CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 136 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 35.162 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een rare opmerking maar de manier waarop PCI-e expres gebruikt word zou betekenen dat de traces per slot 75xN watt moeten kunnen leveren waarbij N het aantal PCI-e slots is. Alles is namelijk doorgetrokken op de PCI-e bus. Ik vindt het dan ook extreem raar dat er nu opeens blijkbaar een probleem is terwijl AMD wel de officiele keuring heeft gekregen van PCI-SIG voor deze kaarten.

Persoonlijk ga ik maar is wachten op de Sapphire nitro versie. Leuke vervanging voor mijn verouderde 7870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:42
Ik zie verschillende 2de hands GTX 970 die rond de 200 euro weggaan in V&A. Ik weet niet of dit een goede deal is. Nieuw heb je een RX480 met echt 4GB die dezelfde performance heeft. Dus 2de hands zou een GTX 970 rond de 160 ofzo moeten zitten. Ik zie ook nog veel mensen die hun 2de hands prijs niet hebben aangepast.
Moi_in_actie schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:47:

- De RX 480 heeft meer VRAM (4 of 8GB vs. 3 of 6GB) en zal daardoor, samen met de driver updates, op de lange termijn een betere keuze zijn.
Kan op de rest niet inhoudelijk ingaan, echter mocht de nieuwe NV GPU 3GB hebben dan hebben ze niet alleen een kost voordeel maar ongetwijfeld zullen ze dat zo pitchen dat het niet uitmaakt in games. Immers de 970 heeft jaren goed verkocht met 3.5GB :) Ik denk niet dat ze dit argument zullen gebruiken.

Daarbij weten we uit het verleden dat NV op dezelfde performanc tegen een hogere prijs verkoop. Dus mochten ze dezelfde performance hebben en dezelfde prijs dan zal AMD haar prijzen moeten laten zakken.
evEndzhar schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:18:
[...]
Daarbij moeten we er nog rekening mee houden dat AMD waarschijnlijk nog genoeg aan de drivers te verbeteren heeft, terwijl Nvidia met de drivers voor de huidige architectuur al aardig op gang is.
Ik weet niet waar deze hoop vandaan komt maar er zit misschien een maand verschil in driver development.
Dit zal wellicht niets uitmaken want media gaat meestal niet haar kaarten hertesten met nieuwe drivers. Mocht AMD over een maand of 2 een super driver hebben die enorm veel sneller is dan zal het weinig voor de verkoop uitmaken. De meeste mensen weten deze details niet en kijken gewoon naar de oude reviews online. Dus de gap en conclusie die er op launch was blijft bij de meeste media staan. Ik zou graag zien dat dit anders was maar helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door The Source op 02-07-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Laatst online: 14-08 15:29
Ik las/hoorde ergens dat de GTX 1060 helemaal geen SLI gaat ondersteunen (zou dan de 1080 teveel in de weg zitten)!

Al weet ik niet of dit dan nog wel van invloed is op/bij DX12? Iets zegt mij dat dit dan niet van invloed is bij DX12 (multigpu wordt tenslotte ook ondersteund) maar waarom Nvidia die beperking (als nog) zou inbouwen beats me. Die beperking wordt, zodra DX12 mainstream is, compleet teniet gedaan (als mijn aanname klopt)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbacon0
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57
Maar crossfire/SLI zit de high end single-gpu's toch al tijden in de weg? Alleen geven de meesten de voorkeur aan een enkele gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
The Source schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:21:
Ik weet niet waar deze hoop vandaan komt maar er zit misschien een maand verschil in driver development.
Ik heb niets gezegd over een 'superdriver'. De drivers van AMD hoeven maar iets te verbeteren tov Nvidia's drivers om het verschil op Nvidia's grafiekje opeens een heel stuk kleiner te laten lijken. ;) En de punten dat Nvidia best case scenario laat zien en de 480 toekomstbestendiger is blijven daarbij nog staan.
Dit zal wellicht niets uitmaken want media gaat meestal niet haar kaarten hertesten met nieuwe drivers. Mocht AMD over een maand of 2 een super driver hebben die enorm veel sneller is dan zal het weinig voor de verkoop uitmaken. De meeste mensen weten deze details niet en kijken gewoon naar de oude reviews online. Dus de gap en conclusie die er op launch was blijft bij de meeste media staan. Ik zou graag zien dat dit anders was maar helaas.
Wat de reviews over de kaarten zeggen is natuurlijk heel belangrijk voor AMD en Nvidia, maar als gamer kan mij dat natuurlijk geen ene bal schelen.
Daarbij weten we uit het verleden dat NV op dezelfde performanc tegen een hogere prijs verkoop. Dus mochten ze dezelfde performance hebben en dezelfde prijs dan zal AMD haar prijzen moeten laten zakken.
Zoals je zelf al zegt, zal AMD op dit prijspunt betere prijs/prestatie bieden. Ongeacht wie wint in de media, in de verkoopcijfers of in absolute prestaties, de echte winnaar zal waarschijnlijk de gamer zijn die de 480 boven de 1060 verkiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 16:42
evEndzhar schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:02:
[...]
Zoals je zelf al zegt, zal AMD op dit prijspunt betere prijs/prestatie bieden. Ongeacht wie wint in de media, in de verkoopcijfers of in absolute prestaties, de echte winnaar zal waarschijnlijk de gamer zijn die de 480 boven de 1060 verkiest.
Dit is dus het punt. De echte gamer kijkt naar reputatie en daar heeft GTX en GeForce een hele grote voorsprong. Vandaar ook dat ze duurder kunnen zijn. Ik zie dat er nog een heleboel GTX 970 kaarten nieuw worden verkocht, terwijl die ook allemaal op een RX 480 zouden kunnen wachten. Echter gaan ze voor het bekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
The Source schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:14:
Dit is dus het punt. De echte gamer kijkt naar reputatie en daar heeft GTX en GeForce een hele grote voorsprong.
Met andere woorden: de echte gamer is dom en kijkt niet verder dan zijn neus lang is? :+

Het is inderdaad wel de spijtige realiteit dat we bij voorbaat al kunnen zeggen dat Nvidia op verkoopcijfers zal winnen door hun naamsbekendheid en marketing. Dat is ook waarom het niet zo interessant is om op dat punt een winnaar uit te roepen.

Welke kaarten in dit segment de beste prestatie en prijs/prestatie gaan bieden is wel interessant. Ik ben heel benieuwd naar hoe al die stock en custom 480's en 1060's zich tegenover elkaar gaan verhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
evEndzhar schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:39:
[...]

Met andere woorden: de echte gamer is dom en kijkt niet verder dan zijn neus lang is? :+

Het is inderdaad wel de spijtige realiteit dat we bij voorbaat al kunnen zeggen dat Nvidia op verkoopcijfers zal winnen door hun naamsbekendheid en marketing. Dat is ook waarom het niet zo interessant is om op dat punt een winnaar uit te roepen.

Welke kaarten in dit segment de beste prestatie en prijs/prestatie gaan bieden is wel interessant. Ik ben heel benieuwd naar hoe al die stock en custom 480's en 1060's zich tegenover elkaar gaan verhouden.
In mijn vrienden groep zijn de afgelopen tijd veel console games overgestapt naar de pc. Dit vanwege de eenvoud van platformen als steam (of juist het ingewikkelder worden van consoles). Kennis van hardware hebben ze vrijwel niet, maar bij het samenstellen van een systeem was één van de vereisten vaak dat er een nVidia kaart in moest zitten. Pas als het budget de build echt kneep kon ik een enkeling overtuigen een AMD gpu of cpu te nemen. AMD staat bij de mensen die ik ken helaas bekend als budget en traag. En geloof me dat sommigen niet eens te overtuigen waren met benchmarks, want drivers etc...

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepperNutz
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
hubhib schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:51:
[...]

In mijn vrienden groep zijn de afgelopen tijd veel console games overgestapt naar de pc. Dit vanwege de eenvoud van platformen als steam (of juist het ingewikkelder worden van consoles). Kennis van hardware hebben ze vrijwel niet, maar bij het samenstellen van een systeem was één van de vereisten vaak dat er een nVidia kaart in moest zitten. Pas als het budget de build echt kneep kon ik een enkeling overtuigen een AMD gpu of cpu te nemen. AMD staat bij de mensen die ik ken helaas bekend als budget en traag. En geloof me dat sommigen niet eens te overtuigen waren met benchmarks, want drivers etc...
Best wel ignorant imo
Plus het feit dat er in zowel de PS4 als de Xbone AMD APU's zitten lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:51:\
Zowat niemand zit op die FE / Reference crap te wachten. Het is alleen maar irritant en al helemaal bij high end modellen zoals de 1080 die ook nog eens een hogere MSRP meekrijgt. 8)7
Klaag tegen en over de mensen die deze modellen kopen, zij zijn degenen die ervoor zorgen dat AMD en NVidia dit doen! Als zij die kaarten niet zouden kopen dan zouden die bedrijven bij de volgende generatie direct de custom designs laten verkopen. Waarom zij voor de mindere versies van de kaart kiezen (in het geval van de RX 480 een slecht overklokbare kaart met 1 relatief lawaaierige ventilator), enkel om de kaart een paar weken eerder te hebben, is voor mij een mysterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:56

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Omdat ze dan mss het volle pond kunnen vangen, ipv er een deel of alles er van af te staan voor de custom designs.

Gezien de flamer van REDDIT ook degene is die het opblaast op het AMD forum onder een alias zegt al genoeg, dat is Nvidia's smear campaign die wrs inzien wat voor leuke release ze deze keer weer hebben

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:01
[...]

Dit is dus het punt. De echte gamer kijkt naar reputatie en daar heeft GTX en GeForce een hele grote voorsprong. Vandaar ook dat ze duurder kunnen zijn. Ik zie dat er nog een heleboel GTX 970 kaarten nieuw worden verkocht, terwijl die ook allemaal op een RX 480 zouden kunnen wachten. Echter gaan ze voor het bekende.
Ik blijf het vreemd vinden, maar zie het ook gebeuren, ik ken 4 mensen die de afgelopen tijd hun gpu vervangen hebben, 2 hebben op mijn aanraden een 290 en een 390, de andere 2 hebben een 970 gekocht.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:09:
Misschien een rare opmerking maar de manier waarop PCI-e expres gebruikt word zou betekenen dat de traces per slot 75xN watt moeten kunnen leveren waarbij N het aantal PCI-e slots is. Alles is namelijk doorgetrokken op de PCI-e bus. Ik vindt het dan ook extreem raar dat er nu opeens blijkbaar een probleem is terwijl AMD wel de officiele keuring heeft gekregen van PCI-SIG voor deze kaarten.

Persoonlijk ga ik maar is wachten op de Sapphire nitro versie. Leuke vervanging voor mijn verouderde 7870.
Ging dacht ik ook meer om de power die door het slot heengaat en niet door het gehele mobo en de 24pin stekker op de mobo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
https://www.overclockers.co.uk/detail/index/sArticle/61887

Mooi spul, met 8-pin dus ben benieuwd of daarmee hogere clocks gehaald kunnen worden. Hij zal iig een stuk beter koelen

[ Voor 43% gewijzigd door EkkeHH op 02-07-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Het "hoge verbruik" vanaf de PCI-e connector is ook geen (of alleen een) probleem bij AMD!

Er zijn ook Nvidia kaarten (uit het verleden) die meer Watts trekken over een pci-e poort dan de specs toe zouden laten en vooral met pieken.

Dit zijn bv. de GTX 960 (Strix), 750Ti en in mindere mate de 950 (echter al ga je overklokken, ga je natuurlijk verder in het verbruik).

Er zijn nooit moederborden bij bosjes gevallen dus waarom er nou zo'n probleem van gemaakt wordt, geen idee (ja, ik heb wel een idee waarom maar het is/wordt erg overdreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
EkkeHH schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:29:

Mooi spul, met 8-pin dus ben benieuwd of daarmee hogere clocks gehaald kunnen worden. Hij zal iig een stuk beter koelen
Ben zo benieuwd naar de kloksnelheden van deze kaart, dit wordt de mijne zodra hij leverbaar is (eventueel i.c.m. pricewatch: Asus MG279Q Zwart vanwege Freesync). Duurt mij te lang om op Vega te wachten en hopelijk heeft Sapphire deze kaart goed onder handen genomen.

Wat zou er mogelijk zijn, 1400MHz boost core clock (24/7)? Prijs van net over de 300 euro? Oh boy oh boy oh boy, must contain myself. 8)7

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023

De Nitro is de kaart die ik ga kopen. Een simpel en strak ontwerp zonder toeters en bellen. Deden meer fabrikanten dat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikeltje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 18:54
NINjak schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:43:
Het "hoge verbruik" vanaf de PCI-e connector is ook geen (of alleen een) probleem bij AMD!

Er zijn ook Nvidia kaarten (uit het verleden) die meer Watts trekken over een pci-e poort dan de specs toe zouden laten en vooral met pieken.

Dit zijn bv. de GTX 960 (Strix), 750Ti en in mindere mate de 950 (echter al ga je overklokken, ga je natuurlijk verder in het verbruik).

Er zijn nooit moederborden bij bosjes gevallen dus waarom er nou zo'n probleem van gemaakt wordt, geen idee (ja, ik heb wel een idee waarom maar het is/wordt erg overdreven).
Heb je hier eventuele bronnen/links van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Eikeltje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Heb je hier eventuele bronnen/links van?
Ik denk dat hij verwijst naar AdoredTV, die het vermeldde in zijn laatste video.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
NINjak schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:43:

Als je door te hoge power draw een pci-e slot sloopt zijn de banen in het moederbord waarschijnlijk te warm geworden, af en toe een hele korte hoge piek zal niet zo veel doen qua warmte. Stel dat hij zich gedraagt als een ohmse weerstand moet hij I2R aan warmte verwerken. Misschien moeten we dus de rootmeansquare van de kaarten naast elkaar leggen. :P

De pci-e spec heeft nog 8% marge, en een beetje bord zal zo ontworpen zijn dat hij ook met een iets te warme slecht geventileerde case nog heel blijft, dus een stock rx480 in een normale case zal totaal niet gevaarlijk zijn.

Ik heb al wel een post gezien van iemand die z'n pci-e slot gesloopt heeft, waarschijnlijk met de RX480. Die had z'n kaart overgeklokt, dus wss ook de powerlimit op +50% gezet, hij had ook een 4.5GHz 8350 kachel in z'n pc en zat 7 uur achtereen te gamen, dat geldt wel als een worst case scenario wat mij betreft.

edit:
miner met 3x rx480, dan vraag je natuurlijk om problemen >:)
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/ZS6nzcSysAuQOpBOhxYqO7t8/medium.jpg
Ik vind het mooi.

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 02-07-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Racing_Reporter schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:51:
[...]

Ik denk dat hij verwijst naar AdoredTV, die het vermeldde in zijn laatste video.
Had er zelf al naar gezocht maar idd. AdoredTV kwam er iets later ook mee...

Hiermee kwam ik op toms hardware:
https://www.google.nl/sea...sumption%20nvidia%20cards

Extra edit
Dit zijn de links die bij AdoredTV staan:
https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_950/21.html
http://www.tomshardware.c...50-ti-review,3750-20.html
http://www.tomshardware.c...force-gtx-960,4038-8.html

[ Voor 49% gewijzigd door NINjak op 02-07-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

AMD loopt nogsteeds achter op marketing gebied, een verstandige klant leest de reviews wel en basseert daar zijn keuze op. Er zijn helaas genoeg mensen die inderdaad op naams bekendheid hun keuze maken.
AMD maakt al een beetje een stap in de goede richting door developers te gebruiken voor een goed woordje, dit zag je al bij de launch van Polaris en op de nieuwe radeon website zie je het ook terug.

Ze mogen alleen wel wat aggresiever hier in zijn en ook promoten dat ze in consoles zitten.
Maak gebruikers bewust dat AMD een hele eco sfeer heeft , van CPU tot GPU en van consoles tot pc's.

Verder investering in leuke tools voor gamers mag ook wel, shadowplay is gewoon een sterke feature van nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikeltje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 18:54
Het probleem is ook niet het hoge verbruik over de PCIe connector maar wat de videokaart uit de PCIe slot haalt. Op 12V zou het maximaal 5.5 Ampere mogen trekken wat neer komt op 66 Watt, echter meten (Tom's hardware en pcper) ze vermogens boven de 75 Watt uit de 12V lijn van de PCIe slot.

Hier een filmpje waar alles mooi getest en beschreven wordt:
YouTube: AMD Radeon RX 480 Power Concerns - Detailed Analysis

AMD heeft al aangegeven dat ze met een fix komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Thnx voor de pcper video...idd. het wordt mooi verwoord (goed uitgelegd).

[ Voor 4% gewijzigd door NINjak op 02-07-2016 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04 19:28
Eikeltje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 18:15:
Het probleem is ook niet het hoge verbruik over de PCIe connector maar wat de videokaart uit de PCIe slot haalt. Op 12V zou het maximaal 5.5 Ampere mogen trekken wat neer komt op 66 Watt, echter meten (Tom's hardware en pcper) ze vermogens boven de 75 Watt uit de 12V lijn van de PCIe slot.

Hier een filmpje waar alles mooi getest en beschreven wordt:

AMD heeft al aangegeven dat ze met een fix komen.
Problem solved, maar waarschijnlijk niet voor naamschade aan team rood. Ik gun ze van harte dat ze shinen en in mijn optiek doen ze dat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

evEndzhar schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:39:
[...]

Of we zouden kunnen accepteren dat sommige mensen nu eenmaal meer DX11 en "Gameworks" games spelen, ipv iedereen die Nvidia kiest neer te zetten als "onwetend"?

AMD presteert beter in DX12. Fijn, maar dat zijn niet de games die veel gespeeld worden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet iedereen vervangt de videokaart maandelijks, de meesten doen jaren met een videokaart.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Jeroenneman schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 18:58:
[...]

Of we zouden kunnen accepteren dat sommige mensen nu eenmaal meer DX11 en "Gameworks" games spelen, ipv iedereen die Nvidia kiest neer te zetten als "onwetend"?

AMD presteert beter in DX12. Fijn, maar dat zijn niet de games die veel gespeeld worden.
Maar het zou wel helpen als radeon kaarten een wat betere reputatie hadden.

Een 390 is gemiddeld meer dan een match voor de 970, heeft ~2x de hoeveelheid vram en kostte hetzelfde. Toch verkocht de 970 vele malen beter. Ok, de 390 verstookt ook flink wat meer, maar de meeste mensen hebben toch een overkill psu. Hardware wordt gemiddeld steeds zuiniger, maar psu's blijven groeien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik weet niet of het al gepost is.
http://www.guru3d.com/new...overcurrent_problems.html
AMD just issued a small statement on the PCI-Express over-current Issues mentioned and reported on the web. It seems that the Radeon RX 480 reference cards are going over spec using more than 75 Watts over the PCI-Express slot and then another 75 Watt over the 6-pin power connector. If you pull over 75 Watts from the motherboard slot, it will place more strain on it and some motherboards might note cope with that very well. To that end and to solve the issues reported they will address this issue in software. The cards do exceed 150 Watts, in fact we measured it at 166 Watts. Here is that statement:

"We continuously tune our GPUs in order to maximize their performance within their given power envelopes and the speed of the memory interface, which in this case is an unprecedented 8 Gbps for GDDR5. Recently, we identified select scenarios where the tuning of some RX 480 boards was not optimal. Fortunately, we can adjust the GPU's tuning via software in order to resolve this issue. We are already testing a driver that implements a fix, and we will provide an update to the community on our progress on Tuesday (July 5, 2016)."

If this is fixed by software (driver) this likely means it will be throttling down if it hits a certain power state, so if a higher than 150 Watt power state is reached, AMD might be throttling down the cards in the future to meet the proper P state. Yesterday we have been performing some additional stress tests ourselves and cannot replicate the issues mention on the web. We do see a minor increase of temperature on the PCI-Express slot, but nothing rather concerning. Yesterday we updated the FLIR images in our reference review to show that.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
-The_Mask- schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:07:
Niet iedereen vervangt de videokaart maandelijks, de meesten doen jaren met een videokaart.
Ik heb 'm vanaf september 2010 of 2011 ;) HD 7870 + FX-8150 in ieder geval van voor de prijsdrops, wat weet ik wel want ik was er flink pissig om!
Dat is best wel naar nieuws en voor mij een teken dat die trolls winnen :( Met een goed moederbord(met fatsoenlijke caps, fases en vrm's heb je er volgens mij geen last van als het al zou kunnen omdat ik hier ook heb gelezen dat er directe koperbanen zouden kunnen lopen naar de pcie lanes.

Ik vraag me echt af of je met een goed moederbord en single kaart de boel te zwaar zou kunnen belasten zonder dat je overclock en volgens mij kan zelfs een milde overclock nog wel.

[ Voor 51% gewijzigd door JustMitchie op 02-07-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

-The_Mask- schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:07:
Snarky remark prima, maar persoonlijk doe ik ook wel langer dan een jaar met games.

Maar natuurlijk bedriegt alleen Nvidia, trapt iedereen in marketing, en zijn er 0 redenen waarom je geen AMD kaart zou kopen boven een vergelijkbare Nvidia kaart.

Got it.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:52:
Ik gaf aan dat een gecutte vega leuk zou zijn om het mogelijke gat tussen de 480 en 490 op te vullen.
Laten we eerst even afwachten wat de Vega en de 490 worden. ;)
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de de mindere Vega (cut) hiervoor wordt gebruikt, ik verwacht dat dat de 490 zelf gaat worden en dat de volle Vega de concurrentie aan moet met de 1080.
De geruchten zjin dat de 490 binnenkort uitkomt (de 490 werd per ongeluk door een medewerker van AMD vermeld bij de belofte van een gratis spel als je in een bepaalde periode een van de genoemde kaarten koopt, dit samen met andere (lage) nog niet bekend gemaakte modellen) en dat de Vega 64 CU-kernen (78% meer dan de 480) gaat krijgen.
Of is de verwachting dat met Vega een 490 en 490x komt waarbij de 490 net onder de 1070 gaat zitten en de 490x er boven.
Ik ga er nu even van uit dat het gerucht klopt dat de volle Vega-kaart 64 CU-kernen krijgt. Bij een crossfire benchmarktest komt de crossfire net boven de 1080 uit (minder dan 5% hogere score) terwijl de schaling bijna perfect is. 2*36 = 72 dus met 64 CU-kernen komen ze wat tekort qua CPU. Je mag niet simpelweg een lineair verband veronderstellen maar als daarvan wordt afgeweken - enkel qua CPU, ik laat nu nog even het geheugen buiten beschouwing - dan zal dat in negatieve zin zijn en niet in positieve zin. De vraag is dan hoe het HBM2-geheugen dit gaat compenseren.
Ik verwacht dat het weer een kwestie van tradeoffs gaat worden: de 1080 en 1070 die beter zijn in DX11 en de twee Vega-kaarten die betere presteren bij DX12 en Vulkan, hopelijk maakt het snellere en energiezuinigere geheugen (meer warmte toegestaan van de CPU) wat goed bij hogere resoluties. Hoe dan ook moet de 490 een solide 1440p-kaart (60+ fps bij de hoogste instellingen) worden in mijn ogen, anders zou je een nogal rare postionering van de kaart kiezen aangezien de 480 in principe al volstaat voor 1080p (zeker sommige modellen die vanaf volgende maand verkrijgbaar gaan zijn). De kaart boven de 490 moet een redelijke 4k performance bieden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
haarbal schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 18:07:
[...]

edit:
[afbeelding]
Ik vind het mooi.
Om heel eerlijk te zijn: als je als miner direct na een release waar vrij veel gamers al een tijdje op wachten er drie in je mining rig steekt, ook al zijn de voorraden nog ietwat eindig, is dit ook exact wat je verdient :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SAiN ONeZ schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 14:19:
Omdat ze dan mss het volle pond kunnen vangen, ipv er een deel of alles er van af te staan voor de custom designs.
Ik zou het niet weten dus ik doe er geen uitspraak over. Ik kan me voorstellen dat er ook legitieme technische redenen zijn om eerst enkel de referentiekaart te kopen.
Het staat AMD vrij om dat te doen, het is aan de klant om te bepalen of dat die dat wel of niet pikt, helaas/gelukkig is de praktijk dat een deel van de klanten per se als een van de eerste die nieuwe kaart wil hebben, zelfs al betaalt hij fors meer en krijgt hij een slechtere kaart. Slechts een minderheid van de klanten heeft die instelling dus na een paar weken hebben al die klanten hun kaart en dan moeten de winkels noodgedwongen de prijs verlagen en moeten AMD en NVidia de custom edities ruim baan geven. Ik begrijp het geklaag niet, als het je niet bevalt wacht dan gewoon even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:56

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ook mini builts profiteren van air exhaust ipv het opstapelen in de kast, dus er zijn ook redenen om vóór custom design te kiezen, in beide kampen..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Twam schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:19:
[...]

Om heel eerlijk te zijn: als je als miner direct na een release waar vrij veel gamers al een tijdje op wachten er drie in je mining rig steekt, ook al zijn de voorraden nog ietwat eindig, is dit ook exact wat je verdient :P
Op zich vind ik het niet eens een gekke gedachte. Je zou toch mogen verwachten dat alles netjes binnen de specs blijft, ook al laat je ze continu volgas lopen? ;) Dit had prima voorkomen kunnen worden. De rest van de consumenten blaast het nu op (no pun intended) terwijl ze de kaarten amper maximaal gebruiken, dus in de praktijk valt het mee tótdat je de verschillen extreem maakt door er mee te gaan minen en folden (maar goed dat ik niet voor m'n eerste instabuy-plan ben gegaan :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53

Vraag me af eerlijk gezegd. Dat lijkt sterk op het standaard alu koelblokje wat erin zit met alleen andere blowers erop maw alleen stiller

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 08:09
Racing_Reporter schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:35:
[...]

Je zou toch mogen verwachten dat alles netjes binnen de specs blijft, ook al laat je ze continu volgas lopen? ;)
Hier ben ik het natuurlijk gewoon mee eens - technisch gezien zouden de kaarten natuurlijk gewoon geen problemen moeten veroorzaken. Maar ik vind het niet heel netjes ten opzichte van anderen om, terwijl de meeste verkoopkanalen de verkoop zelfs nog tot 1 a 2 kaarten per klant beperken, en direct 3 uit de handel te halen om mee te minen, terwijl allerlei gamers al maanden hoopvol zaten te wachten. Het mag, tuurlijk, maar ik vind het niet netjes. Wacht gewoon 1 of 2 maanden tot de bevoorrading en de prijs op adem zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Dat is zeker waar! :)

(Hij betaalt er wel een lekkere premium voor, maar je hebt wel gelijk op dat punt hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
[afbeelding]
Ik vind het mooi.
Wat gek dat hij is verbrand op de +3,3v en de bijbehorende ground-pin, in plaats van de 12v pins die het te verduren zouden moeten hebben. 12v zit precies aan de andere kant. Edit: dat plaatje is vanuit de stekker gezien, niet vanuit de female moederbord-kant :P

Anyhow, het lijkt mij logischer dat de interne bedrading van een moederbord problemen geeft, dan een ATX-stekker die véél meer aan kan.
Daarnaast een vrij bijzondere keuze, 3 kaarten zijn niet enorm makkelijk te krijgen (zeker met de prijs in het achterhoofd gehouden), nu nog vrij duur, qua energieverbruik is het ook geen winnaar... waarom zou je midrangers inzetten om te minen?

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 02-07-2016 20:33 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Richh schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:57:
[...]

Wat gek dat hij is verbrand op de +3,3v en de bijbehorende ground-pin, in plaats van de 12v pins die het te verduren zouden moeten hebben. 12v zit precies aan de andere kant. Sowieso lijkt het mij logischer dat de interne bedrading van een moederbord problemen geeft, dan een ATX-stekker die véél meer aan kan.
Daarnaast een vrij bijzondere keuze, 3 kaarten zijn niet enorm makkelijk te krijgen (zeker met de prijs in het achterhoofd gehouden), nu nog vrij duur, qua energieverbruik is het ook geen winnaar... waarom zou je midrangers inzetten om te minen?

Ik heb zo m'n twijfels bij deze foto.
Nee, het zijn de 12V pins. Zoek eens naar een foto van een atx connector en kijk waar de gele draden en de haak zitten. die haak moet boven bij de foto van dat moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://www.buildcomputers.net/images/24-pin-atx-main-connector.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 02-07-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Met andere woorden, in de nieuwe driver gaan ze het zo 'tunen' dat hij minder stroom trekt? Dat kan niet positief uitpakken voor de performance...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:12:
[...]

Met andere woorden, in de nieuwe driver gaan ze het zo 'tunen' dat hij minder stroom trekt? Dat kan niet positief uitpakken voor de performance...
Wie zegt dat ? Misschien passen ze wel gewoon iets in de power distribution aan.
Wacht nou maar gewoon even af.

neems aan dat de kaarten na de update gewoon weer van binnen naar buiten wordt gehaald dus als er dan gewoon gesneden in in de performance heeft AMD weer een probleem , en zo dom zullen ze vast niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik vind hem nog vrij 'klein'. Lang niet zo imponerend als de Strix en Gaming X van ASUS en MSI.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:17:
[...]

Wie zegt dat ? Misschien passen ze wel gewoon iets in de power distribution aan.
Wacht nou maar gewoon even af.

neems aan dat de kaarten na de update gewoon weer van binnen naar buiten wordt gehaald dus als er dan gewoon gesneden in in de performance heeft AMD weer een probleem , en zo dom zullen ze vast niet zijn.
Tja, ik zie eigenlijk niet hoe je het stroomverbruik van een kaart zou kunnen 'tunen' zonder de performance te verlagen.

Ja, je kunt wat ondervolten, maar daar wordt hij instabiel van als je de clocks gelijk houdt. Je moet dus eigenlijk wel gaan throttlen.

[ Voor 41% gewijzigd door Compizfox op 02-07-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[...]

Als je door te hoge power draw een pci-e slot sloopt zijn de banen in het moederbord waarschijnlijk te warm geworden, af en toe een hele korte hoge piek zal niet zo veel doen qua warmte. Stel dat hij zich gedraagt als een ohmse weerstand moet hij I2R aan warmte verwerken. Misschien moeten we dus de rootmeansquare van de kaarten naast elkaar leggen. :P

De pci-e spec heeft nog 8% marge, en een beetje bord zal zo ontworpen zijn dat hij ook met een iets te warme slecht geventileerde case nog heel blijft, dus een stock rx480 in een normale case zal totaal niet gevaarlijk zijn.

Ik heb al wel een post gezien van iemand die z'n pci-e slot gesloopt heeft, waarschijnlijk met de RX480. Die had z'n kaart overgeklokt, dus wss ook de powerlimit op +50% gezet, hij had ook een 4.5GHz 8350 kachel in z'n pc en zat 7 uur achtereen te gamen, dat geldt wel als een worst case scenario wat mij betreft.

edit:
[afbeelding]
Ik vind het mooi.
Wat is dat voor een mobo? Dat ding heeft nog IDE :?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Compizfox schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:12:
[...]

Hij mag 66W trekken, met 8% marge. Dus 71W, hij trekt nu 76W. is maar een factor 1.07 1 stapje clock, 1 voltage, wordt ie wat minder warm, dus wordt de power circuit efficienter. Dan ben je er waarschijnlijk al.

Volgens techpowerup is het gemiddelde nu 1240 op 1.025V, stel het wordt 1210 op 0.980V dan scheel dat al een factor (1.0252*1240)/(.9802*1210)=1.12 vermogen op de gpu en je zit nog op 97,5% van je performance. Ga je niet merken.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 02-07-2016 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:17:
[...]

Ik vind hem nog vrij 'klein'. Lang niet zo imponerend als de Strix en Gaming X van ASUS en MSI.

[...]

Tja, ik zie eigenlijk niet hoe je het stroomverbruik van een kaart zou kunnen 'tunen' zonder de performance te verlagen.

Ja, je kunt wat ondervolten, maar daar wordt hij instabiel van als je de clocks gelijk houdt. Je moet dus eigenlijk wel gaan throttlen.
die 7 wat extra die nu uit het pci-e slot wordt getrokken kan worden verplaats naar de 6 pin connector, die kan wel 150 watt aan. dat bedoel ik met powerdistribution.

of zoeits met een driver update kan is een andere vraag, zo niet dan moet je iets met het bios doen lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Damic schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:19:
[...]
Wat is dat voor een mobo? Dat ding heeft nog IDE :?
Er zijn wel gekkere dingen te krijgen, ik heb een 4670K en mijn moederbord heeft een enorme roze printerport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

haarbal schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:27:
[...]

Hij mag 66W trekken, met 8% marge. Dus 71W, hij trekt nu 76W. is maar een factor 1.07 1 stapje clock, 1 voltage, wordt ie wat minder warm, dus wordt de power circuit efficienter. Dan ben je er waarschijnlijk al.

Volgens techpowerup is het gemiddelde nu 1240 op 1.025V, stel het wordt 1210 op 0.980V dan scheel dat al een factor (1.0252*1240)/(.9802*1210)=1.12 vermogen op de gpu en je zit nog op 97,5% van je performance. Ga je niet merken.
Ik heb ook nooit beweerd dat het een groot/merkbaar verschil zou zijn. Maar het komt er wel op neer dat de performance wat naar beneden gaat.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:28:
[...]

die 7 wat extra die nu uit het pci-e slot wordt getrokken kan worden verplaats naar de 6 pin connector, die kan wel 150 watt aan. dat bedoel ik met powerdistribution.

of zoeits met een driver update kan is een andere vraag, zo niet dan moet je iets met het bios doen lijkt mij.
Werkt op die manier? Misschien dat iemand met meer verstand hier wat over kan zeggen, maar het lijkt me niet dat je dat 'dynamisch' via een driver kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

haarbal schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:32:
[...]

Er zijn wel gekkere dingen te krijgen, ik heb een 4670K en mijn moederbord heeft een enorme roze printerport.
Whahahahahahaha _O-

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbacon0
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ETA 22 juli, had eigenlijk een week eerder gehoopt, maar hier kan ik ook nog wel op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMitchie
Compizfox schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:33:
[...]

Ik heb ook nooit beweerd dat het een groot/merkbaar verschil zou zijn. Maar het komt er wel op neer dat de performance wat naar beneden gaat.

[...]

Werkt op die manier? Misschien dat iemand met meer verstand hier wat over kan zeggen, maar het lijkt me niet dat je dat 'dynamisch' via een driver kan aanpassen.
Een beetje technische kennis maakt dat ik deze uitspraak ga doen:
Volgens mij is een stroomcircuit niet te managen met een bios update of driver, als er teveel stroom word getrokken uit het slot dan rest alleen dat je de stroom uit het slot beperkt door de stroom bij de 6pin te vergroten. Helaas liggen de koperbanen al gewoon netjes op de kaart dus zullen ze met een rev1.1 moeten komen om dit op de juiste manier te repareren, tenzij ze een chip hebben die bepaald waar de stroom vandaan moet komen en als dat zo is kan er ingesteld worden dat de 6pin gewoon meer stroom levert(is dat met een t?).....

Maar dit is geheel "volgens mij" en gebaseerd op het beetje elektrokennis dat ik heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Just_Michel schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:33:
[...]

Volgens mij is een stroomcircuit niet te managen met een bios update of driver, als er teveel stroom wordt getrokken uit het slot dan rest alleen dat je de stroom uit het slot beperkt door de stroom bij de 6pin te vergroten. Helaas liggen de koperbanen al gewoon netjes op de kaart dus zullen ze met een rev1.1 moeten komen om dit op de juiste manier te repareren, tenzij ze een chip hebben die bepaalt waar de stroom vandaan moet komen en als dat zo is kan er ingesteld worden dat de 6pin gewoon meer stroom levert(is dat met een t?).....

Maar dit is geheel "volgens mij" en gebaseerd op het beetje elektrokennis dat ik heb..
Precies wat ik ook vermoedde.

En ja, dat is met een t. ;) En "wordt" is met dt, en "bepaalt" is ook met een t ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 02-07-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
[...]

Volgens mij is een stroomcircuit niet te managen met een bios update of driver, als er teveel stroom word getrokken uit het slot dan rest alleen dat je de stroom uit het slot beperkt door de stroom bij de 6pin te vergroten. Helaas liggen de koperbanen al gewoon netjes op de kaart dus zullen ze met een rev1.1 moeten komen om dit op de juiste manier te repareren, tenzij ze een chip hebben die bepaald waar de stroom vandaan moet komen en als dat zo is kan er ingesteld worden dat de 6pin gewoon meer stroom levert(is dat met een t?).....

Ik heb laatst een beetje lopen klooien met een kepler bios tweaker, en daar had je een heel aantal powerlimits, waaronder volgens mij de pci-e, en de 2 6 pin connectors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustMitchie
Andere manier om de stroom te verkleinen is terugklokken van de chip en dit kan dan weer wél via de bios. Hopelijk hebben ze bij AMD een marge met de voltages die ze naar beneden kunnen bijstellen en zouden daardoor de clocks gelijk kunnen blijven. Ik heb mij HD7870 nu met -10 in de "globale overdrive power settings" staan en nu wordt 'ie ook een heel stuk minder warm (waardoor hij niet meer uitvalt) dus ik vermoed en hoop een oplossing in deze vorm.

Edit:
haarbal schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:43:
[...]

Ik heb laatst een beetje lopen klooien met een kepler bios tweaker, en daar had je een heel aantal powerlimits, waaronder volgens mij de pci-e, en de 2 6 pin connectors.
Keppler, dat is het andere kamp toch? Dat hoeft niet te betekenen dat AMD dit ook in de bios heeft. Als de stroom omlaag gaat en deze wordt niet ergens anders verhoogd om hetzelfde resultaat te krijgen en er is ook geen marge voor de core om iets ge-undervolt te worden krijg je sowieso prestatieverlies. Ik kan me ook voorstellen dat AMD dit koste wat het kost niet wilt.

o en: pffff die spelling :'( volgens mij ben ik dyslectisch geworden in twee jaar ofzo |:( of juist weer niet, maar dat weet je dan niet 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door JustMitchie op 02-07-2016 21:50 . Reden: Meneer haarbal zei wat :P ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gaan de mensen met beperkte kennis nu al roepen dat dit niet via software kan ?
Met software kan je nu al powertargets en voltages van de gehele chip aanpassen dus waarom zou je de powerdistributie zelf niet kunnen aanpassen ?

Nog even een kant rekening bij Polaris is er iets nieuws geïntroduceerd wat betrkkeing heeft op het reguleren van voltages, weet niet meer precies hoe dit heet maar zou het hele probleem mogelijk te maken hebben met de afstelling van deze nieuwe tech ?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Ik heb er ook gewoon bij gezegd dat het een hele grote "volgens mij" is dus ik vind het een beetje jammer dat je zo aanvallend er op reageert. Powerdistributie lijkt mij, nog steeds een lijkt mij..... iets wat vast staat met die mooie koperbanen op een printplaat.

Immers, als je alles via de chip kan aanpassen waarom worden daar dan niet een paar dikke banen naartoe getrokken voor de +, - en de data? Volgens mij is nog steeds niet alles aan te passen op een chip, dat is een beetje het punt wat ik kwijt wil alhoewel ik het wel cool vind dat het jou wel lukt.

Software kan trouwens nog zoveel willen, maar als de hardware zegt: "ja, ik heb stroom nodig!" dan trekt de chip gewoon stroom en dat maakt in mijn optiek ook dat de enige manier om het probleem op te lossen voor zover je het een probleem kan noemen is dat er lekker een 8pin op komt die gewoon de stroom levert. Gewoon een verloopstukje mee ofzo, allemaal niet zo heel duur.

[ Voor 28% gewijzigd door JustMitchie op 02-07-2016 22:20 . Reden: typo's, beetje herstructureren, van alles ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Just_Michel schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:12:
Ik heb er ook gewoon bij gezegd dat het een hele grote "volgens mij" is dus ik vind het een beetje jammer dat je zo aanvallend er op reageert. Powerdistributie lijkt mij, nog steeds een lijkt mij..... iets wat vast staat met die mooie koperbanen op een printplaat.

Immers, als je alles via de chip kan aanpassen waarom worden daar dan niet een paar dikke banen naartoe getrokken voor de +, - en de data? Volgens mij is nog steeds niet alles aan te passen op een chip, dat is een beetje het punt wat ik kwijt wil alhoewel ik het wel cool vind dat het jou wel lukt.

Software kan trouwens nog zoveel willen, maar als de hardware zegt: "ja, ik heb stroom nodig!" dan trekt de chip gewoon stroom en dat maakt in mijn optiek ook dat de enige manier om het probleem op te lossen voor zover je het een probleem kan noemen is dat er lekker een 8pin op komt die gewoon de stroom levert. Gewoon een verloopstukje mee ofzo, allemaal niet zo heel duur.
Met een beetje technische kennis zou je kunnen bedenken dat de GPU niet rechtstreeks aan die koperbaantjes hangt die 12V leveren. Waarom zitten anders die tig phases stroomverzorging erop. Die kun je software matig aansturen. Je kunt dus zeggen, degene die spanning van de PCIE krijgen knijp ik wat af en degenen die aan de PEG hangen zet ik wat meer open.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Het is jammer ook voor de FX processors die niet veel kosten heb je een duur mobo nodig, nu ook voor de RX480 lijkt het iig voor nu. AMD zit het niet mee. =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Klopt! Het was ook "als je alles via de chip kan aanpassen" wat in mijn optiek niet kan. Ik bedacht mij even dat wanneer alles aanpasbaar is, we geen andere aansturing meer nodig hebben die niet aan te passen is(aka 1 mooie dikke grote chip).

Laten we hopen dat die fases daadwerkelijk met de bios aan te sturen zijn, dat betekend helaas wel dat er een aantal warmer worden. Misschien in combinatie met een undervolt van 1,2 of 3% dat dit het hele probleem weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Niets undervolten, ze gebruiken geen lineaire regelaars. Een andere duty cycle instellen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
de fases worden warmer als ze gebruikt worden toch? Ik neem aan (heb je 'm weer, de aanname) dat alles nu optimaal verdeelt is zodat de boel ook niet te warm word en als je het gaat herstructureren dan moet je weer rekening houden met hitte toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16
Just_Michel schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:52:
de fases worden warmer als ze gebruikt worden toch? Ik neem aan (heb je 'm weer, de aanname) dat alles nu optimaal verdeelt is zodat de boel ook niet te warm word en als je het gaat herstructureren dan moet je weer rekening houden met hitte toch?
Deze even reposten, de RX480 heeft een zware overkill aan phases :P. Lijkt mij dat het wel te fixen is vanuit een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Is er al iets bekend over een mobiele variant uit de 400 serie? Een rx 480m zou ik erg interessant vinden namelijk.

Misschien is polaris niet geschikt voor laptops ivm met relatief normaal verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie het artikel van PC perspective gelezen of het filmpje op Youtube gezien waarin het een en ander wordt toegelicht over het vermogen en het testen? Best interessant.
Samenvatting: AMD heeft een fout gemaakt, waarschijnlijk zal je moederbord er niet beschadigd door geraken (genoeg koper en zo) maar het kan wel gebeuren dat je moederbord zichzelf uitschakelt om schade te voorkomen (reset). Best een screw up. De vraag is hoe het komt. Ingenieurs die zich per se aan een maximum vermogen moesten houden omdat dit nu eenmaal de technische specificaties van het project waren? Met of zonder bemoeienis van marketingmensen die zich meer druk maken om het imago dan om hoe het technisch werkt?
Goed, misschien is dit softwarematig op te lossen zonder dat het ten koste gaat van de prestaties (hopelijk) maar met een extra connector had je heel dat probleem niet gehad. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron Collider
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
winwiz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:30:
[...]

Je kunt dus zeggen, degene die spanning van de PCIE krijgen knijp ik wat af en degenen die aan de PEG hangen zet ik wat meer open.
Dan lever je zelfs nog veel meer performance in, omdat je zwakste schakel nog meer gegimped wordt.

Mocht er iemand meer over board design weten, spreek nu.
edit : is ondertussen al gebeurd, dank u :)
Anderzijds een andere pcb, bijvoobeeld de saphire nitro die warschijnlijk goedkoopste degelijke kaart zal zijn, lijkt me een goede oplossing.

Van reference cards krijg je alleen slechte naam en slechte benchmarks, ze zouden er beter van afstappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Neuron Collider op 02-07-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Just_Michel schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:52:
De fases op de RX480 kunnen meer aan dan die op de GTX1080, dus dat moet geen probleem zijn.

Overigens is het PCI-e verbuik gewoon opgenomen in het PCI-e protocool. Een enkel PCI-e slot mocht in de 2.1 specificatie zelfs tot 300watt leveren. 75watt is gewoon de standaard waarde.
Het kan dus goed zijn dat somige reviewers een high-end moederbord gebruikten waarin die limiet verhoogd is en dat de kaart er daardoor dus voor kiest om meer dan 75watt uit het moederbord te trekken.
AMD kan dit oplossen door een microcode update te doen die altijd 75watt gebruikt inplaats van de opgegeven waarde van het moederbord.

In te tussentijd lijken er een hoop gekke conclusies te worden getrokken en zelfs driver problemen worden doorverwezen naar het PCI-e verbruik. Het is raar dat dit nu gebeurt terwijl we het al eerder hebben gezien bij verschillende AMD kaarten en zelfs bij een paar (non-reference) Nvidia kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
Toettoetdaan schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:13:
[...]

De fases op de RX480 kunnen meer aan dan die op de GTX1080, dus dat moet geen probleem zijn.
Iemand met een dell met crappy mobo van x jaar oud koopt niet zo snel een GTX 1080. wel eerder een RX480. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:07:
Hebben jullie het artikel van PC perspective gelezen of het filmpje op Youtube gezien waarin het een en ander wordt toegelicht over het vermogen en het testen? Best interessant.
Samenvatting: AMD heeft een fout gemaakt, waarschijnlijk zal je moederbord er niet beschadigd door geraken (genoeg koper en zo) maar het kan wel gebeuren dat je moederbord zichzelf uitschakelt om schade te voorkomen (reset). Best een screw up. De vraag is hoe het komt. Ingenieurs die zich per se aan een maximum vermogen moesten houden omdat dit nu eenmaal de technische specificaties van het project waren? Met of zonder bemoeienis van marketingmensen die zich meer druk maken om het imago dan om hoe het technisch werkt?
Goed, misschien is dit softwarematig op te lossen zonder dat het ten koste gaat van de prestaties (hopelijk) maar met een extra connector had je heel dat probleem niet gehad. :)
AMD heeft aangegeven het met een driver update te kunnen fixen, dus of ze liegen of ze kunnen dit. Ben benieuwd, overigens hoor je niks over de Nvidia kaarten die dit ook hadden. Denk dat het tenzij je een el cheapo mobo hebt het geen problemen gaat geven.

AMD Releases Statement On Radeon RX 480 Power Consumption; More Details Tuesday

As you know, we continuously tune our GPUs in order to maximize their performance within their given power envelopes and the speed of the memory interface, which in this case is an unprecedented 8Gbps for GDDR5. Recently, we identified select scenarios where the tuning of some RX 480 boards was not optimal. Fortunately, we can adjust the GPU's tuning via software in order to resolve this issue. We are already testing a driver that implements a fix, and we will provide an update to the community on our progress on Tuesday (July 5, 2016).
Overigens ben ik in dit geval geneigd eerder AMD te geloven dan bijvoorbeeld Nvidia met hun Async Compute driver die nooit is gekomen of DX12 voor Fermi kaarten :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:05:
[...]

Deze even reposten, de RX480 heeft een zware overkill aan phases :P. Lijkt mij dat het wel te fixen is vanuit een update?
[video]
Dat gaat helemaal goedkomen! (hopelijk, we moeten het eerst nog zien...) Ik heb alle vertrouwen in de mensen bij AMD, ze hebben hun motivatie mee zitten in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:22:

Overigens ben ik in dit geval geneigd eerder AMD te geloven dan bijvoorbeeld Nvidia met hun Async Compute driver die nooit is gekomen of DX12 voor Fermi kaarten :p.
Ik vind het ook BS dat Nvidia het zo doet met Async maar zal Nvidia het niet zo bedoelen dat wanneer een game Async in gecode heeft dat hij beeld geeft en niet gewoon dat de driver crashef oid, net zoiets als
HD-ready, het is geen HD maar je hebt beeld wanneer je een hd medium afspeelt. =) maarja Nvidia blijft toch onduidelijk erover, ze hebben sinds HD7000 serie (2012) de tijd gehad iig om het te implementeren, als ze er niet eerder van wisten ( wat toch zou moeten :P ) vage shit, pardon my french.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
[...]

Om dit even te verklaren: bekijk dat filmpje hierboven eens.

Vrijwel elk van die onderdelen wordt door software aangestuurd - elke controller hangt gewoon aan de GPU en/of BIOS vast. Het is niet zo dat ze die dingen op het PCB plakken en dat hun waarde dan vast staat, die tijd zijn we al lang voorbij. In het allerergste geval is er een BIOS flash nodig :)
Nature schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:42:
Ik vind het ook BS dat Nvidia het zo doet met Async maar zal Nvidia het niet zo bedoelen dat wanneer een game Async in gecode heeft dat hij beeld geeft en niet gewoon dat de driver crashef oid, net zoiets als
HD-ready, het is geen HD maar je hebt beeld wanneer je een hd medium afspeelt. =) maarja Nvidia blijft toch onduidelijk erover, ze hebben sinds HD7000 serie (2012) de tijd gehad iig om het te implementeren, als ze er niet eerder van wisten ( wat toch zou moeten :P ) vage shit, pardon my french.
Nee, dat is toch anders. HD ready is een benaming voor 720p voor plebs dat niet snapt wat 720p is; net zoals 4K of UHD een benaming is voor 2160p en het niet daadwerkelijk "4K" is ;)

Maar het is ook niet zo dat Nvidia al sinds 2012 "de tijd heeft" om het te implementeren; technisch gezien is DX12 pas in 2014 aangekondigd. Nvidia heeft gewoon claims gemaakt die ze uiteindelijk niet waar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Nature schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:42:
[...]

Had Nvidia gewoon aangegeven dat hun architectuur het nog niet ondersteunt dan was er waarschijnlijk minder gezeur geweest. Helaas hebben ze zelf domme statements gemaakt die leken te hinten dat het wel aanwezig was.

https://twitter.com/pellynv/status/702556025816125440
Fun FACT of the day: Async Compute is NOT enabled on the driver-side with public Game Ready Drivers. You need app-side + driver-side!
Deze twitter post is ondertussen ook al 6 maanden oud, en dit was niet de eerste over dit onderwerp.

Als je dan zo arrogant reageert dan moet je het ook waarmaken vind ik, maar die driver is er nog steeds niet. Volgens mij maakt Nvidia wel vaker statements die gewoon nergens op slaan in de hoop dat mensen het daarna vergeten. Verdere uitleg bij deze reactie is niet nodig, het is precies wat Nvidia fanboys willen horen :p.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 03-07-2016 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zouden we de launch van de 480 omschrijven ?

succesvol ?

of toch een failure ?
Vanwege de ongefundeerde hype door websites en nu ook nog eens de PCI-E gate waar het internet vol mee staat...

De 970 VRAM gate staat nog in mijn geheugen gegrift (heb er zelf 1) maar toch is het 1 van de succesvolste kaarten geweest, zal mij nou benieuwen of bij de 480 ook allemaal wordt genegeerd en de kaart gewoon goed zal verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Na alle verhalen over 25x zoveel kaarten zou ik hem gezien de hele slechte leverbaarheid net als Nviea toch als paper lounch beschouwen.

Verder bleken alle geruchten niet waar. Hij is niet makkelijk twintig procent overklokbaar hij loopt niet op maar 120 watt en hij draait ook niet bijna of op niveau 980.

Toch is het voor voor 220 en vier gb een leuke instapper.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:36
ErikRo schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:36:
Na alle verhalen over 25x zoveel kaarten zou ik hem gezien de hele slechte leverbaarheid net als Nviea toch als paper lounch beschouwen.
Hmm, in Nederland misschien. In Duitsland is ie gewoon goed te krijgen hoor. Heel wat winkels hebben verschillende modellen op voorraad liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cherrycoke
  • Laatst online: 21:34
Zeara schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:40:
[...]

Hmm, in Nederland misschien. In Duitsland is ie gewoon goed te krijgen hoor. Heel wat winkels hebben verschillende modellen op voorraad liggen.
hier zijn het zulke klootzakken dan kunnen ze zo de prijzen kunstmatig hoog houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 16:32
Zeara schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:40:
[...]

Ook als je hier naar de Pricewatch kijkt zijn de RX 480 kaarten gewoon (redelijk) goed leverbaar, bij de meeste bekende webshops 2-3 dagen levertijd, 4Allshop en Afuture hebben sommige merken gewoon op 24 uurs levering staan. Voor een kaart die nog geen week uit is en, zover ik kan inschatten, in high demand is lijkt mij dit redelijk tot goed te noemen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verder bleken alle geruchten niet waar. Hij is niet makkelijk twintig procent overklokbaar hij loopt niet op maar 120 watt en hij draait ook niet bijna of op niveau 980.

Toch is het voor voor 220 en vier gb een leuke instapper.
Volgens mij is alleen de stock in nederland klein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Moi_in_actie schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:45:
[...]

Ook als je hier naar de Pricewatch kijkt zijn de RX 480 kaarten gewoon (redelijk) goed leverbaar, bij de meeste bekende webshops 2-3 dagen levertijd, 4Allshop en Afuture hebben sommige merken gewoon op 24 uurs levering staan. Voor een kaart die nog geen week uit is en, zover ik kan inschatten, in high demand is lijkt mij dit redelijk tot goed te noemen.
Dat zou ik niet te hard roepen gisteren gebeld met zo'n zaak met 2 a 3 dagen levertijd maar als ik vraag wanneer heb ik ze echt zeggen ze dat ze niks kunnen garanderen maw ze hebben ze dus niet op stock.
alleen degenen met echte stock bv Afutere vraag net nog gekeken €319 vind ik niet in verhouding.
Leverbaar betekent voor mij dat alle andere zaken met normale prijzen ook genoeg echte voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 16:32
ErikRo schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:19:
[...]

Dat zou ik niet te hard roepen gisteren gebeld met zo'n zaak met 2 a 3 dagen levertijd maar als ik vraag wanneer heb ik ze echt zeggen ze dat ze niks kunnen garanderen maw ze hebben ze dus niet op stock.
alleen degenen met echte stock bv Afutere vraag net nog gekeken €319 vind ik niet in verhouding.
Leverbaar betekent voor mij dat alle andere zaken met normale prijzen ook genoeg echte voorraad hebben.
De Powercolor RX 480 8GB staat gewoon voor €285 en op 24-uurs levering bij Afuture hoor.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Moi_in_actie schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:24:
[...]

De Powercolor RX 480 8GB staat gewoon voor €285 en op 24-uurs levering bij Afuture hoor.
Wel €25 boven de adviesprijs een teken dat er een tekort is aangezien de meesten onder de adviesprijs zouden moeten kruipen. Maar het is wel betaalbaarder dan die €319 die ik toonde.
Normaal zie je ook 10 zaken in de pricewatch die ze aanbieden nu zie ik er 2 a 3 waarvan 2 er niet de volgende dag kunnen leveren. Bij andere modelllen niks. Dat kun je toch moeilijk in overvloed leverbaar noemen toch...?

De 4Gb versie is sowieso nergens meteen te krijgen laat staan voor €220 die wil ik wel.

[ Voor 25% gewijzigd door ErikRo op 03-07-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
polli_ schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 00:13:
[...]

[...]

Over twee jaar als DX 12 mainstream wordt dan heeft Nvidia een probleem.

Van hardwarecanucks:

Moving on to DX12 and we see AMD’s new architecture really coming into its own against the NVIDIA cards. It absolutely demolishes the GTX 970 across the board (even in NVIDIA-friendly games like Tomb Raider) and even manages to run circles around that once-expensive GTX 980. These tests show Maxwell’s performance in current DX12 applications is nothing short of embarrassing and proves this architecture simply wasn’t designed with these types of workloads in mind. How this translates to Pascal or upcoming DX12-based games is unknown at this point (remember, our sample size is quite small here) but something drastic needs to be done if NVIDIA’s mid-tier competitors are to have any hope against Polaris.

The RX480 may eat NVIDIA for lunch in DX12 but we once again see some challenges when it comes to offering performance metrics that keep up with the R9 390 and R9 390X. It seems the older architecture’s brute force approach is a key differentiating point, particularly in DX12 environments.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Een rx 480 is in hitman, rise of the tombraider en Qantem Break veel sneller dan een 970 en 980.
Een videokaart koop je meestal voor 1.5-2 jaar dus wat dat betreft is het vooral de vraag hoe de 1060 het nu gaat doen tov de 480. Hoe slecht/goed de GTX 970 het doet zal heel snel niet meer relevant zijn.

Volgend jaar hebben we de refreshes die vast weer wat sneller zal zijn. Het doemscenario met DX12 lijkt me persoonlijk niet zo aannemelijk. Nvidia heeft nog een troef achter de hand en dat is marge. Die kunnen flink zakken indien nodig.

Verder zijn het natuurlijk wel heel mooie cijfers voor dat geld. Zeker als de 4 GB variant dezelfde performance haalt (maar dat is nog niet helemaal duidelijk geloof ik).

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 03-07-2016 17:49 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
ErikRo schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Wel €25 boven de adviesprijs een teken dat er een tekort is aangezien de meesten onder de adviesprijs zouden moeten kruipen. Maar het is wel betaalbaarder dan die €319 die ik toonde.
Bij Azerty moet je iets langer geduld hebben, maar heb je ze voor 269.
Een kleine verhoging in de adviesprijs voor nieuwe dingen altijd het geval. Zeker als er (zo lijkt het) een grote vraag is naar de nieuwe kaarten.
Het is in ieder geval niet zo dat geen enkele shop ze op voorraad heeft (zoals de 10x0 van Nvidia) en het is al helemaal niet zo dat zelfs die shops makkelijk 200 euro op de adviesprijs plakken (zoals de 10x0 van Nvidia).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:44
Ik vind die Nitro kaart van Sapphire er erg mooi uitzien. Hopen dat die binnenkort beschikbaar is voor zo rond de 250-260 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:37:

Het is duidelijk maar waarom worden er standaarden gemaakt die worden gebroken met als gevolg dat de moederbordleveranciers dan weer hoger gaan zitten dan de standaard? Is het niet logischer om de standaard te verhogen? :?
De standaard is er voor zodat iedereen weet waar rekening mee gehouden moet worden. Dat betekend niet dat als er enkele watt's meer worden getrokken alles in de soep loopt. Er wordt altijd wel wat ruimte gehouden en zijn altijd wel gevallen aan te wijzen waar dat ook nodig voor is.
lightdestroyer schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:16:
[...]
Al is het maar wanneer de nieuwe nVidia serie uitkomt ze dan plots hun aandacht trekken op die zijn dx12 performance en om dit extra in het licht te stellen de dx12 verbeteringen totaal niet zal doortrekken naar de huidige 10/9 serie (gelijk de support voor de 7 serie een totale afgang is atm .. gelukkig dat ze nieuwe audio drivers hebben in hun driver package of ik zou zelf niet meer de moeite doen om deze te installeren op m'n gtx760..)
Welke DX12 performance verbetering? nVidia lijkt nu niet echt betere performance uit DX12 kunnen halen, doordat ze met DX11 al alles uit de GPU kunnen halen en geen Async compute hebben, waardoor ze ook daar geen winst kunnen halen. Bij AMD hebben ze bij DX12 geen last van de DX11 overhead en dan hebben ze ook nog eens Async Compute ondersteuning, werkt dubbel op.
sdk1985 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:39:
[...]

AMD zou er verstandig aan doen voortaan Fury als voegsel te gebruiken net als Nvidia bij Ti doet. Dus niet de R9 Fury, maar de R9 390X Fury (of welk cijfer er het beste bij past).
Fury is niet een achtervoegsel, zoals Ti bij nVidia, daarvoor had AMD de laatste generaties de letter X. Fury is een naam dat staat voor high-end zoals nVidia daarvoor Titan heeft. Waarbij AMD de X weer gebruikte voor het snelste product wat dan dus Fury X werd. Nu de X is komen te vervallen kunnen ze ook helemaal op de nVidia manier overstappen. Waarbij ze een naam voor het allersnelste product nemen zonder cijfers en achtervoegsel. Titan voor nVidia en dus bijvoorbeeld Fury of Rage voor AMD. En dan voor een niet volledige chip gebruikt nVidia dan weer de gebruikelijke naam, GTX 980 Ti bijvoorbeeld en dan kan AMD ook zoiets doen Radeon RX 490 voor een niet volledig ingeschakelde Vega chip.
The Source schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:07:
[...]

Sorry ik was niet duidelijk genoeg. De 4GB versie daar zullen versies van op de markt komen met erg goedkoop, traag en laag geklokt geheugen. Allemaal om nog lagere prijspunten te halen. Zullen vooral van die china merken zijn, maar die worden hier links en rechts ook verkocht.
Er zullen ongetwijfeld ook snellere 4GB versies komen, beter nog ze zijn al verkrijgbaar.
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:32:

Kan inefficientie opmaken voor 7.5%?
[afbeelding]
Je kan hier ook het verschil tussen de GTX 1080 en GTX 1070 zien, kijkend naar het aantal cudacore's zou een GTX 1070 25% langzamer moeten zijn op dezelfde kloksnelheid en omdat de kloksnelheid van de GTX 1080 ook nog eens hoger is zou het verschil nog groter moeten zijn. Verschil is echter duidelijk kleiner dan dat en dat komt denk ik niet door een CPU bottleneck, aangezien het verschil op 4K juist minder groot is.

Als je dus 2/3 van een GTX 1070 neemt dan heb je RX 480 prestaties, terwijl als je de helft van een GTX 1080 neemt je onder de RX 480 uit komt. Dus 5% sneller als een RX 480 moet goed kunnen, 15% sneller is niet realistisch. Die 5% sneller zou kunnen bereikt worden door een iets hogere kloksnelheid of omdat ook de GTX 1070 ook wat tegen wordt gehouden.

Dus iets sneller met DirectX 11, maar langzamer met DirectX 12 en ik denk ook duurder. Ik kijk echter niet vreemd op dat de kaart wel iets duurder wordt dan de RX 480, waardoor AMD voor de meeste mensen weer de interessantere kaart heeft. Alleen dan niet voor mensen met een behuizing met hele slechte airflow of voeding met weinig vermogen. Dus een ~250W voeding met een enkele 6 pins PEG connector, maar dat zie je toch bijna nooit. De meesten zullen wel voedingen hebben van 400W of meer waardoor een RX 480 ook gemakkelijk moet kunnen.
NitroX infinity schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:13:
[...]

Vega maakt gebruik van HBM2 en zal misschien ook wat verbeteringen ten opzichte van Polaris hebben.
Ik verwacht eigenlijk niet meer dan een grotere Polaris met HBM2. Maar die HBM2 zorgt natuurlijk wel voor een veel betere performance/watt. Kijk ook alleen maar naar de performance/watt van Tonga en Fiji dat is gemiddeld zo'n 50% beter voor Fiji en dan heeft Fiji zelfs nog HBM en Tonga niet eens het meest verbruikende GDDR5.

Polaris gebruikt minder efficient geheugen dan Tonga, dus performance/watt gaat hier door achteruit. Vega krijgt echter meer efficiënt HBM2 ten opzichte van het minder efficiënte HBM van Fiji. Dus er is hoop dat Vega meer dan 50% efficiënter kan zijn als Polaris 10. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:48:
[...]
Verder zijn het natuurlijk wel heel mooie cijfers voor dat geld. Zeker als de 4 GB variant dezelfde performance haalt (maar dat is nog niet helemaal duidelijk geloof ik).
Anandtech heeft dit getest en het verschil tussen de 4 GB en 8 GB variant is wat mij betreft verwaarloosbaar op 1080p.

In die preview zie je ook dat DX12 games op dit moment blijkbaar geen nood hebben aan 4 GB extra geheugen.
Pazienza schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:51:
Ik vind die Nitro kaart van Sapphire er erg mooi uitzien. Hopen dat die binnenkort beschikbaar is voor zo rond de 250-260 euro. :)
Helemaal dezelfde mening hier :)
Ik hoop dat er snel een vergelijkende review komt van de verschillende custom RX480's.
Verwachten jullie deze samen met de beschikbaarheid binnen enkele weken, of al sneller?

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de GTX 1060 en of deze het de RX480 op prijs/kwaliteit gebied moeilijk kan maken, maar daarvoor post ik wellicht in het verkeerde topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:56:
[...]

Wel jammer dat AMD dit soort dingen niet doet (waarschijnlijk niet meer kan door te weinig budget)
AMD komt met iets nvidia komt met een instant counter.
Daarvoor heb je meer geld, de betere en goedkopere kaart nodig. Daarmee niet zeggende dat de mindere kaart technische gezien ook de mindere keuze is. Als de verschillen niet heel groot zijn op andere vlakken, maar wel qua prijs/prestatie. Kan de mindere kaart sowieso een veel betere optie zijn door de betere prijs/prestatie.
AMD moet nu gewoon zo snel mogelijk met Vega op de proppen komen. Of de prijs concurrentie gaat nu al beginnen en de RX480 4GB gaat sub 190 dollar.
Vega zal geen invloed hebben op de verkoopprijs van de RX 480.
Twam schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:19:
[...]

Puur hypothetisch hoor, ben even nieuwsgierig wat anderen vinden: Zou het voor AMD beter zijn in september een paper Vega launch te doen als ze eigenlijk pas in december goed kunnen leveren, of beter om alles nog even tot november onder NDA te houden?
Paper launch lijkt mij nooit een goed idee, dan kun je beter teasers uitbrengen.
The Source schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:21:
Ik zie verschillende 2de hands GTX 970 die rond de 200 euro weggaan in V&A. Ik weet niet of dit een goede deal is. Nieuw heb je een RX480 met echt 4GB die dezelfde performance heeft. Dus 2de hands zou een GTX 970 rond de 160 ofzo moeten zitten. Ik zie ook nog veel mensen die hun 2de hands prijs niet hebben aangepast.
De gemiddelde nVidia videokaart koper weet gewoon minder van videokaarten af en maakt dus sneller verkeerde keuzes volgens mij. Die gelooft meer in marketing en betaald dus ook vaak te veel. En dat zie je ook terug in verkoop van tweedehands videokaarten, waar men gewoon de nieuwwaarde betaald voor een kaart van soms twee jaar oud zonder garantie. Dan lees je je dus echt niet in.
Ik weet niet waar deze hoop vandaan komt maar er zit misschien een maand verschil in driver development. Dit zal wellicht niets uitmaken want media gaat meestal niet haar kaarten hertesten met nieuwe drivers.
Dat blijkt uit jarenlange praktijk ervaring. ;) TechPowerUp test de kaarten trouwens wel iets van om de maand opnieuw en er zijn meer site's die het doen. Alleen hobby bob site's zoals HWI doet dat bijvoorbeeld niet, maar die heb ik ook nog nooit serieus kunnen nemen. :p

Als je dan die reviews van TechPowerUp bekijkt zie je dat AMD kaarten soms na iets van 1 of 2 jaar wel zo'n 10% over hun concurrent uit die tijd kunnen gaan. Met DirectX 12 en ook Async Compute is het vrij zeker dat dat nu weer gaat gebeuren.
[...]

edit:
[afbeelding]
Ik vind het mooi.
Moederborden welke triple of quad SLI en CrossFire met drie of vier videokaarten hebben ook niet voor niks extra stroomaansluitingen op het moederbord bij de PCI Express sloten. Dit is dan ook heel normaal bij drie of vier videokaarten als je geen riser met stroomaansluiting of moederbord met extra voeding gebruikt. Die persoon verdient het ook gewoon door zich niet in te lezen, want zoiets gebeurt ook met andere videokaarten. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Zit het te bekijken, leuke uitleg in het begin dat de 6-pin van de RX 480 eigenlijk hetzelfde is gewired als een 8-pin, hij kan dus veel meer stroom verstouwen als normaal (volgens specs) :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Volgens hem is de vcore alleen op de 6 pin aangesloten. Vreemd dat hij dan alsnog te veel over de pci-e trekt. Blijkbaar is het geheugen ook hongerig.

"gewoon" overclocken zou dan relatief veilig moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door haarbal op 03-07-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Inderdaad, hij geeft ook aan dat dit wellicht te fixen is door dat stukje onder de 6 pin te shorten. Daar ga ik me niet aan wagen, ik wil de kaart nog kunnen door verkopen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:14:
[...]

Snarky remark prima, maar persoonlijk doe ik ook wel langer dan een jaar met games.
Is gewoon een feit lijkt mij. De meeste mensen doen langer dan een jaar met een videokaart en dus is rekening houden met de toekomst een slim idee.
Maar natuurlijk bedriegt alleen Nvidia, trapt iedereen in marketing, en zijn er 0 redenen waarom je geen AMD kaart zou kopen boven een vergelijkbare Nvidia kaart.
If you say so...
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:17:
[...]

Ik ga er nu even van uit dat het gerucht klopt dat de volle Vega-kaart 64 CU-kernen krijgt.
Is een logisch getal, zou goed kunnen natuurlijk, dan heb je er evenveel als Fiji.
Bij een crossfire benchmarktest komt de crossfire net boven de 1080 uit (minder dan 5% hogere score) terwijl de schaling bijna perfect is. 2*36 = 72 dus met 64 CU-kernen komen ze wat tekort qua CPU.
Een Vega chip met 64CU's zal idd onder een GTX 1080 uitkomen, maar net wel boven de GTX 1070 afhankelijk van de kloksnelheid.
De vraag is dan hoe het HBM2-geheugen dit gaat compenseren.
Niet, geheugenbandbreedte te kort zorgt voor prestatieverlies, maar meer geheugenbandbreedte zorgt niet voor winst. De RX 480 lijkt niet geheugenbandbreedte te kort hebben, dus meer geheugenbandbreedte zal niet echt zorgen voor meer winst.
haarbal schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:43:
[...]

Klopt daarmee kun je het maximale verbruik idd instellen. Al vertelt dat natuurlijk niks over een RX 480.
Verder bleken alle geruchten niet waar.
Niet alle geruchten waar. ;)
Hij is niet makkelijk twintig procent overklokbaar
Afwachten, misschien wel, custom versies moeten nog komen. Maar 20% is wel een stap natuurlijk.
hij loopt niet op maar 120 watt
Klopt dat is eigenlijk hetgeen wat tegenvalt aan deze kaart
en hij draait ook niet bijna of op niveau 980.
Zo'n 10% langzamer in DX11 en 10% sneller in DX12 gemiddeld.
sdk1985 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:48:
[...]

Volgend jaar hebben we de refreshes die vast weer wat sneller zal zijn. Het doemscenario met DX12 lijkt me persoonlijk niet zo aannemelijk. Nvidia heeft nog een troef achter de hand en dat is marge. Die kunnen flink zakken indien nodig.
Wat zijn de marges op de nVidia videokaarten dan? :>

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:10
-The_Mask- schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:48:
[afbeelding]
Iemand al opgevallen dat de memorycontrollers niet kloppen. Staat dubbel zoveel onderaan de schematische tekening, een 512 bit geheugenbus met 16 geheugenchips in plaats van 256 bit met 8 geheugenchips.
Inderdaad, zoals ik eerder had gezegd kunnen we een Polaris of Vega verwachtten met GDDR5X.

Afbeeldingslocatie: http://monitorinsider.com/assets/AMD_GDDR5X.png

Zoals aangegeven door een senior analog designer bij AMD.

https://www.linkedin.com/in/jiapinghu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al enig idee wanneer de RX 460 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polli_ schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:37:
[...]

Inderdaad, zoals ik eerder had gezegd kunnen we een Polaris of Vega verwachtten met GDDR5X.

[afbeelding]

Zoals aangegeven door een senior analog designer bij AMD.

https://www.linkedin.com/in/jiapinghu
Hmmm, ja zou kunnen een 256 bit GDDR5X en 256 bit GDDR5 geheugencontroller.
The memory controller has been improved with Polaris in order to support GDDR5 memory up to 8 Gbps resulting in 256 GB/s of bandwidth. I did ask specifically: the Polaris 10 GPU does NOT support GDDR5X. Other changes in the memory system result in higher effective and relative memory throughput including updated DCC (delta color compression) and a doubling of the size of the L2 cache when compared to the R9 290.
http://www.pcper.com/revi...hitecture-4th-Generation-

Of gewoon een fout in de slide. :P

[ Voor 39% gewijzigd door -The_Mask- op 03-07-2016 20:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Hoe vinden jullie het geluid van de 480.in de praktijk onder full load? De fan zou dan op 50% draaien ia 2200rpm zou mee moeten vallen als geluid over de speakers hoort zou de fan je niet meer moeten opvallen.
Twijfel nog steeds tussen langer wachten op custom model of de reference kaart aanhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Ben wat op het spoor gekomen, wat betreft idle gebruik.

Met MSI Afterburner de core clock in de gaten gehouden terwijl ik aan het browsen was. Met name met dingen zoals scrollen (smooth scrolling/gpu acceleration staat uit) in zowel de oude Opera en Chrome merk ik dat mijn core clock spiked. Nu doe ik grafisch gewoon niks intensiefs.
Sinds kort is er in Global Settings bij gaming een nieuwe optie die zegt "Power Efficiency", indien je deze aanzet dan blijft de gpu mooi in 2d speeds, performance in Windows lijkt gewoon hetzelfde.

Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn, ik laat hem momenteel op "Power Efficiency" staan. Mocht dit met gamen een verschil maken dan zet ik het voor de desbetreffende spellen weer uit, maar het lijkt erop dat je het zeker voor in Windows gewoon beter aan kan laten staan.

Overigens de memory clock staat hier los van, deze gaat gewoon omhoog als je bijvoorbeeld een film kijkt in MPC-HC.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 03-07-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 22:50

br00ky

Moderator Harde Waren
En dicht.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.