Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Bij de android app staat het gewoon onder het plaatje/bovenaan bij de info (bij de lijst met aflevering)mell33 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:15:
Dus waar dan precies staat dat?
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Cisco vs Sisko is nogal een verschil, maar goed
[ Voor 4% gewijzigd door WP_Pj op 24-11-2017 21:55 ]
Eat the bugs, live in a pod
The Orville is net als The Big Bang Theory, twee "aanhangers" van Star Trek, waar Star Trek acteurs af en toe een cameootje kunnen maken. Maar ik vind dat wel leuk. Zoals Robert Picardo in The Orville hoop ik stiekem ook een beetje op een William Shatner in Discovery.HMC schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:50:
Ik zie Avery Brooks eerder in The Orville terugkomen, dan in DIS.
De Borg introduceren in Discovery zou theoretisch kunnen. Even terugdenkend aan de wrakstukken die ze in Star Trek: Enterprise op de Noordpool hadden gevonden in deze aflevering: Het is nooit erg duidelijk gemaakt wat met de resterende Borg is gebeurd, noch de technologie en de nanites die daar lagen. Er is zelfs helemaal niet meer over gerept.
Dus in een vergeten situatie waarbij de Discovery om wat voor reden dan ook bij de Noordpool moet zijn en daar ook een stukje Borg technologie oppikt en ook ineens bemanningsleden in drones ziet veranderen is niet geheel ondenkbaar. Maar, net als in Enterprise, om canon te blijven, zal het 'ras' niet geïdentificeerd worden, eerder geëlimineerd zonder dat er een spoor achter blijft. Niet waarschijnlijk, maar ook niet ondenkbaar. Mocht het zover komen, graag even terugblikken op deze gedachtegang van vorig jaar alweer (aangezien Discovery pas in 2018 weer verder gaat).
Your Friendly Neighborhood Moderator
Er zijn er wel wat meer dan alleen Picardo.Snowwie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:28:
[...]
The Orville is net als The Big Bang Theory, twee "aanhangers" van Star Trek, waar Star Trek acteurs af en toe een cameootje kunnen maken. Maar ik vind dat wel leuk. Zoals Robert Picardo in The Orville hoop ik stiekem ook een beetje op een William Shatner in Discovery.
Zijn vrouw is Molly Hagan, First Vorta (DS9)
Penny Johnson, Sisko's vriendin/vrouw (DS9)
Brian George, vader van Bashir (DS9)
Brian Thompson, Die grote breedbek-Klingon in onder andere TNG, en ik vergeet er vast nog een paar.
Edit: Oeps foutje.
[ Voor 3% gewijzigd door HMC op 25-11-2017 12:00 ]
De opnames wel, maar de post-productie nog niet. Er moet nog gesleuteld worden aan de editing, VFX, enz... van de laatste afleveringen. En soms wordt in deze fase duidelijk dat er nog een paar opnames opnieuw gedaan moeten worden.justmike schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:43:
@F_J_K
Ik dacht dat de opnames al ruim voor de eerste uitzending afgerond waren .
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Die wist ik niet. First Vorta? Die "Eris" speelde in de laatste aflevering van seizoen 2 Deep Space 9?HMC schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 06:10:
Er zijn er wel wat meer dan alleen Picardo.
Zijn vrouw is Molly Hagan, First Vorta (DS9)
Die had ik genoemdPenny Johnson, Sisko's vriendin/vrouw (DS9)
Die speelde ook de vader van Raj in The Big Bang Theory, en volgens Wiki heeft ie zelfs ook nog in een aflevering van Voyager gespeeld (in 2000).Brian George, vader van Bashir (DS9)
Hmm....niet herkend.Brian Thompson, Die grote breedbek-Klingon in onder andere TNG, en ik vergeet er vast nog een paar.
Edit: Oeps foutje.
Maar dat zijn eigenlijk ook acteurs die sporadisch in Star Trek voor kwamen, als guest appearance.
Ben benieuwd wat Discovery ons nog gaat brengen op cameo gebied.
Aflevering 2:
- Ook tijdens het rammen blijft de cloak prima werken... een staaltje van technologie die blijkbaar hard achteruit gaat over de jaren (zie je wel vaker bij Star Trek).
- De Klingons winnen, maar besluiten om de compleet weerloze resten van de SF vloot lekker te laten gaan. Resultaat is dat die fijn terug kunnen slaan.
- Ze moeten de kapitein gevangen nemen, dus ze laten een proton torpedo afgaan in het schip?
Aflevering 3:
- Een piloot gaat naar buiten en schiet dan als een raket sneller dan het schip weg. Hoe werkt dat qua physics?
- Een levenslang veroordeelde mag zonder eng toezicht ronddwalen door het schip (zelfs s'nachts inbreken...)
- Star Fleet kiest voor een schip met black op projecten voor een compleet achterlijk beveiligingssysteem.
- Een away missie op een schip waar een ongeluk is met "spores", we doen dat maar zonder ruimte pak aan? Terwijl we in aflevering 1 een kick-ass ruimtepak zagen, dus dat hebben we blijkbaar wel?
- Star Fleet bezuinigt niet op behuizing! De bemanning heeft blijkbaar een kajuit waar Picard blij mee zou zijn.
Aflevering 4
- We gaan een monster voor de eerste keer voeren, dus maken we een klein gaatje in het forcefield (kan immers, zie aflevering 2). Oh nee.. we zetten het forcefield uit en gaan knuffelen?
- Een monster bevat de star map van alle bekende sterren... wat een geweldig toeval! Niet meer, niet minder!
- Een brug van een derelict schip wat duidelijk compleet aan de poeier is geschoten bevat nog genoeg zuurstof?
- Door op het laatste moment te teleporteren leert Lorca de Klingons een les? Hij vernietigt ze, dus wat is de meerwaarde? Niemand om het na te vertellen. Waarom dit risico?
- De burgers vinden het een prima idee om buiten in een regen van brokstukken te gaan juichen? En wat ademen ze eigenlijk op die steenklomp?
Maar het idiootste:
Aflevering 4... het testament. Michael krijgt een prachtige nalatenschap... de telescoop die we in aflevering 1 zagen staan in het schip dat in aflevering 2 in drift wordt verlaten. Wanneer heeft de kapitein het ingepakt? Hoe heeft ze het ding op tijd van het schip gekregen?
Ik weet het, het is Star Trek, maar sommige dingen zijn echt te zot voor woorden en hadden net zo makkelijk kunnen worden opgelost met een iets plausibelere voorstelling.
Ohhhh die gozer.HMC schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 06:10:
Brian Thompson, Die grote breedbek-Klingon in onder andere TNG, en ik vergeet er vast nog een paar.
Heeft die acteur ooit wel eens een ''good guy" karakter gespeeld? In elk film of serie speelt ie wel de bad guy.
En ook een goeie ook, want hij heeft immers de looks van een bad guy.
Alhoewel in TNG was hij een semi-bad guy, even in begin tegen Riker, maar daarna was ie oké
Ja, hij heeft vele toffe rollen gespeeld. Vooral 80's-/90's-spul, vaak B-grade zelfs. Denk een Commando, of zo, met Arnie (kan ik fout hebben, maar dat soort films). Was in mijn kinderjaren een soort idool van me. In TNG was 'ie de perfecte klingon, maar hij heeft ook andere rollen gespeeld in de ST franchise.Snowwie schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:14:
[...]
Ohhhh die gozer.![]()
Heeft die acteur ooit wel eens een ''good guy" karakter gespeeld? In elk film of serie speelt ie wel de bad guy.
En ook een goeie ook, want hij heeft immers de looks van een bad guy.![]()
Alhoewel in TNG was hij een semi-bad guy, even in begin tegen Riker, maar daarna was ie oké![]()
Nu dus in Orville. Ok, het was een keer, maar hij komt vast terug.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die continue WTF momenten heeft tijdens het kijken van deze serieroffeltjes schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:59:
Laat bij de les en pas bij aflevering 4, maar als ik het vergelijk met de Expanse is het wel even fronzen. Hoeveel "suspense of disbelief" momenten zijn er? Ik weet dat het Star Trek is, maar qua plot zijn er wel erg veel "huh?" momenten voor een moderne serie.
Aflevering 2:
- Ook tijdens het rammen blijft de cloak prima werken... een staaltje van technologie die blijkbaar hard achteruit gaat over de jaren (zie je wel vaker bij Star Trek).
- De Klingons winnen, maar besluiten om de compleet weerloze resten van de SF vloot lekker te laten gaan. Resultaat is dat die fijn terug kunnen slaan.
- Ze moeten de kapitein gevangen nemen, dus ze laten een proton torpedo afgaan in het schip?
Aflevering 3:
- Een piloot gaat naar buiten en schiet dan als een raket sneller dan het schip weg. Hoe werkt dat qua physics?
- Een levenslang veroordeelde mag zonder eng toezicht ronddwalen door het schip (zelfs s'nachts inbreken...)
- Star Fleet kiest voor een schip met black op projecten voor een compleet achterlijk beveiligingssysteem.
- Een away missie op een schip waar een ongeluk is met "spores", we doen dat maar zonder ruimte pak aan? Terwijl we in aflevering 1 een kick-ass ruimtepak zagen, dus dat hebben we blijkbaar wel?
- Star Fleet bezuinigt niet op behuizing! De bemanning heeft blijkbaar een kajuit waar Picard blij mee zou zijn.
Aflevering 4
- We gaan een monster voor de eerste keer voeren, dus maken we een klein gaatje in het forcefield (kan immers, zie aflevering 2). Oh nee.. we zetten het forcefield uit en gaan knuffelen?
- Een monster bevat de star map van alle bekende sterren... wat een geweldig toeval! Niet meer, niet minder!
- Een brug van een derelict schip wat duidelijk compleet aan de poeier is geschoten bevat nog genoeg zuurstof?
- Door op het laatste moment te teleporteren leert Lorca de Klingons een les? Hij vernietigt ze, dus wat is de meerwaarde? Niemand om het na te vertellen. Waarom dit risico?
- De burgers vinden het een prima idee om buiten in een regen van brokstukken te gaan juichen? En wat ademen ze eigenlijk op die steenklomp?
Maar het idiootste:
Aflevering 4... het testament. Michael krijgt een prachtige nalatenschap... de telescoop die we in aflevering 1 zagen staan in het schip dat in aflevering 2 in drift wordt verlaten. Wanneer heeft de kapitein het ingepakt? Hoe heeft ze het ding op tijd van het schip gekregen?
Ik weet het, het is Star Trek, maar sommige dingen zijn echt te zot voor woorden en hadden net zo makkelijk kunnen worden opgelost met een iets plausibelere voorstelling.

Viel me ook op dat ze bij die engineer om hem te paaien hem in het rijtje van Wright, Musk en Cochrane wilde opnoemen. Maar Elon Musk past toch niet in het oorspronkelijke ST universum omdat vanaf de jaren '90 de tijdlijn met die van ons niet meer klopt door bv. de Eugenics wars (je weet wel met Kahn enzo) dus daar heeft Tesla nooit bestaan
Ik heb de eerste 8 afleveringen gezien en weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden

Vermakelijk, best wel. Mooie special effects, zeker (al slaat dat "piew piew" van fasers nergens op). Goed verhaal, mwa. Star Trek, mwa.
Het is dat het de zelfde naam heeft en wat verwijzingen maar of ik het echt star trek vind, nee denk het niet. Je lekker veel special effects en actie maar matig verhaal qua diepgang zoals de oude series (iig TOS en TNG) dat hadden.
Als hardcore Trekkie vind ik the Orville zelfs meer Star Trek
Ow en als laatste; als die Klingons gaan praten

En sure, oorlog, nog geen prime directive, ik kan dit donkere wel hebben. Alleen waarom zoveel karakters met de "stupid stick" zijn gemept snap ik niet. Is er niet ééntje tussen die gewoon kan nadenken in plaats van bizarre onnodige risico's te nemen? Hoe hebben de Klingons ooit een rijk kunnen stichten als ze te dom zijn om te poepen?
Dit is niet meer de 80-90, TV series zijn high brow geworden. Ik verwijs maar weer naar "The Expanse"... ook daar is wel eens wat op af te dingen (ongeveer een deus ex machina hoe ze aan hun fregat komen), maar de karakters handelen allemaal logisch en volwassen binnen hun kaders.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Nouja consistent werd het al steeds minder emt Voyager en Enterprise, inc minder diepgang.roffeltjes schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:38:
Star Trek en diepgang was niet iets waar ik aan moet denken, maar wel een consistent universum.
Maar bij TOS en TNG zit zeker wel diepgang. Niet zozeer technisch maar vooral moreel en ethisch, zo'n beetje elk maatschappelijk denkbaar onderwerp van de afgelopen jaren zit er wel in
Ik denk dat ie dat wel wist, maar indirect aangeeft dat we hier in het StarTrek Discovery topic niet teveel moeten afwijken naar andere series en het een beetje ontopic houden.
Eigenlijk zou je dan het volgende topic moeten suggereren:
"Het Grote Algemene Science Fiction Topic". Daar kun je gezellig leuteren over ALLE sci-fi series en over doemscenario's, voorspellingen, what ifs...etc.
Iemand voorstander daarvan?
Dan houden we de individuele topics ook daadwerkelijk ontopic, want nu gaat alles door elkaar heen.
Holy moly!
* HMC verhuist.
Nop, wist ik niet...eerder deze week nog naar gezocht. Fail van mijn kantSnowwie schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:52:
[...]
Ik denk dat ie dat wel wist, maar indirect aangeeft dat we hier in het StarTrek Discovery topic niet teveel moeten afwijken naar andere series en het een beetje ontopic houden.

[ Voor 45% gewijzigd door HMC op 26-11-2017 17:57 ]
Verwijderd
Dat heb ik ook overwogen, toen toch maar even gedownload. Leuke serie zonder meer, maar echt niet het mythische wat men er van maakt om Discovery naar beneden te trekken. Twee hele verschillende series.
Voyager was moreel-ethisch hetzelfde laken een pak als TNG en qua verhaal misschien iets sterker omdat er een rode draad in zat. Grootste probleem was dat ik de cast niet zo prettig vond, aleen Janeway, Tuvok en Seven kon ik wel pruimen, de rest werkte een beetje op mijn zenuwen. Net zoals je bij TNG met je tenen krom ging met Wesley en Troy.sapphire schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:43:
[...]
Nouja consistent werd het al steeds minder emt Voyager en Enterprise, inc minder diepgang.
Maar bij TOS en TNG zit zeker wel diepgang. Niet zozeer technisch maar vooral moreel en ethisch, zo'n beetje elk maatschappelijk denkbaar onderwerp van de afgelopen jaren zit er wel in
Enterprise ben ik nooit ver mee gekomen, maar het voelde meer Trek dan dit.

Over smaak valt niet te twisten.
Verwijderd
Dat was al in Voyager dat die toevallig eventjes werd "vergeten" (Future's end). De hele computer revolutie van de jaren 90 werd er bij de nekharen bijgesleept, terwijl volgens Trek lore de Eugenics Wars rond die tijdstip ook speelde. Janeway zou er koppijn van krijgen . . .sapphire schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:28:
Viel me ook op dat ze bij die engineer om hem te paaien hem in het rijtje van Wright, Musk en Cochrane wilde opnoemen. Maar Elon Musk past toch niet in het oorspronkelijke ST universum omdat vanaf de jaren '90 de tijdlijn met die van ons niet meer klopt door bv. de Eugenics wars (je weet wel met Kahn enzo) dus daar heeft Tesla nooit bestaan

roffeltjes schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:02:
qua verhaal misschien iets sterker omdat er een rode draad in zat.

Vreselijk oneens. En dan al dat jatwerk waar ze gewoon hele verhaallijnen belachelijk maken. Ik trek dat slecht. Borg in TNG en DS9 doodeng, in VOY gedegradeerd tot lachertje.

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Indeed. STD it is!
Het introduceren zou sowieso al kunnen vanwege de gebeurtenissen uit First Contact. Daar zijn aardig wat drones door de ruimte geslingerd. Maar dat is dus zoals je zegt extreem listig als ze de Star Trek tijdlijn willen respecteren.Snowwie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:28:
[...]
The Orville is net als The Big Bang Theory, twee "aanhangers" van Star Trek, waar Star Trek acteurs af en toe een cameootje kunnen maken. Maar ik vind dat wel leuk. Zoals Robert Picardo in The Orville hoop ik stiekem ook een beetje op een William Shatner in Discovery.
De Borg introduceren in Discovery zou theoretisch kunnen. Even terugdenkend aan de wrakstukken die ze in Star Trek: Enterprise op de Noordpool hadden gevonden in deze aflevering: Het is nooit erg duidelijk gemaakt wat met de resterende Borg is gebeurd, noch de technologie en de nanites die daar lagen. Er is zelfs helemaal niet meer over gerept.
Dus in een vergeten situatie waarbij de Discovery om wat voor reden dan ook bij de Noordpool moet zijn en daar ook een stukje Borg technologie oppikt en ook ineens bemanningsleden in drones ziet veranderen is niet geheel ondenkbaar. Maar, net als in Enterprise, om canon te blijven, zal het 'ras' niet geïdentificeerd worden, eerder geëlimineerd zonder dat er een spoor achter blijft. Niet waarschijnlijk, maar ook niet ondenkbaar. Mocht het zover komen, graag even terugblikken op deze gedachtegang van vorig jaar alweer (aangezien Discovery pas in 2018 weer verder gaat).
Maar goed. Het zou mij ook niet verbazen als ze daar totaal schijt aan hebben. Naar mijn idee nemen ze de franchise sowieso al niet al te serieus dus als ze het idee hebben dat dat de kijkcijfers omhoog zal krikken dan zullen ze het vast niet nalaten, vrees ik.
[ Voor 84% gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 27-11-2017 03:09 ]
Dat deden ze in Enterprise eigenlijk ook al niet. Waarom had Picard geen documentatie over die cyborgs die gevonden waren op de noordpool een paar eeuwen eerder? En Picard zelf, die ALTIJD luistert naar de raad van Guinan, gaat toch even lekker op onderzoek uit, nadat ze nadrukkelijk had gezegd "wegwezen hier". En waarom had hij niet de 'guide' van Q kunnen accepteren? Als Q hen dood had willen hebben had ie dat gelijk al kunnen doen. Wat zegt die vervolgens tegen Q: "You are by definition part of our charter", maar weigert een aanbod van een wezen dat een god status heeft om hen te begeleiden naar een beeldvorming van de toekomst. Sorry, maar op dat moment vond ik Picard heel erg naïef.VOODOO_WILLIE schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:13:
Maar goed. Het zou mij ook niet verbazen als ze daar totaal schijt aan hebben. Naar mijn idee nemen ze de franchise sowieso al niet al te serieus dus als ze het idee hebben dat dat de kijkcijfers omhoog zal krikken dan zullen ze het vast niet nalaten, vrees ik.
Overigens wat betreft de Borg op de noordpool, daar zit ook een paradox in. Kijk, dankzij Picard belanden die brokstukken daar op de noordpool. In datzelfde jaar 2063 stuurde de Borg een signaal naar de Delta Quadrant met de coordinaten van de aarde. Maar het was Picard zelf die al eerder in contact is geweest met de Borg en er voor heeft gezorgd dat die brokstukken daar terecht zijn gekomen. Kip-Ei principe.
De Borg kunnen eventueel nog terugkomen in Discovery, maar ik denk het niet, omdat ik gelezen heb bij de aflevering Regeneration van Star Trek Enterprise, dat dat de laatste keer was dat de Borg gebruikt zouden worden. Maar ja, net wat Voodoo Willie hierboven zegt, het kan ook zijn dat ze daar 'schijt' aan hebben en toch een stukje Borg in Star Trek Discovery doen. Die Spore drive die hen nu naar een onbekende plek heeft gebracht, misschien is dat wel in het delta quadrant en komen ze daar een 22e eeuwse versie van de Borg tegen, ontstaat er een gevecht, moeten ze via allerlei omwegen de spore drive weer weten te heractiveren en door die aanpassingen worden hun korte termijn geheugen gewist.....nou ja, je kunt alle kanten op.
Cunning linguist.
Dit kan ik echt niet uitstaan. Het is een ontwikkelde taal. Hij kan uitgesproken worden zonder te klinken alsof je onderkaak gebroken is en je een torpedo hebt gekopt.sapphire schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:28:
Ow en als laatste; als die Klingons gaan pratenKlinkt echt zo graag en duf, dan nog liever een Martok die meer Engels sprak maar als ze Klingon spraken klonk het iig wel echt krachtig. Dit lijkt meer op langzaam braken ofzo
Verder dat iedereen zo ontzettend highschool prototype is.
De sterke vrouw, de boze kapitein, het domme gepeste meisje. En al die keuzes die door een emotioneel labiel 12 jarig kind gemaakt lijken te zijn.
Ik kan voyager prima kijken, dus ik kan best wat tergende scenes aan, maar dit is echt niet af te kijken voor mij helaas.
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Bij dat "momentje" van Picard zat ik hier ook echt te facepalmen en m'n haren uit m'n hoofd te trekken. Onbegrijpelijk gewoon en volgens mij ook het allerdomste wat een captain ooit in ST heeft gedaan. (Tezamen trouwens met het verbond dat Janeway met de Borg sloot.) The Borg had op een stuk minder duffe manier geïntroduceerd kunnen worden.Snowwie schreef op maandag 27 november 2017 @ 04:55:
[...]
Dat deden ze in Enterprise eigenlijk ook al niet. Waarom had Picard geen documentatie over die cyborgs die gevonden waren op de noordpool een paar eeuwen eerder? En Picard zelf, die ALTIJD luistert naar de raad van Guinan, gaat toch even lekker op onderzoek uit, nadat ze nadrukkelijk had gezegd "wegwezen hier". En waarom had hij niet de 'guide' van Q kunnen accepteren? Als Q hen dood had willen hebben had ie dat gelijk al kunnen doen. Wat zegt die vervolgens tegen Q: "You are by definition part of our charter", maar weigert een aanbod van een wezen dat een god status heeft om hen te begeleiden naar een beeldvorming van de toekomst. Sorry, maar op dat moment vond ik Picard heel erg naïef.
Overigens wat betreft de Borg op de noordpool, daar zit ook een paradox in. Kijk, dankzij Picard belanden die brokstukken daar op de noordpool. In datzelfde jaar 2063 stuurde de Borg een signaal naar de Delta Quadrant met de coordinaten van de aarde. Maar het was Picard zelf die al eerder in contact is geweest met de Borg en er voor heeft gezorgd dat die brokstukken daar terecht zijn gekomen. Kip-Ei principe.
De Borg kunnen eventueel nog terugkomen in Discovery, maar ik denk het niet, omdat ik gelezen heb bij de aflevering Regeneration van Star Trek Enterprise, dat dat de laatste keer was dat de Borg gebruikt zouden worden. Maar ja, net wat Voodoo Willie hierboven zegt, het kan ook zijn dat ze daar 'schijt' aan hebben en toch een stukje Borg in Star Trek Discovery doen. Die Spore drive die hen nu naar een onbekende plek heeft gebracht, misschien is dat wel in het delta quadrant en komen ze daar een 22e eeuwse versie van de Borg tegen, ontstaat er een gevecht, moeten ze via allerlei omwegen de spore drive weer weten te heractiveren en door die aanpassingen worden hun korte termijn geheugen gewist.....nou ja, je kunt alle kanten op.
Consistentie i.c.m. tijdreizen is altijd een probleem. Maar daar hebben ze dan ook een goede verklaringen voor bedacht: temporal paradox en causality loop
Wat betreft Discovery in een alternatief universum zijn de mogelijkheden uiteraard eindeloos. M.b.t. The Borg was dat vrijwel mijn gedachte. Volgens de verhalen uit de rest van de serie zijn ze er al een aardig tijdje maar was het Collective lang niet altijd zo machtig en zeker niet zo groot.
Maar dat is dus gebaseerd op de "bestaande" tijdlijn in het "huidige" universum. Zodra er een alternatief universum en/of een andere tijdlijn om de hoek komt kijken dan kan natuurlijk iedere vorm van logica (en consistentie) het raam uit.
Het zou mij niks verbazen als ze te maken krijgen met een echt primitieve Borg. Zelfs al hebben "ze" gezegd dat de Borg niet zou terugkeren dan nog was het de oude kliek die dat gezegd heeft. Sowieso zullen die Borg er dan ook wel heel anders uitzien net als de Klingons. Ik meen me te herinneren dat dat mede te maken had met de rechten op de kleding etc. dus als dat klopt dan zal dat met de Borg sowieso niet anders zijn, lijkt me. Uitgaande van die complete vrijheid zou het zelfs kunnen zijn dat ze "het ontstaan" van de Borg gaan behandelen.
Alles is sowieso speculatie in het geval van een alternatief universum maar aangezien de focus toch op de hele Klingon war zou komen te liggen dus je zou verwachten dat ze vooral daarmee bezig gaan. Waar dan echter een alternatieve universum ineens voor nodig is, is mij dan weer een raadsel. Het kan zomaar een klein uitstapje zijn natuurlijk (welke beeindigd wordt in de vervolgaflevering) maar die cliffhanger gaf wel een flink "Voyager-gevoel". Wellicht hebben ze de intentie van de serie aangepast n.a.v. kritiek op de Klingons en de eentonigheid maar daar is geen concrete aanwijzing voor, voor zover ik weet.
Hun missie, wat betreft het in het ongewisse laten van de kijkers, is dus in ieder geval geslaagd. Nog een aardig tijdje geduld en we zullen het gaan zien
Tja ... identity politics, dumbing down en eenheidsworst. Meelopen met de hype. Dat is toch wat het massapubliek wil zien? Jammer genoeg hebben ze zich daar dus ook bij ST door laten leiden.hexta schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:42:
[...]
Dit kan ik echt niet uitstaan. Het is een ontwikkelde taal. Hij kan uitgesproken worden zonder te klinken alsof je onderkaak gebroken is en je een torpedo hebt gekopt.
Verder dat iedereen zo ontzettend highschool prototype is.
De sterke vrouw, de boze kapitein, het domme gepeste meisje. En al die keuzes die door een emotioneel labiel 12 jarig kind gemaakt lijken te zijn.
Ik kan voyager prima kijken, dus ik kan best wat tergende scenes aan, maar dit is echt niet af te kijken voor mij helaas.
Het werd hier ontkend maar STD draait hoofdzakelijk om identity politics (of zoals hier gezegd: het hoge SJW-gehalte). Als je daaraan twijfelt dan moet je dit maar eens een stuk kijken:
YouTube: Star Trek | 2016 Comic Con Full Panel (William Shatner, Scott Bakula...
Het is geen panel van STD-lui maar de "moderator" is Bryan Fuller, de co-creator van STD. Die laat even goed merken, met z'n irritante gedram, waar STD nou eigenlijk vooral om draait.
Iedereen zit daar voor z'n lol en Fuller loopt maar te drammen over "identity and diversity" terwijl het wel duidelijk is dat de acteurs het daar eigenlijk helemaal niet over willen hebben. Maar om even Fuller te citeren uit die video: "The freaks have to unite". Dat zegt op zich al genoeg lijkt me.
Overigens vraag ik me daarbij wel af of het vertrek van Fuller ons nou heeft behoed voor een nog ergere dosis, of dat juist het tegenovergestelde waar is, of dat het geen moer uit heeft gemaakt. Zijn vervanger lijkt me namelijk van hetzelfde laken en pak.
[ Voor 18% gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 28-11-2017 04:08 ]
Dus als er iemand is die de originele StarTrek genen zal proberen te beschermen is hij het wel.
Maar ze kunnen met STD niet een quasi kopie van TNG of Voyager maken want dat zal niemand pikken.
Nieuwe tijden, nieuwe inzichten en ideeën en trouwens de discussie hierover is bij de start van TNG en Voyager ook net zo gevoerd.
Dus accepteren dat het niet blijft stilstaan en geen kopie van het verleden wordt maar wel anders en aangepast aan de huidige CGI technieken en wensen van de kijkers óf gewoon niet meer kijken.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Waarom zegt iedereen dat? Heeft hij dat zelf ook gezegd of heeft hij dat ergens mee bewezen? Het is in mijn ogen een nogal grote aanname dat hij, omdat hij toevallig zoon van is en betrokken is geweest bij eerdere series, nu ineens gaat zorgen dat het sowieso een 'echte' Star Trek blijft.snah001 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:28:
Niet vergeten, zoals eerder geschreven, dat de zoon van Gene Roddenberry mede producer is van STD.
Dus als er iemand is die de originele StarTrek genen zal proberen te beschermen is hij het wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh dat is mooi, back to 'daddy's Star Trek'?Bart ® schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:44:
Ze zitten niet in de delta quadrant, ze zitten in de mirror universe.
Want Discovery is al een mirror universe op zichzelf.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Zou mooi zijn, misschien kunnen we de mislukte Klingons en de Spore Drive achter ons laten en doen alsof het nooit gebeurd is.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:33:
Zomaar een hypothese; net onder de douche bedacht: wat nu als blijkt dat we in de afleveringen tot nu toe eigenlijk in de mirroruniverse (of een andere alternatieve realiteit) zaten en na het incident van de cliffhanger pas in de "prime universe" terecht zijn gekomen?
De Federation bestaat niet in de mirror universe. In plaats daarvan is er de Terran Empire. Gezien we al referenties naar de Federation zijn tegengekomen, is het duidelijk dat de serie tot nu toe niet in de mirror universe plaats heeft gevonden.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:33:
Zomaar een hypothese; net onder de douche bedacht: wat nu als blijkt dat we in de afleveringen tot nu toe eigenlijk in de mirroruniverse (of een andere alternatieve realiteit) zaten en na het incident van de cliffhanger pas in de "prime universe" terecht zijn gekomen?
Klinkt vergelijkbaar met dat Michael wakker schrikt en alle afleveringen tot nu toe een droom waren...Heroic_Nonsense schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:33:
De familie Roddenberg heeft de rechten op StarTrek dus zonder hun doen ze niks en als je goed naar de docu over Gene Roddenberry en die van zijn zoon hebt gekeken dan is helemaal duidelijk dat ze de z.g. "geest" van StarTrek absoluut willen bewaren. Echter aan vernieuwing en hedendaagse tijd is om commerciële redenen (kijkcijfers) niet omheen te komen maar binnen de grenzen die de familie Roddenberg hieraan stelt.Gonadan schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:37:
[...]
Waarom zegt iedereen dat? Heeft hij dat zelf ook gezegd of heeft hij dat ergens mee bewezen? Het is in mijn ogen een nogal grote aanname dat hij, omdat hij toevallig zoon van is en betrokken is geweest bij eerdere series, nu ineens gaat zorgen dat het sowieso een 'echte' Star Trek blijft.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
En wat als het nu een ander parallel universum was? Dat 'mirror' ding was niet de enige die bestaat.Rannasha schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:41:
De Federation bestaat niet in de mirror universe. In plaats daarvan is er de Terran Empire. Gezien we al referenties naar de Federation zijn tegengekomen, is het duidelijk dat de serie tot nu toe niet in de mirror universe plaats heeft gevonden.
[ Voor 116% gewijzigd door Gonadan op 30-11-2017 14:48 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Your Friendly Neighborhood Moderator
Dat zegt niks. Kinderen willen nog weleens een eigen draai geven aan die "geest" van de vader.snah001 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:36:
[...]
De familie Roddenberg heeft de rechten op StarTrek dus zonder hun doen ze niks en als je goed naar de docu over Gene Roddenberry en die van zijn zoon hebt gekeken dan is helemaal duidelijk dat ze de z.g. "geest" van StarTrek absoluut willen bewaren. Echter aan vernieuwing en hedendaagse tijd is om commerciële redenen (kijkcijfers) niet omheen te komen maar binnen de grenzen die de familie Roddenberg hieraan stelt.
Je gaat ervan uit dat ze in het "echte" universum zitten. In een alternatief universum vliegen alle continuiteitsregels de deur uit omdat er eindeloos veel scenario's mogelijk zijn.Jorgen schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:04:
Voor wat betreft het ontstaan van de Borg, zitten ze veel te laat in de timeline. Guinan is geboren vóór de 19e eeuw en ontmoette Picard aan het einde van diezelfde eeuw. Haar thuiswereld was toen al door de Borg geassimileerd. Een ontstaan van de Borg zou dus eeuwen vóór Discovery moeten plaatsvinden.
Zekers maar die gooien ook hun eigen (franchisegever) ruiten echt niet in.VOODOO_WILLIE schreef op zondag 3 december 2017 @ 02:28:
Dat zegt niks. Kinderen willen nog weleens een eigen draai geven aan die "geest" van de vader.
Gene Roddenberry was tot vlak voor zijn dood regelmatig op de set van TNG te vinden maar kon toen ook al niet 100% zijn wil opleggen want die vrijheden hadden de franchisenemers toen ook al en dat is maar goed ook.
Nu niet anders het geval en de producers moeten dus 3 heren dienen:
1. hun opdrachtgever CBS
2. Kijkcijfers moeten hoog genoeg zijn om voortzetting commercieel te rechtvaardigen
3. Geest van Roddenberry bewaken waarvoor zijn zoon in de productie zit.
Dus als fan kun je wel van alles beter vinden of niet logisch of onzin maar daar garandeer je geen voortzetting van de serie mee.
Maar als je ziet hoeveel tijd en energie CBS o.a. met "After Trek" er in steekt zijn ze niet voor 1 seizoenetje bezig.
Why Star Trek: Enterprise Failed And How It Nearly Worked
Het is een algemeen probleem met SF, er wordt vaak gezocht naar manieren om het genre zo breed mogelijk toegankelijk te houden omdat men bang is dat de kern van SF liefhebbers te klein is om de serie te dragen. Er zo worden er beslissingen genomen waardoor films/series moeten voldoen aan het cliché beeld wat het grote publiek schijnbaar verwacht van SF.Enterprise was supposed to be a grand television series about exploration, about the spirit of adventure, about the triumph of the human spirit. Instead it kept getting bogged down in gimmicks, gimmicks which it never needed and gimmicks which its audience had long since grown weary of. The show’s producers, Rick Berman and Brannon Braga, were locked into a formula which told them that they had to have a reason to fire phasers every episode or their audience would stop being interested. Enterprise’s producers never had any faith in Star Trek fans and so it wasn’t long before Star Trek fans lost faith in them. In the process Hollywood lost faith in the entire franchise, sending longtime steward Rick Berman to the unemployment line and Star Trek into the high-octane, style over substance hands of JJ Abrams. Thanks to Enterprise, Rodenberry’s vision will never be the same again.
Alleen is dat geen houdbare strategie als je de franchise voort wil laten leven, je zult toch echt kwaliteit en diepgang moeten bidden anders blijft alleen een oppervlakkige karikatuur over (zoals de recente films) en dat is per definitie eindig.
Ik ben ook zeker niet tegen vernieuwing, maar vernieuwing werkt beter als het rationeel verklaarbaar is. bijvoorbeeld zomaar de Klingons een nieuw uiterlijk en andere uitspraak geven met als enigste argument 'vernieuwing' is gewoon zwak.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Alleen de laatste Star Trek "Beyond" voldoet aan deze beschrijving, de andere 2 in de nieuwe tijdlijn (jeugdige Kirk en Spock) waren een dikke voldoende betreffende kwaliteit & diepgang.defiant schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:02:
Alleen is dat geen houdbare strategie als je de franchise voort wil laten leven, je zult toch echt kwaliteit en diepgang moeten bidden anders blijft alleen een oppervlakkige karikatuur over (zoals de recente films) en dat is per definitie eindig.
Tijd en energie in After Trek?snah001 schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:20:
[...]
Zekers maar die gooien ook hun eigen (franchisegever) ruiten echt niet in.
Gene Roddenberry was tot vlak voor zijn dood regelmatig op de set van TNG te vinden maar kon toen ook al niet 100% zijn wil opleggen want die vrijheden hadden de franchisenemers toen ook al en dat is maar goed ook.
Nu niet anders het geval en de producers moeten dus 3 heren dienen:
1. hun opdrachtgever CBS
2. Kijkcijfers moeten hoog genoeg zijn om voortzetting commercieel te rechtvaardigen
3. Geest van Roddenberry bewaken waarvoor zijn zoon in de productie zit.
Dus als fan kun je wel van alles beter vinden of niet logisch of onzin maar daar garandeer je geen voortzetting van de serie mee.
Maar als je ziet hoeveel tijd en energie CBS o.a. met "After Trek" er in steekt zijn ze niet voor 1 seizoenetje bezig.

Ik heb die After Treks gezien en het gaat helemaal nergens over. Het is vooral een platform om de SJW-gedachte door te drammen.
Ze proberen de gaten op te vullen die ze in de serie gelijk al hebben laten vallen. Het character development vindt "geïmproviseerd" plaats in After Trek i.p.v. in Star Trek.
En daarnaast zit er nog een standaardsausje gescripte amerikaanse "humor" overheen om het luchtig te houden of zoiets.
Om het maar even subtiel uit te drukken: Een f***ing waste of time.
Ik ben het in grote lijnen wel eens met dat artikel maar niet met alles. Maar los daarvan heb ik ook begrepen dat de hele leiding van Paramount in die tijd extreem verjongd is en dat die lui letterlijk niets van Star Trek wisten maar wel de eisen stelde. Uiteraard weet ik niet of dat echt waar is maar het zou wel kunnen verklaren waarom het misging.defiant schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:02:
Het probleem is dat je de wel een visie nodig hebt om in de geest te blijven van Star Trek en de executiekracht om die visie werkelijkheid te maken, dus de goede acteurs, schrijvers en producers aan te trekken. Ik kwam laatste weer een een stuk tegen over waarom Star Trek:Enterprise gecanceled was, waarin dat ook terug komt:
Why Star Trek: Enterprise Failed And How It Nearly Worked
[...]
Het is een algemeen probleem met SF, er wordt vaak gezocht naar manieren om het genre zo breed mogelijk toegankelijk te houden omdat men bang is dat de kern van SF liefhebbers te klein is om de serie te dragen. Er zo worden er beslissingen genomen waardoor films/series moeten voldoen aan het cliché beeld wat het grote publiek schijnbaar verwacht van SF.
Ik ben ook zeker niet tegen vernieuwing, maar vernieuwing werkt beter als het rationeel verklaarbaar is. bijvoorbeeld zomaar de Klingons een nieuw uiterlijk en andere uitspraak geven met als enigste argument 'vernieuwing' is gewoon zwak.
Ik vind dat een veel geloofwaardiger verklaring voor het feit dat de franchise "in de handen van Abrams is gejaagd" dan het gebrek aan inzicht van Berman en Braga. Waarmee ik hen niet wil ontheffen van "schuld" overigens. Ik blijf erbij dat er door hen hele slechte beslissingen zijn genomen. Om te beginnen al door het een prequel te maken.
De enige diepgang in de reboots was die van Spock in Uhura. Verder zijn het gewoon ordinaire "dertien in een dozijn" Sci-Fi actiefilms die toevallig de namen en terminilogie uit Star Trek bevatten.Winkiller schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:45:
[...]
Alleen de laatste Star Trek "Beyond" voldoet aan deze beschrijving, de andere 2 in de nieuwe tijdlijn (jeugdige Kirk en Spock) waren een dikke voldoende betreffende kwaliteit & diepgang.
Star Trek: Discovery season 2 confirmed.
Star Trek: Discovery is returning for a second season.
Grappig, daar ben ik het juist weer niet mee eens. Ik vond qua character interactie juist Beyond heel erg Star Trek. Ja natuurlijk is het verhaal slap, maar ik vond het een vermakelijke film. Into Darkness daarentegen vond ik juist weer totaal geen Star Trek en tegenkrommend slecht. Het eerste stuk was nog interessant, maar daarna ging de film wat mij betreft zo totaal over de top dat het gewoon lachwekkend was. Vooruit, Beyond ging naar het einde toe ook (veel teveel) over de top om een coole finale mogelijk te maken, maar ik vind het lang niet zo vervelend als Into Darkness.Winkiller schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:45:
[...]
Alleen de laatste Star Trek "Beyond" voldoet aan deze beschrijving, de andere 2 in de nieuwe tijdlijn (jeugdige Kirk en Spock) waren een dikke voldoende betreffende kwaliteit & diepgang.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Omdat Beyond zo over de top was waren de 2 andere uit de nieuwe tijdlijn in mijn ogen redelijk tot goed.Luuk1983 schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:05:
[...]
Grappig, daar ben ik het juist weer niet mee eens. Ik vond qua character interactie juist Beyond heel erg Star Trek. Ja natuurlijk is het verhaal slap, maar ik vond het een vermakelijke film. Into Darkness daarentegen vond ik juist weer totaal geen Star Trek en tegenkrommend slecht. Het eerste stuk was nog interessant, maar daarna ging de film wat mij betreft zo totaal over de top dat het gewoon lachwekkend was. Vooruit, Beyond ging naar het einde toe ook (veel teveel) over de top om een coole finale mogelijk te maken, maar ik vind het lang niet zo vervelend als Into Darkness.
Overigens de laatste afleveringen van Discovery voldoen daar ook een beetje aan, we zien wel...
[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 04-12-2017 12:14 ]
Mogelijk spoiler alert enzo dus als je graag volledig blijft speculeren dan vooral niet op klikken en zelfs niet over het linkje zweven:
Klik!
Daarnaast las ik ergens anders nog iets over de hele reden achter die mid season break. Geen idee of het echt waar is maar, naar het schijnt, heeft het ermee te maken dat ze nogal achter lopen met de productie. Blijkbaar neemt de postproductie nogal wat tijd in beslag en met name door de enorme berg special effects in sommige afleveringen. Blijkbaar zijn er afleveringen die doodleuk 4 maanden kosten om te maken.
Verwijderd
Om eerlijk te zijn, ik mis het niet eens. Het gevoel van wat ik bij andere series had die ook een midseason break (BSG, de oudere Trek series) of waar het seizoen al bij afgelopen was (HoC, GoT), heb ik nu totaal niet. Het kan mij niet meer interesseren wat er gebeurt en of het doorgaat, dus ik betwijfel het of ik het verder ga kijken wanneer de serie weer verder gaat . . .VOODOO_WILLIE schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 01:08:
Daarnaast las ik ergens anders nog iets over de hele reden achter die mid season break. Geen idee of het echt waar is maar, naar het schijnt, heeft het ermee te maken dat ze nogal achter lopen met de productie. Blijkbaar neemt de postproductie nogal wat tijd in beslag en met name door de enorme berg special effects in sommige afleveringen. Blijkbaar zijn er afleveringen die doodleuk 4 maanden kosten om te maken.
Als je een serie zo erg graag wilt vernieuwen / "verbeteren", noem het dan gewoon anders.
Je hebt jaren lang een fan basis opgebouwd die niet voor niets nog steeds fan zijn, en dan ga je alles veranderen. Ik vind het geen slimme aanpak.
Al vind ik de nieuwe star trek serie super leuk, snap ik dat een echte startrek fan dit niet tof vind.
ik heb dat met de final fantasy serie, ik kan me er nog steeds niet toe zetten om de nieuwere delen te spelen.
Als ik aan final fantasy denk, dan is dat voor mij turnbased combat met een goed meeslepend verhaal en een leuk Level systeem.
Het overgrote deel is allang blij dat er gelukkig weer een toffe startrek serie is, maar zomaar even generaliseren dat de startrek fans SD niet tof vindt gaat wel een beetje ver.
Als je het zelf niks vind houdt niemand jou tegen om NIET te kijken hoor.
Mwah, ST-fans zijn vooral blij dat er een nieuwe ST-serie is, maar dat "toffe"-label mag je vooralsnog wegstrepen en als subjectief beschouwen, en dat geldt niet alleen hier op GoT, maar als ik het goed begrijp uit andere fan forums ook.snah001 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:52:
Waar baseer je jouw mening op betreffende jouw uitspraak dat de echte startrek fan de serie niet tof vindt?
Het overgrote deel is allang blij dat er gelukkig weer een toffe startrek serie is, maar zomaar even generaliseren dat de startrek fans SD niet tof vindt gaat wel een beetje ver.
Als je het zelf niks vind houdt niemand jou tegen om NIET te kijken hoor.
Er is toch een minimaal dikke helft van ouwe, dikke fans, inclu ikke
Oh, en had ik het al gehad over de "Klingons" in hun nieuwste incarnatie?
Krijggg-hettt-gggeeen-enn-weerrrr! !
Ik ga Orville kijken.
Oh 2: En die "winter"-pauze is irritant.
[ Voor 23% gewijzigd door HMC op 05-12-2017 16:36 . Reden: Quote toegevoegd. ]
Dan heb ik er geen problemen mee en een goede discussie moet gewoon kunnen.
Ja, die winterpauze is irritant en ook ik blijf de klingons zoals in deze vorm ook vrij irritant vinden.
Maar goed, terug naar TNG en Voy kan ook niet en als ik lees wat de ratings zijn en kijkdichtheid in de VS is zit het wel goed voor de toekomst van de serie.
Alhoewel bijvoorbeeld op Netflix de goeie series ook slechts 3 tot max 4 seizoenen meegaan ben ik benieuwd of we van SD ook 7 seizoenen gaan krijgen.
Als dit waar is en Tarantino gaat de volgende Star Trek regisseren (en mee schrijven), dan word ik heel blij.
Hopelijk niet weer totaal iets anders of een volledige stijlbreuk.
Maar afgaand op dit interview met Tarantino uit 2015 wordt het dus een filmversie van Yesterday's Enterprise?
Al is dat wel TNG
Met zijn opmerkingen betreffende Khan heeft hij wel een punt.
Maar uiteindelijk heeft dit weinig met DIS te maken
[ Voor 35% gewijzigd door D-Three op 05-12-2017 22:57 ]
Een feit blijft dat deze serie niet gericht is op de fans. Dat hebben ze zelf gezegd. Ze houden slechts een beetje "rekening" met de bestaande fanbase. Wat mij betreft hebben ze dat dan ook al wel duidelijk laten zien. Het is geen Star Trek. Het is Dram Trek. Iedere fan die ik ken is, in ieder geval, zwaar teleurgesteld over exact dezelfde dingen.snah001 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:30:
Ieder zijn eigen mening natuurlijk zolang dat maar niet gegeneraliseerd wordt.
Dan heb ik er geen problemen mee en een goede discussie moet gewoon kunnen.
Ja, die winterpauze is irritant en ook ik blijf de klingons zoals in deze vorm ook vrij irritant vinden.
Maar goed, terug naar TNG en Voy kan ook niet en als ik lees wat de ratings zijn en kijkdichtheid in de VS is zit het wel goed voor de toekomst van de serie.
Alhoewel bijvoorbeeld op Netflix de goeie series ook slechts 3 tot max 4 seizoenen meegaan ben ik benieuwd of we van SD ook 7 seizoenen gaan krijgen.
Waarom kan er niet "teruggegaan" worden naar die eerdere series dan? Volgens mij kan je prima die stijl aanhouden en tegelijkertijd moderniseren. Betere effecten en betere cameratechnieken maken het gelijk een stuk "actueler" bijvoorbeeld. Maar het moet (wat mij betreft) wel ter aanvulling zijn van het verhaal en niet een doel op zich zijn.
Jij niet meer geïnteresseerd in Tilly? "Wat gaat gebeur?"Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:06:
[...]
Om eerlijk te zijn, ik mis het niet eens. Het gevoel van wat ik bij andere series had die ook een midseason break (BSG, de oudere Trek series) of waar het seizoen al bij afgelopen was (HoC, GoT), heb ik nu totaal niet. Het kan mij niet meer interesseren wat er gebeurt en of het doorgaat, dus ik betwijfel het of ik het verder ga kijken wanneer de serie weer verder gaat . . .
Ik ben op zich nog wel benieuwd naar waar ze terecht zijn gekomen en of de boel zich in positieve zin ontwikkelt maar ik kan ook niet zeggen dat ik zit te trappelen van ongeduld.
Jawel. Dat is één van de vele irritante diversiteitsdrammende dingetjes die de show voor een groot deel voor mij verpesten. Het zal me aan m'n reet roesten wat iemands geaardheid is maar ik hoef geen zoenende kleffe kerels te zien. Blèh!HMC schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:25:
[...]
...
En dan niet door kussende mannen of zo
...
Ik heb serieus nooit op het hele diversiteitsgebeuren in Star Trek gelet. Het -was- gewoon zo op een hele natuurlijke manier. Precies zoals het dus zou moeten zijn eigenlijk.
In deze serie is het mij teveel aanwezig en wordt er veel teveel de nadruk op gelegd. Net als in de echte wereld tegenwoordig.
Nou ... ook al is hij een "long time fan" dan nog weet ik zonet niet of je daar blij mee moet zijn. Tarantino meets Abrams ... daarbij kan ik me niets anders voorstellen dan een over the top space western. Gitaarkoffers met dubbele bodem, photon torpedo's en warpdrive.[Roland] schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:20:
https://www.nu.nl/enterta...erken-star-trek-film.html
Als dit waar is en Tarantino gaat de volgende Star Trek regisseren (en mee schrijven), dan word ik heel blij.
Maarja ... veel slechter kan het wat de films betreft toch niet worden. Die tak van Star Trek heb ik sowieso al compleet opgegeven na die drie totale misbaksels.
Vandaar ook dat The Orville zoveel wordt genoemd. Maar de opmerkingen dat het meer Star Trek is dan DIS begrijp is dan weer niet. Had The Orville Star Trek geheten dan stonden er ook een hoop fans moord en brand te schreeuwen wegens te luchtig. Uiteraard lijkt het qua stijl veel meer op TNG (en zijn opvolger) dan DIS maar om Star Trek te zijn valt het toch veel te licht uit? Een zeer leuke hommage vind ik het, meer niet. Daarom kijk ik het ook af en toe
Vergelijk het met Star Wars. De prequels worden door velen afgeschoten (en gelijk hebben ze
Dan mag ik hieruit afleiden dat je toch niet kan wachten op de volgende aflevering?HMC schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:25:Oh 2: En die "winter"-pauze is irritant.
Het is daarom opvallend dat CBS Star Trek gebruikt als vehikel om z'n eigen streamingdienst te promoten, ze vertrouwen erop dat de fans de serie zullen blijven kijken ongeacht hoe ze er mee omgaan, om vanuit die z.g.n. stabiele basis kijkers te trekken uit het mainstream publiek.D-Three schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:17:
En dat is dus het probleem met DIS! Men had nooit zo'n grote stijlbreuk mogen plegen. Volgens mij hadden veel oudgediende fans de serie dan veel beter kunnen verteren.
Maar als je kijkt naar het kijkcijfer/rating verloop dan zie je altijd dat inzakt in later seizoenen en het vaak de core fanbase is die serie blijft dragen of juist laat vallen, zie bijvoorbeeld ook:
All Star Trek Movies and Episodes in Two Charts

This chart makes one thing even more obvious: with one notable exception – The Next Generation – each series followed a downward trend that couldn’t be stopped whatsoever. The begin of the big war in Deep Space Nine didn’t help, neither helped the exchange of a female crewmember with a sexed up alternative in Voyager. It’s somehow depressing to witness that nothing the producers tried really mattered in any way. Silly storylines and bullshit ideas in Enterprise? Not a chance, it kept declining. (Although this was a good thing in some ways)
Het zijn vrij ontnuchterende cijfers, het is dan ook afwachten hoe deze cijfers voor DIS zullen verlopen, zeker met het streamingcomponent erin. Maar de trend is duidelijk, behalve TNG heeft elke Star Trek serie een gestage daling ingezet in elk opeenvolgend seizoen.As you can see, The Next Generation is the big exception of this rule. What’s astonishing is the rather small decline of viewership in the first two abysmal seasons. On the other hand, it is visible that even this series began a downward trend. In this case, however, the producers seemingly made the right decisions and managed to stop this trend at the beginning of the third season (to be precise with the episode called “The Bonding“, “Who watches the watchers” was the last one of the bottom).
It’s also noteworthy that each new series after TNG indeed had its chance. Every pilot had a massive Nielsen Rating compared to the rest of the respective seasons yet this factor wore out extremely fast. Basically, for every new series the Nielsen Ratings was in a free fall for at least one season.
The Orville heeft de eenvoud van de oudere ST (wat betreft effecten en camerawerk) en de stijl van episodegewijze verhalen (en thema's) in de kern. Verder is het gewoon een komedie die weinig met ST te maken heeft en gelukkig ook de naam niet draagt. Daar kijk je dan ook gelijk heel anders naar.D-Three schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:17:
En dat is dus het probleem met DIS! Men had nooit zo'n grote stijlbreuk mogen plegen. Volgens mij hadden veel oudgediende fans de serie dan veel beter kunnen verteren.
Vandaar ook dat The Orville zoveel wordt genoemd. Maar de opmerkingen dat het meer Star Trek is dan DIS begrijp is dan weer niet. Had The Orville Star Trek geheten dan stonden er ook een hoop fans moord en brand te schreeuwen wegens te luchtig. Uiteraard lijkt het qua stijl veel meer op TNG (en zijn opvolger) dan DIS maar om Star Trek te zijn valt het toch veel te licht uit? Een zeer leuke hommage vind ik het, meer niet.
Ik weet het zo net nog niet. Buiten de eerdere woorden van de producers is er zelfs ronduit gezegd (door Isaacs) dat het ze geen reet interesseert wat trekkies ervan vinden. Dat lijkt me niet echt uitgaan van een basis met trekkies. De focus was vanaf het begin dus het brede publiek, als je de makers mag geloven.defiant schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:38:
[...]
Het is daarom opvallend dat CBS Star Trek gebruikt als vehikel om z'n eigen streamingdienst te promoten, ze vertrouwen erop dat de fans de serie zullen blijven kijken ongeacht hoe ze er mee omgaan, om vanuit die z.g.n. stabiele basis kijkers te trekken uit het mainstream publiek.
Maar als je kijkt naar het kijkcijfer/rating verloop dan zie je altijd dat inzakt in later seizoenen en het vaak de core fanbase is die serie blijft dragen of juist laat vallen, zie bijvoorbeeld ook:
All Star Trek Movies and Episodes in Two Charts
[afbeelding]
[...]
[...]
Het zijn vrij ontnuchterende cijfers, het is dan ook afwachten hoe deze cijfers voor DIS zullen verlopen, zeker met het streamingcomponent erin. Maar de trend is duidelijk, behalve TNG heeft elke Star Trek serie een gestage daling ingezet in elk opeenvolgend seizoen.
Sowieso wisten ze al dat de fans bij Enterprise afhaakten omdat het teveel afweek van eerdere series. Eén van de grotere bezwaren was dat het een prequel was. Ze moeten toch zelf wel bedacht hebben dat deze nieuwe stijl (en wederom een verdraaide prequel) nóg veel minder in de smaak zou vallen.
Die grafieken zien er inderdaad niet zo briljant uit maar ik heb toch wat problemen met de methode van kijkcijfers bepalen. Zeker in die tijd werd er gewoon nog op vrijwillige basis meegewerkt aan dergelijke (op zichzelf al zeer beperkte) onderzoeken.
Net als dat hier in NL de kijkcijfers gebaseerd waren op een paar honderd speciale kastjes die bij "welwillende" Nederlanders stonden.
Ik durf echt te betwijfelen of dat een representatief beeld geeft van de werkelijkheid.
Daarnaast geven deze cijfers alleen de situatie weer in de USA. Nu is die uiteraard leidend voor een amerikaanse zender maar de rest van de wereld wordt doodleuk buiten beschouwing gelaten.
Verwijderd
Stik! Je hebt gelijktVOODOO_WILLIE schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 23:51:
Jij niet meer geïnteresseerd in Tilly? "Wat gaat gebeur?"

Uit het oogbeeld, uit het hart kennelijk . . .
Vet, krijgen we op z'n minst Samuel L Jackson en Michael Madsen op de brug[Roland] schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:20:
https://www.nu.nl/enterta...erken-star-trek-film.html
Genoeg StarTrek actie gezien de laatste jaren, tijd voor wat anders :-)
Ik hoop ook inderdaad dat betekend dat een aantal top acteurs mee gaan doen (Samuel L Jackson zou mooi zijn)
Zou kunnen, maar het lijkt mij in ieder geval niet echt logisch gezien de ontwikkelingen in het verleden, ik neem aan dat ze wel onderzoek hebben gedaan. Om het anders te zeggen, als ik CBS was zou ik een andere serie achter all-access hebben gezet als er successen moeten worden geboekt.VOODOO_WILLIE schreef op woensdag 6 december 2017 @ 01:44:
Ik weet het zo net nog niet. Buiten de eerdere woorden van de producers is er zelfs ronduit gezegd (door Isaacs) dat het ze geen reet interesseert wat trekkies ervan vinden. Dat lijkt me niet echt uitgaan van een basis met trekkies. De focus was vanaf het begin dus het brede publiek, als je de makers mag geloven.
Het is niet de meest betrouwbare manier, maar de globale neergaande trend is te groot om geen basis te hebben in de realiteit. Met streaming krijgen we toegang tot meer en kwalitatief veel betere cijfers, daarom zal DIS ook een interessante case zijn.Die grafieken zien er inderdaad niet zo briljant uit maar ik heb toch wat problemen met de methode van kijkcijfers bepalen. Zeker in die tijd werd er gewoon nog op vrijwillige basis meegewerkt aan dergelijke (op zichzelf al zeer beperkte) onderzoeken.
Tja. Ik heb uiteraard ook de wijsheid niet in pacht.defiant schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:37:
[...]
Zou kunnen, maar het lijkt mij in ieder geval niet echt logisch gezien de ontwikkelingen in het verleden, ik neem aan dat ze wel onderzoek hebben gedaan. Om het anders te zeggen, als ik CBS was zou ik een andere serie achter all-access hebben gezet als er successen moeten worden geboekt.
[...]
Het is niet de meest betrouwbare manier, maar de globale neergaande trend is te groot om geen basis te hebben in de realiteit. Met streaming krijgen we toegang tot meer en kwalitatief veel betere cijfers, daarom zal DIS ook een interessante case zijn.
Wat betreft kijkcijfers heb je uiteraard gelijk dat er sowieso een neergaande trend is. Dat is volgens mij bij iedere serie wel zo. Maar in welke mate is dus de vraag. Met zo'n select gezelschap als bron vind ik de mogelijke afwijking te onacceptabel om representatief te zijn.
Statistisch gezien klopt het alleen als de groep homogeen is en dat is dus gewoon totaal niet gegarandeerd.
Maar inderdaad is dan het streaming platform een beter alternatief om betrouwbaardere cijfers te krijgen. Het is uiteraard nog steeds niet waterdicht maar in ieder geval een stuk beter dan die enkele vrijwilliger die meewerkt.
Ik zit net Voyager opnieuw te kijken en daar hebben ze het in S01E09 over General Order #1.Rannasha schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:27:
[...]
In TOS heet het nog GO1. PD is pas een ding vanaf TNG. Het betekent vrijwel hetzelfde, maar de naam is anders tussen de twee series. DSC doet het wat dat betreft dus goed door het GO1 te noemen.
Kim zegt daar op 17:11 (Netflix tijd) : "it's Starfleet's General Order #1."
Ik moest gelijk aan deze discussie denken. Dus in Voyager is het ook nog gezegd.
Verwijderd
Het zal mij benieuwen hoe de tweede helft zal gaan uitpakken. Hopelijk zal het een stuk beter zijn dan de eerste helft, los van het feit dat er een tweede seizoen al is aangekondigd . . .
Is kijkcijfers vergelijken wel de beste manier om een serie te beoordelen op populariteit? Ik heb het idee dat de laatste (tientallen) jaren er een veel breder aanbod is aan kwalitatief goede series binnen een versnipperd landschap aan platformen. Volgens mij is Star Trek Discovery puur gemaakt om nieuwe klanten naar CBS eigen platform te trekken en te houden, idem voor Netflix. Gezien het aanbod mager is in dit genre zou het maar zou zo wat langer mee kunnen gaan ook al is het, naar mijn idee, geen echte top serie. Ratings zeggen om deze reden dan ook niet alles. Uiteindelijk gaat het om de opbrengsten (en kosten die hier aan verbonden zijn) welke een stuk lastiger zijn uit te drukken dan alleen reclame inkomsten en kijkcijfers.defiant schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:37:
[...]
Het is niet de meest betrouwbare manier, maar de globale neergaande trend is te groot om geen basis te hebben in de realiteit. Met streaming krijgen we toegang tot meer en kwalitatief veel betere cijfers, daarom zal DIS ook een interessante case zijn.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Game Of Thrones gehalte met al die doden begint wel te komen nu, alleen waarom met karakters die we amper kennen. Dat heeft toch geen impact.
Ach we gaan zien hoe dit afloopt
eeeumh.. spoiler tags? ;-)WP_Pj schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:12:
spoiler:Gemixte gevoelens bij aflevering 10... We weten iig dat Tyler nu Voq is, de hoop dat het niet zo was is nu weggenomen. Beetje dom om dr. Culber nú al dood te laten gaan.... We kenden hem amper, of straks blijkt dat hij toch niet dood is, of men het truucje uit gaat halen met O'Brien.
Game Of Thrones gehalte met al die doden begint wel te komen nu, alleen waarom met karakters die we amper kennen. Dat heeft toch geen impact.
Ach we gaan zien hoe dit afloopt
spoiler tekst
Zoals bij alle topics in FTM, als je geen spoilers wilt: eerst de aflevering kijken, dan topic lezen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Snap ik, maar ik kan de aflevering niet eerder bekijken dan vanavond. Dan is het wel prettig om gewoon de overige discussies te volgen?Gonadan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:30:
Waarom? Het is toch gewoon 'uitgezonden'?
Zoals bij alle topics in FTM, als je geen spoilers wilt: eerst de aflevering kijken, dan topic lezen.
Ja snap ik, anderzijds, je had kunnen verwachten dat de eerste post op 8 januari direct over de aflevering zou gaan 😉KingSizeBas schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:11:
[...]
Snap ik, maar ik kan de aflevering niet eerder bekijken dan vanavond. Dan is het wel prettig om gewoon de overige discussies te volgen?
Precies waar ze naartoe wilden. Saru zei tegen de kapitein dat de coördinaten klopten, maar dat alles op een andere plaats stond. Er is alleen geen plaats genoemdRaymond schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:40:
Is het ook al bekend waar ze zijn? Die laatste jump was toch niet helemaal goed gegaan?
Ik kan de aflevering pas volgend jaar kijken. Kan iedereen ondertussen gewoon spoiler tags gebruiken zodat ik gewoon mee kan discussieren? Thanks!KingSizeBas schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:11:
[...]
Snap ik, maar ik kan de aflevering niet eerder bekijken dan vanavond. Dan is het wel prettig om gewoon de overige discussies te volgen?
Dat gezegd hebbende, ik was wel blij met jouw spoiler blok want ik wist niet dat er al nieuwe afleveringen waren
[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 08-01-2018 12:33 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik ook niet, vette pech voor mij.KingSizeBas schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:11:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Bensimpel
Positieve meneer
Hopenlijk passen ze de intro ook aan ala terran style
😆 - Denk ook eens om ;)
Dit moet toch zelfs voor de huidige Snapchat generatie te slecht zijn. Het lijkt wel een parodie.
Ik miste alleen nog de dundundunnn.
[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 08-01-2018 20:49 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En een mogelijkheid om de ISS Defiant te zien, en dat is hetzelfde schip als de Enterprise. Dus ik ben heel benieuwd naar de nieuwe make over. Misschien leeft empress Sato ook nog?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Enige positieve is dat we het nu maar vast gehad hebbe
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Nee die had ik ook niet verwachtSpooksel schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:39:
Wow, knak... Haha, die zag ik ff niet aankomen.
[ Voor 39% gewijzigd door Bart ® op 08-01-2018 21:51 ]
Cunning linguist.
Nu Ash is ontmaskerd zijn all bets off!
Nou ja, ontmaskerd... De enige twee personen die Ash z'n geheim kennen zijn L'orell en Culber. De ene wil het niet vertellen, want Klingon, de ander kan het niet vertellen, want dood.algalid schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:33:
Nu Ash is ontmaskerd zijn all bets off!
De vraag is wat er gaat gebeuren wanneer Culber gevonden wordt. Het ligt in de lijn der verwachting dat Stammets in eerste instantie als schuldige wordt aangewezen. Die heeft immers al onverwachte geweldsuitbarstingen getoond. Eerder in de aflevering was Tilly erbij toen Stammets Culber door de kamer gooide.
We weten alleen niet wat er met de scans die Culber gemaakt heeft, gebeurd is. Als Tyler die niet gewist heeft, dan kunnen die hem mogelijk weggeven.
Insert random data loss hereRannasha schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:40:
[...]
We weten alleen niet wat er met de scans die Culber gemaakt heeft, gebeurd is. Als Tyler die niet gewist heeft, dan kunnen die hem mogelijk weggeven.
Of we horen nooit meer iets over die data....
Het is prima mogelijk dat Tyler eerst nog even de data heeft gewist voordat hij de ziekenboeg verlaten heeft. Dat kan nog beide kanten op.WP_Pj schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:47:
[...]
Insert random data loss here![]()
Of we horen nooit meer iets over die data....
Verwijderd
Discovery vind ik geen Star Trek meer. Het begint al met die totaal ongeloofwaardige displacement drive.
Nog veel erger is het 'after trek' gedrocht wat netflix ook heeft. Ik kan iedereen aanraden daar niet naar te kijken, dat vernaggelt alleen maar je Star Trek ervaring.
Desondanks ben ik blij dat er een nieuwe Star Trek loopt en hoop ik dat het net zo is als bij zo'n beetje alle voorgaande versies; en dat is dat je seizoen 1 en 2 moet zien als startup naar de goede seizoenen.
Ik trek totaal niet wat ze met klingons hebben gedaan. Had het dan gewoon anders genoemd. Dit heeft met klingons niets te maken.
Dat hele gezeur met die spore drive kan me ook gestolen worden, past nergens in het universum. Dat Jonathan Frakes hier zijn naam voor heeft geleend verbaast me. Ik was er al bang voor maar het is hetzelfde verhaal als Stargate Universe vs de rest van de franchise: ze vernaggelen het met een As the world turns formule.
Ben toevallig bezig met DS9, en hoewel wat gedateerd kunnen ze er nog altijd wat van leren qua karakters opbouwen en qua teksten. Met name de monologen van Garak, Tain en Weyoun zijn fantastisch geschreven. Plot wordt goed en duidelijk uitgebouwd, op de filler eps na gewoon goed gedaan en nog altijd goed te kijken ondanks dat de serie 20+ jaar oud is.
[ Voor 32% gewijzigd door neographikal op 09-01-2018 00:14 ]
Je kunt op alle slakken natuurlijk zout leggen maar dit is toch een van de betere.
Zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen.
En dan nu weer ff wat Trek Babe geneuzel.
Ligt het aan mij of is Tilly aangekomen en heeft ze een beginnend babybuikje?
who put a "stop payment" on my reality check
Algemene Star Trek discussie: Star Trek - Nieuws, achtergronden & informatie