Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanako
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 22:34
Ik heb een vraagje betreft de fiscale waarde van mijn leaseauto.
Ik ga een BMW1 118i met executive pakket shortleasen voor 12 maanden het betreft een 2018 model. De fiscale waarde van de auto is 31.900 euro, echter wanneer ik mijn auto samenstel kom ik uit rond de 35.000 euro op de BMWwebsite.

Iemand enig idee dit is te verklaren?

krijgt een leasepartij korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
Niet alle opties tellen bij aan de fiscale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanako
aah thanks duidelijk, heb je misschien een aantal voorbeelden van opties die niet wordt bijgeteld aan de fiscale waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Tanako schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:17:
aah thanks duidelijk, heb je misschien een aantal voorbeelden van opties die niet wordt bijgeteld aan de fiscale waarde?
Alle accessoires, zoals grotere velgen, lederen bekleding, carwrap, etc.etc.

(Deze laat je dus achteraf aanbrengen)..

[ Voor 6% gewijzigd door MisteRMeesteR op 22-05-2018 21:37 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08
Tanako schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:17:
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:36:
[...]

Alle accessoires, zoals grotere velgen, lederen bekleding, carwrap, etc.etc.

(Deze laat je dus achteraf aanbrengen)..
Zeg het dan even wat duidelijker:
Alle accessoires die achteraf worden aangebracht.

Velgen en leder kan ook prima vanaf de fabrikant geleverd worden en bij sommige maatschappijen mag je zelfs niets door de dealer laten doen en zit je daaraan gebonden en heb je geen optie om het 'dus' achteraf te laten aanbrengen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 22-05-2018 22:07 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanako
Vanaf hoe lang van tervoren mag je een nieuwe leaseauto uitkiezen ongeveer?

Vanuit gaan dat je nu ook al een leaseauto hebt, als je een nieuwe leaseauto besteld duurt het meestal ook een paar maanden voordat je hem uiteindelijk krijgt.

[ Voor 194% gewijzigd door Tanako op 23-05-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naes1992
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:51
Beste Tweakers,

Ik ben meer een lurker, dan een prater. Maar nu heb ik toch echt een vraag.

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een lease-auto mag uitzoeken. Nou las ik in dit topic dat een eventuele eigenbijdrage van de bijtelling mag worden afgetrokken. Maar als ik dit bereken op berekenhet.nl dan vallen de kosten altijd hoger uit dan, zonder eigen bijdrage.

Kan iemand dit mij uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 21:55

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Naes1992 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:48:
Beste Tweakers,

Ik ben meer een lurker, dan een prater. Maar nu heb ik toch echt een vraag.

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een lease-auto mag uitzoeken. Nou las ik in dit topic dat een eventuele eigenbijdrage van de bijtelling mag worden afgetrokken. Maar als ik dit bereken op berekenhet.nl dan vallen de kosten altijd hoger uit dan, zonder eigen bijdrage.

Kan iemand dit mij uitleggen?
Tuurlijk, dat zou anders leuk rijden zijn.

De eigen bijdrage mag je aftrekken van de bruto bijtelling maar betaal je daarna netto van je salaris.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Tanako schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:01:
Vanaf hoe lang van tervoren mag je een nieuwe leaseauto uitkiezen ongeveer?

Vanuit gaan dat je nu ook al een leaseauto hebt, als je een nieuwe leaseauto besteld duurt het meestal ook een paar maanden voordat je hem uiteindelijk krijgt.
Ligt een beeje aan de leasemij en je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:59
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een tooltje waarbij ik de kosten p.j. van een tweedehands auto kan vergelijken met een leaseauto (via bedrijf) met de bijtelling.
Daarnaast heeft mijn toekomstige werkgever ook zaken zoals eigen bijdrage (10%) en dat de rest van het leasebedrag wordt uitgekeerd bij een goedkopere auto.

Heeft een van jullie hier al eens een vergelijking in gemaakt? Wellicht een Excel file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:48

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
@Destralak Vergeet ook niet om uiteindelijk het gemak van een leaseauto mee te wegen. Als er iets stuk is of als je schade hebt of als je auto wordt gejat heb je dezelfde dag nog vervangend vervoer onder je kont en wordt de afhandeling verder voor je geregeld... Met een eigen auto is dat veel meer gedoe.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:59
Heb ik inderdaad gezien, maar die neemt niet alle zaken mee. Vroeg me gewoon af of er een complete tool was. Anders bouw ik 'm zelf :)
Mx. Alba schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:57:
@Destralak Vergeet ook niet om uiteindelijk het gemak van een leaseauto mee te wegen. Als er iets stuk is of als je schade hebt of als je auto wordt gejat heb je dezelfde dag nog vervangend vervoer onder je kont en wordt de afhandeling verder voor je geregeld... Met een eigen auto is dat veel meer gedoe.
Zeker waar en dat neem ik ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1076325

Destralak schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:31:
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een tooltje waarbij ik de kosten p.j. van een tweedehands auto kan vergelijken met een leaseauto (via bedrijf) met de bijtelling.
Daarnaast heeft mijn toekomstige werkgever ook zaken zoals eigen bijdrage (10%) en dat de rest van het leasebedrag wordt uitgekeerd bij een goedkopere auto.

Heeft een van jullie hier al eens een vergelijking in gemaakt? Wellicht een Excel file.
Ja ik heb een dergelijk bestand opgemaakt. Van elke leaseauto precies hoeveel ik netto per maand overhoud. Deze deel ik liever niet omdat daar precies in staat wat ik verdien, maar op zich is het niet lastig. Als in het berekenen van de kosten van je leaseauto. Ik heb mijn basisloon genomen en daar een tooltje bij gezocht om te zien wat ik netto overhoud. Dan doe ik daarbij (leasebedrag *0.9)- leaseprijs * 0.59 (ik zit in de 40% schijf) en nog bijtelling vanaf trekken om de kosten te berekenen.
Wat een prive auto zou kosten is lastiger maar je kan daarvoor ANWB gebruiken als richtlijn.

Ik heb zelf 1.5 jaar met een leaseauto gereden en sta nu voor precies jou keuze: goedkope auto betekent dat het overschot bruto wordt uitgekeerd, 10% eigen bijdrage prive. Ik heb in die 1.5 jaar wel kunnen zien wat ik ongeveer aan benzine kwijt ben per jaar. En we hebben de cash allowance regeling waar je 90% van je leasebudget bruto uitgekeerd kan krijgen en je reiskosten netto.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat hoewel een goedkope auto kopen goedkoper is, ik nu het geld niet kan missen om even een nieuwe auto te kopen en dus een goedkope instapper lease. Ik denk richting de Clio of de Fabia. Daarbij ga ik vanaf deze zomer vaker naar de klant dan voorheen. Dan is een leaseauto wel prettig. Ik vind het erg fijn om geen onverwachte kosten te hebben en dat is met een leaseauto precies wat ik wil.

Mijn tip: kijk welke auto je zou willen leasen en wat dat kost. Neem dat bedrag als vuistregel en kijk hoeveel je netto er op vooruitgaat door niet te lease, en wat je dan voor een vergelijkbaar bedrag kan leasen.
HR geeft hier de vuistregel in ieder geval dat bij 35k kilometer per jaar leasen sowieso goedkoper is, en daar onder hangt het van de autokeuze af.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1076325 op 27-05-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Anoniem: 1076325 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:19:
[...]

Ja ik heb een dergelijk bestand opgemaakt. Van elke leaseauto precies hoeveel ik netto per maand overhoud. Deze deel ik liever niet omdat daar precies in staat wat ik verdien, maar op zich is het niet lastig. Als in het berekenen van de kosten van je leaseauto. Ik heb mijn basisloon genomen en daar een tooltje bij gezocht om te zien wat ik netto overhoud. Dan doe ik daarbij (leasebedrag *0.9)- leaseprijs * 0.59 (ik zit in de 40% schijf) en nog bijtelling vanaf trekken om de kosten te berekenen.
Wat een prive auto zou kosten is lastiger maar je kan daarvoor ANWB gebruiken als richtlijn.

Ik heb zelf 1.5 jaar met een leaseauto gereden en sta nu voor precies jou keuze: goedkope auto betekent dat het overschot bruto wordt uitgekeerd, 10% eigen bijdrage prive. Ik heb in die 1.5 jaar wel kunnen zien wat ik ongeveer aan benzine kwijt ben per jaar. En we hebben de cash allowance regeling waar je 90% van je leasebudget bruto uitgekeerd kan krijgen en je reiskosten netto.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat hoewel een goedkope auto kopen goedkoper is, ik nu het geld niet kan missen om even een nieuwe auto te kopen en dus een goedkope instapper lease. Ik denk richting de Clio of de Fabia. Daarbij ga ik vanaf deze zomer vaker naar de klant dan voorheen. Dan is een leaseauto wel prettig. Ik vind het erg fijn om geen onverwachte kosten te hebben en dat is met een leaseauto precies wat ik wil.

Mijn tip: kijk welke auto je zou willen leasen en wat dat kost. Neem dat bedrag als vuistregel en kijk hoeveel je netto er op vooruitgaat door niet te lease, en wat je dan voor een vergelijkbaar bedrag kan leasen.
HR geeft hier de vuistregel in ieder geval dat bij 35k kilometer per jaar leasen sowieso goedkoper is, en daar onder hangt het van de autokeuze af.
Je tooltje is niet volledig correct als het doet wat jij beschrijft.

Hou je dan namelijk bij de netto berekening er rekening mee dat heffingskortingen ook veranderen?

Je netto ontvangsten bij een leaseauto zijn namelijk niet gelijk aan nettoloon minus de berekende bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1076325

1063865 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:09:
[...]

Hou je dan namelijk bij de netto berekening er rekening mee dat heffingskortingen ook veranderen?

Je netto ontvangsten bij een leaseauto zijn namelijk niet gelijk aan nettoloon minus de berekende bijtelling.
I stand corrected, daar heb je helemaal gelijk in. Heb ik niet bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan68
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:36
1063865 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:09:
[...]

\Weet iemand een tooltje / website waarin dit wel is opgenomen.
Tevens hebben wij een mobiliteitstoeslag waarbij je als je minder kwijt bent voor je leaseauto het resterende bedrag weer bruto toevoegd aan je salaris. Hoe moet je dat dan berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

Deze doet de berekening in ieder geval zo goed als correct.

Maar je 2e deel kan niet worden opgevoerd.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de berekening dan is:
(Bruto loon in voorbeeld even €3.000 en resterend budget €500,-)

€3000 - kosten/belastingen etc + €500 bruto - belastingen = netto
Of
€3500 - kosten/belastingen = netto

[ Voor 39% gewijzigd door 1063865 op 09-06-2018 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Via https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen kan je volgens mij alles meenemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Onder belaste vergoeding opvoeren dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Weet iemand of je bij wisselen werkgever opnieuw de keuze mag/kan maken om de auto niet privé te rijden? En je dus de ‘verklaring privé gebruik’ bij de belastingdienst in kan dienen.

Bij zelfde werkgever kan dit alleen per 1-1, daar ben ik me van bewust.

Hangt dit eventueel nog af van het moment van wisselen (in mijn geval 1-9)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-05 20:04
"Maar dat is anders als er sprake is van een nieuwe werkgever. Als iemand in een kalenderjaar van werkgever verandert, rekent iedere werkgever uit hoeveel privékilometers de berijder op kalenderjaarbasis heeft gereden.
Stel dat iemand van januari tot en met maart bij werkgever A werkt en in die periode op jaarbasis omgerekend privé meer dan 500 km met de auto van de zaak heeft gereden. Van januari tot en met maart is dan de bijtelling van toepassing. Vervolgens werkt deze werknemer vanaf april tot en met december bij werkgever B. Daar rijdt hij in deze periode 300 privékilometers, wat hij met een rittenregistratie kan aantonen. Op kalenderjaarbasis is dat 12/9 x 300 = 400 kilometer, zodat voldaan is aan de eis van de maximale 500 privékilometers op jaarbasis. Werkgever B hoeft dan geen bijtelling bij zijn loon te tellen over de maanden april tot en met december. Bij wisseling van werkgever kan hierdoor ook een nieuwe keus voor de bijtelling gemaakt worden."

Hier staat toch juist dat er bij de nieuwe werkgever geen bijtelling betaald hoeft te worden mits hij niet over de 500 privékilometers komt in said kalenderjaar?
Of begrijp ik het verkeerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vind het lastig. Want dit gaat alleen over de loonheffing die de werkgever inhoudt.

Werkgever B kan in dit geval niet aansprakelijk worden gesteld voor de loonheffing over de bijtelling. Hij beschikt immers over een kloppende verklaring plus administratie van de werknemer.

Daarmee is niet gezegd dat de inkomstenbelasting hetzelfde werkt. Die wordt bij de werknemer geïnd en over het belastingjaar opgeteld zit deze boven de 500 km. Ik zie dus een mogelijkheid dat de voorheffing die werkgever B niet hoeft af te dragen, het volgende jaar bij werknemer persoonlijk wordt geïnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TaZTeD schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:47:
[...]

"Maar dat is anders als er sprake is van een nieuwe werkgever. Als iemand in een kalenderjaar van werkgever verandert, rekent iedere werkgever uit hoeveel privékilometers de berijder op kalenderjaarbasis heeft gereden.
Stel dat iemand van januari tot en met maart bij werkgever A werkt en in die periode op jaarbasis omgerekend privé meer dan 500 km met de auto van de zaak heeft gereden. Van januari tot en met maart is dan de bijtelling van toepassing. Vervolgens werkt deze werknemer vanaf april tot en met december bij werkgever B. Daar rijdt hij in deze periode 300 privékilometers, wat hij met een rittenregistratie kan aantonen. Op kalenderjaarbasis is dat 12/9 x 300 = 400 kilometer, zodat voldaan is aan de eis van de maximale 500 privékilometers op jaarbasis. Werkgever B hoeft dan geen bijtelling bij zijn loon te tellen over de maanden april tot en met december. Bij wisseling van werkgever kan hierdoor ook een nieuwe keus voor de bijtelling gemaakt worden."

Hier staat toch juist dat er bij de nieuwe werkgever geen bijtelling betaald hoeft te worden mits hij niet over de 500 privékilometers komt in said kalenderjaar?
Nee, mag niet. Je werkgever kan het je aanbieden omdat die niet weet wat de situatie was bij je vorige werkgever.
Het is zelfs zo dat als je een 0% bijtelling auto reed en daarna een 22% auto die je niet wil bijtellen, dat je toch de bijtelling de rest van dat jaar moet betalen, als je niet op 1 januari van auto wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
TaZTeD schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:47:
[...]

Vervolgens werkt deze werknemer vanaf april tot en met december bij werkgever B. Daar rijdt hij in deze periode 300 privékilometers, wat hij met een rittenregistratie kan aantonen. Op kalenderjaarbasis is dat 12/9 x 300 = 400 kilometer, zodat voldaan is aan de eis van de maximale 500 privékilometers op jaarbasis. Werkgever B hoeft dan geen bijtelling bij zijn loon te tellen over de maanden april tot en met december. Bij wisseling van werkgever kan hierdoor ook een nieuwe keus voor de bijtelling gemaakt worden."

Ja. Die site had ik ook gevonden en die quote ook. Je kan dan dus, in mijn geval, nog 4/12 van 500km privé rijden. Dus ongeveer 160km.

Maar niemand die daar ervaring mee heeft? Ik zal zelf anders nog een officiëel statement van de belastingdienst oid proberen te versieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
Kan je geen verklaring krijgen van je oude werkgever? Want blijkbaar mag het van de belastingdienst wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Had je de belastingtelefoon al eens gebeld? Lijkt mij een vaker voorkomende vraag.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Ik heb inderdaad de belastingtelefoon gesproken. De registratie gaat per werkgever, dus bij een nieuw dienstverband kan de verklaring opnieuw worden aangevraagd.

De toegestane privé kilometers gaan naar rato.

https://www.belastingdien...eiskosten.html#HL-21.3.15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:33
Volgende case voor jullie, kijken wat jullie zouden doen als jullie in mijn schoenen zouden staan. Huidige situatie is een Mazda 6 Station, 36.6Keur cataloguswaarde die ik in zakelijke lease rijd met 20% bijtelling, bouwjaar 2015. Voetnoot: erg tevreden over deze auto en motorisering.

Het contract eindigt echter per augustus 2019 en dat betekent m.i. dus zeer ongunstige contract-einde datum in de zin van dat ik dan in de volgende situatie laat terechtkomen:
- Aanbod 4% auto's in zelfde omvang is mager;
- Auto's van dezelfde categorie zijn gemiddeld 4Keur in catalogusprijs gestegen;
- Je gaat 2% bijtelling extra aftikken per maand.

Als NL'er wil ik liever niet meer gaan betalen, liever meer bang-4-bucks rijden tegen hetzelfde of lagere tarief :-)
Om dit scenario te voorkomen heb ik volgens mij 4 opties:
1. Contract verlengen met een jaar en hopen dat er richting 2020 meer e-aanbod [i][onder de 50Keur cat-waarde/i] komt wat tegen 4% kan worden geleased;
2. Kleiner gaan rijden tegen 22% bijtelling;
3. Zakelijk gaan rijden en private lease voor gezin afsluiten (kun je een ex-lease auto ook private door leasen?)
4. Huidig contract met boeteclausule voortijdig afsluiten, en e-auto nu leasen, al dan niet occasion (denk aan Tesla, of andere ruime station e-auto tegen 4% bijtelling.

Vooral scenario 4 houd me bezig. In hoeverre is een 'boete' te verrekenen voor het afspreken van een nieuw lease-contract en wat verdien ik daarmee per dag 1 en over gehele looptijd contract?

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

1063865

Ik heb een paar jaar via Alphabet eens een boetebedrag gezien. Ik was toen verplicht na 1 van de 4 jaar mijn auto in te leveren en een klasse hoger te leasen i.v.m promotie.

Die boeteprijs was écht hoog. Het scheelde niet heel veel van de som resterende looptijd * leasetarief. En dat bij een (NL'se) vloot van +~ 300 auto's.

Anyway. Welke e-auto zou je nu wel kunnen rijden die je in 2019 niet kan rijden? Want anders snap ik je voordeel niet van optie 4 (buiten misschien goedkoper uit te zijn als je een lage boete hebt en al een jaar 4 i.p.v 20 procent bijtelling hebt).

[ Voor 16% gewijzigd door 1063865 op 12-06-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:17
2% bijtelling hoef je toch niet kleiner voor te leasen? Of wil je echt duurder gezien het 50k bedrag dat je noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:57
dnhelle schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:08:
Volgende case voor jullie, kijken wat jullie zouden doen als jullie in mijn schoenen zouden staan. Huidige situatie is een Mazda 6 Station, 36.6Keur cataloguswaarde die ik in zakelijke lease rijd met 20% bijtelling, bouwjaar 2015. Voetnoot: erg tevreden over deze auto en motorisering.

Het contract eindigt echter per augustus 2019 en dat betekent m.i. dus zeer ongunstige contract-einde datum in de zin van dat ik dan in de volgende situatie laat terechtkomen:
- Aanbod 4% auto's in zelfde omvang is mager;
- Auto's van dezelfde categorie zijn gemiddeld 4Keur in catalogusprijs gestegen;
- Je gaat 2% bijtelling extra aftikken per maand.

Als NL'er wil ik liever niet meer gaan betalen, liever meer bang-4-bucks rijden tegen hetzelfde of lagere tarief :-)
Om dit scenario te voorkomen heb ik volgens mij 4 opties:
1. Contract verlengen met een jaar en hopen dat er richting 2020 meer e-aanbod [i][onder de 50Keur cat-waarde/i] komt wat tegen 4% kan worden geleased;
2. Kleiner gaan rijden tegen 22% bijtelling;
3. Zakelijk gaan rijden en private lease voor gezin afsluiten (kun je een ex-lease auto ook private door leasen?)
4. Huidig contract met boeteclausule voortijdig afsluiten, en e-auto nu leasen, al dan niet occasion (denk aan Tesla, of andere ruime station e-auto tegen 4% bijtelling.

Vooral scenario 4 houd me bezig. In hoeverre is een 'boete' te verrekenen voor het afspreken van een nieuw lease-contract en wat verdien ik daarmee per dag 1 en over gehele looptijd contract?

Ben benieuwd naar jullie inzichten.
Welke andere ruime station e-auto is er dan?

Daarnaast lijkt een Tesla me significant duurder qua leaseprijs dan een Mazda 6. Past dat in ke budget?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32

Nullifiel

╞═══════╡

jip_86 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:29:
2% bijtelling hoef je toch niet kleiner voor te leasen? Of wil je echt duurder gezien het 50k bedrag dat je noemt?
Inderdaad, ik begrijp het ook niet helemaal. 22% bijtelling op 40K is toch peanuts in vergelijking met het leasen van een tesla?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Laatst online: 12:33
1063865 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:21:
Ik heb een paar jaar via Alphabet eens een boetebedrag gezien. Ik was toen verplicht na 1 van de 4 jaar mijn auto in te leveren en een klasse hoger te leasen i.v.m promotie.

Die boeteprijs was écht hoog. Het scheelde niet heel veel van de som resterende looptijd * leasetarief. En dat bij een (NL'se) vloot van +~ 300 auto's.

Anyway. Welke e-auto zou je nu wel kunnen rijden die je in 2019 niet kan rijden? Want anders snap ik je voordeel niet van optie 4 (buiten misschien goedkoper uit te zijn als je een lage boete hebt en al een jaar 4 i.p.v 20 procent bijtelling hebt).
Qua boetetarief hoorde ik dezelfde geruchten: 90% van maandtarief x maanden. Zou dus zo 9600eur bedragen, over de duim gerekend. Goedkoper uit zijn met een lage boete en een jaar lang 4 i.p.v 20 procent bijtelling hebben zou dus de businesscase zijn, inderdaad.
jip_86 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:29:
Nee, ik zoek juist naar het goedkoopste alternatief; terug naar 4% bijtelling met behoud van autoformaat, bij voorkeur onder de 50Keur regel houden.
VidaR-9 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:01:
[...]

Welke andere ruime station e-auto is er dan?

Daarnaast lijkt een Tesla me significant duurder qua leaseprijs dan een Mazda 6. Past dat in ke budget?
Zie boven, inderdaad weinig opties op dit moment, buiten hybrides zoals GTE's of occasion-lease met bv. een tesla of andersoortige EV's.
Nullifiel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:13:
[...]

Inderdaad, ik begrijp het ook niet helemaal. 22% bijtelling op 40K is toch peanuts in vergelijking met het leasen van een tesla?
Klopt, maar als je occasionlease in overweging neemt, verandert het dubbeltje toch? Of zie ik dat nu verkeerd en interpreteer ik de voordelen verkeerd?
Volgens mij mag je 60mnd voordeel uitnutten van de bij op kentekenstelling toegekende bijtellingscategorie, dus als Auto X (formaat/type/bouwjaar te bepalen) in 2016 in 4% categorie is toegekend, dan kun je die feitelijk toch tot 2021 (60mnd) met dezelfde bijtelling rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Dat klopt. En het is niet zeker dat de auto na die 60mnd naar 22% schiet, dat is afhankelijk hoe de kortingen tzt zijn. Dus misschien is er dan nog steeds (iets) korting op electrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ja ik heb een leuke...
De banden...

Ik heb een V60 PHEV nét een maand.
De leasemij zegt dat de banden met 4,4mm profiel zijn afgeleverd (wat ik overigens betwijfel). Maar goed laten we het als uitgangspunt nemen.

Gisteren langs kwikfit gereden en die meten net boven de 3mm.
Ik heb ongeveer 1500km gereden.

Dealer zegt dat 20.000 met een setje niet heel gek is.

Half juli gaan we op vakantie naar Roemenie, ongeveer 6000-7000km erbij...

Ik wil graag vóór de vakantie nieuwe banden. Leasemij zegt pas vervangen vanaf 2mm...
Maar als het echt klopt wat de leasemij zegt, dat er 1500km geleden nog 4,4mm op zat... Dan slijten ze super snel en sta ik in Roemenie op ijzer.

Daarnaast zie ik op twee wangen lichte beschadigingen en wil ik toch ook 200+ rijden (Duitsland).

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 13-06-2018 09:36 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die beschadigingen op de wangen, wat zegt je bandenzaak daarvan? Ze zijn veilig of onveilig. Indien onveilig, nu vervangen. Indien veilig, geen probleem en je banden na Roemenie vervangen.

PHEV is 4WD toch? Dan slijten je banden redelijk gelijkmatig. Of is het vooral FWD? Dan kun je nog een voor/achter wissel doen.

20.000 op een set banden komt me extreem laag voor. Mijn 530 heeft 35.000 km geleden nieuwe Continentals gekregen en die zijn net over de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
t_captain schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:41:
Die beschadigingen op de wangen, wat zegt je bandenzaak daarvan? Ze zijn veilig of onveilig. Indien onveilig, nu vervangen. Indien veilig, geen probleem en je banden na Roemenie vervangen.

PHEV is 4WD toch? Dan slijten je banden redelijk gelijkmatig. Of is het vooral FWD? Dan kun je nog een voor/achter wissel doen.

20.000 op een set banden komt me extreem laag voor. Mijn 530 heeft 35.000 km geleden nieuwe Continentals gekregen en die zijn net over de helft.
Ik rijd nu heel veel elektrisch (achterwielen) en af en toe stukjes op vol vermogen (power modus), dan is het awd. Maar verhouding is dan 230pk op de voorwielen en 68pk achter.

De auto weegt natuurlijk een hoop.

Geen idee wat die invloed precies is, maar als ik met een gemiddeld verbruik van 2,3l/100km 1,3mm in een maand en 1500km verbruik. Dan wil ik graag voor vakantie nieuwe banden.

Volvo dealer geeft voor dit type auto aan dat 20k per setje niet heel raar is.

edit:
Ik was langs de kwikfit gereden, maar die zei alleen, probeer maar vervanging te regelen. Weinig duidelijke wel of niet veilig adviezen. Hij had ook weinig zin om even mee te lopen naar de auto ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 13-06-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dfrenner schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:33:
Ja ik heb een leuke...
De banden...

Ik heb een V60 PHEV nét een maand.
De leasemij zegt dat de banden met 4,4mm profiel zijn afgeleverd (wat ik overigens betwijfel). Maar goed laten we het als uitgangspunt nemen.

Gisteren langs kwikfit gereden en die meten net boven de 3mm.
Ik heb ongeveer 1500km gereden.

Dealer zegt dat 20.000 met een setje niet heel gek is.

Half juli gaan we op vakantie naar Roemenie, ongeveer 6000-7000km erbij...

Ik wil graag vóór de vakantie nieuwe banden. Leasemij zegt pas vervangen vanaf 2mm...
Maar als het echt klopt wat de leasemij zegt, dat er 1500km geleden nog 4,4mm op zat... Dan slijten ze super snel en sta ik in Roemenie op ijzer.

Daarnaast zie ik op twee wangen lichte beschadigingen en wil ik toch ook 200+ rijden (Duitsland).

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb ooit eens gelezen dat bij dit soort constructies het zeer lastig is om voor en achter even hard te laten draaien en de banden op de voor en achteras elkaar steeds een beetje tegenwerken en daardoor dus ook harder slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@dfrenner de banden zullen van en naar Roemenie nagenoeg niet slijten (snelweg kms) lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Brilsmurfffje schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:49:
Ik heb ooit eens gelezen dat bij dit soort constructies het zeer lastig is om voor en achter even hard te laten draaien en de banden op de voor en achteras elkaar steeds een beetje tegenwerken en daardoor dus ook harder slijten.
Nou ja meeste van de tijd rijd ik op achterwielaandrijving alleen.
Maar juist op zo'n lange rit ga je beide gebruiken.
VidaR-9 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:55:
@dfrenner de banden zullen van en naar Roemenie nagenoeg niet slijten (snelweg kms) lijkt me.
Ja dat is de 4500km heen en terug (inclusief 200-230 Duitsland) en daar nog de bergen in...

Afbeeldingslocatie: https://www.uncover-romania.com/wp-content/uploads/2016/08/13874824_10210338315477114_1328007406_n-920x635.jpg

Deze banden zijn ook erg schreef afgesleten, zit op sommige punten 0,5mm verschil tussen binnen en buitenkant.

Edit:
Collega hier rijdt ook een V60 PHEV en die geeft aan dat hij max 25.000km met een setje doet.

Edit2:
Volvo dealer gebeld die geeft aan afhankelijk van de rijstijl 20-30k

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 13-06-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
Ik ga binnenkort ook voor het eerst leaserijden. Hebben jullie nog tips of handige apps voor het bijhouden van de kilometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08
jessy100 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:46:
Ik ga binnenkort ook voor het eerst leaserijden. Hebben jullie nog tips of handige apps voor het bijhouden van de kilometers?
Allereerst de tip/vraag: waarom zou je het willen bijhouden :)

(als het moet dan moet het natuurlijk, maar dat is zeker niet altijd het geval).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
Korvaag schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:50:
[...]

Allereerst de tip/vraag: waarom zou je het willen bijhouden :)

(als het moet dan moet het natuurlijk, maar dat is zeker niet altijd het geval).
ik moet binnen de 10k prive kilometers blijven, en dit moet ik kunnen bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 21:15
jessy100 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:53:
[...]

AlphaGuide gebruikte ik toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
dfrenner schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:45:
[...]

Ik rijd nu heel veel elektrisch (achterwielen) en af en toe stukjes op vol vermogen (power modus), dan is het awd. Maar verhouding is dan 230pk op de voorwielen en 68pk achter.

De auto weegt natuurlijk een hoop.

Geen idee wat die invloed precies is, maar als ik met een gemiddeld verbruik van 2,3l/100km 1,3mm in een maand en 1500km verbruik. Dan wil ik graag voor vakantie nieuwe banden.

Volvo dealer geeft voor dit type auto aan dat 20k per setje niet heel raar is.

edit:
Ik was langs de kwikfit gereden, maar die zei alleen, probeer maar vervanging te regelen. Weinig duidelijke wel of niet veilig adviezen. Hij had ook weinig zin om even mee te lopen naar de auto ;)
Probeer afspraak te maken met service centrum van je leasemaatschappij. Als zij zeggen vervangen, dan gaat leasemaatschappij echt wel akkoord. Niet van iemand bij de kwikfit. Ik had een keer kras + deukje en toen moest van maatschappij echt een nieuwe deur in. 3mm is nog best veel en kun je nog best lang mee doorrijden lijkt me. Als je echt 1,3 mm per maand doet, dan rij je in 8000km je banden op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
DeveloperNL schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:35:
[...]

Probeer afspraak te maken met service centrum van je leasemaatschappij. Als zij zeggen vervangen, dan gaat leasemaatschappij echt wel akkoord. Niet van iemand bij de kwikfit. Ik had een keer kras + deukje en toen moest van maatschappij echt een nieuwe deur in. 3mm is nog best veel en kun je nog best lang mee doorrijden lijkt me. Als je echt 1,3 mm per maand doet, dan rij je in 8000km je banden op.
Het is akkoord, bandenverbruik ligt tussen de 20.000-30.000km bij dit model.

12 juli worden ze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]
Rij je veel verschillende stukken voor werk? Anders is t makkelijk lijkt me.

Wel bijzonder dat je het moet aantonen terwijl de werkgever blijkbaar geen fatsoenlijk systeem heeft voor de zakelijke kms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 12:32
Ik ga van werkgever wisselen per 1 augustus en heb gister gehoord dat ik mijn auto mee moet nemen omdat ze hem niet in de organisatie kwijt kunnen.

Ik heb hiervoor getekend in mijn lease overeenkomst. Mijn nieuwe werkgever staat er voor open de auto over te nemen. Contract loopt nog 17 maanden. Het is een V40 met 14% bijtelling, dus kwa kosten voor mijzelf niet erg. Ik heb alleen bedongen dat ik bij mijn nieuwe werkgever een XC40 mag/mocht uitzoeken.

Hebben mensen ervaring met via een derde partij een lease contract over te laten nemen? Je hebt daar bemiddelings platforms voor.
Eigenlijk wil ik er van af omdat ik niet nog 17 maanden in deze auto wil rijden (net te klein met een kind) en ik mijn zinnen heb gezet op de XC40.
Iemand hier een soort gelijke situatie gehad? Wat heb je toen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Geen collega's met een aflopend leasecontract in je huidige organisatie? 14% auto's zijn over het algemeen best gewild...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
gysman11 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:57:
Geen collega's met een aflopend leasecontract in je huidige organisatie? 14% auto's zijn over het algemeen best gewild...
Zeker goed punt. Dat is natuurlijk mijn eerste vraag geweest, samen met dat er opvolging komt, al dan niet over een paar maanden, aan wie je hem kan doorschuiven. Maar ze kunnen hem niet nu direct kwijt in de organisatie. En de nieuwe Sales Director kan wel eens hogere eisen stellen dan een V40.

Ben bang dat ik hem gewoon mee moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

[...]

Volgens de belastingdienst hoef je woon werkverkeer niet te 'bewijzen', dit kan/mag je ook afdoen met een berekening.

Bron: https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Luppie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:52:
[...]

Volgens de belastingdienst hoef je woon werkverkeer niet te 'bewijzen', dit kan/mag je ook afdoen met een berekening.

Wat heeft de belastingdienst hier mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Xecuter NL schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:46:
[...]

Zeker goed punt. Dat is natuurlijk mijn eerste vraag geweest, samen met dat er opvolging komt, al dan niet over een paar maanden, aan wie je hem kan doorschuiven. Maar ze kunnen hem niet nu direct kwijt in de organisatie. En de nieuwe Sales Director kan wel eens hogere eisen stellen dan een V40.

Ben bang dat ik hem gewoon mee moet nemen.
Je zou kunnen bellen met je leasemaatschappij.. misschien kunnen ze bemiddelen, ik had ook gevraagd om een contract over te nemen weliswaar van een specfiek model (superb). Die 14% is sowiezo gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 20:50
Luppie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:52:
[...]

Dat is alleen voor de btw-correctie. Deze regel geldt niet voor de loonbelasting.

Daarnaast is het punt van deze poster dat hij een zakelijke afspraak heeft met zn werkgever dat hij max 10k privé mag rijden. Daar staat de belastingdienst buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Weet je zeker dat je dat moet aantonen met een KM registratie? Bij de werkgevers waar ik een "limiet" aan prive KM's had was dat meer fair use, als het redelijkerwijs aannemelijk was dat je niet veel meer prive rijd was het gewoon prima.

De zakelijke KM's zijn natuurlijk redelijk eenvoudig te schatten als je weet bij welke klanten je geweest bent.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 27-06-2018 08:29 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:42:
[...]

Je zou kunnen bellen met je leasemaatschappij.. misschien kunnen ze bemiddelen, ik had ook gevraagd om een contract over te nemen weliswaar van een specfiek model (superb). Die 14% is sowiezo gewild.
Heb jij de LM gebeld omdat jij op zoek was naar die auto? Of wilde je die zelf kwijt?

Vind het interessant idee. Kan natuurlijk vragen of zij iemand zouden hebben eventueel. Is alleen geen grote LM volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Xecuter NL Mijn contract (Dutchlease) liep af. Daarop heb ik geinformeerd naar beschikbaarheid van een groter model ivm bijtelling en kortere resterende looptijd. Het belletje is zo gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Even een algemene vraag. Hebben mensen ervaring met het eerder in ontvangst nemen van de nieuwe leaseauto, terwijl het leasecontract van de huidige leaseauto nog niet is afgelopen?

Het leasecontract van mijn huidige leaseauto (Peugeot 308) loopt namelijk tot eind november van dit jaar.
Mijn nieuwe leaseauto is reeds besteld en zou in eerste instantie ook pas in november bij de dealer binnenkomen. Gisteren kreeg ik echter bericht van de dealer dat ze de auto al in september binnen verwachten (jeuj!). Dat is echter 2 maanden eerder dan dat het huidige leasecontract verloopt.

Nu snap je natuurlijk dat ik liever geen 2 maanden wacht terwijl m'n nieuwe leaseauto bij de dealer staat te 'verstoffen'. :+

Wil dus bij m'n werkgever even navragen of het mogelijk is om de nieuwe auto al twee maanden eerder te gaan rijden. Hiervoor zullen hun waarschijnlijk het huidige contract moeten afkopen voor de resterende 2 maanden? Zijn dat normaliter hoge kosten of valt dat mee? Ze krijgen natuurlijk ook nog geld terug voor de minder gereden kilometers

Iemand ook een soortgelijke situatie gehad? :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je contract tot november loopt ben ik bang dat je tot januari moet wachten op je leaseauto. Dan zal hij pas door de leasemij op kenteken gezet mogen worden (scheelt weer een jaar leeftijd).

Er zit voor de leasemaatschappij geen enkel voordeel bij om dit moment naar voren te halen. De enige optie is huidig contract afkopen, maar dat levert extra kosten op voor iets wat je werkgever 0,0 oplevert. Je hebt immers een goede auto.

De enige optie die ik zie is dat je zelf het contract af gaat kopen, maar dat kan aardig oplopen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19

DarkSide

theres no place like ::1

Het ligt geheel aan het contract en de mogelijkheden met je werkgever.
Sommige doen bv al moeilijk als je bv een halfjaar wilt verlengen.

Mijn oude auto ging er 5 jan uit. Dit kwam mij niet goed uit vanwege 25% ipv 20%.
Ik heb toen gevraagd of hij niet 31dec er uit kon.
Na wat praten kon ik de auto 29 dec ophalen.

Tegenwoordig is alles 22% en is eerder op kenteken zetten niet ideaal.
Echter heb ik ook wel autos op 5 december (25%) gekregen.

Het is dus per bedrijf etc erg afhankelijk. En je zult het gewoon moeten vragen wat de opties zijn en de mogelijke kosten zijn en of jij dat het waard vindt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Question Mark schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:35:
Als je contract tot november loopt ben ik bang dat je tot januari moet wachten op je leaseauto. Dan zal hij pas door de leasemij op kenteken gezet mogen worden (scheelt weer een jaar leeftijd).

Er zit voor de leasemaatschappij geen enkel voordeel bij om dit moment naar voren te halen. De enige optie is huidig contract afkopen, maar dat levert extra kosten op voor iets wat je werkgever 0,0 oplevert. Je hebt immers een goede auto.

De enige optie die ik zie is dat je zelf het contract af gaat kopen, maar dat kan aardig oplopen...
LM zet tot 15 november auto's op kenteken. Daarna worden ze doorgeschoven naar januari.
Ben benieuwd. Vraag het gewoon even na hier intern, m'n werkgever is normaliter niet de moeilijkste. Dus wie weet werken ze hier ook aan mee.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Rivanov schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:24:
Even een algemene vraag. Hebben mensen ervaring met het eerder in ontvangst nemen van de nieuwe leaseauto, terwijl het leasecontract van de huidige leaseauto nog niet is afgelopen?

Het leasecontract van mijn huidige leaseauto (Peugeot 308) loopt namelijk tot eind november van dit jaar.
Mijn nieuwe leaseauto is reeds besteld en zou in eerste instantie ook pas in november bij de dealer binnenkomen. Gisteren kreeg ik echter bericht van de dealer dat ze de auto al in september binnen verwachten (jeuj!). Dat is echter 2 maanden eerder dan dat het huidige leasecontract verloopt.

Nu snap je natuurlijk dat ik liever geen 2 maanden wacht terwijl m'n nieuwe leaseauto bij de dealer staat te 'verstoffen'. :+

Wil dus bij m'n werkgever even navragen of het mogelijk is om de nieuwe auto al twee maanden eerder te gaan rijden. Hiervoor zullen hun waarschijnlijk het huidige contract moeten afkopen voor de resterende 2 maanden? Zijn dat normaliter hoge kosten of valt dat mee? Ze krijgen natuurlijk ook nog geld terug voor de minder gereden kilometers

Iemand ook een soortgelijke situatie gehad? :)
Afkopen is in de regel gewoon het reguliere tarief aftikken zonder er iets voor terug te krijgen. De minder kilometers zullen inderdaad verrekend worden.

Het ligt aan je werkgever of hij je het gunt of niet, en wat het beleid is geweest in het verleden (anders krijgt hij weer gezeur met andere werknemers).

Bij ons is het zo, dat zodra je leasebudget stijgt door een functiewijziging je een andere auto mag uitzoeken. Al heb je hem pas 2 weken. Maar mijn werkgever is in het hele leaseverhaal dan ook heel royaal. Zo rijden collega's van mij in Range Rovers, M550D's en Macan's. Wel in Duitsland, waar het leasen wat gunstiger is.
Maar het zijn niet de doorsnee lease auto's zeg maar.

Daarnaast ligt het aan de leasemaatschappij wanneer ze de auto willen leveren als het pas november zou worden.

Eigenlijk kunnen alleen je werkgever en de leasemij hierop antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Ik heb in principe nog wat 'achter de hand'. M'n huidige leaseauto heb ik namelijk 'in m'n schoenen geschoven gekregen' doordat de auto eerst van een oud-collega was die uit dienst is gegaan. Dus ik ben de auto gaan rijden omdat deze anders stil zou staan. Destijds had ik namelijk zelf een auto mogen bestellen. Dus heb in principe de werkgever behoedt van een stilstaande leaseauto met nog een looptijd van 2 jaar. :+

Dus dan is die 2 maanden natuurlijk peanuts. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Mijn auto was ook eerder beschikbaar dan gepland. Heeft drie maanden op de parkeerplaats gestaan bij de dealer, ook al was het een duurder contract. Leasmij leverde vorige auto wel uit half-dec (dus geen stop). Dus geef je weinig hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:54
Rivanov schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:49:
[...]
LM zet tot 15 november auto's op kenteken. Daarna worden ze doorgeschoven naar januari.
Dat is in principe... Tegen een extra vergoeding (of kleine verhoging van het lease tarief) kun je de auto ook daarna wel op kenteken krijgen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
BiLLY_daKid schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:17:
Mijn auto was ook eerder beschikbaar dan gepland. Heeft drie maanden op de parkeerplaats gestaan bij de dealer, ook al was het een duurder contract. Leasmij leverde vorige auto wel uit half-dec (dus geen stop). Dus geef je weinig hoop.
Snap dat hier nites zinnigs over gezegd kan worden, en dat het per situatie (werkgever en LM) kan verschillen. Was meer benieuwd of mensen een soortgelijke situatie hebben gehad. :)

Sowieso is het nieuwe contract duurder, want ga van een Peugeot 308 naar een nieuwe Mercedes A-Klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf heb ik nu erg flexible lease contract. Dit komt dat het shortlease is. Zo al keer gewisseld van auto na vijf maanden, omdat wij zoiets hadden willen wat groter. Kan per maand opzeggen...

Nieuwe contract is voor 3 jaar en x aantal km. En wil ik er eerder vanaf dan zal het afgekocht moeten worden. Het zal per werkgever verschillen of ze dit willen afkopen (zij deze kosten dragen of jij als medewerker). Ook al is het een maand. Neem dit op met je werkgever. Lease maatschappij zal het om het even zijn. Zolang zij maar hun geld krijgen ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Heb vanmiddag een lunch met m'n manager voor de kwartaalbespreking. Mooi moment om dit aan te halen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:45
Rivanov schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:05:
Ik heb in principe nog wat 'achter de hand'. M'n huidige leaseauto heb ik namelijk 'in m'n schoenen geschoven gekregen' doordat de auto eerst van een oud-collega was die uit dienst is gegaan. Dus ik ben de auto gaan rijden omdat deze anders stil zou staan. Destijds had ik namelijk zelf een auto mogen bestellen. Dus heb in principe de werkgever behoedt van een stilstaande leaseauto met nog een looptijd van 2 jaar. :+

Dus dan is die 2 maanden natuurlijk peanuts. ;)
Goed argument lijkt me. Dat je hun toen ook hebt 'geholpen'. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
LuPo schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:52:
[...]

Goed argument lijkt me. Dat je hun toen ook hebt 'geholpen'. :)
Jep. Hopelijk zien hun dat ook zo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Rivanov schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:53:
[...]

Jep. Hopelijk zien hun dat ook zo. :+
Wordt wel een leuke stap dan straks, van een 308 naar een lekker volle A-Klasse (toch?). 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
LuPo schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:54:
[...]

Wordt wel een leuke stap dan straks, van een 308 naar een lekker volle A-Klasse (toch?). 8)
Jazeker. Het wordt de A200 Business Solutions AMG-Line met de 7G-DCT automaat.
Specs: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55511523

[ Voor 19% gewijzigd door Rivanov op 05-07-2018 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
Rivanov schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:55:
[...]

Jazeker. Het wordt de A200 Business Solutions AMG-Line met de 7G-DCT automaat.
Specs: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55511523
Nice! :*)

Wij gaan van een V40 Momentum 1.6 D2 naar een Mondeo Hybrid Titanium X met CVT-automaat. Proefrit gemaakt en het is echt een heerlijk stille cruiser. Ook een leuke stap vooruit! :)
Specs: LuPo in "Keuze leaseauto - Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
LuPo schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:00:
[...]

Nice! :*)

Wij gaan van een V40 Momentum 1.6 D2 naar een Mondeo Hybrid Titanium X met CVT-automaat. Proefrit gemaakt en het is echt een heerlijk stille cruiser. Ook een leuke stap vooruit! :)
Specs: LuPo in "Keuze leaseauto - Deel 5"
Ook zeer nice! Had het inderdaad al gelezen in het topic. :)
Mooie stap vooruit!

Maar we zullen het hier maar niet teveel off-topic laten gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:04
Aangezien dit het leaseregeling topic is, zet ik hier mijn ervaring maar even neer.
De ervaring van zucht, hoe achterlijk kan je bezig zijn. |:(

Werk bij een groete aannemer, vooraf bedongen bij in dienst komen dat ik (net als bij de vorige werkgever) een auto van de zaak bleef rijden. (stom genoeg niet vooraf duidelijk het formaat / klasse auto omschreven)

Dus zo gezegd zo gedaan, eerst toch detachering door HRM (hier werd de eerste 60k weg gegooid) dus een shortlease.
Swoah is voor een half jaartje.

Na een half jaar in dienst, maar nog een tijdelijk contract. (Wederom HRM, niet helemaal de afspraak).
Al van te voren aangegeven dat ik al bijna een half jaar een shortlease rij en tegen de 30k km aanzat. Werd niets mee gedaan.
Ca. 3 maanden later besefffen ze dat ik een shortlease rij en dat dat wel erg duur is. (goh.)

Maar goed, ik kan dus een leaseauto bestellen. Inlogcodes gekregen, goedgekeurd door HRM, wagenparkbeheer en Directie.
Uiteindelijk een mooie meest uitgebreide Megane Estate besteld met eigen bijdrage van een goede €90,- de maand en wachten maar.
Wederom moet dit eerst door RM, wagenparkbeheer en Directie goedgekeurd worden voor de bestelling definitief is.

Na 3 maanden zal de auto eindelijk geleverd worden. Een paar dagen van te voren gesprek met directie. Ja oeps, je hebt nog geen vast contract, had geen leasewagen besteld mogen worden, dus je moet uit de Pool kiezen...
Ik rijd de leasewagen nu dus al ruim een jaar tegen 125/150% tarief van de normale lease en heb er een goede 40k km op staan.(dus boete voor overschrijving van nog eens ca 10k)

Puntje bij paaltje..
Mijn bestelde auto staat nu te verstoffen tot die uit de pool word gepakt, want hij was "geannuleerd". De eigen bijdrage is volledig door het bedrijf betaald. (En hier gooien we nog maar eens een goede 6 tot 8k over de schutting)
Een collega die binnen 2 maanden een nieuwe auto moet gaan bestellen of uit de pool moet pakken, mag hem ook niet hebben, want teveel administratie... 8)7
En Ik krijg nu een (bijna nieuwe) Talisman Estate uit de pool (die ik vandaag eindelijk op kan pikken nog een ruime maand later), zonder eigen bijdrage dat dan weer wel. :+

Al met al heeft HRM nu door dit gezeik dus een goede €80k over de schutting geflikkerd |:( en voor elkaar dat ik rustig verder aan het kijken ben voor een andere werkgever.

Dus wat ik hiermee wil zeggen is ehm...
Vraag voordat je afspreekt dat je ene auto krijgt, eerst goed na wat de leaseregeling precies is.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Opzich is het natuurlijk niet jouw probleem dat je werkgever geld het raam uitkiept ?!
Je rijdt een auto, en een grotere dan je zelf hebt gekozen, dus eigenlijk prima toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
offtopic:
Als ik zulke verhalen lees, dan ben ik blij dat ik niet met de bureaucratie van een werkgever te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:04
1063865 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:05:
Opzich is het natuurlijk niet jouw probleem dat je werkgever geld het raam uitkiept ?!
Je rijdt een auto, en een grotere dan je zelf hebt gekozen, dus eigenlijk prima toch ;)
Van de ene kant niet.
Maar als van de andere kant gelijktijdig word gezegd dat een mijn loonwens toch echt te hoog was samen met een auto en dat ik van veel collega's hoor hoe moeilijk er gedaan word over salaris verhogingen begin ik me af te vragen of dit wel het goede bedrijf is voor me. (Dit bovenop het niet nakomen van afspraken en willekeur in HRM beleid)
Dus tja. Dan sta ik wel open voor aanbiedingen van andere bedrijven.
Neem de auto wel mee 😋

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als het opvolgen van regels belangrijker zijn dan de wensen van je personeel, en belangrijker dan efficiënt met geld omgaan, dan valt er aardig wat aan te merken op de bedrijfscultuur.

Ik kan het niet beter verwoorden dan Scott Adams: http://dilbert.com/strip/1993-03-03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Nu ik er zo over nadenk heb ik bij mijn 'nieuwe' (van detachering naar vast contract bij vorige opdrachtgever) werkgever nooit iets getekend v.w.b de leaseauto.

Heb alleen een arbeidsvoorwaarden formulier (getekend) ontvangen waarop leasebedrag staat vermeld.
In mijn contract staat dat een auto ter beschikking wordt gesteld.

Niets over kosten, privé kilometers, eigen bijdrage afkopen o.i.d.

Wat zijn hiervan de (potentiële) voor of nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vooral voordelen. Je hebt geen EB en geen verrekening van meerkilometers of schade.

Nadelen kunnen opspelen bij het vervangen van je auto. Misschien wil je baas je drie segmenten omlaag zetten, hoe zwaar wegen dan je verworven rechten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico
  • Laatst online: 20:24

Rico

Wie dit leest is gek....

Zijn er ook mensen hier die een rittenregistratie bijhouden ivm niet prive rijden in de leaseauto?
Ik wil per 1 januari 2019 niet meer prive gaan rijden in de leaseauto maar er zijn zoveel aanbieders van ritten registratie software met of zonder gps kastje.
Als jullie goede tips hebben dan hoor ik dat graag want lijkt wel een cowboy land die software/kastjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03 07:43
Ik gebruik een simpele doch effectieve website die een handige vriend voor hemzelf en een aantal anderen in elkaar heeft gedraaid. Even op mobiel kilometerstand inkloppen en (meestal) klaar. Adres wordt automatisch opgehaald aan de hand van de locatiegegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Rico schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:43:
Als jullie goede tips hebben dan hoor ik dat graag want lijkt wel een cowboy land die software/kastjes
Je kunt bijvoorbeeld ook een app op je telefoon gebruiken zoals https://ritmeter.nl/ kost niet zoveel en je hebt een goedgekeurd overzicht voor de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Laatst online: 20:24

Rico

Wie dit leest is gek....

Ziet er goed uit die ritmeter. Ga daar wel eens mee testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Waarschijnlijk ga ik van auto wisselen met een collega die nu shortlease rijdt. Hij rijdt dan de resterende periode van m'n Peugeot 'af' tot eind november en ik neem dan z'n shortlease over zodat ik de flexibiliteit heb om direct te switchen zodra m'n A-klasse binnenkomt in september. :)
De shortlease kan namelijk op ieder gewenst moment ingeleverd worden. Zo hoeft er geen contract afgekocht te worden. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 08-07-2018 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Geregeld. Ik neem de shortlease van een collega over en hij rijdt de resterende contractperiode tot december van de Peugeot 308. Zo heb ik volledige flexibiliteit zodat ik direct kan overstappen op m'n nieuwe leaseauto, zodra deze in september binnenkomt. En m'n collega geniet een paar maanden van 14% bijtelling. Dus voor beide een win-win. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1093571

Hallo beste mensen,

Ik zit zelf ook weer midden in het keuzemoment en offerte stadium om een leaseauto aan te schaffen of vast te houden aan de huidige maandelijkse vergoeding. Momenteel krijg ik een netto vergoeding van 402 euro netto per maand voor het huidige woon-werkverkeer wat +- 60 km per dag is. Alles wat ik zakelijk extra rijd is te declareren a 19 cent p/k.
Voor het woon-werk, zakelijk en ook wat privé verkeer gebruik ik nu een kleine zuinig auto, welke me met verzekering, belasting, brandstof, onderhoud, pechhulp en totale afschrijving 365 euro per maand kost. Overig privé verkeer waar ook mijn vrouw mee naar haar werk rijdt doen we met onze Zafira uit 2012. De eerdergenoemde kostencomponenten voor deze auto 400 euro per maand.

Rekentechnisch zou ik niet van mijn vergoedingen af moeten gaan stappen. Als de vergoedingen zouden verdwijnen mede als mijn kosten voor de Zafira, maar dan wel bij een leaseauto bijtelling moet gaan betalen kom ik gewoon dik 200 euro netto lager uit in de maand. Daarbij moet ik ook nog 2 auto's verkopen want ik kan mijn vrouw en 3 kinderen ook niet met het kleine wagentje de weg op sturen. Aan de andere kant zou ik toch graag een leaseauto willen puur voor het gevoel van zorgeloos rijden. Helaas blijft mijn hoofd maar rekenen met netto verschil.....
De werkgever hanteert alleen het leasen van benzine auto's met 30k km en per functie een leasecategorie. Mijn persoontje valt vanuit het management in een categorie leasebedrag per maand tot 675 euro. Onlangs heb ik laten offreren en kom ik uit op een Zafira vergelijkende auto, namelijk de Citroën C4 grand picasso puretech. Ik had liever een auto met meer opties willen hebben maar dan moet ik helaas een eigen bijdrage betalen en dan wordt het maandelijkse nog groter.

Mocht ik geen auto vd zaak kiezen krijg ik er nog eens 25 euro netto bij omdat er dan toch wat vooruitgang in zou zitten. Ik weet dat dit een luxeprobleem is maar ik kan maar geen keuze maken 8)7. Wellicht zie ik toekomstige variabelen over het hoofd, dus ik vroeg me af of er in dit gezelschap mensen zijn met eenzelfde soort ervaring en die hierover iets met me willen en kunnen delen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1093661

Beginnersvraagje. Ik overweeg een overstap naar de detachering. Nu heb ik een aanbod gekregen waarin staat dat ik een leaseauto mag uitzoeken voor 750,- per maand op basis van 30000 km/j en 48 maanden. Tot zo ver duidelijk. Er staat echter ook bij dat dit maandbedrag "inclusief brandstofvoorschot" is.

Nu heb ik al wat lopen Googlen, maar ik kom er niet uit wat die laatste toevoeging voor mijn besteedbare leasebedrag betekent. Websites als leaseplan en directlease laten prijzen exclusief brandstof zien, right? Hoe vind ik leaseprijzen inclusief zo'n voorschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB076
@Anoniem: 1093571 Zafira blijven rijden en een lease auto voor alleen zakelijk gebruik een optie? Die keuze heb ik ook gemaakt. Gezinsauto kan prima nog jaren mee en privé heb ik een tweede auto niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB076
Anoniem: 1093661 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:54:
Beginnersvraagje. Ik overweeg een overstap naar de detachering. Nu heb ik een aanbod gekregen waarin staat dat ik een leaseauto mag uitzoeken voor 750,- per maand op basis van 30000 km/j en 48 maanden. Tot zo ver duidelijk. Er staat echter ook bij dat dit maandbedrag "inclusief brandstofvoorschot" is.

Nu heb ik al wat lopen Googlen, maar ik kom er niet uit wat die laatste toevoeging voor mijn besteedbare leasebedrag betekent. Websites als leaseplan en directlease laten prijzen exclusief brandstof zien, right? Hoe vind ik leaseprijzen inclusief zo'n voorschot?
Kun je een redelijke inschatting van maken aan de hand van 30.000 km gedeeld door aantal kilometers per liter peut maal brandstofprijs gedeeld door 12. Dat trek je dan van je budget af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo

Op een website zoals leaseplandirect.nl kan je aan het einde van het samenstellen zien wat het brandstofvoorschot is. Tel dat gewoon bij de leaseprijs op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LuPo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:05:
[...]

Op een website zoals leaseplandirect.nl kan je aan het einde van het samenstellen zien wat het brandstofvoorschot is. Tel dat gewoon bij de leaseprijs op.
Argh, daar kijk ik dus al best een tijd overheen. De truc was dus tankpas aanvinken en doorgaan tot het laatste scherm. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online

Op directlease.nl is de prijs die in het groot vermeld staat, exclusief brandstof voorschot. Daaronder staat in het klein de prijs inclusief brandstof voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rivanov schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:43:
[...]

Op directlease.nl is de prijs die in het groot vermeld staat, exclusief brandstof voorschot. Daaronder staat in het klein de prijs inclusief brandstof voorschot.
... behalve op de mobiele website, die ik steeds gebruik. Heb nu de desktopsite voor m'n snufferd en er gaat een wereld voor me open. Dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat de genoemde bedragen erg optimistisch zijn en meestal gebaseerd op het verbruik uit het foldertje. Als je een echte offerte laat maken kijken zal je zien dat ze meer naar het daadwerkelijk verwachte verbruik kijken en gaat het bedrag zo 25-50% omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik heb in loondienst nooit een hercalculatie/naheffing naar aanleiding van werkelijk verbruik.
Als zelfstandige zie ik die facturen wel (verbruik +30%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
ebis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:14:
Houd er wel rekening mee dat de genoemde bedragen erg optimistisch zijn en meestal gebaseerd op het verbruik uit het foldertje. Als je een echte offerte laat maken kijken zal je zien dat ze meer naar het daadwerkelijk verwachte verbruik kijken en gaat het bedrag zo 25-50% omhoog.
Op mijn offerte stond ook gewoon het opgegeven fabrieksverbruik en dit tegen het aantal km's met de brandstofprijs. Aangezien de brandstof altijd op nacalculatie gaat is dit de transparanste manier om een offerte uit te brengen. Je hebt altijd mensen die relatief zuining of onzuining rijden (harde/zachte banden, veel binnendoor of snelweg, etc. etc.).
Pagina: 1 ... 10 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1