Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
indigo79 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:47:
maar dit is en blijft een hobby voor mensen die wat sleutelen wel leuk vinden
Als jij een 2e hands personenauto bij een dealer/garage koopt wil je ook niet horen dat je eerst nog even zelf de APK moet regelen en er op zeker her en der wat spul vervangen moet worden, dan verwacht je ook een product waarmee je direct de weg op kan. En nee, niet iedereen kan sleutelen getuige de stapels aan reparaties die de winkeliers op hun toonbank kunnen krijgen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
memphis schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Als jij een 2e hands personenauto bij een dealer/garage koopt wil je ook niet horen dat je eerst nog even zelf de APK moet regelen en er op zeker her en der wat spul vervangen moet worden, dan verwacht je ook een product waarmee je direct de weg op kan. En nee, niet iedereen kan sleutelen getuige de stapels aan reparaties die de winkeliers op hun toonbank kunnen krijgen.
Ik vind dat een nogal kromme redenering. @FastFred schreef letterlijk: "De body en de elektronica is meer geld waard dan wat ik ervoor betaald heb." Als ik een tweedehands wagen met een berg extra onderdelen koop voor de prijs van een subset van de onderdelen, verwacht ik in de categorie "met werk aan" te landen, ook voor een 1:1 exemplaar. Als ik een tweedehands wagen zoek waar niets op aan te merken is, zoek ik een jonge occasie bij een dealer en betaal ik 75% van de nieuwprijs.

Meestal zien we op Tweakers ongelukkige kopers en mede-Tweakers die zeggen "als het te mooi is om waar te zijn...", maar nu hebben we eens een koper die blij is met zijn koopje en vinden mede-Tweakers dat hij gerold is. >:)

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik snap dat FastFred of ieder ander die weet hoe zo'n auto en een schroevendraaier werkt er blij mee is.

Maar nogmaals, niet iedereen is technisch onderlegt. Ik zie overal op het net mensen die een RC auto kopen en bij een probleem direct op div forums en sociale groepen de vraag stellen wat er aan de hand is omdat ze geen idee hebben/hadden dat ook dat kan gebeuren. Ook op FB is er een winkelier die wekelijks zijn volle toonbank aan reparaties laat zien wat veelal om gebroken ophangingen en kapotte tandwielen gaat.

Dus ja, je zou maar ouders hebben die denken goedkoop uit te zijn voor een leuk speeltje voor hun zoon met 2 linker handen.

• lampenkapnl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-08 13:42
Ik ben opzoek naar 1/8 MT banden voor mijn arrma fireteam waar een max 6 4990 setje in zit. Nu zit ik te twijfelen of ik belted moet gaan of niet, want de badlands mx38 die ik er nu onder heb zitten ballonen nogal maar dat zorgt dan juist ook weer dat hij wheelies kan. Ook zit er een gat in het rubber van 1 van de banden is het mogelijk die te plakken?

Ik ben zelf verschillende opties tegengekomen zoals de method rc terraforms en geoforms, louise mft mt (speed) banden, dboots backflips 6s, proline trenchers lp, jconcepts renegade, Magma's, choppers etc.

Wat zou dan een goede keuze zijn voor all terrain?

(De proline trenchers lp en badlands mx38 zijn momenteel 32 euro per 2 bij toemen)

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:48
Belted, altijd doen met dat soort vermogens. Ik zie alleen niet helemaal hoe ballooning bijdraagt aan wheelies? Hoger zwaartepunt en meer gewichtsverplaatsing naar achteren?

Als je meer/langere wheelies wilt doen kun je beter de sperwerking van het middendiff sterker maken waardoor er meer vermogen naar achteren blijft gaan als de voorwielen tractie verliezen.

• lampenkapnl
Ruud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 05:00:
Belted, altijd doen met dat soort vermogens. Ik zie alleen niet helemaal hoe ballooning bijdraagt aan wheelies? Hoger zwaartepunt en meer gewichtsverplaatsing naar achteren?

Als je meer/langere wheelies wilt doen kun je beter de sperwerking van het middendiff sterker maken waardoor er meer vermogen naar achteren blijft gaan als de voorwielen tractie verliezen.
Sinds ik met de mx38 rij wil die wel wheelies doen terwijl dat met de stock fireteam banden niet wou dus dacht dat het dan kwam, omdat ze meer ballonen? Of komt dat door extra grip? Of omdat de badlands mx 38 een flink stuk zwaarder zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door lampenkapnl op 27-05-2026 10:12 ]

• Ruud
Waarschijnlijk doordat je meer grip hebt. Ballooning zorgt voor minder grip en met de standaard sperwerking van zo'n auto gaat dan juist een groter deel van het vermogen naar de voorkant. Wat zorgt voor nog meer ballooning en weer minder grip, en weer een groter deel van het vermogen naar de voorwielen.

Als je makkelijker wheelies wilt doen dan zit er niets anders op dan meer sperwerking op het midden diff. Daardoor blijft een groter deel van het vermogen naar de achterwielen gaan. Met minder sperwerking gaat een groter deel van het vermogen naar de wielen met het minste grip. In het geval van een wheelie, de voorkant.

Wat voor viscositeit olie zit er in het midden diff bij jouw auto?

• lampenkapnl
Ruud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:12:
Waarschijnlijk doordat je meer grip hebt. Ballooning zorgt voor minder grip en met de standaard sperwerking van zo'n auto gaat dan juist een groter deel van het vermogen naar de voorkant. Wat zorgt voor nog meer ballooning en weer minder grip, en weer een groter deel van het vermogen naar de voorwielen.

Als je makkelijker wheelies wilt doen dan zit er niets anders op dan meer sperwerking op het midden diff. Daardoor blijft een groter deel van het vermogen naar de achterwielen gaan. Met minder sperwerking gaat een groter deel van het vermogen naar de wielen met het minste grip. In het geval van een wheelie, de voorkant.

Wat voor viscositeit olie zit er in het midden diff bij jouw auto?
Ik heb dboots backflips besteld, omdat deze flink goedkoper waren als belted en ook een heel stuk lichter waren dan de belted banden die ik vond. Dus als het me niet bevalt zal ik volgende keer toch voor belted gaan. In mijn midden diff zit 1 miljoen cst diff olie en een restje 100k die achtergebleven is na het legen van de diff.

En heb ik besloten om mijn fireteam kap te vervangen voor een basherbug van basherbodies.

[ Voor 3% gewijzigd door lampenkapnl op 27-05-2026 18:28 ]

• memphis

memphis

Topicstarter
Afgelopen vrijdag was de 1e race dag van de Techportal scholencompetitie. Ik had er ook nog wat demo rondjes gereden. Deze vrijdag is het weer maar ik moet morgenochtend nog even kijken of ik zin heb. Was vandaag een lange dag en morgen wordt het erg heet.

• memphis

memphis

Topicstarter
Afgelopen weekend was er de Ries Ermen memorial. Deze persoon was een soort meubelstuk van de Baanbrekers in Rucphen die een hart voor de club had. Een paar jaar geleden op leeftijd overleden aan kanker en zijn zoon heeft nu voor de 3e jaar deze race georganiseerd. Middels inschrijvingen, de BBQ, loterij en andere spelletjes is er in totaal 3700 euro voor het KWF opgehaald, meer dan met de voorgaande edities.

Paar weken terug had ik mijn nieuwe engine heater aan de persoon gegeven die ik een beetje sponsor, gewoon om te proberen. Hij had hem 2 weken terug al met het NK ingezet en afgelopen weekend gebruikte hij hem ook weer. Hij is er erg blij mee en zorgt voor de komende ENS dan ook voor een bijpassende accu. Bij de ENS moeten mensen een lange tijd in de rij staan voordat ze de motoren mogen starten en de baan op kunnen, mijn heater op een eigen accu zal dan de motor tot dat moment warm houden.

De foto die hij vanaf het NK stuurde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV3hNW0W4jxR_03pp0g8PH3axvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRxgTa6iUcVOcf9ZH6iiX2gY.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruud
Leuk dat je oplossingen ook daadwerkelijk waarde toevoegen voor rijders! :)

• memphis

memphis

Topicstarter
Als je nog wilt proberen om speedrun records neer te zetten.....

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:50

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb hier een 1:64 RC, ideaal voor binnen. Daarnaast nog een 1:43 crawler en een aantal 1:43 drifters. Ik blijf lekker binnen :Y)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Ruud
Genoeg te bouwen hier... Afgelopen dinsdag nog naar het circuit geweest en dat was prima te doen. Maar nu pas ik toch echt 😁

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik kom niet verder dan op de bank hangen en wat films en series kijken.

Wel een adapter voor op een dremel bedacht en uitgetekend om makkelijker aan poorten van een cilinder te slijpen. Daarvoor ook voor het gemak een M15x0.5 tapset en een M19x2 tap aangeschaft.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:44
Ik ben voor mijzelf en mijn dochter van 6, aan het kijken voor een leuke RC. Ik kwam o.a. de Armma Grom Granite tegen, en de quake 223s

Het enige grote nadeel, vind ik dat het beide brushed motors zijn.

Zouden jullie deze wel aan kunnen raden, of zouden jullie iets anders adviseren.

Het moet geschikt zijn voor een beetje ieder terrein en een beetje lomp doen, en heb je budget tussen de 100 en 200 euro

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-08 14:26

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wachten... schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:18:
Ik ben voor mijzelf en mijn dochter van 6, aan het kijken voor een leuke RC. Ik kwam o.a. de Armma Grom Granite tegen, en de quake 223s

Zouden jullie deze wel aan kunnen raden, of zouden jullie iets anders adviseren.

Het moet geschikt zijn voor een beetje ieder terrein en een beetje lomp doen, en heb je budget tussen de 100 en 200 euro
Ik heb voor mijn zoontje op zijn 8ste verjaardag een SG116-Pro gekocht, dit is Brushed. Ik heb zelf de SG116-Max (brushless) ondanks dat je de snelheid kan terug schroeven denk ik dat die iets te heftig is voor een 6 jarige.

De SG is zeer solide gebleken. Alleen van beide de aandrijfassen een keer kapot (de Pro heeft kunstof , de max metaal) onderdelen zijn goedkoop, eenvoudig te verkrijgen en makkelijk te vervangen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik denk niet dat een 1:18 auto groot genoeg is om door diverse terreinen te rijden hoewel beide genoemde modellen monstertrucks zijn en hoog op de wielen staan.

Je kunt ook eens kijken naar de Wltoys 124017 V2 dat iets groter is en ook nog steeds in je prijsklasse valt. Van deze auto is heel veel te vinden, niet alleen binnen Nederland best wel een redelijk support maar ook over de grens heel veel options.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Iedereen die voor 1990 geboren is heeft in zijn tienerjaren heel veel plezier gehad met brushed motoren... Ja, brushless heeft z'n voordelen, maar als je voor een schappelijk budget plezier wil hebben, zou ik er nu ook niet al te hard van weglopen. Liever een degelijke brushed wagen waar ik vlot reserve-onderdelen voor kan vinden dan een brushless waar ik ze niet vind of het weken duurt eer ze bij mij zijn.

• Wachten...
indigo79 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:12:
[...]

Iedereen die voor 1990 geboren is heeft in zijn tienerjaren heel veel plezier gehad met brushed motoren... Ja, brushless heeft z'n voordelen, maar als je voor een schappelijk budget plezier wil hebben, zou ik er nu ook niet al te hard van weglopen. Liever een degelijke brushed wagen waar ik vlot reserve-onderdelen voor kan vinden dan een brushless waar ik ze niet vind of het weken duurt eer ze bij mij zijn.
Ik wil sowieso een beetje weg blijven van Chinese merken (gevoel) en ik wil hoofdzakelijk brushless, omdat ik weet dat ik het zelf ook leuk vind, en hou ervan om wel gelijk goede spullen te kopen.

Ik zag overigens ook de Mojave van Arrma voorbij komen, die lijkt mij ook erg leuk en stevig

• memphis

memphis

Topicstarter
Wachten... schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Ik wil sowieso een beetje weg blijven van Chinese merken (gevoel) en ik wil hoofdzakelijk brushless, omdat ik weet dat ik het zelf ook leuk vind, en hou ervan om wel gelijk goede spullen te kopen.

Ik zag overigens ook de Mojave van Arrma voorbij komen, die lijkt mij ook erg leuk en stevig
Je kunt veel modellen in zowel brushless als brushed vinden, handig als jij een brushless wilt en voor je dochter een brushed veel geschikter is, dan kan je spareparts in huis halen die dan op beide auto's werken.

Wat betreft Chinese merken. Er zijn er genoeg te vinden die best degelijk zijn met ook een goede support in Nederland, veel van die bekende merken komen uit dezelfde fabriek zoals FTX, HSP etc. Zelfs als je denkt een low budget HPI te kopen is het gewoon een Chinees. Je moet alleen onderzoek doen hoe makkelijk je aan de onderdelen kan komen.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-08 20:15

Begin niet gelijk te groot, ik heb afgelopen maand voor mijn zoontje van 6 ook de Arrma Grom Granite gekocht. Echt een aanrader voor deze leeftijdscategorie. Prima instap-model en je kunt het vermogen beperken zodat ze gewoon rustig kunnen rijden en opbouwen ermee. Ook de bouwkwaliteit is erg robuust vergeleken met andere modellen in deze categorie.

De Mojave Grom hebben we ook mee gereden maar daar zijn ze nu echt nog te klein voor op deze leeftijd (lees minder behendig, de Mojave gaat snel op zijn kant en heeft kleinere wielen).

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchy88 op 25-07-2026 18:52 ]

• Wachten...
@revolution-nl @memphis @indigo79 @Dutchy88

Dank voor jullie reacties.

Ik ben gisteren Toemen gereden in Oisterwijk, en ben daar even rond gaan kijken.
Ik had ook na aanleiding van jullie wat onderzoek gedaan, en was er eigenlijk wel over uit dat het een Arrma Grom moest gaan worden. Het type zelf wist ik nog niet. Ik had ook auto's voorbij zien komen, zoals wat MJX versies, en Blackzon Smyder. Echter koop ik altijd liever goede spullen van goede merken, en die ook nog een beetje hun waarde behouden. Met merken zoals MJX en Blackzon, weet je dat je er niks meer voor krijgt, als je het ooit weg wilt doen.

Eenmaal binnen gekomen bij Toemen, wilde ik het liefst gaan voor een Quaka grom, of Granite Grom, echter was de BLX versie van de Quake 300 euro, en de Granite BLX versie, lijkt lastig te verkrijgen zijn hier in nederland. Ik vond 300 euro voor een auto voor mijn dochter, toch net wat overdreven, dus ik ben uiteindelijk voor de Mojave grom BLX gegaan. Dit is dus de geupgrade versie, met brushless motor, en met wat verstevigde onderdelen. Deze was daar in de aanbieding voor 199 euro, helemaal compleet met accu en lader. Ik heb er wel een extra accu bij gekocht.

vervolgens gisteren en vandaag met dat ding gereden, en wat een power heeft dat ding zeg. Zelfs met een 2S accu en op 50%, is dat ding echt aan de snelle kant voor mijn dochter. Maar ik leer haar er goed mee omgaan, en het gaat dik prima. Zet je dat ding op 100% met een 2S, dan is dat ding al best lastig in bedwang te houden. Met DSC op medium, is het al wat beter te doen.

Dat is dan ook wel mijn enige "minpunt", hij rolt snel om zoals anderen al aangeven hier op het forum. Zijn er dingen die je kunt doen om dat iets minder te laten gebeuren? Dat gezegd hebbende, kan dit ding enorm veel hebben. en slaat hij meestal wel goed over de kop, en land hij gewoon weer op zijn wielen. Met dat ene minpuntje genoemd, is het een fantastisch leuke auto, maar je zelfs met een 2S, dik veel plezier aan hebt. Ik kan me voorstellen dat de bandjes er helemaal onder vandaan branden met een 3S accu.

Mochten er dus tips zijn voor het snel over de kop gaan, dan hoor ik het graag. Evenals de accu. Het liefst zou ik iets langer op een accu willen racen. Dus zijn er grotere accus voor de Groms?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC5LcLgwpwQiQRqfAJYrXFI19Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26LEA7qZ9BW4VT48Jv2szpFo.jpg?f=fotoalbum_large

• Dutchy88
Wachten... schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:25:

Ik ben gisteren Toemen gereden in Oisterwijk, en ben daar even rond gaan kijken.
Ik had ook na aanleiding van jullie wat onderzoek gedaan, en was er eigenlijk wel over uit dat het een Arrma Grom moest gaan worden. Het type zelf wist ik nog niet. Ik had ook auto's voorbij zien komen, zoals wat MJX versies, en Blackzon Smyder. Echter koop ik altijd liever goede spullen van goede merken, en die ook nog een beetje hun waarde behouden. Met merken zoals MJX en Blackzon, weet je dat je er niks meer voor krijgt, als je het ooit weg wilt doen.

Eenmaal binnen gekomen bij Toemen, wilde ik het liefst gaan voor een Quaka grom, of Granite Grom, echter was de BLX versie van de Quake 300 euro, en de Granite BLX versie, lijkt lastig te verkrijgen zijn hier in nederland. Ik vond 300 euro voor een auto voor mijn dochter, toch net wat overdreven, dus ik ben uiteindelijk voor de Mojave grom BLX gegaan. Dit is dus de geupgrade versie, met brushless motor, en met wat verstevigde onderdelen. Deze was daar in de aanbieding voor 199 euro, helemaal compleet met accu en lader. Ik heb er wel een extra accu bij gekocht.

vervolgens gisteren en vandaag met dat ding gereden, en wat een power heeft dat ding zeg. Zelfs met een 2S accu en op 50%, is dat ding echt aan de snelle kant voor mijn dochter. Maar ik leer haar er goed mee omgaan, en het gaat dik prima. Zet je dat ding op 100% met een 2S, dan is dat ding al best lastig in bedwang te houden. Met DSC op medium, is het al wat beter te doen.

Dat is dan ook wel mijn enige "minpunt", hij rolt snel om zoals anderen al aangeven hier op het forum. Zijn er dingen die je kunt doen om dat iets minder te laten gebeuren? Dat gezegd hebbende, kan dit ding enorm veel hebben. en slaat hij meestal wel goed over de kop, en land hij gewoon weer op zijn wielen. Met dat ene minpuntje genoemd, is het een fantastisch leuke auto, maar je zelfs met een 2S, dik veel plezier aan hebt. Ik kan me voorstellen dat de bandjes er helemaal onder vandaan branden met een 3S accu.

Mochten er dus tips zijn voor het snel over de kop gaan, dan hoor ik het graag. Evenals de accu. Het liefst zou ik iets langer op een accu willen racen. Dus zijn er grotere accus voor de Groms?

[Afbeelding]
Prachtige keuze ook! Wat betreft de accu’s die zijn er zeker. Ik gebruik zelf de speciale Grom lijn van Gens Ace (2S), prima kwaliteit en gaat op wat minder vermogen bijna dubbel zo lang mee dan de standaard Spektrum accu:

https://wetronic.nl/gens-ace-GEA232S35E2GT-g-tech-2s-7-4-lipo-hardcase_nl

Let er wel op dat je deze niet met de meegeleverde oplader kunt laden. Hiervoor zou je bijvoorbeeld naar de Gens Ace IMARS mini kunnen kijken.

• Wachten...
Dutchy88 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Prachtige keuze ook! Wat betreft de accu’s die zijn er zeker. Ik gebruik zelf de speciale Grom lijn van Gens Ace (2S), prima kwaliteit en gaat op wat minder vermogen bijna dubbel zo lang mee dan de standaard Spektrum accu:

https://wetronic.nl/gens-ace-GEA232S35E2GT-g-tech-2s-7-4-lipo-hardcase_nl

Let er wel op dat je deze niet met de meegeleverde oplader kunt laden. Hiervoor zou je bijvoorbeeld naar de Gens Ace IMARS mini kunnen kijken.
Maar heb ik hier geen verloop voor nodig? Want de connector ziet er anders uit

• Dutchy88
Je hebt daar inderdaad wel een verloopje van XT60 Female naar EC2 Male voor nodig. Zoals bijvoorbeeld GEAX6F2E2M maar ze zijn vaak ook wel goedkoper te vinden.

• Wachten...
Dutchy88 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:12:
Je hebt daar inderdaad wel een verloopje van XT60 Female naar EC2 Male voor nodig. Zoals bijvoorbeeld GEAX6F2E2M maar ze zijn vaak ook wel goedkoper te vinden.
Je bedoelt dan IC2 neem ik aan? Want EC2 is weer wat anders toch?

• Dutchy88
Wachten... schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Je bedoelt dan IC2 neem ik aan? Want EC2 is weer wat anders toch?
De Grom heeft IC2, maar EC2 en IC2 zijn mechanisch compatibel voor wat betreft de stroomaansluiting. Het verschil is dat IC2 een extra Smart-contact heeft (voor Spektrum accu’s smart-functionaliteit) voor het laden van een Gens Ace accu is dat niet relevant. Mij is in de winkel dit verloopje geadviseerd en het werkt prima, dus dan zal het wel de juiste zijn. ;)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:48

-tom-562

Oliesjeik

Wachten... schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:25:

~[Afbeelding]
Goede aankoop! Ik heb 'm zelf ook!
Ik heb een setje 3S accu's van Zeee gekocht met deans t-connector en een verkoop kabeltje
https://a.aliexpress.com/_Ew1neUe
Werkt goed! En het loopt echt loeihard op 3S, haast te hard :D
De Mojave slaat idd snel op zijn kop maar komt bijna altijd op zijn wielen weer terecht
Voor mijn zoontje heb ik een Granite From, en die slaat ook op zijn kop, maar dan ook echt op zijn kop, erg irritant :P
Overigens is afgelopen weekend het achterste differentieel van de Granite gesneuveld, een paar maanden geleden was het het voorste differentieel. Die heb ik toen vervangen voor een volledig stalen differentieel. Omdat er wat haast was met fixen (volgende week op vakantie, en dan gaan de Grom's mee) heb ik nu van 2 kapotte differentieels weer 1 hele gemaakt :P

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Speedmaster321
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-08 17:21
- whoops -

[ Voor 98% gewijzigd door Speedmaster321 op 02-08-2026 14:34 ]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-08 06:40

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb nu een MJX 1/14 Lancia Delta, best wel een leuk ding om even op en neer een leeg bospaadje te racen.

En omdat google weet dat ik zo'n ding heb kreeg ik dit voorgeschoteld op YouTube.
Dat ziet er leuk uit... Alleen Tsjechië is zo'n eind rijden. :P

• memphis

memphis

Topicstarter
Heb je een afstand bestuurbare auto en dan ren je er nog steeds achteraan alsof die aan een draadje hangt.....

Overigens is er een kanaal bezig met wat retro stuf en heeft ook wat filmpjes gemaakt over Cox motoren, erg leuk om te zien.

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:14
Ik ben me aan het orienteren op een mooie RC auto en ben al sinds 1979 zwaar verliefd op de Sand Scorcher van Tamiya. Ondertussen heeft Tamiya ook de Blitzer Beetle uitgebracht en die kost slechts de helft... Ik weet het, de Sand Scorcher heeft een metalen chassis en ophanging en zo, en dat maakt m leuk/lastig om te besturen.
De Blitzer Beetle schijnt wat meer vergevingsgezind te zijn...

Iemand hier die wat kan adviseren? Of een andere Baja van een ander merk in ongeveer deze prijsklasse (max rond de 300).
Wil graag lekker kunnen raggen in zand/klei en ook het vooruitzicht van het tunen en upgraden vind ik interessant.
Heb veel ervaring met modelbouw dus zelf bouwen is geen enkel probleem.

• memphis

memphis

Topicstarter
Waarom zou een metaal chassis lastige zijn om te besturen?

Je moet voor jezelf de keuze maken, wat zeker het geval is is dat bij zo'n metaal chassis onderdelen niet meebewegen maar direct buigen bij zware klappen wat de wegligging niet ten goede komt. Metaal of plastic, als het breekt denk ik ook dat plastic goedkoper zal zijn om te fixen.

• JBL-freak
Omdat het metaal flink zwaarder is waardoor de auto wat meer stuitert. Het gewicht in verhouding tot de vering zeg maar. Tenminste, dat lees ik her en der.

Het origineel (met metaal) is uit 1979 en is echt een van de eerste modellen van Tamiya.

[ Voor 14% gewijzigd door JBL-freak op 05-08-2026 21:57 ]

• JBL-freak
De Sand Scorcher heeft een ophanging gelijk aan een echte kever. De pendelassen achter geven m het ietwat springerige karakter. En de bodemspeling is ong 20mm versus 33.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Ik ken een clublid die wel eens met een Blitz Beetle op een kunstgras circuit rijdt, geinig en leuk wagentje verder. Het is en blijft wel Tamiya, dus de kwaliteit is prima, maar slijtage is er ook. De Sand Scorcher zie je niet zoveel in het wild, dus geen idee/ervaring daar mee.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• memphis

memphis

Topicstarter
JBL-freak schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:56:
Omdat het metaal flink zwaarder is waardoor de auto wat meer stuitert. Het gewicht in verhouding tot de vering zeg maar. Tenminste, dat lees ik her en der.

Het origineel (met metaal) is uit 1979 en is echt een van de eerste modellen van Tamiya.
Ik ken de auto. Maar dat het gewicht de wegligging niet ten goede komt is onzin. Veel mensen snappen niet hoe een auto af te stellen en zetten hem vaak zo hoog mogelijk om makkelijker overal doorheen te kunnen rijden of omdat het "stoer" staat. Dat komt nooit ten goede voor de wegligging. Stuiteren kan daarvan een gevolg zijn maar een verkeerde veer of een verkeerde demper olie (of geen olie) zal ook het stuiteren bevorderen.

Daarnaast wordt er meer op het net verteld dan dat men er een werkelijk ervaring mee heeft.

• JBL-freak
Ja dat heb ik ondertussen ook gelezen.

Naast zand zou het fijn zijn als er ook op kort gemaaid gras gereden kan worden. Ik lees dat dat met de Sand Scorcher wellicht niet zo'n heel goed idee is?

• memphis

memphis

Topicstarter
Je leest te veel....

Het enige probleem van de sand scorcher is dat het een oud model is (zelfs de re-release) en tevens gebaseerd op een niet veel gebruikt chassis. Niet alleen het aluminium maar ook een stukje zeldzaamheid zullen de onderdelen duur en minder makkelijk verkrijgbaar maken. Ga je er gewoon leuk mee rijden zal het een prima model zijn, zet je er dikke brushless power in en ga je proberen lekker hoog en ver te springen zal dit chassis qua service niet het meest geschikte zijn.

• JBL-freak
Te veel lezen 8-)

Ik lees me graag in in de materie voordat ik geld ga uitgeven. Maar wat jij schetst klopt, ik ga er geen 'dikke brushless power' inschroeven of springen, daar is het model me veel te kostbaar voor.

Nee t wordt lekker beetje boenderen hier buiten en er verder heel zuinig op zijn. Het gave aan die (Tamiya) kits is dat je 'm zelf in elkaar moet zetten. Het bouwen is voor mij een groot deel van de fun. En daarna het onderhoud.

• memphis

memphis

Topicstarter
Heb nog even gekeken de Sand Scorcher 2010 hebben ze niet aangepast voor de huidige accu standaarden en kom je met een NiMh uit bij de oude bultvormige 7.2v Carson 500608097 NiMH accupack 7.2V/2700mAh Sand Scorcher/Champ - oplaadbaar, met Tamiya stekker, accupack voor RC auto's, reserve accu voor RC voertuigen, hoge kwaliteit, modelbouw : Amazon.nl: Speelgoed & spellen

Je kunt in het geval met LiPo ook naar shorties kijken, onlangs 2 op Amazon gekocht voor 26 euro per stuk voor mijn Fenix G42 die met deze accu's werkt.

En je kunt natuurlijk een beetje rond kijken naar alles wat wel gaat passen. Of bij NKON goedkoop high power Li-Ion cellen bestellen en zelf wat in elkaar solderen, dan moet je gewoon even op Amazon wat kabeltjes met connector inslaan. BAK INR21700-50D2 5000mAh - 60A

• Wachten...
@Dutchy88 en anderen hier, ik wil nog wat vragen

Ik wil dus misschien nu over naar de grotere Gens aces accus, maar vroeg me af wat ik het beste kon doen.

Kan ik beter over naar een 2s accu, of een 3s en die op 50 of 75 procent zetten?

Ik wil uiteraard niet te snel iets kapot maken, maar net even ietsjes meer pit in dat autootje, zou wel leuk zijn.

• Ruud
@Wachten... Nu heb je een 2s accu neem ik aan? Een betere 2s accu kan, misschien, ietsje meer vermogen leveren of iets hoger in voltage blijven voor langere tijd. Maar dat scheelt niet veel. Dus wil je merkbaar meer vermogen dan moet je naar de 3S.

Let op met 50/75 procent van de gasuitslag, hou de temperatuur van de regelaar goed in de gaten. Die kan flink warmer omdat ie dan waarschijnlijk in een minder efficient bereik moet werken. Hoeft geen probleem te zijn hoor en zal er vast op berekend zijn. Maar toch ;)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wachten... schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:38:
@Dutchy88 en anderen hier, ik wil nog wat vragen

Ik wil dus misschien nu over naar de grotere Gens aces accus, maar vroeg me af wat ik het beste kon doen.

Kan ik beter over naar een 2s accu, of een 3s en die op 50 of 75 procent zetten?

Ik wil uiteraard niet te snel iets kapot maken, maar net even ietsjes meer pit in dat autootje, zou wel leuk zijn.
De Zeee 3S accu's doen het hier top, en de Mojave is echt een duurzame auto. Ik heb al best wel wat onbedoelde crashes gehad (en echt hard ook) maar alles blijft heel. De differentieels houden het ook goed vol

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-08 16:18
Je kan een 3s altijd langzamer maken, je kan een 2s niet zomaar sneller maken. Als je nieuwe accus koopt en je denk al aan meer vermogen, lijkt het me een makkelijke keus.

• memphis

memphis

Topicstarter
Wel geeft 2S meer capaciteit dus meer rijtijd op 1 lading.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Die standaard accu's die bij die GROM zitten zijn niet zo groot, 1400mAh. De ZEEE 3S accu's die ik heb gaan een stuk langer mee (2200mAh), en dit waren nog niet eens de grootste

• Ruud
In een 3s 2200mAh accu zit natuurlijk ook een stuk meer energie dan in een 2s 1400mAh accu. Althans ik neem aan dat een Mojave Grom met een 2s accu geleverd wordt? Het ligt maar net aan je rijgedrag, ondergrond en vertanding hoeveel energie je per minuut je uit de accu trekt.

• memphis

memphis

Topicstarter
Maar als je 3S 2200mAh kunt vinden moet je ook dan passende 2S 3000mAh kunnen vinden.

• Ruud
Zeker, maar dan zit er maar marginaal meer oempf in het wagentje. Je kunt er zeker langer mee rijden. Maar echt sneller wordt ie niet.

Maar goed, ga je naar 3s en gebruik je dat vermogen ook echt is je accu weer sneller leeg 😁

• Wachten...
Ruud schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:08:
Zeker, maar dan zit er maar marginaal meer oempf in het wagentje. Je kunt er zeker langer mee rijden. Maar echt sneller wordt ie niet.

Maar goed, ga je naar 3s en gebruik je dat vermogen ook echt is je accu weer sneller leeg 😁
Maar je raadt dus wel enigszins af om een 3s op 50 of 75 procent te zetten, omdat dat minder efficiënt is?

Want anders moet ik toch maar over naar een grotere Arrma Vorteks ofzo, dan kan ik een beetje rammen, want wil het wat harder met de Arrma grom, maar eigenlijk wordt hij net een beetje onhandelbaar als hij nog sneller gaat dan de 2s op 100 procent.

• Ruud
Wachten... schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Maar je raadt dus wel enigszins af om een 3s op 50 of 75 procent te zetten, omdat dat minder efficiënt is?

Want anders moet ik toch maar over naar een grotere Arrma Vorteks ofzo, dan kan ik een beetje rammen, want wil het wat harder met de Arrma grom, maar eigenlijk wordt hij net een beetje onhandelbaar als hij nog sneller gaat dan de 2s op 100 procent.
Waarom zou je dan naar 3s gaan en dan het 'gas' begrenzen? Dat is gewoon onlogisch als het nu al op het randje is met 2s. Koop dan de grootste 2s accu die past en waarbij je nog een nette gewichtsverdeling hebt.

En op zich kan begrenzen gewoon hoor, je moet wel even op de temperatuur van de regelaar letten. Bij mijn Typhon TLR met Hobbywing Max8 regelaar scheelt het iets van 20 graden tussen 100% en 50% op 4S. In het nadeel van de 50%. ;)

That reminds me; die moet nog steeds op Marktplaats.

[ Voor 17% gewijzigd door Ruud op 11-08-2026 15:38 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ruud schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Waarom zou je dan naar 3s gaan en dan het 'gas' begrenzen? Dat is gewoon onlogisch als het nu al op het randje is met 2s. Koop dan de grootste 2s accu die past en waarbij je nog een nette gewichtsverdeling hebt.

En op zich kan begrenzen gewoon hoor, je moet wel even op de temperatuur van de regelaar letten. Bij mijn Typhon TLR met Hobbywing Max8 regelaar scheelt het iets van 20 graden tussen 100% en 50% op 4S. In het nadeel van de 50%. ;)

That reminds me; die moet nog steeds op Marktplaats.
Een Mojave BLX op 3S gaat in sommige situaties soms echt te hard :P ik rij vaak ook op 75%
Als mijn zoontje er mee rijdt gaat de 2S accu er in en dan mag hij maximaal op 75% rijden

• memphis

memphis

Topicstarter
Mijn engine pre-heater was ook tijdens de EK gebruikt en heeft weer de nodige aandacht gekregen. De rijder heeft daar van de 100 deelnemers bij de beste 18 tot in de halve finale gekwalificeerd en doorstromen naar de finale was nauwelijks haalbaar en is ook daar gestrand. Ze noemen nu deze heater nucleair power vanwege het uiterlijk maar ook de resultaten die deze jongen dit jaar behaalt. Niet dat zo'n heater daar een aandeel in heeft maar toch.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ozmz_6mDEjE2E6zsHrAZ73SKgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgyRJHR4INGHLuMlkzeCwPRU.jpg?f=fotoalbum_large

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Leuk voor jezelf natuurlijk, maar het is ook 'maar' een engine heater ;), maar is met meer RC spullen (het maakt je in 99/100 gevallen niet sneller). Wel een mooi product verder!

Zelf afgelopen tijd onderhoud gepleegd aan één van onze circuits, dat wordt steeds beter.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik ga alvast meelezen hier.

Vroeger altijd een leuk karretje gehad wat begon met een kado van papa en uitgroeide tot veel interesse. Helaas geen mensen om me heen die het ook leuk vinden dus een beetje afgehaakt.

Maar de kleine van bijna 3 hier begint het te snappen. Ik had hem zo een speelgoed vuilniswagen gegeven waar hij de knopjes van begint te begrijpen. Vooruit en achteruit snapt hij al.

Dus WC staat hier helemaal te springen en kan niet wachten op de volgende stap. Die vuilniswagen is echt kinderspeelgoed maar daardoor verliezen de mini bandjes constant grip en staat hij vast.

Over een jaar meld ik me weer en in de tussentijd snuif ik hier alvast wat kennis op.

Dank aan alle Tweakers hier voor de info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCiEW6ouA7-IoFyjJU2atBgNUhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tURPOrfsbMuU8501j8fcOQK.jpg?f=fotoalbum_large

• memphis

memphis

Topicstarter
sky- schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:26:
Leuk voor jezelf natuurlijk, maar het is ook 'maar' een engine heater ;), maar is met meer RC spullen (het maakt je in 99/100 gevallen niet sneller). Wel een mooi product verder!

Zelf afgelopen tijd onderhoud gepleegd aan één van onze circuits, dat wordt steeds beter.
Joh, zelfs RC schroefmerken en gereedschappen adverteren met betere prestaties als hun teamrijder weer eens gewonnen heeft en genoeg mensen die niet kunnen denken en dus geloven die onzin. Maar voor een klein deel helpt het wel.
Bij de grotere wedstrijden moet je op tijd je banden bij de uitgifte ophalen en mag je nog niet de motoren starten. Samen met de korte opwarmtijd op de baan voordat je heat/finale begint kan het zijn dat of he motor nog net niet voldoende op temperatuur is en de 1e 2 rondes even iets minder presteert of net andersom dat je je motor opdat moment perfect hebt afgesteld maar een paar rondes later door de verdere opwarming toch nog iets verloopt.
Deze warmer kan je voeden vanuit de startbox of een losse accu en tot het moment van starten de motor warm houden waardoor je op de baan sneller op temperatuur bent..

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Zijn er nog Tamiya (st)rijders hier? Deze week heb ik een TA08 Pro aangeschaft en gebouwd. Er zijn nog een aantal hopups onderweg, maar dit is ie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cyRSIItkzON2Ih0ZPqOx9vL42w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtjHpY4lXEZdL07jIq86tGKd.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruud
MarkyB schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:34:
Zijn er nog Tamiya (st)rijders hier? Deze week heb ik een TA08 Pro aangeschaft en gebouwd. Er zijn nog een aantal hopups onderweg, maar dit is ie!

[Afbeelding]
Ik zit ook met een schuin oog naar een TA08 te kijken. Mooi ding! Met welke body ga je rijden? En waarom die verschikkelijke Ride Fronti banden? Verplicht vanuit de regelementen?

Bij ons zijn ze verplicht (TT-0x-klasse) en daarom doe ik niet mee aan de races. Ik heb zo'n hekel aan die dingen. Na elke heat zit je auto onder de rubberkorrels en na een dag kun je ze weggooien. Daarnaast is de grip op de meeste momenten ver te zoeken.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Ruud schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Ik zit ook met een schuin oog naar een TA08 te kijken. Mooi ding! Met welke body ga je rijden? En waarom die verschikkelijke Ride Fronti banden? Verplicht vanuit de regelementen?

Bij ons zijn ze verplicht (TT-0x-klasse) en daarom doe ik niet mee aan de races. Ik heb zo'n hekel aan die dingen. Na elke heat zit je auto onder de rubberkorrels en na een dag kun je ze weggooien. Daarnaast is de grip op de meeste momenten ver te zoeken.
Hier komt de Mercedes-AMG GT3 body op. Hij is al klaar maar ik ben nu nog verlichting aan het inbouwen.
Deze wielen heb ik eigenlijk bijgeklikt bij de webshop zodat ik voorlopig vooruit kan. Als ik tevreden ben met de auto wil ik eens op ERCE gaan kijken hoe die het daar doet en natuurlijk informatie inwinnen over de beste en toegestane setup.

• Ruud
MarkyB schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:46:
[...]
Hier komt de Mercedes-AMG GT3 body op. Hij is al klaar maar ik ben nu nog verlichting aan het inbouwen.
Deze wielen heb ik eigenlijk bijgeklikt bij de webshop zodat ik voorlopig vooruit kan. Als ik tevreden ben met de auto wil ik eens op ERCE gaan kijken hoe die het daar doet en natuurlijk informatie inwinnen over de beste en toegestane setup.
Leuk! The RC racer heeft een ERCE setup gelinkt in zijn review;

https://www.thercracer.com/2021/07/58693-tamiya-ta08-pro-build-review-and.html#:~:text=Medium%20grip%20Tarmac%20set%2Dup

• memphis

memphis

Topicstarter
Ruud schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Huh? Ik heb wat oude banden gekregen en daar nu wat rondjes mee gereden en doen het naar mijn idee goed. Natuurlijk zullen verse beter werken. Ik had wel begrepen dat de oudere fronti band met de 16 spaaks velgen minder prettig waren, Ik heb daarmee maar een aantal testrondjes gereden en opzij gelegd omdat ze kleiner in diameter zijn en dus zeker geen winst mee te behalen is.

Wel was er onlangs een clublid die ook klaagde over vreemde grip, na een gesprek bleek dat hij geen smeermiddel en warmers gebruikte, als dat bij jou ook het geval is misschien daar mee beginnen, of minimaal de banden goed schoonmaken na iedere rit.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Hier dan de Mercedes body met PS46 en gebacked met PS05.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwL8-GhKyMMn8yjQAjKOwoJLSIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Nl9SC3eRhcZ5exp7uMskbjm.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de (naar mijn mening) super mooie 3d koplampen met alvast een 5mm LED gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-OkfVYsxsh74NYintcnjochqis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XVTjL3E5syhmrKXrEx3433Y.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de achterkant was verder niets voorbereid qua verlichting dus heb ik 2 buckets geprint waarin ik de LED's gemonteerd heb. LED's moeten nog afgemonteerd worden, maar voor nu is dit het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISnGe2b5oBNQbsWA7HqBhz2as-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shBEJn8OSrCFuNNYsr9axQfu.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruud
memphis schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

Huh? Ik heb wat oude banden gekregen en daar nu wat rondjes mee gereden en doen het naar mijn idee goed. Natuurlijk zullen verse beter werken. Ik had wel begrepen dat de oudere fronti band met de 16 spaaks velgen minder prettig waren, Ik heb daarmee maar een aantal testrondjes gereden en opzij gelegd omdat ze kleiner in diameter zijn en dus zeker geen winst mee te behalen is.

Wel was er onlangs een clublid die ook klaagde over vreemde grip, na een gesprek bleek dat hij geen smeermiddel en warmers gebruikte, als dat bij jou ook het geval is misschien daar mee beginnen, of minimaal de banden goed schoonmaken na iedere rit.
Ik heb verse Ride TR09s op een TT02R. Warmers helpen wel iets maar die zijn niet toegestaan in de klasse. Smeren is wel toegestaan maar smeren zonder warmers? Dan kun je ze net zo goed even schoonmaken met WD40 vind ik.

Ter vergelijk; een setje Rush 36s is gewoon een volle seconde sneller zonder warmers en smeermiddel dan de Rides met warmers en smeermiddel. In mijn handen, op mijn auto, op RC Hotwheels. Ook houden de Rush 36s het veel langer vol en zijn ze voorspelbaarder en dus makkelijker te rijden. Tuurlijk zijn die beter bestand tegen hoge temperaturen en daar komt waarschijnlijk een groot deel van het verschil vandaan. Maar de meeste races worden gereden bij hoge temperaturen.

Zoals gezegd; bovenstaande ervaringen zijn persoonlijk en op mijn auto.

Dus ik snap de keuze voor de verplichte Ride-banden echt niet. Kostenbesparing noemen ze het.. Rides zijn 24 euro, Rush is 30 euro en zouden met warmers gebruikt moeten worden. Tsjah, maar met twee setjes Rush kom je op een seizoen een heel eind terwijl je per wedstrijddag een setje Rides verbruikt. Dus waar is dan de kostenbesparing?

De echte reden is waarschijnlijk omdat ze in de Nomac TT-0x-klasse verplicht zijn. :)

• memphis

memphis

Topicstarter
Toegegeven dat ze ook op een Fronti anders belast worden dan op een 4wd.

Dan toch, als smeren is toegestaan moet je dat gewoon doen, het duurt wat langer met drogen maar je voelt zeker een groot verschil, als de zon schijnt leg je ze gewoon in de zon en als je moet rijden veeg je de overgebleven nattigheid er af. Schoonmaken met WD40 is in principe ook smeren want WD40 is prima te gebruiken als smeermiddel maar ik heb wat testen gedaan en het werkt zonder verwarmen zeker niet zo goed als MR33 wat wel zo'n beetje het meest gebruikte is en ook makkelijk verkrijgbaar. Ik dacht dat de LRP stiften die ik had prima werkten maar dat MR33 goedje doet veel meer.

Waarom de keuze voor die TR09? Misschien niet eens de band maar de velg, Tamiya hecht nogal wat waarde aan het uiterlijk van een auto. En ja, meeliften met een band dat makkelijk verkrijgbaar is vanwege de verplichting in andere competities is makkelijk.

• Wachten...
Net 2 stuks Arrma Vorteks gehaald, en het is echt leuk speelgoed.

Het enige waar we tegenaan lopen, is dat een connector van de motor al gelijk afgebroken is, door alleen maar door het zand en gras te rijden. Echt bizar dat dit zo snel gebeurd.

Daarnaast begon de mijn al na 10 minuten slecht te reageren. (Beetje happerende beweging en niet vooruit komen) Heeft dit iets te maken met oververhitting? Want al die kabels van de motor, worden echt gloeiend heet.

Ik probeer nu dus nog even een oplossing te verzinnen voor de gebroken kabel, zodat ik nog even kan rijden.

Kortom, niet een al te beste indruk tot op heden als ik dit vergelijk met mijn Mojave Grom BLX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPy_3Eb__7VAP5lppn8vyX_4iVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndKWzldtzL17vgnIsyVcu1yu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-RD4zJInawVanWBzpeeKXFFq-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJW4z1kX3kBGw7JyvoPqdduQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is van de auto die nog goed is, maar ook dat ziet er niet heel sterk uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeNE2H8TvStT-eDTFNIS0KdtYBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P80XLW5CDOCas3e4cyEZAKng.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Wachten... op 12-08-2026 17:56 ]

• memphis

memphis

Topicstarter
Als ik de adertjes kan tellen van de draad waar de plug is afgebroken mag het duidelijk zijn dat deze gewoon slecht gesoldeerd is, een reden om alles te controleren. Is dit een 2e handsje? Als het nieuw is of wel 2e hands bij een winkel gekocht zou ik terug gaan als je zelf geen fatsoenlijke bout en soldeerkunsten hebt.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

ik heb meer het idee dat het hele zooitje zo heet is geworden dat de stekker gedesoldeerd is. Met dit weer aardig door zand en gras heen banjeren kan fataal zijn.

• Wachten...
@memphis @MarkyB

Dit is (achteraf gezien) dus precies wat er aan de hand is. De connectors laten dus gewoon los. We hebben echt maar een minuut of 10 gereden, en ze zijn volledig nieuw gekocht vanmiddag.

Er moeten dus nieuwe connectors aan ben ik bang, maar solderen doe ik zelf niet helaas. Ik ben dus afhankelijk van wat ze ons qua service aan kunnen bieden. We hebben ze bij Toemen gekocht.

Echt onwijs balen zeg.... Daar gaan ons rij avondje

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je in de buurt woont dan kom je maar even langs hoor, tussen Den Bosch en Oss.

• memphis

memphis

Topicstarter
Klinkt misschien heel bot maar draden solderen is een onderdeel van de RC hobby......

In dit geval bij Toemen gekocht zou ik terug gaan, zij kunnen de soldering beter maken en ook de andere draden controleren.

• Wachten...
memphis schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:15:
Klinkt misschien heel bot maar draden solderen is een onderdeel van de RC hobby......

In dit geval bij Toemen gekocht zou ik terug gaan, zij kunnen de soldering beter maken en ook de andere draden controleren.
Ja we wonen alleen niet in de buurt helaas. Maar dat solderen een deel is wat "er bij hoort" vind ik niet heel erg, maar het is niet normaal voor 10 minuten rijden met 2 autos, letterlijk 4 connectors zitten los nu. Hij wordt ook best wel snel heet.

Ik heb ook Arrma grom gekocht 3 weken geleden, en dat ding flink misbruikt en lang mee gereden, maar daar heb ik echt 0.0 problemen mee.

Dus ergens lijkt er toch iets niet goed te zitten.

Sowieso wil ik ook de pinion verlagen, want de motor wordt ook echt heel snel heel heet

@MarkyB helaas woon ik in de buurt van leiden, dus dat wordt lastig, maar enorm bedankt voor het aanbod, ik was anders zeker langs gekomen

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 12-08-2026 22:05 ]

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik in Sassenheim.....

Overigens even aan een oude (nieuw in doos) Picco P3 gewerkt voor een Amerikaan.

- Krukas 14 graden meer timing, porten zo'n 5 graden meer timing
- turbo scoops in de krukas vloeiender gemaakt
- Schneurle porting aan de poorten gedaan
- Uitlaat poort veel breder gemaakt
- singh grooves in de verbrandingskamer

Voor de poort timing heb ik een zgn sleeve shim gemaakt die je onder de rand van de cilinder legt, die ligt nu 0.4mm hoger en moest daarmee 0.4mm bij de verbrandingskamer weghalen. Gelukkig zat daar 0.6mm aan shims.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G__Rw2WD36OIYTuCxRwKSF1BPKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGoTReMO53oyLoe5FDlwC53T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door memphis op 12-08-2026 23:19 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wat bedoel je met de krukas 14 graden meer timing gegeven? Heeft zo'n ding "roterende inlaat" a la Vespa Ciao/Citta?

• memphis

memphis

Topicstarter
-tom-562 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:29:
Wat bedoel je met de krukas 14 graden meer timing gegeven? Heeft zo'n ding "roterende inlaat" a la Vespa Ciao/Citta?
Yep, de krukas wordt als roterende inlaat gebruikt. En omdat de opening en sluiting los van elkaar staan kan je veel beter het karakter van de motor bepalen in tegenstelling waar de zuiger de inlaat bepaalt en je dus vast zit aan een symmetrische opening/sluiting.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-08 18:37
memphis schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:13:
Ik in Sassenheim.....

Overigens even aan een oude (nieuw in doos) Picco P3 gewerkt voor een Amerikaan.

- Krukas 14 graden meer timing, porten zo'n 5 graden meer timing
- turbo scoops in de krukas vloeiender gemaakt
- Schneurle porting aan de poorten gedaan
- Uitlaat poort veel breder gemaakt
- singh grooves in de verbrandingskamer

Voor de poort timing heb ik een zgn sleeve shim gemaakt die je onder de rand van de cilinder legt, die ligt nu 0.4mm hoger en moest daarmee 0.4mm bij de verbrandingskamer weghalen. Gelukkig zat daar 0.6mm aan shims.

[Afbeelding]
Respect, dit kan ik wel waarderen. Vroeger had ik een 1:8 buggy met 3.5cc nitro. Daar heb ik toen zelf de poorten bewerkt. Dit, en wat jij nog extra deed, maakt een heel groot verschil.
Als deze in een wedstrijd gebruikt zou worden, kan het de doorslag geven.

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Wachten... schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:04:
[...]

Ja we wonen alleen niet in de buurt helaas. Maar dat solderen een deel is wat "er bij hoort" vind ik niet heel erg, maar het is niet normaal voor 10 minuten rijden met 2 autos, letterlijk 4 connectors zitten los nu. Hij wordt ook best wel snel heet.

Ik heb ook Arrma grom gekocht 3 weken geleden, en dat ding flink misbruikt en lang mee gereden, maar daar heb ik echt 0.0 problemen mee.

Dus ergens lijkt er toch iets niet goed te zitten.

Sowieso wil ik ook de pinion verlagen, want de motor wordt ook echt heel snel heel heet

@MarkyB helaas woon ik in de buurt van leiden, dus dat wordt lastig, maar enorm bedankt voor het aanbod, ik was anders zeker langs gekomen
Ziet er uit als heel slecht gesoldeerd vanuit de fabriek. Dat het heet wordt is dan wel logisch, want met losse connectoren krijg je meer weerstand en dus meer hitte. Ik zou dus eerst de kabels opnieuw (laten) solderen alvorens je een pinion gaat verkleinen, want het is niet perse zo dat je met een kleinere pinion een koelere motor krijgt. Vaak zijn in RTR deze al undergeared zodat ze niet oververhitten.

• Wachten...
sky- schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Ziet er uit als heel slecht gesoldeerd vanuit de fabriek. Dat het heet wordt is dan wel logisch, want met losse connectoren krijg je meer weerstand en dus meer hitte. Ik zou dus eerst de kabels opnieuw (laten) solderen alvorens je een pinion gaat verkleinen, want het is niet perse zo dat je met een kleinere pinion een koelere motor krijgt. Vaak zijn in RTR deze al undergeared zodat ze niet oververhitten.
Ja sowieso willen we eerst nog Toemen afwachten, maar het is echt heel vervelend dat je ze niet gewoon kunt bellen al zodra ze open zijn (pas vanaf 12:00) want ik mag toch verwachten dat dit onder garantie valt, en we zijn ook een beetje bang, dat de ESC en/of de motor hierdoor ook al een "klap" te voorduren heeft gehad. Wat is jullie kijk daarop met meer ervaring?

Daarnaast ben ik ben benieuwd naar jullie advies

Doen we er niet gewoon goed aan om direct naar hobbywing ezrun combo te upgraden? Want ook al krijgen we een nieuwe ESC en Motor, dan zijn er alsnog bang, dat we binnen de kortste keren dit probleem weer hebben. Wat is jullie kijk hierop, of jullie ervaring hiermee?

@memphis is in ieder geval al zo aardig geweest om wat hulp aan te bieden, dus dat is al fijn.

• memphis

memphis

Topicstarter
Hijdaar95 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Respect, dit kan ik wel waarderen. Vroeger had ik een 1:8 buggy met 3.5cc nitro. Daar heb ik toen zelf de poorten bewerkt. Dit, en wat jij nog extra deed, maakt een heel groot verschil.
Als deze in een wedstrijd gebruikt zou worden, kan het de doorslag geven.
Hier een verslagje van een andere motor: Modding en mechanica maar dan net iets anders
Wachten... schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Ja sowieso willen we eerst nog Toemen afwachten, maar het is echt heel vervelend dat je ze niet gewoon kunt bellen al zodra ze open zijn (pas vanaf 12:00) want ik mag toch verwachten dat dit onder garantie valt, en we zijn ook een beetje bang, dat de ESC en/of de motor hierdoor ook al een "klap" te voorduren heeft gehad. Wat is jullie kijk daarop met meer ervaring?

Daarnaast ben ik ben benieuwd naar jullie advies

Doen we er niet gewoon goed aan om direct naar hobbywing ezrun combo te upgraden? Want ook al krijgen we een nieuwe ESC en Motor, dan zijn er alsnog bang, dat we binnen de kortste keren dit probleem weer hebben. Wat is jullie kijk hierop, of jullie ervaring hiermee?

@memphis is in ieder geval al zo aardig geweest om wat hulp aan te bieden, dus dat is al fijn.
Ik zou niet voor zoiets direct nog eens 200 euro uitgeven voor een andere motor/regelaar. Het ziet er naar uit dat je een menselijk productiefoutje hebt en het simpel te fixen is.

• Ruud
Er rijden heel veel van dit soort auto's rond met die combo en dat gaat gewoon goed. Het is gewoon pech. Vraag Toemen of je het zelf mag solderen met de juiste spullen en kennis met behoud van garantie. (Het blijft Toemen.. ;) ) En dan gewoon langs Sassenheim. Neem meteen die andere mee om de verbindingen te checken. Kost je hooguit een paar cm krimpkous.

Als je een andere Hobbywing combo gaat monteren zou ik eerder alles terugbrengen naar Toemen en iets anders kopen. Dan is het gewoon niet wat je ervan mag verwachten.

Als je toch onderdelen gaat vervangen, stuur me even een PB, dan kun je voor het geld dat 1 Vorteks je dan gekost heeft mijn Typhon TLR overnemen met 2 4s accu's, zender en top onderdelen... (Hobbywing en SRT) ;) Alles 4 accu's oud. En de accu's zijn natuurlijk in perfecte staat met lage interne weerstand.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 13-08-2026 11:48 ]

• Wachten...
@memphis dank wederom voor je reactie.

En ben het met je eens dat nog eens een upgraden voor een niet al te dure auto, maar als je het online leest, dan schijnt dit wel een structureel probleem te zijn, en had zelf ergens gelezen dat zelfs na het solderen deze problemen alsnog voor doen/kunnen doen, omdat het gewoon te heet wordt.

Maar jullie hebben er meer ervaring mee.

Denk jij overigens nog dat de ESC en de motor hierdoor al een knauw hebben gehad, of kunnen die heel veel hebben qua hitte etc. Het laatste wat we willen, is dat we binnen no time weer problemen hebben natuurlijk 😊

• Wachten...
Ruud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:47:
Er rijden heel veel van dit soort auto's rond met die combo en dat gaat gewoon goed. Het is gewoon pech. Vraag Toemen of je het zelf mag solderen met de juiste spullen en kennis met behoud van garantie. (Het blijft Toemen.. ;) ) En dan gewoon langs Sassenheim. Neem meteen die andere mee om de verbindingen te checken. Kost je hooguit een paar cm krimpkous.

Als je een andere Hobbywing combo gaat monteren zou ik eerder alles terugbrengen naar Toemen en iets anders kopen. Dan is het gewoon niet wat je ervan mag verwachten.

Als je toch onderdelen gaat vervangen, stuur me even een PB, dan kun je voor het geld dat 1 Vorteks je dan gekost heeft mijn Typhon TLR overnemen met 2 4s accu's, zender en top onderdelen... (Hobbywing en SRT) ;) Alles 4 accu's oud. En de accu's zijn natuurlijk in perfecte staat met lage interne weerstand.
Wat bedoel je met "het blijft Toemen"? 😂

Ik ben alleen bang dat ik niet de hele auto terug kan brengen, omdat er al mee gereden is, en ik ervan uit ga dat ze wel een oplossing/garantie regelen. Maar ik hoor het straks even als ik ze kan bellen. Het contact leggen verloopt in ieder geval moeizaam

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Wachten... schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Ik ben alleen bang dat ik niet de hele auto terug kan brengen, omdat er al mee gereden is, en ik ervan uit ga dat ze wel een oplossing/garantie regelen. Maar ik hoor het straks even als ik ze kan bellen. Het contact leggen verloopt in ieder geval moeizaam
Ik ben benieuwd naar de oplossing,
"het blijft Toemen"
hou je ons op de hoogte?

• memphis

memphis

Topicstarter
Als een motor niet draait door een missende fase kunnen de stromen op de andere 2 fases hoog oplopen. Is dat een zorg? Zolang je garantie hebt niet en ik mag aannemen dat Toemen wel de consumentenwet volgt qua garantie en zoals opgemerkt, er rijden genoeg auto's zonder aanpassingen rond. Nogmaals: op de foto ziet het er naar uit dat de soldering minimaal was.

Toemen gaat de auto ook niet innemen maar zal de connector solderen, als je die weg kiest laat ze dan ook alle connectoren controleren op een correcte soldering.

Wat betreft Toemen.... die hadden ooit de reputatie de slechtste klantenservice te hebben maar dat was een lange tijd terug.

[ Voor 10% gewijzigd door memphis op 13-08-2026 11:59 ]

• Ruud
Wachten... schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Het contact leggen verloopt in ieder geval moeizaam
Helaas geef je het antwoord zelf al. Bij verkoop is alles geweldig, bij after sales leer je ze pas echt kennen.

Dat was vroeger in Den Bosch al zo bij de oude Toemen, dat is nog steeds zo bij de zoon.

De ESC heeft geen echte oplawaai gehad, die kunnen vrij veel hebben behalve verkeerd om aansluiten van de accu en echt veel te heet worden. En vaak zit er een beveiliging op als ze te warm worden.

De motor kan ook veel hebben maar waar ze hard van slijten is een te hoge temperatuur. Dat vinden de magneten gewoon niet leuk waardoor ze hun kracht meer en meer verliezen.

Mijn idee; draden nalopen en weer solderen en een vertanding kiezen die de temperatuur binnen de perken houdt. Zit er al een fan op de motor? Rijden op gras kost veel en veel meer vermogen trouwens dan rijden op harder zand en bospaden. Alhoewel, met de gemiddelde staat van het huidige gras zal dat wel meevallen.

• Wachten...
We hebben een reactie terug van Toemen, maar helaas moeten we de complete autos terugsturen om de boel te laten solderen.

Ondanks het "opgelost" wordt, is dit voor ons niet echt een goede oplossing. We zijn dan onze autos waarschijnlijk een tijd kwijt, waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. Zeker nu onze ervaring met de klantenservice niet heel positief is, hebben er er ook niet een heel goed gevoel bij, om het door hun te laten repareren. Dat klinkt misschien slecht, maar dat is wel het gevoel wat ze ons gegeven hebben.

Ik heb gevraagd of wij het hier lokaal kunnen laten maken (en fotos ervan maken) zodat de garantie niet vervalt, en wij wel gewoon verder kunnen.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Welke oplossing had je dan verwacht?

• Wachten...
MarkyB schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:49:
Welke oplossing had je dan verwacht?
Zoals gezegt is het wel een oplossing, echter had ik al aangegeven dat wij het liefst hier wat lokaal regelen, omdat we anders de autos lang kwijt zijn. Dus als wij het lokaal kunnen laten oplossen door ook te laten solderen (met fotos erbij) en dat de garantie behouden blijft, dan is dat voor ons geval veel handiger.

• memphis

memphis

Topicstarter
Als je het zelf soldeert / laat solderen en er weer een netter krimpkous over doet zal niemand het zien betreffende een latere garantie.

• Wachten...
memphis schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:00:
Als je het zelf soldeert / laat solderen en er weer een netter krimpkous over doet zal niemand het zien betreffende een latere garantie.
Ja we hebben het wel netjes proberen te regelen met Toemen, zodat we snel weer aan de slag kunnen. Maar ondanks dat we fotos van alles willen maken, willen ze geen enkele garantie meer geven als we het zelf laten solderen.

We kunnnen het dus ook opsturen, echter ben ik er nu 2x geweest en nu een paar keer contact proberen te zoeken, maar alles verloopt zo raar, traag en chaotisch dat ik er weinig vertrouwen in heb dat we de autos dan snel weer retour hebben. Misschien is dat niet helemaal netjes is, maar ze hebben dit beeld toch hij ons gecreëerd en achter gelaten.

Toch jammer, want we hebben voor 1300 euro spullen daar gekocht, maar ik zou dat nu nooit meer doen

• Ruud
Stuur je die ene op, laat je die andere lokaal nakijken. Heb je in ieder geval nog iets in de tussentijd. Spreek wel een reparatieduur af met ze. Duurt het een paar dagen of gaat het weken duren?

• Wachten...
Ruud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:21:
Stuur je die ene op, laat je die andere lokaal nakijken. Heb je in ieder geval nog iets in de tussentijd. Spreek wel een reparatieduur af met ze. Duurt het een paar dagen of gaat het weken duren?
Is ook nog een optie, maar die andere is van een vriend van mij, en wil ook graag dit weekend rijden. We nemen dus wel het risico. Al hadden we het uiteraard liever iets anders gezien en dat we later nog eens terug kunnen komen bij ze. Maar het is wat het is. We nemen ons verlies hier wel in en gaan door met het leven 😊

• Ruud
Ah ja, ik dacht dat je er zelf twee had :)

Er gaat toch wel iets stuk en vaak is dat een rijdersfout. Soms niet; maar aantonen dat het garantie is, dat is dan lastig. Zeker bij bepaalde grotere winkels in Nederland. Dus dan neem je toch al snel je verlies voor die paar tientjes voor een servo of differentieel. Dan kun je tenminste weer rijden. Dus wat dat betreft is lokaal repareren de slimste en snelste optie.

• memphis

memphis

Topicstarter
Zoals ik al aangaf is het solderen van draden een redelijke standaard bezigheid in deze hobby en nergens vervalt de garantie daarmee, dat Toemen hierdoor de garantie laat vervallen is niet hun recht. OK, hier gaat het wel om een totaal product ipv een los component...
Toemen moet ook beseffen dat zij niet alleen verantwoordelijk zijn voor garantie maar ook voor de verzendkosten van heen (!!!) en terug, een normale winkel zou juist blij zijn als iemand het zelf wil oplossen. Ik vraag mij af of Toemen dit besef over dit totaal plaatje wel heeft. Dus als je ze wilt naaien moet je de duurste vervoerder nemen, een koerier misschien.

Bij dit soort zaken heb ik altijd de neiging om de vraag bij de fabrikant/distributeur neer te leggen en dan met name de vraag of garantie inderdaad vervalt bij het zelf opnieuw solderen van de stekker. Tevens denk ik dat ook zij geïnteresseerd zijn in eventuele slechte productiekwaliteiten dus zorg voor duidelijke foto's. Contact Us

Maar hey, mijn soldeerstation is in een minuut op temperatuur en een minuut later zit de stekker er weer aan met een vers krimpkousje en laat Toemen maar bewijzen dat ik prutswerk lever met mijn IPC soldeerdiploma's

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-08 16:51

Dhrax

Prog Lord

@Wachten... Ik zou Toemen lekker in hun sop laten gaarkoken. Zoek iemand of een (elektro) bedrijfje in de buurt en die mensen helpen je vaak heel snel uit de brand.

Neem je verlies en doe nooit meer zaken met deze winkel. Vergeet ook niet dit duidelijk te vermelden in je sociale kring. Er zijn heel veel RC zaken in NL die jou als klant graag zien komen. Toemen is daar niet een van.

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik heb gister de draden weer gesoldeerd maar begreep dat na een ritje de draden weer losgekomen zijn. Na wat google blijkt dit een serieus veel voorkomend probleem te zijn en het probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de gebruikte stekkers. Naast oplossingen om de motordraden direct aan de regelaar te solderen en ook mensen die naar een andere motor/regelaar zijn gegaan zijn er ook genoeg meldingen van mensen die met succes andere stekkers gebruikt hebben, niet alleen dikkere stekkers maar ook andere 4mm stekkers. Er zijn andere onderweg.

• Wachten...
@memphis

Dank dat je mij gisteren wilde ontvangen 😊

Je hebt mooi werk geleverd gisteren en het was leuk om even met iemand te spreken die veel kennis heeft op dit vlak.

Zoals je al hebt aangegeven blijken het dus (waarschijnlijk) de connectoren te zijn die gewoonweg geen goede connectie maken.

Één van de autos is wel nog steeds goed, maar als ik de hitte voel van de connectoren, denk ik dat het een kwestie van tijd is, voordat deze ook weer een keer los komen.

Op naar betere 6mm connectors, en hopelijk is daarmee het probleem verholpen.

Ik heb ondertussen wel voor de zekerheid even Horizon gemaild om te kijken wat er qua garantie gedaan kan worden.

• Ruud
Dat is toch wel heel matig van een merk als Arrma, maar gelukkig eenvoudig op te lossen. Ik heb denk ik nog wel 6mm liggen maar die heb je dan denk ik pas woensdag in de bus met de huidige postnl-bezorgtijden.

Overigens kan een gemiddelde 4mm bullet connector 90A aan... Nou zijn er goede en mindere connectors maar 90A continu is best flink.
edit:
Heb nog wel 6 setjes 6mm. Stuur maar een PB als je ze wilt hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Ruud op 14-08-2026 19:51 ]

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste