Er zijn genoeg reviews te vinden waarbij de 480 toch echt stukken luider is dan de 970. Ook die review waarbij er aangegeven werd dat het geluid, zeker bij >80% fanspeed, ronduit vervelend was, maakt het er niet beter op.
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 133 een half jaar geleden had ik hier al R9 390 prestaties staan, dat is iets van een maand geleden veranderd naar R9 390X, maar uiteindelijk blijkt het op dit moment meer R9 390 te zijn. Maar dit is een release driver en de architectuur is veranderd, dus uiteindelijk verwacht ik nog wel R9 390X/GTX 980 prestaties te krijgen. Maar dit is ook maar een verschil van zo'n 10% qua prestaties, sowieso maar klein dus. Maar waar het op neerkomt is dat de verwachting dus eigenlijk altijd vergelijkbaar is geweest.
Mensen hadden een kaart verwacht die meer tegen de 980 zat qua performance dan tegen de 970. Zeker door de geruchten die de ronde gingen. In die zin stelt de kaart gewoon teleur.
Overklokken moet je nog even wachten, programma's zoals Afterburner ondersteunen de kaart niet en AMD's eigen tool is redelijk beperkt, o.a. geen spanningsverhoging. Dus voor overklokresultaten moet je waarschijnlijk nog iets van een maand wachten.
Ik denk dat we sowieso moeten wachten op de eerste custom 480's met betere koeling en betere stroom toevoer.
De laatste week al meerdere keren gezegd, elke winkel mag zijn eigen prijs vragen, dus dure winkels vragen hoge prijzen. Goedkope winkels hebben echter lage prijzen. Omgerekend is 239 dollar nu 260 euro en een uur na de launch zag je al prijzen van 269 euro. Dat is toch wat anders dan bij de GTX 1070 welke weken na de launch nog steeds niet fatsoenlijk verkrijgbaar is. Daarnaast zijn ze niet leverbaar vanaf 500 euro terwijl de minimale prijs net over de 400 euro hoort te liggen, maar op dit moment is een leverbare kaart vaak dik over de 500 euro.
Bij de 1070 en 1080 is het duidelijk een vraag/aanbod verhaal waar winkels maximaal misbruik van maken. Zodra deze kaarten goed leverbaar zijn, zal de prijs snel genoeg zakken naar een normaal niveau...
Waarom zou je dat niet doen, dat wordt steeds belangrijker. De meeste mensen doen meerdere jaren met een kaart en vervangen de videokaart niet maandelijks. Ik doe er ook altijd meerdere jaren mee, maand geleden mijn HD 7950 verkocht.
Ten eerste is dx12 ondersteuning in games op dit moment nog zeer wisselvallig. Bij de ene zorgt het voor verbeteringen, bij de andere maakt het nauwelijks verschil en bij sommige wordt de prestatie juist minder (wat vervolgens weer met een patch gefixed wordt). Dit zie je bij elke nieuwe directX versie. Bij de eerste dx10 games zagen we dit ook heel goed. Daarbij zijn de meeste kaarten al lang niet meer toereikend tegen de tijd dat er eindelijk, volop gebruik wordt gemaakt van een nieuwe directx. We zagen dit bij de eerste dx9, dx10 en dx11 kaarten.
Er zijn ook verschillende reviews te vinden die toch echt vraagtekens zetten bij het verbruik. De review van tomshardware bijvoorbeeld:
http://www.tomshardware.c...80-polaris-10,4616-9.htmlZoals eerder gezegd de GTX 970 heeft een extreme prijsdaling gehad, juist doordat de RX 480 er aan kwam, anders had die nog zo'n 350 euro gekost.
Die 970 heeft een prijsdaling gehad omdat de eerdere prijs niet meer te rechtvaardigen was vergeleken met de 1070. Een 980 is op dit moment ook een zeer onverstandige koop vergeleken met de 1070. Ik verwacht dan ook dat de prijs van de 980 nog meer gaat dalen. Natuurlijk hang e.e.a. af van de 1060 en hoe die gaat presteren.
Er zijn weinig mensen die naar performance/watt kijken van een CPU. Daarnaast is er geen enkele site die het verbruik van de CPU kan meten, dus goede vergelijkingen zijn er toch niet.
Het was een voorbeeld voor "the sake of argument". Kijken we naar de beste cpu's van AMD dan zijn ze op dit moment vergelijkbaar met de Sandy Bridge cpu's uit 2011, inmiddels 5,5 jaar geleden. Mocht AMD, voor hun doen een flinke stap voorwaarts maken en het verbruik met 50% terugdringen en de performance ook nog eens verhogen en uiteindelijk op een cpu uitkomen die qua verbruik en prestaties vergelijkbaar is met Haswell is dat voor AMD natuurlijk knap en mooi, maar vergelijken we het met intel dan zien we dat intel 3 jaar geleden al zo'n cpu had.
Je wordt aangevallen op je geschreeuw en je onzin niet op iets anders.
Ik word aangevallen vanwege het feit dat ik te negatief ben en niet mee ga in de jubelstemming die sommige hadden de afgelopen dagen. Hopelijk heeft deze jubelstemming een iets realistischer wending gekregen nu er meer en meer bekend wordt over deze kaart en er ook serieuze bedenkingen zijn bij het gehele verbruik en zelfs de overschrijding van de 75 watt die een pci-e slot mag geven:
http://www.tomshardware.c...80-polaris-10,4616-9.html
In die zin ben ik veel benieuwder naar hetgeen de custom 480's gaan geven en wat daar het overclockpotentieel van is. En wie weet wordt er met een dikke overclock wel de 980 voorbij gegaan
Hetgeen ik nu gelezen heb over de reference 480 ben ik in ieder geval niet van onder de indruk!