Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

downtime schreef op zondag 17 juli 2016 @ 15:08:

Een succesvolle oorlog van Rusland tegen Turkije waarbij de Russen havens aan de Middellandse Zee in handen zouden krijgen was een strategische nachtmerrie voor NATO. De hele zuidelijke flank van NATO zou open liggen. Dus wilde NATO samenwerken met de Turken om te voorkomen dat dat ooit zou gebeuren.

Vandaag de dag is het inderdaad de ligging van Turkije t.o.v. het MO. Het land ligt bijna ideaal, maakt je onafhankelijk van (dure) vliegdekschepen, en een islamitische bondgenoot oogt inderdaad goed.
Zelfs dat idee van toenertijd was wat archaiisch in militair opzicht als je overal overheen vliegt en nukes of andere WMD's kan gooien. Nu lijkt het mij dat een hoeveelheid watergrenzen net zo wenselijk is tov een Navo bondgenoot die een vijand van Rusland maakt en volledig omsingelt kan raken via d Bosporus etc. Dan zijn je "vriendjes" gegijzeld.

Het lijkt mij dat Erdo maar wat graag onder de Arabische hemisphere wil komen en dat men in de EU zich alleen maar voor lul kan zetten. De grote leider van het zogenaamd sterkste land in die hoek zal maar wat graag zn potentie laten zien door te doen alsof hij ruimte heeft ea te claimen hier. De EU is al vaak genoeg aangeproken op het geknoei met uitbreindingen. Eerst maar eens het historisch culturele europa op orde krijgen en de relatie met engeland goed krijgen ipv iedereen die je op geografische ligging een lidmaatschap kan aanwrijven erbij slepen.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
MetaFrame schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:28:
[...]

Ik zie hier weinig in wat verkeerd is, een observatie op zijn eigen manier verwoord.
Het alles over een kam scheren principe....Katholieken waren dat in het verleden ook, maar gaan we nu zeggen dat het bij alle katholieken ook in het bloed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00

HaterFrame

Well... Poo came out!

bvbal79 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:02:
[...]

Het alles over een kam scheren principe....Katholieken waren dat in het verleden ook, maar gaan we nu zeggen dat het bij alle katholieken ook in het bloed zit?
Nogmaals: ik zie er weinig in wat niet zou kunnen. Net zoals hetgeen jij hierboven stelt, als jij dat vind...

Anyheu, dit lijkt me niet de juiste plaats. Doe een report en vecht het uit met een mod. Maar om de poster zijn functie bij t.net er bij te halen? Neh, dat staat al helemaal los van deze discussie.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

bvbal79 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:02:
[...]

Met 'bloed' bedoel ik uiteraard dat het Turkse cultuur eigen is. En daar heb ik een aantal voorbeelden van genoemd. In Nederland zie je bijvoorbeeld ook in de lokale politiek dat Turken veel actiever zijn dan Marokkanen, Antillianen, Afghanen, of wat dan ook. Dat is niet perse verkeerd, juist helemaal niet als dat op de juiste wijze gebeurt. Het is wel een constatering dat Turken in bovengemiddelde mate iets met politiek en macht hebben. Daar zijn de nodige wetenschappelijke artikelen ook al over geschreven.

Als het in de cultuur zit, betekend dat uiteraard niet dat iedereen met een Turks paspoort of achtergrond erg geïnteresseerd is in politiek en macht. Ook niet iedere Nederlander is zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Sissors schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:45:
[...]

Klinkt vergelijkbaar als Wilders die vraagt of we meer of minder Marokkanen willen, en na het 'minder' gescandeer, dan zegt dat hij zal luisteren naar de wil van het volk. Technisch gezien heeft hij dan nooit gezegd dat hij minder Marokkanen wil, maar ik neem aan dat iedereen slim genoeg is om daar doorheen te prikken.
Je hebt het bijna, in dit geval heeft het volk geroepen wij willen doodstraf en komt de vraag niet vanuit Erdogan of Yildirim.

Wat ik wel bijzonder vind in de artikelen hierover citaat uit RTL nieuws: "Als reactie op de mislukte staatsgreep van militairen deed de Turkse president Erdogan vandaag een keiharde uitspraak. "De doodstraf moet met spoed weer worden ingevoerd."

Ik kan dit echt nergens op een video terugvinden (en heb echt lopen zoeken, als iemand wel een video heeft houd ik mij aanbevolen)... Dus waarom staat dit er dan echt zo in???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 19:16
B0MBACI schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:24:
[...]

Je hebt het bijna, in dit geval heeft het volk geroepen wij willen doodstraf en komt de vraag niet vanuit Erdogan of Yildirim.

Wat ik wel bijzonder vind in de artikelen hierover citaat uit RTL nieuws: "Als reactie op de mislukte staatsgreep van militairen deed de Turkse president Erdogan vandaag een keiharde uitspraak. "De doodstraf moet met spoed weer worden ingevoerd."

Ik kan dit echt nergens op een video terugvinden (en heb echt lopen zoeken, als iemand wel een video heeft houd ik mij aanbevolen)... Dus waarom staat dit er dan echt zo in???
Nou tijdens zijn toespraak gisteren nacht hintte hij er wel heel erg naar, waarna zijn aanhang riep: doodstraf, doodstraf, doodstraf. Toen gaf hij inderdaad aan dat hij het niet in zijn hand heeft, maar dat hij het wel degelijk goedkeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:45:
[...]

Nou tijdens zijn toespraak gisteren nacht hintte hij er wel heel erg naar, waarna zijn aanhang riep: doodstraf, doodstraf, doodstraf. Toen gaf hij inderdaad aan dat hij het niet in zijn hand heeft, maar dat hij het wel degelijk goedkeurt.
Heb je hier beelden van, ben benieuwd naar zijn toespraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
B0MBACI schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:50:
[...]

Heb je hier beelden van, ben benieuwd naar zijn toespraak.
Het was gisteren nacht live op CNN Turk, maar kan de uitzending niet meteen terugvinden op hun site.

Hij sprak ook over Gulen, en dat ze de documentatie die benodigd is voor zijn overlevering aan het voorbereiden zijn. Als laatst sprak hij nog over een aantal nieuwe bruggen en tunnels die ze gaan aanleggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:54:
[...]

Hij sprak ook over Gulen, en dat ze de documentatie die benodigd is voor zijn overlevering aan het voorbereiden zijn.
US gaat Gülen nooit uitleveren. Tenzij Turkije op de één of andere manier kan bewijzen dat Gülen de coup eigenhandig is begonnen, maar dat lijkt me vrij uitgesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:54:
[...]

Het was gisteren nacht live op CNN Turk, maar kan de uitzending niet meteen terugvinden op hun site.

Hij sprak ook over Gulen, en dat ze de documentatie die benodigd is voor zijn overlevering aan het voorbereiden zijn. Als laatst sprak hij nog over een aantal nieuwe bruggen en tunnels die ze gaan aanleggen..
Jammer kan het ook niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

NOS.nl
Ook in het Turkse onderwijs wordt een grote zuivering op gang gebracht. Het staatspersbureau Anadolu meldt dat het ministerie van Onderwijs ruim 15.000 docenten heeft ontslagen. De ontslaggrond is in alle gevallen betrokkenheid bij de groep die verantwoordelijk is voor de mislukte staatsgreep van vrijdag.
Het Turkse overheidsapparaat wordt ook verder gezuiverd. De regering maakte vanmiddag bekend dat er inmiddels juridische procedures lopen tegen meer dan 9300 mensen.
Ook het kantoor van de premier ontkomt niet aan de 'schoonmaakactie'. Volgens het staatspersbureau zijn meer dan 250 ambtenaren ontslagen. Verder zouden zo'n honderd medewerkers van de geheime dienst zijn weggestuurd.
Als je geen lid bent van de AK Parti in Turkije lig je er dus gewoon uit. In andere 'democratieën' waar we dat gezien hebben is dat heel slecht afgelopen.

Grootste zorg blijft voor mij, als Rotterdammer en Nederlander, nog wel de tienduizenden trouwe Turkse Erdogan aanhangers, die maar blijven herhalen op straat en in de (social)media dat ze 100% Turk zijn en 0% Nederlander. Nu mensen die kritisch zijn op Erdogan ook in Nederland worden lastig gevallen is het duidelijk dat er sprake is van een beginnende Vijfde colonne in Nederland in de gestalte van erg nationalistische Turken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zouden al die leraren en ambtenaren dan ook deelgenomen hebben aan de coup?

Na dit soort berichten lijkt het me inmiddels eigenlijk wel zo goed als zeker dat de coup niet echt geweest is, maar puur door Erdogan in scene is gezet om zijn eigen positie te kunnen versterken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
wildhagen schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:04:
Zouden al die leraren en ambtenaren dan ook deelgenomen hebben aan de coup?

Na dit soort berichten lijkt het me inmiddels eigenlijk wel zo goed als zeker dat de coup niet echt geweest is, maar puur door Erdogan in scene is gezet om zijn eigen positie te kunnen versterken.
Waarschijnlijk zijn het mensen die een band hebben met de Gulen beweging, die nu zonder pardon worden opgeruimd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Alles en iedereen die ook maar iets van kritiek heeft (of gehad heeft) op Erdogan wordt nu aangehouden en/of ontslagen.

Hoe meer ik van dit soort berichten lees, hoe meer ik het idee krijg dat de coup volledig in scene is gezet om in sneltreinvaart alle tegenstanders van Erdogan uit de weg te ruimen, bepaalde wetgeving door te voeren en als het een beetje mee zit kan Erdogan rond de kerst de titel "dictator" op zijn visitekaartje zetten...

Benieuwd how de rest van de wereld en zeker Europa hier mee om zal gaan. Waarschijnlijk zoals gebruikelijk; het nauwlettend in de gaten houden, het veroordelen en vervolgens alles als zoete koek slikken aangezien we Turkije denken nodig te hebben vanwege de gigantische hoeveelheid vluchtelingen die daar zitten. Zodra het Erdogan te lastig wordt gemaakt, zal hij ongetwijfeld dreigen de poorten open te zetten en Europa te overspoelen met vluchtelingen...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
Figo112 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:03:
Het lijkt hier wel steeds meer op telegraaf.nl door al die reacties met complot theorieën tot het goed praten van een coup.
Als ik jullie moet geloven heeft Erdogan alles tot in de puntjes gepland, denk dat het Steven Spielberg niet eens lukt om in 1 poging een hele toneelspel op te zetten, maar goed lijkt steeds meer op 9-11 speculaties. Natuurlijk mag iedereen speculeren, maar had van tweakers iets meer verwacht.

Daarnaast de opmerkingen over 'jammer dat de coup mislukt is'. Wat jullie er ook van vinden, vrijdagavond was het Turkse Volk en zelfs de media ongeacht mening/overtuiging in eenheid tegen de coup. Dus wat heeft het voor zin om alsnog een coup te verdedigen in naam van het Volk die zijn beslissing heeft gemaakt?

Ik weet niet in tot hoeverre jullie de situatie van Turkije voor erdogan kennen, maar hier een video met ondertiteling (even aanzetten) YouTube: Before and after Recep Tayyip Erdogan (NL ondertiteling)
Ik ben het helemaal met je eens. Dit zijn gewoon militaire terroristen, ze hebben de politie beschoten vanuit een helikopter. Ze hebben daarnaast een bom geplaatst in het overheidsgebouw. Ze hebben vanuit een helikopter op een resort geschoten, voornamelijk met als doel om erdogan en zijn hele familie te vermoorden. Ze hebben burgers plat gerreden met tanks:
http://www.telegraaf.nl/t...kse_tank_plet_auto__.html

Mensen die deze coup goed praten zijn gestoord. Mooi voor het turkse volk dat deze terroristen zijn verslagen. Maar bovendien heb ik respect voor het werk dat de turkse politie heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Haha mooi die uitspraak "zelfs de media was tegen de coup".
Goh hoe zou dat nou komen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29
Erdo mag ook wel een paar van zijn inlichtingenofficieren gaan ontslaan. Als ik hem namelijk mag geloven zat het halve land achter de coup, maar hij wist zelf van niks.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

polli_ schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:26:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Dit zijn gewoon militaire terroristen, ze hebben de politie beschoten vanuit een helikopter. Ze hebben daarnaast een bom geplaatst in het overheidsgebouw. Ze hebben vanuit een helikopter op een resort geschoten, voornamelijk met als doel om erdogan en zijn hele familie te vermoorden. Ze hebben burgers plat gerreden met tanks:
http://www.telegraaf.nl/t...kse_tank_plet_auto__.html

Mensen die deze coup goed praten zijn gestoord. Mooi voor het turkse volk dat deze terroristen zijn verslagen. Maar bovendien heb ik respect voor het werk dat de turkse politie heeft geleverd.
Niemand praat de coup hier goed. Sterker nog, steeds meer niet AK Parti aanhangers zijn ervan overtuigd dat de 'coup' door Erdogan zelf georganiseerd was. Er is vanuit een heli op een verlaten parlementsgebouw geschoten terwijl Erdogan rondjes cirkelde boven Istanboel Airport, wat zogenaamd in handen was van de coup legers.

Maximaal 500 militairen op straat gingen zogenaamd een coup plegen tegenover een totaal Turks leger van 700.000 militairen. Daarbij vergaten ze ook maar 1 serieuze aanhanger van Erdogan uit te schakelen, rara. Niet vreemd als je denkt dat je voor een IS dreiging of oefening de straat op gaat, natuurlijk. Helaas nu wel als varkens opgesloten. Want om met Erdogan te spreken: het volk wil het.

En de Turkse politie heeft inderdaad echt goed werk geleverd. In 1x 2.800 rechters ontslagen, 15.000 leraren en tienduizenden ambtenaren en anderen op een positie. Allemaal terroristen natuurlijk, want TRT TÜRK zegt het. Vreemd dat zoveel terroristen jarenlang vrij mogen rondlopen in Turkije tot een paar militairen op straat wat in de willekeurige rondte schieten. De waarheid ligt dichter bij het feit dat ze allemaal hun NSDAP AK Parti lidmaatschap kaart kwijt waren, want natuurlijk een doodzonde is in een echte democratie.

Om het woord gestoord te gebruiken, ik zou eerder zeggen. Mensen die in Nederland wonen, Nederlands spreken en nog steeds Erdogan steunen door dik en dun: die zijn gestoord en passen vooral niet bij Nederland.

De vijfde colonne Turken heeft ook toegeslagen in Haarlem. Bedankt voor deze verrijking van onze rechtstaat en democratie, Erdogan aanhangers.

[ Voor 16% gewijzigd door Malarky op 19-07-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

alexbl69 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:35:
Erdo mag ook wel een paar van zijn inlichtingenofficieren gaan ontslaan. Als ik hem namelijk mag geloven zat het halve land achter de coup, maar hij wist zelf van niks.
Achteraf zat hij er midden in. Heeft hij al een gebombardeerd resort laten zien? Kijkend naar de reactie in NL en elders op Erdo (dwz hij's god) lijkt het mij niet moeilijk om medewerking te krijgen op een complotje. Maar goed, dat gaat natuurlijk met Patsy's die denken dat ze aan de juiste kant staan en het kan best opzichtig. VS toont WMD fotos uit Irak, niet waar. Rusland dopped wat sporteers en zo zijn er zat dingen te vinden. Je zou denken dat het doodmaken van landgenoten enzo een harde grens is maar men heeft daar al laten zien dat het Turkije vooral gaat om waar je bij hoort.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alexbl69 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:35:
Mwoh. Ik begin meer te neigen naar dat hij er over geinformeerd was, het als een buitenkansje zag en het heeft laten gebeuren, zodat hij daarna de grote zuivering kon rechtvaardigen. Hij zorgde er wel voor zelf geen gevaar te lopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

gambieter schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:51:
[...]

Mwoh. Ik begin meer te neigen naar dat hij er over geinformeerd was, het als een buitenkansje zag en het heeft laten gebeuren, zodat hij daarna de grote zuivering kon rechtvaardigen. Hij zorgde er wel voor zelf geen gevaar te lopen.
Erdogen cirkelde rustig boven Istanboel Airport, dat in handen was van de 'couplegers'. Iedereen kon publiekelijk zien dat zijn regeringsvliegtuig daar was, dus de 'couplegers', dat vooral de Luchtmacht was volgens Erdogan, met hun F16's en heli's ook.

Erdogan was dus wel heel goed 'geïnformeerd' over de coup. Net als al zijn hooggeplaatste aanhangers, waar er geen 1 van omgekomen is.

Kans dat je zoiets tegenkomt als Turk, als je alleen maar Turkse media volgt, wordt wel heel klein:
Vandaag zijn ook 24 radio en tv-zenders gesloten in Turkije. Ze hebben geen vergunning meer om uit te zenden.
Binnen enkele uren kunnen we overigens veel nieuwe informatie verwachten over Turkije, WikiLeaks komt eraan met 300.000 documenten.

[ Voor 23% gewijzigd door Malarky op 19-07-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien dit wel het topic van de coup is, wat verwacht men van de documenten? Met 300.000 mails blootgesteld wordt er enorm veel onthuld.

Ik word zelf wel blij van zo'n partij als WikiLeaks. Informatie de wereld ingooien zonder te oordelen:
Turks ask whether WikiLeaks is pro or anti-AKP. Neither. Our only position is that truth is the way forward. 100k+ docs serves all sides.
Dus.. hoera voor de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er zullen vast wel schokkende dingen in staan, anders doet WikiLeaks niet de moeite, echter, ik kan nu al zeggen wat de reactie gaat zijn als blijkt dat het inderdaad toneelspel is:

"Het zijn allemaal leugens uit het Westen! Ze willen de terroristen laten winnen!"

Alle kranten moeten natuurlijk het lek enorm afkraken, omdat ze anders een probleem hebben, net als overige media, en een flink deel van het volk geloofd Erdogan natuurlijk op zijn bruine ogen, en de mensen die durven te zeggen dat Erdogan een vuile autocraat is, hebben een probleem.

En alle shit waait weer over.

Enige wat ik kan bedenken is dat er misschien, ik betwijfel het echt, er sancties vanuit de VN komen, maar, omdat Turkije in de NAVO zit zie ik dat eigenlijk niet gebeuren.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Malarky schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:57:
[...]

Erdogen cirkelde rustig boven Istanboel Airport, dat in handen was van de 'couplegers'. Iedereen kon publiekelijk zien dat zijn regeringsvliegtuig daar was, dus de 'couplegers', dat vooral de Luchtmacht was volgens Erdogan, met hun F16's en heli's ook.

Erdogan was dus wel heel goed 'geïnformeerd' over de coup. Net als al zijn hooggeplaatste aanhangers, waar er geen 1 van omgekomen is.

Kans dat je zoiets tegenkomt als Turk, als je alleen maar Turkse media volgt, wordt wel heel klein:

[...]

Binnen enkele uren kunnen we overigens veel nieuwe informatie verwachten over Turkije, WikiLeaks komt eraan met 300.000 documenten.
Als je kijkt hoe de coup gelopen is vind ik het eigenlijk best geloofwaardig. Het lijkt er inderdaad op alsof dat groepje militairen bij basisschooljufvrouwen in bergdorpjes advies hebben ingewonnen over hoe ze het beste een coup moesten plegen :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

WikiLeaks ‏@wikileaks 21h21 hours ago

We are unsure of the true origin of the attack. The timing suggests a Turkish state power faction or its allies. We will prevail & publish.
1,398 retweets 1,204 likes
WikiLeaks ‏@wikileaks 21h21 hours ago

Our infrastructure is under sustained attack. #TurkeyPurge #Turkey
Schijnbaar zijn de blokkades in Turkije weer opgelost :P

De mails gaan tot 7 juli - dus niet helemaal tot aan de coup-poging, maar voorbereidingen liepen natuurlijk al langer. Ik ben benieuwd... Ik vermoed eerlijk gezegd dat er weinig over een coup is te lezen. (Anders zijn ze wel heel dom).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 14:52

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Malarky schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:57:
[...]

[...]

Ik zou mijn bronnen goed nakijken over welke moeite er is genomen om Erdogan in Istanbul krijgen.

Ze wisten juist niet dat Erdogan in het vliegtuig zat omdat er werd gecommuniceerd dat een een civiele vliegtuig was.

Luchthaven was opdat moment nog niet overgenomen er waren ook geen F16 in de buurt.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sekeroglan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:30:
Ze wisten juist niet dat Erdogan in het vliegtuig zat omdat er werd gecommuniceerd dat een een civiele vliegtuig was.
Waarom zou Erdogan niet in een civiel vliegtuig kunnen zitten? Bij een degelijke coup wil je het verkeer beperken en controleren, van welke aard vliegtuigen ook zijn. Al het verkeer is op dat moment verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:37:
[...]

Waarom zou Erdogan niet in een civiel vliegtuig kunnen zitten? Bij een degelijke coup wil je het verkeer beperken en controleren, van welke aard vliegtuigen ook zijn. Al het verkeer is op dat moment verdacht.
Ik zeg niet dat niet kan, ik geef alleen dat ze het niet wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
sekeroglan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:52:
[...]

Twitter/nieuws wisten het echter wel...

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Leo1010 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:26:
[...]

Twitter/nieuws wisten het echter wel...
Welke?

Ene was hij in Mongolie andere gaf aan dat hij asiel heeft gevraagd in Duitsland en daarheen ging. Bij nog een andere dat hij naar Rome ging en daar asiel heeft gevraagd omdat Duitsland had geweigerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

http://www.bbc.com/news/world-europe-36838347

deze 21st century dictator kan rekenen. Alle percentages in alle sectoren naar zijn hand. Straks wordt er nog gezuiverd tussen de vuilnismannen.
The country's Religious Affairs Directorate has banned religious funerals for supporters of the attempted coup, the Anadolu news agency reported.
Islamism/Islamofacism
Meanwhile it has emerged that the army first received intelligence a coup was under way at 16:00 local time (13:00 GMT) on Friday, hours before a rogue faction deployed tanks and targeted key infrastructure.
Ook niet onbelangrijk ivm de "who knew what and when"

[ Voor 26% gewijzigd door ROFLASTC op 19-07-2016 22:05 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat heeft imo weinig te maken daarmee, immers, ook een islamitische begrafenis wordt verboten.

Het is gewoon het strippen van waardigheid van een overleden persoon, hij/zij kan niet begraven worden op de manier waarop gewenst werd.

Misschien is dat nog wel erger :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RobinHood schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:05:
[...]

Dat heeft imo weinig te maken daarmee, immers, ook een islamitische begrafenis wordt verboten.
De Islamisten bepalen hier dat alleen de mensen die meedoen een in hun ogen degelijke begrafenis krijgen. Dat maakt het Islamofacism omdat ze uitsluiten en insluiten en bepalen voor anderen of ze Moslim (genoeg) zijn om zo'n begrafenis te krijgen. Het werkt ook de andere kan op hea, dus niet dat alles islamistisch moet worden maar dat de moslims die niet meedoen er ook niet bij horen

[ Voor 22% gewijzigd door ROFLASTC op 19-07-2016 22:07 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ROFLASTC schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:59:
-
Meanwhile it has emerged that the army first received intelligence a coup was under way at 16:00 local time (13:00 GMT) on Friday, hours before a rogue faction deployed tanks and targeted key infrastructure.
-
Sja, dat zegt weinig. Met 20-20 hindsight zal van de meeste aanslagen etc. wel ergens een indicatie te vinden zijn. (Tussen vele gelijksoortige indicaties die nergens toe leidden).

De rest is eng en heb ik niets aan toe te voegen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
ROFLASTC schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:59:
http://www.bbc.com/news/world-europe-36838347

deze 21st century dictator kan rekenen. Alle percentages in alle sectoren naar zijn hand. Straks wordt er nog gezuiverd tussen de vuilnismannen.

[...]

Islamism/Islamofacism

[...]

Uhm, dat is toch niet zo raar? Dat zou hetzelfde zijn als iemand die in Nederland een aanslag pleegt een mooie begrafenis te geven? Overigens geldt dit alleen voor de soldaten/generaals die willens en wetens hun eigen volk hebben aangevallen. Er wordt aangegeven dat de soldaten die nergens vanaf wisten, die simpelweg bevelen hebben opgevolgd wel een islamitische begrafenis krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:26:
[...]

Uhm, dat is toch niet zo raar? Dat zou hetzelfde zijn als iemand die in Nederland een aanslag pleegt een mooie begrafenis te geven? Overigens geldt dit alleen voor de soldaten/generaals die willens en wetens hun eigen volk hebben aangevallen. Er wordt aangegeven dat de soldaten die nergens vanaf wisten, die simpelweg bevelen hebben opgevolgd wel een islamitische begrafenis krijgen.
Ik heb anders nog nooit gehoord dat in Nederland een moordenaar, of een aanslagpleger zoals Tristan of Karst, geen godsdienstige begrafenis mocht krijgen.

Dat is gewoon de scheiding tussen kerk en staat, de overheid, of het religieuze orgaan ervan, bepaalt godzijdank niet hoe ik begraven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

F_J_K schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:24:
[...]

Sja, dat zegt weinig. Met 20-20 hindsight zal van de meeste aanslagen etc. wel ergens een indicatie te vinden zijn. (Tussen vele gelijksoortige indicaties die nergens toe leidden).

De rest is eng en heb ik niets aan toe te voegen.
1400 'smiddags nederlandse tijd wist men ervan en heeft men ea doorgegeven, ongetwijfeld heeft Erdo het gehoord en zn kans genomen. Dat is niet echt terugblikken. Hij wist het net op tijd.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
RobinHood schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:28:
[...]

Ik heb anders nog nooit gehoord dat in Nederland een moordenaar, of een aanslagpleger zoals Tristan of Karst, geen godsdienstige begrafenis mocht krijgen.

Dat is gewoon de scheiding tussen kerk en staat, de overheid, of het religieuze orgaan ervan, bepaalt godzijdank niet hoe ik begraven wordt.
De Diyanet, het religieuze orgaan van de overheid in Turkije bepaalt dus dat zij geen diensten zullen verlenen aan deze soldaten. Dit neemt niet weg dat hun familieleden zelf iets kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:34:
[...]

De Diyanet, het religieuze orgaan van de overheid in Turkije bepaalt dus dat zij geen diensten zullen verlenen aan deze soldaten. Dit neemt niet weg dat hun familieleden zelf iets kunnen regelen.
Er staat dat het religeuze begrafenissen heeft verboden dus wat de familie gaat regelen ze zullen er niet zomaar iemand voor vinden die een dienst doet oid

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
ROFLASTC schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:40:
[...]

Er staat dat het religeuze begrafenissen heeft verboden dus wat de familie gaat regelen ze zullen er niet zomaar iemand voor vinden die een dienst doet oid
In de Turkse verklaring staat letterlijk dat er geen religieuze diensten zullen worden verleend vanuit het religieuze orgaan. Er staat niet dat er geen toestemming wordt gegeven om wat dan ook te regelen of te doen. Nou weet ik niet exact wat je daar zelf kan regelen en wat andere mogelijkheden zijn. Maar dat staat er dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:34:
Je kunt het wel goedpraten, maar het laat een wraakzuchtige natuur zien. Men wil de families van de "vijanden" zo hard mogelijk treffen.

Het land valt hard naar beneden qua beschaving.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
gambieter schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:50:
[...]

Je kunt het wel goedpraten, maar het laat een wraakzuchtige natuur zien. Men wil de families van de "vijanden" zo hard mogelijk treffen.

Het land valt hard naar beneden qua beschaving.
Ik wil het niet goedpraten en je mag je mening erover hebben, ik leg gewoon uit wat er in de verklaring staat. Verder denk ik persoonlijk dat het een logische gevolg is van de gebeurtenissen voor wat betreft de reactie van het orgaan.
Het religieuze orgaan is er niet om te beslissen of het een echte of een neppe coup was. Ze kunnen wel een beslissing maken naar aanleiding van het feit dat deze soldaten op hun eigen bevolking hebben geschoten.

Je kan het ook andersom bekijken namelijk. Als je deze soldaten als overheidsinstelling wel diensten verleent, tref je de familieleden van de mensen die door deze soldaten om het leven zijn gebracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:59:
[...]

Ik wil het niet goedpraten en je mag je mening erover hebben, ik leg gewoon uit wat er in de verklaring staat. Verder denk ik persoonlijk dat het een logische gevolg is van de gebeurtenissen voor wat betreft de reactie van het orgaan.
Het religieuze orgaan is er niet om te beslissen of het een echte of een neppe coup was. Ze kunnen wel een beslissing maken naar aanleiding van het feit dat deze soldaten op hun eigen bevolking hebben geschoten.

Je kan het ook andersom bekijken namelijk. Als je deze soldaten als overheidsinstelling wel diensten verleent, tref je de familieleden van de mensen die door deze soldaten om het leven zijn gebracht..
Ik geloof niet dat het aan een religieus orgaan is om daar over te oordelen... tenzij het duidelijk in de religie verweven is, maar dat strookt weer niet met heel veel zaken binnen de islam. Nee, dit is gewoon kleineren van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

[...]

Dan heb jij een andere verklaring gelezen dan ik. Verder is het hier een staatskantoor wat zich ermee bemoeit en dat kan -in principe- van alles kiezen maar gaat nu vooral de kant van Erdogan op nml wraak op de vermeende vijand.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En hoe tref je die familieleden dan? Dat ze geen wraak kunnen nemen op mensen die zonder proces al veroordeeld zijn als verrader door een opportunistische dictator en oververhitte volgelingen?

Uberhaupt, een staatsreligie. Typisch iets dat nog nooit iets positiefs heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

In een beschaafd land behandel je mensen gelijk, ongeacht of je het leuke mensen vindt of niet. En familieleden bestraf je al helemaal niet. Waar trek je de grens ook? Een moordenaar mag geen Islamitische begrafenis krijgen, maar iemand die z'n moeder net niet dood heeft geslagen wel? En een verkrachter?

Zo logisch is het allemaal niet, was de coup geslaagd dan waren de Erdogan supporters opeens de barbaren die geen begrafenis verdienden. De winnaars schrijven de geschiedenisboeken.

Ook al vind ik het dus niet zo begrijpelijk, waardeer ik wel dat je de verklaring uitlegt jouw mening deelt d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 19-07-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

WikiLeaks heeft gepubliceerd. Ik wacht graag af, kan dan ook geen Turks lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
MetaFrame schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:05:
[...]

Ik geloof niet dat het aan een religieus orgaan is om daar over te oordelen... tenzij het duidelijk in de religie verweven is, maar dat strookt weer niet met heel veel zaken binnen de islam. Nee, dit is gewoon kleineren van...
In de verklaring staat dat deze diensten niet worden verleend omdat deze soldaten de gehele samenleving hebben aangevallen, dezelfde samenleving die ze met gebeden naar het volgende leven met gebeden zou moeten sturen. Dat wordt normaal gesproken geregeld door het orgaan en dat weigeren ze nu.
ROFLASTC schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:07:
[...]

Dan heb jij een andere verklaring gelezen dan ik. Verder is het hier een staatskantoor wat zich ermee bemoeit en dat kan -in principe- van alles kiezen maar gaat nu vooral de kant van Erdogan op nml wraak op de vermeende vijand.
Dat zou kunnen, mag ik de bron van je verklaring? Ik heb het hier gelezen: http://onedio.com/haber/d...zmeti-verilmeyecek-721855
gambieter schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:08:
[...]

En hoe tref je die familieleden dan? Dat ze geen wraak kunnen nemen op mensen die zonder proces al veroordeeld zijn als verrader door een opportunistische dictator en oververhitte volgelingen?

Uberhaupt, een staatsreligie. Typisch iets dat nog nooit iets positiefs heeft gebracht.
Door als overheid diensten te verlenen aan soldaten die hun familieleden hebben vermoord?

Ik ben inderdaad ook een voorstander van een seculaire staat.
fsfikke schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:09:
[...]

In een beschaafd land behandel je mensen gelijk, ongeacht of je het leuke mensen vindt of niet. En familieleden bestraf je al helemaal niet. Waar trek je de grens ook? Een moordenaar mag geen Islamitische begrafenis krijgen, maar iemand die z'n moeder net niet dood heeft geslagen wel? En een verkrachter?

Zo logisch is het allemaal niet, was de coup geslaagd dan waren de Erdogan supporters opeens de barbaren die geen begrafenis verdienden. De winnaars schrijven de geschiedenisboeken.
Het is een overheidsorgaan dat besluit geen diensten te verlenen aan diegene, die dezelfde overheid met terroristische aanvallen hebben aangevallen. Dat is wat ik er logisch aan vind. Waar de grens verder ligt weet ik niet en moet iedereen inderdaad gelijk behandeld worden en deze kwestie ligt volgens mij wel gevoeliger dan mensen leuk vinden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

sekeroglan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:52:
[...]

De 'couplegers' wisten wel degelijk waar Erdogan was. Het Grand Yazici Club Turban hotel in Marmaris, waar hij vandaan vloog is aangevallen door gevechtshelikopters, dat is door vele toeristen van vele nationaliteiten ter plaatse bevestigd.

Tijdens die aanval vloog Erdogan met het officiële regeringstoestel van Dalaman Airport (Airport bij Marmaris) naar Istanboel. Hij heeft een tijdje onder de Zee van Marmara gecirkeld om een goed moment te kiezen om te landen.

Dat Erdogan in Marmaris zat wisten de couplegers gezien hun aanvallen, wisten ze op Reddit en het regeringstoestel heeft nooit zijn transponder uitgezet, kijk maar op FlightRadar24.
Volgens Erdogan zelf hebben twee F16's van de couplegers zijn regeringstoestel in de lucht 'aangevallen', zonder verder op details in te gaan.

Het lijkt er vooral op dat Erdogan een strategisch moment koos om te landen voor zijn toespraak om het volk verder op te zwepen. Een toespraak op een Airport die toen nog door couplegers zou aangevallen worden, inclusief luchtsteun. Mocht Erdogan een bijzondere rol in deze coup hebben is het natuurlijk logisch dat hijzelf ook is aangevallen door de couplegers, daar passen schoten op zijn hotel en gevaarlijke situaties in de lucht bij.

De President van Fenerbahçe blijkt ook een hele wijze man te zijn. Hij voorspelde al een coup van de Gülen beweging, want:
Waarom proberen ze te ontkomen als ze niet schuldig zijn? Als je onschuldig bent hoef je ook niet te ontsnappen. Ze proberen weg te komen omdat ze schuldig zijn.
Inderdaad, in Turkije heeft de gewone onschuldige man helemaal niets te vrezen als hij geen lid is van de AK Parti. Immers wordt je zeker niet opgepakt of uit je ambt gezet voor een eerlijk en zorgvuldig rechtsproces. Als dat het denkniveau is van de gemiddelde prominente AK Parti aanhanger snap ik hun enthousiasme ook wel over de grote zuivering.

[ Voor 28% gewijzigd door Malarky op 19-07-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:24:
[...]

In de verklaring staat dat deze diensten niet worden verleend omdat deze soldaten de gehele samenleving hebben aangevallen, dezelfde samenleving die ze met gebeden naar het volgende leven met gebeden zou moeten sturen. Dat wordt normaal gesproken geregeld door het orgaan en dat weigeren ze nu
Wel frappant dat niet elke terrorischte soldaat op dat moment wist dat hij mee deed aan een coup. Of zijn deze berichten inmiddels al ontkracht op de staats TV, het concept innocent until proven guilty is dan ook ver te zoeken. Op mij komt het over als kleineren door een machtswellustige. Eenzelfde als de centrale bank een landverrader noemen als de rentes omhoog gaan... want zoals we allemaal inmiddels weten gaat er mogelijk de doodstraf komen op landverraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Malarky schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:27:
[...]

De 'couplegers' wisten wel degelijk waar Erdogan was. Het Grand Yazici Club Turban hotel in Marmaris, waar hij vandaan vloog is aangevallen door gevechtshelikopters, dat is door vele toeristen van vele nationaliteiten ter plaatse bevestigd.

Tijdens die aanval vloog Erdogan met het officiële regeringstoestel van Dalaman Airport (Airport bij Marmaris) naar Istanboel. Hij heeft een tijdje onder de Zee van Marmara gecirkeld om een goed moment te kiezen om te landen.

Dat Erdogan in Marmaris zat wisten de couplegers gezien hun aanvallen, wisten ze op Reddit en het regeringstoestel heeft nooit zijn transponder uitgezet, kijk maar op FlightRadar24.

Het lijkt er vooral op dat Erdogan een strategisch moment koos om te landen voor zijn toespraak om het volk verder op te zwepen. Een toespraak op een Airport die toen nog door couplegers zou aangevallen worden, inclusief luchtsteun.
Ze wisten dat hij daar was, maar nog niet dat hij was vertrokken anders zouden ze daar niet aanvallen.

Je kan het inderdaad bekijken als een strategische moment om te landen of wachten op een veilig moment om te landen.

Bron 1

Bron 2

Bron 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
MetaFrame schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:37:
[...]

Wel frappant dat niet elke terrorischte soldaat op dat moment wist dat hij mee deed aan een coup. Of zijn deze berichten inmiddels al ontkracht op de staats TV, het concept innocent until proven guilty is dan ook ver te zoeken. Op mij komt het over als kleineren door een machtswellustige. Eenzelfde als de centrale bank een landverrader noemen als de rentes omhoog gaan... want zoals we allemaal inmiddels weten gaat er mogelijk de doodstraf komen op landverraad.
Turkije heeft nog steeds de dienstplicht, maar deze is voor rijke families wel degelijk af te kopen. Hierdoor is de gewone soldaat in het Turkse leger vaak een kansarme jongeman uit een arm gezin met zeer weinig opleiding. Als gewone soldaat heb je ook niks te zeggen en hoor je bevelen op te volgen. Op het weigeren van bevelen staan gevangenisstraffen en de soldaten zouden hebben doorgekregen dat het een oefening was. In hoeverre dit waar is weet ik niet, maar daar komt dus de verklaring vandaan dat de soldaten die van niks wisten gewoon een religieuze begrafenis krijgen. Voor zover ik weet zijn deze berichten verder niet ontkracht.
Ja Erdoğan is een populist en zal er alles aan doen om goed voor de dag te komen voor de gewone bevolking, die verder niks begrijpt van een onafhankelijke centrale bank en de beslissingen die genomen dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
Man die onder een tank sprong verteld zijn verhaal:

Ünal probeerde in gesprek te gaan met een van de tankbestuurders. ,,Ik zei dat het illegaal was wat ze deden, maar ik werd uitgescholden en ze gingen gewoon door'', zegt hij. Hij besloot stenen naar de tanks te gooien. ,,En ik gaf een stopteken, maar ze luisterden niet.''

De man wist te overleven door in het midden onder de tanks te gaan liggen. De eerste raakte hem niet, maar de tweede wel. Hij raakte daardoor gewond aan zijn arm. ,,De echte helden zijn de mensen die hun leven hebben gegeven. Ik heb maar één minuut een bijdrage geleverd aan de actie.''

YouTube: Üsküdar'da tankın önüne iki kez yatan vatandaş

http://www.ad.nl/buitenla...ns-coup-turkije~a7fdcc7f/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Malarky schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:27:
[...]

Volgens Erdogan zelf hebben twee F16's van de couplegers zijn regeringstoestel in de lucht 'aangevallen', zonder verder op details in te gaan.

Het lijkt er vooral op dat Erdogan een strategisch moment koos om te landen voor zijn toespraak om het volk verder op te zwepen. Een toespraak op een Airport die toen nog door couplegers zou aangevallen worden, inclusief luchtsteun. Mocht Erdogan een bijzondere rol in deze coup hebben is het natuurlijk logisch dat hijzelf ook is aangevallen door de couplegers, daar passen schoten op zijn hotel en gevaarlijke situaties in de lucht bij.

De President van Fenerbahçe blijkt ook een hele wijze man te zijn. Hij voorspelde al een coup van de Gülen beweging, want:

[...]

Inderdaad, in Turkije heeft de gewone onschuldige man helemaal niets te vrezen als hij geen lid is van de AK Parti. Immers wordt je zeker niet opgepakt of uit je ambt gezet voor een eerlijk en zorgvuldig rechtsproces. Als dat het denkniveau is van de gemiddelde prominente AK Parti aanhanger snap ik hun enthousiasme ook wel over de grote zuivering.
Ik kan het op het moment niet terugvinden in de feeds (die zijn inmiddels overvol), maar als ik me goed herinner zijn er tevens behoorlijk wat stukken informatie en bevestigingen van twee F-16's die het toestel volgden echter niet het vuur geopend hebben. Die twee waren trouwens gestationeerd op de luchtmachtbasis waar de leiding vandaag van is gearresteerd. Misschien komt iemand nog de bronnen tegen, ik hou me aanbevolen, maar deze escalatie is zo massief, zo snel, zo diepgaand dat het uitermate moeilijk is om de toetsingen bij te houden :(

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Baas41 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:24:

Dat zou kunnen, mag ik de bron van je verklaring? Ik heb het hier gelezen: http://onedio.com/haber/d...zmeti-verilmeyecek-721855
Die heb je al twee keer gehad.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baas41
ROFLASTC schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 00:19:
[...]

Die heb je al twee keer gehad.
Het verslag van de BBC? Dat is niet de verklaring zelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

franssie

Save the albatross

polli_ schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:49:
Man die onder een tank sprong verteld zijn verhaal:

Ünal probeerde in gesprek te gaan met een van de tankbestuurders. ,,Ik zei dat het illegaal was wat ze deden, maar ik werd uitgescholden en ze gingen gewoon door'', zegt hij. Hij besloot stenen naar de tanks te gooien. ,,En ik gaf een stopteken, maar ze luisterden niet.''
<>
proberen te praten met een tank die 60 km/u op je af stevent is toch wel redelijk darwin materiaal... Toen de tank bestuurder doorhad wat er gebeurde was is al 40% over die persoon heen.
Blij dat ie het overleefd heeft maar een gesprek of discussie kan ik het niet noemen, 'ze luisterden niet' nee gek ze hoorden je niet - wat een wannabe pannenkoek.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Een tank heeft een gigantisch contact met de grond en kan van 60 km/u in een paar meter stoppen, veel korter dan een vrachtwagen met 1/5 van het gewicht maar 1/100 contact met de weg. Misschien wordt je niet gezien of rijdt de bestuurder gewoon door maar het idee dat de dood van iemand voor een tank een zekerheid is klopt niet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Malarky schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:32:
[...]

Niemand praat de coup hier goed. Sterker nog, steeds meer niet AK Parti aanhangers zijn ervan overtuigd dat de 'coup' door Erdogan zelf georganiseerd was. Er is vanuit een heli op een verlaten parlementsgebouw geschoten terwijl Erdogan rondjes cirkelde boven Istanboel Airport, wat zogenaamd in handen was van de coup legers.

Maximaal 500 militairen op straat gingen zogenaamd een coup plegen tegenover een totaal Turks leger van 700.000 militairen. Daarbij vergaten ze ook maar 1 serieuze aanhanger van Erdogan uit te schakelen, rara. Niet vreemd als je denkt dat je voor een IS dreiging of oefening de straat op gaat, natuurlijk. Helaas nu wel als varkens opgesloten. Want om met Erdogan te spreken: het volk wil het.

En de Turkse politie heeft inderdaad echt goed werk geleverd. In 1x 2.800 rechters ontslagen, 15.000 leraren en tienduizenden ambtenaren en anderen op een positie. Allemaal terroristen natuurlijk, want TRT TÜRK zegt het. Vreemd dat zoveel terroristen jarenlang vrij mogen rondlopen in Turkije tot een paar militairen op straat wat in de willekeurige rondte schieten. De waarheid ligt dichter bij het feit dat ze allemaal hun NSDAP AK Parti lidmaatschap kaart kwijt waren, want natuurlijk een doodzonde is in een echte democratie.

Om het woord gestoord te gebruiken, ik zou eerder zeggen. Mensen die in Nederland wonen, Nederlands spreken en nog steeds Erdogan steunen door dik en dun: die zijn gestoord en passen vooral niet bij Nederland.

De vijfde colonne Turken heeft ook toegeslagen in Haarlem. Bedankt voor deze verrijking van onze rechtstaat en democratie, Erdogan aanhangers.
Ik weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt maar klopt niet!

Tijdens het bombarderen en beschietingen was er een spoed bijeenkomst in het parlement. CHP/MHP/AKP waren verzamelt om een verklaring af te geven.

Hoe kom je aan maximaal 500 coup plegers? Waar wordt aangegeven dat ze allemaal terroristen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29
RobinHood schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:03:
Er zullen vast wel schokkende dingen in staan, anders doet WikiLeaks niet de moeite, echter, ik kan nu al zeggen wat de reactie gaat zijn als blijkt dat het inderdaad toneelspel is:

"Het zijn allemaal leugens uit het Westen! Ze willen de terroristen laten winnen!"

Alle kranten moeten natuurlijk het lek enorm afkraken, omdat ze anders een probleem hebben, net als overige media, en een flink deel van het volk geloofd Erdogan natuurlijk op zijn bruine ogen, en de mensen die durven te zeggen dat Erdogan een vuile autocraat is, hebben een probleem.

En alle shit waait weer over.

Enige wat ik kan bedenken is dat er misschien, ik betwijfel het echt, er sancties vanuit de VN komen, maar, omdat Turkije in de NAVO zit zie ik dat eigenlijk niet gebeuren.
De Turkse reactie op deze documenten is voorspelbaar. Ik ben echter veel meer geïnteresseerd in de reactie van het Westen.

Hoewel er grote verontwaardiging en ophef is over 'details' (massale arrestaties, wellicht herinvoering doodstraf) wordt de legitimiteit van Erdogans regime niet in twijfel getrokken. Mocht uit die documenten blijken dat Erdogan al weken van tevoren op de hoogte was van deze couppoging, of dat hij deze zelfs (deels) orchestreerde, dan wordt die positie natuurlijk onhoudbaar.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bredanaar076
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:35
Interessant stukje:

'De opruiming in Turkije is nodig'
„In het Westen, in Europa, begrijpen ze weinig van Turkije”, zegt landmachtgeneraal buiten dienst Ahmet Yavuz. „Ze bekijken alles vanuit hun eigen perspectief, zonder rekening te houden met het verleden.” Hij ergert zich aan de waarschuwingen van Europese politici die direct na de mislukte coup met opgeheven vinger stonden om te waarschuwen dat verdachten wel eerlijk berecht moeten worden. „Ze hebben het recht niet om op Turken neer te kijken.” Yavuz is geen fan van de huidige Turkse regering. Generaals behoren in Turkije tot de grootste opponenten van politici die nadrukkelijk religieus zijn, zoals president Erdogan. Toen Erdogan nog premier was, vocht zijn regering een machtsstrijd uit met het leger. De regering werd daarbij geholpen door Gülenisten binnen de rechterlijke macht. Zij voerden een reeks schijnprocessen tegen de legertop, waardoor die veel politieke invloed verloor. Nu zegt Yavuz luid en duidelijk: „In deze coupsituatie sta ik als burger volkomen naast Erdogan.” Ze hebben inmiddels een gezamenlijke vijand: de Gülenbeweging. Yavuz werd in 2011 beschuldigd van landverraad. Als een van de leiders van het machtige Turkse leger zou hij plannen voor een staatsgreep hebben gehad. Hij werd veroordeeld tot achttien jaar cel. In 2014 deed het Constitutioneel Hof de zaak over en oordeelde dat het bewijs vervalst was en Yavuz en zijn collega’s onschuldig. Ze kwamen vrij, maar kregen hun posities niet terug. Hij heeft dus aan den lijve ervaren hoe het is als de Turkse politiek het justitieel apparaat misbruikt voor een zuivering. Toch zegt hij, nu duizenden vermeende coupplegers en aanhangers van de Gülenbeweging uit hun functies worden gezet en opgepakt, dat buitenstaanders daar niet te snel over moeten oordelen. „ Er moet nu schoonmaak gehouden worden. Het gaat om vijanden van de democratie. Dat begrijpen mensen in het Westen niet. Erdogan is via democratische weg aan de macht gekomen. Gülen wil op een ondemocratische manier de macht grijpen. De opruiming is nodig.” „Wij eisen ook een eerlijk proces. Beelden die we nu in de media zien, bijvoorbeeld van soldaten met blauwe plekken, vinden we vervelend. Maar we steunen het zuiveren van Gülenisten, ook al weten we dat het niet gemakkelijk is. Alle Gülenisten moeten op afstand van de overheid worden gezet. Maar alleen degenen die betrokken waren bij de coup moeten vervolgd worden. Op de langere termijn zal dat de democratie in Turkije bevorderen.” Hoe kun je eerlijke processen hebben als je 3.000 aanklagers en rechters ontslaat? „Dat kun je je afvragen. Maar waren dat echt rechters? Vanaf 2010 zaten deze mensen in de Hoge Raad van Rechters en Aanklagers. Zij hebben toen de zaken rond de nep-coup tegen ons opgezet. Mijn vrienden en ik weten uit ervaring dat ze de kleding van rechters droegen, maar dat niet zijn. „Echte rechters kijken naar bewijs. Ze luisteren niet naar bevelen van Gülen. We hebben de regering vele malen tegen dat gevaar gewaarschuwd. Maar die werd pas wakker toen het virus henzelf begon te treffen in 2013.” De vraag blijft. Hoe kun je eerlijke processen hebben als je vrijwel geen justitieapparaat meer over hebt? „Een tumor in je maag moet je verwijderen. Geen stukje laten zitten. Als je geen goede arts bent, beschadig je misschien andere organen terwijl je dat doet. Ik heb geen bezwaar tegen het verwijderen van de tumor, maar ben bezorgd over de andere organen. Ik heb dezelfde zorgen als de EU, maar de EU ziet het echte probleem niet: de tumor.” Hoe kun je zo’n ‘operatie’ eerlijk uitvoeren? „Mensen hier willen uiteindelijk ook niet dat onschuldigen gestraft worden. Ze zeggen bijvoorbeeld nu al dat de dienstplichtigen vrijgelaten moeten worden en los van de leidinggevenden beoordeeld. Het water is nu nog erg troebel. Straks zakt de troep naar de bodem. Dan zijn er mensen die in het schone gedeelte blijven drijven. Maar zij die op burgers schieten en het parlement bombarderen, zullen zeker worden gestraft.”

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/...is-nodig-3311249-a1512363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Haha, wij domme westerlingen begrijpen het weer eens niet, de standaard reflex op kritiek... Misschien moet de generaal eens in het 'westen' komen kijken hoe hier met politieke tegenstanders wordt omgegaan. Ik zie hier toch zelden onthoofdingen en lynchpartijen van soldaten.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
Witte schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:56:
Haha, wij domme westerlingen begrijpen het weer eens niet, de standaard reflex op kritiek... Misschien moet de generaal eens in het 'westen' komen kijken hoe hier met politieke tegenstanders wordt omgegaan. Ik zie hier toch zelden onthoofdingen en lynchpartijen van soldaten.
Onthoofdingen? En waar haal jij dat vandaan?
En nogmaals reactie roept reactie op. Als jij onder vuur wordt genomen geef jij hem dan een knuffel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:22
CagriCagri schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:07:
[...]
En nogmaals reactie roept reactie op. Als jij onder vuur wordt genomen geef jij hem dan een knuffel?
Ik zie deze coup (waarvan ik steeds meer en meer overtuigd raak dat Erdogan hier iets vanaf wist) juist als de reactie op het "onder vuur nemen van tegenstanders" door Erdogan. Iets waar hij al een flinke tijd mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
Hogader schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:19:
[...]

Ik zie deze coup (waarvan ik steeds meer en meer overtuigd raak dat Erdogan hier iets vanaf wist) juist als de reactie op het "onder vuur nemen van tegenstanders" door Erdogan. Iets waar hij al een flinke tijd mee bezig is.
Ik ben het niet met je eens, als ze Erdogan toch gepakt(vermoord)hadden. Dan waren de uitspraken totaal anders.

Tip: bestudeer de Gülen beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Voorlopig mis ik nog een beetje het bewijs tegen de Gulenisten en al helemaal tegen Gulen die zich zowat tijdens de coup al distantieerde.

Die generaal vertelt het mooi maar is zelf volslagen blind. Het is op dit moment een beetje ' do onto others what you think others will do onto you'. De schijnprocessen waar hij slachtoffer van is geworden (waren dat wel schijnprocessen? Die hele legertop daar is corrupt, waren geinstigeerd mede door Erdogan. De duizenden rechters die vervangen gaan worden, gaan -als het al neprechters waren zoals hij liet doorschemeren- simpelweg vervangen worden door eenzelfde slag mensen, maar nu van de andere kant.

Die volslagen blindheid van dit soort mensen... het is gewoon eng. Dat geschreeuw van de gemiddelde Turk dat we er geen verstand op hebben, geen kijk op hebben. 8)7
Sorry hoor, ik haal mijn nieuws van bronnen uit heel de wereld van alle kanten en stond er redelijk objectief in. Mijn beeld is wat mij betreft objectiever dan de gemiddelde turk die geheel vanuit zeer eenzijdige perceptie handelt.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Als een Turk een Nederlander doodt, worden dan tienduizenden Turken het land uit gezet ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bredanaar076
IJzerlijm schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:38:
[...]

Als een Turk een Nederlander doodt, worden dan tienduizenden Turken het land uit gezet ?
Het is geen TURK maar een NEDERLANDER, en nee de NEDERLANDER zet zijn straf gewoon uit in Nederland.

Omdat 20k soldaten zijn misleid door hun meerdere betekend niet dat 600k soldaten ook schuldig zijn.

+ Je maakt wel een hele kromme vergelijking

[ Voor 5% gewijzigd door Bredanaar076 op 20-07-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Er staat tenminste 1 filmpje op liveleak waarop een Turkse soldaat wordt onthoofd, er staan er meerderen op waar soldaten worden weggesleept uit hun voertuigen, worden bekogeld, geslagen met riemen etc., en heb ook genoeg beelden zien langskomen op o.a. het (NOS en RTL) journaal van soldaten die er aardig slecht aan toe zijn.

Overigens hebben maar weinig soldaten het volk daadwerkelijk aangevallen, de coup was dan ook niet op hen gericht. Velen hebben zich ingehouden, hoe denk je anders dat het mogelijk was om hen te overmeesteren terwijl ze met o.a. tanks rondreden, of dat er maar héél weinig doden zijn gevallen (232 in totaal, 49 burgers volgens wat Erdogan naar buiten heeft gebracht). Als het leger het volk écht pijn wilde doen zou je met een enkele tank/gevechtshelikopter/straaljager al meer slachtoffers kunnen maken.

Het volk was voor Erdogan gewoon een menselijk schild. Het leger viel voor het overgrote deel burgers niet aan waardoor de coup gedoemd was te mislukken, en ja, naar aanleiding hiervan heeft het volk een aantal soldaten gelyncht/proberen te lynchen. Diverse nieuwsbronnen melden zelfs dat men in gevecht ging met de politie om gearresteerde militairen te lynchen, en dat de politie hier en daar zelfs doodleuk meedeed.

Bronnen;
http://www.keeptalkinggre...death-revolting-soldiers/
http://www.liveleak.com/view?i=6c8_1468678781
https://www.reddit.com/r/...amists_torture_and_lynch/

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas op 20-07-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
CagriCagri schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:52:
[...]

Het is geen TURK maar een NEDERLANDER, en nee de NEDERLANDER zet zijn straf gewoon uit in Nederland.

Omdat 20k soldaten zijn misleid door hun meerdere betekend niet dat 600k soldaten ook schuldig zijn.

+ Je maakt wel een hele kromme vergelijking
20k? :) Eerder een paar honderd, en een duizendtal die de lessen van Neurenberg nog niet geleerd hebben. Wat trouwens ook opgaat voor veel van het AKP establishment, maar dat is een ander onderwerp.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn eerste reactie op die coup (toen het net gebeurde) was wow, dat is foute boel. En ik hoopte dat het mislukte. Dat is precies wat gebeurd is, maar helemaal kloppen doet het verhaal niet. De staatstelevisie bezetten en dan denken de media in handen te hebben? Ja misschien dat het bij de coup in 1970 zo werkte en misschien bij de volgende coup in 2030 ofzo ook wel weer als Erdogan zijn zin krijgt.

Het is een coup met een luchtje (te weinig militairen, niemand van de club van Erdogan is er door geraakt, legertop zit als enige weer terug op hun plaats), toch is die Erdogan gekozen door de Turken en wordt hij nog steeds op handen gedragen door de Turken. Ik zou zeggen laat ze dan maar, maar ga er geen Gullen aan uitleveren als VS en ga er geen deals meer mee maken als Europa (en schrap vakantievluchten/groene kaarten in dat land, maakt het het ook een stuk makkelijker syriegangers tegen te houden).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ThomasXIV schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:58:
Overigens hebben maar weinig soldaten het volk daadwerkelijk aangevallen, de coup was dan ook niet op hen gericht. Velen hebben zich ingehouden, hoe denk je anders dat het mogelijk was om hen te overmeesteren terwijl ze met o.a. tanks rondreden, of dat er maar héél weinig doden zijn gevallen (232 in totaal, 49 burgers volgens wat Erdogan naar buiten heeft gebracht). Als het leger het volk écht pijn wilde doen zou je met een enkele tank/gevechtshelikopter/straaljager al meer slachtoffers kunnen maken.
Allemaal prima (voor zover we dat woord kunnen gebruiken), maar onderschat niet de kracht van overtuiging op het niveau van samenleving in deze. De perceptie dat "men" de "coup" heeft tegengehouden is niet enkel voorspelbaar geweest, het is een enorm energetisch potentieel wat goed gebruikt wordt. Realiteit heeft daar weinig mee te maken. Voor Turkije als land is gezien ontwikkeling en geschiedenis het idee van de militaire coup een spookbeeld van hoge relevantie.
ThomasXIV schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:58:
Het volk was voor Erdogan gewoon een menselijk schild. Het leger viel voor het overgrote deel burgers niet aan waardoor de coup gedoemd was te mislukken, en ja, naar aanleiding hiervan heeft het volk een aantal soldaten gelyncht/proberen te lynchen. Diverse nieuwsbronnen melden zelfs dat men in gevecht ging met de politie om gearresteerde militairen te lynchen, en dat de politie hier en daar zelfs doodleuk meedeed.
Tja, ongeacht excessen en de discussie daar over, er zit een behoorlijk saillant punt in de acties van politie en bevolking op die (paar) plaatsen waar confrontatie ontstond. De politiediensten zijn een politiek bolwerk van Gülen netwerken. Er zou dus iets op moeten vallen. In scherpt contrast met de huidige AKP marketing en het handelen van premier en president.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
Algemeen reactie aangezien hier gewerkt moet worden :) ;

De mislukking van de coup heeft met de volgende punten te maken:
1. Datum/tijd van de coup is naar voren gehaald wegens uitlekken plannen(MIT)
2. Volk kwam in volledige opstand
3. Verzet politie
4. Onderofficieren die de generalen hebben vermoord tijdens de coup
5. Leger commandant de initiële berichtgeving tot coup niet heeft ondertekend
6. Gehele parlement (dus alle partijen AKP, MHP, CHP) heeft hun steun geuit voor het legitime regering
7. Leger commandant van de 1ste leger gestationeerd in Edirne heeft steun geuit richting het legitime regering en Erdogan heeft beschermd.
8. heel veel gouverneurs hebben ook verzet tegen het coup.
9.etc

De voorgaande coups renden/vluchtten de politieke partijen, gouverneurs etc..

En aller aller belangrijkste mensen is dat het 'INTERNET' een groot rol heeft gespeeld.

p.s. ik heb respect voor ieders mening en standpunt. Iedereen mag geloven en doen waar hij/zij in geloofd.

[ Voor 10% gewijzigd door Bredanaar076 op 20-07-2016 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemperFidelis
Lol, de echte coup is pas nu bezig, begonnen met de zuiveringen van elke AK tegenstander in de overheid, leger en het onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CagriCagri schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:22:
Algemeen reactie aangezien hier gewerkt moet worden :) ;

De mislukking van de coup heeft met de volgende punten te maken:
1. Datum/tijd van de coup is naar voren gehaald wegens uitlekken plannen(MIT)
2. Volk kwam in volledige opstand
3. Verzet politie
4. Onderofficieren die de generalen hebben vermoord tijdens de coup
5. Leger commandant de initiële berichtgeving tot coup niet heeft ondertekend
6. Gehele parlement (dus alle partijen AKP, MHP, CHP) heeft hun steun geuit voor het legitime regering
7. Leger commandant van de 1ste leger gestationeerd in Edirne heeft steun geuit richting het legitime regering en Erdogan heeft beschermd.
8. heel veel gouverneurs hebben ook verzet tegen het coup.
9.etc

De voorgaande coups renden/vluchtten de politieke partijen, gouverneurs etc..

En aller aller belangrijkste mensen is dat het 'INTERNET' een groot rol heeft gespeeld.

p.s. ik heb respect voor ieders mening en standpunt. Iedereen mag geloven en doen waar hij/zij in geloofd.
Lijkt me dat je bij een coup ook een (groot) deel van het volk mee moet hebben of heel veel militairen die bereid zijn opstandige bevolking te doden. Dat deel van het volk ontbrak, het waren niet heel veel militairen en ze waren er niet op uit een schrikbewind richting de bevolking te gaan voeren. Ik vraag me af of we er ooit achter komen wie het bedacht heeft (misschien met die e-mails, misschien ook niet). De 'organisatoren' zijn in elk geval handig uit de weg geruimd.
SemperFidelis schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:31:
Lol, de echte coup is pas nu bezig, begonnen met de zuiveringen van elke AK tegenstander in de overheid, leger en het onderwijs.
In dat geval kun je stellen dat de coup wel gelukt is.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 20-07-2016 10:34 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
SemperFidelis schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:31:
Leger, onderwijs, rechtssysteem, bureaucratie, zorg(komt ook nog)

Iedereen die door het Gülen beweging is onderwezen is een potentiële terrorist in de ogen van de meerderheid van de Turkse volk/regerin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
Marzman schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:33:
[...]
Lijkt me dat je bij een coup ook een (groot) deel van het volk mee moet hebben of heel veel militairen die bereid zijn opstandige bevolking te doden. Dat deel van het volk ontbrak, het waren niet heel veel militairen en ze waren er niet op uit een schrikbewind richting de bevolking te gaan voeren. Ik vraag me af of we er ooit achter komen wie het bedacht heeft (misschien met die e-mails, misschien ook niet). De 'organisatoren' zijn in elk geval handig uit de weg geruimd.

[...]

In dat geval kun je stellen dat de coup wel gelukt is.
Ik heb snel een blik op de mails verworpen, kon tot nu toe niet veel vinden. En ik heb geen tijd om ze allemaal te analyseren :)

Ik ben zelf ook zeer nieuwsgierig wat er uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

CagriCagri schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:34:
[...]

Iedereen die door het Gülen beweging is onderwezen is een potentiële terrorist in de ogen van de meerderheid van de Turkse volk/regerin.
Komt dat niet doordat Erdogan dat zo heeft zitten spinnen omdat ie bang was dat Gulen hetzelfde dacht als hij (i.e. macht macht macht) ? Hij heeft immers goed gebruik van ze gemaakt in het verleden.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:52
De huidige situatie in Turkije klinkt mij toch heel erg als George Orwell's 1984.

Er is een soort Thought Police (of ThinkPol) in functie die alle "thought criminals" oppakt ... Dat is bijna letterlijk wat er nu in Turkije gebeurd.
Het is erg beangstigend om zoiets van een min-of-meer gewoon (vakantie-)land te zeggen. En dan heeft Big Brother ook lange armen die tot ver over de landsgrenzen reiken. Griezelig!

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

En waarom denkt de meerderheid dat? Omdat ze zich allemaal ervan overtuigd hebben door middel van de overvloed aan bewijs die gepresenteerd is dat Gulen er achter zat? Of praat iedereen gewoon blind 1 man achterna zonder enige vorm van bewijs? In dat laatste geval zet het het de beschuldigingen totaal geen extra kracht bij dat veel mensen hetzelfde denken. Voor Erdogan is het allemaal wel heel handig natuurlijk :)
nocalimero schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:41:
[...]
Het is erg beangstigend om zoiets van een min-of-meer gewoon (vakantie-)land te zeggen. En dan heeft Big Brother ook lange armen die tot ver over de landsgrenzen reiken. Griezelig!
Aangezien de meeste westerse landen niets concreets gaan doen, hoop ik dat de gewone burgers wel spreken, met hun (vakantie-)portemonnee :w

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 20-07-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

nocalimero schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:41:
De huidige situatie in Turkije klinkt mij toch heel erg als George Orwell's 1984.

Er is een soort Thought Police (of ThinkPol) in functie die alle "thought criminals" oppakt ... Dat is bijna letterlijk wat er nu in Turkije gebeurd.
Of Nazi Duitsland. Volgens een reactie op de frontpage gaan een aantal van de e-mails ook over het Ottomaanse rijk en hoe ze van Turkije weer een grootmacht kunnen maken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Iedereen die door het Gülen beweging is onderwezen is een potentiële terrorist in de ogen van de meerderheid van de Turkse volk.
Dat gaat eigenlijk best te ver. Ik begrijp het sentiment, maar het is niet correct.

Je zou beter kunnen stellen dat op het moment voor de belangen van Erdogan en de AKP de Gülen beweging vrijwel gelijk gesteld moet worden aan terroristisch element teneinde hun huidige overwicht en beheersing te zekeren.

Dat is iets wat ook zichtbaar en toetsbaar is. Het is een politieke realiteit die heel snel een maatschappelijke realiteit aan het worden is. Iemand zou blind moeten willen zijn om dit te ontkennen.

Of die perceptie en dat beleid ook zo blijft na de consolidatie van machtsovername is op dit moment een grote vraag. We kunnen veel zeggen van Erdogan, maar hij is door de bank genomen slimmer met stroop dan met eieren (ondanks zijn persoonlijkheidsprofiel). Daarbij komt dat men ook bij AKP een historisch bewustzijn heeft, ook oude spoken deelt met de reguliere samenleving. Er is besef dat men weliswaar mogelijke bedreigingen in kan schalen, maar dat continue benadering daarvan als terrorist te veel zaadjes van chaos en entropie zaait.

Ik verwacht niet echt dat men daar in gaat doorslaan na de consolidatie. Ik verwacht wel dat men nog harder dan de afgelopen jaren gaat inzetten op zeer harde lijn ten aanzien van Gülen bewegingen en netwerken buiten de Turkse landsgrenzen. Daar valt - zo hard als dit ook is om te stellen - ook wat voor te zeggen vanuit de vereisten voor de AKP ten aanzien van interne dominantie. Binnen Turkije is nu eigenlijk vrijwel alles heel goed beheersbaar voor hen. Daarbuiten niet. De bedreiging voor machtsbasis op termijn - zolang mensen in Turkije hun dagdagelijkse leven en werken kunnen hebben met stimuli om de neuzen dezelfde richting uit te houden - zit dus niet intern, maar is extern.

Men zal dus veel harder inzetten op dergelijke classificaties als terrorisme buiten de landsgrenzen. Dat is bloedlink natuurlijk, maar vergeet niet dat het in geopolitiek de nieuw te vormen staat dient. En ja, daarvoor is een belangrijke vereiste de segregatie van groepen buiten het eigen land met Turkse affiniteit, identiteit of achtergrond ten aanzien van het land waar ze woonachtig zijn. Dergelijke polarisering is vereist om stap voor stap de middelen van de Gülen bewegingen elders af te snijden zodat het niet langer een effectieve factor in eigen land kan zijn in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
FunkyTrip schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:37:
[...]

Komt dat niet doordat Erdogan dat zo heeft zitten spinnen omdat ie bang was dat Gulen hetzelfde dacht als hij (i.e. macht macht macht) ? Hij heeft immers goed gebruik van ze gemaakt in het verleden.
Klopt, Gülen en Erdogan hebben in 2013 ruzie gekregen. En daarna heeft het eigenlijk uit te hand gelopen. Hiervoor was Gülen te zien met bijna elke regerende partij. Men dacht dat hij patriot was met zijn Turkse scholen wereld wijd.

Mocht de coup slagen wilde Gülen net als in IRAN(Ayatolla's) naar Turkije vliegen en zich Khalifa uitroepen(wordt gespeculeerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemperFidelis
[...]

Vervang het woord Gülen door moslim en de wereld zou te klein zijn :)
CagriCagri schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:47:
[...]

Klopt, Gülen en Erdogan hebben in 2013 ruzie gekregen. En daarna heeft het eigenlijk uit te hand gelopen. Hiervoor was Gülen te zien met bijna elke regerende partij. Men dacht dat hij patriot was met zijn Turkse scholen wereld wijd.

Mocht de coup slagen wilde Gülen net als in IRAN(Ayatolla's) naar Turkije vliegen en zich Khalifa uitroepen(wordt gespeculeerd)
Vanwaar je referentie naar de ayatolla's van Iran? Die komt echt uit het niets.
Gulen is juist meer seculier ingericht, die wil juist een omgekeerde revolutie ingaan vvan Iran in 1979, die toen in een godsdienst staat veranderde... Ik zie de link echt niet haha.

[ Voor 49% gewijzigd door SemperFidelis op 20-07-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
SemperFidelis schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:47:
[...]

haha, klopt. Het is een moslim beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Khalifa ? De boodschap van het leger tijdens de coup was toch juist het tegenovergestelde. Scheiding kerk en staat die aan het vervagen was enzo, terug naar ideeën Ataturk.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]
En volgens mij zijn gulenisten behoorlijk streng in de leer, zij het 'vredelievend'. Las onlangs nog over turkse onderwijzer die zat te klagen over gulenisten omdat ze zijn leerlingen aan het ophitsen waren m.b.t. het dragen van onzedige kleding enzo.
Zodra gulenisten hoger in de macht komen zullen ze die strenge leer toch ook wel wat 'strenger' gaan uitdragen. Zo gaat het immers met elke religieuze partij. Eenmaal aan de macht slaan ze direct door.

Het westen mag wat mij betreft uitkijken dat ze Gulenisten niet ineens als 'goed' gaan beschouwen net zoals we in Egypte de islamitische broederschap eventjes aan de goede zijde schaarden. Het blijven religieuze gekkies die het liefst iedereen die niet denkt als hen in het gareel helpen. Goedschiks en kwaadschiks.

[ Voor 19% gewijzigd door FunkyTrip op 20-07-2016 10:54 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
[...]

[...]

Gulen is juist meer seculier ingericht, die wil juist een omgekeerde revolutie ingaan vvan Iran in 1979, die toen in een godsdienst staat veranderde... Ik zie de link echt niet haha.
Door een EX Gulennist Latif Erdogan: YouTube: Latif Erdoğan ’Fethullah Gülen halife olmaya kodland&#305...

Hopelijk verstaan jullie Turks 8)7
Marzman schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:51:
[...]

Khalifa ? De boodschap van het leger tijdens de coup was toch juist het tegenovergestelde. Scheiding kerk en staat die aan het vervagen was enzo, terug naar ideeën Ataturk.
Alles is altijd onder de nom van Ataturk. En zoals aangegeven wordt het gespeculeerd.

Een EX gullenist
Latif Erdogan: YouTube: Latif Erdoğan ’Fethullah Gülen halife olmaya kodland&#305...

En beste mensen, we moeten Gullenisten en Nur beweging wel onderscheiden.

The Nur Movement (Turkish: Nurculuk) is a religious movement in Turkey based on the writings of Said Nursi (d. 1960), which promoted the concept of the Quran as a "living document" which needed to be continually re-interpreted.[1]

The group suffered greatly from political oppression and arrests during the 1960s and 1970s.[2] The group fragmented substantially in the 1970s and 1980s, resulting in offshoots such as the Gülen Movement.[3] However, Gulen Movement is believed to be ideologically different than the original Nur Movement.

Bron: Wikipedia: Nur Movement
[...]

[...]

Zoals aangegeven is het een speculatie. :)

Ik heb vier posts van je samengevoegd tot één bericht. Pas je bericht aan als je de laatste bent die heeft gereageerd.

[ Voor 56% gewijzigd door Señor Sjon op 20-07-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:16
CagriCagri schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:57:
En beste mensen, we moeten Gullenisten en Nur beweging wel onderscheiden.
Is er al meer dan vinger-wijzen-bewijs dat Gullenisten hier daadwerkelijk achter zitten?
Vond de reactie van Kerry daarin ijzersterk, hij legde de vinger direct op de zere plek zonder waarde oordeel.
Meanwhile, Yildirim criticized the United States for asking Ankara to deliver evidence of his involvement.

Yildirim said that he and President Recep Tayyip Erdogan have contacted the U.S. administration to deliver Gülen through a request filed by the Turkish ministry of justice; however, the United States is still asking for evidence.

The prime minister said that Turkey will send the evidence though he recalled that the United States did not need evidence to prosecute the terrorists who attacked the Twin Towers in 9/11, nor did it seek evidence before detaining suspects in Guantanamo Bay.
Bron

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:52
Even een vraag voor de Turkse mede Tweakers:
In hoeverre leeft het gedachtendgoed van Ataturk nog in Turkije? Een staat die seculier is, met evt. ruimte voor religieuze gemeenschappen.
Dat is overigens iets dat de Gulen beweging toch ook niet ziet zitten?

Want in de (westerse) media krijg ik vooral mee dat zowel Erdogan als Gulen op een volledig ander koers zitten. En dat Ataturk vooral medestanders heeft in het leger. En dat juist Gulen veel aanhangers heeft bij de Politie, die de coup juist heeft neergeslagen.

Dat klinkt toch totaal niet als Gulen als brein achter de coup?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

"The prime minister said that Turkey will send the evidence though he recalled that the United States did not need evidence to prosecute the terrorists who attacked the Twin Towers in 9/11, nor did it seek evidence before detaining suspects in Guantanamo Bay."

.wow.

Edit: Er zal driftig op los gefantaseerd worden door Turkije en de nodige ja-knikkers over Gulen. D'r is echter geen aanleiding tot verdachtmakingen en er zijn meer clubjes in dat land die Erdogan niet mogen. Erdo was op tijd op de hoogte en heeft het laten gebeuren. Het leger ging niet de straat op tegen het "afvallige" deel maar de burgerbevolking werd er wel op af gestuurd.

Maar wat is in een notendop waar Erdo voor staat? 'We hebben de macht en nu begint ons werk?"

[ Voor 33% gewijzigd door ROFLASTC op 20-07-2016 11:07 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
FunkyTrip schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:53:
[...]

En volgens mij zijn gulenisten behoorlijk streng in de leer, zij het 'vredelievend'. Las onlangs nog over turkse onderwijzer die zat te klagen over gulenisten omdat ze zijn leerlingen aan het ophitsen waren m.b.t. het dragen van onzedige kleding enzo.
Zodra gulenisten hoger in de macht komen zullen ze die strenge leer toch ook wel wat 'strenger' gaan uitdragen. Zo gaat het immers met elke religieuze partij. Eenmaal aan de macht slaan ze direct door.

Het westen mag wat mij betreft uitkijken dat ze Gulenisten niet ineens als 'goed' gaan beschouwen net zoals we in Egypte de islamitische broederschap eventjes aan de goede zijde schaarden. Het blijven religieuze gekkies die het liefst iedereen die niet denkt als hen in het gareel helpen. Goedschiks en kwaadschiks.
Juist niet.
Gülen is sterk aanhanger van de gedachtegang van Ataturk, heeft secularisme hoog in het vaandel en zag Turkije liever de kant van het Westen op gaan door meer richting het kapitalisme te gaan. Dat draait zeker niet alleen om de islam maar juist om het tolereren van andere geloven.

Met alle respect, maar volgens mij heb je geen idee waar ze achter staan als je het Gulenisme met de Islamitsche Broederschap gaat vergelijken. Gülen Movement zijn 'moderne' moslims, Islamitisch Broederschap zijn meer de religieuze gekkies waar je het over hebt.
NiGeLaToR schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:00:
[...]

Is er al meer dan vinger-wijzen-bewijs dat Gullenisten hier daadwerkelijk achter zitten?
Vond de reactie van Kerry daarin ijzersterk, hij legde de vinger direct op de zere plek zonder waarde oordeel.

[...]

Bron
Ehm wa zegt Kerry dan? Wat vind je sterk? Dit is juist een reactie van Yildirim, die zelf een vinger op de zere plek legt bij het rechtsysteem van de USA.

[ Voor 16% gewijzigd door SemperFidelis op 20-07-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ROFLASTC schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:02:
[...]

"The prime minister said that Turkey will send the evidence though he recalled that the United States did not need evidence to prosecute the terrorists who attacked the Twin Towers in 9/11, nor did it seek evidence before detaining suspects in Guantanamo Bay."

.wow.
Ja, hijs leuk he.

Overigens is het bewijs bij voorbaat biassed, want dat lag er al voor de coupe poging en vloeit niet voort uit een onderzoek. Er was blijkbaar al een document wat de schuldvraag beantwoordt. Net als dat er alvast lijsten waren van mensen die opgeruimd moesten worden na de coupe. Onwijs handig.
SemperFidelis schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:03:

Ehm wa zegt Kerry dan? Wat vind je sterk? Dit is juist een reactie van Yildirim, die zelf een vinger op de zere plek legt bij het rechtsysteem van de USA.
Dat mensen uitgeleverd worden volgens een verdrag, na overhandiging van bewijs.

Die opmerking van Yildirum zegt niets over het rechtssysteem in de VS zelf. Een staatsgreep door eigen inwoners is geen terroristische aanslag door Al Qaida c.q. buitenlandse strijders en de vergelijking met Guantamo net zo min - daar zitten buitenlandse POW's.

Tenzij Yildirum vindt dat de eigen burgers terroristen zijn en dat er een burgeroorlog gaande is die hem het recht geeft burgers zonder reden en zonder proces vast te houden? Dan heeft ie natuurlijk helemaal gelijk - en is ook precies wat er gebeurt.

[ Voor 38% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-07-2016 11:13 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Klinkt leuk inderdaad, maar Bin Laden heeft de verantwoordelijkheid voor de daden opgeëist en de aanslagplegers hebben ook verklaringen opgenomen voor hun daad. Dat is dus niet te vergelijken (sowieso is het argument "Ja maar hunnie deden het ook" nooit heel sterk :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Heh, nee. Zo cru als het klinkt, ze zijn beide absoluut patriotten. Het zijn ook beide raspolitici. Allebei met bagage van corruptie en politieke (en andere) koehandel. Wat dat aangaat zijn er echt nauwelijks verschillen. Zelfs niet inzake relaties ten aanzien van oude spoken uit het verleden, beide zijn in het verleden flink getroffen door vroegere interventies en verschuivingen.

De verschillen zitten op heel andere punten. Beide hebben een specifiek ideologisch model voor ogen, waarbij het verschil zit in organisatie ten aanzien van machtsinstrumentatie.

Heel simpel gesteld: Gülen is iemand van het idee van wijze (oude, rijke) mannen van het parlement. Erdogan is iemand van het idee van één oude en rijke man punt.

Een volgend verschil is het perspectief ten aanzien van de inrichting van het land. Gülen is iemand van het idee van pluralisme. Erdogan is iemand van termen als monocultuur. De eerste stelt aldus als vereiste instrumentatie voor samenwerking tussen onderdelen van samenleving, de tweede stelt heel simpel de vereiste van overwicht van de leider over die onderdelen - de leider is de eer en het geweten van de natiestaat.

Nog een ander verschil zit in het historische veld. Gülen stelt (misschien een beetje naïef) dat er een vanzelfsprekende balans tussen religies zal zijn op basis van de inrichting ingevoerd door Atatürk (seculiere scheiding). Erdogan stelt dat Atatürk een fout in de geschiedenis is die gecorrigeerd moet worden, aangezien er vanuit moreel perspectief geen onderscheid is tussen visie, geloof en behartiging van belangen.

Beide zijn ze als de dood trouwens voor de strijdkrachten. Ook zijn ze als de dood voor een heropleving van de zogeheten oude "diepe" staat - het spook van vermenging en verstrengeling van overheid, georganiseerde misdaad en strijdkrachten (opnieuw).

Het zal misschien koud klinken, maar de meest simpele verkenning van afhankelijkheden, vereisten, middelen en netwerken toont al vrij snel aan dat Gülen van de twee het meeste te verliezen heeft van welke coup door wie dan ook. Het is een kwestie van politiek en sociaal-economische balans. Zelfs een scenario waarbij Gülen ondanks eigen trauma's er in zou slagen om gebruik te maken van de strijdkrachten om middels toepassing van geweld de controle over te nemen is op geen enkele wijze praktisch of haalbaar. Zelfs als beweging is er geen enkele basis voor om fundamenten te leggen ten aanzien van de status quo na zo'n paleisrevolutie. Het "beste" scenario haalbaar bij volledige beheersing over strijdkrachten (waar zijn netwerk niet zit, wel bij de politie die zich hard deed verzetten tegen de militairen) is er een van burgeroorlog.

Gülen is geen domme man. Er kan over hem net zo veel gezegd worden als over Erdogan. Maar hij is niet suïcidaal. De Gülen beweging is eigenlijk op zijn best een tegenbeweging in een politieke en economische arena. Het staat in geen enkele verhouding ten opzichte van de machtsbasis van de AKP. Niet om bot te zijn, maar het is een beetje alsof een SGP een strategische bedreiging is voor een CDA tijdens de jaren '80 en '90 vorige eeuw.

En ach, dat Iran verhaal. Om dat nu serieus te nemen, het is niet relevant. Het enige waar we iets mee kunnen is consequenties en effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bredanaar076
Virtuozzo schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:09:
[...]

Heh, nee. Zo cru als het klinkt, ze zijn beide absoluut patriotten. Het zijn ook beide raspolitici. Allebei met bagage van corruptie en politieke (en andere) koehandel. Wat dat aangaat zijn er echt nauwelijks verschillen. Zelfs niet inzake relaties ten aanzien van oude spoken uit het verleden, beide zijn in het verleden flink getroffen door vroegere interventies en verschuivingen.

De verschillen zitten op heel andere punten. Beide hebben een specifiek ideologisch model voor ogen, waarbij het verschil zit in organisatie ten aanzien van machtsinstrumentatie.

Heel simpel gesteld: Gülen is iemand van het idee van wijze (oude, rijke) mannen van het parlement. Erdogan is iemand van het idee van één oude en rijke man punt.

Een volgend verschil is het perspectief ten aanzien van de inrichting van het land. Gülen is iemand van het idee van pluralisme. Erdogan is iemand van termen als monocultuur. De eerste stelt aldus als vereiste instrumentatie voor samenwerking tussen onderdelen van samenleving, de tweede stelt heel simpel de vereiste van overwicht van de leider over die onderdelen - de leider is de eer en het geweten van de natiestaat.

Nog een ander verschil zit in het historische veld. Gülen stelt (misschien een beetje naïef) dat er een vanzelfsprekende balans tussen religies zal zijn op basis van de inrichting ingevoerd door Atatürk (seculiere scheiding). Erdogan stelt dat Atatürk een fout in de geschiedenis is die gecorrigeerd moet worden, aangezien er vanuit moreel perspectief geen onderscheid is tussen visie, geloof en behartiging van belangen.

Beide zijn ze als de dood trouwens voor de strijdkrachten. Ook zijn ze als de dood voor een heropleving van de zogeheten oude "diepe" staat - het spook van vermenging en verstrengeling van overheid, georganiseerde misdaad en strijdkrachten (opnieuw).

Het zal misschien koud klinken, maar de meest simpele verkenning van afhankelijkheden, vereisten, middelen en netwerken toont al vrij snel aan dat Gülen van de twee het meeste te verliezen heeft van welke coup door wie dan ook. Het is een kwestie van politiek en sociaal-economische balans. Zelfs een scenario waarbij Gülen ondanks eigen trauma's er in zou slagen om gebruik te maken van de strijdkrachten om middels toepassing van geweld de controle over te nemen is op geen enkele wijze praktisch of haalbaar. Zelfs als beweging is er geen enkele basis voor om fundamenten te leggen ten aanzien van de status quo na zo'n paleisrevolutie. Het "beste" scenario haalbaar bij volledige beheersing over strijdkrachten (waar zijn netwerk niet zit, wel bij de politie die zich hard deed verzetten tegen de militairen) is er een van burgeroorlog.

Gülen is geen domme man. Er kan over hem net zo veel gezegd worden als over Erdogan. Maar hij is niet suïcidaal. De Gülen beweging is eigenlijk op zijn best een tegenbeweging in een politieke en economische arena. Het staat in geen enkele verhouding ten opzichte van de machtsbasis van de AKP. Niet om bot te zijn, maar het is een beetje alsof een SGP een strategische bedreiging is voor een CDA tijdens de jaren '80 en '90 vorige eeuw.

En ach, dat Iran verhaal. Om dat nu serieus te nemen, het is niet relevant. Het enige waar we iets mee kunnen is consequenties en effecten.
Probeer is wat minder woorden te gebruiken. Nu moet ik heel boekwerk lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Maar wat voor'n democratie staat Erdo nu voor? Dient het volk iets of dient er iets het volk?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
ROFLASTC schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:12:
Maar wat voor'n democratie staat Erdo nu voor? Dient het volk iets of dient er iets het volk?
Zijn idee van democratie is dat het het volk 1 leider mag kiezen die een vrijbrief krijgt om het gehele land naar zijn ideologie naar zijn hand om te buigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
fsfikke schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:08:
[...]

Klinkt leuk inderdaad, maar Bin Laden heeft de verantwoordelijkheid voor de daden opgeëist en de aanslagplegers hebben ook verklaringen opgenomen voor hun daad. Dat is dus niet te vergelijken (sowieso is het argument "Ja maar hunnie deden het ook" nooit heel sterk :p )
Mijn reactie was cynisch bedoeld. Dit is tekenend voor het verval van de Turkse staat en de politiek die bedreven wordt. Zal helaas niet de laatste ondemocratisch wending zijn de komende tijd op het internationale toneel.
ROFLASTC schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:12:
Vraag me ook af of de AK aanhangers die oa in NL Gullen aanhangers bedreigen niet lijken te snappen dat ze hiermee hun eigen positie ook benadelen. Al spint er altijd een groep garen bij een dictator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

SemperFidelis schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:16:
[...]

Zijn idee van democratie is dat het het volk 1 leider mag kiezen die een vrijbrief krijgt om het gehele land naar zijn ideologie naar zijn hand om te buigen.
Dat vind ik niet genoeg. Hij moet toch voor een soort politiek staan voorzover je dat politiek kan noemen.

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
ZT is Zero Tolerance- dat betekent dat in dit snel lopende topic de moderatie strakker loopt dan normaal, en dat sancties sneller kunnen volgen als zaken escaleren.

Dit topic gaat over de staatsgreep in Turkije. Onderwerpen zoals migratie, beledigingen van Erdogan of IS kunnen in de volgende topics worden besproken.
Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3
Belediging van Erdogan door Europese komieken
Opmars IS in het Midden-Oosten

Let op, de politieke situiatie kan je hier bespreken.
Politieke situatie in Turkije

Verder de vraag of ik nog op vakantie kan? Hou de waarschuwingen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. Het is niet de bedoeling om dit soort vragen hier maar te plaatsen.