Bedankt allen, er komt nu inderdaad van alles aan het licht. Leuke casus om eens uit te werken
Als de auto privé-eigendom is mag de baas in ieder geval niet de verzekering en wegenbelasting betalen, want dan wordt de auto als zakelijke auto aangemerkt. Onderhoudsbeurten zijn dan volgens mij ook onmogelijk om op een legale manier te 'verhalen' op de zaak.
Ik lees dat een eigenaar van een BV een zakelijke auto aan zichzelf kan verkopen. De auto is in de papieren al volledig afgeschreven, de economische levensduur zit erop. Als de auto wordt verkocht moet dit voor minimaal de rest-BPM zijn. Dit is in sommige gevallen nog een € 1000,-. Om geen argwaan/discussie te krijgen kan die prijs wel hoger worden, maar hoeft het niet per sé de marktwaarde te zijn vergeleken met advertenties van marktplaats. Dat is dus erg gunstig. Als dit voor de werknemer niet werkt kan de baas eventueel de auto vanuit de BV aan zichzelf en verkopen en koopt de werknemer hem privé->privé van de baas.
Van een bijtellingknaller als een PHEV is geen sprake gelukkig, dus die extra privé kosten vallen mee, goed betaalbaar ten opzichte van de hogere bijtelling.
Het volgende probleem is dan echter de benzine, je derde punt. Als het een zakelijke auto is waar bijtelling over wordt betaald, kan de werknemer naar eigen gelang de tank volgooien en zoveel km's rijden als hij/zij wilt. Maar als hij/zij de tankpas gebruikt voor de privé auto, moet er gespecificeerd worden wat de privé kilometers en wat de zakelijke kilometers zijn. Dat is natuurlijk monnikenwerk waar niemand op zit te wachten, maar wat eigenlijk ook niet te controleren is binnen een bedrijf met enkele auto's en enkele tankpassen.
Al met al is het eigenlijk al duidelijk waarom deze constructie niet populair is, ik voorzie erg veel rompslomp en papierwerk waar niemand op zit te wachten, wat volgens mij al een startsein is voor grondige inspecties van de belastingdienst, het is veel te fraude-gevoelig. Bij deze constructie is sjoemelen met tankpassen en onderhoudsfactuurtjes een makkie, waardoor alle kosten alsnog bij de baas liggen maar wel de bijtelling wordt ontweken (muv verzekering/wegenbelasting).
Het was een leuke ingeving, maar daar blijft het denk ik bij. Uiteindelijk is het makkelijker om de auto gewoon weg te doen.