Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste
Acties:

• 1063865
  • Registratie: maart 2019
  • Niet online
quote:
jongetje schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Op mijn offerte stond ook gewoon het opgegeven fabrieksverbruik en dit tegen het aantal km's met de brandstofprijs. Aangezien de brandstof altijd op nacalculatie gaat is dit de transparanste manier om een offerte uit te brengen. Je hebt altijd mensen die relatief zuining of onzuining rijden (harde/zachte banden, veel binnendoor of snelweg, etc. etc.).
Dit. Ik let eigenlijk totaal niet op mijn verbruik, en hoor er ook nooit iets over.
Ik rij gewoon normaal, niet als een of andere malloot dus zal wel vrij gemiddeld verbruik zijn.

Zeker als ik het vergelijk met Duitse collega's die dagelijks flink over de Autobahn blazen.

• mvz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:26

mvz

muziek verslaafde

Ik rij nu sinds 2014 in een 308SW tegen 14% bijtelling, deze auto zit bijna tegen einde contract, waarna ik mag shoppen voor een nieuwe. Nu staat er een auto stil van een ex-collega, een Octavia welke ook op 14% zit.

Als ik deze auto ga rijden, betaal ik dan gewoon 14% bijtelling? of mag ik dat als nieuwe berijder niet meer?
Het zou me enorm veel schelen als ik die 14% Octavia nog 80K mag afrijden. :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:08
quote:
mvz schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:09:
Ik rij nu sinds 2014 in een 308SW tegen 14% bijtelling, deze auto zit bijna tegen einde contract, waarna ik mag shoppen voor een nieuwe. Nu staat er een auto stil van een ex-collega, een Octavia welke ook op 14% zit.

Als ik deze auto ga rijden, betaal ik dan gewoon 14% bijtelling? of mag ik dat als nieuwe berijder niet meer?
Het zou me enorm veel schelen als ik die 14% Octavia nog 80K mag afrijden. :)
De auto mag tegen 14% bijtelling gereden worden tot 60 maanden na de tenaamstelling. Aangezien die veelal niet wijzigt als jij hem gaat rijden, kun je die 14% gewoon rijden :)

K to the KillaZ

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:27

JB

Cédric roelt!

Ben ik de enige die altijd ruzie heeft met de portal van Leaseplan? Wat een gedrocht. Dealer/bandenboer niet vindbaar, maar je moét een afspraak via de portal maken...

Mijn boefje is liev!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:13
quote:
JB schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:09:
Ben ik de enige die altijd ruzie heeft met de portal van Leaseplan? Wat een gedrocht. Dealer/bandenboer niet vindbaar, maar je moét een afspraak via de portal maken...
Heeft leaseplan wel een overeenkomst met die bandenboer of dealer? Ze zijn sinds een jaar over naar als voorkeurs bedrijf voor onderhoud en banden. Ik vind het prima want is dichterbij en gratis vervangend vervoer voor alle leaseplan klanten.

Al kun je ook gewoon het bedrijf bellen om een afspraak te maken. Via de planner is bijv. zaterdag niet mogelijk maar door te bellen wel.

jongetje wijzigde deze reactie 13-07-2018 13:33 (12%)

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
jongetje schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:32:
[...]

Heeft leaseplan wel een overeenkomst met die bandenboer of dealer? Ze zijn sinds een jaar over naar als voorkeurs bedrijf voor onderhoud en banden. Ik vind het prima want is dichterbij en gratis vervangend vervoer voor alle leaseplan klanten.

Al kun je ook gewoon het bedrijf bellen om een afspraak te maken. Via de planner is bijv. zaterdag niet mogelijk maar door te bellen wel.
Ik ga daar al sinds ik de auto "heb" naar toe maar telkens gezeur omdat ik dat telefonisch doe. Afspraken komen vervolgens keurig in mijn portal terug maar ik ben die discussies beu. Vandaag ook weer gezeik dat LP onderhoud niet wilde goedkeuren. De dealer heeft er telkens extra werk mee, vind ik niet fijn.

Alle onderhoud clubs die ik zichtbaar krijg in de portal zijn die allemans zaken (Profile, Bosch, hun eigen crap in Veghel). Ik wil daar niet naar toe, die kennen de auto's niet zo goed als een merk dealer.

JB wijzigde deze reactie 13-07-2018 13:40 (11%)

Mijn boefje is liev!

• jongetje
quote:
JB schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:37:
[...]
Alle onderhoud clubs die ik zichtbaar krijg in de portal zijn die allemans zaken (Profile, Bosch, hun eigen crap in Veghel). Ik wil daar niet naar toe, die kennen de auto's niet zo goed als een merk dealer.
Ach, zo verschillend is het niet om een filter of bougie van een Opel , Skoda of een Mercedes te vervangen. De profile had mijn auto voor een terugroep actie netjes naar de Skoda garage gebracht en gehaald. Als ze er niet uitkomen dan nemen ze toch wel contact op met een merk garage in de buurt. Zo veel vertrouwen heb ik ook weer niet in de merk garage, die laten ook weleens wat steekjes vallen en zijn daarnaast een grotere kosten post voor de leasemaarschappij (ook als je er als particulier komt).

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
jongetje schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:59:
[...]

Ach, zo verschillend is het niet om een filter of bougie van een Opel , Skoda of een Mercedes te vervangen. De profile had mijn auto voor een terugroep actie netjes naar de Skoda garage gebracht en gehaald. Als ze er niet uitkomen dan nemen ze toch wel contact op met een merk garage in de buurt. Zo veel vertrouwen heb ik ook weer niet in de merk garage, die laten ook weleens wat steekjes vallen en zijn daarnaast een grotere kosten post voor de leasemaarschappij (ook als je er als particulier komt).
Zo heeft ieder zijn redenen. Ik verwacht een fatsoenlijke manier van werken vanuit LP als ik zelf de keuze heb waar ik de auto laat onderhouden (op basis van LP afspraken) en niet telkens die discussies. Je moet plannen via die portal (gaat niet want dealer staat er niet bij). Je krijgt vervolgens van LP te horen dat het telefonisch kan (afspraak bij dealer), maar dan wordt het weer niet goedgekeurd vanuit LP omdat ik geen afspraak heb gemaakt in de portal... 8)7 -O-

Mijn boefje is liev!

• lDDQD
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18-08-2018
Hi mensen, ik ga binnenkort voor een consultancy firma werken en mag met een categorie C leaseauto rijden. Dit is mijn eerste keer leasen (ben nog niet lang geleden afgestudeerd).

- Waar moet ik aan denken bij een categorie-C auto? In de voorwaarden zie ik hier niets in terug.
- Waar moet ik opletten bij het kiezen van een auto qua kosten?

Alvast bedankt voor de genomen moeite :)

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
lDDQD schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:39:
- Waar moet ik aan denken bij een categorie-C auto? In de voorwaarden zie ik hier niets in terug.
It aint really rocketscience:
https://www.wikiwand.com/en/Euro_Car_Segment

C-segment medium cars include Honda Civic, Mazda3, Suzuki Ciaz, Renault Mégane, Toyota Corolla

• JB076
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 12:54
quote:

Eerste vraag: ga je 'm privé ook gebruiken?

Zo ja; bijtelling afhankelijk van de catalogusprijs en een eventuele eigen bijdrage.

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:58

Rivanov

Apple freak

quote:
Hi mensen, ik ga binnenkort voor een consultancy firma werken en mag met een categorie C leaseauto rijden. Dit is mijn eerste keer leasen (ben nog niet lang geleden afgestudeerd).

quote:
Napo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:42:
[...]

C-segment medium cars include Honda Civic, Mazda3, Suzuki Ciaz, Renault Mégane, Toyota Corolla
Audi A3, Mercedes A-Klasse en BMW 1-serie vallen ook binnen C-segment. ;)

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• Napo
  • Nu online

Napo

quote:
Rivanov schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:03:
[...]

[...]

Audi A3, Mercedes A-Klasse en BMW 1-serie vallen ook binnen C-segment. ;)
Er passen tientallen modellen in het c-segement. De hele lijst plaatsen is ondoenlijk (plus limitaties die er zijn mbt merkenbeleid) de voorbeelden geven enkel het formaat aan.

• lDDQD
  • Laatst online: 18-08-2018
quote:
Napo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:42:
[...]

Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn. Ik heb wel het e.e.a. op Google vonden maar wist niet of dit representatief was voor de Nederlandse (lease)markt. BMW 1 serie of V40 klinkt niet zo slecht :P
quote:
JB076 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:52:
[...]

Eerste vraag: ga je 'm privé ook gebruiken?

Zo ja; bijtelling afhankelijk van de catalogusprijs en een eventuele eigen bijdrage.
Waarschijnlijk wel, ik ga mijn eigen auto verkopen als ik een leuke leaseauto kan uitkiezen. Ik ga even wat meer informatie bij de werkgever opvragen en zou dat graag met jullie willen bespreken als ik dat heb!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:11

Leoon.

waka waka hey hey

Als ik 10.000 persoons budget heb per jaar. (dus 833 per maand bruto.) Wat is dat het bedrag per maand waar ik een lease auto van mag aanschaffen? Is dat een nettobedrag van die 833 bruto(dus zal wel rond de 400 zijn dan) , of is dat daadwerkelijk die 833? als het goed is ben ik er achter gekomen dat die bruto bedrag echt het bedrag is waar je naar moet kijken. Klinkt voor mijn 1e functie als prima om een auto voor uit te zoeken

Laat ik vooropstellen dat ik er zelf ook weinig van snap. Zoals te zien in dit topic: Leoon. schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:12 is dit mijn allereerste baan in fulltime verband nadat ik vorige week mijn master behaald heb.

Ik mag 12.500km privé rijden en hoef daar geen eigen netto bijdrage voor te betalen (die netto bijdrage is voor privé km's right?). Verder wordt er nergens gerept over een tankpas in het voorstel etc. Maar op leaseplan.nl zie ik bijv dat als je een Seat Leon 1.4 ecoTSI style (what's in the name) doet het 591 ex btw en ex brandstof is, inclusief brandstof is het 783 voor 35k kilometers en dan krijg je dus de tankpas van de leasemaatschappij. Werkt dit altijd zo en krijg je nooit een tankpas van je werkgever? Dacht dat het namelijk altijd zo zat :D

Verder weet ik (nog) niet welke auto ik zou moeten rijden qua merk, enige wat ik weet is 35k kilometers, diesel, geen sportenauto, cabrio, terreinwagen, transportbusje en grijs kentekens. Dit soort vragen ga ik als de week begint even overleggen. Eerst nog maar eens een tegenbod doen qua het loon wat mij is aangeboden (zie Leoon. schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:12)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14:15

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Zou dit bij je werkgever informeren. Per bedrijf verschillen de lease regelingen.
https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2018

Meestal krijg je een tankpas voor NL. Afhankelijk van lease regeling kan dit EU zijn met opties als wasstraat, parkeren, tolwegen... Kom het niet vaak tegen, maar kan zijn dat je tanken zelf afrekent en moet declareren.

Bij Directlease.nl Leaseplan kun je auto samen stellen. Daar zie je gelijk wat het +/- lease bedrag is en ook inclusief brandstof voorschot. Tevens krijg je te zien wat +/- de netto bijtelling is.

Informeer bij je werkgever
* wat is maandelijkse lease bedrag
* is dit inclusief of exclusief brandstof
* welke leasemaatschappij gebruiken ze
* tankpas
* moet je een ritten registratie bijhouden?
* etc...

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:11

Leoon.

waka waka hey hey

quote:
Superdaantje schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:37:
Zou dit bij je werkgever informeren. Per bedrijf verschillen de lease regelingen.
https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2018

Meestal krijg je een tankpas voor NL. Afhankelijk van lease regeling kan dit EU zijn met opties als wasstraat, parkeren, tolwegen... Kom het niet vaak tegen, maar kan zijn dat je tanken zelf afrekent en moet declareren.

Bij Directlease.nl Leaseplan kun je auto samen stellen. Daar zie je gelijk wat het +/- lease bedrag is en ook inclusief brandstof voorschot. Tevens krijg je te zien wat +/- de netto bijtelling is.

Informeer bij je werkgever
* wat is maandelijkse lease bedrag
* is dit inclusief of exclusief brandstof
* welke leasemaatschappij gebruiken ze
* tankpas
* moet je een ritten registratie bijhouden?
* etc...
Thanks voor je reactie. Ik krijg 110 euro netto voor tol, parkeren, wasstraat etc. De rest moet ik inderdaad echt vragen. Maandelijkse leasebedrag is wat mijn persoonlijk budget is(833 euro bruto), dat mag ik dus uitgeven aan auto, salaris of pensioen.

Ga morgen bellen hoe of wat en dan daarna een tegenvoorstel doen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• fredkroket
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik heb het hele topic eens doorgespit, maar ik heb nog niet zo'n duidelijk antwoord voor mezelf.

Eind augustus moet ik een nieuwe auto bestellen. keuze is beperkt door een "bijzondere" regeling waar ik in zit; Volvo V40 T3\D3 GT Dynamic of V60 D4(GT)\T5 GT Momentum
Auto is voor 1 jaar, geen kilometer beperkingen.

De V40 is voor mij prima te bestellen; compleet en kan zonder eigen bijdrage. De V60 D4 kan met een minimale eigen bijdrage besteld worden, maar dan begin ik me af te vragen of de V60 mij wel € 150 netto per maand meer waard is. Automaat is erg prettig, dus eigenlijk wil ik dan een D4 GT hebben, netto gaat het verschil dan al naar de € 190 dus voor mij is dat verschil het dan zeker niet meer waard. Daarnaast, de eigen bijdrage voor een T5 is vele malen hoger, echter is de catalogusprijs € 5500 lager waardoor het netto verschil met een V40 € 170 is.

Op zich heb ik best iets meer over voor een V60, echter red ik me al jaren prima met een V40. Verder ben ik gescheiden en moet ik wel iets beter op de uitgaven letten dan als dat niet het geval geweest was.

Laat ik nu de liefhebber kiezen voor de V60 T5 of de verstandige voor een (meer dan prima) V40 T3/D3.

Ik zou wel eens in een poll willen zien wie er eigen bijdragen heeft en hoe hoog deze is. Ik ben gewoon tegen eigen bijdrage, al kost het je netto natuurlijk maar een deel van dat geld.

• jongetje
@fredkroket Als je al aangeeft om op je financien te moeten letten en voldoende hebt aan de V40... Scheelt je dus minimaal 1800euro op jaar basis, dat is best geld en kun je misschien betere / leuke dingen mee doen dan een grotere auto rijden.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:05
Volgens mij ben je er in je hoofd al wel uit, en dat is de V40 :)
Ik kies bewust ook voor geen eigen bijdrage overigens.

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21-03 14:04
quote:
fredkroket schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:30:
Ik heb het hele topic eens doorgespit, maar ik heb nog niet zo'n duidelijk antwoord voor mezelf.

Eind augustus moet ik een nieuwe auto bestellen. keuze is beperkt door een "bijzondere" regeling waar ik in zit; Volvo V40 T3\D3 GT Dynamic of V60 D4(GT)\T5 GT Momentum

De V40 is voor mij prima te bestellen; compleet en kan zonder eigen bijdrage. De V60 D4 kan met een minimale eigen bijdrage besteld worden, maar dan begin ik me af te vragen of de V60 mij wel € 150 netto per maand meer waard is. Automaat is erg prettig, dus eigenlijk wil ik dan een D4 GT hebben, netto gaat het verschil dan al naar de € 190 dus voor mij is dat verschil het dan zeker niet meer waard. Daarnaast, de eigen bijdrage voor een T5 is vele malen hoger, echter is de catalogusprijs € 5500 lager waardoor het netto verschil met een V40 € 170 is.

Op zich heb ik best iets meer over voor een V60, echter red ik me al jaren prima met een V40. Verder ben ik gescheiden en moet ik wel iets beter op de uitgaven letten dan als dat niet het geval geweest was.

Laat ik nu de liefhebber kiezen voor de V60 T5 of de verstandige voor een (meer dan prima) V40 T3/D3.

Ik zou wel eens in een poll willen zien wie er eigen bijdragen heeft en hoe hoog deze is. Ik ben gewoon tegen eigen bijdrage, al kost het je netto natuurlijk maar een deel van dat geld.
Als autoliefhebber zeg ik toch ,, laat je verstand kiezen en pak de V40.
Het is maar voor 1 jaar schrijf je zelf al. Dan kun je beter dat geld in eigen zak steken en na dat jaar een auto kiezen met wat extra opties van het geld dat je gespaard hebt.

Om te antwoorden op je andere verzoek: Ik betaal een eigen bijdrage van rond de 190 euro per maand. Daarentegen had ik als argument voor mezelf dat ik maar liefst 3 uur per dag in de auto zit en dan ook wel die 3 uur comfortabel en met enigszins een beetje plezier (dus iets meer dan muesli vermogen) wil volmaken. :D

• fredkroket
  • Niet online
quote:
jongetje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:35:
@fredkroket Als je al aangeeft om op je financien te moeten letten en voldoende hebt aan de V40... Scheelt je dus minimaal 1800euro op jaar basis, dat is best geld en kun je misschien betere / leuke dingen mee doen dan een grotere auto rijden.
Precies hoe ik er diep van binnen over denk.
quote:
vinom schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:36:
Volgens mij ben je er in je hoofd al wel uit, en dat is de V40 :)
Ik kies bewust ook voor geen eigen bijdrage overigens.
Precies hoe ik er ook diep van binnen over denk.
quote:
DonJunior schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:40:
[...]

Als autoliefhebber zeg ik toch ,, laat je verstand kiezen en pak de V40.
Het is maar voor 1 jaar schrijf je zelf al. Dan kun je beter dat geld in eigen zak steken en na dat jaar een auto kiezen met wat extra opties van het geld dat je gespaard hebt.

Om te antwoorden op je andere verzoek: Ik betaal een eigen bijdrage van rond de 190 euro per maand. Daarentegen had ik als argument voor mezelf dat ik maar liefst 3 uur per dag in de auto zit en dan ook wel die 3 uur comfortabel en met enigszins een beetje plezier (dus iets meer dan muesli vermogen) wil volmaken. :D
Je spreekt jezelf een beetje tegen ;). Maar mijn keuze is deels hetzelfde; moet ik me voortbewegen met een beperkte D3\T3 (:9) of met een T5 (en daarbij toch net iets meer luxe (gevoel) hebbend).

Ik ga eerst nog even met de kids op vakantie (caravan + auto) en ik beslis daarna definitief. Sowieso ga ik met de auto van een collega (2015 V40 D4 Ocean Race) ipv mijn eigen auto ( 2018 V40 T4 GearTronic Business Sport). Ik zat namelijk nog te dubben over bijvoorbeeld een panorama dak (mocht het de V40 worden) én die heeft die V40 Ocean Race toevallig weer wel.

Keuzestress 8).

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21-03 14:04
quote:
fredkroket schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:45:

[...]
Je spreekt jezelf een beetje tegen ;).
Dat zeg mijn vrouw ook altijd.
quote:
Maar mijn keuze is deels hetzelfde; moet ik me voortbewegen met een beperkte D3\T3 (:9) of met een T5 (en daarbij toch net iets meer luxe (gevoel) hebbend).

Ik ga eerst nog even met de kids op vakantie (caravan + auto) en ik beslis daarna definitief. Sowieso ga ik met de auto van een collega (2015 V40 D4 Ocean Race) ipv mijn eigen auto ( 2018 V40 T4 GearTronic Business Sport). Ik zat namelijk nog te dubben over bijvoorbeeld een panorama dak (mocht het de V40 worden) én die heeft die V40 Ocean Race toevallig weer wel.

Keuzestress 8).
Jij geeft aan dat je tegen eigen bijdrage bent.. in dat geval zou ik dan dus ook kiezen voor een model dat me geen eigen bijdrage zou kosten.
Aan de andere kant probeer ik te redeneren dat een beetje extra comfort best geld mag kosten, zoals ik zelf heb gedaan... mits je het niet financieel in gedoe brengt. Luxe moet niet ten koste gaan van de reguliere financien zeg maar.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-03 16:03
quote:
fredkroket schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:30:
Ik rij dagelijks in een V40 en heb wel eens een V60 T2 Geartronic mee van de garage. De V60 heeft een interieur dat heel erg lijkt op de V40, en de V40 voelt wat sportiever aan. De V60 is geen verkeerde wagen maar je betaald behoorlijk wat meer, terwijl ik het verschil niet zo groot vind. Als je de ruimte niet nodig hebt, gewoon voor de V40 gaan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• fredkroket
  • Niet online
quote:
Widow schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:08:
[...]

Ik rij dagelijks in een V40 en heb wel eens een V60 T2 Geartronic mee van de garage. De V60 heeft een interieur dat heel erg lijkt op de V40, en de V40 voelt wat sportiever aan. De V60 is geen verkeerde wagen maar je betaald behoorlijk wat meer, terwijl ik het verschil niet zo groot vind. Als je de ruimte niet nodig hebt, gewoon voor de V40 gaan.
Nee, het gaat niet om de oude V60, maar het nieuwe model. De oude V60 Business Sport van vorig modeljaar was op zich ook mogelijk afgelopen jaar, daar vond ik het verschil tussen de V40 en V60 het niet waard.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08:20
@fredkroket werk je bij Volvo dat je een Volvo moet en dan maar voor slechts 1 jaar?

Ik zou voor de V60 gaan. Zoveel meer auto. Zou ik er wel voor over hebben.

BMW F31 330i M Sport Shadow

• JB

JB

Cédric roelt!

Klaarblijkelijk is Leaseplan tegenwoordig aan het forceren dat je ten alle tijden een afspraak via de portal moet maken voor onderhoud/beurt en guess what; dan krijg je alleen maar de partijen in beeld waar zij de meeste marges halen mbt onderhoudskosten etc. Oud collega gesproken die precies hetzelfde gezeur had gisteren. Goedkeuring beurt werd in eerste instantie niet gegeven door LP. Zo maken de merkdealers geen kans meer.

Leaseplan is smerig bezig zo... Uitleg na escalatie is "ja het is onze auto dus wij bepalen dat" "de dealer heeft zijn agenda niet up to date, daarom verschijnt ie niet" :z :Z

Je hebt dus keuze maar eigelijk ook geen keuze. Laat me dan alleen een onderhoudafspraak inplannen op gewenste dag en kom niet met voorstel naar welke partij... :r

JB wijzigde deze reactie 17-07-2018 11:24 (12%)

Mijn boefje is liev!

• jongetje
Tja, leaseplan moet ergens de marges vandaan halen om scherpe aanbiedingen te kunnen doen. Dan moet je overstappen naar een andere (misschien kleinere) leasemaatschappij waar je wel die vrijheid krijgt. En ja, het is hun auto, waar je onder hun voorwaarden in mag rijden.

• JB

JB

Cédric roelt!

@jongetje Ergens klopt het wat je zegt, maar waarom dan nog een "keuze"? Dan wil ik gewoon plannen zonder keuze partij. Dat ze dat dan ook maar zelf regelen... En dan nog slaat het nergens op, want merkdealer mag servicen. Die worden zo buitenspel gezet door Leaseplan...

Vraag me af of dat wettelijk wel mag?

JB wijzigde deze reactie 17-07-2018 11:38 (32%)

Mijn boefje is liev!

• jongetje
quote:
JB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:36:
@jongetje Ergens klopt het wat je zegt, maar waarom dan nog een "keuze"? Dan wil ik gewoon plannen zonder keuze partij. Dat ze dat dan ook maar zelf regelen... En dan nog slaat het nergens op, want merkdealer mag servicen. Die worden zo buitenspel gezet door Leaseplan...

Vraag me af of dat wettelijk wel mag?
Waarom zou dat wettelijk niet mogen? Leaseplan mag toch met jou contractueel waar je wel en niet de auto mag brengen voor onderhoud, welke berger ze inschakelen bij een ongeval en de schade laten herstellen? Als jij in het contract met hun hebt staan dat jij de vrije keuze hierin hebt dan is het een ander verhaal.

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
jongetje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:59:
[...]

Waarom zou dat wettelijk niet mogen? Leaseplan mag toch met jou contractueel waar je wel en niet de auto mag brengen voor onderhoud, welke berger ze inschakelen bij een ongeval en de schade laten herstellen? Als jij in het contract met hun hebt staan dat jij de vrije keuze hierin hebt dan is het een ander verhaal.
Waarom kan ik merkdealers die ook mogen servicen dan niet gewoon kiezen in hun portal? Er komen alleen partijen naar voren welke geen merkdealer zijn (in mijn geval Ford). Dat bedoel ik met concurrentievervalsing en wettelijke bla.

Mijn boefje is liev!

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21-03 16:48
quote:
JB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:33:
[...]

Waarom kan ik merkdealers die ook mogen servicen dan niet gewoon kiezen in hun portal?
Omdat die duurder zijn, waarschijnlijk?
quote:
Er komen alleen partijen naar voren welke geen merkdealer zijn (in mijn geval Ford). Dat bedoel ik met concurrentievervalsing en wettelijke bla.
Dat is geen concurrentievervalsing. Als jij jouw eigen auto laat onderhouden mag je kiezen of je dat bij de merkdealer, de universeel of voor min part bij de Özturk Tuningshop laat doen. Waarom zou dat voor een leasemaatschappij anders zijn?

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
Conono schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:51:
[...]

Omdat die duurder zijn, waarschijnlijk?

[...]

Dat is geen concurrentievervalsing. Als jij jouw eigen auto laat onderhouden mag je kiezen of je dat bij de merkdealer, de universeel of voor min part bij de Özturk Tuningshop laat doen. Waarom zou dat voor een leasemaatschappij anders zijn?
Je spreekt jezelf tegen. Er zijn afspraken met merkdealers want servicen kan er gewoon. Ze selecteren in de portal wordt onmogelijk gemaakt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
quote:
JB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:29:
[...]

Je spreekt jezelf tegen. Er zijn afspraken met merkdealers want servicen kan er gewoon. Ze selecteren in de portal wordt onmogelijk gemaakt.
Wat is je probleem nu eigenlijk? Je kunt toch met je merk garage regelen om onderhoud daar te doen? Het is hun probleem om het bij leaseplan te declareren, niet die van jou. Zo doe ik dat ook met profile als ik op zaterdag een afspraak wil.

jongetje wijzigde deze reactie 17-07-2018 19:09 (7%)

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:25
quote:
JB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:23:
"de dealer heeft zijn agenda niet up to date, daarom verschijnt ie niet"
Kan dit niet gewoon waar zijn? Ik kan namelijk altijd gewoon bij de lokale merk dealer plannen voor mijn Leaseplan auto via de Leaseplan portal

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
Flatlinernl schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:43:
[...]

Kan dit niet gewoon waar zijn? Ik kan namelijk altijd gewoon bij de lokale merk dealer plannen voor mijn Leaseplan auto via de Leaseplan portal
Nope, na escaleren kreeg ik na 2x terug gebeld te worden een dame aan de lijn “die meer kon” en die heeft het “ingepland”. Auto stond al bij dealer. Zij heeft de afspraak in de toekomst gepland en gewijzigd naar de dag van onderhoud.
quote:
jongetje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:08:
[...]

Wat is je probleem nu eigenlijk? Je kunt toch met je merk garage regelen om onderhoud daar te doen? Het is hun probleem om het bij leaseplan te declareren, niet die van jou. Zo doe ik dat ook met profile als ik op zaterdag een afspraak wil.
Dat was eerder ook geen probleem. Leaseplan heeft de regels veranderd. Dealer gaat zelfs tijdelijk op zwarte lijst als ze rechtstreeks met LP bellen omdat wij geen portal gebruiken. Dit is alleen bij onderhoud/beurt. Banden wisselen, spontane zaken is dat niet nodig, dat kan allemaal zo (adhoc/telefonisch). Gaan het zien bij de volgende 30K beurt maar ik ben er redelijk klaar mee dat dit soort zaken tot discussies leiden en ik er werk mee heb.

JB wijzigde deze reactie 17-07-2018 21:46 (15%)

Mijn boefje is liev!

• jongetje
Tja, die goedkope tarieven moeten ergens vandaan komen. Mijn werkgever doet ook zaken met ze omdat ze bijna altijd als goedkoopste uit de bus komen.

Voor jou dus je volgende auto ergens anders leasen.

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
jongetje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:46:
Tja, die goedkope tarieven moeten ergens vandaan komen. Mijn werkgever doet ook zaken met ze omdat ze bijna altijd als goedkoopste uit de bus komen.

Voor jou dus je volgende auto ergens anders leasen.
Wat mij betreft zeker ja. Moet je wel die keuze hebben ;)

Mijn boefje is liev!

• Flatlinernl
quote:
JB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:38:
[...]
Nope, na escaleren kreeg ik na 2x terug gebeld te worden een dame aan de lijn “die meer kon” en die heeft het “ingepland”. Auto stond al bij dealer. Zij heeft de afspraak in de toekomst gepland en gewijzigd naar de dag van onderhoud.

[...]

Dat was eerder ook geen probleem. Leaseplan heeft de regels veranderd. Dealer gaat zelfs tijdelijk op zwarte lijst als ze rechtstreeks met LP bellen omdat wij geen portal gebruiken. Dit is alleen bij onderhoud/beurt. Banden wisselen, spontane zaken is dat niet nodig, dat kan allemaal zo (adhoc/telefonisch). Gaan het zien bij de volgende 30K beurt maar ik ben er redelijk klaar mee dat dit soort zaken tot discussies leiden en ik er werk mee heb.
Dat zegt toch niets dat het na klagen wel kan 8)7 Weet je in hoeveel bedrijven procedures los gelaten worden om een zeurende klant tevreden te houden?

Het is alleen duurder om je niet aan procedures te houden. Ik had gewoon dezelfde wijziging, voorheen plande ik het onderhoud zelf rechtstreeks bij de merk dealer. En laatst belde deze om even te melden dat het via de portal van leaseplan moest omdat er anders geen referentie code voor de facturering voor ze aangemaakt wordt en ze niet betaald krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 1063865
  • Registratie: maart 2019
  • Niet online
LeasePlan is dan ook wel de grootste ellendige maatschappij waar ik ooit mee te maken heb gehad.

Verschrikkelijke logge, arogante bende. Heb vaker met de directeur after sales moeten vergaderen, maar een grotere lamlul is er niet te bedenken.

Hij denkt écht dat 'ie God himself is.

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
Flatlinernl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:18:
[...]

Ik had gewoon dezelfde wijziging, voorheen plande ik het onderhoud zelf rechtstreeks bij de merk dealer. En laatst belde deze om even te melden dat het via de portal van leaseplan moest omdat er anders geen referentie code voor de facturering voor ze aangemaakt wordt en ze niet betaald krijgen.
Juist, dat probleem krijgen nu "alle" berijders want "niemand" gebruikt dat gedrocht van een portal van Leaseplan.

Mijn boefje is liev!

• Bighugmug
  • Laatst online: 21-03 22:21
Vraagje? Bij een nieuwe baan krijg wordt een lease - auto geboden, 25.000 waarde.

De bijtelling 22% vind ik vrij fors aangezien ik privé bijna geen km maak (ca. 5000 p/jaar).
Het jaar erop kan dit veranderen, en wil ik tot einde dit jaar de auto zakelijk rijden? en in dec.omzetten?

Is wisselen van zakelijk naar ook privé rijden mogelijk of hangen hier clausules aanvast?
(wisselen zou dan in december worden doorgegeven i.v.m. de belastingsdienst)

• jongetje
@Bighugmug dan moet je in januari wijzingen, anders mag je met terugwerkende kracht de bijtelling van 2018 betalen. Die 500km privé zijn per belasting jaar en niet per maand.

Of en hoeveel privé je mag rijden verschilt per werkgever. Ik mag 15000km privé rijden per jaar.

jongetje wijzigde deze reactie 18-07-2018 17:52 (22%)

• L-VIS
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:13
quote:
jongetje schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:51:
@Bighugmug dan moet je in januari wijzingen, anders mag je met terugwerkende kracht de bijtelling van 2018 betalen. Die 500km privé zijn per belasting jaar en niet per maand.

Of en hoeveel privé je mag rijden verschilt per werkgever. Ik mag 15000km privé rijden per jaar.
Die 500 km is wel naar rato. Dus vanaf nu mag je nog maar minder dan 250 km prive rijden.

Gamertag

• Bighugmug
quote:
L-VIS schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:36:
[...]

Die 500 km is wel naar rato. Dus vanaf nu mag je nog maar minder dan 250 km prive rijden.
Ja daar heb ik vrede mee, gezien ik een tweede auto thuis heb staan voor die paar km privé. Hoe werkt dat nu dat uitzoeken van een lease auto? Ik heb secundair 25.000 gehoord maar kan geen goede site vinden buiten autoweek waar dit eenvoudig terug te zien is.

• L-VIS
quote:
Bighugmug schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:46:
[...]

Ja daar heb ik vrede mee, gezien ik een tweede auto thuis heb staan voor die paar km privé. Hoe werkt dat nu dat uitzoeken van een lease auto? Ik heb secundair 25.000 gehoord maar kan geen goede site vinden buiten autoweek waar dit eenvoudig terug te zien is.
Zorg eerst dat de voorwaarden duidelijk zijn, mbt tot merkenbeleid, soort brandstof etc. Als je bedrijf ze koopt, of 25K als indicatie geeft is het duidelijk. Kale C segmenter (Golf, Megane) of dikke B-segmenter (Polo, Ibiza).

Gamertag

• Bighugmug
quote:
L-VIS schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:01:
[...]

Zorg eerst dat de voorwaarden duidelijk zijn, mbt tot merkenbeleid, soort brandstof etc. Als je bedrijf ze koopt, of 25K als indicatie geeft is het duidelijk. Kale C segmenter (Golf, Megane) of dikke B-segmenter (Polo, Ibiza).
Geen merkenbeleid, bedrijf ze koopt weet ik niet. Zou een Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 S (23.600) of Peugot 2008 BLUE LION 1.2 PURETECH 110 (23.820) mogelijk zijn? ?

• L-VIS
quote:
Bighugmug schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:13:
[...]

Geen merkenbeleid, bedrijf ze koopt weet ik niet. Zou een Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 S (23.600) of Peugot 2008 BLUE LION 1.2 PURETECH 110 (23.820) mogelijk zijn? ?
Op basis van de info die je geeft wel. Beter is denk ik om dat aan je werkgever te vragen :)

Gamertag

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08:20
quote:
Bighugmug schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:13:
[...]

Valt niets over te zeggen.

Ga eerst eens uitzoeken wat je leasebudget is of wat de max aanschafwaarde is.

BMW F31 330i M Sport Shadow

• jongetje
quote:
L-VIS schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:36:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik vind alleen maar dat je max. 500km per jaar prive mag rijden met een sluitende rittenregistratie, nergens dat het naar ratio is.

• Jeroen V
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:44

Jeroen V

yadda yadda yadda

quote:
jongetje schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik vind alleen maar dat je max. 500km per jaar prive mag rijden met een sluitende rittenregistratie, nergens dat het naar ratio is.
https://www.belastingdien...eiskosten.html#HL-21.3.15

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

quote:
Daar staat juist het niet naar rato is, maar gewoon per kalenderjaar.

De vraag die ontbreekt bij @Bighugmug ... heeft hij dit jaar al een leasewagen gehad waarmee hij prive km's heeft gemaakt.
Anders heeft hij gewoon die 500 km

"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• jongetje
quote:
avotar schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:31:
[...]

Daar staat juist het niet naar rato is, maar gewoon per kalenderjaar.

De vraag die ontbreekt bij @Bighugmug ... heeft hij dit jaar al een leasewagen gehad waarmee hij prive km's heeft gemaakt.
Anders heeft hij gewoon die 500 km
Verderop op die site in een rekenvoorbeeld wordt er inderdaad gerekend naar ratio.

• Bighugmug
quote:
jongetje schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:37:
[...]

Verderop op die site in een rekenvoorbeeld wordt er inderdaad gerekend naar ratio.
Dit jaar geen lease auto gehad, en tips over de te stellen vragen ga ik a.s. zaterdag even om tafel zitten.
bedankt voor de feedback :)

• jongetje
quote:
Bighugmug schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:50:
[...]

Dit jaar geen lease auto gehad, en tips over de te stellen vragen ga ik a.s. zaterdag even om tafel zitten.
bedankt voor de feedback :)
Succes, dan zien we je vast terug in: Keuze leaseauto - Deel 5

Wat je nodig hebt zijn:
Leasebudget, Kilometrage per jaar, Contractduur, inclusief of exclusief brandstofcomponent, type brandstof verplicht?, Merkbeleid, Eigen bijdrage (prive gebruik).

• L-VIS
quote:
jongetje schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Nou ja als je het hele jaar 1 auto hebt dan maakt dat niets uit, je mag dan best 500 km in Januari rijden en 0 de rest van het jaar. Krijg je halverwege het jaar een leaseauto dan wel. Daar ging het over.

Bewijs (boven het oranje blok):
https://www.belastingdien...rk/auto_van_uw_werkgever/

Gamertag

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:46
quote:
L-VIS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:42:
[...]

Nou ja als je het hele jaar 1 auto hebt dan maakt dat niets uit, je mag dan best 500 km in Januari rijden en 0 de rest van het jaar. Krijg je halverwege het jaar een leaseauto dan wel. Daar ging het over.

Bewijs (boven het oranje blok):
https://www.belastingdien...rk/auto_van_uw_werkgever/
En als je dan 30 november het pand van je werkgever uit getrapt wordt/ je werkgever gaat failliet/ verzin iets anders waarom je uit dienst bent kan je alsnog de volle mep aan bijtelling over 11 maanden betalen. Ik zou die gok nooit nemen.

• BigSmurf
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
quote:
Korvaag schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:24:
[...]

Dat kan heel hard gaan ja. De Opel Astra is bv nu als twee types verkrijgbaar (zelfde uitvoering, ene wel Euro 6.2, andere oude regels:
- Astra 1.0 Business+ oude regels: 22924 catalogusprijs
- Astra 1.0 Business+ nieuwe regels: 24324 catalogusprijs

Exact dezelfde auto en al 1400 euro meerprijs.

Uiteraard zal dit enorm per type verschillen, maar om even aan te geven dat je het al snel over flinke bedragen hebt. Zie hier bijvoorbeeld een handig tabelletje van de autoklasses en verwacht effect:

https://directlease.nl/ni...emissienorm-en-wltp-test/ en dan specifiek paragraaf 'Wat zijn de gevolgen van de WLTP-test?'.
Even een cross-quote om het Keuze topic niet te vervuilen.

Is het met deze hele situatie niet veel verstandiger dan om je bestelling indien mogelijk uit te stellen tot na de BPM-correctie in 2019? Want de hele omrekentabel zoals deze nu is leidt tot een hogere BPM, maar overal wordt verkondigd dat de WLTP norm niet voor rekening van de consument (en dus gemakshalve ook de leaserijder) mag komen. Dan zou je denken dat die BPM per volgend jaar wordt gecorrigeerd en dat je dus bij bestellingen tussen 1-9-2018 en nog nader te bepalen datum van correctie BPM in 2019 jezelf in de voet schiet financieel gezien?

Dan zou je bijna de keuze maken als je móet bestellen om voor occassion lease te gaan voor 12 maanden. Kun je over 8 maanden een nieuwe bestellen met gecorrigeerde BPM. Of is dat te zwart-wit cq. te veel een aanname dat de BPM überhaupt gecorrigeerd gaat worden, wat we nog maar moeten afwachten?

BigSmurf wijzigde deze reactie 20-07-2018 10:43 (5%)

• fredkroket
  • Niet online
quote:
BigSmurf schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:41:
[...]

Is het met deze hele situatie niet veel verstandiger dan om je bestelling indien mogelijk uit te stellen tot na de BPM-correctie in 2019? Want de hele omrekentabel zoals deze nu is leidt tot een hogere BPM, maar overal wordt verkondigd dat de WLTP norm niet voor rekening van de consument (en dus gemakshalve ook de leaserijder) mag komen. Dan zou je denken dat die BPM per volgend jaar wordt gecorrigeerd en dat je dus bij bestellingen tussen 1-9-2018 en nog nader te bepalen datum van correctie BPM in 2019 jezelf in de voet schiet financieel gezien?

Dan zou je bijna de keuze maken als je móet bestellen om voor occassion lease te gaan voor 12 maanden. Kun je over 8 maanden een nieuwe bestellen met gecorrigeerde BPM. Of is dat te zwart-wit cq. te veel een aanname dat de BPM überhaupt gecorrigeerd gaat worden, wat we nog maar moeten afwachten?
Ik heb pas een brief gezien van TNO waarin ze aangaven dat er eigenlijk te weinig bekend is nog om het WLTP effect te beoordelen. Dus ik denk dat een correctie pas in 2020 gaat komen, immers moet een keuze van de minister goed onderbouwd zijn en de overheid wordt er nu niet slechter van veelal (ofwel; geen haast).

Brief: https://www.rijksoverheid...an-personenauto%E2%80%99s

• BigSmurf
  • Niet online
Conclusie: je bent eigenlijk altijd de "pineut" als je contract ergens in de komende periode afloopt, zowel qua bijtelling als qua leasebedrag. Je cataloguswaarde is hoger, je krijgt minder auto voor hetzelfde budget, en als je budget inclusief brandstof is snijdt het mes zelfs negatief aan twee kanten (auto is duurder, én je brandstofvoorschot wordt hoger). Lekker dan...

BigSmurf wijzigde deze reactie 20-07-2018 11:19 (51%)

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22-03 23:23
quote:
BigSmurf schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:41:
[...]

Ja, ik zou er (voor zover mogelijk) ook even mee wachten. Onze hele BPM-onzin maakt dit hele verhaal compleet onvoorspelbaar. Het is al bizar dat auto's hier anderhalf keer zo duur zijn dan omringende landen, en met de WLTP wordt dat alleen maar erger.

Persoonlijk denk ik dat de BPM-correctie nog lang op zich zal laten wachten en ik vraag me zelfs serieus af of het wel het effect gaat hebben dat de overheid nu voor ogen heeft. Van de afbouw van de BPM is tot nu toe ook nog niets zinnigs terecht gekomen.

UNOX: The worst operating system

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10:58
“niet tot een hogere rekening”, dat is ministeriëel jargon.

Mensen horen: “wordt niet duurder”.

Staatssecretaris van financiën voert uit: “ontbrekende BPM van toenemend aantal EV’s wordt omgeslagen op de resterende ICE verkopen”.

Na afloop blijkt dat de BPM aardig is gestegen, maar feitelijk heeft de staatssecretaris niet gelogen. De formulering was zorgvuldig gekozen.

• galaumiy
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 11:02
Hallo,

Ik mag een auto kiezen, maar ik heb geen idee hoe het systeem werkt.
Mijn budget is 750 bruto per maand.
Aanschaf waarde tot 35.000 of tussen 35.000-40.000 met extra bijdrage (20 euro pm per 1000 euro meer)
Kilometerbeperking is er niet echt en aantal jaren mocht ik zelf kiezen.
Tankpas krijg ik van hen ook.

Aan wat voor soort auto's mag ik dan denken? Als ik dan naar leaseplandirect mag ik dan de prijs wat rechts staat gewoon aanhouden? Want dan zie ik dat een Passat bijv met veel opties ook erin past. Is dat ook zo echt?

Dank je wel!

galaumiy wijzigde deze reactie 24-07-2018 13:46 (9%)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:16
het aantal km's en aantal lease-jaren is juist bepalend voor het maandbedrag. Probeer dit gewoon goed te schatten of af te spreken met je werkgever (met name het aantal kilometers, wel/niet prive rijden), en neem 4 of 5 jaar. vul die gegevens in op bijvoorbeeld de website van leaseplan, en je kunt een prima idee krijgen van de mogelijkheden. Een passat zal waarschijnlijk prima lukken.

Hier staat tekst

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22-03 20:36
quote:
galaumiy schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:39:
Hallo,

Mijn budget is 750 bruto per maand

Aan wat voor soort auto's mag ik dan denken? Als ik dan naar leaseplandirect mag ik dan de prijs wat rechts staat gewoon aanhouden? Want dan zie ik dat een Passat bijv met veel opties ook erin past. Is dat ook zo echt?

Dank je wel!
De leaseprijs hangt voor een groot deel af van kilometrage en looptijd.
Welke looptijd en km's had je voor ogen? Ben je dan realistisch, want als je veel meer km's gaat rijden dan je contract krijgt je werkgever dat voor z'n rekening. (Al had hij dan een beperking moeten geven).
Het lijkt me dan wel zo fair om daar even realistisch naar te kijken.

• galaumiy
quote:
rinkel schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:46:
[...]

De leaseprijs hangt voor een groot deel af van kilometrage en looptijd.
Welke looptijd en km's had je voor ogen? Ben je dan realistisch, want als je veel meer km's gaat rijden dan je contract krijgt je werkgever dat voor z'n rekening. (Al had hij dan een beperking moeten geven).
Het lijkt me dan wel zo fair om daar even realistisch naar te kijken.
Ik ga als detacheerder aan de slag, daarom vonden zij het niet eerlijk om een beperking op te geven, omdat de een dan de andere een langere afstand moet maken. Ik kom snel op 30.000 - 35.000km gok ik, looptijd 4 jaar, maar 5 is ook prima.

• jongetje
@galaumiy Daarom rekenen de (meeste) bedrijven met een X kilometers per jaar. In de praktijk rijden sommigen hier dik onder of gaan sommigen er sneller overheen. Maar kan wel iedereen eenzelfde auto rijden en iemand die meer rijd per jaar niet een kleinere auto omdat het budget sneller op is aan de km's.

• galaumiy
quote:
jongetje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:57:
@galaumiy Daarom rekenen de (meeste) bedrijven met een X kilometers per jaar. In de praktijk rijden sommigen hier dik onder of gaan sommigen er sneller overheen. Maar kan wel iedereen eenzelfde auto rijden en iemand die meer rijd per jaar niet een kleinere auto omdat het budget sneller op is aan de km's.
Ah, dat lijkt mij duidelijk.

En wat is het verschil van 750 euro bruto per maand vs aanschafwaarde tot 35.000 euro?
Ik snap dat ook niet.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
galaumiy schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:43:
[...]
En wat is het verschil van 750 euro bruto per maand vs aanschafwaarde tot 35.000 euro?
Dat staat in principe redelijk los van elkaar. Natuurlijk speelt de aanschafwaarde wel een rol in het tot stand komen van de leaseprijs, maar dat is afhankelijk van meerdere factoren ( Financieringskosten, Afschrijving, Onderhoud, Verbruik etc. ). Het wordt soms als maatregel gebruikt om te zorgen dat er "rendabele" auto's geleased worden ( En dat maakt het dus eenvoudiger om de auto door te kunnen schuiven naar een andere werknemer op het moment dat jij het bedrijf verlaat ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14:15

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
galaumiy schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:39:
Hallo,

Mijn budget is 750 bruto per maand.
Aanschaf waarde tot 35.000 of tussen 35.000-40.000 met extra bijdrage (20 euro pm per 1000 euro meer)

Dank je wel!
Ia her lease bedrag inclusief brandstof? Onderstaande helpt ook met eventuele vragen aan werkgever over de regeling. Per werkgever zullen de regels/voorwaarden verschillen.

En hulp bij keuze voor auto kun je bijvoorbeeld Keuze leaseauto - Deel 5 terecht. Je kunt dan bijvoorbeeld onderstaande vragenlijst invullen.... ;-)

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
Contractduur:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Superdaantje wijzigde deze reactie 24-07-2018 17:09 (5%)

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• Engeltje1981
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15-01 13:38
Kan iemand mij wat meer uitleggen over een zakelijke lease auto?
Bijvoorbeeld ook of dat stukken voordeliger is dan een eigen auto (ik rijd automaat).

Ik heb hier totaal geen verstand van maar over 1 of 2 maanden mag ik toch echt een lease auto rijden.

Een privebericht is altijd mogelijk.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:08
quote:
Engeltje1981 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:10:
Bijvoorbeeld ook of dat stukken voordeliger is dan een eigen auto (ik rijd automaat).

Ik heb hier totaal geen verstand van maar over 1 of 2 maanden mag ik toch echt een lease auto rijden.

Daar is zonder context niets over te zeggen. Feit is dat er bij privegebruik van de door de werkgever verstrekte leaseauto 22% van de catalogus waarde bij je belastbaar inkomen wordt opgeteld.

Als jij nu een 3 maanden oude 5 serie rijdt en je een Kia Picanto gaat leasen is de Picanto inderdaad voordeliger. Rijdt jij nu een 25 jaar oude Toyota Starlet automaat en je gaat een nieuwe 5 serie leasen hoef ik je niet te vertellen wat er duurder is.

Google gewoon op rekenvoorbeelden, zoek welke auto je mag rijden en bepaal of de bijtelling het jou waard is. De optie om de auto niet prive in te zetten is er altijd namelijk.

K to the KillaZ

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Idd. hangt af van wat je nu rijdt en kwijt bent. En hoe je nieuwe lease regeling er uit ziet.
Ook moet je vaak exta betalen voor prive gebruik. En ook als je over je budget heen gaat.

Gewoon even uitrekenen wat je netto kosten zijn per maand voor de nieuwe bak die je wilt hebben.
En kijken of het je waard is of niet. Je kunt er idd ook voor kiezen er niet prive mee te rijden.

Daarbij hebben sommige werkgevers een mobilieits budget. Waarmee je bruto salaris omhoog gaat als je geen lease auto neemt. Dit kun je dan ook inzetten om in je eigen auto te blijjven rijden.
Of je kunt kijken of een KM vergoeding mogelijk is. Dan rij je je prive auto wel zakelijk. Maar als je veel zakelijke km's maakt kan dat dan nog best voordelig zijn.

Wel rekening houden verder met de afschrijving van je prive auto, (onvoorziene) reparaties en dat je een x een nieuwe (2e hands) moet aanschaffen.

Normaal is het zo dat zelf een golf (voorbeeld) voor 30k kopen, onderhouden, afschrijven etc duurder is dan dezelfde auto leasen. Alleen na 4 jaar krijg je nog geld terug van je prive golf die je nodig hebt om een nieuwe uit te zoeken.
Leasen is vaak ook "gerust" zijn omdat je weet wat je kosten de komende jaren zijn. En reparaties en andere onvoorzienheden inbegrepen zijn in dat bedrag.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
Engeltje1981 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:10:

En daarbij kan het zijn dat je bij minder dan 40-urige contracten eigen bijdrage moet gaan betalen. Dus bespreek dit heel goed met je werkgever.

• CptMorgan
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-03 12:37
Ik zit een beetje te rekenen met mijn bijtelling. Ik kom er niet helemaal uit, want ik krijg verschillende bedragen te zien. Kan iemand mij hier mee helpen, waar komen deze verschillende berekeningen vandaan?

Ik mag binnenkort een nieuwe auto uitzoeken. Nu ga ik waarschijnlijk kiezen voor een Volkswagen T-Roc of Tiguan. Ik ga even uit van de duurste, de tiguan, met een cataloguswaarde van ongeveer 45k. Ik ga uit van een een jaarsalaris van rond de 52k inclusief vakantiegeld en exclusief auto.

Op de 'bereken websites' kom ik overal op een bruto bijtelling van 825 (9900 per jaar) uit. Echter kom ik de bij leaseplan en berekenhet uit op een netto bijtelling van 405 euro en op andere websites (bijvoorbeeld autoweek, dutchlease, vereniging zakelijk rijder) op een netto bijtelling van 337 euro. Wat kan ik het beste aanhouden? :?

• Bastie-88
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22-03 09:07
quote:
CptMorgan schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:18:
Ik zit een beetje te rekenen met mijn bijtelling. Ik kom er niet helemaal uit, want ik krijg verschillende bedragen te zien. Kan iemand mij hier mee helpen, waar komen deze verschillende berekeningen vandaan?

Ik mag binnenkort een nieuwe auto uitzoeken. Nu ga ik waarschijnlijk kiezen voor een Volkswagen T-Roc of Tiguan. Ik ga even uit van de duurste, de tiguan, met een cataloguswaarde van ongeveer 45k. Ik ga uit van een een jaarsalaris van rond de 52k inclusief vakantiegeld en exclusief auto.

Op de 'bereken websites' kom ik overal op een bruto bijtelling van 825 (9900 per jaar) uit. Echter kom ik de bij leaseplan en berekenhet uit op een netto bijtelling van 405 euro en op andere websites (bijvoorbeeld autoweek, dutchlease, vereniging zakelijk rijder) op een netto bijtelling van 337 euro. Wat kan ik het beste aanhouden? :?
Goede vraag, ben ik ook benieuwd na.
Een hoop collega's gooien hier met veel hogere bedragen dan waar ik aan kom als ik het uitreken.
Enige dat ik heb kunnen vinden is dat sommige "bereken websites" heffings- en arbeidskorting meerekenen.
Dat verklaart ongeveer het gat wat je beschrijft.
Maar de grote vraag is of dat wel of niet moet maar dat weet ik helaas niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:00

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Topicstarter
quote:

De netto bijtelling weet je nooit exact, omdat dat afhangt van allerlei andere fiscale zaken. Aangezien de bijtelling bij je verzamelinkomen wordt opgeteld, kan het namelijk ook gevolgen hebben voor toeslagen of fiscale aftrekposten...

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• BigSmurf
  • Niet online
@CptMorgan Kun je HR geen pro-forma berekening laten maken? Dan kan je die naast je huidige loonstrook leggen, en weet je meteen het verschil.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
De bruto bijtelling is redelijk eenvoudig te berekenen, dat is 22% * Catalogusprijs - Bijdrage Prive Gebruik.

De netto bijtelling is wat lastiger, maar rond de € 52.000 komt het neer op een belasting tarief van 40,85 % + 4,683% afbouw algemene heffingskorting + 3,6% afbouw arbeidskorting ( + eventuele kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag )

Dus als ik even de kindergerelateerde dingen niet meetel komt het met een bruto bijtelling van 825 uit op 405 euro. Met kinderen is het nog wat duurder, want het telt ook mee voor de grondslag voor die toeslagen/kortingen.

Woy wijzigde deze reactie 07-08-2018 16:10 (5%)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• CptMorgan
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-03 12:37
@Woy Inclusief kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag zal de bijtelling ook zo rond de 405 zitten, toch? Super bedankt hiervoor, dan ga ik die 405 aanhouden! :)

@BigSmurf Helemaal nog niet aan gedacht, ik ga eens navraag doen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
CptMorgan schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:12:
@Woy Inclusief kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag zal de bijtelling ook zo rond de 405 zitten, toch? Super bedankt hiervoor, dan ga ik die 405 aanhouden! :)
Nee puur de loonheffing + afbouw algemene heffingskorting + afbouw arbeidskorting komt op 49,133%, en dat is met een bruto bijtelling van € 825 ongeveer netto € 405. Met kindgebonden budget en kinderopvantoeslag kan het nog meer worden, maar aangezien ik geen kinderen heb weet ik niet precies hoe deze regelingen werken.

• Hmmbob
  • Laatst online: 22-03 22:02
En als we de hypotheekrenteaftrek nog in deze vergelijking stoppen? Het kan zijn dat je door de aftrek vanuit de hoogste schaal weer een schaal lager komt, toch?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Hmmbob schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:32:
En als we de hypotheekrenteaftrek nog in deze vergelijking stoppen? Het kan zijn dat je door de aftrek vanuit de hoogste schaal weer een schaal lager komt, toch?
In theorie kan dat inderdaad, maar het zal in deze niet zo veel uithalen aangezien het vanaf € 20.143,- al 40,85% is, en bij de afbouw arbeidskorting is het puur het arbeidsinkomen wat telt, en niet het verzamelinkomen ( Waar de HRA dus geen invloed op heeft ).

Rond de € 68.507,- kan de HRA er inderdaad wel voor zorgen dat je voor de bijtelling niet in het hogere tarief valt.

Woy wijzigde deze reactie 07-08-2018 16:37 (10%)

• Bastie-88
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22-03 09:07
quote:
Woy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

Nee puur de loonheffing + afbouw algemene heffingskorting + afbouw arbeidskorting komt op 49,133%, en dat is met een bruto bijtelling van € 825 ongeveer netto € 405. Met kindgebonden budget en kinderopvantoeslag kan het nog meer worden, maar aangezien ik geen kinderen heb weet ik niet precies hoe deze regelingen werken.
Toeslagen zijn gebaseerd op je fiscaal jaarinkomen, ik zou deze dus niet in de calculatie van je bijtelling zetten. Maar ze zitten er inderdaad wel als een verborgen kostenpost in. Hoe hoger je fiscaal inkomen deste lager je toeslagen zullen zijn.

Heb net voor mezelf even zitten rekenen en mijn bijtelling is nu ongeveer €150,- + €50,-
De €50,- zijn de kosten die we minder krijgen aan kinderopvangtoeslag doordat er 14% waarde van mn auto op m'n inkomen komt
Dus als je nu van een 14% naar een 22% gaat zou ik wel even het e.e.a. aanpassen mocht je toeslagen aanvragen.

Bastie-88 wijzigde deze reactie 07-08-2018 16:44 (15%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Bastie-88 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:42:
[...]

Toeslagen zijn gebaseerd op je fiscaal jaarinkomen, ik zou deze dus niet in de calculatie van je bijtelling zetten.
De loonbelasting is ook gebaseerd op je fiscaal jaarinkomen, dus waarom zou je het niet meenemen? Het zijn gewoon directe kosten van het privé rijden van een lease-auto. Dus om een goede afweging te maken moet je het ieder geval in overweging nemen.

Ik heb nog even snel gekeken, en het lijkt mij in eerste instantie dat kindgebonden budget en kinderbijslag niet afbouwen, maar dat je niet boven de 83.400 euro verzamelinkomen mag hebben. ( Disclaimer, ben geen expert op dit gebied, dus kan wat over het hoofd gezien hebben )

Kinderopvangtoeslag loopt wel aardig naar beneden. ( https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2018 ): Als je een verzamelinkomen van 52.000 hebt, en je neemt de besproken lease-auto dan loopt de vergoeding terug van 76,3% tot 69,6% voor het eerste kind. Dus met 1 kind komt daar nog eens 6,7% van de opvangkosten bij. ( Even snel gerekend met het maximum tarief en 8 dagen opvang per maand = 8 * 8 * 7,45 * 6,7% = EUR 31,95 )

Met een dergelijk inkomen kom je volgens mij niet in aanmerking voor andere toeslagen dus dan zijn de netto kosten van het privé rijden van je auto ongeveer 436,94 ( Met de aanname dat je verzamelinkomen zonder lease 52.000 is, en je 1 kind hebt dat 8 dagen per maand opvang heeft )

Woy wijzigde deze reactie 07-08-2018 20:22 (3%)

• Hmmbob
  • Laatst online: 22-03 22:02
quote:
Woy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:21:
[...]
Ik heb nog even snel gekeken, en het lijkt mij in eerste instantie dat kindgebonden budget en kinderbijslag niet afbouwen, maar dat je niet boven de 83.400 euro verzamelinkomen mag hebben. ( Disclaimer, ben geen expert op dit gebied, dus kan wat over het hoofd gezien hebben )
Kinderbijslag is niet inkomensafhankelijk (ergo: krijg je altijd) en kan je dus buiten beschouwing laten.

Kindgebonden budget heeft een afbouwpercentage van 6,75% tot inderdaad het maximum van 83.400 (daarboven krijg je niets meer). Ik lees dat als: voor iedere euro meer toetsingsinkomen krijg je 0.0675 euro minder KGB, maar dat mag een fiscalist toelichten :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Hmmbob ja ik zie het je hebt gelijk: https://download.belastin...aart_2018_tg7101z81pl.pdf

Maar zo te zien heb je dan rond de 52.000 bruto inkomen sowieso al geen recht meer op kindgebondenbudget als je een toeslagpartner hebt, dus dan haalt het voor de berekening niet zo veel uit.

• Engeltje1981
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15-01 13:38
Super bedankt voor jullie tips. Ik ga het eens goed allemaal uit laten zoeken.
Mijn eigen auto is wel aan vervanging toe binnen 2 jaar, dat merk ik wel.

• LGroot
  • Laatst online: 19-02 16:19
Volgend jaar loopt mijn huidige leasecontract af en ben benieuwd wat jullie van mijn plan vinden. Als ik geen lease auto neem krijg ik 550 euro (bruto) salaris en betaal ik geen bijtelling meer. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Momenteel rij ik een Ford Fiesta 1.5 TDCI (fiscale waarde: 24k met 21% bijtelling).

Ik hoef niet perse in een gloednieuwe auto te rijden, de nieuwigheid is er voor mij na 2 weken af. Ik ben wel een auto liefhebber dus geef om auto's en rij graag een mooie auto. Ik rij ongeveer 20.000km per jaar.

Plan de campagne:
Ik koop een Mercedes C180 (voor de kenners een W204) uit 2008 voor ongeveer 11.000 euro met een ton op de klok (benzine).

Verzekering: 75 euro
Afschrijving: 150 euro
Onderhoud: 100 euro
Wegenbelasting 60 euro
Brandstof: 200 euro (verbruik 1/12, brandstof 1,60p/l

Het idee is om na 3 jaar (60.000km verder) de auto weer te verkopen met een verwachte restwaarde van EUR 5.600.

Als deze begroting klopt dan hou ik ongeveer 50 euro over in de maand en rij ik een C-klasse in plaats van een Fietstas/Fiesta.

Wat vinden jullie ervan? Mis ik iets in mijn berekening?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@LGroot Vaak is het ook nog zo dat je zakelijke KM's kunt declareren zodat de 550 bruto gedeeltelijk omgezet wordt in een netto vergoeding, dan is het zelfs nog iets voordeliger.

• LGroot
quote:
Woy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:59:
@LGroot Vaak is het ook nog zo dat je zakelijke KM's kunt declareren zodat de 550 bruto gedeeltelijk omgezet wordt in een netto vergoeding, dan is het zelfs nog iets voordeliger.
Haha dit klopt inderdaad, zakelijk kilometers gaan voor netto 19 cent. Het restant wordt bruto uitgekeerd. Maar gemakshalve heb ik het even zo opgeschreven. Een gedetailleerde versie in Excel heb ik hier :)

• Bejit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21-03 13:44

Bejit

Svenska Faderland

quote:
LGroot schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:52:
Volgend jaar loopt mijn huidige leasecontract af en ben benieuwd wat jullie van mijn plan vinden. Als ik geen lease auto neem krijg ik 550 euro (bruto) salaris en betaal ik geen bijtelling meer. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Momenteel rij ik een Ford Fiesta 1.5 TDCI (fiscale waarde: 24k met 21% bijtelling).

Ik hoef niet perse in een gloednieuwe auto te rijden, de nieuwigheid is er voor mij na 2 weken af. Ik ben wel een auto liefhebber dus geef om auto's en rij graag een mooie auto. Ik rij ongeveer 20.000km per jaar.

Plan de campagne:
Ik koop een Mercedes C180 (voor de kenners een W204) uit 2008 voor ongeveer 11.000 euro met een ton op de klok (benzine).

Wegenbelasting 60 euro

Het idee is om na 3 jaar (60.000km verder) de auto weer te verkopen met een verwachte restwaarde van EUR 5.600.

Als deze begroting klopt dan hou ik ongeveer 50 euro over in de maand en rij ik een C-klasse in plaats van een Fietstas/Fiesta.

Als je appels met appels wilt vergelijken, dan moet je nog de bijtelling mee rekenen. Die betaal je nu niet en hou je netto meer over. Dus je komt nog iets positiever uit.

Systeempje

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
@LGroot
• 550 extra bruto is +- 280 extra netto
• wegvallen bijtelling is +- 210 extra netto
• totale kosten zijn 585
• onder de streep ben je €95 per maand meer kwijt

Als je zakelijke km's netto kan uitkeren (0.19/km), moet je +-1600 zakelijke km's per maand rijden om op een netto besparing van 50/maand te komen. Als dat klopt, klopt je berekening ook ;)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Met de huidige bijtellingsregels is het met een fatsoenlijke mobiliteitsregeling volgens mij vaak goedkoper om zelf een auto te rijden. Het is alleen een stukje gemak waarom het nog interessant kan zijn. De bijtelling is IMHO flink doorgeschoten.

Voor een auto met een cataloguswaarde van € 30.000,- wordt € 6600,- per jaar bruto aan bijtelling gerekend. Als je bijvoorbeeld 10.000 KM's prive rijdt ( Wat regelmatig ook de max is ), is de waarde van een KM volgens de belastingdienst dus blijkbaar € 0,66. Als je daarentegen als werknemer zelf diezelfde auto voor je werk gebruikt is de waarde opeens ruim 3 keer zo laag en maar € 0,19

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20-03 15:10
quote:

Plan de campagne:

Wegenbelasting 60 euro

Prima plan, ik doe eigenlijk hetzelfde (alleen dan met een Volvo V70). Bij mij is het ook nog zo dat een deel van de leasevergoeding netto uitbetaald wordt als reiskostenvergoeding (19 cent/km). Kan ook nog aardig wat schelen.

• LGroot
quote:
kpg schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:06:
@LGroot
• 550 extra bruto is +- 280 extra netto
• wegvallen bijtelling is +- 210 extra netto
• totale kosten zijn 585
• onder de streep ben je €95 per maand meer kwijt

Als je zakelijke km's netto kan uitkeren (0.19/km), moet je +-1600 zakelijke km's per maand rijden om op een netto besparing van 50/maand te komen. Als dat klopt, klopt je berekening ook ;)
Exact:
Er komt 450 bij het salaris waarvan de geschreven kilometers netto worden uitgekeerd, restant bruto. Ik rij ongeveer 1300km zakelijk en 300 prive. Dan kom ik op het volgende plaatje:

Opbrengsten:
Netto KM vergoeding: 190
Bruto restant: 139,50
Totale opbrengsten: 329,50

Kosten:
KM Prive 37 (Op basis van 300KM verbruik 1/12, prijs per liter 1,60)
KM Zakelijk 123 (Op basis van 1000KM verbruik 1/12, prijs per liter 1,60)
Verzekering 75
Onderhoud 100
Wegenbelasting 60
Afschrijving 150
Totale kosten: 545

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:13
quote:
Woy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:12:
Met de huidige bijtellingsregels is het met een fatsoenlijke mobiliteitsregeling volgens mij vaak goedkoper om zelf een auto te rijden. Het is alleen een stukje gemak waarom het nog interessant kan zijn. De bijtelling is IMHO flink doorgeschoten.

Voor een auto met een cataloguswaarde van € 30.000,- wordt € 6600,- per jaar bruto aan bijtelling gerekend. Als je bijvoorbeeld 10.000 KM's prive rijdt ( Wat regelmatig ook de max is ), is de waarde van een KM volgens de belastingdienst dus blijkbaar € 0,66. Als je daarentegen als werknemer zelf diezelfde auto voor je werk gebruikt is de waarde opeens ruim 3 keer zo laag en maar € 0,19
Deels eens, zeker na het wegvallen van de 14% klasse. Maar toch het hangt nog steeds af van je leaseregeling. Mijn werkgever heeft bijv. 20.000 km prive en onbeperkt tanken in het buitenland. Daarnaast is met de komst van steeds betere elektrische auto's die categorie ook interessant (vanwege 4% bijtelling). Sterker nog, mijn werkgever stimuleert elektrisch rijden: voor elektrisch rijden krijg je een stuk meer leasebudget. :) Ik heb dus ook een elektrische auto besteld als mijn volgende lease-auto.

• blackwidow998
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-03 00:46
quote:

Plan de campagne:

Wegenbelasting 60 euro

Beste LGroot,

Ik rijd een vergelijkbare auto, maar de bedragen die jij telt zijn in mijn ogen wel rooskleurig. Hierbij mijn input, doe er mee wat je wilt.

Verzekering: 75 euro (is IMO vrij veel) - Ik weet niet hoe je hem verzekerd en hoeveel claim korting je reeds hebt en wat je leeftijd is. Ik heb hem WA Extra verzekerd voor +/- 45 euro p/m
Afschrijving: 150 euro - (Zou kunnen)
Onderhoud: 100 euro (lijkt mij vrij weinig) - Een beetje degelijk onderhoud aan een dergelijke auto kom je eerder rond de 300/400 per jaar uit. Banden, Olieverversen, Filters, keuren, remmen en de kleine gebreken tel ik hier dan.
Wegenbelasting: 60 euro - (Klopt)
Brandstof: 200 euro (verbruik 1/12, brandstof 1,60p/l) (Lijkt mij vrij weinig) - Afhankelijk van hoe je rijd. Bij lange afstanden is 1/12 haalbaar, maar bij woon/werk verkeer van 20km enkele reis neem dan maar aan dat het gem. verbruik rond de 1/9 / 1/10 ligt.

Verder, echte top auto!

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 20:50
quote:
blackwidow998 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:32:
[...]

Beste LGroot,

Ik rijd een vergelijkbare auto, maar de bedragen die jij telt zijn in mijn ogen wel rooskleurig. Hierbij mijn input, doe er mee wat je wilt.

Verzekering: 75 euro (is IMO vrij veel) - Ik weet niet hoe je hem verzekerd en hoeveel claim korting je reeds hebt en wat je leeftijd is. Ik heb hem WA Extra verzekerd voor +/- 45 euro p/m
Afschrijving: 150 euro - (Zou kunnen)
Onderhoud: 100 euro (lijkt mij vrij weinig) - Een beetje degelijk onderhoud aan een dergelijke auto kom je eerder rond de 300/400 per jaar uit. Banden, Olieverversen, Filters, keuren, remmen en de kleine gebreken tel ik hier dan.
Wegenbelasting: 60 euro - (Klopt)
Brandstof: 200 euro (verbruik 1/12, brandstof 1,60p/l) (Lijkt mij vrij weinig) - Afhankelijk van hoe je rijd. Bij lange afstanden is 1/12 haalbaar, maar bij woon/werk verkeer van 20km enkele reis neem dan maar aan dat het gem. verbruik rond de 1/9 / 1/10 ligt.

Verder, echte top auto!
Alle bedragen die hij noemt zijn per maand, dus ik neem aan het bedrag voor onderhoud ook. Dan komt dat op €1200 per jaar, ruim boven de €300-€400 die je noemt. Lijkt mij een prima bedrag :)

@LGroot vergeet ook niet pechhulp (als dat niet al bij je verzekering in zit), evt. vervangend vervoer bij pech en/of onderhoud, evt. winterbanden (en bandenwissel als je dat niet zelf wil/kan doen).

Tankiej wijzigde deze reactie 10-08-2018 13:11 (8%)

• LGroot
@Tankiej @blackwidow998

Ik heb het inderdaad over maandelijkse bedragen, dit zou neerkomen op EUR 1200 onderhoud per jaar. Ik zal niet met mijn auto bij de lokale dealer te vinden zijn. Olie, filters, remblokken/schijven, banden doe ik allemaal keurig zelf dus daar zullen de kosten niet in zitten.
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True