Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Samenvatting dusver: de Turkse democratie is gered, maar de rechtstaat is vermoord.

Onbegrijpelijk dat Westerse rechtstaten, waaronder tot mijn spijt Nederland, steun betuigen aan Erdogan terwijl 2700 rechters op non-actief gesteld worden. Dit lijkt mij in geen enkele situatie goed te praten. Alleen al het aantal rechters duidt er op dat het politiek gemotiveerd is. Turkije is verder dan ooit verwijderd van toetreding tot de EU met deze zet. Het zou niet meer dan passend zijn alle politieke banden te verbreken en economische sancties op te leggen aan Turkije.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
ari3 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:07:
Samenvatting dusver: de Turkse democratie is gered, maar de rechtstaat is vermoord.

Onbegrijpelijk dat Westerse rechtstaten, waaronder tot mijn spijt Nederland, steun betuigen aan Erdogan terwijl 2700 rechters op non-actief gesteld worden. Dit lijkt mij in geen enkele situatie goed te praten. Alleen al het aantal rechters duidt er op dat het politiek gemotiveerd is. Turkije is verder dan ooit verwijderd van toetreding tot de EU met deze zet. Het zou niet meer dan passend zijn alle politieke banden te verbreken en economische sancties op te leggen aan Turkije.
Pappen en nathouden van de relatie met een strategisch zeer belangrijke Navo bondgenoot. Er is gewoon weinig keuze, je kan niet hebben dat Turkije langzaam richting russische of arabische invloedsfeer trekt.

Vind het wel een duister gebeuren met al die arrestaties. Hoe kunnen ze na zoveel chaos in één dag weten dat al die rechters en anderen verantwoordelijk zijn? Valt toch haast niet uit te leggen. Hoop maar dat er velen ook weer vrijgelaten worden en het niet richting Saddam/Stalin gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38
wildhagen schreef op zondag 17 juli 2016 @ 15:14:
[...]

Bij een dictatuur (zoals Turkije tegenwoordig is) tellen juist niet iedereens belangen. Dat is een beetje inherent aan een dictatuur.

De enige belangen die tellen zijn die van de dictator (Erdogan) en zijn vriendjes. Niet de gewone burgers.
Dat is niet altijd zo, sommige dictaturen [wikipedia] zijn ook in het belang van het volk (geweest), ook in Turkije.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Coupplegers in F-16 hadden Erdogan in het vizier
Luchtmachtpiloten die meededen aan de couppoging in Turkije zijn in de gelegenheid geweest president Erdogan te doden. Toen die vrijdagavond met een regeringstoestel van zijn vakantieadres in Marmaris naar Istanbul vloog, hadden twee F-16's hem in het vizier. Waarom ze niet hebben geschoten, is een raadsel, zegt een Turkse oud-militair in een reconstructie die persbureau Reuters van de gebeurtenissen maakte.

Het vliegtuig van Erdogan werd op de vlucht naar Istanbul begeleid door twee F-16's van het leger. Plotseling doken er twee andere F-16-gevechtsvliegtuigen op met daarin piloten die zich bij de coupplegers hadden aangesloten. Ze volgden de toestellen van Erdogan en zijn beveiligers, maar die slaagden erin Istanbul te bereiken.

Een hoge regeringsfunctionaris bevestigt tegenover Reuters dat het presidentiële vliegtuig in de lucht in problemen is geweest, maar wilde er verder niets over kwijt. De functionaris zegt dat ook premier Yildirim in Istanbul tijdens de staatsgreep maar net aan gevangenschap of de dood is ontsnapt.

Gebombardeerd
Erdogan zelf zei na de mislukte staatsgreep dat hij aan de dood is ontsnapt, maar hij noemde daarbij niet het vliegtuigincident. Wel zei hij dat de coupplegers het op hem hadden voorzien in Marmaris. Andere plaatsen waar hij net was geweest, werden gebombardeerd, zei hij.

De zender CNN Turk meldde dat vrijdagavond ongeveer 25 schietende militairen vanuit helikopters werden neergelaten op het dak van een hotel in Marmaris, kennelijk om Erdogan gevangen te nemen, maar die was toen net vertrokken.

Plannen uitgelekt
Verschillende oud-militairen in Turkije zeggen dat de poging tot staatsgreep waarschijnlijk matig was voorbereid. "Vermoedelijk zijn ze eerder in actie gekomen dan de bedoeling was, omdat de plannen voor een staatsgreep waren uitgelekt. Ze merkten dat ze in de gaten werden gehouden en dat heeft ze er waarschijnlijk toe gebracht om snel tot actie over te gaan", zei een oud-militair.

Het was de bedoeling in hoog tempo het vliegveld van Istanbul, de belangrijkste brug over de Bosporus en het parlementsgebouw in Ankara in handen te krijgen en Erdogan en Yildirim te arresteren. Onder meer doordat Erdogan erin slaagde met een oproep op tv de bevolking te mobiliseren, slaagden de coupplegers niet in die opzet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Wat is de bron van dat alles? Geloof er namelijk niets van dat Erdogan 2x is ontsnapt aan de dood...

[ Voor 55% gewijzigd door Cobb op 17-07-2016 21:12 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
Cobb schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:10:
Wat is de bron van dat alles? Geloof er namelijk niets van dat Erdogan 2x is ontsnapt aan de dood...
http://nos.nl/artikel/211...rdogan-in-het-vizier.html

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
Cobb schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:10:
Hoe meer ik erover lees, hoe minder ik geloof dat het ooit een staatsgreep is geweest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Vanaf nu kan de discussie over de politieke situatie in Turkije hier. Deze is namelijk offtopic in dit topic. :)

Politieke situatie in Turkije

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 11:22
Wognummer schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:14:
Hoe meer ik erover lees, hoe minder ik geloof dat het ooit een staatsgreep is geweest....
Het meest verdachte vond ik dat hij gewoon op tv kon komen terwijl alle media door rebellen bezet waren. Het feit dat Erdogan gelijk zo'n zuiveringsplan klaar had liggen met grotendeels niet militaire als slachtoffer stinkt ook.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
ph4ge schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:55:
Het meest verdachte vond ik dat hij gewoon op tv kon komen terwijl alle media door rebellen bezet waren. Het feit dat Erdogan gelijk zo'n zuiveringsplan klaar had liggen met grotendeels niet militaire als slachtoffer stinkt ook.
Enkel NTR werd gelijk door militairen bezet. CNN Turk en een aantal andere media outlets werden pas uren later bezet.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 11:22
Leo1010 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:58:
[...]

Enkel NTR werd gelijk door militairen bezet. CNN Turk en een aantal andere media outlets werden pas uren later bezet.
Dat is ook vreemd, mij lijken er 2 top prioriteiten: Erdogan zelf en de media. Het is wel opvallend slecht gepland/uitgevoerd als je het zo leest. Die oproep op tv was volgens mij het keerpunt van de avond.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hectische paar dagen. Pijnlijk om te zien hoe weer een land veranderd is in een arena van emotie. Vanaf nu zijn factoren zoals wie / wat / waar / wanneer / waarom / et alii eigenlijk niet langer relevant, zelfs op het randje van afleiding. Zoals altijd worden bij elke conflagratie omstandigheden geschapen vanuit gedrag welke neveneffecten hebben. Ongeacht intenties, doelstellingen, belangen, perspectieven. En neveneffecten zijn altijd onbeheersbaar op termijn.

En daar zou nu eigenlijk de aandacht op moeten liggen. Helaas, zoals men inmiddels zou moeten weten, staat dit haaks op de dynamiek van welke arena dan ook waar emotie en beeld dominant zijn.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Geschiedenis van militaire coups in Turkije:

The military staged a coup in 1960, which saw the hanging of the then-prime minister, Adnan Menderes, and two other ministers, and another in 1971. On 12 September 1980, the head of the military, Kenan Evren, sent tanks rolling through the streets of the Turkish capital and installed a ruthless military government. He shut down parliament, suspended the constitution, imprisoned civilian leaders and rights activists, disbanded political parties, labour unions, even all associations.

In the immediate aftermath of the 1980 coup, 50 people were executed, around 650,000 were detained, 300 died in Turkish jails, over half of whom under torture, according to official numbers. Another 14,000 people were stripped of citizenship, and hundreds disappeared. The trauma still runs deep.

https://www.theguardian.c...istance-president-erdogan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
polli_ schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:47:
Geschiedenis van militaire coups in Turkije:

The military staged a coup in 1960, which saw the hanging of the then-prime minister, Adnan Menderes, and two other ministers, and another in 1971. On 12 September 1980, the head of the military, Kenan Evren, sent tanks rolling through the streets of the Turkish capital and installed a ruthless military government. He shut down parliament, suspended the constitution, imprisoned civilian leaders and rights activists, disbanded political parties, labour unions, even all associations.

In the immediate aftermath of the 1980 coup, 50 people were executed, around 650,000 were detained, 300 died in Turkish jails, over half of whom under torture, according to official numbers. Another 14,000 people were stripped of citizenship, and hundreds disappeared. The trauma still runs deep.

https://www.theguardian.c...istance-president-erdogan
De titel van het artikel is misschien een beetje interessant voor perspectief :)

Defiant Turks stood up for democracy – but not necessarily for Erdoğan.
Resistance to the military’s coup attempt may have had more to do with Turkey’s past than with the president’s popularity
Daar zit inderdaad een meetbare, maar ook berekenbare, kern. Wat er aan politieke en maatschappelijk-organisatorische boodschappen naar buiten gebracht werd was opvallend heterogeen terwijl de dynamiek (tot op zeker moment) homogeen was. Dit was uitermate voorspelbaar. De homogeniteit implodeerde het moment waarop Erdogan zijn maatregelen begon aan te kondigen, gradueel, maar voortschrijdend.

Let wel, dat stond eigenlijk vrijwel volledig los van de civiele reacties die op bepaalde plaatsen opsprongen. De bijna-traditie van strijdkrachten als houders van mandaat voor interventie is iets wat voor Nederlanders heel moeilijk voorstelbaar is. Het is niet iets van het verre verleden, van verhalen van de grootvader, het is een redelijk consistent gegeven binnen de samenleving sinds de stichting van de huidige staat. Of je nu jong bent of oud, de bel rinkelt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Het lijkt hier wel steeds meer op telegraaf.nl door al die reacties met complot theorieën tot het goed praten van een coup.
Als ik jullie moet geloven heeft Erdogan alles tot in de puntjes gepland, denk dat het Steven Spielberg niet eens lukt om in 1 poging een hele toneelspel op te zetten, maar goed lijkt steeds meer op 9-11 speculaties. Natuurlijk mag iedereen speculeren, maar had van tweakers iets meer verwacht.

Daarnaast de opmerkingen over 'jammer dat de coup mislukt is'. Wat jullie er ook van vinden, vrijdagavond was het Turkse Volk en zelfs de media ongeacht mening/overtuiging in eenheid tegen de coup. Dus wat heeft het voor zin om alsnog een coup te verdedigen in naam van het Volk die zijn beslissing heeft gemaakt?

Ik weet niet in tot hoeverre jullie de situatie van Turkije voor erdogan kennen, maar hier een video met ondertiteling (even aanzetten) YouTube: Before and after Recep Tayyip Erdogan (NL ondertiteling)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Figo112 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:03:
Het lijkt hier wel steeds meer op telegraaf.nl door al die reacties met complot theorieën tot het goed praten van een coup.
Als ik jullie moet geloven heeft Erdogan alles tot in de puntjes gepland, denk dat het Steven Spielberg niet eens lukt om in 1 poging een hele toneelspel op te zetten, maar goed lijkt steeds meer op 9-11 speculaties. Natuurlijk mag iedereen speculeren, maar had van tweakers iets meer verwacht.

Daarnaast de opmerkingen over 'jammer dat de coup mislukt is'. Wat jullie er ook van vinden, vrijdagavond was het Turkse Volk en zelfs de media ongeacht mening/overtuiging in eenheid tegen de coup. Dus wat heeft het voor zin om alsnog een coup te verdedigen in naam van het Volk die zijn beslissing heeft gemaakt?

Ik weet niet in tot hoeverre jullie de situatie van Turkije voor erdogan kennen, maar hier een video met ondertiteling (even aanzetten) YouTube: Before and after Recep Tayyip Erdogan (NL ondertiteling)
Ik weet niet wie je met "jullie" bedoelt. Misschien is het een idee om wat meer specifiek te zijn, mensen over een kam scheren is nooit echt nuttig, zeker niet als er zo veel verschillende perspectieven samenkomen.

Je zal altijd wantrouwen zien bij dit soort verschuivingen. Heel menselijk. Wanneer mensen onzeker zijn proberen ze informatie in- of aan te vullen, en dat helpt ook niet. Daarbij komt ook nog eens dat onze hersenen geëvolueerd zijn om patronen te ontdekken. Dat is prachtig en nuttig, maar de keerzijde van die medaille is dat we kwetsbaar zijn voor het opleggen van patronen.

Wat meningen en overtuigingen aangaat, zo zit die vork niet in de weg :) Je kan net zo min hier alles over een kam scheren voor meningen dan dat we kunnen spreken van "het Turkse volk". Net zoals mensen zich voor hun perspectief aangevallen zullen voelen en dan primair vanuit emotie zullen reageren. Ik begrijp waar het vandaan komt, maar het helpt niet. Let wel, dit is niet naar jou specifiek gericht. Ik merk het gewoon op, aan elke kant van elke muur.

Wat Turkije voor Erdogan aangaat versus de huidige situatie, enfin voorafgaand aan de machtsgreep, ik denk dat we niet mogen vergeten hoe ver Turkije is gekomen op eigen kracht met toegang tot kapitaalstromen waar Erdogan noch AKP direct verantwoordelijk voor zijn. De opkomst is op het goede moment gekomen, dan is het achteraf makkelijk invullen. De realiteit is altijd meer complex. Zo had men inderdaad foute beslissingen kunnen nemen die economisch andere resultaten hadden kunnen opleveren, dat is vrij normaal zelfs en is ook gebeurd, maar de trend was er een van opgang en dus ook opkomst. Vrij verklaarbaar.

Wel altijd heel moeilijk achteraf in het juiste perspectief te zetten. Dat heeft niets met Turkije of Erdogan of wat dan ook te maken, dit is menselijk gedrag. In Nederland geloof bijvoorbeeld ook nog steeds de meerderheid instinctief dat mijn partij zich primair inzet voor het algemeen economisch belang :)

Maar laat ik het zo stellen, is dit inderdaad allemaal een zaak van Erdogan? Of is het meer complex dan dat. Stond men op vanuit pure loyaliteit aan een persoon, of stond men op tegen inbreuk op verworvenheden? Ik denk niet dat iemand kan ontkennen dat Erdogan inmiddels slim gebruik maakt van de situatie, dat is normaal - het is een politicus. Echter de vraag is juist nu van essentieel belang. Staren we ons blind op Erdogan, of kijken we naar Turkije, de verschillende segmenten in zowel politiek als samenleving, de verdeling binnen economie, de oude structuren en de nieuwe.

Dit soort situaties zijn nooit binair, het is nooit zwart/wit, en goed of slecht doet er op gegeven moment niet langer toe. Het is dan juist zaak om verder te kijken dan het beeld, buiten eigen perceptie te treden, en eens goed te kijken naar al die delen waarvan het geheel groter zou moeten zijn dan de pure som der delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Figo112 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:03:

De eenheid van het volk moet je wel relatief zien. Dit betrof enkele 1000en. 10.000en misschien in ak bolwerken Istanbul en Ankara tenopzichte van 80 miljoen Turken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 22:25
*knip* probeer eens een inhoudelijke bijdrage te geven.

[ Voor 82% gewijzigd door gambieter op 18-07-2016 00:15 ]

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
@Virtuozzo

Met jullie bedoelde ik met name de blinde voorstanders van de coup. Vrijdagavond was het duidelijk het Volk wil geen coup meer meemaken. Dit heeft inderdaad niet direct met Erdogan te maken, maar het gaat om Turkije. Vandaar ook de eenheid (media, politiek en het Volk).
De protesten waren allen gericht tegen de coupplegers en er was geen andere groep die het hier niet mee eens was. In ieder geval niet op straat.

Ik ben het zeker met je eens over het is nooit zwart/wit en dat men verder moet kijken, daarom verwacht ik hier ook wat meer niveau dan een gemiddelde telegraaf reactie.

Ik hou het verder kort, maar wil je bedanken voor je uitgebreide uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
pacificocean schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:46:
[...]

De eenheid van het volk moet je wel relatief zien. Dit betrof enkele 1000en. 10.000en misschien in ak bolwerken Istanbul en Ankara tenopzichte van 80 miljoen Turken.
Lijkt me niet, Politiek, media en alle protesten waren op 1 lijn, we willen geen coup in Turkije.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, denk je werkelijk dat het zolang Erdogan nog op de spreekwoordelijke troon zit een verstandig idee is om pro-coup te zijn?

We zien nu al hoe duizenden mensen opgepakt zijn, daar hadden ook heel veel burgers tussen kunnen zitten.

In dezelfde logica kun je zeggen dat er ook heel weinig Russische media tegen Poetin is, en dat er ook geen massale demonstraties zijn tegen Poetins bewind. Dat is niet omdat heel Rusland gek op hem is, maar omdat de tegenstanders weinig zin hebben om voor de rechter te komen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Gestopt maar wel gereageerd? :)

Maar serieus, haat zie ik hier niet. Wantrouwen? Ja. Dat is ook best verklaarbaar. Onvolledige analyses? Zeker, vergeet niet dat het merendeel van reacties komt van Belgen en Nederlanders die vanuit een extern perspectief naar een interne dynamiek kijken (van buiten naar binnen kijken is een luxe positie, maar het kent beperkingen). Maar haat? Als je het nu over Geen Stijl had .... enfin.

Ik zou zeggen, het lijkt me juist relevant om als je berichten ziet waar je moeite mee hebt daar ook uitdrukking aan te geven. Niet vanuit enkel emotie, maar ook met argumentatie. Hoe vreemd het ook mag klinken, juist vanwege de insteek en de (striktheid van) regels is dit onderdeel van T.net juist een van de meest nuttige plekken om niet enkel gevoel, maar juist informatie en perspectief uit te wisselen.

Het gaat altijd heen-en-weer, maar door de bank genomen is het uiteindelijk altijd nuttig. En dat is iets wat nu juist altijd van belang is: nuttige uitwisseling vereist participatie. Daar heeft zowel degene die reageert als de lezer die dit niet dat wat aan.

Immers, laten we eerlijk zijn, het is niet makkelijk om van buiten naar binnen te kijken zonder daarbij te struikelen in verschillen tussen perspectieven. Net zoals het ook niet makkelijk is om van binnen uit naar buiten te kijken zonder te verzanden in de rol of het gevoel van slachtoffer. Het is hetzelfde mes, het snijdt aan meer dan een kant, en daar moeten we hoe dan ook mee om leren gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 18-07-2016 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
RobinHood schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:06:
Tja, denk je werkelijk dat het zolang Erdogan nog op de spreekwoordelijke troon zit een verstandig idee is om pro-coup te zijn?

We zien nu al hoe duizenden mensen opgepakt zijn, daar hadden ook heel veel burgers tussen kunnen zitten.

In dezelfde logica kun je zeggen dat er ook heel weinig Russische media tegen Poetin is, en dat er ook geen massale demonstraties zijn tegen Poetins bewind. Dat is niet omdat heel Rusland gek op hem is, maar omdat de tegenstanders weinig zin hebben om voor de rechter te komen.
Als je de Turkse politiek een beetje volgt, dan zie je dat de politieke partijen Erdogan voortdurend voor alles en nog wat uitmaken, is dat in Rusland ook zo?
Partijvoorzitter van de CHP die Erdogan een diktator noemt, maar hierover niks durft te zeggen?

Dat er bij een coup veel mensen opgepakt worden is toch logisch? Weet jij hoeveel mensen opgepakt zijn tijdens de coup van 1980?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Inderdaad, als je van buiten naar binnen kijkt, zie je het altijd wat anders, ook omdat je met je eigen blik ernaar kijkt.

Echter, wij, en eigenlijk bedoel ik vooral de pro-erdogan posters daarmee, moeten niet vergeten dat "het Westen" zeer vrije en kritische journalistiek heeft. Er is geen censuur, een journalist hoeft niet bang te zijn voor een klop op de deur als hij of zij kritisch is over een politicus, de overheid bepaald niet wat de media schrijft. Overigens hebben veel media ook gewoon correspondenten in het buitenland, het liefst ook van buitenlandse komaf. Zo zat er tijdens de couppoging een journaliste van Turkse komaf naast de NOS verslaggever.

En dan hebben we Turkije, een land wat de afgelopen jaren alleen maar verder afzakt qua persvrijheid: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkey

Het is dan niet heel moeilijk om te bedenken welke media dan het meest objectief zal zijn, zelfs al is onze media een blik van buiten naar binnen, de blik van binnen naar binnen is zo goed als volledig vertroebeld door het gebrek aan persvrijheid.
Figo112 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:13:
[...]

Als je de Turkse politiek een beetje volgt, dan zie je dat de politieke partijen Erdogan voortdurend voor alles en nog wat uitmaken, is dat in Rusland ook zo?
Partijvoorzitter van de CHP die Erdogan een diktator noemt, maar hierover niks durft te zeggen?
Je hoeft niet eens een autocraat te zijn om verrot gescholden te worden in de politiek, Nederland is een prima voorbeeld. Roemer die Rutte een dief noemt, Wilders met zijn nep-parlement en "doe eens normaal joh" en zat anderen voorbeelden te bedenken.

Hebben Roemer en Wilders inmiddels al in de bak gezeten daarvoor? Zijn ze monddood gemaakt?

Overigens wordt Poetin ook voor vanalles en nogwat uitgemaakt, helaas verdwijnen die mensen wél, of worden ze door iemand die zeker niet van de FSB is op straat doodgeschoten.
Dat er bij een coup veel mensen opgepakt worden is toch logisch? Weet jij hoeveel mensen opgepakt zijn tijdens de coup van 1980?
Oh, waarom is dat logisch?

Zo heel logisch vind ik het niet om bijna 3000 rechters te ontslaan na een zwaar mislukte couppoging.

Dat je de stoute soldaten oppakt is nog te begrijpen, maar er worden ook vele anderen opgepakt, met aanklachten die op zijn minst creatief te noemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:01:
@Virtuozzo

Met jullie bedoelde ik met name de blinde voorstanders van de coup. Vrijdagavond was het duidelijk het Volk wil geen coup meer meemaken. Dit heeft inderdaad niet direct met Erdogan te maken, maar het gaat om Turkije. Vandaar ook de eenheid (media, politiek en het Volk).
De protesten waren allen gericht tegen de coupplegers en er was geen andere groep die het hier niet mee eens was. In ieder geval niet op straat.

Ik ben het zeker met je eens over het is nooit zwart/wit en dat men verder moet kijken, daarom verwacht ik hier ook wat meer niveau dan een gemiddelde telegraaf reactie.

Ik hou het verder kort, maar wil je bedanken voor je uitgebreide uitleg.
Ah, ok. Dank je voor de verduidelijking. Wat je aangeeft, dat was inderdaad absoluut zichtbaar - wat ik de opvallende heterogeniteit van reactie noemde. Ik denk dat dit voor de gemiddelde Nederlander of Belg niet iets is wat instinctief aan te voelen is. Het is in die landen te lang geleden dat er - bijvoorbeeld - überhaupt een onderdeel van samenleving was met iets tussen traditie en mandaat in voor interventie, zoals Turkije dit kent sinds de ontwikkeling van de Staat na de hervormingen door Atatürk.

Waar Belgen en Nederlanders zeker instinctief moeite mee zullen hebben om zich in te verplaatsen is wat we misschien wel een aspect van sociaal-cultureel geheugen of bewustzijn mogen noemen: het besef van mogelijkheid van een dergelijke interventie vanuit herhaalde blootstelling eraan, versus de ontwikkelingen van de afgelopen decennia ervaren als vooruitgang en voortgang.

Het valt me op, als ik bijvoorbeeld op andere fora discussies tussen Nederlanders en Turken (of Nederlanders met Turkse achtergrond) zie, dat in bijvoorbeeld dit opzicht een gat zit tussen perspectieven waar best een brug geslagen zou mogen worden. Niet dat dit uitzonderlijk is, ongeacht taal, afkomst, overtuiging, waar we meer weet van hebben bepaalt meer van onze perceptie dan datgene waar we minder weet van of ervaring mee hebben.

En ach, ik vrees dat tegenwoordig door heel de wereld heen het Telegraaf-gehalte hoog is. Zo pijnlijk als dat is, dat maakt consistent ingaan op uitwisseling juist zo belangrijk. Het is immers de enige manier om te voorkomen dat dergelijke niveau's dominant worden voor beeldvorming en informatieverwerking.

Het is een beetje als samen leven :) Het vereist continue en consistente participatie. Hoe klein ook, het blijft essentieel.
Figo112 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:03:
[...]

Lijkt me niet, Politiek, media en alle protesten waren op 1 lijn, we willen geen coup in Turkije.
Dit brengt wel een goed punt op tafel, voor eerdergenoemd punt van wantrouwen (vanuit extern - dus niet-Turks perspectief). Aan de ene kant hebben mensen de afgelopen decennia ontwikkelingen gezien die ze als onmiskenbaar positief konden zien, aan de andere kant heeft men de afgelopen jaren veel ontwikkelingen gezien waar men moeite mee heeft. Vervolgens vindt er een conflagratie plaats, maar is de afloop er niet een van - bijvoorbeeld - oproep tot eenheid, consolidatie van verdeling van macht e.d., maar een versterking van positie. Let wel, ik stel dit vanuit diplomatiek / politiek perspectief.

Laat ik het zo zeggen: mensen reageren heel snel vanuit hun meest recente blootstelling aan informatie en/of beeld. Dit is volstrekt menselijk. Vanuit dat gegeven is het begrijpelijk dat mensen met een opgetrokken wenkbrauw naar Erdogan kijken, maar ook dat het moeilijk is om - bijvoorbeeld - het verschil te zien tussen een civiele en algemeen publieke reactie tegen een poging tot staatsgreep en de afwezigheid van reactie tegen de omgang met de nasleep daarvan.

Ik begrijp best dat vanuit een extern perspectief mensen de indruk krijgen dat wat er ook gebeurd is, een van de primaire effecten een versterking van macht is voor de positie van de AKP (en met name het netwerk van Erdogan - de oude theatergroep en de volgelingen van Necip Fazıl Kısakürek).

Dit is een symptoom van dit soort verschuivingen, waar ik eerder naar verwees. Er is altijd een punt waarop het niet langer relevant is wie wat deed, waar welke doelen gesteld werden of wie welke intentie heeft - het enige relevante is dan welke effecten zichtbaar zijn op dat moment. Dit staat los van zogeheten neveneffecten, voor Turkije is dit een omslagpunt van historische ontwikkeling hoe dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 15:40

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

RobinHood schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:06:
Klopt, dat effect zag je zelfs al bij Turkse Nederlanders die door NOS-verslaggevers in Rotterdam bij het consulaat en in Deventer (relatief grote Turkse populatie) werden geïnterviewd: ze durfden en wilden verder eigenlijk liever niks politieks zeggen en gaven dat soms ook ondubbelzinnig toe. Drie keer raden waarom ze zich niet wilden/durfden uit te spreken....Precies om dit punt wat je hier terecht maakt.
Figo112 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:01:

Als je hier klaagt over dat sommige (gewoon onderbouwde) meningen gereduceerd kunnen worden tot een kennelijk laag 'telegraaf' niveau, dan kijk ook even naar je eigen bijdragen en met wat voor stelligheid je bepaald zaken als feiten poneert.

Vrijdag was duidelijk dat het volk geen coup meer mee wilt maken?
Het enige wat we vrijdag en in de ochtend van zaterdag konden concluderen was dat er vele duizenden mensen in Istanbul (waren toen nauwelijks beelden uit Ankara op CNN) fanatiek weerstand boden tegen de militairen. Die vele burgers, waren die daar om de democratie te verdedigen en aldus puur enkel en alleen tegen de coupplegers, of waren het in eerste instantie vooral Erdogan-aanhangers die vooral gehoor gaven aan de oproep van hun leider? Ik ben geneigd te zeggen, het laatste. Dat is heel iets anders alsof het hele volk tegen de coup was. Dat weten we helemaal niet en toen vrijdagavond laat al helemaal niet. Ja oppositie-partijen veroordelen de coup ook, maar ja, ze moeten wel. Datzelfde zag je overigens ook bij menig wereldleider. Ja ze keurden de coup in koor af, maar dat gebeurde pas nadat duidelijk was dat het op een mislukking uitliep....

Wat betreft de coup als een complot van Erdogan. Tja, zoiets meteen uitsluiten lijkt me nog wel het meest naïef. Maar goed, complot of niet, dat zullen we waarschijnlijk toch nooit weten. Feit is wel dat deze coup buitengewoon slecht uitgevoerd is (oud-NAVO generaal Clarke wees daar nog eens fijntjes op zaterdagnacht op CNN) en Erdogan alleen maar sterker heeft gemaakt; hij kan nu met bijna alles wegkomen, lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@robinhood
Hebben Roemer en Wilders inmiddels al in de bak gezeten daarvoor? Zijn ze monddood gemaakt?

Nee, in Turkije worden ze continue vermoord en er komt een kloon in de plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:13:
[...]

Daar zit wel een interessant punt. Eigenlijk twee. We moeten in het achterhoofd houden dat dit soort situaties niet uitzonderlijk zijn in de menselijke geschiedenis: we hebben behoorlijk wat precedent opgebouwd. Het is niet erg moeilijk om vanuit effecten en handelingen een overzicht te kunnen maken voor intenties en belangen, dat is voor elke revolutie, staatsgreep, machtsovername of poging daartoe toepasbaar. Sterker nog, je kan er heel goede lakmoesproefjes mee maken om te toetsen welke effecten gekoppeld zijn aan welke belangen.

Als eerste valt dan heel erg de enorme snelheid en de extreme gerichtheid van handelen op. Voor mensen in het Westen is dat vreemd. Het idee dat bijvoorbeeld een partij een zwartboek heeft van een andere partij, voor personen en functies is tot op zekere hoogte wel gekend, maar dat dit consistent bijgehouden wordt en dat er private inlichtingennetwerken zijn in dienst daarvan is iets wat voor de gemiddelde Nederlander of Belg meer doet denken aan oude geschiedenis van stadstaten en hertogen dan van de hedendaagse tijden.

Dit is geen waardeoordeel, het is gewoon een kwestie van directe ervaring binnen een dynamiek versus het niet kennen van een dergelijke dynamiek elders. Niet dat een land als Nederland daar onkwetsbaar voor is, absoluut niet. Als we heel eerlijk zijn heeft Nederland in recente tijden daar op punten een soort van revival in doorgemaakt, met de politisering van publieke instellingen als CBS, of de partij-politieke munt van monsterministeries en de daaruit voortvloeiende verdelingen van posities en functies. Welkom bij de mensheid :)

Dat neemt niet weg, dat als we de tijdlijn opstellen er wel heel erg resoluut is gehandeld naar zogeheten instrumenteel gebruik van de situatie. Zeker in Europa maakt dat mensen - vanuit eigen historisch bewustzijn - extreem onzeker. In een situatie als deze is focus op strijdkrachten prima te begrijpen (ook al blijft het niet te rijmen met de verantwoordelijke die Erdogan wil aanwijzen, aangezien die netwerken bij politionele en onderwijs instellingen zitten, en juist niet bij de strijdkrachten), de focus op rechterlijke macht echter niet. Vanuit datzelfde historisch besef (hier, vanuit en voor historische perspectief hier) rijzen daar de haren dus van op.

Het tweede wat opvalt is het gebrek aan homogeniteit ten opzichte van het bovenstaande. Waar er een opvallend heterogene reactie was tegen het gegeven van een staatsgreep valt het ook op dat de afloop van afhandeling ervan niet eenzelfde heterogeen draagvlak kent. Zeker niet in politieke kringen, de reactie op het concept staatsgreep + strijdkrachten is er over de hele linie, ten aanzien van de voorstellen van Erdogan en AKP is dat er niet. Let wel, er is weinig tegenstand. Dat is logisch, er is veel verwarring, mensen zijn geschokt (en bang), voor politieke netwerken zijn dat soort moment altijd een kwestie van kwetsbaarheden. De menselijke reflex is de neuzen dezelfde kant opzetten, de politieke reflex is heel stil zijn om te voorkomen dat je eigen afhankelijkheden op de korrel genomen worden. Tenzij je het volledig eens bent met de voorgestelde stappen. Maar de politieke stilte buiten de AKP en de beeldvorming valt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Figo112 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:30:
@robinhood

Nee, in Turkije worden ze continue vermoord en er komt een kloon in de plaats :)
Ik wist voor de Turkije topics werkelijk niet dat stromannen maken een van de belangrijkste industrieën was in Turkije :X Werkelijk, er gaat bijna geen reactie voorbij of er zit wel een stroman in

Waar heb ik gezegd dat ze vermoord worden in Turkije? Ik had het immers over Rusland, een land wat nog verder afgezakt is dan Turkije.

Ze worden gewoon feitelijk monddood gemaakt, net als de oppositie in bijvoorbeeld Rusland. Natuurlijk, zo af en toe mogen ze iets boos roepen over de Grote Leider, maar de rest van de tijd moeten ze gewoon hun kop houden en meewerken. En doen ze dat niet, tja, de oppositie is in Turkije al gestript van hun immuniteit. Zeg het verkeerde over Erdogan en je komt gewoon in de bak vanwege het in gevaar brengen van de staatsveiligheid.

Russische toestanden gaan ook wel komen hoor, ik geef het een paar jaar voordat het eerste belangrijke oppositie-lid een ongelukje krijgt. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Koekiemonsterr schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:29:

Vrijdag was duidelijk dat het volk geen coup meer mee wilt maken?
Het enige wat we vrijdag en in de ochtend van zaterdag konden concluderen was dat er vele duizenden mensen in Istanbul (waren toen nauwelijks beelden uit Ankara op CNN) fanatiek weerstand boden tegen de militairen. Die vele burgers, waren die daar om de democratie te verdedigen en aldus puur enkel en alleen tegen de coupplegers, of waren het in eerste instantie vooral Erdogan-aanhangers die vooral gehoor gaven aan de oproep van hun leider? Ik ben geneigd te zeggen, het laatste. Dat is heel iets anders alsof het hele volk tegen de coup was. Dat weten we helemaal niet en toen vrijdagavond laat al helemaal niet. Ja oppositie-partijen veroordelen de coup ook, maar ja, ze moeten wel. Datzelfde zag je overigens ook bij menig wereldleider. Ja ze keurden de coup in koor af, maar dat gebeurde pas nadat duidelijk was dat het op een mislukking uitliep....

Wat betreft de coup als een complot van Erdogan. Tja, zoiets meteen uitsluiten lijkt me nog wel het meest naïef. Maar goed, complot of niet, dat zullen we waarschijnlijk toch nooit weten. Feit is wel dat deze coup buitengewoon slecht uitgevoerd is (oud-NAVO generaal Clarke wees daar nog eens fijntjes op zaterdagnacht op CNN) en Erdogan alleen maar sterker heeft gemaakt; hij kan nu met bijna alles wegkomen, lijkt wel.
Tja, je hebt het over mijn bijdragen, maar je doet zelf een speculatie en zegt dat eerste instantie alleen AKP volgers weerstand hebben geboden en dan kom je op basis daarvan tot de conclusie dat niet het hele volk tegen de coup is. :)

Overigens 100% kan nooit, anders was er ook geen coup.

Maar goed, nogmaals je mag gerust door speculeren en allerlei theorieën bedenken, maar ik hou het hierbij.
Tip om de bijdrage van Virtuozzo door te nemen, als je het nog niet heb gedaan. Dat is het niveau waar ik het over heb (tweakerwaardig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

Natuurlijk is dat naïef. Vraag is of het überhaupt nog relevant is. Wesley heeft volstrekt gelijk in zijn uitspraak dat deze situatie Erdogan zekert in zijn streven naar positie van basyüce.

Het heeft in deze geen nut om in de loopgraaf te springen van betrokkene / verantwoordelijke / doel / middel, zaak is nu om scenario's uit te werken voor effecten - en (belangrijker nog) neveneffecten (die zijn immers ook voor de kern van (welke) dynamiek (dan ook) nooit beheersbaar op termijn.

Laat ik zo stellen: of dit nu echt een staatsgreep was, daar kan veel over gezegd worden. Het staat wel vast dat er een consolidatie van macht uit volgt. Dit is de situatie zoals het nu is. Daar verandert geen mens meer iets aan. Wat heeft dan meer nut: kijken naar hoe het in elkaar zit, of uitwerken wat er gaat en wat er kan volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Virtuozzo schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:49:
[...]

Natuurlijk is dat naïef. Vraag is of het überhaupt nog relevant is. Wesley heeft volstrekt gelijk in zijn uitspraak dat deze situatie Erdogan zekert in zijn streven naar positie van basyüce.

Het heeft in deze geen nut om in de loopgraaf te springen van betrokkene / verantwoordelijke / doel / middel, zaak is nu om scenario's uit te werken voor effecten - en (belangrijker nog) neveneffecten (die zijn immers ook voor de kern van (welke) dynamiek (dan ook) nooit beheersbaar op termijn.

Laat ik zo stellen: of dit nu echt een staatsgreep was, daar kan veel over gezegd worden. Het staat wel vast dat er een consolidatie van macht uit volgt. Dit is de situatie zoals het nu is. Daar verandert geen mens meer iets aan. Wat heeft dan meer nut: kijken naar hoe het in elkaar zit, of uitwerken wat er gaat en wat er kan volgen?
Why not both?

Volgens mij is het uitwerken wat gaat komen zeer lastig als je simpelweg niet weet wat er [ongeveer] gebeurt is.

Als dit een echte poging was, die gewoon verkloot is, dan heb ik het idee dat Erdogan Turkije minder in zijn macht zal krijgen dan dat dit 1 groot toneelspel is.

Immers, als dit Shakespeare op zijn Turks was, dan heeft Erdogan ook een plan, en ligt eigenlijk alles al klaar. En dit soort dingen verzin je niet omdat je van je land een heel vrij land wilt maken, waar democratie en persoonlijke vrijheid de pilaren van je land zijn.

Nee, als je zoiets bedenkt, dan doe je dat zodat je jezelf extreem machtig kan maken, alle tegenstand uit de weg kan ruimen of monddood kan maken, zodat je geheel "democratisch" iedere "eerlijke" verkiezing wint, want, er is toch geen echte oppositie die een optie is, en geen echte media die kritisch naar het functioneren van de regering is.

Een soort Rusland dus. Verkiezingsfraude is daar niet eens [echt] nodig dankzij dat soort maatregelen.

Overigens is het ondermijnen van de Westerse media daarin ook zeer belangrijk, aangezien die objectiever over het land zullen zijn als de eigen media, maar, als niemand die media vertrouwd, is die media ook machteloos.

Dat is overigens ook al perfect gelukt als ik het zo zie. De gemiddelde Turk is zelfs richting de strips nog wantrouwend :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48

defiant

Moderator General Chat
RobinHood schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:57:
Een soort Rusland dus. Verkiezingsfraude is daar niet eens [echt] nodig dankzij dat soort maatregelen.
Het verschil met Rusland is denk ik dat Turkije allianties nodig heeft vanwege de toch kwetsbare positie qua economie (denk aan het toerisme) en geopolitiek. In deze allianties heeft Turkije ten opzichte van Europa nog belangrijke kaarten in handen (vluchtelingen/Syrië/etc), maar zodra die crises een keer ten einde loopt zwakt de onderhandelingspositie natuurlijk geleidelijk af. De vraag is hoe de houding van het westen dan veranderd.

Het is inderdaad interessant dat Erdogan z'n blik op Rusland heeft gericht, autocratische landen begrijpen elkaar natuurlijk beter, Poetin zal niet gaan aandringen op meer ruimte voor de oppositie of vrije pers.

Misschien kan Erdogan een deal maken met Poetin om mee te liften op de succesvolle Russische media infiltratie en manipulatie binnen Europa :)
Trap er niet in!

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Figo112 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:48:
[...]
Tja, je hebt het over mijn bijdragen, maar je doet zelf een speculatie en zegt dat eerste instantie alleen AKP volgers weerstand hebben geboden en dan kom je op basis daarvan tot de conclusie dat niet het hele volk tegen de coup is. :)
Yup, ik deed aan enige speculatie en gaf dat duidelijk aan; dit i.t.t. tot menig post van jou waarin je allerlei beweringen als feiten presenteert. En tja, als je vrijdagavond/zaterdagochtend op tv vele duizenden burgers fanatiek weerstand ziet bieden aan de militairen, dan lijkt het me niet dat je daaruit kunt concluderen dat aldus "het volk" tegen de coup is.

Anyway, hier komen we toch niet uit. Maar stop a.u.b. het met het 'recenseren' van andermans reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

defiant schreef op maandag 18 juli 2016 @ 01:15:
[...]

Het verschil met Rusland is denk ik dat Turkije allianties nodig heeft vanwege de toch kwetsbare positie qua economie (denk aan het toerisme) en geopolitiek. In deze allianties heeft Turkije ten opzichte van Europa nog belangrijke kaarten in handen (vluchtelingen/Syrië/etc), maar zodra die crises een keer ten einde loopt zwakt de onderhandelingspositie natuurlijk geleidelijk af. De vraag is hoe de houding van het westen dan veranderd.

Het is inderdaad interessant dat Erdogan z'n blik op Rusland heeft gericht, autocratische landen begrijpen elkaar natuurlijk beter, Poetin zal niet gaan aandringen op meer ruimte voor de oppositie of vrije pers.

Misschien kan Erdogan een deal maken met Poetin om mee te liften op de succesvolle Russische media infiltratie en manipulatie binnen Europa :)
Trap er niet in!
Ach, Syrië, Libië, Tunesië en Egypte waren voor de Lente ook redelijke vakantielanden. Je hoeft echt geen keurige democratie te zijn om mooie stranden te hebben :P Vergeet ook niet dat er nog steeds veel liefhebbers voor Thailand zijn, en ook dat land is nou niet bepaald westers qua vrijheden en democratie.

Maar, een opbloeiende alliantie met Rusland zie ik zeker gebeuren, misschien zelfs wel de "Westerse ketens" van de NAVO van zich af schuddend. Kunnen nog wel een paar andere landen bij komen, Egypte bijvoorbeeld, een soort Anonieme Autocraten krijg je dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 18 juli 2016 @ 00:57:
[...]

Why not both?

Volgens mij is het uitwerken wat gaat komen zeer lastig als je simpelweg niet weet wat er [ongeveer] gebeurt is.

Als dit een echte poging was, die gewoon verkloot is, dan heb ik het idee dat Erdogan Turkije minder in zijn macht zal krijgen dan dat dit 1 groot toneelspel is.

Immers, als dit Shakespeare op zijn Turks was, dan heeft Erdogan ook een plan, en ligt eigenlijk alles al klaar. En dit soort dingen verzin je niet omdat je van je land een heel vrij land wilt maken, waar democratie en persoonlijke vrijheid de pilaren van je land zijn.

Nee, als je zoiets bedenkt, dan doe je dat zodat je jezelf extreem machtig kan maken, alle tegenstand uit de weg kan ruimen of monddood kan maken, zodat je geheel "democratisch" iedere "eerlijke" verkiezing wint, want, er is toch geen echte oppositie die een optie is, en geen echte media die kritisch naar het functioneren van de regering is.

Overigens is het ondermijnen van de Westerse media daarin ook zeer belangrijk, aangezien die objectiever over het land zullen zijn als de eigen media, maar, als niemand die media vertrouwd, is die media ook machteloos.

Dat is overigens ook al perfect gelukt als ik het zo zie. De gemiddelde Turk is zelfs richting de strips nog wantrouwend :/
Ik begrijp de reactie, zeker gezien de toenemende blootstelling aan ontwikkelingen die mensen instinctief gelijk schalen met het Putin model. De overeenkomsten met Erdogan / Turkije zijn echter voornamelijk een kwestie van perceptie. Het model van Erdogan is er bijvoorbeeld een van ideologie, iets wat in de School van Andropov voor Putin een woord is wat uit het woordenboek geschrapt zou moeten worden.

Daarnaast, er zijn belangrijke verschillen in cultuur-historische ontwikkeling. Effecten als verzuchting of gebruik van spreekwoordelijke gemeinschafstsucht heb je overal.

Maar het is niet correct om voor omstandigheden, ontwikkelingen en variabelen het Putin model gelijk te stellen aan het Erdogan model (of andersom).

Het probleem is echter dat je juist in die arena van discussie heel snel niet ziet dat de kern van aandacht zou moeten liggen op de effecten. Daar zit de relevantie. Je kan absoluut prima proberen zowel de dynamiek als de consequenties en effecten te doorgronden, dit is echter een zaak van efficiëntie en zogeheten predictive behavioural modeling. Het is nuttiger voor ontwikkeling en opbouw van instrumentatie om te concentreren op het laatste, aangezien de dynamiek an sich vanaf bepaalde punten de controle verliest daarover (en dat maakt het irrelevant, daarbij komt ook nog eens dat ontwikkeling en opbouw van instrumentatie tijd kost - je kan je dus beter richten op de patronen na dat verlies van controle).

Enfin, tot zover een stukje verkenning van instrumentele logica in toepassing op witte en grijze politiek :)

Laat ik het iets scherper stellen: voor de Turkse samenleving is het uitermate relevant om uit te werken wat er precies gebeurt is. Het is hun dynamiek, hun bestel van interacties en balans van macht. De consequenties zijn ook voor hen. Voor ons in het Westen is - hoe bruut dit ook mag klinken - enkel relevant voor berekenbaarheid van effecten voor onze dynamiek.

ik besef ten volle hoe koud dit klinkt, maar dit is de realiteit van geopolitiek. Dit is niet onze keuze, geniet ook niet onze voorkeur. Maar het is een kwestie van realpolitik, zoals dat heet. Vanuit deze situatie is een fundamentele verschuiving opgetreden, welke ons voor verschuivingen in variabelen en afhankelijkheden stelt.

Op niveau's van diplomatie e.d. is de interne dynamiek relevant. Voor ontwikkelingen tussen staten niet.

Enfin, ik begrijp de reflex om het te vergelijken met het Putin model. Ongeacht parallellen in effecten die zullen volgen (en verschillen) is het niet correct. Als je meer inzicht wil krijgen in het handelen en denken van de beweging waarvan mensen in Nederland louter het symbool en de persoon van Erdogan van zien, is het een goed idee om te kijken (zoals altijd) naar het handvest van gedachtegoed en het netwerk van belangen in de ontwikkeling ervan. Voor Erdogan, de AKP et alii (ook in de zogeheten oppositie is dit vertegenwoordigd, ironie wil dat een aantal spilfiguren in oppositie lid waren van Erdogan's toneelgroep lange jaren geleden) is er dan één essentieel startpunt voor verkenning. Dan heb je het over Necip Fazıl Kısakürek. Een oude dichter die van groter belang is voor de ontwikkeling van Turkije dan menigeen in Turkije hem kent van zijn gedichten.

Als je zijn denken en schrijven op lijn zet dan worden ontwikkelingen vanzelf duidelijk, het wordt dan ook duidelijk dat de vergelijking met Putin ook in effecten niet opgaat. Voor Erdogan was bijvoorbeeld de versterking van democratische instrumentatie essentieel om de oude verdelingen (staat, criminaliteit, leger) af te breken en te vervangen. Voor Putin was het puur marketing voor toegang tot kapitaalstromen. Voor Erdogan zijn er aspecten van democratie noodzakelijke vanwege de heterogene samenstelling van de demografie (lokaal / regionaal niveau, de Staat is iets anders, daar is democratie een overgangsinstrument naar de ideële samenleving zoals voorgesteld door Necip Fazıl, geïsoleerd van landen met meer niveau's van democratische organisatie). Voor Putin is het symbool van chaos en onmacht, iets niet te verwerpen, maar te bestraffen).

Mocht je er in duiken en schrikken, dat kan ik me voorstellen. Er zitten uitermate rauwe kanten aan welke tot op de dag van vandaag binnen de kring van dat netwerk niet ontkend maar ook niet als ongepast gesteld worden (sterker nog, het is een van de primaire variabelen geweest voor de strategische breuk tussen Turkije en Israël, wat zelfs na de recente hernieuwing nog steeds een blokkade vormt voor herstel van de oude relatie). Maar kijk dieper dan puur dat, en het is een stuk makkelijker om het "Erdogan" model uit te werken voor de toekomst. Zeker, dat is fundamenteel anders dan wat Turkije nu kent, ook resoluut anders dan hoe het Westen Turkije kent. Of dat ook echt zo zal uitwerken, dat is een kwestie van verdeling van belangen binnen de politieke niveau's van Turkije.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het heeft er dan ook alle schijn van dat Turkije bezig is om een dictatuur te worden, een soort Iran als het aan Erdogan ligt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De Turkse veiligheidsdiensten hebben de burgers zondag gevraagd om gebruikers van sociale media aan te geven die "terroristische activiteiten" verspreiden. Het gaat meer bepaald om mensen die laten blijken dat ze de - mislukte - poging tot staatsgreep steunden.

"Er wordt online heel wat 'zwarte propaganda' verspreid", zo klinkt het. Volgens het staatspersagentschap Anadolu vragen de veiligheidsdiensten onder meer om screenshots te maken en profielinformatie te verschaffen van "criminele elementen".
http://www.knack.be/nieuw...f/live-normal-729313.html
http://www.smh.com.au/wor...mind-20160718-gq82di.html

Stasi praktijken daar (met uitwerkingen wereldwijd). Geen wonder dat je vooral de aanhangers hoort roepen hoe geweldig Erdogan is, anders krijgen ze bezoek van de veiligheidsdiensten :X

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:20:
[...]

http://www.knack.be/nieuw...f/live-normal-729313.html
http://www.smh.com.au/wor...mind-20160718-gq82di.html

Stasi praktijken daar (met uitwerkingen wereldwijd). Geen wonder dat je vooral de aanhangers hoort roepen hoe geweldig Erdogan is, anders krijgen ze bezoek van de veiligheidsdiensten :X
Vanuit een gemiddeld Belgisch / Nederlands perspectief is het verklaarbaar dat men daar van schrikt. Onderschat echter niet dat waar het op dit soort zaken aankomt er in Turkije een aantal grote factoren spelen.

Ten eerste de relatief brede populariteit van de AKP, dat zorgt er voor dat veel mensen geen directe impuls hebben om even wat afstand te nemen ten aanzien van handelingen om ze in breder perspectief te zetten voor consequenties en effecten.

Ten tweede dat de huidige stand van zaken ten aanzien van sociale controle, aanwezigheid veiligheidsdiensten en directe invloed van besmettingen tegenwoordig - ondanks alles wat men ziet - heel anders is, veel minder indringend, dan wat er in het verleden was. Een ding waar de AKP heel slim gebruik van heeft gemaakt is de introductie van mechanismen gestoeld op gebruik van democratische concepten om een einde te maken aan heel oude machtsverhoudingen die ontzettend indringende invloed hadden op het dagelijkse leven. Er was nog niet zo lang geleden een tijd waarin er een grijze onderwereld van overlap tussen politiek, criminaliteit, veiligheidsdiensten en strijdkrachten een niet enkel voelbare maar ook meetbare impact hadden op het verloop van het dagelijks leven.

Ten derde, Turkije is als land en sociaal-cultureel amalgaam van politiek bewustzijn nu eenmaal anders dan Nederland of België. Dat is logisch, kwestie van geschiedenis. Zo kent België tegenwoordig een stukje grondwet wat verklaart dat niemand van het Nederlandse Koningshuis ooit op de Belgische troon mag zitten, daar hoort ook een zeker cultureel / historisch bewustzijn bij. En het is tevens een factor in verhouding tussen Koningshuizen, bevolking en omgang daartussen.
Turkije is niet onbekend met periodes van autocratische dominantie. Sterker nog, er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarin dit soort processen niet enkel van boven af werden opgelegd, maar ook brede steun genoten. Het moderne Turkije zoals we het nu kennen is het resultaat van een top-down autocratisch opgelegde serie aan verandering, om maar een voorbeeld te noemen. Prima, voor Erdogan is dat een fase in de geschiedenis die gecorrigeerd moet worden, maar dat is het onderwerp niet. Waar het om gaat is dat in tegenstelling tot Nederland en België de gemiddelde burger bekend is met de aanwezigheid van effecten daarvan. Dit komt vanuit ontwikkeling heel sterk naar voren in de rol van patriarchisme in organisatie binnen de samenleving, maar ook in tolerantie ten aanzien van autocratische cycli ten aanzien van ontwikkeling van land / samenleving. En we mogen eerlijk zijn, alles wat de moderne burger in Turkije ziet is dat het tegenwoordig beter is dan in het verleden in dit soort opzichten.

Het is oprecht heel verklaarbaar dat grote delen van de bevolking in Turkije er absoluut overtuigd van zijn dat de zaken in dat opzicht tegenwoordig veel beter zijn dan in het verleden. En als ik eerlijk mag zijn klopt dat ook best wel. Natuurlijk is het anders dan wat men in Nederland of België kent, en natuurlijk gaan de ontwikkelingen door(slaan), maar het algemene perspectief is aldus verklaarbaar en begrijpelijk.

Het is wel absoluut jammer dat men op heel begrijpelijke wijze zo uit het oog verliest dat de AKP de verworven balans van instellingen en verdeling van macht niet als doel stelt, maar als middel. Dus niet als iets om naar toe te groeien als open / democratische samenleving, maar als instrument om door een moeilijke periode heen te komen, af te rekenen wat beschouwd wordt als een intermezzo in de Turkse geschiedenis, en de omstandigheden te scheppen om Staat, Natie en Volk te herscheppen naar een ideëel beeld.

Daar kan men hier heel makkelijk heel veel over zeggen, maar laten we eerlijk zijn, de Europese geschiedenis heeft in dat opzicht ook geen schone handen. Sterker nog, zowel in de vorige eeuw als tegenwoordig opnieuw kent men daar vele cycli in. Dat gegeven is echter excuus noch validatie, whataboutisme is dat nooit. Maar het is af en toe noodzakelijk om zaken scherp te stellen aangezien het heel makkelijk is om van buiten af te oordelen over een dynamiek ergens binnen.

Voor de Turkse samenleving is het hoe dan ook geen makkelijke situatie. Aan de ene kant zit men tegenwoordig in een veel meer open samenleving die beter af is dan tijdens de vorige generatie, aan de andere kant heeft men te maken met verschuivingen die het moeilijk maken om zicht te houden op de effecten van die verschuivingen op de samenleving zelf. Dit is heel menselijk. Heel moeilijk, maar menselijk.

Het heeft dan juist in omstandigheden van mindere beschikking informatiestromen, hogere gehaltes aan emotie en versnelling van blootstelling aan beeld i.p.v. argumentatie absoluut nut om niet te oordelen, maar om te blijven investeren in het uitwisselen van perspectieven en consistent daarbij ook informatie uit te wisselen. Net zoals dat nodig is bij een omgang met bruine krachten in eigen land is dit ook een vereiste voor omgang met dit soort ontwikkelingen in andere landen. Zeker wanneer bevolkingen direct contact hebben, bij elkaar woonachtig en werkzaam zijn, en er vermenging is over generaties heen.

Het alternatief is met de vinger wijzen, vanuit eigen perspectief oordelen, en zo bij te dragen aan polarisatie waar - zoals we weten - altijd de verkeerde mensen gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Turkse coupplegers als varkens in stal
ISTANBUL - Vermeende couppplegers die in opdracht van de Turkse president Recep Erdogan zijn opgepakt na de mislukte staatsgreep in het land, zitten als varkens in een stal. Verschillende buitenlandse media hebben schokkend fotomateriaal gepubliceerd van geboeide, halfnaakte soldaten die onder barre omstandigheden zijn vastgezet.

Onder meer de Duitse krant Bild heeft een foto geplaatst van de gearresteerde soldaten, die onder mensonterende omstandigheden op elkaar zijn gestapeld in een gymzaal. Op Twitter circuleert een vergelijkbare foto van mannen, slechts gekleed in hun onderbroek, die zij aan zij in een soort schuur zitten, hun handen geboeid op hun rug.

Zuivering
Erdogan is na de mislukte coup begonnen met een zuivering van het Turkse leger en het politieapparaat. De Turkse autoriteiten hebben zo’n 3000 vermeende coupplegers opgepakt, variërend van commandanten tot gewone militairen. Ongeveer eenzelfde aantal rechters en aanklagers werd aangehouden.

Voorbereid
De snelle arrestaties van rechters en anderen na de mislukte staatsgreep in Turkije geeft de indruk dat de regering een lijst met namen al van tevoren had voorbereid, zei EU-commissaris Johannes Hahn maandag. ,,Het lijkt erop dat er iets is voorbereid. De lijsten waren beschikbaar, wat erop duidt dat deze gebruikt zouden worden in een bepaalde fase”, zei Hahn. ,,Ik ben zeer bezorgd. Het is precies wat we vreesden.”
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CnoC3RSWcAAs-4c.jpg:large
.....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
sevinc schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 16:03:
De haat tegen Erdogan is groot.
Laat me de filmpje zien waar de premier heeft gezegt over de doodstraf, en de mogelijkheid dat het terug kan komen.

Ik weet 100% dat het niet zo is :)
Journalist vroeg erover en hij zei niks anders dan het tegen de grondwet is.

Het is netzoals over de uitspraak van Erdogan dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn en alleen over de fysieke mogelijkheden heeft.Maar de westerse media moet natuurlijk het filmpje verkorten zodat net dat ene stukje niet op beeld komt.
https://www.nrc.nl/nieuws...greep-in-turkije-a1512015
http://www.rtlnieuws.nl/b...l-doodstraf-weer-invoeren
http://nos.nl/artikel/211...rinvoering-doodstraf.html
http://nos.nl/artikel/211...eu-lid-met-doodstraf.html
http://edition.cnn.com/20...attempted-coup/index.html

Moet ik nog doorgaan? Zelfs de Turkse media meld het.

Edit:

https://twitter.com/wikileaks/status/755009508628463616

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Wellicht dat het al eerder is besproken hoor maar kan iemand mij uitleggen wat de bijna 3000 rechters hier mee te maken hebben? Waarom zijn deze mensen opgepakt en wat hebben die met de coup te maken. Militairen, officieren etc kan ik mij wat bij voorstellen, maar rechters?
Verder, hoe kan je de dag na de poging al een lijst hebben met 3000 verdachten? Dan moet er al behoorlijk wat voorwerk liggen voordat de coup überhaupt was gepleegd lijkt mij als je deze personen met bewijs/onderzoek wil oppakken en berechten. (ik zie in nieuwsberichten dat ik blijkbaar niet de enige ben die dat wat dubieus vind maar wellicht dat iemand een logische verklaring hiervoor heeft)

[ Voor 19% gewijzigd door thewizard2006 op 18-07-2016 14:46 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

thewizard2006 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:44:
Wellicht dat het al eerder is besproken hoor maar kan iemand mij uitleggen wat de bijna 3000 rechters hier mee te maken hebben? Waarom zijn deze mensen opgepakt en wat hebben die met de coup te maken.
Ze zijn een "bedreiging" voor Erdogan, de coup was alleen maar een reden om ze op te kunnen pakken, ookal hebben ze daar niets mee te maken. Met bedreiging bedoel ik dat ze beslissingen van hem mogelijk tegen werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 18-07-2016 14:48 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Wellicht dat het al eerder is besproken hoor maar kan iemand mij uitleggen wat de bijna 3000 rechters hier mee te maken hebben? Waarom zijn deze mensen opgepakt en wat hebben die met de coup te maken. Militairen, officieren etc kan ik mij wat bij voorstellen, maar rechters?
Verder, hoe kan je de dag na de poging al een lijst hebben met 3000 verdachten? Dan moet er al behoorlijk wat voorwerk liggen voordat de coup überhaupt was gepleegd lijkt mij als je deze personen met bewijs/onderzoek wil oppakken en berechten. (ik zie in nieuwsberichten dat ik blijkbaar niet de enige ben die dat wat dubieus vind maar wellicht dat iemand een logische verklaring hiervoor heeft)
Het is op punten voorbij gekomen in dit topic, maar het is meer in detail (achtergrond, perspectieven, referenties e.d.) een onderwerp in een ander topic: Politieke situatie in Turkije.

Dat is op het moment nog vrij kort, dus prima mogelijk om gewoon zo in te stappen en de berichten door te nemen. De antwoorden op je vragen hier komen daar inderdaad vrij helder stuk voor stuk aan bod. De logische verklaringen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verder, hoe kan je de dag na de poging al een lijst hebben met 3000 verdachten? Dan moet er al behoorlijk wat voorwerk liggen voordat de coup überhaupt was gepleegd lijkt mij als je deze personen met bewijs/onderzoek wil oppakken en berechten.
Naar verluidt hebben deze mensen sympathiën voor de vermeende dader van de coup, Gülen. Dat is de aanleiding om mensen te schorsen en op te pakken. Dat het een non-sequitur is begrijpt iedereen, maar onder het mom van een zuiverig is nu veel mogelijk.

Zie ook dit artikel over de lijsten die klaarblijkelijk al klaar lagen.
Met de inmiddels beruchte enorme lappen tekst. Nee, bedankt, ik heb al een baan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Raven schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:47:
[...]

Ze zijn een "bedreiging" voor Erdogan, de coup was alleen maar een reden om ze op te kunnen pakken, ookal hebben ze daar niets mee te maken.
Ja dat is de algemene gedachte/speculatie. Ik mis hierin alleen de onderbouwing. In hoeverre zijn deze mensen een dreiging, waarin zijn ze een dreiging. Je kan toch niet zomaar mensen oppakken en de coup als "excuus" gebruiken.

@de reacties hierboven, tnx ik ga daar eens naar kijken. Te bizar voor woorden allemaal natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 18-07-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:49:
Je kan toch niet zomaar mensen oppakken en de coup als "excuus" gebruiken.
Dat is wel heel erg vanuit je veilige Nederlandse stoel gedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

thewizard2006 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:49:
[...]

Ja dat is de algemene gedachte/speculatie. Ik mis hierin alleen de onderbouwing. In hoeverre zijn deze mensen een dreiging, waarin zijn ze een dreiging. Je kan toch niet zomaar mensen oppakken en de coup als "excuus" gebruiken.
In Turkije wel.
Ik acht de kans overigens best groot dat ze weer vrijgelaten worden zodra de coupplegers zijn berecht (of eerder, maar mogen ze 'vanwege belangenverstrengeling' niet meedoen aan de rechtzaken. Pro-Erdogan rechters daarentegen doen uiteraard niet aan belangenverstrengeling)

Ik acht de kans verder ook groot dat Gulen gewoon uitgeleverd gaat worden aan Turkije. In de Amerikaanse geopolitiek is Turkije als uitvalsbasis een stuk belangrijker dan de mensenrechten aldaar en al helemaal de rechten van 1 persoon (Gulen). Dus Turkije komt met 'bewijs' en de VS zegt 'ok, hier is ie!' ok al zeggen ze nu dat het bewijs toch wel vrij helder moet zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door FunkyTrip op 18-07-2016 14:54 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:51:
[...]

Dat is wel heel erg vanuit je veilige Nederlandse stoel gedacht :P
Nou, meer vanuit het idee dat als zelfs ik al zie dat dit zaakje stinkt dan zullen de mensen die dit (onafhankelijk) beoordelen en onderzoeken niet ontgaan.
Maar ook dat de pro Erdogan aanhangers dit als zoete koek slikken terwijl er natuurlijk echt helemaal niets van klopt. En het ligt er ook zo ontzettend dik bovenop.
Zoiezo een coup plegen waar een paar duizend man van af weet blijft echt niet lang geheim. Er hoeft maar 1 "verklikker" tussen te zitten. Hier kan natuurlijk geen maanden aan voorbereiding in zitten. Zeker niet met alle veiligheidsdiensten, spionage en afluistermogelijkheden etc

[ Voor 40% gewijzigd door thewizard2006 op 18-07-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:53:
Nou, meer vanuit het idee dat als zelfs ik al zie dat dit zaakje stinkt dan zullen de mensen die dit (onafhankelijk) beoordelen en onderzoeken niet ontgaan.
De mensen die dit onafhankelijk beoordelen zitten in het gevang of in het buitenland. Wie gaat er iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:55:
[...]

De mensen die dit onafhankelijk beoordelen zitten in het gevang of in het buitenland. Wie gaat er iets aan doen?
Ik neem aan dat er vanuit de EU/NAVO/VS of weet ik veel ook wel wat onderzoek naar gedaan zal worden bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
thewizard2006 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:57:
[...]

Ik neem aan dat er vanuit de EU/NAVO/VS of weet ik veel ook wel wat onderzoek naar gedaan zal worden bedoel ik.
Men belooft er bovenop te gaan zitten: http://www.politico.eu/ar...oup-recep-tayyip-erdogan/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Heh, al sinds vrijdagnacht :(
[...]

Het wil behoorlijk wat zeggen dat Kerry al aanwezig is geweest bij diplomatiek topoverleg in Europa sinds de gebeurtenissen.

[ Voor 36% gewijzigd door Virtuozzo op 18-07-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:53:
Maar ook dat de pro Erdogan aanhangers dit als zoete koek slikken terwijl er natuurlijk echt helemaal niets van klopt. En het ligt er ook zo ontzettend dik bovenop.
Waarom klagen als het je belang dient? Vergeet niet dat nog dagelijks mensen een gloednieuwe iPhone van Marktplaats denken te halen voor 150 euro. Mensen geloven graag in sprookjes als zij er beter van denken te worden.
En dan? Dan zeggen die partijen dat het niet klopt en dan zijn het leugenachtige Gülenisten of kruisvaarders. Ik denk niet dat we de illusie moeten hebben dat het voor de Turkse bevolking ook maar iets uitmaakt. Als we dan bijvoorbeeld ook kijken hoe de Turken met 'de Armeense kwestie' omgaan, zoals het eufemistisch genoemd wordt, lijkt het een redelijk aanname te zijn dat de geschiedenis daar anders verteld gaat worden dan elders.

Nog los van dat Erdogan blijkbaar een potje kan breken in Europa. Het is niet duidelijk wat er bekokstoofd is met het vluchtelingenverhaal, maar het lijkt erop dat we afhankelijker van het regime zijn dan we zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:06:
[...]

Waarom klagen als het je belang dient? Vergeet niet dat nog dagelijks mensen een gloednieuwe iPhone van Marktplaats denken te halen voor 150 euro. Mensen geloven graag in sprookjes als zij er beter van denken te worden.

[...]

En dan? Dan zeggen die partijen dat het niet klopt en dan zijn het leugenachtige Gülenisten of kruisvaarders. Ik denk niet dat we de illusie moeten hebben dat het voor de Turkse bevolking ook maar iets uitmaakt. Als we dan bijvoorbeeld ook kijken hoe de Turken met 'de Armeense kwestie' omgaan, zoals het eufemistisch genoemd wordt, lijkt het een redelijk aanname te zijn dat de geschiedenis daar anders verteld gaat worden dan elders.

Nog los van dat Erdogan blijkbaar een potje kan breken in Europa. Het is niet duidelijk wat er bekokstoofd is met het vluchtelingenverhaal, maar het lijkt erop dat we afhankelijker van het regime zijn dan we zouden willen.
Erdogan is simpelweg heel slim geweest, enfin eigenlijk een van zijn topadviseurs (toeval wil dat hij nu een van de geofferden is). Enfin, Erdogan heeft zich niet actief geëngageerd, maar het zover laten komen dat verschillende Europese lidstaten (dan maar) op eigen houtje begonnen zijn met koehandel. Het spijt me om dit te zeggen, maar Nederland is daarin aanvoerder geweest.

"Europa" (al kunnen we daar niet echt van spreken) staat voor zekere afhankelijkheden ten aanzien van Turkije. Het ligt vanzelfsprekend gevoelig om die te benoemen, maar we kunnen er niet om heen. Vluchtelingenproblematiek is echter het minste. Een veel groter stuk problematiek zit in de arena van geopolitiek, meervoudig. Denk aan het Midden-Oosten, maar denk ook aan de Russische Kwestie, onderschat ook niet maritieme belangen en (!) de nog altijd fragiele balans van Griekenland / Turkije binnen verdragsorganisaties.

Een potje kunnen breken, nee. Daar was inderdaad sprake van. Het potje is er inmiddels niet meer, zo blijkt nu - uit Turks (de staat) handelen. Ik kan niet anders dan toegeven dat - opnieuw - men in het Westen heeft zitten slapen met aannames in het achterhoofd, afgeleid door van allerlei toestanden en verstoringen in eigen huis en tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Virtuozzo schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:22:
Ik kan niet anders dan toegeven dat - opnieuw - men in het Westen heeft zitten slapen met aannames in het achterhoofd, afgeleid door van allerlei toestanden en verstoringen in eigen huis en tuin.
Klopt, al kun je ook nog stellen dat het naast slapen ook een aardige portie naïef wegkijken is. En dat is al decennialang het geval, alleen wordt het helaas alleen maar erger. Maar we dwalen af, geloof ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Koekiemonsterr op 18-07-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:15
Gaat lekker daar, hoor net dat de plaatsvervangend burgemeester van Istanbul door zijn hoofd is geschoten. Wordt volgens mij nog niet officieel bevestigd, maar dat zit eraan te komen..

Edit; Telegraaf meldt het nu ook met Reuters als bron: http://www.telegraaf.nl/b...in_hoofd_geschoten__.html

[ Voor 29% gewijzigd door Joster op 18-07-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duitsland waarschuwt dat Turkije lidmaatschap van de EU kan vergeten als het de doodstaf invoert.
De Duitse regering zegt dat Turkije het lidmaatschap van de Europese Unie kan vergeten als het land kiest voor herinvoering van de doodstraf. De waarschuwing kwam uit de mond van de woordvoerder van bondskanselier Merkel, Steffen Seibert.
De impliciete boodschap dat je zo'n 20-25% van je rechterlijke macht zonder veel onhaal kunt afvoeren zonder dat het consequenties heeft voor het lidmaatschap vind ik vrij zorgwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Burgemeester van oppositie door hoofd geschoten in zijn kantoor: http://www.telegraaf.nl/b...in_hoofd_geschoten__.html
Zal wel een tijdje onrustig blijven, burgeroorlog misschien, tweede Syrië?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:09:
Duitsland waarschuwt dat Turkije lidmaatschap van de EU kan vergeten als het de doodstaf invoert.

[...]

De impliciete boodschap dat je zo'n 20-25% van je rechterlijke macht zonder veel onhaal kunt afvoeren zonder dat het consequenties heeft voor het lidmaatschap vind ik vrij zorgwekkend.
Heel Turkije wist allang dat de lidstaten Turks lidmaatschap van de EU nooit (allemaal) goed zouden keuren. Ze zullen dus niet onder de indruk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:34:
Heel Turkije wist allang dat de lidstaten Turks lidmaatschap van de EU nooit (allemaal) goed zouden keuren. Ze zullen dus niet onder de indruk zijn.
Natuurlijk mag Turkije lid worden, zolang ze laten zien Europese kernwaarden en mensenrechten na te streven. Met dat idee is na afgelopen weekend stevig afgerekend. Terug naar af, zou je bijna zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dat was allang het geval met de onderdrukking van de Koerden en de verergerde situatie van Nazi praktijken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Laten we eerlijk zijn: toenadering, samenwerking, allemaal prima. Maar Turkije was al heel lang niet meer uit op lidmaatschap (niet compatibel met zowel ideologische basis als vereisten herinrichting), en het is al sinds geruime tijd zoeken naar een EU Lidstaat bereid om de gedachte te overwegen voor meer dan beeldvorming en amateuristische pogingen tot koehandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22

Spotmatic

Ken sent me

De staatsgreep in Turkije (wat zoals gezegd aan alle kanten stinkt) is de zoveelste lakmoesproef voor Europa. Gaan ze Erdogan hiermee laten wegkomen, dan is dit nog een nagel aan de doodskist van het Europese gedachtengoed c.q. de gevestigde politiek. De kiezer verwacht daadkracht, veiligheid, redelijkheid en billijkheid. Geen smerig politiek gekonkel in achterafkamertjes en de elite die overal weer mee wegkomt.

Probleem is dat een Turkije dat is verwikkeld in een burgeroorlog nou ook niet direct iets is wat je als een Europa moet willen. Syrië is er niet beter van geworden, Irak en Afghanistan ook niet. Bah, wat een ondankbare taak heb je toch als politicus: elke beslissing is als een zwaard van Damocles.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
downtime schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:34:
[...]

Sterker nog... ik denk persoonlijk dat het nooit echt de bedoeling geweest is van Erdogan om echt bij de EU te horen, maar dat de onderhandelingen daartoe gebruikt werden om zijn macht in Turkije zelf te vergroten... ongeveer twee a drie jaar geleden heb ik daar al eens een opinie-stuk over gelezen die dat ook suggereerde maar kan het helaas niet meer vinden :(

dit dus:
Virtuozzo schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:41:
Laten we eerlijk zijn: toenadering, samenwerking, allemaal prima. Maar Turkije was al heel lang niet meer uit op lidmaatschap (niet compatibel met zowel ideologische basis als vereisten herinrichting), en het is al sinds geruime tijd zoeken naar een EU Lidstaat bereid om de gedachte te overwegen voor meer dan beeldvorming en amateuristische pogingen tot koehandel.

[ Voor 27% gewijzigd door P.O. Box op 18-07-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:43:
Probleem is dat een Turkije dat is verwikkeld in een burgeroorlog nou ook niet direct iets is wat je als een Europa moet willen. Syrië is er niet beter van geworden, Irak en Afghanistan ook niet. Bah, wat een ondankbare taak heb je toch als politicus: elke beslissing is als een zwaard van Damocles.
We vergeten het nog wel eens in onze veilige Unie, maar vrijheid wordt altijd met bloed gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Plaatsvervangend burgemeester afgeschoten in istanbul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:43:
De staatsgreep in Turkije (wat zoals gezegd aan alle kanten stinkt) is de zoveelste lakmoesproef voor Europa. Gaan ze Erdogan hiermee laten wegkomen, dan is dit nog een nagel aan de doodskist van het Europese gedachtengoed c.q. de gevestigde politiek. De kiezer verwacht daadkracht, veiligheid, redelijkheid en billijkheid. Geen smerig politiek gekonkel in achterafkamertjes en de elite die overal weer mee wegkomt.

Mwa, zo heet is die soep niet. Vergeet niet dat er binnen de Europese lidstaten a) genoeg commotie is op andere terreinen, b) de blik steeds meer naar binnen gericht is en c) het eigenlijk een lakmoesproef is voor nationale politiek. Dit soort zaken vallen binnen het domein van de lidstaten, er is geen enkele Europese Instelling wat hier een mandaat voor heeft. Hoe koud het dus ook mag klinken, dit is een deel perceptieproblematiek en een deel realpolitik van interne aard.

Maar laten we eerlijk zijn. Er is op het moment niets wat gedaan kan worden op politieke, diplomatieke of financiële niveau's om deze omslag terug te draaien, of de verschuivingen te temperen. Niets. Ik besef dat het heel hard is om dit zo cru te stellen, maar kijk naar beschikbare instrumentatie, kijk naar waar welke beslissingen daartoe genomen zouden moeten worden. Belangrijker nog: kijk naar het tempo en de richting van de verschuivingen. Dat laatste is weg van oriëntatie op het westen / modernisering / open samenleving, er is geen enkele instigatie om dus daar naar te luisteren.

En tempo, tja, daar wringt pas echt de schoen. Tegen de tijd dat er een eventueel topoverleg opgezet is de consolidatie van overwicht al maanden geleden voorbij.

Heeft het dan nut om met vingers te wijzen naar wat vanuit dit of dat perspectief wel of niet gedaan zou moeten worden of kunnen worden? Niet echt, sterker nog, eigenlijk leidt het af van wat wel mogelijk is: ontwikkeling van instrumentatie voor omgang met scenario's die voortvloeien uit deze verschuivingen. Nog erger: er kan nu helemaal niets gedaan worden, en er kan ook niets door welke Europese lidstaat of koehandel daartussen uitgewerkt worden om de klok terug te draaien. Dat kan enkel in en door Turkije zelf.

In hoeverre dat nu mogelijk is, dat is wel duidelijk: niet. Over een aantal jaren misschien wel, als de effecten van deze omslag voelbaar worden. Dan moet je zorgen dat je klaar bent om dan bruggen te slaan, zowel in als buiten het zicht.

Wat wel correct is, dat is je perspectief in deze naar politiek binnen de Europese lidstaten. Let wel, het maakt niet uit of dat gevestigde of nieuwe politiek is - er is nul verschil in methodiek, perspectief of omgang. De koehandel en het instinctieve gebruik - van wat dan ook - op basis van koehandel met beperkte visie is zoals dat heet institutioneel en collectief geïntegreerd.

Met elite heeft dat niets te maken, wel met de kloof tussen samenleving en politiek die burgers hebben laten ontstaan. Ik besef dat dit hard is om zo te zeggen, maar het valt niet te ontkennen: elk systeem kent sterkte- en zwaktepunten. Ons systeem vereist continue toetsing van handelen, en met toegenomen druk en afhankelijkheden groeit die vereiste enkel maar. Als een samenleving dan vanuit wat voor reden dan ook afziet van consistente participatie in politieke processen dan is het simpelweg eigen schuld dikke bult. Enfin, daar hebben we andere topics voor :)

Maar inderdaad, op basis van aannames hebben politici (net als gewone burgers, het blijkt toch weer dat politici ook mensen zijn) vanuit perspectieven hier foute inschattingen gemaakt, en langzame aanpassingen in omgang daarmee. Dan komt inderdaad de broek ineens op de enkels te rusten. Maar heeft het nut om ons daar druk over te maken? Ik zou zeggen van niet, maar dat we er wel lering van moeten trekken. Politiek is gedelegeerd mandaat, de aansprakelijkheid daarvoor rust bij het electoraat. Die luxe, dat recht, heeft men. Ik zou zeggen, gebruik het. Kost wat moeite, maar je krijgt er wel wat voor terug: stabiliteit en balans.

Burgeroorlog komt er trouwens niet. Hooguit her en der wat subversieve activiteiten, maar daar blijft het bij. Onderschat niet hoe groot de externe variabelen zijn voor Turkije. Economie onder druk, grote afhankelijkheden daarvoor buiten het land zelf, externe vijandsbeelden, interne vijandsbeelden reeds gepolariseerd - en na de komende (niet de huidige) zuiveringen zal er ook weinig zijn wat überhaupt middelen heeft om zelfstandig te handelen.

Maar inderdaad :) Politiek hangt continue onder dat zwaard van Damocles. En de burger heeft het in dat opzicht heel makkelijk vanaf een afstandje hier.

Hoe anders is dat nu in Turkije. Ik zou wensen dat mensen hier daar eens een moment over na zouden denken, we kijken immers van buiten af naar binnen. Wat hier vanzelfsprekend is, kan dat daar vaak niet zijn, en is het vaak genoeg ook niet. Omstandigheden hier zijn anders, beschikbare keuzes zijn anders. Maak niet dezelfde fout als de eigen politici hier in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

FunkyTrip schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:51:
Ik acht de kans verder ook groot dat Gulen gewoon uitgeleverd gaat worden aan Turkije. In de Amerikaanse geopolitiek is Turkije als uitvalsbasis een stuk belangrijker dan de mensenrechten aldaar en al helemaal de rechten van 1 persoon (Gulen). Dus Turkije komt met 'bewijs' en de VS zegt 'ok, hier is ie!' ok al zeggen ze nu dat het bewijs toch wel vrij helder moet zijn.
Een (hopelijke utopische) regering van Trump zie ik er nog wel voor aan Gülen uit te leveren; Obama zal dat echt niet doen. Dan lijdt de VS wel enorm gezichtsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Koekiemonsterr schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:19:
[...]

Een (hopelijke utopische) regering van Trump zie ik er nog wel voor aan Gülen uit te leveren; Obama zal dat echt niet doen. Dan lijdt de VS wel enorm gezichtsverlies.
Laten we eerlijk zijn, het slaat niet enkel nergens op, het raakt kant noch wal. Het is ook niet op het Westen of de V.S. gericht, het is pure beeldvorming voor intern gebruik. Daar zitten dus absoluut risico's aan verbonden voor ons, wij hebben immers geen enkele invloed op hoe men daar op politiek niveau in Turkije die munt wel of niet zal blijven gebruiken. Maar het laatste wat Erdogan wil is Gülen in de buurt hebben, het potentieel van verlies aan controle, is net als het potentieel voor te nemen stappen die vieze handen nalaten veel en veel te groot.

Als ik koud mag zijn, er is eigenlijk niet zoveel verschil tussen Gülen en Erdogan. Het zijn beide raspolitici, het zijn beide mensen die opgegroeid zijn in een systeem waar je eerst de eigen kring dient, ze hebben allebei bagage tot en met. Het enige verschil zit hem in ideologische focus, en dat komt neer op overwicht voor parlement versus overwicht voor president. Geen van beide conform concepten van democratie zoals die op het Europese vasteland gekend zijn trouwens.

Het slimste wat Gülen nu zou kunnen doen is daadwerkelijk naar Turkije gaan. Let wel, hem rest dan enkel de rol van martelaar, een gebaar tussen blinde en berekende gok in. Maar dat zou het potentieel van de huidige ontwikkelingen volledig uit zijn voegen blazen door consequenties - die nu louter op lange termijn zichtbaar zullen worden - te forceren om publiek te zijn op korte termijn en zeer korte afstand voor de Turkse bevolking. Risico op burgeroorlog introduceert dat niet, de cohesie van de kerngroepen is daar veel en veel te groot voor. Het einde van Erdogan's politieke carrière zou het hoe dan ook zijn. Maar ja, Gülen is een politicus, statistisch gezien extreem weinig kans dat hij zichzelf op het blok legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Koekiemonsterr schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:19:
[...]

dystopisch bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

Erdogan streeft een presidentieel systeem als dat van, naar eigen zeggen, Hitler na. Dat volgt ook uit de bewondering die Erdogan, en velen van de AK Parti adepten, uiten aan het adres van Necip Fazil, een groot anti-semiet in Turkije volgens wie democratie 'een abjecte westerse, joodse uitvinding is die niet overeenstemt met Gods woord, want alleen de Islam is zaligmakend'.

Als je dan ook nog constateert dat de NSDAP ook veruit tot de grootste (democratische) partij was in het Duitse parlement in 1933 (hoewel de media daar erg pro-NSDAP was) en daar een eenling na de Rijksdagbrand alle macht naar zich toetrok met behulp van een weifelende maar toestemmende Katholieke oppositie, kun je spreken van heel veel toeval of een Godwin. Die Rijksdagbrand die achteraf overigens georganiseerd lijkt te zijn door Göring en een oppositie die nog geen jaar later verdween.

Heb ik de Turkse Nacht van de Lange Messen nog niet eens genoemd.

Vond het wel een saillant detail dat na de mislukte aanslag op Hitler in München op 8 november 1939 (notabene: op 1 september 1939 was Polen al binnengevallen), Nederland direct bij monde van minister van BuZa van Kleffens liet weten, "de aanslag ten zeerste te betreuren en Hitler alle geluk toe te wensen." Die eer had nu minister van BuZa, Koenders. En ook nu was daar weer kritiek op, moet Nederland dat wel doen...

[ Voor 19% gewijzigd door Malarky op 18-07-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Virtuozzo schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:39:
[...]

Het slimste wat Gülen nu zou kunnen doen is daadwerkelijk naar Turkije gaan. Let wel, hem rest dan enkel de rol van martelaar, een gebaar tussen blinde en berekende gok in.
Het zou heel slim kunnen zijn om gewoon uit vrije wil naar Turkije te vliegen en te zorgen dat een legertje pers (en de politie) hem daar opwachten. Een gigantische gok, die op allerlei manieren kan eindigen, maar zou wel betekenen dat Erdogan z'n kaarten op tafel moet leggen in de rechtzaal.

Aan de andere kant, een Turkse Jack Ruby die hem op het vliegveld al met een paar pistoolschoten omlegt, is ook zo gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malarky schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:00:
Erdogan streeft een presidentieel systeem als dat van, naar eigen zeggen, Hitler na.
Ga je daar nu ook de gevangenis in als je Erdogan vergelijkt met Hitler?
downtime schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:03:
Het zou heel slim kunnen zijn om gewoon uit vrije wil naar Turkije te vliegen en te zorgen dat een legertje pers (en de politie) hem daar opwachten. Een gigantische gok, die op allerlei manieren kan eindigen, maar zou wel betekenen dat Erdogan z'n kaarten op tafel moet leggen in de rechtzaal.
Wat heb je daarmee te winnen? Men voert een showproces en schuift Gülen de rest van zijn leven de gevangenis in. Probleem opgelost. Met het kritische deel van de rechters opgeruimd is de uitkomst van een proces ook niet heel verrassend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:06:
[...]

Ga je daar nu ook de gevangenis in als je Erdogan vergelijkt met Hitler?

[...]

Wat heb je daarmee te winnen? Men voert een showproces en schuift Gülen de rest van zijn leven de gevangenis in. Probleem opgelost. Met het kritische deel van de rechters opgeruimd is de uitkomst van een proces ook niet heel verrassend meer.
zou een internationaal strafhof een optie zijn, dat hij eist dat de rechtzaak in den haag plaatsheeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

DeDooieVent schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:09:
[...]

zou een internationaal strafhof een optie zijn, dat hij eist dat de rechtzaak in den haag plaatsheeft?
Zou Turkije nooit willen, want het Gerechtshof gaat zo grondig door de materie dat er dan nog veel meer boven water komt, ongeacht de schuldvraag van Gulen.

Al vele AK partijbonzen zijn de laatste jaren aan de kant geschoven omdat ze niet loyaal genoeg waren of door het beschuldigen van anderen van corruptie, zelf corrupt zijn of zelf niet-voldoende corrupt te zijn. Turken hebben binnen en buiten hun Ottomaanse Rijk een rijke historie aan politieke machtswaanzin, het lijkt er voor mij soms op of dat bij Turken in het bloed zit. We hebben dat hier in Nederland ook onder andere bij de PvdA in Rotterdam en Enschede gezien. Nederlandse bestuurders worden zonder pardon om een slinkse wijze aan de kant geschoven.
[...]

Het enige wat we vrijdag en in de ochtend van zaterdag konden concluderen was dat er vele duizenden mensen in Istanbul (waren toen nauwelijks beelden uit Ankara op CNN) fanatiek weerstand boden tegen de militairen. Die vele burgers, waren die daar om de democratie te verdedigen en aldus puur enkel en alleen tegen de coupplegers, of waren het in eerste instantie vooral Erdogan-aanhangers die vooral gehoor gaven aan de oproep van hun leider? Ik ben geneigd te zeggen, het laatste.
Erdogan heeft het volk wijsgemaakt dat ze 'fanatiek weerstand' hebben geboden en dat het volk de coup heeft verijdeld. In werkelijkheid waren er misschien 500 militairen op straat op een totaal Turks leger van 700.000 en gaven die militairen ook nog aan de burgers aan dat zij bijvoorbeeld de brug blokkeerden omdat ze opgeroepen waren voor een oefening, dan wel een terroristische dreiging. Een coup, waarin geen enkele belangrijke bondgenoot van Erdogan is omgekomen of serieus gewond geraakt. Een coup, die volgens Erdogan voornamelijk werd uitgevoerd door de Turkse luchtmacht. Vreemd genoeg konden we zien dat het regeringstoestel van Erdogan tijdens de coup boven Istanboel Airport cirkelde (FlightRadar24) terwijl het coupleger druk doende was om heel strategisch het verlaten parlementsgebouw (het was nacht) te bombarderen met vliegtuigen en heli's.

Als er geen coup was, is uiteraard de gehele bevolking en oppositie tegen de coup. Het kwam immers niet van hen.

[ Voor 45% gewijzigd door Malarky op 18-07-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Malarky schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:19:
[...]

Zou Turkije nooit willen, want het Gerechtshof gaat zo grondig door de materie dat er dan nog veel meer boven water komt, ongeacht de schuldvraag van Gulen.

Al vele AK partijbonzen zijn de laatste jaren aan de kant geschoven omdat ze niet loyaal genoeg waren of door het beschuldigen van anderen van corruptie, zelf corrupt zijn of zelf niet-voldoende corrupt te zijn. Turken hebben binnen en buiten hun Ottomaanse Rijk een rijke historie aan politieke machtswaanzin, het lijkt er voor mij soms op of dat bij Turken in het bloed zit. We hebben dat hier in Nederland ook onder andere bij de PvdA in Rotterdam en Enschede gezien. Nederlandse bestuurders worden zonder pardon om een slinkse wijze aan de kant geschoven
ik snap dat ze daar niet in meegaan, maar dan is de onschuld ook meteen bewezen en de dubieuze gronden van de huidige zuivering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeDooieVent schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:09:
Uiteraard niet. Dan is het een stelletje Güleninsten of kruisvaarders. Je weet van tevoren hoe die kaarten gespeeld worden. Bij bewezen schuld is het oordeel definitief, bij bewezen onschuld is het geen snars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
'De Zionisten' is nog niet eens gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Turkey coup: General Akin Ozturk ex-Air Force commander 'admits plot' as deputy mayor shot in head
The former head of Turkey's Air Force has admitted staging a coup, it has been claimed.

General Akin Öztürk has told investigators he acted with the intention of staging a coup against the current government - headed by Recep Erdogan.

According to the Daily Sabbah, the ex-armed forces chief told investigators in his first testimony "We made the move to stage a coup".

The startling admission was made after an unknown assailant shot the deputy mayor of Istanbul's Sisli district in the head on Monday and he was in a critical condition, Turkish broadcaster NTV reported.

It was not immediately clear whether the incident was linked to Friday's abortive military coup in which more than 200 people were killed.

Turkey remains in a state of high tension, though the government says it has the situation fully under control. NTV reported that the assailant had entered the office of deputy mayor Cemil Candas and then gun shots were heard.

Turkey's main opposition Republican People's Party (CHP) runs the prosperous Sisli district. Along with other opposition parties the CHP has condemned the attempted coup.

[ Voor 74% gewijzigd door Raven op 18-07-2016 19:08 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 14:52

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Er zijn ook berichten dat het niet klopt.

In zijn 'verklaring' staat dat hij de coup juist wilde voorkomen.

Het is in net Turks, maar als het goed is, is onderstaande zijn verklaring

Bron

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:33
Ga alsjeblieft door.
Je kan me geen 1 video bron laten zien waar hij het zegt.
Al deze berichten komen uit de interview van mijn bron. En daar zegt hij dat het tegen de wet is.
Moet je nagaan hoe groot de leugen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sevinc schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:08:
[...]

Ga alsjeblieft door.
Al deze berichten komen uit de interview van mijn bron. En daar zegt hij dat het tegen de wet is.
Jus, hij is er faliekant tegen, dat is duidelijk CNN: Turkey's President Erdogan refuses to rule out death penalty

Eerst het volk ophitsen tegen de zogenaamde daders en daarna met de handen in de lucht zeggen "Ja maar het volk wil dat ze gestraft worden!". Natuurlijk is hij wel zo slim om niet direct te zeggen dat hij al z'n tegenstanders het liefste aan de galg ziet hangen. (Bijvoorbeeld vanuit zijn paleis terwijl hij de miljarden telt die hij van zijn volk gejat heeft... The Erdogan Tapes, Lies, damn lies!!)

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 18-07-2016 22:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
[...]
Ga alsjeblieft door.
Mijn Turks is een beetje roestig, dus ik kan het zelf helaas niet controleren ;) . Maar als alle toonaangevende figuren in de (politieke) wereld zich uitspreken over wat hij hierover gezegd heeft, vermoed ik dat er toch een kern van waarheid in zit.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 14:52

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

alexbl69 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:21:
[...]

Mijn Turks is een beetje roestig, dus ik kan het zelf helaas niet controleren ;) . Maar als alle toonaangevende figuren in de (politieke) wereld zich uitspreken over wat hij hierover gezegd heeft, vermoed ik dat er toch een kern van waarheid in zit.
Hij geeft aan dat het bij de wet verboden is.

Daarnaast geeft hij ook aan dat alleen de parlement hierover kan beslissen/wet aanpassen.

Als dit is wat de volk wilt dan moet daar naar geluisterd worden en getoetst of het haalbaar is.

Erdogan zegt nergens dat hij de doodstraf terug wilt maar wel dat er geluisterd moet worden naar de wensen van de bevolkingen.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nadat hij het volk heeft lopen opgeilen met dat de verantwoordelijken zo zwaar mogelijk gestraft moeten worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Mooi voorbeeld van hoe op deze wijze - welles / nietes e.d. - we snel in een loopgraaf kunnen verzanden die niet enkel weinig tot niets doet toevoegen, maar belangrijker, afleidt van wat nu wel relevant is: de effecten en consequenties.

Maakt het iets uit, nu nog, wie waar welke stap nam? Nee. Het simpele gegeven is dat ongeacht alles wat er heeft plaatsgevonden Erdogan heel, heel hard doorschiet op manieren die - als we heel eerlijk zijn - juist een enorme stap terug betekenen.

Eigenlijk is dit een stuk zure ironie, aangezien de trots bij bevolking juist zit in de perceptie dat men steeds meer een open en stabiele samenleving aan het worden is, met vooruitgang en gezonde groei, waar men nu na dit weekend het idee heeft dat men iets tegengehouden heeft wat een stap terug in de tijd zou hebben betekend.

Ik wijs er nog maar eens op, als je de dynamiek even ontdoet van de emotie, maar wel de verschillende emoties erkent als zijnde van belang, is het heel goed duidelijk dat wat er die nacht gebeurt is nauwelijks nog relevant is. Het gaat niet om de brand, maar om wat er na gedaan wordt.

Let op, het is volstrekt begrijpelijk dat dit op het moment vrijwel onmogelijk is om te zien als je binnen de dynamiek zelf zit. Maar het is van belang om dat wel door te krijgen. Net zoals het van belang is dat diegenen die van buiten naar binnen kijken (en dus vanuit een luxe positie sneller overzicht van effecten kunnen krijgen) dus ook voorzichtig zijn in omgang met de perceptie van mensen die in de spreekwoordelijke soep zitten.

Dat is ook zichtbaar nu, in de hectiek en de emotionele storm. Onderschat niet dat Erdogan heel zelden zelf de woorden van pijn in de mond neemt, en als politicus heel slim is middels het inzetten van anderen daarvoor. Maar de blik ligt op Erdogan. Dan is het begrijpelijk dat men van buiten uit daar te veel aan ophangt, terwijl men binnen in niet snel de interactie van belangen en focus van intentie van Erdogan ziet.

Zodra zaken kalmer worden zal er meer gelegenheid komen om de nieuwe status quo in ogenschouw te nemen. Dat zal veel moeite kosten, zowel hier als in Turkije. Informatie is per definitie nooit neutraal, en dit is nu eenmaal het tijdperk waarin mensen al het oude en/of gevestigde wantrouwen, tevens reiken naar alles wat bij emotie aansluit. Dat is hier niet anders dan daar.

Maar serieus, doen dit soort kleine binaire kwesties er toe? Voor binnen Turkije wel, uiteindelijk - maar niet op het moment. Voor het grotere perspectief is het niet langer relevant. De effecten zijn bewerkstelligd, deze of gene bevestiging van wat dan ook verandert daar niets meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga alsjeblieft door.
Welke leugen precies? Dat hij de doodstraf niet wil uitsluiten, ondanks dat hem gevraagd wordt of hij dat wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Virtuozzo schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:31:
Maakt het iets uit, nu nog, wie waar welke stap nam? Nee. Het simpele gegeven is dat ongeacht alles wat er heeft plaatsgevonden Erdogan heel, heel hard doorschiet op manieren die - als we heel eerlijk zijn - juist een enorme stap terug betekenen.

Eigenlijk is dit een stuk zure ironie, aangezien de trots bij bevolking juist zit in de perceptie dat men steeds meer een open en stabiele samenleving aan het worden is, met vooruitgang en gezonde groei, waar men nu na dit weekend het idee heeft dat men iets tegengehouden heeft wat een stap terug in de tijd zou hebben betekend.

Ik wijs er nog maar eens op, als je de dynamiek even ontdoet van de emotie, maar wel de verschillende emoties erkent als zijnde van belang, is het heel goed duidelijk dat wat er die nacht gebeurt is nauwelijks nog relevant is. Het gaat niet om de brand, maar om wat er na gedaan wordt.
Je hebt 'ons' volgens mij wel eens verteld dat we bij alle gebeurtenissen in de eerste plaats moeten kijken naar wie ervan profiteert. Bij deze 'staatsgreep' is het zonneklaar wie dat is. Vond de al een paar dagen rondzingende 'Reichstag' theorie in eerste instantie wat vergezocht, maar zeker gezien wat erna is gebeurd (waar je zelf ook op doelt), wordt dit scenario steeds minder vreemd.

Maar dat beangstigend me wel. Niet zozeer om de schaal waarop het gebeurt, dat zal niet uniek zijn. Maar meer nog dat het in alle openheid gedaan wordt, waardoor buitenlandse banden en relaties op het spel worden gezet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Malarky schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:19:
[...]

Al vele AK partijbonzen zijn de laatste jaren aan de kant geschoven omdat ze niet loyaal genoeg waren of door het beschuldigen van anderen van corruptie, zelf corrupt zijn of zelf niet-voldoende corrupt te zijn. Turken hebben binnen en buiten hun Ottomaanse Rijk een rijke historie aan politieke machtswaanzin, het lijkt er voor mij soms op of dat bij Turken in het bloed zit. We hebben dat hier in Nederland ook onder andere bij de PvdA in Rotterdam en Enschede gezien. Nederlandse bestuurders worden zonder pardon om een slinkse wijze aan de kant geschoven.
Lees aub even na wat je hier zegt, misschien moet je het iets anders verwoorden als administrator van Tweakers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28

HaterFrame

Well... Poo came out!

bvbal79 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:24:
[...]

Lees aub even na wat je hier zegt, misschien moet je het iets anders verwoorden als administrator van Tweakers....
Ik zie hier weinig in wat verkeerd is, een observatie op zijn eigen manier verwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door HaterFrame op 18-07-2016 23:29 ]

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:17:
[...]

Je hebt 'ons' volgens mij wel eens verteld dat we bij alle gebeurtenissen in de eerste plaats moeten kijken naar wie ervan profiteert. Bij deze 'staatsgreep' is het zonneklaar wie dat is. Vond de al een paar dagen rondzingende 'Reichstag' theorie in eerste instantie wat vergezocht, maar zeker gezien wat erna is gebeurd (waar je zelf ook op doelt), wordt dit scenario steeds minder vreemd.

Maar dat beangstigend me wel. Niet zozeer om de schaal waarop het gebeurt, dat zal niet uniek zijn. Maar meer nog dat het in alle openheid gedaan wordt, waardoor buitenlandse banden en relaties op het spel worden gezet.
Tja, ik moet mijn excuses in dat opzicht aanbieden, ik heb de neiging om niet enkel her en der wat wollig te zijn in taalgebruik, maar ook om uitermate hard te zijn in extrapolaties. Dat komt vanuit een heel andere benadering ten aanzien van informatiestromen en menselijk gedrag dan hoe we in het normale leven daar mee omgaan.

Men schrikt daar best wel eens van ja. En ik kan me ook voorstellen dat je schrikt van de realiteit achter het beeld, nu dat zichtbaar wordt. Welkom bij mijn werk, in zekere zin.

In dat opzicht is deze hele situatie een heel nuttige ervaring voor veel mensen, omdat het verloop ervan zo ontzettend volgbaar en toetsbaar is, en daarbij ook nog eens binnen de gebruikelijke spanne van aandacht en verwerking van informatie valt.

We mogen best stellen dat het hoge tempo van de huidige ontwikkelingen iets is wat niet in het voordeel van Erdogan's kringen werkt buiten Turkije zelf. Integendeel. Wij zijn nu in staat om van buiten af het open veld te bezien terwijl het gebeurt. Binnen Turkije niet, enfin in ieder geval nog niet.

Voor de gemiddelde Nederlander of Belg hier met enige interesse is het al snel alsof de spreekwoordelijke film geen film is, maar iets wat ook in het dagdagelijkse leven gebeurt. Juist voor mensen in een nu nog stabiele samenleving is het niet prettig om die sluier er vanaf gehaald zien te worden. Helemaal niet als men dan ook nog eens spreekwoordelijke spinoff van een conflagratie elders ook thuis ziet met gedrag waar men al bijna een eeuw geen ervaring meer mee heeft.

Dus ja, ik begrijp dat je schrikt. Maar dit is de realiteit van machtspolitiek. Hoe boos we hier ook zijn op politiek hier, hoe teleurgesteld we zijn en hoe blind we zijn voor ons eigen aandeel daarin, we mogen best even een moment nemen om blij te zijn dat we die variant van politiek niet kennen. Helaas moeten we wel leren er mee om te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

bvbal79 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:24:
[...]

Ik kan het ook wel met feiten onderbouwen voor je. Ik weet dat het er erg stellig staat, maar Turken hebben dan ook een 'rijke' geschiedenis in binnen en buitenland als het om hun machtsspelletjes gaat.

Ik en mij medestudenten Rechtsgeleerdheid van de Erasmus zijn met honderden tegelijk 2010 ingewerkt voor stembureau's en daar geplaatst om de vele Turken te vervangen. Omdat veel Turken wat graag zich aanmelden als stembureau lid om zo op slinkse wijze de democratische verkiezingen te beïnvloeden. Ik quote Trouw:
Eind 2009 werd het voor veel Feijenoorders zichtbaar: de grote invloed van de Turkse bevolking. Bij een PvdA-vergadering waar de kandidatenlijst voor de verkiezingen van 2010 werd samengesteld kwamen tientallen nieuwe Turkse partijleden opdagen. Die schudden de lijst flink op: vooral Turkse PvdA-kandidaten kwamen hoog op de lijst, vrouwen en autochtonen kelderden of kwamen op onverkiesbare plaatsen. De verontwaardiging over deze 'Turkse coup' was groot.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen was het opnieuw raak. Bij veel stemlokalen hing een intimiderende sfeer, stadswachten moesten eraan te pas komen om Turkse Feijenoorders die met meer personen in stemhokjes stonden eruit te halen. Dat dwong burgemeester Aboutaleb tot een unicum in Nederland: een hertelling van alle stemmen in Rotterdam.
Een coup die de Turken eerder in Helmond en Enschede hebben toegepast.

De stemoproep via de post uit Turkije naar Turkse-Nederlanders om toch vooral maar AK Party te stemmen, de financiering van vele instellingen en moskeeën uit Turkije, de invloed van De Grijze Wolven er is teveel om op te noemen.

Maar misschien zijn de vele externe en interne coups in Turkije al decennia lang wel het beste voorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Malarky op 19-07-2016 00:19 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:42:
ik heb de neiging om niet enkel her en der wat wollig te zijn in taalgebruik
Een mammoet is er niets bij :P Werkelijk waar, als je je post minstens de helft inkort, verveelvoudigt de waarde zomaar een paar maal. Dat is dan zonder enige relevante inhoud achterwege te laten. Een ellenlange tekst is doorgaans met enige eenvoud te reduceren tot een à twee regels per alinea.

Schrijven ze allemaal zo in Brussel? Dan snap ik wel waarom de bossen op Aarde onder druk staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

downtime schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:03:
[...]

Aan de andere kant, een Turkse Jack Ruby die hem op het vliegveld al met een paar pistoolschoten omlegt, is ook zo gevonden.
Dat zou oliedom zijn....

Een legertje pers is leuk, maar dat belet de autoriteiten niet om Gülen gewoon te arresteren.

En dan krijg je inderdaad een proces, hoogstwaarschijnlijk geen eerlijk proces, en dan verdwijnt ie a la Öcalan wellicht voorgoed achter de tralies. Kan Erdogan weer een overwinning vieren, en met de kersverse jurisprudentie dat Gülen deel uitmaakte van een terroristische organisatie o.i.d., wordt het voor zijn aanhangers/volgers/vermeende volgers alleen nog maar erger dan het al is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sekeroglan schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:25:
[...]

Hij geeft aan dat het bij de wet verboden is.

Daarnaast geeft hij ook aan dat alleen de parlement hierover kan beslissen/wet aanpassen.

Als dit is wat de volk wilt dan moet daar naar geluisterd worden en getoetst of het haalbaar is.

Erdogan zegt nergens dat hij de doodstraf terug wilt maar wel dat er geluisterd moet worden naar de wensen van de bevolkingen.
Klinkt vergelijkbaar als Wilders die vraagt of we meer of minder Marokkanen willen, en na het 'minder' gescandeer, dan zegt dat hij zal luisteren naar de wil van het volk. Technisch gezien heeft hij dan nooit gezegd dat hij minder Marokkanen wil, maar ik neem aan dat iedereen slim genoeg is om daar doorheen te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Is het niet raar dat geen enkel Europees land zich hardop afvraagt wat de link is tussen 2700+ (waaronder 2 Supreme Court) rechters en de mislukte millitaire coup? Ik geloof niet in allerlei conspiracies maar dit gebeurt gewoon recht onder onze ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

SemperFidelis schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:46:
Is het niet raar dat geen enkel Europees land zich hardop afvraagt wat de link is tussen 2700+ (waaronder 2 Supreme Court) rechters en de mislukte millitaire coup? Ik geloof niet in allerlei conspiracies maar dit gebeurt gewoon recht onder onze ogen.
Eurocommisaris en andere landen hebben al dingen gezegd. Geen directe vragen of beschuldigingen maar wel opmerkingen die gaan over het inhoudelijke probleem dat men dus niet er een dictatuur van moet maken. De stille boodschap achter alle uitspraken was ansich wel duidelijk hierin.

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
ZT is Zero Tolerance- dat betekent dat in dit snel lopende topic de moderatie strakker loopt dan normaal, en dat sancties sneller kunnen volgen als zaken escaleren.

Dit topic gaat over de staatsgreep in Turkije. Onderwerpen zoals migratie, beledigingen van Erdogan of IS kunnen in de volgende topics worden besproken.
Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3
Belediging van Erdogan door Europese komieken
Opmars IS in het Midden-Oosten

Let op, de politieke situiatie kan je hier bespreken.
Politieke situatie in Turkije

Verder de vraag of ik nog op vakantie kan? Hou de waarschuwingen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. Het is niet de bedoeling om dit soort vragen hier maar te plaatsen.