Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 6600 8GB
Thanks, dus de rx 480 zal niet zo goed meekomen met de zwaardere VR games zoals project cars. Voor de rest is het wel te doen.
Ik heb niet direct een nieuwe videokaart nodig maar wel handig om te weten als je eens thuis VR zou willen uitproberen.Onze benchmarks in Adr1ft en Project Cars laten zien dat de RX 480 in die games eigenlijk niet toereikend is, maar daar staat wel tegenover dat deze games tot de zwaarste horen die we gespeeld hebben. De meeste games die grafisch wat eenvoudiger zijn, zullen, net als de vr-experiences, zonder problemen draaien op de RX 480.
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Nvidia mag graag de RX480 bespotten, tegen welke prijs is dan weer niet vermeld.
ora et labora
Anoniem: 444127
Het grote en cruciale verschil is dat de kaarten van NVidia een maand later niet of nauwelijks verkrijgbaar waren. Misschien verschilt het tussen landen maar in de USA hebben meerdere reviewers gedemonstreerd hoe erg het is door op een willekeurig moment de voorraad te bekijken van tal van winkels op zo'n overzichtspagina (zoiets als dat Tweakers geeft maar dan van meer winkels en met een up to date overzicht van de voorraad), een van hen had 'geluk', er was 1 winkel met 1 kaart, op het moment dat hij erop klikte was die al gereserveerd. Dat in Nederland de voorraad slecht was weet iedereen hier.The Source schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:08:
[...]
Haha marketing. Jullie klagen allemaal dat NV een paper launch doet. Nu die van AMD is even paper launch. NV verdeeld de GPUs over FE en over custom designs. AMD doet er enkel reference van maken en zodra er genoeg voorraad is geven ze de GPUs pas aan de partners.
Dus AMD heeft ook een paperlaunch in dat opzicht
Het lijkt erop dat de 480 direct geleverd kan worden voor de meeste klanten.
Daarom stellen wij dat NVidia aan een paper launch deed. Dat je bij AMD nu enkel de referentiekaart kan kopen is een ander verhaal. Van mij hoeft het niet maar in ieder geval kunnen mensen direct die kaart kopen. Dat latere versies waarschijnlijk beter zijn (meer overklokken dan die magere paar procentpunt die nu mogelijk is als je geen pech hebt met de siliconenloterij) is een ander verhaal.
Los hiervan, het is niet slim om direct zo'n kaart te kopen. Wacht even totdat er meer varianten zijn, de concurrentie wat op gang is gekomen, de beide bedrijven (NVidia en AMD) een product in dat segment leveren etc.
Wacht op zijn minst totdat de kaarten 1-2 maanden op de markt zijn en er wat keuze is en de prijzen wat zijn gedaald.
Was toch eerder vermeld dat hij $249 zou worden?mrc4nl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:35:
nieuws: GTX 1060 presteert gelijk aan GTX 980 volgens uitgelekte Nvidia-slide
Nvidia mag graag de RX480 bespotten, tegen welke prijs is dan weer niet vermeld.
Dus 15% extra performance voor een 25% hogere prijs tov de 480. En 3/6GB tegen 4/8.
$249 ? voor de nvidia 1060? ik zie alleen maar vraagtekens bij de 1060 staan qua prijs hoor....mcbacon0 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:40:
[...]
Was toch eerder vermeld dat hij $249 zou worden?
Dus 15% extra performance voor een 25% hogere prijs tov de 480. En 3/6GB tegen 4/8.
ora et labora
Inderdaad. Als de 1060 beter zou presteren dan de 480 dan is dat weinig interessant zolang je de prijs niet weet. Een manier om de prijs te schatten: 960*1070/970 , uiterst speculatief maar als dat de prijs zou worden dan wordt het nog spannend. Betere performance bij DX11 vs. betere performance bij nieuwe spellen en een lagere prijs. Wat zouden de mensen kiezen? Ach ja, eerst maar even de prijs afwachten, en wanneer ze daadwerkelijk geleverd worden.mrc4nl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:35:
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-07-2016 14:47 ]

Iemand al opgevallen dat de memorycontrollers niet kloppen. Staat dubbel zoveel onderaan de schematische tekening, een 512 bit geheugenbus met 16 geheugenchips in plaats van 256 bit met 8 geheugenchips.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Eerst maar even afwachten wat de daadwerkelijke prijs wordt.mcbacon0 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:40:
[...]
Was toch eerder vermeld dat hij $249 zou worden?
De prijs voor de 1070 en 1080 is fors hoger dan de MSRP, in Nederland mag je er bovendien nog flink wat bij optellen dankzij een of andere vage Europa-premie (het is niet alleen BTW en het verzenden wat hiervoor verantwoordelijk is) of zo en blijkbaar mag je in Nederland meer betalen dan in Duitsland.
NVidia heeft eerder valsgespeeld met de MSRP.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-07-2016 14:50 ]
Leuk om te zien dat nVidia in die slide AMD probeert te bespotten, dat is een indicatie dat nVidia de RX480 als bedreiging ziet, en er mogelijk dus weer een goede concurrentiestrijd kan beginnen. Daar zijn wij als consumenten alleen maar beter mee afmrc4nl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:35:
Ik had het ergens gelezen toen die eerste foto gelekt was. Blijft een gerucht natuurlijk. Hier de eerste "bron" die ik zo snel kon vinden: http://www.guru3d.com/new...spotted-in-hong-kong.htmlmrc4nl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:45:
[...]
$249 ? voor de nvidia 1060? ik zie alleen maar vraagtekens bij de 1060 staan qua prijs hoor....
Zo kan je het ook bekijken.r100 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:50:
[...]
Leuk om te zien dat nVidia in die slide AMD probeert te bespotten, dat is een indicatie dat nVidia de RX480 als bedreiging ziet, en er mogelijk dus weer een goede concurrentiestrijd kan beginnen. Daar zijn wij als consumenten alleen maar beter mee af
Dan is het hele verhaal in 1x omgedraaid...maar ja zo is het nu eenmaal niet.
Als de Vega pas eind vh jaar of begin volgend jaar komt dan heeft Nvidia eigenlijk al dik een half jaar eerder hun hele reeks van high-end tot mid-end al een tijdje lopen.
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
Maar er gebeurd nu genoeg in videokaart land, dat is wel zeker. Rustig aankijken wat het beste is om aan te kopen (ook al zijn we ongeduldig :-) )
http://www.pcper.com/revi...on-Concerns-Radeon-RX-480 Dit artikel gaat een stuk dieper in op de "problemen". Daar geven ze al aan dat AMD eigenlijk gewoon een 8-pins aansluiting op de reference editie had moeten zetten en dan was het nooit een probleem geweest. Zo hebben ze het ook met de 380 gedaan, waarom dan nu niet?-The_Mask- schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:41:
[...]
De kans dat die berichten nep zijn is heel erg groot hoor. Dit is echt een probleem wat fanboys van een andere partij maar heel graag willen aanpakken.
De 960 van Nvidia deed dit ook (een tandje erger zelfs) en daar is niet zoveel heisa over geweest: http://www.tomshardware.c...force-gtx-960,4038-8.html
Beter dat dan andersom! Immers koopt meer dan 80% van de mensen een kaart in het prijssegment van de 480 en 470 en juist het vergroten van het marktaandeel (het gaat niet om de winst) is het belangrijkste voor AMD zodat de mensen die de spellen maken die spellen fatsoenlijk optimaliseren voor AMD en zodat AMD een partner kan zijn bij het maken van sommige van die spellen (zoals de nieuwste Hitman). Niet mijn theorie, de woorden van Raja Koduri.Tadream schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:57:
Het zou toch wat zijn als AMD nu de Vega kon releasen en dan dik onder de prijs van de 1080.
Dan is het hele verhaal in 1x omgedraaid...maar ja zo is het nu eenmaal niet.
Als de Vega pas eind vh jaar of begin volgend jaar komt dan heeft Nvidia eigenlijk al dik een half jaar eerder hun hele reeks van high-end tot mid-end al een tijdje lopen.
Hadden ze ook moeten doen, zei ik gister ook al.JanW schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:13:
[...]
Dit artikel gaat een stuk dieper in op de "problemen". Daar geven ze al aan dat AMD eigenlijk gewoon een 8-pins aansluiting op de reference editie had moeten zetten en dan was het nooit een probleem geweest.
De R9 380 had twee 6 pins al waren er ook enkele custom versies met een enkele 8 pins PEG connector.Zo hebben ze het ook met de 380 gedaan, waarom dan nu niet?
Ja er zijn wel veel meer kaarten die er overheen gaan, is echt niet iets bijzonders. Hoort niet, maar het is niet dat het nooit eerder gebeurt, juist vaak genoeg voorgekomen.De 960 van Nvidia deed dit ook (een tandje erger zelfs) en daar is niet zoveel heisa over geweest: http://www.tomshardware.c...force-gtx-960,4038-8.html
AMD Nieuwsdiscussie
Marketing, ze wilden van het powerhungry-imago afkomen. Domme fanboys die roepen dat het weer vermogen zuipt zo gauw er een extra stekkertje aan zit...?JanW schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:13:
[...]
http://www.pcper.com/revi...on-Concerns-Radeon-RX-480 Dit artikel gaat een stuk dieper in op de "problemen". Daar geven ze al aan dat AMD eigenlijk gewoon een 8-pins aansluiting op de reference editie had moeten zetten en dan was het nooit een probleem geweest. Zo hebben ze het ook met de 380 gedaan, waarom dan nu niet?
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Ze zien niet in wat er zou gebeuren als er maar één kamp overblijft...
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
Eerlijk is eerlijk, dat gezeur was terecht wegens het valse adverteren.SAiN ONeZ schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:24:
Laat de nVidia fanboys ook even hun gang gang die moeten wat te zeuren hebben na dat gtx970 3,5gb ipv 4gb debacle, wat ook met een sisser afliep ...
Ze zien niet in wat er zou gebeuren als er maar één kamp overblijft...
Als de bottleneck van de 1080 kaart niet wordt gehalveerd (memory bus ? ) dan kan hij sneller zijn dan "maar" 50% van de performance van een 1080 kaart.hubhib schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:22:
De 1060 wordt letterlijk een halve 1080 (1280 shaders vs 2560 shaders, +- dezelfde clocks). Kan iemand mij dan vertellen waar de claim vandaan komt dat hij even snel is als een GTX980, wanneer een 1080 ongeveer 65% sneller is als deze? Volgens mij wordt een 1060 dan toch ongeveer 15% trager dan een 980 en daarmee vrij gelijk aan een rx480. Waar zit ik fout?
Maar gewoon 480 speeds voor een prijs van 300 euro, tzal verkopen als de zotten --> points to the gtx960 kaart .. god weet wie deze kaarten heeft zitten opkopen

Ja, die halve seconde was wat overdreven, wat het precies is is moeiljik te meten.Compizfox schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:45:
[...]
Dat is toch precies wat CHBF bedoelt? Bij een lagere framerate heb je meer lag tussen een input event (je muis bewegen bijvoorbeeld) en dat het op je beeldscherm komt te staan.
Het voorbeeld (0.5 seconde wachten --> 2 fps) was wel wat overdreven natuurlijk
Ik had het wel over een verschil van 30 fps (30 i.p.v. 60).
Het hangt er natuurlijk ook van af hoe gevoelig je ervoor bent, de ene mens heeft een wat sneller reactievermogen dan de andere en merkt het dus meer op als er zo'n lag is.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:28:
[...]
Dat zal je ook niet in elk spel merken, de meeste spellen hebben de input tegenwoordig op een andere thread. Vroeger was die op de main thread en dan was het inderdaad huilen als je een lage fps had. Nu zal je nog steeds merken dat je met een lage fps minder snel kan reageren maar dat komt door de extra inputlag die je hebt vanwege de lagere framerate.
Probeer eens AC IV te forceren naar 30 FPS en vergelijk het met 60 FPS. Een DX11 spel maar het zou mij verbazen als jij dat niet veel fijner vindt spelen met 60 FPS.Just_Michel schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:38:
[...]
Had ik het dan moeten testen met een dx9 game? de 30fps = niet fijn mening houd in dat soort game wel erg vaak stand moet ik toegeven...
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-07-2016 15:42 ]
De schaling van de GTX 1080 lijkt niet perfect, lijkt erop dat er een kleine bottleneck in zit in vergelijking met Maxwell zodat de schaling net wat minder is dan je zou verwachten met het huidige aantal cudacores op de huidige frequentie. Als deze botteneck niet aanwezig is in de GTX 1060 kan die idd zoveel sneller worden als een RX 480. Maar ik verwacht dat ze eerder idd rond de RX 480 uit komen, misschien 5% sneller gemiddeld. Dat is toch altijd nVidia's doel, iets sneller en een stuk duurder.hubhib schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:22:
De 1060 wordt letterlijk een halve 1080 (1280 shaders vs 2560 shaders, +- dezelfde clocks). Kan iemand mij dan vertellen waar de claim vandaan komt dat hij even snel is als een GTX980, wanneer een 1080 ongeveer 65% sneller is als deze? Volgens mij wordt een 1060 dan toch ongeveer 15% trager dan een 980 en daarmee vrij gelijk aan een rx480. Waar zit ik fout?
De geheugenbus is niet het probleem van de GTX 1080 en geheugenbandbreedte te kort lijkt die ook niet te hebben.lightdestroyer schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:25:
[...]
Als de bottleneck van de 1080 kaart niet wordt gehalveerd (memory bus ? )
Veel mensen volgens mij.Maar gewoon 480 speeds voor een prijs van 300 euro, tzal verkopen als de zotten --> points to the gtx960 kaart .. god weet wie deze kaarten heeft zitten opkopen
AMD Nieuwsdiscussie
Is het nadeel dan niet dat de prijs voor het model met het extra RAM-geheugen stijgt in vergelijking met wanneer je enkel het model met 8 GB zou hebben?The Source schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:15:
[...]
Voor de custom designs zul je straks nog grotere verschillen zien. Dit segment is erg prijs gevoelig, dus een paar dollar op geheugen besparen is voor sommige modellen altijd interessant. De gemiddelde consument zal die paar FPS niet uitmaken.
Het is duidelijk maar waarom worden er standaarden gemaakt die worden gebroken met als gevolg dat de moederbordleveranciers dan weer hoger gaan zitten dan de standaard? Is het niet logischer om de standaard te verhogen?-The_Mask- schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:36:toon volledige bericht
[...]
Een PCI Express slot mag dan 300W videokaarten ondersteunen, hiervoor heb je echter wel PEG stroomconnectors nodig. Als die 300W alleen van de 12V komt is dat maal liefst 25A.
[afbeelding]
Hier kun je zien welke pins 12V leveren dat zijn de bovenste alleen, als je daar 25A door trekt gaat het volledig mis, daarvoor heb je veel meer pinnen nodig, maar dat kan niet wat andere pins worden ergens anders voor gebruikt. Je kunt ze dus niet zo maar voor 12V gebruiken dan zou het immers niet meer compatibel zijn met andere videokaarten, die zou je dan letterlijk door branden.
Overigens kan 25A ook helemaal niet door het moederbord getransporteerd worden van de 24 pins ATX kabel naar het PCI Express slot, de 24 pins ATX kabel heeft ook maar twee 12V draden waar het sowieso vrij snel mis gaat als je er 25A door wil trekken. Dus dan zou je twee PEG connectors op het moederbord moeten plaatsen naast de videokaart, maar dan blijf je met het probleem dat het PCI Express slot zoveel stroom niet aan kan.
Dus dat is onmogelijk, het is nog steeds gewoon 75W voor een PCI Express slot. Dat betekend echter niet dat als je 10W meer gaat trekken alles op blaast, er wordt gewoon rekening gehouden met videokaarten die iets meer kunnen trekken. Is maar goed ook, want er zijn ook gewoon andere videokaarten welke wel eens meer dan 75W door het PCI Express slot trekken.
[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-07-2016 16:10 ]
Wrong, wrong topic ...-The_Mask- schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:33:
[...]
[...]
De geheugenbus is niet het probleem van de GTX 1080 en geheugenbandbreedte te kort lijkt die ook niet te hebben.
[...]
Veel mensen volgens mij.
ik weet ook wel dat het geheugen niet echt het probleem is maar ik nam dit als voorbeeld omdat dit al zeker niet gehalveerd wordt (behalve als mensen aannemen dat 256/2 = 192 is .. moderne wiskunde! )
We zullen wel zien binnenkort in de reviews.
Wat je wellicht ook wel kan verwachten is dat de 1060 wellicht in het begin met 5-15% kan winnen van een 480 maar dit verschil na een tijdje zal wegebben (1060 heeft nu tegenwoordig wel uitontwikkelde drivers .. wanneer amd drivers wellicht nog iets kunnen toevoegen ? )
Al is het maar wanneer de nieuwe nVidia serie uitkomt ze dan plots hun aandacht trekken op die zijn dx12 performance en om dit extra in het licht te stellen de dx12 verbeteringen totaal niet zal doortrekken naar de huidige 10/9 serie (gelijk de support voor de 7 serie een totale afgang is atm .. gelukkig dat ze nieuwe audio drivers hebben in hun driver package of ik zou zelf niet meer de moeite doen om deze te installeren op m'n gtx760..)
*Notes vooral dat de 1060 wordt vergeleken met een 980 .. das handig moet je deze stelling niet intrekken het moment dat AMD nieuwe/betere (dx12) drivers lanceert
En iedereen kan zien dat AMD in dx11 als ze het echt willen wel nog wat extra performance kan uitpersen.
En dat hele volksstammen de gtx960 hebben gekocht vind ik persoonlijk jammer, khad gehoop dat ze die dingen niet aan de straatstenen hadden kwijtgeraakt. Soit het geeft AMD een kans om met hun 480 toch te strijden tegen weer een butched up overpriced xx60 serie ..
Klopt, (nu wilde ik zelf ook graag een 960 Ti maar dat was omdat de 970 te duur was en de 960 te traag, niet omdat het een Ti moest zijn). Historisch gezien was een 4400 Ti ook hele andere koek dan de kaarten die daar onder kwamen.-The_Mask- schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:02:
[...]
De Ti heeft een sterke naam, iedereen wil een Ti zonder enig idee te hebben wat het is. Er waren mensen die heel graag een GTX 960 Ti wouden hebben, als hun verteld werd dat dit dan een een verder gecastreerde GTX 970 zou zijn was het ineens geen geen interessante kaart meer. Bij nVidia wordt vaak gekocht op naam dus en Ti heeft een sterke naam. Men denkt idd dat een GTX 980 Ti een sterke versie van een GTX 980 is, maar dat is natuurlijk niet zo.
De X er achter bij AMD heeft naar mijn idee niet zo sterke naam. Daarnaast gebruikte AMD altijd een X voor de volledige GPU en non X voor de gecastreerde versie. Verschil was dus altijd klein, verschil tussen Vega en Polaris 10 is waarschijnlijk groot. Niet handig als je het ver verschil dan klein laat lijken door de naam.
AMD zou er verstandig aan doen voortaan Fury als voegsel te gebruiken net als Nvidia bij Ti doet. Dus niet de R9 Fury, maar de R9 390X Fury (of welk cijfer er het beste bij past).
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
https://community.amd.com/thread/202410
Enfin, AMD heeft er wel een handje aan om moederborden te kunnen overbelasten (FX9xxx, VRM, and boom goes the dynamite).
[ Voor 64% gewijzigd door madmaxnl op 01-07-2016 16:58 ]
Crklein in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 136"TheDeeGee schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:50:
Inmiddels heeft de RX 480 zijn eerste slachtoffers opgeëist.
https://community.amd.com/thread/202410
AMD Nieuwsdiscussie
De ASRock 970 Extreme4, komt die hier op het forum ook niet af en toe langs met een gebruiker die merkt dat een 8350 aan het throttelen is? Het is een 4+1 phase design, en dan komt het pci-e slot er ook eens bij waar de RX480 veel van vraagtmadmaxnl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:54:
Niet om het te bagatelliseren, maar er wordt wel gebruik gemaakt van een "Aasruk" moederbord.

Mechwarrior Online: Flapdrol
Hoe dan ook, ik hoop voor AMD dat alleen dit soort slechte uitgangssituaties dit gevolg kunnen veroorzaken. Twee PCI-e 6 pins of één 8 pins PCI-e connector van de AIB's lossen dit gezeik sowieso op, maar de marketing hebben ze i.i.g. alweer verprutst.
Reken er maar op dat dit aanzienlijk zwaarder gewogen zal worden als de 4GB VRAM clusterF van nVidia met hun GTX970. Is toch geen probleem in de praktijk? Dit ook niet, moet je het zaakje niet overbelasten, d.m.v. een OC te samen met een onder gedimensioneerde PSU en mobo. Net zoals dat je een GTX970 niet dusdanig moet belasten dat die meer dan 3,5GB VRAM nodig heeft.
Grote verschil, is dat je hiermee je hardware kunt slopen en dat is net even wat vervelender dan een hoop stuttering.
Die gast gebruikt echt een bizar oud en gaar moederbord, ironisch genoeg overleeft die het schijnbaar wel, maar crasht zijn systeem dus. De voeding maakt helaas geen verschil (van 400w naar 750w), maar een degelijk moederbord lost het probleem gewoon op. Waar zijn die goede oude 4 pins molex connectors op de moederborden naast de PCI-e slots
Ik vraag me af wat er gebeurt zou zijn als dat Asrock 970Extreme4 mobo met 3x16 PCI-e slots bloot wordt gesteld aan loads van 3x75watt. Dat trekt die toch ook niet? Of maakt het niet uit dat er meerdere PCI-e slots belast worden t.a.v. overbelasting zoals dat nu waarschijnlijk heeft plaatsgevonden?
[ Voor 31% gewijzigd door madmaxnl op 01-07-2016 17:27 ]
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeZo thuis ook even proberen, met eerst de stock settings (benchen) en dan overclocken en weer benchen.
Zal de screenshots wel later posten.
Sorry ik was niet duidelijk genoeg. De 4GB versie daar zullen versies van op de markt komen met erg goedkoop, traag en laag geklokt geheugen. Allemaal om nog lagere prijspunten te halen. Zullen vooral van die china merken zijn, maar die worden hier links en rechts ook verkocht.Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:37:
[...]
Is het nadeel dan niet dat de prijs voor het model met het extra RAM-geheugen stijgt in vergelijking met wanneer je enkel het model met 8 GB zou hebben?
[...]
Het is duidelijk maar waarom worden er standaarden gemaakt die worden gebroken met als gevolg dat de moederbordleveranciers dan weer hoger gaan zitten dan de standaard? Is het niet logischer om de standaard te verhogen?
asrock p64 extreme4 gen3 met 2500k @ 4.2 (kan hoger, te lui om hem stabiel te krijgen) + r9 290 @ 1150/1500, 2ssd, 2hd, 6 casefans en een 520W xfx voeding (seasonic spul). Geen enkel probleem hier.madmaxnl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:54:
Niet om het te bagatelliseren, maar er wordt wel gebruik gemaakt van een "Aasruk" moederbord. Die stevige OC op de CPU zal ook wel niet helpen en de voeding is ook niet je van het. Daarnaast is met alle kennis inachtneming het misschien niet z'n goed idee om de videokaart ook nog even op zijn staart te trappen (OC).
Enfin, AMD heeft er wel een handje aan om moederborden te kunnen overbelasten (FX9xxx, VRM, and boom goes the dynamite).
Aasruk is mss wat overdreven?
Yup, vorig jaar zelfs bijna wekelijks.r100 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:59:
[...]
De ASRock 970 Extreme4, komt die hier op het forum ook niet af en toe langs met een gebruiker die merkt dat een 8350 aan het throttelen is? Het is een 4+1 phase design, en dan komt het pci-e slot er ook eens bij waar de RX480 veel van vraagt
Goedkoop bord van ...meh kwaliteit (< grootste oorzaak denk ik), en dan een octacore FX erop en overklokken (ding zal de hele tijd wel aan het throttelen zijn geweest zonder dat de gebruiker het door had...dat terzijde).
En dan die RX480 ook nog eens overclocked als ik dat topic in die link eindje boven doorlees...
Tja, vragen om problemen volgens mij...
Anoniem: 298195
vervolgens kan je ook zien dat iemand op reddit die dit "probleem" op een gigantische manier probeert op te blazen ook actief is op het AMD forum met links naar reddit, krijg er een heel erg propaganda idee van.
Als het echt een probleem is dan hadden we inmiddels ook wel berichten van winkels gehad die met veel RMA's te maken hebben (uiteraard kan dit nog komen).
Kan inefficientie opmaken voor 7.5%?-The_Mask- schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:33:
[...]
De schaling van de GTX 1080 lijkt niet perfect, lijkt erop dat er een kleine bottleneck in zit in vergelijking met Maxwell zodat de schaling net wat minder is dan je zou verwachten met het huidige aantal cudacores op de huidige frequentie. Als deze botteneck niet aanwezig is in de GTX 1060 kan die idd zoveel sneller worden als een RX 480. Maar ik verwacht dat ze eerder idd rond de RX 480 uit komen, misschien 5% sneller gemiddeld. Dat is toch altijd nVidia's doel, iets sneller en een stuk duurder.

[ Voor 63% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 01-07-2016 18:35 ]
Beste Recon,Recon24 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:16:
Ik weet niet of dit al is gepost:
[video]
Zo thuis ook even proberen, met eerst de stock settings (benchen) en dan overclocken en weer benchen.
Zal de screenshots wel later posten.
Had jij al een keertje ARMA 3 maxed out proberen te draaien op de rx 480 op 1080p? Dan ben ik wel benieuwd naar het aantal fps dat deze kaart haalt...
Fijn weekend alvast
Niet op voorraad.
https://www.reddit.com/r/...e_specification/?sort=new
TheSource heeft vandaag nog aangegeven dat de custom design kaartjes niet eerder zijn te verwachten dan over een aantal weken.
Dus waarschijnlijk wachten tot eind juli?
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe
http://www.pcper.com/revi...uating-ASUS-GTX-960-Strix
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Net op Ultra en op 1080p gezet voor je om te checken. Ik heb een showcase gedraaid waar je begint in een helikopter en daarna met een grote groep moet aanvallen. In het begin zit je op de 40/60 fps (helikopter) en daarna volledig op 60fps.DeArmeStudent schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:35:
[...]
Beste Recon,
Had jij al een keertje ARMA 3 maxed out proberen te draaien op de rx 480 op 1080p? Dan ben ik wel benieuwd naar het aantal fps dat deze kaart haalt...
Fijn weekend alvast
Overigens heb ik hem nu een overklok gegeven aan de hand van het filmpje die ik al eerder had gepost:
Voor de overklok:

Na de overklok:

[ Voor 39% gewijzigd door winwiz op 01-07-2016 19:56 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dat het boven de genoemde TDP waarde uit komt, gebeurd wel vaker met CPUs of GPUs. Maar dat het boven PCIe standaard en ATX standaard uitkomt niet. Wat je ziet bij de link van jou is dat sommige kaarten 160W TDP mee heeft gekregen. Deze kaarten hebben dan ook meer dan 1 6-pin connector. Dus die houden zich nogsteeds keuring aan de standaarden.winwiz schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:55:
Hier zie je dat sommige 960's (veel) ook ruim over de specs heengaan. http://www.tomshardware.c...force-gtx-960,4038-8.html
[afbeelding]
Ik heb nu een 280X. Zo veel meer geeft de 480 mij dus niet. Eens zien wat er nog meer komt. Maar anders moet ik weer terug naar het andere kamp.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Wel even goed kijken het plaatje gaat over het PCIE verbruik dus niet totaal met PEGVerkade89 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:05:
[...]
Dat het boven de genoemde TDP waarde uit komt, gebeurd wel vaker met CPUs of GPUs. Maar dat het boven PCIe standaard en ATX standaard uitkomt niet. Wat je ziet bij de link van jou is dat sommige kaarten 160W TDP mee heeft gekregen. Deze kaarten hebben dan ook meer dan 1 6-pin connector. Dus die houden zich nogsteeds keuring aan de standaarden.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Vega maakt gebruik van HBM2 en zal misschien ook wat verbeteringen ten opzichte van Polaris hebben.Verkade89 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:10:
Is Vega niet meer dan gewoon een grotere chip met meerdere cores? Als ik de RX480 pak, en ik schaal het op, dan verwacht ik er niet veel van. Misschien als de efficientie toeneemt wanneer de kaart lager is geklokt, misschien dat het dan wat word.
Lees het laatste stuk van het PC Perspective artikel eens dat ik linkte, ze noemen TomsHardware bij naam en leggen uit waarom zij dat geen goede weergave van het verbruik vinden.winwiz schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:11:
[...]
Wel even goed kijken het plaatje gaat over het PCIE verbruik dus niet totaal met PEG
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
volgens mij is er bij PCI-E 2.1 een verandering gekomen waardoor dit wel is toegestaan.
Dus dan is het gewoon een kwestie dat zolang je moederboard het toestaat het gewoon kan en zodra je bijvoorbeeld een ouder moederboard gebruikt met oudere 2.0 slots er dan gewoon netjes aan de 75 watt grens wordt voldaan.
Krijg je er niet gewoon een DP-->DVI verloopje bij dan? Net zoals er vaak DVI-->HDMI verloopjes bij videokaarten geleverd werden.Gundogan schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:47:
[...]
Als de GTX1060 er eerder is en niet slecht is, dan koop ik die wel dan. Zonde voor AMD, maar dan moet je maar geen reference kaarten zonder DVI poort ontwerpen.
Ik snap wel dat ze inzetten op DP hoor. Het is gewoon een nieuwere, opener en betere standaard dan DVI.
Erg typisch weer, die misleidende bar charts die niet op 0 beginnenmrc4nl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:35:
[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 01-07-2016 22:37 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Al eerder op gereageerd, maar ik heb een monitor die alleen 144hz doet over DVI. Dan moet je een vrij dure actieve adapter erbij kopen om het via DP -> DVI te krijgen. Dan wacht ik liever op een custom 480. Kan ik als 'bonus' ook gelijk zien of de 1060 wat is.Compizfox schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:27:
[...]
Krijg je er niet gewoon een DP-->DVI verloopje bij dan? Net zoals er vaak DVI-->HDMI verloopjes bij videokaarten geleverd werden.
Ik snap wel dat ze over willen op DP hoor. Het is gewoon een nieuwere, opener en betere standaard dan DVI.
Dat snap ik niet, waarom kan dat niet gewoon met een passief verloopje van DP-->DVI?Gundogan schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:36:
[...]
Al eerder op gereageerd, maar ik heb een monitor die alleen 144hz doet over DVI. Dan moet je een vrij dure actieve adapter erbij kopen om het via DP -> DVI te krijgen. Dan wacht ik liever op een custom 480. Kan ik als 'bonus' ook gelijk zien of de 1060 wat is.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Omdat die niet dual link DVI zijn volgens mij en dus tot 60hz gaan denk ik. En de betaalbare actieve adapters gaan tot 120hz. Niet slecht, maar een beetje zonde als ik er 2 a 3 jaar mee wil doen.Compizfox schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:38:
[...]
Dat snap ik niet, waarom kan dat niet gewoon met een passief verloopje van DP-->DVI?
How to slow down RX480 sales
Maar wat vooral interessant is in dit artikel is het volgende.NVIDIA will show us the new GTX1060, equipped with the GP106 GPU, next 7 July. This release is almost 3 months ahead our leaked/rumored Pascal roadmap. Is it a surprise move?
This move should not surprise us, because NVIDIA has to counter attack - as soon as possible - AMD Polaris 10 cards in order to maintain the market share leadership. Actually AMD cards are selling very well and, as we said some weeks ago, NVIDIA has to keep as low as possible AMD market share. How to achieve this goal?
Verklaart dus voor een gedeelte waarom AMD bij GloFo zit, AMD zal veel minder snel productie te korten hebben plus dat ze natuurlijk een kleinere chip hebben.Here there are some numbers (NOT official):
At the present moment TSMC's output is about 60k wafers/month @16nm (80k during 4Q16). The main customers are: Apple, NVIDIA, Huawei/HiSilicon, Qualcomm, LG, MediaTek and Xilinx (and others). 60/7 = about 9k wafers/month each company
GloFo's output (14nm) is about 40k wafers/months (60k during 4Q16). Main customers are: AMD and Qualcomm = 20k wafers/month each company
Klinkt als goed nieuws. Hoop dat AMD succes heeft met hun taktiek. nVidia is naar mijn smaak veel te invloedrijk. En op een manier die mij als gamer niet de beste value voor money geeft.
Die hele 1060 ben ik nog niet van overtuigd. De 3gb versie lijkt me sowieso al enigzins kansloos tov de 4 gb AMD.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Weet niet of dit zo zeer een verklaring is waarom AMD ervoor gekozen heeft om voor 14nm te gaan in samenwerking met Global Foundries, maar het is zeker wel mooi meegenomen. Ik vraag me namelijk af in hoeverre je dit van tevoren kan inschatten, aangezien het ontwerp van een nieuwe GPU line en zeker met een totaal nieuw productie procedé al jaren van tevoren begint. Had AMD bijvoorbeeld 2 of 3 jaar geleden kunnen voorspellen dat Huawei zo'n enorme boost in smartphone verkopen, en dus vraag naar meer SoC's, zou krijgen?Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:59:
[...]
Verklaart dus voor een gedeelte waarom AMD bij GloFo zit, AMD zal veel minder snel productie te korten hebben plus dat ze natuurlijk een kleinere chip hebben.
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
Waarom zou NV alle huidige GPUs omlaag gooien in prijs? Waarom zou NV GPUs EOL maken? Allemaal om ruimte te maken voor de nieuwe line-up. En zolang VEGA of iets hoger dan RX 480 op de markt komt hoef je geen prijs drops op de nieuwe GPUs van ze te verwachten. Ja de prijzen zullen nog wel zakken van de 1070 en 1080. Je ziet nu al dat prijzen omlaag gaan wat er komt steeds meer voorraad, dus resellers krijgen minder vraag en nu breekt de prijs competitie uit. Het kan zijn dat wij als vendor straks nog een kleine prijs drop doen maar dat ligt aan positonering en concurrentie, echter zijn dat nooit grote bedragen, meer fine-tunen.Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:59:How to slow down RX480 sales
[...]
Maar wat vooral interessant is in dit artikel is het volgende.
[...]
Verklaart dus voor een gedeelte waarom AMD bij GloFo zit, AMD zal veel minder snel productie te korten hebben plus dat ze natuurlijk een kleinere chip hebben.
Er is nog veel 970 / 980 / 980Ti in op voorraad bij verschillende vendors (voornamelijk Asus/GBT - wij zijn meeste al kwijt). NV zal hier nog wat mee helpen (game bundles, price protected pricedrops) en de vendors met veel stock zullen zelf nog veel verlies moeten lijden om van de oude stock af te geraken.
NV heeft genoeg markt cijfers om de productie perfect in te plannen. Tuurlijjk soms kan het die onderschatten en dan is er shortage, maar bij onderschatten is er altijd nog een game bundle of een prijs drop die kan helpen.
Mbt wat ze zeggen over de volgende NV chip dat klopt, door die slides te lekken zijn er veel mensen die nog even wachten. NV heeft ook het geluk dat AMD geen custom designs tot aan Aug gaat leveren. NV weet precies wat de 480 doet, en alle performance data, meningen van de media kunnen al geanalyseerd zijn. Denk je dat NV een chip in de markt zet die het zal verliezen? Kleine kans, want anders kunnen ze beter de prijs laten zakken (ervanuitgaande dat ze niet aan de chip kunnen wijzigen) en zorgen dat hij wint. Meer kan ik er niet over zeggen want ik sta onder NDA.
Ze hebben dus een kaart in het 480 gebied en high-end.
Er zouden snel de 480 custom kaarten moeten komen (vind ik). Maar als dat pas begin augustus wordt dan denk ik dat er hier al een NV in m'n nieuwe kast zit. En ik gun het AMD heel erg.
Zou nog is een vervelende situatie voor AMD kunnen worden, als de GTX1060 inderdaad beter presteerd dan de RX480 (GTX980 performance?) en nVidia de kaart voor een vergelijkbare prijs gaat verkopen.The Source schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:55:toon volledige bericht
[...]
Waarom zou NV alle huidige GPUs omlaag gooien in prijs? Waarom zou NV GPUs EOL maken? Allemaal om ruimte te maken voor de nieuwe line-up. En zolang VEGA of iets hoger dan RX 480 op de markt komt hoef je geen prijs drops op de nieuwe GPUs van ze te verwachten. Ja de prijzen zullen nog wel zakken van de 1070 en 1080. Je ziet nu al dat prijzen omlaag gaan wat er komt steeds meer voorraad, dus resellers krijgen minder vraag en nu breekt de prijs competitie uit. Het kan zijn dat wij als vendor straks nog een kleine prijs drop doen maar dat ligt aan positonering en concurrentie, echter zijn dat nooit grote bedragen, meer fine-tunen.
Er is nog veel 970 / 980 / 980Ti in op voorraad bij verschillende vendors (voornamelijk Asus/GBT - wij zijn meeste al kwijt). NV zal hier nog wat mee helpen (game bundles, price protected pricedrops) en de vendors met veel stock zullen zelf nog veel verlies moeten lijden om van de oude stock af te geraken.
NV heeft genoeg markt cijfers om de productie perfect in te plannen. Tuurlijjk soms kan het die onderschatten en dan is er shortage, maar bij onderschatten is er altijd nog een game bundle of een prijs drop die kan helpen.
Mbt wat ze zeggen over de volgende NV chip dat klopt, door die slides te lekken zijn er veel mensen die nog even wachten. NV heeft ook het geluk dat AMD geen custom designs tot aan Aug gaat leveren. NV weet precies wat de 480 doet, en alle performance data, meningen van de media kunnen al geanalyseerd zijn. Denk je dat NV een chip in de markt zet die het zal verliezen? Kleine kans, want anders kunnen ze beter de prijs laten zakken (ervanuitgaande dat ze niet aan de chip kunnen wijzigen) en zorgen dat hij wint. Meer kan ik er niet over zeggen want ik sta onder NDA.
Kunnen ze lekker winst maken met de 1070 en 1080, want geen concurrentie, en hun marktaandeel zelfs vergroten d.m.v. de 1060.
Persoonlijk verwacht ik dit echter niet, nVidia kennende. Mocht de 1060 daadwerkelijk beter worden dan de RX480, zal hij waarschijnlijk ook duurder worden. (250-300 euro?)
The Source, kan je ons niet een heeeeel klein beetje info geven?
1) De GTX 1060 is net iets trager of bijna gelijk aan de RX 480 (95% van de snelheid)
2) De GTX 1060 is iets sneller dan een RX 480 (zeg 5-10% sneller)
In het eerste geval kan het wellicht nog zijn dat de GTX 1060 rond de startprijs van een RX 480 zit. Echter, als het nog 1 of 2 maanden duurt voordat de GTX 1060 verschijnt, dan is de gemiddelde prijs van een RX 480 ook alweer wat gezakt/gestabiliseerd (bv de 4GB RX 480 voor 199-209 euro, 8GB versie voor 239-249 euro). Als NVidia de prijs dan wil matchen, give or take 10-15 euro, dan schieten ze zichzelf redelijk in de voet.
Waarom? Het prijsverschil met een GTX 1070 is dan enorm groot, zo'n 250 euro. Aangezien veruit de meeste mensen nog op 1080P of zelfs lager gamen, gaat men dan echt geen GTX 1070 meer kopen voor 250 euro meer, terwijl een GTX 1060 ook meer dan afdoende is. Oftewel, de prijs van de GTX 1070 zal fors moeten dalen, naar de sub 400 euro grens.
Blijkt de GTX 1060 sneller zeg 10% sneller dan een RX 480, dan kan NVidia zich prima permitteren hier meer geld voor te vragen. Een startprijs van 299 euro (bij launch zullen ze dan wel voor 320 gaan) is dan niet heel extreem. In dat geval is het prijsverschil met de GTX 1070 nog maar een goede 150 euro, wat nog te verdedigen is voor het verschil in performance.
Wat er op de lange baan gebeurt zal ook afhangen van waar de GTX 1060 zich zal plaatsen. Indien de GTX 1060 langzamer is dan een RX 480 kan je er denk ik bijna zeker van zijn dat er ooit een GTX 1060Ti komt, omdat het performance verschil tussen de 1060 en 1070 anders wel erg groot is.
Echter, hoe zinvol is een GTX 1060Ti als AMD er tzt geen kaart tegenover stelt? Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat AMD een "1060Ti" equivalent kaart gaat uitbrengen in deze reeks. Er komen misschien nog 1 of 2 kaarten met Vega welke zullen moeten gaan concurreren met de GTX 1070, 1080 en wellicht een later komende 1080Ti. De naam RX 490 is al (min of meer) bevestigd, het is alleen de vraag wat voor een GPU dit wordt; een super-highend (zoals de Fury X) of een subtopper (a-la R9 390(X)). Maar om een "x90" kaart te laten concurreren met een "xx60Ti" kaart van NVidia is denk ik wel een afgang voor AMD qua naming scheme, dus nee.. ik verwacht niet dat dit gebeurt.
Dit alles in acht nemende denk ik het volgende:
- Bij launch zal de GTX 1060 wat sneller zijn dan de RX 480
- De GTX 1060 zal ook wel redelijk wat duurder zijn (om en nabij de 300 euro)
- Na verloop van tijd zal de RX 480 beter gaan presteren t.o.v. de GTX 1060, iets wat we eigenlijk altijd zien met AMD kaarten/drivers versus NVidia's.
- De RX 480 heeft meer VRAM (4 of 8GB vs. 3 of 6GB) en zal daardoor, samen met de driver updates, op de lange termijn een betere keuze zijn.
Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, wellicht wordt de GTX 1060 minstens 15% sneller en gaat ie voor onder de 250 euro over de toonbank, maar ik verwacht het niet.
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
Hij heeft aangegeven dat zijn custom design kaartjes niet eerder te verwachten zijn dan over een aantal weken.Indy91 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:47:
Edward2,
TheSource heeft vandaag nog aangegeven dat de custom design kaartjes niet eerder zijn te verwachten dan over een aantal weken.
Dus waarschijnlijk wachten tot eind juli?
Lijkt me niet dat andere vendors hem vertellen wanneer zij hun kaarten klaar hebben
Anoniem: 197141
Zal ongeveer gelijk worden of net iets beter, die ruimte is er wel onder de 1070 zonder de 970 in de weg te zitten.Tyranium schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:05:
Persoonlijk verwacht ik dit echter niet, nVidia kennende. Mocht de 1060 daadwerkelijk beter worden dan de RX480, zal hij waarschijnlijk ook duurder worden. (250-300 euro?)
Kom je inderdaad rond die 250-300 Euro terecht afhankelijk van hoeveelheid geheugen en koers van de Dollar.
Je zou verwachten dat die kaart dan zo slim gemaakt is dat hij max 75 watt van het PCI-E slot vraagt en de rest extern zou gaan halen. Waarom meer over dat PCI-E slot halen als je een externe kabel hebt die makkelijk 3x hoger dan zijn specs kan?haarbal schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:00:
Hij had de kaart ook gelijk overgeklokt zo te zien, bij pcper trok de 480 dan boven de 200W.
Ik krijg mijn RX480 4GB als het goed is maandag. Dan kan ik hem dinsdag hopelijk ophalen (geen idee wat de UPS doet als je 2x niet thuis bent)
Dan kan ik ook testen of hij meer dan 4GB heeft.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Wel jammer dat AMD dit soort dingen niet doet (waarschijnlijk niet meer kan door te weinig budget)Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:59:How to slow down RX480 sales
[...]
Maar wat vooral interessant is in dit artikel is het volgende.
[...]
AMD komt met iets nvidia komt met een instant counter. nVidia kwam met de 1070 en 1080 en we moesten nog bijna 2 maanden wachten op uberhaubt een next gen kaart van AMD. Nu was de launch van de 1080 zo goed als een paper launch waar er amper beschikbaarheid was. Maar toch heeft nVidia daar veel punten mee gescoord bij de klanten.
AMD moet nu gewoon zo snel mogelijk met Vega op de proppen komen. Of de prijs concurrentie gaat nu al beginnen en de RX480 4GB gaat sub 190 dollar.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik geloof best dat de 1060 sneller zal zijn dan de 480, maar als Nvidia zeg dat de kaart 15% sneller is en niet vertelt waar ze dit percentage op gebaseerd hebben, kunnen we er wel zeker van zijn dat dit best case scenario is en het verschil in de praktijk kleiner is. Daarbij moeten we er nog rekening mee houden dat AMD waarschijnlijk nog genoeg aan de drivers te verbeteren heeft, terwijl Nvidia met de drivers voor de huidige architectuur al aardig op gang is. Bovendien valt het te verwachten dat de 480 relatief gezien beter presteert in DX12 dan de 1060.The Source schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:55:
Met andere woorden, de 1060 zal bij release vast iets beter presteren dan de 480, maar de 480 haalt de 1060 (zeker de 3 GB versie) naar verloop van tijd wel weer in. De geschiedenis herhaalt zichzelf.
En dan moeten we de prijs nog afwachten. Op prijs/prestatie-verhouding verwacht ik sowieso niet dat de 1060 het van de 480 zal winnen.
[ Voor 3% gewijzigd door evEndzhar op 02-07-2016 11:21 ]
Puur hypothetisch hoor, ben even nieuwsgierig wat anderen vinden: Zou het voor AMD beter zijn in september een paper Vega launch te doen als ze eigenlijk pas in december goed kunnen leveren, of beter om alles nog even tot november onder NDA te houden?Astennu schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:56:
[...]
AMD moet nu gewoon zo snel mogelijk met Vega op de proppen komen. Of de prijs concurrentie gaat nu al beginnen en de RX480 4GB gaat sub 190 dollar.
Mijn instinct als gebruiker wil die paper launch, want alle informatie om te besluiten of geduld zin heeft. Bedrijfstechnisch is het vermoedelijk beter om je nieuwe producten pas openbaar te maken als ze er echt zijn, ook het de concurrent moeilijker te maken om te reageren.
Qua marketing, tsja. Ik denk dat Nvidia beter met paper launches wegkomt dan AMD, omdat ze in de ogen van het publiek misschien minder te bewijzen hebben. Als AMD het doet heb je kans dat men het niet vertrouwt, danwel enorm gaat klagen. Bij nvidia is het normaal, bijna.
Geen idee wat uiteindelijk het meeste voordelen heeft...
De keuze is echter niet meer zo eenvoudig als een aantal jaar geleden want toen keek je slechts naar de twee kaarten. Maar als je nu dus als gamer iets nieuws wilt, dan neem ik toch aan dat je direct ook de stap maakt naar GSync / Freesync? Na een directe performance boost is dit toch wel de voornaamste reden een upgrade te doen. Echter voor de GPU agnost betekent dit wel dat je de GSync premium bovenop een eventueel verschil in de prijs voor de GPU zelf moet tellen lijkt me.
Ik heb veel gelezen over dat GSync duurder is, en uit mijn optiek, zelfs al zou dat 100€ zijn voor een gelijkwaardig monitor, betekent het dus in feite dat dit nVidia direct minder interessant maakt prijstechnisch gezien, zelfs al zou je het over twee generaties van GPU's afschrijven dan wordt een 1060 ineens toch relatief gezien een stuk duurder, en zou hij wellicht eerder nog met Vega gaan concurreren dan Polaris.
Of zie ik het hier verkeerd en schat ik het prijsverschil tussen GSync en FreeSync monitoren te hoog in? Of overschat ik de waarde van deze features en de bereidheid van het koperspubliek in dit segment om meteen ook die upgrade te maken?
Anoniem: 63072
Je bedoelt het aspect dat niemand weet wat een 1060 uberhaupt gaat kosten en iedere discussie over welke meer waar voor je geld biedt dus gebakken lucht is?Cid Highwind schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:30:
In ieder artikel wanneer het over de 480 gaat, wordt de 1060 er bij gehaald. En ondanks dat er altijd over prijs/performance wordt gesproken mis ik dus één aspect welke constant onderbelicht blijft.
Ik zie links en rechts nvidia fanboys roepen 1060 maakt 480 waardeloos. De 1060 prijs is niet bekend en hij is voorlopig nergens te koop, I call bullshit.
nog los van het feit dat nvida de vraag naar 1070 en 1080 niet aan kan en daar een betere marge op zit. Dus als ze al extra productie capaciteit hebben gaat die toch eerst naar deze chips tot dat ze aan die vraag kunnen voldoen. Dus 1060 zal waarschijnlijk zeldzaam zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 02-07-2016 11:40 ]
https://www.reddit.com/r/...explains_why_rx_480_pcie/
AMD's reactie;
https://www.reddit.com/r/...shares_the_official_pcie/
Anoniem: 334725
Persoonlijk ga ik maar is wachten op de Sapphire nitro versie. Leuke vervanging voor mijn verouderde 7870.
Kan op de rest niet inhoudelijk ingaan, echter mocht de nieuwe NV GPU 3GB hebben dan hebben ze niet alleen een kost voordeel maar ongetwijfeld zullen ze dat zo pitchen dat het niet uitmaakt in games. Immers de 970 heeft jaren goed verkocht met 3.5GBMoi_in_actie schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:47:
- De RX 480 heeft meer VRAM (4 of 8GB vs. 3 of 6GB) en zal daardoor, samen met de driver updates, op de lange termijn een betere keuze zijn.
Daarbij weten we uit het verleden dat NV op dezelfde performanc tegen een hogere prijs verkoop. Dus mochten ze dezelfde performance hebben en dezelfde prijs dan zal AMD haar prijzen moeten laten zakken.
Ik weet niet waar deze hoop vandaan komt maar er zit misschien een maand verschil in driver development.evEndzhar schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:18:
[...]
Daarbij moeten we er nog rekening mee houden dat AMD waarschijnlijk nog genoeg aan de drivers te verbeteren heeft, terwijl Nvidia met de drivers voor de huidige architectuur al aardig op gang is.
Dit zal wellicht niets uitmaken want media gaat meestal niet haar kaarten hertesten met nieuwe drivers. Mocht AMD over een maand of 2 een super driver hebben die enorm veel sneller is dan zal het weinig voor de verkoop uitmaken. De meeste mensen weten deze details niet en kijken gewoon naar de oude reviews online. Dus de gap en conclusie die er op launch was blijft bij de meeste media staan. Ik zou graag zien dat dit anders was maar helaas.
[ Voor 8% gewijzigd door The Source op 02-07-2016 12:24 ]
Al weet ik niet of dit dan nog wel van invloed is op/bij DX12? Iets zegt mij dat dit dan niet van invloed is bij DX12 (multigpu wordt tenslotte ook ondersteund) maar waarom Nvidia die beperking (als nog) zou inbouwen beats me. Die beperking wordt, zodra DX12 mainstream is, compleet teniet gedaan (als mijn aanname klopt)!
Ik heb niets gezegd over een 'superdriver'. De drivers van AMD hoeven maar iets te verbeteren tov Nvidia's drivers om het verschil op Nvidia's grafiekje opeens een heel stuk kleiner te laten lijken.The Source schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:21:
Ik weet niet waar deze hoop vandaan komt maar er zit misschien een maand verschil in driver development.
Wat de reviews over de kaarten zeggen is natuurlijk heel belangrijk voor AMD en Nvidia, maar als gamer kan mij dat natuurlijk geen ene bal schelen.Dit zal wellicht niets uitmaken want media gaat meestal niet haar kaarten hertesten met nieuwe drivers. Mocht AMD over een maand of 2 een super driver hebben die enorm veel sneller is dan zal het weinig voor de verkoop uitmaken. De meeste mensen weten deze details niet en kijken gewoon naar de oude reviews online. Dus de gap en conclusie die er op launch was blijft bij de meeste media staan. Ik zou graag zien dat dit anders was maar helaas.
Zoals je zelf al zegt, zal AMD op dit prijspunt betere prijs/prestatie bieden. Ongeacht wie wint in de media, in de verkoopcijfers of in absolute prestaties, de echte winnaar zal waarschijnlijk de gamer zijn die de 480 boven de 1060 verkiest.Daarbij weten we uit het verleden dat NV op dezelfde performanc tegen een hogere prijs verkoop. Dus mochten ze dezelfde performance hebben en dezelfde prijs dan zal AMD haar prijzen moeten laten zakken.
Dit is dus het punt. De echte gamer kijkt naar reputatie en daar heeft GTX en GeForce een hele grote voorsprong. Vandaar ook dat ze duurder kunnen zijn. Ik zie dat er nog een heleboel GTX 970 kaarten nieuw worden verkocht, terwijl die ook allemaal op een RX 480 zouden kunnen wachten. Echter gaan ze voor het bekende.evEndzhar schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:02:
[...]
Zoals je zelf al zegt, zal AMD op dit prijspunt betere prijs/prestatie bieden. Ongeacht wie wint in de media, in de verkoopcijfers of in absolute prestaties, de echte winnaar zal waarschijnlijk de gamer zijn die de 480 boven de 1060 verkiest.
Met andere woorden: de echte gamer is dom en kijkt niet verder dan zijn neus lang is?The Source schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:14:
Dit is dus het punt. De echte gamer kijkt naar reputatie en daar heeft GTX en GeForce een hele grote voorsprong.
Het is inderdaad wel de spijtige realiteit dat we bij voorbaat al kunnen zeggen dat Nvidia op verkoopcijfers zal winnen door hun naamsbekendheid en marketing. Dat is ook waarom het niet zo interessant is om op dat punt een winnaar uit te roepen.
Welke kaarten in dit segment de beste prestatie en prijs/prestatie gaan bieden is wel interessant. Ik ben heel benieuwd naar hoe al die stock en custom 480's en 1060's zich tegenover elkaar gaan verhouden.
In mijn vrienden groep zijn de afgelopen tijd veel console games overgestapt naar de pc. Dit vanwege de eenvoud van platformen als steam (of juist het ingewikkelder worden van consoles). Kennis van hardware hebben ze vrijwel niet, maar bij het samenstellen van een systeem was één van de vereisten vaak dat er een nVidia kaart in moest zitten. Pas als het budget de build echt kneep kon ik een enkeling overtuigen een AMD gpu of cpu te nemen. AMD staat bij de mensen die ik ken helaas bekend als budget en traag. En geloof me dat sommigen niet eens te overtuigen waren met benchmarks, want drivers etc...evEndzhar schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:39:
[...]
Met andere woorden: de echte gamer is dom en kijkt niet verder dan zijn neus lang is?![]()
Het is inderdaad wel de spijtige realiteit dat we bij voorbaat al kunnen zeggen dat Nvidia op verkoopcijfers zal winnen door hun naamsbekendheid en marketing. Dat is ook waarom het niet zo interessant is om op dat punt een winnaar uit te roepen.
Welke kaarten in dit segment de beste prestatie en prijs/prestatie gaan bieden is wel interessant. Ik ben heel benieuwd naar hoe al die stock en custom 480's en 1060's zich tegenover elkaar gaan verhouden.
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Best wel ignorant imohubhib schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:51:
[...]
In mijn vrienden groep zijn de afgelopen tijd veel console games overgestapt naar de pc. Dit vanwege de eenvoud van platformen als steam (of juist het ingewikkelder worden van consoles). Kennis van hardware hebben ze vrijwel niet, maar bij het samenstellen van een systeem was één van de vereisten vaak dat er een nVidia kaart in moest zitten. Pas als het budget de build echt kneep kon ik een enkeling overtuigen een AMD gpu of cpu te nemen. AMD staat bij de mensen die ik ken helaas bekend als budget en traag. En geloof me dat sommigen niet eens te overtuigen waren met benchmarks, want drivers etc...
Plus het feit dat er in zowel de PS4 als de Xbone AMD APU's zitten lol
Klaag tegen en over de mensen die deze modellen kopen, zij zijn degenen die ervoor zorgen dat AMD en NVidia dit doen! Als zij die kaarten niet zouden kopen dan zouden die bedrijven bij de volgende generatie direct de custom designs laten verkopen. Waarom zij voor de mindere versies van de kaart kiezen (in het geval van de RX 480 een slecht overklokbare kaart met 1 relatief lawaaierige ventilator), enkel om de kaart een paar weken eerder te hebben, is voor mij een mysterie.Help!!!! schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:51:\
Zowat niemand zit op die FE / Reference crap te wachten. Het is alleen maar irritant en al helemaal bij high end modellen zoals de 1080 die ook nog eens een hogere MSRP meekrijgt.
Gezien de flamer van REDDIT ook degene is die het opblaast op het AMD forum onder een alias zegt al genoeg, dat is Nvidia's smear campaign die wrs inzien wat voor leuke release ze deze keer weer hebben
Ik blijf het vreemd vinden, maar zie het ook gebeuren, ik ken 4 mensen die de afgelopen tijd hun gpu vervangen hebben, 2 hebben op mijn aanraden een 290 en een 390, de andere 2 hebben een 970 gekocht.The Source schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:14:
[...]
Dit is dus het punt. De echte gamer kijkt naar reputatie en daar heeft GTX en GeForce een hele grote voorsprong. Vandaar ook dat ze duurder kunnen zijn. Ik zie dat er nog een heleboel GTX 970 kaarten nieuw worden verkocht, terwijl die ook allemaal op een RX 480 zouden kunnen wachten. Echter gaan ze voor het bekende.
Ging dacht ik ook meer om de power die door het slot heengaat en niet door het gehele mobo en de 24pin stekker op de mobo.Anoniem: 334725 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:09:
Misschien een rare opmerking maar de manier waarop PCI-e expres gebruikt word zou betekenen dat de traces per slot 75xN watt moeten kunnen leveren waarbij N het aantal PCI-e slots is. Alles is namelijk doorgetrokken op de PCI-e bus. Ik vindt het dan ook extreem raar dat er nu opeens blijkbaar een probleem is terwijl AMD wel de officiele keuring heeft gekregen van PCI-SIG voor deze kaarten.
Persoonlijk ga ik maar is wachten op de Sapphire nitro versie. Leuke vervanging voor mijn verouderde 7870.
Mooi spul, met 8-pin dus ben benieuwd of daarmee hogere clocks gehaald kunnen worden. Hij zal iig een stuk beter koelen
[ Voor 43% gewijzigd door EkkeHH op 02-07-2016 16:32 ]
Er zijn ook Nvidia kaarten (uit het verleden) die meer Watts trekken over een pci-e poort dan de specs toe zouden laten en vooral met pieken.
Dit zijn bv. de GTX 960 (Strix), 750Ti en in mindere mate de 950 (echter al ga je overklokken, ga je natuurlijk verder in het verbruik).
Er zijn nooit moederborden bij bosjes gevallen dus waarom er nou zo'n probleem van gemaakt wordt, geen idee (ja, ik heb wel een idee waarom maar het is/wordt erg overdreven).
Ben zo benieuwd naar de kloksnelheden van deze kaart, dit wordt de mijne zodra hij leverbaar is (eventueel i.c.m. pricewatch: Asus MG279Q Zwart vanwege Freesync). Duurt mij te lang om op Vega te wachten en hopelijk heeft Sapphire deze kaart goed onder handen genomen.EkkeHH schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:29:
https://www.overclockers.co.uk/detail/index/sArticle/61887
Mooi spul, met 8-pin dus ben benieuwd of daarmee hogere clocks gehaald kunnen worden. Hij zal iig een stuk beter koelen
Wat zou er mogelijk zijn, 1400MHz boost core clock (24/7)? Prijs van net over de 300 euro? Oh boy oh boy oh boy, must contain myself.

De Nitro is de kaart die ik ga kopen. Een simpel en strak ontwerp zonder toeters en bellen. Deden meer fabrikanten dat maar.EkkeHH schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:29:
https://www.overclockers.co.uk/detail/index/sArticle/61887
Heb je hier eventuele bronnen/links van?NINjak schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:43:
Het "hoge verbruik" vanaf de PCI-e connector is ook geen (of alleen een) probleem bij AMD!
Er zijn ook Nvidia kaarten (uit het verleden) die meer Watts trekken over een pci-e poort dan de specs toe zouden laten en vooral met pieken.
Dit zijn bv. de GTX 960 (Strix), 750Ti en in mindere mate de 950 (echter al ga je overklokken, ga je natuurlijk verder in het verbruik).
Er zijn nooit moederborden bij bosjes gevallen dus waarom er nou zo'n probleem van gemaakt wordt, geen idee (ja, ik heb wel een idee waarom maar het is/wordt erg overdreven).
Ik denk dat hij verwijst naar AdoredTV, die het vermeldde in zijn laatste video.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Als je door te hoge power draw een pci-e slot sloopt zijn de banen in het moederbord waarschijnlijk te warm geworden, af en toe een hele korte hoge piek zal niet zo veel doen qua warmte. Stel dat hij zich gedraagt als een ohmse weerstand moet hij I2R aan warmte verwerken. Misschien moeten we dus de rootmeansquare van de kaarten naast elkaar leggen.NINjak schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:43:
Het "hoge verbruik" vanaf de PCI-e connector is ook geen (of alleen een) probleem bij AMD!
De pci-e spec heeft nog 8% marge, en een beetje bord zal zo ontworpen zijn dat hij ook met een iets te warme slecht geventileerde case nog heel blijft, dus een stock rx480 in een normale case zal totaal niet gevaarlijk zijn.
Ik heb al wel een post gezien van iemand die z'n pci-e slot gesloopt heeft, waarschijnlijk met de RX480. Die had z'n kaart overgeklokt, dus wss ook de powerlimit op +50% gezet, hij had ook een 4.5GHz 8350 kachel in z'n pc en zat 7 uur achtereen te gamen, dat geldt wel als een worst case scenario wat mij betreft.
edit:
miner met 3x rx480, dan vraag je natuurlijk om problemen

Ik vind het mooi.
[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 02-07-2016 18:16 ]
Had er zelf al naar gezocht maar idd. AdoredTV kwam er iets later ook mee...Racing_Reporter schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:51:
[...]
Ik denk dat hij verwijst naar AdoredTV, die het vermeldde in zijn laatste video.
Hiermee kwam ik op toms hardware:
https://www.google.nl/sea...sumption%20nvidia%20cards
Extra edit
Dit zijn de links die bij AdoredTV staan:
https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_950/21.html
http://www.tomshardware.c...50-ti-review,3750-20.html
http://www.tomshardware.c...force-gtx-960,4038-8.html
[ Voor 49% gewijzigd door NINjak op 02-07-2016 18:13 ]
Dit topic is gesloten.