Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Ben-i schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:53:
[...]

Wellicht heb je dit al gecontroleerd, maar bij Android kun je bij de Bleutooth instellingen van je telefoon per apparaat aangeven of je media geluid en of spraak via Bleutooth wilt afspelen. Misschien staat deze bij jou uit?
Yep staat goed, AUX doet t ook niet, kabeltje ook getest op een andere speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:10
IChaosI schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:20:
[...]

Bedankt voor het meedenken Ronnie!
Heb je misschien ook iets van een schematische weergave van zo'n "y-punt"? ik kan me er nog niet echt een voorstelling van maken namelijk 8)7 . Ik zat ook te denken om in plaats van een Bluetooth-led controller, te switchen naar een RF-led controller. Of gaat dit geen verschil maken?
Ik heb snel even wat op papier geklad :)
De capaciteit kun je ook verkrijgen door meerdere condensatoren parallel te zetten.
Meer dan 4700 is beter zelfs

Y

[ Voor 10% gewijzigd door ronnie vd op 12-04-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
douwe.nl schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:30:
[...]

Yep staat goed, AUX doet t ook niet, kabeltje ook getest op een andere speaker.
Ik had verwacht dat het via aux wel zou werken.

Is je voeding wel goed?
Kun je de voedigsspanning (met en zonder belasting) na meten met een multimeter? Die kosten maar een paar euro bij de action O-)

Hoor je ook geen geluidje als de Bluetooth verbinding wordt gemaakt?

Zeker weten dat alles goed is aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
TechMax schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:47:
Ik ben dus nu ook een behoorlijk grote speaker aan het bouwen, met een 2 weg bassysteem. Ik heb zo'n 12v accu gekocht en de speaker zijn 100w 6 ohm. Ik zat te denken aan een Marquant Mca-200 om zo die 100w speakers te draaien op 12 volt. Is dit een beetje een goed idee?

De speakers zijn van Magnat en 20 jaar oud..

Ik dacht de mca-200 te bridgen om zo een mono uitgang te krijgen aangezien mijn speakers in mono staan door de crossover.
Auto versterkers hebben vaak een erg laag rendement. En een vrij hoge ruststroom.

Een versterker gebaseerd op een ta2024 of een tpa3116d2 is veel goedkoper en hebben een hoger rendement waardoor je accu langer mee gaat.

Bijvoorbeeld:
http://s.aliexpress.com/bAviyqYr

Plaats ook een accusafe, om je accu te beschermen tegen diepontlading.

[ Voor 4% gewijzigd door ronnie vd op 12-04-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
ronnie vd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:42:
[...]

Ik had verwacht dat het via aux wel zou werken.

Is je voeding wel goed?
Kun je de voedigsspanning (met en zonder belasting) na meten met een multimeter? Die kosten maar een paar euro bij de action O-)

Hoor je ook geen geluidje als de Bluetooth verbinding wordt gemaakt?

Zeker weten dat alles goed is aangesloten?
Dat vind ik ook zo vreemd, de input led veranderd ook zodra je de aux aansluit namelijk.

Alles past maar op "1" manier, er is een duidelijk overzicht hoe alles aan te sluiten dus ik ben (vrij) zeker dat dat klopt. tevens een foto naar sure gestuurd waar geen negatief bericht op kwam.

Ik heb geen multimeter, wel een oude laptop voeding van 19V geloof ik, dat slikt hij ook dus die dan maar even proberen denk ik.

De action aandoen is ook prima dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
douwe.nl schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:53:
[...]

Dat vind ik ook zo vreemd, de input led veranderd ook zodra je de aux aansluit namelijk.

Alles past maar op "1" manier, er is een duidelijk overzicht hoe alles aan te sluiten dus ik ben (vrij) zeker dat dat klopt. tevens een foto naar sure gestuurd waar geen negatief bericht op kwam.

Ik heb geen multimeter, wel een oude laptop voeding van 19V geloof ik, dat slikt hij ook dus die dan maar even proberen denk ik.

De action aandoen is ook prima dan :)
Een laptop voeding moet prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:00
ronnie vd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:53:
[...]

Auto versterkers hebben vaak een erg laag rendement. En een vrij hoge ruststroom.

Een versterker gebaseerd op een ta2024 of een tpa3116d2 is veel goedkoper en hebben een hoger rendement waardoor je accu langer mee gaat.

Bijvoorbeeld:
http://s.aliexpress.com/bAviyqYr

Plaats ook een accusafe, om je accu te beschermen tegen diepontlading.
Bedankt voor je bericht! Ik zat zelf ook te denken aan zo'n bordje, maar mijn accu draait op 12v en dan haal je 50w + 50w niet (voor zover ik weet). Daarom heb ik gekozen voor een auto amplifier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
TechMax schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:00:
[...]

Bedankt voor je bericht! Ik zat zelf ook te denken aan zo'n bordje, maar mijn accu draait op 12v en dan haal je 50w + 50w niet (voor zover ik weet). Daarom heb ik gekozen voor een auto amplifier.
Je zou je verbazen hoeveel lawaai je met 2x 15 watt kunt maken. Zeker als de speakers een beetje rendement hebben.
Je zou voor die paar euro het bordje kunnen laten komen en het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
ronnie vd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:03:
[...]

Je zou je verbazen hoeveel lawaai je met 2x 15 watt kunt maken. Zeker als de speakers een beetje rendement hebben.
Je zou voor die paar euro het bordje kunnen laten komen en het eens proberen.
Goed idee, ik vroeg me nog wel af hoe ik mijn speakers hieraan aansluit. Ik heb 2 grote drivers en 1 tweater die allemaal naar de crossover gaan waar een + en - uitkomen die ik normaalgesproken in een mono amp zo zou steken. Maar hoe doe ik dat met stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
TechMax schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:24:
[...]

Goed idee, ik vroeg me nog wel af hoe ik mijn speakers hieraan aansluit. Ik heb 2 grote drivers en 1 tweater die allemaal naar de crossover gaan waar een + en - uitkomen die ik normaalgesproken in een mono amp zo zou steken. Maar hoe doe ik dat met stereo?
Twee crossovers. Je verliest je stereo-effect op het moment dat je ze in een filter aan elkaar knoopt. Omdat je natuurlijk beide outputs wil bewaren op je enkele tweeter moet je dan de highpasses aansluiten op je tweeter.

Of je het verschil van stereo en mono nou echt hoort met een kistradio betwijfel ik overigens wel. De speakers zitten echt heel erg dicht bij elkaar, dat is niet echt vergelijkbaar met bijvoorbeeld een hifi set waarbij meestal de speakers aan beide zijde van de televisie staan.

Als je twee inputs gaat mixen, vergeet dan niet om weerstanden te gebruiken!

[ Voor 4% gewijzigd door Royenroy op 12-04-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
TechMax schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:24:
[...]

Je hebt dus de speakerbezetting en het crossover van 1 zuilspeaker met 2 woofers en 1 tweeter?

Neem dan een mono versterker:
http://s.aliexpress.com/Nbu6niM3
Ben je in 1x klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
Bedankt, denk je dat het veel uitmaakt om toch voor een autoversterker te gaan (ookal slurpt hij meer) omdat je dan op 12v 100w krijgt? Want op 12v krijg je met deze bordjes geen 100w lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:49
TechMax schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:09:
[...]

Bedankt, denk je dat het veel uitmaakt om toch voor een autoversterker te gaan (ookal slurpt hij meer) omdat je dan op 12v 100w krijgt? Want op 12v krijg je met deze bordjes geen 100w lijkt me.
Die 100W output van die autoversertker is ook niet 100% realistisch..... dan zou er 8 ampere per speaker gaan lopen. (100/12=8,33)
Geloof mij, ik heb 4 flinke speakers op 2 Ta2024 versterkers, en als het rendement van de speakers goed is, maakt dit een enorm kabaal. Met een auto versterker is je accu vaak zo leeg... ligt er wel aan wat voor accu je hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
TechMax schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:09:
[...]

Dat krijg je met die autoversterker ook niet ben ik bang. Maar wat je ook kunt doen is een step-up converter gebruiken en je 12V omhoog brengen. Ook een stuk minder zuinig, maar wellicht een paar dB meer. Ik zou persoonlijk gewoon die TPA3118 bestellen en proberen. Ik denk dat je niet ontevreden gaat zijn. Ben je dat wel, dan koop je er nog een step-up converter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
ronnie vd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:56:
[...]

Een laptop voeding moet prima werken.
En dat doet 't :)

Geen idee wat er mis was met de 24v maar dit werkt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
douwe.nl schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:33:
[...]

En dat doet 't :)

Geen idee wat er mis was met de 24v maar dit werkt 8)
Mooi zo!
Brakke voeding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:57
Ik ben van plan te upgraden!

Ik wil gewoon m'n oude kist houden maar in een aparte kist een subwoofer plaatsen.
Ik dacht zelf aan de combinatie BassAmp + Dayton Audio SD215A-88 8" DVC Subwoofer.

Heb wel een vraagje over het aansluiten, klopt mijn tekening op deze manier?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/0HxPxBN.jpg

Daarnaast denk ik om misschien nog een gelijke loodaccu in parallel ernaast te zetten.
Of is het beter om de accu's apart te houden, één voor de Bassamp, één voor de Maxamp?
Had wel iets gelezen over gelijke voltages en nieuwe en oude accu's, maar weet niet of het veel uitmaakt..

Voordeel van parallel lijkt mij dat die op gewoon 1 accusafe kan blijven werken + samen opgeladen kan worden.
En maakt het voor het systeem uit als die ineens dubbel zoveel ampere er doorheen moet spuiten?
Ik gebruik ervoor 1,5mm2 luidspreker kabel. Dus ipv 2-3 A eerder zo'n 5 :)

Mn kist nu bestaat uit:
7,2 Ah Loodaccu
MaxAmp
Pioneer autospiekerts

[ Voor 4% gewijzigd door Phantomic op 15-04-2018 21:15 ]

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
TechMax schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:47:
Ik ben dus nu ook een behoorlijk grote speaker aan het bouwen, met een 2 weg bassysteem. Ik heb zo'n 12v accu gekocht en de speaker zijn 100w 6 ohm. Ik zat te denken aan een Marquant Mca-200 om zo die 100w speakers te draaien op 12 volt. Is dit een beetje een goed idee?

De speakers zijn van Magnat en 20 jaar oud..

Ik dacht de mca-200 te bridgen om zo een mono uitgang te krijgen aangezien mijn speakers in mono staan door de crossover.
Die Marquant MCA-200 haalt geen 100W. En is ook niet te bridgen.

Ik heb er eentje hier staan, het is echt een autoversterker in de meest basis variant. Er zit een enkel TA8210AHQ versterker-IC in.

Op 12v verbruikt hij ook niet meer dan zo'n 3,5A maximaal als het volume zo hard staat dat 'ie net niet vervormd. Komt ongeveer neer op 2x15W hooguit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Phantomic schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:14:
Ik ben van plan te upgraden!

Ik wil gewoon m'n oude kist houden maar in een aparte kist een subwoofer plaatsen.
Ik dacht zelf aan de combinatie BassAmp + Dayton Audio SD215A-88 8" DVC Subwoofer.

Heb wel een vraagje over het aansluiten, klopt mijn tekening op deze manier?

[afbeelding]
Bij die potmeter gaat het niet helemaal goed geloof ik, maar ik denk dat je dat nu ook niet op deze manier hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
Uh @barrymossel nu zit de potmeter aan zo'n jstconnector die dan weer in de amp wordt gedrukt. Kan ik daar gewoon een tweede jst bij aansluiten?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vIO1a9i.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Phantomic schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:27:
Uh @barrymossel nu zit de potmeter aan zo'n jstconnector die dan weer in de amp wordt gedrukt. Kan ik daar gewoon een tweede jst bij aansluiten?
[afbeelding]
Yup!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
Het idee was eigenlijk om dit keer een simpele kist/bouw radio te maken, maar dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hhu6SS/20180419_111430.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/neELMn/20180419_111610.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fxggu7/20180413_232442.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/gep1u7/20180413_232453.jpg

-Industrie Voeding 24V 5A
-TPA3116D2
-2x Pioneer 6x9 TS-a6968 (60W RMS)
-Bluetooth 4.0 Audio Receiver Board
-2x DC-DC Step Down Buck Convertor (1x 24V naar 12V voor Led en Bluetooth board en 1x 24V naar 5 V voor FM module en Vu meter)
-USB oplader
-FM Radio Receiver Module
-15 Level VFD Music Audio Spectrum indicator (VU meter)
-Blauw led strip 12v
-2x rode led druk schakelaars
-2x handvatten
-3 Pin Power in met (hoofd-)schakelaar en zekering.
-...en nog wat klein spul
dit alles ingepakt met MDF en stickerbom folie.

Helaas nog wel last van ruis en storingen dus maar weer van die DCDC convertors B1212s en B0505s besteld, dus daar ga ik later mee aan de slag.

(gefilmd met S6 dus geluidskwaliteit van het filmpje niet echt optimaal, in real life dreunt het best lekker en kan hij hard genoeg om elkaar niet meer te kunnen verstaan >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:43
Heel vet gemaakt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonDalton
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-08 07:58
mijn box eindelijk afgemaakt en ben blij met resultaat gisteren 8 uur(+- 50% Volume) staan draaien op 0.7v.
maar heb een ruis als ik geen geluid afspeel op accu en 230v.

op accu is het amper nog hoorbaar zodra je muziek speelt maar op 230v niet, enige idee waar het in kan zitten?

Ruis oorzaak was te lange 3.5mm jack kabel.
Connector besteld en moet die even inkorten.

bekisting van eikenmeubelhout 1.5cm dik
step-up 12>19v
TDA7492p
setje Pioneer ts-q172c
12v 7.2ah accu
accusafe v3.5
230c>12v voeding
druppellader
12v usb en voltmeter

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/g24W1x/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iCUaTc/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fejW1x/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/c1Qh8c/Whats_App_Image_2018_04_22_at_03_03_18.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gDtfuH/Whats_App_Image_2018_04_22_at_14_25_32.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/k58r1x/Whats_App_Image_2018_04_22_at_14_28_45.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gY10uH/Whats_App_Image_2018_04_22_at_18_39_30.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door DonDalton op 23-04-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
Kan iemand verdere uitleg geven over het berekenen van bassreflex vents en het kiezen van een tuning frequency?

Heb ik het juist dat je in WinISD moet invoeren hoe groot je je kist wil hebben, hoe je hem getuned wil en dan de lengte/grootte pakken die er bij Vents uitkomt?

Of is tunen niet zo makkelijk gezegd als ik nu doe en moet je daar apart nog iets voor hebben?

Ik denk dat ik de kist zo'n 18-20 L maak en wil tunen op 60 Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Phantomic schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:43:
Kan iemand verdere uitleg geven over het berekenen van bassreflex vents en het kiezen van een tuning frequency?

Heb ik het juist dat je in WinISD moet invoeren hoe groot je je kist wil hebben, hoe je hem getuned wil en dan de lengte/grootte pakken die er bij Vents uitkomt?

Of is tunen niet zo makkelijk gezegd als ik nu doe en moet je daar apart nog iets voor hebben?

Ik denk dat ik de kist zo'n 18-20 L maak en wil tunen op 60 Hz.
Heel kort door de bocht klopt het wat je zegt, maar kijk eerst eens hier: https://www.new-line.nl/forum/read/?t=8237

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 18:08
Kan ik ipv mijn fm module een dab+ module inbouwen? Iemand al ervaring mee en met welke module heb je dan ervaring...? Ik heb enorm slechte ontvangst met men fm module daarom zou ik overschakelen naar dab+
Kistradio is voor op de bouwwerf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ghostygod schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 06:33:
Kan ik ipv mijn fm module een dab+ module inbouwen? Iemand al ervaring mee en met welke module heb je dan ervaring...? Ik heb enorm slechte ontvangst met men fm module daarom zou ik overschakelen naar dab+
Kistradio is voor op de bouwwerf.
Dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgaar
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-04 13:55
iemand een idee?
heb mij een box aangeschaft (90watt,8 Ohm 110rms)
maar als ik alles aansluit komt er met moeite geluid uit.ik hoor wel iets maar je moet je oor heel ding bij de box houden voor je iets hoort.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/v1oong1l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fzdm0f.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door sgaar op 29-04-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:43
Ik zie nog geen signaalkabel van de bluetooth module naar de input op de versterker gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgaar
Michel5128 schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:22:
Ik zie nog geen signaalkabel van de bluetooth module naar de input op de versterker gaan?
bedoeld je een kabel van de 'TA" naar een aux-kabel? of van de "TA" naar de witte aansluiting van de bluetooth module?
het eerste heb ik geprobeerd aux kabel naar de "TA" en dan naar mijne gsm maar toen kwam er bijna niks van geluid uit je hoort wel iets maar dat is echt heel stil precies of de versterker (TA) niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
sgaar schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:35:
[...]

bedoeld je een kabel van de 'TA" naar een aux-kabel? of van de "TA" naar de witte aansluiting van de bluetooth module?
het eerste heb ik geprobeerd aux kabel naar de "TA" en dan naar mijne gsm maar toen kwam er bijna niks van geluid uit je hoort wel iets maar dat is echt heel stil precies of de versterker (TA) niet werkt.
Je moet een verbinding maken tussen line out van de mediaspeler (1 van de 2 aansluitingen achterop, staat ergens op de print) en de ingang van de versterker.
Als het goed is zitten de kabels wel bij je printjes.
Zie het bijgevoegde kladje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kUk7Tn3k1DjW5JgeGM8V0Jz2/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
https://www.alibaba.com/p...7.main07.1.3a491986BMGTNE

Heeft er iemand ervaring met deze dab+ module?
Of heeft er iemand een nog betere eventueel...?

Indien dit een goede is, heeft er iemand een schema hoe ik deze kan aansluiten dan aub.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgaar
ronnie vd schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:23:
[...]

Je moet een verbinding maken tussen line out van de mediaspeler (1 van de 2 aansluitingen achterop, staat ergens op de print) en de ingang van de versterker.
Als het goed is zitten de kabels wel bij je printjes.
Zie het bijgevoegde kladje:

[afbeelding]
thanks vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Na lange tijd heb ik de kratradio hobby weer opgepakt. Mijn laatste project ben ik anderhalf jaar geleden begonnen en ben er helaas niet eerder aan toegekomen om deze af te maken.
De radio bestaat uit:
  • Dayton Audio SD215A-88
  • 2 13 cm autospeakers
  • Accusafe
  • 24v industriële voeding
  • 12v 7A Gel accu
  • Bassreflexpoort
  • 2.1 TPA 3116 versterker
Het subwoofer compartiment en de bassreflexpoort zijn berekent om geen overdreven laag te creëren. Over de bassreflexpoort wil ik nog een speakerrooster plaatsen zodat je minder naar binnen kijken.
Het geluid wat eruit komt is echt geweldig. Zuiver met een subtiele doch krachtige kick door de subwoofer. En als ik wat meer laag wil, dan draai ik aan de TPA 3116 en trilt heel de vloer >:)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/imi4pk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/24ovkzo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/n358c4.jpg

Al met al ben ik tot nu toe heel tevreden.
Ik heb alleen een dilemma. Ik zoek nog een mooie manier om de bovenste plaat van de achterkant te gebruiken. Van de versterker die ik nu heb vind ik het lastig om deze mooi te implementeren.
Ik wil graag aan de achterkant een line-in ingang hebben, tezamen met de volume en bas knoppen. Met mijn huidige versterker kan je veel, alleen zit de knop om van gebruiksmodus te wisselen op een ongunstige plek. Als de kist dicht is kan je er niet bij. Daarom wil ik graag een andere versterker.

Ook wil ik nog een voltmeter en 3 on/off switches hebben. Zoals te zien is op de onderste foto heb ik al 2 gaten voor inbouwschotels. Hier ga ik denk ik nog wel op terug komen. Ik heb nog genoeg hout om die achterkant opnieuw te maken.

Een mooie, makkelijke en deftige oplossing vind ik om een dichte versterker in te bouwen aan de achterkant. Zoiets als deze 2.1 versterker lijkt mij wel wat. Alleen beschikt deze niet over bluetooth. Een harde eis is eigenlijk wel dat dit al in de versterker zit. Een eerdere ervaring met een losse bluetooth module die een groundloop veroorzaakte hebben mij huiverig gemaakt.

Mijn droomversterker heeft:
  • 2.1 kanalen en het is mogelijk de bass frequentie aan te passen.
  • Ingebouwde bluetooth en aux.
  • Een werkingsspanning van 12v tot 24v. De 24v is geen harde eis.
  • Een behuizing (geen harde eis)
  • Alle knoppen zitten aan de voorkant
Deze versterker (TPA 3116 2.1) heeft bluetooth en aux. De aux zit weliswaar aan de achterkant, maar dit is prima met een kabeltje te verlengen. De knop om van gebruiksmodus te wisselen zit wel aan de voorkant.

Eventueel zit ik ook nog aan een autoradio te denken. Het voordeel hiervan lijkt mij dat je ook een FM speler erbij krijgt. Het grootste nadeel is natuurlijk dat de batterijduur drastisch minder gaat worden. Nu ik de kist voornamelijk binnen zal blijven gebruiken valt dit nadeel iets kleiner uit.

Een andere leuke optie is dit lcd scherm. Alleen hier is het weer zo, hoe meer componenten hoe meer kans op een groundloop.

Andere ideeën:
Raspberry PI en een LCD scherm
MP3 Module (goedkoop of duurder/duurder) en dat combineren met zo'n dichte versterker. Dan krijg je denk ik wel een erg strakke afwerking.

Om een eventuele groundloop tegen te gaan wil ik dit ook wel eens proberen.
ronnie vd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:33:
Oplossing groundloop:

Optie 2 is de voeding van de mediaspeler galvanisch te scheiden van de voeding van de versterker
Bijvoorbeeld met deze dc dc converter: 12 v in 12 v uit
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F263028214561
Er is ook een 12 naar 5v versie:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F282231180908

Werkt perfect!
Wie kan mij wat tips/ideeën geven. Ik ben een beetje besluiteloos geworden over hoe ik de kist wil afmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Toekan op 01-05-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
  • Laatst online: 24-06 22:58
Beste mensen,

Al een tijdje heb ik problemen met een bluetooth ontvanger van Sure-Hifi. Hierover heb ik gemaild naar ze. Ze vroegen of ik een video van het probleem kon maken, dus dat heb ik gedaan en opgestuurd en vervolgens nooit meer wat van ze gehoord. Nog een bericht er achter aan gestuurd en nog geen antwoord gekregen. Iemand anders dezelfde ervaring met de service van Sure-Hifi?

Het probleem dat ik telkens heb is dat het bordje uit valt bij het opzetten van een verbinding. Dit is de video: YouTube: Corrupt bluetooth module

Ik hoor graag van jullie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgaar
@ronnie vd thanks nu werkt het, nu nog eens een bakje maken voor er alles in te steken en we kunnen een dansje plaseren op de communie van onze zoon.
ben al blij dat dit gelukt is, heb niet veel verstand van zulke dingen, maar ben wel leer gierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MTdgpaXETSqjySDXkso0du2I/thumb.jpg

Ik ben begonnen aan een nieuw kratje . Het oude kratje (staat nog in de OP :+ ) was op aan het raken en ik wilde iets compacters . Meer echt als klusradio.

Ik moet nog iets verzinnen om de voorkant strakker af te werken , zeker de plek waar de radio inzet.

Hoe sluiten jullie 1 speaker trouwens aan ? Heb het nu op 1 kanaal , maar kan de kanalen niet kiezen. Weet ook niet het aantal ohms van de speakers , maar ik meende 8. Versterker is 4-8. Als ik de speaker dan bridge vindt de versterker het volgens mij niet leuk :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
je moet ook de versterker bridgen, niet de speaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Waypoint schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:22:
[afbeelding]

Ik ben begonnen aan een nieuw kratje . Het oude kratje (staat nog in de OP :+ ) was op aan het raken en ik wilde iets compacters . Meer echt als klusradio.

Ik moet nog iets verzinnen om de voorkant strakker af te werken , zeker de plek waar de radio inzet.

Hoe sluiten jullie 1 speaker trouwens aan ? Heb het nu op 1 kanaal , maar kan de kanalen niet kiezen. Weet ook niet het aantal ohms van de speakers , maar ik meende 8. Versterker is 4-8. Als ik de speaker dan bridge vindt de versterker het volgens mij niet leuk :) ?
Ingangssignaal mono maken en speaker op 1 kanaal aansluiten. Zie OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

barrymossel schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:38:
[...]

Ingangssignaal mono maken en speaker op 1 kanaal aansluiten. Zie OP.
Dat kan bij mij niet omdat ik een versterker heb met alles er in gebouwd.
Maakt het dan uit of ik alles op 1 kanaal zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Waypoint schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:24:
[...]

Dat kan bij mij niet omdat ik een versterker heb met alles er in gebouwd.
Maakt het dan uit of ik alles op 1 kanaal zet?
Ja, dan krijg je maar 1 kanaal te horen. Er is genoeg muziek waarbij L en R totaal verschillend zijn.

Ik weet niet wat voor versterker je nu hebt en wat er ingebouwd zit, maar je kunt altijd kijken naar iets in deze trant: https://www.ebay.co.uk/it...-AMP-Module-/292147834128

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

barrymossel schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:46:
[...]

Ja, dan krijg je maar 1 kanaal te horen. Er is genoeg muziek waarbij L en R totaal verschillend zijn.

Ik weet niet wat voor versterker je nu hebt en wat er ingebouwd zit, maar je kunt altijd kijken naar iets in deze trant: https://www.ebay.co.uk/it...-AMP-Module-/292147834128
Het is een gesloten systeem, heb ik bewust voor gekozen zodat het ook beter stof bestendig is . Zou het kwaad kunnen als ik de + of kanaal 1 en de - of kanaal 2 aansluit ? Dan heb ik ook een soort van stereo toch ? Ik kan ook proberen nog een kleine speaker in de zijkant aan te sluiten ala de makita radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
Niemand die en dan+ module ingebouwd heeft hier..?
ghostygod schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:13:
https://www.alibaba.com/p...7.main07.1.3a491986BMGTNE

Heeft er iemand ervaring met deze dab+ module?
Of heeft er iemand een nog betere eventueel...?

Indien dit een goede is, heeft er iemand een schema hoe ik deze kan aansluiten dan aub.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
ghostygod schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:20:

[...]
Ik kan je niet helpen, maar ben wel erg benieuwd naar je ervaring er mee als je hem aanschaft.
Mijn ervaring met die Aliexpress FM modules en mp3/B.T./Fm modules is dat het ontvangst altijd maar matig is, dus ben ik ook wel geïnteresseerd in DAB+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Waypoint schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:51:
[...]

Het is een gesloten systeem, heb ik bewust voor gekozen zodat het ook beter stof bestendig is . Zou het kwaad kunnen als ik de + of kanaal 1 en de - of kanaal 2 aansluit ? Dan heb ik ook een soort van stereo toch ? Ik kan ook proberen nog een kleine speaker in de zijkant aan te sluiten ala de makita radio.
Bij autoradio's zijn de eindversterkers vaak gebrugd.
Deze eindtrappen vinden het niet leuk om belast te worden op de wijze die jij voorstelt.
Probeer het eerst eens met 1 speaker zou ik zeggen, mocht het niet bevallen dan zou je altijd nog een 2e speaker bij kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ben-i schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:46:
[...]

Ik kan je niet helpen, maar ben wel erg benieuwd naar je ervaring er mee als je hem aanschaft.
Mijn ervaring met die Aliexpress FM modules en mp3/B.T./Fm modules is dat het ontvangst altijd maar matig is, dus ben ik ook wel geïnteresseerd in DAB+.
Kunnen we de handelaar niet zo gek krijgen dat hij een paar samples opstuurd })
Ik mis knoppen om de print te bedienen.
Veel info staat er verder ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ghostygod schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:20:

[...]
Vraag het anders hier eens: Het grote DAB+ digitale radio topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond allemaal.
Heb al heel wat topics gelezen over klasse D versterkers en kom er toch niet helemaal aan uit.
Wil namelijk een systeem in mijn caravan bouwen die mee gaat naar festivals.
Welnu de volgende informatie;
Met 2 zonnepanelen op het dak levert het boordnetwerk 28.8 volt.
Ik wil echt hele dikke speakers aansturen,
Laten we zeggen 200watt rms.
Wil natuurlijk via bluetooth kunnen spelen en vrij zuiver geluid hebben.
En het moet hard gaan, heel hard.
Als de zonnepanelen niet werken heb ik 210AH tot beschikking.
Wie kan mij helpen dit te realiseren. Wie kan mij zeggen wat voor componenten ik nodig heb.
Wil er evt wel een vergoeding voor geven voor de juiste hulp.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Als je een gave auto versterker koopt met '200W RMS' ga je echt niet heel veel harder kunnen dan met een simpele klasse D versterker. De meeste kratjes die hier gemaakt worden gaan al harder dan dat je in de praktijk gebruikt.

210Ah (op hoeveel volt?) is echt al idioot veel, daar zou je ook een niet al te zuinig systeem mee aan kunnen sturen. Ook van ruimtegebrek is in een caravan geen sprake, lijkt me. Geen idee wat je budget is, maar blijkbaar heb je wel zin om flink met geld te gaan smijten.

Je kan bijvoorbeeld een Boominator maken, dat is toch wel een van de bekendste ontwerpen van portable audio. Gaat echt veel harder dan je wil en ook nog eens alle kanten op. Er zijn al heel veel mensen die hem gemaakt hebben, daar is echt genoeg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag wel iets kosten maar geen honderden euro's.
Heb 2 12 volt accu's die in serie staan.
Probleem is dat tijdens het laden de spiekspanning 28.8 volt is. Dus zit ook even te kijken wat een geschikte versterker is.
En zoals ik al zei heb ik wel even wat hulp nodig om iets netjes in elkaar te zetten.
Als je een gave auto versterker koopt met '200W RMS' ga je echt niet heel veel harder kunnen dan met een simpele klasse D versterker. De meeste kratjes die hier gemaakt worden gaan al harder dan dat je in de praktijk gebruikt.
Nee weet ik. En 24 volt versterkers uit bijvoorbeeld een vrachtauto of boot zijn echt peperduur, nog niet te spreken over de radio die op 24volt moet werken.
Dus een systeem uit losse componenten leek mij het verstandigste.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Moet het portable zijn (dus met accu) of moet het in de caravan blijven staan? Systemen met een accu worden namelijk gelijk een stuk duurder. Dan moet je gelijk ook accubeveiliging hebben.

Je hebt dus een bron van 28.8V. Er zijn genoeg goedkope versterkers die dat gewoon kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan de TK2050 uit China of een nettere, nieuwere variant. Als je zo'n versterker aan je spanningsbron hangt hoef je alleen nog maar speakers er op aan te sluiten en je kan knallen. Als je nog een autoradio aan wil sluiten kan je net zo goed een DC-DC step-down converter gebruiken; die zijn niet zuinig maar dat zijn autoradio's sowieso niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus een loss TK2050 is dan voldoende voor 2 redelijke maat speakers?
Nee de radio word verwerkt in de caravan dus hoeft niet portable te zijn. (dat is de carnavan immers al :p)
Maar moet er dan nog iets van filters bij gezet worden? Bluetooth module?
Nee wil niet gaan werken met converters. weet dat ik genoeg power aanwezig heb maar voelt een beetje aan als verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:38:
Dus een loss TK2050 is dan voldoende voor 2 redelijke maat speakers?
Nee de radio word verwerkt in de caravan dus hoeft niet portable te zijn. (dat is de carnavan immers al :p)
Maar moet er dan nog iets van filters bij gezet worden? Bluetooth module?
Nee wil niet gaan werken met converters. weet dat ik genoeg power aanwezig heb maar voelt een beetje aan als verspilling.
Ja, ruim voldoende om een enorme herrie te maken. Voor bluetooth zou je bijvoorbeeld zo'n bordje kunnen proberen, of je last hebt van een groundloop verschilt heel erg. Mocht je er last van hebben kan je altijd nog een ground loop isolator kopen. Of je een filter nodig hebt ligt aan welke speakers je gaat maken. Als je heel goed geluid wil hebben kan je een enclosure simuleren en van daaruit iets gaan maken. Ook kun je kiezen voor een bestaand ontwerp, daar zijn er genoeg van online.

Als geluidskwaliteit je niet heel veel uit maakt kan je een setje autospeakers gebruiken. Daar komt al helemaal hard geluid uit (omdat ze heel gevoelig zijn, dus een hoge dB/W/m) maar het zal niet heel laag. Eventueel kan je dan nog een aparte subwoofer bouwen. Dan moet je wel een 2.1 bordje hebben, maar die zijn er genoeg, ook die op 30V draaien.

Het is trouwens niet zo dat als je een DC DC converter gebruikt dat de overige stroom ineens verdwijnt ofzo. Een input van 30V met een output van 5V heeft geen efficiency van ~17%, meer in de richting van 80-90%. Het aantal volt is niet hetzelfde als het aantal watt, gelukkig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat is een hoge dB/W/m? in het geval dat ik bestaande speakers zou willen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:14:
En wat is een hoge dB/W/m? in het geval dat ik bestaande speakers zou willen kopen
Genoeg autospeakers die op Conrad claimen 90+ te halen. De meeste die hier zijn ook ongeveer zo begonnen. Een simpel houten kistje of bierkratje met wat autospeakers er in geknalt. Ik denk dat iedereen die zo'n ding gemaakt heeft wel kan vertellen dat zo'n ding heel veel herrie kan maken, of het nou nog heel mooi klinkt is een tweede.

Als je kiest voor een richting waar je toch meer kwaliteit audio wil dan is het een stuk handiger om een bestaand ontwerp te bouwen. Hier kan je ook weer alle kanten op gaan. Je zal wel vrijwel altijd een filter moeten solderen, maar als je een klein beetje handig bent met een soldeerbout hoeft dat geen probleem te zijn. Paul Carmody ontwerpt veel speakers, bijvoorbeeld recentelijk de Isetta. Die is aan de kleine kant en niet erg gevoelig, dus moet er meer stroom in om hem echt hard te laten gaan. Voordeel van zo'n ontwerp is dat het een 2.1 ontwerp is, die gaan wel een stuk lager dan de doorsnee autospeakers. Je kan ook voor Overnight Sensations (MTM) gaan, en dan een klein stukje extra maken om een versterker op aan te sluiten. Er zijn online genoeg uiteenlopende ontwerpen te vinden, het is nu aan jou om te kiezen welke het beste aansluit op jouw wensen (budget, moeite en formaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Royenroy schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:00:
[...]

Genoeg autospeakers die op Conrad claimen 90+ te halen. De meeste die hier zijn ook ongeveer zo begonnen. Een simpel houten kistje of bierkratje met wat autospeakers er in geknalt. Ik denk dat iedereen die zo'n ding gemaakt heeft wel kan vertellen dat zo'n ding heel veel herrie kan maken, of het nou nog heel mooi klinkt is een tweede.

Als je kiest voor een richting waar je toch meer kwaliteit audio wil dan is het een stuk handiger om een bestaand ontwerp te bouwen. Hier kan je ook weer alle kanten op gaan. Je zal wel vrijwel altijd een filter moeten solderen, maar als je een klein beetje handig bent met een soldeerbout hoeft dat geen probleem te zijn. Paul Carmody ontwerpt veel speakers, bijvoorbeeld recentelijk de Isetta. Die is aan de kleine kant en niet erg gevoelig, dus moet er meer stroom in om hem echt hard te laten gaan.
Zelf heb ik een kist waarbij ik ook de subwoofer gebruik, in combinatie met fullrange speakers die ongeveer dezelfde lage gevoeligheid hebben als de sub (81 dB uit m'n hoofd). Gaat nog best hard en ik zet hem (op 19V) nooit vol open (eerder op 10%). Echter voor bovenstaande toepassing zou ik denk ik gewoon voor de autospeakers in combinatie met de vaak genoemde Dayton sub gaan. Die is redelijk compact te houden en gaat hard genoeg voor een feestje met 50-60 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
barrymossel schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:22:
[...]

Zelf heb ik een kist waarbij ik ook de subwoofer gebruik, in combinatie met fullrange speakers die ongeveer dezelfde lage gevoeligheid hebben als de sub (81 dB uit m'n hoofd). Gaat nog best hard en ik zet hem (op 19V) nooit vol open (eerder op 10%). Echter voor bovenstaande toepassing zou ik denk ik gewoon voor de autospeakers in combinatie met de vaak genoemde Dayton sub gaan. Die is redelijk compact te houden en gaat hard genoeg voor een feestje met 50-60 man.
Of die Voxel (die jij toch ook ooit gemaakt hebt, of tenminste een variatie daarvan). Die staat nog op mijn verlanglijstje. De afgelopen tijd niet meer aan klussen toegekomen. Gaat een stuk lastiger nu ik op een kamer van 8m2 woon. Ook m'n tweede LBVS moet nog een keer afgewerkt worden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-08 07:58
even op 1 meter afstand gemeten voor minuut of 10 gemiddeld 87.6db en piek van 98.7db best netjes en heb versterker dan op 2 stapjes van max volume en telefoon op 90% volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Royenroy schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:49:
[...]

Of die Voxel (die jij toch ook ooit gemaakt hebt, of tenminste een variatie daarvan). Die staat nog op mijn verlanglijstje. De afgelopen tijd niet meer aan klussen toegekomen. Gaat een stuk lastiger nu ik op een kamer van 8m2 woon. Ook m'n tweede LBVS moet nog een keer afgewerkt worden. :X
Daar heb ik ooit een variant op ontworpen. Nooit daadwerkelijk gebouwd. Maar zoiets is wel leuk ja. Alleen denk ik op een festival dat je beter voor wat zwaarder kunt gaan. En dan is die Dayton erg prima en eenvoudig in te zetten. Of bij een groter budget nog wat lompers. Ik heb in het vorige topic toch best wat leuk carnavalskisten gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
ik ben sinds kort in het bezit van een Sure-electronic JAB3-250, dit is een amplifier met ingebouwde DSP.
alles werkt zoals gewenst alleen krijg ik de EEPROM niet geprogrammeerd (=zodat het sigmastudio bestand blijft onthouden bij uitschakelen) bij de ADAU1701 van sure kon je de eeprom programmeren door SW1 (switch) te verschuiven.

bij de JAB3 zit die switch er dus niet waardoor de data in de eeprom niet overschreven word.

op de site van sure staat de manual van de JAB3, deze klopt helaas niet. hierbij is de beschrijving van de ADAU1701 gebruikt.

iemand ervaring met het programmeren van de JAB3 series of tips?

linkjes:
ADAU1701 : http://store3.sure-electr...al-processor-kernel-board
JAB3: http://store3.sure-electr...ID=d6Ws67d8JJYsdsdxy628h0

Afbeeldingslocatie: http://store3.sure-electronics.com/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/a/jab-3-50-9_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/20ubj2c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
maarten30 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:40:
ik ben sinds kort in het bezit van een Sure-electronic JAB3-250, dit is een amplifier met ingebouwde DSP.
alles werkt zoals gewenst alleen krijg ik de EEPROM niet geprogrammeerd (=zodat het sigmastudio bestand blijft onthouden bij uitschakelen) bij de ADAU1701 van sure kon je de eeprom programmeren door SW1 (switch) te verschuiven.

bij de JAB3 zit die switch er dus niet waardoor de data in de eeprom niet overschreven word.

op de site van sure staat de manual van de JAB3, deze klopt helaas niet. hierbij is de beschrijving van de ADAU1701 gebruikt.

iemand ervaring met het programmeren van de JAB3 series of tips?

linkjes:
ADAU1701 : http://store3.sure-electr...al-processor-kernel-board
JAB3: http://store3.sure-electr...ID=d6Ws67d8JJYsdsdxy628h0

[afbeelding]
[afbeelding]
Nu kan ik je niet helpen met je vraag mar wil je er wel een stellen...

Ik ben in de afrondende fase van mij kistradio, deze staat een stukje hier boven.

Ik gebruik een JAB1, kan ik die ADAU1701 hier ook mee gebruiken ? en hoe heb jij deze ervaren ? Is het voor een noob te doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
douwe.nl schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:37:
[...]

Nu kan ik je niet helpen met je vraag mar wil je er wel een stellen...

Ik ben in de afrondende fase van mij kistradio, deze staat een stukje hier boven.

Ik gebruik een JAB1, kan ik die ADAU1701 hier ook mee gebruiken ? en hoe heb jij deze ervaren ? Is het voor een noob te doen ?
De ADAU sluit je gewoon aan tussen de audiobron en de versterker. Dus door de ingebouwde bluetooth zal dit niet gaan werken.
Verder wel tevreden over de ADAU, ik had alleen last van ruis wat blijkbaar door de DAC’s komt die van mindere kwaliteit zijn. Als noobie raadt ik het denk ik niet aan omdat ik wel een tijdje heb gekloot met de programmer(ez-usb) maar zag dat sure nu ook zelf een inline programmer gemaakt heeft. Misschien werkt dat wel meteen vloeiend.

Het is overigens nog gelukt de jab3 te programmeren. Er zitten twee contact holes die kortgesloten moet worden om de eeprom te kunnen programmeren, ze hebben dus geen fysieke switch geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
maarten30 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:04:
[...]

De ADAU sluit je gewoon aan tussen de audiobron en de versterker. Dus door de ingebouwde bluetooth zal dit niet gaan werken.
Verder wel tevreden over de ADAU, ik had alleen last van ruis wat blijkbaar door de DAC’s komt die van mindere kwaliteit zijn. Als noobie raadt ik het denk ik niet aan omdat ik wel een tijdje heb gekloot met de programmer(ez-usb) maar zag dat sure nu ook zelf een inline programmer gemaakt heeft. Misschien werkt dat wel meteen vloeiend.

Het is overigens nog gelukt de jab3 te programmeren. Er zitten twee contact holes die kortgesloten moet worden om de eeprom te kunnen programmeren, ze hebben dus geen fysieke switch geplaatst
Dank voor je reactie, jammer dat het dan niet voor de BT werkt.meten en filteren is dan de weg die ik in moet denk ik.

Ik ben een echte noob wat dat betreft dus ik laat het maar even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen V&A op het forum. Sowieso is de MP link dumpen en vragen daar te communiceren gewoon kansloos en pure spam.

[ Voor 93% gewijzigd door FeaR op 12-05-2018 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Jammer dat je je twee accu's leeg hebt laten lopen, die hadden dat ding nog wat waard gemaakt naast de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 20:12
Ik heb een upgrade setje gekocht voor mijn al bestaande kist radio.

Betreft het volgende;

Breeze audio 2*100 watt
http://s.aliexpress.com/aa6NZjQF?fromSns=Copy to Clipboard

Op dit moment heb ik 2* 7,2A 12V loodaccu er in zitten. De huidige Ta2024 werkt op 12V, de nieuwe amp wou ik op 19 V laten werken. Daarvoor heb ik een step up converter aangeschaft.

http://s.aliexpress.com/r...ns=Kopiëren naar klembord

Voor de bluetooth connectie heb ik deze aangeschaft, huidige kist werkt op dezelfde manier.

http://s.aliexpress.com/j...ns=Kopiëren naar klembord

Nu is mijn vraag, op de converter kun je tevens de Amperage instellen. Nu is de vraag eigenlijk op hoeveel A ik die moet instellen bij een voltage van 19V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
hikhakhok schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:22:
Ik heb een upgrade setje gekocht voor mijn al bestaande kist radio.

Betreft het volgende;

Breeze audio 2*100 watt
http://s.aliexpress.com/aa6NZjQF?fromSns=Copy to Clipboard

Op dit moment heb ik 2* 7,2A 12V loodaccu er in zitten. De huidige Ta2024 werkt op 12V, de nieuwe amp wou ik op 19 V laten werken. Daarvoor heb ik een step up converter aangeschaft.

http://s.aliexpress.com/r...ns=Kopiëren naar klembord

Voor de bluetooth connectie heb ik deze aangeschaft, huidige kist werkt op dezelfde manier.

http://s.aliexpress.com/j...ns=Kopiëren naar klembord

Nu is mijn vraag, op de converter kun je tevens de Amperage instellen. Nu is de vraag eigenlijk op hoeveel A ik die moet instellen bij een voltage van 19V.
Ik zou de stroom op maximaal zetten, anders gaat de stepup begrenzen als je meer vermogen vraagt.

Die carkit heb ik ook in de auto gebouwd......werkt prima als mediaspeler. De belfunctie is niet super.
Is soms wat eigenwijs met connecten met de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
hikhakhok schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:22:
Waarom op 19V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
De versterker kan tot 24 volt. De stepup doet dan 2x de voedingsspanning. Dan is de stroom door de accu ook 2x zo hoog.

Ik vermoedt dus een balans tussen uitgangsvermogen en batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
ronnie vd schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:49:
[...]

Ik zou de stroom op maximaal zetten, anders gaat de stepup begrenzen als je meer vermogen vraagt.

Die carkit heb ik ook in de auto gebouwd......werkt prima als mediaspeler. De belfunctie is niet super.
Is soms wat eigenwijs met connecten met de telefoon.
Dankje!

De tpa3116 werken goed op 19v, net wat meer vermogen en niet opdrijven tot zijn maximum.

Ik hoop dat de ground loop mee valt met die bluetooth ontvanger. Maar zullen we vanzelf zien.

Als ik nou ooit nog een subwoofer wil installeren bijvoorbeeld die Dayton, is het dan gewoon mogelijk om doormiddel van weer een amp de subwoofer aan te sturen door het geluid van de bluetooth ontvanger te splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ground loop is altijd weer een verrassing.
Je kunt alvast een b1212s bij bestellen. Die scheidt de voedingsspanning galvanisch zodat de grond loop wordt onderbroken.

Je zou een y splitter kunnen plaatsen.
Nadeel is dat je dan 2 volume knoppen hebt.

Dan zou ik er een extra volume regelaar voor de splitser plaatsen, zodat je een soort master regelaar krijgt

2017 Universele Auto Audio Versterker Bass RCA Level Remote Volumeknop LC-1 JUN19
http://s.aliexpress.com/Eveq6BVv?fromSns=Copy to Clipboard

[ Voor 21% gewijzigd door ronnie vd op 12-05-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMan21
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-08 11:32
Hallo,

Ik heb een vraag. Momenteel gebruik ik de Maxamp20 maar die levert mij net te weinig vermogen voor mijn speakers kenwood kfc-hq715 280W.

Ik wil het best haalbare geluid er uit krijgen en ook degelijk en sterk spul. Iemand enige idee? owja ik kan nergens de max RMS vinden van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:45
Hallo allemaal,

enkele jaren geleden heb ik een leuke kistje gemaakt om muziek op te luisteren. Vrij simpele set-up met een 7,2 aH gelaccu, een TA2024 en 2 autospeakers in een leuk vierkant mdf kistje. Nu ben ik aan het kijken of ik hier een subwoofertje voor kan maken die ik er bij aan kan schakelen.

Ik wilde een kistje maken met alleen een woofer er in met aan de achterkant een speakeraansluiting. Een volledig passieve subwoofer dus. (afmeting ongeveer 30x30x30)

Daarnaast wilde ik in mijn originele kist een BassAmp20 erbij plaatsen om deze subwoofer aan te sluiten. Het ingangsignaal wil ik dan splitsen en vervolgens mono maken voor de bassamp. Uitgangssignaal met een stekkertje aansluiten op de subwoofer en voila.

Nu mijn vraag:
- Gaat dit (fatsoenlijk) werken? Trekt mijn accu dit eigenlijk wel?
- Ik heb niet zo heel veel verstand van speakers maken en zie dat veel kisten speciaal afgemeten worden voor de woofer die er in komt. Hoe gaat een simpel 30x30x30 kistje met een woofer er in klinken? moet hier bijvoorbeeld nog een bassreflexport in komen? (of hebben jullie eventueel linkjes waar dit wordt uitgelegd voor dummies? _/-\o_ )

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
Pindakaas schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:14:
Nu mijn vraag:
- Gaat dit (fatsoenlijk) werken? Trekt mijn accu dit eigenlijk wel?
- Ik heb niet zo heel veel verstand van speakers maken en zie dat veel kisten speciaal afgemeten worden voor de woofer die er in komt. Hoe gaat een simpel 30x30x30 kistje met een woofer er in klinken? moet hier bijvoorbeeld nog een bassreflexport in komen? (of hebben jullie eventueel linkjes waar dit wordt uitgelegd voor dummies? _/-\o_ )
Ja, je accu trekt het. Geen idee of je ook een voeding intern hebt zitten, maar mocht dat het geval zijn dan is een 6A voeding wel aan te raden. Voor het simuleren van subs kan je WinISD gebruiken. Daar gooi je de parameters in (staan voor je driver gewoon online) en dan kan je zien wat voor een poort je moet gebruiken en welk volume optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:45
Ik heb geen voeding er in zitten dus dat scheelt al weer, daar hoef ik dus geen rekening mee te houden.
ik zag dat programma WinISD al eerder voorbij komen inderdaad en na een paar youtube video's snap ik het nog steeds niet helemaal denk ik.

Ik heb alle parameters ingevuld. Ik heb de maat van mijn (toekomstige) kist ingevuld en de tunings frequentie volgens de fabrikant. Ik krijg dan deze grafiek er uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0kSZEUWqPXmOWh2vJsKUmLpI/medium.jpg

Begrijp ik het goed dat deze subwoofer pas lekker van de grond komt bij 60Hz? En dit is een vented subwoofer. En begrijp ik het goed dat deze subwoofer een "vent" nodig heeft met doorsnee 6,8cm en die 53cm lang is? Dat gaat moeilijk worden in een kistje van 30x30x30 namelijk :P (en wat betekent die end correction?)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
Pindakaas schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:29:
Ik heb geen voeding er in zitten dus dat scheelt al weer, daar hoef ik dus geen rekening mee te houden.
ik zag dat programma WinISD al eerder voorbij komen inderdaad en na een paar youtube video's snap ik het nog steeds niet helemaal denk ik.

Ik heb alle parameters ingevuld. Ik heb de maat van mijn (toekomstige) kist ingevuld en de tunings frequentie volgens de fabrikant. Ik krijg dan deze grafiek er uit.
[afbeelding]

Begrijp ik het goed dat deze subwoofer pas lekker van de grond komt bij 60Hz? En dit is een vented subwoofer. En begrijp ik het goed dat deze subwoofer een "vent" nodig heeft met doorsnee 6,8cm en die 53cm lang is? Dat gaat moeilijk worden in een kistje van 30x30x30 namelijk :P (en wat betekent die end correction?)
kan je verder ook niet helpen met Winisd, maar staan wel in dit topic en het vorige topic een aantal voorbeelden met dezelfde woofer. Misschien kun je daar wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
lutkeveld schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:05:
[...]

Hey jij ook? Volgende week ga ik wat flatpacks laten CNC'en:
[video]

Als je (of anderen die meelezen) interesse hebt kan ik er waarschijnlijk wel wat wat extra maken.

Kan met allerlei elektronica gebruikt worden, maar het is de bedoeling om straks mijn zelfontwikkelde all-in-one module er bij te leveren. Heb er een hele tijd geleden al een update over gegeven en ben er nog steeds druk mee bezig. Er komt veel meer bij kijken dan ik had verwacht maar het eindresultaat mag er (hopelijk :)) wezen straks. Behalve de accu is dat het enige wat je dan nodig zou hebben. Bluetooth, accubeveiliging, DSP en versterker op één printplaat. Huidige revisie heeft wat problemen met de communicatie tussen de microcontroller en bluetooth module. Zodra dat opgelost is komt er een grote update met meer info.
Ziet er wel interresant uit!

Heb je de bass reflex poorten getuned? (aangezien het er uit ziet als een gewoon gat op de tekening)
(Net als bij de normale boominator:)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2wbrfx1.png

Zit zelf momenteel in dubio of ik voor een boominator of halfinator ga.

edit: Ik heb hem laatst even uitgewerkt in solidworks. Mocht je die files willen kan ik ze wel even door sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door [m]engineer op 15-05-2018 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
Zeker met de 20% korting bij Accusafe nu (gaan ze stoppen?) is het best handig om alvast je spullen aan te schaffen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartuz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 18:21
hikhakhok schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:00:
[...]

kan je verder ook niet helpen met Winisd, maar staan wel in dit topic en het vorige topic een aantal voorbeelden met dezelfde woofer. Misschien kun je daar wat mee.
Deze woofer kom je inderdaad regelmatig tegen en er zijn hier op het forum diverse voorbeelden te vinden van de afmetingen. Uit mijn hoofd kom je met een kist van 25L en een baspoort van 33cm en 6cm doorsnee al heel ver.

De WinISD grafiek toont (volgens mij) de 'afrol' van het geluid aan. De woofer heeft een bereik van 31 tot 2,500 Hz. In de door jou gemodelleerde kist haal je die 31hz niet op een lekker volume. In principe haal je 60hz en 40hz op half volume (wat -3db zou moeten zijn).

Wat betreft je baspoort. Je geeft aan dat hij nu heel lang is. Probeer de diameter van je pijp eens wat smaller te maken in WinISD en je zult zien dat de lengte ook korter wordt. Kortere pijp = smallere pijp. Dat kun je niet oneindig blijven doen. Als je bijvoorbeeld op http://www.mh-audio.nl/ReflexBoxCalculator.asp een kist ontwerpt, geven ze aan dat de diameter van je baspijp 1/3 moet zijn van de diameter van je woofer. Anders zou hij kunnen gaan suizen op harde volumes.

Wat anderen hier al zeggen. Deze woofer wordt veel gebruikt. Met een beetje Googlen kom je echt wel ontwerpen tegen die je zo kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
ronnie vd schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 23:05:
Ground loop is altijd weer een verrassing.
Je kunt alvast een b1212s bij bestellen. Die scheidt de voedingsspanning galvanisch zodat de grond loop wordt onderbroken.

Je zou een y splitter kunnen plaatsen.
Nadeel is dat je dan 2 volume knoppen hebt.

Dan zou ik er een extra volume regelaar voor de splitser plaatsen, zodat je een soort master regelaar krijgt

2017 Universele Auto Audio Versterker Bass RCA Level Remote Volumeknop LC-1 JUN19
http://s.aliexpress.com/Eveq6BVv?fromSns=Copy to Clipboard
Ik zat te denken, ik maak nu gebruik van twee Pioneer TS-A6958 4Ohm, maar heb in de auto nog twee JBL GTO938 2Ohm speakers zitten. Als ik deze nou omruil en de 2 GTO938 speakers aansluit op 1 kanaal in serie dus, omdat het 2Ohm speakers zijn wordt dat dan 4 ohm. Houd ik een kanaal over wat ik zou kunnen gebruiken voor een sub. Hier zou dan nog wel een filter achter moeten om de laag alleen door te geven.

Of werkt dat zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bartuz schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:04:
[...]

Deze woofer kom je inderdaad regelmatig tegen en er zijn hier op het forum diverse voorbeelden te vinden van de afmetingen. Uit mijn hoofd kom je met een kist van 25L en een baspoort van 33cm en 6cm doorsnee al heel ver.

De WinISD grafiek toont (volgens mij) de 'afrol' van het geluid aan. De woofer heeft een bereik van 31 tot 2,500 Hz. In de door jou gemodelleerde kist haal je die 31hz niet op een lekker volume. In principe haal je 60hz en 40hz op half volume (wat -3db zou moeten zijn).

Wat betreft je baspoort. Je geeft aan dat hij nu heel lang is. Probeer de diameter van je pijp eens wat smaller te maken in WinISD en je zult zien dat de lengte ook korter wordt. Kortere pijp = smallere pijp. Dat kun je niet oneindig blijven doen. Als je bijvoorbeeld op http://www.mh-audio.nl/ReflexBoxCalculator.asp een kist ontwerpt, geven ze aan dat de diameter van je baspijp 1/3 moet zijn van de diameter van je woofer. Anders zou hij kunnen gaan suizen op harde volumes.

Wat anderen hier al zeggen. Deze woofer wordt veel gebruikt. Met een beetje Googlen kom je echt wel ontwerpen tegen die je zo kunt gebruiken.
En in WinISD kun je ook de port velocity zien. Als deze (uit mijn hoofd) boven de 15 m/s heb je ook last van hoorbare poortruis.

Voor inhoud en poorten zou ik eens kijken in het vorige topic naar de kist van Terrz (zijn laatste revisie ervan) en die van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
hikhakhok schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:59:
[...]

Ik zat te denken, ik maak nu gebruik van twee Pioneer TS-A6958 4Ohm, maar heb in de auto nog twee JBL GTO938 2Ohm speakers zitten. Als ik deze nou omruil en de 2 GTO938 speakers aansluit op 1 kanaal in serie dus, omdat het 2Ohm speakers zijn wordt dat dan 4 ohm. Houd ik een kanaal over wat ik zou kunnen gebruiken voor een sub. Hier zou dan nog wel een filter achter moeten om de laag alleen door te geven.

Of werkt dat zo niet?
Beetje dirty :) maar zou moeten werken inderdaad.
Dan zou ik ook niet moeilijk doen en een passief filter tussen versterker en sub plaatsen.

Zoiets
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F183189655712

[ Voor 6% gewijzigd door ronnie vd op 17-05-2018 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
barrymossel schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:57:
[...]

En in WinISD kun je ook de port velocity zien. Als deze (uit mijn hoofd) boven de 15 m/s heb je ook last van hoorbare poortruis.

Voor inhoud en poorten zou ik eens kijken in het vorige topic naar de kist van Terrz (zijn laatste revisie ervan) en die van mij.
Leuk om te zien dat dit topic weer wat begint te leven zo met het festivalseizoen voor de deur :-). Zit zelf al een tijdje na te denken over een halfinator, maar goed kost toch al snel weer €200 om te bouwen en heb nog zoveel projecten lopen (huis automatisering, carbagerun, vakantie, heg, schutting, tuinhuis :+).

Mijn ontwerp was een 22liter, en 2x 7cm diameter afvoerpijp van ongeveer 25cm lang als basreflex poorten (5cm gaf toch wel poortruis op hoog volume). Ik gebruikte trouwens wel een 45 graden bochtje in de basreflexpoort, anders paste het niet zo mooi. Zie hier mijn post van het ombouwen naar grotere poorten, je ziet links de nieuwe 7cm reflexpoort, rechts de 5cm oude.

[ Voor 11% gewijzigd door Terrz op 17-05-2018 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Terrz schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:39:
[...]

Leuk om te zien dat dit topic weer wat begint te leven zo met het festivalseizoen voor de deur :-). Zit zelf al een tijdje na te denken over een halfinator, maar goed kost toch al snel weer €200 om te bouwen en heb nog zoveel projecten lopen (huis automatisering, carbagerun, vakantie, heg, schutting, tuinhuis :+).

Mijn ontwerp was een 22liter, en 2x 7cm diameter afvoerpijp van ongeveer 25cm lang als basreflex poorten (5cm gaf toch wel poortruis op hoog volume). Ik gebruikte trouwens wel een 45 graden bochtje in de basreflexpoort, anders paste het niet zo mooi. Zie hier mijn post van het ombouwen naar grotere poorten, je ziet links de nieuwe 7cm reflexpoort, rechts de 5cm oude.
#offtopic# Nice ik ook :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartuz
Ben zelf ook met een projectje bezig. Inmiddels flink onderweg en hopelijk klaar voor Defqon volgende maand.

Ben het project begonnen met een aantal wensen:
  • Zowel thuis te gebruiken, als bij festivalletjes. We boeken dan veelal een huisje of caravan in de buurt, dus een accu is niet nodig.
  • Alle bediening en op de voorkant/bovenkant. Thuis zet ik hem in een kast met schuifdeur. Een baspoort aan de achterkant is dan niet zo handig.
  • Beetje laag is wel prettig. De muziek die ik luister is met name elektronisch.
  • Zo min mogelijk draadjes. Ik heb een iPhoneX, dus een 3.5mm aansluiting is sowieso niet echt nodig. ;-)
Uiteindelijk op het volgende uitgekomen:

2 x Dayton Audio ND105-4
2x Dayton Audio ND16FA
MiniDSP Kit (2x IN 4x Out) via marktplaats. Was dan ongeveer even duur als 2 passieve filters en biedt meer mogelijkheden. Leek me ook leuk om eens mee te spelen.
Sure Electronics AA-AB33182 4x100W at 4 Ohm Class D Audio Amplifier Board STA508 (TK2050) Ook via Marktplaats voor een zacht prijsje. Leek me wel makkelijk icm de uitgangen van de MiniDSP. Had niet de behoefte om er een zware voeding aan te hangen. 4x100 gaat echt te hard. Als daar met 12v zo'n 4x25 van overhoudt, kun je nog steeds heel hard.
Sure Electronics AA-AB41136 Bluetooth 4.0 Audio Receiver Board aptX +EDR 12 VDC
En nog wat klein spul, een 12v voeding, een aan uit schakelaar etc.

Vervolgens met WinISD aan de slag gegaan en voor de ND105-4 op 7.2 liter uitgekomen met een 3.5cm pijp van ongeveer 12cm. Dat geeft 50hz met een -3 op 45. Overigens net geen platte response, alles blijft binnen de 1db.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kzqTty/Schermafbeelding_2018_04_18_om_22_14_59.png

De ND16FA heeft voldoende overlap met de ND105, dus dat geeft voldoende speelruimte voor de crossover. Plan is om hem in te stellen op 4500, maar de MiniDSP geeft voldoende mogelijkheden om dat achteraf nog te wijzigen, mocht dat nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cBmF6J/Sketch_Up_Design_Speaker.png

Tekening in SketchUp gemaakt. Hoeft niet, maar achteraf blijkt het altijd nuttig. Bleek me nu ook goed verrekend te hebben. Heb voor 15mm dik mdf gekozen. Achteraf was 12 ook voldoende geweest, maar het voelt nu wel lekker stevig aan. Mdf overigens laten zagen bij de bouwmarkt. Scheelt een boel gedoe en het is in de regel echt tot op de milimeter nauwkeurig.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bMbbDy/EE4_C0_CFD_1097_4_E2_C_9969_4_F979_A813962.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kc7GDy/F7_F785_E3_EF3_B_4_A59_B77_B_B7828_E69_CE6_C.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hJhV6J/1285_DB4_B_7_C0_D_48_DD_9985_8_CACA5372_D1_C.jpg

En een aantal foto's van het beest in aanbouw. Later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
Bartuz schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:35:
Ben zelf ook met een projectje bezig. Inmiddels flink onderweg en hopelijk klaar voor Defqon volgende maand.

Ben het project begonnen met een aantal wensen:
  • Zowel thuis te gebruiken, als bij festivalletjes. We boeken dan veelal een huisje of caravan in de buurt, dus een accu is niet nodig.
  • Alle bediening en op de voorkant/bovenkant. Thuis zet ik hem in een kast met schuifdeur. Een baspoort aan de achterkant is dan niet zo handig.
  • Beetje laag is wel prettig. De muziek die ik luister is met name elektronisch.
  • Zo min mogelijk draadjes. Ik heb een iPhoneX, dus een 3.5mm aansluiting is sowieso niet echt nodig. ;-)
Uiteindelijk op het volgende uitgekomen:

2 x Dayton Audio ND105-4
2x Dayton Audio ND16FA
MiniDSP Kit (2x IN 4x Out) via marktplaats. Was dan ongeveer even duur als 2 passieve filters en biedt meer mogelijkheden. Leek me ook leuk om eens mee te spelen.
Sure Electronics AA-AB33182 4x100W at 4 Ohm Class D Audio Amplifier Board STA508 (TK2050) Ook via Marktplaats voor een zacht prijsje. Leek me wel makkelijk icm de uitgangen van de MiniDSP. Had niet de behoefte om er een zware voeding aan te hangen. 4x100 gaat echt te hard. Als daar met 12v zo'n 4x25 van overhoudt, kun je nog steeds heel hard.
Sure Electronics AA-AB41136 Bluetooth 4.0 Audio Receiver Board aptX +EDR 12 VDC
En nog wat klein spul, een 12v voeding, een aan uit schakelaar etc.

Vervolgens met WinISD aan de slag gegaan en voor de ND105-4 op 7.2 liter uitgekomen met een 3.5cm pijp van ongeveer 12cm. Dat geeft 50hz met een -3 op 45. Overigens net geen platte response, alles blijft binnen de 1db.

[afbeelding]

De ND16FA heeft voldoende overlap met de ND105, dus dat geeft voldoende speelruimte voor de crossover. Plan is om hem in te stellen op 4500, maar de MiniDSP geeft voldoende mogelijkheden om dat achteraf nog te wijzigen, mocht dat nodig zijn.

En een aantal foto's van het beest in aanbouw. Later meer.
Als je maar niet naast mij op de camping staat bij Defqon >:)

Maar ziet er goed uit! Wat zijn de precieze afmetingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/334ryuf.png

Als het goed is is alles dit weekend binnen en kunnen we de maandag lekker hobbyen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bartuz
hikhakhok schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:10:
[...]

Als je maar niet naast mij op de camping staat bij Defqon >:)

Maar ziet er goed uit! Wat zijn de precieze afmetingen?
Wij staan daar op Riviera Beach, een paar km verderop. Ga je nog wel horen. >:)

Het geheel is 60cm breed, 24cm hoog en 21cm diep. Bij voorkeur was ik voor een iets dieper design gegaan, maar hij moet nog in die kast straks. Het is nu in ieder geval niet storend. Daarnaast is hij wel fors, maar niet extreem fors. Er staat wel iets op tafel, zeg maar. :9

Edit: Nog een aantal foto's. Ik heb de hoeken afgerond met een bovenfrees. Dat gaf wel een mooi effect en daar ben ik tevreden over. Daarnaast heb ik in de kist randjes gemaakt, zodat de achterkant straks verzonken ligt. Ook die randjes zijn meegenomen in de calculatie voor de box. ;-)

En dan nog een tip voor mdf werkers. Ik heb uiteindelijk dit spul gebruikt om het mdf te sealen. Met name die afgewerkte randen zijn anders echt sponsen. Dit werkt wel goed. Paar lagen erop, half uurtje wachten en je hebt eigenlijk een soort laagje plastic op je kist liggen. Die kun je vervolgens weer goed schuren.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/m8tz0d/DF6677_B3_3_CDF_4_C47_92_A4_0_FD8_BE066139.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bQdEYy/252_F189_A_BA41_45_DE_8_C2_F_A2_A3525_B8_A2_D.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/guh3RJ/E7_C2120_E_BFEA_460_E_A071_D481_A726_FF0_B.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cqFZYy/DDB8063_F_710_F_43_FB_A53_E_F51617_AFDCF2.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Bartuz op 18-05-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Ziet er netjes uit, maar met 15mm MDF zal die wel flink zwaar worden. Wat ga je gebruiken om te tillen, komen er nog handvaten aan de zijkant oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
Marijnsp schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:26:
[afbeelding]

Als het goed is is alles dit weekend binnen en kunnen we de maandag lekker hobbyen :)
2x Boominator? :D
Bartuz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:05:
[...]

Wij staan daar op Riviera Beach, een paar km verderop. Ga je nog wel horen. >:)

Het geheel is 60cm breed, 24cm hoog en 21cm diep. Bij voorkeur was ik voor een iets dieper design gegaan, maar hij moet nog in die kast straks. Het is nu in ieder geval niet storend. Daarnaast is hij wel fors, maar niet extreem fors. Er staat wel iets op tafel, zeg maar. :9

Edit: Nog een aantal foto's. Ik heb de hoeken afgerond met een bovenfrees. Dat gaf wel een mooi effect en daar ben ik tevreden over. Daarnaast heb ik in de kist randjes gemaakt, zodat de achterkant straks verzonken ligt. Ook die randjes zijn meegenomen in de calculatie voor de box. ;-)

En dan nog een tip voor mdf werkers. Ik heb uiteindelijk dit spul gebruikt om het mdf te sealen. Met name die afgewerkte randen zijn anders echt sponsen. Dit werkt wel goed. Paar lagen erop, half uurtje wachten en je hebt eigenlijk een soort laagje plastic op je kist liggen. Die kun je vervolgens weer goed schuren.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er superstrak uit! Ben erg benieuwd naar hoe die klinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
Terrz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:16:
[...]

2x Boominator? :D

[...]

Ziet er superstrak uit! Ben erg benieuwd naar hoe die klinkt.
Tot nu toe is het plan van niet. Aangezien bij Accusafe de set met de PHT407N niet op voorraad was heb ik via de zaak bij de p-audio distributeur zelf besteld (was nog goedkoper ook). En dan kan je niet aan komen met één setje. Dus of ze gaan in de verkoop, of ze blijven nog even liggen.

Alleen nog even kijken waar ik de filtercomponenten ga halen. Kan namelijk de goede waardes (4.0ohm, 0.30mH niet zo snel ergens vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
Intussen komen de spullen binnen die ik heb besteld. Vandaag de step up, gelijk even aan het meten gegaan natuurlijk.
Hij verhoogd de voltage zoals die zou moeten doen dus dat is prima. Alleen ik had verwacht dat de under voltage protection de stroom helemaal had kortgesloten, maar hij verhoogd alleen de voltage niet meer.
De voltage van de accu blijft hij doorgeven, jammer had gehoopt dat ik hiermee diep ontladen mee had tegen kunnen gaan.

Nu maar gewoon de voltmeter in de gaten blijven houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartuz
Royenroy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:15:
Ziet er netjes uit, maar met 15mm MDF zal die wel flink zwaar worden. Wat ga je gebruiken om te tillen, komen er nog handvaten aan de zijkant oid?
Komt nog een handvat bovenop. Gewoon een handvat van de Ikea, want wat ik eigenlijk wilde, kostte me 50+. Vond ik wat kostbaar worden. Dat handvat heb ik zwart gespoten, maar echt mooi vind ik het nog niet.

En het klopt dat het geheel wat aan de zware kant is, maar tot nu toe vind ik het reuze meevallen. Echt ‘portable’ was toch al nooit de bedoeling, eerder ‘makkelijk vervoerbaar’.

En nog wat foto’s. Kleur is RAL7001 mat.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iKTNo8/C860_A841_99_B4_40_C8_A2_DD_2_EB4813085_B2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/j39j1T/BB4_A5_D7_D_65_E8_46_B8_8062_1808_DD7_D368_D.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iciYvo/C03_D1_AE1_9_C63_40_A4_89_B7_F8_D37_D7_BFE1_B.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dZb3vo/F3_FABD44_A4_F0_437_C_A2_FB_6_DCE93550_C78.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bartuz schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:55:
[...]

Komt nog een handvat bovenop. Gewoon een handvat van de Ikea, want wat ik eigenlijk wilde, kostte me 50+. Vond ik wat kostbaar worden. Dat handvat heb ik zwart gespoten, maar echt mooi vind ik het nog niet.

En het klopt dat het geheel wat aan de zware kant is, maar tot nu toe vind ik het reuze meevallen. Echt ‘portable’ was toch al nooit de bedoeling, eerder ‘makkelijk vervoerbaar’.

En nog wat foto’s. Kleur is RAL7001 mat.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Zelf heb ik er zo een: https://www.banggood.com/...ender-Amps-p-1213455.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartuz
Die heb ik ook nog overwogen n.a.v dit filmpje (https://youtu.be/GpiBcc6eaIc). Sowieso wel enige inspiratie opgedaan uit dit filmpje. ;-) Uiteindelijk vond ik hem toch te fijntjes en wilde ik iets lompers. Het zou wel mijn eerste keus geweest zijn bij een wat kleinere box.

Nog een tweetal foto’s met de speakers gemonteerd. Voetjes eronder, elektronica erin en vlammen maar.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/izDDwT/532803_DB_9_C9_A_455_A_9816_7_D6_ECF877_FC8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/b46oVo/674_F01_FF_5159_4_CEC_839_D_5_AE6_FF1_DC85_A.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Bartuz schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:10:
[...]

Die heb ik ook nog overwogen n.a.v dit filmpje (https://youtu.be/GpiBcc6eaIc). Sowieso wel enige inspiratie opgedaan uit dit filmpje. ;-) Uiteindelijk vond ik hem toch te fijntjes en wilde ik iets lompers. Het zou wel mijn eerste keus geweest zijn bij een wat kleinere box.

Nog een tweetal foto’s met de speakers gemonteerd. Voetjes eronder, elektronica erin en vlammen maar.

[afbeelding]

[afbeelding]
Erg mooi afgewerkt hoor! Gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Ik zat voor de Voxel te kijken naar de Dayton Audio SA70 plate amp die ook vaker werd gebruikt, maar nu zie ik dat die uitverkocht is maar ook alleen maar werkt op 110VAC. Op SoundImport stond er in de beschrijving ook dat die niet geschikt is voor het EU-powergrid. Nogal onhandig dus. Daar zijn natuurlijk omvormers voor maar dat is best onhandig om weer op de kabel te hebben zitten.

Nu ging ik even zoeken naar een alternatief - het originele ontwerp gebruikte een externe Lepai (LP-168HA), maar omwille van het lelijke uiterlijk zoek iets anders - maar blijkbaar is er eigenlijk niet echt een markt voor goedkope plateamps. Heeft er iemand anders suggesties? Anders toch maar gaan voor een externe versterker..

Edit: Deze ziet er best leuk uit om zelf in elkaar te proberen te knutselen.

[ Voor 11% gewijzigd door Royenroy op 20-05-2018 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
hikhakhok schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:33:
Intussen komen de spullen binnen die ik heb besteld. Vandaag de step up, gelijk even aan het meten gegaan natuurlijk.
Hij verhoogd de voltage zoals die zou moeten doen dus dat is prima. Alleen ik had verwacht dat de under voltage protection de stroom helemaal had kortgesloten, maar hij verhoogd alleen de voltage niet meer.
De voltage van de accu blijft hij doorgeven, jammer had gehoopt dat ik hiermee diep ontladen mee had tegen kunnen gaan.

Nu maar gewoon de voltmeter in de gaten blijven houden ;)
Jammer maar het klopt dat een stepup nooit helemaal stopt met doorgeven.
Hij geeft altijd minmaal de voedingsspanning minus 0.2 volt.
Een step up "slingert" als het ware spanning bovenop de voedingsspanning.
Dit doet deze door middel van een pulserende spanning en een spoel en een transistor of fet:
http://www.learnabout-electronics.org/PSU/psu32.php

Dit printje koppelt de accu af als de spanning onder de ingestelde waarde komt:
XH-M609 DC 12 V-36 V Charger Module Voltage OverDischarge Batterij Bescherming Precieze Onderspanningsbeveiliging Module Board
http://s.aliexpress.com/JJ3eQF7F?fromSns=Kopiëren naar klembord
Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste