Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

SinergyX schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:03:
Die bearings (dacht 20-30 euro) raad ik je dan wel aan, de alu-kit kan je altijd in losse onderdelen nog upgraden.
Ik dacht dat de TT-02B wel al kogellagers had? Op de site van verspaget staat iig van wel (kan natuurlijk fout zijn)

RTR of niet, ik wil in ieder geval mijn eigen kap spuiten.

Maar geen ervaringen met Absima? Het schijnt een oude HPI te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 25-04-2018 14:49 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

memphis schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:29:
[...]

Nou, Traxxas is ook niet goedkoop.....

Leuk weer de discussie over upgraden naar aluminium. Tamiya en vele andere merken zoals GP leven er van. Voor auto's zoals de TT01 en TT02 zijn er maar heel weinig upgrades die echt een verbetering geven, de rest is alleen optisch (Tamiya blauw past bij jouw)
Tamiya weet zelf ook wat te verdienen met hun eigen hop-ups (alu propshaft) en replacement, ik heb mijn plastic ophanging denk 15x kapot gereden, niet eens beginnen over axle-shafts. Maar het is niet enkel 'steviger', het is ook de mogelijkheid om aan te passen, zoals toe en angle voor en achter. Het zal best overbodig zijn bij wat stock rijden, maar moment dat je iets krachtiger gaat rijden, rij je het snel allemaal kapot.
zonoskar schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:47:
[...]

Ik dacht dat de TT-02B wel al kogellagers had? Op de site van verspaget staat iig van wel (kan natuurlijk fout zijn)

RTR of niet, ik wil in ieder geval mijn eigen kap spuiten.

Maar geen ervaringen met Absima? Het schijnt een oude HPI te zijn.
Geen idee of ze die plastic dingen van Tamiya ook 'ballbearings' noemen, maar volgens mij zaten daar gewoon die plastic busjes in.

Hobbyking heeft nog wel de MS versie op voorraad (border niet), die is marginaal duurder, maar daar weet ik dat ze wel op zitten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:00:
[...]

ik heb mijn plastic ophanging denk 15x kapot gereden, niet eens beginnen over axle-shafts.
Tja, ligt dat aan de kwalteit of aan de plots overstekende objecten zoals stoepranden en bomen?
Als je er normaal mee rijdt dan zal je geen ophangingen kapot rijden en een simpele crash wordt meestal overleeft.

Men zoekt al heel snel in sterkere delen als oplossing en eerlijk, aluminium is niet altijd de oplossing.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

memphis schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:48:
[...]

Tja, ligt dat aan de kwalteit of aan de plots overstekende objecten zoals stoepranden en bomen?
Als je er normaal mee rijdt dan zal je geen ophangingen kapot rijden en een simpele crash wordt meestal overleeft.

Men zoekt al heel snel in sterkere delen als oplossing en eerlijk, aluminium is niet altijd de oplossing.
Veelal was het falen van de propshaft of wanneer de axle-joint blokkeerde (als je even los komt van de grond), stoepranden heb ik al genoeg aangetikt en dan gaat het met elk materiaal wel kapot. Goed, dit is in principe nog met de originele onderdelen en een dremel deels op te lossen, maar met iets meer vermogen breek je die hubs aanzienlijk sneller.

Maar specifiek voor de TT01 zijn het de 2 'houders' voor de bovenarmen van de wielen, paar keer stevig landen en of je hebt het geluk dat alleen je schroefdraad dol is, of de arm breekt uit die houder en trekt je hele dif-hubs uit elkaar.

Zeg niet dat alu heilig is, verre van dat, maar het enige wat ik nu steeds aan schade loop zijn mijn wiel assen ipv de halve ophanging. Voor 90 euro zou ik never nooit die hele upgrade set ook meer kopen, ik heb toen voor krap de helft die set kunnen kopen en vanuit de ervaring van mijn vorige 01 (die eindigde in het water), dus mijn situatie was het iets interessanter.

Goed, inmiddels zijn 2 van de 6 schroefgaten van mijn dif-hub (plastic) ook dolgedraaid, maar daar vind ik de alu-versies simpelweg te duur, dat ik toch bij het punt zit dat ik misschien iets te veel wil van zulke auto's :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:46

BoAC

Memento mori

Dolgedraaide schroefgaten fix ik altijd met krimpkous en seconden lijm. Ietsje uitboren, krimpkous om doelgroep, lijm erop, in het gat, ff wachten en weer uitdraaien. De restjes ff wegsnijden en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:05:
[...]

Goed, inmiddels zijn 2 van de 6 schroefgaten van mijn dif-hub (plastic) ook dolgedraaid, maar daar vind ik de alu-versies simpelweg te duur, dat ik toch bij het punt zit dat ik misschien iets te veel wil van zulke auto's :P
Dat zal het wel zijn :P

Ik had onlangs nog 2 RC gerelateerde knutselprojectjes gedaan:

Modelmotor inloopbank
[zelfbouw] RC accu ontlader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 14:35

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@memphis leuke projectjes Een tijdje geleden zat ik al naar een simpele ontlader te kijken, dit lijkt een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Die LiPo checkers met alarm zijn echt ideaal. Je kunt zelfs de spanning instellen van 2.7 tot 3.8v en ze kosten maar een paar euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
SinergyX schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:03:

Als je geen RTR wil (zonder remote en ESC), kan je een TT-02b nog onder de 150 vinden, volgens mij heeft The Border ze nog wel in voorraad (evt met upgrade van bearings, of zelfs hele alu-kit van 80 euro ofzo).

Ik ga waarschijnlijk ook de TT-02B kopen, omdat de normale 02 (ik heb de 01, redelijk gelijk) toch te laag is voor normaal straatrijden, zelfs met ~1,5cm hoogte stuitert dat ding alle kanten op.

Die bearings (dacht 20-30 euro) raad ik je dan wel aan, de alu-kit kan je altijd in losse onderdelen nog upgraden.
Tamiya kan je beter van tamico.de of haertle.de kopen, daar staat de tt-02b voor 100 euro te koop. Waarom zou je de Nederlandse winkeliers met hun torenhoge marges gaan lopen sponsoren? Ik koop alles in Duitsland of China. Haertle verzend gratis naar Nederland. Bij de tt-02b komt, net zoals bij elke andere goedkope Tamiya, nog een klein kapitaal aan upgrades bij om het goed rijdend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
gold_dust schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:38:
[...]

Tamiya kan je beter van tamico.de of haertle.de kopen, daar staat de tt-02b voor 100 euro te koop. Waarom zou je de Nederlandse winkeliers met hun torenhoge marges gaan lopen sponsoren? Ik koop alles in Duitsland of China. Haertle verzend gratis naar Nederland. Bij de tt-02b komt, net zoals bij elke andere goedkope Tamiya, nog een klein kapitaal aan upgrades bij om het goed rijdend te krijgen.
Tja... je bent vrij om te kopen wat je wilt maar ik wil de Nederlandse winkelier geen oplichter noemen. Dat de prijzen bij the Border hoger zijn is zijn beleid maar hij heeft wel veel op voorraad en is in het geval van nood een snelle aankoop mogelijk.

De hogere prijzen in Nederland heb je meer te danken aan ten 1e de kleinere afzetmarkt, Duitsland is een veel groter land en heeft zo'n winkelier ook veel meer afzet wat andersom ook bij grote aantallen inkoop de prijs drukt. Maar de 2e reden waarom met name de nieuwe modellen van Tamiya hier zo duur zijn heeft te maken met de Tamiya cup. Deze nieuwe modellen mogen alleen met de cup mee doen als ze een zgn Nederlands certificaat hebben. Omdat je dus voor de cup verplicht bent om in Nederland je spul te kopen wordt de marge iets opgevoerd en die marge om de zaak draaiende te houden is toch al laag in de Nederlandse economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Dat je Nederlandse middenstand in stand wil houden is dan een bewuste keuze en dat is prima. Maar er zijn vast genoeg (potentiële) rijders die de hobby (te) duur vinden en de Nederlandse prijzen niet kunnen of willen betalen en er is echt veel goedkoper aan materiaal te komen dan in Nederland. Het gaat ook niet om een paar procent, ik zie die tt-02b buggy's soms voor rond de 200 euro in Nederland, dan is Duitsland dus de helft goedkoper. Het is ook niet zo gek dat het aantal winkeliers in Nederland inmiddels flink uitgedund is, ze hebben het aan zichzelf te danken.

Verder zijn Hobbyking, Aliexpress, Banggood etc in mijn ervaring prima winkels voor accu's, laders, en servo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
gold_dust schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:23:

Verder zijn Hobbyking, Aliexpress, Banggood etc in mijn ervaring prima winkels voor accu's, laders, en servo's.
Ik gaf al aan dat je vrij bent om te kopen waar je wilt. Maar als de modelbouwwinkel om de hoek niet meer bestaat als je even snel (bij wijze van spreken) een stekkertje of een kabeltje nodig hebt heb je ook geen recht om te vloeken.

Heel eerlijk... Ja, het is daar veel goedkoper en ik koop over de grens ook wel eens wat alleen moet je niet vergeten dat de getoonde prijzen in shops buiten de EU veelal ex BTW zijn en je een naheffing kan verwachten. In het geval van de bekende merken scheelt de prijs dan niet zoveel meer. Ik had het zelfs met 2 gesponsorde accu's van Muchmore, of ik effe 55 euro bij wilde betalen.....

Daarnaast heb je geen toonbank waar je de aangekochte spul kunt droppen mocht je er niet uit komen, vooral voor beginners denk ik wel een belangrijk iets want een forum of wat emailverkeer kan ook niet alles oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Op tamico kost ie idd 99.99 maar op heartle.de kost ie 115.99. Bij Verspaget kost de Plasma Edge 129 euro. Ik vind dat geen schokkende verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 28-04-2018 10:59 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Hier staat een tt-02b voor 100 euro. Op die andere site staat hij voor dezelfde prijs. De prijs bij Verspaget valt me dan nog mee eigenlijk, zou er dan toch eentje het licht hebben gezien? :)

Maar met 100 euro ben je er dan echt niet, dan komt er onder andere nog bij:
- kogellagers
- goede banden
- goede motor + lipo regelaar
- instelbare stuurstangen
- demper brug
- goede schokbrekers
- alu aandrijfstang
- cvd's
- etc.

En dan is het nog steeds een Tamiya. Kun je haast net zo goed meteen een wedstrijdauto kopen ...

Als je echt met die tt-02b iets wil gaan doen kun je misschien beter een tt-02s or r halen en er dan buggy armen en schokbrekers op zetten. Dat is waarschijnlijk veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
By the way, heb mijn lader aangepast. Ik heb een Venom Medion dual charger, dit is een lader met ingebouwde speakers en versterker maar moet je simpelweg met een kabel met je telefoon verbinden. Omdat de jackplug van mijn telefoon wat raar deed had ik een losse bluetooth ontvanger erbij gekocht maar als je gebeld wordt is dat weer een hoop gedoe om effe snel de bluetooth uit te zetten.

Even gezocht naar een inbouw MP3 module, gevonden voor nog geen 5 euro en geplaatst in de bovenrand van de lader. simpel ding maar werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LspfrXc6OkCv8kIx5utFRO4H/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

gold_dust schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:14:
Hier staat een tt-02b voor 100 euro. Op die andere site staat hij voor dezelfde prijs. De prijs bij Verspaget valt me dan nog mee eigenlijk, zou er dan toch eentje het licht hebben gezien? :)

Maar met 100 euro ben je er dan echt niet, dan komt er onder andere nog bij:
- kogellagers
- goede banden
- goede motor + lipo regelaar
- instelbare stuurstangen
- demper brug
- goede schokbrekers
- alu aandrijfstang
- cvd's
- etc.

En dan is het nog steeds een Tamiya. Kun je haast net zo goed meteen een wedstrijdauto kopen ...

Als je echt met die tt-02b iets wil gaan doen kun je misschien beter een tt-02s or r halen en er dan buggy armen en schokbrekers op zetten. Dat is waarschijnlijk veel goedkoper.
Kogellagers is voor mij de enige vereiste, de rest is niet echt nodig om wat rond te crossen, ik ga geen races doen. Die Dual Ridge kit is inderdaad goedkoper in Duitsland, maar ik zie die hier in de buurt nergens te koop. Ik vergelijk de Neo Scorcher of Plasma Edge en die zijn in Duitsland niet echt veel goedkoper (rond de 115 euro) en bij Verspaget (Eindhoven) en WoutersModelbouw (Bergeijk) 129 euro.

Maar ik neig nu meer naar de Absima ab2.4. Die komt met kogellagers en verstelbare armen in de vering en stuurinrichting. Dat heeft de Tamiya idd niet. Alleen heeft die Absima dan weer een gespoten kap bij de kit. Grr. Misschien moet ik toch maar een RTR kopen, dan kan ik mijn 40MHz zender/ontvanger ook met pensioen sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 28-04-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 17:42

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Wie heeft hier zelfgemaakt werkbank, zo een stand waar je auto op zet. Ik zoek inspiraties (foto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Van de week maar besloten voor een Rattler te gaan van Hobbyking, out of the box lees ik goeie reviews en de V2 kan zelfs 3S rijden, kan aardig wat hebben en lijkt redelijk compatible te zijn met de DBX en SSC , zoals die wheel axle, zit nu een soort van aangepaste as op zodat je 12mm hex kan rijden, maar dezelfde as van DBX is een 17mm hex.

Ding voor amper 100 euro (ARR, RTR is maar 20 euro duurder ofzo), met die 02b is het inderdaad nog iets teveel upgraden (of je moet direct MS nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:32

JB

Cédric roelt!

memphis schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:26:
[...]

Als die 5 jaar heeft stilgestaan zou ik even de achterdeksel van de motor los halen om te kijken of er roest op de krukas en lagers staat. Verder als die in orde is en alles doet het nog dan wel even een nieuwe gloeiplug en gaan. Misschien een nieuwe accupakket of even controleren dat de batterijen zijn gaan lekken (mochten die er nog in zitten). En verse brandstof is wel een aanbeveling.

Natuurlijk zijn er nieuwe technieken zoals 2.4 ghz zenders maar als je huidige set werkt is er geen reden om het te vervangen.
Weer even een/de oude koe uit de sloot halen :D

Sinds ik een drone heb, heeft het RC virus me weer een beetje te pakken :+ Zojuist mijn Subaru maar weer eens op de werkbank gezet om te kijken of er nieuw leven in te krijgen is. Trekkoord moest ik even flink aan hengelen maar zuigertje ging weer netjes op en neer. Nu op zoek naar de onderdelen. Waar bestellen jullie voornamelijk? Hobbyking?

Wil toch de servo's en AB vervangen, spul is zo oud en technieken zijn nu veel beter cq. minder storingsgevoelig. Maar voordat ik daarin investeer, test ik toch graag eerst of het blok nog werkt.

Nodig;

- Nieuwe brandstofslangetjes en filter
- Brandstof (Tornado is niet meer dus begrijp dat Merlin Expert goede opvolger is)
- Nieuwe luchtfilter
- Gloeiplug "ontsteker" indien de huidige na opladen niks meer doet (spare gloeiplug heb ik nog)

Huidige servo's zijn van Acoms;

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2018/05/04/rc.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 06-05-2018 09:39 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Vanavond als het goed is zitten we in hart van Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zijn daar nog uitzendingen van? Of ik hoop nog van een hoger standpunt dan van die interviews :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Deze RC pagina is er live bij en zal ook van de kwalificaties en finales filmpjes online zetten.

http://ens.redrc.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:26

Shaggy

Misantroop pur sang

Mezelf ook eens inmelden hier.
Begonnen als klein ventje in de jaren 80 met auto's als de RC-10, CAT etc, toen jaren niets meer gedaan, en ben nu bezig met een nieuwe auto te zoeken. Gewoon voor de leuk op de lokale baan hier.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik keek gisteren naar de inschrijflijst van de ENS, maar is het al lang zo dat er relatief weinig man mee doen? Als je dan kijkt naar de ETS of EOS, valt het qua opkomst redelijk tegen. Bij de ETS/EOS wordt met regelmaat 300 inschrijvingen gehaald.

Heb het idee dat er weinig lokale rijders mee doen, terwijl dat voor hen juist een mooie ervaring is.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Klopt en dat heeft diverse redenen.

1) Een nitro event is duurder, zo heb ik 10 sets banden verbruikt maar wel 12 besteld (alles handout)
2) Div sponsoren haden zich teruggetrokken en sturen ook geen rijders
3) Door dat werd de ENS ook even van de kaart gehaald en door de sponsoring door Infinity weer op de kaart gezet
5) Xray had een eigen feestje waar zijn toppers aan mee moesten doen
6) Hoe verder van Italië des te minder Italianen komen, hou je het in het hart van Italië heb je sowieso al een bulk Italianen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waar is 4) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 19:22
Gaat over pitspoezen, en die mogen niet meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Oeps, na 4 dagen bezig zijn met weinig slaap ben ik niet helemaal wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Dan nog een gek iets dat er zo weinig Nederlanders mee doen tijdens een ENS in notabene Nederland. Wanneer ik een EOS in Duitsland rijd is meerendeel Duits en dan gaan er ook aardig wat Engelsen, Belgen en Nederlanders, aangevuld met mensen uit heel Europa en soms worden er zelfs toppers ingevlogen (of ze komen zelf, vanuit fabrikanten) vanuit de US en Japan. Dat maakt zo'n evenement natuurlijk wel top. Ik heb destijds met de - op dat moment - wereldkampioen 2WD op de stelling gestaan - en na 2 heats zat ik nog voor hem ook nog :+ -. Dat was alleen al de ervaring waard. Natuurlijk ook om die echte toppers aan het werk te zien, die rijden toch nog wel een stukje harder dan wat ik ooit zou kunnen.

Nu is het wel zo dat de EOS qua kosten wel iets goedkoper zou zijn. Je bent per klasse zo'n 70~80 euro aan banden kwijt en je accu's/motoren zijn vrij. Al gaan ze volgend jaar een stock klasse in de 2WD rijden.

Maar wat mij betreft staat of gaat een evenement wel met lokale rijders en juist daarin verbaast het me wel dat er zo weinig Nederlanders (en Belgen) zijn. Als ik onroad 1:10 brandstof wedstrijden had gereden, zou ik wel mee doen. Boeiend dat je dan laatste wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Probleem van "nitro" is dat men in de hobby-sfeer elkaar aanspreekt om niet zoiets te nemen want het is "veel sleutelen en afstellen". Je ziet het ook aan RTR merken, Traxxas kent veel meer elektro dan nitro, ook HPI focust steeds meer op elektro en als je kijkt naar als die zooi uit Azië lijkt er al helemaal geen nitro meer te bestaan. En als een starter een nitro model neemt wordt het een offroad want onroad kan je nergens mee rijden zo wordt het vertelld.

Maar ok.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Y5N6Ss4ANgYSpdOqYj4HsZY/full.jpg

Maar even over mijn race....
Donderdag aangekomen en het was zoeken naar een plekje want de plek die mij toegewezen was was al in beslag genomen. Verse body erop (scheelt altijd tov een wat versleten body) en de auto ging best goed maar met rondetijden van 14.3 niet echt wat ik zou moeten kunnen met ooit een 13.6 als snelste. Gelukkig hadden er meer problemen dat het niet zo snel ging als gewend dus de baan was wat trager....
Desondanks reden de toppers toch al ronden in de 12 sec, en dat is snel. Met de snelste tijd ooit van een 12.3 op gesmeerde banden en een 12.5 ongesmeerd waren die wel op weg naar de snellere tijden.
En wat ik ook deed en vernieuwde, ik bleef op die 14.3 hangen.

Uiteindelijk kwamen de getimde trainingen op de handout band, blijkbaar waren mijn trainingsbanden niet zo vers meer want het scheelde 0.3 sec. Maar 14.0 was voor mij nog niet echt snel maar wel een stuk beter, zeker als ik dergelijke rondjes binnen de 14.0 en 14.3 constant kon rijden.

Helaas wat pech tijdens het kwalificeren waarbij 2 van de 4 kwalificaties telden, met een 11e tijd werd het de B-finale. Oh ja, ik zat in de 40+ masters groep, meer mijn niveau ;)

Bij de start van de B vielen er al een paar af en reden we nog met 2 man, ik voorop. Na 7 ronden kwam er weer 1 van de uitvallers bij. maar dat was het. Toen begaf mijn 2e versnelling het en moest ik rustig aan doen, gelukkig genog voorsprong dus een eitje. Na 5 minuten kwam de 2e versnelling weer terug en kon ik de B winnend uitrijden.

Als 11e weer in de A finale gestart en omdat mijn motor ook eindelijk optimaal ging presteren wilden we niet gokken op de standaard getimde pitstops om ook een rustige pitstraat te hebben, de motor haalde hooguit 4:30 op een tank....
Na 20 minuten begaf mijn achtersnaar het en moest ik de race staken, ik lag op dat moment 5e en had zicht op de 4e plek. Uiteindelijk was ik na de finish teruggevallen tot de 8e plek.

Een vermoeiende 4 dagen met ook iedere dag die 100km afstand op en neer rijden maar ben tevreden.

Wat foto's geschoten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0eZlWkCT0rAMprRsRi2gmuvW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OmKUpJcUSvTqtrlx75JTqUlO/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UHOjzkgGfp8HpBQexzzAgw21/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PkD8n1ZYG3Nl068DCbadPKcv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uaqFKdcLdaHmKluOrJdcxPWn/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dqMIJAtekLtiOTegcOO7etYB/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IGoU4rupKKXxzcQXfd7KE7S0/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZRScUBmgvsUvHKdWT3rtZoCK/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5d8m1JnrcaX34HNwAtbkVL4l/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/563bU8yTjXgWzoTAgktpJi53/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pyt3K8dfNu2JTh0l9uT47UOh/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9sI108kHLUxbnqs1vyZBxzts/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jcnKTwTHViRLu8iF41p8upNS/full.jpg
(mooie spiegeling van de baan in de bril)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Wie kan me een beetje advies geven?

Heb een 2e hands RC10 B4.1 gekocht. Moet alleen nog een zender en lader hebben. 2e hands is geen probleem. Zijn er bepaalde zaken waar ik weg moet blijven, of iets wat juist een goede keuze zou zijn?

Ik weet een Sanwa M11 zender te koop met alles erbij, wellicht een optie? Laders heb ik helemaal geen verstand van omdat ik nog uit de NiCad kom. Met LiPo schijnt het allemaal wat anders te zijn tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Met een (goed onderhoude) M11 zit je wel goed. Helemaal als de prijs goed is. Anders kan je naar een instapzender van bijv. Sanwa (MX-V volgens mij) kijken. Spektrum is eventueel ook een optie.

Wat betreft laders is het een beetje uitzoeken. Ik zou persoonlijk wel voor iets van een "a-merk" gaan. Er zijn al simpele 'single' laders van bijv Orion of Robbe te krijgen. Ik zou nooit snel een lader uit verweggistan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Spektrum zou ik van weg blijven, steeds meer probleen worden er gemeld als ook je meestal een AVC ontvanger je maag in wordt geduwd. Leuke technologie zo'n AVC maar zonder is beter.

Instapzenders zijn er genoeg, Sanwa heeft de MT4 modellen, Futaba de 3PV en 4PV. Beide komen met een hoge framerate wat het gevoel en de precisie beter maakt. Sanwa is wel duur in de extra ontvangers en Futaba juist goedkoop.

Maar inderdaad niets mis met een M11

Lader... Voor het normale werk zou een simpele B6 achtige lader voldoende zijn. De B6AC is prima betaalbaar maar is met 50watt niet helemaal toekomst gericht, Onlangs is er wel een hele interessante B6-picco uitgebracht maar vereist wel een losse externe voeding.
Maar je kunt niet fout gaan met bv een SkyRC D100 of de Orion dual poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Bedankt heren.
De M11 kan ik onder de 100 euro krijgen. Lijkt me wel prima. Acculader hoor ik goede dingen over de HTRC 100. Eens kijken wat we daar mee kunnen wellicht.
Zie alleen dat de accu's die ik erbij heb niet meer in goede staat zijn. Worden dus nieuwe LiPo's, 2S. Daar nog zaken om mee op te letten?

Hier trouwens de wagen :)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/832/41343954174_3059a77a36_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik heb een FlySky FS-GTC3 zender gekocht, om te bashen en voor lokate club races prima. Die kost maar 40 euro en de officiële FlySky winkel op Aliexpress heeft hem uit Tsjechie verzonden dus geen lange levertijd en douanekosten. Ontvangers kosten 5 - 6 euro per stuk.

Sanwa zou ik om deze reden niet doen, ontvangers zijn veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Misschien even opletten welke servo erin zit. Analoge servo's kunnen niet tegen hoge framerate zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Gisteren was ik even foto's aan het maken bij de MACH in Heemstede waar ze de finale hadden van de TaTa steel RC cup

Deze cup is 1 van de vele activiteiten op https://www.techportal.nl/doeprogramma/challenges/ waar TaTa steel de jeugd via scholen probeert te interesseren voor techniek. In deze RC competitie moeten ze teams vormen, sponsoren trekken, PR activiteiten ontplooien en een auto van de klasse naar keuze opbouwen en racen met alle bijkomstige aspecten zoals trainen en afstellen.

Heel mooi om te zien dat het in 2 groepen een hele drukke boel was, daartegen ook wel jammer om te zien dat veel van deze jeugd het alleen om het racen zelf ging en budgetten zijn gebruikt om ipv de kit op te bouwen door sommigen RTR kits zijn aangekocht. Ook jammer te zien dat 2 teams bij wat trainen schade hadden gereden en geen reserve delen hadden.
Wel mooi om te zien dat er ook teams waren die serieus bezig waren geweest om de auto's te verbeteren en 1 had zelfs een batmobiel achtige body gemaakt met de gedachte dat die aerodynamisch sneller moest zijn.

Uiteraard waren er ook leuke juffen en moeders te bewonderen ;)

Foto's:
https://www.facebook.com/...75.100003607726552&type=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 16:08
Heren! Probleempje van een vader.
Ik heb jaren terug een paar auto's gekocht via BVA en deze zijn bestuurbaar. Nu werken ze beide op 27MHz. De auto's zijn voorzien van een stelschroefje waarmee dat signaal waarschijnlijk iets gewijzigd kan worden begreep ik via een YT filmpje (niet specifiek van deze auto). Maar de afstandsbediening heeft zover ik kon vinden niet zo'n optie helaas.
Ook als ik dat schroefje van 1 auto verdraai kom ik wel op een punt dat beide remote's het dus niet meer doen, maar dan moet ik nog de remote kunnen veranderen. Er is ook nergens een indicatie dat het op een andere frequentie zou moeten kunnen werken.

Wat foto's:

Printplaatje auto:
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/auto1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/auto2.jpg

Printplaatje bediening:
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/bed1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/bed2.jpg

Dingen die ik, als leek, kan bedenken:
- Ik koop een "pakketje" met een ontvanger en zender die ik gebruik om de huidige ontvanger en zender te vervangen, alleen geen idee hoe dat dan precies zit met de aansturing van de motor qua weerstandjes etc.
- Ik koop een andere zender op een andere frequentie en hoop dan dat die kan werken met de stand waarbij geen van beide afstandsbedieningen werken.
- Kan ik bijvoorbeeld deze auto kopen (https://nl.aliexpress.com...foot-Car/32656582142.html) en gebruiken natuurlijk, maar dus eventueel de ontvanger van auto wisselen?
- Er zijn ook wel losse ontvangers etc te kopen, maar de vraag is dan, ga ik dat werkend krijgen, hoe moeilijk is zoiets?

Verder is het allemaal "chinees" en weinig merk of dat soort dingen waar ik op enige manier in contact kan komen met een maker of iets dergelijks helaas... Blijkbaar is het merk MZ.
Het gaat om auto's van deze "serie" of dit "merk":
https://www.hobbytron.com...0114RTRElectricRCCar.html
Heb het bedrijf MZ models ook een mailtje gestuurd. Vraag me af of daar uberhaupt reactie op komt :D

Tips of weet ik het van harte welkom. Ik kan overigens wel "een beetje" solderen maar heb niet super goede skills en ook geen denderende tools hiervoor, niet de tools dat het dan echt netjes wordt bijvoorbeeld :) Maar als iemand toevallig in de buurt van Amerfsoort woont :P

[ Voor 14% gewijzigd door orange.x op 20-05-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik zou niet meer iets op 27 MHZ gaan repareren, is de moeite niet meer. Je kunt beter een goedkope zenderset kopen van Banggood of Hobbyking of zoiets. De basis modellen kosten rond de 20 euro incl. ontvanger en losse ontvangers 5 - 6 euro per stuk, bijvoorbeeld van Fly Sky. Daar heb je een veel beter bereik en minder storing mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
gold_dust schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:02:
Ik zou niet meer iets op 27 MHZ gaan repareren, is de moeite niet meer. Je kunt beter een goedkope zenderset kopen van Banggood of Hobbyking of zoiets. De basis modellen kosten rond de 20 euro incl. ontvanger en losse ontvangers 5 - 6 euro per stuk, bijvoorbeeld van Fly Sky. Daar heb je een veel beter bereik en minder storing mee.
Leuk, maar in dit geval praat je over een alles-in-1 print, kan je niet zomaar even een andere ontvanger in lepelen......

Frequenties bij de 27mhz wordt door kristallen geregeld, het schroefje waar je aan draaide kan de frequentie iets verschuiven voor een juiste instelling maar nooit zover tot een volgend kanaal.

Bij de zender zie ik een kristal, dat zal dan iets van rond de 27mhz zijn, op de ontvanger moet ook zo'n metaal blokje zitten welke 0.455mhz lager is dan die in de zender, indien zo kan je een ander kristalpaar plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
memphis schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:44:
[...]

Leuk, maar in dit geval praat je over een alles-in-1 print, kan je niet zomaar even een andere ontvanger in lepelen......

Frequenties bij de 27mhz wordt door kristallen geregeld, het schroefje waar je aan draaide kan de frequentie iets verschuiven voor een juiste instelling maar nooit zover tot een volgend kanaal.

Bij de zender zie ik een kristal, dat zal dan iets van rond de 27mhz zijn, op de ontvanger moet ook zo'n metaal blokje zitten welke 0.455mhz lager is dan die in de zender, indien zo kan je een ander kristalpaar plaatsen.
Ik zag dat ik 2x dezelfde foto had geplaatst, ik heb hem vervangen. Maar zo;n plaatje lijkt niet op de auto te zitten dus.
Maar het vervangen van de hele set voor 25 euro is duurder dan de auto zelf was. Het bereik is momenteel al best prima, gok meter of 30 zeker (open vlakte).
Ik zal eens op zoek gaan naar hobbywinkel in omgeving Amersfoort om daar te informeren, als dat nog bestaat tegenwoordig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik vrees het ergste. De ontvanger (mist een antennedraad?) lijkt geen kristal te hebben. Dan zou je moeten kijken of je het nummer van het IC kunt lezen en hiervan een specsheet moeten opzoeken.

Maar als ik kijk zo naar de aansluitingen heb ik het idee dat dit niet echt een proportionele besturing is maar een soort van aan/uit schakeling vor motor en stuur. Dan kan je beter gewoon voor een paar tientjes iets anders uit Azië halen, WLtoys heeft een groot assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@memphis thanks. Ik heb nog twee mailtjes er aan gewijd naar mogelijk winkels in de buurt om te informeren. Maar ik gok idd dat het dan een extra gaat worden. Verkoop ik degene die nu over is, of die bewaar ik voor als de Lambo stuk is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:29

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb inmiddels een nieuwe Tamiya TT-02b Dual Ridge binnen gekregen (ja ik weet dat dat geen topper in het genre is, maar hij was relatief goedkoop en ik heb nou eenmaal iets met Tamiya...) en zit nog te wachten op de ball-bearings die ik besteld had. Alvast even een beetje de handleiding doorgebladerd.

Qua smering even een vraag: mijn ervaring met het sleutelen aan fietsen en motoren is dat met kettingspray, lithium grease en PTFE spray eigenlijk alles prima te smeren is. Kan ik dat spul ook gebruiken voor de TT-02b of kan ik toch beter het bijgeleverde Tamiya spul gebruiken? Via Google zegt de ene site van wel en de andere van niet. Dat vet van Tamiya lijkt me zo dik en zou daardoor misschien juist een smeerboel geven denk ik? Wat denken jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Het vet wat erbij zit is zeker plastic vriendelijk. Je hoeft het ook niet dik in te smeren gewoon een dun laagje op het kleinste tandwiel en als je de boel rond draait verspreid zicht dat wel, het motortandwiel en de spur die daar tegenover zit moet je niet te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Inmiddels zit hij in elkaar. Her en der PTFE en white lithium grease gebruikt, samen met de grease van Tamiya zelf. Spul is veilig voor (ABS) plastic, dat had ik al eens getest. Ik ga er dus van uit dat het hier ook wel goed gaat. Zo niet, mooie reden voor een upgrade naar metal gears enz.

Overigens zat er wel héél krapaan genoeg damper oil bijgeleverd... Ik kwam een paar ml tekort bij het laatste dempertje. Ik heb dit aangevuld met remvloeistof, daarvan weet ik dat het ook niet comprimeerbaar is én dat het ABS-plastic niet aantast. Kan dit kwaad? Volgens mij merk ik daar nagenoeg niks van toch?

Snelheid van het ding (stock met ball bearings) is prima, maar ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst wat sneller wil. Nu zit er de Torque Tuned motor in/bij, maar wel met een ESC die ook brushless aan kan (TBLE-02S). Ik lees op internet goede dingen over de Trackstar 13.5T brushless motoren? Die trekt max. 36A, en de ESC kan max 60A aan dus dat lijkt te kunnen. Verder moet ik dan een andere pinion gear hebben? De stock heeft 17 tandjes, ik lees dat veel mensen naar 19 of 20 tandjes gaan. Dat zou een hogere topsnelheid opleveren? Ook wordt dan aangeraden om het achterste differentieel te upgraden naar een metal gear setje, die van de DF-02 en van de TT-01 schijnen te passen.
Dan nog een LiPo batterij (B6AC lader heb ik al), zit daar nog veel verschil in? Wat zijn aanraders?

Tot slot: wielen. De standaard wielen (Tamiya Super Grippers) zijn prima, maar slijten snel op harde oppervlaktes. Omdat ik er ook wel eens mee over straat jakker, zouden all-terrain banden misschien beter zijn. Waar moet ik op letten? Ik wil er dan ook direct andere velgjes bij kopen zodat ik makkelijk kan switchen.

Alles mag zo goedkoop mogelijk wat mij betreft, het moet wel goed spul zijn maar het is een auto voor de fun, niet om mee te doen aan races of om het maximale eruit te halen. Dan had ik namelijk beter met iets anders dan met een TT-02b kunnen beginnen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Gister toevallig op aanraden van iemand de Tamiya cup meegereden. De persoon had een accuplaatje nodig voor zijn F1 en was nergens leverbaar binnen een korte tijd dus had ik er 1 voor hem gemaakt want ik heb toch zat carbon platen in huis. Maar omdat ik een Tamiya F1 had welke geheel legaal voor de cup was stelde hij het voor dus waarom niet.

Veel foto's geschoten:
https://www.facebook.com/...441&notif_t=story_reshare

De TT0x series hebben beperkte mogelijkheden met de tandwielverhouding, bij de aanschaf van een motor moet je zeker zijn dat de rolout (afgelegde afstand per omwenteling motor) niet ver voorbij het geadviseerde van de motor gaat want anders overbelast je hem. Uiteraard kan je ook op gebruikerservaringen af gaan.
Inderdaat met meer tandjes op de motor zal je sneller gaan maar wel verstandig om de motor eventueel extra koeling te geven met een fan en/of een koelrib, kan sowieso geen kwaad om dit standaard te doen, zeker als je er wat snellers in legt.

Voor de dempers gebruiken wij siliconen olie. Een flesje kost niet zoveel en komt in vele diktes. Snuffel even rond als je iets aan waardes kunt vinden maar ik denk dat ergens rond de 400 tot 600cst prima werkt. Wat je nu gedaan hebt zal wel voor je werken.
De dikkere siliconen oiliën (3000 tot 10.000) worden veelal in differentielen gebruikt , hoe dikker des te meer sperfunctie je inbrengt.

LiPo's zijn vandaag de dag tot 8000+mAh te vinden terwijl de simpele NiMh niet veel verder gaan dan 5000mAh. Dat is dus het verschil in rijtijd. Ga je met snellere motoren werken is LiPo wel een aanrader, ze kunnen meer stroom leveren en door de veel lagere interne weerstand houden ze de spanning hoger, dus meer snelheid.
Probleem met de standaard Tamiya regelaar is dat deze een NiMh/LiFe low voltage afslag hebben en die te laag voor LiPo is, op het internet is wel her en der beschreven hoe de standaard Tamiya regelaar te modificeren voor LiPo of je moet nu iets nieuws hebben dat wel een LiPo low voltage afslag heeft. Bij een brushless set zit er sowieso een LiPo afslag in. Wil je niet modificeren kan je altijd nog een LiPo alarm gebruiken.

Over banden kan ik niets zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Maar zeg je dan dat een ‘bescheiden’ brushless motor ook best wel met een NiMh accu zou kunnen? Of leveren die toch echt (veel) te weinig stroom voor welk type brushless dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zou voor de TT gewoon gaan voor een hobbywing ESC setje, het is geen fullblown brushless 540 motor (volgens mij een 380 met extra 'body'), maar dat ding kan zowel lipo als nimh accu's rijden, de 60a kan zelfs tot 3S. Wel extra koeler op de motor gooien, die dingen worden warm. Let wel op dat dit XT90 aansluitingen zijn, dus je zal waarschijnlijk of een verloopstukje of opnieuw moeten solderen.

Ik heb daar lange tijd met 5000mah nimh's mee gereden, maar ook gewoon 2S. (3S raad ik niet 123 aan, dat is bijna té veel kracht op zo'n auto). Met de 5000mah kan je best lang rijden, je merkt alleen dat hij gewoon wat langzamer gaat rijden naarmate hij leegloopt, waar lipo bijna vol doorgaat tot hij leeg is.

Ik heb enkel nog hobbyking accu's gekocht met XT90 aansluiting, omdat de Rattler deze ook gebruikt.

Moet zeggen dat ik blij ben met m'n rattler, met 2S al rap genoeg, alleen wordt de motor wat warm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

SinergyX schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:28:
Ik zou voor de TT gewoon gaan voor een hobbywing ESC setje, het is geen fullblown brushless 540 motor (volgens mij een 380 met extra 'body'), maar dat ding kan zowel lipo als nimh accu's rijden, de 60a kan zelfs tot 3S. Wel extra koeler op de motor gooien, die dingen worden warm. Let wel op dat dit XT90 aansluitingen zijn, dus je zal waarschijnlijk of een verloopstukje of opnieuw moeten solderen.

Ik heb daar lange tijd met 5000mah nimh's mee gereden, maar ook gewoon 2S. (3S raad ik niet 123 aan, dat is bijna té veel kracht op zo'n auto). Met de 5000mah kan je best lang rijden, je merkt alleen dat hij gewoon wat langzamer gaat rijden naarmate hij leegloopt, waar lipo bijna vol doorgaat tot hij leeg is.

Ik heb enkel nog hobbyking accu's gekocht met XT90 aansluiting, omdat de Rattler deze ook gebruikt.

Moet zeggen dat ik blij ben met m'n rattler, met 2S al rap genoeg, alleen wordt de motor wat warm :P
Zoiets als dit? Is dat vergelijkbaar met het 'hobbywing ESC setje'? Een ESC zou ik dan niet nodig hebben, aangezien de TBLE-02S brushless aankan i.c.m. een goede NiMh accu?
https://hobbyking.com/nl_...3040kv-roar-approved.html

De aansluitingen kan ik wel aanpassen, solderen en krimpkousje erover en klaar. Maakt het nog uit welk type connector je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Icephase schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:15:
[...]

Zoiets als dit? Is dat vergelijkbaar met het 'hobbywing ESC setje'? Een ESC zou ik dan niet nodig hebben, aangezien de TBLE-02S brushless aankan i.c.m. een goede NiMh accu?
https://hobbyking.com/nl_...3040kv-roar-approved.html

De aansluitingen kan ik wel aanpassen, solderen en krimpkousje erover en klaar. Maakt het nog uit welk type connector je gebruikt?
Die heb ik hier nog nieuw voor je liggen, niet 100% zeker of dat een 13.5 was, maar ooit gekocht maar mijn soldeerkunsten bleken al niet genoeg te zijn om normale draden te solderen, dus heb de Turnigy maar nieuw in doosje gelaten :P

Geen idee wat die TBLE kan, volgens mij zat er in mijn TT-01E (golf) ook zo'n ding, maar meteen vervangen door zo'n EZRUN versie van Hobbywing, hoofdreden was toen het kunnen programmeren ervan (qua gas/rem, initial kick etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

SinergyX schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Die heb ik hier nog nieuw voor je liggen, niet 100% zeker of dat een 13.5 was, maar ooit gekocht maar mijn soldeerkunsten bleken al niet genoeg te zijn om normale draden te solderen, dus heb de Turnigy maar nieuw in doosje gelaten :P

Geen idee wat die TBLE kan, volgens mij zat er in mijn TT-01E (golf) ook zo'n ding, maar meteen vervangen door zo'n EZRUN versie van Hobbywing, hoofdreden was toen het kunnen programmeren ervan (qua gas/rem, initial kick etc).
Een programmeerbare ESC lijkt mij overkill voor mijn doel, namelijk af en toe lekker door het bos of door de speeltuin jakkeren...

Zitten er bij zo'n motor niet gewoon kabeltjes bij dan? En hoe zit het met een sensorkabel? Is dat per se nodig?

/edit:
https://hobbyking.com/nl_...mh-high-power-series.html

Dit NiMh accupack heeft 4200 mAh en een 10C constante output, dat betekent dan toch dat deze 42 A aan stroom kan leveren? Die trackstar motor 'trekt' maximaal 36A dus dat zou dan passen, nietwaar? Of maak ik een denkfout (en/of levert LiPo nog andere voordelen)? Als een motortje 36A verbruikt, wat heb je dan aan een 4000 mAh 40 of 50C-pack?

TL;DR
Welk resultaat t.o.v. nu (7,2V NiMh 3000 mAh, Tamiya Torque Tuned motor -25 turns/16.000rpm-, 17T pinion, plastic diff) mag ik verwachten als ik alleen de motor vervang voor de genoemde Turnigy 13.5T? Eventueel dus met een 4200 mAh 10/15C NiMh pack?

[ Voor 30% gewijzigd door Icephase op 11-06-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Die regelaar heeft dus geen juiste low voltage detectie voor een LiPo, hier een link naar een simpele modificatie:
http://laneboysrc.blogspo...mod-for-lipo-cut-off.html

Die Trackstar motoren zijn gewoon Reedy motoren, niets mis mee en met je regelaar die het volgens de specs aan kan zou ik wel een sensor kabel bij gebruiken, dat regelt veel mooier, zeker vanuit stilstand. En dan kan je met het verdraaien van de endbel ook wat timing instellen.

Ik zou niet voor een Hobbywing 380 setje gaan, overigens zijn die 380 motoren herkenbaar aan hele turns en zijn de echte 540 motoren herkenbaar met een halve turn spec. Brushless mag misschien bruut zijn maar het is ook maar net hoeveel turns je neemt en hoe je ze vertimed. Een 13.5 turns op een zero graden regelaar is ongeveer hetzelfde als een 19 turns brushed motor wat niet ver weg van jouw 23 turns sport tuned motor zit.
Maar omdat een brushless meer rendemend en koppel heeft mag je hem wel sneller vertanden om er meer uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ok ik snap de helft van je post, dat is al heel wat!

Het gedeelte 540 vs 380 motoren snap ik, een 540 heeft wat grotere onderdelen en net als een brandstofmotor levert een grotere inhoud in de basis meer koppel, toch? Dus die wil je.

Dan heb je het over de vertiming? Wat is dat precies? En wat is een zero graden regelaar? Ik lees her en der over “0.6 mod” voor Tamiya, heeft dat daar mee te maken? Of is dat weer wat anders? De torque tunes heeft overigens 25 turns, dus dat is nog best een verschil met 19 turns toch? En ik zou dan ‘veilig’ naar een 19tands pinion gear kunnen gaan om de snelheid wat te boosten? Alles nog met NiMH, ik heb (nog) geen zin om verder alles om te bouwen namelijk. Ook de differentieel-tandwielen wilde ik eerst zo laten. Gaan ze eraan, kan ik ze altijd nog vervangen nietwaar?

Sorry voor de vele vragen, het gaat me er om dat ik voor relatief weinig geld en moeite toch een leuke speedupgrade kan geven aan de auto.

@SinergyX jij hebt dus nog zo’n motor liggen, wil je er van af en zo ja wat vraag je ervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Juist, een echte 540 heeft het veel gemakkelijker dan een 380 motor, dat komt ten goede voor de temperaturen, prestaties en levensduur.

Timing....
Net als bij brandstofmotoren waar je de prestaties kunt opschroeven dmv kleptiming (door een zgn hete nokkenas) en ontstekingstiming kan je ook bij electromotoren soortgelijke truken toepassen.
Bij de betere brushed motoren kan je de achterplaat met de koolborstels tov de magneten in de behuizing verdraaien. Hierdoor verplaats je het moment van inschakelen van de spoelen op de rotor tov de magneten en kan je de motor sneller of krachtiger maken.

Een sensorless brushless bestaat eigenlijk niet. Bij een sensorless brushless werken de aanspreekspoelen als sensor om de positie van de rotor uit te lezen, zo kan de regelaar heel precies bepalen hoe de rotor (een simpele magneet) in de spoelen staat en bepaalt daarmee ook het moment van inschakelen van de spoelen. Door deze terugkoppeling op de aansturing kan de regelaar nooit sneller of langzamer gaan dan de rotor wilt en er zo dus over het hele toerenbereik een maximaal rendemend is.
Bij sensorless kan je in de regelaar de timingen aanpassen maar ik geloof dat de Tamiya regelaar hier wat beperkt in is.
Bij sensored systemen zit er in de backplate een klein printplaajte met 3 HALL sensoren in de motor die de terugkoppeling verzorgd. De positie van de sensoren tov de spoelen is makkelijk te verstellen voor meer prestaties.

Het voordeel van sensored motoren is dat een HALL sensor ook bij hele lage toeren en stilstand werkt. Bij sensorless moet de rotor snel genoeg rond draaien voordat er genoeg spanning in een spoel wordt opgewekt om uitgelezen te worden en daarom schokt een sensorless systeem altijd een beetje bij het op gang komen en in de lagere toeren. Dit verschilt wel per regelaar.....

Dan 0-graden.... Dat is dus een systeem waarbij de regelaar geen softwarematige vertiming gebruikt en de motor vaak een beperkte 10 graden. Dit is in veel soorten "stock" races een verplichte setting op de regelaar, dit is ook wel blinky genoemd omdat er is vastgelegd dat een indicator LED op de regelaar moet knipperen als deze stand gectiveerd is. Voor jou misschien een niet zo'n belangrijke info maar voor een vergelijk met brushed motoren wel veel makkelijker.

En waarom de regelaar op 0 graden bij dergelijke wedstrijden?
Ten 1e om het voor iedereen gelijk en betaalbaar te houden, te veel vertiming geeft heel veel prestaties maar tegelijk ook een hogere kans op rook.... Maar ook dat bij het loslaten van timingen via de regelaar er zoveel mogelijk is dat je een F1 motor engineer moet zijn om er wijs uit te worden en laten we het niet hebben over speciale software voor teamrijders dat meer kan dan een consumentenversie.

Maar als je een beetje regelaar hebt kan je veel zaken instellen zoals toerental afhankelijke timing, een punch en boost timing en nog veel meer settingen. Daar zijn op het internet de nodige artikelen over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
memphis schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:01:
Ik zou niet voor een Hobbywing 380 setje gaan, overigens zijn die 380 motoren herkenbaar aan hele turns en zijn de echte 540 motoren herkenbaar met een halve turn spec.
Vind je Hobbywing niet OK? Ik heb net een setje ingebouwd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Hobbywing is prima, ik heb zelf de 120A V3 ESC op mijn 5 turns corrally motor en de Just Stock 21.5T motor/ESC combo maar de zgn 380 motoren herkenbaar aan hele turn specs raad ik niet aan.

[ Voor 8% gewijzigd door memphis op 12-06-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ik heb even een soort 'boodschappenlijstje' gemaakt: nogmaals het doel is om een leuke, niet al te dure upgrade te hebben t.o.v. stock zodat de top van rond de 25 kmh naar ergens tussen de 35-40 kmh gaat zonder (veel) in te boeten aan trekkracht.

Turnigy Trackstar 13.5T brushless
Heatsink met fan
19T pinion gear
connectorsetje

Dan een LiPo accu:
Zippy Flightmax 5200mAh 2s LiPo 30C
Low voltage alarm (3.3V per cell)
Oplaadzak

En nog een ander setje wielen om de originele netjes te houden (die slijten enorm op asfalt schijnbaar):
Reely 1/10 buggy wheels

Een goede oplader heb ik (ook geschikt voor LiPo), de ESC blijft de Tamiya TBLE-102S (want vervanging gaat mij geld kosten en volgens mij heel weinig opleveren; die uitgebreide opties van andere ESC's ga ik toch niet gebruiken denk ik) en alle andere gaars (spurs en diff) blijven stock (en dus plastic, eens zien hoe ze het uithouden).

Is dit een beetje op elkaar afgestemd zo? Is de LiPo echt nodig (mijn NiMH packs -Conrad 7,2V 3000mAh- doen schijnbaar max 20A discharge rate)? Kan het in 'etappes'? Is 19T genoeg of zal ik voor 21T gaan? In de manual van Tamiya staat dat je max 20T mag gebruiken, maar dat is natuurlijk uitgaande van de stock motor neem ik aan?

Oh en moet ik nog letten op het soort aansluiting van de accu? Kan ik die zelf vervangen naar een Tamiya-stekker of is dat 'not done' en moet ik de stekker op de ESC vervangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Icephase op 13-06-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 17:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

LiPO Nodig is een groot woord.
Maar het voltage drop is bij een lipo veel stabieler.

Afbeeldingslocatie: https://i1382.photobucket.com/albums/ah269/wooders28/discharge.jpg
Waardoor je er veel langer een hogere snelheid uit kunt halen.

Kwa stekker, Ik heb persoonlijk een godsgruwelijke hekel aan accus solderen.
De stekkers zijn te onhandig, draden te dik waardoor je er gruwelijk veel hitte in moet pompen, en je moet het bij elke nieuwe accu opnieuw doen.

Als je echt elke mA eruit wil persen zou je de stekker op de ESC moeten vervangen.
Maar dan passen je bestaande accus niet meer.
Voor de "hobby rijder" zou ik gewoon een verloop stekkertje meebestellen.

https://www.ebay.co.uk/it...-14awg-Wire-/230790918947

[ Voor 55% gewijzigd door heuveltje op 13-06-2018 12:22 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Icephase schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 00:00:

@SinergyX jij hebt dus nog zo’n motor liggen, wil je er van af en zo ja wat vraag je ervoor?
Heb hem opgezocht, ik heb een 10.5T, geen 13.5T versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Als je meer prestaties gaat trekken kan je beter de standaard Tamiya stekkers weg laten en betere gebruiken. Tamiya stekkers staan bekend om slechte contacten en bij grotere belastingen de nodige warmte tot zelfs het versmelten van de connectoren. Koop naast de juiste stekker voor de regelaar (en lader?) ook stekkers voor je bestaande accu's.

Tandwiel weet ik niet, 48 pitch is geen moduul 0.6! Het past wel op elkaar maar het maakt herrie en verhoogt de slijtage omdat er een klein verschil tussen zit. Misschien wel zo handig om zekerheid te hebben en gewoon een origineel Tamiya tandwiel bij een lokale winkelier te halen.

Qua alarm vind ik persoonlijk deze beter:
https://hobbyking.com/en_...2s-8s.html?___store=en_us
Deze heeft een instelbare voltage alarm en kan je ook maar een lagere spanning maar hij heeft ook 2 buzzers wat het geluid iets harder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

SinergyX schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:09:
[...]

Heb hem opgezocht, ik heb een 10.5T, geen 13.5T versie.
Het grote verschil is het aantal toeren per volt, toch? 3040KV voor de 13.5 en 3730KV voor de 10.5? Ik heb dan toch juist meer aan de 10.5 als ik een wat hogere topsnelheid wil zonder een al te grote pinion gear te steken? Met een 2S accu (3S geeft teveel warmte denk ik) zit ik dan op ong. 21-22.000 rpm voor de 13.5 en rond de 26.000 rpm voor de 10.5 als ik het goed heb. Of mis ik iets in die gedachtegang?

/edit:
Nog even wat opgezocht en nagerekend. 10.5T, 3730KV geeft @7.4V ongeveer 27.600 rpm. Dat met een gear ratio van 17/70 komt neer op zo'n 6.700 rpm aan de wielen en met 19/70 op 7.500 rpm.
De standaard motor doet 16.000 rpm. Dat is met 17/70 zo'n 3.900 rpm. Zelfs met de standaard pinion gear zou ik dus al zo'n 70% stijgen qua topsnelheid. Dat is dan wel met een LiPo in optimale condities, omdat een NiMH al heel snel in voltage zakt. Maar dat doet het bij beide motoren natuurlijk.

Het klinkt voor mij als een hele mooie upgrade zonder al te gekke aanpassingen?
memphis schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:15:
[knip]

Tandwiel weet ik niet, 48 pitch is geen moduul 0.6! Het past wel op elkaar maar het maakt herrie en verhoogt de slijtage omdat er een klein verschil tussen zit. Misschien wel zo handig om zekerheid te hebben en gewoon een origineel Tamiya tandwiel bij een lokale winkelier te halen.

[knip]
De door mij gelinkte is .6 module volgens de beschrijving en geschikt voor o.a. Tamiya. Ik weet alleen niet of ik 48, 64 of 86 pitch moet hebben... Aan de andere kant, met de huidige pinion gear icm de 10.5T motor zou hij al snel zat gaan denk ik.

Bedankt voor jullie reacties, ik word met iedere post van met name @memphis en @SinergyX weer wijzer!

[ Voor 67% gewijzigd door Icephase op 15-06-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Iemand nog aanvullingen of opmerkingen n.a.v. mijn bovenstaande post?

Dit is inderdaad een schaamteloze kick... dat mag toch na 24 uur? Zo niet, sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Icephase schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:42:
[...]

[...]

De door mij gelinkte is .6 module volgens de beschrijving en geschikt voor o.a. Tamiya. Ik weet alleen niet of ik 48, 64 of 86 pitch moet hebben... Aan de andere kant, met de huidige pinion gear icm de 10.5T motor zou hij al snel zat gaan denk ik.

Bedankt voor jullie reacties, ik word met iedere post van met name @memphis en @SinergyX weer wijzer!
Het lijkt erop of je wat termen door elkaar haalt, pitch en module omschrijven hetzelfde, de afstand tussen tanden van een tandwiel. Alleen met een andere maat (zoiets als inches vs cm).

Echter iets is dus 48 pitch, of .6module. Maar het kan nooit allebij zijn, want dat zijn 2 verschillende afstanden.
Clubgenoot heeft dat eens mooi uitgeschreven

Die omschrijving in je link klopt dus gewoon niet.
Standaard pinions op een tamiya zijn .6 module. Blijkbaar gebruikt tamiya tegenwoordig verschillende maten op verschillende modellen.

Het enige waar je in wilt veranderen is hoeveel tands (T) je pinion/spur zijn (= je versnellingsbak) daarmee verander je de verhouding optrekkacht/topspeed.
Maar dat is een kwestie van experimenteren waar je op wilt uitkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 15-06-2018 14:52 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Vandaag voor een prikkie een Sanwa M11X op de kop getikt. Nu nog een paar nieuwe LiPo's en ik kan weer rijden als het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
heuveltje schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:42:
[...]

Standaard pinions op een tamiya zijn .6 module. Blijkbaar gebruikt tamiya tegenwoordig verschillende maten op verschillende modellen.
Naar mijn weten gebruikt alleen de wedstrijdmodellen (TRF modellen) 48 pitch en de gewone modellen modul 0.6. Daarom kan je beter gewoon het originele Tamiya option part nemen welke lokaal in veel winkels te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ok, thanks!

Ik heb wat spullen besteld, waaronder een tamiya hopup setje pinion gears 18 en 19T. Verder de brushless 10.5T van SinergyX, 2 4000mAh 25C Zippy LiPo-packs met tamiya-stekkertjes (voor het gemak), en uiteraard wat overige spullen zoals oplaadzak, koellichaam en aansluitmateriaal voor het motortje. Verder een setje buggy wielen van Reely, lekker goedkoop. Als ik alles binnen heb, bouw ik het in en laat wel weten hoe de ervaringen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Die trucks zijn wel gaaf om te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/laXAPZW9TcFhh4FVvTgLtRIv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KAcg6c8TlKCbkOJORMAqZoGU/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kkOmAeX5csvA2ponbY4CYG2S/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N9ZOMvrIRGrirNlfwE7uIufx/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R9xG3n6IivkQA2Jx0AipyurN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8MXQQDvdLhkE3TzmsfhXsz7u/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uXSROvZyfqSJfTHNTSALdP8i/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oEvLQjgx6IE8qk0FXUrwIEoW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wH4z5OiBWYnENAJHuU45qBZE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VLRYxd4kmJMAFxHGdSZFNhgz/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 14:03
Ik zit sterk te overwegen een bsr berserker te halen om fpv te gaan rijden. Ik ga mijn a959b ook ombouwen van 5.8 naar 1.2ghz en 433 mhz dragonlink control. Hopelijk krijg ik een beetje bereik icm de gatling antenne die in bestelling is. (stap op 1.2 ghz video met alles over naar circulaire antennes)

Heb goede hoop dat ik dan verder kom met fpv, haalde tot zover maar een paar honderd meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

memphis schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:57:
Die trucks zijn wel gaaf om te zien
Jup, mij alleen nog iets te duur om op een TT-01 te zetten (heb al 4 kappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Voor wie ook wel interesse heeft in de berserker die ik noemde.. normaal kost hij 360 en vandaag is hij in de aanbieding voor 308 of zo. Met kortingscode HOBBYKING10 kost hij 277 of zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
Vorig jaar heb ik een tweedehands Traxxas Stampede roller en een halve Slash gekocht. Of dat moest er toch voor doorgaan want de Stampede miste wat onderdelen en had eigenlijk Slash wielen. :P
De bedoeling was om hiermee een MT Slash te bouwen. Dat is een Slash met monster truck wielen. Of je kan het ook zien als een Stampede met een Slash chassis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To9E4ryf1Z6_P02kqoJ1bBNxcXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsNhqqemdqLVwZe8qtbDEsB0.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast nog een tweedehands transmitter en ongebruikte Hobbywing set op de kop getikt. En dit aangevuld met wat nieuw materiaal: twee 2S lipos, XT60 connectoren en op aanraden van @memphis een S60 lader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mWB6U6wForuOyWgiDFvJHopCdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYL2WgSuzLmnfOUim3qTemf1.jpg?f=fotoalbum_large

Veel tweedehands spul dus maar na een mindere ervaring met een Chinese RC wou ik toch wat meer kwaliteit voor een budgetprijsje. Echter is het nu reeds uit de hand aan het lopen en ik heb nog lang niet alles... ;) :D Want na wat rondgekeken te hebben op onder andere Ultimate RC (lijkt nu niet meer te bestaan) en het Traxxas forum om inspiratie op te doen voor een body, zal het eerder een truggy worden.

Na aankoop is alles echter op zolder beland :X Maar goed, een half jaar later ben ik er weer eens aan begonnen. We moeten beginnen bij het begin en dat is het chassis. Origineel grijs maar dat moet zwart worden. Omdat een chassis het hard te verduren krijgt, is spuiten geen goed idee dus wordt het een behandeling met Rit Dye.

Eerst alles demonteren en reinigen. Daarna onderdompelen in een emmer kokendheet water met Rit Dye en een nachtje laten rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjw_mGJxeQ6QGZPFnArplN_DYXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e182iZSFiIrtFYZJKWUCrem5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyCUCQv82n6XKuZY4ns7HeD7ysM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLg7Ra8jPcdo0VHXV438ZjbQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Het resultaat is niet echt 'gitzwart', eerder zeer donkerblauw. Al bij al zeker niet ontevreden. Het voordeel van deze manier is dat het niet kan gaan afschilferen en dat de kleurstof ietwat 'indringt' waardoor de echte kleur van het kunststof niet onmiddellijk zichtbaar is bij (kleine) krassen. Of dat heb ik me toch laten wijs maken door internet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVL5jzgZ70V_t0qxrIPuLukhZws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfEpzyZ9pnO1JlMhWmReUuXi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M625Ony9UScwgWP_A-onKD4Ovb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRYV52uukGXzfHuHeBL5DYXa.jpg?f=fotoalbum_tile

To be continued...

[ Voor 221% gewijzigd door D-Three op 21-04-2020 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 14:35

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@memphis had je op de ETS in Apeldoorn nog foto's gemaakt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Nou, na enige tijd heb ik eindelijk weer eens een rijdende auto. Had een oude RC10 B4/1 op de kop getikt waar nog wat kleine zaakjes aan moesten gebeuren.

Vandaag alles goed ingebouwd, moet alleen nog wat stroomdraden aanpassen maar daar heb ik nu de spullen niet voor, dus alle te lang en met stekkers.

De inrichting zoals ik hem kreeg.
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1828/41300853050_eeb9720aa3_z.jpg

De inrichting zoals hij nu is, let niet op de lompe stroomvoorziening zoals gezegd :)
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1821/28242945667_4c47484736_z.jpg

ESC van de zijkant naar het midden verplaatst in de accubay. Dat icm een schorty 2S LiPo past perfect en geeft wat betere balans links/rechts.

Accustrap een fractie ingekort, zo klemt hij de accu prima en steunt hij net af op de ESC. Koeler op de ESC gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1785/42207421925_db86ddc990_z.jpg

Nog wel nieuwe bandjes kopen en nieuwe kap/vleugel dit is niet meer moeders mooiste ;)
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1785/42207420665_b5753dfd2c_z.jpg

Nieuwe zender, 2e hands natuurlijk, maar prima ding, voor weinig >:)
Sanwa M11x met ontvanger.
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1827/43112248421_341a070ae7_z.jpg

LiPo lader gekocht en een paar Turnigy Shorty 2S, 4600mAh, 90C accu's
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/921/42207419935_5822ef551d_z.jpg

En als laatste wat gereedschap in de juiste maten, altijd handig natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1803/41300846940_a2539467fd_z.jpg

Zo, conclusie, alles werkt, bloedsnel, en ik ben veel vergeten in de afgelopen 30 jaar dat ik niet meer heb gereden :+
Binnenkort eens op de baan gaan kijken hier of ik een rondje kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Leuk spul maar zie ik daat een sensorloze regelaar? Kan die wel sensor aan?
Zeker op een baan zal je profeit hebben door een sensored systeem te gebruiken, dat doseert gewoon 10x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:48
Laat maar, verkeerd begrepen :P

[ Voor 97% gewijzigd door WEBGAMING op 30-06-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

memphis schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:59:
Leuk spul maar zie ik daat een sensorloze regelaar? Kan die wel sensor aan?
Zeker op een baan zal je profeit hebben door een sensored systeem te gebruiken, dat doseert gewoon 10x beter.
Nee, deze ESC kan geen sensor aan. En dosering, moet zeggen dat dat wel meevalt. Plus kan het op de Sanwa nog inregelen als ik het niet fijn vindt.
Wellicht iets voor de toekomst als ik iets vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Aan gezien je veel bij HK koopt, hun Trackstar 120A regelaar is gewoon een Hobbywing 2.1 en kost iets van 4 tientjes, een sensored motor kost daar ook niet zoveel.

Je hebt een rear motor buggy, dat ding zal snel de voorwielen lostrekken tot onderstuur vd auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
De BSR berserker heb ik ondertussen ook omgebouwd naar FPV, het volgende heb ik er op-/ingebouwd:
-1.2 ghz 800 mw fox800 vtx
-1.2 ghz singularity antenne
-fpv boardcamera op 180 graden pan-servo
-losse microfoon voorin gemonteerd
-myflydream teleflypro met gps voor toevoegen gps signaal aan video voor antenne tracker en OSD
-Dragonlink microreceiver met 771 antenna bovenop gemonteerd met schroeffitting.
-buck/boostconverter en LC filter om van 4s batterij naar 12v te gaan
-Hobbyking discovery buzzer (om mensen te irriteren)
-arduino met mosfet en ds18b20 eraan om de esc fan op temperatuur te regelen. (fan kan meestal uit = beter geluiden te horen met mic)

Bereik in de stad valt tegen, na 4-8 huizen tussen de auto en mij is er weinig van het videosignaal over. Ik denk dat ik buitenaf of vanaf een hogere plek veel beter bereik kan krijgen. Ik zou graag 2-3 km halen, dat zal ik de komende tijd proberen. Heb naast de singularity als vrx antenne ook een gatling op tracker, daarmee hoop ik wel een mooi eind te komen

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/m9rWmo/20180706_094328.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door warcow op 09-07-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik ben nieuw in de RC wereld. Voor mijn zoon onlangs een Traxxas Bandit XL5 gekocht, en de tweede is besteld voor m'n dochter.
Nu probeer ik uit te zoeken wat er nodig is voor onderhoud en smering van een en ander. Enerzijds de (dure) middeltjes van de modelbouwwinkels en anderzijds de gebruikelijke middelen die voor andere doeleinden beschikbaar zijn (1:1 auto's, machines en elektronica) en volgens velen dezelfde werking hebben. De Amerikaanse fora noemen allerlei middelen die in Nederland niet te krijgen zijn. Ik zoek dus de in Nederland verkrijgbare varianten.

Ik zoek middelen om de brushed motor te reinigen en een middel om de bushings daarvan te smeren.
Ik zoek middelen om de verschillende bewegende delen mee te smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

BounceMeister schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:39:
Ik ben nieuw in de RC wereld. Voor mijn zoon onlangs een Traxxas Bandit XL5 gekocht, en de tweede is besteld voor m'n dochter.
Nu probeer ik uit te zoeken wat er nodig is voor onderhoud en smering van een en ander. Enerzijds de (dure) middeltjes van de modelbouwwinkels en anderzijds de gebruikelijke middelen die voor andere doeleinden beschikbaar zijn (1:1 auto's, machines en elektronica) en volgens velen dezelfde werking hebben. De Amerikaanse fora noemen allerlei middelen die in Nederland niet te krijgen zijn. Ik zoek dus de in Nederland verkrijgbare varianten.

Ik zoek middelen om de brushed motor te reinigen en een middel om de bushings daarvan te smeren.
Ik zoek middelen om de verschillende bewegende delen mee te smeren.
Dat klinkt gedreven, toevallig afkomstig uit de benzine racerij ofzo ?

Kwa bewegende delen, ik weet niet wat je wilt smeren, ?
Plastic delen hoef je niet te smeren, gewoon zorgen dat er wat speling is om te bewegen.
De lagers zijn allemaal stofdicht, dus die hoeven niet gesmeerd te worden
Dingen als dogbones enzo :ik zou ze niet smeren, dat trekt alleen maar stof aan wat er in vast komt te zitten. beetje tamiya gear grease in het diff, en dat is het volgens mij wel eigenlijk.

De brushed motor op een xl5 kun je volgens mij neit eens opene, dus ook niet smeren ?
Ik zou gewoon wachten tot ie een keer vastloopt, (want dat doen ze hoe dan ook.). En dan gewoon vervangen door een brushless, sneller en onderhouds vrij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Inderdaad hoef je niet veel te doen maar je kunt altijd overdrijven.

Om schoon te maken zou ik beginnen met een brede verfkwast, daarmee kan je makkelijk het grove vuil van de auto vegen. Een luchtcompressor is misschien ook een idee, voor onder de 100 euro zijn ze al te vinden. Handig spul is "cleaning putty", dit is is een stopverf achtig goedje wat je in hoekjes kunt drukken en weer eruit kunt trekken zodat die al het vuil meeneemt:
https://www.the-border.co...g-putty-80g-am210214.html

Zoals opgemerkt is sneren niet nodig. Sowieso open delen smeren is vragen om een snellere slijtage omdat vuil zich aan het vet vast plakt. Mocht je de dogbones/CVD's willen smeren zou je grafiet spray kunnen gebruiken, dit geeft een opdrogende laag.

Als je tandwielen gaat vevangen kan een druppel vet geen kwaad, Let dan wel op dat je een kunststof vriendelijk vet gebruikt. Bij een RC winkel hebben ze wel een vetje wat dat kan, anders kijk je even bij Herman Buitelaar (HBM machines) die volop draaibanken en freesbanken met kunststof tandwielen verkoopt en ook de benodigde smeermiddelen.

Bij de fietsenwinkel om de hoek kan je siliconenspray kopen. Ideaal om voor het rijden je auto mee in te spuiten en op te laten drogen, op opgedroogde laag zal niet zo snel vuil vasthouden.

De electromotoren zijn inderdaad gesloten, je kan wel met een dunne olie (WD40 oid) de glij-lagers insmeren, gewoon een druppel tussen de as en het messing busje laten lopen.Maar ja, die Traxxas brushed motoren hebben niet echt veel levensduur.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@heuveltje Nee, niet uit de racerij. ;)

De Titan 12T Brushed motor is inderdaad niet te openen. Er zitten wel openingen voor de koeling en via die weg maakt men hem schoon om vuil eruit te krijgen. Sommigen laten de motor met een batterijtje in demiwater draaien om hem schoon te maken (en in te slijten).
Ik had zelf Valvoline Engine Cleaner gevonden. Zou veilig moeten zijn voor elektronica, iets dat bij remreiniger soms niet het geval is.
Smeren wordt door Traxxas aanbevolen, er zitten bushings (ik neem aan dat dat dan glijlagers zijn) aan de uiteinden.
Ze zeggen "Use an oil made for electric motors such as 3-in-1 Oil, or a special motor bushing lube found at your local hobby shop." Dat 3-in-1 Oil wordt vaker genoemd, het wordt door fabrikant WD-40 gemaakt, maar in Nederland zie ik het niet staan bij WD-40 producten. Ik had al ontdekt dat "gewone" WD-40 enorm veel vuil aantrekt. ;) Dat was een slecht advies van een youtube filmpje van de fabrikant notabene (vanaf 3:00 in het filmpje wordt WD-40 geadviseerd op een aantal draaiende onderdelen).

Wanneer de motor het begeeft zal ik inderdaad een brushless setje (motor + esc) overwegen, onder andere Hobbywing werd daarbij regelmatig genoemd.

Siliconen spray heb ik, maar dat laat een laagje achter wat er slecht weer af gaat, is dat toch aan te bevelen?

Verder heb je nog de pinion en spurgear, wat tandwielen in de overbrenging (nog niet opengemaakt) en de overbrenging in het differentieel (nog niet opengemaakt). Ik zal bij de LHS eens vragen naar een middeltje daarvoor. Ik wil sowieso een kleinere pinion gear gaan halen om de stress op de motor wat te verlagen. Supersnel hoeft het momenteel toch nog niet te gaan.

(Ik zag tijdens het typen een nieuwe reactie en heb de post daar wat op aangepast.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik ben sinds vorige week vrijdag trotse bezitter van een Traxxas ERevo 2.0/VXL :)
Eerste dag al veels te enthousiast het gas open gezet en ik kreeg het voor elkaar om een shockbreker te slopen door verkeerd te landen na een crash. En ik rijd niet eens 6S, maar 4S. Dus gelijk sleutelen op de eerste dag. Houdt me lekker bezig in het mooie weer deze weken.
Erevo
Erevo open

Ook natuurlijk even de Gopro er op gemount en een filmpje gemaakt:

Erg blij mee in ieder geval!

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Nou, even een kleine update/ervaring.

Ben sinds deze week "officieel" lid van de lokale vereniging. Leuke baan en rijden gaat steeds beter gellukig.

Helaas had ik wel wat problemen met de lipo's. Ik had 2 Turnigy 2s shorty's gekocht. Werken prima. Alleen toen ik 1 pack ging opladen voor de tweede maal ging het alarm af van de lader. Pack was gloeiend heet en helemaal opgezwollen.

Even met de multimeter erop liet hetvolgende aan stroom zien:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1766/43510328681_cc59d0745c_z.jpg

Accu helemaal dood...
Meteen de garantievoorwaarden opgezocht, en er zit maar 30 dagen garantie op zo'n ding. Gelukkig was het precies dag 30 >:) Dus een claim aangemaakt bij Hobbyking en binnen een paar uur kreeg ik eigenlijk al de melding dat ik een nieuwe kon verwachten d:)b

Nou, die nieuwe was er zeer snel, en tijdens het uitpakken alles even nagekeken en ik vond hem er vrij dik uitzien :/ Opnieuw de multimeter erop, en wat schets de verbazing, 3.97v... dat lijkt me niet goed...
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/920/43592581591_f7211f9841_z.jpg

Dus even aan de lader gehangen en tijden de controle
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/860/43592577911_3dc0937c0f_z.jpg

Geweldig... |:( |:( |:( Ook kapot dus...
Wederom een claim aangemaakt en wederom zeer snel een reactie dat er een nieuwe onderweg was.

Ondanks de pech met deze packs moet ik zeggen dat de service wel heel erg goed is van Hobbyking _/-\o_ Heb keurig wederom een nieuwe mogen ontvangen, alles geheel kosteloos. Zeer mooi.
Gelukkig nu alles 100% in orde en geen problemen meer. Zijn die lipo's nou zo enorm kwetsbaar of gewoon domme pech? Ik weet het niet, maar ben iig prima geholpen en kan weer lekker rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ze leveren over de hele wereld en hebben heel veel klanten bij de lokale winkels weggetrokken, ze moeten wel service leveren. Daarnaast zijn er genoeg mensen die de prijzen zo laag vinden dat ze defecten voor lief nemen en gewoon weer bestellen ipv claimen.

Neemt niet weg dat er over die Turnigy accu's best wel meer klachten zijn over een korte levensduur.

Nu even een weerstandje op de polen van die defecte zetten om ze langzaam leeg te trekken. Leg ze wel buiten in een bloempot midden op het straatje

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Al 2 avonden bezig om nieuwe velgen/wielen en toebehoren uit te zoeken voor m'n traxxas bandit. Als je niet exact weet wat wel/niet past en wat je wel of niet nodig hebt is dit best een uitdaging...

Mijn eerste set achterbanden is kaal. Dat komt ervan als je op de taxibaan van het lokale vliegveld voluit gaat rijden ;w Onlangs naar een parcours geweest waar astro ligt.
Met kale banden was het eerder driften dan rijden. Voeg de onervarenheid toe en het was helemaal gillen ;) Gelukkig kon ik een setje banden lenen, maar helaas had ik daarna enorm onderstuur met de standaard voorwielen.

Dus nu maar even gekeken om een set voor/achterwielen te kopen met noppen voor op astro. Uiteindelijk gesettled op:
- Schumacher mini dart
- Voor & achter harde foam inserts
- volwitte hex velgen
- hex adapters voor m'n traxxas
- BSI Maxi Cure Cyanoacrylate Extra Thick

En nu hopen dat ik geen fouten gemaakt heb... Feedback is alleszins welkom.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• memphis

memphis

Topicstarter
Op de Traxxas site kan je met de partfinder alle opties zien voor de banden en velgen

https://traxxas.com/produ...=field_categories%3A53784

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandkanu
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10-2024
Goedemiddag,

Vraagje over rc auto's. Stel dat ik twee dezelfde wil kopen, die beide op 2,4ghz zitten. Gaan deze dan op elkaar reageren? Heb een tweeling, en wil ze graag dezelfde auto geven, maar heb vaker meegemaakt dat rc items op elkaar reageren.
Gaat om bv item in onderstaande link.

BVD,
Roland

https://www.wish.com/prod...-5b1756590128755394c82021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
2.4 ghz kent 80 kanalen en de zender en ontvanger kiezen wat vrij is.

Je hebt DSSS systemen die bij het aanzetten een vrij kanaal kiezen en daarop blijven en je hebt FHSS die via een eigen algoritme heel snell van kanaal wisselt (GSM doet dit ook)
Daarnaast werkt een 2.4ghz systeem ook met een zender ID waarmee de ontvanger nooit op een andere zender zal reageren.

Geen probleem dus...

Vroeger met 27mhz zenders waren er maar 6 kanalen en als je 2 auto's bestelde was de kans groot dat je 2 dezelfde frequenties kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

memphis schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:35:
Op de Traxxas site kan je met de partfinder alle opties zien voor de banden en velgen

https://traxxas.com/produ...=field_categories%3A53784
Sure, maar met uitzondering van de hex adapters zijn alle stukken juist niet van Traxxas. Daarom dat er misschien nog wel een aap uit de mouw komt...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
WIP:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/c2xUNp/20180826_172030.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/m4cUNp/20180826_172103.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/d1b0TU/20180826_172017.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door warcow op 26-08-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Wat meer toelichting zou fijn zijn denk ik ;) . Wat ben je aan het maken, op welk chassis, met welk doel. Ik ben wel benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
Weemism schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:48:
[...]

Wat meer toelichting zou fijn zijn denk ik ;) . Wat ben je aan het maken, op welk chassis, met welk doel. Ik ben wel benieuwd!
Laatst volgens mij al genoemd maar je hebt gelijk.

De body is een oude tonka jeep die ik van marktplaats heb (en opnieuw geverfd) op een BSR berserker 1/8 auto die ik laatst op hobbyking heb gekocht. Veel mensen bouwen een tonka op de traxxas summit maar dit werkt ook. :)

Stuur draait mee met de wielen en heb een brandstofmeter die het voltage van een 4s lipo omzet naar 0 - 100 %. Komen nog meer leuke dingen op maar duurt even voor het af is. Meeste electra werk moet nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

warcow schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:18:
[...]

Laatst volgens mij al genoemd maar je hebt gelijk.

De body is een oude tonka jeep die ik van marktplaats heb (en opnieuw geverfd) op een BSR berserker 1/8 auto die ik laatst op hobbyking heb gekocht. Veel mensen bouwen een tonka op de traxxas summit maar dit werkt ook. :)

Stuur draait mee met de wielen en heb een brandstofmeter die het voltage van een 4s lipo omzet naar 0 - 100 %. Komen nog meer leuke dingen op maar duurt even voor het af is. Meeste electra werk moet nog
Toen ik je reactie las kon ik het me idd ineens herinneren dat je er eerder over had gepost. Dank voor de toelichting sowieso (y)

Er is geen dedicated topic voor voor zover ik weet, maar zijn er ook mensen hier die ervaring hebben met RC boten, ik ben er misschien voor een aan het kijken namelijk, maar nog zeer in de verkennende fase.

Ik zal er niet heel veel mee (kunnen) varen waarschijnlijk dus wil het budget in eerste instantie beperkt houden tot ca 250 euro. Ik heb veel van de randvoorwaardelijke spullen al in huis zoals een lader, LiPo zak, een RC controller etc. gezien dat ik ook al een Traxxas Slash 1:16 en een Tamiya TT-02 heb. Zowel de Tamiya als de Traxxas bestuur ik met de Traxxas TQ controller en bijbehorende receiver die in het geval van de Tamiya apart erbij heb gekocht, en zou dat evt. ook zo voor de boot willen oplossen.

Iemand voor de vuist weg al een tip voor een model in de range van m'n budget (en is dat überhaupt reëel, en ook aanwijzingen waar ik aan moet denken v.w.b. meerkosten bovenop de aanschaf van het model zelf v.w.b. RC boten?
Pagina: 1 ... 3 ... 43 Laatste