Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-07 15:52
RobbieB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Ze zijn transparant over de prijzen, maar ook dat de offerte het eindbedrag is. Onderhandelen zit er niet in. Heb het gevraagd, maar ze gaven aan niet lager te gaan. Ze waren ook wel flink goedkoper dan de andere partij waar we waren geweest.
Nuttige informatie, super bedankt! Zijn we enigszins voorbereid.
Ben het helemaal met je eens dat alles door 1 partij te laten doen veel voordelen heeft.

Heb je ook lades onder de spoelbak en paste dat dan met de Quooker? Wij zaten te denken aan een Quooker Combi+ en vroegen ons wel af of dat te combineren is met lades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Chantip schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:29:
Zouden jullie eens mee willen kijken?
Oh ja, nog een tip over de verdere indeling: ik zie dat je de vaatwasser recht achter de kookplaat hebt. Dat zou ik zelf niet doen. Ik heb tijdens het koken vaak de vaatwasser open staan, zodat ik gebruikt kookgerei meteen kan opbergen. Met een vaatwasser vlak achter me zou ik mezelf lanceren. Misschien is dit voor jullie niet het geval, maar bedenk ook even hoe onhandig het is als iemand iets uit de vaatwasser wil pakken als een ander staat te koken. Dus vaatwasser naar de andere kant of in de hoge kast kan een alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
RobbieB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:26:
- een Bora PUXU ipv PURU. Merk bij grote pannen dat zelfs op de grote pitten de zijkanten niet altijd even heet worden, wat met bakken van schnitzels, burgers e.d. toch wel wat onhandig is.
Mooie indeling, lekker veel ruimte. Goed idee ook van die extra zitplek. Ik vind het er altijd wat gekunsteld uitzien als vier stoelen naast elkaar zijn ingetekend.
Heeft bovenstaand verschijnsel niet meer te maken met de (eerder al gebruikte) pannen dan met de Bora?
Ik merkte dat namelijk bij mijn kookplaat ook bij de koekenpan, totdat ik een gloednieuwe pan in gebruik nam en het probleem zich niet meer voordeed. Of vallen de pannen echt buiten de kookzone?

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 14-08-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:14
appletreelane schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:09:
[...]
Heb je ook lades onder de spoelbak en paste dat dan met de Quooker? Wij zaten te denken aan een Quooker Combi+ en vroegen ons wel af of dat te combineren is met lades.
Ja, die lades maken ze op maat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLHEwuWwdNBiSmAqeUpxZ5adz4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YFct0WB0utSTknQGWPYO9Z6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de onderste lade. De bovenste lade is ongeveer de halve diepte, omdat je ook met je aanvoer/verdeler/afvoer etc zit.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Toke_gt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Mooie indeling, lekker veel ruimte. Goed idee ook van die extra zitplek. Ik vind het er altijd wat gekunsteld uitzien als vier stoelen naast elkaar zijn ingetekend.
Heeft bovenstaand verschijnsel niet meer te maken met de (eerder al gebruikte) pannen dan met de Bora?
Ik merkte dat namelijk bij mijn kookplaat ook bij de koekenpan, totdat ik een gloednieuwe pan in gebruik nam en het probleem zich niet meer voordeed. Of vallen de pannen echt buiten de kookzone?
Nee, het zijn nieuwe pannen, enige is dat het de Greenpan pannen van de AH zijn, die blijkbaar nogal cheap zijn uitgevoerd, dus daar zou het probleem kunnen zitten. Misschien toch maar eens €60 uitgeven voor een goede nieuwe bakpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
RobbieB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Nee, het zijn nieuwe pannen, enige is dat het de Greenpan pannen van de AH zijn, die blijkbaar nogal cheap zijn uitgevoerd, dus daar zou het probleem kunnen zitten. Misschien toch maar eens €60 uitgeven voor een goede nieuwe bakpan.
Ja, dat kan zeker ook het verschil zijn, vooral bij bakpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritskew
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-08 17:59
In Mei is bij ons de keuken geplaatst die we besteld hadden bij van Diessen in Veldhoven. Nog geen tijd gehad om foto’s te maken en te posten, maar dan eindelijk bij deze.
Heel erg mooi geworden zo!

Hoe dik is het werkblad op het eiland en hoe groot is de vrije overhang/overstek?

Ik ben ook aan het kijken naar een eiland met ook een stukje overstekend werkblad, maar mij werd in een keukenzaak verteld dat bij een gewenste overstek van c. 30cm het werkblad minimaal 4cm dik zou moeten worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
- een Bora PUXU ipv PURU. Merk bij grote pannen dat zelfs op de grote pitten de zijkanten niet altijd even heet worden, wat met bakken van schnitzels, burgers e.d. toch wel wat onhandig is.
Met dikkere pannen heb je er iets minder last van, kijk voor pannen met sandwichconstructie, Tefal is er bekend om: RVS geleid warmte matig en die sandwichbodems hebben een dikke aluminium laag als heat sink.

Maar ook tussen kookplaten zijn er heel veel verschillen. Hier heb ik een Siemens van een paar jaar oud die een 24 cm spoel in het midden heeft en 4 ovale ~20cm brede spoelen bij de flex zones rechts, die verdelen de warmte veeeel beter dan een klein rondje. Een snelle test met laagje water in een Tefal Duetto 24cm kookpan (set van 4 kostte €76 in 2019):

Flex zone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ohHEaQf0uaAezKPulEwkdAPQgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEGZIxF6fv4ooK1PpPT8aDPY.jpg?f=fotoalbum_large

Midden (groot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMuClj0RMxBaWeK7mbZGv_I6gSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQ0VrIGse56W7zs09ptBjKPg.jpg?f=fotoalbum_large

Links voor (middel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G2JyFQRGv8dRBJuHgxkzgvkJHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12t6eM4sNsOjXWkZx8z84TD7.jpg?f=fotoalbum_large

Links achter (klein)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1aG2g1uNBXv_KaaAM917D46jrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AacPz8g4CeBgBVuQHDnsv52j.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Bora's waar ik op heb gekookt heb ik vaak het gevoel dat je precies in het midden een super hete rondje heb, dan "meh" er omheen. Kan iemand dit herhalen op de 2024-edities van Bora? Of een foto maken met een warmtecamera - die heb ik helaas niet, gelukkig werkt een laagje water ook prima als "hier is het heet".

Vooral bij koken op hoog vermogen heb je hier last van, bij sudderen kan een dikke pan dat warmte wel verdelen over de gehele bodem. Maar mocht het koken (dus plaatselijk > 100C), ook zachtjes, dan gebeurt dat altijd boven de spoel en kan daar saus aanbranden => grootste kookzone pakken voor minste aangebrand eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
fritskew schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

Heel erg mooi geworden zo!

Hoe dik is het werkblad op het eiland en hoe groot is de vrije overhang/overstek?

Ik ben ook aan het kijken naar een eiland met ook een stukje overstekend werkblad, maar mij werd in een keukenzaak verteld dat bij een gewenste overstek van c. 30cm het werkblad minimaal 4cm dik zou moeten worden?
Blad is 3cm massief. Overhang aan de ene zijde is 35cm en kopse kant en lange zijde 27cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-lajyW_Fkhc4rCQKyLePA5uC9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rfct5S6CqKrtFa0N4VGIgoa.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hier is aan de bovenzijde wel een extra ondersteuning aan toegevoegd tot ongeveer halverwege:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoXJlbjHCUkh1LtR8Y89XoTACbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mmp9SSCZtK1zBFFHOZZL1FXP.jpg?f=fotoalbum_large

Die 27 komt vooral omdat ons blad 95cm breed is en anders werd het te krap met de kookplaat en het loze stuk aan de kopse kant werd dan erg dun voor het gewicht van het blad.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieB op 14-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:09
RobbieB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Blad is 3cm massief. Overhang aan de ene zijde is 35cm en kopse kant en lange zijde 27cm.
[Afbeelding]

Maar hier is aan de bovenzijde wel een extra ondersteuning aan toegevoegd tot ongeveer halverwege:
[Afbeelding]

Die 27 komt vooral omdat ons blad 95cm breed is en anders werd het te krap met de kookplaat en het loze stuk aan de kopse kant werd dan erg dun voor het gewicht van het blad.
Poh, dat hebben ze mooi opgelost zeg :9~

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:53
In Mei is bij ons de keuken geplaatst die we besteld hadden bij van Diessen in Veldhoven. Nog geen tijd gehad om foto’s te maken en te posten, maar dan eindelijk bij deze.
Prachtig zeg, geniet er van! :*)
En gelijk een mooi verkooppraatje voor Van Diessen, waar @appletreelane er over 2 weken een afspraak heeft hebben ik en m'n vriendin er over 4 weken een afspraak.
Zo'n voorbeeld als dit geeft de burger moed laten we maar zeggen haha.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
RobbieB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel gaaf uitgevoerd zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20

MJV

Na het lezen van dit stukje kreeg ik zowaar twijfels of mijn keuze voor de PURA, en heb ik maar meteen geinformeerd bij mijn leverancier (dat is toevallig dezelfde ;)), of ik nog zou kunnen wisselen. Adviseur was echter heel duidelijk: alleen de glazen overstek van de PUXU/PUXA is anders, de bak die eronder zit is hetzelfde. Alleen het samenvoegen van kookzones is anders, en hij ziet er anders uit. Dus ik 'bespaar' maar even 1000 euro meerprijs en houd het bij de PURA :).
-edit-
Dit klopt dus niet. Ik kan nog maar even gaan nadenken of ik nog wel wil wisselen.

Ik ben op mijn beurt dan weer jaloers op de zee van werkruime die je hebt weten te creëeren. Wij hebben wel een groot eiland, maar ook de noodzaak tot kastruimte, dus geen extra werkruimte aan de zijkant.

[ Voor 15% gewijzigd door MJV op 14-08-2024 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Na het lezen van dit stukje kreeg ik zowaar twijfels of mijn keuze voor de PURA, en heb ik maar meteen geinformeerd bij mijn leverancier (dat is toevallig dezelfde ;)), of ik nog zou kunnen wisselen. Adviseur was echter heel duidelijk: alleen de glazen overstek van de PUXU/PUXA is anders, de bak die eronder zit is hetzelfde. Alleen het samenvoegen van kookzones is anders, en hij ziet er anders uit. Dus ik 'bespaar' maar even 1000 euro meerprijs en houd het bij de PURA :).
:?

De X Pure heeft 4 spoelen (nagenoeg vierkant) van 23 x 23cm, de normale Pure heeft 2 (ronde) spoelen van 17,5cm en 2 van 21cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07 12:38
Van de Bora ben ik ook geen fan. Ik kook heel veel en heb hem jarenlang gehad. Met vier pannen tegelijk krijg je de boel niet goed warm. Ik had standaard een extra campingtoestel aanstaan als mijn vriendinnen langskwamen. Consumentenbond onderschreef dit punt ook trouwens, goed gezien. Afzuiging wel geweldig!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Naja consumentenbond test 2 dingen, warmteverdeling van de "medium" pit en de flex zones indien aanwezig.

Op de medium zone is een nieuwe Bora okay, maar weer onvoldoende voor flexzones. Ik zou een pan meenemen naar de winkel en zelf testen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn...

Deze Siemens plaat kende ik al van de buren, kon het daar zien hoe goed het werkte. Ik vind het bijzonder dat iedereen het gewoon blind koopt zonder proefrit, dat ding gebruik ik het meest van alle keukenapparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
w00key schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:01:
Naja consumentenbond test 2 dingen, warmteverdeling van de "medium" pit en de flex zones indien aanwezig.

Op de medium zone is een nieuwe Bora okay, maar weer onvoldoende voor flexzones. Ik zou een pan meenemen naar de winkel en zelf testen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn...

Deze Siemens plaat kende ik al van de buren, kon het daar zien hoe goed het werkte. Ik vind het bijzonder dat iedereen het gewoon blind koopt zonder proefrit, dat ding gebruik ik het meest van alle keukenapparaten.
Cb:

Met 4 pannen tegelijk koken gaat op deze kookplaat niet zo goed. Als je alle kookzones in gebruik hebt, levert de kookplaat niet voldoende vermogen om op de hoogste stand te koken. De temperatuur zakt dan behoorlijk. Ook is er niet genoeg ruimte op de kookplaat voor 4 grote pannen. Ze drukken elkaar van de plaat af. Jammer, want met het ronde afzuigrooster in het midden is er met een andere plaatsing van de kookzones een stuk meer panruimte te winnen.

Precies mijn ervaring ook. Altijd maar de campingkookpit van stal moeten halen. Lullig campingsetje werd heter dan bora van 3k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
josefine schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:49:
Van de Bora ben ik ook geen fan. Ik kook heel veel en heb hem jarenlang gehad. Met vier pannen tegelijk krijg je de boel niet goed warm. Ik had standaard een extra campingtoestel aanstaan als mijn vriendinnen langskwamen. Consumentenbond onderschreef dit punt ook trouwens, goed gezien. Afzuiging wel geweldig!!!
ik heb mijn Bora op 3 fase aangesloten (ipv de standaard kookgroep) en kan hier met gemak 4 pannen op P aanzetten en dat gaat als een tierelier.

Edit: net even getest, 4 pannen met water, maximaal aan en hij trekt hier gewoon 7500W… Heb niet idee dat de pannen minder snel koken.

Denk dat veel mensen heb of op 2 groepen hebben aangesloten, of misschien zelfs 1. Alleen de afzuiger heeft eigenlijk al 1 fase apart nodig op max vermogen.

Even plaatje schaamteloos gekopieerd van: Bora Puru aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJLQMrmUsWYGJP-DoU0yOHBj1IY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YHpkvKVn5fWiuxVCOxmhYmeO.webp?f=user_large

Maar dan zie je dat de afzuiging op een aparte fase moet, of gebrugd wordt bij 2 fase (kookgroep). Ik vermoed dat dit dan gepaard gaat met de 2 kleine pitten.

En 1 fase aansluiten moet je gewoon niet willen.
Edit 2: ik zie dat je voor 1 fase een 32A aansluiting moet hebben, wat does gelijk is aan 2x16A

[ Voor 44% gewijzigd door RobbieB op 14-08-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
josefine schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

Cb:

Met 4 pannen tegelijk koken gaat op deze kookplaat niet zo goed. Als je alle kookzones in gebruik hebt, levert de kookplaat niet voldoende vermogen om op de hoogste stand te koken. De temperatuur zakt dan behoorlijk. Ook is er niet genoeg ruimte op de kookplaat voor 4 grote pannen. Ze drukken elkaar van de plaat af. Jammer, want met het ronde afzuigrooster in het midden is er met een andere plaatsing van de kookzones een stuk meer panruimte te winnen.

Precies mijn ervaring ook. Altijd maar de campingkookpit van stal moeten halen. Lullig campingsetje werd heter dan bora van 3k.
Ik ken dat onderzoek ook van de Consumentenbond en dat blijft een vreemd verhaal. Bora heeft namelijk van alle kookplaten met afzuiging de meeste ruimte tussen de pitten. Er is zelfs geen enkele andere kookplaat die zo'n groot oppervlak heeft als de Bora X pure.

Was de Bora kookplaat misschien je eerste ervaring met koken op inductie?
Ieder kookplaat die op 2 fase is aangesloten heeft namelijk last van het 'probleem' dat je niet 4 putten tegelijk kan gebruiken op een hoog vermogen. Het vermogen word namelijk verdeeld over de linker- en rechterhelft waardoor je slechts 3,7kW kan verdelen over 2 pitten. Aangezien een boost functie soms tot wel 3,5kW gaat blijft er maar weinig vermogen over voor de 2e pit.
Aansluiten op 3 fase kan dit probleem verhelpen maar dat is per kookplaat verschillend.

@RobbieB
Het aansluiten van de Bora op 3 fase heeft volgens mij geen voordeel tov. 2 fase. De kookplaat is namelijk afgezekerd op 7,6kW.
Ondanks dat alle zones op de 'P' stand staan trek je niet het volledige vermogen van alle zones samen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kapitein Merijn op 14-08-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RobbieB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Denk dat veel mensen heb of op 2 groepen hebben aangesloten
Dit. Bijna iedere keukenboer adviseert een kookgroep (2x16). Ik heb de mijne netjes op drie fasen en dat werkt prima.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:45
Waarom een Bora en geen Inventum die de helft kost? Ben benieuwd :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
Waarom een BMW/Mercedes als auto als je ook een Dacia kan doen?

Bedieningsgemak, geluid, bewezen techniek etc. Ik snap de keus voor een Bora wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
RobKJ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:39:
Waarom een BMW/Mercedes als auto als je ook een Dacia kan doen?

Bedieningsgemak, geluid, bewezen techniek etc. Ik snap de keus voor een Bora wel
Graag @ als je reageert dan krijgen we een melding :) Inventum is toch geen Dacia als bijvoorbeeld Etna pelgrim etc?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
CryptoNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:41:
[...]

Graag @ als je reageert dan krijgen we een melding :) Inventum is toch geen Dacia als bijvoorbeeld Etna pelgrim etc?
Inventum is wel onderkant markt hoor, beetje in lijn met Whirlpool/Etna/enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Kapitein Merijn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Inventum is wel onderkant markt hoor, beetje in lijn met Whirlpool/Etna/enz.
Oh echt? Dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat Inventum een beetje ertussen in zat?

Inventum zit qua prijs in ieder geval een stuk hoger dan Etna bijvoorbeeld

[ Voor 11% gewijzigd door CryptoNL op 14-08-2024 22:07 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:24
Na de afgelopen 10 tallen pagina’s meegelezen te hebben en alle tips te hebben toegepast hierbij wat vragen en de uitkomsten van mijn eigen onderzoek. Wellicht dat het iemand helpt.

We zijn bij allerlei keukenzaken geweest en hebben uiteindelijk bij Bemmel & Kroon en bij Superkeukens offertes op laten maken. Ook bij de Keukenkastenfabriek geweest en even bij de Keukenbladen fabriek geweest. Een bezoekje aan het Inspiratiehuis 20|20 hebben we ook al gehad. Daar toch wel gecharmeerd geraakt van de Neff stoomovens <3 Slide & Hide-ovendeur. Ook wel gecharmeerd van de Twist Pad, blijf toch wel fan van fysieke knoppen. En fijn dat de knop er afgehaald kan worden, zodat het makkelijk schoon te maken is.

Om inzicht te krijgen in de kosten van het werkblad offertes opgevraagd bij keukenbladen.shop, dekeukenbladenfabriek.nl en Granietshop.

Voor de apparatuur contact gehad met Veldkamp, Keukenloods, 123apparatuur.nl en budgetplan.nl. Ook via idealo.de bij Duitse webshops gekeken.
Fun fact: De offertes van high end Siemens of Neff apparatuur was goedkoper bij de Nederlandse partijen.

We willen graag een hoge koelkast en een aparte hoge vriezer. Daarbij nog een (stoom)oven, inductiekookplaat met recirculatie en een vaatwasser.

We zitten nu te twijfelen tussen twee opstellingen. Een U-opstelling, of een Y-land opstelling. Hieronder tekeningen van beide varianten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vragen:
  • Ik hoor graag feedback op beiden ontwerpen. Welke pro’s/con’s zien jullie, dan wel ervaringen om te delen?
  • Heb je inderdaad geen magnetron meer nodig als je een stoomoven hebt? We gaan nog een workshop doen in het Inspiratiehuis om het zelf te ervaren
  • Wat is het verschil in kwaliteit tussen keukens van Pronorm, Schuller en Ballerina (Keukenkastenfabriek)
  • Andere vragen en opmerkingen over wat dan ook zijn altijd welkom!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door _kilian_ op 15-08-2024 17:23 . Reden: prijsklassen kkf toegevoegd, nobilia vervangen door Pronorm ]

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:17
Wij willen graag een grote wijnklimaatkast inbouwen, wij hebben hiervoor interesse in de Bosch KWK36ABGA
is eigenlijk vrijstaand maar deze kan de interieurbouwer volledig integreren.

Alleen weten wij niet hoe de ledverlichting eruit ziet. hij staat helaas nergens in de showroom...
Heeft 1 van jullie deze toevallig staan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• josefine
Kapitein Merijn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:02:
[...]

Ik ken dat onderzoek ook van de Consumentenbond en dat blijft een vreemd verhaal. Bora heeft namelijk van alle kookplaten met afzuiging de meeste ruimte tussen de pitten. Er is zelfs geen enkele andere kookplaat die zo'n groot oppervlak heeft als de Bora X pure.

Was de Bora kookplaat misschien je eerste ervaring met koken op inductie?
Ieder kookplaat die op 2 fase is aangesloten heeft namelijk last van het 'probleem' dat je niet 4 putten tegelijk kan gebruiken op een hoog vermogen. Het vermogen word namelijk verdeeld over de linker- en rechterhelft waardoor je slechts 3,7kW kan verdelen over 2 pitten. Aangezien een boost functie soms tot wel 3,5kW gaat blijft er maar weinig vermogen over voor de 2e pit.
Aansluiten op 3 fase kan dit probleem verhelpen maar dat is per kookplaat verschillend.

@RobbieB
Het aansluiten van de Bora op 3 fase heeft volgens mij geen voordeel tov. 2 fase. De kookplaat is namelijk afgezekerd op 7,6kW.
Ondanks dat alle zones op de 'P' stand staan trek je niet het volledige vermogen van alle zones samen.
Bij BORA heeft het geen voordeel, bij andere merken heeft het wel baat om het op 3 fasen aan te sluiten, zo leerde ik bij Bemmel en Kroon.

Je ziet dit ook heel mooi terug in het vermogen van de kookplaten. BORA komt gewoon vermogen tekort, nogmaals een campinggasstelletje is onmisbaar als je voor BORA kiest.

Hierbij een vergelijking:

Siemens:
Kookzone linksvoor: 200 mm, 240 mm, 2.2 kW (max. vermogen 3.7 kW)
Kookzone linksachter: 200 mm, 240 mm, 2.2 kW (max. vermogen 3.7 kW)
Kookzone rechtsachter: 200 mm, 240 mm , 2.2 kW (max. vermogen 3.7 kW)
Kookzone rechtsvoor: 200 mm, 240 mm, 2.2 kW (max. vermogen 3.7 kW)

BORA PURU
Kookzone vooraan vermogen 2300 W
Kookzone achteraan vermogen 1400 W
Kookzone vooraan powerniveau 3000 W
Kookzone achteraan powerniveau 2100 W

Dit verschil in vermogen merk in je enorm. Het was zeker niet mijn eerste kookplaat, ik heb nu Siemens en had eerder BORA en AEG. AEG en Siemens maakt echt niks uit, BORA was gewoon veel minder qua kracht. Je krijgt daarmee 4 pannen tegelijk niet goed warm, dan kom je vermogen tekort. En ja, was gewoon aangesloten op 3 fase (nieuwbouwwoning uit 2019), maar begreep pas later toen ik klaagde bij Bemmel en Kroon dat dit eigenlijk helemaal geen zin had. Powerniveau BORA is dus veel lager dan bij Siemens, zie bovenstaande en kookzone achteraan is qua vermogen extreem veel lager dan bij Siemens. Dat merk je in de praktijk enorm. Een vriendin in mijn vriendinnengroep plagen we nu, met de vraag wie van ons het gaspitje mag meenemen als we bij haar gaan eten :)

Dat punt van de ruimte is inderdaad onzinnig, ik ben nog nooit ruimte tekort gekomen, sterker nog als ik het goed heb heeft BORA zelfs iets meer ruimte (niet gemeten, gevoel)

• w00key
@josefine staat je Bora goed ingesteld? Soms kan je dat ding begrenzen op minder dan 16A per zijde, dan is het slappe hap.

Maar ook de Siemens is 16A per zijde, dus bij beide zones aan 1 kant in gebruik kan je maar 3840W verdelen over voor en achter. Hier met een 5 pits zelfs de linker 2 plus midden totaal 16A. Je merkt dat echt wel maar ik doe dan linkerkant op sudderen / koken en rechtsvoor op power voor bakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:24

ThePsycho

Biertje?

josefine schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:34:
[...]
Je ziet dit ook heel mooi terug in het vermogen van de kookplaten. BORA komt gewoon vermogen tekort, nogmaals een campinggasstelletje is onmisbaar als je voor BORA kiest.

Siemens:

BORA PURU
Ik moet wel even zeggen, ik lees nu meerdere berichten waar BORA genoemd wordt als zwak e.d. maar vervolgens wordt de vergelijking beperkt tot één model. (Waarbij anderen ook al de X Pure hebben genoemd die meer vermogen heeft dan dit). Een heel merk afzetten als 'campinggasstelletje onmisbaar' op basis van ervaring met een van hun modellen vind ik nogal apart. Zo hebben wij momenteel een siemens plaat die niet vooruit te branden is en zouden we er met een BORA Pure dik op vooruit gaan.
Neemt overigens niet weg dat je wel gewoon meer betaalt bij BORA.

tl;dr: je kan merken niet vergelijken op de specs van één model.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 16:13
[...]

BORA komt gewoon vermogen tekort, nogmaals een campinggasstelletje is onmisbaar als je voor BORA kiest.
Iets is niet onmisbaar als het alleen voor extreme scenario's geldt... 8)7

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:17
[...]

Bij BORA heeft het geen voordeel, bij andere merken heeft het wel baat om het op 3 fasen aan te sluiten, zo leerde ik bij Bemmel en Kroon.

Siemens:

BORA PURU

Dit verschil in vermogen merk in je enorm. Het was zeker niet mijn eerste kookplaat, ik heb nu Siemens en had eerder BORA en AEG. AEG en Siemens maakt echt niks uit, BORA was gewoon veel minder qua kracht. Je krijgt daarmee 4 pannen tegelijk niet goed warm, dan kom je vermogen tekort. En ja, was gewoon aangesloten op 3 fase (nieuwbouwwoning uit 2019), maar begreep pas later toen ik klaagde bij Bemmel en Kroon dat dit eigenlijk helemaal geen zin had. Powerniveau BORA is dus veel lager dan bij Siemens, zie bovenstaande en kookzone achteraan is qua vermogen extreem veel lager dan bij Siemens. Dat merk je in de praktijk enorm. Een vriendin in mijn vriendinnengroep plagen we nu, met de vraag wie van ons het gaspitje mag meenemen als we bij haar gaan eten :)

Dat punt van de ruimte is inderdaad onzinnig, ik ben nog nooit ruimte tekort gekomen, sterker nog als ik het goed heb heeft BORA zelfs iets meer ruimte (niet gemeten, gevoel)
Ik kreeg hetvolgende bericht van Bora met de vraag wat het beste is:

Optimaal is een 3-fase aansluiting ieder met 16A afgezekerd.

Is geen 3-fase-aansluiting voorhanden dan is een 2-fase-aansluiting ook toereikend.

Een 1-fase-aansluiting is niet te adviseren omdat je dan inboet op de prestaties van het kookveld.

Bij een 2- en 3-fase-aansluiting is het van belang dat de fases achter 1 aardlekschakelaar zitten.

• josefine
ThePsycho schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Ik moet wel even zeggen, ik lees nu meerdere berichten waar BORA genoemd wordt als zwak e.d. maar vervolgens wordt de vergelijking beperkt tot één model. (Waarbij anderen ook al de X Pure hebben genoemd die meer vermogen heeft dan dit). Een heel merk afzetten als 'campinggasstelletje onmisbaar' op basis van ervaring met een van hun modellen vind ik nogal apart. Zo hebben wij momenteel een siemens plaat die niet vooruit te branden is en zouden we er met een BORA Pure dik op vooruit gaan.
Neemt overigens niet weg dat je wel gewoon meer betaalt bij BORA.

tl;dr: je kan merken niet vergelijken op de specs van één model.
Bij alle modellen van Bora komt dit punt terug in de test van de consumentenbond, daarom noemde ik het. Klik gewoon maar aan, bij de minpunten wordt dit consequent genoemd bij elk model. Is dus merkeigen en niet modeleigen.

• MargoJ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-05 08:57
Hele poos geleden dat ik hier voor het laatst was, want inmiddels is onze keuken alweer 10 maanden geleden geplaatst. Heel tevreden over en heel blij met de keuzes wat betreft kleuren en indelingen, behalve over de donkere kastjes in de kastenwand van onze keuken.

Al vrij snel nadat we de keuken in gebruik namen werden er witte randen zichtbaar op de donkere keukenfrontjes waar de voorkant overgaat in de kunstof vormkant. Daarom contact opgenomen met de keukenboer en die is langs gekomen en gaf aan dat het waarschijnlijk door het schoonmaken komt (ze zijn nogal gevoelig voor vingerafdrukken en worden dus wekelijks met een sopje met dreft afgedaan). Ik kreeg de tip om met wondersponsjes aan de slag te gaan en dan ook goed de randen mee te nemen waardoor het weg zou moeten gaan. Zo niet, dan moest ik na een maand of 4-5 weer contact opnemen. Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en ik zie eigenlijk geen verbetering (op sommige plekken is het zelfs erger geworden).

Maar hier thuis ook veel discussie over of het wel of niet normaal is dat die witte randjes zichtbaar zijn/worden (oftewel is het een eigenschap van het materiaal?). Heeft iemand hier ervaring mee? Dit eerder gehad/gezien? Het gaat om melamine fronten van Hacker Systemat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDjMZrkGs1kct_lYg0P3IFyZ8Eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhm7sPzU17bkBaaYfMTtjq52.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCUtKiC8mF-KuO1A2pA2t7fBmp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgO9U6zL6xRwuMqcepGkrmK8.jpg?f=fotoalbum_tile

• w00key
BlueSS50 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

Ik kreeg hetvolgende bericht van Bora met de vraag wat het beste is:

Optimaal is een 3-fase aansluiting ieder met 16A afgezekerd.

Is geen 3-fase-aansluiting voorhanden dan is een 2-fase-aansluiting ook toereikend.

Een 1-fase-aansluiting is niet te adviseren omdat je dan inboet op de prestaties van het kookveld.

Bij een 2- en 3-fase-aansluiting is het van belang dat de fases achter 1 aardlekschakelaar zitten.
Ze gebruiken het woord fase niet helemaal correct.

Je kan het aansluiten op 1 bruin draadje van 32A, 4 mm2, 2 draden van 2.5mm2 en 16A afgezekerd, of 3 losse 16A groepen waarbij de laatste alleen een ventilator van 200W voedt.

Hierbij maakt het niet uit of het uit een 1 fase hoofdaansluiting komt van bijvoorbeeld 1x40, of 3x25, of bij commerciële panden, getapt van 1 fase van 1x80-250A of gebalanceerd over L1 L2 en eventueel L3. De fase, of het 120° gedraaid is van elkaar, boeit niet.

De kookplaat wilt gewoon genoeg amperes. En hoeveel, dat moet je wel instellen ergens. Voor de Puru, pagina 32, vermogen instellen. Ik zou gewoon dat ding onbegrends draaien, apparaat is gesticked met max 7600W en dat kan je prima kwijt over twee groepen. Helaas zegt de handleiding helemaal niets over hoe crap het draait als je wel "1 fase" instel.

Bij Siemens kan je de wattage in stappen van 500W instellen tussen 1kW en max. Bora Puru is begrensd of "3 fase", beetje lame.

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:24

ThePsycho

Biertje?

josefine schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Bij alle modellen van Bora komt dit punt terug in de test van de consumentenbond, daarom noemde ik het. Klik gewoon maar aan, bij de minpunten wordt dit consequent genoemd bij elk model. Is dus merkeigen en niet modeleigen.
Minus de modellen die de consumentenbond niet getest heeft dan ;)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• w00key
ThePsycho schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Minus de modellen die de consumentenbond niet getest heeft dan ;)
Ze hebben de Puru, X Pure / PUXU, S Pure / PURSU en GP4U getest.

Ze zuigen goed af. Alleen "koken en bakken", dat doen ze wat minder, in de volgorde boven scoren ze een 6.4, 6.7, 6.2 en 5.8.

Ze hebben vast nog meer modellen maar dit zijn wel de 4 die ik meest gezien heb in offertes hier.

• Kapitein Merijn
[...]

Siemens:

BORA PURU

Je vergelijkt het topmodel van Siemens met het 'instap' model van Bora.
Je zou hem moeten vergelijken met de X Pure en die heeft 4 x 3000w. Maar dat is inderdaad iets minder de Siemens.
MargoJ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:39:
Hele poos geleden dat ik hier voor het laatst was, want inmiddels is onze keuken alweer 10 maanden geleden geplaatst. Heel tevreden over en heel blij met de keuzes wat betreft kleuren en indelingen, behalve over de donkere kastjes in de kastenwand van onze keuken.

Al vrij snel nadat we de keuken in gebruik namen werden er witte randen zichtbaar op de donkere keukenfrontjes waar de voorkant overgaat in de kunstof vormkant. Daarom contact opgenomen met de keukenboer en die is langs gekomen en gaf aan dat het waarschijnlijk door het schoonmaken komt (ze zijn nogal gevoelig voor vingerafdrukken en worden dus wekelijks met een sopje met dreft afgedaan). Ik kreeg de tip om met wondersponsjes aan de slag te gaan en dan ook goed de randen mee te nemen waardoor het weg zou moeten gaan. Zo niet, dan moest ik na een maand of 4-5 weer contact opnemen. Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en ik zie eigenlijk geen verbetering (op sommige plekken is het zelfs erger geworden).

Maar hier thuis ook veel discussie over of het wel of niet normaal is dat die witte randjes zichtbaar zijn/worden (oftewel is het een eigenschap van het materiaal?). Heeft iemand hier ervaring mee? Dit eerder gehad/gezien? Het gaat om melamine fronten van Hacker Systemat.
[Afbeelding][Afbeelding]
Häcker heeft zwart rubberen matjes waarmee je langs de lijmranden kan gaan om dit deels te verwijderen.
Het probleem bij dat type front is alleen dat er een golf structuur in het front zit terwijl de kantenband recht is. Hierdoor zal je altijd een beetje op de kantenband kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door Kapitein Merijn op 15-08-2024 11:14 ]

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39

[Afbeelding][Afbeelding]
Enige kans dat het kalk is? Dan zou je met azijn of een kalkverwijderaar het weg kunnen halen (wel eerst proberen op een slecht zichtbare plek!), en in het vervolg overwegen t te poetsen met demi water of een ontharder te plaatsen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• CryptoNL
Gaan zometeen rondje doen;

Keukensale
Keuken loods
De Keukenschuur ( nooit van gehoord)
Nog 1 random keukenzaak. Ben benieuwd :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
w00key schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Ze gebruiken het woord fase niet helemaal correct.
Jawel hoor.
Je kan het aansluiten op 1 bruin draadje van 32A, 4 mm2, 2 draden van 2.5mm2 en 16A afgezekerd, of 3 losse 16A groepen waarbij de laatste alleen een ventilator van 200W voedt.
Nee. 1x32A mag niet, ook niet met 4 mm2. Dat mag in NL niet achter een 40A hoofdaansluiting.

Aansluiten op 2 of 3 losse groepen mag ook niet, je moet de installatie in 1 handeling spanningsloos kunnen maken. Dat betekent ofwel een kookgroep (1 fase, met daarachter 2x16A geschakelde automaten) of netter een 3-fase aardlekautomaat.
Hierbij maakt het niet uit of het uit een 1 fase hoofdaansluiting komt van bijvoorbeeld 1x40, of 3x25, of bij commerciële panden, getapt van 1 fase van 1x80-250A of gebalanceerd over L1 L2 en eventueel L3. De fase, of het 120° gedraaid is van elkaar, boeit niet.
Boeit niet voor het apparaat, maar wel voor de nulstroom. Bij een 3x16A aansluiting netjes over 3 fasen verdeeld is de stroom over de nul nooit hoger dan 16A. Daarom kun je met 5 even dikke aders werken: 3 fases, 1 nul en 1 randaarde. De nulstroom is nooit hoger dan 16A.

Bij een kookgroep moet je twee nul-draden gebruiken, want daar wordt de nulstroom anders 32A.

Je kunt dus niet alle drie aansluitingen van een kookplaat op dezelfde fase aansluiten, want de interne bedrading is niet gemaakt om 48A over de nul te verwerken. Perilex stekkers ook niet, die zijn meestal 16A, daarom heeft een kookgroep 2 nuldraden en een krachtgroep maar 1.
De kookplaat wilt gewoon genoeg amperes.
De kookplaat bestaat intern eigenlijk twee (meestal bij 4 kookzones) of drie (meestal bij 5 of meer kookzones) volledig elektrisch gescheiden units. Deze weten niet van elkaars bestaan af. Alleen de bediening weet dat er 3 units zijn (schroef het ding maar eens open).

Veel kookplaten zijn te krijgen in een 11kW en een 7,6 kW versie. Die verschillen onderling nauwelijks, behalve dat in de 7,6 kW versie er twee zones bij elkaar gevoegd zijn op 1 pennetje in de aansluiting en de software dat weet.
En hoeveel, dat moet je wel instellen ergens. Voor de Puru, pagina 32, vermogen instellen. Ik zou gewoon dat ding onbegrends draaien, apparaat is gesticked met max 7600W en dat kan je prima kwijt over twee groepen. Helaas zegt de handleiding helemaal niets over hoe crap het draait als je wel "1 fase" instel.
Instellen op 1-fase betekent meestal dat je het totale afgenomen vermogen begrensd op 3600 Watt (16A) of op 5600 Watt (25A). In het eerste geval kun je af met 1 groep. Het tweede geval is bedoeld voor situaties dat je een kookgroep hebt achter een 25A hoofdzekering.
Bij Siemens kan je de wattage in stappen van 500W instellen tussen 1kW en max. Bora Puru is begrensd of "3 fase", beetje lame.
Voor alle in Nederland verkrijgbare inductieplaten geldt: Ze kunnen aangesloten worden op een 3-fase aansluiting.

Voor de meeste in Nederland verkrijgbare inductieplaten geldt: Ze kunnen aangesloten worden op een 1-fase kookgroep van 2x16A.

Kookplaten die een zekering van 1x20A of 1x32A nodig hebben horen in Nederland niet verkocht te worden aan particulieren. Die horen thuis in Belgie en Duitsland, of in professionele installaties.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit heb ik ook op een custom made kast, interieur bouwer had hier speciaal schoonmaak spul voor soort schuim. Na aflevering is hij teruggekomen ivm witte vlekken daarna was t weg. Kast heb ik nu een jaar.zal eens vragen wat het was
Kan ook de lijmlaag zijn van de kanten die je ziet

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25
CryptoNL schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:22:
Gaan zometeen rondje doen;

Keukensale
Keuken loods
De Keukenschuur ( nooit van gehoord)
Nog 1 random keukenzaak. Ben benieuwd :)
Accepteren ze ook crypto? 😄

• w00key
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

Nee. 1x32A mag niet, ook niet met 4 mm2. Dat mag in NL niet achter een 40A hoofdaansluiting.
Ja mierenneuken kunnen we goed hier. Tuurlijk bedoel ik 2x L, 2x N, samen 32A op 1 fase. En omdat het losse automaten zijn geldt dat 40A / 1.6 = 25A limiet niet. Binnen in de kookplaat is er geen pad tussen L1 en L2.
Aansluiten op 2 of 3 losse groepen mag ook niet, je moet de installatie in 1 handeling spanningsloos kunnen maken. Dat betekent ofwel een kookgroep (1 fase, met daarachter 2x16A geschakelde automaten) of netter een 3-fase aardlekautomaat.
En tuurlijk bedoel ik een kookgroep van 2 breed. Die maak je bij ABB overigens gewoon uit 2x B16 met een plastic ding er tussen zodat ze tegelijk schakelen.
Boeit niet voor het apparaat, maar wel voor de nulstroom. Bij een 3x16A aansluiting netjes over 3 fasen verdeeld is de stroom over de nul nooit hoger dan 16A. Daarom kun je met 5 even dikke aders werken: 3 fases, 1 nul en 1 randaarde. De nulstroom is nooit hoger dan 16A.

Bij een kookgroep moet je twee nul-draden gebruiken, want daar wordt de nulstroom anders 32A.

Je kunt dus niet alle drie aansluitingen van een kookplaat op dezelfde fase aansluiten, want de interne bedrading is niet gemaakt om 48A over de nul te verwerken. Perilex stekkers ook niet, die zijn meestal 16A, daarom heeft een kookgroep 2 nuldraden en een krachtgroep maar 1.
Praten we wel over dezelfde ding? Het is geen 3 fase ventilatiemotor of inverter he. Als het goed werkt heb je zelfs geen nulstroom bij dat soort apparaten.

Het is 2 plus een beetje bij de Bora en Siemens met een vermogen van max ~7600W. Bora Puru installatiehandleiding pagina 31

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGQCURbvv2l-85sr9L-GUdnDIm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r5D1w9TxgEcsfgysmPtVfazI.png?f=user_large

L1, L2, L3 kunnen elk prima 16A aan, zelfde voor N1, N2. Het zijn letterlijk intern drie voedingen tussen L1/2/3 en N1/2. Als je volgens 6.35 alles bridge loopt er inderdaad 32A door je draad.

Siemens is niet anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ywwBQDMJHgOuZk7sMso_n6Kd7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MC24BS4wnKQDN4Za2f5BPqhF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcEh5RWHNyNDA35mjYQQoX3KkFI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5aHNr6eLy6oLljk717BpMNXP.png?f=user_large

Het boeit maar weinig hoe je het aan sluit, het is toch 7600W max bij deze, behalve bij plaatje 21 - die jumper geeft aan dat hij max op 1x 16A mag i.t.t. 2L 2N van #22. Ze maken wel het verschil tussen 1x 16A en 2x 16A wat netter is dan bij Bora, die verwacht hoe dan ook 32A totaal.
Instellen op 1-fase betekent meestal dat je het totale afgenomen vermogen begrensd op 3600 Watt (16A) of op 5600 Watt (25A). In het eerste geval kun je af met 1 groep. Het tweede geval is bedoeld voor situaties dat je een kookgroep hebt achter een 25A hoofdzekering.
Press X to Doubt. Het zijn letterlijk twee apparaten die 16A elk trekken, die hele "zekering achter hoofdzekering mag maar 25A zijn" geldt niet voor het geheel. Die regel is om te zorgen dat de kleine automaat eerder uit springt dan je hoofdzekering. Als de linkerdeel kortsluit slaat die B16 nog steeds sneller af dan de B40, het is geen 1x B32 achter B40.
Voor alle in Nederland verkrijgbare inductieplaten geldt: Ze kunnen aangesloten worden op een 3-fase aansluiting.

Voor de meeste in Nederland verkrijgbare inductieplaten geldt: Ze kunnen aangesloten worden op een 1-fase kookgroep van 2x16A.

Kookplaten die een zekering van 1x20A of 1x32A nodig hebben horen in Nederland niet verkocht te worden aan particulieren. Die horen thuis in Belgie en Duitsland, of in professionele installaties.
Ik heb nog geen apparaat gezien dat een 20A of 32A zekering eist. Elk apparaat is intern gewoon gescheiden in meerdere subgroepen die onafhankelijk van elkaar werken, 16A elk.

Maar dat zegt niets over of het fases moeten zijn, dus dat L1 en L2 met 120° gedraaid is van elkaar. Dat moet bij 400V airco buitenunits of afzuigmotoren (synchrone draaistroommotor), maar niet bij een inductiekookplaat.

Daar boeit fase totaal niet. Als er maar 220-240V tussen L en N zit, prima. L-L is niet verbonden intern om 400V uit te halen. Geen enkele handleiding vereist 380-400V tussen L1 en L2, wel zo flexibel, het komt genoeg voor dat we een groep verplaatsen naar een andere fase om te balanceren.

---

Bij een volwaardig 3 fase / 11kW plaat moet je dat wel achter een 3 fase groepenkast plaatsen - deze Bosch PIV975DC1E heeft geen 2P/2N mogelijkheid en dan zit je daar met 1x 16A max:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhDr051ucQGJZN-V57H6x5S-0jQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/evaO4PtpG80hwT9HKtNjqAgP.png?f=user_large

Je trekt de jumper eruit om te vertellen dat die op 1 fase werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
w00key schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:14:
Ja mierenneuken kunnen we goed hier. Tuurlijk bedoel ik 2x L, 2x N, samen 32A op 1 fase. En omdat het losse automaten zijn geldt dat 40A / 1.6 = 25A limiet niet. Binnen in de kookplaat is er geen pad tussen L1 en L2.
Was niet bedoeld om te mierenneuken, maar je moet uitkijken met dit soort zaken. Voor je weet leest een leek dit en gaat het mis.
En tuurlijk bedoel ik een kookgroep van 2 breed. Die maak je bij ABB overigens gewoon uit 2x B16 met een plastic ding er tussen zodat ze tegelijk schakelen.
Ze schakelen niet tegelijk uit of in bij een ABB busboard. Alleen als je ze handmatig omzet. Daarom zijn die dingen eigenlijk een beetje vreemd en is het twijfelachtig of ze voldoen, want bij een kortsluiting in de ene kookzone, kan er stroom blijven staan op de andere kookzone. Om die reden houd ik persoonlijk niet van de ABB busboards met brugjes.
Praten we wel over dezelfde ding? Het is geen 3 fase ventilatiemotor of inverter he. Als het goed werkt heb je zelfs geen nulstroom bij dat soort apparaten.
Doet er niet zoveel toe wat er achter de drie fases zit. De nulstroom is nooit groter dan de maximale fasestroom bij een 3-fase verbruiker. Dat wordt anders als de drie aders op drie dezelfde fases zitten, want dan moet je de stromen bij elkaar optellen.
Het is 2 plus een beetje bij de Bora en Siemens met een vermogen van max ~7600W. Bora Puru installatiehandleiding pagina 31

[Afbeelding]

L1, L2, L3 kunnen elk prima 16A aan, zelfde voor N1, N2. Het zijn letterlijk intern drie voedingen tussen L1/2/3 en N1/2. Als je volgens 6.35 alles bridge loopt er inderdaad 32A door je draad.
Nee, als L1 en L2 op een verschillende fase zitten loopt er geen nulstroom hoger dan 16A. Het maakt niet uit of dat het om een kookplaat of een motor gaat. Als L1 en L2 op dezelfde fase zitten moet het brugje er uit, zodat er door N1 en N2 allebei maximaal 16A loopt.

Intern zijn het twee volledig gescheiden circuits: L1 naar N1 en L2/L3 naar N2. Deze plaatjes zijn ernstig misleidend: Je moet 4 en 5 niet met elkaar verbonden laten als L1 en L2 op dezelfde fase zitten. Doe je dit wel, dan kan het zomaar gebeuren dat de volledige nulstroom over N1 gaat en er over N2 niets loopt (bijvoorbeeld door een slecht aangedraaid contact met een hoge overgangsweerstand) met als gevolg een uitgefikte nuldraad.
Siemens is niet anders:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het boeit maar weinig hoe je het aan sluit, het is toch 7600W max bij deze, behalve bij plaatje 21 - die jumper geeft aan dat hij max op 1x 16A mag i.t.t. 2L 2N van #22. Ze maken wel het verschil tussen 1x 16A en 2x 16A wat netter is dan bij Bora, die verwacht hoe dan ook 32A totaal.
Plaatje 21 mag je in NL niet aansluiten in een huisinstallatie. Die manier van aansluiten vereist inderdaad een enkele 32A zekering met 4mm2 bedrading.

Plaatje 22 is de enige correct aansluiting met L1 en L2 op dezelfde fase. Het brugje tussen N1 en N2 is verdwenen.

Plaatje 20 is verwarrend. Dit is de aansluitmanier voor een kookgroep achter een 4-polige aardlek in een 3-fase kast. Die situatie wil je eigenlijk altijd vermijden, maar het gebeurt wel.
Press X to Doubt. Het zijn letterlijk twee apparaten die 16A elk trekken, die hele "zekering achter hoofdzekering mag maar 25A zijn" geldt niet voor het geheel. Die regel is om te zorgen dat de kleine automaat eerder uit springt dan je hoofdzekering. Als de linkerdeel kortsluit slaat die B16 nog steeds sneller af dan de B40, het is geen 1x B32 achter B40.
Bij een kookgroep inderdaad, waarbij meestal alleen de fasestromen beveiligd zijn en de nulstromen niet.
Ik heb nog geen apparaat gezien dat een 20A of 32A zekering eist. Elk apparaat is intern gewoon gescheiden in meerdere subgroepen die onafhankelijk van elkaar werken, 16A elk.
Nee, bij inductie zie je dat niet vaak. Bij oudere keramische toestellen wel, maar nogmaals, die zijn niet voor de Nederlandse consumentenmarkt.
Maar dat zegt niets over of het fases moeten zijn, dus dat L1 en L2 met 120° gedraaid is van elkaar. Dat moet bij 400V airco buitenunits of afzuigmotoren (synchrone draaistroommotor), maar niet bij een inductiekookplaat.
Oneens. Dat moet wel, want anders krijg je te hoge nulstromen in het apparaat zelf.
Daar boeit fase totaal niet. Als er maar 220-240V tussen L en N zit, prima. L-L is niet verbonden intern om 400V uit te halen. Geen enkele handleiding vereist 380-400V tussen L1 en L2, wel zo flexibel, het komt genoeg voor dat we een groep verplaatsen naar een andere fase om te balanceren.
Zolang L1 en L2 niet verbonden zijn en N1 en N2 ook niet: prima. Dan mogen L1 en L2 inderdaad op dezelfde fase zitten.
Bij een volwaardig 3 fase / 11kW plaat moet je dat wel achter een 3 fase groepenkast plaatsen - deze Bosch PIV975DC1E heeft geen 2P/2N mogelijkheid en dan zit je daar met 1x 16A max:

[Afbeelding]

Je trekt de jumper eruit om te vertellen dat die op 1 fase werkt.
Precies mijn punt. Deze plaat kan NIET zodanig aangesloten worden dat L1, L2 en L3 op dezelfde fase zitten, want dan loopt er intern een nulstroom die te hoog wordt. Intern zijn namelijk L1 en L2 of L1 en L3 of L2 en L3 met elkaar verbonden.

Deze plaat moet op 3-fase. De nulstroom is dan begrensd tussen 0 (alle kookzones gebruiken exact evenveel) en 16A (een kookzone maximaal, de andere twee uit), prima voor een 2,5 mm2 ader.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Discussie over het aansluiten even ter zijde. Keuze voor bijv. een SIEMENS EX877NX68E (€2800 bij Keukenloods), beste uit de test versus de Bora Pure. Ik heb er maar een 7-dagen proefabbonement bij de consumentenbond aan geweid. Zoals aangegeven scoort de Siemens beter op koken/bakken en braden, enz. De afzuiging wordt dan weer stukken minder goed beoordeeld ("heel veel herrie"), ook zou de Siemens minder ruim zijn, en afzuiging is lastiger schoon te maken.

Bora Pure lijkt een goed compromis tussen (stille) afzuiging en oké kookprestaties? Siemens ziet er qua gebruiksgemak (meer knoppen) dan wel weer wat beter uit. Ik kook niet vaak met 4 pannen tegelijk, zeker niet op vol vermogen, dus mogelijk heb ik dan niet zo'n last van de wat mindere prestaties van de Bora? De Pure scoort overigens gemiddeld net beter dan de Pure X.

Keuzes, keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
alki schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Accepteren ze ook crypto? 😄
;) Keuze is gevallen in ieder geval op een olijfgroene keuken met zwarte kraan en spoelbak. Alleen welke kleur moet het blad worden. Dat is nog even de vraag; betonlook licht, betonlook iets donkerder, gebroken wit .. Keuzes keuzes.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
Willen nu nog bij Kvik gaan kijken maar lees dat daar geen onderhandelingsruimte is. Hun opstelling is behoorlijk aan de prijs excl apparatuur.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
MJV schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:57:
Discussie over het aansluiten even ter zijde. Keuze voor bijv. een SIEMENS EX877NX68E (€2800 bij Keukenloods), beste uit de test versus de Bora Pure. Ik heb er maar een 7-dagen proefabbonement bij de consumentenbond aan geweid. Zoals aangegeven scoort de Siemens beter op koken/bakken en braden, enz. De afzuiging wordt dan weer stukken minder goed beoordeeld ("heel veel herrie"), ook zou de Siemens minder ruim zijn, en afzuiging is lastiger schoon te maken.

Bora Pure lijkt een goed compromis tussen (stille) afzuiging en oké kookprestaties? Siemens ziet er qua gebruiksgemak (meer knoppen) dan wel weer wat beter uit. Ik kook niet vaak met 4 pannen tegelijk, zeker niet op vol vermogen, dus mogelijk heb ik dan niet zo'n last van de wat mindere prestaties van de Bora? De Pure scoort overigens gemiddeld net beter dan de Pure X.

Keuzes, keuzes...
Sja of gewoon de beste kookplaat en losse afzuigkap uit de test. Heerlijk stil + wel gewoon goed koken. Warme lucht stijgt op, je moet altijd overkill / brute force gebruiken om een afzuig-kookplaat of een schuine wandkap okay te laten werken.

Als ik aan een nieuwe keuken toe ben ga ik zeker zelf even langs bij de Siemens / BSH inspiratiehuis en de Bora / Miele varianten. Ik ga geen €3k betalen voor een plaat zonder test met een pan water.

Neem gelijk ook een dB(A) meter mee. Kost maar een paar tientjes bij de Conrad. Zonder kan je geluid nauwelijks beoordelen, een showroom is niet je eigen huis.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 15-08-2024 21:22 ]

• MJV

MJV

w00key schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Sja of gewoon de beste kookplaat en losse afzuigkap uit de test. Heerlijk stil + wel gewoon goed koken. Warme lucht stijgt op, je moet altijd overkill / brute force gebruiken om een afzuig-kookplaat of een schuine wandkap okay te laten werken.
Zonder eiland had ik dat nog best overwogen. Zeker met de moderne afzuigkappen die stil(ler) zijn, eventueel wat hoger monteren. Maar boven een eiland vind ik da geen porem.

Inmiddels nog maar even overlegd met keukenleverancier, en die staat achter de keuze voor Bora. Nadeel van de Siemens is ook weer dat de maximale diepte die je kunt benutten kleiner is omdat de slider en andere bedieningslementen aan de voorkant zitten, daar hebben ze bij Bora wel echt goed over nagedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
MJV schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Zonder eiland had ik dat nog best overwogen. Zeker met de moderne afzuigkappen die stil(ler) zijn, eventueel wat hoger monteren. Maar boven een eiland vind ik da geen porem.

Inmiddels nog maar even overlegd met keukenleverancier, en die staat achter de keuze voor Bora. Nadeel van de Siemens is ook weer dat de maximale diepte die je kunt benutten kleiner is omdat de slider en andere bedieningslementen aan de voorkant zitten, daar hebben ze bij Bora wel echt goed over nagedacht.
Ik vind die Bora interface echt verschrikkelijk. Tap zone, wacht 0.1s te lang, tap power. Oh shit afzuiging bijna uit gezet... |:(

Of hebben ze dat in de 2024 edities gefixt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RobbieB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:42:
@verkeerslicht heb je die bovenkastjes echt nodig? Het oogt vrij druk en chaotisch omdat ze allemaal zo los geplaatst worden. Ik zou ze weglaten en evt een extra hoge kast bij het andere blok plaatsen, of in dat andere blok een nis maken tussen hoge kasten in.

Verder is het landelijke niet echt mijn ding, maar over smaak valt niet te twisten :)
Eigenlijk is dit precies hoe onze keuken uiteindelijk geworden is. Vandaag geplaatst en erg tevreden met de uitkomst.
Uiteindelijk gegaan voor 70cm diep werkblad van keramiek. Mooi spul. Bij nader inzien zou de muur iets meer contrast mogen hebben met het werkblad. maar al met al heel Tevreden. Keuken straalt rust uit.
Foto's zijn in ultra-groothoek genomen. Daardoor lijkt de keuken wat langer en kollosaler dan deze in werkelijkheid is. Maar het geeft wel de situatie volledig weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z41A1d72qAPQv8H2NxKLbaZlVMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9Xfyq7vxQMSY0Df5UU8VcdE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TESGozzNUw_oXC_fTmXTx2hYFBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hMbFZ5zHTyUJUAxQxsSAQaK.jpg?f=fotoalbum_tile

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

• verkeerslicht
  • Niet online
Vraag over de afzuigkap. Deze maakt best veel lawaai. Een beetje een zenuwachtich zuiggeluid, en een laagtonige dreun. Dit is hoorbaar in elke stand, maar nog het meest in verhouding in stand 2.
Misschien dat deze of gene wel ervaring heeft met hetzelfde type:
DWB97LM50
Bosch website:
Geluidsvermogen bij max. snelheid (2010/30/EU)
55 dB

De extra stille afzuigkap.
Het is al moeilijk genoeg om je huis schoon en opgeruimd te houden, laat staan rustig en stil. Daarom helpt onze extra stille afzuigkap je om de rust te bewaren. Dankzij de stille motor hoor je de afzuigkap nauwelijks werken, welke stand je ook kiest. Welkom, oase van rust.
Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
verkeerslicht schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:15:
Vraag over de afzuigkap. Deze maakt best veel lawaai. Een beetje een zenuwachtich zuiggeluid, en een laagtonige dreun. Dit is hoorbaar in elke stand, maar nog het meest in verhouding in stand 2.
Misschien dat deze of gene wel ervaring heeft met hetzelfde type:
DWB97LM50

[...]

Herkent iemand dit probleem?
Dat zuig geluid kan ook van je afvoer komen. Zit de flexibele slang in de kap niet geknikt oid?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
big bang schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:36:
[...]

Dat zuig geluid kan ook van je afvoer komen. Zit de flexibele slang in de kap niet geknikt oid?
Dank voor de tip. Ga ik later vandaag even bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik verbaasde mij trouwens over het stikkertje onder op de kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9y0Q2Z2shOBsbEIUYxe0evrYWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0la4uBi1qFzcK0m1MJ4shTt.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij het aansluiten van de kookplaat klapte de kookgroep er steeds uit. Ik had wel aan de monteurs verteld dat ik 2 fasen(2L/2N) had, en niet 2 groepen op 1 fase, maar die optie stond blijkbaar niet op het stikkertje. Toen ik vertelde dat de brug tussen 4 en 5 (N1 en N2) eruit moest deed hij het.

Is mijn situatie dan echt zo uniek?

Overigens snap ik het plaatje niet, want daar staat toch echt 2N~. En bij de bedrading staat toch echt L1 en L2, en worden de nullen aan elkaar geknoopt. Dat is toch heel onlogisch? Want dat impliceert 2 fasen, (waarbij de stroom over de nul te groot kan worden -> correctie, wordt nooit hoger dan 16A), maar is kennelijk de optie voor 1 fase en 2 groepen.
Dat ik het plaatje niet snap kan uiteraard ook aan mij liggen (ik snap wel wat van elektra, maar het is niet mijn vak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
verkeerslicht schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:50:
Ik verbaasde mij trouwens over het stikkertje onder op de kookplaat:
[Afbeelding]

Bij het aansluiten van de kookplaat klapte de kookgroep er steeds uit. Ik had wel aan de monteurs verteld dat ik 2 fasen(2L/2N) had, en niet 2 groepen op 1 fase, maar die optie stond blijkbaar niet op het stikkertje. Toen ik vertelde dat de brug tussen 4 en 5 (N1 en N2) eruit moest deed hij het.

Is mijn situatie dan echt zo uniek?

Overigens snap ik het plaatje niet, want daar staat toch echt 2N~. En bij de bedrading staat toch echt L1 en L2, en worden de nullen aan elkaar geknoopt. Dat is toch heel onlogisch? Want dat impliceert 2 fasen, (waarbij de stroom over de nul te groot kan worden), maar is kennelijk de optie voor 1 fase en 2 groepen.
Dat ik het plaatje niet snap kan uiteraard ook aan mij liggen (ik snap wel wat van elektra, maar het is niet mijn vak).
Van een Siemens plaat, zie verschil 20 vs 22. 20 is een echte fase verschil tussen L1 L2, 22 is gewoon een 2x 16A kookgroep op 1 fase.

Bij de laatste doen ze idd de N brug weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcEh5RWHNyNDA35mjYQQoX3KkFI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5aHNr6eLy6oLljk717BpMNXP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ywwBQDMJHgOuZk7sMso_n6Kd7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MC24BS4wnKQDN4Za2f5BPqhF.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door w00key op 16-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:54

aap

w00key schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:27:
[...]

Ik vind die Bora interface echt verschrikkelijk. Tap zone, wacht 0.1s te lang, tap power. Oh shit afzuiging bijna uit gezet... |:(

Of hebben ze dat in de 2024 edities gefixt?
WIj hebben sinds dit jaar een Bora (PURA) en ik herken dit compleet. Voorheen hadden we Siemens met "dual sliders" (zonder ingebouwde afzuiging). Dat werkte veel fijner.

Bora onthoudt ook niet welke pit je voor het laatst bediend hebt en schakelt zoals je zegt na korte tijd weer terug naar de afzuiging. Terwijl de killer feature van de Bora nou juist is dat ie de afzuiging automatisch af kan stemmen op het vermogen dat je op de pitten ingesteld hebt. Dus de afzuiging handmatig regelen is nou precies datgene dat ik nooit doe.

En er zit ook nog een vage modus* in die ik nog steeds niet snap, dat als je je vinger iets te lang op de vermogenstoetsen houdt, dat het nummertje dan gaat knipperen. Dan kun je de pit weer opnieuw selecteren om naar de gewone modus terug te schakelen.

Dan kan Bora technisch nog zo'n goed product zijn, hun gebruikersinterface is gewoon zwaar kl*te en je snapt niet dat ze dat zelf nog niet ontdekt hebben. Lijkt me dat je met een paar gebruikerspaneltestjes hier wel achter komt.

We hebben de Bora min of meer blind gekocht op het merk en de aanbeveling van de verkoper, maar daar heb ik dus best wel spijt van.

* gevonden in de manual (7.5.3): de "Automatische aankookfunctie". Zelfs met de manual snap ik niet precies wat dit doet en ik ga dit daarom nooit gebruiken, maar als je dus niet precies lang genoeg de knopjes vasthoudt, blijf je dit per ongeluk selecteren.

[ Voor 10% gewijzigd door aap op 16-08-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Van een Siemens plaat, zie verschil 20 vs 22. 20 is een echte fase verschil tussen L1 L2, 22 is gewoon een 2x 16A kookgroep op 1 fase.

Bij de laatste doen ze idd de N brug weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor je reactie, volgens mij klopt het wat je zegt. maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom die brug niet weg zou moeten bij 2 afzonderlijke fasen.

Ik ben er trouwens achter gekomen waarom de mijne eruit klapte met de brug ertussen. Ik heb namelijk een kookgroep met aardlek. Als dan het bruggetje ertussen zit dan wordt die 30mA verschilstroom makkelijk bereikt. Het is in dat geval een vereiste dat de nullen na de kookgroep gescheiden blijven. Dat maakt het nog raadselachtiger wat dat bruggetje voor nut heeft op plaatje 20. Weet jij dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Kan deze bora aansluitdiscussie naar het juiste topic? Dit komt echt elke paar weken terug. En jullie zijn het allemaal met elkaar eens, alleen legt iedereen het anders uit. Die semantische discussie kan beter daar gevoerd worden. O-)

Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
t14wo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:45:
Kan deze bora aansluitdiscussie naar het juiste topic? Dit komt echt elke paar weken terug. En jullie zijn het allemaal met elkaar eens, alleen legt iedereen het anders uit. Die semantische discussie kan beter daar gevoerd worden. O-)

Het grote kookplaat aansluiten topic
Had er niet aan gedacht dat er wellicht een los topic voor bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-evers1997
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-08 13:30
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of ik beter kan kiezen voor een Pronorm (X-line) keuken of een Keller keuken. Gelet op kwaliteit.
Budget 25K.

Groetjes Mike

[ Voor 7% gewijzigd door Mike-evers1997 op 16-08-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Mike-evers1997 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:58:
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of ik beter kan kiezen voor een Pronorm (X-line) keuken of een Keller keuken. Gelet op kwaliteit.
Budget 25K.

Groetjes Mike
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zit hier toch wel een kwaliteitsverschil tussen. Hebben een Keller keuken in ons huurhuis (huis uit 2016) en wonen met 2 volwassenen maar de keuken is niks waard. Kast rondom inbouwkoelvriescombi valt bijna uit elkaar.

Hebben nu een Pronorm gekocht voor ons koophuis. Keuken wordt over 1,5 week geleverd. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:58
jw-1987 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:28:
[...]

Bedankt! Offerte reeds aangevaagd en vergelijken gaan we sowieso doen! Ik begrijp dat jullie ervoor gekozen hebben de keuken van keukenloods zelf te monteren. Hoe bevalt dit? En hoe zit het dan met garantie op apparaten enzo?
Sorry, late reactie, er kwam een vakantie tussendoor ;).

Om een lang verhaal kort te maken, we zijn langs een aantal keukenzaken zoals Kvik geweest maar die konden ons niet bekoren. We hebben een aantal specifieke wensen, met name de hoogte van het aanrechtblad en iets met een raam. Uiteindelijk bij de Keukenloods uitgekomen en de beste man daar dacht wel goed mee, en samen kwamen we tot een mooie plattegrond. Alleen het prijskaartje werd ons te hoog en daarbij viel het kastmateriaal ondanks die prijs wat tegen. We houden van hout en sommige dingen voelen toch erg ‘spaanplaat’.

Omdat we beide handig zijn en toch al in een klushuis wonen besloten we om daarom onze keuken helemaal zelf te ontwerpen en te bouwen waarmee we nu een paar weken flink op weg zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoG9px3B4E0HX4uWcjlLSq7n2js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAV7M2pbr7Q19AuZaYlgSwbf.jpg?f=fotoalbum_large

We bestellen onze apparatuur zoveel mogelijk bij de Keukenloods, ze hebben ons goed geholpen en we zijn tevreden over de prijzen en service. De eerste apparaten waren een stoomoven, een magnetronoven, een koelkast en een vriezer. Allen van Neff, waar je extra garantie krijgt bij 4 of meer apparaten op de bon. Alleen de laatste 2 bleken niet leverbaar meer en omdat we specifieke maten nodig hebben zijn de koelkast nu een Liebherr en een vriezer van Siemens.

Heb je nog wat van je offerte af kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
Pickey schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:25:
Binnen enkele weken starten ze hier aan onze nieuwe keuken. Nog wat aan het twijfelen over de verlichting...

Gaat om een L-opstelling met aan 1 zijde (van 2,44m) de kookplaat en de andere zijde (1,9m) de spoelbak. Er komt een koof boven de volledige zijde van de kookplaat waar de dampkap ingewerkt wordt.

Plafondhoogte: 2,5 m
Koofhoogte: 31cm
Werkbladhoogte: 93cm
Afstand koof-werkblad is dus 1,26 m en plafond werkblad = 1,57 m

In de Siemens dampkap is verlichting voorzien (659 lumen), kleurtemperatuur 3500K.
Aangezien de dampkap verlichting niet voldoende zal zijn voor het werkblad komen er nog extra inbouwspots in de koof. Ook boven de spoelbak zou ik inbouwspots plaatsen, weliswaar in het plafond want daar komt geen koof.

Zie foto's, momenteel had ik voor de koof gedacht aan 1 spot van 60° links van de dampkap en 1 rechts, ook van 60°. Boven de spoelbak ook 2 van 60°.

Lijkt dit jullie iets? Bij spots van 60° wordt alles wel goed verlicht op het werkblad met voldoende overlap (misschien zelfs te veel? en zelfs nog ruim buiten het werkblad). Ook al gedacht aan 36° spots, en er dan misschien 2 te plaatsen rechts van de dampkap. Of zouden jullie het bij 60° houden? Een mengeling van 2 gradenbundels lijkt me niet echt aangeraden...?

Qua kleurtemperatuur denk ik er aan alles 3000K te nemen. Had al gelezen dat het voor de werkbladverlichting gerust ook 4000K mag zijn maar dat is een kwestie van smaak denk ik.. Combineren van verschillende kleurtemperaturen in 1 (beperkte) ruimte lijkt me ook niet ideaal.

Qua spotjes zullen het hoogstwaarschijnlijk Philips Master Value's worden (365 lm).

Keukenoppervlakte is niet zodanig groot, ongeveer 12m². Als centrale verlichting komt er een rail met 4 spots (dezelfde Philips) gericht over de volledige keuken. Qua verlichting ga ik daarmee zeker wel genoeg hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2700k nemen, en 36 graden bundels.
Hier hebben we 20 graden Deltalight spots. In praktijk geven die veel breder licht dan die 20 graden bundel.

Aantal lumen telt ook. 365 is niet veel. 500 is prima, en dimbaar nemen voorbaat sfeer. Helemaal als je hoge lumen spots hebt.

Zie veel vaker teveel licht (teveel in die zin dat het sfeerloos wordt en meer werkplaats) dan te weinig. Is mijn ervaring dan hè..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:18

orf

aap schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

WIj hebben sinds dit jaar een Bora (PURA) en ik herken dit compleet. Voorheen hadden we Siemens met "dual sliders" (zonder ingebouwde afzuiging). Dat werkte veel fijner.

Bora onthoudt ook niet welke pit je voor het laatst bediend hebt en schakelt zoals je zegt na korte tijd weer terug naar de afzuiging. Terwijl de killer feature van de Bora nou juist is dat ie de afzuiging automatisch af kan stemmen op het vermogen dat je op de pitten ingesteld hebt. Dus de afzuiging handmatig regelen is nou precies datgene dat ik nooit doe.

En er zit ook nog een vage modus* in die ik nog steeds niet snap, dat als je je vinger iets te lang op de vermogenstoetsen houdt, dat het nummertje dan gaat knipperen. Dan kun je de pit weer opnieuw selecteren om naar de gewone modus terug te schakelen.

Dan kan Bora technisch nog zo'n goed product zijn, hun gebruikersinterface is gewoon zwaar kl*te en je snapt niet dat ze dat zelf nog niet ontdekt hebben. Lijkt me dat je met een paar gebruikerspaneltestjes hier wel achter komt.

We hebben de Bora min of meer blind gekocht op het merk en de aanbeveling van de verkoper, maar daar heb ik dus best wel spijt van.

* gevonden in de manual (7.5.3): de "Automatische aankookfunctie". Zelfs met de manual snap ik niet precies wat dit doet en ik ga dit daarom nooit gebruiken, maar als je dus niet precies lang genoeg de knopjes vasthoudt, blijf je dit per ongeluk selecteren.
De aankookfunctie zorgt er bij een pan water voor dat die zone op het hoogste vermogen gaat voor een bepaalde tijd. Daarna gaat die zone automatisch terug naar het ingestelde niveau. Ik gebruik het wel eens, maar heb daardoor ook wel eens een flink overkokende pan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Zijn er trouwens een beetje fatsoenlijke vergelijkingssites voor apparatuur? Meeste die je tegenkomt zijn sponsored by en niet echt serieus te nemen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
martinus83 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:20:
[...]

2700k nemen, en 36 graden bundels.
Hier hebben we 20 graden Deltalight spots. In praktijk geven die veel breder licht dan die 20 graden bundel.

Aantal lumen telt ook. 365 is niet veel. 500 is prima, en dimbaar nemen voorbaat sfeer. Helemaal als je hoge lumen spots hebt.

Zie veel vaker teveel licht (teveel in die zin dat het sfeerloos wordt en meer werkplaats) dan te weinig. Is mijn ervaring dan hè..
Heb hier zelf ook lang over zitten nadenken. Lastige is dat je het van te voren niet weet tenzij je ervaring hebt met keuken verlichting in verschillende kleurtemperaturen.

Zelf is mijn idee dat 2700k functioneel wat te warm is. Je wil niet dat alle groenten dezelfde kleur hebbbem (even gechargeerd).
4000k vind ik inderdaad weer te koud en ongezellig. 3000k is de gulden middenweg m.i.

@Pickey
Omdat ik zelf dus erg twijfelde heb ik dimbare leds (max. 800lumen) genomen met een 3 standen schakelaar om tussen de 2700/3000/4000k te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Laatst online: 21-08-2024
[b]Gethijsem in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"Gethijsem schreef op zaterdag 17
We houden van hout en sommige dingen voelen toch erg ‘spaanplaat’.
En dan bouw je de kasten vervolgens van multiplex?

Spaanplaat met een melamine (in een houtprint ofzo) is voor een keuken vaak toch een stukje praktischer. Maar hier zal het allemaal afhangen van de afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
verkeerslicht schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:23:
[...]
Zelf is mijn idee dat 2700k functioneel wat te warm is. Je wil niet dat alle groenten dezelfde kleur hebbbem (even gechargeerd).
Voor een keuken is (alleen) 2700k gewoon veel te warm. Maar de CRI waarde bepaald of je groenten er hetzelfde uitzien, niet de Kelvin waarde.

Schakelbaar is altjjd handig, ook voor eventuele sfeerverlichting. Dan is 2700K wel weer prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Tweaker_BE op 17-08-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Gethijsem schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:09:
[...]

Sorry, late reactie, er kwam een vakantie tussendoor ;).

Om een lang verhaal kort te maken, we zijn langs een aantal keukenzaken zoals Kvik geweest maar die konden ons niet bekoren. We hebben een aantal specifieke wensen, met name de hoogte van het aanrechtblad en iets met een raam. Uiteindelijk bij de Keukenloods uitgekomen en de beste man daar dacht wel goed mee, en samen kwamen we tot een mooie plattegrond. Alleen het prijskaartje werd ons te hoog en daarbij viel het kastmateriaal ondanks die prijs wat tegen. We houden van hout en sommige dingen voelen toch erg ‘spaanplaat’.

Omdat we beide handig zijn en toch al in een klushuis wonen besloten we om daarom onze keuken helemaal zelf te ontwerpen en te bouwen waarmee we nu een paar weken flink op weg zijn.

[Afbeelding]

We bestellen onze apparatuur zoveel mogelijk bij de Keukenloods, ze hebben ons goed geholpen en we zijn tevreden over de prijzen en service. De eerste apparaten waren een stoomoven, een magnetronoven, een koelkast en een vriezer. Allen van Neff, waar je extra garantie krijgt bij 4 of meer apparaten op de bon. Alleen de laatste 2 bleken niet leverbaar meer en omdat we specifieke maten nodig hebben zijn de koelkast nu een Liebherr en een vriezer van Siemens.

Heb je nog wat van je offerte af kunnen krijgen?
Heb je ook een tekening van het geheel? / Beoogde ontwerp?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tweaker_BE schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Voor een keuken is (alleen) 2700k gewoon veel te warm. Maar de CRI waarde bepaald of je groenten er hetzelfde uitzien, niet de Kelvin waarde.

Schakelbaar is altjjd handig, ook voor eventuele sfeerverlichting. Dan is 2700K wel weer prima.
Je hebt gelijk volgens Google. Mijn gedachte was dat warmer (minder blauw dus), ook de blauwe kleur minder weergeeft. en gele/rode kleuren juist weer wel (en dat daarmee dus een verband zit tussen de kleurtemperatuur en de kleur-echtheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Tweaker_BE schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Disagree. Je moet je verlichting aanpassen op tijd, dus beste is wat ze noemen, "Human Centric Lighting", aanpasbaar, dimbaar wit en automatisch mee laten lopen met de stand van de zon.

Als je voor een vaste kleur kies moet je bedenken wanneer je het licht nodig hebt, als het in de middag is zoals een kantoorpand of grootkeuken, jep 4000-6500K.

Als je dat vooral in de ochtend en 's avonds thuis in de keuken staat en in de middag gewoon de gordijnen/luxaflex/whatever open zet, 2700K.

Tussen zonsondergang en bedtijd wil je zo min mogelijk "melanopic light" hebben en dus minimaal lumen en kelvin. Wel voldoende natuurlijk om te koken, maar 500 lumen @ 2700K is beter voor je nachtrust dan 500 lumen @ 4000K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Loft schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Heb je ook een tekening van het geheel? / Beoogde ontwerp?
Alleen een plattegrondje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWOJ55xhLKj8FNkpcWuV3Gql20c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SBfMAn2CwVOzIEY5bkNnEsh.jpg?f=fotoalbum_large

De rest deden / doen we met eigen schetsen en uit het hoofd. Verder hebben we de eveneens zelfgebouwde keuken van de ouders van mijn betere helft als inspiratiebron.
Het hout (okoume multiplex) laten we steeds zagen bij een goede houthandel hier in Den Haag en de lades worden gemaakt bij een Blum-dealer in Haarlem. Voor het aanrechtblad hebben we nog geen idee. Wellicht doe ik hier wat inspiratie op..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeIIxl5ZAaJR7BdNidz_nZcoCxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCKxyiZiLl5SQEEByuXqnxtl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQRrPYyjRGadjmC3N2dMXKclEkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAinGpX7OCbZZ6H61sUf1kYt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Gethijsem op 17-08-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Tweaker_BE schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

En dan bouw je de kasten vervolgens van multiplex?

Spaanplaat met een melamine (in een houtprint ofzo) is voor een keuken vaak toch een stukje praktischer. Maar hier zal het allemaal afhangen van de afwerking.
Goede kwaliteit multiplex is en voelt veel steviger dan geperste houtvezels, en heeft naar onze mening een ‘echte’ structuur en is met een goede afwerking veel mooier dan een houtprint of melamine-laag. Verder ben ik als skateboarder wel fan van de laagjes die we straks mooi laten terugkomen in de kastranden en ingefreesde grepen op de frontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
CryptoNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:07:
Zijn er trouwens een beetje fatsoenlijke vergelijkingssites voor apparatuur? Meeste die je tegenkomt zijn sponsored by en niet echt serieus te nemen.
Nee is mijn ervaring. Bij best veel apparatuur staat de prijs er niet bij en typenummer zijn erg verschillend. Je ziet heel duidelijk dat winkels eigen types krijgen. Dat maakt vergelijken lastig.

Het beste is om Veldkamp, Bemmel kroon keukenloods te vragen om offertes voor hetzelfde type.

Dan kijken in Duitsland. Wel goed opletten dat ze naar nl verzenden, dat doen velen niet of tegen hoge kosten. En dan beslissen nl partij of goedkoper in Duitsland. Quooker is goedkoper hier, Nederlands merk, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Gethijsem schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

Alleen een plattegrondje:

[Afbeelding]

De rest deden / doen we met eigen schetsen en uit het hoofd. Verder hebben we de eveneens zelfgebouwde keuken van de ouders van mijn betere helft als inspiratiebron.
Het hout (okoume multiplex) laten we steeds zagen bij een goede houthandel hier in Den Haag en de lades worden gemaakt bij een Blum-dealer in Haarlem. Voor het aanrechtblad hebben we nog geen idee. Wellicht doe ik hier wat inspiratie op..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Flinke verbouwing, zo te zien. Succes!

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
verkeerslicht schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Heb hier zelf ook lang over zitten nadenken. Lastige is dat je het van te voren niet weet tenzij je ervaring hebt met keuken verlichting in verschillende kleurtemperaturen.

4000k vind ik inderdaad weer te koud en ongezellig. 3000k is de gulden middenweg m.i.

@Pickey
Omdat ik zelf dus erg twijfelde heb ik dimbare leds (max. 800lumen) genomen met een 3 standen schakelaar om tussen de 2700/3000/4000k te wisselen.
@Pickey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeB0Ac9gjFdnV9MlQmPRQt62grA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2K60vMKwzCix78zbmHZS9hR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X59VemYgHcdkPs_Y5_DWCXzGnRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0O3QH5YIUTb4jJR8hpOYB063.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door martinus83 op 17-08-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

iemand hier ervaring met de krasgevoeligheid van een glanzend keramisch werkblad?

Wij kijken naar een marazzi werkblad (of neolith), maar ik heb 2 bronnen horen vertellen dat glans iets gevoeliger is voor krassen omdat er dan feitelijk een glaslaagje over ligt. Iemand hier praktijk ervaring mee?

Glans vind ik in dit geval wat mooier omdat de tekening in het blad dan mooier tot zijn recht komt en het dichter bij echt marmer komt. Maar we kopen natuurlijk keramiek omdat het niet zou krassen 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
FFF schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:15:
iemand hier ervaring met de krasgevoeligheid van een glanzend keramisch werkblad?

Wij kijken naar een marazzi werkblad (of neolith), maar ik heb 2 bronnen horen vertellen dat glans iets gevoeliger is voor krassen omdat er dan feitelijk een glaslaagje over ligt. Iemand hier praktijk ervaring mee?

Glans vind ik in dit geval wat mooier omdat de tekening in het blad dan mooier tot zijn recht komt en het dichter bij echt marmer komt. Maar we kopen natuurlijk keramiek omdat het niet zou krassen 🤔
Wij hebben een gepolijst / glanzend keramiek blad.
Het is prachtig qua looks, maar het kras wel enorm.

Wel nog steeds blij mee, maar je moet je gebruik er wel op aanpassen. Pannen schuiven of van die RVS horeca bakken levert krassen op. Dus ben inmiddels gewend om altijd onderleggers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Gethijsem schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:32:
[...]
Goede kwaliteit multiplex is en voelt veel steviger dan geperste houtvezels, en heeft naar onze mening een ‘echte’ structuur en is met een goede afwerking veel mooier dan een houtprint of melamine-laag. Verder ben ik als skateboarder wel fan van de laagjes die we straks mooi laten terugkomen in de kastranden en ingefreesde grepen op de frontjes.
Zelfs goede kwaliteit (berken) multiplex is erg zacht. Iets dat je in een keuken eigenlijk nooit wil, vandaar de melamine afwerking die bijna iedereen gebruikt. Goede harde lak zal het iets beter maken. Maar zeker voor frontjes zou ik het nooit gebruiken.

Maar als je zelf een fan bent van de multipex fineer uitstraling helemaal prima natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaker_BE op 18-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
Heeft iemand de pdf’s van stiftung warentest voor de bakoven en vaatwasser? Begrijp dat Siemens/bosch beste ovens hebben, miele beste vaatwasser. Benieuwd naar het waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweaker_BE
w00key schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
Disagree. Je moet je verlichting aanpassen op tijd, dus beste is wat ze noemen, "Human Centric Lighting", aanpasbaar, dimbaar wit en automatisch mee laten lopen met de stand van de zon.

Als je voor een vaste kleur kies moet je bedenken wanneer je het licht nodig hebt, als het in de middag is zoals een kantoorpand of grootkeuken, jep 4000-6500K.

Als je dat vooral in de ochtend en 's avonds thuis in de keuken staat en in de middag gewoon de gordijnen/luxaflex/whatever open zet, 2700K.
In mijn optiek is dat een tikje onzinnig.... werkverlichting is gewoon werkverlichting en een normaal mens gebruikt zijn keuken gewoon ver voor bedtijd in 99+% van de situaties. 2700K is prima voor sfeerverlichting maar als reguliere werkverlichting is het in mijn optiek gewoon veel te warm.

Je gebruikt nu argumenten die zinvol kunnen zijn voor schermen zoals tv en ipad voor je gaat slapen. Totaal niet relevant voor keukenverlichting, en zelfs voor algemene verlichting kan je er je vragen bij stellen aangezien de studies aangeven dat het pas vanaf 6500k en vooral bij veel blauw licht relevant is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweaker_BE op 18-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Tweaker_BE schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:45:
[...]

In mijn optiek is dat een tikje onzinnig.... werkverlichting is gewoon werkverlichting en een normaal mens gebruikt zijn keuken gewoon ver voor bedtijd in 99+% van de situaties. 2700K is prima voor sfeerverlichting maar als reguliere werkverlichting is het in mijn optiek gewoon veel te warm.

Je gebruikt nu argumenten die zinvol kunnen zijn voor schermen zoals tv en ipad voor je gaat slapen voor algemene verlichting. Niet relevant.
Wanneer gebruik jij je werkverlichting in de keuken dan? Hier is dat meestal tussen 6 en 8 en voor een gemiddelde lente of herfstdag is dat vlakbij zonsondergang. En in de winter is het al helemaal donker buiten. 2700K matcht de stand van de zon veel beter. Ik heb thuis een aantal Ledvance Sun@Home lampen die de zon volgt en die zijn zelfs 2000K als de keukenverlichting aan gaan.

Ik hoef geen energieboost bij afwassen en opruimen na avondeten. Dat krijg je met fel wit licht. No thanks.

Als je een super donker keuken hebt zou ik wel wat 2000-6500K lampen zoals die van IKEA gebruiken. Met Apple kan je ze instellen als Adaptive Lighting, https://www.iculture.nl/tips/adaptive-lighting-homekit/. Ik zou nooit "kantoor wit" in een keuken installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
w00key schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Wanneer gebruik jij je werkverlichting in de keuken dan? Hier is dat meestal tussen 6 en 8 en voor een gemiddelde lente of herfstdag is dat vlakbij zonsondergang.
En ga je dan om 20:30 naar bed.... daar gaat het om, gebruik in de periode (net) voor het slapen.
Het is gewoon totaal niet relevant in een keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tweaker_BE schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Zelfs goede kwaliteit (berken) multiplex is erg zacht. Iets dat je in een keuken eigenlijk nooit wil, vandaar de melamine afwerking die bijna iedereen gebruikt. Goede harde lak zal het iets beter maken. Maar zeker voor frontjes zou ik het nooit gebruiken.

Maar als je zelf een fan bent van de multipex fineer uitstraling helemaal prima natuurlijk.
Het klopt dat de vlakke platen met melamine bijzonder bestendig zijn tegen allerlei soorten van mishandeling, maar er zijn zat keukens, met bijvoorbeeld een kadertje, die gewoon uit MDF oid gemaakt zijn, met een harde lak erop. Dan heb je inderdaad meer kans op plekjes of deukjes, maar anders zit je volgens mij ook vast aan een strakke keuken (wat de huidige trend is)

Maar okoumé, wat @Gethijsem gebruikt is behoorlijk hard trouwens. Niet melamine-hard, maar zeker niet zacht, en geschikt voor interieurbouw. Ook zal het bijvoorbeeld niet zo gaan uitzetten als het vochtig wordt. Moet je eens met mdf, of spaanplaat proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Tweaker_BE schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

En ga je dan om 20:30 naar bed.... daar gaat het om, gebruik in de periode (net) voor het slapen.
Het is gewoon totaal niet relevant in een keuken.
Voor "avond" tot enkele uren voor bedtijd is dit de aanveveling: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8929548/
Evening light recommendations for residential and other indoor environments

During the evening, starting at least 3 hours before bedtime, the recommended maximum melanopic EDI is 10 lux measured at the eye in the vertical plane approximately 1.2 m height. To help achieve this, where possible, the white light should have a spectrum depleted in short wavelengths close to the peak of the melanopic action spectrum.
Dat geldt dus voor 7 p.m. tot 10, 8 tot 11, minimaal.

10 lux is 10 lumen per vierkante meter, maar wel gecorrigeerd voor blauw. 4000K telt 40% meer dan 2700K, en een dim to warm / dimtone / tunable white op vol warm is 1800-2000K en nog beter.

Later in de avond laat ik het licht gewoon zachtjes branden en loop ik regelmatig naar de keuken om een kopje decaf / rooibos te pakken. Of snacks. Als je ondimbare / vaste 4000K spots heb, of onhandig kwa bediening, vooral boven werkblad zijn vaak verschikkelijk, dan krijg je snel teveel wit licht binnen.

Nee doe mij maar zoveel mogelijk net GU10 dus te upgraden naar Hue / Tradfri / Matter, of 24V led (strips) die ik achter een Tradfri 24V driver kan hangen. Die schakelen / dimmen hier gewoon op een schema.

Oh ja. Toen we vroegah nog werkten met halogeen is dat ook allemaal ~3000K vol aan, en 1800K gedimd. We vonden dat allemaal veel mooier dan shitty LEDs nu, als je niet op pas heb je er 1 dat niet neutraal wit lijkt maar "roze/paars", door de rood plus blauw mix met een dip in groene spectrum. Pas recent is CRI 90+ "in" en ik ga zoveel mogelijk voor max CRI nu. Sunlike van Seoul Semi is 98+, Bridgelux Thrive ook, dan krijg je een spectrum dat beetje in de buurt komt van een gloeilamp. Dit is de Thrive 2700K die ik in de woonkamer heb:

Afbeeldingslocatie: https://led-tech-shop.s3.eu-central-1.amazonaws.com/products/b479a7c0-dc73-4c7f-837b-fbd10d02ac83JmuIbNP280rLvUdNC8zD19bNtYuvIjEpFUFiXfSC.jpeg

Naast de Sun@Home/Sunlike staande lamp van Ledvance. En IKEA is ook verbazingwekkend goed, mensen meten 95+.

Ter vergelijking, Samsung LM301B 4000K 80 CRI,

Afbeeldingslocatie: https://led-tech-shop.s3.eu-central-1.amazonaws.com/products/54219e20-79d7-47aa-92b6-319f1120c13fouqZUEpjykeflI2Y2hQbOKN9B5MMacxaRwBeSTVn.jpeg

Wat totaal niet "depleted in short wavelengths" is. Met zo'n lamp onderdruk je veel meer melamine productie.

[ Voor 45% gewijzigd door w00key op 18-08-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
verkeerslicht schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Het klopt dat de vlakke platen met melamine bijzonder bestendig zijn tegen allerlei soorten van mishandeling, maar er zijn zat keukens, met bijvoorbeeld een kadertje, die gewoon uit MDF oid gemaakt zijn, met een harde lak erop. Dan heb je inderdaad meer kans op plekjes of deukjes, maar anders zit je volgens mij ook vast aan een strakke keuken (wat de huidige trend is)

Maar okoumé, wat @Gethijsem gebruikt is behoorlijk hard trouwens. Niet melamine-hard, maar zeker niet zacht, en geschikt voor interieurbouw. Ook zal het bijvoorbeeld niet zo gaan uitzetten als het vochtig wordt. Moet je eens met mdf, of spaanplaat proberen ;)
Okoimé wordt meestal verkocht in de "water boiled proof" variant, dwz overleeft in een soeppan met kokend water voor 72 uur en zelfs voor exterieur geschikt. Dat gaat never nooit een probleem zijn in de keuken en veeeeeeeel langer overleven dan welke merk kastjes dan ook.

En gewoon geolied / gelakt betekent dat je het opnieuw kan schuren en lakken als het beschadigt, geen stukjes kunststof of verf dat lelijk wordt, geen randjes die loslaten. Die kastjes zijn forever als je ze onderhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
josefine schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:44:
[...]

Nee is mijn ervaring. Bij best veel apparatuur staat de prijs er niet bij en typenummer zijn erg verschillend. Je ziet heel duidelijk dat winkels eigen types krijgen. Dat maakt vergelijken lastig.

Het beste is om Veldkamp, Bemmel kroon keukenloods te vragen om offertes voor hetzelfde type.

Dan kijken in Duitsland. Wel goed opletten dat ze naar nl verzenden, dat doen velen niet of tegen hoge kosten. En dan beslissen nl partij of goedkoper in Duitsland. Quooker is goedkoper hier, Nederlands merk, vandaar.
Bedoel meer een website waar je apparatuur kunt vergelijken als in deze scoort hierop goed en deze hierop etc

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
Nou, eerste winkels gehad. Ben er nu alweer klaar mee.

Eerste ervaringen:
  • Keukenloods is blijkbaar een netto-prijzen winkel? Kon nauwelijks wat van af. Na eerst apparatuur uitzoeken en daarna frontjes + blad deed de verkoper snel een berekening en kwam het bedrag op 30,000 EUR. Verkoper had een beetje een "dat kun je toch niet betalen"-houding... kan aan mij hebben gelegen
  • KeukenConcurrent vond ik echt vreselijk. Trof natuurlijk weer een verkoper die er (kwam ik later achter) 6 weken werkte. Aardige jongen hoor, maar maakte geen computer-schets maar ging alles uitgebreid uittekenen op papier. Verder waren alle merken "echt fantastisch" volgens hem
  • KeukenKampioen ingelopen en werd daar niet eens begroet dus was er alweer klaar mee.
Gezien de prijs in Keukenloods denk ik dat ik toch maar weer een bezoekje ga wagen aan Duitsland. Hier mijn configuratie:

Kastenwand (van links naar rechts)
  • Hoge kast met combi-oven en stoomoven onder elkaar, resterende ruimte voor kastjes/laatjes
  • 120cm koffienis met lades eronder
  • Hoge kast met full size koelkast
  • Hoge kast met full size vriezer
Kookeiland (300x90, van links naar rechts vooraanzicht)
  • Spoelbak (zwart composiet), Quooker Flex + Combi + Cube
  • Vaatwasser
  • Apothekersla
  • Kookplaat (Novy of Bora) met laden eronder
Kookeiland (ander aanzicht)
  • Sparing midden voor twee krukken
  • Kastjes (30cm diep) aan weerszijden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
the-hyrax schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:13:
Keukenloods is blijkbaar een netto-prijzen winkel? Kon nauwelijks wat van af. Na eerst apparatuur uitzoeken en daarna frontjes + blad deed de verkoper snel een berekening en kwam het bedrag op 30,000 EUR.
Heb je een apparatuurlijst en wat het moet kosten? Maak vooral online een lijst van spullen dat je moet hebben, plus link naar webshop met de goedkoopste prijs. Vermijd merken en apparaten met "mail voor offerte", je betaalt altijd teveel. En kijk verder even op keukenkastenfabriek, dan weet je ongeveer hoeveel je kasten moet kosten, en laat een werkblad webshop een offerte of prijsindicatie geven voor je blad.

Maar heel grof geschat denk ik aan 5k hout, ook zoiets voor blad (kan voor 2k als je gewoon multiplex + melamine doe, of 10k als je iets super duurs neem), en dan apparatuur, dat is altijd een grote vraagteken. Bora, quooker, oven oven koelkast vriezer vaatwasser, dat wordt snel 10k.

30k klinkt hoog maar ook weer niet idioot veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
the-hyrax schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:13:
Nou, eerste winkels gehad. Ben er nu alweer klaar mee.

Eerste ervaringen:
  • Keukenloods is blijkbaar een netto-prijzen winkel? Kon nauwelijks wat van af. Na eerst apparatuur uitzoeken en daarna frontjes + blad deed de verkoper snel een berekening en kwam het bedrag op 30,000 EUR. Verkoper had een beetje een "dat kun je toch niet betalen"-houding... kan aan mij hebben gelegen
  • KeukenConcurrent vond ik echt vreselijk. Trof natuurlijk weer een verkoper die er (kwam ik later achter) 6 weken werkte. Aardige jongen hoor, maar maakte geen computer-schets maar ging alles uitgebreid uittekenen op papier. Verder waren alle merken "echt fantastisch" volgens hem
  • KeukenKampioen ingelopen en werd daar niet eens begroet dus was er alweer klaar mee.
Gezien de prijs in Keukenloods denk ik dat ik toch maar weer een bezoekje ga wagen aan Duitsland. Hier mijn configuratie:

Kastenwand (van links naar rechts)
  • Hoge kast met combi-oven en stoomoven onder elkaar, resterende ruimte voor kastjes/laatjes
  • 120cm koffienis met lades eronder
  • Hoge kast met full size koelkast
  • Hoge kast met full size vriezer
Kookeiland (300x90, van links naar rechts vooraanzicht)
  • Spoelbak (zwart composiet), Quooker Flex + Combi + Cube
  • Vaatwasser
  • Apothekersla
  • Kookplaat (Novy of Bora) met laden eronder
Kookeiland (ander aanzicht)
  • Sparing midden voor twee krukken
  • Kastjes (30cm diep) aan weerszijden)
Is ook 3x DMG volgens mij. Zijn er niet wat kleinere lokale ondernemers waar je terecht kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
w00key schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Heb je een apparatuurlijst en wat het moet kosten? Maak vooral online een lijst van spullen dat je moet hebben, plus link naar webshop met de goedkoopste prijs. Vermijd merken en apparaten met "mail voor offerte", je betaalt altijd teveel. En kijk verder even op keukenkastenfabriek, dan weet je ongeveer hoeveel je kasten moet kosten, en laat een werkblad webshop een offerte of prijsindicatie geven voor je blad.

Maar heel grof geschat denk ik aan 5k hout, ook zoiets voor blad (kan voor 2k als je gewoon multiplex + melamine doe, of 10k als je iets super duurs neem), en dan apparatuur, dat is altijd een grote vraagteken. Bora, quooker, oven oven koelkast vriezer vaatwasser, dat wordt snel 10k.

30k klinkt hoog maar ook weer niet idioot veel.
Keuken loods is wel altijd de goedkoopste met apparatuur toch?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
CryptoNL schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Keuken loods is wel altijd de goedkoopste met apparatuur toch?
Ja en nee. Op merken als Neff krijg je een "goede deal" van adviesprijs min 30%. De andere BSH merken, dus Siemens en Bosch, gaan als het geen Studio/AccentLine is, veel lager.

Je kan dat beetje zien op hun site, sorteer op prijs, en dan kijken waar de "Gegarandeerd de scherpste prijs!" product staan. Siemens en Bosch hebben 178cm+ koelkast only modellen van €1600 voor ~€900, Neff zit op €1300+ in de ranglijst. Je betaalt dan 1300/900~=1.44x zoveel voor zo goed als hetzelfde apparaat, zeker de meest basic Neff is niet beter dan de fancy uitvoering van Bosch.

Zelfde voor "StudioLine" apparatuur. Prima als prijs je niet boeit en het echt mooier vindt. Maar als je "wtf" reactie krijg op een offerte moet je kijken naar elk apparaat om te controleren dat je niet teveel betaal, en dat je die merk / type / features echt belangrijk genoeg vind voor 40% opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
w00key schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Ja en nee. Op merken als Neff krijg je een "goede deal" van adviesprijs min 30%. De andere BSH merken, dus Siemens en Bosch, gaan als het geen Studio/AccentLine is, veel lager.

Je kan dat beetje zien op hun site, sorteer op prijs, en dan kijken waar de "Gegarandeerd de scherpste prijs!" product staan. Siemens en Bosch hebben 178cm+ koelkast only modellen van €1600 voor ~€900, Neff zit op €1300+ in de ranglijst. Je betaalt dan 1300/900~=1.44x zoveel voor zo goed als hetzelfde apparaat, zeker de meest basic Neff is niet beter dan de fancy uitvoering van Bosch.

Zelfde voor "StudioLine" apparatuur. Prima als prijs je niet boeit en het echt mooier vindt. Maar als je "wtf" reactie krijg op een offerte moet je kijken naar elk apparaat om te controleren dat je niet teveel betaal, en dat je die merk / type / features echt belangrijk genoeg vind voor 40% opslag.
Tip is dan het type googlen naar een lagere prijs denk ik? Of zijn er zaken die altijd het goedkoopste zijn?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
CryptoNL schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Tip is dan het type googlen naar een lagere prijs denk ik? Of zijn er zaken die altijd het goedkoopste zijn?
Tip is van alle apparaten voor zorgen dat je type heb waar winkels een prijs mogen geven.

Deze wel, https://m.keukenloods.nl/kir81afe0.html

Deze niet, https://m.keukenloods.nl/kir81sde0.html

En dan van alles inderdaad Googlen voor de laagste prijs. Dan daarmee naar de winkel gaan. Ik had gewoon een uitgeprint Excel sheet bij me, daar worden verkopers niet blij van maar ze weten dat ze niet kunnen bullshitten met een koelkast van €1500. Of het moet echt toegevoegde waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
w00key schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

Tip is van alle apparaten voor zorgen dat je type heb waar winkels een prijs mogen geven.

Deze wel, https://m.keukenloods.nl/kir81afe0.html

Deze niet, https://m.keukenloods.nl/kir81sde0.html

En dan van alles inderdaad Googlen voor de laagste prijs. Dan daarmee naar de winkel gaan. Ik had gewoon een uitgeprint Excel sheet bij me, daar worden verkopers niet blij van maar ze weten dat ze niet kunnen bullshitten met een koelkast van €1500. Of het moet echt toegevoegde waarde hebben.
Die onderste mogen ze geen prijs geven, maar hoe weet je dan de prijs? Dat is dan lastig te vergelijken lijkt mij.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
CryptoNL schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

Bedoel meer een website waar je apparatuur kunt vergelijken als in deze scoort hierop goed en deze hierop etc
Die website heet de consumentenbond. Los daarvan, zul je ook zelf je huiswerk moeten doen. Tests consumentenbond zijn niet altijd logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
josefine schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

Die website heet de consumentenbond. Los daarvan, zul je ook zelf je huiswerk moeten doen. Tests consumentenbond zijn niet altijd logisch.
Ben ik druk mee bezig,maar de meeste websites spreken voor eigen parochie dusja daar heb je weinig aan :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
CryptoNL schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Die onderste mogen ze geen prijs geven, maar hoe weet je dan de prijs? Dat is dan lastig te vergelijken lijkt mij.
Sortering in de alle koelkasten, van goedkoop naar duurste, lijst. Als de vorige met prijs €1300 is, en dan "email voor offerte", dan is die niet goedkoper dan €1300.
Pagina: 1 ... 475 ... 526 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1