Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-NiLES
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 11:17
Wat is nou precies de belasting regelgeving over het aftrekken van privé gemaakte autokosten van de bijtelling?

Ik vind de site van de belastingdienst daar onduidelijk over.
Parkeerkosten prive, duidelijk, kun je aftrekken.
Autowassen, duidelijk, kun je aftrekken.
Buitenlandse tankbonnen, duidelijk, kun je aftrekken

Maar:
Privé gemaakte OV kosten, omdat leaseauto gebruiken niet handig was,?
Taxirit van buiten de stad naar binnen, omdat autoluw gebied ??
Huurauto op vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11
@G-NiLES Kan je parkeerkosten en waskosten aftrekken? Damn, dan heb ik een hoop geld misgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-NiLES
tiguan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:26:
@G-NiLES Kan je parkeerkosten en waskosten aftrekken? Damn, dan heb ik een hoop geld misgelopen.
Ja, als je werkgever dat toelaat.

https://www.vzr.nl/kennis...-aftrekken-van-bijtelling
Kosten aftrekken van de bijtelling

Naast de (eventuele) eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kunnen er ook bedragen zijn die aan derden betaald worden voor de auto van de zaak, bijvoorbeeld parkeerkosten of benzinekosten (in het buitenland) etc.. Deze bedragen mag de werkgever aftrekken van de bijtelling, mits dit van tevoren afgesproken is. Hiervoor moet schriftelijk overeengekomen zijn dat dit betalingen zijn die een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto zijn. ​Verder mag het niet zo zijn dat het saldo van de te betalen bijtelling op jaarbasis onder de "nul" uitkomt. (in praktijk zou dit kunnen, bijvoorbeeld bij electrische auto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
De enige regel die echt van belang is, is dat aftrek bijtelling door de werkgever administratief verwerkt moet worden op je loonstrookje. Achteraf kan je het niet zelf doen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-NiLES
Mx. Alba schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:51:
De enige regel die echt van belang is, is dat aftrek bijtelling door de werkgever administratief verwerkt moet worden op je loonstrookje. Achteraf kan je het niet zelf doen.
Nou ja, de belastingdienst moet er wel wat van vinden uiteindelijk toch.
Dus er zijn wel meer regels van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
G-NiLES schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:53:
[...]

Nou ja, de belastingdienst moet er wel wat van vinden uiteindelijk toch.
Dus er zijn wel meer regels van belang.
Klopt maar de belastingdienst gaat er in principe van uit dat de administratie van de werkgever klopt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Iemand ervaring(en) met het volgende:
Mijn werkgever wilt per 01-01-2018 een eigen bijdrage gaan toepassen bij alle werknemers met een lease auto. In de autoregeling is hier (nog) niks over opgenomen. Het enige dat nu in de autoregeling staat m.b.t. de eigen bijdrage, is een passage over het zelf (bewust) kiezen voor een auto boven het toegestane lease budget (je kiest er op dat moment dus zelf voor).
De autoregeling mag éénzijdig door werkgever worden aangepast. Echter, dit raakt de werknemers rechtstreeks in de portemonnee, waardoor ik mij afvraag of dit wel kan en mag. De afgelopen jaren is de auto regeling al behoorlijk uitgekleed (lees: lagere lease budgetten).
Ik ben van mening (maar dat is wellicht ongegrond) dat ze dit niet mogen doorvoeren voor bestaande lease contracten. Immers je bent akkoord gegaan met het betalen van de (wettelijke) bijtelling voor privé gebruik en er zat ten tijde van het afsluiten van het contract geen eigen bijdrage op de gekozen auto.
Nu willen ze dus per 01-01-2018 aanpassingen doorvoeren aan het contract / autoregeling, waardoor je als werknemer “ineens” met extra kosten komt te zitten waar je zelf geen invloed op hebt. Dat de werkgever wellicht een eigen bijdrage gaat vragen voor nieuwe lease auto’s kan ik mee leven, aangezien je dan nog de keuze krijgt om wel of geen lease auto te nemen. Ik weet dat niet iedereen het geld heeft om “zomaar” even een nieuwe / tweedehands auto te kopen, maar je hebt tenminste een keuze op dat moment.
Weet iemand (liefst met enige onderbouwing) of een werkgever dit zo maar door mag voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11
@G-NiLES Ik heb het net even bij de administratie gedropt hier. Volgens onze administratie mag je die kosten aftrekken van je eigen bijdrage, niet van de bijtelling. Ik weet niet wie er nou gelijk heeft, maar het klinkt mij wel aannemelijk in de oren dat het van de eigen bijdrage mag worden afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
BastaRhymez schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:09:
Iemand ervaring(en) met het volgende:
Mijn werkgever wilt per 01-01-2018 een eigen bijdrage gaan toepassen bij alle werknemers met een lease auto. In de autoregeling is hier (nog) niks over opgenomen. Het enige dat nu in de autoregeling staat m.b.t. de eigen bijdrage, is een passage over het zelf (bewust) kiezen voor een auto boven het toegestane lease budget (je kiest er op dat moment dus zelf voor).
De autoregeling mag éénzijdig door werkgever worden aangepast. Echter, dit raakt de werknemers rechtstreeks in de portemonnee, waardoor ik mij afvraag of dit wel kan en mag. De afgelopen jaren is de auto regeling al behoorlijk uitgekleed (lees: lagere lease budgetten).
Ik ben van mening (maar dat is wellicht ongegrond) dat ze dit niet mogen doorvoeren voor bestaande lease contracten. Immers je bent akkoord gegaan met het betalen van de (wettelijke) bijtelling voor privé gebruik en er zat ten tijde van het afsluiten van het contract geen eigen bijdrage op de gekozen auto.
Nu willen ze dus per 01-01-2018 aanpassingen doorvoeren aan het contract / autoregeling, waardoor je als werknemer “ineens” met extra kosten komt te zitten waar je zelf geen invloed op hebt. Dat de werkgever wellicht een eigen bijdrage gaat vragen voor nieuwe lease auto’s kan ik mee leven, aangezien je dan nog de keuze krijgt om wel of geen lease auto te nemen. Ik weet dat niet iedereen het geld heeft om “zomaar” even een nieuwe / tweedehands auto te kopen, maar je hebt tenminste een keuze op dat moment.
Weet iemand (liefst met enige onderbouwing) of een werkgever dit zo maar door mag voeren?
Dat is inderdaad sneu voor jullie, maar onder omstandigheden mag de werkgever dat doen. Hoeveel werknemers zijn er? Als dat er meer dan 50 zijn moet er een ondernemingsraad zijn en een dergelijke wijziging van de secundaire arbeidsvoorwaarden is minimaal adviesplichtig, zo niet instemmingsplichtig voor de OR. Dus dan moet de werkgever eerst toestemming van de OR hebben om dat te doen.

Als werknemer kan je er dan trouwens voor kiezen om niet meer privé te rijden met de leaseauto. Je betaalt dan geen bijtelling meer en ook geen eigen bijdrage voor privégebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 25-10-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:41:
[...]

Dat is inderdaad sneu voor jullie, maar onder omstandigheden mag de werkgever dat doen. Hoeveel werknemers zijn er? Als dat er meer dan 50 zijn moet er een ondernemingsraad zijn en een dergelijke wijziging van de secundaire arbeidsvoorwaarden is minimaal adviesplichtig, zo niet instemmingsplichtig voor de OR. Dus dan moet de werkgever eerst toestemming van de OR hebben om dat te doen.

Als werknemer kan je er dan trouwens voor kiezen om niet meer privé te rijden met de leaseauto. Je betaalt dan geen bijtelling meer en ook geen eigen bijdrage voor privégebruik.
In totaal meer dan 6.500 werknemers! Het zal inderdaad via de (C)OR moeten gaan, maar volgens mij staat het plan nog redelijk in de kinderschoenen...

En onder welke omstandigheden mag een werkgever dat doen (en wie bepaald dat)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
BastaRhymez schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:52:
[...]

In totaal meer dan 6.500 werknemers! Het zal inderdaad via de (C)OR moeten gaan, maar volgens mij staat het plan nog redelijk in de kinderschoenen...

En onder welke omstandigheden mag een werkgever dat doen (en wie bepaald dat)?
https://www.ornet.nl/blog.../wijziging-leaseregeling/

De werkgever mag een autoleaseregeling eenzijdig wijzigen, mits hij over een zwaarwichtige reden beschikt. Hij moet wel per werknemer bekijken of de wijziging redelijk is.

Om zwaarwegende redenen mag de werkgever de leaseregeling eenzijdig wijzigen. Hij moet dan eerst advies vragen aan de OR en het advies van de OR mee laten wegen in de besluitvorming. Gaat de werkgever tegen het advies van de OR in dan moet er een maand extra worden gewacht met het invoeren ervan om de OR de ruimte te geven te beslissen of zij gaan procederen. Bijvoorbeeld als zij van mening zijn dat de argumenten van de werkgever niet zwaarwegend genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zie dat Leaseplan het sterretje-in-de-ruit regelement heeft aangepast. Kleiner dan een 2 euro munt wordt niet meer gefixed (uit het zichtveld).

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12
JB schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:40:
Zie dat Leaseplan het sterretje-in-de-ruit regelement heeft aangepast. Kleiner dan een 2 euro munt wordt niet meer gefixed (uit het zichtveld).
Wel bijzonder, lijkt me goedkoper om een klein sterretje te fixen dan dat deze uitscheurt tot een barst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:12:
[...]

Wel bijzonder, lijkt me goedkoper om een klein sterretje te fixen dan dat deze uitscheurt tot een barst.
Het repareren geeft ook kans op scheuren (bij mij gebeurd) en dan heb je alsnog discussie mbt eigen risico.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RsDSmileY
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-03 06:19
Mx. Alba schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:46:
[...]

https://www.ornet.nl/blog.../wijziging-leaseregeling/

De werkgever mag een autoleaseregeling eenzijdig wijzigen, mits hij over een zwaarwichtige reden beschikt. Hij moet wel per werknemer bekijken of de wijziging redelijk is.

Om zwaarwegende redenen mag de werkgever de leaseregeling eenzijdig wijzigen. Hij moet dan eerst advies vragen aan de OR en het advies van de OR mee laten wegen in de besluitvorming. Gaat de werkgever tegen het advies van de OR in dan moet er een maand extra worden gewacht met het invoeren ervan om de OR de ruimte te geven te beslissen of zij gaan procederen. Bijvoorbeeld als zij van mening zijn dat de argumenten van de werkgever niet zwaarwegend genoeg zijn.
Uiteindelijk gaat het om de kostenreductie van het bedrijf. Met deze regeling wordt een besparing verwacht van een paar miljoen per jaar. Wie bepaalt uiteindelijk of deze reden zwaarwegend genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
RsDSmileY schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:52:
Uiteindelijk gaat het om de kostenreductie van het bedrijf. Met deze regeling wordt een besparing verwacht van een paar miljoen per jaar. Wie bepaalt uiteindelijk of deze reden zwaarwegend genoeg is?
Als de OR vindt dat die reden niet zwaarwegend genoeg is dan zal een rechter daar uiteindelijk een oordeel over kunnen vellen. Als de OR vindt dat die reden wel zwaarwegend genoeg is, dan kan de werkgever de maatregel gewoon implementeren. Het is aan de OR om de belangen van werkgever en werknemers juist af te wegen, en in geval van onenigheid tussen bestuur en OR kan de OR gaan procederen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 31-10-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:16
Ik werk in een DETA-Vast constructie bij een wervingsbureau. Door een administratieve fout is er geen leaseovereenkomst overhandig, en dat wil de werkgever nu recht trekken.

Ik wordt o.a. geconfronteerd met een borg die drie (!) maanden na het inleveren van de auto pas wordt uitgekeerd. Deze wordt achter gehouden voor eventuele schades/boetes die na het inleveren nog binnen komen. Ik al diverse leaseauto's en werkgevers gehad en nog nooit zo'n bepaling gezien.

Vooral omdat het nu "eventje" achteraf recht getrokken moet worden door de werkgever.

Tevens wordt er een verhoogd eigen risico voor brand en diestal gesteld. Wat naar mijn idee het risico van de werkgever is. Even snel rondkijken leert mij dat veel verzekeringen daar geen eigen risico voor rekenen, tenzij je kiest voor lagere premie/hoger eigen risico. Dat is een keuze die m.i. de werkgever maakt en dus zijn portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Detavast is toch heel tijdelijk, is het dan wel handig om een leaseauto te hebben?

Een shortlease (zeg maar: huurauto voor iets langere termijn) is dan vaak handiger.

Borg achterhouden: de grote leasemaatschappijen hebben inleverpunten die een eindinspectie doen. Als daar geen schade wordt geconstateert, is er een maand of drie maanden later ook geen schade aan jou toe te rekenen.

Werken ze niet met zo’n partij samen?

Brand en diefstal: het is primair een werkgeversrisico. Alleen in bijzondere situaties kun je autoschades doorberekenen.
http://www.rechtswinkel.n...beschikking-over-een.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 15:16
noemde het leaseauto, het is niet eens een shortlease, het is een huurauto.
Het is zes maanden deta, waarvan er al ruim drie op zitten.

Januari maar snel met m'n nieuwe werkgever over contract en auto gaan praten. Regeling daar is een stuk moderner en vriendelijker heb ik al begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

De levering van mijn auto heeft vertraging opgelopen en staat vast in België. Daardoor kan de auto niet in 2017 op kenteken gezet worden. Fiscale waarde wordt door andere BPM nu 400 euro hoger. Vervelend, maar ik kan er niet veel aan doen. Dubbel pech. Latere levering en duurder auto.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-NiLES
woutur schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:34:
De levering van mijn auto heeft vertraging opgelopen en staat vast in België. Daardoor kan de auto niet in 2017 op kenteken gezet worden. Fiscale waarde wordt door andere BPM nu 400 euro hoger. Vervelend, maar ik kan er niet veel aan doen. Dubbel pech. Latere levering en duurder auto.
das kut, maar wees blij dat je bijtellingspercentage niet verandert daardoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:31
Kwam er vandaag achter dat er op mijn golf welke pas is geleverd een soort van brandplek op de onderlip zit.
deze is vermoedelijk door vuurwerk oid ontstaan en is 3x3 cm. Dit netjes gemeld bij onze wagenparkbeheerder en tevens inkoper. Krijg ik doodleuk: dit laten we niet maken want kost eigen risico..

Ik denk wtf? een goed leasecontract bij PON notabene, flink aan de prijs en dan eigen risico?? is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 22:22
bk1985 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:10:
Kwam er vandaag achter dat er op mijn golf welke pas is geleverd een soort van brandplek op de onderlip zit.
deze is vermoedelijk door vuurwerk oid ontstaan en is 3x3 cm. Dit netjes gemeld bij onze wagenparkbeheerder en tevens inkoper. Krijg ik doodleuk: dit laten we niet maken want kost eigen risico..

Ik denk wtf? een goed leasecontract bij PON notabene, flink aan de prijs en dan eigen risico?? is dit normaal?
Ja.

Bij elke leasemaatschappij (en verzekering) heb je bij een niet verhaalbare schade (je kan de dader niet aanwijzen) altijd een ER tenzij je werkgever dit afgekocht heeft maar dat is dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
jongetje schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:12:
[...]

Scheuren doen ze bijna niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

wd200 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:34:
[...]

Scheuren doen ze bijna niet meer
Mijn ervaring is toch anders. Al 3 keer meegemaakt dat een sterretje uiteindelijk een flinke scheur werd, met 2 keer als gevolg een nieuwe voorruit, de 3e keer was nog net in de marges dat het gerepareerd kon worden.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:49

Wallie

Herr

RomeoJ schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:36:
[...]

Mijn ervaring is toch anders. Al 3 keer meegemaakt dat een sterretje uiteindelijk een flinke scheur werd, met 2 keer als gevolg een nieuwe voorruit, de 3e keer was nog net in de marges dat het gerepareerd kon worden.
Niet naar Carglass brengen (mocht het daar zijn gedaan)... kennis van me heeft een eenmanszaak die ruiten fixt, en die ziet het doorscheuren vaak bij Carglass, die vullen onder een veel te hoge druk, volgens hem bewust om de boel te laten scheuren. Autotaalglas doet het overigens wel normaal ;) (Zelf al 10x een sterretje laten fixen zonder doorscheuren)

[ Voor 4% gewijzigd door Wallie op 09-01-2018 21:46 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Wallie schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:45:
[...]

Niet naar Carglass brengen (mocht het daar zijn gedaan)... kennis van me heeft een eenmanszaak die ruiten fixt, en die ziet het doorscheuren vaak bij Carglass, die vullen onder een veel te hoge druk, volgens hem bewust om de boel te laten scheuren. Autotaalglas doet het overigens wel normaal ;) (Zelf al 10x een sterretje laten fixen zonder doorscheuren)
Sure...

JB in "Keuze leaseauto - Deel 4"

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/633f8918d42ad842845f078a04241d494c9f85e9/?url=http%3A%2F%2Fimgup.nl%2Fimages%2F2016%2F06%2F24%2Fimage.png

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wallie schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:45:
[...]

De afgelopen 12 jaar maak ik zo'n 60-65k kilometers per jaar en dus regelmatig sterretjes laten maken bij zowel Carglass en Autotaalglas maar bij beiden krijg ik altijd netjes te horen dat het repareren ervoor "kan" zorgen dat hij alsnog doorscheurt. Ik heb het tot nu toe nog nooit meegemaakt bij reparatie. (zeker 15x geweest bij ze)

Laat je niet bang maken door verhalen van enkele personen :) .

De laatste jaren laat ik overigens nu wel mijn polis aanpassen zodat ruitschade gewoon volledig gedekt wordt gezien mijn kilometers (en dat ik nu eigen baas ben maakt dat mogelijk).

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 10-01-2018 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

Kunnen jullie mij een beetje op gang helpen? Ik mag een auto uitzoeken met een leasebudget van 1100,-. Ik heb altijd pool-auto's gereden dus heb hier geen ervaringen mee. Budget is inclusief bijkomende kosten zoals tankpas (dat neem ik tenminste aan voor nu). Zelf zit ik te denken aan een mooi aangeklede Focus Station aangezien mijn vrouw en 2 (jonge) kinderen soms ook mee moeten. Zijn er modellen die jullie met dit budget sterk aan-/afraden?

edit: ik verwacht 40-50K per jaar te rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sharky op 11-01-2018 12:55 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Sharky schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:55:
Kunnen jullie mij een beetje op gang helpen? Ik mag een auto uitzoeken met een leasebudget van 1100,-. Ik heb altijd pool-auto's gereden dus heb hier geen ervaringen mee. Budget is inclusief bijkomende kosten zoals tankpas (dat neem ik tenminste aan voor nu). Zelf zit ik te denken aan een mooi aangeklede Focus Station aangezien mijn vrouw en 2 (jonge) kinderen soms ook mee moeten. Zijn er modellen die jullie met dit budget sterk aan-/afraden?

edit: ik verwacht 40-50K per jaar te rijden.
Daar is een heel topic aan geweid.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Laatst online: 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

Ah verrek, wist ik eigenlijk ook wel. Thanks.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 19:28

amahusu

taking over the world!

Ik zit midden in de contractonderhandelingen met een potentiele nieuwe werkgever. In hun eerste bod staat het volgende qua leaseregeling:

- budget van 700 inc. brandstof, exc. btw
- verplicht: 48mnd looptijd en 40.000km/j
- max. 15.000 km prive

Nu heb ik bij mijn huidige werkgever een lease auto uit de pool (peugeot 308sw), waarmee ik veel minder kilometers maak (ongeveer 25k-30k km) omdat het woon-werk-verkeer een stuk gunstiger is en waarbij ik ongelimiteerd aantal kilometers mag rijden.

Voor de mogelijke nieuwe functie heb ik sowieso 40k km woon-werkverkeer op jaarbasis + eventuele ritjes naar klanten. Ik ga dus aanzienlijk meer op de weg zitten. Tijdens de inleidende gesprekken heb ik aangegeven dat ik er wel op vooruit wilde gaan qua mobiliteit. Maar ik heb het idee dat hun aanbod niet echt beter is dan wat ik nu heb.

Wat zou een redelijk tegenbod zijn? Ik heb nooit eerder zelf de keuze gehad om een auto te kiezen, heb er altijd eentje toegewezen gekregen. Dus ik vind het moeilijk in te schatten wat gangbaar is voor een bepaalde functie waar minimaal een x-aantal zakelijke kilometers per jaar bij komen kijken.

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
amahusu schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:27:
Ik zit midden in de contractonderhandelingen met een potentiele nieuwe werkgever. In hun eerste bod staat het volgende qua leaseregeling:

- budget van 700 inc. brandstof, exc. btw
- verplicht: 48mnd looptijd en 40.000km/j
- max. 15.000 km prive

Nu heb ik bij mijn huidige werkgever een lease auto uit de pool (peugeot 308sw), waarmee ik veel minder kilometers maak (ongeveer 25k-30k km) omdat het woon-werk-verkeer een stuk gunstiger is en waarbij ik ongelimiteerd aantal kilometers mag rijden.

Voor de mogelijke nieuwe functie heb ik sowieso 40k km woon-werkverkeer op jaarbasis + eventuele ritjes naar klanten. Ik ga dus aanzienlijk meer op de weg zitten. Tijdens de inleidende gesprekken heb ik aangegeven dat ik er wel op vooruit wilde gaan qua mobiliteit. Maar ik heb het idee dat hun aanbod niet echt beter is dan wat ik nu heb.

Wat zou een redelijk tegenbod zijn? Ik heb nooit eerder zelf de keuze gehad om een auto te kiezen, heb er altijd eentje toegewezen gekregen. Dus ik vind het moeilijk in te schatten wat gangbaar is voor een bepaalde functie waar minimaal een x-aantal zakelijke kilometers per jaar bij komen kijken.
Ik heb 'm even verplaatst naar het andere leaseauto-topic want die waar jij hem had neergezet gaat specifiek over de keuze van de leaseauto. :)

Tja, ik zou dat inderdaad aan de werkgever terugkoppelen: 40k km woon-werk op jaarbasis plus 15k privé is immers 55k km. Hoe gaan we dat oplossen? Bijvoorbeeld een auto uitzoeken volgens de door de wg gestelde norm en 'm dan leasen op 55000x36 bijvoorbeeld.

700 inclusief brandstof met 40000x48 lijkt me trouwens een heel erg klein budget! Met mijn V40 zat ik al op €725 bij 30000x60 exclusief brandstof...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Is inderdaad niet een erg groot leasebudget (maar wel wat mee mogelijk). Daarnaast, als jij meer km's maakt voor je werk is dat toch geen probleem? Mijn lease regeling is voor 40k km/s en 48 maanden, maar in de praktijk heeft mijn werkgever een 30k contract afgesloten omdat hij niet verwacht dat ik die 40k ga rijden. Maar is wel gedaan om iedereen dezelfde voorwaarden te geven (en keuze's in auto's). Anders zou jij een heel klein autootje moeten rijden omdat je veel meer km's maakt en iemand dichtbij huis werkt een grote auto omdat die minder km's maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

@Mx. Alba Ah, excuses had ff niet door dat er twee verschillende topics waren, thanks :)

Maar het is inderdaad voor m'n gevoel een vrij krap budget voor een "fatsoenlijke" comfortabele auto waar je zonder pijntjes 50K+ kilometers mee rijdt op jaarbasis. Maar is er volgens jullie een rule of thumb waarmee ik zou kunnen bepalen wat een reeel budget is voor die 55000km/48mnd/diesel eis?

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Laatst online: 07:41
Daar is in z'n algemeenheid zo weinig van te zeggen door de verschillende regelingen/afspraken/staffelkortingen, waardoor dezelfe auto zo 100 euro duurder / goedkoper kan zijn.

Mijn werkgever heeft voordat ik in dienst kwam naast het budget wat ik had genoemd ook gevraagd aan mij wat voor auto ik dacht, heb toen een auto doorgegeven, en zij hebben toen bij de leasemaatschappij een offerte aangevraagd voor die auto. Dan is meteen duidelijk of je gewenste auto (op dit moment) binnen budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Mx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:34:
[...]

Ik heb 'm even verplaatst naar het andere leaseauto-topic want die waar jij hem had neergezet gaat specifiek over de keuze van de leaseauto. :)
Kun je dan de link in de topic warning aanpassen? Die gaat naar een oud, gesloten topic :)
Met mijn V40 zat ik al op €725 bij 30000x60 exclusief brandstof...
Zat? Heb je hem niet meer of bedoelde je dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Reinier schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:41:
[...]

Kun je dan de link in de topic warning aanpassen? Die gaat naar een oud, gesloten topic :)
Het is vrij makkelijk om naar het laatste deel te gaan toch? Maar een goed idee, thx, ga ik regelen. :)
Zat? Heb je hem niet meer of bedoelde je dat niet?
Nou ja, normleasebedrag is alleen van belang bij het bestellen dus vandaar verleden tijd. Maar ik heb die V40 nog hoor. Iets meer dan een jaar oud nu en ruim 50k op de teller alweer. Heerlijk bakkie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

bedankt voor alle reacties, heb op basis hiervan een goed onderbouwde reactie teruggestuurd. Daar konden zij zich volledig in vinden en heb inmiddels een nieuw aanbod van 1000,- incl. brandstof, daar kan ik wel wat mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
amahusu schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:45:
bedankt voor alle reacties, heb op basis hiervan een goed onderbouwde reactie teruggestuurd. Daar konden zij zich volledig in vinden en heb inmiddels een nieuw aanbod van 1000,- incl. brandstof, daar kan ik wel wat mee! :)
Wow, dat is gewoon bijna 50% erbij. Daar kun je prima mee uit de voeten (tenzij je een hele dure smaak hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
Daar is inderdaad prima mee te werken, bij Directlease is dat rond de 825 ex brandstof. Daar rijd ik zowat mijn Octavia voor :).

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Ik ga inderdaad eens wat rondneuzen op directlease.nl. Is het overigens zo dat mijn budget van 1000,- incl brandstof / excl. btw overeenkomt met wat zij tonen als "leaseprijs incl. brandstofvoorschot"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
amahusu schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:00:
Ik ga inderdaad eens wat rondneuzen op directlease.nl. Is het overigens zo dat mijn budget van 1000,- incl brandstof / excl. btw overeenkomt met wat zij tonen als "leaseprijs incl. brandstofvoorschot"?
Dat denk ik wel ja.

Er zitten trouwens nog meer haken en ogen aan leasecontracten. Zoals bandenwisselservice (je wil die er echt bij hebben voor je winterbanden - maar dat kost natuurlijk wel wat extra), de voorwaarden voor vervangend vervoer (soberdere voorwaarden zorgen voor een lagere leaseprijs maar potentieel meer kosten voor de werkgever - hoe gaat je werkgever daarmee om) en eigen risico (hoger eigen risico = lager leasebedrag, maar bij schade die niet verhaald kan worden moet je werkgever meer dokken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

thanks voor alle info! Ik heb zo te zien nog gedoen te doen qua configureren van verschillende auto's en het vergelijken van alle kostenramingen :)

Daar komen ongetwijfeld weer vragen uit voort, maar die zal ik netjes stellen in het andere topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 08:50
Vraagje,sinds 2013 rij ik een lease auto. Deze altijd gebruikt voor woon en werk verkeer. En geen privé mee gereden. Hiervoor ook de verklaring privé gebruik ondertekend etc.

Sinds september 2017 ben ik de auto gaan gebruiken voor privé gebruiker en betaal nu dan ook maandelijks bijtelling en eigen bijdrage.
Nu heb ik vorig jaar van de belastingdienst een aanslag gekregen omdat ze willen dat ik alsnog ga betalen voor de maanden januari 2017 t/m augustus 2017. Waarvoor is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:27
De verklaring geen privé gebruik geldt per kalenderjaar. Als je halverwege een jaar van plan bent om alsnog privé kilometers te gaan maken en boven de 500 km/jaar uitkomt en/of geen kilometerregistratie bijhoudt, dan zal je ook voor de eerdere maanden van dat jaar bijtelling moeten betalen.

Het beste had je pas vanaf 1 januari 2017 of 1 januari 2018 weer privé kilometers gaan rijden, waarbij je van tevoren bij de Belastingdienst had aangegeven dat je de verklaring per 1 januari van het komend jaar intrekt. Nu betaal je dus voor vier maanden privé gebruik de bijtelling voor heel 2017.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
G.Scholtens schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:33:
Vraagje,sinds 2013 rij ik een lease auto. Deze altijd gebruikt voor woon en werk verkeer. En geen privé mee gereden. Hiervoor ook de verklaring privé gebruik ondertekend etc.

Sinds september 2017 ben ik de auto gaan gebruiken voor privé gebruiker en betaal nu dan ook maandelijks bijtelling en eigen bijdrage.
Nu heb ik vorig jaar van de belastingdienst een aanslag gekregen omdat ze willen dat ik alsnog ga betalen voor de maanden januari 2017 t/m augustus 2017. Waarvoor is dat?
Inkomstenbelasting gaat altijd per volledig kalenderjaar. Het wordt alleen in maandelijkse termijnen ingehouden op je salaris. De bijtelling is x% van de nieuwwaarde van je auto die bij je jaarsalaris wordt opgeteld en waarover je dus inkomstenbelasting moet betalen. De enige verrekeningen die wel mogelijk zijn, zijn bij begin en/of einde van een leasecontract. Maar wel of niet privé rijden is een keuze die per kalenderjaar wordt gemaakt. Dus ook als je een deel van het jaar wel privé rijdt met je leaseauto, moet je over het hele jaar bijtelling betalen. Niet zo handig dus om in september de omschakeling te doen want je hebt nu 4 maanden profijt gehad van het privé rijden met je leasewagen maar je moet wel dokken voor 12 maanden... :o

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 31-01-2018 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 08:50
Mx. Alba schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:19:
[...]

Inkomstenbelasting gaat altijd per volledig kalenderjaar. Het wordt alleen in maandelijkse termijnen ingehouden op je salaris. De bijtelling is x% van de nieuwwaarde van je auto die bij je jaarsalaris wordt opgeteld en waarover je dus inkomstenbelasting moet betalen. De enige verrekeningen die wel mogelijk zijn, zijn bij begin en/of einde van een leasecontract. Maar wel of niet privé rijden is een keuze die per kalenderjaar wordt gemaakt. Dus ook als je een deel van het jaar wel privé rijdt met je leaseauto, moet je over het hele jaar bijtelling betalen. Niet zo handig dus om in september de omschakeling te doen want je hebt nu 4 maanden profijt gehad van het privé rijden met je leasewagen maar je moet wel dokken voor 12 maanden... :o
Had helaas weinig keuze, wegens scheiding had ik direct een auto nodig. Snelste was dus om prive te gaan rijden met mijn lease auto.

Gewoon raar dat je eerst 8 maanden de auto voor woon werk hebt gebruikt zonder kosten. En dan opeens willen ze het x bedrag terug hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
G.Scholtens schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:00:
Had helaas weinig keuze, wegens scheiding had ik direct een auto nodig. Snelste was dus om prive te gaan rijden met mijn lease auto.

Gewoon raar dat je eerst 8 maanden de auto voor woon werk hebt gebruikt zonder kosten. En dan opeens willen ze het x bedrag terug hebben.
Als het wel zou kunnen dan zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de auto niet privé te rijden behalve tijdens de vakantie, bijvoorbeeld... Dan zou je op elk moment de mogelijkheid hebben om te zeggen "oké, nu wil ik hem even wel privé gebruiken" en dat dan een paar weken later weer stopzetten. En dan heb je dus in principe die auto wel het hele jaar tot je beschikking voor privégebruik als dat nodig zou zijn... En dergelijke beschikbaarheid is feitelijk ook een voordeel, dus een stukje loon in natura, volgens de fiscus.

Stel dat wat je netto betaalt €200 per maand is, dan is dat nu voor die vier maanden dus bij wijze van spreken €600 per maand. Dan zou het wellicht goedkoper zijn geweest om privé een autootje te huren of te shortleasen tot 31 december en dan privé gaan rijden met je auto van de zaak?

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 31-01-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsene
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-08 23:00
Wat voor soort auto's worden er verstaan onder categorie a lease-auto's? Moet ik dan denken aan zuinige stadsauto's of kan ik ook bijvoorbeeld kiezen voor een VW Golf of Polo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Arsene schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:18:
Wat voor soort auto's worden er verstaan onder categorie a lease-auto's? Moet ik dan denken aan zuinige stadsauto's of kan ik ook bijvoorbeeld kiezen voor een VW Golf of Polo?
Dat zal waarschijnlijk ergens in het handboek staan waar de secundaire arbeidsvoorwaarden in staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:29
Binnenkort mag ik ook weer een nieuwe lease-auto uitzoeken. Al 15 jaar is dat een auto uit de C-klasse. Heb o.a. een Megane, Octavia en een Golf gehad.

Gedurende deze periode doe ik nog steeds hetzelfde werk (systeembeheer klanten door het hele land). Alleen zit ik tegenwoordig vaker op de zaak, omdat alles van afstand kan. Het lease-bedrag is echter de laatste jaren blijven steken op 500 euro (+ 100 euro eigen bijdrage) op basis van 35000 km.

Nu lukt het vanwege belastingmaatregelen niet meer om een auto uit de C-klasse te leasen. Het zal een klasse lager worden. Is dat gebruikelijk tegenwoordig ? De kleinere auto's worden wel steeds groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat is wel de trend. In de jaren ‘90 waren het C en D segment de mainstream cetegorieen voor de leasemarkt. Nu is dat B.

Waarbij een nieuwe Polo wel net zoveel auto is als een Golf 3 of 4 indertijd.

Maar per saldo zijn de vruchten van 20 jaar innovatie dus in de zakken van werkgevers (achtergebleven indexatie leasebudgetten) en de fiscus (flinke BPM op alles wat niet extreem zuinig is) beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

sniper20 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:12:
Binnenkort mag ik ook weer een nieuwe lease-auto uitzoeken. Al 15 jaar is dat een auto uit de C-klasse. Heb o.a. een Megane, Octavia en een Golf gehad.

Gedurende deze periode doe ik nog steeds hetzelfde werk (systeembeheer klanten door het hele land). Alleen zit ik tegenwoordig vaker op de zaak, omdat alles van afstand kan. Het lease-bedrag is echter de laatste jaren blijven steken op 500 euro (+ 100 euro eigen bijdrage) op basis van 35000 km.

Nu lukt het vanwege belastingmaatregelen niet meer om een auto uit de C-klasse te leasen. Het zal een klasse lager worden. Is dat gebruikelijk tegenwoordig ? De kleinere auto's worden wel steeds groter.
Ik zou met je werkgever eens gaan praten of je leasebudget niet omhoog kan. 500 euro lijkt mij wat karig.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Falcon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:01:
[...]

Ik zou met je werkgever eens gaan praten of je leasebudget niet omhoog kan. 500 euro lijkt mij wat karig.
Ik kan me niet eens voorstellen dat ik daar überhaupt een acceptabele auto voor zou kunnen vinden... Mijn auto kost 1200 per maand... Nu sta ik wel op 45k km en drie jaar, maar dan nog.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Falcon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:01:
[...]

Waarom? Als je steeds meer remote kan doen, is een leasehok wellicht niet eens meer noodzakelijk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenZ79
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Beste, topic-lezers.

[ Voor 92% gewijzigd door MaartenZ79 op 10-02-2018 15:21 . Reden: Vraag onbeantwoord ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MaartenZ79 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:54:
Beste, topic-lezers. Een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden.
Doordat werkgever te laat een nieuwe leaseauto heeft besteld (al ruim een jaar van tevoren m’n wensen opgegeven), ben ik 3 maanden over de looptijd van 60 maanden gegaan. Bijgevolg werd ik geconfronteerd met een extra bijtelling over die 3 maanden (25% ipv 14%). Ik heb aangegeven dat ik dit niet mijn fout vind. Werkgever houdt echter de deur dicht: “het is keuze van werknemer om er privé mee te rijden”. Is dit normaal?
Als je een nieuwe auto had gehad dan had je 22% betaald. Dus waar hebben we het nu over? Paar tientjes?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenZ79
  • Niet online
Vraag onbeantwoord

[ Voor 95% gewijzigd door MaartenZ79 op 10-02-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
MaartenZ79 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:27:
[...]

Aangezien ik de nieuwe auto nog niet heb, spreken we in mijn geval over een inhouding van €400 netto op m’n laatste salaris.
Wat is het verschil tov nieuwe auto ? is die niet tijdig besteld ? Dus max 3mnd extra kosten in jouw ogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Aangezien ik de nieuwe auto nog niet heb, spreken we in mijn geval over een inhouding van €400 netto op m’n laatste salaris.
Dan is je nieuwe auto 4%? Of een stuk goedkoper? Want tussen 22% en 25% zit zelfs met een vrij dure auto maar erg weinig verschil.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
50k, 3%, 52%, 65,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Weinig dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je in die salarisschaal zit en auto's van 50k wilt rijden lijkt dit me niet bepaald het bedrag om je druk over te maken. Anders is het een kwestie van de leaseauto inleveren en een voorloopauto vragen of tijdelijk geen leaseauto nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

[...]

400 * 12 / 0,52 / 0,03 = € 307.692 zou de fiscale waarde van jouw auto dus zijn op basis van het verschil tussen wat je bij een nieuwe auto van deze waarde zou betalen (22%) en de bijtelling die je nu voor je kiezen krijgt (25%).
Ik heb aangegeven dat ik dit niet mijn fout vind. Werkgever houdt echter de deur dicht: “het is keuze van werknemer om er privé mee te rijden”. Is dit normaal?
Hier heeft de werkgever overigens volstrekt gelijk. Jij kan er iedere 1 januari voor kiezen om een kilometer administratie bij te houden en zo geen bijtelling te betalen. Dat is niet aan de werkgever om te beslissen. Verder kan de werkgever jou ook een door hem geselecteerde auto ter beschikking stellen waarbij je dus niets te kiezen hebt qua fiscale waarde.

[ Voor 40% gewijzigd door AllSeeyinEye op 07-02-2018 09:03 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenZ79
  • Niet online
Vraag onbeantwoord

[ Voor 96% gewijzigd door MaartenZ79 op 10-02-2018 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@MaartenZ79 waarom kijk je naar 11% in plaats van 3%? Als die nieuwe auto op tijd geleverd was dan had je gewoon 22% betaald. Er is geen situatie waarin je toch 14% was blijven betalen in die drie maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:48
MaartenZ79 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:19:
[...]

Ja, 3 maanden extra kosten: 3 x 133 = €400 netto inhouding extra (door die 11% extra bijtelling).

Hoe zich dit verhoudt t.o.v. de nieuwe auto doet er m.i. niet toe.
Het gaat erom dat ik extra betaal buiten mijn schuld om: belastingdienst haalt het bij mij, maar ik heb geen vat op bestelling nieuwe auto/ levering voorloopauto. Dat is wat ik onredelijk vind. Waar die verantwoordelijkheden liggen, is niet vastgelegd en dus zal ik het onderspit moeten delven. De wijze les is dus: altijd je auto inleveren vóórdat de 60 maanden verstreken zijn.
Als je een sluitende km registratie hebt kan je hem nog uit de bijtelling halen (dat kan ook met terugwerkende kracht). Jij hebt idd geen invloed op de bestelling, maar wel op het privegebruik van jouw auto. En volgens mij haal je nu juist dat door elkaar. Maw de werkgever is verplicht gewoon de regels toe te passen zoals ze dan gelden. Jij hebt een auto van de zaak, en gebruikt hem prive. Voila, werkgever doet de bijtellingsregels toepassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:54
[...]

Ja, 3 maanden extra kosten: 3 x 133 = €400 netto inhouding extra (door die 11% extra bijtelling).

Het gaat erom dat ik extra betaal buiten mijn schuld om: belastingdienst haalt het bij mij, maar ik heb geen vat op bestelling nieuwe auto/ levering voorloopauto. Dat is wat ik onredelijk vind. Waar die verantwoordelijkheden liggen, is niet vastgelegd en dus zal ik het onderspit moeten delven. De wijze les is dus: altijd je auto inleveren vóórdat de 60 maanden verstreken zijn.
Ik ben erg benieuwd naar je zienswijze hierbij. Waarom denk je dat het er niet toe doet?
Je moet het vergelijken met de situatie die je anders had gehad, dus als de werkgever wel op tijd had bestelt. Dan reed je in een auto met 22% bijtelling, dus het verschil die 3 maanden is 3%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
[...]

Dus je gaat van 3 maanden rijden met je nieuwe auto met 22% bijtelling, naar 3 mnd rijden met je oude auto met 25% bijtelling en daarna 22% bijtelling met je nieuwe auto.

Je beseft dat je nu je arbeidsrelatie onder druk zet vanwege 3 maanden 3% extra bijtelling? Ik zou het wel weten. :+

//Edit
Tenzij je natuurlijk naar een volledig elektrische auto gaat met 4% bijtelling. Dan is het verschil wellicht nog de moeite waard om in gesprek te gaan met WG.

[ Voor 10% gewijzigd door t14wo op 07-02-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:45
Ik heb een vraagje. Op de site van de belastingdienst lees ik dat je eigen bijdrage voor privé gebruik van je bijtelling af mag trekken, in theorie tot de bijtelling €0,- is. Dit zou betekenen dat ik het bijtellingsbedrag dat ik nu naar de belasting breng (~€750) naar €0,- kan halen, en dan €750,- aan mijn werkgever mag betalen.

Aangezien mijn werkgever en ik graag dit soort dingen uitpluizen, rees mij de volgende vraag: Als ik €750,- aan mijn werkgever betaal voor "privé gebruik van de auto", betekend dit dat mijn werkgever dus €750,- per maand krijgt, en de belastingdienst niks. Die €750,- die mijn werkgever dan extra krijg kan ik bij wijze van spreken weer als loon laten uitkeren. Zie ik iets over het hoofd hier? Want het klinkt te mooi om waar te zijn namelijk. Wellicht dat iemand hier dit weet :) ?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bloemstukje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:53:
Ik heb een vraagje. Op de site van de belastingdienst lees ik dat je eigen bijdrage voor privé gebruik van je bijtelling af mag trekken, in theorie tot de bijtelling €0,- is. Dit zou betekenen dat ik het bijtellingsbedrag dat ik nu naar de belasting breng (~€750) naar €0,- kan halen, en dan €750,- aan mijn werkgever mag betalen.

Aangezien mijn werkgever en ik graag dit soort dingen uitpluizen, rees mij de volgende vraag: Als ik €750,- aan mijn werkgever betaal voor "privé gebruik van de auto", betekend dit dat mijn werkgever dus €750,- per maand krijgt, en de belastingdienst niks. Die €750,- die mijn werkgever dan extra krijg kan ik bij wijze van spreken weer als loon laten uitkeren. Zie ik iets over het hoofd hier? Want het klinkt te mooi om waar te zijn namelijk. Wellicht dat iemand hier dit weet :) ?
Ja, dat als je weggaat voor je lease contract afloopt je je eigen bijdrage x alle resterende maanden in 1 klap op mag hoesten. Ik zou t niet doen dus :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
DennusB schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:54:
[...]

Ja, dat als je weggaat voor je lease contract afloopt je je eigen bijdrage x alle resterende maanden in 1 klap op mag hoesten. Ik zou t niet doen dus :)
We hebben geen lease auto's, gewoon koop auto's. Dus daar zou ik dan geen last van hebben :) .

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Zo werkt het niet helemaal.

Allereerst moet in jouw contract vastgelegd worden dat het een eigen bijdrage voor prive gebruik van de ter beschikking gestelde auto is. Dus niet een eigen bijdrage wegens overschrijding van leasebudget of iets dergelijks.

Als dat geregeld is, en je hebt bijvoorbeeld een fiscale bijtelling van € 750 per maand die jouw werkgever bij jou in rekening moet brengen, kan je met de werkgever inderdaad afspreken dat jij een eigen bijdrage voor prive gebruik gaat betalen. Die bijdrage kan je doen ter hoogte van € 1500 euro en dat bedrag wordt dan gekort op jouw bruto maandloon. 1500, omdat de bijtelling prive gebruik die jij wil realiseren 750 netto is.

Ik weet niet of die bijdrage gelijk verrekend kan of mag worden met de door de werkgever in te houden en af te dragen bijtelling. Zo niet, dan moet je dat dus zelf aan het eind van het jaar in jouw aangifte verwerken.

Zo wel, dan kan je ook met je werkgever afspreken dat jouw loon € 1500 bruto omhoog gaat.
Ik wens je daarmee overigens veel succes, want dat kost jouw werkgever per saldo veel meer. Over dat bedrag betaalt de werkgever namelijk ook werkgeverslasten, jouw vakantiegeld gaat omhoog, je dertiende maand (indien van toepassing) en de pensioenbijdrage door de werkgever. Dat geintje kan de werkgever dus praktisch het dubbele kosten en ik ken maar weinig werkgevers die daartoe bereid zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door AllSeeyinEye op 07-02-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
AllSeeyinEye schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:10:
[...]

Zo werkt het niet helemaal.

Allereerst moet in jouw contract vastgelegd worden dat het een eigen bijdrage voor prive gebruik van de ter beschikking gestelde auto is. Dus niet een eigen bijdrage wegens overschrijding van leasebudget of iets dergelijks.

Als dat geregeld is, en je hebt bijvoorbeeld een fiscale bijtelling van € 750 per maand die jouw werkgever bij jou in rekening moet brengen, kan je met de werkgever inderdaad afspreken dat jij een eigen bijdrage voor prive gebruik gaat betalen. Die bijdrage kan je doen ter hoogte van € 1500 euro en dat bedrag wordt dan gekort op jouw bruto maandloon. 1500, omdat de bijtelling prive gebruik die jij wil realiseren 750 netto is.

Ik weet niet of die bijdrage gelijk verrekend kan of mag worden met de door de werkgever in te houden en af te dragen bijtelling. Zo niet, dan moet je dat dus zelf aan het eind van het jaar in jouw aangifte verwerken.

Zo wel, dan kan je ook met je werkgever afspreken dat jouw loon € 1500 bruto omhoog gaat.
Ik wens je daarmee overigens veel succes, want dat kost jouw werkgever per saldo veel meer. Over dat bedrag betaalt de werkgever namelijk ook werkgeverslasten, jouw vakantiegeld gaat omhoog, je dertiende maand (indien van toepassing) en de pensioenbijdrage door de werkgever. Dat geintje kan de werkgever dus praktisch het dubbele kosten en ik ken maar weinig werkgevers die daartoe bereid zijn.
Ah zo, ik begrijp denk ik wat je bedoeld ja. De eigen bijdrage is inderdaad van je netto loon, en betaal je gewoon eerst loonbelasting over. Dan wordt het niet zo aantrekkelijk nee! Dank voor je antwoord :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenZ79
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:33:
@MaartenZ79 waarom kijk je naar 11% in plaats van 3%? Als die nieuwe auto op tijd geleverd was dan had je gewoon 22% betaald. Er is geen situatie waarin je toch 14% was blijven betalen in die drie maanden.
Je zegt het zelf in het begin van je 2e zin: “Als...”. Is de nieuwe auto op tijd geleverd? Nee. Is de voorloopauto (netto zelfde bedrag als vorige leaseauto by the way) op tijd geleverd? Nee. Wordt de leaseperiode voor de nieuwe auto 3 maanden ingekort? Nee. Onderaan de streep heb ik de auto dus nog niet, maar heb ik er wel al €400 aan betaald. Veel van de mensen die hier reageren, vinden dat de normaalste zaak van de wereld. Ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MaartenZ79 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:19:
[...]

Je zegt het zelf in het begin van je 2e zin: “Als...”. Is de nieuwe auto op tijd geleverd? Nee. Is de voorloopauto (netto zelfde bedrag als vorige leaseauto by the way) op tijd geleverd? Nee. Wordt de leaseperiode voor de nieuwe auto 3 maanden ingekort? Nee. Onderaan de streep heb ik de auto dus nog niet, maar heb ik er wel al €400 aan betaald. Veel van de mensen die hier reageren, vinden dat de normaalste zaak van de wereld. Ik niet.
Dan ga je lekker ruzie maken met je werkgever, succes (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024

Je wil dus dat je werkgever jouw 'extra' kosten van de bijtelling voor zijn rekening neemt, dat is gewoon hetzelfde als dat jouw baas jouw salaris dusdanig verhoogd dat die bijtelling gecompenseerd wordt.

Jouw werkgever kan je 750 extra netto loon geven, dat is natuurlijk geen probleem. Alleen wel even uittellen hoeveel belasting en premies jij en je werkgever daarover betalen. Jij betaald er alsnog inkomstenbelasting over (meer wss, want dat bruto bedrag zal wss hoger zijn dan 22% bijtelling), en je werkgever betaald extra premies

Uiteindelijk betaal je gewoon belasting, welke constructie je ook bedenkt.
MaartenZ79 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:19:
[...] Nee. Onderaan de streep heb ik de auto dus nog niet, maar heb ik er wel al €400 aan betaald. Veel van de mensen die hier reageren, vinden dat de normaalste zaak van de wereld. Ik niet.
Mwah, ik denk dat meer mensen jou een beetje vinden zeuren om vrij weinig.
Een leaseauto is nog steeds een luxe secundaire voorwaarde, wat jij blijkbaar als normaalste zaak vd wereld vindt omdat je enorme heisa maakt over wat extra kosten. Denk je niet dat jouw werkgever zoiets heeft van 'Ik geef m een dure leaseauto en hij zit te zaniken over wat extra kosten die door omstandigheden er toevallig bijkomen..'
Werkgever houdt echter de deur dicht: “het is keuze van werknemer om er privé mee te rijden”. Is dit normaal?
Dit is natuurlijk een waarheid als een koe, niemand verplicht jou die auto prive te rijden. Koop gerust zelf een auto voor die 3 maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

amahusu schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:45:
Right, ik heb inmiddels 2 weken geleden het contract bij m'n nieuwe werkgever ondertekend en ga per 1 maart aan de slag. TIjdens de ondertekening en passant nogmaals aangegeven naar welke auto mijn voorkeur uit gaat, maar toen begon de baas meteen over dat ze het voorstel meenemen, maar dat zij uiteindelijk bepalen welke auto ik krijg. Ik vond dit al een beetje vreemd, aangezien tijdens de onderhandelingen hier met geen woord over is gerept en ze telkens mee zijn gegaan met mijn tegenvoorstel en de redenatie daarachter.

Gister heb ik mailcontact gehad met de baas over wat andere praktische zaken en heb ik hem voorzichtig nog even gevraagd of er nog nieuws was van de leasemaatschappij. Er werd toen verteld dat ze nog niks met de aanvraag hebben gedaan en dat zij mogelijk bepalen in welke auto ik ga rijden.

Nu begint het toch bij mij te kriebelen.. Ik heb een weloverwogen beslissing gemaakt bij het kiezen voor deze werkgever, het mobiliteitsaspect speelde hier een grote rol in. Waar ik absoluut niet op zit te wachten is dat m'n nieuwe werkgever eind februari ineens zegt, "ja sorry de door jou aangegeven auto gaat het niet worden, je moet het met deze doen". Waarbij de kans bestaat dat het een renault clio of kia is, want hij gaf aan dat ze die nog in de pool hadden staan. Maar dat zou dus betekenen dat die 1000,- leasebudget puur een lokkertje was om mij daar te laten tekenen.

Iemand hier ervaring mee? Ik heb natuurlijk geen zin om al stennis te gaan trappen nog voor m'n eerste officiele werkdag, maar dit voelt op het moment niet goed :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56
Als een werkgever iets in de pool heeft staan staat er vaak in het bedrijfsreglement/voorwaarden dat een dergelijke auto toegekend kan worden door de werkgever. Bekijk het vanuit de werkgevers kant; er staat een kia of clio te verroesten, en jij bestelt een nieuwe, dat zou voor de werkgever toch niet aantrekkelijk zijn? Het is niet alsof hij een andere auto bestelt voor jou, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Eddos schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:03:
Als een werkgever iets in de pool heeft staan staat er vaak in het bedrijfsreglement/voorwaarden dat een dergelijke auto toegekend kan worden door de werkgever. Bekijk het vanuit de werkgevers kant; er staat een kia of clio te verroesten, en jij bestelt een nieuwe, dat zou voor de werkgever toch niet aantrekkelijk zijn? Het is niet alsof hij een andere auto bestelt voor jou, toch?
Ik snap dat hij liever een auto die stil staat toewijst, maar dat had hij dan moeten zeggen tijdens de onderhandelingen. Nu is er de indruk gewekt dat ik een vrije keuze zou hebben op basis van het toegewezen leasebudget. Dan is het toch vreemd dat achteraf blijkt dat dat hele leasebudget totaal irrelevant is.

Ik ga 50k p/j rijden, heb 3 kinderen en ben in de weekenden ook vaak op pad. Dus dat stukje mobiliteit is voor mij erg belangrijk, dat heb ik ook aangegeven tijdens de onderhandelingen en zij zijn op basis van deze argumenten ook akkoord gegaan met een hoger leasebudget dan zij initieel hadden voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:43
Eddos schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:03:
Natuurlijk is het vanuit werkgever's standpunt te begrijpen. Maar als jij een leasebudget van €1000,- overeenkomt en uiteindelijk beslist de baas dat je in een auto van €600,- moet rijden dan mag ik hopen dat dat verschil gewoon bruto uitgekeerd wordt.

De vraag is wat staat er precies in het contract over het leasebedrag, is dit bedrag echt genoemd of wordt er verwezen naar een categorie en wat staat er in het Leasereglement van de werkgever, die is in dit geval lijdend. Maar ik vind het een rare gang van zaken als jij gewoon een bedrag als leasebudget krijgt moet je zelf toch gewoon een auto kunnen uitkiezen? Eventueel kan je werkgever iets weigeren als hij een auto ongepast vindt of niet aan het merkenbeleid voldoet maar dat moet dan in het Lease reglement staan.

Het valt of staat ermee of die 1000 euro echt expliciet is genoemd in het contract en of de meer of minderkosten met jouw worden verrekend.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:53
Ik zou het sowieso even afwachten en als je dan toch een pool auto toegewezen krijgt zou ik met hem rond de tafel gaan zitten. Met jou criteria snap ik dat je een fatsoenlijke auto onder je kont wil.

Toen ik bij mijn nieuwe werkgever begon een paar jaar geleden kreeg ik ook een pool auto toegewezen, een Golf (geen station) , en met mijn gezinssituatie en lengte heb ik die afgewezen. Een Octavia Combi hadden ze ook nog, en daar ben ik wel akkoord mee gegaan.

Kortom, bevalt het je niet, praat erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Davidshadow13 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:16:
[...]

Natuurlijk is het vanuit werkgever's standpunt te begrijpen. Maar als jij een leasebudget van €1000,- overeenkomt en uiteindelijk beslist de baas dat je in een auto van €600,- moet rijden dan mag ik hopen dat dat verschil gewoon bruto uitgekeerd wordt.

De vraag is wat staat er precies in het contract over het leasebedrag, is dit bedrag echt genoemd of wordt er verwezen naar een categorie en wat staat er in het Leasereglement van de werkgever, die is in dit geval lijdend. Maar ik vind het een rare gang van zaken als jij gewoon een bedrag als leasebudget krijgt moet je zelf toch gewoon een auto kunnen uitkiezen? Eventueel kan je werkgever iets weigeren als hij een auto ongepast vindt of niet aan het merkenbeleid voldoet maar dat moet dan in het Lease reglement staan.

Het valt of staat ermee of die 1000 euro echt expliciet is genoemd in het contract en of de meer of minderkosten met jouw worden verrekend.
Het leasebudget is expliciet genoemd in de ondertekende arbeidsovereenkomst, daarnaast staat in het leaseregelement dat de werkgever vrij is een om pool auto ter beschikking te stellen ipv de werknemer zelf een auto te laten kiezen.

Gezien ze mij expliciet de mogelijkheid hebben gegeven om een auto te kiezen lijkt het me niet dat ze na ondertekening van het contract kunnen zeggen dat zij er 1 toewijzen. Want dat zou betekenen dat het leasebudget een wassen neus is geweest.

Ik ga denk ik wel even een mail sturen dat ik rustig afwacht, maar dat ik wel verwacht dat er een passende auto conform het leasebudget en de leasevoorwaarden wordt voorgesteld indien mijn voorkeursauto niet wordt toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:43
amahusu schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:45:
[...]
Die 1000,- is expliciet genoemd in de ondertekende arbeidsovereenkomst, daarnaast staat in het leaseregelement dat de werkgever vrij is een om pool auto ter beschikking te stellen ipv de werknemer zelf een auto te laten kiezen.
Staat er in het leasereglement ook dat er een auto van vergelijkbare klasse beschikbaar gesteld moet worden in het geval van een poolauto of dat er gebeurd met het restant leasebudget indien er een pouleauto toegewezen wordt. Je moet namelijk IMHO minstens het verschil terugkrijgen als bruto vergoeding indien de poolauto goedkoper is dan je budget.

Als er bij jullie enkel met budgetten gewerkt wordt en niet met lease klasses dan wordt het lastig om te bedingen dat je een gelijkwaardige auto krijgt indien de werkgever iets anders heeft staan, maar dan had hij of zij dit wel van te voren mogen melden uiteraard.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@amahusu ik weet niet of je direct in vaste dienst gaat, of dat je eerst een tijdelijk contract hebt. In het geval dat je eerst een tijdelijk contract hebt is het gebruikelijk dat je eerst een voorloop auto krijgt toegewezen. Ik zou dan inderdaad wel verwachten dat het ten minste in de categorie is waar je straks zelf een auto voor mag uitkiezen.

Ik vind het ook niet vreemd om nu alvast even helderheid te vragen over hoe de procedure precies loopt, en als je eerst een tijdelijke auto krijgt, wat dat dan is, het moet immers wel een beetje binnen jouw situatie passen ( zeker aangezien het gewoon onderhandeld is ). Met een voorloop auto kunnen ze immers ook gewoon een short-lease constructie aangaan. Ik zou ook niet akkoord gaan met een voorloop Clio, als je afgesproken hebt om iets in een paar categorieën hoger te rijden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
[...]

Die 1000,- is expliciet genoemd in de ondertekende arbeidsovereenkomst, daarnaast staat in het leaseregelement dat de werkgever vrij is een om pool auto ter beschikking te stellen ipv de werknemer zelf een auto te laten kiezen.

Gezien ze mij expliciet de mogelijkheid hebben gegeven om een auto te kiezen lijkt het me niet dat ze na ondertekening van het conract kunnen zeggen dat zij er 1 toewijzen. Want dat zou betekenen dat het leasebudget een wassen neus is geweest.

Ik ga denk ik wel even een mail sturen dat ik rustig afwacht, maar dat ik wel verwacht dat er een passende auto conform het leasebudget en de leasevoorwaarden wordt voorgesteld indien mijn voorkeursauto niet wordt toegekend.
Het is enorm mosterd na de maaltijd, maar als hetgeen wat je afspreekt afwijkt van de bepalingen in de arbeids/leasevoorwaarden moet je ze op papier laten zetten. De meeste mobiliteitsregelingen geven inderdaad aan dat er een poolauto toegewezen kan worden. Je moet dan in je contract laten opnemen dat jij iets anders hebt afgesproken.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Kan ook overleggen of het een optie is mocht je een mindere tijdelijke lease auto krijg toegewezen
Dat je de bijtelling voor de looptijd gecompenseerd krijgt dmv salaris.
Zodat je je tijdelijke auto "gratis"rijdt.
Bij mijn salaris onderhandeling kreeg ik een auto (die niemand wilde wel met 7 % bijtelling tot 2020)
Ik zei mwa oke dan als niemand hem wil wil ik me wel opoveren :)

Ford C-Max
[...]

Gezien ze mij expliciet de mogelijkheid hebben gegeven om een auto te kiezen lijkt het me niet dat ze na ondertekening van het conract kunnen zeggen dat zij er 1 toewijzen. Want dat zou betekenen dat het leasebudget een wassen neus is geweest.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 16:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Gezien ze mij expliciet de mogelijkheid hebben gegeven om een auto te kiezen lijkt het me niet dat ze na ondertekening van het conract kunnen zeggen dat zij er 1 toewijzen. Want dat zou betekenen dat het leasebudget een wassen neus is geweest
Heb je ook expliciet laten vastleggen dat je geen auto uit de pool toegewezen kan krijgen zoals in het leaseregelement staat beschreven? Want anders is die 1k leasebudget geen wassenneus, maar mag je wellicht pas zelf een auto uitzoeken als je door je proeftijd komt, of als je van een jaarcontract naar vast contract gaat bijv. En wellicht dan alleen als er geen auto's in de pool staan. Ligt heel erg aan de werkgever, dus daar van te voren zoveel mogelijk duidelijkheid over hebben is wel verstandig :)

Mijn vorige werkgever (groot) had een behoorlijke pool maar je mocht altijd zelf kiezen, zelfs na je proeftijd maar zonder contract voor onbepaalde tijd was geen probleem. Ze hadden andere voordeeltjes bedacht om je toch een pool auto te laten kiezen

Huidige werkgever alleen als de pool leeg is. Mag je net gaan bestellen maar komt er net 1tje in de pool: pech gehad :z

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 09-02-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

We Are Borg schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:49:
[...]
Heb je ook expliciet laten vastleggen dat je geen auto uit de pool toegewezen kan krijgen zoals in het leaseregelement staat beschreven? Want anders is die 1k leasebudget geen wassenneus, maar mag je wellicht pas zelf een auto uitzoeken als je door je proeftijd komt, of als je van een jaarcontract naar vast contract gaat bijv. En wellicht dan alleen als er geen auto's in de pool staan. Ligt heel erg aan de werkgever, dus daar van te voren zoveel mogelijk duidelijkheid over hebben is wel verstandig :)

Mijn vorige werkgever (groot) had een behoorlijke pool maar je mocht altijd zelf kiezen, zelfs na je proeftijd maar zonder contract voor onbepaalde tijd was geen probleem. Ze hadden andere voordeeltjes bedacht om je toch een pool auto te laten kiezen

Huidige werkgever alleen als de pool leeg is. Mag je net gaan bestellen maar komt er net 1tje in de pool: pech gehad :z
Dat staat nergens in het leaseregelement en is ook niet genoemd tijdens de onderhandelingen.

Enfin, ik wacht even rustig af, misschien is het een storm in een glas water en wordt de auto morgen besteld. Maar het kwam op mij over als: "We doen je een geweldige aanbieding met geweldige voorwaarden, maar zodra je je krabbel hebt gezet gaan we daar proberen onderuit te komen". En dat zou wel een valse start zijn bij een verder geweldig bedrijf.

[ Voor 17% gewijzigd door amahusu op 09-02-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Disclaimer: rant!
Mijn leaseauto zou 3 januari geleverd worden. Deze levering is uitgesteld tot 16 januari en nog een keer naar 28 februari. Hoewel ik officieel niets gehoord heb, heeft de fabriek een recall gedaan op de auto.
Ik heb gisteren gehoord dat de levering volgende week zou plaatsvinden en nu krijg ik van de leasemaatschappij te horen dat de levering weer een week later plaats gaat vinden. Ik ben er behoorlijk klaar mee. Daarnaast heb ik in mijn contract staan dat ik bandenmaatje 245 R18 krijg en daar heb ik mijn handtekening onder gezet. De dealer heeft me verstaan te geven dat de auto op 225 R18 geleverd gaat worden. Ik zou daar normaliter niet zo heel moeilijk over doen maar met alle slechte communicatie (ik moet overal zelf achteraan bellen) en het uitstellen van de levering (dus hogere BPM en meer bijtelling) ben ik het goed zat. Ik ben behoorlijk teleurgesteld en wil eens overwegen een andere auto bij een andere leasemaatschappij te gaan bestellen. Ofwel, mijn huidige bestelling annuleren. Heeft iemand ervaring met dit soort situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 16:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@woutur zonder de voorwaarden gelezen te hebben kan niemand hier er iets zinnigs over zeggen :). Dat gezegd: ik gok dat een professioneel leasebedrijf de voorwaarden rondom opschuivende levertermijnen echt wel heeft dichtgetimmerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
woutur schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:56:
Mijn leaseauto zou 3 januari geleverd worden.
[...]
en het uitstellen van de levering (dus hogere BPM en meer bijtelling) ben ik het goed zat.
De BPM was 3 januari het zelfde als het de komende maanden is dus dat lijkt me geen argument.
Wat betreft de banden zou ik dat wel aankaarten als je dat specifiek hebt besteld. Lijkt me geen issue om die te wisselen als ze nog nieuw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
jongetje schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:37:
[...]

De BPM was 3 januari het zelfde als het de komende maanden is dus dat lijkt me geen argument.
Wat betreft de banden zou ik dat wel aankaarten als je dat specifiek hebt besteld. Lijkt me geen issue om die te wisselen als ze nog nieuw zijn.
Met levering aan de berijder op 3 januari kan de auto al eind december op kenteken gezet worden waardoor nog de oude BPM en bijtelling gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Mx. Alba schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:12:
[...]

Met levering aan de berijder op 3 januari kan de auto al eind december op kenteken gezet worden waardoor nog de oude BPM en bijtelling gelden.
Precies.

In de voorwaarden claimt de leasemaatschappij geen verantwoordelijkheid te nemen voor een late levering (geen aansprakelijkheid). Maar dat is toch niet houdbaar als de auto tweeënhalve maand later misschien geleverd wordt? Of nog later.. Ergens voorziet de wetgeving dan toch wel in verzuim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

woutur schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:45:
[...]

Precies.

In de voorwaarden claimt de leasemaatschappij geen verantwoordelijkheid te nemen voor een late levering (geen aansprakelijkheid). Maar dat is toch niet houdbaar als de auto tweeënhalve maand later misschien geleverd wordt? Of nog later.. Ergens voorziet de wetgeving dan toch wel in verzuim?
Zal ook deels te maken hebben met de houding van je bedrijf. Hoe staan die hier tegenover? Kan de LM iets doen aan uitstel of ligt het probleem bij de stealert :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
woutur schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:45:
[...]

Precies.

Het gaat er dan om of het een redelijke termijn is. De bijtelling is iets wat wettelijk gezien alleen met jouw inkomstenbelasting te maken heeft, daar kan je ten opzichte van de leverancier van de leasemaatschappij van je werkgever geen rechten aan ontlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
woutur schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:56:
Disclaimer: rant!
(...) Ik ben er behoorlijk klaar mee. Daarnaast heb ik in mijn contract staan dat ik bandenmaatje 245 R18 krijg en daar heb ik mijn handtekening onder gezet. De dealer heeft me verstaan te geven dat de auto op 225 R18 geleverd gaat worden. (...)Ik ben behoorlijk teleurgesteld en wil eens overwegen een andere auto bij een andere leasemaatschappij te gaan bestellen. Ofwel, mijn huidige bestelling annuleren. Heeft iemand ervaring met dit soort situaties?
Je bestelling annuleren omdat je 2 cm smallere banden geleverd krijgt lijkt me een lastig argument. De vertraging is natuurlijk rete-irritant, maar niet exorbitant (lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

t14wo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:32:
[...]

Je bestelling annuleren omdat je 2 cm smallere banden geleverd krijgt lijkt me een lastig argument. De vertraging is natuurlijk rete-irritant, maar niet exorbitant (lijkt me).
Zoals ik postte, dat is gewoon irritatie. Maar ik lees dat uitstel van levering van tweeenhalve maand niet exorbitant is? Voor mijn gevoel is dat het wel namelijk.
Nou ja, ik heb even kunnen ranten :) Dat scheelt alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

woutur schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:37:
[...]

Zoals ik postte, dat is gewoon irritatie. Maar ik lees dat uitstel van levering van tweeenhalve maand niet exorbitant is? Voor mijn gevoel is dat het wel namelijk.
Nou ja, ik heb even kunnen ranten :) Dat scheelt alweer.
Dan nog speelt mee hoe de relatie tussen jouw werkgever en die LM is. Verder kan de LM er ook niets aan doen? Het is de leverancier die hier verkeerde verwachtingen creëert. En dat zal allemaal opgevangen zijn in de voorwaarden.

Enige wat ik ooit erin heb laten zetten was mbt 14% wagen die voor het einde van het jaar geleverd moest worden. Zo niet, dan mochten ze de auto houden.

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 8 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1