Toon posts:

Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • +11Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter

Het Grote RC Cars Topic - deel2

RC auto’s wordt door veel mensen als speelgoed gezien, het beeld wat inderdaad veroorzaakt is door de modellen die bij de speelgoedwinkel te vinden zijn. Als je wat verder kijkt kom je de betere modellen tegen die toch stukken serieuzer zijn dan mensen kunnen beseffen. Met de huidige motortechnieken zijn snelheden tot een 100km/u niet uitzonderlijk en met de keuze aan banden en afstelmogelijkheden in het chassis is geheel vergelijkbaar met de echte autosport om de auto helemaal naar je hand te zetten.
Of dat nog niet serieus genoeg over komt zijn er ook officiële races met gesponsorde tot zelfs betaalde rijders met heuse ontwikkelaars die voor iedere grote wedstrijd de auto’s optimaliseren naar het bewuste circuit waar gereden wordt.

Je mag gerust zeggen dat deze hobby en sport voor iedereen en alle leeftijden is.

Dus ook voor vrouwen.

De 1e aanschaf

Omdat er veel keus is moet je voor jezelf eerst gaan nadenken wat je leuk vindt en wat er binnen je bereik mogelijk is. Onroad, offroad, scaler/crawler, stockcar, drifter, motorfiets, schaalgrootte, soort model, 2wd, 4wd, brandstof, elektro, RTR (ready to run) of losse delen en zelf opbouwen en ga zo maar door. Uiteraard moet je ook een goed budget hebben waarbij de regel van goedkoop=duurkoop ook bij deze hobby redelijk goed op gaat.

Dan natuurlijk de vraag waar te kopen. Over de grens lijkt alles goedkoper en vaak is dat ook wel zo hoewel men vaak vergeet dat de prijzen in Amerika en Azië zonder BTW zijn weergegeven. Let op dat zendapparatuur maar ook andere artikelen zonder CE markering bij de douane in beslag genomen kunnen worden, vooral in België is de controle hierop streng. Als het tegen zit krijg je bij een aankoop in Amerika of Azië nog de nodige naheffingen waardoor je voordeel tov Nederlandse winkels een stuk minder wordt. En vergeet niet de factor garantie en ondersteuning/hulp wat toch handig kan zijn. Let op dat ook de onderdelen makkelijk leverbaar zijn. Maar het blijft een eigen keuze om te kopen waar je wilt.

Veel Nederlandse modelbouwwinkels lijken wel duurder maar willen je onder het genot van een kop koffie wel adviseren om je aanschaf compleet te maken met eventuele extra accu’s laders tot soms ook een gratis liter brandstof (indien een brandstof model) en staan ook open voor als je er weer terug komt met problemen wat wat bij een online aankoop vaak niet mogelijk is.

O ja, dit is een technische hobby waarbij je een technische kennis en inzicht moet hebben of moet opbouwen en het verkrijgen van vieze handen tijdens het sleutelen vrij normaal is.

Caster, camber, toe-in en vele andere afstel mogelijkheden. Net echt.

Schaal en aandrijving

De te vinden schaalgroottes zijn zeer uiteenlopend van 1:36 tot 1:5. Wordt het je eerste aanschaf is het beter om niet kleiner te gaan dan schaal 1:10 want dan kan je buiten meestal probleemloos rijden. Kleinere schalen lopen al snel tegen beperkingen aan vanwege de lage bodemspeling. Daartegen kan een 1:16 buggy voor in je achtertuin of een 1:24 model voor op zolder of in de kelder een prima keuze zijn.

Brandstofmodellen in de schaal 1:8 en kleiner komen meestal met een zgn nitro motor en de grotere modellen met een veel grotere benzinemotor. Over nitromotoren zijn helaas op het net veel negatieve verhalen te vinden betreffende het vele afstellen en sleutelen, in de praktijk valt dit best mee. Veel van deze klachten komen vooral van een verkeerde brandstof, een versleten gloeiplug of een versleten zuigeset. Deze motoren werken namelijk op basis van een zelfontbranding waarbij het ontstekingstijdstip bepaalt wordt door de gloeiplug, nitrogehalte en compressie. Ga je met deze factoren afwijken verloopt je ontsteking wat iedere brandstofmotor slechter doet lopen.
Gebruik je een juiste soort brandstof met een goede gloeiplug op een motor in een goede staat is het makkelijk starten en rijden.

Veel modellen in de schaal 1:10 en groter in een elektro uitvoering komen vandaag de dag met een brushless motor welke veel meer prestaties levert dan een ouderwetse brushed (koolborstel) motor. Omdat brushless motoren veel prestaties kunnen leveren en dus grote stromen kunnen trekken worden deze modellen dan ook niet meer gevoed door de bekende NiMh accu’s maar door LiPo’s. Omdat een LiPo meer aandacht vereist met het laden en bewaren is het verstandig om een goede lader te nemen ipv een goedkope Chinese kopie en de accu ten alle tijden te laden en bewaren in een laadzak. Ik zeg altijd dat het niet gaat om al die keren dat het goed gaat maar die ene keer dat het fout kan gaan want de schade kan dan groot zijn.

In de nacht spontaan een accu ontbrand......

Om kleine beschadigingen aan de accu door bv opspattend vuil te voorkomen is het gebruik van een hardcased accu een aanbeveling en bij clubs en competities een verplichting. Hardcased wil zeggen dat er een harde behuizing rondom de accucellen zit.

Elektro of brandstof? Die keuze is geheel aan jou, beide kunnen snel en duur zijn. Elektro is wat makkelijker in onderhoud maar uiteindelijk gaat er niets boven het geluid, de geur en de techniek van een brandstof motor.

1:10 elektro 2wd buggy

1:8 elektro 4wd buggy

1:8 brandstof, 3.5cc motor, 2 versnellingen. 0-100 binnen 2 sec.

Zendapparatuur en andere elektronica

De betere RC auto’s hebben een soort van modulair systeem bestaande uit zenders, ontvangers, servo’s, regelaars, motoren en accu’s. Van vele merken kan je deze apparatuur probleemloos uitwisselen of upgraden voor iets met betere specs, alleen met de huidige 2.4GHz zendapparatuur ben je verplicht om de juiste ontvanger bij de zender te nemen.
Zenders voor auto’s komen meestal in een zgn stuurwiel uitvoering, zeker bij een RTR ontkom je daar niet aan. Ben je nog van de oude garde is de kans groot dat je “sticks” gewend bent, hierin is minder keuze maar er is wel genoeg te vinden.

Ook telemetrie opties zijn vandaag de dag vrij normaal al in de zender/ontvanger weggewerkt. Snelheid, temperatuur, toerental zijn van die zaken die je kunt aflezen tot zelfs loggen om later uit te lezen.
Steeds meer ontvangers en zo dus ook RTR systemen komen met een ingebouwde gyro, SpektrumRC noemt dit AVC (Active Vehicle Control). Dit is een kleine computer die jouw stuurbeweging met de werkelijke beweging van de auto vergelijkt en zo nodig corrigeert om de auto onder controle te houden. Voor een beetje RC rijder is dit zwaar onzin en haalt ook een beetje de actie uit je weg alsof je een boodschappenauto rijdt ipv een raceauto. Vaak is het wel uitschakelbaar en bij wedstrijden totaal verboden. Het mag duidelijk zijn dat een dergelijke functie je ontwikkeling in het besturen, corrigeren en afstellen niet bevorderd.

3 generaties stickzenders

stuurwielzender

Offroad

Offroad is vaak de 1e keuze qua aanschaf omdat je het model overal kan laten vallen en dan rijden. De 2wd elektro buggy is de meest goedkoopste optie waar best veel plezier aan te beleven is. Merken zoals Team-C en LRP leveren al een rijklaar model voor onder de 200 euro.
Vooral de 1:10 en 1:8 modellen komen in meerdere uitvoeringen: shortcourse, buggy, truggy en monstertruck. De verschillen zitten voornamelijk in het uiterlijk, het formaat banden en daarmee de grondspeling. De bekendste modellen komen oa van Traxxas en HPI maar kunnen wel prijzig zijn.
Met een offroad kan je ook onroad rijden, voor onroad is het wel verstandig om een wat meer onroad geschikte band te nemen want een noppen profiel is op straat zo weg gesleten.

1:10 buggy in actie

1:8 buggy in actie

1:8 truggy in actie

1:8 monstertruck in actie

Short course in actie

1:6 benzine model met een 30cc motor

Onroad

Onroad komt net als offroad in vele uitvoeringen, de tourwagens zijn de meest populaire modellen als ook de F1 en de Le-Mans modellen zoals de GTP en GTR. De bekendste instap modellen met een elektro aandrijving komen oa van Tamiya met de TT01/TT02 bouwdozen en de F104 maar uiteraard is er veel meer keuze.
In de brandstofklasse is er ondanks de mindere populairiteit ook veel te vinden van oa Carson, Cen en HPI met hun bekende Nitro RS4 modellen. In de wedstrijdwereld zie je vooral merken als Xray, Serpent, Mugen en Capricorn.

1:10 brandstof tourwagen

1:8 GTP

1:8 elektro GT2 auto

1:10 elektro F1

1:8 brandstof stockcar

Wedstrijden en clubs

2 zaken die vaak aan elkaar gekoppeld worden maar niet zo hoeft te zijn. Ben je het rijden rondom putdeksels zat en blijven die stoepranden en bomen plotseling oversteken kan je eens een club bezoeken. Bij een club rijden betekend niet automatisch dat je wedstrijden hoeft te rijden. Clubs kennen een aantal raceweekenden per jaar en voor de rest kan je er vrij rijden, uiteraard staat daar wel een lidmaatschap of een dagbetaling tegenover. De voordelen van het rijden bij een club is dat er veel schoner rijdt, er sleuteltafels zijn, een compressor om je auto af te spuiten, spanning voor je laders en als je het treft is de kantine ook nog open. Wel kan een club het gebruik van een bepaalde uitlaat voorschrijven om binnen de gestelde geluidsnormen te blijven.

Zeker de onroad clubs hebben een telsysteem in de baan en worden je rondetijden 24/7 realtime geregistreerd op www.mylaps.com mits je een Mylaps transponder in de auto hebt zitten. Zo kan je op een vrije dag racen tegen de klok en tegelijk zien of het rijden van andere lijnen en aanpassingen aan de auto een verbetering geeft.
Wil je toch wedstrijden gaan rijden doe je er verstandig aan om eerst te kijken wat er zoal aan klasses zijn voordat je een auto koopt, veel (RTR) auto’s voldoen namelijk niet aan de gestelde reglementen of is er niet eens een klasse voor.

Je bent vrij om gewoon eens een club te bezoeken, bij goed weer wordt er altijd wel gereden en kijk anders even op de clubsite of er wedstrijden gepland zijn.

Fotografie

Een andere hobby die je (tegelijk) met deze hobby kan beoefenen is fotografie. 4 foto's in deze topicstart zijn van het internet gestolen, de rest zijn door mij zelf geschoten met mijn Canon EOS 600D camera. De gebruikte lenzen zijn een standaard Canon EFS18-135 en een Canon EF 100-400 lens.Een beetje spelen met de instellingen en mooie foto's zijn mogelijk zoals je kunt zien.

net echt

Meer weten?

Vraag het uiteraard hier in dit topic ;)

Uiteraard kan ik een linkdatabase plaatsen naar alle merken en winkels maar met wat termen in deze startpost en wat hulp van Google kan je heel ver komen ;)
Toch wat linkjes naar nieuws, forums etc.

http://www.modelbouwforum.nl/ (groot Nederlands forum)
http://www.rctech.net/ (groot wereldforum)
http://www.redrc.net/ (nieuws en wedstrijdverslagen)
http://www.neobuggy.net/ (nieuws en wedstrijdverslagen)
http://www.oople.com/rc/ (nieuws en wedstrijdverslagen)
http://rcracingtv.net/ (nieuws en wedstrijdverslagen)
http://www.nomac.nl/ (Nederlandse organisatie met links naar verenigingen/circuits)
http://www.efra.ws/ (Europese organisatie)
http://buggycup.nl/news.php (Nederlandse offroad competitie)
http://www.tamiyacup.eu/ (Tamiya competitie voor ook minder ervarenracers)
http://www.pkracing.nl/ (1 van de grootste winkels in Nederland voor auto’s met indoor baan)
https://www.google.com/ma...VjhAKhx3kWyDOGDrtBy-X11hw (vakantiebestemmingen)

Small meets large, voordeel van een gezamelijke sponsor.

[Voor 101% gewijzigd door memphis op 08-07-2016 22:39. Reden: typo]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:41

Mystikal

It never hurts to help

Zeer nette OP! Complimenten!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mooie ts :D dus zo'n semi offroad heet dus een truggy?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:25
Collega van mij is er ook fan van, geregeld moet ik hem de vraag stellen of het een echte auto of RC betreft op de foto. Hij is overigens alleen actief op driftcircuits..

Zeer coole hobby als je de achtergrond ervan weet met alle afstelmogelijkheden en de eindeloze uitbreidingskits die je weer helemaal kan customizen..

Be “fearful when others are greedy, and greedy only when others are fearful.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
SinergyX schreef op zondag 10 juli 2016 @ 14:12:
Mooie ts :D dus zo'n semi offroad heet dus een truggy?
Een truggy ie meer offroad dan een buggy.

Een truggy is is inweze een buggy met een iets bredere en langere wielbasis met grotere banden. Vroeger ook als zodanig verzonnen door grotere monstertruck banden op een buggy te plaatsen. Van daaruit kwamen er verlengde wielblokken en later van scratch compleet ontworpen truggy modellen.
Een oude variant hierop was de Losy Muggy en bij de elektro 1:10 heet een dergelijk model eerder een stadium truck.

Onder de beginners wordt een truggy boven een buggy aangeraden vanwege de grotere wielen en bodemspeling om zo overal probleemloos te kunnen rijden.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap

Onder de beginners wordt een Truggy misschien wel aangeraden, maar er wordt bijna niet mee gereden. :9 In de hobbysferen misschien nog wel, maar ook daar sterft het wat uit. Ik denk dat in de hobbysferen vooral Brushless buggies (ik spreek alleen over offroad) wel redelijk populair zijn, alleen wat betreft wedstrijden gaat het vooral met 1:8 nog wel eens op en neer. 1:10 is redelijk stabiel, daar blijft 2WD het grootste en 4WD iets kleiner.

Ik heb gisteren een trainingsdagje gehad, ging best prima. Eerste paar accu's veel te veel stuur, weggehaald door andere voorbanden te monteren (voor de kenners: Cut stagger ipv Mini Spike) en dat ging veel beter. Daarna shocks achter wat rechter gezet omdat het toch wel redelijk bumpy was en de camberlink voor wat langer gemaakt om met de stagger wat meer roll te krijgen.

Echter heb ik nu het idee dat mijn zender (Sanwa Exzes X) toch wel aan het overlijden is. Heb op rare momenten storing (glitches) en heb het met verschillende auto/ontvanger combinaties. Dus misschien wel een goed excuus om een Exzes ZZ te bestellen >:)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• memphis

memphis

Topicstarter
Let even op dat mocht je een CC regelaar hebben de BEC de voornamelijke veroorzaker is van storingen, zeker icm een Savox servo is dit een bekend probleem.

Inderdaad wordt Nitro veel afgeraden en elektro aanbevolen zoals ik al aangaf in de startpost. Probleem is dat mensen deze techniek niet snappen en niet willen snappen terwijl het zo simpel kan zijn. Ander probleem is dat het doorvertellen van zo'n advies vaak niet eens meer op basis van een eigen ervaring is.

[Voor 50% gewijzigd door memphis op 11-07-2016 10:22]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21

JB

Cédric roelt!

Iemand nog tips mbt een Tamiya Subaru Impreza met een 2,1cc blokje :? Ding staat al meer dan 5 jaar stil in de garage ivm andere prioriteiten. Ik wil het straks weer een keer op gaan pakken als mijn zoontje wat ouder is, maar is er dan nog iets aan te vangen met deze RC auto of kan ik beter een nieuwe aanschaffen tzt? Servo's enz zullen wellicht nog wel werken maar ik denk dat er in de 5 jaar tijd ook veel verbeterd is?

Betreft deze:

http://www.tamiya.com/english/products/44024imp/impreza.htm

Mijn boefje is liev!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Van mijn yellowRC is inmiddels de bodemplaat aan de voorkant gescheurd samen met nog wat andere onderdelen. Duidelijk een gebrek aan kwaliteit, vraag me af of dit een gebrek aan product kwaliteit of stuurmans kwaliteit is.

Oftewel is een (semi)instap model van Arrma of Traxxas echt een pak steviger of ben ik gewoon heel lomp en lost een andere auto niets op? Is een truck of truggy hier ook steviger als een buggy?

• sky-
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap

CC regelaar? Ik rijd met wedstrijdspul :+

Ik heb recentelijk een Sanwa MT4 gebinded aan een van mijn auto's en toen was het probleem meteen weg. Heb diverse ontvanger/esc/servo's geprobeerd om juist het probleem op te sporen, dat is dus de zender. Helaas, want qua zender is de X nog meer dan prima en memphis, jij weet ook dat het niet goedkoop is. ;) Heb in het vorige topic overigens gezegd om zsm een foto te plaatsen. Ik zal dat vanavond eens regelen.

• memphis

memphis

Topicstarter
Hey, het kon zo zijn. Die CC regelaars zie je ook onder de wedstrijdrijders.

Met een Futaba T3VCS in de tas en nog 2 zo goed als nieuwe op de plank (goedkoop gesprokkelt) en een amper gebruikte T4GRS (krijgertje voor een review) weet ik dat het niet goedkoop is. Heb mijn huidige T3VCS jaren geleden gelukkig met korting voor 575,- gekocht. Ook de later aangeschafter SpektrumRC HRS zendmodule met ontvanger voor 75 euro in een opheffings uitverkoop was een schijntje. En meerdere Spektrum HRS ontvangers was helemaal lachen. Op papier hebben die SR3000HRS ontvangers veel betere specs dan de gewone SR3000 ontvangers maar zijn niet compatible met de gewone Spektrum zenders dus met een beetje struinen heb ik er een paar goedkoop voor weinig kunnen kopen.

Overigens vind ik Sanwa een beetje overhyped. Overal te wereld als er advies voor een zender wordt gevraagd is het voor 99% Sanwa(/JR) als reactie. Futaba daartegen staat bekend voor een veel beter bereik en de huidige FHSS systemen zijn qua ontvangers veel goedkoper dan Sanwa. Een framerate van 2.23 msec van de Sanwa tegenover de 2.9 msec van Futaba is ook amper nog een verschil.

Maar ja, wij met sticks zijn een uitstervend ras.... :(

• sky-
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap

Vooruit, een foto. In actie zelfs.

En inderdaad, mensen met sticks zijn een uitstervend ras.

• memphis

memphis

Topicstarter
JB schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:22:
Iemand nog tips mbt een Tamiya Subaru Impreza met een 2,1cc blokje :? Ding staat al meer dan 5 jaar stil in de garage ivm andere prioriteiten. Ik wil het straks weer een keer op gaan pakken als mijn zoontje wat ouder is, maar is er dan nog iets aan te vangen met deze RC auto of kan ik beter een nieuwe aanschaffen tzt? Servo's enz zullen wellicht nog wel werken maar ik denk dat er in de 5 jaar tijd ook veel verbeterd is?

Betreft deze:

http://www.tamiya.com/english/products/44024imp/impreza.htm
Als die 5 jaar heeft stilgestaan zou ik even de achterdeksel van de motor los halen om te kijken of er roest op de krukas en lagers staat. Verder als die in orde is en alles doet het nog dan wel even een nieuwe gloeiplug en gaan. Misschien een nieuwe accupakket of even controleren dat de batterijen zijn gaan lekken (mochten die er nog in zitten). En verse brandstof is wel een aanbeveling.

Natuurlijk zijn er nieuwe technieken zoals 2.4 ghz zenders maar als je huidige set werkt is er geen reden om het te vervangen.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21

JB

Cédric roelt!

memphis schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:26:
[...]

Als die 5 jaar heeft stilgestaan zou ik even de achterdeksel van de motor los halen om te kijken of er roest op de krukas en lagers staat. Verder als die in orde is en alles doet het nog dan wel even een nieuwe gloeiplug en gaan. Misschien een nieuwe accupakket of even controleren dat de batterijen zijn gaan lekken (mochten die er nog in zitten). En verse brandstof is wel een aanbeveling.

Natuurlijk zijn er nieuwe technieken zoals 2.4 ghz zenders maar als je huidige set werkt is er geen reden om het te vervangen.
Thnx voor je tips! Is de huidige krukas vervangen sowieso geen goed idee? Heb er al de nodige km's mee gemaakt :)

Met welke brandstof rijdt men tegenwoordig? Ik gebruikte altijd Tornado.

Verder nog eens zoeken waar ik onderdelen kan halen. De lokale modelbouw winkel is niet meer :(

[Voor 10% gewijzigd door JB op 12-07-2016 11:31]

Mijn boefje is liev!

• memphis

memphis

Topicstarter
Krukas vervangen is geen goed idee, voor dat geld kan je beter direct een nieuwe motor kopen. Een beetje roest is er wel af te vegen. Sowieso met Tornado na 5 jaar is een controle wel aan te raden.

Tornado is nog wel te vinden (bij Quartel) maar de fabrikant is gestopt. Merlin is veel gebruikt, in jouw geval is Merlin Expert een prima keuze en betaalbaar.

• memphis

memphis

Topicstarter
Op dit moment is er een EK 1:8 onroad gaande, dit jaar in Zweden op een hele grote baan. De winnaar van de kwalificatie krijgt automatisch de pole position in de finale. De nrs 2 t/m 5 van de kwalificatie kunnen via een "superpole" ronde strijden om de enige 2e directe plek in de finale. De rest moet een halve finale rijden.

Zie hier de Superpole ronde waarbij iedere rijder een warmup en dan 6 rondes mag rijden voor een snelste rondetijd.

Als je goed oplet zie dat de auto's bij de start van die 6 rondes net even iets sneller gaan dan tijdens de warmup. De motor wordt dan eigenlijk opgeofferd voor net iets meer prestaties maar wel net over de grens.

• sky-
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap

En dan gaat Robin D'Hondt uiteindelijk als nummer 1 naar huis. Heb er zelf niet veel van gezien, maar vind het Super Pole idee wel grappig. Geldt er bij een 1/8 Onroad EK een bandenreglement?

Bij de vereniging waar ik lid ben zijn we druk aan het bouwen aan een nieuw circuit, volgende week de laatste grondwerkzaamheden en dan (eindelijk!) een week later het kunstgras er op leggen. Heb er zin in.

• memphis

memphis

Topicstarter
Kurzbuch was heel druk bezig met alles te winnen. Een WK, een EK, div ENS wedstrijden en nu bijna weer een EK. Volgens zijn facebook was het een pen van zijn vliegwiel dat was losgekomen en de clutchbell blokkeerde.
d'Hondt was al de hele EK goed bezig. De superpole was volgen zijn verhaal ook erg leuk om te rijden.

Na vele decennia de oude wedstrijdopzet gebruikt te hebben vond men het nodig om iets anders te verzinnen om het voor de rijder en kijker spannend te houden. Na wat veranderingen is er nu de superpole opzet wat ik inderdaad ook wel een leuke opzet vind.
Bij de grote wedstrijden heb je een handout band. Ik ga in september naar een "oude lullen" EK in Duitsland wat onder dezelfde regels wordt gereden.

Je krijgt (koopt) 8 verplichte sets banden. Voor iedere heat en finale moet je met je auto zonder banden naar de pits en krijg je daar je set banden uit de grote doos. Ben je klaar met rijden neem je die banden mee en sla je op, ze mogen niet meer met de EK gebruikt worden. 6 sets voor de heats en 2 voor de 1e finale(s). Heb je meer nodig kan je bijkopen en voor de trainingen moet je extra bij bestellen. Ik heb 5 sets extra besteld om in ieder geval wat te trainen. En met 16 euro een set gelijk wat extra voor eigen gebruik ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillemJWZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-03 17:43
Joepie! Binnenkort komt er weer een wagen bij! Naast mijn FG Marder ook een Traxxas Rustler.. Omdat die 1/6 toch aardig lomp zijn en niet overal kunnen rijden (Overlast door mijn ongedempte uitlaat ):D ) Neem ik er een electro bij. Voor op vakantie, saaie verjaardagen of op avondjes wanneer ik gewoon zin heb om even te rijden.. Het is wel een schade auto (kapotte draagarm) wat voor mij geen probleem is. Kost me een tientje en dan kan hij jagen hoop ik.

Hopelijk verstuurt de verkoper hem morgen, dan zou ik hem morgen of overmorgen binnen krijgen. Kapotte onderdelen bestellen en een accu erbij. Hopelijk heb ik alles binnen op woensdag binnen. Kan ik meteen beginnen met sleutelen!

Edit:

Hij is binnen! Bandjes zijn wat versleten en de draagarm is kapot (afgesproken) maar voor deze prijs kon ik hem niet laten liggen!

Binnenkort even een accu + lader scoren op hobbyking. En dan knallen met de wagen! Heeft iemand nog aanraders qua lipolader? Ik heb een Turnigy accucel 6 op het oog. Is dat wat?

[Voor 43% gewijzigd door WillemJWZ op 27-07-2016 12:08]

Hi !!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:39
Lekker RPM armpjes op zetten, levenslange garantie ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• razerBE
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 21:32
Ik heb ook al even een Traxxas Rustler VXL.
erg tevreden over :)

• WillemJWZ
:*) Update, heb standaard traxxas draagarmen gehaald, denk dat ik deze wagen maar voor een paar maandjes houd en dan verkoop. Aangezien ik het geld dat ik er extra aan besteed toch nooit meer terug krijg ga ik ook geen dure hopups kopen...

Lader heb ik ook geregeld. Een Maxxtrax 680AC+. Morgen komt er als het goed is een pakketje binnen van hobbyking waar mn zippy lipo, verloopkabel, balanceboard en lipo safe bag in zitten..

Morgen gelijk de lipo laden en als het weer mee zit effe knallen!

Edit:

Woohoooo, wat een power ! Kreeg vandaag het pakketje van hobbyking binnen , lipo geladen en effe ermee gereden... Potver, wat een snelheid!! Deze rustler blijft voorlopig nog even van mij :9~ >:)

[Voor 17% gewijzigd door WillemJWZ op 03-08-2016 18:03]

Hi !!

• Card Nox
RPM, RPM, RPM. Ik heb een Rustler VXL gehad (alweer een hele tijd geleden) maar als je wat wilt jumpen en bashen is RPM de beste investering die je kunt maken. Plus zoveel duurder is dat niet eens, al helemaal niet vergeleken met een LHS.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32
RPM, dikke prima... ECHTER casterblokken UITGESLOTEN!!! voor de traxxas 2wd.
Beter dan de alu van traxxas nemen.. Casterblocken van rpm zijn veel te zacht, en maken dat je pin iedere keer krom gaat Beter de originelen van trx dan rpm, maar zoals gezegd wil je leuk, da de caster blocken van alu van trx zelf..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Card Nox
Helemaal mee eens. Ik had de caster en steering knuckles van STRC. Zelfde met de achter hubs. Armen, shocktowers en hubs weer van RPM.

Kan vast nog ergens wel een filmpje terug vinden met hop-ups van mijn Rustler.

[Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 11-08-2016 12:41]

• memphis

memphis

Topicstarter
Op dit moment is de WK voor 1:10 brandstof onroad gaande.

Live beeld voor vandaag:
YouTube: IFMAR 1/10th IC Worlds 2016 - Thursday- Qualifying - LIVE

Meer geschreven verslagen, foto's, interviews etc:
http://events.redrc.net/

• memphis

memphis

Topicstarter
En de spannende finale van een uur:

YouTube: IFMAR 1/10th IC Worlds 2016 - The FINAL!

• memphis

memphis

Topicstarter
Omdat mijn tassen een beetje uit elkaar vallen heb ik een nieuwe aangeschaft, hij valt een beetje groot uit maar dat geeft wel genoeg ruimte om mogelijk de 2 oude tassen te elimineren.

http://rcracingtv.net/201...bag-model-car-18-scale/3/

• WillemJWZ
Die ziet er strak uit! Soort van field werkplek. Wel makkelijk als je iets gesloopt hebt, reserve onderdeel nog hebt liggen en dan niet in het gras of op stenen te hoeven sleutelen...

Rustler is al weer de deur uit. Iemand deed een goed bod en heeft hem afgelopen week opgehaald.. Ik heb er zo mn plezier van gehad, en nu mag hij weer gaan.. Geld heeft een ander doel gekregen ;)

[Voor 35% gewijzigd door WillemJWZ op 26-08-2016 12:13]

Hi !!

• memphis

memphis

Topicstarter
Het geeft je inderdaad de mogelijkheid om overal even snel een tafeltje op te zetten, zeker voor de basher een handige tas omdat het model er ook in kan met alle gereedschap etc. Ik zal waarschijnlijk van de tafel niet zoveel gebruik maken maar wilde gewoon een betere tas en nu schijnen de TeamMagic's wel de beste te zijn. Helaas kosten ze wel wat.......

Rustler weer de deur uit? gaar er nog wel iets RC voor terug komen?

• WillemJWZ
Haha, mn marder is er nog! Daar blijf ik mee rijden... Die gaat niet zomaar weg.

De rustler was eigenlijk puur voor de handel, bedoeling was om hem een paar weekjes te houden en mee te rijden en dan weer door te verkopen (met winst uiteraard). En dat is goed gelukt.. Ik heb er plezier van gehad en t is prima dat hij nu weer weg is.

En omdat binnenkort de mais er weer af gaat (en ik op t platte land woon) , heb ik een puch maxi s op t oog, om samen met een paar maten van me te crossen :) Zon beetje iedereen had vroeger een brommer geloof ik, en nu is die tijd voor mij aangebroken. Morgen haal ik hem op en laat ik hem schorsen ivb met verzekering en buiten dat heb ik geen rijbewijs, puur voor eigen terrein dus.

Hi !!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 14:44
Mag ik de kenners hier wat vragen. Mijn zoon wil heel graag een RC buggy en komt van de standaard Bart Smit dingen af. Nu heeft hij de volgende auto gevonden. Moet zeggen dat deze op Youtube er erg solide en impressive uitziet maar wil toch wat meer input.

Ik ben echt een leek en weet hier niets van.

Kennen jullie deze?

https://www.conrad.nl/nl/...d-rtr-24-ghz-1277093.html

[Voor 5% gewijzigd door Tranzy op 06-09-2016 17:54]

Ik heb ook een leuke computer..

• WillemJWZ
Ik heb geen ervaring met de specifieke auto maar onthoud dat je kwa onderdelen aan conrad vast zit. Vooral zijn onderdelen in het begin erg handig vanwege stoepranden enzovoort en t is niet leuk om weer een paar dagen te moetem wachten op een bestelling haha.

Ik raad je aan om een iets bekender merk te nemen in de modelbouwautos. Dan zit je kwa onderdelen niet aan conrad vast en er zijn ook meer aftermarket upgrades (aluminium etc).

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met traxxas, en vooral de rustler vond ik fijn rijden en zowat elke modelbouwwinkel heeft onderdelen. Nieuw is de xl5 versie (koolborstel motor) rond de 230 euro. Verder ben ik ook te spreken over de kwaliteit van hpi, kyosho en losi. Enige merk waar ik echt slechte ervaringen mee heb is de arrma. Constant sta je ermee aan de kant(schokbrekers, assen en draagarmen) ...

Tweedehands kun je als echt complete leek beter niet aan beginnen. Zou zonde zijn als je een kat in de zak koopt en vooral als je hard voor je centen hebt gespaard.

Hi !!

• memphis

memphis

Topicstarter
Inderdaad zit je een beetje aan de Conrad vast maar als je goed zoekt zal je ook in het buitenland andere merken vinden met diezelfde auto.

Een soortgelijke en degelijke buggy is de Kyosho Sandmaster. Ook zeer betaalbaar.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:27
sky- schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:50:
Vooruit, een foto. In actie zelfs.

[afbeelding]

En inderdaad, mensen met sticks zijn een uitstervend ras.
Sticks worden nog altijd meer gebruikt dan pistoolzenders :P.
Alleen niet in de rc autos, en speedboten.

Maar bij de vliegtuigen, helicopters, werkschepen, trucks en zo kan ik nog wel even verder gaan voeren ze nog altijd de boventoon ;).

• memphis

memphis

Topicstarter
Ja, hehe... probeer jij maar met een stuurwieltje een heli in de lucht te houden ;) We hebben het hier over auto's.

Was afgelopen week op een een EK voor oudjes... (40+). Was een onvergevelijke baan en met wat idioten die dan ook niet echt kunnen rijden nog onvergevelijker.....

Door toedoen van anderen een slechte kwalificatie maar wel een glansrijke overwinning van de 1/16re finale. Helaas in de 1/8e finale weer iemand die op het rechte stuk stil stond.....
Alles aan mijn Mugen MRX5 is krom dus hebben we direct maar even een net half gebouwde MRX6 gekocht welke ons werd aangeboden door een mede coureur in hetzelfde hotel.

Heb wel een zooi gave foto's weten te schieten:
https://www.facebook.com/...726552&type=3&pnref=story
(ok, is facebook)

Wel geen filmpje van afgelopen week maar wel 1 van het circuit:
YouTube: RC Car Race 1:8 Nitro-West 7.06.2015 AMC Hamm

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 14:44
WillemJWZ schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:18:
Ik heb geen ervaring met de specifieke auto maar onthoud dat je kwa onderdelen aan conrad vast zit. Vooral zijn onderdelen in het begin erg handig vanwege stoepranden enzovoort en t is niet leuk om weer een paar dagen te moetem wachten op een bestelling haha.

Ik raad je aan om een iets bekender merk te nemen in de modelbouwautos. Dan zit je kwa onderdelen niet aan conrad vast en er zijn ook meer aftermarket upgrades (aluminium etc).

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met traxxas, en vooral de rustler vond ik fijn rijden en zowat elke modelbouwwinkel heeft onderdelen. Nieuw is de xl5 versie (koolborstel motor) rond de 230 euro. Verder ben ik ook te spreken over de kwaliteit van hpi, kyosho en losi. Enige merk waar ik echt slechte ervaringen mee heb is de arrma. Constant sta je ermee aan de kant(schokbrekers, assen en draagarmen) ...

Tweedehands kun je als echt complete leek beter niet aan beginnen. Zou zonde zijn als je een kat in de zak koopt en vooral als je hard voor je centen hebt gespaard.
Dank voor de info. We gaan even verder kijken. Het is fijn om een "populair" merk/type te kopen om zodoende niet aan één leverancier vast te zitten qua spare parts.

Het moet wel een instap modelletje zijn. Het moet maar blijken of hij ook echt de interesse verder uitbouwt.
Heeft heeft nu (10 jaar) heel veel interesse in Lego Technic. Ik probeer zijn interesse een beetje te voeden door een stapje verder te gaan met een RC auto waar hij ook wat aan moet "knutselen". Maar moet nog niet te complex worden.

Ik heb ook een leuke computer..

• sky-
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap

Zojuist meegekregen dat PK Model Racing er mee gaat stoppen, wel jammer. Altijd een leuke winkel gevonden met nog steeds een best aardige naam.

• Card Nox
Voor de geinteresseerde, er is een hele mooi 1/10 offroad baan gebouwd bij Mach One in Helmond.
Tevens is er een mooi grote 1/8 offroad baan.

• WillemJWZ
sky- schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:26:
Zojuist meegekregen dat PK Model Racing er mee gaat stoppen, wel jammer. Altijd een leuke winkel gevonden met nog steeds een best aardige naam.
Ja inderdaad, zonde. Een van de weinige zaken waar ik goede ervaringen mee heb. Achja, je kunt niet eeuwig werken en ik respecteer hun keuze..
Tranzy schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:35:
[...]

Dank voor de info. We gaan even verder kijken. Het is fijn om een "populair" merk/type te kopen om zodoende niet aan één leverancier vast te zitten qua spare parts.

Het moet wel een instap modelletje zijn. Het moet maar blijken of hij ook echt de interesse verder uitbouwt.
Heeft heeft nu (10 jaar) heel veel interesse in Lego Technic. Ik probeer zijn interesse een beetje te voeden door een stapje verder te gaan met een RC auto waar hij ook wat aan moet "knutselen". Maar moet nog niet te complex worden.
Misschien voor jou een voordeel? Kun je misschien een mooie nieuwe rc wagen op de kop tikken?

Hi !!

• memphis

memphis

Topicstarter
Afgelopen zaterdag nog even bij PK geweest, het was er erg druk. Ik vrees dat als je nu nog gaat er niet veel meer is. Ik had een accupakket en wat Savox 1257mg servo's nodig. Enkel klein materiaal zoals een zakje met bodyclips werd niet eens aangeslagen en op de rest kreeg ik 20% korting. Kan ik mijn MRX6 helemaal rijklaar opbouwen zonder dat ik mijn MRX5 hoeft te strippen.

De MRX6:
http://www.mugenracing.com/mrx-6/

• techninja
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03 19:38
He,

Ik ben nieuw in het RC racing op dit niveau en had wat vragen is dit daar het juiste topic voor of moet ik ergens anders zijn? Ik wilde een built voorstellen die ik misschien wil maken en mogelijk advies is dat hier mogelijk?

Gr techninja! ;)

• memphis

memphis

Topicstarter
Uiteraard kan je hier alles vragen en plaatse wat met RC auto's op alle niveau's te maken heeft.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tranzy schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:54:
Mag ik de kenners hier wat vragen. Mijn zoon wil heel graag een RC buggy en komt van de standaard Bart Smit dingen af. Nu heeft hij de volgende auto gevonden. Moet zeggen dat deze op Youtube er erg solide en impressive uitziet maar wil toch wat meer input.

Ik ben echt een leek en weet hier niets van.

Kennen jullie deze?

https://www.conrad.nl/nl/...d-rtr-24-ghz-1277093.html
Ik heb voor mijn zoontje van 10 jaar op Marktplaats een gebruikte Traxxas Rustler gekocht. Top ding, erg robuust en door goede verkrijgbaarheid van onderdelen makkelijk rijdbaar te houden.
Weliswaar een non-brushless uitvoering, maar met een LiPo gaat ie hard genoeg. Ik vrees dat met een brushless motortje met 3S LiPo hij veel te hard zal gaan (voor een 10-jarig kind).

• techninja
Mooi dan was mijn vraag als volgt:
Zou een sakura xi sport onderstel met een flysky fs gt3c een goede basis kunnen zijn voor een beginner in de rc's? Over de moter, escweet ik nog niet genoeg voor een voorstel hierover te doen... ik snap het verschil tussen brushless en brushed maar is voor een beginner een van de 2 makkelijker/beter. Kan me voorstellen dat brushed goedkoper is en starten met een wat zwakere brushed miss makkelijk is omdat upgraden toch waarschijnlijk gaat gebeuren en dan een brushed motor goedkoop is?

Gr techninja en bedankt voor alle reacties!

• memphis

memphis

Topicstarter
De Sakura Sport is een goedkoop uitgevoerde versie van een verouderde Sakura wedstrijdauto en is een prima auto om mee te beginnen. Alles aan dat ding is instelbaar dus je moet de nodige tools hebben om hem uit te lijnen. (er zijn wat simpele methodes toepasbaar ipv een dure Hudy set). Als ik het goed heb is de Hobbyking DT10 dezelfde auto.

Ga je er mee op straat rijden kan het zijn dat je wat snaren en poelies sloopt, die zijn nogal kwetsbaar voor vuil.

Brushed gaat vrees ik niet werken.... Een trend bij deze auto's is dat de montage van de motor alleen nog laag in het chassis gebeurd, zie op dit plaatje:

Brushed motoren hebben niet zo'n gatverdeling voor de montage maar alleen 2 gaten tegenover elkaar. Even goed opletten dus...

Ga je bij een club racen doe je er verstandig aan om te kjken wat daar met de clubraces gebruikt wordt, meestal is dit een 13.5 turns brushless in een stock (blinky) setup.
Brushed kan inderdaad goedkoop zijn, brushless daartegen is niet veel duurder en is veel meer ondehoudsvrij.

Edit:
Manual net bekeken, is idd alleen nog maar voor de montage van brushless motoren, maar als je een beetje handig bent kan je vast wel een extra beugeltje maken voor de montage van een brushed.

[Voor 8% gewijzigd door memphis op 23-09-2016 13:23]

• techninja
Ja bij een club rijden lijkt me leuk zit alleen geen club die 1/10 rijdt bij mij in de buurt (Eindhoven zou kunnen). Maar als ik zo een motor koop en er zit een esc bij is deze dan motor specifiek en zijn deze te programma en is dat nodig?

Ik had vandaag ook mijn gptoys s912 binnen. (Gewoon voor de lol) nu reed ik door zand ik zit de motor vol... (dacht dat deze iets beter was beschermd). Ik lees heelveel verschillende manieren om dit schoon te maken en velen spreken elkaar tegen. Vaak zegt de een water de ander van niet iemand uit ervaring suggesties?

[Voor 40% gewijzigd door techninja op 23-09-2016 19:16]

• sky-
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap

In Eindhoven heb je evt. ERCE, maar die baan is zeer stoffig en niet echt heel vaak open.

Vanuit Noord-Brabant kan je dan het beste naar Rucphen, Utrecht (RACO) of Arnhem gaan. Voor offroad heb je iets meer keuze in het zuiden van het land.

• memphis

memphis

Topicstarter
techninja schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:27:
Ja bij een club rijden lijkt me leuk zit alleen geen club die 1/10 rijdt bij mij in de buurt (Eindhoven zou kunnen). Maar als ik zo een motor koop en er zit een esc bij is deze dan motor specifiek en zijn deze te programma en is dat nodig?

Ik had vandaag ook mijn gptoys s912 binnen. (Gewoon voor de lol) nu reed ik door zand ik zit de motor vol... (dacht dat deze iets beter was beschermd). Ik lees heelveel verschillende manieren om dit schoon te maken en velen spreken elkaar tegen. Vaak zegt de een water de ander van niet iemand uit ervaring suggesties?
Goed kijken wat de regels zijn, ze staan online bij de club.
Je hebt een stock klasse en een modified, die laatste staat alles toe maar gaat ook te snel voor een beginner. Stock zegt meestal een vaste motor en regelaar maar door gelijkwaardige specs kunnen er meerdere keuzes zijn maar dan zijn de specs van de regelaar veelal beperkt.
Qua regelaar zou ook een blinky mogelijk kunnen zijn. Blinky is een programma in de regelaar wat op veel regelaars voor komt, in blinky mode staan alle timingen op 0-graden. In dat geval kan je de meest brute regelaar vinden welke dan ook met alle motoren werkt en kan je zo ook eens een snellere motor steken.

Een offroader schoonmaken doe je meestal met een grote kwast, het meeste zand (mits opgedroogd) kan je zo eraf vegen, een compressor doet ook wonderen.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:49

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

sky- schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:59:
In Eindhoven heb je evt. ERCE, maar die baan is zeer stoffig en niet echt heel vaak open.
ERCE is op Woensdagavond, Donderdagavond, Zaterdagmiddag en Zondagmiddag open. Niet elke dag, maar toch best vaak. 8)

Afgelopen Woensdagavond was het lekker druk:
http://i64.tinypic.com/2cctdl2.jpg

@techninja, kom van het weekend eens kijken, Zondag is er ter afsluiting van het seizoen een caravan race en een behendigheidsrace. :) Daarna de huldiging van de kampioenen.

• sky-
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap

Dat is wel eens anders geweest, goed om te zien dat ze nu vaker open zijn. Mag je als lid niet de gehele dag rijden?

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Als je sleuteldrager bent wel, anders alleen tijdens de openingsuren.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sinds vandaag de RC hobbywereld ingestapt met een elektrische brushless racer van WLToys, de Pathfinder L222 Pro: schaal 1:12.
Weet iemand hoe je de zenderfrequentie kan wijzigen? Dit in het geval ik eens tegen een andere RC wil crossen.

[Voor 68% gewijzigd door JJ Le Funk op 26-12-2016 20:14]

~

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik heb vorige week eindelijk weer mijn Slash 2WD gemaakt. Was een tandwiel in de gearbox gestript dus had geen aandrijving meer. Nu binnenkort maar weer eens een keertje ergens gaan rijden :).

Nu nog een keer een programmeer box voor de Hobbywing SC8 regelaar vinden. Dan kan ik de electronische slipperclutch ook instellen. Alles om de onderdelen wat minder te belasten zeg maar met de 3S lipo's.

• memphis

memphis

Topicstarter
Hey, weer wat leven in dit topic.

Voor mij is het nu het winterseizoen en is het langzaam naar het nieuwe raceseizoen werken. De onlangs aangekochte Mugen MRX6 heeft 2 wedstrijden goed werk geleverd en gaan we daar gewoon mee door. Met ook nog genoeg motoren op de plank ben ik goed voorzien. En dit jaar gaan we naar een handout band.
met 3 kwalificatie heats en minimaal 1 finale moet je dan ook minimaal 4 sets verplicht afnemen. Iedere keer als je de baan op gaat krijg je je verse set banden aangerijkt waardoor het illegale geknoei met smeermiddelen nu echt verleden tijd moet zijn. Er waren in de afgelopen jaren een paar mensen die nogal opmerkelijk veel meer grip lieten zien dan mogelijk was, en dan ook nog trots durven te zijn als ze op het podium staan :(

Ook is er met pasen weer de grote Dutch F1 masters. Dit is een grote fun race met F1 auto's met rijders uit heel Europa. Omdat het direct na een NK is moet ik nog even kijken of ik hier aan mee ga doen maar ik denk het wel. Een ander probleem is namelijk dat mijn werk vlak daarna ophoud te bestaan.....

Ook heeft RCracingTV weer een mooie seizoensclip gemaakt

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Wat leven in dit topic. Uit mijn yellowrc dune Racer is sinds gister al het leven. De ingescheurde bodemplaat ligt nu helemaal doormidden.

Ik had het al verwacht en dus al een reserve plaat gehaald. Nu nog een avondje alles ombouwen

• TiMMieJ

TiMMieJ

Inmiddels is mijn slash na 1x rijden weer overleden :(. Er is weer een tandwiel gestript in mijn versnellingsbak. Er lijkt dus wel een onbalans ergens te zijn. Nu maar de slipper as en alle lagers in de bak ook vervangen. Iemand toevallig ervaring met de kogellagers vanuit china? Want dat scheelt wel enorm in de prijs met de lagers die je hier kan kopen. Het gaat dan om 5x11x4 lagers met een rubberen dichting ivm offroad.

• memphis

memphis

Topicstarter
5x11x4 is een veel gebruikte Tamiya maat en makkelijk in Nederland te vinden. Veel van die lagers komen gewoon uit China, helaas heb ik iets mindere ervaringen met goedkope 5x10x4 lagers bij DX.com in mijn koppeling, sommigen houden het niet 1 race vol. Maar ok, voor nog geen 50 cent per stuk sta ik ze lachtend te vervangen.

• Card Nox
TiMMieJ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:36:
Inmiddels is mijn slash na 1x rijden weer overleden :(. Er is weer een tandwiel gestript in mijn versnellingsbak. Er lijkt dus wel een onbalans ergens te zijn. Nu maar de slipper as en alle lagers in de bak ook vervangen. Iemand toevallig ervaring met de kogellagers vanuit china? Want dat scheelt wel enorm in de prijs met de lagers die je hier kan kopen. Het gaat dan om 5x11x4 lagers met een rubberen dichting ivm offroad.
LiquidRC? AmainHobbies? EBay?
Ik heb in mijn 1/8 lagers van AvidRc gehad, waren goede lagers.

Mbt het strippen. Alles goed schoonmaken, lagers checken, alle tandwiel checken, eventueel nieuw diff case kopen en beetje vet op de tandwielen doen.

Wanneer strip je de gears? Bij het landen van jumps? Zo ja, nooit gas geven als je land, op het moment dat de wielen de grond raken moet je van het gas af zijn. Eventueel slipper iets losser zetten, zijn genoeg tutorials te vinden over hoe je die goed afsteld. Ga je heil niet zoeken in de elektronische slipper functie op de sc8 (of elke andere regelaar).

[Voor 28% gewijzigd door Card Nox op 18-01-2017 01:05]

• TiMMieJ

TiMMieJ

Card Nox schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 01:01:
[...]

LiquidRC? AmainHobbies? EBay?
Ik heb in mijn 1/8 lagers van AvidRc gehad, waren goede lagers.

Mbt het strippen. Alles goed schoonmaken, lagers checken, alle tandwiel checken, eventueel nieuw diff case kopen en beetje vet op de tandwielen doen.

Wanneer strip je de gears? Bij het landen van jumps? Zo ja, nooit gas geven als je land, op het moment dat de wielen de grond raken moet je van het gas af zijn. Eventueel slipper iets losser zetten, zijn genoeg tutorials te vinden over hoe je die goed afsteld. Ga je heil niet zoeken in de elektronische slipper functie op de sc8 (of elke andere regelaar).
Ik heb het nu vooral eigenlijk over de kwaliteit van de lagers van ebay die uit china komen voor €3,- per 10 stuks. Ik heb een setje besteld om eens te testen als wiellagers maar ga die niet in mijn bak doen. Daar haal ik wel lagers voor bij TopRC. Verder heb ik al een tijdje een onbalans in mijn bak denk ik maar is het probleem steeds verschoven want ik ben van de standaard 48p vertanding en plasticcen spurgear naar 32p gehard staal gegaan van robinson racing. Ook in de bak is de idler gear nu van gehard staal waar dit voorheen niet zo was. De diff case is van fastlane machines omdat de standaard diff lekt en deze niet. Alle gears zet ik altijd in het racevet inderdaad en rij ze dus niet droog. Wat betreft gas tijdens de landing techniek weet ik dat dit funest inderdaad.

Mijn slipper had ik altijd op een halve slag los na vast draaien zoals aanbevolen maar dit heb ik zelfs al naar 3/4 gedaan de laatste run. Ik ga iig nu een rebuild doen van de gearbox en alles goed checken.

Het vet wat ik gebruik is: https://www.putoline.com/...t/649/racing-grease/1967/

• memphis

memphis

Topicstarter
Die Amerikanen hebben een soort van video docu serie opgezet onder de noemer "come drive with us". De nieuwste aflevering is wel een huzarenstukje met fantastische beelden en een prima beeld over hoe het onder de rijders vergaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Nu het weer wat zomers aan het worden is weer even een kickje.

Op dit moment is er in Sittard een EK met 1:12 auto's gaande, live beelden zouden door rcracing.tv verzorgd gaan worden. Afgelopen weekend zijn de eerste clubraces verreden en komend weekend zullen andere clubs hun 1e openingsraces houden.

Volgend weekend heb ik mijn 1e 1:8 NK en het weekend erna is de grote IDFM op de MACH in Heemstede waar ik net alle spullen voor binnen heb.

Afgelopen weekend was het ook leuk om eindelijk een motor te zien rijden welke ik een 2 jaar geleden had gemodificeerd. Het gaat om een 60 euro Hobbyking Trackstar motor. Het motortjes was niet veel en kon heel wat aan gedaan worden maar het zal geen winnaar worden. Maar nu had de persoon hem even ingezet en ik moet zeggen dat die niet verkeerd liep.

De snelste rondetijd was met een 13.9 niet slecht, dat was ongeveer 0.5 sec langzamer dan deze persoon met een echte snelle 400 euro kostende motor.

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Iemand die vandaag of morgen nog naar de modelbouwdagen in Elst gaat, of voorgaande jaren is geweest?

Ik wil er eventueel vanmiddag langs, toegang is toch gratis, maar ik vraag me af of het de moeite is.

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik ben er nog nooit geweest maar van wat ik er ooit van gelezen heeft is het wel leuk om er eens te gaan kijken, alle vormen van modelbouw wordt getoond. Het wordt georganiseerd door Hobma, een winkelier dus heeft het naast promotionele doeleinden ook een commerciëel doel.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

De baan van ERCE in Eindhoven is weer open.

De baan is een paar weken dicht geweest voor nieuw asfalt, een dak voor de rijderstelling en een hoop ander onderhoud.Nu kan er weer lekker gereden worden op de nieuwe lay out en asfalt. :)

[Voor 16% gewijzigd door Coenen op 27-07-2017 12:36]

• memphis

memphis

Topicstarter
Is wel erg mooi geworden.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:49

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als het goed is rij ik er op 6 augustus de tamiyacup. Dan ga ik meteen kijken of het niet meer zo stoffig is. Dit ziet er in ieder geval van bovenaf erg goed uit.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ik denk dat aan dat stof niet zoveel is te doen met een nieuwe asfaltering, dat is stuifmeel afkomstig van de grote hoeveelheid bomen die om het circuit heen staan. Hoewel dit gezien het jaargetijde nu, en het vochtige weer van de laatste tijd misschien wel meevalt op het moment.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 22:41
Een tijd terug heb ik mijn Himoto van de hand gedaan. De elektronica viel wel mee (brushless met lipo) maar het chassis kon wel een stuk beter, ongeveer 1 op 2 keer moest ik wel een reparatie uitvoeren. En ook al kosten die onderdelen geen hol, het is vervelend en verzending is niet gratis.

Ik heb nu het plan opgevat om zelf iets samen te stellen. Waarschijnlijk wel een dom idee als leek :P Maar het is al te laat, Ik heb een tweedehands roller gekocht (Traxxas Stampede) waar ik eerst de elektronica van de Himoto wou in over zetten. Maar die is dus verkocht en intussen heb ik mezelf ook nog een esc, motor (3400 kv), zender en ontvanger aangeschaft.

Ik moet alles nog samen bouwen. Maar voor ik kan starten, heb ik naast enkele schroeven nog een servo, batterijen en een lader nodig. En ik hoop dat jullie mij bij het laatste wat kunnen helpen?

Bij mijn vorige wagen was de meegeleverde lader zeer eenvoudig waardoor het laden erg lang duurde. Dit is niet zo'n groot probleem, ik rijd maar zelden en hoef dus geen dure superfancy lader. Maar het rijplezier was altijd van korte duur, de bijgeleverde batterij was een 2s van 2000 of 2500 mAh.

Nu zal ik dus voor minimum 2 batterijen van 4000 mAh of 5000 mAh gaan. Ik ga zeker geen wedstrijden rijden en wil zeker geen topsnelheid dus ik blijf bij 2s of3s. Nu dus enkele vraagjes:
- Terug lipo?
- Momenteel een tweetal merken op het het oog; iemand ervaring met Turnigy en Gens Ace? Zippy heb ik wat wisselende verhalen over gelezen.
- Is er een budgetlader die mij kan worden aangeraden? Deze moet compact zijn en niet met een externe voeding. Is iedere lipo lader gebalanceerd?

[Voor 8% gewijzigd door D-Three op 31-07-2017 00:37. Reden: Verhaal iets duidelijker gemaakt]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

D-Three schreef op zondag 30 juli 2017 @ 18:57:
[...]
Nu zal ik dus voor minimum 2 batterijen van 4000 mAh of 5000 mAh gaan. Ik ga zeker geen wedstrijden rijden en wil zeker geen topsnelheid dus ik blijf bij 2s of3s. Nu dus enkele vraagjes:
- Terug lipo?
- Momenteel een tweetal merken op het het oog; iemand ervaring met Turnigy en Gens Ace? Zippy heb ik wat wisselende verhalen over gelezen.
- Is er een budgetlader die mij kan worden aangeraden? Deze moet compact zijn en niet met een externe voeding. Is iedere lipo lader gebalanceerd?
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies aan bouwen bent aangezien ik lees dat je een Traxxas Stampede hebt gekocht maar daarna ook alles weer hebt verkocht(?). Maar afhankelijk van wat er in jouw chassis past moet je natuurlijk sowieso de juiste (fysieke) vorm accu kiezen, daar zijn er namelijk nogal wat van.

Met betrekking tot je eerste vraag, ja, ik zou altijd alleen maar investeren in LiPo accu's. Deze accu's hebben een grotere energiedichtheid (en dus capaciteit), kunnen hun lading sneller afgeven, en hebben minder last van memory effect zoals de oudere NiMh of lood accu's waardoor ze langer hun maximale laadcapaciteit houden in plaats van dat dit bij elke laadbeurt minder wordt.

Op je tweede vraag, mijn ervaring is dat er niet bijzonder veel verschil is tussen de verschillende merken accu's v.w.b. kwaliteit tenzij je echt voor het allergoedkoopste spul gaat. Ik koop gewoon altijd wat mijn lokale modelbouwwinkel heeft liggen, in mijn geval is dat meestal van nVision, volgens mij geen grote naam, maar werkt probleemloos. Indien mogelijk voor het formaat accu dat jij nodig hebt zou ik wel gaan voor accu's met een hardcase (harde kunststof behuizing), sommige circuits stellen dit voor LiPo's zelfs verplicht omdat dit type accu een nogal hevige chemische reactie kan geven als de cellen worden beschadigd door bijvoorbeeld opspattende steentjes. Ik weet dat Traxxas proprietary accu's en connectoren gebruikt, let zoals hierboven al aangegeven dus op dat je de juiste accu kiest v.w.b. zowel het fysieke formaat, als ook het type connector, anders heb je het risico dat de accu niet in je chassis past, en de connector (je hebt bijv. Tamiya, Traxxas of Deans connectoren, welke niet onderling compatible zijn) niet op de aansluiting van je snelheidregelaar.

Voor wat betreft de lader, ook hier geldt dat er veel verschillende merken zijn die volgens mij ook min of meer dezelfde kwaliteit bieden, buiten ook hier de echt cheapo modellen waarschijnlijk. Meestal lijken de instapmodellen op iets als dit. Zelf heb ik ook geen fancy lader, maar gewoon een instap snellader wat voor mij altijd prima heeft gewerkt voor het opladen/balanceren van zowel m'n Traxxas accu's als de accu's voor m'n tourwagen. Let er iig op dat ie een balanceerfunctie heeft inderdaad, dit is essentieel voor het opladen van LiPo accu's waarbij het regelmatig balanceren van de cellen noodzakelijk is voor het goed functioneren. In mijn ervaring moet je er dan naast de lader wel zelf nog apart een 'balancing board' bij kopen die je tussen de lader en de accu moet plaatsen tijdens het laden. Laat je hierover voorlichten door de verkoper in de winkel, of kijk hier goed naar als je je spullen online koopt. Andere tip is om er ook nog een LiPo bag bij te kopen, een brandwerende zak waar je de (LiPo)accu in legt tijdens het opladen. Zo'n zak voorkomt problemen mocht er een defect aan je accu of lader zijn waardoor de accu kan ontbranden. Ook zo'n bag is verplicht om te gebruiken op veel circuits, maar ook voor thuis is het natuurlijk gewoon veiliger.

• D-Three
Bedankt voor de uitleg. En je hebt gelijk. Ik heb mijn voorgaande post iets aangepast, hopelijk is het duidelijker.

LiPo ben ik niet helemaal gerust in, gezien de verhalen over de gevaren ;) Maar vermoedelijk ben ik wel bijna verplicht om LiPo's te nemen omdat de nieuwe motor een piekstroom van 108A heeft? Al zal dat waarschijnlijk niks exotisch zijn, de esc kan een veelvoud daarvan leveren. Toch zal een grotere energiedichtheid, stroom en capaciteit dan wel belangrijk zijn. En minder memory effect is zeker ook een pluspunt.

Ik heb ook wel verschillende merken gezien maar ik heb geen idee wat er echt te mijden is. Het zal dan vooral met gezond verstand reviews lezen zijn :) Ik zal inderdaad zeker een hardcase nemen. Waarschijnlijk zit ik met een 5000 mAh 50C wel goed, ik twijfel nog tussen 2S en 3S. Ik wil geen hoge snelheid dus waarschijnlijk zal het bij 2S blijven.

De esc heeft reeds een connector (tweedehandsje), ziet er zeer gelijkaardig uit aan een Traxxas connector dus het zal dat wel zijn :P Is er een andere aan te raden? Want waarschijnlijk moet ik er toch kopen voor de batterijen en lader.

Betreffende de lader zie ik regelmatig de namen imax en graupner. Ik zal me nog wat inlezen. Dat balancing board is waarschijnlijk gewoon een adapterbordje? Ik wil zeker niet te duur gaan, het is maar voor occasioneel gebruik. En ik zit nu al veel duurder dan voorzien voor wat maar een tweedehandsje is en nog steeds wat werk nodig heeft. Al heeft het uitzoeken van onderdelen ook zijn charme en is misschien zelfs leuker dan het rijden op zich ;) Nu eerst batterij, lader en servo scoren om deze gewoon rijklaar te krijgen.

[Voor 25% gewijzigd door D-Three op 31-07-2017 00:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
LiPo is niet iets om bang voor te zijn maar wel iets om niet al te laks mee om te gaan. LiPo's zijn best veilig maar je moet die ene keer dat het fout kan (!!) gaan wel voor zijn. Vandaar het laden en bewaren in een LiPo zak, er zijn ook mensen die een munitiekistje gebruiken.

Niet op alle laders is een balancer bordje nodig, overigens is het alleen een adapter geen balancer. De iMax B6 als voorbeeld heeft alle connectoren voor 2S t/m 6S bij elkaar en bij veel nieuwe laders zoals de iMax S60 (mooi handig klein betaalbaar ladertje) is de 6S balancer connector zo gemaakt dat je er ook kleinere stekkers in kunt steken.

Een 3400kv motor kan prima snel zijn op 2S dus als je niet te snel wilt zou ik dan geen 3S nemen. Voordeel is dan wel dat je veel accucapaciteit kan nemen voor een lange rijtijd. Het wel of niet wedstrijd rijden heeft overigens niets met het materiaal te maken, genoeg plezierrijders die juist wedstrijdmateriaal kiezen vanwege de degelijkheid of mogelijkheden.

Qua plug is de Deans T-connector veel gezien maar de XT60 is ook meer in opkomst. Merken die bij HorizonHobby vandaan komen gebruiken de EC3 en EC5 connectoren en natuurlijk is de 4mm bullit (banaan stekker) nog steeds veel gebruikt, voor de hogere stromen zie je wel steeds meer een 5mm versie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben vorig jaar ook volledig overgestapt naar XT60, berg males/females gekocht en bijna elke accu overgesoldeerd. Mijn ESC kan zowel nimh als lipo, vond de lipo's nog wat prijzig om alle nimh's te vervangen.

Kosten van onderdelen is me inmiddels te hoog geworden (denk nu al 8x ophanging vervangen), dat het voor mij langzaam einde hobby is.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Gizmobig
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-02-2019
Ha mooi topic, met zo te zien erg veel enthousiaste deelnemers en echte experts.

Als echte "rookie" heb ik een poosje geleden een oude FG marder 2WD (met "Beetle" kap) gekregen van een familie lid. Erg mooi ding, en na meer dan 8 jaar niet gelopen heb ik hem binnen een kwartier aan de praat gekregen (met enkel wat verse brandstof).

Het ding heeft wel een kleine historie, hij is namelijk eens "op hol" geslagen nadat hij volle gas reed en de accu leeg raakte, hij kon niet meer remmen en is met volle snelheid tegen een muur gereden. Hij is echter vervolgens helemaal hersteld, maar uit angst voor hetzelfde is er nooit meer mee gereden (tot nu dan ;) )

Nu zit ik met een vraag: hoe voorkom ik dat dit bij mij gebeurd? Ook is de oorspronkelijke accu er niet meer bij dus die moet ik nog aanschaffen. Er zat een 6v NIMH accu in, maar zou ik deze kunnen vervangen door een (betrouwbaardere?) LiPo accu? of moet ik dan ook de servo's, esc, receiver vervangen?

Gr en hopelijk tot horens,

Jeroen

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Stroom is stroom, dus een lipo zou moeten werken, echter mag een lipo niet leegraken, dus denk ik dat je gewoon op een receiver accupack moet zoeken van 6v.

Voor het probleem op hol slaan, heb je een failsafe zoals

http://www.myrcmart.com/r...-running-away-p-3856.html

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beetje reciever heeft ook cut-off voor Lipo's, maar ook shutdown als je geen bereik meer hebt, ergste geval kan je die ook los erbij doen.

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja snap ik, maar hij heeft dat ding gekregen, dus kan al best oud zijn. Vroeger hadden ze dat niet.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-12-2022

Amphiebietje

In de blubber

Weemism schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:50:
Ik denk dat aan dat stof niet zoveel is te doen met een nieuwe asfaltering, dat is stuifmeel afkomstig van de grote hoeveelheid bomen die om het circuit heen staan. Hoewel dit gezien het jaargetijde nu, en het vochtige weer van de laatste tijd misschien wel meevalt op het moment.
Toen ik (laaaaange tijd geleden) nog lid was van de MACH hadden ze daar op een gegeven moment een klein schoonmaakmachientje om de baan van de ergste rotzooi te ontdoen (dode bladeren enzo).

Ik heb al heel lang niet meer gereden, mijn auto's heb ik nog wel, maar hier in de buurt (regio Leiden) zit ik eigenlijk op een rotplek, zeker omdat ik geen eigen vervoer anders dan een fiets heb - Heemstede en Utrecht zijn te ver weg, Den Haag zou te doen zijn als de OV verbinding iets beter zou zijn (misschien toch eens proberen...), en de lokale parkeerplaatsen zijn ofwel geen of slecht asfalt, ofwel op plekken waar je snel last hebt van pottenkijkers of er te veel water in de buurt is. :|
Gizmobig schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:26:
Ha mooi topic, met zo te zien erg veel enthousiaste deelnemers en echte experts.

Als echte "rookie" heb ik een poosje geleden een oude FG marder 2WD (met "Beetle" kap) gekregen van een familie lid. Erg mooi ding, en na meer dan 8 jaar niet gelopen heb ik hem binnen een kwartier aan de praat gekregen (met enkel wat verse brandstof).

Het ding heeft wel een kleine historie, hij is namelijk eens "op hol" geslagen nadat hij volle gas reed en de accu leeg raakte, hij kon niet meer remmen en is met volle snelheid tegen een muur gereden. Hij is echter vervolgens helemaal hersteld, maar uit angst voor hetzelfde is er nooit meer mee gereden (tot nu dan ;) )

Nu zit ik met een vraag: hoe voorkom ik dat dit bij mij gebeurd? Ook is de oorspronkelijke accu er niet meer bij dus die moet ik nog aanschaffen. Er zat een 6v NIMH accu in, maar zou ik deze kunnen vervangen door een (betrouwbaardere?) LiPo accu? of moet ik dan ook de servo's, esc, receiver vervangen?
Wat voor zender/ontvanger combinatie zit er bij? Als het 27 MHz AM is (of 40 MHz AM), dan zou ik dat zeker vervangen door een modern 2.4 GHz setje. Voor een elektro-auto is AM nog wel te doen, op een brandstof auto is het vragen om problemen i.v.m storing. Indien het een 40 MHz FM of PCM set is, gewoon blijven gebruiken.
De servo's zouden het gewoon moeten doen met een moderne zender/ontvanger (check dit wel even, sommige merken wijken af), behalve als ze echt oud zijn. Dan willen ze nog wel eens afwijkende stekkers en soms ook signaalverwerking hebben.

6V NiMH kan je als het goed is nog krijgen, waarschijnlijk kan je oude ontvanger ook niet de 7,4V van een lipo aan. Verder heb je een failsafe nodig waarop je de gas-servo aansluit. Zo afstellen dat hij als hij in de failsafe schiet remt. Er zijn ook failsafes die het voltage van de ontvanger accu monitoren en een ledje laten branden als dat te laag wordt. Als je die zo plaatst dat hij zichtbaar is met de kap op zijn plaats (bv. door een van de ramen), dan weet je altijd hoe het met de accu staat.

Mocht je een moderne 2.4 GHz zenderset kopen, zeg dan tegen de winkelier dat je een set voor een big-scale brandstofauto wilt, dan kan hij je direct adviseren wat betreft de servo's (en krijg je tenminste geen set voor een elektroauto). Neem ook een ontvanger met ingebouwde failsafe, dat is wel zo makkelijk.

[Voor 53% gewijzigd door Amphiebietje op 07-08-2017 13:41]

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-03 07:36
Met welke schaal is het interesant om electro races te rijden (qua aantal deelnemers)? 1/10 zie ik veel voorbij komen en lijkt me dus het populairst?

En welke accu's worden er vooral gebruikt in electro races? Vooral LiPo's of NiMH's?

Why waste time say lot word when few word do trick?

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-12-2022

Amphiebietje

In de blubber

Sup4rdurt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:26:
Met welke schaal is het interesant om electro races te rijden (qua aantal deelnemers)? 1/10 zie ik veel voorbij komen en lijkt me dus het populairst?
1/10 is eigenlijk nog steeds DE meest belangrijke schaal waarin elektro races worden gereden, afgezien van 1/12 direct drive en andere kleinere schalen voor indoor. Daarbinnen heb je natuurlijk vervolgens allerlei klasses, waarbij 4WD toerwagen geloof ik nog steeds het populairst is (maar ook het duurst, zowel kwa benodigd materiaal als onderhoud). Andere populaire klasses zijn de Mini en de Formule 1, en als je echt hard wilt de World GT/Pro 10.
4WD toerwagen zou ik als beginner niet aan beginnen, behalve misschien een stock klasse waar de motor/regelaar en toegestane opties beperkt zijn, of als je budget heel groot is. Ze zijn technisch complex en relatief zwaar, dus het is makkelijker schade te rijden en de uitrusting die je nodig hebt is ook groter (dus duurder).
De F1 en de WorldGT/Pro 10 zijn goedkoper, maar je moet er wel van houden, achterwiel aangedreven en ze kunnen echt alleen uit de voeten op een circuit. Wel snelheden van tegen de 100 km/h mogelijk op de grotere circuits...
Goedkoop en leuk? Mini. Kan je ook nog mee uit de voeten op een parkeerplaats.

Offroad wordt in Nederland op competitief niveau niet veel mee gedaan.
En welke accu's worden er vooral gebruikt in electro races? Vooral LiPo's of NiMH's?
Lipo. NiMH houdt het niet met de huidige brushless motoren...

• Gizmobig
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-02-2019
Amphiebietje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:24:
[...]

Toen ik (laaaaange tijd geleden) nog lid was van de MACH hadden ze daar op een gegeven moment een klein schoonmaakmachientje om de baan van de ergste rotzooi te ontdoen (dode bladeren enzo).

Ik heb al heel lang niet meer gereden, mijn auto's heb ik nog wel, maar hier in de buurt (regio Leiden) zit ik eigenlijk op een rotplek, zeker omdat ik geen eigen vervoer anders dan een fiets heb - Heemstede en Utrecht zijn te ver weg, Den Haag zou te doen zijn als de OV verbinding iets beter zou zijn (misschien toch eens proberen...), en de lokale parkeerplaatsen zijn ofwel geen of slecht asfalt, ofwel op plekken waar je snel last hebt van pottenkijkers of er te veel water in de buurt is. :|

[...]

Wat voor zender/ontvanger combinatie zit er bij? Als het 27 MHz AM is (of 40 MHz AM), dan zou ik dat zeker vervangen door een modern 2.4 GHz setje. Voor een elektro-auto is AM nog wel te doen, op een brandstof auto is het vragen om problemen i.v.m storing. Indien het een 40 MHz FM of PCM set is, gewoon blijven gebruiken.
De servo's zouden het gewoon moeten doen met een moderne zender/ontvanger (check dit wel even, sommige merken wijken af), behalve als ze echt oud zijn. Dan willen ze nog wel eens afwijkende stekkers en soms ook signaalverwerking hebben.

6V NiMH kan je als het goed is nog krijgen, waarschijnlijk kan je oude ontvanger ook niet de 7,4V van een lipo aan. Verder heb je een failsafe nodig waarop je de gas-servo aansluit. Zo afstellen dat hij als hij in de failsafe schiet remt. Er zijn ook failsafes die het voltage van de ontvanger accu monitoren en een ledje laten branden als dat te laag wordt. Als je die zo plaatst dat hij zichtbaar is met de kap op zijn plaats (bv. door een van de ramen), dan weet je altijd hoe het met de accu staat.

Mocht je een moderne 2.4 GHz zenderset kopen, zeg dan tegen de winkelier dat je een set voor een big-scale brandstofauto wilt, dan kan hij je direct adviseren wat betreft de servo's (en krijg je tenminste geen set voor een elektroauto). Neem ook een ontvanger met ingebouwde failsafe, dat is wel zo makkelijk.
Ik zal eerst eens gaan kijken voor een failsafe en een nieuwe accu/lader.
Er zit een 40mhz C4-X Graupner bij. Ik weet alleen niet of deze werkt omdat ik nog geen receiver accu heb. dit moet ik dus even uittesten. Vanavond kan ik helaas niet meer bij de machine, ik zal morgen avond even kijken wat voor servo's en receiver er in zitten.

Qua leeftijd komt het ding ergens tussen 2000 en 2005. Hij weet het zelf ook niet meer zeker.

in ieder geval bedankt voor de snelle reacties en hulp. Zijn er nog bepaalde do's/dont's qua batterij? ik zie veel verschillende merken/Chinese namaak voorbij komen als ik even zoek.

• memphis

memphis

Topicstarter
Een simpele failsafe moet prima werken. Als je gasservo met de hand makkelijk te draaien is kan je er ook een trekveer op zetten die er voor zorgt dat bij het plots wegvallen het gas dichtgetrokken wordt.
Sup4rdurt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:26:

Ik zie dat je uit Almere komt: http://modelracingmidland.nl/ , ga er eens kijken.

Landelijk is er de tourwagen 4wd in een stock klasse 13.5t en een modified en dan de F1 met de verplichte 21.5t motoren en blinky regelaar. Alles wordt tegenwoordig met LiPo 8.40v gereden (geen HV versies).
Maar ga eerst eens bij Midland kijken want die doen wat meer klasses.

[Voor 12% gewijzigd door memphis op 07-08-2017 15:52]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 22:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Amphiebietje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:24:
[...]

Hebben/hadden we ook, maar dat werkt perfect voor bladeren etc, doet bijna niets voor stof :)
Overigens was er toen ik er nog reed ook veel problemen dat het vlakbij gelegen voetbalveld aan het verbouwen was, wat inhield dat er overal bergen zand lagen. DAt zou ondertussen opgelost moeten zijn.

* heuveltje moet echt zijn auto onder het stof uit halen, en weer eens gaan rijden

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-03 07:36
memphis schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:51:
Ik zie dat je uit Almere komt: http://modelracingmidland.nl/ , ga er eens kijken.

Landelijk is er de tourwagen 4wd in een stock klasse 13.5t en een modified en dan de F1 met de verplichte 21.5t motoren en blinky regelaar. Alles wordt tegenwoordig met LiPo 8.40v gereden (geen HV versies).
Maar ga eerst eens bij Midland kijken want die doen wat meer klasses.
Grappig! Zal er binnenkort wel even gaan kijken.

Why waste time say lot word when few word do trick?

• memphis

memphis

Topicstarter
Sup4rdurt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Grappig! Zal er binnenkort wel even gaan kijken.
Wel eens gereden met mijn 1:8 maar het was er toen erg stoffig en de baan is te smal voor een 1:8

YouTube: MRM Fundag 19 mei 2013 #2

• D-Three
memphis schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:51:
Niet op alle laders is een balancer bordje nodig, overigens is het alleen een adapter geen balancer. De iMax B6 als voorbeeld heeft alle connectoren voor 2S t/m 6S bij elkaar en bij veel nieuwe laders zoals de iMax S60 (mooi handig klein betaalbaar ladertje) is de 6S balancer connector zo gemaakt dat je er ook kleinere stekkers in kunt steken.
Qua plug is de Deans T-connector veel gezien maar de XT60 is ook meer in opkomst. Merken die bij HorizonHobby vandaan komen gebruiken de EC3 en EC5 connectoren en natuurlijk is de 4mm bullit (banaan stekker) nog steeds veel gebruikt, voor de hogere stromen zie je wel steeds meer een 5mm versie.
Bedankt voor de tips. Die S60 ziet er inderdaad leuk uit. Net 2 lipo's besteld van 4600 mAh 60C. Voor beide net geen 50 euro, dat leek mij redelijk :) De kabel zit er los bij, het zou kunnen dat ik deze gewoon rechtstreeks aan de ESC soldeer.

• memphis

memphis

Topicstarter
De S60 heeft 1 nadeel, hij kan geen lage voltage pakketten laden zoals 4.8v NiMh en 1 cell LiPo, misschien iets om rekening mee te houden.

• D-Three
Dat heb ik ook gezien maar ik denk niet dat dat een probleem is. De ESC en motor hebben sowieso minimaal 2S nodig. Tenzij je denkt dat ik toch ooit 1S zou nodig hebben?

• memphis

memphis

Topicstarter
Veel zenders tegenwoordig werken op 4xAA batterijen als voorbeeld. Maar ja, een simpele stekkerlader voor 4xAA werkt ook.
Ik als brandstofrijder met een 1 cel gloeier en 5cell nimh ontvanger pakketten kwam te laat achter dat probleem. Nu heb ik laders zat dus niet zo'n probleem maar de S60 was gewoon bedoeld als vaste lader op mijn werkplek in huis zonder mijn tassen open te moeten trekken. Dus voor die heb ik nog een oude Jamara Xpeak-5 naast wat wel handig is om zo 2 accu's tegelijk te laden.

Mijn leukste lader is de Venom Medion dual port, daar doe ik alles mee, en daarnaast heb ik nog een Robbe Infinity III maar die zitten in de tas en die wil ik ingepakt houden zodat ik niets vergeet als ik op pad ga.

• D-Three
Nou ja, als je die S60 kwijt wil... ;)

• memphis

memphis

Topicstarter
Nee, hij doet goed zijn werk. :)

• memphis

memphis

Topicstarter
De EK 1:10 brandstof onroad is nu gaande met live verslag op de youtube kanaal van rcracingtv. Morgen de lagere finales en zaterdag middag de main final van 3 kwartier.

https://www.youtube.com/channel/UCOCYFcLVrbXxGtO0aiMGVbQ

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

jeej, ik mag weer posten.

Wilde me ook even melden bij het topic :) Gister een HPI Pulse (nitro) via Marktplaats op de kop getikt. Mijn eerste uitstapje richting "grond" RC (na wat lucht avonturen).

Default blanke hetero

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-03 18:40
* darkkingll meld zich ook.
Vorig jaar een Tamiya TL01 op de kop getikt, met de bedoeling om ermee te driften. Inmiddels de dif achter vastgezet, nu alleen nog ervoor zorgen dat de aandrijving verder weer werkt. De motor sluit schijnbaar niet meer goed aan op de overige tandwielen.

Weet er iemand in de regio Groningen/Hoogezand een goede plek om de auto uit te testen/te oefenen?

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-03 06:16
Hallo mede tweakers?

Al een aantal jaar hier actief op tweakers maar nog nooit dit topic tegen gekomen. Sinds kort is de wereld van rc auto's voor mij geopend. En kwam ik bij toeval hier terecht.
Mijn ervaringen met rc auto's is minimaal, maar heb de laatste weken aardig het net bezocht om informatie te verzamelen. En dan met name over de 1/8 monster truck.

Mijn zoon wordt bijna 5 en wilt graag een rc auto, hij heeft nu een auto van de speelgoed winkel. Echter vindt hij het maar niks en wilt een echte jump auto. Vandaar ik mijn zoektocht op het net naar een monster truck.

Er is veel keus in dit soort auto's en eigenlijk allemaal RTR'S. Omdat het een nieuwe hobby gaat worden voor mijn zoon en mij. Wil ik hem er zoveel mogelijk bij betrekken. En eigenlijk een auto zelf in elkaar sleutelen. Dus mijn zoektocht ging dus verder naar een kit. Tot mijn verbazing vond ik hier erg weinig over. Eigenlijk maar 1. http://www.teknorc.com/sh...x4-pro-monster-truck-kit/

Wat blijkt dat dit 1 van de stevigste en beste auto is wat er momenteel op de mark te verkrijgen is. Wat wel zo handig is
Doordat het een kit is heb ik nog een aantal onderdelen nodig: Motor/ esc, servo, body, wielen, lipo (4s), oplader en controller. Voor de motor/esc wil ik deze gaan gebruiken:
https://www.toprc.nl/hobb...rWqb-zFPoB0saAl5dEALw_wcB

De servo wordt een HITEC D951TW.
https://www.conrad.nl/nl/...ing-titanium-1534793.html

De body gaat waarschijnlijk deze worden:
https://www.prolineracing...-f-150-raptor-clear-body/

En dan nu komen eigenlijk.de onderdelen waar ik toch wel wat hulp nodig heb voor de beste keus.
Voor de wielen zou ik graag voor de badlands 3.8 van proline gaan echter zijn deze gelijmd en zou toch eigenlijk beadlocks willen zodat ik ze kan tape Ivm ballooning. Zijn deze te krijgen??
Wil graag op 4s gaan rijden maar wat is een degelijke lipo waar genoeg power inzit om er een tijdje mee te rijden en niet dat hij na 10 min leeg is. En wat voor lader moet ik gebruiken liefs een snellader.

En dan de controller, heb geen idee waar ik naar moet kijken en wat belangrijk is welke functies er op zitten.

Sorry dat het een aardig verhaal is geworden, maar zoals je ziet kost het allemaal een hoop geld, dat is zeker niet erg omdat het een project is van mijn zoon en mij. En we gaan natuurlijk aan de sint en kerstman een hoop vragen.
Kunnen jullie mij helpen met de onderdelen waar ik nog niet uit ben.
Bedankt voor het lezen
Mvg
Pascal

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Pascal, ik zou ook even een kijkje nemen en je vraag stellen op modelbouwforum.nl. De heren daar hebben er echt verstand van.

Ikzelf zit nog een beetje te stoeien met mijn aankoop. Wel wat mee kunnen rijden maar bij het afstellen van de regen in de drup geraakt 😝 Nu weer even van 0 beginnen qua afstelling.

Default blanke hetero

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-03 06:16
Ebay zo bedankt voor je reactie, wat bedoel je met het afstellen precies?? Heb daar ook al een topic gestart, en kreeg daar reactie van persoon. Had gehoopt op wat meer, vandaar ook dat ik hier wat vragen stel.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 22:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

downing schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 04:18:
Hallo mede tweakers?

Al een aantal jaar hier actief op tweakers maar nog nooit dit topic tegen gekomen. Sinds kort is de wereld van rc auto's voor mij geopend. En kwam ik bij toeval hier terecht.
Mijn ervaringen met rc auto's is minimaal, maar heb de laatste weken aardig het net bezocht om informatie te verzamelen. En dan met name over de 1/8 monster truck.
Je zegt dat je 1/8 monstertrucks zoekt, maar je linkt een 1/10 stadium truck?
Reden dat je weinig echt hoge monstertrucks ziet is dat die snel omvallen door hun hoogtepunt.

Op zich is een 1/8 voor een jochie van 5 waarschijnlijk ook wat overkill :)
Ik zou me niet te veel druk maken over bouwpakket vs RTR. als je echt perse met je zoon wilt bouwen, dan wil schroef je hem uit elkaar voor je hem aan je zoon laat zien. Je zult het ding toch vaker uit elkaar moeten halen dan je lief is :)

zo te horen zoek je meer een bash en ram truck dan een die zo strak mogelijk een circuit rond kan.
Ik zou je aanraden ook eens naar traxxas rustler (1/10) of EVO (1/8) of HPI FLux te kijken. Die zijn daar goed in, en als voordeel dat reservere onderdelen overal goed haalbaar zijn.

Ik ken het merk TEKNO niet, dus probeer eerst eens uit te vinden hoe goed reserve onderdelen voor oudere types te krijgen zijn.
downing schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:21:
Ebay zo bedankt voor je reactie, wat bedoel je met het afstellen precies?? Heb daar ook al een topic gestart, en kreeg daar reactie van persoon. Had gehoopt op wat meer, vandaar ook dat ik hier wat vragen stel.
Mocht je ooit gaan circuit racen dan kom je daar wel achter :P
Daar kun je met zo veel dingen klooien, demper sterkte, toe in, camber, dif instelling :) dat er altijd wel iets te verbeteren is. Met een RC Bash truck boeit dat allemaal minder daar is "rijd geen rondje als ik rechtdoor wil" voldoende :)

[Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 01-09-2017 09:20]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

downing schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:21:
Het is een nitro RC, dus carburateur afstelling e.d.

Default blanke hetero

Pagina: 1 2 3 ... 29 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee