Aangezien dit het leaseregeling topic is, zet ik hier mijn ervaring maar even neer.
De ervaring van zucht, hoe achterlijk kan je bezig zijn.
Werk bij een groete aannemer, vooraf bedongen bij in dienst komen dat ik (net als bij de vorige werkgever) een auto van de zaak bleef rijden. (stom genoeg niet vooraf duidelijk het formaat / klasse auto omschreven)
Dus zo gezegd zo gedaan, eerst toch detachering door HRM (hier werd de eerste 60k weg gegooid) dus een shortlease.
Swoah is voor een half jaartje.
Na een half jaar in dienst, maar nog een tijdelijk contract. (Wederom HRM, niet helemaal de afspraak).
Al van te voren aangegeven dat ik al bijna een half jaar een shortlease rij en tegen de 30k km aanzat. Werd niets mee gedaan.
Ca. 3 maanden later besefffen ze dat ik een shortlease rij en dat dat wel erg duur is. (goh.)
Maar goed, ik kan dus een leaseauto bestellen. Inlogcodes gekregen, goedgekeurd door HRM, wagenparkbeheer en Directie.
Uiteindelijk een mooie meest uitgebreide Megane Estate besteld met eigen bijdrage van een goede €90,- de maand en wachten maar.
Wederom moet dit eerst door RM, wagenparkbeheer en Directie goedgekeurd worden voor de bestelling definitief is.
Na 3 maanden zal de auto eindelijk geleverd worden. Een paar dagen van te voren gesprek met directie. Ja oeps, je hebt nog geen vast contract, had geen leasewagen besteld mogen worden, dus je moet uit de Pool kiezen...
Ik rijd de leasewagen nu dus al ruim een jaar tegen 125/150% tarief van de normale lease en heb er een goede 40k km op staan.(dus boete voor overschrijving van nog eens ca 10k)
Puntje bij paaltje..
Mijn bestelde auto staat nu te verstoffen tot die uit de pool word gepakt, want hij was "geannuleerd". De eigen bijdrage is volledig door het bedrijf betaald. (En hier gooien we nog maar eens een goede 6 tot 8k over de schutting)
Een collega die binnen 2 maanden een nieuwe auto moet gaan bestellen of uit de pool moet pakken, mag hem ook niet hebben, want teveel administratie...
En Ik krijg nu een (bijna nieuwe) Talisman Estate uit de pool (die ik vandaag eindelijk op kan pikken nog een ruime maand later), zonder eigen bijdrage dat dan weer wel.
Al met al heeft HRM nu door dit gezeik dus een goede €80k over de schutting geflikkerd

en voor elkaar dat ik rustig verder aan het kijken ben voor een andere werkgever.
Dus wat ik hiermee wil zeggen is ehm...
Vraag voordat je afspreekt dat je ene auto krijgt, eerst goed na wat de leaseregeling precies is.