Bloemstukje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:53:
Ik heb een vraagje. Op de site van de belastingdienst lees ik dat je eigen bijdrage voor privé gebruik van je bijtelling af mag trekken, in theorie tot de bijtelling €0,- is. Dit zou betekenen dat ik het bijtellingsbedrag dat ik nu naar de belasting breng (~€750) naar €0,- kan halen, en dan €750,- aan mijn werkgever mag betalen.
Aangezien mijn werkgever en ik graag dit soort dingen uitpluizen, rees mij de volgende vraag: Als ik €750,- aan mijn werkgever betaal voor "privé gebruik van de auto", betekend dit dat mijn werkgever dus €750,- per maand krijgt, en de belastingdienst niks. Die €750,- die mijn werkgever dan extra krijg kan ik bij wijze van spreken weer als loon laten uitkeren. Zie ik iets over het hoofd hier? Want het klinkt te mooi om waar te zijn namelijk. Wellicht dat iemand hier dit weet

?
Zo werkt het niet helemaal.
Allereerst moet in jouw contract vastgelegd worden dat het een eigen bijdrage voor prive gebruik van de ter beschikking gestelde auto is. Dus niet een eigen bijdrage wegens overschrijding van leasebudget of iets dergelijks.
Als dat geregeld is, en je hebt bijvoorbeeld een fiscale bijtelling van € 750 per maand die jouw werkgever bij jou in rekening moet brengen, kan je met de werkgever inderdaad afspreken dat jij een eigen bijdrage voor prive gebruik gaat betalen. Die bijdrage kan je doen ter hoogte van € 1500 euro en dat bedrag wordt dan gekort op jouw bruto maandloon. 1500, omdat de bijtelling prive gebruik die jij wil realiseren 750 netto is.
Ik weet niet of die bijdrage gelijk verrekend kan of mag worden met de door de werkgever in te houden en af te dragen bijtelling. Zo niet, dan moet je dat dus zelf aan het eind van het jaar in jouw aangifte verwerken.
Zo wel, dan kan je ook met je werkgever afspreken dat jouw loon € 1500 bruto omhoog gaat.
Ik wens je daarmee overigens veel succes, want dat kost jouw werkgever per saldo veel meer. Over dat bedrag betaalt de werkgever namelijk ook werkgeverslasten, jouw vakantiegeld gaat omhoog, je dertiende maand (indien van toepassing) en de pensioenbijdrage door de werkgever. Dat geintje kan de werkgever dus praktisch het dubbele kosten en ik ken maar weinig werkgevers die daartoe bereid zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
AllSeeyinEye op 07-02-2018 15:14
]