elektromagnetische straling uitgestraald door apparaten) (een kabel/spoor is gewoon een antenne)

Je zou kunnen proberen een aluminium/stalen kap om je module heen te houden en deze te aarden. Dit zou het op kunnen lossen. (een kooi van Faraday)

• Hoppa!
Noobvraag.... Hoe zetten jullie een autoradio in een kist goed vast? Kwestie van aan alle kanten inbouwen?

Heeft iemand een fotootje van hoe hij dat gedaan heeft?

• Royenroy
@lutkeveld Blijft die denk je rond de 100,- of kom je hoger uit? En is de 3.5mm jack schakelend?

• lutkeveld
Niet hoger, maar ook niet veel lager.

3.5mm is inderdaad geschakeld. Plug hem in en de BT stream wordt onderbroken, trek hem er uit en je streamt zonder onderbreking door.

• Marijnsp
quote:
lutkeveld schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:37:
Niet hoger, maar ook niet veel lager.

3.5mm is inderdaad geschakeld. Plug hem in en de BT stream wordt onderbroken, trek hem er uit en je streamt zonder onderbreking door.
En wat is het grote voordeel vergeleken met bijvoorbeeld een Jab van Sure electronics?
Toch een redelijk prijsverschil

• lutkeveld
quote:
Marijnsp schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:21:
En wat is het grote voordeel vergeleken met bijvoorbeeld een Jab van Sure electronics?
Toch een redelijk prijsverschil
Stel je pakt iets vergelijkbaars van Sure:
-Versterker met DSP (SKU: AA-JA32171) incl kabels: 37 euro
-Bluetooth bordje (SKU: AA-AB41132): 13 euro
-Programmer: 13 euro
Totaal: 63 euro

Dan kom je uit op een oplossing die:
-Je zelf nog aan elkaar moet knopen
-Meer ruimte in neemt
-Meer verbruikt
-Een klasse 2 (ipv klasse 1) module heeft, minder bereik
-Minder simpel te gebruiken, documentatie is niet altijd even goed

Nou is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, mijn oplossing heeft natuurlijk ook zijn nadelen:
-DSP programma is niet zelf op te stellen, zoals met SigmaStudio het geval is
-Geen add-on modules verkrijgbaar
-Duurder
-Nog niet te verkrijgen :+

• Marijnsp
quote:
lutkeveld schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:53:
[...]

Stel je pakt iets vergelijkbaars van Sure:
-Versterker met DSP (SKU: AA-JA32171) incl kabels: 37 euro
-Bluetooth bordje (SKU: AA-AB41132): 13 euro
-Programmer: 13 euro
Totaal: 63 euro

Dan kom je uit op een oplossing die:
-Je zelf nog aan elkaar moet knopen
-Meer ruimte in neemt
-Meer verbruikt
-Een klasse 2 (ipv klasse 1) module heeft, minder bereik
-Minder simpel te gebruiken, documentatie is niet altijd even goed

Nou is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, mijn oplossing heeft natuurlijk ook zijn nadelen:
-DSP programma is niet zelf op te stellen, zoals met SigmaStudio het geval is
-Geen add-on modules verkrijgbaar
-Duurder
-Nog niet te verkrijgen :+
Duidelijk haha. 63 euro exclusief importheffing (a) dus het wordt nog minimaal (€63*0.21)+€11 duurder.

Ziet er in ieder geval interessant uit!

• Waterkoker
quote:
[b][message=55590931,noline]lutkeveld schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:28[/messag
Ben nu bezig met het inladen van een custom DSP programma bij het opstarten.
Buiten dat is alles functioneel en kan hij compleet stand-alone draaien.
Hoe gaat dat met een DSP programma in het werk? Kan je met een app connecten en parameters aanpassen? Kan je net zoals bij sigma crossoverpaden maken e.d.?

• lutkeveld
@Waterkoker Nee helaas, om DSP programma's te maken heb je de development boards van TI nodig. Als je wilt knoeien met DSP parameters zou ik een bordje van Sure aanraden. Daar kan je met SigmaStudio zelf programmaatjes opstellen. Mijn PCB is meer bedoeld voor eindtoepassingen, denk aan ontwerpen als de Boominator waarvan de DSP instellingen al bekend zijn. Het is wel mogelijk om custom DSP instellingen aan te vragen, maar als je een nieuw ontwerp hebt is het natuurlijk niet altijd mogelijk om dat precies te weten. Als het goed is ontstaat er na verloop van tijd wel een database met mogelijke ontwerpen en bijbehorende instellingen, maar daar heb je nu natuurlijk nog niet zo veel aan.

• Waterkoker
quote:
lutkeveld schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:53:
@Waterkoker Nee helaas, om DSP programma's te maken heb je de development boards van TI nodig. Als je wilt knoeien met DSP parameters zou ik een bordje van Sure aanraden. Daar kan je met SigmaStudio zelf programmaatjes opstellen. Mijn PCB is meer bedoeld voor eindtoepassingen, denk aan ontwerpen als de Boominator waarvan de DSP instellingen al bekend zijn. Het is wel mogelijk om custom DSP instellingen aan te vragen, maar als je een nieuw ontwerp hebt is het natuurlijk niet altijd mogelijk om dat precies te weten. Als het goed is ontstaat er na verloop van tijd wel een database met mogelijke ontwerpen en bijbehorende instellingen, maar daar heb je nu natuurlijk nog niet zo veel aan.
Heldere uitleg :) nu snap ik het. Zal wel gaaf zijn als er een soort community ontstaat met ontwerpjes + settings. Soortgelijk als je voor raspberry hebt b.v.

• Marijnsp
quote:
lutkeveld schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:53:
Heb je dan ook een vier kanaals output? Anders gaat dit op veel toepassingen niet werken. Aangezien je dan moet gaan bi ampen.

• lutkeveld
quote:
Marijnsp schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Heb je dan ook een vier kanaals output? Anders gaat dit op veel toepassingen niet werken. Aangezien je dan moet gaan bi ampen.
Goed punt, de eerste versie is twee kanaals en is daarmee dus geschikt voor:
-PBTL (sub of andere mono driver)
-dual fullrange
-Woofer+tweeter
-Subwoofer+fullrange

4 kanaals staat wel op de planning en is in theorie gewoon letterlijk het versterker gedeelte van de layout kopieren en het I2C adres veranderen. Zou dus niet al te lang na de 2 kanaals moeten volgen.

Het is in theorie ook mogelijk om ze draadloos te linken via bluetooth, maar daar heb ik nog niet mee geëxperimenteerd.

• Royenroy
quote:
Als het goed is ontstaat er na verloop van tijd wel een database met mogelijke ontwerpen en bijbehorende instellingen, maar daar heb je nu natuurlijk nog niet zo veel aan.
Misschien handig om je bordje dan te showen (promoten ;) ) op bijvoorbeeld /r/diyaudio of /r/diysound.

• Ben-i
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-02 14:47
quote:
Hoppa! schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:22:
[...]

Enorm spuit 11 dit, maar nondeju wat vet. Je stickerkeus bevalt me niet zo, maar verder echt een geniaal ding man.

Zijn dat buttons aan weerszijde van de spectrum analyzer? En heb je plexiglas gebruikt of is het ander soort kunststof? En kun je daar een beetje fastoenlijk in boren?

Je brengt me wel op bulten ideeën.
Stickervel is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vond stickerbomb wel een speelse/party uitstraling geven en dat is precies waar ik hem voor gebruik. Natuurlijk zou je ook carbon, hout, metaal, beton, camoflage etc. etc. stickerfolie kunnen gebruiken, de mogelijkheden zijn onbeperkt.

Naast de spectrum analyzer zijn inderdaad 2 led drukschakelaars.
Aan de achterkant bij de netsnoer aansluiting zit een "hoofd"schakelaar. Als je die aanzet gaat de voeding, led 's en analyzer aan en als die geen audiosignaal krijgt laat die een klok en datum zien dus een soort van standby stand.
De linker druk schakelaar schakelt al het overige spul in zoals de versterker, bluetooth, usb lader etc. De rechter schakelt tussen bleutooth en Fm radio.

I heb gewoon normaal plexiglas gebruikt van 3mm dik daar is prima in te boren als je het maar rustig aan doet niet te veel druk zet en eerst met 2 of 3 mm boortje voorboren en dan met een speedboor voorzichtig en niet te snel boren.

• arcss
Ik ben daarnet ook begonnen met de behuizing. Het is gemaakt van resten mdf en multiplex die ik had staan.
Aangezien het autoluidsprekers zijn vond ik niks van parameters om een behuizing uit te rekenen.
Deze is nog niet gelijmd, staat gewoon droog in elkaar.

Bedoeling is dat er een arduino fm radio in komt ... maar aangezien mijn elektronische kennis niet zooo groot is zou het wel eens kunnen gebeuren dat het gewoon een aux-in wordt :)

Luidsprekers zullen worden aangedreven door een ta2024 ampje.
Ook komt er een batterij in, al weet ik nog niet welke ik best neem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twizzlerz
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19-02 07:34
Wij zijn hier ook lekker bezig met het bouwen van een kistradio. Het zijn een stel oude speakers icm met een TA2024. Heb even snel een PCB van de Happer kratsafe gemaakt en deze besteld.

De Kist is gebouwd van 18mm MDF. Als bekleding hebben we wat goedkope meubilair bekleding gehaald (wat toch wel een mooi resultaat geeft). Daarnaast een aluminium frame aan de buitenkant om alles een beetje te beschermen.

Nu nog even wachten op een hoop componenten van Aliexpress en dan kan de elektronica er in worden gezet.

Twizzlerz wijzigde deze reactie 25-06-2018 15:29 (0%)
Reden: typo

Acties:
  • +3Henk 'm!

• douwe.nl
Mijn kistje is op de volumeknop na klaar, heeft dit weekend op een tuinfeest dienst gedaan als achtergrondmuziekverzorger. Met veel leuke reacties!

https://tweakers.net/ext/f/xmkceD3GDIyKlF2B7rUXtXN2/thumb.jpg

• Ben-i
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-02 14:47
Is het nou beter als je 2 (breedband) speakers gebruikt om die van elkaar te scheiden bv. door middel van een (luchtdicht) schot plaatsen in een gesloten kist, of kunnen zo ook best alle 2 in dezelfde (luchtdichte) ruimte.
Of is dat alleen nodig als je een gepoorte kist maakt?
Wat is het verschil?

• Hoppa!
Omdat ik voor mijn grote project nog op diverse zaken uit China zit te wachten, nog wat in moet lezen, freubelen moet met de techniek en wat oefening nodig had met hout, maar begonnen aan een simpel projectje.

Mijn dochter wilde graag een eerste radiotje en omdat mijn eerste radio een door mijn vader gemaakte autoradio in een inbouw was, vond ik het wel leuk om iets soortgelijks te doen.

Kistje gekocht bij leukhoutenspeelgoed.nl en de rest had ik nog liggen. Omdat ik op de slaapkamer van mijn dochter wel wil dat het 100% veilig is (en daar gewoon stroomvoorziening is), heb ik gekozen voor alleen netspanning. Gekozen voor de bekende Tristar omvormer met 12v 5a, zodat de autoradio maximaal zo'n 60watt kan geven. Meer dan genoeg.

Paar issues met het design door het schatkist ontwerp:

1. Open handvatten aan de zijkant. Hartstikke handig met tillen, maar met een peuter en een kleuter een garantie dat er dingen in gaan verdwijnen die er niet in thuis horen. Die moet ik dus nog dicht maken op een manier dat je ze wel kunt gebruiken voor tillen, maar niet als propgat. Ik ga twee kleine doosjes maken die ik er in de binnenkant tegenaan plak/schroef.

2. Het kistje werd oorspronkelijk afgesloten door een houten pin. Die heb ik vervangen voor een slot, omdat de kinderen niet bij de elektronica moeten kunnen. Bij hoger volume gaat die constructie natuurlijk resoneren. Ingecalculeerd, nog overwogen om dat te verminderen door de radio en speakers aan de andere kant in te bouwen, maar dat vond ik veel minder mooi. Bovendien een stok achter de deur om hem niet te hard te zetten.

3. De constructie met de sluiting zorgde er voor dat ik de speakergaten niet met de decoupeerzaag kon maken. Die zijn dus grotendeels uitgeboord en met de vijl bijgewerkt. Klerewerk en qua afwerking totaal niet zoals ik had gewild. Gelukkig zie je dat alleen aan de binnenkant.

Verder moet de binnenkant nog bekleed worden met noppenschuim, want hij galmt als een Jodelkampioenschap in de Gotthardtunnel. Voorals als de kist dicht is en hij op de grond staat. Zet ik hem op een tafel dan klinkt hij al een stuk beter. Mogelijk dat het afsluiten van de handvatten daar ook al in gaat helpen. Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo heel veel verstand van, maar trial&error gaat me vast wel ergens brengen....

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19-02 14:25
Gave projecten hierboven!

Mijn kistje heeft sinds kort een beetje problemen met op vol vermogen spelen. Zodra de bass er in komt stopt de muziek. Ook geeoon op de beat van de muziek komt er dus geen geluid uit.

Kan dit een verrotte accu zijn? Die zit er nu al zo'n 7 jaar in gok ik. Of kan het versterkertje het niet meer aan?

don't mind me

• Royenroy
quote:
Pindakaas schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:44:
Gave projecten hierboven!

Mijn kistje heeft sinds kort een beetje problemen met op vol vermogen spelen. Zodra de bass er in komt stopt de muziek. Ook geeoon op de beat van de muziek komt er dus geen geluid uit.

Kan dit een verrotte accu zijn? Die zit er nu al zo'n 7 jaar in gok ik. Of kan het versterkertje het niet meer aan?
Na 7 jaar is een stervende accu waarschijnlijker. Het kan zijn dat de accu de benodigde stroompieken niet meer kan leveren door slijtage, dan valt die inderdaad uit bij hoog volume.

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19-02 14:25
quote:
Royenroy schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:46:
[...]

Na 7 jaar is een stervende accu waarschijnlijker. Het kan zijn dat de accu de benodigde stroompieken niet meer kan leveren door slijtage, dan valt die inderdaad uit bij hoog volume.
Zo'n vermoeden had ik ook inderdaad. Hij moet ook verrassend vaak opgeladen worden de laatste tijd. :+
Ik ga even een nieuwe accu bestellen

don't mind me

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arcss

Testfase van de fm tuner :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoppa!
Langzaamaan druppelen de onderdelen voor mijn project binnen.

Muziekgedeelte wordt verzorgd door een Raspberry met DAC. Ding draait Volumio en wordt versterkt door een TPA3116D2 2x50W. Daarnaast komt er LED-verlichting in, waarbij ik nog twijfel of dat ik die ook aangestuurd wil hebben door een Raspberry, zodat hij als spectrum analyser fungeert. Ik zou daarvoor dan een tweede Pi gebruiken, omdat het me niet lukt om dat op één raspberry voor elkaar te krijgen (iemand tips?).

Ik twijfel alleen enorm over het speaker deel. De kast heeft een binnenafmeting van 48x31x31cm . Zo'n 46 liter dus.

Daar gaat wat verloren door de elektronica (geen accu!, alleen externe voeding), maar de kast is denk ik groot genoeg voor leuke speakers. Autospeakers is het makkelijkst, maar ik ga liever voor wat beters. Ik heb in mijn ontwerp in principe ruimte voor 2 6x9 speakers, of 15cm in het rond.

Ik gebruik overigens 18mm MDF. Wat zouden jullie doen? Het hoeft niet audiofiel, maar wel recht doen aan de kosten die ik er aan electronica in heb zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Hoppa! schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:44:

Muziekgedeelte wordt verzorgd door een Raspberry met DAC. Ding draait Volumio en wordt versterkt door een TPA3116D2 2x50W. Daarnaast komt er LED-verlichting in, waarbij ik nog twijfel of dat ik die ook aangestuurd wil hebben door een Raspberry, zodat hij als spectrum analyser fungeert. Ik zou daarvoor dan een tweede Pi gebruiken, omdat het me niet lukt om dat op één raspberry voor elkaar te krijgen (iemand tips?).

Ik twijfel alleen enorm over het speaker deel. De kast heeft een binnenafmeting van 48x31x31cm . Zo'n 46 liter dus.

Daar gaat wat verloren door de elektronica (geen accu!, alleen externe voeding), maar de kast is denk ik groot genoeg voor leuke speakers. Autospeakers is het makkelijkst, maar ik ga liever voor wat beters. Ik heb in mijn ontwerp in principe ruimte voor 2 6x9 speakers, of 15cm in het rond.

Ik gebruik overigens 18mm MDF. Wat zouden jullie doen? Het hoeft niet audiofiel, maar wel recht doen aan de kosten die ik er aan electronica in heb zitten.
Ik zou denk ik gaan (met mijn niet-audiofiele kennis) voor een sub en 1-2 autospeakers in die ruimte. Dan een 2.1 versterker. Voor spectrum analyzer kun je beter een Arduino nemen, of een kant-en-klare oplossing uit China.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoppa!
quote:
barrymossel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:09:
[...]

Ik zou denk ik gaan (met mijn niet-audiofiele kennis) voor een sub en 1-2 autospeakers in die ruimte. Dan een 2.1 versterker. Voor spectrum analyzer kun je beter een Arduino nemen, of een kant-en-klare oplossing uit China.
Waarom die setup? Is de kist niet groot genoeg voor betere inbouwspeakers? In mijn vorige kistje was ik echt totaal niet tevreden over het geluid van de autospeakers.

Ik heb geprobeerd om wijs te worden uit Winisd, maar daar snap ik echt niets van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marijnsp
quote:
Hoppa! schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:58:
[...]

Waarom die setup? Is de kist niet groot genoeg voor betere inbouwspeakers? In mijn vorige kistje was ik echt totaal niet tevreden over het geluid van de autospeakers.

Ik heb geprobeerd om wijs te worden uit Winisd, maar daar snap ik echt niets van.
Met die afmetingen zou ik gaan voor een halfinator, maar dan moet je wel de tekeningen aanpassen aan het feit dat je 18mm gebruikt in plaats van 12...

Voor de rest is het vrij lastig zonder winisd iets anders dan auto speakers te gebruiken. Tenzij er een kant en klaar plan klaar staat... Hier staat een goede tutorial voor winisd

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Hoppa! schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:58:
[...]

Nou, vooral omdat je zo het frequentiebereik (lees bass) volgens mij wat vergroot. Wat mistte je aan het geluid van de autospeakers?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-02 13:44
quote:
Hoppa! schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:44:

Ik zou op marktplaats een setje kwalitatief goede 2 wegjes kopen.
Voor een paar tientjes is een boel te koop.
Deze ontmantelen en de speakers, crossovers en evt bassreflex poorten hergebruiken voor jouw kist.

Voorkeur hebben speakers van formaatje bookshelf van een redelijk merk.
Dan kom je aardig uit met het volume van je kast, en gaat het vast beter klinken dan een setje autospeakers.

Of een set 70's philips als deze ontmantelen.
2 zwarte philips boxen
€ 30,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoppa!
quote:
ronnie vd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:04:
[...]

Ik zou op marktplaats een setje kwalitatief goede 2 wegjes kopen.
Voor een paar tientjes is een boel te koop.
Deze ontmantelen en de speakers, crossovers en evt bassreflex poorten hergebruiken voor jouw kist.

Voorkeur hebben speakers van formaatje bookshelf van een redelijk merk.
Dan kom je aardig uit met het volume van je kast, en gaat het vast beter klinken dan een setje autospeakers.

Of een set 70's philips als deze ontmantelen.
2 zwarte philips boxen
€ 30,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Dat is inderdaad wel een goede optie. Dit ga ik eens verder onderzoeken, want het lijkt de meest logische manier om afmetingen en speaker op elkaar af te stemmen, zonder met autospeakers te hoeven werken.
quote:
barrymossel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:22:
[...]

Nou, vooral omdat je zo het frequentiebereik (lees bass) volgens mij wat vergroot. Wat mistte je aan het geluid van de autospeakers?
In mijn vorige kist vond ik met name de scheiding tussen de frequentiegebieden erg slecht. Zeker bij een dichte kast wordt het één grote brij. Nu ligt dat aan meer dan alleen de speakers, want ook de demping van de kast is nog niet in orde en de kist is van beuken, niet van MDF. Dat speelt natuurlijk allemaal mee.

Ik ga er nog eens even op studeren.

Bedankt in elk geval voor de ideeën.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronnie vd
Alstublieft 😃

Demping is erg belangrijk. Een kist zonder dempingsmateriaal gaat snel hol klinken.

Ik heb mijn knutsels van binnen bekleed met noppenschuim, heb hier ooit eens een paar van die slaapmatjes gekocht bij de kringloop. Kun je heel wat kisten mee bekleden 😉
De bouwmarkt heeft het ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoppa!
quote:
ronnie vd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:24:
Alstublieft 😃

Demping is erg belangrijk. Een kist zonder dempingsmateriaal gaat snel hol klinken.

Ik heb mijn knutsels van binnen bekleed met noppenschuim, heb hier ooit eens een paar van die slaapmatjes gekocht bij de kringloop. Kun je heel wat kisten mee bekleden 😉
Ik heb het spul nu ook liggen voor in de schatkist-radio (hierboven ergens gepost). Dat zal al wel een verschil gaan maken vermoed ik.

Inmiddels een bod uitgebracht op Marktplaats op een setje boekenplankspeakers. Mooi formaatje woofers en tweeters die ook op de kast komen te liggen dus wat makkelijker in de afwerking dan wanneer ze er meer in liggen (ik ben nog geen held met de decoupeerzaag).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToTheBone
  • Laatst online: 19-02 10:39
quote:
ronnie vd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:24:
Alstublieft 😃

Slaapmatjes is een ander soort schuim (closed cell) dan echt akoestisch dempingsmateriaal (open cell). Het zal vast wel iets doen maar is over het geheel niet erg effectief en eigenlijk niet voor dit doel geschikt.
Verpakkingsschuim geld hetzelfde voor, dat wil je hiervoor eigenlijk niet gebruiken, als is het vast beter dan niets.

https://www.acousticfield...oam-is-not-created-equal/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronnie vd
Interessante site die je aanhaalt.
Toch vindt ik de grafiek onderaan nog niet echt schokkend.

Ik kan je vertellen dat er echt verschil zit tussen geen en wel schuim.
Zonder vulling zijn de speakers niet om aan te horen.

Ongeacht dat ik misschien niet top materiaal gebruik.
We hebben het hier over het algemeen dan ook niet over echte hifi speakers, maar over accoustisch niet de meest elegante ontwerpen.
Alles wat je doet is al gauw een verbetering 😉

Het spul zit nu ook in een set philips mfb541 speakers waarvan het foam volledig was vergaan.....klinken nu prima.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Marijnsp
Nog wat puntjes op de i maar hij klinkt al heerlijk:
http://i65.tinypic.com/2q36m2d.jpg

http://i64.tinypic.com/2ztm0cn.jpg

Marijnsp wijzigde deze reactie 06-07-2018 09:13 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lutkeveld
Wauw, ziet er goed uit!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lutkeveld
De laatste paar maanden ben ik met een huisgenoot bezig geweest om de ultieme versie van de Halfinator te bouwen. Dit houdt in:
-DSP
-Krachtige klasse D versterker
-De premium tweeters (PHT407N)
-18.5V lithium accu
-Bluetooth v4.2 klasse 1 module
-3D geprinte input paneel
-Verwisselbare accu
-Berken multiplex constructie met veel freeswerk voor een enorm sterke constructie
-Zwarte afwerking met tuffcab en een custom aluminium grill met een (nog onbekende) neon kleur.

Best een flinke lijst besef ik me nu :)
De sleutel tot het ontwerp is de printplaat waar ik de laatste tijd aan gewerkt heb. De eerste werkende prototypes zijn klaar en dit zal de eerste speaker zijn met eentje ingebouwd.

Begin van de constructie: hout in stukken en de eerste stukken gefreesd.

Festool frees maakt het werken plezierig

Eerste paar panelen klaar:

Over de helft

Woofer testfit:

We zijn al best ver maar nog niet klaar. Meer foto's volgen binnenkort ;)

• MarcoMan21
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-02 20:26
Hallo,

Nog een vraagje mijn bluetooth geeft een Hoge zoem daar heb ik dus elco voor maar waar kan ik die het beste plaatsen.

Dicht bij me accu voor mijn accusafe
Na mijn accusafe
Op de versterker
Op de bluetooth
Of?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lutkeveld
@MarcoMan21 Je kan het beste een nieuwe verbinding trekken vanaf de accusafe, dan heb je de kleinste kans op ruis.

----------------------------------

Verder gegaan met de halfinator:

• nshdz
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 18-02 13:45
Ik ben momenteel bezig met het realiseren van een kistradio (niet geheel onverwacht natuurlijk :9).
Veel informatie heb ik kunnen vinden in de TS, waarvoor dank.

Mijn plan is om een flightcase met de volgende afmetingen om te bouwen tot een draagbaar audiosysteem:
Buitenafmeting (lxbxh)
40x30x41 cm

https://tweakers.net/ext/f/vGx3UrapyWGAn4GibEeYRc0k/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/7VmB0HF6lz6bMoIV5WWctZAm/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/6dLv0pHtx0sGbZQFFaYJkpJ5/thumb.jpg

De speakers die ik ga gebruiken zijn van MTX, namelijk de RTC693:
http://www.mtxaudio.eu/pr...udio/archives/item/rtc693

https://tweakers.net/ext/f/amfZIInPx1jaGGya7dWnyWIo/thumb.jpg

De speakers hebben de volgende gevoeligheid:
Sensitivity : 94,0 dB/2,83v/1m

Ik heb inmiddels ook de Dayton Audio DCS165-4 6-1/2" aangeschaft:
https://tweakers.net/ext/f/7iue6l9xPWfFxzPfndQowHn0/thumb.jpg

specs: http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-198

Mijn aansluitwensen voor de kistradio zijn:
Amps

Voorkeur:
- BassAmp20
- MaxxAmp20

Als alternatief:
https://nl.aliexpress.com...ss-board/32816531467.html

Audio In:
- Bluetooth (het liefst aptX en > bluetooth 4.0)
Ik heb nog geen idee welk bordje dat moet worden.
Hebben jullie een voorkeur voor een bepaald bordje?

- AUX-signaal ingang
Een simpele 3,5mm input

Voeding:
- Draagbaar, dus een GEL accu van minimaal 7ah.
- Industriële voeding
- Druppellader
- Accusafe!
- Glaszekering

- Eventueel een groundloop isolator, ik wil liever niet met 2 voedingen werken vanwege de draagbaarheid.

- Vandaalbestendige aan/uit-knop
- Bewerkte schotel(paneel)

Ik heb zojuist een soldeerbout aangeschaft, waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat mijn soldeer-kennis 0,0 is. Ik heb wel affiniteit met electro/kabels/audio, maar nooit mijn handen gebrand :+ aan het solderen ervan.
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Soldeerbout/p100238454

Mijn verlanglijst op de website van accusafe ziet er als volgt uit:
BassAmp20 met JST-PH connector
€ 34,99

Maxamp20 met JST-PH connector
€ 29,99

Instelbare Industriële voeding 230V naar 12V 4.2A
€ 24,99

Zwarte Vandalismebestendige Drukschakelaar IP67 Aan/Uit met blauwe 12V LED
€ 15,99

3,5mm connector (Jack) voorgesoldeerd op een JST-PH kabel
€ 5,00

Jackplug naar Jackplug kabel hoge kwaliteit 1.5m
€ 3,99

Inbouw Schotel Zwart 130x90mm Bewerkt
€ 10,99

Kunststof Potmeter Linear 10K gesoldeerd op JST-PH kabel
€ 5,99

Netvoeding Euroconnector type: Eurostekker (IEC)
€ 1,99

Glaszekering 5x20 6.3A
€ 0,50

De How-to's op de website zijn er duidelijk, daar kom ik verder wel uit.
Enkel heb ik nog wel advies nodig bij de aan te schaffen onderdelen.
Kunnen jullie mij vertellen wat ik nog mis?

De benodigde bekabeling en connectoren moet ik nog uit de how-to's filteren

Ik ga vanavond even met accusafe bellen om te vragen of de onderdelen op korte termijn geleverd kunnen worden en of ze het accusafe-bordje nog op voorraad hebben (op de website de accusafe niet meer te koop).

De kist wordt voornamelijk gebruikt tussen het voetballen door en in de kleedkamer.

nshdz wijzigde deze reactie 17-07-2018 12:31 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronnie vd
Deze Ali versterker heeft zowel aux als bt! Omschakelen met een druk op de knop staat in de beschrijving.
TPA3116 Bluetooth Versterker TPA3116D2 2.1 Subwoofer Versterker Digitale Audio Board 50 50 w 100 w Bass HIFI Voor subwoofer Speaker
http://s.aliexpress.com/rymQvUB3?fromSns=Copy to Clipboard
Scheelt nogal tov een max en een bassamp.

Verder zou ik de sub een eigen compartiment geven. Alles in 1 ruimte gaat niet mooi werken.
Evt de kist verstevigen om resonanties tegen te gaan.
Echt luchtdicht zul je de kist niet krijgen vrees ik.
Wellicht tochtband onder de klep.

In plaats van het compartiment voor de sub zou je de auto speakers een eigen ruimte kunnen geven door er een stevige plastic kom achter te lijmen.

Kun je aan de basspeaker rekenen? Misschien is bassreflex een optie.

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-02 21:28
quote:
ronnie vd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:01:
Deze Ali versterker heeft zowel aux als bt! Omschakelen met een druk op de knop staat in de beschrijving.
TPA3116 Bluetooth Versterker TPA3116D2 2.1 Subwoofer Versterker Digitale Audio Board 50 50 w 100 w Bass HIFI Voor subwoofer Speaker
http://s.aliexpress.com/rymQvUB3?fromSns=Copy to Clipboard
Scheelt nogal tov een max en een bassamp.
Dit is hetgene waar ik nu al een hele poos op wacht, een simpele 2.1 versterker met zowel bluetooth als aux waartussen je makkelijk kan switchen. *O*

Denk dat ik voor volgende zomer een nieuwe boombox wil bouwen op basis van mijn eerdere 2.1 ontwerp. De oude was best omslachtig (2 versterkers, los bluetooth bordje etc). Of ik ga een halfinator maken (volg lutkeveld en zoelectronics op de voet), alleen is die build een stuk prijziger.

• ronnie vd
quote:
Terrz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:00:
[...]

Dit is hetgene waar ik nu al een hele poos op wacht, een simpele 2.1 versterker met zowel bluetooth als aux waartussen je makkelijk kan switchen. *O*

Denk dat ik voor volgende zomer een nieuwe boombox wil bouwen op basis van mijn eerdere 2.1 ontwerp. De oude was best omslachtig (2 versterkers, los bluetooth bordje etc). Of ik ga een halfinator maken (volg lutkeveld en zoelectronics op de voet), alleen is die build een stuk prijziger.
Haha alstublieft 😃
Ik probeer altijd zo low budget mogelijk te blijven door gebruik te maken van 2e hands materiaal.
Dat heeft 3 leuke speakers opgeleverd en ik heb 2 collega's geïnspireerd om iets soortgelijks te maken.

Bij mij borrelt ook een 2.1 ontwerp, ik zit te denken om als basis de speakers van een "goede" (voor zover dat bestaat 😇 ) 2.1 home cinema set te gebruiken.

• MarcoMan21
Oke bedankt @lutkeveld Ik heb echter nog een probleem.

Ik wil mijn Raspberry PI Volumio systeem met DAC in mijn krat bouwen maar ik heb hier 2 step down 12v - 5v omvormers liggen echter als ik die gebruik hoor ik enorme ruis in de speakers wanneer er niks op zit aangesloten (Geen RPI) hoor ik geen ruis. iemand een oplossing?

Ben wel erg blij dat het mij gelukt is om via de DAC en een USB dongle zo bluetooth te kunnen ontvangen en afspelen zonder storing / ruis. De kwaliteit mag ik zeker niet over klagen en heeft 50Meter bereik! Doe dat maar eens na met een speaker uit de winkel _/-\o_

Ik snap nog steeds niet dat mensen er een kopen ipv een maken je hebt erzoveel meer mogelijkheden mee en als je het goed aanpakt klinkt het nog harder en mooier ook! 8)7

ik heb een power noise filter gemaakt die werkt goed in het rest van de circuit maar de pi kan ik nog steeds niet zonder ruis op de zelfde accu draaiend krijgen

EDIT: Opgelost! heb een power noise filter gemaakt op 12v en op de 5v lijn. (Condensator met spoel).

MarcoMan21 wijzigde deze reactie 18-07-2018 14:24 (54%)
Reden: toevoeging

• MarcoMan21
ik heb nog 1 probleem. Als ik mijn RPI heb aangesloten op de accu. dan heb ik geen ruis / hum Als ik de jack er in stop dan heb ik enorme ruis / hum. Hoe fix ik dit?

EDIT:
Denk dat het met een groundloop / Aardlus isolator opgelost moet zijn.

MarcoMan21 wijzigde deze reactie 18-07-2018 19:26 (19%)

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True