Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Youtube testen moet je met een korrel zout nemen. De ene doet het om via affiliate links onder de video producten te promoten waar hij zelf aan mee verdient en de ander doet het voor de views. Echte eerlijke reviews zijn op youtube zelden te vinden.
Ook de praat van het "moeten" upgraden komt meestal van mensen die er iets te ruig mee om gaan, sommige youtubers doen dat graag voor de views, likes en subscribers. Betere reviews zijn te vinden op forums waar gebruikers makkelijker hun genoegen en ongenoegen uiten.
Stabiliteitscontrole klinkt wel leuk maar mensen die denken het nodig te hebben vergeten vergeten dat het besturen van een RC auto meer mogelijkheden kent zoals ook een afstelling, keuze van banden etc waarmee je de controle in eigen handen houdt. Op RCTECH was er een tijd terug een hele discussie.

Wat betreft Traxxas, heel leuk, heel populair en een heel breed support maar ook duurder en als je niet al te handig bent zorgt hun accu stekkersysteem er ook een beetje voor dat je ook daarmee van hun afhankelijk bent met duurdere accu's en laders.

Arrma kent aardige modellen, van een kennis had ik begrepen dat de Corally modellen die sprekend op Arrma lijken kwalitatief beter zijn. Maar kijk ook naar Tamiya, veelal betaalbare bouwkits en ook zeer goed ondersteund en omdat je alle spullen los moet kopen heb je ook meer keuze in wat je nodig denkt te hebben zoals betere accu's, lader, zender etc. Diverse winkels (met name Marco's modelbouw) zijn welwillend om met je mee te denken in het samenstellen een totaalpakket.

[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 24-03-2025 15:36 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:08

-tom-562

Oliesjeik

Je kan voor de TRX stekkers ook gewoon verloopjes kopen. Ik heb toen ook heel lang met een 2S lipo met deans stekker (en dus een verloopje) gereden met de stock brushed motor en ESC. Dat gaat prima.
Het voordeel van Traxxas is dat iedere hobbyshop wel spul op voorraad heeft en de meeste webshops de volgende dag gewoon leveren. En het is gewoon echt stevig spul.
Ik heb zelf ook een WLToys, maar eigenlijk gaat er bij 10% van de tijd/rijden wel iets stuk. Ondertussen heb ik al wat dingen op voorraad liggen (vooral aandrijfasjes zijn erg zwak), maar het elke keer weer balen (voor mijn zoontje, die rijdt er mee :P) dat hij weer moet wachten als er echt wat stuk is.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:50
Wat ik vooral veel zie online is dat bij de Traxxas Slash VXL de schokdempers met een plastic kapje met schroefdraad bevestigd worden aan het chassis. En dat plastic kapje schiet eraf of draait zichzelf los, en dat al bij heel licht springwerk. Ik zie dan ook veel dat men overal de upgrade naar alu kapjes aanraad, die komen niet los.

Dan kijk ik deze review en dan vermoed ik dat je vooral voor de naam betaald. Je hebt voor 100+ euro minder die FTX Apache 1/10, en die heeft de ophanging al deels van alu, en er zit een lader en accu bij. En skidplates van alu terwijl die bij de Slash VXL plastic zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 24-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 16:03

Dhrax

Prog Lord

FastFred schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:23:
Wat ik vooral veel zie online is dat bij de Traxxas Slash VXL de schokdempers met een plastic kapje met schroefdraad bevestigd worden aan het chassis. En dat plastic kapje schiet eraf of draait zichzelf los, en dat al bij heel licht springwerk. Ik zie dan ook veel dat men overal de upgrade naar alu kapjes aanraad, die komen niet los.

Dan kijk ik deze review en dan vermoed ik dat je vooral voor de naam betaald. Je hebt voor 100+ euro minder die FTX Apache 1/10, en die heeft de ophanging al deels van alu, en er zit een lader en accu bij. En skidplates van alu terwijl die bij de Slash VXL plastic zijn.

[YouTube: Traxxas Slash 4x4 VXL Review & Rant]
Traxxas heeft natuurlijk de naam maar het is ook best wel degelijk spul en word vaak onterecht negatief belicht. Met name voor starters en mensen die geen aspiraties hebben om echt serieus te gaan rijden is het gewoon een prima merk met een heel groot aanbod aan auto's en vaartuigen.

Grote voordeel van Traxxas is dat het breed gedragen word en onderdelen relatef goedkoop en op heel veel plekke in Nederland verkrijgbaar zijn. Ze hebben hun eigen stekker en laad systeem wat veel voordelen biedt zoals gemak, nadeel, het is duurder dan de concurrentie. Het staat je vrij om er andere stekkers aan te solderen natuurlijk, dat doet een beetje model zaak gewoon als service voor je. Je kunt dan qua lipo's ook alle kanten op later, de juiste stekkers erop en gaan.

Staar je ook niet blind op 'het is allemaal plastic'. Het is wel degelijk plastic wat tegen een stootje kan. Alluminium is leuk maar een flinke klapper en het is zo krom als een hoepel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 17:48
bvsteyn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Als alternatief zou je ook nog Rlaarlo kunnen overwegen. Nadeel is wel dat reserve onderdelen wat lastiger verkrijgbaar zijn (lees tussen bestellen en levering +2 weken). Maar je krijg wel veel waar voor je geld.

Heb zelf de buggy X12s:
[Afbeelding]

En sinds kort ook de Omni Terminator (carbon editie):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Omni is echt een beest. Kost €300 (carbon versie), maar komt helemaal compleet en je kan er direct mee rijden. Ook genoeg upgrades voor de krijgen. Je kan ook voor de Rlaarlo Rog1 gaan als goedkoper alternatief. Daar zijn ook veel goede reviews over te vinden.
Hier ook de carbon Rlaarlo omni terminator, en can confirm: echt een beest. Ook (vergeleken met 3 andere type autos die ik heb WLToys + MJX 2 modellen) veel beter te besturen en controleren door de gyro.

Die van mij heeft al behoorlijk wat op z’n donder gehad, en tot nu toe alleen een scheur in de voorbumper (met 60+ kmh tegen een muur tot stilstand..) en de lampen zijn stuk, verder niets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Om je een idee te geven, mijn nieuwe auto. Alle draagarmen en wielblokken zijn van plastic en we accelereren 0-100 binnen 2 seconden, jagen die vol gas door een bocht, gaan vol in de remmen en soms vlieg je het hek in. Meestal overleeft die een klap het wel maar soms ook niet en dan breekt het plastic. Een plastic draagarm of wielblok kost een paar euro en is vrij snel vervangen. Ga je veel voor aluminium vervangen en je maakt klappen zal het misschien heel sterk overkomen maar de aluminium delen zullen buigen wat de auto slechter rijbaar maakt. Of je verlegt het breekpunt naar een diff-huis of het chassis die duurder zijn en ook meer inspanning vereist om te vervangen.
Mensen zien graag oplossingen in sterkere onderdelen maar kijken nooit eerst naar zichzelf met de vraag wat ze fout doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHIZXUBN1KUQ_KV2knUDEIfcMM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFsekNYaSDN6EltUQ6owoL8p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:13
Phyc schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:43:
[...]

Hier ook de carbon Rlaarlo omni terminator, en can confirm: echt een beest. Ook (vergeleken met 3 andere type autos die ik heb WLToys + MJX 2 modellen) veel beter te besturen en controleren door de gyro.

Die van mij heeft al behoorlijk wat op z’n donder gehad, en tot nu toe alleen een scheur in de voorbumper (met 60+ kmh tegen een muur tot stilstand..) en de lampen zijn stuk, verder niets!
Heb je er nog wat aan geupgrade/vervangen? Heb tot nu toe van de Omni nog niks gesloopt..de X12s daarentegen heb ik al het nodige moeten vervangen.. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
Dankjewel voor de adviezen allemaal. Ik denk toch dat het een Slash 4x4 VXL wordt, de stability control is voor mij als beginner lijkt me iets prettiger/gemakkelijker rijden en later kan ik die altijd terug draaien voor meer uitdaging.

Er is ook genoeg info en onderdelen online te vinden en lijkt allemaal prima verkrijgbaar.

Vind ik het niks, gaat ie weer weg. Vind ik het wel leuk en mocht er iets van plastic stuk gaan kun je altijd nog upgraden en sleutelen, dat hoort er natuurlijk ook bij. En inderdaad wat hier ook gezegd werd liever dat er iets plastics dat goedkoop is stuk gaat dan dat er ergens anders iet duurders kapot gaat.

Bij TopRC hebben ze een Slash 4x4 VXL in de aanbieding, 400 euro. Met lader en accu ga ik dan wel 2 tientjes over mijn gestelde budget heen...

EDIT: besteld. Ben benieuwd :)

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 24-03-2025 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 17:48
bvsteyn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Heb je er nog wat aan geupgrade/vervangen? Heb tot nu toe van de Omni nog niks gesloopt..de X12s daarentegen heb ik al het nodige moeten vervangen.. :+
Nee, tot nu toe niets hoeven vervangen. Zelfs de gescheurde front bumper werkt nog als intended (vangt nog steeds klappen goed op).

Wel overwogen om voor aluminium onderdelen te gaan, maar de stock plastic/carbon werkt zo goed dat ik het (nog) niet nodig vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
De auto is gister binnen gekomen :) Met 11.1v 4000mah 3S lipo en Traxxas lader erbij. Gisteravond meteen opgeladen, braaf handleiding gevolgd, gecalibreerd etc. en ff wat heen en weer in de woonkamer. De eerste voorzichtige donut resulteerde in rubberen sporen op mijn laminaat. Dus dat doen we niet meer :+ :P

Vanochtend auto achter in de auto gegooid en na het werk ff naar een plek gereden en de accu meteen leeg gereden, of tot de motor te warm werd dat weet ik niet, ik moet nog ff uitzoeken wat de verschillende knipper patroontjes op de controller betekenen. In ieder geval, de auto stopte ineens met rijden en wilde niet uitschakelen.

Best leuk om mee te raggen/rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wel al wat puntjes van aandacht gevonden :)
  • De schokdempers zweten aan de bovenzijde, te zien doordat vuil/stof daar blijft plakken. Misschien veerpoot beschermers eroverheen maar sowieso schokdemper olie bijhalen om af en toe bij te kunnen vullen.
  • De onderzijde van de schokdempers wordt vuil, en bij inveren kan dat vuil ervoor zorgen dat de afdichting van de schokdempers stuk gaat, dus ook hierom misschien veerpoot beschermers nemen.
  • Motor was halverwege de rit al te heet om aan te raken bij een buitentemperatuur van 14 graden, dus extra koeling voor in de zomer lijkt me handig.
  • Voorraadje met persluchtbusjes kopen om de auto te ontdoen van takjes, zand, blaadjes, steentjes etc.
  • Een tweede accu, 4000mah gaat 15-20 minuten mee, en daarna 1u15m opladen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:26
FastFred schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:51:
  • De schokdempers zweten aan de bovenzijde, te zien doordat vuil/stof daar blijft plakken. Misschien veerpoot beschermers eroverheen maar sowieso schokdemper olie bijhalen om af en toe bij te kunnen vullen.
  • De onderzijde van de schokdempers wordt vuil, en bij inveren kan dat vuil ervoor zorgen dat de afdichting van de schokdempers stuk gaat, dus ook hierom misschien veerpoot beschermers nemen.
  • Motor was halverwege de rit al te heet om aan te raken bij een buitentemperatuur van 14 graden, dus extra koeling voor in de zomer lijkt me handig.
  • Voorraadje met persluchtbusjes kopen om de auto te ontdoen van takjes, zand, blaadjes, steentjes etc.
Ik rag hier altijd door het bos met mijn Slash. Ik zet er altijd even een bak lucht uit de compressor erop na het rijden. Verder vond ik het in het begin fijn om in de training modus op de controller te beginnen, om even te wennen.

Nu staat hij alleen nog maar volgas, tenzij de kids rijden. :*)

Let wel op met leegrijden van je Lipo, zorg er dan in ieder geval voor dat je diezelfde dag de lipo weer in de lader doet. Zelf met Airsoften iets te vaak meegemaakt dat een lege lipo in de tas bleef liggen om vervolgens dood te zijn (celspanning te laag) en niet meer tot leven gebracht te kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 28-03-2025 10:47 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Trainingsmodus heb ik niet gebruikt, eerst gewoon een paar keer rustig het grindpad op en neer gereden om te wennen aan stuur en gasrespons en langzamerhand steeds sneller. Daarna een veldje waar men pas geleden wat bomen gekapt had, dus veel diepe sporen van machines en veel takken. Ging prima, wel een paar keer over de kop gegaan al....

Accu direct bij thuis komst weer aan de lader en staat weer achterin de auto, na werk of in de lunchpauze weer spelen :P Goed dat je het aangeeft wel, wist ik niet van Lipo's!

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 28-03-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:47

Snuffel

Vroem!

Als je wat langere tijd niet gaat rijden moet je LiPo's niet vol geladen wegleggen. Je moet ze laden naar storage niveau, je lader zal daar vast wel in voorzien neem ik aan.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een volle Lipo in de auto zou ik ook wat huiverig mee zijn. Misschien in een munitiekist of een speciale Lipo deken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:51:
Tipje als je niet snel vuil op je auto wilt zien plakken, spuit je auto in met een siliconen spray en laat het drogen.

Je kunt voor dit soort motoren een koelblok kopen, je kunt er ook aan denken om een fan er boven te plaatsen. En wat heet heet? tot 60~70 graden kan vrij normaal zijn en toch als erg heet aanvoelen. Kijk anders eens naar een simpele IR thermometer.

Schoonblazen.... zoek eens op Amazon, Ali etc naar een turbo blower, voor een paar tientjes heb je er al 1....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Snuffel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:20:
Als je wat langere tijd niet gaat rijden moet je LiPo's niet vol geladen wegleggen. Je moet ze laden naar storage niveau, je lader zal daar vast wel in voorzien neem ik aan.
Lader is inderdaad voorzien van een storage setting, dus dat komt goed :)

De volgeladen accu zit nu wel in de RC auto, niet aangesloten. In de kofferbak van mijn auto. Is dat ook al risico of kan dat gewoon? Mijn ervaring met lithium-ion is dat als hij niet aangesloten is en accu niet beschadigd is er geen gevaar is.

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 28-03-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:38

_Eend_

🌻🇺🇦

FastFred schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:23:
[...]

Lader is inderdaad voorzien van een storage setting, dus dat komt goed :)

De volgeladen accu zit nu wel in de RC auto, niet aangesloten. In de kofferbak van mijn auto. Is dat ook al risico of kan dat gewoon? Mijn ervaring met lithium-ion is dat als hij niet aangesloten is en accu niet beschadigd is er geen gevaar is.
Heb je een Li-Ion battery of een LiPo? Daar zit nogal een verschil in :)

Persoonlijk laat ik geen accu's in de auto liggen, tenzij het niet anders kan, het kan best koud of warm worden in de auto, en dat is ook niet heel goed voor je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@_Eend_ LiPo 3S 4000mah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVincent
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 11:32
Niet zoeken naar "lipo fire" op YouTube, want dan schrik je je een ongeluk🤯.

Het kunnen bij verkeerd of onachtzaam gebruik gevaarlijke dingen zijn. Gevalletje risico relatief klein, maar gevolgen heel groot.

Ik heb er na wat onderzoek (zeker als leek) toch maar besloten om een lipo safe te kopen.

75 euro is een hoop geld, maar een schijntje als je ziet wat de mogelijke gevolgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Reclame verwijderd, het pushen van een externe advertentie is ook een advertentie.

[ Voor 78% gewijzigd door SA007 op 29-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 21:10
Ik ben bezig om onderdelen van een rc auto te 3d-printen.
Onderstaande schokdempers worden aanbevolen; echter zijn ze nog veel te slap als ik de bovenste ring helemaal naar beneden gedraaid heb.
Kun je hier aparte straffere veren voor bestellen of weet iemand betere/stuggere schokbrekers hiervoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuqQjN605Dv0t38ja1MYxny-5ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5QlxXiumnRtIbDJqCEXpR48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 23-05 22:31
Heb een munitie kistje gehaald voor 15 euro of zo voor opslag. En een laad zakje. Werkt prima

Bij mijn vorteks is mijn slipper clutch kapot tandwiel kapot en alu houder afgebroken. Had der eentje besteld om ome Ali maar die deed het niet en was binnen 1 min al kapot.
Dus nu aan het nadenken of ik bij kunststof blijf of voor volledig Arrma stalen versie. Maar diens €100. Nieuwe kunststof is zo’n €50 en een staal spur is zo’n 20.
Maar ombouwen naar center diff is ook nog een optie.

Nu wel via via een typhon tlr op de kop kunnen tikken voor een mooi prijsje. Mist alleen de ontvanger en zender maar die heb ik nog wel liggen.
Nu aan het kijken voor andere. Maar een volk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ella 👌

Voor mij is het (buiten) seizoen weer begonnen en heb er zin in. Qua auto's blijf ik in 4WD 1:10 Offroad met hetzelfde materiaal rijden, maar in de 2WD 1:10 Offroad komt er een nieuwe auto aan, maar dat is nog even wachten (helaas). Dus voor nu ook nog bij het oude vertrouwde.

Ben in de 4WD wel met een lagere turns motor gaan rijden (5.0) en dat geeft voor nu prima resultaat. De 2WD verander ik voor nu niets aan. Eerste wedstrijd staat al op de planning, a.s. weekend staat er een geplanned, maar dan kan ik helaas niet, dus meteen een schrap.

Helaas is mijn indoor circuit voor onroad (wat ik eigenlijk alleen in de winter doe) gestopt, dus dat wordt af en toe naar RACO om daar de onroad (en evt offroad) uit te laten.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

jenk schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:42:
Ik ben bezig om onderdelen van een rc auto te 3d-printen.
Onderstaande schokdempers worden aanbevolen; echter zijn ze nog veel te slap als ik de bovenste ring helemaal naar beneden gedraaid heb.
Kun je hier aparte straffere veren voor bestellen of weet iemand betere/stuggere schokbrekers hiervoor?
[Afbeelding]
Die ring gebruik je voor rijhoogte, niet voor de hardheid van de shocks. Kun je het kapje er af halen? Want dan zou je eens kunnen proberen om de olie (die er inzit) te vervangen.

Qua veren is het eerst een kwestie van opmeten van de diameter en lengte voordat je weet waarmee je die vervangen kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Naast wat kapschade en krassen op plastic delen zoals draagarmen had ik vanavond ook mijn eerste 'shit, dat wordt zoeken naar een piepklein onderdeel ergens in het bos' momentje. De lower spring retainer van de veerpoot was los gekomen :+ Gelukkig wel terug gevonden en ter plekke weer op z'n plek gezet. Wel slecht bedacht dat die open zijn en dus los kunnen komen tijdens het rijden. Gesloten varianten krijg ik niet gevonden...

En mijn rechtervoorwiel staat niet (meer) recht, als ik bij stilstand naar links en rechts stuur komt het wiel niet goed terug naar het midden, heeft ook meer camber dan het linkervoorwiel. Rij ik naar achteren dan stuurt de auto licht naar links, rem ik vervolgens dan stuur de auto scherp naar links. Moet ik naar kijken.

Oh, en een extra accu besteld :+

Overigens merk ik dat ik de techniek en het sleutelen net zo leuk vind als het rijden :) Heb bij thuiskomst de accu aan de lader gehangen om naar storage te laden. Auto schoongemaakt, ophanging links en rechtsvoor vergeleken, veerpoot eraf gehaald, schoon gemaakt en weer terug bouwen en nu beide wielen eraf om te zien of ik wat geks zie aan de draagarmen en fusee's.

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 02-04-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ben er nog altijd niet achter waarom sommige wielen scheef staan, heb vanavond de fusee's uit elkaar gehad, de lagers afgenomen met keukenpapier, assen schoongemaakt etc. Morgenvroeg nog ff test ritje hier in de straat of het verschil gemaakt heeft.

Hoe meer ik aan het sleutelen kom, zie ik steeds vaker zand en troep op plekken waar het ik het niet verwacht had. Tot nu toe hield ik de auto op kop met de kap eraf om alle losse troep eruit te krijgen maar dat lijkt me niet bevordelijk om het daarbij te houden na een rit.

Wat is aan te raden om te doen bij het schoonmaken van de auto? Bijvoorbeeld om bewegende delen te smeren, dan bedoel ik de gewrichtjes van het stuurmechanisme, de bewegende delen van de ophanging etc. Kan dat met bijvoorbeeld WD40 siliconenspray?

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 04-04-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
Zand en stof komt overal. Overal. De diffs moet je ook regelmatig controleren, die kunnen ook vol zand komen te zitten. Je kan hem prima ondersteboven houden, dat maakt niets uit.

Ik maak mijn auto's schoon met een compressor (of een busje lucht) en remmenreiniger. Alles droog. Misschien een paar druppetjes olie in de lagers.

Als je gaat smeren zorgt dat er alleen maar voor dat het zand etc vast plakt, en een soort schuurpasta maakt. Voor de plastic delen is het ook gewoon niet nodig.

Kan je eens wat foto's maken van de wielen?

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 05-04-2025 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
In de diffs zit olie dus ik mag toch hopen dat die fatsoenlijk afgedicht zijn anders loopt de olie eruit.

Welke olie gebruik je voor lagers? Ik vind her en der specifieke olie voor RC auto lagers, of kan reguliere kruipolie ook?

Ik heb geprobeerd foto's te maken van de wielen maar is erg lastig om het op foto zichtbaar te krijgen. Ik ga het zo nog eens proberen met een ritje hier in de straat.

EDIT, niks aan de hand volgens mij, beide achterwielen laten wat toe-in zien maar dat schijnt standaard te zijn voor stabiliteit op hoge snelheid. Beide voorwielen komen niet helemaal terug naar het midden bij stilstaan. Het wiel in de buitenbocht laat bij terug komst wat toe-in en negatieve camber zien en het wiel in de binnenbocht alleen wat negatieve camber. Maar til ik de voorzijde op en stuur ik dan, dan gaat het prima.

Rijden op straat gaat ie gewoon 100% rechtdoor, trekt niet naar links of rechts. Rij ik naar achteren dan maakt ie een flauwe bocht naar links, rem ik af dan doet ie in 10% van de gevallen een zeer scherpe bocht, bijna een J-turn. Kan dat iets met de werking van differentieel te maken hebben?

[ Voor 58% gewijzigd door FastFred op 05-04-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Na een dag rijden blaas ik de auto lichtelijk af met een compressor en gedurende de week (of soms niet) controleer ik de auto en maak ik het wat grondiger schoon met remmenreiniger en soms WD40 (maar niet bij de lagers). Dan op verschillende plekken de auto weer goed in het vet zetten en dan is het weer klaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
De eerste race zit er weer op. Zaterdag even een paar rondjes gereden om de nieuwe motor nog even iets verder in te lopen en de auto verder aan te wennen. Mijn snelste tijd ooit op het circuit van de baanbrekers was een 13.5 met gesmeerde banden (grip verhogend), mijn snelste tijd vorig jaar was iets van een 13.9 ongesmeerd. En we rijden nu al een paar jaar ongesmeerd omdat we het met een handout band moeten doen zodat iedereen op een dezelfde band rijdt.

Op de zaterdag had ik een 13.5 neergezet en was daar best wel verbaasd over, de snelste mannen doken net onder de 13.
Zondag de racedag was koud en er stond een stevige wind. Zo erg dat de auto op bepaalde bochten onbetrouwbaar grip had als de wind eronder kwam of weer wat stuifzand op de baan waaide. Ook bleken de handout banden 3mm groter te zijn dan normaal zou moeten, uiteindelijk besloot de organisatie een iets langere opwarmtijd in te voeren om de banden iets in te rijden. De slijtage was best hoog dus dat was zo gebeurd. Ik merkte alleen dat met name de banden kleiner werden de auto iets onstabieler werd.

Uiteindelijk een 8e kwalificatietijd en daarmee een 3e startplek in de halve finale. Daar 2e geworden en doorgestroomd naar de finale. Gestart vanaf de 9e plek en na een goede start reed ik op een 4e plek rond totdat mijn tank leeg was. Mijn pitmaat dacht dat ik nog wel een ronde kon halen. Er waren ondertussen al 2 uitgevallen en opnieuw terug komen zou te veel verlies geven en besloot ik te stoppen. Uiteindelijk 8e geworden.

En mijn snelste rondetijd van de dag? Ik moest ook even knipperen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aToGpirV-TZSgZmlJsu2bW51VuU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GTcCvTGgi1yDlXjOUlsUHPlF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Heb sinds kort een tweedehandse typhon tlr op de kop getikt.
Heb vanwege de vorteks een aantal 3S Lipo liggen. Maar kom er helaas achter dat 2x3S hardcase (Cnhl )niet past.
Op alleen 3S rijd hij trouwens ook dikke prima naar mijn idee. Top ligt niet erg hoog voor het gevoel maar denk dat wel ok gaat. Lijkt wel wat punch te hebben. Rijd in ieder geval veel stabieler dan de vorteks. Maar beide compleet anders.

Zat er nog aan te denken om de motor van de vorteks eens over te gooien maar dat doen we over paar weken maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Dat probleem heb ik ook met mijn 6S Typhon TLR. Lastig om daar een goed pack 6S voor te vinden die past, of een 2x3S. En dan liefst ook met voldoende capaciteit, want ze zijn zo leeg/

Qua topsnelheid ligt mijn 3S hoger dan de 6S, maar die laatste rijdt wel rustiger hard t.o.v. de 3S.

Verder zijn het prima machines om lekker mee te scheuren en te bashen :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
sky- schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:15:
Na een dag rijden blaas ik de auto lichtelijk af met een compressor en gedurende de week (of soms niet) controleer ik de auto en maak ik het wat grondiger schoon met remmenreiniger en soms WD40 (maar niet bij de lagers). Dan op verschillende plekken de auto weer goed in het vet zetten en dan is het weer klaar.
Ik heb een elektrische 'compressed air' blower besteld. Een echte compressor heb ik niet en vind ik ook overkill en die busjes zit vaak niet genoeg druk achter en zijn snel leeg.

Heb zondag voor het eerst met meerdere mensen gereden hier in de buurt, die had ik gevonden op Facebook. Daar zaten er wat bij die hadden 3 auto's mee :X En sommigen hadden er thuis nog 10 staan :X

Was wel erg stoffig dus eenmaal thuis de kap eraf en die gewassen, daarna auto buiten op kop gehouden en flink schudden. Met een doek de elektrische delen (ook al zijn die waterdicht) afgedekt om de ophanging, veerpoten, draagarmen etc met water af te spoelen. Daarna wielen eraf en rondom de lagers en differentieelkeringen even met remmenreiniger rond gespoten. Alles wat dan nog blijft plakken aan zand en vuil in krappe hoekjes met een oude tandenborstel gedaan.

Om toch de lagers wat vet te houden heb ik WD40 droogsmeerspray besteld, zou geen vuil moeten aantrekken zegt men. Maar de fusee's gaan deze week nog uit elkaar, daar knarst het nog aardig met al dat zand.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 08-04-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

FastFred schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:34:
[...]

Ik heb een elektrische 'compressed air' blower besteld. Een echte compressor heb ik niet en vind ik ook overkill en die busjes zit vaak niet genoeg druk achter en zijn snel leeg.
...
Busje in heet water zetten, verhoogt de druk. Werkt ook prima met spuitbussen verf :)

Waar heb je gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Ik heb zelf zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNuKmBMC14NtpKEsrBcJISO1sH4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jjzfYtDAQ3KTfibRzpjuvePU.jpg?f=user_large

Voor electro auto's prima omdat het vuil redelijk los ligt. Met de brandstof auto met vuil bij gemorste brandstof en de vette boel door de oliespetters uit de uitlaat is het lastig schoonblazen, gelukkig rij ik alleen bij clubs waar dan ook een degelijke compressor beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Een afgesloten/weinig gebruikt deel van de motorcrossbaan in Lichtenvoorde. Mag eigenlijk niet, staat een onofficieel verbodsbord van de motorcrossclub, politie is wel eens geweest maar schrijft alleen waarschuwingen uit. Bijna iedere zondagochtend rijden ze er blijkbaar met elektro, nitro, benzine, bigscale buggy's etc met een man of 10.

Het was er nu alleen wel erg stoffig en komende week wordt er geen regen verwacht dus komend weekend wordt het een rustig stukje industrieterrein of ze gaan met RC bootjes varen ergens.

Vlak bij ons kantoor zit ook een zwemvijver en buiten het zwemseizoen zit die parkeerplaats daar dicht, kun je ook goed rijden, is grind/zand/gras.

Verder valt het hier in de buurt een beetje tegen, dichtsbijzijnde officiele baan is Enschede.

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 08-04-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Snuffel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:28:
Dat probleem heb ik ook met mijn 6S Typhon TLR. Lastig om daar een goed pack 6S voor te vinden die past, of een 2x3S. En dan liefst ook met voldoende capaciteit, want ze zijn zo leeg/

Qua topsnelheid ligt mijn 3S hoger dan de 6S, maar die laatste rijdt wel rustiger hard t.o.v. de 3S.

Verder zijn het prima machines om lekker mee te scheuren en te bashen :)
Liefste wil ik inderdaad niet naar 6S/4S pacs want die kan ik niet in andere auto’s gebruiken. Dus dat vind ik dan weer zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Iemand een merk remmenreiniger die ik kan aanschaffen voor mijn RC? Geen idee waar ik op moet letten. En hier in het topic wordt het wel benoemd maar niet een merk of welke geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Ik had laatst eigen merk van de olieconcurent maar dat tast siliconenringen aan. Ik heb geen problemen gezien met Eurol en Motip, beide met een beetje zoeken voor 2 euro per 500ml bus te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Ik gebruik (al jaren) de remmenreiniger van Motip, geen problemen mee, wat @memphis dus ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:08

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:38:
[...]

Een afgesloten/weinig gebruikt deel van de motorcrossbaan in Lichtenvoorde. Mag eigenlijk niet, staat een onofficieel verbodsbord van de motorcrossclub, politie is wel eens geweest maar schrijft alleen waarschuwingen uit. Bijna iedere zondagochtend rijden ze er blijkbaar met elektro, nitro, benzine, bigscale buggy's etc met een man of 10.

Het was er nu alleen wel erg stoffig en komende week wordt er geen regen verwacht dus komend weekend wordt het een rustig stukje industrieterrein of ze gaan met RC bootjes varen ergens.

Vlak bij ons kantoor zit ook een zwemvijver en buiten het zwemseizoen zit die parkeerplaats daar dicht, kun je ook goed rijden, is grind/zand/gras.

Verder valt het hier in de buurt een beetje tegen, dichtsbijzijnde officiele baan is Enschede.
Toen ik je vorige bericht las, dacht ik al, jij kwam toch uit de buurt van Groenlo? Was dus erg benieuwd waar je gereden had.
Toevallig hoorde ik vorige week (donderdag of vrijdag dacht ik) rond de middag een nitro RC bij de crossbaan (ik loop in mijn lunchpauze altijd over het Zwarte Cross terrein en langs De Schans en die visvijver er naast :P)
Welke FB groep is dat? Mag ook via PM, idem voor de exacte locatie :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Deze club rijd er alleen op zondagochtend, dit vanwege het geluid van de nitro/benzine auto's. Dat wordt dan overstemd door de crossmotoren op de hoofdbaan.

DM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Extra accu binnen, zelfde als ik al had maar dan 5000mah ipv 4000. Nou ben ik me eens gaan inlezen in discharge rates en wat het inhoud.

Met 5000mah i.p.v. 4000, moet de auto ook harder lopen lijkt me? De opgegeven is bij beide accu's 25C en die vermenigvuldig je met de accu capaciteit om het maximaal aantal ampere te krijgen dat de accu leveren kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:10:
Extra accu binnen, zelfde als ik al had maar dan 5000mah ipv 4000. Nou ben ik me eens gaan inlezen in discharge rates en wat het inhoud.

Met 5000mah i.p.v. 4000, moet de auto ook harder lopen lijkt me? De opgegeven is bij beide accu's 25C en die vermenigvuldig je met de accu capaciteit om het maximaal aantal ampere te krijgen dat de accu leveren kan.
de mAh factor is de tankinhoud. Zegt niets over prestaties maar over hoe lang je op 1 lading kan rijden.

Ook zegt de C factor niets over de prestaties, het zegt alleen over wat de accu maximaal kan leveren, het is uiteindelijk de de belasting (in dit geval de motor) die vraagt wat het nodig heeft. Als de motor maar 10A nodig heeft zal de accu dat ook met 2 vingers in zijn neus leveren. 100A is de max bij een 4000mAh-25C accu.
Alleen wordt er heel veel met de natte vinger in de lucht de C factor bepaald. Tot 25C wil ik nog wel geloven dat het een continu stroom is maar vandaag de dag zijn er al accu's met meer dan 100C, dit is meer een piekstroom voor een paar seconden.

OK, voor een klein deel zegt de C-factor wel iets over de prestaties, het zegt iets over de interne weerstand, voor de racer een belangrijke factor omdat een lage interne weerstand net dat verschil kan maken om wel op een podium te komen. Een basher merkt hier niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Aangezien het meten van de C-waarden niet gestandaardiseerd is, zijn die hoge waardes (+80C) vaak met een korrel zout te nemen. Daarnaast wordt een accu overtijd ook minder qua prestaties (o.a. neemt de IR toe), dus dan gaan de C-waarden omlaag.

[ Voor 4% gewijzigd door sky- op 18-04-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ah ja, tuurlijk, heeft ook te maken met weerstand op de motor. Volgas vanuit stilstand op asfalt vraagt meer A dan op zand want meer weerstand.

Het is me ook eigenlijk snel zat met 25C nu. Heb ook auto's gezien met meer dan dat, 60 of 80C, maar de banden vervormen dan heel snel, je trekt alleen maar wheelies overal, je hebt totaal geen controle/grip meer en de accu is ook veel sneller leeg lijkt me.

We gaan het zien, als het niet te nat/modderig is ga ik na het werk ff rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:32:
Ah ja, tuurlijk, heeft ook te maken met weerstand op de motor. Volgas vanuit stilstand op asfalt vraagt meer A dan op zand want meer weerstand.

Het is me ook eigenlijk snel zat met 25C nu. Heb ook auto's gezien met meer dan dat, 60 of 80C, maar de banden vervormen dan heel snel, je trekt alleen maar wheelies overal, je hebt totaal geen controle/grip meer en de accu is ook veel sneller leeg lijkt me.

We gaan het zien, als het niet te nat/modderig is ga ik na het werk ff rijden.
Eerst schrijf je dat het je doordringt hoe de belasting in elkaar steekt, en dan beweer je weer dat meer C meer prestaties geeft. Blijkbaar snap je het nog niet helemaal. De effectiviteit van de C-waarde zal je als een basher niets van merken dan alleen als je te laag zit voor wat je auto vraagt zal je merken dat de levensduur kort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ben toe aan weekend, daar mistte nog tekst.

Ff opnieuw: ik snap dat hogere C waarde betekent dat de accu meer Ampere kan leveren. Maar een grotere accu met dezelfde C waarde zal dus ook meer Ampere kunnen leveren (C25 4000mah = 25 x 4000 = 100.00mah en C25 5000mah = 25 x 5000 = 125.000mah). Maar dan moet de motor en controller hier wel op berekend zijn. Als de motor niet meer vermogen aan kan dan zal de controller dit ook nooit van de accu vragen.

Heb je een zwaardere/sterkere motor en controller die die volle 25C wel kan benutten dan zal je accu sneller leegraken als je dat vermogen vaak aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Een accu kan ook best wel meer leveren maar dan gaat die er zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkD38CyUDxveL5ED_ja-aGxEWFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIwPFnE74fNsc4Ur4dNUi6lD.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand had de timing van zijn motor iets te hoog gezet, snelheid had die wel maar haalde de 5 minuten niet.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Een tijdje terug had ik een projectje aangenomen betreffende een betere stabilisator voor de nieuwe Fenix auto omdat de originele toch voor de betere rijder een probleempje kent. Ook in een tijd waar chassis flex een grote rol speelt in de wegligging vond ik het uit het midden gemonteerde stuurservo aan de chassis een rare beslissing waardoor flex aan 1 kant meer is dan aan de andere kant, hiermee was ik begonnen. Er ging al een smal plaatje boven de servo langs voor de body paaltjes waar ik een andere versie voor heb gemaakt, nu met gaten voor de servo montage. Hierdoor ligt de servo vrij van de bodem, en zit ook niet meer A-symetrisch aan de bodem geschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL0N1XaAMqoqzRxEEvY8fm5rXEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Szz2Uf6PAYHjJQRp4dof2JRz.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de stabi.....
Ik moest voor 3 auto's x4 per auto = 12 houders maken voor nieuwe stabilisatorstangen. Vrolijk een middagje blokjes gezaagd met de frees en netjes gaatjes geboord maar die bleken niet recht te zittenen kon ik opniew beginnen. Belangrijk was dar de schroefgaten ook precies parallel aan de gat voor de stabi-stang moest komen. Op de draaibank kan ik wel heel precies recht boren en heb ik een houder gemaakt met 2 schroefgaten voor de blokjes en dat het midden van het blokje ook precies op center van de boor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EHJAF6aUnhWNYG7jEI2pjtH3Tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9F0u6TjmSpgNL5wCk3R4aL9.jpg?f=fotoalbum_large

Missie geslaagd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHMVXfvGISKMtnf01M2yYv_3r0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJh4sNsxwbpIdN1cjgzFkeDf.jpg?f=fotoalbum_large

Bij zo'n stabilisator komen links en recht samen met een kogelkopje in een cupje. Het kogelkopje heb ik bij een viswinkel gevonden als zijnde messing vislood. De cupjes heb ik zelf gedraaid uit messing en deels aan de stang gesoldeerd en voor een ander deel met groene loctite gelijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMVkxSHTqXyKVYEd2lLhUD4zZ_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THt9YNt7jtZfHM8dQ4uvwOOw.jpg?f=fotoalbum_large

De verende stangen zitten in korte messing buisjes die verschuifbaar zijn. De dikkere messing buis veert niet echt waarmee je het verende deel van de stabi langer en korter kan maken of wel losser of stijver.

Losse stabi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNn_XE1U_ZxZfBRqK298AhOrgdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKXW4LTNZXiAsavdW5kRNolU.jpg?f=fotoalbum_large

Stijve stabi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN5v07CCV-elkWCmu4SHwKb6zE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzZ9AVAejtYGiTAmfK3d4YZr.jpg?f=fotoalbum_large

En alles er tussenin is mogelijk....

Gister nog tot 23:30 bezig geweest om het af te krijgen en vandaag naar Deventer geweest waar de IDFM bezig is en ook de man van Fenix aanwezig is. Eerst even langs mijn maat die Fenix hier in Nederland promoot en die was zeer tevreden, daarna bij Fenix langs en die vond het ook erg mooi. Hij wist er al van en gaat het zeker proberen, ook de servomontage.

Omdat we elkaar wel wat langer kennen en beide knutselaars zijn had ik ook wat andere RC projectjes meegenomen. zoals mijn koelkop en achterdeksel voor nitromotoren en mijn motor voorverwarmer in aanbouw. Nu had hij nog wat personen vanuit Italie meegenomen waar 1 interesse had in mijn koelkop en wilde er 1 kopen om te laten proberen door een betere Italiaanse rijder. Nu heb ik er 9 dus was dat niet zo'n probleem, dus een kopje verkocht.

Was een leuke dag, ook een zooi foto's geschoten.
https://www.facebook.com/...ms&set=a.3529313547198868

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
memphis schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:08:
Een tijdje terug had ik een projectje aangenomen betreffende een betere stabilisator voor de nieuwe Fenix auto omdat de originele toch voor de betere rijder een probleempje kent. Ook in een tijd waar chassis flex een grote rol speelt in de wegligging vond ik het uit het midden gemonteerde stuurservo aan de chassis een rare beslissing waardoor flex aan 1 kant meer is dan aan de andere kant, hiermee was ik begonnen. Er ging al een smal plaatje boven de servo langs voor de body paaltjes waar ik een andere versie voor heb gemaakt, nu met gaten voor de servo montage. Hierdoor ligt de servo vrij van de bodem, en zit ook niet meer A-symetrisch aan de bodem geschroefd.

[Afbeelding]

En dan de stabi.....
Ik moest voor 3 auto's x4 per auto = 12 houders maken voor nieuwe stabilisatorstangen. Vrolijk een middagje blokjes gezaagd met de frees en netjes gaatjes geboord maar die bleken niet recht te zittenen kon ik opniew beginnen. Belangrijk was dar de schroefgaten ook precies parallel aan de gat voor de stabi-stang moest komen. Op de draaibank kan ik wel heel precies recht boren en heb ik een houder gemaakt met 2 schroefgaten voor de blokjes en dat het midden van het blokje ook precies op center van de boor is.

[Afbeelding]

Missie geslaagd

[Afbeelding]

Bij zo'n stabilisator komen links en recht samen met een kogelkopje in een cupje. Het kogelkopje heb ik bij een viswinkel gevonden als zijnde messing vislood. De cupjes heb ik zelf gedraaid uit messing en deels aan de stang gesoldeerd en voor een ander deel met groene loctite gelijmd.

[Afbeelding]

De verende stangen zitten in korte messing buisjes die verschuifbaar zijn. De dikkere messing buis veert niet echt waarmee je het verende deel van de stabi langer en korter kan maken of wel losser of stijver.

Losse stabi:

[Afbeelding]

Stijve stabi

[Afbeelding]

En alles er tussenin is mogelijk....

Gister nog tot 23:30 bezig geweest om het af te krijgen en vandaag naar Deventer geweest waar de IDFM bezig is en ook de man van Fenix aanwezig is. Eerst even langs mijn maat die Fenix hier in Nederland promoot en die was zeer tevreden, daarna bij Fenix langs en die vond het ook erg mooi. Hij wist er al van en gaat het zeker proberen, ook de servomontage.

Omdat we elkaar wel wat langer kennen en beide knutselaars zijn had ik ook wat andere RC projectjes meegenomen. zoals mijn koelkop en achterdeksel voor nitromotoren en mijn motor voorverwarmer in aanbouw. Nu had hij nog wat personen vanuit Italie meegenomen waar 1 interesse had in mijn koelkop en wilde er 1 kopen om te laten proberen door een betere Italiaanse rijder. Nu heb ik er 9 dus was dat niet zo'n probleem, dus een kopje verkocht.

Was een leuke dag, ook een zooi foto's geschoten.
https://www.facebook.com/...ms&set=a.3529313547198868
Knap werk. Zou het zelf niet kunnen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Van de Fenix pagina

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFnMuXGVJVbLBN1R8lJw0nOMQHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rDqAy4Oeg9JYayft8QNXlcw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Nette oplossing wbt de stabilisators en leuk dat je dan een beetje fame krijgt. Het groepje waar ik vaak mee rijd passen ook regelmatig onderdelen aan of we maken ze zelf en soms is het een klein succesje en maak je er een paar extra. Dat is ook wat de hobby wel leuk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
bvsteyn schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:56:

Knap werk. Zou het zelf niet kunnen!
Thanks! Als je een idee hebt is dat al een goed begin (dit was op basis van iets bestaands). Als je een beetje kan nadenken over een constructie kom je al verder en als je de machines hebt is het niet veel verder meer.
sky- schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:07:
Nette oplossing wbt de stabilisators en leuk dat je dan een beetje fame krijgt. Het groepje waar ik vaak mee rijd passen ook regelmatig onderdelen aan of we maken ze zelf en soms is het een klein succesje en maak je er een paar extra. Dat is ook wat de hobby wel leuk maakt.
Thanks! Probleem is ook met dit dat mensen je direct gaan benaderen met de welbekende vragen van waar te koop, wat kost dat, heb je voor mij ook 1 en vaak uiteraard willen ze het voor een vriendenprijs..... Zo kreeg ik al gister een vriendschapverzoek met de vraag naar het servoplaatje. Na uitleg hoe hij het zelf kon doen was de persoon ook blij en ging even zelf aan de slag.

Giorgio van Fenix wilde direct betalen maar ik had met een maat (die in NL verantwoordelijk is voor Fenix) die hierom vroeg al afgesproken dat ik hem de rekening stuur. Giorgio vroeg ook al of ik de productie kon regelen waarbij ik aangaf dat ik daar geen interesse in heb, puur omdat ik het leuk vind om dingen te verzinnen en te maken als een hobby. Hij bleef het maar niet snappen dat ik geen geld wilde verdienen. Tja... een hoop werk en geregel als ook gezeur voor die paar euro verdiensten, niet mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Gisteren de auto weer smerig gemaakt in het zand en daarna weer ff zoet geweest met schoonmaken :)

Valt me op dat na het schoonmaken er nog altijd een boel geknars van zand komt uit de voorassen of fusee's, terwijl ik de binnen en buiten lagers eruit gehaald heb, schoongemaakt en in olie gelegd voor weer terug te plaatsen. Ik doe hetzelfde bij de achterassen en daar knarst het niet. Heb dit keer ook de assen aan de diffzijde verwijderd en daar ook goed schoongemaakt, en de knikgewrichten van de assen gereinigd.

Een week geleden viel me al op dat ik minder acceleratie had, dus slipkoppeling iets strakker gezet, hij vliegt nu weer :) Ben voorzichtig begonnen met springen en controle van de auto in de lucht, wat nog best lastig is. Heb de eerste scheuren al in de body zitten... :F

Een ding waar ik nog naar kijken moet wat mij is opgevallen is dat toen ik de auto nieuw had er lichte weerstand zat op beide diffs (voor en achter) als ik met mijn handen aan de wielen draai. Nu lijkt ie voor wat zwaarder te lopen, terwijl de achteras bijna geheel vrij loopt. Ik weet dat er verschillende opties zijn voor diff olie en dat het diff sowieso wat weerstand hoort te hebben. Ik wordt er alleen niet wijs uit hoe deze diffs gesmeerd worden. De handleiding heeft het namelijk over regulier wiellagervet op de ene pagina omdat het diff niet geseald is. En op de volgende pagina gaat het over verschillende soorten olie en dat de diffs gesealed zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 28-04-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Je diffs hebben onderhoud nodig, ik zou ze voorzien van nieuwe olie - die je er dus in doet. De tandwielen aan de buitenkant kun je voorzien van een beetje vet.

Zelf ben ik gisteren naar het circuit geweest om wat setup aanpassingen te testen, dat was een prima resultaat. Het was best warm dus ik zat in de achterkant iets te dun in de shock olie, dus bij het springen kwam de auto soms wat te hard neer waardoor ik wat snelheid verloor. Kortom: weer wat te sleutelen deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Ik vrees dat je het iets verkeerd gelezen hebt. Het interne deel van het diff waar de 4 kleine tandwieltjes in een kruisvorm zitten moet je vullen met een siliconen olie, het grote tandwiel aan de buitenkant van het diff moet je een beetje vettig maken met een willekeurige vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ah, zo staat het in ieder geval niet in de handleiding. Maar heb inmiddels dit filmpje gevonden die het volgens mij heel compleet en helder uitlegt.

Daar maar eens op voorbereiden dan. In het filmpje heeft hij erover hoe vaak je dit moet doen en hij zegt ergens tussen 6 maand en 1 jaar. Nu heb ik mijn auto net 5 weken. Heb laatst per ongeluk door een plas water gereden en in de handleiding lees ik net dat je dan direct het grote diff tandwiel opnieuw moet invetten :F

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 28-04-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Ik weet dat sommige auto’s af fabriek met te weinig olie in de diffs geleverd worden. Dus sowieso raadzaam om eens te controleren of dat ze niet helemaal droog staan. Flesje diff olie kost de wereld niet.

Zelf heb ik nieuwe slipper clutch nodig. Huidige is gebroken. Twijfel om meteen maar naar volledig stalen te gaan of om te bouwen naar center diff. Maar dat is NL en zelfs Duitse web winkels ruim 150,- dus dat wordt eigenlijk weer beetje te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Hoe vaak je je olie vervangt ligt eraan hoe vaak je rijdt. Daar is geen tijdsbestek voor, je diff kan ook "zweten", waardoor je diff minder functioneert. En wat @The Fatal aangeeft, bij pre-built auto's komen de diffs vaak met te weinig olie of überhaupt slecht gebouwd. Heb je bij zelfbouw, gelukkig, geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nja in dat filmpje heeft die man het erover dat als je wekelijks rijd dat het eens per jaar kan. Rij je meerdere keren per week/iedere dag ofzo dan na 6 maand.

Ik ga 's kijken welke diff olie en vet ik moet hebben voor de mijne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Ik rijd (vrijwel) elke week en vervang mijn olie meerdere malen per jaar. Maar ik wil dan mijn diff consistent is, met bashen zal dat wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
FastFred schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:17:
Nja in dat filmpje heeft die man het erover dat als je wekelijks rijd dat het eens per jaar kan. Rij je meerdere keren per week/iedere dag ofzo dan na 6 maand.

Ik ga 's kijken welke diff olie en vet ik moet hebben voor de mijne
Vooral in Amerika wordt er ook wel wat races gehouden met deze Traxxas modellen, snuffel eens wat rond naar forumtopics en setup sheets wat voor olie ze gebruiken.(mogelijk ook vindbaar op de Traxxas forums)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Wordt er nog wel eens in de avonden of weekenden ergens in het zuiden van het land gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
memphis schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:44:
[...]

Vooral in Amerika wordt er ook wel wat races gehouden met deze Traxxas modellen, snuffel eens wat rond naar forumtopics en setup sheets wat voor olie ze gebruiken.(mogelijk ook vindbaar op de Traxxas forums)
Ik rij geen races dus het maakt me weinig uit eerlijk gezegd. Dat wat Traxxas er affabriek in doet is prima voor mij. Daar ga ik deze week ff naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
FastFred schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:35:
[...]

Ik rij geen races dus het maakt me weinig uit eerlijk gezegd. Dat wat Traxxas er affabriek in doet is prima voor mij. Daar ga ik deze week ff naar op zoek.
Je hoeft niet te racen om er toch even iets beters uit te halen. Wat Traxxas erin stop kan prima zijn maar racers zijn altijd op zoek naar iets meer wat de auto makkelijker/prettiger maakt. Een beetje rond kijken wat er zoals gebruikt wordt kan geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

MarkyB schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
Wordt er nog wel eens in de avonden of weekenden ergens in het zuiden van het land gereden?
Het zuiden is nogal een breed begrip. Het antwoord zal vast ja zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

MarkyB schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
Deze zit redelijk zuidelijk: https://www.rc045.nl/
Ben nog altijd van plan om er een keer te gaan kijken maar is er alsmaar niet van gekomen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sky- schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:01:
[...]

Het zuiden is nogal een breed begrip. Het antwoord zal vast ja zijn.
Bij een positief antwoord kan er altijd iets besproken worden, uiteindelijk woon ik regio 's-Hertogenbosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Misschien iets om in de gaten te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

@MarkyB ligt eraan wat voor soort auto je rijdt, maar in Nieuwkuijk zit een (offroad 1:10) vereniging met een permanent circuit. Wat mij betreft is het rijden op een circuit leuker dan bashen :)

[ Voor 7% gewijzigd door sky- op 28-04-2025 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sky- schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:44:
@MarkyB ligt eraan wat voor soort auto je rijdt, maar in Nieuwkuijk zit een (offroad 1:10) vereniging met een permanent circuit. Wat mij betreft is het rijden op een circuit leuker dan bashen :)
Ik heb van alles, onroad, offoad, trial. Ik hou niet van bashen, dus dat is wel een leuke optieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9ZJpRlX92-WgQitDQ6Xaj9SXW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvDp19T3vBxx0Htb0dLPXMQL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door MarkyB op 28-04-2025 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:38

_Eend_

🌻🇺🇦

@MarkyB dat is een leuke collectie :)

Afgelopen weekend ben ik wezen vliegen met mijn drones, op de meetup waren ook een paar mensen met RC auto's, jammer genoeg was de snelle auto van een van die mensen de week ervoor hard gecrashed op een hoogst illegale snelheid (180 op een 60 weg :+) dus die had ie niet mee. Maar ook de bashers die ze mee hadden gingen behoorlijk hard.

Ik moet zeggen, het is toch wel leuk. Dan heb je ook wat te doen als er teveel interferentie is, want de RC link werkt praktisch altijd, alleen de video link wordt weggedrukt als het te druk is. In dat weekend waren er soms 10 mensen tegelijk aan het vliegen daar. Dat was wat (te) druk :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Afgelopen weekend een Mojave Grom 223 gekocht. Loopt op 3S een kleine 80 km/u. Wat een leuk ding is dat!
Heerlijk mee gescheurd over het strand.
Echt een aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bYGZcr6W/GROM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Snuffel schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:35:
Afgelopen weekend een Mojave Grom 223 gekocht. Loopt op 3S een kleine 80 km/u. Wat een leuk ding is dat!
Heerlijk mee gescheurd over het strand.
Echt een aanrader!

[Afbeelding]
Heb er ook een :-) erg leuk inderdaad. Rolt alleen wel erg makkelijk om. Nog eens zien of we daar iets aan kunnen doen.
Moet zeggen 3S heb ik nog niet gereden alleen 2S maar das al fun zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Als je te hard de bocht om gaat dat rolt ie om ja, dat klopt
2S voor straat, 3S voor off road, althans zo gebruik ik 'm
En 3S is eigenlijk te snel voor dat kleine ding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Dat is de reden dat ik nog geen 3S heb gehaald er voor. 2S is meer dan snel zat.
Maar merk wel dat de low voltage cutoff vaak nog al snel ingrijpt. Laatst eens getest en zat er nog >50% capaciteit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Die is toch in te stellen (neem ik aan, nog niet naar gekeken trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@MarkyB Is dat een Optima mid? of een ander type?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

zonoskar schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:39:
@MarkyB Is dat een Optima mid? of een ander type?
Goed gezien! Dat is een originele Optima Mid uit '87. Ik heb uit hetzelfde jaar ook een originele Clod Buster :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ah. Ik reed in die tijd met een Turbo Burns wel eens wedstrijden (2 of 3 :)) bij de club in Eindhoven, bij het asiel. Later kocht ik een Inferno (MP7 geloof ik) die ik een jaar of 5 geleden om heb gebouwd naar electro. Staan foto's van in dit topic.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 29-04-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Een originele Optima Mid zie je niet zoveel meer (in rijdbare staat), is een tijd geleden ook een re-release van uitgekomen, als ik niet verkeerd zit. Mooie auto. De "oudste" auto die ik in bezit heb is een RC10 2WD Buggy, maar die is van begin '90. Rijd er niet mee. Het model waar ik het meest trots op ben is een Yokomo MR4 BX World Spec, die is alleen gebouwd, nooit mee gereden (de normale spec heb ik ook, die is wel gebruikt). Ik heb nu in de pre-order (die al even duurt, helaas) een Agama N110 (https://nemoracing.com/pr...2wd-competition-buggy-kit), dat wordt een nieuw project an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 16:08

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Vraagje:
Ik heb van vroeger nog een aantal bestuurbare wagens welke (naar mijn idee) met verouderde hardware wordt aangestuurd. Deze wil ik graag moderniseren zodat ik ze weer kan gebruiken.

Ik heb alles nog maar verwacht dat de motor controller vervangen moet worden (deze werken nu via een servo, die een soort potmeter bedient). En de accu's zullen een verouderde techniek gebruiken.

Graag wil ik met wat leden van hier een plan smeden over de upgrade/modernisatie.
Welke info moet ik uitzoeken waar jullie tegen aan kunnen schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

ella 👌

Wat mij betreft: om welke modellen het gaat. De servo die een soort potmeter bedient is denk ik een mechanische regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Armageddon_2k schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:30:
Vraagje:
Ik heb van vroeger nog een aantal bestuurbare wagens welke (naar mijn idee) met verouderde hardware wordt aangestuurd. Deze wil ik graag moderniseren zodat ik ze weer kan gebruiken.

Ik heb alles nog maar verwacht dat de motor controller vervangen moet worden (deze werken nu via een servo, die een soort potmeter bedient). En de accu's zullen een verouderde techniek gebruiken.

Graag wil ik met wat leden van hier een plan smeden over de upgrade/modernisatie.
Welke info moet ik uitzoeken waar jullie tegen aan kunnen schieten?
Wat fotos helpen :)

Die motor controller kan je vervangen door een moderne. in theorie werken ze nu ook nog. Maar zijn rete inefficent vergeleken met een moderne

Ik heb zelf een tijdje geleden naar hetzelfde gekeken. Grootste probleem bij mij was dat de motor compleet lam was. En het is een andere maat dan tegenwoordig gangbaar is. Daarnaast zat die aan/in een soort metalen versnellingbak gemonteerd waardoor deze niet makkelijk te vervangen is. Nog niet opgelost.

Idem voor de stuur servo, die werkte niet meer, en net een ander maatje dan modern. Maar dat was met een ge-3d stukje op te vangen.

Accu's zullen dood zijn, maar als het gewoon "stick accu's zijn" kun je die gewoon vervangen door moderne.
Zender en ontvanger zijn evt nog te gebruiken. Al zat bij mij een stuk van de servo aansturing blijkbaar in de ontvanger gebouwd op een of andere manier...,.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je een mechanische regelaar hebt, heb je ws ook nog een 27 of 40MHz zender/ontvanger. Ik had daarmee echt weinig bereik, dus ik heb toen een moderne 2.4GHz zender/ontvanger gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Heb laatst mijn Tamiya TB01 werkend gemaakt.
Had nog de 27MHz zender die nog steeds werkte. Nieuwe accu en nieuwe regelaar van paar euro er in en dat ding reed weer.
Dus als je geluk hebt is het voor <50 euro te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sky- schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:14:
Een originele Optima Mid zie je niet zoveel meer (in rijdbare staat), is een tijd geleden ook een re-release van uitgekomen, als ik niet verkeerd zit. Mooie auto. De "oudste" auto die ik in bezit heb is een RC10 2WD Buggy, maar die is van begin '90. Rijd er niet mee. Het model waar ik het meest trots op ben is een Yokomo MR4 BX World Spec, die is alleen gebouwd, nooit mee gereden (de normale spec heb ik ook, die is wel gebruikt). Ik heb nu in de pre-order (die al even duurt, helaas) een Agama N110 (https://nemoracing.com/pr...2wd-competition-buggy-kit), dat wordt een nieuw project an sich.
Hij rijdt met de originele motor. Ik heb de auto wel vernieuwd met een nieuwe savox servo, regelaar en ontvanger zodat ik alle auto's met dezelfde accu en afstandsbediening kan besturen.

Ik zit nog met 1 oog naar de 60th anniversary Optima Mid te kijken, maar die is nog een beetje prijzig O-)

[ Voor 5% gewijzigd door MarkyB op 30-04-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:27

Metalfreak

Hoije woh!

heuveltje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:19:
[...]

Wat fotos helpen :)

Die motor controller kan je vervangen door een moderne. in theorie werken ze nu ook nog. Maar zijn rete inefficent vergeleken met een moderne
Dat waren ze destijds ook al. Alleen waren ze enorm goedkoop ten opzichte van digitale regelaars, daarom werden ze bij merken als Tamiya en Kyosho neegeleverd bij de kit.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Metalfreak schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:02:
[...]Dat waren ze destijds ook al. Alleen waren ze enorm goedkoop ten opzichte van digitale regelaars, daarom werden ze bij merken als Tamiya en Kyosho neegeleverd bij de kit.
De prijs was het nog niet eens, ze werden toen opgebouwd met een servo IC en wat vermogenstransistoren, ze waren toen gewoon niet erg compact. Ik heb hier nog 2 van die antieke dingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

memphis schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:13:
[...]

De prijs was het nog niet eens, ze werden toen opgebouwd met een servo IC en wat vermogenstransistoren, ze waren toen gewoon niet erg compact. Ik heb hier nog 2 van die antieke dingen liggen.
Dat zijn al de wat modernere denk ik :)
Die van mij was letterlijk een servo, en een sleepcontact over een weerstands draad.
Geen transistor in te bekennen :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 30-04-2025 17:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Zo een heb ik hier laatst nog verkocht. Was eigenlijk maximaal vooruit of achteruit dmv een servo inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

MarkyB schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:35:
[...]

Bij een positief antwoord kan er altijd iets besproken worden, uiteindelijk woon ik regio 's-Hertogenbosch.
erce Eindhoven is door de weeks regelmatig open voor training/vrij rijden
https://www.erceracing.nl/index.php/openingstijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
heuveltje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:30:
[...]

Dat zijn al de wat modernere denk ik :)
Die van mij was letterlijk een servo, en een sleepcontact over een weerstands draad.
Geen transistor in te bekennen :)
Ik had het over de eerste elektronische regelaars. Daar zat veelal 1 of 2 stuks 2N3055 achtige transistoren op met een koelblok. Ik zal eens kijken of ik ze nog heb liggen (op dezelfde plek waar ze ooit lagen)
De draadweerstand met een schuif erover zat ook in mijn 1e echte RC, de Tamiya Sandrover. Later zijn ze overgestapt naar een 3 stappen regelaar met 2 dikke weerstanden of 1 weerstand met een midden aftakking, in de Hotshot waren die weerstanden mooi in aluminium cilinder look-a-like blokjes verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtEuX3qlCa3AkjV6g8Etv6sqHNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjKdGxWwCSJn4rQ5qvGJ4fAw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 00:58

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Ben op zoek naar een kleine degelijke basher. En dan bedoel ik echt klein 1:24 ofzo. Heb hier wel eens wat aliexpress autotjes voorbij zien komen die degelijk waren maar ben het merk vergeten. En daar kunnen jullie me vast wel mee helpen :)

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Topicstarter
Er is een aardige hype rondom de Losi Micro B
https://www.toemen.nl/pro...micro-b-2wd-buggy-rtr-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 00:58

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Dat ziet er leuk uit idd maar ik herinner me dat er hier ook wel eens hele degelijke ali express autotjes gepost werden en zou graag wat auto's willen vergelijken. Deze ga ik iig onthouden, qua prijs ook heel leuk. ;)

Ik denk dat het hyper go wagentjes waren maar zie ze op ali niet kleiner dan 1:16

[ Voor 8% gewijzigd door Freakiebeakie op 07-05-2025 00:12 ]

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:27
Freakiebeakie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:05:
[...]

Dat ziet er leuk uit idd maar ik herinner me dat er hier ook wel eens hele degelijke ali express autotjes gepost werden en zou graag wat auto's willen vergelijken. Deze ga ik iig onthouden, qua prijs ook heel leuk. ;)

Ik denk dat het hyper go wagentjes waren maar zie ze op ali niet kleiner dan 1:16
Mjx misschien of wltoys?

Ik heb met hyper go gereden en vond een “merk” autootje toch net iets beter. Hyper go prijzen zijn ook niet heel laag meer tenzij je een “deal” vind. Bv vorige week de 16208 voor 55e bij ome ali. Ik vind de arrma grom serie ook erg leuk maar is wel weer duurder. Zelfde soort spul heeft associated ook met de flex-lijn. Zelfde prijsklasse en ook groter dan de 1/24 die je aangeeft. Maar kijk er eens naar. Dit soort auto’s komen 2e hands wel voor rond de 100e voorbij. Meeste lol dat ik in lange tijd heb gehad voor 100e

1/24 buggy van serpent zag ik wel bij bezos voorbij vliegen vandaag. 70e shipped.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 01:20:
[...]

1/24 buggy van serpent zag ik wel bij bezos voorbij vliegen vandaag. 70e shipped.
https://www.amazon.nl/Ser...pent+rc%2Caps%2C67&sr=8-1

47 euro zelfs!
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste