Inmiddels 33 later dan dat ik mijn eerste Robbe boek kocht om te kwijlen over wat ik wilde hebben.....en uiteindelijk niets gekocht te hebben..... is mijn zoon nu 13 en zoek ik iets om samen op te pakken. Met 33 jaar voorbereiding zou je denken dat ik prima weet wat ik wil, maar dat valt toch tegen ;-)
Ik heb inmiddels online wel mijn huiswerk gedaan en de shop waar ik het Robbe boek 33 jaar geleden kocht weer een keer bezocht en wat bekeken en georienteerd.
Zoals altijd begin je met een simpele eis en hoe meer je je inleest hoe meer eisen en wensen er komen. De financien zijn wat beter op orde dan 33 jaar geleden, maar evengoed was ik niet van plan meteen teveel uit te geven, want met de spanningsboog van mijn zoon is het altijd de vraag of dit aanslaat of niet.
De eisen zijn in ieder geval:
- Schaal 1/10 -1/12
- Brushless
- Single LiPo 2s en/of 3s
- RTR
- Offroad/on road capaciteit dus grote banden en veerweg.
- Niet te snel, maar wel mogelijkheid om uitdagend te houden.
- Robuust,
Sleutelen is geen probleem, maar doel is "samen" rijden en niet elke 10 minuten onderdelen vervangen.
Met de bovenstaande eisen in het achterhoofd kwam ik in de volgende modellen terecht:
Maverick Quantum XT,
Is nu goed te betalen en Maverick onderdelen zijn goed te krijgen, maar de reviews zijn niet echt top als het gaat om robuustheid. Nu doen sommige reviewers ook dingen die voor skateboards bedoeld zijn (en die het ook niet overleven) dus ik neem het allemaal met een korrel zout. Maar na een stuurfout (die vast in het begin vaak zal voorkomen) moet het bij voorkeur wel heel blijven.
Maverick Quantum+ en Quantum2,
Wat nieuwer en zou robuuster zijn maar het is denk ik nog niet zo foolproof als ik zou willen.
HPI Savage XS
Maatje 12/1, en lijkt redelijk robuust en op 3s ook snel. kost ook iets minder. Maar door maatje kleiner misschien ook wat minder stabiel op snelheid, en de kleinere maat zorgt misschien ook voor lastigere 3rd party universele onderdelen (?). Toen ging ik kijken naar de benodigde gewenste onderdelen wheeliebar 25 euro) sway bar set (40 euro) mogelijk wat sterkere draagarmen en reserve aandrijfassen en vervangen van slipper clutch en diffs.....en het feit dat de 12/1 toch iets minder accessible is....en de kosten en twijfels liepen op.
Dus toen rees de vraag, is het misschien beter om 2e hands te kopen en van het verschil in prijs te upgraden. Hier is echter weinig van te vinden welke delen perse wel of niet handig zijn en wat deze voor de betrouwbaarheid doen. Er zijn nou eenmaal meer tests/reviews van out of the box modellen dan van upgrades. Daarbij, op winkels na, weer ik toch niet zo goed waar op te letten bij gebuikt en is me na een aantal contacten via marktplaats gebleken dat "goed zorgen voor liPo's" bij iedereen een ander begrip is dus ik het risico niet durf te lopen.
Dus toen maar besloten misschien toch het budget nog wat verder op te rekken en te kijken naar een steviger out of the box model. en toen kwam ik op:
Team Associated Rival MT10,
Lijkt redelijk unaniem als robuust te worden bestempeld, geen slipperclutch maar Center diff, model al lang op de markt (geld voor andere bovenstaande opties ook overigens) onderdenlen lijken iets minder goed beschikbaar als HPI/maverick. Is op 2s leuk en op 3s sneller, maar geen 80+ en dat is misschien ook maar goed ook. Goed aan te werken en heeft al standaard wheeliebar, sway bar....
Ik zag hdit model hier in het topic ook al eerder voorbij komen, hoe kijken jullie doorgewinterde RC'ers hiernaar? Zijn er nog facetten die ik gemist heb?
Naast de auto moet ik ook nog een lader en Lipo's aanschaffen. Ook hierbij moet ik het kaf van het koren scheiden. Moet in ieder geval veilig
LiPo
Ik wilde 2 lipo's en een simpele lader erbij halen. Ik dacht of aan 2x 2S lipo (en dan later mogelijk 3S als de leercurve voobij is) of 1x 2S en 1x 3S.
Hardcase of Soft? Ik zie beide versies, maar wee tnei tprecies waar ik goed aan doe.
Ik zag accu;s van 2s van 5500 van rond de 30 euro, team corally, absima, gens ace....ik herken in ieder geval wat bekende namen, maar is dit een goede keuze?
Mits het in de auto past, heeft het nog veel zin om veel meer Mah te pakken?
Laders
....waar moet ik op letten, ik zie modellen van SkyRC, Team corally, Robitronic van rond de 40 euro. (zo kom ik met 2 accus en lader rond de 100 euro uit, maar als ik echt op andere zaken moet letten en beter 10 euro meer uit moet geven nu dan is dat natuurlijk een no brainer.
Moet ik ook letten op balanceren of ontladen oid?
Kortom, ik denk best wat reseach al gedaan, maar dacht nu toch even bij de kenners te rade gaan.
Alle input is welkom!