Prrrrfffff...... Hier zo 1 waar de helft van het huis uitpuilt met bass gitaren, boeken en kleding. En ook omdat ze met een beschadigde knie half invalide is staan er meer krukken in huis dan nodig die bij het minste geringste voor je voeten vallen. Maar wel klagen dat mijn hobby uitpuilt.....bvsteyn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:23:
[...]
True true...maar vrouwlief denk er anders over..
Zat al heel hard te dubben om de Arrma Mojave 4S te kopen bij TOPRC.nl voor €529. Gelukkig ben ik even op idealo.de wezen kijken en zag dat dit model bij Monsterhopups.de €426,89 koste, nu heb ik voor 10 euro meer dan de NL prijs er ook een Spektrum S155 lader en een Spektrum 5000 mah 3S 50C accu bij
Voor mijn vakantie in Thailand heb ik alvast een ZLL SG116 Max besteld en naar mijn vaste adres gestuurd. Nog wat olie gevulde dempers en een extra accu, hoef me voorlopig niet te vervelen
Voor mijn vakantie in Thailand heb ik alvast een ZLL SG116 Max besteld en naar mijn vaste adres gestuurd. Nog wat olie gevulde dempers en een extra accu, hoef me voorlopig niet te vervelen
Ja, helaas loont het echt om ff in Duitsland te shoppenXqlus1ve schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:37:
Zat al heel hard te dubben om de Arrma Mojave 4S te kopen bij TOPRC.nl voor €529. Gelukkig ben ik even op idealo.de wezen kijken en zag dat dit model bij Monsterhopups.de €426,89 koste, nu heb ik voor 10 euro meer dan de NL prijs er ook een Spektrum S155 lader en een Spektrum 5000 mah 3S 50C accu bij![]()

Kan niet stoppen met ontploffen!
Lijken de boodschappen wel, die zijn daar ook veel goedkoperBob Popcorn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:07:
[...]
Ja, helaas loont het echt om ff in Duitsland te shoppenMonster Hopups en Berlinsky zijn vaak veel goedkoper.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Welke tape adviseren jullie voor versteviging van de body?
Vroeger gebruikte ik veel Tamiya Alu tape.
Berlinksy (los van het feit dat die duurder was) kreeg wat minder reviews op trustpilot, ik durfde daar niet zomaar wat te bestellen.Bob Popcorn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:07:
[...]
Ja, helaas loont het echt om ff in Duitsland te shoppenMonster Hopups en Berlinsky zijn vaak veel goedkoper.
Duitsland heeft veel meer inwoners en daardoor voor een winkel ook een grotere afname waardoor de wet van grotere aantallen speelt dat de prijzen lager maakt. Maar deels ook door de belachelijke economie die Nederland kent tov de landen om ons heen. Deels ben ik het mee eens dat kopen in Nederland je een dief van je eigen buidel bent zodat dat je het maar over de grens koopt, aan de andere kant kan het je ook harder raken in het geval van garantie en service.
Toegegeven doe ik het ook maar dat heeft ook een andere reden, voor mijn auto is er geen winkel of website in Nederland dus wordt ik grotendeels gedwongen om in het buitenland te kopen. Met een vriendelijke racemaat in België kan ik een lijstje opstellen dat dan met een paar man in 1 grote order wordt gestopt. Dan kunnen eventueel de motoren ed ook wel bij. Verder met goed contact met 1 winkel kan ik ook wat kortingen bedingen en omdat hij ook veel 2e hands doet kan ik regelmatig ook nieuw of amper gebruikt spul zoals uitlaten voor een schijntje kopen.
Toegegeven doe ik het ook maar dat heeft ook een andere reden, voor mijn auto is er geen winkel of website in Nederland dus wordt ik grotendeels gedwongen om in het buitenland te kopen. Met een vriendelijke racemaat in België kan ik een lijstje opstellen dat dan met een paar man in 1 grote order wordt gestopt. Dan kunnen eventueel de motoren ed ook wel bij. Verder met goed contact met 1 winkel kan ik ook wat kortingen bedingen en omdat hij ook veel 2e hands doet kan ik regelmatig ook nieuw of amper gebruikt spul zoals uitlaten voor een schijntje kopen.
Wettelijk gezien heb je binnen de EU nog steeds recht op garantie, maar gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen, daar waar je rechtsbijstandverzekering je niet gaat helpen bij aankopen over de grens vermoed ik zo.memphis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:51:
Duitsland heeft veel meer inwoners en daardoor voor een winkel ook een grotere afname waardoor de wet van grotere aantallen speelt dat de prijzen lager maakt. Maar deels ook door de belachelijke economie die Nederland kent tov de landen om ons heen. Deels ben ik het mee eens dat kopen in Nederland je een dief van je eigen buidel bent zodat dat je het maar over de grens koopt, aan de andere kant kan het je ook harder raken in het geval van garantie en service.
Voor een TV (die je niet zelf kan repareren) kan het een erg duur geintje worden

Tja, wat heet... Als je 150 euro regelaar doorbrand, de 400 euro nitro motor op de startkist al kapot gaat of je 70 euro accu of 120 euro lader niet goed is om maar wat voorbeelden te noemen gaat het toch om bedragen waar je niet te licht over nadenkt. Ook al zou je naar een lokale RC winkel gaan voor hulp wordt bij sommige winkels bij binnenkomst de stopwatch aangezet. Toen Hobbyking in opkomst was werd het een trend dat mensen daar massaal gingen kopen en bij problemen maar support lokaal gingen zoeken, veel winkeliers hebben deze mensen de deur gewezen en anderen vroegen er geld voor, het resulteerde dat bv het Modelbouwforum een lading aan vragen over Turnigy producten kreeg.
Die beslissing kan iedereen voor zichzelf nemen wat aanvaardbaar is qua risico of niet. In mijn geval zitten er geen exorbitante spullen in mijn mandje, een Arrma Mojave 4S, een lader van 55 euro een een accu van 72 euro. Zodra je een onderdeel van 400+ gaat berstellen die je zelf niet kan repareren kan je twee keer er over nadenken, dat gene wat ik over de TV zeimemphis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:08:
Tja, wat heet... Als je 150 euro regelaar doorbrand, de 400 euro nitro motor op de startkist al kapot gaat of je 70 euro accu of 120 euro lader niet goed is om maar wat voorbeelden te noemen gaat het toch om bedragen waar je niet te licht over nadenkt. Ook al zou je naar een lokale RC winkel gaan voor hulp wordt bij sommige winkels bij binnenkomst de stopwatch aangezet. Toen Hobbyking in opkomst was werd het een trend dat mensen daar massaal gingen kopen en bij problemen maar support lokaal gingen zoeken, veel winkeliers hebben deze mensen de deur gewezen en anderen vroegen er geld voor, het resulteerde dat bv het Modelbouwforum een lading aan vragen over Turnigy producten kreeg.
Vraag mij ook oprecht af als je een regelaar door brand hoe sterk je in je schoenen staat bij een modelbouwzaak qua garantie? Mijn ervaring is gelimiteerd tot Quartel van vroeger maar ook die deden vrij moeilijk over garantie en defecten vroeger.
Overigens vind ik dat winkels wel met de tijd mee mogen gaan, een Radio Modern of Free Records shop die maar bleven schreeuwen dat een fysieke winkel duur is en daarom de prijzen niet omlaag kunnen terwijl een CoolBlue bijvoorbeeld dat wel kan. Er zijn zat winkels die een grote online webshop hebben en ook nog fysieke winkels hebben her en der voor de vaste gezichten en serivce. Mensen kopen nou eenmaal met hun portomonnee en als je het erg 'flink' goedkoper kan krijgen is men daar gevoelig voor. Dat was vroeger al zo, en nu niet anders.
Veel winkeliers proberen garantie af te wimpelen omdat ze op hun beurt risico lopen onkosten te maken, zo kende ik een winkelier die geen garantiegevallen aannam omdat die kosten moest maken om het ding bij de importeur te krijgen. Vaak draaien de winkeliers de rollen rondom bewijslast ook om, het is niet dat jij bewijs moet leveren dat je bv een regelaar niet zelf door bv fout solderen hebt opgeblazen, het is aan de reparateur om te bepalen en aan te tonen of dat gebeurd is. Vaak sta je sterker in je schoenen als er op het net al veel te vinden is over een slechte kwaliteit. Een verder probleem is dat de winkelier als ook de importeur niet voorzien is in een reparatieafdeling en moet het terug naar de fabriek, dit kan soms lang duren en stuurt de winkelier je maar al te graag door naar een direct contact met de fabrikant. Als de fabrikant een dergelijke enduser RMA service kent kan dat een prima keuze zijn maar geen verplichte keuze.
En dan nog, als je verder over de grens koopt, buiten de EU. Ik heb genoeg verhalen gelezen dat mensen niets kregen of nog een flinke naheffing voorgeschoteld kregen. Het niets krijgen had dan niet met oplichting te maken maar met een missende CE notificatie waar ze in België best streng mee kunnen zijn. Zo was er iemand die een Savage uit Amerika liet komen omdat die daar goedkoper was. Maar zonder CE komt die het land niet in en werd die vernietigd. Of een LiPo uit het verkeerde magazijn (Azië) bestelde en een flinke naheffing voor de koerierskosten kreeg. Zo heb ik ook ooit 2 gesponsorde accu's van Muchmore opgestuurd gekregen en vond PostNL dat ik nog even 55 euro moest betalen omdat iemand had besloten dat er voor een flink bedrag motoronderdelen in het doosje zat, ik heb een klacht ingediend maar dat mocht niet baten. Gelukkig was het nog steeds goedkoper dan dat ik ze had moeten kopen.
Mensen kijken veelal alleen naar het bedrag dat op hun scherm staat en niet verder wat er nog kan gebeuren.
En dan nog, als je verder over de grens koopt, buiten de EU. Ik heb genoeg verhalen gelezen dat mensen niets kregen of nog een flinke naheffing voorgeschoteld kregen. Het niets krijgen had dan niet met oplichting te maken maar met een missende CE notificatie waar ze in België best streng mee kunnen zijn. Zo was er iemand die een Savage uit Amerika liet komen omdat die daar goedkoper was. Maar zonder CE komt die het land niet in en werd die vernietigd. Of een LiPo uit het verkeerde magazijn (Azië) bestelde en een flinke naheffing voor de koerierskosten kreeg. Zo heb ik ook ooit 2 gesponsorde accu's van Muchmore opgestuurd gekregen en vond PostNL dat ik nog even 55 euro moest betalen omdat iemand had besloten dat er voor een flink bedrag motoronderdelen in het doosje zat, ik heb een klacht ingediend maar dat mocht niet baten. Gelukkig was het nog steeds goedkoper dan dat ik ze had moeten kopen.
Mensen kijken veelal alleen naar het bedrag dat op hun scherm staat en niet verder wat er nog kan gebeuren.
Ben van mening dat als winkelier je gewoon je verantwoordelijkheid moet nemen en garantie hoort daar gewoon bij. Dat het onslachtig is vanwege een reparateur, fabrikant of leverancier hoort niet het probleem te zijn van de consument. Maar het klopt dat met een beetje kennis van zake dat je als consument sterk in je schoenen 'kan' staan, echter de doorsnee consument neemt aan voor waarheid wat de winkelier verkoopt of geeft het makkelijk op.memphis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:08:
Veel winkeliers proberen garantie af te wimpelen omdat ze op hun beurt risico lopen onkosten te maken, zo kende ik een winkelier die geen garantiegevallen aannam omdat die kosten moest maken om het ding bij de importeur te krijgen. Vaak draaien de winkeliers de rollen rondom bewijslast ook om, het is niet dat jij bewijs moet leveren dat je bv een regelaar niet zelf door bv fout solderen hebt opgeblazen, het is aan de reparateur om te bepalen en aan te tonen of dat gebeurd is. Vaak sta je sterker in je schoenen als er op het net al veel te vinden is over een slechte kwaliteit. Een verder probleem is dat de winkelier als ook de importeur niet voorzien is in een reparatieafdeling en moet het terug naar de fabriek, dit kan soms lang duren en stuurt de winkelier je maar al te graag door naar een direct contact met de fabrikant. Als de fabrikant een dergelijke enduser RMA service kent kan dat een prima keuze zijn maar geen verplichte keuze.
Er is trouwens wel een wezenlijk verschil tussen iets kopen in EU (en dan met name bij winkels met een goede reputatie en service verlening), Europa (niet EU), Amerika, en als laatste Azië waar ook veel slechte en namaak producten te verkrijgen zijn. Ga je lekker shoppen op Aliexpress dan kunnen daar behoorlijk wat risico's aan vast zitten, niet enkel op naheffing en dergelijke, maar ook op de werking en kwaliteit van het product.
Denk dat het kopen bij Monsterhopups.de bijvoorbeeld wel snor zit, dit zijn simpele voorbeelden om geen dief van eigen portomonnee te zijn zonder al te veel risico
Wacht even, kun je dit verder toelichten? De BTW ligt hoger in Nederland dan in sommige andere landen. Dat klopt. Maar in Duitsland wordt dat gewoon rechtgetrokken bij online aankopen.memphis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:51:
Maar deels ook door de belachelijke economie die Nederland kent tov de landen om ons heen.
In de rest van je post staat geen enkele verantwoording voor deze opmerking dus ik ben echt benieuwd.
Ik maakte ooit eens de domme opmerking toen iets in Nederland in de aanbieding was dat ik al lang naar dat Tamiya chassis (BBX-01) zat te kijken en dat dit het zetje was dat ik nodig had.
Dat had ik beter niet kunnen doen; een waterval aan frustratie kwam eruit. Dat Duitsers veel goedkoper inkopen, dat de verkoopprijs daar onder zijn inkoopprijs lag enzovoorts enzoverder. Dat Duitsland alsnog 50 euro goedkoper was bij de grotere aanbieders als gangbare prijs klopt, maar ik gun de Nederlandse middenstand best veel.
Als het niet uitkan als ondernemer moet je stoppen met dat merk of een andere manier vinden. RHI probeert een Tamiya monopolie te creeeren in Nederland door 'certificaten' met de chassis mee te leveren voor de Eurocup.
Daar moet met een groep georganiseerde winkeliers toch wel doorheen te prikken zijn? Koop gewoon in bij een Duitse handelaar waardoor het prijsverschil te groot wordt en er weinig certificaten meer verkocht worden. Dan zal de Eurocup of niet meer bestaan of alleen nog maar draaien om de verplichte motoren/regelaars van RHI. Maar waarschijnlijk denk ik te simpel en moet je echt bang zijn voor officiele importeurs.
En voor wat betreft garantie en grotere online shops; zoals al goed door @memphis verwoord; in Nederland snapt de gemiddelde winkelier niet veel van de Nederlandse wet en houdt zich er onbewust dan wel bewust niet aan.
Is dat in Duitsland beter of niet? Geen idee, of er gaat niet veel kapot bij me, of ik grijp het maar meteen aan om een upgrade uit te voeren denk ik.
Maar laten we wel wezen; in Nederland zijn maar een paar modelbouwwinkels over dus je bent al snel aangewezen op postorder, ook voor defecte onderdelen. En als je dan moet kiezen tussen Toemen, TopRC of een Duitse webshop dan kies ik toch voor een grote aanbieder in Duitsland. Daar is de kans dat ze leveren binnen de beloofde tijd een heel, heel stuk groter omdat de voorraadstatus wel gewoon klopt.
En als ik iets terug moet sturen voor garantie dan zal dat niet heel veel duurder zijn. En gelukkig past het gemiddelde RC onderdeel makkelijk in een doosje. Met de aangehaalde TV is dat wat lastiger.
[ Voor 24% gewijzigd door Ruud op 19-09-2025 08:39 ]
Een BTW verschil is maar een paar procent, daar zit de verschillen niet. Brandstof, boodschappen, energie etc blijkt in Nederland veel meer dan een paar procent duurder te zijn, tot soms een factor 2. Hetgeen waarom steeds meer mensen over de grens shoppen wat ook de economie aantast omdat het geld niet bij de Nederlandse ondernemer (en belasting) terecht komt. Door alles duurder te maken zijn de salarissen in veel takken ook gedwongen met meer dan normaal gestegen, soms met 7 tot 10% in een jaar wat ook weer een invloed heeft op de prijs van het product waar het bedrijf verantwoordelijk voor is. En dat is een continu oplopend spiraal.Ruud schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:43:
[...]
Wacht even, kun je dit verder toelichten? De BTW ligt hoger in Nederland dan in sommige andere landen. Dat klopt. Maar in Duitsland wordt dat gewoon rechtgetrokken bij online aankopen.
Klein beetje offtopic; maar ik woon aan de grens met Duitsland en wij doen minimaal 1 x per 2 weken boodschappen in Duitsland. Dat is echt aanzienlijk goedkoper. Dat heeft echt niets met BTW te maken.memphis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:50:
[...]
Een BTW verschil is maar een paar procent, daar zit de verschillen niet. Brandstof, boodschappen, energie etc blijkt in Nederland veel meer dan een paar procent duurder te zijn, tot soms een factor 2. Hetgeen waarom steeds meer mensen over de grens shoppen wat ook de economie aantast omdat het geld niet bij de Nederlandse ondernemer (en belasting) terecht komt. Door alles duurder te maken zijn de salarissen in veel takken ook gedwongen met meer dan normaal gestegen, soms met 7 tot 10% in een jaar wat ook weer een invloed heeft op de prijs van het product waar het bedrijf verantwoordelijk voor is. En dat is een continu oplopend spiraal.
Als je dat dan kan combineren met een tankbeurt scheelt het echt wel de nodige euro's.
En dan heb je mensen die zeggen dat je dan in NL moet kopen om onze economie te steunen, maar ik laat me niet naaien
Waarom is bijv. de Deodorant van Nivea in Duitsland de helft goedkoper? Komt uit dezelfde fabriek volgens mij, alleen een ander (Nederlands) label erop.
En waarom kost zonnebrand creme bij Kruidvat 25 euro en in Duitsland maar 5 euro?
In mijn vakantie heb ik in Oostenrijk een Tamiya TT02 bouwpakket gekocht. Daar gekocht voor € 110,00. In NL was deze € 169,00. Dat is niet alleen BTW verschil.
Als ik het goed heb wordt er door ACM onderzoek gedaan omtrent de prijsstelling supermarkten in Nederland. En ja, ik doe mijn boodschappen ook in Duitsland. Scheelt gewoon veel geld, dus waarom zou je het niet doen? Om de economie van Nederland te steunen? Bij klein prijsverschil: prima, geen probleem. Maar grote prijsverschillen: mooi niet.
En RC spullen koop ik veelal bij Ali of Duitsland, maar ook in Nederland. Afhankelijk van wat het is en hoe snel ik het wil hebben/nodig heb maak ik mijn keuze.
En RC spullen koop ik veelal bij Ali of Duitsland, maar ook in Nederland. Afhankelijk van wat het is en hoe snel ik het wil hebben/nodig heb maak ik mijn keuze.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Dat weet ik, maar ik zie echt niet in hoe dat te maken heeft met de prijsverschillen van modelauto's. Maar dat ligt aan mij.memphis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:50:
[...]
Een BTW verschil is maar een paar procent, daar zit de verschillen niet. Brandstof, boodschappen, energie etc blijkt in Nederland veel meer dan een paar procent duurder te zijn, tot soms een factor 2. Hetgeen waarom steeds meer mensen over de grens shoppen wat ook de economie aantast omdat het geld niet bij de Nederlandse ondernemer (en belasting) terecht komt. Door alles duurder te maken zijn de salarissen in veel takken ook gedwongen met meer dan normaal gestegen, soms met 7 tot 10% in een jaar wat ook weer een invloed heeft op de prijs van het product waar het bedrijf verantwoordelijk voor is. En dat is een continu oplopend spiraal.
De Big Mac is EUR 6,10 vs EUR 5,89. Dus volgens de almighty Big Mac index is Duitsland over het algmeen 3,5% goedkoper.
Maar nogmaals, ik denk niet dat de prijsverschillen voor modelauto's daar vandaan komen. Dat komt eerder door krampachtig vasthouden aan adviesprijzen lijkt me. 'Verplicht' dan wel niet verplicht.
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 19-09-2025 11:23 ]
Prijsverschillen op dit soort artikelen zijn veelal als gevolg van de markt in dat land.
De RC markt in Duitsland is een stuk groter en interessanter voor een fabrikant dan bijvoorbeeld Nederland.
Grotere markt, grotere inkoopkracht, groter aanbod en jawel: 2% lagere BTW
De RC markt in Duitsland is een stuk groter en interessanter voor een fabrikant dan bijvoorbeeld Nederland.
Maar ja, om terug te komen op het kopen van Tamiya over de grens. Het is de reden waarom de Tamiya Cup Nederland een certificaat heeft ingevoerd. Je mag alleen aan de Tamiya cup mee doen als je een bewijs van een in Nederlandse aankoop kan overleggen.
Wat ik al aangaf, de wet van de grotere getallen dat de inkoop en levering aan de distributeur/winkel goedkoper maakt.Snuffel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:25:
Prijsverschillen op dit soort artikelen zijn veelal als gevolg van de markt in dat land.
Maar waarom is dan alles van Traxxas en Arrma letterlijk de adviesprijs?
Daar is geen enkele reden toe anders dan verplichtingen vanuit de importeur/fabrikant. En ik kan het mis hebben maar verticale prijsbinding mag gewoon niet.
Waarom zou ik als winkelier niet via parallelimport in mogen kopen in Duitsland en mijn eigen prijzen bepalen? Uiteraard wanneer het product toegestaan is op de Nederlandse markt.
Zonder inside info kom je er niet achter maar dat er iets rammelt is me wel duidelijk.
Waarom zou ik als winkelier niet via parallelimport in mogen kopen in Duitsland en mijn eigen prijzen bepalen? Uiteraard wanneer het product toegestaan is op de Nederlandse markt.
Zonder inside info kom je er niet achter maar dat er iets rammelt is me wel duidelijk.
De TamiyaCup is de populairste race in Nederland, praktisch alle andere wedstrijden zijn een langzame dood gestorven door gebrek aan interesse of te ingewikkelde regels óf te hoge kosten door te losse regels.Ruud schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:43:
[...]
RHI probeert een Tamiya monopolie te creeeren in Nederland door 'certificaten' met de chassis mee te leveren voor de Eurocup.
De TamiyaCup wordt volledig betaald en georganiseerd door de importeur van Tamiya in Nederland: als die 100 inschrijvingen ziet, bijv. 30 stuks TRF420 waarvan er wellicht maar 10 in Nederland verkocht zijn (fictieve getallen), dan gaat die zich afvragen, kan dit nog wel uit?
Er zijn landen in Europa waar de TamiyaCup gestopt is hierdoor, en dat wilde de importeur hier voorkomen, want het zou zonde zijn als de populairste race in Nederland zou moeten stoppen door gebrek aan verkoop.
Dat is opzich niet zo heel gek gedacht denk ik toch?
Of heb je liever dat het voortbestaan van de TamiyaCup op losse schroeven staat? Want dat is het alternatief.
Goede punten, waardevolle info om mijn beeld bij te stellen. I stand corrected. Maar dan nog zijn er andere oplossingen; 50 euro voor een jaar cup bijvoorbeeld.thaan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:25:
[...]
De TamiyaCup is de populairste race in Nederland, praktisch alle andere wedstrijden zijn een langzame dood gestorven door gebrek aan interesse of te ingewikkelde regels óf te hoge kosten door te losse regels.
De TamiyaCup wordt volledig betaald en georganiseerd door de importeur van Tamiya in Nederland: als die 100 inschrijvingen ziet, bijv. 30 stuks TRF420 waarvan er wellicht maar 10 in Nederland verkocht zijn (fictieve getallen), dan gaat die zich afvragen, kan dit nog wel uit?
Er zijn landen in Europa waar de TamiyaCup gestopt is hierdoor, en dat wilde de importeur hier voorkomen, want het zou zonde zijn als de populairste race in Nederland zou moeten stoppen door gebrek aan verkoop.
Dat is opzich niet zo heel gek gedacht denk ik toch?
Of heb je liever dat het voortbestaan van de TamiyaCup op losse schroeven staat? Want dat is het alternatief.
Want wie zegt dat mijn certificaat wel echt bij die auto hoort? Je hebt maar 1 certificaat nodig voor je twee TRFs.
Inmiddels al meer spul in huis
beetje crosspost met Heb je iets Nieuws maar goed:
:strip_exif()/f/image/cLN7Lqm1G3cRWazbwhDf0Xlm.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet:
- ARRMA MOJAVE GROM 223S BLX (teal/pink)
- SLT-2 zender (zat er bij)
- 1x Spektrum 1400mAh LiPo (zat er bij)
- SkyRC T100 laadstation voor 2 LiPo's tegelijk
- 2x Zeee Shorty 2200mAh 2S LiPo
- 2x Zeee 2200mAh 3S LiPo
- 1x adapterkabel XT60M > IC2F
- 1x Zeee Lipo Safe Bag voor opslag LiPo's
Onderweg:
- Gens Ace iMars mini > Denk dat ik deze ga retourneren, zie het nut niet bovenop de SkyRC T100 die beter lijkt en ook nog eens 2 tegelijk kan opladen.
Van ome Ali:
- Nog een extra XT60M > IC2F kabeltje
- Skid plates voor voorkant/achterkant
- Setje extra banden/wielen (wel in zwart helaas)
- Carbon Fiber/Rubber Mudgard
- Carbon Fiber Roof Rack
Heb nog niet uitgebreid kunnen racen met de nieuwe LiPo's, maar de eerste indrukken in huis en voor de deur met de 3S accu is echt insane.. Dat ding gaat zo hard nu
:strip_exif()/f/image/cLN7Lqm1G3cRWazbwhDf0Xlm.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet:
Onderweg:
- Gens Ace iMars mini > Denk dat ik deze ga retourneren, zie het nut niet bovenop de SkyRC T100 die beter lijkt en ook nog eens 2 tegelijk kan opladen.
Van ome Ali:
- Carbon Fiber Roof Rack
Heb nog niet uitgebreid kunnen racen met de nieuwe LiPo's, maar de eerste indrukken in huis en voor de deur met de 3S accu is echt insane.. Dat ding gaat zo hard nu
[ Voor 7% gewijzigd door Angeloonie op 19-09-2025 13:36 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Laten we beginnen met het feit dat Tamiya, en dan zeker hun TT en sports klasse niet echt geassocieerd wordt met serieus racen. Er gaan de wildste verhalen rond over het meer serieus racen zoals inderdaad duur, strenge regels etc. Veel van die verhalen worden via-via uitgesproken zonder een eigen ervaring. En eerlijk, heb je gezien wat sommige Tamiya rijders kunnen investeren? Overigens hoeft de serieuzere vorm van racen ook niet duur te zijn, je moet je zeker als beginner en gemiddelde rijder niet gek laten maken met opties en andere dure aankopen als je geen gebruik kunt maken van de beloofde/voorgestelde winst.thaan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:25:
[...]
De TamiyaCup is de populairste race in Nederland, praktisch alle andere wedstrijden zijn een langzame dood gestorven door gebrek aan interesse of te ingewikkelde regels óf te hoge kosten door te losse regels.
Ook de Tamiya klasses kent strenge regels en tegelijk door een beperkte geschreven reglement ook onduidelijke regels waarbij de organisatie het laatste woord heeft wat dan veel verwarring kan veroorzaken. Is dan een dik regelboek waarin alles vastgelegd is zo erg? Eigenlijk niet want er is dan geen willekeur over een deel van de regels. Als je auto voldoet aan de basisregels heb je echt geen last van de "strenge" regels.
Maar staar niet blind op die certificaat, Als je er 1 in je bezit hebt kan je die ook misbruiken op een in het buitenland gekocht chassis. (of dat moet nu anders zijn)
Een keerzijde van de Tamiya cup is dat men geen lid van een vereniging hoeft te zijn. Hoewel veel deelnemers dat wel zijn voor het trainen en andere race klasses moet je toch eens voorstellen hoe een vereniging en dus het circuit kan bestaan zonder leden en alleen maar een paar weekenden een raceklasse op de baan. Deze discussie heb ik ooit ook met een offroad verening gevoerd in de tijd van de Truggy cup en kwam tot het besef dat een vereniging er beter van wordt als het meedoen aan een competitie een verplichte lidmaatschap kent. Daartegen kan het ook deelnemers kosten....
Maar op die basis werkt ook het certificaat idee, de klasse support hiermee de Nederlandse winkelier die op zijn beurt ook weer de klasse kan ondersteunen met snelle levering van onderdelen t/m zelfs een tentje aan de baan tijdens de cup.
Ik heb deze gebruikt https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title en dan shoe goo. Werkt goed en mooi resultaat (zie een aantal posts terug).Xqlus1ve schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:47:
Welke tape adviseren jullie voor versteviging van de body?
[ Voor 3% gewijzigd door Tuur75 op 19-09-2025 20:36 ]
Vandaag de Mojave 4S uit de doos genomen, even kort de 3S accu aan de lader gehangen en een stukje wezen rijden, man wat gaat dat ding af!
Vroeger veel Tamiya TL-01 gereden op NK wedstrijden (verbonden aan limieten) en ook nog kort de Tamiya GT1 klasse gereden (ben even kwijt op welk chassis dat was), maar vergeleken met dit, was dat kinderspel! Wat is dit een beest, en dan moet ik 4S nog gaan proberen
Enigste punt wat ik niet snap, is waarom de bodem de grond kan raken bij het maximaal inveren van het chassis, iets wat ik niet tegen kwam in reviews maar eerlijk gezegd ook niet verwacht had.
Vroeger veel Tamiya TL-01 gereden op NK wedstrijden (verbonden aan limieten) en ook nog kort de Tamiya GT1 klasse gereden (ben even kwijt op welk chassis dat was), maar vergeleken met dit, was dat kinderspel! Wat is dit een beest, en dan moet ik 4S nog gaan proberen
Enigste punt wat ik niet snap, is waarom de bodem de grond kan raken bij het maximaal inveren van het chassis, iets wat ik niet tegen kwam in reviews maar eerlijk gezegd ook niet verwacht had.
Ik ben een rookie, maar het lijkt me dat dat is zodat de suspension die laatste klap in ieder geval niet te verwerken krijgt? De body kan dat wel hebben.Xqlus1ve schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:53:
Vandaag de Mojave 4S uit de doos genomen, even kort de 3S accu aan de lader gehangen en een stukje wezen rijden, man wat gaat dat ding af!![]()
Bestel maar alvast een setje aandrijfassen, differentieels en kogellagersAngeloonie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:36:
Inmiddels al meer spul in huisbeetje crosspost met Heb je iets Nieuws maar goed:
[Afbeelding]
U ziet:
Onderweg:
Van ome Ali:
- Carbon Fiber Roof Rack
Ga ik die snel nodig hebben?Bob Popcorn schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:17:
[...]
Bestel maar alvast een setje aandrijfassen, differentieels en kogellagers
Merk wel dat de achterbandjes snel slijten

Ik heb na 4 maanden dat allemaal moeten vervangen gewoon omdat het kapot is gegaan. Nu heb ik weer een schokdemper kapot.Angeloonie schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:32:
[...]
Ga ik die snel nodig hebben?
Merk wel dat de achterbandjes snel slijtenZijn al bijna glad. Moet meer oefenen zonder wheelspin weg te rijden iig. Kinderen die hem 360s laten doen op dezelfde plek helpt ook niet mee.
Ik ben net nieuw in deze hobby en heb een Big rock 223s van Arrma gekocht met een 3s accu.
Nu viel me op bij het rijden, super gaaf, op een kort grasveld met de limiter op laagste stand, dat hij regelmatig (2x in 20 minuten) niet meer wil rijden ivm oververhitting. Bij wat online research blijkt dit vaker voor te komen; is dit dan normaal te noemen? Ik had dit niet verwacht met een auto van 400,-.
Nu viel me op bij het rijden, super gaaf, op een kort grasveld met de limiter op laagste stand, dat hij regelmatig (2x in 20 minuten) niet meer wil rijden ivm oververhitting. Bij wat online research blijkt dit vaker voor te komen; is dit dan normaal te noemen? Ik had dit niet verwacht met een auto van 400,-.
Ik wil binnenkort mijn diffs upgraden van mijn traxxas sledge. Wat voor grease/vet kan ik het best voor de tandwielen gebruiken? Lees her en der dat vaak voor marine grease wordt gekozen, maar van welk merk en waar te koop. Had black grease besteld van team associated, maar dat is maar 4cc…☺️ dus dat is niet genoeg natuurlijk.
Ja dat is normaal. Verhouding an rijwind en vermogen zorgen hier voor. Vandaar de vele oplossingen met ventilatoren. Je kan ook zorgen dat je meer rijwind heb: dus sneller rijden of meer gaten in de kap.Pandemic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:06:
Ik ben net nieuw in deze hobby en heb een Big rock 223s van Arrma gekocht met een 3s accu.
Weer eens wat anders:
Afgelopen weken lekekr bezig geweest met de 3D printer, met onderstaand resultaat.
Hij rijdt en stuurt dus ook, kan max een km of 80 met wat afstelling. Nu nog verder tunen en afwerken (lees: airbrushen).

Afgelopen weken lekekr bezig geweest met de 3D printer, met onderstaand resultaat.
Hij rijdt en stuurt dus ook, kan max een km of 80 met wat afstelling. Nu nog verder tunen en afwerken (lees: airbrushen).

Mooi! Is dat de FV01? Die kwam ik toevallig vanmiddag tegen op printables!Snuffel schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:42:
Weer eens wat anders:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, dat is de FV01Harrie schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:56:
[...]
Mooi! Is dat de FV01? Die kwam ik toevallig vanmiddag tegen op printables!
Haha zag hem net op Reddit voorbij komen. Gaaf man. Banden dus ook zelf geprint?Snuffel schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:42:
Weer eens wat anders:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt ja. Varioshore filament. Echt apart spul, de temperatuur bepaalt de hardheid van de band.Bob Popcorn schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:13:
[...]
Haha zag hem net op Reddit voorbij komen. Gaaf man. Banden dus ook zelf geprint?
Schuimt net als LW filament, grappig om te zien
Ik gebruik al jaren zo'n pot vet van de vakhandel. Kost €10 of zo. Smeer dat ineens af en toe op mijn trekhaak, dan piepen en kraken mijn aanhangwagens niet zo.Snuffel schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:10:
Marine grease is gewoon bij bijvoorbeeld TopRC of Toemen te koop,
Of voor lekker goedkoop bij Ali
Ook in 5kg en 18kg te verkrijgen als je echt wild wil gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door indigo79 op 21-09-2025 22:36 ]
hahaha das niet voor binnen.Angeloonie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:36:
ik had die lipo tas ook en ik heb toen opgezocht hoe veilig die zijn. ze zijn brandvertragend maar dat valt nog tegen. ik bewaarde die tas in een ammo box . is de 14 euro meer dan waard.https://www.decolis.nl/Munitmetaal301815
YO! fucknuts! It's Probing time!
Order van Ali is binnen!
Mudflaps geinstalleerd, beschermplaat op de bodem en op het dak.:strip_exif()/f/image/L9BeGmH0tuuPbuswoNA3rOhu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/owR0ztu9VOtL8aHbMhwNYuAo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jcimiS37dQtTQpo7twY4TMKD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook een setje banden. Zien er prima uit en kost minder dan de helft van de originele. Ben benieuwd hoe lang deze mee gaan.
Voor nu nog even de oude banden er op, wel omgewisseld, gladde bandjes nu voor gedaan.
Mudflaps geinstalleerd, beschermplaat op de bodem en op het dak.
:strip_exif()/f/image/L9BeGmH0tuuPbuswoNA3rOhu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/owR0ztu9VOtL8aHbMhwNYuAo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jcimiS37dQtTQpo7twY4TMKD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook een setje banden. Zien er prima uit en kost minder dan de helft van de originele. Ben benieuwd hoe lang deze mee gaan.
Voor nu nog even de oude banden er op, wel omgewisseld, gladde bandjes nu voor gedaan.
:strip_exif()/f/image/eEqq4ADyPgPKJIThuM379j9J.jpg?f=fotoalbum_large)
De mudflaps zijn stoer, de plaat op het dak vind ik eigenlijk geen porum, de moeren steken ook flink uit.Angeloonie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:50:
Order van Ali is binnen!
Mudflaps geinstalleerd, beschermplaat op de bodem en op het dak. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap die dakplaat ook niet, hij heeft toch gewoon vervangbare roof skids?
Wat ik wel aanbeveel, mocht je dat nog niet gedaan hebben, is om de binnenkant van je kap te verstevigen met shoegoo of bashertape of iets dergelijks. En mocht je een kreuk (geen scheur) in je kap hebben dan kun je die vaak met wat voorzichtig gebruik van een föhn weer weg krijgen. Ik gebruik er zelf het hot air deel van mijn soldeerstation voor.
Wat ik wel aanbeveel, mocht je dat nog niet gedaan hebben, is om de binnenkant van je kap te verstevigen met shoegoo of bashertape of iets dergelijks. En mocht je een kreuk (geen scheur) in je kap hebben dan kun je die vaak met wat voorzichtig gebruik van een föhn weer weg krijgen. Ik gebruik er zelf het hot air deel van mijn soldeerstation voor.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Die mudflaps voorkomen dat je kinderen gezandstraalde beentjes hebben als ze er achteraan rennenAngeloonie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:50:
Order van Ali is binnen!
Mudflaps geinstalleerd, beschermplaat op de bodem en op het dak. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die bandjes heb ik ook, als je daarmee door zand rijdt zitten ze binnen no time vol met zand omdat ze aan de binnenkant ventileren. Ik heb er een extra gaatje in gemaakt in het midden van het loopvlak zodat ze weer leeg lopen.
Als je kinderen dat autootje bij houden betekend dat je te langzaam rijd 😂
Ik maakte altijd gaatje met de dremel in mijn bandjes zodat zand en water er gelijk uit gaat. Wel ff eventuele gaatje in de velg afplakken
Ik maakte altijd gaatje met de dremel in mijn bandjes zodat zand en water er gelijk uit gaat. Wel ff eventuele gaatje in de velg afplakken
[ Voor 47% gewijzigd door Freakiebeakie op 24-09-2025 12:25 ]
En kan je onmogelijk benen zandstralen.....Freakiebeakie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:23:
Ik denk dat dat wel mee valt, ook bij brushless geweld.
Ze zijn mijn assistenten als die omgaatFreakiebeakie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:23:
Overigens wel weer pech, linker schokbreker voor is het schroefje én dat kogeltje van verdwenen. En juist dat kogeltje is geen reserveonderdeel bij Arrma. Ook in een exotisch maatje (4,7mm uit m'n hoofd) dat ze zo niet hadden liggen bij WeTronic. Heb maar een volledige set schokbrekers van Injora gekocht op Ali, de officiele waren met 50 euro net ff te gortig.
4.8 is geen probleem, wordt door veel merken gebruikt
https://www.toprc.nl/yell...2SjRbnEAQYGCABEgKoZvD_BwE
https://www.toprc.nl/yell...2SjRbnEAQYGCABEgKoZvD_BwE
Zo dan.. blij dat ik de metalen plaat gemonteerd had onder het chassis..
De kleine meid reed vanmiddag VOL gas tegen een stoeprand aan (zonder te kijken uiteraard). De klap was zo hard dat de kap 2 meter verder lag en de metalen plaat aan de voorkant verbogen was. Gelukkig verder geen schade en de plaat terug kunnen buigen na demonteren, maar dat gaan we dus niet nog eens doen
De kleine meid reed vanmiddag VOL gas tegen een stoeprand aan (zonder te kijken uiteraard). De klap was zo hard dat de kap 2 meter verder lag en de metalen plaat aan de voorkant verbogen was. Gelukkig verder geen schade en de plaat terug kunnen buigen na demonteren, maar dat gaan we dus niet nog eens doen
Dat zijn op zich wel de klappen die zo'n autotje te verduren krijgt hoorAngeloonie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:46:
mijn zoontje liet een vriendje rijden met zijn net nieuwe Traxxas sledge, die vloog ook met een gangetje van 40 of 50km/u tegen een stoeprandje. Gelukkig niet echt schade maar ik dacht wel gelijk "oef, gelukkig is het een stoeprandje en niet iemand zijn enkel xD". Meestal zoek ik echt plekjes waar geen mensen komen want je kan flink schade maken bij mensen met zo'n ding.Angeloonie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:46:
Ik krijg die vraag ook regelmatig, of die ook even ermee mag rijden. Nope, begin ik niet aan.
Van die lokale buurjongetjes of ze even als een ongeleide projectiel met je 5kg wegende auto mogen rijdenmemphis schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:52:
Ik krijg die vraag ook regelmatig, of die ook even ermee mag rijden. Nope, begin ik niet aan.
Of zo! hoe hard gaat die?! Nou de mijn gaat wel 75km/h, of papa heeft er een die wel 100 km/h gaat!! Boeiuh!

Ja, ik heb ook al wat jongetjes teleurgesteld met dat antwoordmemphis schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:52:
Ik heb ook gezegd tegen mijn zoontje dat zijn Granite GROM voor hem is en alleen hij er mee mag rijden. Hooguit dat er een vriendje mee mag rijden als ze bij ons thuis aan het spelen zijn.
Vaak bu'j te bang!
Met die scholencompetities op de club waarbij ik dan wat demo-rondjes tussendoor doe heb ik gelukkig die vraag niet zo vaak gehad maar inderdaad wel heel veel de vragen van "hoe hard gaat die?", "wat kost dat", en ondanks het luide knetterend geluid: "loopt die op benzine?"
Ik denk ook dat omdat die kids op de club zelf een simpele brushed Traxxas proberen rond te rijden wel een klein beetje het besef hebben dat een 100km/u met een bom van een motor best wel eens lastig kan zijn. Ze staan ook vol met bewondering te kijken als ik mijn auto de 1e keer start en weg rij. Maar inderdaad zijn er genoeg die beweren dat ze het wel aankunnen. Daarnaast rij ik met sticks terwijl onder de jeugd de meeste, dan wel allemaal een stuurwielzender gewend zijn, een reden des te meer om mijn 700 euro zender niet uit handen te geven.
Ik denk ook dat omdat die kids op de club zelf een simpele brushed Traxxas proberen rond te rijden wel een klein beetje het besef hebben dat een 100km/u met een bom van een motor best wel eens lastig kan zijn. Ze staan ook vol met bewondering te kijken als ik mijn auto de 1e keer start en weg rij. Maar inderdaad zijn er genoeg die beweren dat ze het wel aankunnen. Daarnaast rij ik met sticks terwijl onder de jeugd de meeste, dan wel allemaal een stuurwielzender gewend zijn, een reden des te meer om mijn 700 euro zender niet uit handen te geven.
Heb een beetje door dit topic gebladerd op he zoekwoord 'Aluminium', maar ben erg nog niet helemaal uit.
Alles Aluminium = buigen / scheuren, zoeken wat er niet meer recht is
Alles Plastic = slijtage. alles zit niet meer strak
Heb momenteel een stuurarm, een 'Center Driveshaft', en draagarmen in aluminium besteld voor mijn Mojave 4S. Wat zijn overige onderdelen waard om te vervangen in aluminium?
De Wheel Hubs voor en achter (Die kunnen volgens mij niet echt naar de klote gereden door botsen)?
Heb momenteel een stuurarm, een 'Center Driveshaft', en draagarmen in aluminium besteld voor mijn Mojave 4S. Wat zijn overige onderdelen waard om te vervangen in aluminium?
De Wheel Hubs voor en achter (Die kunnen volgens mij niet echt naar de klote gereden door botsen)?
Je moet niet denken dat aluminium de boel sterker maakt. Aluminium mag dan wel sterker zijn dan plastic maar bij een klapper zal het breekpunt toch verlegd worden naar het zwakste punt zoals een diffhuis of zelfs het chassis. Aluminium draagarmen klinkt heel leuk en staat heel mooi, bij een klapper is er de kans dat die krom slaat en je auto moeilijker gaat rijden. Vergeet ook niet dat het herstellen van de schade duurder is en soms lastig wordt om nog dezelfde onderdelen te vinden.
Alu wheel hubs zijn vaak een verbetering voor minder speling op de wielen.
Alu wheel hubs zijn vaak een verbetering voor minder speling op de wielen.
Ik ben van vroeger gewend om met sticks te rijden maar toen ik m'n oude Tamiya TA-02 weer wilde opknappen heb ik er een moderne ESC (carson tio storm 14 turns) in gezet met zo'n stuurwielzender. Ik vind dat eigenlijk maar helemaal niks (en worstelde ook een beetje met de afstelling om correct vooruit/achteruit/links/rechts voor elkaar te krijgen) en zou liever weer met sticks rijden. Heb je een aanrader qua relatief budgetvriendelijke sticks die werken met deze ESC (idealiter) of ter gehele vervanging?memphis schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:15:
Met die scholencompetities op de club waarbij ik dan wat demo-rondjes tussendoor doe heb ik gelukkig die vraag niet zo vaak gehad maar inderdaad wel heel veel de vragen van "hoe hard gaat die?", "wat kost dat", en ondanks het luide knetterend geluid: "loopt die op benzine?"
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Draagarmen zou ik echt van plastic houden. Ik heb al foto's voorbij zie komen van wat Arrma's waarbij de voorkant losgescheurd was, de hele voorwielophanging was van aluminium, maar het chassis dus niet.Xqlus1ve schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 01:17:
Heb een beetje door dit topic gebladerd op he zoekwoord 'Aluminium', maar ben erg nog niet helemaal uit.
Je draagarmen vangen de grootste klappen op, en werken ook de grootste krachten uit op je auto (moment=kracht x arm
Ik zou hooguit de fusees (of wheel hubs, net hoe je ze noemt) van aluminium nemen, en de rest eromheen van plastic houden.
Ik heb zelf alleen voor en achter een aluminium skid plate (op een Granite GROM en Mojave BLX GROM).
Vaak bu'j te bang!
Veel keuze is er niet in sticks, zeker niet betaalbaar.Termy schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:52:
[...]
Ik ben van vroeger gewend om met sticks te rijden maar toen ik m'n oude Tamiya TA-02 weer wilde opknappen heb ik er een moderne ESC (carson tio storm 14 turns) in gezet met zo'n stuurwielzender. Ik vind dat eigenlijk maar helemaal niks (en worstelde ook een beetje met de afstelling om correct vooruit/achteruit/links/rechts voor elkaar te krijgen) en zou liever weer met sticks rijden. Heb je een aanrader qua relatief budgetvriendelijke sticks die werken met deze ESC (idealiter) of ter gehele vervanging?
- Als fan van Futaba is de T4GRS een prima zender maar ik vrees boven je prijsklasse. https://www.redrc.net/201...t-fhss-stick-transmitter/
- Sanwa had onlangs een betaalbare stickzender gelanceerd welke gebaseerd is op de MX6 stuurwiel zender, helaas zijn daarover veel klachten over dropouts en verwacht men ook hetzelfde van de nieuwe stickversie https://www.racing-cars.c...-gemini-sport-stick-radio
- Ik heb er geen ervaring mee maar Abshima heeft een betaalbare stick welke door Flysky gemaakt wordt en ik denk gebaseerd op de GT2, dus zeer beperkt met instellingen https://wetronic.nl/absim...ghz-met-ontvanger-sr2s_nl
- Futaba heeft ook zoiets: https://www.futaba-us.com...set-with-r202gf-receiver/
- Cason heeft ook zoiets maar is eigenlijk een downgraded 4ch zender: https://www.jadlamracingm...smitter-inc-servo-c707131
Heel eerlijk, als het budget niet hoog is zou ik voor de Abshima gaan, die heeft nog een D/R functie (net als ook de Futaba 2HR) wat belangrijk is voor je stuuruitslag en ziet er nog een beetje normaal uit.
Ik heb globaal door het topic heen gebladerd, maar zag zo snel niet een antwoord.
Mijn zoon van 9 wil graag een RC auto. Hij is zelf wat lompig aangelegd (handig om te weten). Hij had voor zijn verjaardagsgeld een RC bij de Action gekocht, ook al had ik gezegd dat dit niet de goede plek is om zo'n ding te kopen.
Helemaal teleurgesteld, omdat hij het niet goed doet. Die gaat dus terug.
Is er een redelijke RC voor rond de 50 euro te krijgen?
Mijn zoon van 9 wil graag een RC auto. Hij is zelf wat lompig aangelegd (handig om te weten). Hij had voor zijn verjaardagsgeld een RC bij de Action gekocht, ook al had ik gezegd dat dit niet de goede plek is om zo'n ding te kopen.
@BvZwolle
Nieuw: Nee.
Wel:
https://www.toprc.nl/arrm...ro-monstertruck-rood.html
-Prijs.
+Gerenommeerd merk, onderdelen goed en snel verkrijgbaar.
(Ja er gaan dingen stuk en er slijten dingen)
China alternatief:
https://hypergorccar.com/...-hyper-go-16210-rc-truck/
-Onderdelen levering duurt langer
+Goedkoper in aanschaf en onderdelen.
My2c, succes
Nieuw: Nee.
Wel:
https://www.toprc.nl/arrm...ro-monstertruck-rood.html
-Prijs.
+Gerenommeerd merk, onderdelen goed en snel verkrijgbaar.
(Ja er gaan dingen stuk en er slijten dingen)
China alternatief:
https://hypergorccar.com/...-hyper-go-16210-rc-truck/
-Onderdelen levering duurt langer
+Goedkoper in aanschaf en onderdelen.
My2c, succes
[ Voor 26% gewijzigd door dr_dreey op 29-09-2025 09:21 ]
+1 voor de Granite GROM
Vaak bu'j te bang!
Na wat lang twijfelen, toch mijzelf overgehaald om een RC10 '89 Stealth Car Masami Edition (https://60years.associate...h-car-masami-edition-kit/) te bestellen. Uiteraard wat spares mee besteld, zodat ik er de vintage klasse mee kan rijden. Gelukkig hoeft de electronica niet periode correct te zijn, dat maakt het een stuk makkelijker, dus moderne brushless setup kan prima. Gaat een 10.5 Turns in komen, regelaar / stuurservo weet ik nog niet, die pak ik uit mijn voorraad.
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
HBX 16889A Brushed (met li-ion, veiliger en minder gedoe dan LIPO accu's) en anders de Blackzon Spryte MT 1/20 4WD (zit maar iets boven je budget, maar heel potente RC voor het geld, met 1/20 wel wat kleiner). Die laatste is ook relatief goed verkrijgbaar bij Nederlandse aanbieders.BvZwolle schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:12:
Ik heb globaal door het topic heen gebladerd, maar zag zo snel niet een antwoord.
Nice! Ik weet nog wel in mijn jonge jaren dat we met een hele club naar de duinen gingen had iemand deze auto naast ook de fantastische Yokomo YZ10 en wilde wel zoiets maar was toen voor mij onbetaalbaar. Toen de re-release van de Tamiya Sandrover uit kwam had ik het idee dat ik die moest hebben daar de originele mijn 1e echte RC was. Het kriebelt wel maar de weet dat ik er niet veel mee ga doen houd mij ook tegen om een herinnering weer waar te maken.sky- schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:27:
Na wat lang twijfelen, toch mijzelf overgehaald om een RC10 '89 Stealth Car Masami Edition (https://60years.associate...h-car-masami-edition-kit/) te bestellen. Uiteraard wat spares mee besteld, zodat ik er de vintage klasse mee kan rijden. Gelukkig hoeft de electronica niet periode correct te zijn, dat maakt het een stuk makkelijker, dus moderne brushless setup kan prima. Gaat een 10.5 Turns in komen, regelaar / stuurservo weet ik nog niet, die pak ik uit mijn voorraad.
Nou... Li-Ion is zo goed/slecht als een LiPo, zie de vele verhalen van ontplofte vapors. Toegegeven dat door de metalen behuizing er minder mechanische schade aan de interne cel kan komen en tegelijk door een iets andere chemische structuur ze wel iets degelijker zijn maar je moet niet denken dat ze maximaal veilig zijn. Het meest veilige zit eigenlijk in de simpele lage stroom USB lader waardoor de cellen minder gestressed laden.greenlizzard schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:46:
[...]
HBX 16889 (met li-ion, veiliger en minder gedoe dan LIPO accu's) en anders de Blackzon Spryte MT 1/20 4WD (zit maar iets boven je budget, maar heel potente RC voor het geld). Die laatste is ook relatief goed verkrijgbaar bij Nederlandse aanbieders.
Na de klapper die mijn dochter had gemaakt zag ik gisteren dat de LiPo die er toen in zat er.. afwijkend.. uitziet:
:strip_exif()/f/image/nfVGrrY11ocKkJiMPGTEh0hY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze nog wel opgeladen, het was mij toen niet opgevallen dat hij zo was. Gisteren ook leeggereden. Maar wil hem eigenlijk niet opladen nu, want volgens mij is dit niet goed zo.
Moet ik deze inderdaad weg doen? En zo ja, waar laat ik deze? Kan dat in een batterijpunt in bijv. De Albert Heijn?
:strip_exif()/f/image/nfVGrrY11ocKkJiMPGTEh0hY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze nog wel opgeladen, het was mij toen niet opgevallen dat hij zo was. Gisteren ook leeggereden. Maar wil hem eigenlijk niet opladen nu, want volgens mij is dit niet goed zo.
Moet ik deze inderdaad weg doen? En zo ja, waar laat ik deze? Kan dat in een batterijpunt in bijv. De Albert Heijn?
Het scheelt dat ik voornamelijk off-road rijd, waardoor de keuze iets makkelijker is. Daarnaast is het vintage-rijden aan populariteit aan het winnen omdat het o.a. allemaal iets langzamer gaat.memphis schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:00:
[...]
Nice! Ik weet nog wel in mijn jonge jaren dat we met een hele club naar de duinen gingen had iemand deze auto naast ook de fantastische Yokomo YZ10 en wilde wel zoiets maar was toen voor mij onbetaalbaar. Toen de re-release van de Tamiya Sandrover uit kwam had ik het idee dat ik die moest hebben daar de originele mijn 1e echte RC was. Het kriebelt wel maar de weet dat ik er niet veel mee ga doen houd mij ook tegen om een herinnering weer waar te maken.
[...]
Mijn touring car (Mi8 HGT) daarentegen staat al weer bijna een jaar onder het stof, omdat ik er vrijwel niet aan toe kom om onroad te rijden.
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Klopt, maar met LiPo zit je eigenlijk ook vast aan de aanschaf van een propere (ont-)lader, zoals de iMars S100, brandwerende zakken, eventueel een metalen kist voor 'better-safe-than-sorry' opslag. Daarnaast is opladen minder plug-and-play. Het gaat om een 9-jarige. In de meeste gevallen zou ik het dan echt bij Li-Ion houden.memphis schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:00:
[...]
Nice! Ik weet nog wel in mijn jonge jaren dat we met een hele club naar de duinen gingen had iemand deze auto naast ook de fantastische Yokomo YZ10 en wilde wel zoiets maar was toen voor mij onbetaalbaar. Toen de re-release van de Tamiya Sandrover uit kwam had ik het idee dat ik die moest hebben daar de originele mijn 1e echte RC was. Het kriebelt wel maar de weet dat ik er niet veel mee ga doen houd mij ook tegen om een herinnering weer waar te maken.
[...]
Nou... Li-Ion is zo goed/slecht als een LiPo, zie de vele verhalen van ontplofte vapors. Toegegeven dat door de metalen behuizing er minder mechanische schade aan de interne cel kan komen en tegelijk door een iets andere chemische structuur ze wel iets degelijker zijn maar je moet niet denken dat ze maximaal veilig zijn. Het meest veilige zit eigenlijk in de simpele lage stroom USB lader waardoor de cellen minder gestressed laden.
De HBX 16889 lijkt veel duurder dan de 'rond 50 euro' of zoek ik verkeerd?greenlizzard schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:46:
[...]
HBX 16889 (met li-ion, veiliger en minder gedoe dan LIPO accu's) en anders de Blackzon Spryte MT 1/20 4WD (zit maar iets boven je budget, maar heel potente RC voor het geld, met 1/20 wel wat kleiner). Die laatste is ook relatief goed verkrijgbaar bij Nederlandse aanbieders.
De Blackzon ziet er wel leuk uit voor het geld.
Nee hoor. LiPo en Li-Ion worden precies hetzelfde geladen. Een simpele B3 lader of zo'n USB ding werkt ook prima op een LiPo. Alleen met grotere capaciteit accu's heb je lange laadtijden met zo'n simpele balanced lader.greenlizzard schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:18:
[...]
Klopt, maar met LiPo zit je eigenlijk ook vast aan de aanschaf van een propere (ont-)lader, zoals de iMars S100, brandwerende zakken, eventueel een metalen kist voor 'better-safe-than-sorry' opslag. Daarnaast is opladen minder plug-and-play. Het gaat om een 9-jarige. In de meeste gevallen zou ik het dan echt bij Li-Ion houden.
Wat betreft een zak, ik denk dat er meer mensen zijn (traxxas boys) die het eerder niet gebruiken dan wel Maar het blijft wel een aanrader om wel een zak te gebruiken omdat de gevolgen van een LiPo brand soms niet te overzien zijn. Een munitiekist is overbodig, bewaren in de zak is voldoende, de zak mag misschien veel rook doorlaten maar het houdt de brand tegen.
Maar zoals ik zei zorgt de metalen behuizing wel voor veel meer degelijkheid bij een crash waarbij LiPo wel kan vervormen (zie hiervoor), Dit soort mechanische schade/slijtage en de soms te hoge stromen dat vooral bij 1:8 modellen voor kunnen komen maakt een accu onstabiel.
Ander voordeel van Li-Ion is dat je zelf vrij makkelijk en goedkoop accu's kunt maken. Op NKON kan je zeer goedkoop hoge ampere 18650 cellen vinden tot zelfs 3000mAh, zie: https://www.nkon.nl/eve-inr18650-30p-3000mah-30a.html dat geeft je 2x zo'n lange rijtijd dan de standaard 1500mAh accu's. En met zo'n simpele dual poort ladertje kan je er 2 in een nacht opladen. https://www.amazon.nl/dp/B0BNKJJCZ1
Rond de 70-80€. Zoeken naar 'HBX 16889A Brushed 1/16' op Banggood of Ali. En anders de FTX Tracer (zelfde auto) via zaken als Wetronic, Toemen of TopRC, maar dan kom je op circa 90€ uit.BvZwolle schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:11:
[...]
De HBX 16889 lijkt veel duurder dan de 'rond 50 euro' of zoek ik verkeerd?
Als dat inderdaad te hoog is, dan de eerder genoemde Blackzon.
[ Voor 7% gewijzigd door greenlizzard op 29-09-2025 16:09 ]
Ik ben niet bang voor lipos maar deze zou bij mij wel weg gaan ja.Angeloonie schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:11:
Na de klapper die mijn dochter had gemaakt zag ik gisteren dat de LiPo die er toen in zat er.. afwijkend.. uitziet:
[Afbeelding]
Heb je een destroy/discharge programma op je lader? Dan naar 0v leegtrekken.
Kan ook met een 12v halogeenlampje.
Juist niet weggooien als er nog energie in zit. Dat is vragen om een lipo die in brand vliegt.
Maar met een lipo in deze staat moet je dit wel buiten doen en het in de gaten houden. De kans op een thermal runaway is gewoon veel groter dan bij een onbeschadigde lipo.
Ik zou 'm dus ook niet meer binnen bewaren.
Mooi man! Ik heb laatst de body van de mijne opnieuw gespoten. En ook al ben ik geen box-art persoon, vind ik de Avante meestal wel het mooist in box-art.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GcnfpnnM5BXkkRQ3a1uST7Y5.jpg?f=user_large)
Dit is overigens PS-39 (candy light blue) en dan chrome verf. Het glanst veel meer dan normale PS-16. Al is dat wel lastig te vangen op een foto.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GcnfpnnM5BXkkRQ3a1uST7Y5.jpg?f=user_large)
Dit is overigens PS-39 (candy light blue) en dan chrome verf. Het glanst veel meer dan normale PS-16. Al is dat wel lastig te vangen op een foto.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De ZLL SG116 PRO of PRO MAX komt ook erg goed uit de reviews op YT. Zeer degelijk, ontzettend veel onderdelen voor te krijgen.BvZwolle schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:11:
[...]
De HBX 16889 lijkt veel duurder dan de 'rond 50 euro' of zoek ik verkeerd?
De Q130 van JJRC zit volgens mij op een identieke platform, enkel andere wielen en body.
Niet meer gebruiken idd. Is het risico vs de kosten voor nieuw niet waard. Overweeg ook eens en hardcase accu. Geen garantie dat het niet kapot gaat met een rotklap maar kan iig meer hebben dan zo’n zachte.Angeloonie schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:11:
[Afbeelding]
Ik zou eens naar radiomaster zenders kijken. Goede prijs kwaliteit verhouding, maar ze hebben geen 2 kanaals stickzender. Ik zou eens kijken naar de zorro, compact en zo’n 100e.Termy schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:52:
[...]
Ik ben van vroeger gewend om met sticks te rijden maar toen ik m'n oude Tamiya TA-02 weer wilde opknappen heb ik er een moderne ESC (carson tio storm 14 turns) in gezet met zo'n stuurwielzender. Ik vind dat eigenlijk maar helemaal niks (en worstelde ook een beetje met de afstelling om correct vooruit/achteruit/links/rechts voor elkaar te krijgen) en zou liever weer met sticks rijden. Heb je een aanrader qua relatief budgetvriendelijke sticks die werken met deze ESC (idealiter) of ter gehele vervanging?
Heeft alle te wensen functies zoals expo en dualrate + nog mixers en special programmeerbare functies. Al het extra hoeft niet natuurlijk niet per se gebruikt te worden.
Goedkoper is nog de pocket voor zo’n 50e. Ook met DR en expo etc.
[ Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 29-09-2025 21:28 ]
@Xqlus1ve
Heb je die batterij aan affiliate links onder dat filmpje gezien?
Bij mij begint het dan direct te kriebelen met de vraag of hij zijn bevindingen werkelijk meent of omdat hij wil dat je het koopt via 1 van zijn links. Dus ja, meerdere reviews bekijken en dan het liefs van personen zonder affiliate links geeft een beter beeld.
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar op het Modelbouwforum hebben we als mods de nodige ervaringen met mensen die graag op zo'n manier spullen promoten. Er was ooit een user genaamd DutchRC die echt overal zijn reviews neer plempte. Ik denk als je googled dat je de vele sites en forums tegen komt als er nog geen grote schoonmaak gehouden is want hij is bij veel forums ook uitgekotst.
Bij mij begint het dan direct te kriebelen met de vraag of hij zijn bevindingen werkelijk meent of omdat hij wil dat je het koopt via 1 van zijn links. Dus ja, meerdere reviews bekijken en dan het liefs van personen zonder affiliate links geeft een beter beeld.
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar op het Modelbouwforum hebben we als mods de nodige ervaringen met mensen die graag op zo'n manier spullen promoten. Er was ooit een user genaamd DutchRC die echt overal zijn reviews neer plempte. Ik denk als je googled dat je de vele sites en forums tegen komt als er nog geen grote schoonmaak gehouden is want hij is bij veel forums ook uitgekotst.
Ooit uit nood na diefstal met een vliegtuigzender gereden, dat je gasknuppel ook opzij kan bewegen is irritant en heb dan ook de niet gebruikte kanalen vastgezet zodat de zender ook echt als een 2 kanaals voelde.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:24:
[...]
Ik zou eens naar radiomaster zenders kijken. Goede prijs kwaliteit verhouding, maar ze hebben geen 2 kanaals stickzender. Ik zou eens kijken naar de zorro, compact en zo’n 100e.
Heeft alle te wensen functies zoals expo en dualrate + nog mixers en special programmeerbare functies. Al het extra hoeft niet natuurlijk niet per se gebruikt te worden.
Goedkoper is nog de pocket voor zo’n 50e. Ook met DR en expo etc.
Arrma komt met een Gorgon GROM 4x4 
https://www.horizonhobby.com/product/ARA2130.html
Als ze die nou in brushless maken
https://www.horizonhobby.com/product/ARA2130.html
Als ze die nou in brushless maken
Vaak bu'j te bang!
Dan maak je hem toch brushless?
Da's niet zo lastig: andere diffs, andere motor andere ESC en klaar ben je
@memphis Nee.memphis schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:02:
@Xqlus1ve
Maar Heel YT staat er vol mee (volgens mij had ik dat al eens gezegd), op die basis heb ik dus ook een SG116 MAX gekocht. Niet op de enkele YT review post hierboven
Geef me even een week of 2, dan kan ik je er redelijk veel zelf over vertellen
Als je kijkt naar b.v. de Mojave grom blx, dan is het upgraden van een reguliere brushed versje uiteindelijk een stuk duurder dan direct de BLX versje kopenSnuffel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:31:
Dan maak je hem toch brushless?
Vaak bu'j te bang!
Moet die BLX versie er wel zijn natuurlijk...-tom-562 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:30:
[...]
Als je kijkt naar b.v. de Mojave grom blx, dan is het upgraden van een reguliere brushed versje uiteindelijk een stuk duurder dan direct de BLX versje kopen
Hij heeft het upgraden naar... oftwel zelf implementeren / inbouwen.Snuffel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:55:
[...]
Moet die BLX versie er wel zijn natuurlijk...
Na advies van jullie bekeken te hebben en mezelf een beetje ingelezen te hebben, ben ik in gesprek gegaan met zoonlief en is zijn spaarvarken kapot geslagen. Hij wilde echt niet meer dan 50 euro betalen. Ik ben zelf ook op zoek gegaan en kwam deze tegen: https://amzn.eu/d/98G7NP1
Omdat hij in de aanbieding voor €48 euro was, en nog iets van 4 euro cashback gerealiseerd kon worden en hij voorzien was van twee accu's, besloten om die te kopen.
:strip_exif()/f/image/FleMxVkjKDvpKSkhJ9Klk401.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uCxEI9DOQem8YYzcvSO6zVVE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0R1p5eQGCui1jjkWES9YZTxE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KvaQ9rGdJ2Z5FmT7P6II52eh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fWhY4A6lhrPCNYRjmaNv8TES.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed heb is dit geen brushless. De (optische) kwaliteit is mooier dan verwacht. Ikzelf heb vroeger ook wel afstandsbestuurbare auto's gehad en die zagen er niet zo goed uit als deze. Hij gaat ook flink hard. Gelukkig kan ik mijn zoon wel goed uitleggen dat het handig is om de instellingen op een lagere snelheid te houden.
Omdat hij in de aanbieding voor €48 euro was, en nog iets van 4 euro cashback gerealiseerd kon worden en hij voorzien was van twee accu's, besloten om die te kopen.
:strip_exif()/f/image/FleMxVkjKDvpKSkhJ9Klk401.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uCxEI9DOQem8YYzcvSO6zVVE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0R1p5eQGCui1jjkWES9YZTxE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KvaQ9rGdJ2Z5FmT7P6II52eh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fWhY4A6lhrPCNYRjmaNv8TES.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed heb is dit geen brushless. De (optische) kwaliteit is mooier dan verwacht. Ikzelf heb vroeger ook wel afstandsbestuurbare auto's gehad en die zagen er niet zo goed uit als deze. Hij gaat ook flink hard. Gelukkig kan ik mijn zoon wel goed uitleggen dat het handig is om de instellingen op een lagere snelheid te houden.
En niet in de laatste plaats de batterij mensen die hun Granite Grom naar BLX hebben geupgrade en die diff na diff verrot rijden. Er is in deze behuizing weinig tot geen ruimte voor een slipper clutch en dat is met zulke banden wel redelijk belangrijk schijnbaar-tom-562 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:30:
[...]
Als je kijkt naar b.v. de Mojave grom blx, dan is het upgraden van een reguliere brushed versje uiteindelijk een stuk duurder dan direct de BLX versje kopen
De vraag is: was hij ook aan het laden?memphis schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:15:
Hoewel het vaak genoeg gezegd is, zeer zeldzaam voorkomt en veel mensen er simpel tegenaan kijken even nog een waarschuwing dat dit soort dingen kunnen gebeuren.
[Afbeelding]
Ik heb ook meerdere LiPo's maar die heb ik niet standaard in een lipo bag. Als ze nog niet leeg zijn zitten ze gewoon in mijn auto.
"He hinted it was electrical". Dat suggereert dat de oorzaak van de brand niet een lipo was maar een kortsluiting of overbelasting in het elektrische circuit (netspanning). Als de boel eenmaal in de fik staat dan gaan je lipo's uiteraard op den duur lekker mee doen...
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Dat gezegd hebbende; ik bewaar ze eigenlijk altijd in een lipobag en die gaan dan (sinds kort) weer in een metalen munitiekistje. Voorheen had ik de individuele lipobags in een grotere lipobag.
Ik heb al mijn lipo's tegenwoordig in een munitiekistje. Ik moet er alleen nog ff een stukje uitslijpen of gaatje boren zodat de kabels door kan voeren en in het kistje kan laden.
Vaak bu'j te bang!
Het is in de reacties wel gevraagd of hij aan het laden was maar nog geen antwoord erop. Gezien hij een racer is en dit op de maandag gebeurd is vermoed ik dat hij op de zondag bij thuiskomst zijn spullen daar heeft neergelegd. Dat is in ieder geval een vrij normale procedure voor een racer.
Je kunt zijn topic volgen: https://www.facebook.com/craig.lee.737
Verzekering technisch is het natuurlijk beter om het op "iets electrisch" dan puur op de LiPo te gooien, modelbouw accu's hebben bij de verzekeringen geen goede reputatie. Maar eens, ook als een LiPo niet zelf gaat maar extern wordt aangestoken zal die de brand ook aansterken.
Je kunt zijn topic volgen: https://www.facebook.com/craig.lee.737
Verzekering technisch is het natuurlijk beter om het op "iets electrisch" dan puur op de LiPo te gooien, modelbouw accu's hebben bij de verzekeringen geen goede reputatie. Maar eens, ook als een LiPo niet zelf gaat maar extern wordt aangestoken zal die de brand ook aansterken.
Ik kreeg wat rc cars suggesties in mijn YouTube feed en ik zit weer helemaal in mijn jaren tachtig obsessie met Tamiya. Een vriendje van mij had een Boomerang en ik was heel jaloers. Ikzelf heb ooit een Nikko van mijn ouders gekregen maar dat voelde altijd aan als een speelgoedje. Nee Tamiya, dat was het echte werk! Stiekum ben ik wat aan het rondkijken naar prijzen. Ik moet zeggen dat vintage modellen relatief veel goedkoper zijn dan vroeger. De techniek heeft echter niet stilgestaan en ik zie TT-02B en BB-01 modellen die waarschijnlijk wat beter inelkaar steken als de vintage modellen. Het lijkt me leuk om hier in de buurt wat rond te racen, geen competities ofzo. Ik wil zeker zelf bouwen, dat is voor mij half the fun. Iemand suggesties voor modellen? Ik ben vooral een benieuwd naar hoe ze tot elkaar verhouden.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Technisch gezien zijn je genoemde auto's nog steeds geen hoogstandjes maar je kunt er leuke dingen mee doen. Als je zelf wilt bouwen zijn er denk ik niet veel tot geen andere opties maar het kan hard oplopen in de kosten vergeleken met een RTR. Praat eens met een winkelier voor een compleet rijklaar te bouwen pakket. Ik weet dat Marco's modelbouw als hofleverancier van de Tamiya cup voor ook heel veel klanten complete pakketten heeft samengesteld want met de Tamiya kit ben je er nog niet. De kit komt veelal met een regelaar, simpele mabuchi 540 motor en een ongespoten body (je kunt bv even de manuals van je keuzes opzoeken en doornemen hoe die geleverd worden)
Je zit dan ook nog aan een spuitbusje verf naar keuze, een zenderset, een servo, een accu en een lader.
Je zit dan ook nog aan een spuitbusje verf naar keuze, een zenderset, een servo, een accu en een lader.
Ik weet het. Ik heb ook gekeken naar Team Associated B6.x of een Kyosho Optima. Maar dat werd al snel erg prijzig. Ik ben bekend met wat er allemaal verder bij komt kijken. Maar inderdaad heeft zo'n winkelier er wel kijk op!memphis schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:13:
Technisch gezien zijn je genoemde auto's nog steeds geen hoogstandjes maar je kunt er leuke dingen mee doen. Als je zelf wilt bouwen zijn er denk ik niet veel tot geen andere opties maar het kan hard oplopen in de kosten vergeleken met een RTR. Praat eens met een winkelier voor een compleet rijklaar te bouwen pakket. Ik weet dat Marco's modelbouw als hofleverancier van de Tamiya cup voor ook heel veel klanten complete pakketten heeft samengesteld want met de Tamiya kit ben je er nog niet. De kit komt veelal met een regelaar, simpele mabuchi 540 motor en een ongespoten body (je kunt bv even de manuals van je keuzes opzoeken en doornemen hoe die geleverd worden)
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Let wel dat zo'n metalen munitie kistje vaak luchtdicht is en hierin de druk aardig kan oplopen met een explosie tot gevolg.sjirafje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:22:
Dat gezegd hebbende; ik bewaar ze eigenlijk altijd in een lipobag en die gaan dan (sinds kort) weer in een metalen munitiekistje. Voorheen had ik de individuele lipobags in een grotere lipobag.
De eerste echte schade is een feit. Na weer een klapper van een van de kids helaas een stuurarm gebroken. Gelukkig voor een tientje te fixen 
:strip_exif()/f/image/Wf5FfFEuGyqKCXfQ9eAWE6U6.jpg?f=fotoalbum_large)