sjibbie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:24:
Graag wat advies gevraagd. We zitten wierook te denken aan split-unit airco om onze slaapkamers te koelen.
Info:
Woning uit 2008, goed geïsoleerd
Bovenste verdieping, plat dak (bitumen)
Plattegrond:
[Afbeelding]
Ruimtes:
2.3 slaapkamer kids +- 25 m3
2.5 slaapkamer kids +- 21 m3
2.4 ouderslaapkamer +- 32 m3
2.1 overloop +- 6 m3
Totaal 84 m3
Open trapverbinding naar de woonverdieping eronder
Met name de slaapkamers van de kids wooden (en blijven) erg warm.
Vragen:
1. Komen we weg met 1 split-unit op de overloop?
2. Indien nee, wat is handiger 3 single splits voor de slaapkamers, of multisplit met 1 buitenunit?
3. Hoe sluit je een >2,5K buitenunit aan op de meterkast? Kan dat met standaard VD draad of is zwaardere of 3 fase nodig?
Er mist ook nog een hoop informatie. Het is een bitumen dak, is dit gewoon zwart of ligt hier ook wit grind op of zonnepanelen? Heb je ook overwogen om ook iets aan de warmte die via het dak binnenkomt te doen? Bijvoorbeeld een sedumdak? Of juist zonnepanelen die juist ook wat weerkaatsen?
Waarom worden met name de kamers van je kinderen zo warm? Jullie eigen slaapkamer heeft hetzelfde platte dak waar het zo op instraalt. Of is de kinderslaapkamer zuid?
Hoe warm is warm? Hebben we het over 23 graden of 30 graden in de nacht?
Heb je ook bedacht wat je wensen nou eige
nlijk precies zijn? Wil je elke kamer naar 20 graden kunnen koelen of wil je van 30 naar 27 graden?
Laat je standaard alle deuren open staan? Of wil je ook de deuren dicht kunnen doen en het koel houden?
Wil je ook kamers kunnen verwarmen in de winter als je kinderen op hun kamer spelen zonder dat je je CV ketel daarvoor moet aanspreken?
Overweeg ook om de aanschaf uit te stellen naar de winter. Nu is het vakantie geld er, de zomer komt nog. Alle installateurs hebben het al heel druk wat de prijzen doet stijgen.
Etc, etc.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe koel de andere het hier krijgen met een unit op de overloop. Met name ook hoe warm de kamers voorheen waren en wat ze nu gaan redden. Ik krijg per slaapkamer een unit omdat ik wel alle kamers naar 20-22 wil kunnen krijgen. Boven de 23 wordt het al oncomfortabel, zeker de zolder die bij ons vorig jaar 30 graden werd. Op alle slaapkamers zonwering aan de buiten zijde om zoveel mogelijk stralingswarmte tegen te gaan. En heel belangrijk, per slaapkamer ook kunnen verwarmen als mijn kinderen op hun kamer willen spelen in de winter, zodat ik niet de verwarming op 26 moet zetten beneden
En ook fijn, ik heb eindelijk een dakdoorvoer in mijn garage kunnen laten aa
nleggen door een dakdekker. Koste wat moeite, maar het is gelukt