Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:33
memphis schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Op zich de prijs voor een nieuwe kit lijkt prima maar besef wel dat support voor een dergelijk oud model minimaal is. Als je echt interesse hebt zou ik alleen al om die reden proberen er nog iets van af te dingen.

[...]
Inmiddels gekocht voor €200 incl. verzendkosten. :P
Ik hoef niet met de auto te rijden, dit is wederom eentje om te bewaren. Ik heb in m'n RC-historie verschillende voertuigen gehad en ik probeer gelijke auto's nieuw (al dan niet in doos) te scoren.
Ik heb dus al een Marui Big Bear, een FG 1:5 F1 en een HPI RS4 Super Nitro :P

Ik zoek nog een HPI RS4 Evo3+ en een Tamiya Vanessa's Lunchbox (die wordt nu opnieuw gemaakt, maar ik wil een originele uit '90)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Analamoebe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVCHk9Mkq8I0A7IpqVUNN_6Yvm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emXQRpyLvnyW7qNnd09IjkkF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S06Gg4meddaJa7BRXcWMRrfr5lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CN5bVKhuOKatXOWEP6HHN4bv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3SG3aEwkPrfHwP_y9BGK1DKrnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7glVZFrMoLahTdARdSTobke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lq__Oktey1AFnQRN122eAaNIIIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLooYaiqaOSkokv2PIpMZgKa.jpg?f=fotoalbum_large

20 jaar oud en hagelnieuw :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:53
Vandaag bij modelbouw Waterland een aantal heads en finales bijgewoond op de buitenbaan.

Behoorlijk wat deelnemers met verschillende niveaus. Er waren wat heads waar de chaos vanaf de start duidelijk aanwezig was en heads die lekker liepen.

Maar nitro was niet mijn ding en zal het ook niet snel worden.

Een Traxxas is leuk speelgoed, maar ik betwijfel of ik een dag zonder fikse schade zou kunnen rijden....
Qua snelheid zou het competitief zijn.

Eerst maar proef rijden om ervaring op te doen op een vaste baan en kijken hoeveel schade ik oploop.

Overall een erg leuk event en leuke sfeer!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Kijkend naar de regelementen van de meeste raceklasses is geen Traxxas model ergens in te delen dan hooguit de Bandit bij de buggy klasse. In Amerika weet ik dat een bepaald 4wd makkelijk tot een 1:8 buggy om te toveren is en dan ook zo in de buggy klasses rond rijden. Daarnaast kennen de Traxxas modellen geen evoluties op het gebied van de geometrie en hebben ze dus een behoorlijke tekortkomingen voor een goede bochtsnelheid al wil ik best geloven dat met wat inzet er best nog wel een hoop uit te halen is.

Maar inderdaad, gewoon rondjes rijden met wat je hebt en vandaar kijken of je de stap(pen) verder wilt maken.

Ik kreeg gister de mail dat ze bij de MACH in Heemstede voor de winter weer de Mini-Z baan gaan optuigen, ik zit eraan te denken om een Atomic BZ5 te kopen, dit is een 4WD toerwagen in het klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEQKCTz3pCR6KriuCmtNlqP1Uxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g1fBj4ikcUyLOYnwg86ncVmZ.webp?f=user_large

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Mini-Z heeft mij nooit kunnen bekoren. Maar, racen is racen en ik snap dat het voor de winter prima werkt. Ik ga in de winter op iets meer dan een uur rijden naar een indoor faciliteit toe, voor 1:10 onroad that is. 2x per maand, prima te doen. En op de dagen dat het buiten prima te doen is, ga ik vaak naar de lokale club om buiten onderhoud te doen aan het circuit e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door sky- op 16-10-2024 16:43 ]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik heb een aardige geschiedenis met Tamtech, 1:18 (MRS4 en M18) als ook met Nikko Evolution 1:14 bij mijn Brabantse club ergens in een kroegzaal. Omdat het nooit echt serieus was had ik er ook een hoop lol van.

Heel eerlijk vind ik dat mini-Z ook niets, ik vind het erg veel betaald voor een plastic ding waaraan ik nog flink moet uitgeven om hem rijbaar te maken ook met een stickzender. Daartegen mag die Atomic prijzig zijn maar je krijgt er veel meer auto voor terug waar ik vast wel wat winter en misschien ook wel zomer-plezier van kan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Tja, ik ken jou (niet persoonlijk ;-)) dan weer van het 100km/u M18 project als ik juist heb, maar dat is al weer jaren geleden. Ook nog gehad, maar die van mij ging nooit zo hard. Dat hield op bij 70km/u. Dat stelt tegenwoordig ook niets voor, eigenlijk.

Zo'n Atomic ziet er wel serieus uit, maar als ik naar de prijzen kijk, kun je mooi 1:10 voor rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door sky- op 17-10-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Moet ik je geheel gelijk in geven dat het wel erg prijzig is maar met 1:10 ook proberen mee te doen op de club vereist ook de nodige investeringen en niet eenmalig met de steeds veranderende motor/esc combo. Hou er ook rekening mee dat deze totaal investering van de Atomic net zo duur is als een kaal 1:10 chassis van een gerenomeerd merk.
Ook kijkend naar de Kyosho lopen de prijzen uiteen van 230 tot 300 euro en na wat opties en een andere ontvanger voor het gebruik van Futaba ben je al snel 100 euro verder. OK, goedkoper dan de Atomic maar al snel op weg naar dergelijke kosten en nog steeds technisch een veel mindere auto.

Maar ik heb wel het idee dat ik toch weer wat meer met 1:10 elektro wil gaan doen en ik heb daarin 2 opties.

1) Serpent X20 RTR, Ik kan deze voor de dealerprijs van 257 euro kopen, elektronica eruit en in de verkoop en de nodige spullen voor de stock klasse erin. Ik heb dit chassis naast de veel duurdere raceversie mogen leggen en alles is hetzelfde alleen wat goedkoper uitgevoerd, je kunt alles van de raceversie overzetten wat mogelijkheden biedt.

2) Fenix racing G42 fronti. Technisch ziet dit er goed uit en zou ook zeer goed rijden. Daarnaast ken ik de eigenaar en ook de distributeur hier in Nederland waarvoor ik ook al wat dingetjes gemaakt heb. Ik zou de auto hoogstwaarschijnlijk met wat korting kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Die Serpent ziet er voor het geld zeker niet gek uit. Je zou ook eens kunnen kijken naar XPress XQ3S.

Die G42 ziet er heel netjes uit, wel een andere prijsklasse. Ik had een tijd geleden bijna een Fenix Racing G56.2 gekocht, maar ik snap niets van banden afdraaien (zal voor jou anders zijn), dus maar niet aan begonnen. Vermaak me nu prima met een Schumacher MI8HGT voor binnen (en soms buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
De X20 zou om te beginnen denk ik betere diffs nodig moeten hebben (of iig betere kroon tandwielen) hoewel de auto standaard al met een 13.5T motor wordt geleverd en je er vanuit mag gaan dat die het wel aan kan. Hij staat op de serpent site als dealer prijs (denk ex btw) voor 257 maar via een bekende zijn winkel kan ik hem wel voor die prijs krijgen.

Die fronti heb ik in het begin waardeloos gevonden maar dat had eerder te maken met de mensen die dit op een agressieve manier aan het promoten waren ten koste van de F1, de F1 is zo goed als dood hier in Nederland. Maar de meer realistische looks en de rijeigenschappen trekt mij wel, de auto's zijn veel realistischer dan de bodies die je nu op de 4wd ziet.

En tja, foam en afdraaien, dat doen we in de 1:8 al een tijd niet meer met de verplichte handout band en heel eerlijk, ik heb mij daar nooit echt druk om gemaakt. Dus ik ben er niet geheel onbekend mee hoewel de foambanden voor de pancars vandaag de dag meer velg dan band zijn. Je werkt dan niet meer met een FDR maar met een roll-out wat inweze de 1/FDR x bandomtrek is. Maar dan, waar zijn de 1:10 pancars nog populair? Ik weet dat op de Baanbrekers in Rucphen er nog mee gereden wordt hoewel mijn maat met zijn zoon er gaan uitstappen had ik begrepen. De LeMans series zijn wel druk bezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:33
Goede morgen!

Ik ben toevallig ook mijn 12 jaar oude Slash 4x4 (die ongeveer 10 jaar in onderdelen lag na een bash sessie in de klei) ook weer in elkaar aan het zetten. Ik heb nog een nieuwe setje kogellagers liggen en ga die allemaal vervangen. Ga ook dat Traxxas diff olie setje bestellen en dan de diffs (voor het eerst) eens opendraaien, schoonmaken en opnieuw vullen.

Hoe maken jullie de boel schoon? Alles uit elkaar halen en schoonmaken met WD-40? Of remmenreiniger?

En na het in elkaar zetten, welk vet gebruiken je dan voor de buitenkant / de stalen tandwielen? Zag wel van die kleine Traxxas tubes met lithium grease maar die zijn wel heel klein, zijn daar betere alternatieven voor?
Danielson schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:49:
Wow! :) Dat zou wel heel cool zijn! 8)

Nog even een vraag! Welk type vet gebruiken jullie voor het smeren van diffs en stalen tandwielen? In dit geval voor mijn Slash 4x4 VXL! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Vettige delen maak ik schoon met remmenreiniger, hardnekkig vuil gaat beter met WD40 en een doekje en zandbagger met een kwast en cleaning putty (een soort playdoh klei), daarmee kan je makkelijk in de hoekjes en kieren duwen met met het vuil eraan geplakt weer eruit trekken.

Laat de diffs (en ook met dempers) gevuld met verse siliconen olie een half uurtje open staan voordat je hem dicht schroeft, dan kan al het lucht eruit trekken. Als je dan ziet dat de diff olie gezakt is kan je er altijd nog een druppel bij gooien. Misschien ook handig om na die 12 jaar de sealing te vernieuwen. Ik weet niet wat er zit maar meestal is dat een rubberen O-ring of een stukje pakkingsmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Douwe63 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:30:
Hoe maken jullie de boel schoon? Alles uit elkaar halen en schoonmaken met WD-40? Of remmenreiniger?
Met een oude tandenborstel het meeste vuil eraf en dan in de ultrasoonreiniger om alles tot in de kleinste hoekjes proper te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor de Traxxas guys:
https://www.ilent.nl/actu...radiografische-modelautos

Het klinkt allemaal heel ernstig maar het gaat alleen om de slipper pads https://traxxas.com/recall/eu-slipper-pad-recall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Zoiets of is dit enigszins 'overkill'? https://www.hbm-machines....ionele-ultrasoon-reiniger
indigo79 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Met een oude tandenborstel het meeste vuil eraf en dan in de ultrasoonreiniger om alles tot in de kleinste hoekjes proper te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Ik heb de 2l versie daarvan. Perfect voor RC spullen maar voor fietsonderdelen (tandwielen, derailleur...) eigenlijk wat aan de kleine kant. Edit: Als ik er nu een moest kopen, zou ik zorgen dat de achtertandwielen en derailleur van mijn fiets er ook in kunnen (niet noodzakelijk samen, zo vaak reinig ik dat nu ook weer niet).

Er bestaat speciale vloeistof voor ultrasoonreinigen, maar ik gebruik altijd water met een flinke scheut afwasmiddel van een of ander huismerk en ik merk eigenlijk niet echt een verschil voor de dingen die ik probeer proper te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door indigo79 op 20-10-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

De tip die ik kreeg voor de ultrasoon reiniger is Dasty.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Dasty in de ultrasoon reiniger werkt inderdaad prima, daar maak ik o.a. outdrives, hingepins en overig klein spul mee schoon. Verder een kwast(je), remmenreiniger en voor de onroad wagens cleaning putty. Voor de offroad is dat niet nodig in mijn geval, kan je overal wat makkelijker bij. Nu ik er over na denk, vanavond maar eens de buggy uit elkaar halen en voorzien van verse olie etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik ben langzaam aan het aftellen met het modificeren en inlopen van 8 motoren. Vanmiddag hopelijk het laatste draai en freeswerk afronden en dan nog 2 motoren in de oliebad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNJHPfXkfkboRlHCHo9ra-MZ1l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kd4RN1NSgEyNXo2cxnQuqXTO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Een (LRP?) ZR.32X, dat is spul voor in een truggy/truck/GT, neem ik aan? Zie dat de prijs dan wel weer aantrekkelijk is. Succes met het modificeren verder :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
De jongen doet speed en drag runs. vorig jaar ook een paar motoren gedaan, hij wilde een 2.3 sec motor, dit was een Alpha .28 met de nodige aanpassingen. Overigens is dit in een doodnormale Hyper-7 buggy, dus een ding van 3.5kg met geen versnellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFlZCU6EyAshSn-g4kFj4WTfF14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wO5TFupquRjV43cuSDkpjQTO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Is dit geschikt voor de stalen tandwielen / as overbreng tandwielen van de Slash 4x4? https://www.hbm-machines....e-lithum-vet-ep2-400-gram

Ik zie dat de 3.2L nu zelfs in de aanbieding is bij HBM dus die ga ik zo bestellen. Zag dat de bijbehorende vloeistof (tickopur) aardig aan de prijs is dus ik begin eerst wel met zeepsop / Dasty :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 17:50
Douwe63 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:46:
Is dit geschikt voor de stalen tandwielen / as overbreng tandwielen van de Slash 4x4? https://www.hbm-machines....e-lithum-vet-ep2-400-gram
Ja hoor dat kan. Let er wel op dat je niet te veel gebruikt. Te veel is net zo slecht als te weinig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Laatst met het bestellen van wat olie en remmenreiniger wat Putoline multi purpose racing grease mee laten komen. https://www.baboon.eu/nl/...grease-100gr/000001107025

Werd ik gebeld en bleek dat de 100gr tube niet meer leverbaar was en boden ze aan de 600gr pot voor dezelfde prijs te leveren. Pfew, dat was een bete pot! Van Amazon maar even 60x 10ml cosmetica potjes gehaald en die gevuld, heb ik wat te verkopen en uit te delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtAgJtMtsIPAm4UayKDMjX9UplU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKBf95F97CGZO8JwqAGBjtwn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Ik heb uit een ver verleden nog een roller van een Rustler liggen; Hobbywing motor / ESC combo is al binnen, nu alleen nog even op zoek naar een servo. Is er bij de Aliexpressen / Bangoods van deze wereld nog iets 'redelijks' te halen (b.v. deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007580154563.html of deze https://nl.aliexpress.com/item/1005007386630269.html) of kan ik toch beter kijken naar wat beters (geen idee wat tegenwoordig goed is maar 'vroeger' was Savox altijd wel een merk dat werd aangeraden).

[ Voor 6% gewijzigd door Douwe63 op 23-10-2024 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor 12,50 een servo met metalen tandwielen en ook nog eens redelijke specs, je vraagt je af hoe ze het kunnen maken. Ik weet dat die goedkope 20kg/25kg Amazon servo's best populair zijn bij de hobbyrijder maar las ook dat ze snel kapot kunnen gaan.

Savox is nog steeds een goede keuze, als je iets betaalbaars wilt: https://www.toemen.nl/product/savox-sc-0254mg-digital-servo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Douwe63 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:43:
Ik heb uit een ver verleden nog een roller van een Rustler liggen; Hobbywing motor / ESC combo is al binnen, nu alleen nog even op zoek naar een servo. Is er bij de Aliexpressen / Bangoods van deze wereld nog iets 'redelijks' te halen (b.v. deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007580154563.html of deze https://nl.aliexpress.com/item/1005007386630269.html) of kan ik toch beter kijken naar wat beters (geen idee wat tegenwoordig goed is maar 'vroeger' was Savox altijd wel een merk dat werd aangeraden).
Ik heb ook van die EcoBoost servo's, werken prima. Savox is nog steeds wel het meest aangeraden denk ik. Maar zo'n EcoBoost lijkt me prima om in zo'n Rustler te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik zie op de vereniging ook wel eens mensen met Ecoboost servo's rijden en hoor daar geen gekke dingen over. Lijken het, voor nu, aardig goed te doen. Het proberen waard dus.

Ben zelf bezig met aanpassen/nieuw maken (met behulp van een clublid) van wat carbon onderdelen van de achterbrug van de 2WD 1:10 zodat ik wat meer opties heb. Zal er zsm foto's van posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Bijna klaar met 8 motoren, van 3 dezelfde maar even een eigen topic gemaakt:
Modding en mechanica maar dan net iets anders 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 23:12

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ik ben een beetje een hobby van vroeger aan het herontdekken. Er is een hoop veranderd! :D
Ik vind het rijden met rc cars wel leuk, maar het bouwen eigenlijk veel leuker.
Op dit moment staat er een bijna complete 1:10 Tamiya Volkswagen Karmann Ghia voor me op tafel, een auto die ik een tijdje als oldtimer, schaal 1:1, gereden heb. O+

Ik heb een ESC en een brushless motor van Tamiya. Hun langste sensorkabeltje is 160 mm; net te kort.
Als ik de foto's bekijk van de 200 mm sensorkabels van Hobbywing lijken die dezelfde stekkers te hebben als de Tamiya kabels. Nou heb ik online wel vaker dingen gekocht die er op de foto goed uitzagen, maar ...
Is een sensorkabel een sensorkabel, of zijn sommige sensorkabels "more equal"? ;)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Een sensorkabel is gewoon een sensorkabel met een 1:1 pinbezetting. Alleen meer dan 10 jaar terug had Graupner ooit 2 pinnen verwisselt, iets met de temperatuursensor geloof ik welke overigens in veel motoren niet aanwezig is naast het feit dat Graupner al een tijdje uit de de RC auto scene is.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat 160mm te kort is.

[ Voor 8% gewijzigd door memphis op 28-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip_eg4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-03 15:17

flip_eg4

Youtube: PhMotorsports

Harrie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Ik heb ook van die EcoBoost servo's, werken prima. Savox is nog steeds wel het meest aangeraden denk ik. Maar zo'n EcoBoost lijkt me prima om in zo'n Rustler te steken.
Die ecoboosts gebruik ik in wat grote monster trucks (losi LMT, clodbuster) voor een budget oplossing prima, al helemaal in een rustler. Heb ze wel kapot gekregen maar dat is met hele rare dingen doen :)

https://www.youtube.com/@PhMotorsports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Ik heb hier ook nog een E-Revo roller staan waar nog nooit mee gereden is (HobbyWing ESC/Motor combo is inmiddels ook binnen). De kap is nog helemaal heel en dat wil ik graag zo lang mogelijk zo houden (maar wel rijden uiteraard).

Na wat speuren zag ik dat veel mensen hun bodies eerst beplakken met 'dry wall tape' (wapeningstape) en dan insmeren met 'shoe goo' of 'e6000' lijm (zie b.v. YouTube: The BEST Way To Reinforce Your R/C Body in 5 Mins! | Save $ Bash More!) en ik ga dat ook maar eens proberen.

Nu zijn zowel die 'shoe goo' als die e6000 aardig aan de prijs (ik wil 3 of 4 bodies op die manier versterken) en dat gaat dan aardig in de papieren lopen. Heeft iemand wellicht ervaring met een in nederland meer gangbaar alternatief zoals b.v. https://www.bison.net/nl-...-tack-express-wit-koker-4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Laatst online: 15-09 10:18
Nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ben ik het niet mee eens. Het verstevigen van de kap voorkomt krassen en deuken natuurlijk niet, maar scheuren voorkomt het wel degelijk. Dus het voorkomt niet dat je kap lelijk wordt maar zorgt er wel voor dat hij bruikbaar blijft.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Een body is nu eenmaal een verbruiksartikel. Laatst was ik een wedstrijddag begonnen met een verse body, na de middag moest ik snel een 2e pas maken omdat er 1 voor mij stil stond. Ik kan je zeggen dat bij zoiets niets zal helpen om de body heel te houden.
Zo lang je geen gekke dingen doet zal je body lang heel blijven, ga je proberen zo ver of zo hoog mogelijk te jumpen zal Shoe-go echt iet meer werken. En di paar keer dat je omrolt kan een bogy best hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
sjirafje schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:49:
Ben ik het niet mee eens. Het verstevigen van de kap voorkomt krassen en deuken natuurlijk niet, maar scheuren voorkomt het wel degelijk. Dus het voorkomt niet dat je kap lelijk wordt maar zorgt er wel voor dat hij bruikbaar blijft.
Die tape en prut gaat dat absoluut niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

WEBGAMING schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:47:
[...]

Die tape en prut gaat dat absoluut niet voorkomen.
Fijn dat je op zo'n subtiele en onderbouwde manier reageert dat jij een andere ervaring hebt dan ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Er is een reden dat de kappen dun en flexibel zijn. Dat zorgt er voor dat ze even indeuken en weer uitklappen, ze iets kunnen verbuigen etc.

Dat ga je helemaal teniet doen met zo iets, dingen stugger maken zorgt er alleen maar voor dat het sneller gaat barsten en scheuren.

En dan heb je natuurlijk nog het gewicht. Om gewoon wat te crossen zal het niet echt verschil maken, maar uiteindelijk wil je natuurlijk gewoon dat het zo licht mogelijk is. Helemaal met iets wat helemaal bovenop staat. Je wil het zwaartepunt laag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Douwe63 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:47:
Ik heb hier ook nog een E-Revo roller staan waar nog nooit mee gereden is (HobbyWing ESC/Motor combo is inmiddels ook binnen). De kap is nog helemaal heel en dat wil ik graag zo lang mogelijk zo houden (maar wel rijden uiteraard).
Ik ben lui en hou het dus graag simpel. Ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar is een 2e body geen mogelijkheid? Hoeft geen officiële Traxxas-body te zijn, je hebt ook zgn "unbreakable" of "indestructable" bodies, die zijn veel dikker dan de standaard lexaan bodies.

Dan hou je de body die je nu hebt netjes voor op de plank, en de extra body kun je gewoon lekker mee raggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Je ziet het in de offroad (met name bashers, maar ook wedstrijdrijders doen het) wereld genoeg om de kap te versterken met shoo-goo achtige middelen. Niets mis mee en zeker het proberen waard. Je kunt er ook wat glasvezel inleggen, dan wordt het nog steviger, maar ook een stuk zwaarder. Met glasvezel wel goed zorgen dat je de lucht er uit drukt met een rollertje oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
Douwe63 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:47:

Na wat speuren zag ik dat veel mensen hun bodies eerst beplakken met 'dry wall tape' (wapeningstape) en dan insmeren met 'shoe goo' of 'e6000' lijm (zie b.v. YouTube: The BEST Way To Reinforce Your R/C Body in 5 Mins! | Save $ Bash More!) en ik ga dat ook maar eens proberen.

Nu zijn zowel die 'shoe goo' als die e6000 aardig aan de prijs (ik wil 3 of 4 bodies op die manier versterken) en dat gaat dan aardig in de papieren lopen. Heeft iemand wellicht ervaring met een in nederland meer gangbaar alternatief zoals b.v. https://www.bison.net/nl-...-tack-express-wit-koker-4?
Ik had hetzelfde probleem inderdaad. Ik gebruik deze, volgens mij heb ik dat ook ergens van Tweakers forum
https://www.gamma.nl/asso...terdicht-750-ml/p/B517364

Mijn ervaring met slash/mojave (met bashen) is dat het wel degelijk een flink verschil maakt en ik minder snel scheuren heb. De bodies zijn ook niet super goedkoop om maar te blijven vervangen zeker niet met 1/8.

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

WEBGAMING schreef op maandag 4 november 2024 @ 03:40:
Er is een reden dat de kappen dun en flexibel zijn. Dat zorgt er voor dat ze even indeuken en weer uitklappen, ze iets kunnen verbuigen etc.

Dat ga je helemaal teniet doen met zo iets, dingen stugger maken zorgt er alleen maar voor dat het sneller gaat barsten en scheuren.

En dan heb je natuurlijk nog het gewicht. Om gewoon wat te crossen zal het niet echt verschil maken, maar uiteindelijk wil je natuurlijk gewoon dat het zo licht mogelijk is. Helemaal met iets wat helemaal bovenop staat. Je wil het zwaartepunt laag houden.
Dank voor je toelichting.

Het is niet de bedoeling om de kap stugger te maken maar taaier, daarom wordt die "wapening" aangebracht en wordt een flexibel blijvende lijm gebruikt. De kap kan dan nog steeds buigen en deuken maar door de wapening minder ver waardoor hij veel minder makkelijk scheurt.

Voor een race buggy of een crawler scheelt elke gram maar voor een basher (e-revo) maakt het naar mijn idee echt niet uit dat de kap wat zwaarder is. Ik heb bij mijn basher even de bewerkte en een onbewerkte kap gewogen en de bewerkte kap is 18% zwaarder dan de onbewerkte kap. Nou heb ik wel bashertape gebruikt en geen lijm dus het verschil zal bij shoogoo wel wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Hou er rekening mee dat die Traxxas dingen vrij soepel geveerd zijn zonder stabies en dus in de bochten makkelijk overhellen. Meer gewicht in de body zal zeker het effect erger maken. Overigens kijkend naar de body zijn er weinig uitstekende dingen dan alleen de vleugel, daar is weinig aan te doen en zal dan ook als 1e beschadigd raken denk ik.

Je kunt ook kijken of je ergens in Azië goedkope passende bodies kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik denk dat je bij een Traxxas ding in combinatie met bashers je niet zo druk hoeft te maken over rijeigenschappen. Als het maar hard gaat én ver springt.

Ik rijd alleen met (offroad) wedstrijdmodellen dus mijn kappen verstevigen doe ik niet ivm gewicht. Daarnaast rijd ik de kappen praktisch niet kapot en vervang ik ze op het moment dat ik het model beu ben of iets meer downforce wil.

Onroad een ander verhaal, die heb ik een paar nodig per seizoen omdat ik af en toe nog een muur mee pak of een mede coureur in de zijkant heb zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door sky- op 04-11-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Een spuitbusje purschuim misschien?

Hoop gewicht in de body kan een verschil maken op net op 2 wielen door een bocht of omkiepen. Overigens nooit begrepen waarom de Savage populair is, als je daarmee een harde bocht maakt kiepert die altijd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Dat komt omdat jij (en ik) iemand bent die zich vermaakt op het circuit, dan geef je om rijeigenschappen. Iemand die bashed wil het lang heel houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik ben heel erg stout geweest....

Ik heb besteld:
- 1 Mugenseiki MRX6X
- 2x Futaba CB500 SR servo's
- Een verse Futaba SB334 SR ontvanger
- Verse LRP ontvanger accu
- Een Hasi tuned AAC zuiger/cilinderset om te proberen

En ik had al net 2 verse OSMAX R2105 motoren in huis.

Heb binnenkort wat te bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Dat is een flinke set en daar ga je zeker veel plezier van hebben.

Ik heb een Agama N110 in pre-order staan, eens meemaken of dat het was is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Tja, ik had een opeenstapeling van financiële voordeeltjes hoewel een ontslagvergoeding als 1 van de voordeeltjes nooit echt een voordeel te noemen is. Gelukkig wist het FNV van het originele aanbod er heel veel meer uit te halen dat ze bijna net zo duur waren uit geweest als ze mijn net verlengde jaarcontract hadden laten uitzitten.

Maar ja, ik heb 8 jaar gedaan met de 1e versie van de MRX6, een nieuwe en later een 2e handsje dat net 1 race oud was en met alle slijtage werd het tijd voor een nieuwe. Ze hadden al bij de 6R (model tussen de 6 en de 6x) de achterkant verbeterd voor meer grip. Qua plastics is alles zo goed als hetzelfde, alleen de stuurblokken zijn veranderd en heb ik een reserve set mee laten komen. Ook zijn de tandwielen van MOD-1 naar MOD-0.8 gegaan, de hele opzet van de bak is hetzelfde en kan ik ook gewoon mijn hele voorraad MOD-1 tandwielen blijven gebruiken, onlangs nog van iemand een zak vol MOD-1 tandwielen gekregen. Ik heb toch meer vertrouwen in MOD-1, kunnen veel meer aan kracht en flex in het chassis verwerken.

De R2105 motoren worden op dit moment gedumpt voor 300 per stuk. Ik heb 1 losse en 1 combo met uitlaat voor maar 30 euro meer gekocht.
Ik zat alleen te twijfelen over de servo's, heel eerlijk denk ik dat de gewone 333Hz frame servo info snel genoeg is, SR is 833Hz wat natuurlijk op papier een snellere en een veel directer gevoel zou geven maar de vraag blijft of het merkbaar is. Ik had de Futaba 9372SV op het oog maar de CB500/CT500 voor iets meer zouden veel degelijker zijn. Ik denk wel dat ik mijn zender moet updaten, ik draai nog op de allereerste v2.7 terwijl ze nu al op v12 zitten. Maar hij staat al op mijn harde schijf en heb een 8Gb kaartje laar liggen.

Overigens voor mijn hitte projectjes (koelkoppen/voorverwarmers) ook maar even zelf een goede hittecamera aangeschaft wan die van mijn werk kan ik niet meer lenen... Het is een Infiray CT200+ geworden. Met een 256x192 resolutie kan die ook foto's schieten en filmen, dat is een erg leuk ding. Daarnaast ook handig voor elektronica reparaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V0P3VERfr-LKWHj7R_th7qXWNg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XRHfTIp9mGPJWb4z6SyAjsOE.jpg?f=user_large

Binnenkort een testopstelling maken om de koelcapaciteit van verschillende koelkoppen in kaart te brengen en ook met en zonder body, dit heb ik alvast gemaakt met een 40w heater erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS-AgOdbz29cLBbKBK4MgsG1SU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDYQRs015KotNeTGM1sa7ZOs.jpg?f=fotoalbum_large

Een opstelling met een 2000 rpm PC fan die de rijwind koeling simuleert met een makkelijk plaatsbaar stukje karton dat een body simuleert, in dit blokje komt een temperatuursensor en de heatcam op de koelkop/plug gericht.
De bedoeling is om met de meest standaard kop een soort van ijktemperatuur te vinden door de spanning op de heater daar naar in te stellen. Zeg iets van 80~90 graden. Dan met en zonder body meten en hetzelfde met zo'n 6 andere koppen. Gewoon om goed inzicht te krijgen hoe goed of nadelig sommige vormen werken, natuurlijk ook met mijn eigen kop in de test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
OK, ik heb de test gedaan. De voorkeur van een reële temperatuur van rond de 80 graden werd niet gehaald met een 40 watt heater maar met temperaturen van 60 tot 65 graden was het effect wel goed zichtbaar. Geen zin (en ik denk ook niet toepasselijk) om alles hier te dumpen dus hier een link waar het wel staat https://www.rctech.net/fo...test-different-heads.html

Toch leuk dat een bedachte filosofie over het ontwerp ook in de praktijk zich laat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Om mijn theorie van te veel afgebogen luchtstroom en een blinde spot achter de koelkop door de stam over het midden visueel te maken had ik voor de lol een paar euro luchtbevochtiger laten komen om als een soort windtunnel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Na het doorlezen van dit topic en talloze YouTube filmpjes kijken wil ik nu ook de instap maken naar een wat serieuzere RC voor de kids (en mijzelf natuurlijk) waar we meer plezier uit kunnen halen dan de RC's van de bekende speelgoedwinkels.

Nu was mijn keuze gevallen op de FTX Tracer omdat deze tegen een aardig stootje kan, er veel onderdelen en mods voor te vinden zijn, de remote op een lagere snelheid-stand kan en hij er gewoon heel gaaf uit ziet.

Het enige waar ik nog vraagtekens bij heb is de runtime. Graag wil ik 1 of 2 extra accu's maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie bijvoorbeeld een 1500mAh battery voor de FTX die wel in de brushed past maar schijnbaar niet in de brushless versie. Kan dit gemod worden of raden jullie wat anders aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snuffel
  • Nu online

Snuffel

Vroem!

Executor16 schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:48:
Na het doorlezen van dit topic en talloze YouTube filmpjes kijken wil ik nu ook de instap maken naar een wat serieuzere RC voor de kids (en mijzelf natuurlijk) waar we meer plezier uit kunnen halen dan de RC's van de bekende speelgoedwinkels.

Nu was mijn keuze gevallen op de FTX Tracer omdat deze tegen een aardig stootje kan, er veel onderdelen en mods voor te vinden zijn, de remote op een lagere snelheid-stand kan en hij er gewoon heel gaaf uit ziet.

Het enige waar ik nog vraagtekens bij heb is de runtime. Graag wil ik 1 of 2 extra accu's maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie bijvoorbeeld een 1500mAh battery voor de FTX die wel in de brushed past maar schijnbaar niet in de brushless versie. Kan dit gemod worden of raden jullie wat anders aan?
Absoluut een grappig dingetje, maar...

Je zit hier nog echt tegen toy grade aan te kijken, waarvan ik me afvraag of je er ook blij mee gaat zijn.
Persoonlijk zou ik iets meer geld uitgeven en kijken naar de Arrma Grom modellen: Typhon, Granite en Mohave.

Meer hobby grade, kunnen echt tegen een stootje (mijn zoon van 5 heeft ze tot op heden nog niet gesloopt), instelbaar op lagere snelheid en modbaar ook.

Denk dat je er veel meer plezier mee gaat hebben dan de FTX Tracer.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 14:07
Hier om zelfde overwegingen als bovenstaande een Tamiya Neo Fighter gebouwd. Brushless, olie vering en knappe lagers. Die intertoys modellen hielden het niet erg lang vol.
Morgen komt de verf voor de kap binnen verder is ie klaar, dan kunnen de mannen (6&9) samen met papa rijden✌️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFxrhuC_L4M4xffH3nFwTeqyz9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vD9n2Oggpnfd4XrWWQO3p3ZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avYnm9PHbtDs2Gjs4HOG4KVSrS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYn1eBGda7zUn7JFGNtpIijp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EYP3HvgI4wCAz2nYD1hfe5b0g8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOJdseYrU6vrDcc0C1AocvyI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter

Hoewel het leuke auto'tjes zijn loop je met deze schaalgrootte snel tegen limieten aan want ondanks dat het offroad modellen zijn, zijn ze te klein om ze ook daadwerkelijk op maar een beetje ruig terrein los te laten.

Ja, de schaal 1:10 mag misschien duurder zijn maar ze zijn wel degelijk makkelijker te rijden. De Neo fighter als hier genoemd is een prima betaalbare en degelijke buggy. En kijk ook naar Abshima, die heeft ook betaalbare 1:10 modellen. Je moet wel de interesse hebben om de auto zelf in elkaar te zetten wat je ook veel meer kennis geeft om makkelijker reparaties en onderhoud uit te voeren.

Wat betreft de accu, als ik het goed heb gebruikt de brushless versie een LiPo accu welke veel meer stroom kan leveren dan de Li-Ion accu's die bij de brushed komen. Wil je goedkoop klaar zijn, ik had laatst bij NKON 2000mAh Li-Ion cellen gekocht voor maar 1,75 per stuk welke tot 30A gespecificeerd waren. Met het juiste stekkertje/kabeltje kan je voor 5 euro een accu in elkaar geknutseld hebben. Er is geen verschil in compatibiliteit van beide accu's, alleen de specificatie van de maximale stromen liggen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb een WLToys 14401 en een Traxxas Rustler. Met die Rustler in standaard trim (standaard brushed motor) kan mijn zoontje (5 jaar) veel beter rijden dan die WLToys ook al heeft die WLToys 4WD. Plus zo'n grote 1:10 is ook veel robuuster. Ik verwacht dat die FTX Tracer vergelijkbaar is met die WLToys.
Met zo'n 1:10 kan je ook veel makkelijker door het gras rijden en wat lomper mee botsen. Ik heb mijn Rustler 2e hands op marktplaats gekocht voor hetzelfde geld als wat zo'n FTX Tracer nieuw kost. Ik zou eerder voor zoiets gaan. Of de eerder aangedragen Tamiya. Ik wil aankomende zomer voor zijn verjaardag een Tamiya Grasshopper geven, voornamelijk ook uit nostalgie (heb er vroeger ook 1 gehad) en omdat ik weet dat die mega robuust zijn :P Twijfel alleen om niet meteen voor een Hornet te gaan, maar dan wel met de body van een Grasshoper (vanwege de nostalgie :P).

Die Rustler is trouwens ook nog leuk te upgraden. Inmiddels heb ik er een el cheapo brushless motor ingehangen en een paar goede 2S lipo accu's, maar eigenlijk is die nu te snel voor alleen 2WD :+ Ding trekt continu wheelies en is best moeilijk te rijden met 2WD :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudu
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:23

Voor mij precies hetzelfde verhaal als hierboven, ik ben ook nieuw in de wereld van RC auto's en klaar met de zooi die uit de speelgoed winkels komt. Ik kwam ook uit op de FTX Tracer, maar zag nu ook de Blackzon Slyder:
https://www.toemen.nl/pro...hless-monster-truck-blauw

Deze lijkt exact hetzelfde, los van de kap en de prijs? Maar is dat ook zo?

Ik heb inderdaad ook naar de Arrma Grom gekeken zoals hier later benoemd, maar als ik vervolgens reviews opzoek van deze auto komt hij er niet zo goed uit?
https://www.arrma-rc.com/...arger-blue/ARA2102T1.html

Ook de Tamiya Neo Fighter heb ik voorbij zien komen, maar ik vraag mij af of die net zo fool-proof is als een FTX Tracer?

En ook hier hoe zit het nou precies met die accu's? Zolang het een 2s 25C(of hoger) accu is moet het altijd werken met bv een FTX Tracer? Het enige wat je misschien zou moeten doen is het stekkertje aanpassen? (en los van of het past of niet qua formaat). Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Rudu schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:27:
En ook hier hoe zit het nou precies met die accu's? Zolang het een 2s 25C(of hoger) accu is moet het altijd werken met bv een FTX Tracer? Het enige wat je misschien zou moeten doen is het stekkertje aanpassen? (en los van of het past of niet qua formaat). Of zie ik dit verkeerd?
De meeste auto's t/m de schaal 1:10 gebruiken een 2S accu. Bij die kleinere auto's is vaak de accu op een 6-cel 2/3A formaat NiMh of een 2 cel Li-Ion en dan meestal 18650 cellen. Gelukkig met LiPo kan je accu's in vele vormen en formaten vinden.

Voor standaard RTR brushed motoren is minimaal 15C voldoende, bij brushless wat RTR meestal een 3000~3500kv motor bevat zou minimaal 25C voldoende moeten zijn. Helaas wordt er te veel onzin geadverteerd met de C-waardes en is een beetje overkill wel zo veilig.

En dan Arrma en alle andere merken onder Horizon Hobby komen met zgn smart batteries. Een standaard 2S of meer cellen komt normaal met een extra kabeltje dat op de balancerpoort van de lader aangesloten moet worden om de cellen gecontroleerd te laden. Smart batteries (niet alle) komen zonder een balancer kabel. Deze hebben dan een active balancer in de accu. Horizon Hobby beweert dat deze accu's alleen met hun Smart lader geladen mogen worden. In de XT60 plug zit een extra pin verwerkt waarmee de balancer in de accu met de lader communiceert al denk ik dat het balanceren zelf ook prima zonder een speciale Smartlader werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik vond het altijd maar een erg duur speeltje maar heb me deze 11.11 niet kunnen inhouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9uSisvjoBUhkK1xcI7h5t9qSkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUf3Gc8ZXwfrmxQSTxPtrc75.jpg?f=fotoalbum_large
(LDARC X43)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

De Neo Fighter is een goede keuze en je kunt er op een 1:10 circuit (mocht je dat leuk vinden) ook prima mee rond komen. Onderdelen kosten gelukkig niet de hoofdprijs, dus het rijdend houden is prima te doen.

Heb er zelf ook een, idee was om op de vereniging af en toe mee te doen met de Neo Fighter klasse, echter, door tijd heb ik de kit nog nooit afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Naast de NEO Fighter (DT-03) heeft Tamiya nog wel meer interessante 1:10 buggies, zoals de TD4 (goede rijeigenschappen), DN-01 (2wd), TT-02B (heel veel onderdelen beschikbaar) en sinds kort ook weer een goede voorraad Avante Black Editions (topper uit het verleden, wel grote nostalgiefactor maar toch ook wel een prima auto).

Ga niet te gek doen met Tamiya's want de onderdelen zijn klein/smal/licht en de plastics vrij broos. Het levert een lichte auto op, maar ook eentje die snel breekt. Zéker als je er een brushless systeem in bouwt. Tandwielen vlíegen erdoorheen... Bashen is al helemaal niet aan te raden met zoiets, dan heb je veel meer aan een Traxxas of Arrma bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 19-11-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

memphis schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:41:
Om mijn theorie van te veel afgebogen luchtstroom en een blinde spot achter de koelkop door de stam over het midden visueel te maken had ik voor de lol een paar euro luchtbevochtiger laten komen om als een soort windtunnel te gebruiken.

[YouTube: Airflow on cooling heads]
Interessant! Ik dacht dat de insteek vooral was om beter te koelen, maar de insteek was vooral om minder drag te creëren?
Dat ziet er erg goed uit, en uit je IR beelden was al te zien dat ze ook qua koeling niet onder doen. Nice work :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Harrie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:09:
[...]

Interessant! Ik dacht dat de insteek vooral was om beter te koelen, maar de insteek was vooral om minder drag te creëren?
Dat ziet er erg goed uit, en uit je IR beelden was al te zien dat ze ook qua koeling niet onder doen. Nice work :)
De insteek begon dat ik een kop wilde met rechtopstaande ribben met een eigen afwijkend ontwerp, gewoon voor de leuk maar ook vanwege de wetenschap dat dan iedere rib dichtbij de warmtebron bron zit en dus effectief beter koelt. Dergelijke koelkoppen zie je niet veel bij de auto's dan alleen wat oudere modellen maar wel in de vliegwereld. Ik had al wat zaagfrezen aangeschaft en een hoekplaat om makkelijk via zaagsneden rechtopstaande ribben te creëren. Maar ik wilde ook ruimte hebben om iets van een logo en/of tekst op te zetten en kwam daarna met het idee om de bovenkant dicht te houden wat een compleet andere bewerking vereiste en vond ik een 100mm lange 4mm frees op Ali.

Bij stilstand winnen de andere koppen het met de koeling maar tijdens het rijden wint de mijne het en eigenlijk is het niet zo gek. Het idee van geforceerde airflow door tunnels zie je vaker bij bv processor heatsinks en ook hifi versterkers zoals mijn oude HarmanKardon TC600 waar over het midden een koelblok loopt voor alle vermogenstransistoren en er doorheen een tunnel is met een fan. Grappig dat ik daar pas later aan dacht. Inderdaad is de lage luchtweerstand zeker ook mooi meegenomen.

Ik weet ook niet welk materiaal men normaal voor hun koelkoppen gebruikt. Een 6000 soort is goedkoop, redelijk makkelijk te bewerken op een professionele machine en makkelijk te anodiseren, een 7000 soort is sterk maar ook duur voor iets dergelijks. Ik heb een 2000 soort gebruikt welke ook wat meer koper bevat en daardoor net even een betere warmtegeleiding kent.

Maar ja, een test bij een stationaire loop gaf wel een heel mooi beeld hoe de warmte wordt opgenomen maar het gaf ook wat vragen want de motor werd op de kop heter. Ook onder een luchtstroom van een snelle PC fan wordt de kop heter maar toch bleef de temperatuur in de motor koeler wat een veel lagere wamteweerstand tussen verbrandingskamer en koelkop betekend, dat is het effect van de ribben die allemaal dicht bij de bron zitten.

Uiteindelijk betekent het dat je een fractie armer kan rijden zonder temperatuurlimieten te overschrijden waardoor ook geen detonatie ontstaat. Niet dat ik het nodig heb maar het zou een goede rijder kunnen helpen. En het trekt de aandacht, mensen komen kijken wat voor een motor ik heb 8)

• Goosebirdy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:47
sjirafje schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:13:
Ik vond het altijd maar een erg duur speeltje maar heb me deze 11.11 niet kunnen inhouden:
[Afbeelding]
(LDARC X43)
Is het een leuk speeltje?
Ik ben sporadisch met RC aan het rijden, tegenwoordig simpele crawler in bezit en ervaar ik als fijn (eerder een 1:10 buggy, maar die ging mij te snel en te weinig mogelijkheden hier om ermee op pad te gaan, daarnaast een maandje Mini-Z geprobeerd, maar ook dat was niet mijn ding).
Een nog kleinere crawler lijkt mij ook wel wat, maar ik vind veel leuk.... Daarom de vraag naar mening van iemand hier (die schreeuwers op Youtube vinden of alles laaiend enthousiast of branden alles finaal af....)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Crawling is best populair, ik denk als je even zoekt je vast wel de nodige forums en facebook groepen tegen kan komen met meer eerlijke gebruikerservaringen en verbeterdiscussies.

Hoewel vandaag mijn nieuwe speeltje binnenkomt is er ook iets anders op mijn pad gekomen waar ik een hoop interesse in heb. Ik moet mij nog even inhouden maar als de solicitatiegesprek van morgen positief verloopt heb ik zeker het budget.
YouTube: THE BEST GPS HELICOPTER YET - Flywing Airwolf FW450L

Een RC heli (Airwolf) dat zich laat vliegen als een drone en zelfs ingrijpt als het gaat crashen.

• sjirafje

sjirafje

Goosebirdy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:26:
[...]

Is het een leuk speeltje?
Ik ben sporadisch met RC aan het rijden, tegenwoordig simpele crawler in bezit en ervaar ik als fijn (eerder een 1:10 buggy, maar die ging mij te snel en te weinig mogelijkheden hier om ermee op pad te gaan, daarnaast een maandje Mini-Z geprobeerd, maar ook dat was niet mijn ding).
Een nog kleinere crawler lijkt mij ook wel wat, maar ik vind veel leuk.... Daarom de vraag naar mening van iemand hier (die schreeuwers op Youtube vinden of alles laaiend enthousiast of branden alles finaal af....)....
Het is goed je te beseffen dat de X43 echt heel klein is. Buiten in de natuur kun je er vrijwel niets mee (dan heb je echt minimaal 1:18 nodig naar mijn mening). Binnen kun je er juist veel meer mee. Zo'n beetje alles op je bureau wordt een hindernisbaan.

Wat me erg leuk lijkt, maar wat ik nog niet geprobeerd heb, is om met lego obstakels te maken, daar kun je lekker creatief mee zijn en als een obstakel niet goed werkt heb je hem zo omgebouwd naar iets anders (binnenkort maar eens wat lego van mijn neefje lenen ;) ).

Deze maat is wat mij betreft vooral geschikt om tussendoor even mee te rijden. Dat zowel het autootje als de transmitter via usb-c laden maakt dat je hem ook wat makkelijker binnen handbereik kunt bewaren en hij eigenlijk altijd meteen klaar is voor gebruik. Ondanks dat ik me besef dat hij vrijwel dezelfde onderdelen bevat als grotere modellen (maar dan miniatuur) blijf ik moeite houden met de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goosebirdy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:47
sjirafje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:36:
[...]
Het is goed je te beseffen dat de X43 echt heel klein is. Buiten in de natuur kun je er vrijwel niets mee (dan heb je echt minimaal 1:18 nodig naar mijn mening). Binnen kun je er juist veel meer mee. Zo'n beetje alles op je bureau wordt een hindernisbaan.

...
Ondanks dat ik me besef dat hij vrijwel dezelfde onderdelen bevat als grotere modellen (maar dan miniatuur) blijf ik moeite houden met de prijs.
Bedankt!
De prijs houdt mij ook tegen, ook omdat ik al een redelijke crawler heb (1:18) die niet te groot is voor binnen. Het zou dus puur iets zijn om de tijd te doden als een download actief is voor het werk en daardoor mijn werklaptop onhandelbaar wordt voor enige minuten...

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

memphis schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:21:
Crawling is best populair, ik denk als je even zoekt je vast wel de nodige forums en facebook groepen tegen kan komen met meer eerlijke gebruikerservaringen en verbeterdiscussies.

Hoewel vandaag mijn nieuwe speeltje binnenkomt is er ook iets anders op mijn pad gekomen waar ik een hoop interesse in heb. Ik moet mij nog even inhouden maar als de solicitatiegesprek van morgen positief verloopt heb ik zeker het budget.
YouTube: THE BEST GPS HELICOPTER YET - Flywing Airwolf FW450L

Een RC heli (Airwolf) dat zich laat vliegen als een drone en zelfs ingrijpt als het gaat crashen.
Oeh, ja die zag ik laatst al voorbijkomen. De prijs houd me een beetje tegen, het vliegseizoen is wel zo'n beetje over nu.. Als ik ooit dat ding koop dan hang ik er gelijk een FPV systeem in 8)

Maar wat bedoel je precies met "zelfs ingrijpt als het gaat crashen."? Voor zover ik kan zien heeft ie alleen GPS, en die zorgt er niet voor dat je niet kunt crashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

sjirafje schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:13:
[Afbeelding]
(LDARC X43)
Is ook wel een leuk ding ja, ik heb ook een tijdje zitten kijken naar zijn iets grotere broertje, de versie met FPV. Dat kan zelfs nog wel eens handig zijn om kleine ruimtes goed te kunnen bekijken:
http://www.ldarc.com/pd.jsp?id=606#pfc=%7B%7D&_jcp=3_594

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
_Eend_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:18:
[...]

Oeh, ja die zag ik laatst al voorbijkomen. De prijs houd me een beetje tegen, het vliegseizoen is wel zo'n beetje over nu.. Als ik ooit dat ding koop dan hang ik er gelijk een FPV systeem in 8)

Maar wat bedoel je precies met "zelfs ingrijpt als het gaat crashen."? Voor zover ik kan zien heeft ie alleen GPS, en die zorgt er niet voor dat je niet kunt crashen?
Yep, in de laatste versie zit wat verbeteringen:
YouTube: Crash-Proof Technology: FlyWing FW450 V3 GPS Helicopter's 3D Securit...

En Sinterklaas was vroeg....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HhjEA2lCNM6ORyOej46FdjprqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuqojzY5oewfp4DPX67V4QKa.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ligt een kleine 1500 euro aan een nieuw te bouwen auto....

• Analamoebe
memphis schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:42:
[...]

Yep, in de laatste versie zit wat verbeteringen:
YouTube: Crash-Proof Technology: FlyWing FW450 V3 GPS Helicopter's 3D Securit...

[Afbeelding]

Geweldig mooie auto _/-\o_

• memphis

memphis

Topicstarter
We gaan het zien. Ben al sinds 1996 met Mugen aan het rijden, vanaf de Mugen Sting. Heb tot op heden 2 modellen overgeslagen, de MRX5 door direct naar de updated MRX5wc te gaan en nu de MRX6R overgeslagen naar de 6X na bijna 8 jaar met 2 MRX6 chassis gereden te hebben. Er gaan geruchten dat er volgend jaar mogelijk een MRX7 aan komt maar deze auto is winnaar van de ENS series en finalist van de WK dus ik verwacht niet dat die voor de komende tijd slecht is.

Eigenlijk was ik met de MRX6 (de eerste van de 6-series) niet tevreden, hij was best onmogelijk te rijden. Na wat tips werd het een compleet andere auto maar nog steeds een beetje losjes achter. De 6R en de 6X hebben een andere achterkant, niet veel veranderd maar wel in rijeigenschappen verbeterd en te veel ingrijpend om op de oude 6 te zetten.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ahh, een minimum hoogte instelling. Handig. ik zag laatst een filmpje van iemand die al jaren heli's vliegt, ook in 3D mode, en die vloog haar heli ter waarde van +/- je auto kapot.

Aan de andere kant, dan kun je niet het gras maaien met je heli :+

[Afbeelding]

<+:) Dat ziet er goed uit

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 21-11-2024 17:45 ]

• Douwe63
Sinterklaas was hier ook vroeg, ik heb de kit hier gekocht voor 439 euro: https://www.monsterhopups...awler-TQi-24GHz-Draadloos

Nu nog een paar nachtjes slapen over de body die ik hier bij ga kopen, de Defender of de Bronco, ben daar nog niet helemaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Nu online

Snuffel

Vroem!

De Bronco, geel :)

Defender heeft iedereen al...

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Snuffel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:35:

From scratch bouwen als je met iets origineels wil rondrijden. Kijk hier maar eens voor inspiratie (of niet als je out-of-the-box nog ooit mooi wil vinden ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

indigo79 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:11:
[...]

From scratch bouwen als je met iets origineels wil rondrijden. Kijk hier maar eens voor inspiratie (of niet als je out-of-the-box nog ooit mooi wil vinden ;) ).
Een Cybertruck dus :+

Het lastigste is nog de RVS look goed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 08:53
_Eend_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:30:
[...]

Een Cybertruck dus :+

Het lastigste is nog de RVS look goed krijgen.
Btje rvs roestkleur toch?! :o

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Snuffel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:35:

Dat is inderdaad wel wel de kap waar ik naar zat te kijken 8)

Aan de andere kant, bizar dat zo'n body 184 euro moet kosten (https://www.toprc.nl/trax...d-bronco-2021-orange.html) en de trx-4 RTR in 1/18 formaat zelfs goedkoper is (https://www.toprc.nl/traxxas-trx4m-ford-bronco-oranje.html) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
indigo79 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:11:
[...]

Thx voor de link, daar staan inderdaad mooie pareltjes tussen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

@memphis is er een reden waarom je ontvanger accu geen LiPo/LiLo is? Ik ken in mijn omgeving niemand die nog met NiMh rijdt (let wel; is offroad ;-)), ook niet als ontvanger accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
sky- schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:50:
@memphis is er een reden waarom je ontvanger accu geen LiPo/LiLo is? Ik ken in mijn omgeving niemand die nog met NiMh rijdt (let wel; is offroad ;-)), ook niet als ontvanger accu.
Tot op heden waren mijn servo's altijd tot 6v gespecificeerd. Ik heb ook LiFe gebruikt maar had alleen maar ellende met die dingen. Een breuk intern op een soldering t/m regelmatig het balans kabeltje over de grond geschuurd of in een snaar. En die ene die het wel overleefde stond na de winter bol. LiPo wil ik sowieso niet aan beginnen want ik heb al genoeg ongelukken mee gezien. Ik zeg niet dat het mij overkomt maar ik wil die ellende niet als het wel gebeurd.
NiMh is helemaal niets mis mee dan alleen dat die 40gr zwaarder is dan LiFe maar dat boeit mij niet. NiMh laad simpel (zonder de verplichte laadzak die toch niemand gebruikt) en ze overleven de winterstop tot meerdere jaren.

Toen ik de foto op mijn FB gooide was er ook zo'n standaard afzeiker die opmerkte dat ik zulke dure snelle servo's heb en ze niet op HV benut. Ach, 0.06 (op 7.4v) of 0.07 (op 6v) sec zal niet zo'n verschil zijn, overigens blijft een goed NiMh pakket ook een lange tijd op een 6.5v hangen. Ik wilde gewoon weten of de Futaba SR mode merkbaar is wat op een andere manier een goede snelheidswinst geeft naast het feit dat dit ook betrouwbare servo's zijn en vanuit de zender programmeerbaar zijn voor een nog beter gevoel.
Maar ja, dat is zo'n gast die alles los en vast koopt zonder te weten of hij het echt nodig heeft en 5x het geld besteed dan ik doe, laat ik het dan nog maar niet hebben dat hij helemaal geen flauw benul heeft van de onderliggende technologie. Iedereen beleeft de hobby/sport op zijn manier en toevallig had ik nu een leuk budget (hoewel de reden daarvan iets minder leuk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
@memphis denk je dat het voordeel heeft, of tenminste de moeite waard is om een koelkop van koper te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
WEBGAMING schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:45:
@memphis denk je dat het voordeel heeft, of tenminste de moeite waard is om een koelkop van koper te maken?
Nee, koper is een heel zwaar materiaal en dat op de hoogste punt van de auto maakt de auto zeer slecht in de wegligging. Magnesium als een veel lichtere materiaal met een redelijke warmtegeleiding is in het verleden al eens gebruikt maar dat kent toch een iets slechtere warmtegeleiding voor in zomerse temperaturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28
Vroeger toen ik nog 25 jaar jonger was, veel gespeeld en gereden met tamiya.
Uit mijn hoofd gezegd:
Tamiya tgs Subaru impreza (nitro)
Tamiya tb01 (gok ik) mitsubishi lancer evo
Deze staan nog ergens bij ons pa op zolder.

Nu mijn zoontje binnen kort 7 wordt, ben ik aan het kijken voor een beter en leuker wagentje voor hem, die speelgoed dingen hebben geen leven hier :-)
Nu ben ik al lang uit de rc wereld, dus ben me weer een beetje aan het oriënteren.
Vind zoals hierboven de Tamiya neo fighter leuk voor hem(sowieso andere lagers), maar wat komt er tegenwoordig nog bij voor een leuke starter set te maken. Brushless of niet? Accu, NiMH of lipo, wat voor zender en ontvanger zal voldoen?

Of heeft het nog zit in mijn oude tb chassis op te zoeken en die tot leven te wekken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor je zoontje zou ik lekker brushed nemen. Gaat voor hem snel genoeg en het scheelt ook in de kosten. Met dat gewoon een NiMh accu gewoon vanwege het simpel en veiliger laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Na een half dagje schroeven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFh4QiAUYbgzmJHpBSCs11Cz-Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNcCEZznvy9GeQJtw1zHPHpL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
sky- schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:50:
Heb even gesnuffeld.....
https://www.nkon.nl/recha...inr14500-1000mah-10a.html
Heb 4 van deze cellen besteld samen met 2S balancer kabeltjes en dikke 22AWG Futaba kabeltjes, gewoon om te proberen. De review die erbij staat klinkt veelbelovend, ik zag ook een test online die ze tot 15A belaste zonder enige problemen, Ik weet nog niet wat de CB500 servo's verbruiken maar gezien ik met Savox servo's in een 35 minuten hooguit 600mAh verbruik ga ik er vanuit dat 1000mAh genoeg is voor een half uur.
22 gram per cel en wat gewicht van de kabeltjes zal het zo'n 70 tot 80 gram lichter maken dan een NiMh pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:14
Helaas gaat https://bashrc.nl/ er mee stoppen.. Was een klein lokaal winkeltje, met vrijwel alles van Traxxas. Ben er een aantal keer geweest, hele aardige gasten. Vanaf 1 december zijn ze permanent gesloten, maar tot die tijd is er uitverkoop van de gehele voorraad. Alles mag weg tegen de inkoopprijzen las ik.
Ze hebben de hele inventaris in een Excel bestand gegooid die nu online staat, eerste tabel is het Traxxas artikelnummer en 2e tabel is aantal op voorraad.
Dus mocht je iets specifieks zoeken, check even de lijst.
Mocht dit gezien worden als spam, let me know, dan haal ik het weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 17:50
interessant, enig idee waar je aan moet denken voor prijzen/marge dan?

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 25-11-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:14
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:38:
interessant, enig idee waar je aan moet denken voor prijzen/marge dan?
Inkoop, ik heb helaas geen flauw idee wat de marges zijn normaal van Traxxas spullen. Moet ze nog even bellen/appen.
Dit staat op de site:

Wij gaan stoppen
Helaas valt na 2,5 jaar het doek voor BashRC vanwege teruglopende cijfers en afname van klanten en zijn we per 1 december definitief gesloten.

Maar aan elk nadeel zit een voordeel, de laatste twee weekenden dat we open zijn mag alles weg tegen inkoopprijs!

Dus alle auto’s, boten, onderdelen, accu’s, wielen, noem maar op.

Dus kom langs en sla je slag want na zaterdag 30 november is het echt klaar helaas.

Na 1 december vind je alle overgebleven voorraad nog op een actuele spreadsheet op bashrc.nl tot het eind van het jaar.

We willen graag alle trouwe klanten onwijs bedanken voor de geweldige tijd!

Geef je bestelling door via whatsapp of mail:
+31 6 16 93 85 62
info@bashrc.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
De auto is bijna klaar, ben even bezig geweest met de elektronica.

Futaba haar SR technologie biedt veel mogelijkheden. Allereerst is dit met een 833Hz framerate supersnel tov de vele goedkope zenders die maar 50Hz aanhouden, een beetje betere zender kan tot 200Hz (SpektrumRC) of max 333Hz aan wat de normale limiet is van een digitale servo. Daarnaast is er een 2-weg communicatie waarmee makkelijk div instellingen in de servo zijn uit te lezen en aan te passen.
Mijn zender zat nog op v2.3 firmware, de 1e firmware dat werd gebruikt voor de verkoop. Ergens vanaf v5 worden deze CB500 servo's ondersteund en de laatste beschikbare versie is v13. Zonder enige problemen was de update van v2.3 naar v13 gedaan. Tevens ook alle SR ontvangers voorzien van de laatste firmware waarmee de ontvangstkwaliteit verbeterd zou moeten zijn.

Updaten gaat via een SD kaartje in de zender en vanuit de zender een kabeltje naar de ontvanger. Zo met de servo via de kabel verbonden met de zender moet je dan ook de servo's in de juiste mode zetten, hoewel ze als SR servo's verkocht worden stonden ze nog in de normale mode. Met een druk op de knop kan je kiezen uit 3 voorgeprogrammeerde modes en daarna kan je alles aanpassen zoals snelheid, deadband, houdkracht, draaibereik etc.

Na de (halve) inbouw in de auto kan ik ook de servo's draadloos benaderen.

Net zijn de extra dikke servo kabeltjes binnengekomen voor de te maken accu's en voedingskabeltje, een stekkertje eraan zetten ging maar net. De balanskabetjes zijn ook binnen en nu nog de accucellen zelf om 2 accu's te maken. En ik moet extra accuhouders hebben. De vorm maakt het niet makkelijk maar ik kan ze uit een plaat kunststof halen of een plaatje carbon met een kunststof beugeltje, de bestelde 14500 cellen zijn wat korter wat meer ruimte voor de inbouw geeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Mijn Li-Ion cellen zijn ook binnen, snel even de pakketjes gesoldeerd en opgeladen. Dit is een simpele 4 euro dual poort 2S lader dat USB gevoed wordt. Het zou 1A laden maar eigenlijk laadt het maar 1 cel en om de 2 seconden schakelt het om naar de ander dus effectief laadt het met de helft. Prima ladertje om veilig de boel voor een nacht op de lader te zetten maar niet voor aan de baan even snel bij te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyTlijIwCqVzjmlzR11ibAPsyA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9RVZYcHQRkwlT0YYjpYTpR4.jpg?f=fotoalbum_large

Het NiMh pakket is 110 gram, mijn geknutselde Li-Ion pakket 50 gram, dat scheelt toch even 60 gram. Samen met wat andere gewichtsbesparingen kom ik mogelijk met deze auto op een 100 gram lichter uit.

Voor aan de baan om na de heats en tussen de finales door op te laden kan ik mijn dikke lader gebruiken maar in de zoektocht kwam ik een Radiolink CM210 tegen: https://radiolink.com.cn/doce/product-detail-186.html
Laad met 1.5A met een balance stroom van 800mA, gezien dit ook een USB gevoede lader is zal het mij niet verbazen dat deze een dezelfde schakelende systeem kent maar met een hogere stroom. 500mAh in een half uur (volgens de info) is goed genoeg om na de heats bij te laden want dan is er zo'n 500 tot 600mAh verbruikt.

Een 1e testje op de servo's verliep prima, flinke houdkracht zonder dat de spanning instort of er ergens een warmte op de FLIR opspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:03
orillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:47:
https://rc-world.nl/
Wetronic gaat het nog een keer proberen, met een iets andere insteek (kleiner, beter gebouw, lager bedrag). Nog steeds groot met 2900m2. Hopelijk lukt het dit keer!
Ze zijn inmiddels over de 80% en hebben nog 1 maand om het doel te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Nu online

Snuffel

Vroem!

orillion schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:48:
[...]

Ze zijn inmiddels over de 80% en hebben nog 1 maand om het doel te behalen.
Klopt ja. En hoewel ik het ze gun ben ik bang dat ze het niet gaan redden.
Komende maand is voor velen al duur genoeg helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie2488
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-01 11:19
Volgens mij zitten ze alleen nog vooral te wachten op de bank financiering? Banken zijn helaas niet zo snel en willen altijd zo min mogelijk risico..

Afwachten dus maar volgens mij moet dit voor de bank toch niet zo'n groot risico meer zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Het verbaasd mij dat ze al zover zijn. Maar ja, voor veel mensen is het nieuw en bijzonder. Met de wetenschap dat uiteindelijk alle commerciële permanente indoorbanen de deuren hebben moeten sluiten is de vraag wat de houdbaarheidsdatum is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie2488
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-01 11:19
Ik ken maar 1 project dat deels in de buurt kwam en dat was pkracing? En die is niet gesloten omdat het zo slecht ging maar door ouderdom.

Daarnaast doen ze volgens mij ook meerdere aspecten in plaats van alleen indoor racen. Maar ben benieuwd welke commerciële projecten jij weet die gefaald zijn in deze? Ik ken alleen degene die zijn gestopt omdat de ruimte verviel omdat ze antikraak zaten veelal?

Daarentegen zie ik veel modelbouw winkels die niks doen juist omvallen dus is het wel zo'n stomme zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Welke commerciële toko kent nog een indoorbaan? De enige die ik nog ken is de Mini-Z shop en deels denk ik dat het ook maar een beperkte ruimte nodig heeft. De meeste clubs doen iets in hun eigen clubgebouw of kunnen gebruik maken van een sporthal oid. De enige club met een permanente indoor is volgens mij OSS.

Daarnaast is RC in verenigingsvorm als ook in competitievorm dalende, deels door Corona en sommige clubs zien wel weer een groei maar het is al lang niet meer het niveau dan 10 jaar terug. Kortom, het is een behoorlijke investering wat ook op een langer termijn een hoop geld blijft kosten.

En dan heeft de persoon ook een aardige negatieve reputatie bij veel modelbouwers wat ook niet mee zal helpen om het tot een blijvend succes te maken.

Pagina: 1 ... 39 ... 47 Laatste