Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:38

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Nee, ik denk dat de motor iets te strak is vastgeschroefd, dan vervorm je toch wat en kunnen de lagers uit lijn liggen. Gezien de lagers nieuw zijn staan ze ook weinig speling toe. Je moet bij deze motoren de 3 schroeven niet te strak draaien. De onbelaste stroom ging namelijk ook van 2.3A naar 1.7A

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• memphis

memphis

Topicstarter
Een beetje alle turnbuckles ingesteld tot een setup dat alleen nog een finetuning vereist. Had overigens voor 22 euro dit LED panel in A3 formaat, ideaal om aan te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLd3vR8cbW6T3dEaCNjtBfHA68c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVKXQQb7vOfrPJjWEreSdf04.jpg?f=fotoalbum_large

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:29

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJJBEdFnEEriPH8zWOio_9GI34Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31YQ56s2O66WF8ye8aug52RE.jpg?f=fotoalbum_large

Mojave Grom for scale :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:10

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

T*ring, wat is een GROM toch klein, leuk voor mij dochter over een paar jaar!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:55
Redelijk nieuw in het wereldje en wou aankomend jaar een aantal circuits in de buurt bezoeken, lees ik opeens dat degene het dichtstbij (Midland) er mee moet ophouden.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

• memphis

memphis

Topicstarter
Dat nieuwsbericht gaat over het circuit voor 1:1 auto's, dat ligt aardig uit de buurt van het modelcircuit. Over het modelcircuit kan ik niets vinden dat het ook weg moet.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Xqlus1ve schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:56:
[...]

T*ring, wat is een GROM toch klein, leuk voor mij dochter over een paar jaar!
Die Grom op 3s is een stuk sneller dan m'n 4s op 4s :p

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Dat geloof ik graag, veel minder massa, accelereert veel makkelijker. Maar toch verkies ik een 4S boven dit soort kleine wagens als ik over onverhard terein wil knallen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met de 1/16 zijn wel veel drempels/oneffenheden gauw te hoog merk ik wel. Maar pas was ik in een natuurspeeltuin, en daar kon ik wel lekker crossen door een soort rockgarden met beekloopje.
En kunstgras is top, aardig grip, maar glad genoeg om ook nog te kunnen driften :)

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Xqlus1ve schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:15:
Dat geloof ik graag, veel minder massa, accelereert veel makkelijker. Maar toch verkies ik een 4S boven dit soort kleine wagens als ik over onverhard terein wil knallen.
Ja ik ook hoor. Heb wel een nieuwe gadget er bij gehaald, de Spektrum ESC programmer. Kun je de volledige ESC instellingen mee besturen, bijvoorbeeld ook de LVC en motortiming wat lager afstellen voor (veel) meer runtime, de punch maximaliseren en de remkracht op 100% zetten. Je kan dit ook met piepjes doen maar dat is echt heel erg veel werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss6h31JZqVlqgL3Xa-tAIe0TTQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGfEwaY697KysGv7RjGEZJY1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bob Popcorn op 01-01-2026 15:50 ]

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor de liefhebbers kwam ik deze app tegen: https://bashmaps.com/

• memphis

memphis

Topicstarter
Een klein stapje verder. De servo zit normaal aan de bodem, het haalt flex uit het chassis en wat er aan flex over blijft is niet links-rechts even veel. Om die reden had ik een klein jaartje terug een aantal plaatjes gemaakt ter vervanging aan de strip die boven de servo langs gaat. Een paar extra schroefgaten doet de servo daaraan schroeven, Nu opnieuw voor mij zelf een plaatje gemaakt. Voor mijn micro servo ook een adapterplaatje gemaakt dat de grootte heeft van een normale servo, zie dus hoe indrukwekkend klein die is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA4sggmOVLTvcF-h6g2OoGb1Qpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtsmrTuvGchrQ8aSFEl141t1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_G8tNpSDrhGpILmzv6AaxMCJek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZCH6R5DRthWgHmXuRbjdEnN.jpg?f=fotoalbum_large

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:55

-tom-562

Oliesjeik

Afgelopen zaterdag hier in de straat lekker gereden met onze 2 GROM's. Dat kleine laagje verse sneeuw (er wordt niet gestrooid bij ons in de straat) was echt perfect voor die kleine auto's.
Vooral de Mojave ging echt super, met de stability control op maximaal kon je echt mega lange flauwe gecontroleerde drifts maken (ook met 3S op 100%). 8)
Ik merk alleen wel dat de boel slecht tegen water kan. Toen ik zondag de boel weer netjes wilde opruimen (na het schoonmaken en drogen) zaten beide stuurinrichtingen aardig vast (door roest), de stuurservo draaide wel ,maar alleen 'over' de servosaver. Sturen en de boel even met de hand helpen en ondertussen alle scharnierpunten losmaken met WD40 hielp uiteindelijk wel

Vaak bu'j te bang!

• memphis

memphis

Topicstarter
Voordat je in alle nattigheid gaat rijden helpt het al als je de auto inspuit met WD40. En als je klaar bent ook weer om een insluitende laag aan te brengen.

Voor mijn RC ben ik over op Eurol PL, dit is hun versie van WD40 maar smeert en beschermt veel beter. Toen ik ooit daar op bezoek was voor een laatste kannetje olie dat ik mocht hebben kreeg ik ook een uitgebreide uitleg wat ze zoal hebben en doen en ze lieten een testbank zien wat WD40 en hun PL de smeereigenschappen liet zien. Helaas kreeg ik geen proefbusje mee maar had het wel direct de volgende dag besteld.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Inderaad, altijd preventief behandelen. Gebruik zelf ook geen WD40, maar een andere vochtverdrijver. Lijkt aardig op Eurol Lube PL, als ik dat zo zie. Wel wat duurder per bus dan WD40, maar nooit meer gedoe.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:20
sky- schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:37:
Inderaad, altijd preventief behandelen. Gebruik zelf ook geen WD40, maar een andere vochtverdrijver. Lijkt aardig op Eurol Lube PL, als ik dat zo zie. Wel wat duurder per bus dan WD40, maar nooit meer gedoe.
… ik hang aan je lippen…

• memphis

memphis

Topicstarter
Stuurservo geplaatst, zit toch net niet helemaal in het midden maar daar zal je weinig van merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vunzfDKEVnkooHjhlDJOdO-zq-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73VaehfQP5WcvKLymGNFLBda.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een condensatorbank gemaakt, standaard komt die met 1x een 470uF condensator. Het bankje ernaast is 2000uF en maar een fractie groter. Het is niet zozeer de grotere waarde maar de eigenschappen van ceramische condensatoren die de regelaar net even iets beter laat werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t19syFRzwZZqnySSmNiTyzw-Sac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blBO27gS0q3sQMQwvUpwLHrv.jpg?f=fotoalbum_large

De auto (zoals velen) kent een downstop op de draagarmen maar geen upstop. Zeker met zoveel gewicht op de voorkant denk ik dat de auto bij het aanremmen van een bocht de grond zal raken, upstops voorkomen dit. Maar er is weinig ruimte om dit goed te realiseren maar de constructie van de stabilisator staat toe om onder het midden een stelschroef te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFIMh0bNR_21mYPI-X8xG6wSoYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yC7dAMr0z5xGuTEkHh5Fnl3u.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de stabilisatorstang veert zal die de beweging niet direct blokkeren maar al een extra veer fungeren waardoor die vlak bij de grond net even iets stugger geveerd wordt.
En alle elektronica ingebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ash5tgP_a57DdVNbAPnSa0dIii0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrcX1a6GwMY2U3ZZsMjByueF.jpg?f=fotoalbum_large

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
memphis schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:02:
Stuurservo geplaatst, zit toch net niet helemaal in het midden maar daar zal je weinig van merken.

[Afbeelding]

Heb een condensatorbank gemaakt, standaard komt die met 1x een 470uF condensator. Het bankje ernaast is 2000uF en maar een fractie groter. Het is niet zozeer de grotere waarde maar de eigenschappen van ceramische condensatoren die de regelaar net even iets beter laat werken.

[Afbeelding]

De auto (zoals velen) kent een downstop op de draagarmen maar geen upstop. Zeker met zoveel gewicht op de voorkant denk ik dat de auto bij het aanremmen van een bocht de grond zal raken, upstops voorkomen dit. Maar er is weinig ruimte om dit goed te realiseren maar de constructie van de stabilisator staat toe om onder het midden een stelschroef te maken.

[Afbeelding]

Omdat de stabilisatorstang veert zal die de beweging niet direct blokkeren maar al een extra veer fungeren waardoor die vlak bij de grond net even iets stugger geveerd wordt.
En alle elektronica ingebouwd:

[Afbeelding]
Knap hoe je dit allemaal bedenkt en opbouwt!

• memphis

memphis

Topicstarter
Mwah, valt wel mee.
Dat de servo niet meer aan het chassis bevestigd wordt maar aan iets bovenlangs is al heel wat jaren een gebruik, er zijn zelfs servo's met een complete aangepaste behuizing voor gebruik in toerwagens te vinden. De condensator is ook niet iets nieuws, de eerste non-polarized kwamen zo'n 6 jaar geleden in beeld en zelfs dat idee is niet nieuw. Open maar eens een stevige auto-versterker, een deel van de print is voorzien met heel veel kleinere condensatoren. Een kleinere condensator reageert sneller en meerdere parallel geeft een lagere weerstand dan 1 grote. Ceramische condensatoren zijn hierin nog beter dan een electrolytische, hoewel op mijn simpele meter de originele en mijn condensator ongeveer een dezelfde ESR hebben had ik ooit mijn 1e condensator op mijn werk aan een echte pro ESR meter gehangen en gaf bij hogere frequenties een veel lagere ESR (weerstand)
Up en down stops op de stabilisator is ook niet nieuw en een ander formaat servo... tja, dat is gewoon aanpassen, het durven om een paar gaatjes te boren en wat simpele onderdeeltjes maken.. De paar machines en een dremel die ik heb staan maken dat wel makkelijk.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:49
Ik heb dit setje besteld en gemonteerd op mijn SG116 MAX: Chrisje1983 in "Het grote RC cars topic - Deel 2"
Ze blijven alleen lekken. Wat doe ik verkeerd? Ik heb de dempers gevuld en het schroefdraad ingevet... Noob hier, zeg maar..

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

BvZwolle schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:21:
Ik heb dit setje besteld en gemonteerd op mijn SG116 MAX: Chrisje1983 in "Het grote RC cars topic - Deel 2"
Ze blijven alleen lekken. Wat doe ik verkeerd? Ik heb de dempers gevuld en het schroefdraad ingevet... Noob hier, zeg maar..
Waar langs lekken ze? De bovenkant? Of langs de zuigerstang/keerring?
Ik heb vergelijkbare (gewoon goedkope generieke Chinese) voor mijn Rustler gekocht 2 jaar geleden, en eerlijk gezegd, het is rotzooi. De originele plastic Traxxas dempers die (ik denk) 10 jaar oud zijn en flink mishandeld, werken beter

Vaak bu'j te bang!

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Heb zojuist een Schumacher CAT PB (https://www.racing-cars.c...st-2025/cat-pb-m-kit-k222) besteld. De eerste shaft-driven 4wd offroad van deze fabrikant. Heb de vorige versie (snaar aangedreven) ook in mijn collectie, de electronica e.d. ga ik overzetten.

4WD is voor mij 'voor erbij' (2WD is wat mij betreft dé klasse in 1:10 offroad) en in wedstrijdverband blijft het vaak binnen de clubraces, maar vermaak me er wel mee. Donderdag avond, als het mee zit, ga ik aan de bouw beginnen. Wellicht vrijdag of zaterdag, mits het weer zo blijft, de eerste accu's leegrijden.

Ben benieuwd of dat de auto echt zo scherp rijdt als andere shaft driven auto's, want de CAT L1R (de snaar aangedreven), heb ik nooit echt naar mijn hand kunnen zetten. Terug naar wat bekend(er) is, dus.

[ Voor 14% gewijzigd door sky- op 19-01-2026 13:45 ]

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:49
@-tom-562 langs de zuigerstang. Als iemand een tip heeft voor niet-lekkende dempers, hoor ik het graag!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik dacht een betaalbaar setje Zeee accu's te gaan bestellen totdat ik deze Ovonic tegen kwam. De Zeee accu's zouden per 2 zo'n 75 euro gaan kosten en deze Ovonic kwamen op een 50 euro de 2 en in ieder doosje zit ook nog eens een kort laadkabeltje. Even eerst een review opgezocht maar ze schijnen niet slecht te zijn. We rijden toch met een toerenbegrenzer en een niet al te snelle motor dus zal een iets mindere prestaties

Wel heb ik een stikkervel met + en - stikkers besteld om de polen op de accu beter aan te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFQwbQMbSui1i1RvW1qAy7fVQjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPMorZrYIOVxXiu9Kkmuv0Zr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q6Hc5-XV3UzOCLoAikmKZIoFAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Iqngmx5vlWzr25cBGhPjNhL.jpg?f=fotoalbum_large

• bvsteyn
memphis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:58:
Ik dacht een betaalbaar setje Zeee accu's te gaan bestellen totdat ik deze Ovonic tegen kwam. De Zeee accu's zouden per 2 zo'n 75 euro gaan kosten en deze Ovonic kwamen op een 50 euro de 2 en in ieder doosje zit ook nog eens een kort laadkabeltje. Even eerst een review opgezocht maar ze schijnen niet slecht te zijn. We rijden toch met een toerenbegrenzer en een niet al te snelle motor dus zal een iets mindere prestaties

Wel heb ik een stikkervel met + en - stikkers besteld om de polen op de accu beter aan te geven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb testen gezien online dat die Zeee lipo's weliswaar goedkoop zijn, maar nooit de waardes halen die ze adverteren. Testen zijn op youtube terug te vinden (RCExplained) vb:
Ovonic schijnt wel beter te zijn.

Zelf bezig met mijn Traxxas Sledge. Van zowel de voor als achterdiff heb ik nu de gears vervangen door hardened exemplaren en de diff olie vervangen.

Oude tandwiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCjvBsru5Qs7NyTYAB7joQuOqv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ8BF9UmA5rCd40p4pKYSXKj.jpg?f=fotoalbum_large

Spider gears:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p5UlTmX8BX4NRDkP3IEhJBNLcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysRilUTnEMEqPqyApgNjFpq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door bvsteyn op 21-01-2026 20:48 ]

• memphis

memphis

Topicstarter
Zonder die test te bekijken boeit mij de capaciteit niet zozeer, ik denk niet dat per sessie meer dan 3000mAh eruit trek. Met mijn F1 dat een 21.5T motor gebruikt doe ik in de 6 minuten een 1800mAh verbruik, deze auto heeft een 17.5T en de races zijn niet langer dus ik verwacht echt niet meer dan 3000mAh.

Maar voordat ik de baan op ga moet ik ze toch even conditioneren en kan ze een paar keer laden/ontladen om te zien wat de capaciteit is en ik heb een ontlader dat tot 60A kan dus kan ook kijken hoe de klemspanning zich gedraagt en daarmee dus de interne weerstand. Maar met een 17.5T motor verwacht ik ook geen superhoge stromen, de regelaar zelf is maar 60A gespecificeerd.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

memphis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ovonic en Zeee zijn niet slecht, en zeker niet voor indoor racertjes die toch niet al te groot zijn. Zodra je buiten gaat harken in de modder of ander mul spul trek je met een beetje grote banden die cheape accu's gauw door de LVC heen terwijl ze dan nog prima op spanning zijn zonder load. Zelfs mijn Gens Ace 4S accu's zijn bij het afslaan van de LVC nog 3,5v zonder load, terwijl de LVC op 3,2v staat. Met die ZEEE of Ovonics haal ik significant minder runtime doordat die véél eerder de LVC triggeren.

* Bob Popcorn heeft net de iMars D300 Plus lader besteld :7

• memphis

memphis

Topicstarter
Ovonic claimde bij deze packs gegarandeerd maximaal een IR van 5 mOhm hebben. Ik heb al genoeg shorties gehad en 3 mOhm per cel was vrij normaal. Zelfs met een pack met 10 mOhm IR haalde ik nog steeds de hoogste snelheden met mijn F1 (21.5T motor, 1.95 FDR). Ik gaat het wel zien als ik ze op de testbank zet.

Overigens had ik een paar weken geleden een verse 1S Lipo in mijn Logitech K800 toetsenbord gezet, nu na 3x laden lijkt de accu op volle capaciteit gekomen te zijn nu ik bijna 2 weken op 1 lading werk. Als die weer bijna leeg aangeeft gaat die ook weer met een USB analyzer op de USB lader. Bij mij gaat iedere nieuwe accu eerst een paar keer op de lader/ontlader voordat die de baan op gaat, anders zijn je 1e paar ritjes er mee sowieso verlies.

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Ik doe min of meer hetzelfde met mijn accu's, gooi ze eerst door 5 sessies laden en ontladen voordat ze de auto in gaan. Gisteren dus de Schumacher CAT binnen gekregen. Er wordt echt een ander soort plastic gebruikt dan voorheen. Stuk stijver. Ben benieuwd, heb al een paar dingen gebouwd. Vanavond weer verder, dan is het wel klaar.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Poah, Arrma heeft een Kraton Mini (GROM) uitgebracht op 3S. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek.. mss mijn Mojave maar verkpen en een mini Kraton kopen :D

Vaak bu'j te bang!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

-tom-562 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:19:
Poah, Arrma heeft een Kraton Mini (GROM) uitgebracht op 3S. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek.. mss mijn Mojave maar verkpen en een mini Kraton kopen :D
Jaaaaa die gaat er bij mij ook wel komen. De oudste krijgt dan de Kraton op 3s en 50%, de jongste de Mojave op 2s en 50% en ik de 4s op 100% :D

• memphis

memphis

Topicstarter

• memphis

memphis

Topicstarter
Banden zijn ook binnen en ik vond een mooie opbergbeker waar de 4 precies in passen om ze goed op te bergen voor de volgende race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbV_1Y5GlYt38y64wzD7Gm1-WJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVvnERJRwxx5hyKvcxx3n7yF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X_1bLY37mGB0gpe3LAv_ccBaOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHnIrOcbHH97GKeFO53fpGXI.jpg?f=fotoalbum_large

En het zal niet echt nodig zijn maar toch een fan op de motor gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5knb658hIpi8Z00lnhwRJ9zITGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uW84V1U8iwQfRUKRgOPI21SW.jpg?f=fotoalbum_large

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat ik de hobbie weer gaat beindigen, ik merk toch dat mijn interesses momenteel in andere hobbies liggen en ik er te weinig mee rij. Ondanks dat ik de Mojave 4S een machtig apparaat vind merk ik dat ik er amper tijd voor maak of behoefte aan heb. Ik ga hem maar eens poetsen en in de verkoop zetten.

Ik zat voor de gein nog te kijken hoe vaak ik ermee gereden heb, amper 12 keer in 5 maanden tijd :')

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:39:
Ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat ik de hobbie weer gaat beindigen, ik merk toch dat mijn interesses momenteel in andere hobbies liggen en ik er te weinig mee rij. Ondanks dat ik de Mojave 4S een machtig apparaat vind merk ik dat ik er amper tijd voor maak of behoefte aan heb. Ik ga hem maar eens poetsen en in de verkoop zetten.

Ik zat voor de gein nog te kijken hoe vaak ik ermee gereden heb, amper 12 keer in 5 maanden tijd :')
Too bad! Je zou toch zeggen dat je meer gaat rijden als het straks weer lente begint te worden :)

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Bob Popcorn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Too bad! Je zou toch zeggen dat je meer gaat rijden als het straks weer lente begint te worden :)
Ja helaas, wat is jullie ervaring met een set als deze verkopen via een winkel bij bijvoorbeeld toprc.nl?

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:52:
[...]

Ja helaas, wat is jullie ervaring met een set als deze verkopen via een winkel bij bijvoorbeeld toprc.nl?
Inruil is prima, want er zit zat marge op rc auto's. Verkopen bij de winkel verwacht geen wonderen. Beter op MP/Vinted.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mss inwisselen voor een kleintje? Zo'n GROM of Kraton mini neem je makkelijk mee. Ik zou wel een grote willen, maar daar rij ik eigenlijk weer echt veel te weinig voor.
Ik heb 'm eigenlijk vooral gekocht voor 2 weken vakantie :P En om af en toe met mijn zoontje samen te rijden (die rijdt in het voorjaar/zomer vrij veel met zijn Granite GROM).

Ik denk trouwens dat ik mijn Mojave GROM ga verkopen (zonder accu's) en een Kraton mini ga terug kopen.

Vaak bu'j te bang!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:54

Zo heb ik ook een Typhon TLR 6s staan met hobbywing combo. 3x gereden :+

Ik vind het bouwen toch echt leuker.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

-tom-562 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Mss inwisselen voor een kleintje? Zo'n GROM of Kraton mini neem je makkelijk mee. Ik zou wel een grote willen, maar daar rij ik eigenlijk weer echt veel te weinig voor.
Ik heb 'm eigenlijk vooral gekocht voor 2 weken vakantie :P En om af en toe met mijn zoontje samen te rijden (die rijdt in het voorjaar/zomer vrij veel met zijn Granite GROM).

Ik denk trouwens dat ik mijn Mojave GROM ga verkopen (zonder accu's) en een Kraton mini ga terug kopen.
denk dat ze flink in waarde dalen, iedereen zit met dat plan in z'n hoofd gok ik :p

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

-tom-562 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Nee ik heb al een beslissing genomen, ik stop er volledig mee, de hobbies lopen hier ook de spuigaten uit 8)7

• indigo79
  • Niet online
Ruud schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:04:
Ik vind het bouwen toch echt leuker.
Dan is https://scalebuildersguild.com/forum/ een aanrader!

• memphis

memphis

Topicstarter
Body wordt ook al wat....
Dit is de blanco body die ik erbij gekregen had. Kwam compleet met afplak stikkers en decoratie stikkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SwjFRmAp1s5fBMrVpbwnDVKgvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/408ISSidK47ONAG76tZNn9wI.jpg?f=fotoalbum_large

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Cool kleurtje.

Weet iemand of je Tamiya TS kleur kunt overspuiten met 2K acryl spuitbus? Niet op een RC body, maar op iets van metaal. Ik heb een kleur in TS die ik mooi vind, maar ik niet meteen kan vinden in een andere spuitbus.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:18
TS staat voor Tamiya Spray. Deze Tamiya verf spuitbussen zijn zeer handig voor het spuiten van grotere oppervlakken. De verf is synthetisch die in een korte tijd uithardt. Tamiya spuitverf wordt niet beïnvloed door acryl- of enamel/emaille verf. Daarom kunnen er na het spuiten en uitharden met een andere verfsoort naar keuze kleinere details op het gespoten oppervlak aangebracht worden. Door het combineren van de drie verschillende verfsoorten wordt het gedetailleerder en mooier maken van je plastic modellen een stuk eenvoudiger.

De Tamiya spuitbus is te gebruiken voor kunststof (plastic), hout, metaal, glas en keramiek.
https://www.most-models.c...btLSnZA2QwlhoCVioQAvD_BwE

Zou dus goed moeten zijn.

Ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat je dezelfde kleur niet kan krijgen in een andere soort lak, anders zou je het ook kunnen laten mengen. Maar goed.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

WEBGAMING schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:26:
Ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat je dezelfde kleur niet kan krijgen in een andere soort lak, anders zou je het ook kunnen laten mengen. Maar goed.
Ah, had ik natuurlijk ook zelf kunnen vinden. Maar weet jij dan ergens een spuitbus te koop die gelijk is aan TS-65 (Pearl clear).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• memphis

memphis

Topicstarter
Hey, dat is een verf om een gewone kleur een metalic versie te geven. je zou kunnen proberen of je het nog over een natte laag van je verf kunt spuiten, dan zal het in de lak mee drogen.

Ik ben klaar met mijn body....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJJAI8qaCHBiOJvQGG7tb-aWrp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HV2IfVuq210AE2m3xKK4hZg9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo5Yc2L81QtxNHBmE-QV3JQWdFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aijc9s86l13tDHCSESHtyiqT.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruud
memphis schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:06:
Hey, dat is een verf om een gewone kleur een metalic versie te geven. je zou kunnen proberen of je het nog over een natte laag van je verf kunt spuiten, dan zal het in de lak mee drogen.

Ik ben klaar met mijn body....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kek kleurtje :)

• WEBGAMING
zonoskar schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ah, had ik natuurlijk ook zelf kunnen vinden. Maar weet jij dan ergens een spuitbus te koop die gelijk is aan TS-65 (Pearl clear).
Is toch gewoon parelmoer wit? Alleen dan een enigszins doorschijnende versie.

• memphis

memphis

Topicstarter
Barbie Roze.

Ooit met een 2e hands aankoop van een brandstof kreeg ik er roze bodies bij en ik moest zeggen dat die zowel overdag als in de avond goed zichtbaar waren. Als ik geen bodies meer heb van mijn spuiter doe it deze kleurstelling. Overigens onder een UV lamp licht die ook goed op.

• Ruud
Als ik die Fenix zie krijg ik ook wel zin om weer een leuk chassis op te bouwen. Ben nu bezig met een Tamiya MB-01 maar dat is echt alleen maar omdat er een body op moet. Daar is qua chassis geen lol aan vind ik.

Sowieso komt de nieuwe Tamiya 50th Anniversary Porsche deze kant op.

Daarnaast zit ik te denken aan een Xpress Xq3s, vriendelijk geprijsd, mooie techniek voor die prijs en weer eens wat anders dan een Tamiya. :)

• memphis

memphis

Topicstarter
3Racing, Yokomo, Serpent en vast nog wel een paar kennen inderdaad een goedkopere versie van hun wedstrijd toerwagen welke als een kit komen. Inderdaad anders en beter dan zo'n TT01/02. Wil je leuke technieken.... Mugen MTC3, Awesomatrix en de Iris One. Deze hebben leuke technieken met hun dempers bedacht.

O ja, kwam nog een handige stikkervel binnen: anti rook stikkers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeHBd6IWEhHRkG4qj__D6qnXHwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgTGLfmVT2RMfPYoTkqFMJFM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door memphis op 07-02-2026 21:33 ]

• Ruud
Die laatste drie zijn natuurlijk een technisch een stuk mooier qua materiaal en ontwerp. Maar financieel weer niet. ;)

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Gisteren voor de eerste keer dit jaar buiten gereden. Eerst wat onderhoud gedaan aan het (1:10) circuit, twee sprongensecties wat aangepast na feedback van afgelopen jaar. Daarna [deze wijzigingen] meteen getest met de nieuwe 4WD. Ondanks het wisselvallig weer, maar gelukkig regende het niet, had ik een bak meer grip dan met de vorige 4WD. Zo erg, dat met de out-of-the-box setup ik aan het einde van de dag grip-rolls begon te hebben. Dat belooft wel wat. Vanavond de auto controleren, was toch een soort maiden run. Als ik het niet vergeet, zal ik foto's maken.

• Ruud
sky- schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:30:
Gisteren voor de eerste keer dit jaar buiten gereden. Eerst wat onderhoud gedaan aan het (1:10) circuit, twee sprongensecties wat aangepast na feedback van afgelopen jaar. Daarna [deze wijzigingen] meteen getest met de nieuwe 4WD. Ondanks het wisselvallig weer, maar gelukkig regende het niet, had ik een bak meer grip dan met de vorige 4WD. Zo erg, dat met de out-of-the-box setup ik aan het einde van de dag grip-rolls begon te hebben. Dat belooft wel wat. Vanavond de auto controleren, was toch een soort maiden run. Als ik het niet vergeet, zal ik foto's maken.
Leuk! Waar rij je?

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik wacht nog even, mij veel te koud. Heb 3 motoren in te lopen, 1 Frankenstein motor te testen en een fronti te proberen. Afgelopen zaterdag wel de jaarlijkse ALV gehad en er ging wat veranderen aan de toerwagen regels welke nu helemaal van de 13.5 turns af stappen en nu alleen 17.5 turns motoren toestaan. Gelukkig geen veranderen met de Fronti dus zit ik safe met mijn aankoop.

En nu aan mijn bandenwarmer bouwsel beginnen...

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Offroad is ook voor échte mannen ;-) Nouja, ik was op het circuit omdat we onderhoud ingepland hadden. Werk ik graag aan mee, dus daarna de aanpassingen ook testen.

@Ruud ik rijd voornamelijk bij MACH-One Helmond en MAC Vlijmen. Waar de eerste mijn 'hoofd vereniging' is, daar vermaak ik me inmiddels 20 jaar :). Qua wedstrijden zo'n beetje door heel Nederland, al zijn er 'boven de rivieren' geen échte 1:10 offroad verenigingen. Soms ook net de grens over in Belgie of Nederland. Goed te doen dus. Soms rijd ik ook nog onroad, maar dat is op een hand te tellen, maar dan ben ik in Utrecht te vinden.

En hier nog een foto van de Schumacher Cat PB, zonder kap, dat is niet zo interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9pXXPrxQKy2y7yX09f2RXTjQNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVEpEwgnmLM4bZpiMrK4KitY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door sky- op 11-02-2026 11:44 ]

• Ruud
Mooi chassis! Wel teveel aangedreven wielen ;)

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Ik prefereer ook twee, maar dit is meer voor de lol. 2WD blijft het leukste.

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik kreeg van Fenix de vraag of ik een paar condensatoren voor hem wilde maken. Ach, ik heb het spul in huis dus geen probleem.
Dit keer met mijn onlangs aangeschafte hitteplaat gesoldeerd, gaat een stuk makkelijker! (en niet heter dan 220 graden met loodhoudend soldeer)

• memphis

memphis

Topicstarter
En omdat deze kleur onder UV licht eruit springt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbVa7tBzhuOV41YJliS0B3S6Xrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyPD2l5ntx3jS3o7bXetKAP1.jpg?f=fotoalbum_large

• Sup4rdurt
Weet iemand of er een Kyosho Scorpion achtige 2wd buggy in 1/14 te krijgen is? Ik kan niets vinden maar ben ook niet echt heel bekend in dit wereldje.

• memphis

memphis

Topicstarter
Niet dat ik weet, bekijk eens het hele grote assortiment van WLtoys die veel in die schaalgrootte zit.

Wel heeft Associated een 1:24 model van hun RC10 gepubliceerd.
https://www.redrc.net/202...ed-rc10-model-24-classic/

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand ervaring met https://rcplatform.nl ?

• Sup4rdurt
memphis schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:43:
Niet dat ik weet, bekijk eens het hele grote assortiment van WLtoys die veel in die schaalgrootte zit.

Wel heeft Associated een 1:24 model van hun RC10 gepubliceerd.
https://www.redrc.net/202...ed-rc10-model-24-classic/
LC Racing heeft een 1:14 2wd buggy (bhc-1) maar niet met de motor achter. Dat vindt ik juist zo tof bij die oude retro buggy's (Kyosho Scorpion, Tamiya BBX etc.).
Het ziet er naar uit dat ik zelf moet gaan Dr. Frankensteinen

• bvsteyn
Nee, maar kwam het per toeval n een telegram RC groep tegen. Ben ook wel benieuwd.

• Ruud
Ben bezig met de restauratie van een TA04 TRF. Ding heeft erg weinig gereden maar is natuurlijk wel 25 jaar oud. Het achterdiff deed niet veel meer. En het is wel duidelijk waarom. :+

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55095352175_f77a871a04_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55094102367_c5082a35b1_b.jpg

Gelukkig ligt er her en der nog wat NOS van de drive cups.

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Tof om dat chassis nog eens te zien. Zelf nooit gehad, overigens.

• Ruud
Iemand een idee voor een body trouwens? De NSX'en uit die tijd zijn volgens mij niet opnieuw uitgebracht.

- Opel Calibra Cliff (1997)
- Alfa 155 Martini (1997)
- Mercedes CLK AMG (~2000s)
- Mercedes CLK GTR (1997)

Ik neig zelf naar de Alfa 155 of CLK GTR.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:09
Ruud schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:12:
Iemand een idee voor een body trouwens? De NSX'en uit die tijd zijn volgens mij niet opnieuw uitgebracht.

- Opel Calibra Cliff (1997)
- Alfa 155 Martini (1997)
- Mercedes CLK AMG (~2000s)
- Mercedes CLK GTR (1997)

Ik neig zelf naar de Alfa 155 of CLK GTR.
Zelfs nog met een Tekin regelaar, high-end!

De Alfa 155, absoluut.

• Ruud
thaan schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:16:
[...]

Zelfs nog met een Tekin regelaar, high-end!

De Alfa 155, absoluut.
En dan weer een Futaba S3003 servo op het stuur. Er zat nog wat meer bij deze aankoop en ik heb het idee dat de beste man vooral veel geld uitgaf. En niet echt een idee had wat er nodig was voor een goed rijdende auto. Hij is wel netjes gebouwd overigens.

Er zaten ook nog twee Serpents bij met dezelfde 3003 servo op t stuur. Ach, als ie er maar lol mee gehad heeft. :)

• Goofyduck384
  • Laatst online: 26-02 07:03
Van mijn Traxxas Rustler 4x4 draaien de twee tandwielen links wel, maar wordt de centrale as niet goed aangedreven. Zeker wanneer ik vol gas geef slipt hij gewoon door.
Waar kan dit aanliggen? Ik heb de differentielen voor en achter gecontroleerd en die zien er goed uit. De tandwielen op de onderstaande foto draaien dus ook prima. Voor ik hem weer helemaal uit elkaar haal (wat best een ding is, om elk schroefje op dezelfde plek terug te zetten / te onthouden waar deze zat) wil ik graag weten waar het probleem waarschijnlijk zit. Mogelijk dat jullie dit beter begrijpen dan ik als ‘leek’ ? En dan weet ik ook beter hopelijk wat ik dan uit elkaar moet halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkA9dRuxPy6H02T3bLu7Cm52tkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPuEZz64N3eb12Q5L0bXAopP.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruud
@Goofyduck384 Zo te zien zit er een slipper clutch tussen. Die zal wel doordraaien. Zie alles wat aan het grote tandwiel zit op onderstaande exploded view.

Of zijn de spiebanen van je centrale as overleden? Nummer 6888 op de afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://www.monsterhopups.de/media/image/storage/opc/Explosionszeichnungen/67076-4_transmission.jpg

En als je even de exploded views opzoekt schroef je 'm zo weer in elkaar als je een schuifmaat hebt om de schroefjes op te meten :)

• Goofyduck384
Ruud schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:23:
@Goofyduck384 Zo te zien zit er een slipper clutch tussen. Die zal wel doordraaien. Zie alles wat aan het grote tandwiel zit op onderstaande exploded view.

[Afbeelding]

En als je even de exploded views opzoekt schroef je 'm zo weer in elkaar als je een schuifmaat hebt om de schroefjes op te meten :)
Wat is een slipper clutch?

• Goofyduck384
Ruud schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:23:

[Afbeelding]

Wat is een slipper clutch? Of bedoel je gewoon een slippende koppeling? Zo ja, dat hoorde ik zelf ook ja. Maar was vooral benieuwd waardoor? Welk onderdeel?
Zal in ieder geval onderdeel 6888 morgen eens bekijken..

[Edit] ik zie nu wat een slipper clutch is. Die zou ik kunnen vervangen, maar hoe zie je als die aan vervanging toe is?

[ Voor 6% gewijzigd door Goofyduck384 op 17-02-2026 19:03 ]

• Ruud
Maak dat deel eerst maar eens los. Daar moet je probleem zitten lijkt me. Een slipper clutch is een slijtagedeel en waarschijnlijk goedkoop te vervangen. Maar maak het eerst maar los, dan zie je vanzelf wat er aan de hand is.

De 5352x is EUR 8,95 en dat is de uprated versie.
https://www.trxxs-winkel....-stalen-schijf-p-622.html

• memphis

memphis

Topicstarter
Misschien gewoon eerst even het moertje een slag aandraaien? De slipkoppeling kan je instellen met de moer die de veerspanning instelt.

• Goofyduck384
memphis schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
Misschien gewoon eerst even het moertje een slag aandraaien? De slipkoppeling kan je instellen met de moer die de veerspanning instelt.
Klopt helemaal, hierdoor slipt hij al niet meer. Thanks, dat het soms zo simpel is..

• thaan
Goofyduck384 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:54:
Van mijn Traxxas Rustler 4x4 draaien de twee tandwielen links wel, maar wordt de centrale as niet goed aangedreven. Zeker wanneer ik vol gas geef slipt hij gewoon door.
Waar kan dit aanliggen? Ik heb de differentielen voor en achter gecontroleerd en die zien er goed uit. De tandwielen op de onderstaande foto draaien dus ook prima. Voor ik hem weer helemaal uit elkaar haal (wat best een ding is, om elk schroefje op dezelfde plek terug te zetten / te onthouden waar deze zat) wil ik graag weten waar het probleem waarschijnlijk zit. Mogelijk dat jullie dit beter begrijpen dan ik als ‘leek’ ? En dan weet ik ook beter hopelijk wat ik dan uit elkaar moet halen.

[Afbeelding]
Om de slipper clutch in handen te krijgen hoef je maar 4 schroeven los te halen. De 2 grote zwarte M4 schroeven die links op deze foto te zien zijn, en aan de onderkant dezelfde 2 grote zwarte M4 schroeven die op ongeveer dezelfde plek zitten (maar aan de onderkant). Met die 4 schroeven kun je de hele slipper clutch eruit laten vallen.
Mocht het afstellen je niet lukken (helemaal handvast draaien, dan een 3-kwart slag los) dan kun je de slipper clutch ook voorgemonteerd door Traxxas krijgen. Dan is het enkel er weer in terug duwen en de 4 schroeven weer vastdraaien.

Edit:
Vergeten te zeggen dat als je de 4 schroeven los hebt gedraaid, de gehele achterkant er modulair afkomt. Dus de hele bulkhead gaat daardoor open, en je slipper clutch kun je er dan zo uithalen. Vandaar dat het vrij weinig werk is om die slipper clutch eruit te halen, de auto blijft verder helemaal in elkaar zitten, de achterkant haal je met die 4 schroeven van de auto af.

[ Voor 10% gewijzigd door thaan op 18-02-2026 11:19 ]

• Goofyduck384
Mm na de moer aangedraaid te hebben deed hij het even goed, maar daarna helemaal niet meer.
Dus bovenstaande even gevolgd en inderdaad de slipper clutch eruit gehaald. Daarvan was de eerste lager kapot (5119) en het tandwiel zelf ook redelijk versleten…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82gxdLc3vD9MR-Z614Derz_I0n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiHc9IebLQLOpiiKQFx5GAdI.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dus maar de voor gemonteerde slipper clutch besteld en nieuwe lagers.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-02 08:58
@Goofyduck384 Het kan aan mij liggen, maar dat gestripte tandwiel lijkt me tussen dinsdagmiddag en nu gebeurd. Als ik je eerdere foto bekijk toen je voor het eerst over het probleem postte oogt het tandwiel nog intact.
Is dat niet de reden dat het het nu niet meer deed? Wellicht de boel uit elkaar gehad en de afstand tussen het pinion en de spur niet juist ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door danoontjeh op 19-02-2026 10:33 ]

• Goofyduck384
danoontjeh schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:31:
@Goofyduck384 Het kan aan mij liggen, maar dat gestripte tandwiel lijkt me tussen dinsdagmiddag en nu gebeurd. Als ik je eerdere foto bekijk toen je voor het eerst over het probleem postte oogt het tandwiel nog intact.
Is dat niet de reden dat het het nu niet meer deed? Wellicht de boel uit elkaar gehad en de afstand tussen het pinion en de spur niet juist ingesteld?
Ja dat zou goed kunnen, want m’n zoon had er mee gespeeld en toen ik hem daarna opende kwam er een hoop schaafsel uit wat daar mogelijk vanaf gekomen is. Dus inderdaad mogelijk niet goed door mij weer in elkaar laten passen.

Zal er (wanneer de nieuwe slipper clutch er is) iets beter naar kijken om dit goed af te stellen

• sjorsjuhmaniac
Goofyduck384 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:25:
[...]

Zal er (wanneer de nieuwe slipper clutch er is) iets beter naar kijken om dit goed af te stellen
Mocht je nog niet veel ervaring hebben:

• Goofyduck384
Welke elektrische schroevendraaiers gebruiken jullie voor het demonteren van de auto’s? Ik neem aan dat niet alles met een handschroevendraaier of inbussleutel wordt gedaan?
Hoe sterk (qua koppel) moet dat elektrisch gereedschap zijn?

• memphis

memphis

Topicstarter
Alles met de hand..... Het geeft een beter gevoel wanneer je moet stoppen met aandraaien.
Ik weet dat de Muchmore populair is (en er is een aliexpress versie) en Bosch heeft ook een mooie compacte schroevendraaier en de team Corally lijkt daar veel op......

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Ik schroef ook alles met de hand. Voelt veel beter wat mij betreft.

• sjorsjuhmaniac
Goofyduck384 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:08:
Welke elektrische schroevendraaiers gebruiken jullie voor het demonteren van de auto’s? Ik neem aan dat niet alles met een handschroevendraaier of inbussleutel wordt gedaan?
Hoe sterk (qua koppel) moet dat elektrisch gereedschap zijn?
Hier ook alles met de hand, vermijd dol draaien en schade aan draad. Qua koppel is er eigenlijk niets dat heel vast aangedraaid wordt. Ik heb een moment schroevendraaier 0,2 - 2Nm oid de iets kritieke verbindingen.
Ik vermijd ook aluminium upgrades onderdelen, plastic is the way to go imho als hobby-ist. In alu moet eigenlijk alles gelocktite worden om niet los te lopen. Schroeven in plastic blijft gewoon het meest praktisch.

• WEBGAMING
En het is ook niet zo dat je zo lang moet schroeven, over het algemeen zijn al die kleine schroefjes zo los. Elektrisch is de kans dat je dingen dol draait best groot. Niet alleen de schroefkoppen, maar ook het schroefdraad.

@Goofyduck384 Ik zie dat je het over inbus hebt, om echt goed te schroeven doe je dat natuurlijk niet met een inbus sleuteltje. Maar met een inbus schroevendraaier. Liefst met een ronde kop zodat je hem er ook op kan krijgen als hij ergens in een lastig hoekje zit.

[ Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 20-02-2026 20:07 ]

• Ruud
Maar koop kogelkop inbussen wel van goede kwaliteit en vanaf maat 4. Mindere kwaliteit en maatje 3 of kleiner gaat gewoon stuk. En met een beetje pech breekt het kopje af en zit vast in de schroef... Been there, zit er nog steeds in. 😬

Als je moeilijk bij een schroefje kunt moet je gewoon meer verwijderen.

• WEBGAMING
Dat klopt ook helemaal, daar zijn ze wel een beetje gevoelig voor. Als je voelt dat iets echt strak vast zit, toch gewoon een rechte inbus pakken, evt een sleuteltje. Geef je hem een klein tikje zodat het los is, de rest doe je met de ronde kop.

Probleem is dat een hoop van die goedkopere sleuteltjes ook gewoon compleet waardeloos zijn, en alles dol draaien. En dan draait meestal niet alleen de sleutel kapot, dan draai je ook het schroefje kapot.

Met dat soort kleine maten is goede kwaliteit idd echt belangrijk.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 20-02-2026 21:51 ]

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor een 10 tot 15 euro heb je bij de chinees een 4 delige inbus schroevendraaier set met 1.5, 2, 2.5 en 3mm inbus. Ik kan je zeggen dat die net zo goed zijn als de populaire Hudi van 16 euro per schroevendraaier. En de fabrikant die ze maakt heeft meer soorten gereedschappen t/m complete sets in een etui ook in div uitvoeringen.

• WEBGAMING
Knipex en Wera zijn misschien niet zo gericht op modelbouw of wat dan ook, maar maken wel briljant gereedschap.

Ik vind wat dat betreft ook niet dat je echt naar "modelbouw" gereedschap moet kijken, voegt wat mij betreft ook vrij weinig toe. Ik hoef er niet mooi uit te zien, geef mij maar gewoon gereedschap wat werkt.

[ Voor 48% gewijzigd door WEBGAMING op 20-02-2026 22:59 ]

• memphis

memphis

Topicstarter
Het was gister heerlijk weer dus met 2 motoren klaargemaakt om in te lopen en nog 1 die eerst in het oliebad moest even lekker een dag op de club vertoefd. Ik was niet de enige en werd het nog gezellig. Gelukkig ook mensen met toegang tot bepaalde ruimtes want het onderhoudsteam had met een waterspuit heel mooi de rijdersstelling schoon gespoten maar daardoor is ook een hoop water het elektriciteitshok in gespoten waardoor bijna alle spanning eruit lag. We moesten het doen met een verlenghaspel van 1 groep dat het nog wel deed....

Later op de dag kwam er nog een leuk project voorbij, een 1:10 toerwagen 4wd maar dan ieder wiel een eigen motor. De persoon wist de sourcecode van een Hobbywing drone ESC te bemachtigen en heeft dat aangepast voor autogebruik met ook de bijbehorende instellingen. De motoren zijn 4S dus werd er met 2 shorty accu's gewerkt. Maar geen motor in het midden, geen snaren, tandwielen en diffs maakt het wel meer onderhoudsvrij en een mindere kans op uitval. Met het gasbereik op 75% werd alsnog op het einde rechte stuk snelheden van 115km/u gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZKdIgl86c-py_RgmVufFsYO9wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81gfkIMe6t5zrmyoqdNgMx1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfrfjiHTLDRp-ETufvhcRHXgEsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEqY0JzHO6ALUjQF53DtKXj5.jpg?f=fotoalbum_large

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Dat zijn leuke projecten inderdaad. Geen last van cogging? Lijkt me, dat wanneer de auto rolt, het goed gaat, maar bij een wat aggresieve rijstijl of waar veel geremd dient te worden, het toch wat onverwacht kan aanvoelen, bij (her)acceleratie.

Snelheid genoeg in ieder geval :)

[ Voor 4% gewijzigd door sky- op 26-02-2026 16:14 ]

• Ruud
Toffe huisvlijt!

• memphis

memphis

Topicstarter
Cogging komt alleen voor bij vanaf stilstand wegrijden en het probleem is erger bij hoge kv motoren. Dit is een meerpolige buitenloper met een lage kv, als die al last heeft van cogging is het amper merkbaar, ik kon zo op de baan er niets van zien.

Maar er is nog veel te ontwikkelen en ze zijn er al een jaar mee bezig. De diffwerking geprogrammeerd in de regelaar is puur op basis van de stuuruitslag en niet het gedrag van de auto. Dat was goed zichtbaar dat de auto lastiger op te vangen was bij een slip.

• WEBGAMING
Het is natuurlijk een beetje prototype oid, maar je hebt wel ontzettend veel onafgeveerd gewicht zo, dat helpt ook niet echt met de wegligging.

Niet zo makkelijk te maken, maar voor een "echte" build, zou ik de motoren op de plaats van het diff doen, met aandrijfassen naar de wielen.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om zo iets te doen, 1 motor voor elk wiel. Als je volledige controle hebt over de motoren kan je op deze manier echt ontzettend veel aanpassen, en kan ik best een hoop voordelen bedenken. Je zou kunnen switchen tussen voorwiel, achterwiel aandrijving, 30% voor 70% achter, of net andersom, etc. etc. En als je het echt heel mooi maakt zou je dat technisch gezien zelfs op elk moment aan kunnen passen met je zender. (met een aantal presets oid) Je zou in de ene bocht een andere afstelling kunnen hebben als in een andere bocht.

Je hebt ook het "probleem" van een differentieel niet meer. Elk wiel heeft gewoon altijd volledige aandrijving. Of hij nou los in de lucht hangt, of op de grond staat.

Iets heel anders, maar ik heb een tijdje geleden dit in elkaar geknutseld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Snyr65RkxyzQ2fjVA1_7DhFiMa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5osDd4oRD3nDqYEvGtQMKhiQ.jpg?f=fotoalbum_large
https://imgur.com/a/2-engine-nitro-eMIRo2e
Maar ik heb er nog niet mee gereden.

[ Voor 55% gewijzigd door WEBGAMING op 27-02-2026 02:08 ]

• Ruud
Tijdje gezocht naar een 155. Maar ze hebben allemaal gaten voor de bevestiging voorgeboord. En die zitten mooi op de verkeerde plaats.

Ik heb twee gespoten kappen bij Bitty besteld. Geen idee of die nog passen met verticale montage achter. Mocht het niet passen ga ik verder zoeken naar een aftermarket body die bij die tijd past.

Qua merken: Ik kan eigenlijk alleen nog maar op Protoform komen uit die tijd. (2000~ish)

• thaan
Ruud schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:52:
[...]

Tijdje gezocht naar een 155. Maar ze hebben allemaal gaten voor de bevestiging voorgeboord. En die zitten mooi op de verkeerde plaats.

Ik heb twee gespoten kappen bij Bitty besteld. Geen idee of die nog passen met verticale montage achter. Mocht het niet passen ga ik verder zoeken naar een aftermarket body die bij die tijd past.

Qua merken: Ik kan eigenlijk alleen nog maar op Protoform komen uit die tijd. (2000~ish)
Ai ja de Tamiya bodies hebben inderdaad de gaten er al inzitten.
Protoform maakt praktisch geen bodies meer voor tourwagens, het is vooral Bittydesign/Mon-Tech/Tamiya.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste