Ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben. Ik had betere prestaties dan een GTX 970 verwacht wat dus echt stuivertje wisselen blijkt te zijn. Een hoop mensen die vasthouden aan dat de drivers nog niet klaar zijn - ik verwacht daar zelf geen enorme stappen op de korte duur. Enorm grote veranderingen zijn er niet t.o.v. de vorige GCN architectuur en ik verwacht van prestatie winst door driver-verbeteringen dat die ook geld voor alle andere GCN-kaarten (zelfs 1.0) en maanden/jaren kost i.p.v. weken.
De grootste domper is imo het stroomverbruik, ik had toch echt gehoopt dat dit eerder rond de 120W zou zitten maar ze zitten echt aan de absolute max van het slot + connector - sterker nog, daar gaan ze overheen. Volgens de Reddit AMA gaan ze het onderzoeken waarom er zoveel uit het PCI-E slot wordt getrokken doordat het niet bij hun eigen tests naar voren kwam.
Verder is het overclockingspotentieel toch wel erg beperkt wat een limitatie van de stroomtoevoer en koeling (target temp) lijkt te zijn. Ik heb het idee dat het 14nm proces van Globalfoundries/Samsung teleurstelt en dat AMD op een lager verbruik had gerekend en dat de kaarten nu op de max clocksnelheden zijn geklokt die binnen het opgegeven vermogen past.
Ik heb nog wel een beetje hoop qua betere prestaties voor de aftermarket modellen, het bericht hieronder is hoopvol.
AIB partners are reporting to me this morning that with extremely good custom air coolers the 480 GPUs are seeing from 1480MHz to 1600MHz clocks, but tell me it is a "lottery draw" on GPUs.
Met een 1400+ overclock gaan de performance nummers een stuk leuker uitslaan, ik ben erg benieuwd naar de after-market modellen. Met betere/stillere koeling en een betere stroomtoevoer wat volgens gerucht dan in combinatie met een goede chip tot behoorlijke overclocks kan leiden zou mijn interesse als iemand met een WQHD monitor wel hebben. Daarnaast is mijn WQHD monitor van koreaanse afkomst met een enkele DVI-connector dus ik moet sowieso op een after-market model wachten.
Ik ben echter wel bang dat de prijzen daar nog wel eens domper kunnen worden, die $199-299 range welke de RX 480 moet gaan vullen.. het zou me niks verbazen als dat met een euro omrekening en nog wat extra hogere marge door de fabrikanten/webshops leid tot prijzen van €350+ en dat is mij persoonlijk te duur. €300 is toch echt wel wat ik maximaal wil uitgeven.
Ik heb goede hoop voor de Sapphire (cheese grater) kaart die op Tech Gaming Weekly voorbij kwam, Sapphire maakt naar mijn mening veel interessante producten en het ziet er redelijk simpel uit wat de prijs ten goede zou moeten komen. Volgens de Sapphire rep zou er minstens een 8-pin connector opzitten maar is dat niet noodzakelijk (een 6-pin zou dus volstaan) - meer mocht hij er niet over zeggen en een release dat had hij niet. Blijkbaar wel één van de meer geinformeerde mensen bij Sapphire dus als zelfs hij de release-date niet weet betwijfel ik dat de release binnen enkele weken plaatsvind.

Verdere details:
- (tenminste) 1x 8-pins connector
- Uit te nemen fans waardoor je bij fan problemen een vervangende toegestuurd wordt i.p.v. de gehele kaart retour moet
- Custom PCB met cutouts zodat de fans de lucht er aan de achterkant eruit kunnen blazen.
* Xthemes.us had ook op betere prijzen gerekend maar dat is zijn eigen domme fout. De euro is minder waard dan ik had gedacht t.o.v. de dollar.
[
Voor 4% gewijzigd door
Xthemes.us op 30-06-2016 13:57
]