Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:22

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Nicads kunnen na zoveel jaar nog prima functioneren. Niet top maar zeker het proberen waard. Ja, NiMh zie je nog vandaag de dat en ja, die worden ook met een stroom geladen en kan je je Robbe-5 voor gebruiken, kies een stroom output van 1/10 van de capaciteit. Heb je bv een 2500mah accu, kies dan de 250mA output.
Als je het weer leuk gaat vinden kan je altijd kijken naar een computerlader waarmee gecontroleerd snelladen mogelijk is.

Lipo heeft ondertussen onder de serieuze RC wel zo'n beetje NiMh overgenomen maar die kan je niet laden met je Robbe-5 lader tenzij je aan een nieuw huis toe bent...
En als je die stap naar LiPo wilt maken maar niet te veel wilt betalen kan je bij NKON ook goedkoop hoge amperage cellen in de bekende 18650 en 21xxx formaat vinden en een 2-cellen pakket maken hoewel een simpele Tamiya pack formaat LiPo (met ronde zijkanten!) ook niet veel hoeft te kosten op bv Amazon. Ik neem aan dat die nog de standaard Mabuchi 540 motor heeft en dat gaat makkelijk met 30A cellen..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:12
memphis schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:02:

En als je die stap naar LiPo wilt maken maar niet te veel wilt betalen kan je bij NKON ook goedkoop hoge amperage cellen in de bekende 18650 en 21xxx formaat vinden en een 2-cellen pakket maken hoewel een simpele Tamiya pack formaat LiPo (met ronde zijkanten!) ook niet veel hoeft te kosten op bv Amazon. Ik neem aan dat die nog de standaard Mabuchi 540 motor heeft en dat gaat makkelijk met 30A cellen..
Wilde ze gisteren bestellen, maar helaas uitverkocht, en geen datum wanneer weer aanwezig.... |:(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48
bonzz.netninja schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:20:
[Afbeelding]
Ik haalde bij mijn ouders mijn oude RC wagen van zolder en weet er niks meer van af.

Er zit een NICD accu bij. Die is denk ik na 35 jaar wel naar zijn grootje. Nu zie ik dat ik vooral nimh accu's kan kopen. Kan ik die nog wel laden met mijn Robbe 5 lader? Volgens het boekje van de robbe 5 alleen lood of nicd maar nimh bestond toen nog niet :)
Met mechanische snelheidsregelaar ook nog! Als je de batterij vervangt, vervang dan ook die regelaar :)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:10

bonzz.netninja

Niente baffi

Flappie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:19:
[...]

Met mechanische snelheidsregelaar ook nog! Als je de batterij vervangt, vervang dan ook die regelaar :)
Ow is dat niet meer tegenwoordig :) Hier zit idd nog zo'n regelweerstand op denk ik. Voordat ik hem een zwieper ga geven zal ik daar ook ff wat liefde aan geven voordat hij ergens op blijft hangen :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-11 08:55
Snuffel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:04:
Ligt totaal aan de ondergrond waarop je rijdt. Glad asfalt: prima. Grof asfalt: slijtage.
Grip is er heus wel, en ligt absoluut aan de temperatuur waarop je print. Maar ook hoe je print, hoeveelheid infill, walls etc.

Gewoon eens proberen, en kijken wat je er van vindt.
Heb je er mee op een circuit gereden? Er zijn natuurlijk best veel variabelen of zoiets kan slagen of niet: merk TPU of ander rubberachtig filament, welke printer, welke infill en dikte walls, welk bandenprofiel, temperatuur, etc.

Zou mooi zijn als er net als PLA aero voor vliegtuigen, er ook een 'tire' filament zou komen.

• memphis

memphis

Topicstarter
bonzz.netninja schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Ow is dat niet meer tegenwoordig :) Hier zit idd nog zo'n regelweerstand op denk ik. Voordat ik hem een zwieper ga geven zal ik daar ook ff wat liefde aan geven voordat hij ergens op blijft hangen :)
Ik weet natuurlijk niet wat je plannen zijn maar om te kijken of het weer wilt aanslaan misschien eerst weer beginnen met wat je hebt? Ja, zo'n mechanische regelaar is niet de beste maar het werkt.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:10

bonzz.netninja

Niente baffi

Ja eens. Ik zal hem schoonmaken en dan kijken wat ie doet

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:39

Snuffel

Vroem!

GoingDutch schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Heb je er mee op een circuit gereden? Er zijn natuurlijk best veel variabelen of zoiets kan slagen of niet: merk TPU of ander rubberachtig filament, welke printer, welke infill en dikte walls, welk bandenprofiel, temperatuur, etc.

Zou mooi zijn als er net als PLA aero voor vliegtuigen, er ook een 'tire' filament zou komen.
Varioshore is specifiek voor banden gemaakt :)
Nee, heb hier wel een circuit in de buurt (TT) maar nog niet op gereden.
Zal het eens keer doen als ik er ben :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• memphis

memphis

Topicstarter
Real80 in Groningen is ook niet ver weg. Heeft overigens niet het meest bandenvriendelijke asfalt ondanks dat ik las dat ze zich aangemeld hebben om een EK en/of een WK te kunnen krijgen

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GoingDutch schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Dit is al een wat oudere post maar hoe rijden die geprinte TPU banden? Van wat ik tot nu toe aan reviews gezien heb niet erg goed, als in totaal geen grip zelfs. Maar het zou kunnen dat het met de juiste (temperatuur) instellingen op een goede printer zoals een Bambu lab wel goed kan.

Het zou erg interessant zijn om zelf banden te kunnen printen. Bandenkosten waren altijd mijn grootste irritatie toen ik wedstrijden reed. En tegenwoordig zijn ze helemaal duur. Levensduur zou dan weer minder belangrijk zijn als je ze zelf goedkoop kan printen.
TPU is er natuurlijk in verschillende hardheden, waarvan ze vaak wel de hardere varianten als filament aanbieden. Want die printen makkelijker. Maar voor de RC wil je waarschijnlijk juist een zachtere variant. Het is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken met rubber qua materiaal eigenschappen. Zeker als het opwarmt. Maar voor een tientje of 2 heb je een rol, en kun je naar hartelust testen met profiel, aantal perimeters, infil etc. Je kunt dan misschien ook mooi van die airless tyres ontwerpen.
( Wikipedia: Airless tire )
Puur op gevoel denk ik dat ze als slick wel weinig grip hebben ten opzichte van een slic van zacht rubber, maar misschien een kwestie van warmrijden of een profiel aanbrengen.

En een stukje hierboven zijn de banden van de F1 wagen geprint met Foaming filament. Dat is ook in opkomst en geeft wellicht een stuk meer grip.

Edit: er was al een nieuwe pagina, dus de info is misschien wat dubbelop.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

memphis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:31:
Real80 in Groningen is ook niet ver weg. Heeft overigens niet het meest bandenvriendelijke asfalt ondanks dat ik las dat ze zich aangemeld hebben om een EK en/of een WK te kunnen krijgen
Real 80 is wellicht te klein voor deze schaal...

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• memphis

memphis

Topicstarter
Snuffel schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Real 80 is wellicht te klein voor deze schaal...
1:5 is daar het meeste gereden en die gaan ook zo'n 80km/u

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor de liefhebbers die met kleine capaciteit 2S LiPo accu's werken, ik heb even 3 kleine handige USB gevoede ladertjes naast elkaar gelegd.

https://www.modelbouwforu...ered-2s-ladertjes.294198/

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Wow, het modelbouwforum, dat die site er nog is. Leuke post, maar waarom ervaar je LiPo's als onbetrouwbaar? Ik zie bij mij op de club niets anders. Zelf (ik rijd alleen electro) heb ik 0.0 problemen met LiPo, ligt er met name aan hoe je ze behandelt, doe je dat verkeerd, dan kom je in de problemen.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• memphis

memphis

Topicstarter
Als ontvangeraccu....
Ik heb een aantal LiFe accu's gehad en met alle problemen. 1 kreeg een breuk in een soldeerlip maar bleef contact houden en was het lang zoeken totdat ik de reden van de "glitches" had gevonden. Een 2e liet het balanskabeltje over de grond slepen. OK mijn fout maar het model bood weinig ruimte om het goed te krijgen. Een 3e begon na de winter bol te staan en een 4e kreeg snel 1 slechte cel. Naast dat was toch 30 euro voor zo'n accu veel betaald dat het niet eens 1 jaar vol houdt. Maar ook bij andere rijders met wel LiPo's komen soortgelijke problemen voor met bol staan, een cel dat slecht wordt en af en toe ook een brandje. Ik heb 1 keer een Shepherd tot Shoarma zien verbranden.
Probleem is dat dit soort ontvangeraccu's niet hardcased zijn, in een open chassis laag bij de grond hangen en in de brandstofauto zwaar onderhevig aan trillingen zijn. Li-ion hebben minder problemen met vol bewaren, ze mogen iets verder leeg getrokken worden, gaan niet bol slaan etc. En omdat ze in een metalen koker zitten zijn ze ook iets meer beschermend maar met een prijs van 4 euro per cel ook prima betaalbaar vergeleken met de LiFe accu;s die ik heb gehad.
En nog een belangrijk puntje, omdat ik dan zelf de bekabeling moet doen kan ik goed op lengte passende kabels maken.

Ook een collega rijder heeft deze cellen gekocht en pakketten van gemaakt, ook hij is tevreden hoe ze werken en is vooral ook tevreden over het lage gewicht.

Naar mijn idee zijn deze cellen een prima vervanger voor een LiPo en zelfs een betere keuze. OK, misschien iets beperkt in capaciteit maar er zijn ook 1500mAh cellen die maar 3A max aankunnen, moet te doen zijn om ook eens te proberen. https://www.nkon.nl/en/vapcell-f15-inr14500-1500mah-3a.html

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Ik snap dat je accu's als ontvanger accu gebruikt, ik had het daar ook over (alleen leg ik de nadruk op electro rijders), genoeg Nitro (1:8) rijders op de club waar ik rijd die met LiPo's 0 problemen hebben. LiFe zie je ook wel, af en toe, gebruikt worden. Wellicht een verschil tussen offroad en onroad, daar het bij onroad wat lager in de auto ligt en dus lager bij de grond, lijkt me meer een design issue van de auto's, dan iets anders.

Rijtijd vind ik een rare reden om voor hoge capaciteit te gaan, zo lang je een finale kan rijden is het goed, je start toch altijd met een verse accu. Maar dat is, wat jij zegt, een kwestie van proberen. Ik vind Li-Ion wel een goede optie, maar wellicht met Hv servo's nog niet de juiste optie.

• memphis

memphis

Topicstarter
Waarom zou Li-Ion geen goede optie met HV servo's zijn? Li-Ion gedraagt zich precies hetzelfde als LiPo alleen zijn grote stroom cellen iets moeilijker te vinden, huidige digitale servo's kunnen best wel wat stroom trekken. Misschien eens voor de telemetrie een current sensor inbouwen, kijken wat voor een pieken gegenereerd worden. Het probleem is gewoon dat ik geen fatsoenlijke grotere cellen kan vinden met dergelijke specs of ik kom bij de 18650 cellen uit welke weer net te groot zijn.

Maar inderdaad, met de oude Savox servo's was een half uur finale met een 5 minuten opwarmtijd goed voor een 600mAh verbruik dus 1000mAh is voor mij genoeg. De Futaba's CT500 die ik nu heb hebben na 3 heats wat zo'n 20 minuten gebruik is maar zo'n 350mAh uit de accu getrokken. Ondanks dat de SR settings op maximale speed en stroomverbruik staan zijn ze zuiniger dan mijn oudere Savox.

Hoewel je Li-Ion wel als aandrijfaccu in goedkope miniscales ziet lijkt deze optie voor ontvangeraccu's niet echt bekeken, iedereen en overal gebruiken LiPo of LiFe softcell pakketten. Overigens in de tijd met 6v servo's heb ik ook gekeken naar geschikte ronde LiFe cellen maar dan is de capaciteit te laag of bij een voldoende capaciteit de maximale stroom te laag.

Edit:
Ik zag net bij Vapcell 14650 cellen, een 1100mAh dat 6A aan kan, zou prima werken maar geeft geen voordeel over de 14500 die ik nu heb maar ook een 2100mAh 14650 cell dat 4A continu aan kan. Ik heb ze even gemaild hoe het met de piekstromen zit al denk ik dat ze het wel aankunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door memphis op 28-10-2025 13:31 ]

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Precies wat jij zegt, HV servo's die op 7.4V+ draaien zorgen nog wel eens dat een Li-Ion met te lage stroomcapaciteit problemen geeft - al geldt dat ook voor LiPo met onvoldoende capaciteit, kunnen best wat stroom trekken.

In electro klasse hetzelfde, je hebt wel een bepaald amperage nodig wat uit je accu's dient te komen. Dat merk je wanneer dat niet het geval is - met negatieve gevolgen, zoals opgezwollen cellen etc.

• memphis

memphis

Topicstarter
sky- schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:48:
Precies wat jij zegt, HV servo's die op 7.4V+ draaien zorgen nog wel eens dat een Li-Ion met te lage stroomcapaciteit problemen geeft - al geldt dat ook voor LiPo met onvoldoende capaciteit, kunnen best wat stroom trekken.

In electro klasse hetzelfde, je hebt wel een bepaald amperage nodig wat uit je accu's dient te komen. Dat merk je wanneer dat niet het geval is - met negatieve gevolgen, zoals opgezwollen cellen etc.
Alleen wordt er veel overdreven door gebrek aan kennis. Dat een servo bv 40kg kracht kan leveren wil niet zeggen dat het dan ook zoveel doet. Stop zo'n servo bv in een stock tourwagen en hij zal niet meer dan 2kg kracht verzetten. Dat is dan ook lineair met het stroomverbruik. Stel de endpoints goed in en bij een brandstof moet je nooit je rem tot blokkeren afstellen en je zult een hoop hoge stromen voorkomen. Ook lijkt het gemiddelde verbruik van deze HV servo's echt lager te liggen dan dat met mijn oude Savox 6v servo's maar dat wil niet zeggen dat de pieken ook lager liggen.
Tot zover hebben die Vapcell H10 cellen die zelfs tot 15A aan kunnen zichzelf bewezen en zijn een prima aanbeveling in degelijkheid, perstaties, prijs en gewicht..

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Dat eerste klopt, vaak is het piekstroom waardoor je gekke problemen kan krijgen, zoals ontvangers die signaal (lijken te) verliezen of servo's die glitchen, maar goed dat hoeft niemand jou uit te leggen. Als jouw oplossing aansluit bij jouw vraag qua stroom, is het toch goed.

• GoingDutch
Snuffel schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:38:
Varioshore is specifiek voor banden gemaakt :)
Nee, heb hier wel een circuit in de buurt (TT) maar nog niet op gereden.
Zal het eens keer doen als ik er ben :)
Dat VarioShore blijkt al minimaal 4 jaar te bestaan. Als het zou zijn aangeslagen zou je er waarschijnlijk wel meer van gehoord hebben tegen deze tijd. Het blijft wel de moeite van het proberen waard maar tpu lijkt over het algemeen standaard niet erg geschikt voor banden. Hier is een review bijvoorbeeld.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:33

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hier een kleine review van de ZLL SG166 MAX:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxZc7lgKAs28WWF0DYAr7_nULOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4xAOpllOjvaHBZss2DBaggd.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft mij ongeveer 65 euro gekost, compleet rijklaar in inclusief een 1500mah accu, excl. 3 AA batterijen. Voor Nederland kom je rond de 80 a 85 euro uit. Uit de doos is die snel! Erg snel! Hij haalt zeker geen 80km/u waar ik hem getest heb, daar was de wegen te grof en kort voor. Off Road gaat hij ook erg goed, echter de standaard vering is ruk. Had al op de voorhand olie gedempte vering gekocht, deze paste niet helemaal maar met veel gewringd heb ik het gemonteerd gekregen. Tevens heeft de motor amper koppel, dus hij zit vrij snel vast in stokken of hoog gras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-n0oM8JABfNQL_eCQol_OBKCPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/booM27blQ3B7migJlsdyAE3e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RVGSWxZI_m5IooEOaVi2senvWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD5CzhvvQmG3gVLKs0pibPiy.jpg?f=fotoalbum_large

De AB ligt fijn in de hand, vergt 3 AA batterijen en heeft een soft foam stuurwiel, vrij weinig op aan te merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApQ321OjK8EYpnL6REz1VbdwNIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCQAOJZVhHLNXVWGr4zeDu62.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat gebashed te hebben en wat schoon gemaakt te hebben merk ik dat het rechter achterwiel nu trilt bij hogere snelheden, mogelijk dat een lager niet meer lekker is maar onderdelen zijn vrij goedkoop te verkrijgen. Had een motorkoeler met fan gekocht, paste niet :/ De olie gevulde dmpers met vering was mijn eigen fout, verkeerd gekeken, en voor omgerekend 10 euro had ik er een 2500mah accu bij gekocht. Wielen slijten wel met zulke grove acceleraties. Wheelies doet die regelmatig, maar ligt aan het ondergrond. Er zitten nog wat reservere onderdelen bij maar dit is niet spectaculair.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYju4CDpCQmQZdMxi417js4FqCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brTjf70uUFo6zC7LyHjBDrXW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vcc8XyFzaPjL2ilOv6yinkOVtns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAr6WlnTdjcLlVERLpuZRUPL.jpg?f=fotoalbum_large
De kap is redelijk stevig, ophanging kan tegen echt flinke stoten en je hoeft je vrij weinig zorgen te maken dat die snel stuk gaat bij flinke klappen. Al met al zeer tevreden voor mijn vakantie basher d:)b

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:31
Leuk ding he?!

Ik heb hem ook, althans de scy 10161 pro (zelfde versie met brushless) Bij ZZL SG is de max idd de brushless en de pro de borstel motor.

De standaard frictie veren heb ik ook vervangen voor olieshocks, ik denk wel dat ik andere shocks heb want het monteren ervan ging erg makkelijk.
Het vullen van de shocks met olie was even een paar pogingen voordat het lukte zonder ze te locken.
Daarnaast heb ik de shockmounts ook vervangen voor alu. Het meeste houd ik plastic vanwege impact absorptie. Ook heb ik direct het voor en achter differentieel open gemaakt en ingesmeerd met graphite grease en de aandrijf tandwielen ook ingevet met graphite grease.

Je trillende achterwiel is misschien een kromme dogbone (aandrijf asje)? Dat had ik ook na een crash bij het linker achterwiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrPiDIKNiHIpYY6Kch3wKEzXh9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U37q2cKDkm9ieCEOIIxgtwF1.jpg?f=fotoalbum_large

• GoingDutch
We hebben een MJX HyperGo, vergelijkbaar met de ZLL. Koste rond de 70 - 80€. Die zijn erg goed en stevig ondanks de lage prijs. Ook veel steviger dan bijvoorbeeld een Tamiya om gewoon wat te bashen.

Nog twee 2500 mAh accu's er bij gekocht, dan kun je rond de 20 minuten rijden. Die USB lader die er bij zit is niet erg goed(kalibratie) en erg langzaam en kun je beter meteen vervangen zodat je gewoon op 1C kan laden. Ik heb er een ISDT 608 PD bij gekocht voor 30€, die kan via power delivery laden. (Deze lader is trouwens ook niet optimaal, geen ontlaad programma en geen storage programma. Handmatig op 3.8V instellen kan wel).

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:28

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3CyKrtFuebjj9nsAQs1v56bD3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPT0uzg6dafVJKgcNG4bJrdC.jpg?f=fotoalbum_large

Old vs new! Via Marktplaats een mooie nieuwe (complete) body op de kop getikt voor 35 euro :p Nieuwe servo saver en stuurinrichting is onderweg vanuit het verre oosten en dan rijdt ie hopelijk weer als nieuw.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Wat souverniers mee genomen van mijn laatste vakantie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ptojTEm0J06zfy3FUxb0gVLOUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuXD40nbYyZAviybtwVwJFUr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-5dxHIaQpfI6dN_3WBESNLeWeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi0oOdqOaEpRJjJWjeQVGyxR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5BH8kGwnLL7qg1_4weGftv27pA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Qy6KJBekMxij7jvblCZVDPL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axz7SxSgIBhhH_o73iDudDFT-jE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hj75tYiyL2YG19p9jJAYd0g4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v39ole7MLjAeY0aFuO7Mv-8541c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2Zpt3PCM8yM2eZgS0YDFFCL.jpg?f=fotoalbum_tile
OGRC Aluminium aandrijfas en stuur aandrijving, stalen stuurstangen / pushrods en GDRC mudflaps :P

wil nog een servo saver en wheel hubs in aluminium.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Nice @Xqlus1ve ! Ik zit ook wel met een schuin ook naar de Mojave 4s te kijken als opvolger van de Mojave Grom :p

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Bob Popcorn schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:31:
Nice @Xqlus1ve ! Ik zit ook wel met een schuin ook naar de Mojave 4s te kijken als opvolger van de Mojave Grom :p
Heb nog nooit met een GROM gereden maar de 4S voelt als een volwassen auto qua weglegging, vering en demping (ook mede door zijn gewicht en wielbasis). De 6S schijnt weer een stukje stabieler te zijn maar het prijsverschil tussen de 4S en de 6S was mij te groot (270 euro meer).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo zit ik te kijken om de Blackzon Slyder te upgraden; of andere schokbrekers, of de Smyter, die heeft dat al.
Ik merk dat de shockbrekers zonder olie de wagen soms letterlijk over de kop lanceren als je door een kleine kuil gaat. En als je optrekt en een hobbeltje raakt is het stuurgedrag nogal een gok.
Verder is het voor het geld leuk sul om mee te spelen zo door de herfstbladeren en op een speelveldje met kunstgras. En alles werkt nog ondanks een paar flinke klappen.

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-11 21:19
Hoi allen - ik probeer me in te lezen op RC auto's in deze forum thread; zoonlief wordt binnenkort 6, en 1 van zijn kado wensen is een bestuurbare auto....ik lees hier dat er via bekende verre oosten platforms goed geshopped kan worden - maar zoals gewoonlijk is het aanbod enorm.

We hebben in het verleden al meedere (erg basic) RC auto'tjes versleten, dat wil zeggen - 2x botsen en het kan de recycling in. Dus iets wat enigzins tegen een stootje kan, of in ieder geval repareerbaar is zou mooi zijn. Ook zie ik bij bijna alle RC auto's dat de accu eruit moet voor het opladen - is er een bepaalde (zoek)term of tweak die zorgt dat je de accu in de auto kan laten zitten en dan aan de lader kan hangen?

bijvoorbeeld bij een (hierboven getipt) 16102 PRO wordt een accuduur van 16 minuten aangegeven - ik neem dit met een korrel zout en zou dit naar 10 minuten afronden, dat zou betekenen dat je elke 10 minuten het ding uit elkaar moet halen voor een laadsessie - komt het speelplezier niet ten goede...

Alvast bedankt voor een eventuele tip 8)

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
@kleijn1985
Over het algemeen is de stekker waarmee je laad ook de stekker waarmee je hem verbind met de ESC. Dus je zal de kap er toch af moeten halen om die stekker los te halen.

Daarnaast duurt laden vanaf leeg ongeveer een uur, dus de tijdswinst met de kap laten zitten is ook klein.
Je hebt wel ladertjes die puur op de balansstekker laden maar die zou ik uberhaupt niet aanraden. die doen er nog langer over.

Ik zou eerder wat extra accu's erbij kopen (of grotere). Samen met een goede lader hoef je dan dus alleen de kap er even af te halen om de accu te vervangen.

Ik laad zelf na het rijden de accu op naar storage lading (3,8V). Dan duurt het laden als ik wil gaan rijden maar ongeveer 30 minuten omdat hij al halfvol is.

Ik heb zelf voor de kinderen nu een MJX 14207 onderweg met als het goed is 3 accu's erbij. Ik rijd met een MJX 10208 en daar heb ik veel lol van. Met een 3S 7200MAH kan ik ongeveer een half uur rijden.

Als lader heb ik een Gens Ace imars D300. Na cashback voor ongeveer 60 euro via ali.

[ Voor 17% gewijzigd door Logic Lion op 11-11-2025 14:00 ]

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:38

Dhrax

Prog Lord

kleijn1985 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:21:
Hoi allen - ik probeer me in te lezen op RC auto's in deze forum thread; zoonlief wordt binnenkort 6, en 1 van zijn kado wensen is een bestuurbare auto....ik lees hier dat er via bekende verre oosten platforms goed geshopped kan worden - maar zoals gewoonlijk is het aanbod enorm.

We hebben in het verleden al meedere (erg basic) RC auto'tjes versleten, dat wil zeggen - 2x botsen en het kan de recycling in. Dus iets wat enigzins tegen een stootje kan, of in ieder geval repareerbaar is zou mooi zijn. Ook zie ik bij bijna alle RC auto's dat de accu eruit moet voor het opladen - is er een bepaalde (zoek)term of tweak die zorgt dat je de accu in de auto kan laten zitten en dan aan de lader kan hangen?

bijvoorbeeld bij een (hierboven getipt) 16102 PRO wordt een accuduur van 16 minuten aangegeven - ik neem dit met een korrel zout en zou dit naar 10 minuten afronden, dat zou betekenen dat je elke 10 minuten het ding uit elkaar moet halen voor een laadsessie - komt het speelplezier niet ten goede...

Voor een kind van 5 is het niet echt serieus nog. Ze hebben de skills ook niet om goed te kunnen rijden, zeker niet als je kijkt naar RC wat we hier in het topic aan het bespreken zijn. Het is voor ons geen speelgoed.

Alles van AlieExpress schaar ik ook onder budget speelgoed, meer als dat is het niet. Ga je dezelfde issues mee krijgen als nu. Crash is kapot en onderdelen zijn er vaak niet of kun je weer uit China laten komen. Ik ben ook een felle tegenstander van iets kopen bij die toko, deugd onder de streep natuurlijk niet.

We hebben legio goede winkels in Nederland waar je met een relatief beperkt budget best leuke dingen kunt kopen, ook steeds meer 2de hands. Je moet echter niet verwachten voor 100 EUR klaar te zijn. Qua merk zou ik dan naar Traxxas kijken, robuust, veel plastic en onderdelen in overvloed en lokaal te krijgen. Onderdelen zijn ook relatief goedkoop.

Wil je dit niet dan kun je beter weer naar de Intertoys voor een leuke Nikko en dan over een x aantal jaar nog eens weer kijken naar een echt leuke RC auto ;)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ik zou adviseren te kijken naar de Arrma Grom versies.
Verschrikkelijk leuke dingen voor de jongeren onder ons. Mijn zoon (6) vindt ze prachtig mooi en kan er ook al aardig mee overweg.
Ze zijn niet al te duur, kunnen echt een stootje hebben, reserve onderdelen zijn makkelijk te krijgen, je kan ze upgraden indien gewenst, en ze zijn handzaam (als in: zeker niet te groot)

• memphis

memphis

Topicstarter

Dat is normaal als je met wat serieuze RC auto's aan de slag gaat. Voor serieus snelle wedstrijdauto's is zelfs 5 minuten net aan te halen maar daartegen stock klasses met langzamere motoren kunnen ook prima 10 tot max 15 minuten halen hoewel de meeste races ook maar 5 tot 7 minuten zijn.
Ik zie dat je genoemde auto standaard met een 2 cell Li-ion komt, die staan niet bekend om met meer dan 1C te laden dus zit je daar aan vast. Daartegen staan die Chinese accu's nu niet echt bekend als hoge capaciteits dingen en zou je zelf op zoek kunnen gaan naar betere cellen, bij NKON kan je prima hoge capaciteit met hoge stroom specificaties cellen vinden.

Gezien je zeker met brushless rijd zullen de Lithium cellen aardig onder stress opereren, uit de auto halen om te laden is niet alleen beter voor de koeling maar ook veiliger in het geval een accu besluit te ontbranden. Ook dan is een LiPo zak aan te raden. Kleine investering, mogelijk nooit echt nodig maar het voorkomt wel een hoop schade mocht het gebeuren.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:49
Vandaag bij ome Ali de SG116 MAX besteld:
https://a.aliexpress.com/_Ex0VrlQ

Voor minder dan 70 euro komt hij mijn kant op. Ben benieuwd.

@kleijn1985 Ik heb bij Amazon een leuke afstandsbestuurbare auto gekocht die echt wel lang meegaat op 1 acculading. Het leuke is: er zitten twee accu's bij! https://amzn.eu/d/2dj6rDr
Ik heb hem een keer in de aanbieding voor €49,- kunnen kopen. Dat is hij al lange tijd niet geweest.
Dit is geen topkwaliteit, maar wel vele malen beter dan de Nikko's bij de plaatselijke speelgoedwinkel.

[ Voor 58% gewijzigd door BvZwolle op 11-11-2025 16:35 ]

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Goedkoop is duurkoop in dit geval. Kapot gaat het sowieso een keertje, en als je dan geen reserveonderdelen kan kopen (of je moet er weken op wachten) is dat natuurlijk helemaal kut. Kies daarom voor iets dat je ook bij je lokale hobbyshop kan kopen :)

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Dat lees ik vaker. Maar dingen die ik bij ali bestel heb ik vaak met een week in huis. En als je het prijsverschil bekijkt kun je desnoods nog een voorraadje aanleggen van onderdelen die mogelijk kapot gaan.

En als alternatief kun je dan nog MJX kopen bij ali voor weinig en als je dan wel snel onderdelen nodig hebt kun je die in nederland kopen bij wetronic.

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik moet toch meestal 3 tot 4 weken wachten als ik wat bij Ali bestel.....

Door de jaren heen heb ik wel gemerkt als je een vriendschap met een lokale winkelier opbouwt hij ook bereid is meer voor je te doen zoals kortingen en soms ook een kit opentrekken voor het onderdeel wat je snel zoekt. Maar inderdaad, met het verdwijnen van winkels heb ik ook geleerd dat je zelf meer eigen voorraad moet aanleggen en heb nu ook een tas vol met plastics, tandwielen, schroeven en andere onderdelen. Maar ook motoren, extra servo's, ontvangers en een rijklare reserve auto om hoe dan ook nooit op een race stil te vallen.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Logic Lion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:40:
Dat lees ik vaker. Maar dingen die ik bij ali bestel heb ik vaak met een week in huis. En als je het prijsverschil bekijkt kun je desnoods nog een voorraadje aanleggen van onderdelen die mogelijk kapot gaan.

En als alternatief kun je dan nog MJX kopen bij ali voor weinig en als je dan wel snel onderdelen nodig hebt kun je die in nederland kopen bij wetronic.
Tsja, en dan klagen we wel met z'n allen dat de lokale winkelier verdwijnt... Ik zou die MJX gewoon gaan halen bij WeTronic, is ook nog eens een leuk uitje...

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste