Herkenbaar maar dan maar honda civic's. Denk nog 5 jaar wachten voordat dat stigma van "Sjonnie" weg is. Heb mijn TT01 civic ook indentiek gemaakt aan de 1:1. Aanrader
Met volle moed naar het EK gegaan en hoewel ik al een ruime tijd niet op de RACO gereden heb heb ik daar al vele duizenden kilometers in het verleden neergelegd. De 1e dag was nat dus begonnen met het inlopen van 2 verse motoren die ik had klaargezet. De OSMAX die ik laatst helemaal had verbouwd was nog niet geheel los dus ging de ander -een Ielasi 9CL- erop.
De allereerste training deed mijn auto alle kanten op dwijlen, na het reviseren van alle dempers en het plaatsen van verse banden (8 jaar oud uit een verse verpakking) was de auto omgetoverd tot een redelijke gripmonster.
Met de 1e getimde trainingen ging er een verse uitlaat op. Ik wist dat een verse uitlaat altijd wel wat invloed op de afstelling heeft dus de motor wat rijker gezet. Helaas deed de motor ineens wat raar en de versnellingsbak ook. Omdat de plug wat gruis leek te hebben de motor maar opzij gezet.
De OS was ingelopen en de versnellingsbak geheel nagelopen, ontvet en geschuurd.
De auto liep als een trein en kon zelfs vol gas de bocht einde rechte stuk pakken zonder dat de motor echt kreunde.
Maar de 1e kwalificatie, starten, lopen, motor opwarmen op de baan en tak, stil.....
Drijfstang gebroken, nu heb ik al meer verhalen gehoord over een snel knappende drijfstang van dit model dat ik twijfels heb. Het artikelnummer is wel hetzelfde als van de top level motoren maar vanaf fabriek zou het best een ander kunnen zijn. De offroad motoren van OS hebben inderdaad een ander artikelnummer voor de drijfstang ondanks dezelfde maatvoering. De flinke deuk dat het big-end in de drijfstang heeft gemaakt zegt mij dat het een zachter materiaal is.
Nou ja, met nog een gebruikte Ielasi 9CL kon ik verder. Toen kwamen de control tires. Ik had verwacht dat die beter grip zouden geven dan de 8 jaar oude troep dat ik ervoor gebruikte. Ja, zolang je op de griplijn bleef. Als ze iets van stof bij de graskant of juist van een te wijde bocht oppakten was je voor een ronde de goede grip kwijt. Zo kritisch dat zelfs de auto soms niet wilde sturen of weg spinde.
Ik begon met rondetijden van rond de 14.2 maar eenmaal gesetteld kwamen er steeds meer rondetijden van een 13.9 in beeld, dat was alsnog een seconde van de top maar genoeg voor de middenmoot.
Omdat 3 kwalificaties van de 5 telden en ik in alle sessies wel een grip- of wesp-probleem had kwam ik niet verder dan een 2e startplek in de kwart finale. In principe zou het halen van de halve geen probleem moeten zijn ware het niet dat mijn motor raar deed en afsloeg. Een verse plug leek te werken maar niet snel later weer raar lopen en afslaan waardoor ik een ronde na de start pas de baan op kwam. De motor liep echt beroerd maar ik reed rond en pakte zelfs de koppositie omdat de nr1 zijn 2e versnelling verloor en de rest achter mij niet echt snel waren.
En weer stopte de motor er mee en was ik klaar. Dit bleek er aan de hand te zijn....
Daar hoorde tussen 2 poorten een spijltje te zitten dat door de motor heen gegaan is.
Jammer want de halve finale op zaterdag zou in de regen zijn wat mij kansen had gegeven voor een plek in de finale.
Ik heb eindelijk alles binnen gekregen. Bij toemen was het inmiddels weer radiostilte dus dat heb ik opgegeven. Ik heb het bij Ali besteld en dat was sneller binnen dan een reactie van hun...
Ik heb nu dus eindelijk m'n magnetische bevestiging af voor de body. Dus dat is nu een kwestie van eraf tillen met enige kracht.
Daarnaast een 1e poging gedaan op m'n bestaande body om uit de vrije hand met acrylverf een nieuw kleurtje erop te zetten. Dat was ietsje uitdagender dan ik dacht, wat te zien is. Maar het is al beter dan die lelijke kleuren die er standaard op zitten.
Craven schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:14:
Ik heb eindelijk alles binnen gekregen. Bij toemen was het inmiddels weer radiostilte dus dat heb ik opgegeven. Ik heb het bij Ali besteld en dat was sneller binnen dan een reactie van hun...
Ik heb nu dus eindelijk m'n magnetische bevestiging af voor de body. Dus dat is nu een kwestie van eraf tillen met enige kracht.
Daarnaast een 1e poging gedaan op m'n bestaande body om uit de vrije hand met acrylverf een nieuw kleurtje erop te zetten. Dat was ietsje uitdagender dan ik dacht, wat te zien is. Maar het is al beter dan die lelijke kleuren die er standaard op zitten.
Jawel, maar dat is niet zo erg. Deze body was toch al aardig goed gebruikt. Ik zie het als een leerprojectje.
De spullen voor de body mounts heb ik op verschillende plekken vandaan.
Wing mounts bij Ali
Aan de onderkant van de kap een tegenstuk
De magneten die op de auto zelf gemonteerd zitten had ik nog liggen maar kun je ook bij bovenstaande shop kopen.
Wing mount en tegenstuk is gewoon gemonteerd met een bout en moertje. De magneet was nogal een gepruts maar ik heb een gat geboord bovenin het stuk plastic waar je normaal de clip in steekt die de kap vasthoud.
Magnetische mounts zijn alleen nuttig voor scalers ed. Ben je iemand die lekker ruig bezig bent zullen die magneet body mounts het nooit houden. Wel zie je bij offroad buggies dat ze klittenband gebruiken.
Maar velen gebruiken wel magneten om bij gespoten bodies de juiste plek van de gaten te zoeken. Uiteraard heb ik zoiets zelf gemaakt....
Met volle moed naar het EK gegaan en hoewel ik al een ruime tijd niet op de RACO gereden heb heb ik daar al vele duizenden kilometers in het verleden neergelegd. De 1e dag was nat dus begonnen met het inlopen van 2 verse motoren die ik had klaargezet. De OSMAX die ik laatst helemaal had verbouwd was nog niet geheel los dus ging de ander -een Ielasi 9CL- erop.
De allereerste training deed mijn auto alle kanten op dwijlen, na het reviseren van alle dempers en het plaatsen van verse banden (8 jaar oud uit een verse verpakking) was de auto omgetoverd tot een redelijke gripmonster.
Met de 1e getimde trainingen ging er een verse uitlaat op. Ik wist dat een verse uitlaat altijd wel wat invloed op de afstelling heeft dus de motor wat rijker gezet. Helaas deed de motor ineens wat raar en de versnellingsbak ook. Omdat de plug wat gruis leek te hebben de motor maar opzij gezet.
De OS was ingelopen en de versnellingsbak geheel nagelopen, ontvet en geschuurd.
De auto liep als een trein en kon zelfs vol gas de bocht einde rechte stuk pakken zonder dat de motor echt kreunde.
Maar de 1e kwalificatie, starten, lopen, motor opwarmen op de baan en tak, stil.....
Drijfstang gebroken, nu heb ik al meer verhalen gehoord over een snel knappende drijfstang van dit model dat ik twijfels heb. Het artikelnummer is wel hetzelfde als van de top level motoren maar vanaf fabriek zou het best een ander kunnen zijn. De offroad motoren van OS hebben inderdaad een ander artikelnummer voor de drijfstang ondanks dezelfde maatvoering. De flinke deuk dat het big-end in de drijfstang heeft gemaakt zegt mij dat het een zachter materiaal is.
Nou ja, met nog een gebruikte Ielasi 9CL kon ik verder. Toen kwamen de control tires. Ik had verwacht dat die beter grip zouden geven dan de 8 jaar oude troep dat ik ervoor gebruikte. Ja, zolang je op de griplijn bleef. Als ze iets van stof bij de graskant of juist van een te wijde bocht oppakten was je voor een ronde de goede grip kwijt. Zo kritisch dat zelfs de auto soms niet wilde sturen of weg spinde.
Ik begon met rondetijden van rond de 14.2 maar eenmaal gesetteld kwamen er steeds meer rondetijden van een 13.9 in beeld, dat was alsnog een seconde van de top maar genoeg voor de middenmoot.
Omdat 3 kwalificaties van de 5 telden en ik in alle sessies wel een grip- of wesp-probleem had kwam ik niet verder dan een 2e startplek in de kwart finale. In principe zou het halen van de halve geen probleem moeten zijn ware het niet dat mijn motor raar deed en afsloeg. Een verse plug leek te werken maar niet snel later weer raar lopen en afslaan waardoor ik een ronde na de start pas de baan op kwam. De motor liep echt beroerd maar ik reed rond en pakte zelfs de koppositie omdat de nr1 zijn 2e versnelling verloor en de rest achter mij niet echt snel waren.
En weer stopte de motor er mee en was ik klaar. Dit bleek er aan de hand te zijn....
Inderdaad, hoeveel pech kan je hebben zeg. Die drijfstang ziet er naar uit. Hoe kan dat spijltje tussen de spoelpoorten eigenlijk los komen? Is dat puur een temperatuur probleem?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Inderdaad, hoeveel pech kan je hebben zeg. Die drijfstang ziet er naar uit. Hoe kan dat spijltje tussen de spoelpoorten eigenlijk los komen? Is dat puur een temperatuur probleem?
Gister nog een gesprek met iemand in het buitenland gehad, ook daar ziet het er naar uit dat de kwaliteit van OSMAX motoren te wensen laat. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat ze in deze goedkopere en dus minder presterende motor bewust een iets zwakkere drijfstang hebben gepropt om het tunen van deze motoren af te straffen maar mogelijk ook omdat de productie van hun offroad motoren veel hoger ligt daar de drijfstang van hebben gepakt. Offroad motoren kunnen door hun lagere toerentallen en de eigenschappen van de gebruikte koppelingen het makkelijker met mindere materialen doen en mindere materialen zijn goedkoper en ook sneller te bewerken (= ook goedkoper)
Dat spijltje is gewoon hitte. Omdat het een kleine massa is en de hete gassen er langs gaan is het middenpunt van het spijltje het heetste punt. Alle metalen worden zwak als het heet wordt en langzaam afkoelt. Ook het messing met een chroomwand werkt als een bi-metaal en zal er buiging ontstaan. Zeker als je in een race een keer te arm gaat maar de motor prima loopt dat je geen tijd wilt verspillen met afstellen ga je over een kritisch punt heen (wat ook in het verleden gebeurd is) en kan zoiets gebeuren, misschien niet direct maar net als met ESD is de schade gemaakt.
Zo'n drijfstang ziet er toch niet zo heel erg speciaal uit, is het niet een optie deze zelf te maken? Heb je in ieder geval de keuze uit materiaal. (mits je een cnc freesbank hebt, of eventueel conventioneel).
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Franko P. schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:54:
Zo'n drijfstang ziet er toch niet zo heel erg speciaal uit, is het niet een optie deze zelf te maken? Heb je in ieder geval de keuze uit materiaal. (mits je een cnc freesbank hebt, of eventueel conventioneel).
Oh jawel, het raast ook door mijn hoofd. Ik heb 7068-T6511 aluminium liggen wat zo'n beetje het sterkste aluminium is dat je als consument kunt krijgen, de meeste fabrikanten gebruiken een 7075 soort. De enige betrouwbare bron voor 7068 is Smiths performance in Engeland waar vele autosport teams hun materialen halen. 7068 is ook in de autosport veel gebruikt voor de drijfstang. Alleen het lagerbrons nog uitzoeken....
Je vergist je wat zo'n drijfstang moet verwerken. De zuiger met drijfstang loopt al snel richting de 7 gram, bij 48.000 rpm en de versnelling en vertraging die het per slag opwekt geeft meer dan 10.000G, ofwel het gewicht wat het moet verwerken is meer dan 100kg. per omwenteling krijgt die 4x die kracht te verwerken, 1x over het rechte stuk heel veel keer....
Is er nog een verschil in aansluiting tussen kleur van mini Tamiya op zichzelf connectoren?(wit of groenig)
Snellader die ik gekocht heb heeft mini Tamiya female anders aangesloten dan mijn NiMH accu.
Ik weet zeker als ik hem zo ga aansluiten hoeft de verwarming niet meer aan .
Ik heb een dergelijk fout ooit ook bij een bandenwarmer gezien waar de plus en min in de aansluitconnector verkeerd zat. Probeer eens wat foto's van die lader te zoeken om te zien of het daar andersom zit.
@Offens1490 @memphis
Deze opmerking op Wiki pagina kan het misschien verklaren:
In some cases, Mini-Tamiya connectors are wired in reverse polarity. This is often the case with airsoft guns, where the square profile terminal is the negative terminal and the rounded terminal is the positive terminal.
De eerste hits op Google met die lader zijn inderdaad airsoft shops.
Nu heb ik de boot losgehaald en zag ik dat heel veel onderdelen gecorrodeerd waren en deze heb ik vervangen, tezamen met een nieuwe afstandsbediening en receiver.
Nu werkt alles weer, alleen heb ik een probleem dat als ik vooruit vaar en ik de boot in zijn achteruit zet dit niet werkt. Ik moet het 'gas' in neutraal stand zetten en dan pas gaat de boot in zijn achteruit. Heeft iemand een idee hoe dit kan en waar het aan zou kunnen liggen? Van achteruit naar voren heeft de boot geen problemen.
[Voor 3% gewijzigd door dropkikker op 14-10-2022 14:13]
Klopt had dit gepost en kwam lateriets soortgelijk tegen.
Vreemd dat ik wiki niet heb nagelezen.
Heb ondertussen de de stekker anders aangesloten dat het weer correct is.
Toch bedankt!
Als je trouwens deze accu voor een RC auto gaat gebruiken; één tip... switch naar Deans of XT60 o.i.d., en soldeer deze netjes... de zgn. Tamiya-stekkers zijn echt niet geschikt, zéker de mini-variant niet en al helemaal niet voor lipo's (hoewel jij nog een Nimh hebt zie ik, maar misschien wil je ooit wel een lipo?). Ook veel meer keus in laders en accu's.
Als je trouwens deze accu voor een RC auto gaat gebruiken; één tip... switch naar Deans of XT60 o.i.d., en soldeer deze netjes... de zgn. Tamiya-stekkers zijn echt niet geschikt, zéker de mini-variant niet en al helemaal niet voor lipo's (hoewel jij nog een Nimh hebt zie ik, maar misschien wil je ooit wel een lipo?). Ook veel meer keus in laders en accu's.
Deze mini stekkers zitten in 1:16 en kleinere schaal modellen, zie ook de NiMh accu. Als er een NiMh accu in zit zal er vast ook een brushed motor in zitten. Deze stekkers werken wel hoor, geen probleem. XT60 is dan weer overkill, deans is wat compacter maar je kunt ook kijken naar XT30 of EC3 connectoren.
LiPo is geen factor voor de connector, dat blijft nog altijd de belasting zelf.
Dan kom je uit bij Amazon, Ebay, Aliexpress....
Conrad heeft ook dergelijke bouten.
Mischien de modelbouwwinkel? Als het om een auto gaat kan je vaak schroevensets bestellen.
memphis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:22:
Dan kom je uit bij Amazon, Ebay, Aliexpress....
Conrad heeft ook dergelijke bouten.
Mischien de modelbouwwinkel? Als het om een auto gaat kan je vaak schroevensets bestellen.
Vandaag eindelijk de diffs van de Notorious aangepakt. Ook mijn pinion gear moest nog, maar daar gooide een schroef roet in het eten. Uiteindelijk gekieteld waardoor ik 'm met schroevendraaier kon verwijderen. Nu nog wachten op nieuwe M4 schroeven en dan eens kijken of alles weer goed werkt.
Beide clodbusters weer in elkaar gezet mbv de missende UNC boutjes (dat aftermarket chassis zit er vol mee, had liever metrisch gehad..)
1 van de 2 doet het weer (zie filmpje). De andere weigert dienst wegens een weigerende EVX-2. Ik ga op termijn overstappen naar dubbel brushless voor deze wagen, het is continue gezeur met die evx .
Voeg vanavond wel ff plaatjes toe, kan er nu niet bij wegens werk vpn.
[Voor 7% gewijzigd door flip_eg4 op 13-12-2022 12:22]
Hoe staat het eigenlijk met het "The Wall-project" van Wetronic? Volgens mij was het doel eerst niet gehaald en is er een nieuwe crowdfunding gestart. Deze kan ik echter niet meer vinden. Is het project afgeblazen of zit er nog leven in?
kleinelievewolff schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:16:
Hoe staat het eigenlijk met het "The Wall-project" van Wetronic? Volgens mij was het doel eerst niet gehaald en is er een nieuwe crowdfunding gestart. Deze kan ik echter niet meer vinden. Is het project afgeblazen of zit er nog leven in?
Goede vraag, ik was ook al zoekende.
Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat de tweede crowdfunding zijn doel niet heeft behaald, maar dat WeTronic met 'grote investeerders' bezig is om het project, zij het met vertraging, wel door te laten gaan.
Misschien dat @mrveenie wat meer info kan/wil geven?
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Ik blijf het een niet haalbaar project vinden.
Steeds meer mensen hebben geen interesse om bij een club of officiële baan te gaan rijden en tegelijk keldert de interesse voor het RC racen steeds verder in elkaar, vooral na de Corona periode zien we ook op clubs diverse mensen niet meer terug komen.
Daarnaast zien we voor de wintermaanden ook meer indoor faciliteiten zoals sinds een jaar in Bleiswijk en Nieuw-Vennep indoorbanen zijn geopend.
Ook de winkel zelf is niet de plek waar de serieuze racer komt (op misschien een paar na). Veel serieus racespul komt of uit het buitenland of wordt via teamrijders vanuit de kofferbak verhandeld.
Ik denk zelf dat het wel een kans van slagen heeft, al zet ik vraagtekens bij de grootte.
Jij bekijkt het vanuit een race perspectief, en vanuit die hoek is het denk ik inderdaad niet interssant.
Vanuit het recreatieve perspectief lijkt het me juist wel interessant. Gewoon ongedwongen voor een paar euro op een baan rijden trekt mensen. Geen verplichting erachter, betalen en rijden.
Prima opzet.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
De crowdfunding is helaas niet succesvol gebleken maar was zoals al eerder geschreven niet het doel voor de financiële middelen maar vooral het middel om een duidelijk beeld te krijgen van de markt. Het feit dat deze net samenvalt met een wereldwijde crisis hadden wij ook niet voorzien.
Ik denk als je puur kijkt naar de fanatieke racers nee dat is niet waar wij ons oprichten ja we faciliteren de mogelijkheden om te kunnen racen en willen wel gewoon een degelijke baan neerleggen die geschikt is ook voor de serieuze rijders. Het feit dat je zelf zegt dat er juist meer indoor locaties openen staat haaks op het feit dat je zegt dat het aantal leden afneemt is er nou meer of minder interesse? In corona zijn veel verenigingen best wat leden kwijt geraakt doordat mensen niet meer gebruik mochten maken van de faciliteiten. Maar ik denk als je eerlijk kijkt over een langere periode dat het de laatste jaren (vooral sinds max) aan populariteit is toegenomen. Daarnaast is de grote bulk die gebruik zal maken van de faciliteit niet de ervaren competitie rijder. Ik denk dat je meer het vergelijk moet trekken met een kartbaan wat betreft de doelgroep. Ook daar heb je de fanatieke rijders die gebruik maken van de zelfde faciliteiten.
Het feit dat het zo groot opgezet is heeft ook te maken met allerlei juridische regels in nederland waar je aan moet voldoen in tegenstelling tot verenigingen zit je wel met de nodige regels die opgelegd worden. Zo mag de winkel niet meer dan x % van het totaal oppervlakte zijn maar zijn er ook eisen aan gangpaden en vluchtwegen. Zelfs het aantal toiletten moet aan voorschriften voldoen en ook heeft de verzekering nog diverse aanvullende eisen.
Op dit moment lopen er nog een aantal gesprekken met echt grote investeerders en is er nog een groep middelgrote investeerders die het project steunen. Wel merk je overal dat iedereen zit te wachten op het beter weer nieuws dat de inflatie normaliseert en we geen diepe recessie tegemoet gaan. De verwachting is ook dat het project echt wel de nodige vertraging gaat kennen door de huidige markt situatie.
Echte updates kunnen we dan ook niet geven helaas veel gebeurt nu achter gesloten deuren in tegenstelling tot de eerdere trajecten. Zodra er echt ontwikkelingen zijn zullen deze ook gewoon bekend gemaakt worden. Maar afgelopen weken heeft de focus ook op de drukste periode van het jaar gelegen voor ons in de winkel.
Jij bekijkt het vanuit een race perspectief, en vanuit die hoek is het denk ik inderdaad niet interssant.
Vanuit het recreatieve perspectief lijkt het me juist wel interessant. Gewoon ongedwongen voor een paar euro op een baan rijden trekt mensen. Geen verplichting erachter, betalen en rijden.
Prima opzet.
De racer heeft een behoefte om in de winter bezig te blijven, maar de meesten hebben zich gestort op Mini-Z waar een redelijk groot centrum voor is maar ook div verenigingen de kantine voor verbouwd hebben of gaan naar 1 van de indoorbanen die ook door racers/clubs zijn opgezet.
Maar de gemiddelde basher (vrij rijder) zie je ook niet tegen een tientje dagvergoeding bij een club met een baan rijden, dus waarom zou dit anders zijn? Dat is gewoon zoals jij het zegt, betalen en zonder verplichtingen rijden, zeker met elektro kan dat bij alle clubs.
Organisaties die er met grote zekerheid gebruik van zouden gaan maken zijn Tamiyagekken, de TIM (Tamiya event van Modelauto) en ik denk de Tamiya cup zelf.
Wat grappig dat ik dit topic nu pas ontdek! Ik zit al jaren niet meer in de hobby maar ik heb er prachtige herinneringen aan. Ik heb in de periode 1996 tot ongeveer 2001 heel veel 1:10 electro buggy gereden. Ik had een Losi XX met uiteraard nog Brushed motor en NiCad accu's. Ik zat ook bij een lokale club met kunstgras offroad baan (in Nijkerk) en reed soms (club) competitie.
Those were the days Het wereldje is wel enorm veranderd in technisch opzicht. Erg leuk. Ik heb daarna ook nog een periode gespeeld met FPV quadcopters dus inmiddels zijn Lipo's en brushless motoren mij niet meer vreemd
Ik ga dit topic volgen! Veel plezier met de hobby allemaal.
[Voor 15% gewijzigd door BezurK op 05-01-2023 11:20. Reden: foto toegevoegd]
2 tot 6S met welk vermogen? En die 6S, is dat 2x 3S?
SkyRC is een redelijk merk en de S60/S65 is een prima lader voor 2 en 3S accu's maar komt vermogen tekort als je snel 4 tot 6S wilt laden. Ook met de kosten moet je goed opletten op de voeding. Veel hoogvermogen laders kennen geen 220v voeding en als ze die wel hebben is het vermogen meestal beperkt tov als je er een externe voeding aansluit.
Wil je een goedkope voeding, voor een paar tientjes worden HP servervoedingen aangeboden.
Deze worden tegenwoordig ook door div RC fabrikanten aangeboden, RL is de bekendste https://www.rlpower.net/ (ook met USB aansluiting)
Die Toolkit lijkt gewoon op een ISDT.
De Hota D6 is ook populair, mede omdat de pro versie ook een wireless charger kent.
memphis schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:54:
2 tot 6S met welk vermogen? En die 6S, is dat 2x 3S?
SkyRC is een redelijk merk en de S60/S65 is een prima lader voor 2 en 3S accu's maar komt vermogen tekort als je snel 4 tot 6S wilt laden. Ook met de kosten moet je goed opletten op de voeding. Veel hoogvermogen laders kennen geen 220v voeding en als ze die wel hebben is het vermogen meestal beperkt tov als je er een externe voeding aansluit.
Wil je een goedkope voeding, voor een paar tientjes worden HP servervoedingen aangeboden.
Deze worden tegenwoordig ook door div RC fabrikanten aangeboden, RL is de bekendste https://www.rlpower.net/ (ook met USB aansluiting)
Die Toolkit lijkt gewoon op een ISDT.
De Hota D6 is ook populair, mede omdat de pro versie ook een wireless charger kent.
Ik heb sinds kort ook de hota d6. Zeer tevreden over. Ken de precieze specificaties niet uit mijn hoofd maar qua laden is het een zeer capabel apparaatje. Ook erg handig is de power supply optie. Kan je zelf de voltages en amps instellen. Zo heb ik een xt60 stekkertje aan de voedingskabel van mijn turnigy banden warmer apparaat gemaakt en de hota d6 kan zo mooi als voeding fungeren en dan via het andere kanaal net zo rap mijn 2s accu's laden als ik ze leeg kan rijden.
Hele stomme vraag misschien. Maar weet iemand wat de maat zo´n beetje is van een standaard hex grub schroef voor de pinion? Als ik meet komt op een draaddiameter van 2.87 en een lengte van 3.93 uit. Zou dus M3x4 zijn?
Wil betere kwaliteit daar van bestellen want 9 van de 10 keer als je ze weer los wil draaien draai je de hex kapot. Gebruik uiteraard een goede kwaliteit en bewust nieuwe hex 1.5mm titanium die niet rond is of iets.
Ow ja en ik weet dat je de standaard pinion´s soms moet verwarmen om de loctite wat los te laten. Maar helaas zat de laatste niet eens met loctite vast. Maar merk een paar hex-grub schroeven die ik hier heb gewoon belabberd van kwaliteit zijn en alle kanten op bewegen al in de hex schroevendraaier.
Meestal is het een M3 inbusje, zeker als je het met een 1.5mm inbussleutel aandraait. Je noemt Titanium, vergeet het maar, Titanium is een taai materiaal wat het sterk maakt maar blijft flexibel. Naast dat zijn veel schroeven in de slappe grade-5 kwaliteit.
Staal 12.9 is ongeveer het sterktste wat je commercieel kunt kopen hoewel kleinere schroeven vaak niet hoger dan in 10.9 sterkte te vinden zijn.
Maar let ook op je inbusschroevendraaier, die slijt ook, merk je wel als je een verse koopt dat die stroef in alle boutjes gaat en de oude al wat speling in verse boutjes heeft.
[Voor 18% gewijzigd door memphis op 18-01-2023 19:43]
Henkie-Jan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:14:
Hele stomme vraag misschien. Maar weet iemand wat de maat zo´n beetje is van een standaard hex grub schroef voor de pinion? Als ik meet komt op een draaddiameter van 2.87 en een lengte van 3.93 uit. Zou dus M3x4 zijn?
Wil betere kwaliteit daar van bestellen want 9 van de 10 keer als je ze weer los wil draaien draai je de hex kapot. Gebruik uiteraard een goede kwaliteit en bewust nieuwe hex 1.5mm titanium die niet rond is of iets.
Ow ja en ik weet dat je de standaard pinion´s soms moet verwarmen om de loctite wat los te laten. Maar helaas zat de laatste niet eens met loctite vast. Maar merk een paar hex-grub schroeven die ik hier heb gewoon belabberd van kwaliteit zijn en alle kanten op bewegen al in de hex schroevendraaier.
Weet je zeker dat het niet aan je gereedschap ligt? Daar zou ik eerder naar kijken dan grub screws, daar zie ik (en ik heb ze dagelijks in handen) vrijwel nooit wat mis mee zijn, hoogstens lostrillen, maar daarom zit er vaak al wat locktite op.
Grub screws van Traxxas bijv. zijn goedkoop en top in mijn ervaring.
memphis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:41:
Meestal is het een M3 inbusje, zeker als je het met een 1.5mm inbussleutel aandraait. Je noemt Titanium, vergeet het maar, Titanium is een taai materiaal wat het sterk maakt maar blijft flexibel. Naast dat zijn veel schroeven in de slappe grade-5 kwaliteit.
Staal 12.9 is ongeveer het sterktste wat je commercieel kunt kopen hoewel kleinere schroeven vaak niet hoger dan in 10.9 sterkte te vinden zijn.
Maar let ook op je inbusschroevendraaier, die slijt ook, merk je wel als je een verse koopt dat die stroef in alle boutjes gaat en de oude al wat speling in verse boutjes heeft.
Met titanium bedoelde ik ook de inbusschroevendraaier. Heb er voor de zekerheid zojuist weer een nieuwe ingezet en in 1 inbus zit ie ook strak met normale beweging maar de andere inbus die ik ooit gekocht heb is van lood gemaakt denk ik. Die wiebelen echt alle kanten op op de nieuwe inbusschroevendraaier.
Weet je zeker dat het niet aan je gereedschap ligt? Daar zou ik eerder naar kijken dan grub screws, daar zie ik (en ik heb ze dagelijks in handen) vrijwel nooit wat mis mee zijn, hoogstens lostrillen, maar daarom zit er vaak al wat locktite op.
Grub screws van Traxxas bijv. zijn goedkoop en top in mijn ervaring.
Heb echt het idee dat het aan de grub screws ligt. Denk dat jij dagelijks gewoon goede kwaliteit in handen hebt. Heb net weer ook een nieuwe inbusschroevendraaier gepakt en die zit op 1 gewoon perfect en vast en de andere wiebelt alle kanten op.
Die Traxxas zijn vast ook goed. Heb al eens een gewoon schroeven setje van gekocht. Bedankt voor de tip!
Met titanium bedoelde ik ook de inbusschroevendraaier. Heb er voor de zekerheid zojuist weer een nieuwe ingezet en in 1 inbus zit ie ook strak met normale beweging maar de andere inbus die ik ooit gekocht heb is van lood gemaakt denk ik. Die wiebelen echt alle kanten op op de nieuwe inbusschroevendraaier.
[...]
Heb echt het idee dat het aan de grub screws ligt. Denk dat jij dagelijks gewoon goede kwaliteit in handen hebt. Heb net weer ook een nieuwe inbusschroevendraaier gepakt en die zit op 1 gewoon perfect en vast en de andere wiebelt alle kanten op.
Die Traxxas zijn vast ook goed. Heb al eens een gewoon schroeven setje van gekocht. Bedankt voor de tip!
Geen probleem, schroeven ed van Traxxas zijn spotgoedkoop. Roest wel bij contact met water, maar gewoon droog houden
Niks lekkerder sleutelen dan als iets een hele strakke passing heeft, dat je de schroef van je schroevendraaier af moet trekken. Arrowmax schroevendraaier tips bijv.
Gisteren een RC car gekocht met een li ion accu, die ik kan opladen met de bijgeleverde 1A usb lader.
Nu heb ik nog een balance charger voor mijn drone batterijen, dus die wou ik hier ook voor gebruiken.
Het gaat om een SkyRC Imax B6 AC v2.
Echter voor de drone batterijen gebruik ik een Tamiya standaard connector en op de RC car batterij zit een Tamiya mini connector.
Ik ben dus al een tijdje aan het zoeken naar een aansluitsnoer vanuit de skyrc hiervoor maar ik kom er niet uit. Wikipedia: Tamiya connector "The female sockets are in a male housing and the male pins are in a female housing. The male pins (female housing) connector is usually on the battery side. "
Echter bij mij is de batterij kant een male housing.
Ik heb even 2 vragen, ik ben helemaal nieuw in de RC auto`s, en wilde er graag mee gaan starten.
Dit komt hoofdzakelijk omdat ik van jongs af aan al een zwak heb voor RC auto`s (en toen ook wat simpele versies heb gehad). Ik zou dit nu wat serieuzer aan willen pakken, maar nog wel enigzins met een normaal budget (circa 500 euro).
Laatst heb ik dus iemand zien rijden met de HPI racing quantum+ flux XT, en man wat een geweld heeft dat ding in zich. Ik ken zelf alleen van vroeger hoofdzakelijk het merk Traxxas, en ik weet niet waar ik goed aan doe qua levensduur en onderdelen etc. Deze wordt volgens mij vergeleken met de Traxxas Rustler 4x4 (brushless). Het voordeel van de HPI, is dat hij iets meer kracht heeft als ik het goed begreep, en een derde differentieel. De Traxxas heeft als voordeel dat iets van een gyro struring in zit (of hoe dat ook heet) waardoor hij wat correcties kan maken tijdens het rijden, dat er een optie in zit waarbij de auto zichzelf weer om kan gooien als hij op zijn kop ligt, en dat de kap vele malen makkelijker los te halen is door het simpele vergrendel systeem. Kloppen deze verschillen of zijn er veel meer?, en klopt het dat de HPI wel wat sneller en krachtiger is?
Daarnaast ben ik benieuwd of iemand gebieden kent rondom leiden, waar je lekker kunt racen. Ik heb wel gezocht naar RC tracks, maar deze zijn veelal betaald en heel vaak gesloten op de momenten dat ik zou kunnen. Iets van BMX banen o.i.d zouden ook prima zijn. Skatebanen wil ik liever vermijden vanwege het asfalt (slecht voor de banden) en de kinderen die er veelal aanwezig zijn.
Vandaag de dag zijn er heel veel modellen met Brushless geweld. Arrma, Carson en Corally kennen grote 4S tot 6S modellen, van een oud collega had ik begrepen dat Corrally heel degelijk is uitgevoerd.
Daarnaast kennen de meeste competitie merken ook elektrische buggies waarmee je met een eigen keuze aan motoren en accu's kunt uitleven maar dan betaal je met je budget alleen de kale auto.
Plekken rondom Leiden... vroeger waren ze altijd bij de Valkenburgmeer bezig.
memphis schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:42:
Vandaag de dag zijn er heel veel modellen met Brushless geweld. Arrma, Carson en Corally kennen grote 4S tot 6S modellen, van een oud collega had ik begrepen dat Corrally heel degelijk is uitgevoerd.
Daarnaast kennen de meeste competitie merken ook elektrische buggies waarmee je met een eigen keuze aan motoren en accu's kunt uitleven maar dan betaal je met je budget alleen de kale auto.
Plekken rondom Leiden... vroeger waren ze altijd bij de Valkenburgmeer bezig.
Dank voor je snelle reactie!
De HPI die ik aankaartte dat is een 3S. Ga je enorm veel verschil merken als je naar een 4S en of 6S gaat? Wat ik vaak begrijp is dat de 4S en 6S autos ook groter en zwaarder zijn, en dat het dus onder de streep op hetzelfde uitkomt qua geweld en snelheid. Klopt dat?
Daarnaast is het ook nog zo dat de accu`s ook wel echt weer aanzienlijk duurder zijn als je een 4S of 6S auto neemt toch? Dan wordt het misschien voor een starter weer wat prijzig.
Ik ga ze wel even bekijken. Ik had alleen even in een winkel ook wat navraag gedaan, en daar werden deze merken helemaal niet genoemd. Wel werd HPI aangeraden. Heeft het een reden dat deze auto`s niet genoemd worden?
Ik zoek dus overigens een elektrische, waarmee je lekker kan rammen door het vel/gras/bos en af en toe een track.
PS kun je mij taggen zodat ik een melding ontvang?
Aha, had ik even niet door dat die HPI een 1:10 was, Ook best een gaaf model.
De door mij genoemde 4S en 6S opties zijn 1:8 welke toch geliefder zijn voor maximum geweld.
Arrma kent een aantal 1:10 BLX auto's die ook op 3S kunnen maar zijn 2wd zo ver ik het nog ken. Traxxas is inderdaad populair, meestal omdat je het vandaag de dag bijna bij iedere winkel kunt bestellen.
Wachten... schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:20:
Ik heb even 2 vragen, ik ben helemaal nieuw in de RC auto`s, en wilde er graag mee gaan starten.
Dit komt hoofdzakelijk omdat ik van jongs af aan al een zwak heb voor RC auto`s (en toen ook wat simpele versies heb gehad). Ik zou dit nu wat serieuzer aan willen pakken, maar nog wel enigzins met een normaal budget (circa 500 euro).
Laatst heb ik dus iemand zien rijden met de HPI racing quantum+ flux XT, en man wat een geweld heeft dat ding in zich. Ik ken zelf alleen van vroeger hoofdzakelijk het merk Traxxas, en ik weet niet waar ik goed aan doe qua levensduur en onderdelen etc. Deze wordt volgens mij vergeleken met de Traxxas Rustler 4x4 (brushless). Het voordeel van de HPI, is dat hij iets meer kracht heeft als ik het goed begreep, en een derde differentieel. De Traxxas heeft als voordeel dat iets van een gyro struring in zit (of hoe dat ook heet) waardoor hij wat correcties kan maken tijdens het rijden, dat er een optie in zit waarbij de auto zichzelf weer om kan gooien als hij op zijn kop ligt, en dat de kap vele malen makkelijker los te halen is door het simpele vergrendel systeem. Kloppen deze verschillen of zijn er veel meer?, en klopt het dat de HPI wel wat sneller en krachtiger is?
Daarnaast ben ik benieuwd of iemand gebieden kent rondom leiden, waar je lekker kunt racen. Ik heb wel gezocht naar RC tracks, maar deze zijn veelal betaald en heel vaak gesloten op de momenten dat ik zou kunnen. Iets van BMX banen o.i.d zouden ook prima zijn. Skatebanen wil ik liever vermijden vanwege het asfalt (slecht voor de banden) en de kinderen die er veelal aanwezig zijn.
Maat van me heeft de HPI Maverick XT.
Daar is in een korte tijd zo veel aan kapot gegaan, dat is gewoon niet leuk meer.
Heeft nu de Hoss en daar is nog niks van kapot gegaan, en die ondergaat het zelfde idiote rijgedrag.
memphis schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:12:
Aha, had ik even niet door dat die HPI een 1:10 was, Ook best een gaaf model.
De door mij genoemde 4S en 6S opties zijn 1:8 welke toch geliefder zijn voor maximum geweld.
Arrma kent een aantal 1:10 BLX auto's die ook op 3S kunnen maar zijn 2wd zo ver ik het nog ken. Traxxas is inderdaad populair, meestal omdat je het vandaag de dag bijna bij iedere winkel kunt bestellen.
Maar ga je echt een verschil merken met een 1:8 met een 4s accu of een 1:10 met een 3s accu?
Ik snap dat als je in dezelfde grote auto een 3 of 4s accu stopt, dat je het verschil wel merkt. Maar de 1:8 autos zijn natuurlijk ook groter en zwaarder, waardoor je ook meer power nodig hebt om hetzelfde te bereiken.
Kortom waar ligt dat omslagpunt, want ze kunnen allemaal wel rond de 70mph rijden (met de juiste vertanding).
Overigens is die Arrma kraton 4s ook wel echt een heel tof ding.
@iketot dank voor je opheldering. Het is soms ook geluk hebben denk ik, want ik zie ook genoeg filmpjes waar je echt lopen te rammen met zn ding, en dat er niks aan kapot gaat. Die geluk of pech kun je denk ik altijd hebben.
Een 1:8 op 4/6S of een 1:10 op 3S zal niet veel verschil in snelheid uitmaken dan misschien wat rijgemak. 1:8 is groter en zwaarder wat wel ten goede komt in ruig terrein en handelbaarheid.
Staar niet blind of alleen het aantal cellen, veel RTR auto's komen met ongeveer dezelfde motoren terwijl er daarbuiten veel meer te vinden is. Hier een filmpje met auto's op 2S om een idee te geven dat 2S ook rap kan zijn YouTube: ETS 09/10 Rd5 Modified A-main Leg 2
Vorige week overigens een ledenvergadering bij de MACH in Heemstede gehad (ik kom zelf uit Sassenheim) en het nieuwe bestuur gaat kijken of men wat soepeler kan zijn om andere auto's dan alleen onroad racers toe te laten, dan kan je ook tegen betaling van een dagvergoeding eens een baan proberen.
Of als je echt een behoefte hebt om in gezelligschap te rijden/racen misschien toch eens bij een club kijken. Sowieso is de MACH in Heemstede als ook de HFCC in den Haag niet ver weg. Of ga er gewoon eens binnenkort kijken, als de betere temperaturen aanbreken komen vele RC rijders uit hun winterslaap om hun nieuwe bouwsels te testen.
Ik heb een oude/vintage Carson Unimog op de kop getikt. Ik heb alle 27mhz meuk eruit getrokken, en de zwaar onder presterende stuur servo ook. Vervangen door moderne spullen.
Heb inmiddels een Futuba 6X besteld, omdat ik meerdere verlichting functies en kiep functie wil gaan inbouwen.
Maar nu heb ik een probleem met 2 setjes Traxxas TQi(rood) en 6518 Rx. De ene linked goed, maar verliest connectie na 30s of 5m. Opnieuw met elkaar linken en het werkt weer even.
Andere set verbind goed, maar channel 2(throttle) doet helemaal niks, dus ESC wil ook niet.
Dit zijn oude setjes die me broer nog had liggen, maar die ik tijdelijk wil gebruiken, tot dat m'n Rx uit china binnen is.
"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |
Ik was weer gevraagd om een andere backplate te maken. REDS heeft onlangs een low friction backplate aangekondigd want normaal zal altijd de drijfstang tegen het achterdeksel aanlopen. Het idee van REDS is een gelagerde schijf aan het achterdeksel dat wanneer de drijfstang er tegenaan loopt de schijf mee draait ipv een wrijving creëert.
Je kunt je afvragen of er een merk verschil is gezien normaal altijd alles geöliëd is en veel achterdeksels teflon of DLC gecoat zijn.
Met een beetje passen en meten ben ik tot dit gekomen (paint skilz), binnenkort maar even de machines aanslingeren.
Maar ga je echt een verschil merken met een 1:8 met een 4s accu of een 1:10 met een 3s accu?
Ik snap dat als je in dezelfde grote auto een 3 of 4s accu stopt, dat je het verschil wel merkt. Maar de 1:8 autos zijn natuurlijk ook groter en zwaarder, waardoor je ook meer power nodig hebt om hetzelfde te bereiken.
Kortom waar ligt dat omslagpunt, want ze kunnen allemaal wel rond de 70mph rijden (met de juiste vertanding).
Overigens is die Arrma kraton 4s ook wel echt een heel tof ding.
@iketot dank voor je opheldering. Het is soms ook geluk hebben denk ik, want ik zie ook genoeg filmpjes waar je echt lopen te rammen met zn ding, en dat er niks aan kapot gaat. Die geluk of pech kun je denk ik altijd hebben.
Klopt wel hoor, maar omdat het nieuw was gekocht hadden we er wel meer van verwacht.
Heb met n 2ehands Rustler ook veel moeten vervangen, steeds kleine dingen maar dat was ook goed voor het leren van alles en t uit elkaar halen etc.
Nu we beiden nieuwe Hoss en Maxx hebben, veel gebashed er mee en beide nog niets gesloopt op kapschade na..
Maar er zullen inderdaad ook genoeg mensen zijn die geen problemen hebben met de HPI. Zou het zelf niet kopen omdat ik van dichtbij heb gezien hoe snel het stuk ging.
memphis schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:29:
Een 1:8 op 4/6S of een 1:10 op 3S zal niet veel verschil in snelheid uitmaken dan misschien wat rijgemak. 1:8 is groter en zwaarder wat wel ten goede komt in ruig terrein en handelbaarheid.
Staar niet blind of alleen het aantal cellen, veel RTR auto's komen met ongeveer dezelfde motoren terwijl er daarbuiten veel meer te vinden is. Hier een filmpje met auto's op 2S om een idee te geven dat 2S ook rap kan zijn YouTube: ETS 09/10 Rd5 Modified A-main Leg 2
Vorige week overigens een ledenvergadering bij de MACH in Heemstede gehad (ik kom zelf uit Sassenheim) en het nieuwe bestuur gaat kijken of men wat soepeler kan zijn om andere auto's dan alleen onroad racers toe te laten, dan kan je ook tegen betaling van een dagvergoeding eens een baan proberen.
Of als je echt een behoefte hebt om in gezelligschap te rijden/racen misschien toch eens bij een club kijken. Sowieso is de MACH in Heemstede als ook de HFCC in den Haag niet ver weg. Of ga er gewoon eens binnenkort kijken, als de betere temperaturen aanbreken komen vele RC rijders uit hun winterslaap om hun nieuwe bouwsels te testen.
Dank voor je uitgebreide reactie, maar dan houd ik het denk ik nog bij een 3s of 4s. Ik snap wel je verhaal over groter (stabieler), maar de prijzen liegen er ook niet om. Als het dan qua power min of meer gelijk is, dan bespaar ik liever wat geld, want alles is duurder bij een 1:8.
Misschien dat ik later dan eens ga kijken naar zoiets, maar voor nu is het een beetje een hobby erbij. Wel ben ik inmiddels redelijk gecharmeerd van de Arrma. Zij maken best wel toffe RC's met veel power zo te zien.
Ik ga ook maar eens een baan opzoeken. Ik hoorde inderdaad dat de meeste rc mensen met lekker weer pas naar buiten komen
Ik kan je link overigens niet zien, want ik zit niet op Facebook. Staat het ook op een website ergens?
Klopt wel hoor, maar omdat het nieuw was gekocht hadden we er wel meer van verwacht.
Heb met n 2ehands Rustler ook veel moeten vervangen, steeds kleine dingen maar dat was ook goed voor het leren van alles en t uit elkaar halen etc.
Nu we beiden nieuwe Hoss en Maxx hebben, veel gebashed er mee en beide nog niets gesloopt op kapschade na..
Maar er zullen inderdaad ook genoeg mensen zijn die geen problemen hebben met de HPI. Zou het zelf niet kopen omdat ik van dichtbij heb gezien hoe snel het stuk ging.
Even een nuance, het model waar naar gewezen wordt is een Maverick, ik weet niet hoe de modellen nu zijn maar voorheen waren die gewoon bij een Chinees ingekocht met een Maverick branding erop terwijl HPI wel uit eigen huis ontwerpen zijn.
Laat ik dan ook maar even de Tamiya cup onder de aandacht brengen https://www.tamiyacup.nl/
Ook die hebben betaalbare raceklasses waar je open aan mee kunt doen.
Even een nuance, het model waar naar gewezen wordt is een Maverick, ik weet niet hoe de modellen nu zijn maar voorheen waren die gewoon bij een Chinees ingekocht met een Maverick branding erop terwijl HPI wel uit eigen huis ontwerpen zijn.
Laat ik dan ook maar even de Tamiya cup onder de aandacht brengen https://www.tamiyacup.nl/
Ook die hebben betaalbare raceklasses waar je open aan mee kunt doen.
Ja klopt, dit is de Maverick versie, maar nogmaals, ik heb echt totaal geen verstand (nog) van deze dingen Ik ken alleen Traxxas van vroeger, maar thats it.
Maar als je zou moeten kiezen tussen een Arrma kraton 4s of die HPI quantum+ flux XT, dan gaat de voorkeur uit naar een Arrma zeker?
Kijk dan ook eens naar de Corally Kronos Die zou een stuk degelijker zijn. Maar met je 500 euro budget kome je er niet als je dan ook nog accus en een lader erbij nodig hebt.
Als het om het budget gaat en een beetje proeven zou die Maverick een prima instapper zijn, door zijn grote wielen redelijk doenbaar ok diverse ondergronden
Arrma Kraton 4s is bijna een 1:8 auto, hoewel het chassis zelf hetzelfde is als die van hun 1:10 line-up. Maar bijvoorbeeld een Granite, Big Rock, Senton of Vorteks is veel lichter. Die hebben ook een 3S-systeem erin liggen, terwijl de Kraton een 4s is.
De Granite 3s BLX is nu volgens mij € 300. Dan heb je alleen nog accu('s) en een lader nodig.
Mijn zoontje heeft een Granite, die auto is stevig zat. Tuurlijk breek je wel eens wat maar niets is onbreekbaar dus daar moet je gewoon rekening mee houden. Qua prijs ook een stukje vriendelijker dan de Kraton.
Een alternatief is ook nog de Team Associated Rival MT10. Maar ik weet niet hoe het zit met verkrijgbaarheid van onderdelen, dat zou je even moeten onderzoeken. Die auto schijnt wel echt goed in elkaar te zitten en is echt stevig te noemen (afgaande op YouTube reviews)
Traxxas maakt mooie, degelijke auto's maar zijn echt wel een klapje duurder voor wat je krijgt. HPI en Team Corally heb ik zelf geen ervaring mee, maar de Kronos waar @memphis het over heeft is zeker niet per definitie steviger dan een Arrma of Traxxas... (ook hier weer: bron = Youtube reviews).
[Voor 4% gewijzigd door Icephase op 21-02-2023 10:30]
Zelfbouw tamiya juggernaut 2 met een e-maxx (3906) 2 versnellingenbak.
Voorheen had ik een txt-2 met de e-maxx bak erin, maar ik had dit chassis ook nog staan en beide auto's konden mij niet voor de volle 100 procent bekoren, dus ik heb ze samen gevoegd.
Moet alleen nog een sterkere servo vinden waar je 2 rod-ends op kan aansluiten, de huidige (kimbrough #124) is te slap.
@NoFearCreations je zou gewoon je zender aan moeten zetten en daarna de bind knop op de receiver in moeten drukken. In het filmpje is ook te zien hoe hij dit doet, vandaar dat ik deze ook linkte.
4 tot 6 kanalen, ivm met verlichting en aanverwanten artikelen die ik wil schakelen. Is voor een crawler achtige auto, dus geen gyro nodig. Ik had deze Tx gekocht vanwege de extra kanalen, maar lastig om een low budget Rx voor te vinden.
"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |
Kan nergens vinden hoe ik de tx in binding modus kan krijgen?
Heb er een DumboRC X6F bij die FHSS ondersteund, maar krijg het niet voor elkaar. Begreep dat dit een Futuba kloon is?
FHSS is geen garantie dat je dat iedere FHSS ontvanger kunt koppelen. FHSS is een zend technologie en zegt nog niets over de algoritme hoe van kanaal gewisseld wordt (FHSS = Frequency hopping) en de taal dat er overheen verzonden wordt. Ieder merk heeft zo zijn eigen taal en moet je aan de zender ook een compatible ontvanger koppelen en dat is meestal dan alleen van een eigen merk. Uitgezonders zijn merken zoals Flysky die hun GT2/GT3 zenders voor meerdere merken maken zoals Jamara, Modelcraft etc. Daar is vaak niet nog eens een merk afhankelijke taal verzonnen en kan je die onderdelen met elkaar binden.
FHSS is geen garantie dat je dat iedere FHSS ontvanger kunt koppelen. FHSS is een zend technologie en zegt nog niets over de algoritme hoe van kanaal gewisseld wordt (FHSS = Frequency hopping) en de taal dat er overheen verzonden wordt. Ieder merk heeft zo zijn eigen taal en moet je aan de zender ook een compatible ontvanger koppelen en dat is meestal dan alleen van een eigen merk. Uitgezonders zijn merken zoals Flysky die hun GT2/GT3 zenders voor meerdere merken maken zoals Jamara, Modelcraft etc. Daar is vaak niet nog eens een merk afhankelijke taal verzonnen en kan je die onderdelen met elkaar binden.
@memphis in de door jouw gelinkte handleiding staat op pagina 2 dat deze het futaba s-fhss communicatie afspraak zou gebruiken. Theoretisch gezien zou dan een s-fhss ontvanger moeten werken. Maar ik begrijp ook jouw punt, iets wat compatibel zou moeten zijn moet ook juist worden geïmplementeerd.
@NoFearCreations helaas heb ik geen s-fhss ontvanger liggen, de mijne is nog met de fasst technologie (T8FG met ontvanger). Anders had je het van mij mogen proberen.
Ik heb de zender inmiddels weer te koop gezet. Op me gemak verder kijken, wil eigenlijk geen pistool zender, kan daar niet aan wennen. Heb er nu een Traxxas TQi met een 6518 op zitten, maar die verliest random connectie.
Ben ook op zoek naar een set lipo's+lader, maar moeten klein zijn. Aan de andere kant wil ik er weer niet teveel geld in 1x aan uitgeven, gaat al hard zo.
OK, overheen gekeken. Dat er andere ontvangers zijn die het Futaba protocol ondersteunen is mij duidelijk, merken zoals Orange, Dasmikro en Corona maken ontvangers voor div protocollen. Zenders daartegen is dit de 1e niet-rebadged die ik zie.
De enige echte fatsoenlijke car stickzender voor een redelijke prijs op het moment is de Futaba T4GRS. Abshima keen ook nog een 2 of 3 kanaals maar kent weinig instellingen.
Maar je wilt meer kanalen....
Voor Futaba is de R2106 ontvanger erg populair onder de scalers met een Futaba meer-kanaals zender. Kost maar rond de 40 euro en is S-FHSS
Populair is ook de FlySky/Turnigy X9 zender die je voor nog geen 100 euro hebt.
@memphis ik keek er ook heel wat keren overheen, waarschijnlijk omdat ik die mooie tabellen gewend ben waar de belangrijkste informatie in staat. Ik had het ook niet verwacht tussen de tekst te vinden.
Qua stick zenders is inderdaad weinig keuze, heel beperkt (vaak ook maar 2 kanalen) of toch iets verder in de buidel tasten. Qua zenders ben ik het ook nog niet tegengekomen, ready to fly is meestal dat je een originele spectrum zender moet kopen. Qua ontvangers is het een stuk makkelijker. Ik ga de futaba ook maar eens op mijn lijstje zetten, zelf kan ik ook niet echt wennen aan de wiel zender.
@NoFearCreations Ja de rc hobby is prijzig, het kan inderdaad behoorlijk snel gaan. Welke crawler heb je nu? Ik ben wel een beetje benieuwd, ik loop er ook een beetje naar te kijken, het hoeft voor mij niet meer zo snel te gaan.
@NoFearCreations Ja de rc hobby is prijzig, het kan inderdaad behoorlijk snel gaan. Welke crawler heb je nu? Ik ben wel een beetje benieuwd, ik loop er ook een beetje naar te kijken, het hoeft voor mij niet meer zo snel te gaan.
Ik heb exact hetzelfde, hoeft van mij niet zo hard te gaan. Heb deze hele simpele Ali toygrade crawler. Kijken of ik hem langzaam aan een beetje kan upgraden. Merk wel dat het niet de beste basis is om iets serieus van te maken, dus probeer er nu nog niet teveel aan te besteden. Is wel dual motor, dus dat is een pluspunt.
Esc, ontvanger en servo zijn vervangen. Assen versterkt. Net een set van 4 2200 2S lipo's gekocht met lader. Nu aan het kijken naar andere schokbrekers.
Komt z.s.m een lichtsetje binnen + 4 losse verstralers en een roofbar met 4 verstralers.
Zojuist de Unimog weer verkocht, was teveel werk om er iets bruikbaars van te maken.
Ga waarschijnlijk 1 Juli naar Autotron Rosmalen, groot RC evenement.
[Voor 3% gewijzigd door NoFearCreations op 26-02-2023 17:00]
MdBruin schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:43:
@memphis ik keek er ook heel wat keren overheen, waarschijnlijk omdat ik die mooie tabellen gewend ben waar de belangrijkste informatie in staat. Ik had het ook niet verwacht tussen de tekst te vinden.
Qua stick zenders is inderdaad weinig keuze, heel beperkt (vaak ook maar 2 kanalen) of toch iets verder in de buidel tasten. Qua zenders ben ik het ook nog niet tegengekomen, ready to fly is meestal dat je een originele spectrum zender moet kopen. Qua ontvangers is het een stuk makkelijker. Ik ga de futaba ook maar eens op mijn lijstje zetten, zelf kan ik ook niet echt wennen aan de wiel zender.
Ik heb door de jaren heen alleen maar Robb/Futaba gehad. Heb een T4GRS ooit voor een review gehad en mocht hem ook houden maar heb zelf een T7XC gekocht welke voor mij even net iets meer biedt als ook beter in mijn grote handen ligt.
@NoFearCreations met zender/ontvanger kan je langer doen dan de auto zelf, je kunt deze meenemen naar het volgende model. Maar ik begrijp ook wel wat je bedoelt, het starten met de rc hobby kost al genoeg en je bent ook een beetje aan het kijken wat jezelf leuk vind. Zelf ben ik een beetje aan het kijken naar een axial kit, een beste basis waar genoeg upgrades voor zijn maar waar ook wel een prijskaartje aan hangt. Gisteren kwam ik nog een optie tegen, zelf een crawler printen. Er zijn plannen/bestanden voor te koop.
@memphis zeker een mooie zender maar die is voor mijn huidige budget te duur.
Voor wie in de buurt van Heemstede woont, zaterdag 18 maart houdt Serpent een dag op de MACH voor een soort van pre-season testing. Nieuw gebouwde auto's en verse motoren zullen ingelopen en uitgetest worden met ondersteuning van de Serpent ontwikkelaar.
De dag is open voor ook andere auto's en bezoekers.
Uiteraard is het afhankelijk van wat het weer doet.
Wederom drama met een marktplaats aankoop. Een Graupner ultramat plus met 4 2s lipo's gekocht. Pakket ontvangen, kom ik erachter dat het speciale Traxxas ID2s accu's zijn, die een speciale lader of adapter nodig hebben. En die dus helemaal niet met de lader van de advertentie geladen kunnen worden. Verkoper zegt jammer maar helaas.
Zit nu te twijfelen om de accu's weer te verkopen, en "normale" accu's te kopen, of de adapter zodat ik ze wel kan laden kopen. Zijn 2200Mah 2S.
@NoFearCreations helaas zitten er op marktplaats meer van die lui, verkopen is belangrijker dan je koper echt helpen. Zelf ben ik op marktplaats eerder van ophalen dan op laten sturen.
Wat Harrie al aangeeft klopt. De balanceerkabel is niets anders dan een aftakking tussen de cellen in. Deze zorgt ervoor dat je lader elke cel afzonderlijk kan meten om overladen op een cel te verkomen. Bijvoorbeeld doordat 1 cel niet meer wil laden worden de overige cellen overladen als alleen de totale spanning wordt gemeten, bij meten per cel kan de lader herkennen dat een cel op de maximale spanning is en het laden stoppen. Afhankelijk van welke lader (smart of niet) geeft deze een error op het laden.
Iemand hier ervaring met het bevestigen van een body dmv klitteband? Het magneet project zag er leuk uit maar de kap vloog er om de haverklap vanaf. Eerste testje gedaan met klitteband en dat ziet er veelbelovend uit. Een stuk sterker. Ik was benieuwd of iemand ervaringen hiermee heeft?
2 tamiya txt's gekocht.. ga er weer 1 daarvan weg doen. Wou een originele erbij hebben voor op de plank voor weinig. Dat is denk ik gelukt, zodra de andere verkocht is.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details