Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
FastFred schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:35:
[...]

Ik rij geen races dus het maakt me weinig uit eerlijk gezegd. Dat wat Traxxas er affabriek in doet is prima voor mij. Daar ga ik deze week ff naar op zoek.
Je hoeft niet te racen om er toch even iets beters uit te halen. Wat Traxxas erin stop kan prima zijn maar racers zijn altijd op zoek naar iets meer wat de auto makkelijker/prettiger maakt. Een beetje rond kijken wat er zoals gebruikt wordt kan geen kwaad

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ella 👌

MarkyB schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
Wordt er nog wel eens in de avonden of weekenden ergens in het zuiden van het land gereden?
Het zuiden is nogal een breed begrip. Het antwoord zal vast ja zijn.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:01

sjirafje

No inspirational quotes here

MarkyB schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
Wordt er nog wel eens in de avonden of weekenden ergens in het zuiden van het land gereden?
Deze zit redelijk zuidelijk: https://www.rc045.nl/
Ben nog altijd van plan om er een keer te gaan kijken maar is er alsmaar niet van gekomen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

sky- schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:01:
[...]

Het zuiden is nogal een breed begrip. Het antwoord zal vast ja zijn.
Bij een positief antwoord kan er altijd iets besproken worden, uiteindelijk woon ik regio 's-Hertogenbosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Misschien iets om in de gaten te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

@MarkyB ligt eraan wat voor soort auto je rijdt, maar in Nieuwkuijk zit een (offroad 1:10) vereniging met een permanent circuit. Wat mij betreft is het rijden op een circuit leuker dan bashen :)

[ Voor 7% gewijzigd door sky- op 28-04-2025 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sky- schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:44:
@MarkyB ligt eraan wat voor soort auto je rijdt, maar in Nieuwkuijk zit een (offroad 1:10) vereniging met een permanent circuit. Wat mij betreft is het rijden op een circuit leuker dan bashen :)
Ik heb van alles, onroad, offoad, trial. Ik hou niet van bashen, dus dat is wel een leuke optieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9ZJpRlX92-WgQitDQ6Xaj9SXW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvDp19T3vBxx0Htb0dLPXMQL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door MarkyB op 28-04-2025 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:26

_Eend_

🌻🇺🇦

@MarkyB dat is een leuke collectie :)

Afgelopen weekend ben ik wezen vliegen met mijn drones, op de meetup waren ook een paar mensen met RC auto's, jammer genoeg was de snelle auto van een van die mensen de week ervoor hard gecrashed op een hoogst illegale snelheid (180 op een 60 weg :+) dus die had ie niet mee. Maar ook de bashers die ze mee hadden gingen behoorlijk hard.

Ik moet zeggen, het is toch wel leuk. Dan heb je ook wat te doen als er teveel interferentie is, want de RC link werkt praktisch altijd, alleen de video link wordt weggedrukt als het te druk is. In dat weekend waren er soms 10 mensen tegelijk aan het vliegen daar. Dat was wat (te) druk :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:17

Snuffel

Vroem!

Afgelopen weekend een Mojave Grom 223 gekocht. Loopt op 3S een kleine 80 km/u. Wat een leuk ding is dat!
Heerlijk mee gescheurd over het strand.
Echt een aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bYGZcr6W/GROM.png

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:16
Snuffel schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:35:
Afgelopen weekend een Mojave Grom 223 gekocht. Loopt op 3S een kleine 80 km/u. Wat een leuk ding is dat!
Heerlijk mee gescheurd over het strand.
Echt een aanrader!

[Afbeelding]
Heb er ook een :-) erg leuk inderdaad. Rolt alleen wel erg makkelijk om. Nog eens zien of we daar iets aan kunnen doen.
Moet zeggen 3S heb ik nog niet gereden alleen 2S maar das al fun zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Als je te hard de bocht om gaat dat rolt ie om ja, dat klopt
2S voor straat, 3S voor off road, althans zo gebruik ik 'm
En 3S is eigenlijk te snel voor dat kleine ding....

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Dat is de reden dat ik nog geen 3S heb gehaald er voor. 2S is meer dan snel zat.
Maar merk wel dat de low voltage cutoff vaak nog al snel ingrijpt. Laatst eens getest en zat er nog >50% capaciteit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Die is toch in te stellen (neem ik aan, nog niet naar gekeken trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@MarkyB Is dat een Optima mid? of een ander type?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

zonoskar schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:39:
@MarkyB Is dat een Optima mid? of een ander type?
Goed gezien! Dat is een originele Optima Mid uit '87. Ik heb uit hetzelfde jaar ook een originele Clod Buster :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ah. Ik reed in die tijd met een Turbo Burns wel eens wedstrijden (2 of 3 :)) bij de club in Eindhoven, bij het asiel. Later kocht ik een Inferno (MP7 geloof ik) die ik een jaar of 5 geleden om heb gebouwd naar electro. Staan foto's van in dit topic.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 29-04-2025 13:26 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Een originele Optima Mid zie je niet zoveel meer (in rijdbare staat), is een tijd geleden ook een re-release van uitgekomen, als ik niet verkeerd zit. Mooie auto. De "oudste" auto die ik in bezit heb is een RC10 2WD Buggy, maar die is van begin '90. Rijd er niet mee. Het model waar ik het meest trots op ben is een Yokomo MR4 BX World Spec, die is alleen gebouwd, nooit mee gereden (de normale spec heb ik ook, die is wel gebruikt). Ik heb nu in de pre-order (die al even duurt, helaas) een Agama N110 (https://nemoracing.com/pr...2wd-competition-buggy-kit), dat wordt een nieuw project an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:08

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Vraagje:
Ik heb van vroeger nog een aantal bestuurbare wagens welke (naar mijn idee) met verouderde hardware wordt aangestuurd. Deze wil ik graag moderniseren zodat ik ze weer kan gebruiken.

Ik heb alles nog maar verwacht dat de motor controller vervangen moet worden (deze werken nu via een servo, die een soort potmeter bedient). En de accu's zullen een verouderde techniek gebruiken.

Graag wil ik met wat leden van hier een plan smeden over de upgrade/modernisatie.
Welke info moet ik uitzoeken waar jullie tegen aan kunnen schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Wat mij betreft: om welke modellen het gaat. De servo die een soort potmeter bedient is denk ik een mechanische regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Armageddon_2k schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:30:
Vraagje:
Ik heb van vroeger nog een aantal bestuurbare wagens welke (naar mijn idee) met verouderde hardware wordt aangestuurd. Deze wil ik graag moderniseren zodat ik ze weer kan gebruiken.

Ik heb alles nog maar verwacht dat de motor controller vervangen moet worden (deze werken nu via een servo, die een soort potmeter bedient). En de accu's zullen een verouderde techniek gebruiken.

Graag wil ik met wat leden van hier een plan smeden over de upgrade/modernisatie.
Welke info moet ik uitzoeken waar jullie tegen aan kunnen schieten?
Wat fotos helpen :)

Die motor controller kan je vervangen door een moderne. in theorie werken ze nu ook nog. Maar zijn rete inefficent vergeleken met een moderne

Ik heb zelf een tijdje geleden naar hetzelfde gekeken. Grootste probleem bij mij was dat de motor compleet lam was. En het is een andere maat dan tegenwoordig gangbaar is. Daarnaast zat die aan/in een soort metalen versnellingbak gemonteerd waardoor deze niet makkelijk te vervangen is. Nog niet opgelost.

Idem voor de stuur servo, die werkte niet meer, en net een ander maatje dan modern. Maar dat was met een ge-3d stukje op te vangen.

Accu's zullen dood zijn, maar als het gewoon "stick accu's zijn" kun je die gewoon vervangen door moderne.
Zender en ontvanger zijn evt nog te gebruiken. Al zat bij mij een stuk van de servo aansturing blijkbaar in de ontvanger gebouwd op een of andere manier...,.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je een mechanische regelaar hebt, heb je ws ook nog een 27 of 40MHz zender/ontvanger. Ik had daarmee echt weinig bereik, dus ik heb toen een moderne 2.4GHz zender/ontvanger gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Heb laatst mijn Tamiya TB01 werkend gemaakt.
Had nog de 27MHz zender die nog steeds werkte. Nieuwe accu en nieuwe regelaar van paar euro er in en dat ding reed weer.
Dus als je geluk hebt is het voor <50 euro te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sky- schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:14:
Een originele Optima Mid zie je niet zoveel meer (in rijdbare staat), is een tijd geleden ook een re-release van uitgekomen, als ik niet verkeerd zit. Mooie auto. De "oudste" auto die ik in bezit heb is een RC10 2WD Buggy, maar die is van begin '90. Rijd er niet mee. Het model waar ik het meest trots op ben is een Yokomo MR4 BX World Spec, die is alleen gebouwd, nooit mee gereden (de normale spec heb ik ook, die is wel gebruikt). Ik heb nu in de pre-order (die al even duurt, helaas) een Agama N110 (https://nemoracing.com/pr...2wd-competition-buggy-kit), dat wordt een nieuw project an sich.
Hij rijdt met de originele motor. Ik heb de auto wel vernieuwd met een nieuwe savox servo, regelaar en ontvanger zodat ik alle auto's met dezelfde accu en afstandsbediening kan besturen.

Ik zit nog met 1 oog naar de 60th anniversary Optima Mid te kijken, maar die is nog een beetje prijzig O-)

[ Voor 5% gewijzigd door MarkyB op 30-04-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:04

Metalfreak

Hoije woh!

heuveltje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:19:
[...]

Wat fotos helpen :)

Die motor controller kan je vervangen door een moderne. in theorie werken ze nu ook nog. Maar zijn rete inefficent vergeleken met een moderne
Dat waren ze destijds ook al. Alleen waren ze enorm goedkoop ten opzichte van digitale regelaars, daarom werden ze bij merken als Tamiya en Kyosho neegeleverd bij de kit.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Metalfreak schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:02:
[...]Dat waren ze destijds ook al. Alleen waren ze enorm goedkoop ten opzichte van digitale regelaars, daarom werden ze bij merken als Tamiya en Kyosho neegeleverd bij de kit.
De prijs was het nog niet eens, ze werden toen opgebouwd met een servo IC en wat vermogenstransistoren, ze waren toen gewoon niet erg compact. Ik heb hier nog 2 van die antieke dingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

memphis schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:13:
[...]

De prijs was het nog niet eens, ze werden toen opgebouwd met een servo IC en wat vermogenstransistoren, ze waren toen gewoon niet erg compact. Ik heb hier nog 2 van die antieke dingen liggen.
Dat zijn al de wat modernere denk ik :)
Die van mij was letterlijk een servo, en een sleepcontact over een weerstands draad.
Geen transistor in te bekennen :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 30-04-2025 17:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Zo een heb ik hier laatst nog verkocht. Was eigenlijk maximaal vooruit of achteruit dmv een servo inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

MarkyB schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:35:
[...]

Bij een positief antwoord kan er altijd iets besproken worden, uiteindelijk woon ik regio 's-Hertogenbosch.
erce Eindhoven is door de weeks regelmatig open voor training/vrij rijden
https://www.erceracing.nl/index.php/openingstijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
heuveltje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:30:
[...]

Dat zijn al de wat modernere denk ik :)
Die van mij was letterlijk een servo, en een sleepcontact over een weerstands draad.
Geen transistor in te bekennen :)
Ik had het over de eerste elektronische regelaars. Daar zat veelal 1 of 2 stuks 2N3055 achtige transistoren op met een koelblok. Ik zal eens kijken of ik ze nog heb liggen (op dezelfde plek waar ze ooit lagen)
De draadweerstand met een schuif erover zat ook in mijn 1e echte RC, de Tamiya Sandrover. Later zijn ze overgestapt naar een 3 stappen regelaar met 2 dikke weerstanden of 1 weerstand met een midden aftakking, in de Hotshot waren die weerstanden mooi in aluminium cilinder look-a-like blokjes verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtEuX3qlCa3AkjV6g8Etv6sqHNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjKdGxWwCSJn4rQ5qvGJ4fAw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 00:58

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Ben op zoek naar een kleine degelijke basher. En dan bedoel ik echt klein 1:24 ofzo. Heb hier wel eens wat aliexpress autotjes voorbij zien komen die degelijk waren maar ben het merk vergeten. En daar kunnen jullie me vast wel mee helpen :)

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Er is een aardige hype rondom de Losi Micro B
https://www.toemen.nl/pro...micro-b-2wd-buggy-rtr-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 00:58

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Dat ziet er leuk uit idd maar ik herinner me dat er hier ook wel eens hele degelijke ali express autotjes gepost werden en zou graag wat auto's willen vergelijken. Deze ga ik iig onthouden, qua prijs ook heel leuk. ;)

Ik denk dat het hyper go wagentjes waren maar zie ze op ali niet kleiner dan 1:16

[ Voor 8% gewijzigd door Freakiebeakie op 07-05-2025 00:12 ]

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:11
Freakiebeakie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:05:
[...]

Dat ziet er leuk uit idd maar ik herinner me dat er hier ook wel eens hele degelijke ali express autotjes gepost werden en zou graag wat auto's willen vergelijken. Deze ga ik iig onthouden, qua prijs ook heel leuk. ;)

Ik denk dat het hyper go wagentjes waren maar zie ze op ali niet kleiner dan 1:16
Mjx misschien of wltoys?

Ik heb met hyper go gereden en vond een “merk” autootje toch net iets beter. Hyper go prijzen zijn ook niet heel laag meer tenzij je een “deal” vind. Bv vorige week de 16208 voor 55e bij ome ali. Ik vind de arrma grom serie ook erg leuk maar is wel weer duurder. Zelfde soort spul heeft associated ook met de flex-lijn. Zelfde prijsklasse en ook groter dan de 1/24 die je aangeeft. Maar kijk er eens naar. Dit soort auto’s komen 2e hands wel voor rond de 100e voorbij. Meeste lol dat ik in lange tijd heb gehad voor 100e

1/24 buggy van serpent zag ik wel bij bezos voorbij vliegen vandaag. 70e shipped.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 01:20:
[...]

1/24 buggy van serpent zag ik wel bij bezos voorbij vliegen vandaag. 70e shipped.
https://www.amazon.nl/Ser...pent+rc%2Caps%2C67&sr=8-1

47 euro zelfs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Afgelopen weekend "de" eerste open club race van het jaar gereden. Ik was niet super voorbereid als in, ik had mijn banden niet op orde (en was mijn vers gelijmde set vergeten), dus de kwalificatie heats waren een beetje slordig, elke heat een ander setje geprobeerd en de beste set gebruikt voor de finale. Van de 3e plek in de 2WD A gestart en 3e overal geëindigd. Meerdere keren kans op de overwinning, maar doordat ik niet genoeg kon pushen - en snelheid miste - én iemand in één heat onverslaanbaar leek, was het een moeilijke dag. Wel leuke strijd gehad met diverse mensen. Ook mooi om te zien dat er in de lagere finales en andere klasses wat nieuwe aanwas is, want dat is wel nodig. Was niet een super drukke race omdat er op een andere plek in zowel NL als België ook races waren georganiseerd, maar toch een prima opkomst. Verder deze maand niets op de agenda, maar in juni een wat grotere race op de agenda waar ik weer zin in heb. Maar die cup rijd ik met de 4WD voor de afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sky- schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:33:
Afgelopen weekend "de" eerste open club race van het jaar gereden. Ik was niet super voorbereid als in, ik had mijn banden niet op orde (en was mijn vers gelijmde set vergeten), dus de kwalificatie heats waren een beetje slordig, elke heat een ander setje geprobeerd en de beste set gebruikt voor de finale. Van de 3e plek in de 2WD A gestart en 3e overal geëindigd. Meerdere keren kans op de overwinning, maar doordat ik niet genoeg kon pushen - en snelheid miste - én iemand in één heat onverslaanbaar leek, was het een moeilijke dag. Wel leuke strijd gehad met diverse mensen. Ook mooi om te zien dat er in de lagere finales en andere klasses wat nieuwe aanwas is, want dat is wel nodig. Was niet een super drukke race omdat er op een andere plek in zowel NL als België ook races waren georganiseerd, maar toch een prima opkomst. Verder deze maand niets op de agenda, maar in juni een wat grotere race op de agenda waar ik weer zin in heb. Maar die cup rijd ik met de 4WD voor de afwisseling.
Was dat in Vlijmen ? Offroad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ha. Geen geld man. Goedkoper dan ff een biertje op het terras! Zouden er wat spares voor zijn?

Edit: ik heb te snel / enthousiast gereageerd. Ik kende serpent nog van vroegah maar dit is gewoon speelgoed. Leuk om een kind te leren rijden maar dan houd het wel op denk ik. Dan zijn de mjx-en en hyper go’s wel beter en geen speelgoed.

@Freakiebeakie
Ps blackzon kan ook nog wat zijn. Is het B merk van hpi. Geen 1/24 dacht ik maar wel 1/18. Maar voor dat geld zou ik juist weer voor losi/arrma/associated gaan. Als je wat geduld hebt komt er echt wel wat moois (niet afgeragd) op een MP ofzo voorbij voor eenzelfde prijs als een nieuwe blackzon.

[ Voor 24% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-05-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:35:
[...]

Was dat in Vlijmen ? Offroad?
De volgende race (in Juni) is in Vlijmen, offroad inderdaad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

MarkyB schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:29:
[...]

Hij rijdt met de originele motor. Ik heb de auto wel vernieuwd met een nieuwe savox servo, regelaar en ontvanger zodat ik alle auto's met dezelfde accu en afstandsbediening kan besturen.

Ik zit nog met 1 oog naar de 60th anniversary Optima Mid te kijken, maar die is nog een beetje prijzig O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM1OEKvzsHEqL82E82SG__ik4A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pd16yw5QgDCCJLcqhG8dDaHD.jpg?f=fotoalbum_largeHet vlees is zwak :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:02
Ik hoorde al wat bij geluidjes gister, rijd nog prima, maar dit is volgens mij niet goed.

Dit is de input van het achterste diff van mijn Slash 4x4 :X Het lager dat je ziet zit ook helemaal los en uit het midden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSnzU_80ZYktI9-P-moCIwzZXBU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNpf0mens2M6WL2sEuFYQVj1.jpg?f=fotoalbum_medium

EDIT: hij ligt open. Van binnen ziet er alles er redelijk uit. Alleen dat lager dat los ligt is niet ok. Die hoort volgens mij vast te zitten in het diff huis? Het plastic eromheen lijkt wel gesmolten, ik vermoed lager vastgelopen en omdat ik niks door had is dat lager gaan draaien in het plastic, overal slierten met wat lijkt op gesmolten plastic

EDIT2: Ok ik was ff in de war, ik had een youtube video gezien hoe dat diff uit elkaar moest en ik dacht ff dat ik gewoon een compleet lager mistte.

Het grote lager (rechts) waar de aandrijving binnen komt zat er wel, maar is compleet vergaan. De kogeltjes heb ik in het diffhuis terug gevonden, de blauwe seal is gesmolten (in ieder geval nergens te bekennen) en de buiten en binnenring van het lager zijn helemaal aan flarden :X

Afbeeldingslocatie: https://www.toprc.nl/media/mf_webp/jpg/media/catalog/product/cache/f1c2974a05352263337c52cbb3953d09/6/7/6789.webp

[ Voor 73% gewijzigd door FastFred op 12-05-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:31
Kan me voorstellen dat het anders klonk tijdens het rijden...tijd voor wat TLC.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik dacht eerst nog wat ziet dat pasvlak waar het lager hoort er gek uit, gelukkig kost een diffhuis maar 5 euro. Maar het zag er dus gek uit omdat de stalen buitenring van het lager daar nog zat :X

Ik denk dat ik ok zit als ik er een nieuw lager in doe, alles schoonmaken, en nieuw vet erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Ik zou ook kijken naar je tandwielen, als het allemaal scheef zat, zullen die ook wel wat schade hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tanden van pinion en ring gear zag er allemaal prima uit. Maar ik moet alles nog ff goed schoonmaken en ontvetten en zal dan nog eens goed kijken. Ik wilde ook preventief de lagers voor de uitgaande assen vervangen, maar links zit een ander lager dan rechts. En die lagers zijn per 2 verpakt, kom ik al aan 26 euro alleen voor 3 lagers vervangen Terwijl een compleet gebouwd diff 13 euro extra is...

Ga ik ook ring en pinion gears vervangen ben ik duurder uit dan wanneer ik gewoon een compleet kant-en-klaar diff koop.

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 13-05-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Lagers gewoon bij Ali bestellen. Voorraadje aanleggen van de meest gebruikte lagers, kan je er weer een tijdje tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
En als je het morgen of nog deze week geleverd wilt hebben kan je ook even op Amazon kijken. Als je de maat weet zijn er ook genoeg andere winkels te vinden. Zeker als je van een RC merk uit gaat betaal je meestal gewoon meer. En laat je niet misleiden door ceramische, klinkt allemaal heel leuk maar zeker in de offroad zullen ze niet langer mee gaan en qua prestatie zal er ook niet veel van te merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:50
(Niet goed gelezen…)

[ Voor 94% gewijzigd door orillion op 13-05-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Cool. Ik had hem wel een ander kleurtje gespoten. Ik zit te denken aan een Optima Mid, maar wacht even af wat de TOMS gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

zonoskar schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Cool. Ik had hem wel een ander kleurtje gespoten. Ik zit te denken aan een Optima Mid, maar wacht even af wat de TOMS gaat doen.
In (uit) principe maak ik 'dure' kits altijd boxart. De kleur is ook niet mijn eerste keus maar omdat de velgen in dezelfde kleur zijn is het verschrikkelijk moeilijk om nog een mooie combinatie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Gister het diffhuis en pinion en ringgear schoongemaakt/ontvet. Geen verdere schade gevonden dus heb een nieuw kogellager besteld voor de input as, vet voor de pinion en ringgear en kogellager vet voor de 2 lagers van de uitgaande assen want die waren gortdroog van binnen.

Met een beetje mazzel vanavond de boel weer in elkaar zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Morgen (vrijdag) is er weer de 1e scholencup bij de MACH in Heemstede georganiseerd door Tata steel onder de noemer "Techportal". Techportal is een initiatief om de jeugd via een soort speelse wijze een interesse voor techniek op te wekken. 1 van de mogelijke competities voor de jeugd is RC racen. Het gaat niet alleen om het racen, het gaat erom dat ze teams opstellen met sponsorwerving, budgetten, PR etc. Sommigen doen dit serieus, anderen doen er weinig aan en zien het eerder als een lollig dagje uit veelal herkenbaar aan slecht onderhouden auto's en brakke accu's. Ieder team wordt op een aantal punten becijfert en samen met de resultaten van de race is er aan het eind vd dag een top-3 bekend.

Ik zie dat er morgen 17 teams mee doen\; https://www.myrcm.ch/myrc...&dId[E]=87912&hId[1]=com#
(ook live timing te zien)

Meer info: https://www.techportal.nl/

Live cam: https://pullstart.tv/mach-heemstede

Volgende week vrijdag is er nog zo'n dag voor een andere leeftijdsgroep.

Ik zal er ook zijn om weer wat foto's te schieten en een paar rondjes demo te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Dat de auto's slecht onderhouden zijn kun je de kinderen niet aanrekenen, klinkt wel als een leuk initiatief. Helaas heb ik morgen andere dingen te doen, anders leek het mij wel leuk om te komen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
sky- schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:50:
Dat de auto's slecht onderhouden zijn kun je de kinderen niet aanrekenen, klinkt wel als een leuk initiatief. Helaas heb ik morgen andere dingen te doen, anders leek het mij wel leuk om te komen kijken.
Klopt, leraren worden vaak opgezadeld met iets waar ze geen weet van hebben. Veelal wordt het spul van vorig jaar ergens uit de kast getrokken. Neemt niet weg dat ze genoeg tijd krijgen om het wel goed te krijgen, zelfs 2 trainingsavonden bij de MACH als ook het de opdracht is om een heel team op te zetten met de bijbehorende acties is de bedoeling van het project.
Maar inderdaad, als de leraar het al niet goed op tijd oppakt zal ook het team niet goed van de grond komen.

Maar vergeet ook de aanpak van de leerlingen niet. Ik heb eens een team zien komen, gastje stuurt dat ding de baan op, gaat vol gas in de 1e bocht het hek in en het team stapt weer in de auto op weg naar huis wegens grote schade. En veel meer kids die binnen hun team als coureur zijn aangewezen en uiteindelijk de auto besturen nemen het vaak ook niet zo serieus met eerst de baan te verkennen en langzaam het gedrag en de grenzen van hun auto op te zoeken. Maar er zijn er ook bij die echt knap rondjes kunnen rijden.

Overigens lopen er 3 of 4 man clubleden rond die op de dag sleutelhulp bieden en met dat van een winkel een onderdelenvoorraad beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Het hele idee van zo'n evenement is toch ook om kinderen te interesseren voor techniek, niet om uren en dagen aan zo'n auto te sleutelen en zich direct na dat event in te schrijven bij die club en zelf zo'n auto koopt, al is die kans er natuurlijk wel 'mam, pap dit was zo cool dat wil ik blijven doen'.

Er wordt tegenwoordig op school al zoveel van kinderen en leraren verwacht. Er moet almaar bezuinigd worden, leraren tekort etc. Ik denk dat de meeste leraren zo'n event als dit liever kwijt dan rijk zijn, die hebben al genoeg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb gister nieuw lager gemonteerd, de lagers van de uitgaande assen open gemaakt schoon gemaakt, ingevet en weer op de plek. Toen alles in elkaar, tube vet leeg gespoten op de ringgear terwijl ik die ronddraaide.

Ik heb het vermoeden dat ik het verkeerde vet heb, te dun. Het diff is natuurlijk wel dicht, maar niet 100%. Er zitten geen pakkingen rondom natuurlijk. Ik heb TRX-2716 siliconen vet gekocht, Traxxas noemt dit 'silicone diff grease'. Na 5 minuten op straat heen en weer rijden komt het vet aan de onderzijde eruit lopen zowat.

Later zag ik in de met de auto meegeleverde parts catalog TRX-1647 staan voor mijn auto, ook silicone diff grease.... Ik vermoed dat dit vet binnen no-time van de tandwielen afgeslingerd wordt en dan niet meer smeert.

Lang verhaal kort: ik twijfel of ik het juiste vet heb.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 16-05-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Het kan ook zijn dat de behuizing van je diff zelf versleten is, een stukje pakking erin doen kan uiteraard geen kwaad. Je o-ringen vervangen kan ook helpen, dan is er minder kans op grote lekkages.

[ Voor 14% gewijzigd door sky- op 16-05-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Diffhuis is prima in orde. Het ontwerp is gewoon ruk, de 2 helften van het diff passen niet strak genoeg op elkaar om het af te dichten met een pakking, de pasvlakken zijn niet breed genoeg daarvoor. De bovenzijde van het diff wordt afgesloten door de shockmounttower wat een pakking ervoor maken nog ingewikkelder maakt. De onderzijde van het diff wordt afgedicht door de bodemplaat van de auto, ook hier weer een te klein pasvlak om het fatsoenlijk dicht te krijgen met een pakking. De openingen waar de assen door naar buiten komen zijn te groot waardoor de lagers die IN het diffhuis zitten blootgesteld worden aan zand, grind, stof, water en dus snel vervuilen en kapot lopen. Het liefst wil ik daar in de toekomst lagers in hebben die aan 1 kant 100% afgesloten zijn en de andere zijde open laten zodat die gesmeerd worden door het vet van het diff.

Integy en Cobra maken diffhuis alternatieven van staal, alu, rvs, billet etc. waar ze zelf helemaal lyrisch over zijn, maar het is hetzelfde ruk ontwerp zonder verbeteringen.

Ik hoef alleen maar te weten of TRX-2716 en anders TRX-1647 geschikt zijn voor smering van ring en pinion in een Slash 4x4 rear diff. En zoniet, wat doe je er dan in? Wiellager vet van een personenwagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

TRX-1647 lijkt mij siliconen vet, dat kun je (prima) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:44:
Het hele idee van zo'n evenement is toch ook om kinderen te interesseren voor techniek, niet om uren en dagen aan zo'n auto te sleutelen en zich direct na dat event in te schrijven bij die club en zelf zo'n auto koopt, al is die kans er natuurlijk wel 'mam, pap dit was zo cool dat wil ik blijven doen'.

Er wordt tegenwoordig op school al zoveel van kinderen en leraren verwacht. Er moet almaar bezuinigd worden, leraren tekort etc. Ik denk dat de meeste leraren zo'n event als dit liever kwijt dan rijk zijn, die hebben al genoeg te doen.
Klein beetje mee eens maar scholen die in dit traject zitten krijgen ook meer info dan alleen een auto met de opdracht van zoek het maar uit. Helaas is voor veel dat wel het beeld....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eisKjb9sG9pZGUfkSQoMmVZPqmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTT0qBa2ndZ76AUz4y12MUFo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBlzhO3ijUBfwsNxNdvHDaEqOU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKeQ63uhvn4mXTgVOSVYf8UK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
sky- schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:46:
TRX-1647 lijkt mij siliconen vet, dat kun je (prima) gebruiken.
TRX-2716 vet is dus in ieder geval het verkeerde spul. Dit heb ik er gisteren in gedaan en 5 minuten mee gereden. Alles ligt onderin het diff huis/loopt er aan de onderkant uit en niks zit meer op de tandwielen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK_WdidBkMmGCPrkHnWWpnZcVNc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AY3Qk69GU6MytMrjQk7EqvJ4.jpg?f=fotoalbum_medium

Ga ik toch nog ff 1647 bestellen en kijken of dat beter is en ik gewoon het verkeerde besteld heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
En een paar demo rondjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
FastFred schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:53:
[...]

TRX-2716 vet is dus in ieder geval het verkeerde spul. Dit heb ik er gisteren in gedaan en 5 minuten mee gereden. Alles ligt onderin het diff huis/loopt er aan de onderkant uit en niks zit meer op de tandwielen....

[Afbeelding]

Ga ik toch nog ff 1647 bestellen en kijken of dat beter is en ik gewoon het verkeerde besteld heb.
Als het zo vloeiend is, vermoed ik dat het vet is voor IN de diff = de zwarte behuizing die op dat grote tandwiel zit. Die heeft namelijk wel een dichting en daar zitten de tandwielen van de differentieel in. Het grote tandwiel heeft inderdaad dik vet nodig. Zie ook deze video: YouTube: How To Maintain Clean & Re Oil Traxxas 1/10 4x4 Differentials (Slash...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Ha met die video sta ik op en ga ik naar bed zovaak heb ik 'm gekeken deze week :D

Ik ben bij de Brezan vanmiddag geweest, wil dit weekend toch weer rijden en dat 1647 vet is nooit op tijd binnen daarvoor. Uitgelegd wat ik nodig heb en waarvoor. Wiellagervet en homokineetvet viel af i.c.m. plastic/kunststof, dat vreet aan. Dus heb uiteindelijk ATE remcilinderpasta meekregen, normaal gebruikt om zuigers in remklauwen e.d. te smeren.

Heb het 2716 vet eruit gehaald, diff schoon gemaakt en die pasta erin gespoten, is lekker dik, smeert goed en na 5 minuten rijden de achterkant van het diff weer open gemaakt en alle vet zit nog lekker op z'n plek, 2 klodders extra erbij zodat de ringgear altijd door het vet loopt dat zich in een hoekje verzamelt had.

We gaan het meemaken, komende zondag rijden we op asfalt dus ophanging wat lager zetten en misschien het snelle tandwiel erin voor wat extra top snelheid :)

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 16-05-2025 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
sky- schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:50:
Komende vrijdag is het weer maar dan voor het voortgezet onderwijs. van 10:00 tot 14:00 wordt er gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:08

Nimrod

King in the land of Shinar

Als noob die lamgeslagen wordt door het aanbod ... kan/ wil iemand helpen, of doorverwijzen naar een database of zo (als tweaker wil ik specs vergelijken alleen is de info erg versnipperd en verstopt achter marketing (en mijn eigen kennisgebrek ook ja :))

Voor zoonlief overweeg ik deze set:
https://www.modellbau-met...tr-bl-stadium-truck-24ghz

Maar ik wil de lader/ batterij optimaliseren*.
Om te beginnen, arrma-compatibele 2S ipv 3S bewust om dat machientje trager te leren kennen.
Maar da's dan een overaanbod waar ik echt niet in thuis ben: https://www.modellbau-met...liion_life/2s-_2-zellen/1

En een (arrma-compatibele) lader die een goede balans heeft tussen 'snel' laden maar laten we zeggen 'netjes en verantwoord'.
Opnieuw een overaanbod :D
https://www.modellbau-met...ladegeraete-und-netzteile

*Meteen 2 batterijen lijkt me obvious als ik de doorsnee runtime zo lees (15-20 minuten :D), vandaar is de set misschien toch een goede deal als ik er dan een 2S bijvoeg.

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor accu en lader is het belangrijkste punt dat het een EC5 connector heeft gezien de regelaar in die auto zo'n stekker heeft. Ja, er zijn heel veel accu's te vinden, ook hier geldt dat de standaard formaat 26X48X139mm is.

Ja, dan heb je capaciteit en C-waarde. Veel capaciteit is gewoon vergelijkbaar met een grote brandstof tank, dus hoe lang je op 1 lading kan rijden. 2S accu's zijn al tot 10.000mAh te vinden maar tot 6000mAh zijn ze goed betaalbaar.
De C-waarde zegt iets over de maximale belasting, veelal zijn de zeer hoge C-waardes meer een piekbelasting dan een continu belasting. Capaciteit x C = max stroom, dus 5000mAh met 100C kan net zoveel piek hebben als 10.000mAh met 50C.

Laders.... Lijkt een moeilijke materie maar is eigenlijk erg makkelijk. Je bent in ieder geval niet verplicht "Arrma compatible" te gaan, eigenlijk bestaat dat niet dan alleen met Traxxas (hoewel daar ook wel omheen te komen is)
- Veelal wordt er een max laadvermogen gegeven, heb je een simpele 50w B6 lader dat max 5A gespecificeerd is zal je bv op 4S (16.8v) niet meer dan 3A kunnen laden omdat je dan aan de 50w zit.
- heb je een zgn AC/DC lader kan die met 220v en 12v gevoed worden. Maar let op dat veelal de 220v specs een lager laadvermogen kent dan via de 12v aansluiting, in de spec-lijst is dit vaak niet aangegeven maar in de manual wel welke altijd wel online inzichtbaar is.
- de juiste laadstekker is onbelangrijk, je moet toch een laadkabel gebruiken en je moet er voor zorgen dat je er 1 hebt dat op je accu en lader aansluit. Veel laders hebben of gewoon 4mm banana bussen of een XT60 connector. De balans stekker is redelijk gestandariseerd met een JST XH connector.
- De laadstroom is wel belangrijk, veel accu's worden aangeraden met 1C te laden (een stroom gelijk aan de capaciteit) maar alle accu's kunnen ook makkelijk op 2C laden, dus een 2x zo'n grote stroom. Een lader met een 10A uitgang en minimaal 100 watt is wel lekker, 2S accu's kunnen max 10A geladen worden en 3S max een 8A wat voor de meeste goedkopere accu's een laadtijd van 40 tot 60 minuten geeft.

Verder raad ik je aan om een LiPo zak erbij te nemen om daarin je accu's te laden en te bewaren tegen een eventuele ontbranding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

In principe is stekker type totaal onbelangrijk indien je kan en wil solderen.
Het is echt lekker handig om je hele vlot met 1 type uit te rusten, en dat maakt dat je veel minder hoeft op te letten met aanschaf accu/apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Nimrod ik weet niet hoe dat met Arma zit maar bij mijn Traxxas kan ik de auto in trainings modus zetten, dan heeft ie maar 50% van zijn vermogen. Dan hoef je geen 2S én 3S accu's te kopen. Accu's zijn duur. En rustig aan beginnen is zeker aan te raden, als je net begint dan gaat 3S best hard, en heb je ook meer kans dat er dingen stuk gaan.

Verder moet je op de juiste manier met lipo accu's om gaan. Je mag ze niet volledig leeg rijden en vervolgens dagen laten liggen, maar volledig opladen en dan opbergen voor de week erop is ook niet goed. Daar gaan ze op den duur kapot aan.

Je hebt een lipo lader nodig die een 'balans' en 'store' functie heeft. Heb je een accu leeg gereden dan hang je de accu aan de lader en selecteer je 'store', de accu wordt dan tot 50% (dacht ik) geladen en is dan geschikt om in de kast te leggen. Vlak voor je gaat rijden hang je die accu weer aan de lader en kies je het liefst 'balance', dit laad de accu volledig op maar zorgt er ook voor dat de 2 of 3 cellen (2S of 3S) in de accu hetzelfde voltage hebben, zodat de gehele accu in balans is. Snelladen kan natuurlijk ook, maar het is goed voor de accu om zoveel mogelijk 'balance' te gebruiken.

Als lipo accu's ouder worden dan presteren ze minder, maar er bestaat ook een kans dat ze in de fik vliegen vanwege slijtage, schade etc. Koop daarom een lipo zak. Tijdens het laden kun je daar de accu in doen en de zak afsluiten zodat alleen de stekker eruit steekt. Vliegt de accu in de fik dan kun je die met zak en al naar buiten gooien i.p.v. dat je tafel ook afbrand. En geen accu's laden als je niet thuis bent :)

Tenzij je van plan bent om meerdere auto's te kopen van verschillende merken zou ik lekker een accu en lader kopen die passen bij de auto, dus Arma compatible.

[ Voor 73% gewijzigd door FastFred op 18-05-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
@FastFred dat vermogen naar 50-75-100 zetten kan vaak bij Arrma ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:08

Nimrod

King in the land of Shinar

Bedankt voor jullie input, na bijna een dag schermslijten zijn we uiteindelijk voor de Arrma Typhon 223s Grom gegaan, met een Gens Ace IMARS D-300 lader en de ruimste 2s batterij (2300 mah).
Lader en batterij kostten bijna evenveel als de Grom, hopelijk gaan die nog wat meer RC's bedienen :)
Nog een lipo guard en misschien wat laderadaptertjes, en hij kan zich uitleven :)

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
2300mAh? Dat is een beetje weinig! Zeker weten dat je de juiste accu hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
memphis schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:52:
2300mAh? Dat is een beetje weinig! Zeker weten dat je de juiste accu hebt?
Veel groter past er naar mijn weten niet in een grom.
Ik heb een 2200mAH en die past maar net in mijn mojave.

@Nimrod kijk even goed naar voorbrug versteviging voor de typhon. Dat wilt schijnbaar nog wel eens een lastig puntje te zijn.
https://wetronic.nl/gpm-G...oren-arrma-grom-typhon_nl

[ Voor 26% gewijzigd door The Fatal op 18-05-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
The Fatal schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Veel groter past er naar mijn weten niet in een grom.
Ik heb een 2200mAH en die past maar net in mijn mojave.

@Nimrod kijk even goed naar voorbrug versteviging voor de typhon. Dat wilt schijnbaar nog wel eens een lastig puntje te zijn.
https://wetronic.nl/gpm-G...oren-arrma-grom-typhon_nl
Oh wacht, had even niet door dat je voor een mini model was gegaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik was ook al ff aan het Googlen geslagen naar die auto en de eerste die ik zag was een 1/8 auto, en dan maar 2300mAh? Maar hier gaat het om een 1/18 auto dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zelf vanochtend weer wezen rijden na het achter diff weer in elkaar gezet te hebben, dit keer op asfalt want vorige week was het stof op de crossbaan wel heel erg. Gisteravond dus nog ff de vering wat lager gezet door de preload clips eruit te halen. En het 19t motortandwiel geplaatst voor meer topsnelheid, eens kijken hoe hard het wil. Volgens het boekje moet ie dan 100 kunnen, maar ik wist al van diverse reviews dat 80 realistischer is.

Op hoge snelheid komt de auto echter uit de vering en komt de wind onder de body, daar werd het vervolgens heel instabiel van en dus 2x stevig over de kop gegaan.... Achteraf gezien was het beter geweest om de preload clips te laten zitten en in plaats daarvan de veerpoot waar deze aan de draagarm zit gewoon in het buitenste gat te monteren om de auto op die manier lager te krijgen.

Na mijn ervaring met het achter diff gaat komende week de voorkant uit elkaar om die na te lopen, komend weekend heb ik toch geen tijd om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Nimrod schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:59:
Bedankt voor jullie input, na bijna een dag schermslijten zijn we uiteindelijk voor de Arrma Typhon 223s Grom gegaan, met een Gens Ace IMARS D-300 lader en de ruimste 2s batterij (2300 mah).
Lader en batterij kostten bijna evenveel als de Grom, hopelijk gaan die nog wat meer RC's bedienen :)
Nog een lipo guard en misschien wat laderadaptertjes, en hij kan zich uitleven :)
Leuk! Ik heb ook de grom. Erg leuke auto. Ik rijd zo’n 15min met het gas op 75% met de standaard 1400mah accu’s, rondjes op de baan. Leuke auto en kan wel wat hebben. Veel plezier d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Nimrod schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:59:
Hele goede keus, die Groms zijn werkelijk te leuk om mee te rijden.
3S erin, en je staat verbaasd van de snelheid van die dingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een RC auto voor mijn zoontje, die wordt binnenkort 6. Hij mag nu wel eens met mijn oude WL-Toys 144001 rijden. Dat gaat opzich goed, alleen dat ding gaat regelmatig stuk (het blijft gewoon wel Chinese rommel uiteindelijk :P) en is erg klein. Hij kan zich ook aardig redden met mijn omgebouwde Traxxas Rustler 2WD (naar brushless), alleen die gaat echt veel te snel voor hem (is wel een stuk degelijker gebeleken t.o.v. die WL-Toys).
Er moet dus iets degelijks komen, wat niet al te snel is en waar makkelijk onderdelen voor te krijgen zijn (ook over b.v. 5 jaar), dus alles wat Chinees is valt eigenlijk al af.
In eerste instantie wilde ik voor een Tamiya Racing Fighter gaan. Inclusief kogellagers/zender/ontvanger/servo kom je dan op ongeveer 150 euro o.i.d.. Waarom Tamiya? Vroeger heb ik zelf een Grasshopper gehad, en die heb ik flink mishandeld, en die heeft mijn jeugd overleefd :P (dus er komt ook een stukje nostalgie bij kijken).
Maar nu zag ik ook dat Arrma ook 2 mooie instappers heeft, namelijk:
Arrma Vorteks en de Arrma Gorgon.
Zelf heb ik geen ervaring met Arrma, maar ze lijken mij vrij robuust. De Gorgon is natuurlijk wel tof want monstertruck :P Alleen lijkt mij die wat minder stabiel (en de body schijnt vrij snel te scheuren). Auto zal voornamelijk op straat/gras/BMX baantje gebruikt worden.
De Vorteks lijkt mij dan wel weer een betere aankoop met het oog op de toekomst, goed te upgraden naar brushless (die Gorgon lijkt mij dan al snel een oncontroleerbaar worden). De Tamiya lijkt mij weer wat minder bash-proof in vergelijking met de Vorteks (en geen idee hoe goed die gaan met brushless upgrades).
Als ik mijn zoontje laat kiezen, gaat die voor de Gorgon. Zelf twijfel ik tussen de Vorteks en de Tamiya, met een lichte voorkeur voor de Vorteks.

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 19-05-2025 10:30 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:39
half jaar geleden zelfde keus moeten maken en voor de Tamiya gekozen, mijn zoons zijn 7 en 9 en dat gaat prima, nog geen schade gereden oid en ze hebben echt al heel gek gedaan dr mee.
succes met je keus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:53
Dit weekend een Arrma Typhoon TLR roller tweedehands kunnnen oppikken.
Zin om de hobby uit mijn tienerjaren terug op te pikken.
In de buurt ligt er trouwens een piste voor 1/8 buggies, het is de bedoeling daar geregeld te passeren.
Mooi pakket met 3 extra sets banden, Futaba zender en een Hobbywing EZun Max8 comb 4274.

Heb alleen nog een 4s batterij (of 2) nodig en een lader.
Als batterij dacht ik aan Gens ace 4S Lipo accu, 5000 mAh, 14,8 V, 50 C, 4S Bashing Series RC accu met XT90. Of kan ik beter wat meer uitgeven voor een betere ?
6S hoeft niet.

Als lader dacht ik aan een SkyRC T200 of zou de SkyRC D200 veel meerwaarde bieden ?

iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Laatst online: 20-05 08:35
Voor mijn zoontje van 8 (en stiekem voor mezelf) zijn we op zoek naar een instap RC auto, maar we zien door de bomen het bos niet meer. Het budget is ergens rond de 100 - 150 euro.

De shortlist die ik tot nu toe heb:
FTX Tracer (brushless)
ARRMA Granite Grom
ARRMA Vorteks (die is wel wat buiten het budget)

Zijn er nog andere auto's te overwegen? Het is wel de bedoeling om ze met een NiMH batterij te gebruiken, aangezien ik LiPo wat risicovol vind op zo'n jonge leeftijd.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Erkel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:59:
Voor mijn zoontje van 8 (en stiekem voor mezelf) zijn we op zoek naar een instap RC auto, maar we zien door de bomen het bos niet meer. Het budget is ergens rond de 100 - 150 euro.

FTX Tracer (brushless)
ARRMA Granite Grom

Zijn er nog andere auto's te overwegen? Het is wel de bedoeling om ze met een NiMH batterij te gebruiken, aangezien ik LiPo wat risicovol vind op zo'n jonge leeftijd.
Zie een paar posts boven je :P Ik ben ook aan het zoeken in de 1:10 klasse. Arrma Vorteks/Arrma Gorgon/Tamiya Racing Fighter staan op mijn lijstje. Ik rij zelf al met hardcase lipo's. Daar kan weinig mis mee gaan.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
-tom-562 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Zie een paar posts boven je :P Ik ben ook aan het zoeken in de 1:10 klasse. Arrma Vorteks/Arrma Gorgon/Tamiya Racing Fighter staan op mijn lijstje. Ik rij zelf al met hardcase lipo's. Daar kan weinig mis mee gaan.
Ja had ik gezien, maar daar is niet echt een duidelijk antwoord op gekomen. Ik ga aankomend weekend maar eens een winkel opzoeken om wat te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:55

Amphiebietje

In de blubber

Ik kijk zo nu en dan met een schuin oog naar dit topic. Tot een jaar of 15-20 geleden heb ik met RC auto's gereden, en ik denk er over weer te beginnen, maar al mijn zenders zijn nog van voor de 2,4GHz, dus ik ga misschien een nieuwe zender kopen.

Ik kijk nu naar een low to mid-end Sanwa FH-E zender...alleen is 1 ding mij heel onduidelijk: bij 2,4GHz moet je de ontvanger aan de zender koppelen, en ik lees dat je bij sommige goedkopere zenders maar 1 ontvanger kan koppelen. Kan ik er van uit gaan dat als een zender meerdere geheugenplaatsen voor modellen heeft, hij ook met meerdere ontvangers te koppelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal

FTX Tracer (brushless)
ARRMA Granite Grom

Die grom komt redelijk compleet voor dat geld. Voor de vorteks moet je accu’s en lader hebben.

Zelf heb ik een vorteks 3S.
Leuke auto maar gaat ook wel eens wat kapot. Rolt makkelijk over maar vind hem wel erg leuk. Afgelopen week nog een stalen slip koppeling in gezet. Andere was kapot.

Advies is wel dat je een auto moet kiezen waar je alle onderdelen vrij makkelijk kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 15:27
Amphiebietje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:16:
Ik kijk zo nu en dan met een schuin oog naar dit topic. Tot een jaar of 15-20 geleden heb ik met RC auto's gereden, en ik denk er over weer te beginnen, maar al mijn zenders zijn nog van voor de 2,4GHz, dus ik ga misschien een nieuwe zender kopen.

Ik kijk nu naar een low to mid-end Sanwa FH-E zender...alleen is 1 ding mij heel onduidelijk: bij 2,4GHz moet je de ontvanger aan de zender koppelen, en ik lees dat je bij sommige goedkopere zenders maar 1 ontvanger kan koppelen. Kan ik er van uit gaan dat als een zender meerdere geheugenplaatsen voor modellen heeft, hij ook met meerdere ontvangers te koppelen is?
Ja: elke zender met modelgeheugen, kun je meerdere ontvangers aan koppelen.
Het werkt met 2.4GHz meestal zo dat de zender het id van de ontvanger opslaat. Dus beide zet je in bind modus, de zender detecteert de ontvanger, onthoudt de id, en het profiel in de zender betekent dat hij de instellingen voor die auto naar de ontvanger stuurt.

Welke zender zit je naar te kijken? Sanwa is nog steeds high-end, maar tegenwoordig een beetje voorbij gestreefd door FlySky met de Noble NB4+. FlySky ontvangers zijn goedkoper dan die van Sanwa (dus goedkoper om een extra auto te bedienen ermee) en de zender is wat compacter dan de tegenhanger van Sanwa, de M17S (die is groot en zwaar!). De FlySky heeft een ingebouwde 18650 cel als accu (vervangbaar) en nog een 2e accu, een powerbank in de voet (los te klikken en eventueel als USB powerbank te gebruiken). Het menu is ook nog eens makkelijker dan Sanwa vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
De Sanwa MX6 is er 1 om links te laten liggen, ik lees veel problemen op de rctech forums waar ook iedereen dat ding afraad. Het is ook een buitenbeentje tov alle andere Sanwa zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:55

Amphiebietje

In de blubber

@thaan Ik keek naar de nieuwe Gemini Sport (stick). De echte highend zenders lijken mij totaal overkill kwa features; ik zoek iets dat vergelijkbaar is met mijn oude Hitec Eclipse Procar FM zender (3-kanaals programmeerbaar), max. 350 Euro ofzo.

Edit: Hmm, aan de andere kant, ik heb ook nog een oude RC tank die ik eens moet bouwen, dus een duurdere zender is ook okee als hij meer dan vier kanalen heeft. Wellicht moet ik ook aangeven dat ik een zender zoek waarmee ik zonodig oudere regelaars en servo's uit de jaren 90-2000 kan aansturen, heb wat vintage modellen staan...

[ Voor 40% gewijzigd door Amphiebietje op 19-05-2025 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Jimster21 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:10:
Dit weekend een Arrma Typhoon TLR roller tweedehands kunnnen oppikken.
Zin om de hobby uit mijn tienerjaren terug op te pikken.
In de buurt ligt er trouwens een piste voor 1/8 buggies, het is de bedoeling daar geregeld te passeren.
Mooi pakket met 3 extra sets banden, Futaba zender en een Hobbywing EZun Max8 comb 4274.

Heb alleen nog een 4s batterij (of 2) nodig en een lader.
Als batterij dacht ik aan Gens ace 4S Lipo accu, 5000 mAh, 14,8 V, 50 C, 4S Bashing Series RC accu met XT90. Of kan ik beter wat meer uitgeven voor een betere ?
6S hoeft niet.
laat je niet gek maken met accu's. Als je niet professioneel racet of heli vliegt maakt de C rating niets uit. En voor een basher al helemaal niet omdat je niet lang/veel vol gas rijd. Koop wat leuks voor weinig en koop gewoon nieuw als het te oud wordt.
Ik heb goede ervaring met turnigy van hobbyking.
Beide merken die je noemt worden veel gebruikt.
De XT90 is het type stekker en heeft verder niets met accu prestaties te maken.
Als lader dacht ik aan een SkyRC T200 of zou de SkyRC D200 veel meerwaarde bieden ?
De D200 kan op 1 kanaal 20A met een max van 200W, dus een 4S kan max op 13A laden. Je 5000mah blok is dan in 30min klaar.
Met de T200 kan je max 10A/100W laden. Dus een 4S kan max op 7A laden. Je 5000mah accu duurt dus altijd een uur.
aan jou de keus of dat het geld waard is.
* let op de C-rating voor het laden van de accu. Sommige accu's kunnen maar op 1C geladen worden en dan maakt bovenstaande verschil al niets meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@-tom-562 @Erkel begin niet met te groot en te snel voor die mannen.

Ik ben net begonnen met de buurjongen van 7 met een Arrma Granite Grom BLX. kan gewoon in de tuin. Baantje uitzetten met de tuinslang en gaan met die banaan.
Deze kunnen standaard op de zender al naar 75% en 50% throttle gezet worden. De 50% met de standaard 2s lipo is eigenlijk nog te snel om het te leren. De spanningsboog is erg kort en het principe van proportioneel sturen gaat er ook nog niet zo snel in. Dit zorgt voor veel gezwalk en het raken van plantenbakken, tafels en stoelen. De eerste x heb ik het gas bedient en liet ik hem sturen. nu, de 3e x rijd hij zelf maar kan niet een volledige 1400mah accu leegrijden omdat hij niet de hele tijd geconcentreerd bezig kan zijn en dan dus veel gaat raken.
Ik stop met circuit rijden wanneer hij de concentratie verliest en laat hem nog wat rondscheuren voor een paar minuten. Meestal zo'n 10min. Met de Granite Grom kunnen we zo'n 20min rijden op 1400mah.

Een maat van mij heeft er een van 8 en die hebben sinds een week de SMYTER ook een leuk ding. zelfde verhaal, kunnen niet een volledige accu geconcentreerd blijven. Zij rijden dagelijks en gebruiken proportioneel sturen ook nog niet, het is alleen maar van links naar rechts.

Beide is natuurlijk normaal voor kinderen, geen enkel verwijt. Maar beide ouders hadden wel even andere verwachtingen ;)

mijn advies is dus om met iets kleins en iets wat langzaam kan, te beginnen. My topper is de Granite GROM. Mojave Grom als 2e (alleen maar omdat deze bodemvrijheid minder is en dus vaker 'vast loopt') en als 3e de Typhon GROM (omdat het modelletje minder kindere aanspreekt, de monstertruck wint altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

FTX Tracer (brushless)
ARRMA Granite Grom

zie hierboven maar de FTX zal ook leuk zijn!

maak je niet te druk om de lipo's. Je zal er waarschijnlijk toch altijd zelf bij zijn als ze rijden. Laden moet je kinderen zoiezo niet laten doen. Als de lipo gewoon in de auto vast zit is het allemaal niet zo'n ramp. De ARRMA GROM serie komt met een standaard hard-case accu als je de RTR neemt. Deze, en de transmitter/receiver, zijn van het merk SPEKTRUM. Het ENORM GROTE voordeel van deze accu's is dat electronica aan boord hebben waardoor je de lipo niet verkeerd kan laden. De chip praat met de lader en bepaalt zo de juiste laadstroom. Het 2e grote voordeel is dat deze chip ook de accu zelf ONTLAAD als deze te lang ongebruikt wordt. Als je de accus dus opgeladen weg legt, kan je de lipo niet meer beschadigen; vergeten te ontladen behoord tot het verleden. Echt een aanrader voor beginners en ouders met een druk leven ;)
Het nadeel is natuurlijk dat je niet meer met een normale lader kan laden, je zit vast aan de SPEKTRUM laders. Wat standaard meegeleverd word is een USB lader wat natuurlijk lang duurt.
Dat ligt buiten je budget, dat snap ik, maar op MP komen er soms voorbij die de moeite waard zijn rond de 150e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Erkel

PS het loont te moeite naar de shop te gaan om de auto daar te kopen ipv via internet. het is een 'uitje', voor veel kids erg leuk om iets uit te mogen zoeken/cadeautje, en PA kan soms ook stiekem nog wat kopen. (TOEMEN heeft de FTX-en en SMYTERS naast de crawlers in hetzlefde gangpad gezet ;))

Daarnaast is het ook leuk als je uit de buurt komt om eens bij een club te gaan kijken. Kan je eigenlijk altijd wel eens proefrijden. FTX-en en SMYTERS zal je daar niet veel zien.
In de buurt van Toemen heb je een race-club in vlijmen MAC-Vlijmen en een race-en-crawl-club in Tilburg SPEEDWAY-TILBURG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:41:
@-tom-562 @Erkel begin niet met te groot en te snel voor die mannen.

Ik ben net begonnen met de buurjongen van 7 met een Arrma Granite Grom BLX. kan gewoon in de tuin. Baantje uitzetten met de tuinslang en gaan met die banaan.
Deze kunnen standaard op de zender al naar 75% en 50% throttle gezet worden. De 50% met de standaard 2s lipo is eigenlijk nog te snel om het te leren. De spanningsboog is erg kort en het principe van proportioneel sturen gaat er ook nog niet zo snel in. Dit zorgt voor veel gezwalk en het raken van plantenbakken, tafels en stoelen. De eerste x heb ik het gas bedient en liet ik hem sturen. nu, de 3e x rijd hij zelf maar kan niet een volledige 1400mah accu leegrijden omdat hij niet de hele tijd geconcentreerd bezig kan zijn en dan dus veel gaat raken.
Ik stop met circuit rijden wanneer hij de concentratie verliest en laat hem nog wat rondscheuren voor een paar minuten. Meestal zo'n 10min. Met de Granite Grom kunnen we zo'n 20min rijden op 1400mah.

Een maat van mij heeft een tweeling van 8 en die hebben sinds een week de SMYTER ook een leuk ding. zelfde verhaal, kunnen niet een volledige accu geconcentreerd blijven. Zij rijden dagelijks en gebruiken proportioneel sturen ook nog niet, het is alleen maar van links naar rechts.

Beide is natuurlijk normaal voor kinderen, geen enkel verwijt. Maar beide ouders hadden wel even andere verwachtingen ;)

mijn advies is dus om met iets kleins en iets wat langzaam kan, te beginnen. My topper is de Granite GROM. Mojave Grom als 2e (alleen maar omdat deze bodemvrijheid minder is en dus vaker 'vast loopt') en als 3e de Typhon GROM (omdat het modelletje minder kindere aanspreekt, de monstertruck wint altijd).
Dank voor het super uitgebreide antwoord! Ik ben wel bekend met LiPo's vanuit airsoft. Ik heb zelfs nog ergens turnigy hoesjes en een lader liggen (accucel oid) geen idee of ik die ook met de RC LiPo's kan gebruiken?

Het idee dat we 2 auto's kopen, en dan samen "racen". Van plantenbakken en andere zullen we niet zoveel last hebben, we hebben toegang tot 1500m2 asfalt waar niks op staat. De reden dat we nu op zoek zijn naar iets meer hobby achtigs is dat de standaard speelgoedwinkel auto's toch niet meer voldoen.

Ik kwam deze nog tegen op ebay, (helaas niet in de winkel te vinden):
https://www.ebay.nl/itm/354633855969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Erkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 00:23:
[...]

Dank voor het super uitgebreide antwoord! Ik ben wel bekend met LiPo's vanuit airsoft. Ik heb zelfs nog ergens turnigy hoesjes en een lader liggen (accucel oid) geen idee of ik die ook met de RC LiPo's kan gebruiken?

Het idee dat we 2 auto's kopen, en dan samen "racen". Van plantenbakken en andere zullen we niet zoveel last hebben, we hebben toegang tot 1500m2 asfalt waar niks op staat. De reden dat we nu op zoek zijn naar iets meer hobby achtigs is dat de standaard speelgoedwinkel auto's toch niet meer voldoen.

Ik kwam deze nog tegen op ebay, (helaas niet in de winkel te vinden):
https://www.ebay.nl/itm/354633855969
een lipo is een lipo, ja je zou ze voor rc kunnen gebruiken; als ze passen, en als de stekker past (of een andere stekker op solderen). Ik heb zelf net een airsoft lipo besteld om in mijn zender te doen :) ooh, je had het over een lader, sorry. ook die kunnen werken. geen idee wat voor lader je hebt, hij moet namelijk wel het aantal cellen aankunnen en kunnen balanceren

samen racen is top idd. Tip: koop dan dezelfde autos! ik heb 3x granite grom en dat werkt super. Dan is samen racen ook echt leuk met volwassenen omdat het gelijk is. Voor met je zoon is het leuk omdat hij ziet dat je dezelfde hebt. Werkt 10x beter dan wanneer je zelf met een grotere/sneller rijd. Je kan dan namelijk ook makkelijk 'lijntjes' gaan rijden, waarbij hij jou dus moet volgen. Dat leert hem wat beter rijden en minder te sturen.

De gelinkte auto lijkt op een van de chinese klonen die onder 10 verschillende namen verkocht wordt. ome ali en banggood staan er vol mee. Een populair merk is Hyper GO and MJX. de 16208 is vergelijkbaar met de granite/je linkje. Als je geduld hebt kan je hem voor zo'n 60e nieuw kopen, komen om de paar maanden wel van die acties voorbij. Ik heb zelf geen ervaring met geen van deze merken. Ik ken er wel een aantal met WLtoys autos en daar zijn de ervaringen matig, het is iets beter dan speelgoed, maar nog geen hobby RC spul.

Ik zou echt eens een winkel binnen lopen. Het doet veel om ze eens in het echt te zien en voelen/proeven/ruiken zoals ik het altijd noem. Ik ben de naam kwijt, maar toen wij de smyter kochten bij toemen een paar weken terug hadden ze er ook een van 80e staan. Die was ook goed en leuk maar "die is niet groen" :+ dan kan je dus samen rijden voor 160e!

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 20-05-2025 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ok, laastse PS;

als ik heel eerlijk ben zouden ze eigenlijk met een 1/24 of 1/18 crawler moeten beginnen. Dat kan gewoonweg niet zo hard omdat het een crawler is. Het zit er nog steeds stoer uit (jeeps, pickups etc) en kan door de kleine schaal overal mee gereden worden. Nadeel is dat de kosten hetzelfde zijn ~100e.
Maar dit is imho het beste om ze te laten leren rijden met een pistool zender en proportioneel sturen te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

@sjorsjuhmaniac
Bedankt voor je bericht. M'n zoontje kan opzich al aardig rijden met de WLToys (wel met het gas getrimmed op de helft) en mijn Rustler, dat sturen gaat dus opzich wel goed.
Begin nu wel alleen te twijfelen aan een schaal 1:10. We hebben een aardige tuin, maar eigenlijk is 1:10 ook wel echt lomp groot voor in een achtertuin, en dan zou hij dus altijd al op straat moeten rijden (en ik er bij moeten zijn). Zo'n Granite GROM is wel mooi compact voor in de tuin (waar we voornamelijk gras hebben).
Ik zie dat ze die buggy/trophy truck versie wel in brushless hebben, die monstertruck/stadium truck is er niet in brushless zo te zien? Anders leek mij dat wel een leuk ding voor mijzelf :P
Wat betreft een winkel bezoeken, dat is het mooiste natuurlijk, helaas is b.v. Toemen bijna 1,5 uur rijden voor ons (vanuit de Achterhoek), echte RC winkels zijn er hier niet in de buurt. Je hebt Hobma in Elst (tussen Arnhem en Nijmegen), maar die hebben volgens mij niet zo heel veel aanbod.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
-tom-562 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:01:
@sjorsjuhmaniac
Bedankt voor je bericht. M'n zoontje kan opzich al aardig rijden met de WLToys (wel met het gas getrimmed op de helft) en mijn Rustler, dat sturen gaat dus opzich wel goed.
Begin nu wel alleen te twijfelen aan een schaal 1:10. We hebben een aardige tuin, maar eigenlijk is 1:10 ook wel echt lomp groot voor in een achtertuin, en dan zou hij dus altijd al op straat moeten rijden (en ik er bij moeten zijn). Zo'n Granite GROM is wel mooi compact voor in de tuin (waar we voornamelijk gras hebben).
Ik zie dat ze die buggy/trophy truck versie wel in brushless hebben, die monstertruck/stadium truck is er niet in brushless zo te zien? Anders leek mij dat wel een leuk ding voor mijzelf :P
Wat betreft een winkel bezoeken, dat is het mooiste natuurlijk, helaas is b.v. Toemen bijna 1,5 uur rijden voor ons (vanuit de Achterhoek), echte RC winkels zijn er hier niet in de buurt. Je hebt Hobma in Elst (tussen Arnhem en Nijmegen), maar die hebben volgens mij niet zo heel veel aanbod.
duidelijk.

1:10 wordt idd al snel te groot, tenzij je een redelijk wat grond om op te rijden hebt. Zeker met dit soort auto's gaat het toch snel hard.
Ik zie het grote voordeel van brushless vs brushed niet zo voor dergelijke auto's. Het zijn geen high performance auto's. Nog sneller met een monstertruck is zoiezo lastig ivm het hogere zwaartepunt.
Nu zo'n 6 volwassenen met de GROM's laten rijden, zowel competitie rijders op de club als gewoon de buurman, en ze vinden het allemaal lachen. Het leukste blijft toch dat je samen met gelijke auto's, makkelijk overal rijden/weinig ruimte nodig en lage kosten in aanschaf/reparatie.

Toemen is voor mij ook meer dan uur maar vind het wel leuk. Zit er niets over de grens in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

TopRC in Uden, een perfect plek om vrijwel alles aan te schaffen.
Anders GearRC in Hollandsche Veld (Hoogeveen).
Beide goede winkels waarbij TopRC gewoon heel erg groot is, al hoor je over deze winkel verschillende verhalen vwb service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Snuffel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:50:
TopRC in Uden, een perfect plek om vrijwel alles aan te schaffen.
Anders GearRC in Hollandsche Veld (Hoogeveen).
Beide goede winkels waarbij TopRC gewoon heel erg groot is, al hoor je over deze winkel verschillende verhalen vwb service.
GearRC ben ik 1,5 jaar geleden geweest, toen zaten we redelijk in de buurt in een vakantiehuisje (vlakbij Hardenberg). Was idd wel een leuke winkel.
TopRC is dan nog het minst ver, 1 uur en 11 minuten rijden. Toemen en GearRC zijn beide 1,5 uur rijden :P
@sjorsjuhmaniac Brushless zou dan leuk voor mijzelf zijn :P

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste