Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.740 views

Onderwerpen

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24
Ook een kleine update van mijn kant. Vrijdag de laatste Trackmeeting in Utrecht van dit seizoen. Op het programma voor wheelers stonden de 100 en de 800 meter. Aangekomen bij de baan werd ik verbaast door de aanwezigheid van een groot deel van de paralympische ploeg.. Waaronder de nr 3 van de wereld. Kenny van Weeghel.

Tijdens de beide races regende het een beetje maar net genoeg om er last van te hebben. Mijn tijd op de 100 meter 20.19 en op de 800 meter 02:35.06. De 800 meter ging echt heel erg slecht door dat ik geen grip meer had op den duur. Bij de vorige trackmeeting stond ook een 800 meter op het programma en dat ging in 02:19.34.

Aangezien komende zondag de Bridge 2 Bridge is besloten om de komende week niet veel te trainen. Vandaar ook dat ik zaterdag overgeslagen heb om vandaag het parcours van de bridge 2 bridge te doen. Moet zeggen ging niet slecht. Als het weer hetzelfde is volgende week zondag dan zie ik het goed in. Ben ook heel benieuwd naar de anderen. De wheelercategorie is goed vertegenwoordigd komende zondag.

Strava | AP | IP | AW

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
Vandaag de halve marathon Oostland gelopen. Start en finish was in Pijnacker, en volgens de website voert de route langs de velden, kassen en dorpskernen van het Oostland. Start was om 13.00, en ik was er gelukkig al ruim op tijd. Eerste horde van een wedstrijd: je startnummer ophalen. Blijkbaar moest je je startnummer vermelden bij het ophalen en niet je naam, dus werd ik gelijk doorverwezen naar de helpdesk om mn nummer op te laten zoeken. Ik was niet de enige, er stond al een behoorlijke rij voor de helpdesk. Waar ik me dan aan kan irriteren dat er 1 meisje bij de helpdesk druk zit te werken, en 4 mensen bij de na-inschrijving zitten te niksen. Maar goed, toen had ik eindelijk mn nummer en toen bleek dat iemand anders net mijn startnummer al had opgehaald.. Die was gelukkig snel teruggeroepen en ik was nog ruim op tijd voor de start.

Had me voorgenomen lekker relaxed weg te gaan in 5:30, me niet helemaal op te blazen en gewoon lekker te lopen. Stond vrij achteraan in het startvak, en de eerste 2km was het vooral slalommen tussen de mensen door. Ik zat lekker in de wedstrijdmood en de kms gingen dan ook wat sneller dan gepland, in 5:10-5:20. Besloten om maar door te zetten en zien waar het schip strand. T zonnetje scheen en dat betekende behoorlijk zweten voor mij, gelukkig kwam er af en toe een wolk overzetten zodat ik weer wat kon afkoelen. Km 15 had ik het opeens mentaal even zwaar en moest nodig naar de wc. Dus even snel een sanitaire stop gemaakt en toen besloten om weer terug te gaan naar mn oorspronkelijke doel van 5:30/km. Dat liep eigenlijk heel relaxed en de kilometers tikten snel weg. Zag om me heen dat mensen het zwaar begonnen te krijgen en dat kan ook wel weer een boost geven. Toen was het al weer tijd voor de laatste km, steeds wat meer mensen langs de weg en de laatste 50m had ik nog heel veel over voor een eindsprint (<2:50/km nog).

Eindtijd is 1:52:xx geworden en ben er prima tevrden mee. Helaas kwam er na de finish een behoorlijk heftige pijn aan de onderkant van mn voeten opzetten (peesplaat?). Moest ook nog naar huis rijden dus geen pretje. Na een paar uur met de voeten omhoog gaat het wel iets beter, maar hopen dat ik snel genoeg herstel om verder te gaan met mn marathonvoorbereiding!

strava link: https://www.strava.com/activities/1166238551

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Gisteren meegedaan met de Strongmanrun in Nijverdal. Behoorlijk tevreden met een tijd van 2:03 op de 21km afstand. Welke plek me dat heeft opgeleverd weet ik niet, de uitslagen staan nog niet online. De laatste 4 kilometer behoorlijk wat tijd verloren: kramp in beide kuiten. Conditioneel had ik nog wel over, dat was dus wel jammer. Als ik volgend jaar weer mee wil doen toch maar wat meer heuvels trainen.
Strava or it didn't happen

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:41

KnOeFz

no comment...

Calitomnication schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:37:
Ben net terug uit Tilburg.
..
Maar, weer een PR gelopen, dus de magische <40 komt eraan :).
Volgende poging : Eindhoven!
Jammer dat t niet gelukt is.
Ik vond het minder zwaar (gevoelsmatig), maar wel vrij warm.
En ook bij de 10EM veel mensen die totaal verkeerd in startvakken staan
Heb echt veel mensen ingehaald.

Wilde de 10EM onder 1.30 lopen om tevreden te zijn, streven was stiekem 1:28.
Ben gefinisht op 1:26:56 dus dik tevreden.

Vond idd wel war rare bochten in het parcours zitten zoals je al zei.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Gisteren de Halve van Nieuwkoop gelopen, het was een kleinschalig evenement met ik denk 200 lopers. Ben op 5:00 rond weg gegaan om mijn PR van 1:48:58 te verbeteren. En dat is gelukt hij staat nu op 1:44 en een beetje moet de netto tijd nog even bekijken. Mijn horloge kwam nog ongeveer 200 meter te kort maar ach ik vind het een hele prestatie. Op naar een 10KM in breda, waar ik mijn pr ook weer wil gaan aanscherpen.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:32

Niku

Alagaesii

Gisteren ook de 10EM gelopen in Tilburg. Loop sinds mei (toen voor de kwart marathon in Tilburg) en daarna wel doorgetraind. Echter dankzij mijn vakantie (en de reis daarin) 4 weken stil gelegen, en daarna in twee weken slechts 23 kilometer gelopen. Mijn enige doel was dan ook om de race uit te lopen. Ik startte bewust rustig, maar na 3 kilometer ging het me eigenlijk veel te rustig bij het groepje waarin ik liep. Daarna eigenlijk niemand meer gevolgd maar heel bewust mijn eigen tempo gaan lopen, wat steeds sneller ging. Kilometer 10 ging in 5:02 (het was druk op de Schouwburgring :+), zakte daarna weer iets terug naar 5:20. Slotkilometer ging in 4:50, had nog (te) veel over. Uiteindelijk binnen in 1:28:35, waar ik zeer tevreden mee ben!

Ik vond het parcours super, alleen het laatste stuk tussen de weilanden niet, dat was te smal en daar moesten veel lopers echt inhouden voor tragere lopers helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Niku op 04-09-2017 16:00 ]

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb iets heel mafs, heb het eigenlijk nooit met hardlopen maar wel met crossfit bijvoorbeeld. Vaak bij grote inspanningen gaat mijn rechteroor dicht.

Mensen dat hier ook wel eens? En wat doe je er tegen?

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:07
Niku schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:59:
Mijn enige doel was dan ook om de race uit te lopen.
Niku schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:59:
Uiteindelijk binnen in 1:28:35
Dat is meer dan alleen uitlopen haha. En dan nog zoveel over hebben. Zit ik dan met mijn hartslag van gem. 188, goed getraind en een tijd van 1:25:08. Heb ik wel als excuus dat het bij de Veldhoven 10 Miles 5 graden warmer was O-)

• Niku

Niku

Alagaesii

Fleximex schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:37:
[...]

[...]

Dat is meer dan alleen uitlopen haha. En dan nog zoveel over hebben. Zit ik dan met mijn hartslag van gem. 188, goed getraind en een tijd van 1:25:08. Heb ik wel als excuus dat het bij de Veldhoven 10 Miles 5 graden warmer was O-)
Dat was het doel van te voren he, onderweg merkte ik dat het super lekker ging, wat ik niet verwacht had. Toen ben ik pas een beetje tempo gaan lopen :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ook hier de HM Oostland gedaan, uiteraard met PR op de halve ;)
Korte versie (want bijna tijd om naar huis te gaan): mooie dag, leuk parcours met dorpen, natuur en dergelijke. Niet té massaal zoals ik al gehoopt had.
Eten onderweg ging prima, 1 fruitpakje en 4 dadels meegenomen. Had wel wat meer water kunnen gebruiken.

Eigenlijk vanaf km 1 al duidelijk dat 1:55 of beter er niet inzat, dus geprobeerd zo lang mogelijk de 5:30 vol te houden en dat is aardig gelukt met 1:56:07 :Y

Tevreden, leeg na de race en gelúkkig weinig last van de pijntjes die ik twee dagen van tevoren ineens begon te voelen in mijn heup en bovenkant kuit. Die bleven goed zolang ik technisch goed bleef lopen.

EDIT:

Zo, even wat meer tijd nu :) Wat een uitdaging was dat zeg afgelopen zondag!
10km-races kan ik nu toch echt wel op gevoel indelen, maar twee keer zo lang lopen is compleet andere koek.
De dames waren weer allebei mee als supporters, hartstikke lief dat ze krap 2 uur wilden wachten om me te zien finishen :Y
Gelukkig was er een speeltuintje in de buurt en wat georganiseerd op het plein bij start/finish, dus de kleinste dame kon zich prima vermaken.

Aangezien het mijn eerste HM ooit zou worden, en ik ook tijdens trainingen nooit zover ben gegaan, was het plan om rustig achteraan te starten. De dag ervoor hadden we een ietwat ongelukkig gepland dagje Apenheul met vrienden die we veel te weinig zien, dus verzetten was niet echt een optie.
Heeft dat invloed gehad? Geen idee. Ik had in ieder geval geen last van mijn voeten of rug zaterdagavond, dus dat is prima.
Lekker achterin het tweede startvak duurde het zo'n 2 minuten voordat we over de start waren - zoals gezegd, zo ontzettend druk was het niet. 554 deelnemers op deze afstand is wat mij betreft een prima aantal :)
De eerste stukken waren duidelijk inkomen. Iedereen moet na het starten de juiste snelheid vinden en schuift naar voren, achter, links en rechts totdat ze een beetje op de juiste plek zitten. Aangezien het nog ruim 20km door zou gaan besloot ik om niet direct te proberen een lekker tempo te vinden maar heel rustig aan de hartslag op te laten komen en het tempo in kleine stapjes aan te passen tot waar het comfortabel blijft.

Ik kom een bekende tegen en maak lekker een praatje terwijl we zo rond de 5:30-5:40 cruisen. Dat helpt ook om de eerste paar kilometers niet meteen in de reserves te tasten, maar ze gewoon af te lopen zodat de resterende afstand minder wordt :P
Het weer is ondertussen práchtig. 18-20 graden, af en toe een licht briesje maar de naam wind mag het niet hebben en een niet al te hard brandend zonnetje begeleiden onze optocht, die ondertussen door tuindersgebied heen gaat en langs de Groenzoom naar Berkel en Rodenrijs leidt.

Het heeft wel wat als er speciaal voor jou straten worden afgezet :) Of je nu een topatleet bent of een hobbyist, die afzetting is er zodat jíj hier ongestoord kunt hardlopen! Met zo'n afstand als vandaag valt me dat nogal extra op, tenslotte is er in 3 plaatsen (Pijnacker, Berkel en Bergschenhoek) moeite gedaan voor dit parcours! Da's wel even andere koek als een rondje van 2x5km :Y

Door de woonwijken lopen heeft nog een voordeel: er staat zeer regelmatig publiek langs de kant. De aanmoedigingen en high-fives met kinderen zijn altijd leuk. En dan is er nog dat vieze ouwe mannetje dat alleen maar meehelpt om alle dames een high-five te geven... Gelukkig haal ik nét een dame in en doe ik de high-five ;) "Heb ik hem mooi afgeleid met mijn lange haar!" Dat werd wel gewaardeerd door de dame in kwestie geloof ik :P

De route is niet verstoken van bruggetjes, tunneltjes en viaducten, dus het blijft opletten geblazen. Hoe makkelijk kun je jezelf opblazen als je op zo'n lange afstand besluit de klimmetjes door te duwen! Niet doen, gewoon blijven lopen met dezelfde inspanning.

Iedere 5km is er een waterpost. Had ik beseft hoe weinig dat was dan had ik wellicht zelf nog een flesje meegenomen. Puur qua vocht had ik het wel gered, maar het leek wel of het eten onderweg het vocht compleet uit mijn lichaam opzoog, dus op sommige momenten was dat erg bikkelen. Wel heel handig waren de kartonnen bekers! Die kun je mooi in een tuitje vouwen zonder dat de boel scheurt.

De bekende heb ik bij kilometer 4 al achter me gelaten. Hij mikte op een 2:00 finish en daar wilde ik toch wel erg graag onder duiken. Ik pak een paar kilometer het tempo op naar 5:25-achtige regionen, maar richting het 10km-punt merk ik wel dat ik dat niet nog eens 10km vol ga houden. Ik neem de waterpost daar als moment om even rustig de bananenprut naar binnen te werken en een volle beker water te drinken, maar ook om mezelf uit het tempo te houden dat ik niet vol kan houden.

Ondanks de intentie floep ik er direct een 5:12 uit. Oeps! Enthousiasme, het gevoel dat je na het wandelen bij moet halen en een beetje vals plat naar beneden zorgen ervoor dat ik toch harder ga dan ik had gewild.
Ik dwing mezelf weer naar 5:25 toe, want ik weet echt zeker dat dit niet te doen is.

We zijn ondertussen opnieuw een flink viaduct over, het klimmen en dalen blijft prima gaan zolang ik geen gekke dingen doe. De heup begint zich ondertussen zo af en toe te laten voelen, maar zakt ook weer weg als ik even goed op de techniek focus. Zolang het niet scherp of heftig wordt ga ik daar geen extra aandacht besteden, ik besluit het te gebruiken als stok achter de deur om technisch netjes te blijven lopen.

Vanaf kilometer 14 mogen we door de Groenzoom! Mooie afwisseling, groen en water om je heen in plaats van huizen en straat. Ik kan gerust zeggen dat het nu toch echt wel zwaar begint te worden. Als dit een 10-mijlsrace was geweest had ik nog wel puur op karakter twee flinke kilometers eruit kunnen persen, maar met nog ruim 7 op de teller is het gewoon tijd om een paar dadels naar binnen te werken en te proberen rond de 5:30 te blijven. Die dadels gaan prima, al heb ik het gevoel dat het niet superveel toevoegt, maar het volhouden van het tempo blijkt het grootste gevecht van de laatste fase.
Het pad gaat over naar halfverhard, nadat de 10km-route afgesplitst is, wat allebei psychologisch even een dingetje is.
Dat stuk is het eerste punt dat ik echt overweeg om de benen stil te houden, maar gelukkig snappen mijn benen dat idee niet en gaan ze gewoon door met wat ze al ruim anderhalf uur aan het doen zijn :P

Er volgt nog een waterpost op 3km van de finish, die ik eigenlijk niet meer verwacht had. Ik wil eigenlijk in volle vaart een bekertje pakken, maar ik moet in de ankers dus besluit maar een stukje te wandelen en het water rustig (lees: in één keer achterover, maar wel het hele bekertje naar binnen) op te drinken. Wanneer ik verderop weer publiek zie staan motiveert me dat om weer te gaan lopen. Links en rechts loop ik ondertussen wandelende mensen voorbij en dat doet me toch wel erg beseffen dat dit geen kattenpis is!

Voor mezelf stel ik een duidelijke lijn: vanaf 2km voor de finish ga ik proberen wat er nog aan te zetten valt. Geen sprint, het voelt niet alsof er nog explosieve kracht inzit, maar nog éven volhouden, iets hoger tempo en eruit halen wat er nog in zit.
Nog één fietstunneltje, die ga ik dus wél omhoog doordouwen. Ik kom zowaar nog onder de 5:25's! Op souplesse blijven stappen, dan blijven de pijntjes weg. Nog een lange rechte straat die voelt als vals plat, met verschrikkelijk ongelijke klinkers maar een fietsstrook die er een stuk beter bij ligt. Na de laatste bocht is het nog 100m en ik kan nog een héél klein beetje versnellen, omdat ik de finish nu kan zien.
Ik kom nog net op tijd uit mijn focus om mijn dochter een high-five te geven en loop een tiental meters verderop over de streep.
Verrot, leeg, "ik moet eerst drinken", zeg ik tegen mijn vrouw en ik strompel naar de verzorgingspost met water en sportdrank om bij te tanken.
Dat helpt, het extra bakje dadels dat mijn vrouw bij zich heeft helpt nog beter. 21,1km, ik heb het gedaan!
Mijn hoofd krijgt duidelijk weer genoeg binnen, want ik ga al snel van "Dat was echt zwaar!" naar "Dat was leuk!".

Ga ik het nog een keer doen? Wie weet. Het was een mooie uitdaging en een geweldige grens om te doorbreken.
Ga ik ooit een héle marathon doen? Op dit moment zit ik daar echt niet op te wachten.

P.S.: een chocolademilkshake voelt ook als uitstékend hersteldrankje!

[ Voor 84% gewijzigd door Pathogen op 05-09-2017 11:52 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:39
Vandaag voor het eerst weer eens echt hardlopen. Ik heb steunzolen aangemeten gekregen en ik had er nog niet op hardgelopen (wel de hele week al op het werk) en het lopen ansich ging lekker maar man wat was het zwaar. Het lijkt wel of ik opnieuw kan beginnen.
Ik ga weer rustig opbouwen omdat ik toch nog lichtjes mijn voeten voelen, ik wil niet weer stil komen te zitten.

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je expres "aangereden" wordt door een fietser en hoe gaan jullie daar mee om?

Mij is het afgelopen zondag voor het eerst overkomen. Ik was aan het hardlopen op een fietspad en zie een groepje ouderen aan komen fietsen. Zelf liep ik netjes aan de rechterkant en zij fietsten links (voor hun rechts). Vervolgens zie is er een oudere meneer die naast zijn scharrel gaat fietsen terwijl de rest netjes achter elkaar blijft. Ik denk bij mezelf 'die gaat voor we bij elkaar zijn vast wel weer naar rechts' maar dat was dus niet het geval. Hij houd vol oogcontact met me en fietst stug door. Ik kon net op tijd (of net te laat) aan de kant gaan waardoor ik alleen met mijn linker hand z'n stuur aantikte (best flink nog). Het kwam bij mij over alsof de meneer dacht dat ik iets fout deed? Ik twijfelde nog even om om te draaien en verhaal te gaan halen maar zat daarvoor iets te lekker in de flow en vond het zonde om een mooie ronde daarvoor op te geven.

• tlpeter
Die gaat bij mij toch echt tegen de grond. Een duw tegen zijn stuur en hij ligt.
Ik hou rekening met iedereen maar bewust aanrijden gaat mij te ver en heb je een probleem.

Verwijderd

Ja, die krijgt echt een bats.

• Webgnome
Nilltris schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:04:
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je expres "aangereden" wordt door een fietser en hoe gaan jullie daar mee om?

Mij is het afgelopen zondag voor het eerst overkomen. Ik was aan het hardlopen op een fietspad en zie een groepje ouderen aan komen fietsen. Zelf liep ik netjes aan de rechterkant en zij fietsten links (voor hun rechts). Vervolgens zie is er een oudere meneer die naast zijn scharrel gaat fietsen terwijl de rest netjes achter elkaar blijft. Ik denk bij mezelf 'die gaat voor we bij elkaar zijn vast wel weer naar rechts' maar dat was dus niet het geval. Hij houd vol oogcontact met me en fietst stug door. Ik kon net op tijd (of net te laat) aan de kant gaan waardoor ik alleen met mijn linker hand z'n stuur aantikte (best flink nog). Het kwam bij mij over alsof de meneer dacht dat ik iets fout deed? Ik twijfelde nog even om om te draaien en verhaal te gaan halen maar zat daarvoor iets te lekker in de flow en vond het zonde om een mooie ronde daarvoor op te geven.
Ja ook weleens eens mee mogen maken. Maar meestal loopt echt goed af en ga ik gewoon verder. Geen zin om er echt een probleem van te maken. Lijkt mij ook het beste. Tenzij het gaat om de internettende mens die niet oplet

Strava | AP | IP | AW

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21
Heb ik ook ooit eens gehad, met een andere hardloper nota bene! Ik loop altijd aan de linkerkant van de weg of fietspad in dit geval. Hij liep voor hem rechts en z'n chickie fietste naast hem. Het fietspad was breed genoeg en geen tegenliggers. Toch vond meneer het niet nodig om ruimte te maken en kletsten wij met de schouders tegen elkaar aan.
Dit gebeurt dan dermate snel, dat je geen tijd hebt om er over na te denken. Later weet je van alles te verzinnen hoe je had moeten reageren, maar gelukkig is het tot dusver bij die ene keer gebleven.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik heb ooit wel eens iemand wat verwenst maar gelukkig nooit echt last van gehad. Loslopende honden die tegen je opspringen is weer wat anders natuurlijk.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Om even op bovenstaande discussie in te haken; aan welke kant lopen jullie? Ik loop, net als Luchtenburger, altijd aan de linkerkant. Dit doet een groot aantal lopers die ik tegenkom, maar er is een deel wat rechts loopt en altijd stug rechts blijft lopen.
Ik vind het zelf prettig dat ik kan zien wat er aan komt. Als ik rechts loop, wordt ik meer verrast door krap voorbij scheurende wielrenners.

PSN: Curvaa_

• tlpeter
Bijna altijd links. Ik zie graag wat er aan komt.

• Arie-
  • Niet online
Wow, van de meer dan 1600 mannelijke deelnemers op de 21km afstand van de Strongmanrun afgelopen zondag, ben ik 21e geworden**. Het heeft twee dagen geduurd, maar de uitslagen staan eindelijk online. Vergelijken met de competitie deelnemers is helaas niet eerlijk omdat zij een extra lusje hebben gelopen. Zo'n resultaat verdient een kort verslagje lijkt me, wat meer dan die drie regels die ik twintig posts eerder heb getypt.

Aanloop
Vorige week zondag een 1/4 triatlon gedaan die erg goed ging, daaropvolgend besloten om mee te doen aan de Strongmanrun op 3 september in mijn woonplaats Nijverdal. Op marktplaats en via via een kaartje geprobeerd over te nemen, wat uiteindelijk lukte voor €30. Daar bovenop kwam nog wel 6 euro om deze op mijn naam te laten zetten. €36 is echter nog altijd veel minder dan €67, tevreden met mijn beslissing om niet vooraf een kaartje te halen.
M'n zaterdag begon matig, ik wilde m'n startbescheiden ophalen voor de zondag, maar dat ging helaas niet. De enkelbanden werden alleen uitgegeven op de dag van deelname. Dat was een kleine tegenvaller, omdat ik naar verwachting zaterdagnacht pas laat in m'n nest zou belanden vanwege een verjaardag in Utrecht. Een maat van me heeft me uit de brand geholpen door zondag ook mijn enkelband op te halen en ik niet in een eventuele rij zou hoeven wachten. Uiteindelijk heb ik toch nog zes uur slaap weten te pakken.
Op zondag m'n wekker gezet drie en een half uur voor de start om ruim van te voren te kunnen eten. Aangekleed, spullen gepakt en nog even lekker op de wc gezeten. Langs m'n maat gefietst op naar het start/finish terrein. Daar kwam ik er achter dat ik m'n hardloopsokken niet in m'n tas kon vinden. De sokken die ik aan had hadden te dikke naden, op die sokken zou gegarandeerd m'n kleine tenen kapot lopen. Even een retourtje op de fiets naar huis om sokken te regelen. Een onnodig retourtje want ik had m'n tas gewoon niet goed doorzocht.
Spullen afgegeven, bidon en reep mee het startvak in. Mijn overgenomen kaartje was goed voor de tweede startgroep, maar zonder problemen gelukkig wel bij de voorste startgroep in kunnen stappen. Voor de eerste startgroep stonden ook nog de wedstrijd deelnemers, zou zouden vijf minuutjes eerder van start gaan.
Wedstrijd
Na het start signaal nog een kleine vier minuten in de rij gestaan voor ik het parcours op kon: deelnemers moesten door een festival poortje. Het parcours begon met een lange spiraal waar inhalen lastig was. Geen probleem: lekkere warming up. Groot voordeel van deze opzet is de verdeling van de deelnemers over het parcours zodat er ruimte blijft om in te halen.
Het eerste stuk ging hard op en neer met kleine steile klimmetjes.Hoogte verschillen van 2-5 meter, deze kilometer van het parcours is ook onderdeel van een cross-circuit rondje in Nijverdal, heerlijk raggen tussen de bomen door. Hierop volgend was een rondje door het mais: armen voor het gezicht houden en blijven rennen. De eerste kilometers liepen lekker door, af en toe over een hooibaal springen, verder geen vreemde dingen. Ondertussen bleef ik maar mensen inhalen: een lekker gevoel :D.
Vanaf kilometer 3/4 gingen we de heuvels op, niet te hard, eigen tempo blijven lopen. Op weg naar de zandkuil nog een paar kleine hindernissen gepasseerd. Dan de zandkuil, afdalen door het mulle zand zijn we wel gewend, gewoon grote sprongen huppelend naar benden. Het klimmen moest op handen en knieën onder een hek/zeil door, maar omdat ik de grootste niet ben kon ik dit op handen en voeten doen: dat gaat toch heel wat sneller. Een lusje door het bos en nog een keer de zandkuil door. Wel pittig, al dat mulle zand.
Terug naar de bewoonde wereld, weer wat klim en klauter in de tussentijd. Gelukkig was ik in staat in m'n eentje over de meeste schuttingen te springen/klimmen. Eén was echter net iets te hoog en breed waardoor ik m'n hand niet goed kon positioneren, daar maar even een voetje gevraagd, ik werd gelukkig vriendelijk een handje geholpen.
Iets voorbij de helft van het parcours stond een hindernis waar ik had afgesproken m'n moeder 'te meeten'. Zij zou onmiddellijk na de hindernis gaan staan en me een gelletje aanreiken, dit ging perfect! Ondertussen bij elke waterpost een bekertje water in m'n gezicht en een iso drinken. Veel meer kon ik niet doen om fit te blijven.
Het parcours ging nu nog één maal de heuvels in en langs het stut op en neer. Het stut is een steile wand van mul zand van zo'n 20 meter hoog. Deze wand moest zo'n 3 keer beklommen worden door het mulle zand. Dat heb ik maar niet hardlopend gedaan, maar stevig doorgewandeld met m'n handjes op de knieen omhoog. Hier begon ik jammer genoeg m'n kuiten te voelen twitchen, iets te vroeg :(.
Na wat waterpret bij het zwembad een flink stuk asfalt hardlopen, proberen tempo te houden. Hopen op veel publiek langs het parcours door de kern van Nijverdal. Dat viel me iets tegen, voor m'n gevoel is het andere jaren wel drukker geweest op deze plek. Dat mocht de pret niet drukken: genoeg aanmoedigingen gehoord van bekenden, tevens flink wat high-fives kunnen geven. Het tempo vasthouden wilde ondertussen wel aardig lukken, maar aanzetten na een klimpartijtje begon steeds risicovoller te worden: die kuiten :(.
Een hindernis op vier kilometer van de streep gaf me een probleem: apenhangend over een watertje scheurde m'n enkelband af bij het verplaatsen van m'n voeten. Gelukkig bleef m'n enkelband drijven, ik kon 'm oppakken en in m'n boxershort stoppen. Gelukkig bleek dat niet te ver van de grond en verpestte dat de tijdsregistratie niet.
Ondertussen schoot de kramp er (bijna) in op de stukken waar het 'lekker' hardlopen was. Sommige hindernissen hielpen me gelukkig, omdat m'n kuiten daar tijdelijk wat minder belangrijk waren. Andere hindernissen vereisten juist dat ik m'n kuiten ging gebruiken om bijvoorbeeld op te springen, meer dan eens schoot de kramp er bij deze hindernissen in. De hindernis die me de grootste problemen gaf was de hindernis 20 meter voor de finish: voor de laatste verhoging moest ik me zo'n anderhalve meter verticaal verplaatsen. Bij elke sprong poging schoot de kramp er in, de derde poging was pas succesvol. De laatste vier kilometers gingen dan ook veel minder soepel dan de eerste 17, maar dat zal voor iedereen het geval zijn geweest.
Tot slot
Al met al ben ik super tevreden met m'n tijd van 2:02:17. Ik denk dat het er nog veel beter uit had gezien als ik afgelopen maand twee of drie keer heuvels zou hebben getraind. M'n maat staat op moment van schrijven nog als 4e geregistreerd in dezelfde categorie met een tijd van 01:54:43. Ik vond het opnieuw een top dag, min puntje was helaas de matige catering na afloop: lang wachten op je bier, als het bier niet al op was. We zijn maar snel de kroeg ingedoken waar we er een mooie avond van hebben gemaakt. Op dit moment heb ik al twee dagen spierpijn: mijn kuiten zijn aan gort en mijn rug/schouders/armen hebben het zwaar te verduren gehad. Volgend jaar sta ik waarschijnlijk weer aan de start, want het is wel weer goed bevallen :D.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/1166191390
Uitslagen mijn categorie: https://public.mysports.t.../55-strongmanrun-21k-male

** 21e op moment van schrijven, volgens mij zijn er nog problemen met het verwerken alle data en wijzigt de lijst nog steeds af en toe.

• Nilltris
Curva schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:18:
Om even op bovenstaande discussie in te haken; aan welke kant lopen jullie? Ik loop, net als Luchtenburger, altijd aan de linkerkant. Dit doet een groot aantal lopers die ik tegenkom, maar er is een deel wat rechts loopt en altijd stug rechts blijft lopen.
Ik vind het zelf prettig dat ik kan zien wat er aan komt. Als ik rechts loop, wordt ik meer verrast door krap voorbij scheurende wielrenners.
Hangt af van de situatie maar bijna altijd rechts. Mij is altijd geleerd dat je in Nederland (bijna) altijd aan de rechterkant deelneemt in 't verkeer. Ik snap de argumenten om links te lopen maar het voelt, voor mij, onnatuurlijk. Overigens ben ik er niet zo één die koste wat het kost rechts blijft lopen. Beetje passen en meten en vaak kun je met een blik al zien of een tegemoet komende loper een stukje zal opschuiven of dat je zelf even moet opschuiven.

Overigens vind ik het tijdens evenementen wel schijt irritant als men links blijft lopen...

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Nilltris schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:03:
[...]

Hangt af van de situatie maar bijna altijd rechts. Mij is altijd geleerd dat je in Nederland (bijna) altijd aan de rechterkant deelneemt in 't verkeer.
Dan heb je op school niet goed opgelet... want lopen op een straat zonder stoep dien je links te doen... tenzij je loopt met een fiets aan je hand (bijv. met een lekke band)... dan moet je wel rechts lopen (met je fiets aan je linkerhand).

• Valorian
  • Laatst online: 17:10
Curva schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:18:
Normaliter loop ik ook links. Op die manier zie je altijd wat er op je af komt en kan je als het écht moet nog alert reageren en wegspringen/lopen de berm in (d.w.z. als een tegenligger echt niet op zit te letten). Meestal zie je dan ook ruim van tevoren aan een fietser of auto wel of ze je door hebben en als dat niet het geval lijkt kun je nog de berm in. In praktijk betekent dat dat de enige keren dat je kan worden aangereden is als iemand van achteren komt én spookrijdt. Niet onmogelijk, maar ook niet erg waarschijnlijk. Overigens probeer ik natuurlijk vooral plekken te zoeken die an zich al verkeersluw zijn. En als er ook een stoep is pak ik die, ook al is dat qua ondergrond soms wat minder fijn.

Rechts lopen op een plek met verkeer vind ik echt heel onprettig. Dan zit ik bij elk geluid achter me achterom te checken of ik wel gezien wordt, en bij stil verkeer zoals wielrenners schrik je je kapot als ze ineens achter je vandaan schieten. Snap niet dat mensen daarvoor kiezen, zie geen enkel voordeel.

Ben nog nooit aangereden. Heb wel een stukje waar ik soms loop, langs een kanaal, waar wel eens irritante jongeren met golfjes scheuren. Beetje het type wat ook overal lachgaspatronen en fastfoodverpakkingen achterlaat. Als ik dan links loop zie ik wel eens dat ze zo lang mogelijk rechts blijven rijden (zelfs op de fietspad-strook), in de hoop te intimideren ofzo, of omdat ze dat grappig vinden... Meestal blijf ik dan stug ook gewoon mijn plek op de weg vasthouden, en uiteindelijk gaan ze dan behoorlijk laat alsnog om mij heen. Niet heel comfortabel, en sta altijd klaar om dan op het laatste moment de berm in te springen, maar ben te trots om me compleet te laten intimideren en me uit mijn flow te laten brengen ;)

Edit: overigens helemaal eens met @Nilltris wat betreft evenementen. Daar hou ik aan rechts-lopen links-inhalen

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 05-09-2017 22:17 ]

• Nilltris
P.O. Box schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:07:
[...]

Dan heb je op school niet goed opgelet... want lopen op een straat zonder stoep dien je links te doen... tenzij je loopt met een fiets aan je hand (bijv. met een lekke band)... dan moet je wel rechts lopen (met je fiets aan je linkerhand).
Ik heb prima opgelet hoor, misschien wat later naar school gegaan... Voetgangers mogen tegenwoordig, sinds 1991, zelf weten aan welke kant ze lopen (welke kant ze veiliger vinden). Overigens gold wat jij zegt (links als er geen stoep is) vóór 1991 ook alleen voor buiten de bebouwde kom.

[ Voor 3% gewijzigd door Nilltris op 05-09-2017 22:16 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

P.O. Box schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:07:
[...]

Dan heb jij heel lang geleden op school gezeten :)
Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
Links is prettiger omdat je het verkeer (inclusief snapchattende tieners) ziet aankomen. Rechts is prettiger omdat het snelheidsverschil kleiner is.

Ik probeer naar gelang de situatie links of rechts te lopen (het liefst links) maar ik krijg elke week wel kritiek van iemand dat ik beter aan de andere kant kan lopen, welke kant dat ook moge wezen. Och.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
kenneth schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:16:
[...]

Dan heb jij heel lang geleden op school gezeten :)
Dat valt voor mijn gevoel wel mee, maar in ieder geval was de lagere school wel voor het door @Nilltris genoemde jaartal 1991 ;)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:59
Zo, paar dagen geleden was ik nog bij 8min rennen, 2 lopen, 11 rennen, 2 lopen, 8 rennen (en uitlopen)

Wilde vanochtend eens mijn grens opzoeken en voelde goed al na eerste minuten rennen. Uiteindelijk een half uur achter elkaar gelopen. Mijn doel was 5km achter elkaar, dat heb ik nu bereikt. Tijd voor een nieuw doel, al twijfel ik waar ik het beste aan doe: snelheid of afstand.

Over de run vanochtend:
Km 1: 5.01
Km 2: 5.12
Km 3: 5.24
Km 4: 5.33
Km 5: 5.36

Moet ik voor 10km achter elkaar gaan? Of voor 5min per ronde?

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
Arie- schreef op maandag 4 september 2017 @ 07:58:
Gisteren meegedaan met de Strongmanrun in Nijverdal. Behoorlijk tevreden met een tijd van 2:03 op de 21km afstand. Welke plek me dat heeft opgeleverd weet ik niet, de uitslagen staan nog niet online. De laatste 4 kilometer behoorlijk wat tijd verloren: kramp in beide kuiten. Conditioneel had ik nog wel over, dat was dus wel jammer. Als ik volgend jaar weer mee wil doen toch maar wat meer heuvels trainen.
Strava or it didn't happen
Potver3, wat een tijd! Vorig jaar de 21KM gedaan in 2,5 uur.
Dit jaar de 12KM gedaan omdat mijn loopgenoten niet getraind hadden.
Erg mooie run!

• Arie-
  • Niet online
@Roodey Bij zulke evenementen is het wel belangrijk te onthouden dat tijden niet te vergelijken zijn. Jouw 2,5 uur van vorig jaar was mogelijk over een zwaarder parcours. Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor 10k crossloopjes, die 200 meter meer of minder dan 10k scheelt zomaar 3 minuten.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

President schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:00:
Mijn doel was 5km achter elkaar, dat heb ik nu bereikt. Tijd voor een nieuw doel, al twijfel ik waar ik het beste aan doe: snelheid of afstand.
Werken aan snelheid op een basis van weinig afstand zorgt regelmatig voor blessures terwijl werken aan afstand automatisch zorgt voor meer snelheid.
Moet ik voor 10km achter elkaar gaan? Of voor 5min per ronde?
Bouw uit naar 10km op een rustig tempo. Een rustig tempo is een tempo waarop je nog een gesprek zou kunnen voeren met iemand. Als je het niet gewend bent zou je denken dat het veel te rustig is (je peigert jezelf immers niet af) maar de verbetering van je conditie is dan optimaal. Naarmate je meer en vaker loopt zal je duurvermogen groeien en zal je snelheid automatisch toenemen. Op het moment dat je een paar weken redelijk eenvoudig de 10km haalt kun je wat lichte versnellingen tussendoor inbouwen. Of een setje heuvelsprints (10" voluit omhoog, wandelend terug). Weer wat later (bij consequent 30km/week of liever meer) kun je wat meer gericht snelheidswerk toevoegen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Daar sluit ik me helemaal bij aan @kenneth, prima advies!

If you can see, look. If you can look, observe

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Hmm...toch leuk, zojuist mijn eerste Decathlon 6€ Strava-voucher gekregen per e-mail. Komt mooi uit, ik was toch aan het kijken voor zo'n Runlight250 :)

Strava

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
Arie- schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:28:
@Roodey Bij zulke evenementen is het wel belangrijk te onthouden dat tijden niet te vergelijken zijn. Jouw 2,5 uur van vorig jaar was mogelijk over een zwaarder parcours. Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor 10k crossloopjes, die 200 meter meer of minder dan 10k scheelt zomaar 3 minuten.
Dat snap, en de wachttijden variëren enorm. Maar een half uur is veel ;)

• President
kenneth schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:56:
[...]
Werken aan snelheid op een basis van weinig afstand zorgt regelmatig voor blessures terwijl werken aan afstand automatisch zorgt voor meer snelheid.

[...]

Bouw uit naar 10km op een rustig tempo. Een rustig tempo is een tempo waarop je nog een gesprek zou kunnen voeren met iemand. Als je het niet gewend bent zou je denken dat het veel te rustig is (je peigert jezelf immers niet af) maar de verbetering van je conditie is dan optimaal. Naarmate je meer en vaker loopt zal je duurvermogen groeien en zal je snelheid automatisch toenemen. Op het moment dat je een paar weken redelijk eenvoudig de 10km haalt kun je wat lichte versnellingen tussendoor inbouwen. Of een setje heuvelsprints (10" voluit omhoog, wandelend terug). Weer wat later (bij consequent 30km/week of liever meer) kun je wat meer gericht snelheidswerk toevoegen.
Top, dan ga ik naar de 10km toe werken vanaf oktober. Eerst nog deze maand drie keer per week de 5km blijven herhalen.

En dan maar even opzoek naar Gear:
- een geel reflecterend shirt
- actieve verlichting zoals lampjes?

Ik loop meestal van 6u tot 6.45u en begint aardig donker te worden. Ik drink een half uur voor het lopen altijd een halve liter water. Is zo'n 'riem' met waterflesjes of bijvoorbeeld een banaan aan te raden of overbodig straks voor de 10km?

En moet misschien even een boek gaan scoren met tips voor oefeningen welke ik voor of na het lopen maar ook gewoon structureel in de week kan doen. Krijg nu soms last van mijn knie op een bepaald stuk fietspad, als ik in het midden van het pad ga lopen heb ik nergens last van. Wil toch preventief mijn kniebanden gaan verstevigen. Verzuring, spierpijn, kramp of weet ik veel heb ik gelukkig (nog) geen last van :-)

[ Voor 12% gewijzigd door President op 06-09-2017 12:26 ]

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

President schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:23:
[...]
Ik loop meestal van 6u tot 6.45u en begint aardig donker te worden. Ik drink een half uur voor het lopen altijd een halve liter water. Is zo'n 'riem' met waterflesjes of bijvoorbeeld een banaan aan te raden of overbodig straks voor de 10km?
Sommigen zweren bij zo'n drankgordel. Maar de meeste mensen kunnen/zullen probleemloos een uurtje lopen zonder drinken mee te nemen. Een banaan voor onderweg is ook een beetje overkill, maar als je honger krijgt als je vroeg loopt (ik dus) is dat helemaal niet zo'n slecht idee. Voor je energie hoef je het in ieder geval niet te doen.

Oefeningen zijn er zat te vinden. Lunges en squats liggen het meest voor de hand. Wel kan je je afvragen of meer belasting jou nu gaat helpen met deze kleine pijntjes. Mogelijk is een dagje meer rust effectiever :P

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:37
Iemand ervaring met een shin splint? Hoeveel rust heb je normaal gesproken nodig?

BlaBlaBla

• Arie-
  • Niet online
Paar weken tot een jaar of zelfs meer. Écht shin splits schijnt een hel te zijn. Zelf gelukkig nooit ervaren. Zusje van m'n maat heeft er meer dan een jaar last van gehad en is er zelfs aan geopereerd.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
[...]
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan actieve verlichting. Als het donker is - en die tijd is inderdaad weer begonnen - loop ik met een groen en rood ledarmband. Naar mijn idee ben ik daarmee voldoende zichtbaar, het positieve commentaar dat ik zo af en toen krijg, lijkt dat ook te bevestigen.

Voor wat betreft vocht en voeding, eens met @Roozzz, tot een uur hoeft dat echt niet nodig te zijn. Zelf kan ik in trainingen goed met langer zonder, maar dat zou je ook een beetje voor jezelf uit moeten zoeken.

Voor wat betreft oefeningen, vergeet je core niet. Een onvoldoende getrainde core kan ook zeker klachten bij je knieën, of elders in je benen, veroorzaken.

• Webgnome
[...]

Top, dan ga ik naar de 10km toe werken vanaf oktober. Eerst nog deze maand drie keer per week de 5km blijven herhalen.

En moet misschien even een boek gaan scoren met tips voor oefeningen welke ik voor of na het lopen maar ook gewoon structureel in de week kan doen. Krijg nu soms last van mijn knie op een bepaald stuk fietspad, als ik in het midden van het pad ga lopen heb ik nergens last van. Wil toch preventief mijn kniebanden gaan verstevigen. Verzuring, spierpijn, kramp of weet ik veel heb ik gelukkig (nog) geen last van :-)
Het kan wat mij betreft niet reflecterend genoeg zijn. Het liefste helemaal in het kanariegeel met een bouwlamp op je hoofd en heel huids naar huis dan in het zwart met een enkel bandje om je arm en in het ziekenhuis

Strava | AP | IP | AW

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Nog wat betreft die verlichting, ik loop in het donker voornamelijk over onverlichte fietspaden. De overige weggebruikers zijn dan voornamelijk fietsers, wandelaars (al dan niet met hond) en andere hardlopers. Een reflecterend hesje (alleen) heeft dan naar mijn idee weinig nut. Je medeweggebruikers produceren dan weinig tot geen licht. Te weinig vaak om je reflecterend hesje op te laten vallen. Dat is in elk geval mijn ervaring met andere hardlopers die alleen een hesje dragen. Vaak genoeg dat ik die pas op het laatste moment zie en gezien hun reactie is dat niet wederzijds. Overigens loop ik nooit met muziek, dus dat leidt me niet af. Wat ik overigens ook ten zeerste waardeer, is dat steeds vaker mensen hun honden lichtjes omdoen in het donker.

Een hesje heeft denk ik wel waarde wanneer je veel op verlichte wegen en/of langs autowegen loopt. Maar dan nog zou ik ook actieve verlichting gebruiken.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
Eigenlijk zou ik deze wel eens willen bestellen voor verlichting tijdens het lopen

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Roadman schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:52:
Eigenlijk zou ik deze wel eens willen bestellen voor verlichting tijdens het lopen
Die schijnt best ok te zijn, sommigen in dit topic lopen er ook mee. Het vervelende is dat de verzendkosten naar NL relatief hoog zijn...

Strava

• President
Er staan geen lantaarnpalen onderweg en veelal fietsers en vrouwen welke hun hond uit laten. Het zal dus actieve verlichting worden.

Aan mijn ene arm zit al een band voor mijn telefoon (past helaas niet in broekzakje). Kan dus één arm met een band met verlichting doen. Dat vestje ziet er leuk uit, maar wel erg prijzig...

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik loop altijd over prima verlichte wegen, maar mocht dat ooit veranderen zou ik gewoon iets dergelijks aanschaffen: https://www.decathlon.nl/...-12899?mc=8283426&c=ZWART

Daarnaast heb ik wel altijd een band met licht om mijn arm als het donker is.

Overigens vorige week een Flipbelt aangeschaft en er meteen in Tilburg mee gelopen (telefoon er in), wat zit dat chill zeg. Echt veel fijner dan een armband.

[ Voor 21% gewijzigd door Niku op 06-09-2017 14:37 ]

• President
Niku schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:36:
Ik loop altijd over prima verlichte wegen, maar mocht dat ooit veranderen zou ik gewoon iets dergelijks aanschaffen: https://www.decathlon.nl/...-12899?mc=8283426&c=ZWART

Daarnaast heb ik wel altijd een band met licht om mijn arm als het donker is.

Overigens vorige week een Flipbelt aangeschaft en er meteen in Tilburg mee gelopen (telefoon er in), wat zit dat chill zeg. Echt veel fijner dan een armband.
Die lamp wil ik niet, die verblindt de mensen die ik tegen kom.

Die flipbelt zo lijkt prettiger te zitten dan de bovenarmband die ik nu heb. Hoeveel kost dat geintje? 10tje?

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11-2025

TheZoo

Animals Behind Bars

vhal schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:58:

Die schijnt best ok te zijn, sommigen in dit topic lopen er ook mee. Het vervelende is dat de verzendkosten naar NL relatief hoog zijn...
Als ik nu een bestelling start, lijken er geen verzendkosten te zijn, als je het geduld weet op te brengen:
FREE SHIPPING: 1-3 Weeks For Delivery from USA
President schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:57:
[...]

De nieuwe versie kun je verstellen.
Die flipbelt zo lijkt prettiger te zitten dan de bovenarmband die ik nu heb. Hoeveel kost dat geintje? 10tje?
LMGTFY

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:26
[...]
Dat zal je bij ieder soort actieve verlichting (runlight, hoofdlamp) wel in zekere mate hebben.
De lichtsterkte van de runlight is in 3 stappen in te stellen en de zachtste stand is niet veel feller dan een moderne fietslamp en als je 'm goed op je borst draagt wijst de straal niet recht vooruit.
Neemt niet weg dat als ik iemand tegenkom ik m'n hand even voor de lamp houdt.
Mijn vrouw heeft een Decathlon lampje aan haar flipbelt geklikt, werkt ook prima als actieve verlichting, moet je alleen nog iets van een (rood) lampje achterop doen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Niku

Niku

Alagaesii

[...]

Ik heb er € 30 voor betaald bij bol.com, maar heb het er voor over.

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Aangezien ik ook m'n Elliptigo op buitenwegen ga gebruiken en daarbij niet met 25km/u in een gat oid. wil rijden heb ik afgelopen voorjaar een sterkere hoofdlamp gekocht, de Black Diamond Storm. Sterkste hoofdlamp zonder dat je met een complete accupack om je hoofd loopt. Heeft een beam-led en een breedstraal led die je met een tikje tegen de zijkant van de lamp aan of uit kan zetten. Ik heb hem ook al eens om m'n pols gewikkeld en op knipperstand gezet, dat trekt ook voldoende bekijks :P
M'n andere hoofdlamp is nog altijd fel genoeg voor hardlopen, maar bij de extra snelheid op m'n Elliptigo is een wat groter bereik wenselijk heb ik dit voorjaar gemerkt.

Gisteravond trouwens met zo'n See yu led band om m'n onderbeen gelopen als passievere verlichting omdat ik binnen de bebouwde kom bleef. Werkt ook goed, al is groen hierbij wel de beste kleur om op te vallen. Ik heb ook mensen met blauw gezien, maar dat valt veel minder op.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Misschien een domme vraag..Hoe is de impact en/ of wat is het gevolg van een tijdje stilstaan? ik ben opzoek naar mooiere langere rondes en daarvoor moet ik een behoorlijk drukke rijksweg oversteken... en dat kan wel 3 minuten duren voordat ik over kan steken...

• nogeeninlog
  • Laatst online: 21:04
President schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:27:

Aan mijn ene arm zit al een band voor mijn telefoon (past helaas niet in broekzakje). Kan dus één arm met een band met verlichting doen. Dat vestje ziet er leuk uit, maar wel erg prijzig...
Tegenwoordig heeft de Action sporthesjes voor een paar euro. Daar kun je dan van die fietslichtjes aan bevestigen als actieve verlichting. Of van die ledbandjes omdoen. Tip: doe een ledbandje om je kuit, dan kan die niet afzakken.

In het donker kom ik soms andere lopers tegen die geen actieve verlichting hebben. die zie ik dan op het laatste moment. Daarom zou ik echt iedereen op het hart willen drukken om actieve verlichting te gebruiken.

En laat de verlichting constant branden, niet knipperen! Bij knipperlicht kunnen andere verkeersdeelnemers de afstand en jouw snelheid veel minder goed inschatten dan bij constant brandende verlichting.

• Roadman
Ik vind sowieso fietslampjes en ledbandjes een no-go tijdens hardlopen.
Je kunt echt vele male beter met een bouwlamp op de borst of op je hoofd rondrennen.
Fietslampjes en ledbandjes zijn in een auto nog slecht te zien.

• Bartske
  • Laatst online: 23:10
ThatsHollywood schreef op woensdag 6 september 2017 @ 17:50:
Misschien een domme vraag..Hoe is de impact en/ of wat is het gevolg van een tijdje stilstaan? ik ben opzoek naar mooiere langere rondes en daarvoor moet ik een behoorlijk drukke rijksweg oversteken... en dat kan wel 3 minuten duren voordat ik over kan steken...
lijkt me geen probleem. Als ik even stilsta doe ik altijd mn benen even 'dynamisch stretchen' zodat ze wel in beweging blijven. En als je weer gaat bewegen versnel niet te snel. Heb wel eens gehad dat ik toen een spiertje verrekte, voor je gevoel gewoon als een dieseltje weer opstarten ;)

En dan neem ik aan dat je gewoon op duurlooptempo loopt

• Niku

Niku

Alagaesii

Bartske schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:35:
[...]

lijkt me geen probleem. Als ik even stilsta doe ik altijd mn benen even 'dynamisch stretchen' zodat ze wel in beweging blijven. En als je weer gaat bewegen versnel niet te snel. Heb wel eens gehad dat ik toen een spiertje verrekte, voor je gevoel gewoon als een dieseltje weer opstarten ;)

En dan neem ik aan dat je gewoon op duurlooptempo loopt
Ik irriteer me dood aan 'stil sta momenten', loop gewoon een andere route dan.

• Valorian
  • Laatst online: 17:10
Niku schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:37:
[...]

Ik irriteer me dood aan 'stil sta momenten', loop gewoon een andere route dan.
Mee eens. En een drukke rijksweg wordt soms op een aantal punten wel onderbroken door een loop/fietsbrug of tunnel. Juist als je langere routes gaat lopen dan is het aantrekkelijker om iets om te lopen voor zo'n punt dan om een stil-sta-moment te creeeren.

Zelf mijd ik het liefst sowieso stukken met veel verkeer, is niet zo goed voor je luchtwegen (maar nog altijd beter dan avonden op de bank Netflixen ;) )

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op woensdag 6 september 2017 @ 17:37:
Aangezien ik ook m'n Elliptigo op buitenwegen ga gebruiken en daarbij niet met 25km/u in een gat oid. wil rijden heb ik afgelopen voorjaar een sterkere hoofdlamp gekocht, de Black Diamond Storm. Sterkste hoofdlamp zonder dat je met een complete accupack om je hoofd loopt. Heeft een beam-led en een breedstraal led die je met een tikje tegen de zijkant van de lamp aan of uit kan zetten. Ik heb hem ook al eens om m'n pols gewikkeld en op knipperstand gezet, dat trekt ook voldoende bekijks :P
M'n andere hoofdlamp is nog altijd fel genoeg voor hardlopen, maar bij de extra snelheid op m'n Elliptigo is een wat groter bereik wenselijk heb ik dit voorjaar gemerkt.

Gisteravond trouwens met zo'n See yu led band om m'n onderbeen gelopen als passievere verlichting omdat ik binnen de bebouwde kom bleef. Werkt ook goed, al is groen hierbij wel de beste kleur om op te vallen. Ik heb ook mensen met blauw gezien, maar dat valt veel minder op.
Dit, dit en nog eens dit. Ja, rood is een signaalkleur, maar groen valt véél beter op.

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08-2025

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Joepie! Mijn startnummer is vandaag bekend geworden voor de Dubbele Mijl aankomende zondag voor een gedeelte van de Singelloop in Enschede. Nu al zin in! :D

Helaas door omstandigheden niet de hele Singelloop, maar volgend jaar wel. Na het weekend maar weer eens een normaal 3x in de week trainen oppakken in plaats van een beetje stamina blijven houden. :)

Om op de discussie over de verlichting in te haken:
Heb zelf vorig jaar bij de Lidl een paar armbandjes van siliconen gehaald met wat lichtjes. Nog niet gebruikt gehad, maar op zich geven die redelijk wat licht en er zitten 2 standen op. Ledjes zijn groen.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Pathogen schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:37:
[...]

Dit, dit en nog eens dit. Ja, rood is een signaalkleur, maar groen valt véél beter op.
Dat groen meer opvalt zou best kunnen, maar als automobilist vind ik andere kleuren juist irritant, omdat ik me af ga vragen wat dat dan nou weer is. Bij rood licht weet je dat het een fietser/wandelaar is.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

robkrekel schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:01:
[...]
Dat groen meer opvalt zou best kunnen, maar als automobilist vind ik andere kleuren juist irritant, omdat ik me af ga vragen wat dat dan nou weer is. Bij rood licht weet je dat het een fietser/wandelaar is.
Dus dan ga je opletten wat het is? Doel bereikt :Y

• robkrekel
Nee, ik raak er extra door afgeleid omdat ik er te veel op let. En afleiding kan je nu net niet gebruiken als automobilist (of elke andere weggebruiker), want dan wordt het juist gevaarlijker.
Van een rood licht weet je wat het is, en daar stuur je ook wel omheen hoor. Maar dan kan je de aandacht wel beter op de weg houden ipv met een groen lichtje waarvan je denkt: wat is dit zou weer. En dat is dus juist gevaarlijker, want je bent niet gefocust op de weg en andere medeweggebruikers.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Webgnome
Yay. Van het weekend startnummer en shirt binnen gekregen voor de Dam by night. Weet iemand toevallig hoe het zit met de pendelbussen? Ik kan daar namelijk niks over vinden wat betreft de dam by night. En ik had begrepen dat die er wel zouden zijn.

De vraag is dan ook hoe laat je ongeveer bij een P+R zou moeten zijn waar die bussen vertrekken..

[ Voor 63% gewijzigd door Webgnome op 07-09-2017 12:20 ]

Strava | AP | IP | AW

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

robkrekel schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:26:
Nee, ik raak er extra door afgeleid omdat ik er te veel op let. En afleiding kan je nu net niet gebruiken als automobilist (of elke andere weggebruiker), want dan wordt het juist gevaarlijker.
Van een rood licht weet je wat het is, en daar stuur je ook wel omheen hoor. Maar dan kan je de aandacht wel beter op de weg houden ipv met een groen lichtje waarvan je denkt: wat is dit zou weer. En dat is dus juist gevaarlijker, want je bent niet gefocust op de weg en andere medeweggebruikers.
Het probleem is alleen dat je een rood ledjesbandje van de Aldi eigenlijk alleen zelf ziet als hardloper. Een even krachtig groen ledje zal veel duidelijker zijn in het donker.

Ik loop met een runlight als het donker is, die heeft een flink rood achterlicht. Als ik dat zou willen accentueren met van die schoenclips oid, dan kies ik meteen voor groen.

Trouwens, als je een groen lampje ziet hobbelen lijkt het me prima te herkennen aan de beweging dat dit een voetganger betreft :Y

Desondanks ben ik het eens met je punt dat afwijkende zaken niet alleen opvallen maar ook afleiden. Als je daardoor een slecht verlichter hardloper, hond of scholier zonder licht over het hoofd ziet is dat voor diegene zeker een probleem, maar je kunt er niet persoonlijk voor zorgen dat iederéén goed zichtbaar is.
Verblinding van medeweggebruikers daargelaten vind ik nog steeds dat meer verlichting betere verlichting is.

• robkrekel
Pathogen schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:50:
[...]

Het probleem is alleen dat je een rood ledjesbandje van de Aldi eigenlijk alleen zelf ziet als hardloper. Een even krachtig groen ledje zal veel duidelijker zijn in het donker.

Ik loop met een runlight als het donker is, die heeft een flink rood achterlicht. Als ik dat zou willen accentueren met van die schoenclips oid, dan kies ik meteen voor groen.

Trouwens, als je een groen lampje ziet hobbelen lijkt het me prima te herkennen aan de beweging dat dit een voetganger betreft :Y

Desondanks ben ik het eens met je punt dat afwijkende zaken niet alleen opvallen maar ook afleiden. Als je daardoor een slecht verlichter hardloper, hond of scholier zonder licht over het hoofd ziet is dat voor diegene zeker een probleem, maar je kunt er niet persoonlijk voor zorgen dat iederéén goed zichtbaar is.
Verblinding van medeweggebruikers daargelaten vind ik nog steeds dat meer verlichting betere verlichting is.
Ik ben het verder wel met je eens hoor, ik probeer alleen even de andere kant van de medaille toe te lichten ( :P )

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

ElectricHead schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:52:
Joepie! Mijn startnummer is vandaag bekend geworden voor de Dubbele Mijl aankomende zondag voor een gedeelte van de Singelloop in Enschede. Nu al zin in! :D

Helaas door omstandigheden niet de hele Singelloop, maar volgend jaar wel. Na het weekend maar weer eens een normaal 3x in de week trainen oppakken in plaats van een beetje stamina blijven houden. :)

Om op de discussie over de verlichting in te haken:
Heb zelf vorig jaar bij de Lidl een paar armbandjes van siliconen gehaald met wat lichtjes. Nog niet gebruikt gehad, maar op zich geven die redelijk wat licht en er zitten 2 standen op. Ledjes zijn groen.
Ik heb mijn Singelloopnr inderdaad ook gekregen, ook zin in! En veel beter weer dan vorige jaren (toen was t vrij warm en nu is t voorspeld op 16 graden). De DM start wel flink eerder dan de 5EM toch?

Lampjes: groene armbandjes van aliexpress, een reflectieharnasje van de flying tiger en binnenkort de runlight 2.0 (met verstelbare elevatie op de bundel). In de schemer heb ik t gevoel dat bijna nog meer nodig te hebben dan als t écht donker is - net of men minder oplet in de schemer.
Groen is inderdaad duidelijker omdat je kegeljes daar gevoeliger voor zijn ofzo. En omdat je als voetganger niet verplicht bent wit voor/rood achter te dragen, mag je prima voor groene lampjes op je arm kiezen, toch? :D
Looprichting: Loop altijd tegen t verkeer in eigenlijk, maar zelfs dan weten sommige wielergroepen of bejaarden die dezelfde richting op gaan als ik me nog van de weg te rijden (1x gebeurd binnen 100m op dezelfde weg) en 1x een mountainbiker die een tweetal dat ongeveer naast mij fietste ging inhalen en mij daarbij van t (losse) fietspad de weg opduwde. Thanks gast. Hopelijk had je die 2 seconden die je bespaard hebt hard nodig.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:06

ericplan

5180 Wp PV

Als fietser en hardloper vind ik een ledband om de enkel het meest opvallend. Door de beweging zie je al van ver dat het een hardloper is. Dat is met een armband toch net iets minder.

A'dam PVOutput

• Roadman
Webgnome schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:37:
Yay. Van het weekend startnummer en shirt binnen gekregen voor de Dam by night. Weet iemand toevallig hoe het zit met de pendelbussen? Ik kan daar namelijk niks over vinden wat betreft de dam by night. En ik had begrepen dat die er wel zouden zijn.

De vraag is dan ook hoe laat je ongeveer bij een P+R zou moeten zijn waar die bussen vertrekken..
Hier staat alles als het goed is.

Ik loop zelf ook de Damloop by night.
Twijfel nog over de Damloop zelf aangezien ik een week later in Berlijn aan de start sta...

[ Voor 10% gewijzigd door Roadman op 07-09-2017 14:53 ]

• Storm-Fox
  • Laatst online: 15-12-2025
Zijn er hier hardlopers die al gerend hebben met barefoot schoenen?
Ik ben zelf aan het overwegen om een paar Vibram Fivefingers te kopen om mijn looptechniek
te verbeteren. zie:

Afbeeldingslocatie: http://michaelwelburn.com/wp-content/uploads/2014/03/BikilaLS-M3581-hero.jpg
Maar gezien de prijs van 139 euro wil ik mij eerst beter verdiepen en hoor graag wat anderen
hebben ervaren.

[ Voor 15% gewijzigd door Storm-Fox op 07-09-2017 15:07 ]

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08-2025

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Poekie schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:39:
[...]

Ik heb mijn Singelloopnr inderdaad ook gekregen, ook zin in! En veel beter weer dan vorige jaren (toen was t vrij warm en nu is t voorspeld op 16 graden). De DM start wel flink eerder dan de 5EM toch?
De temperatuur en het weer die ze hebben voorspeld lijkt me heerlijk. De DM is om 13:45 en de 5EM om 14:30 dus zoveel tijdsverschil zit er niet tussen. Wie weet komen we elkaar, zonder het te weten, nog wel tegen. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Storm-Fox schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:06:
Ik ben zelf aan het overwegen om een paar Vibram Fivefingers te kopen om mijn looptechniek
te verbeteren. zie:

[afbeelding]
Maar gezien de prijs van 139 euro wil ik mij eerst beter verdiepen en hoor graag wat anderen
hebben ervaren.
Er zijn hier meerdere mensen met ervaring op dit soort schoenen. Ik loop met enige regelmaat op Vibrams, maar 95% van mijn schoenen (19 van de 20 paar :P ) heeft 4mm of minder drop en meestal niet bijster veel demping. Ik vind het leuk lopen op Vibrams en loop er zonder problemen afstanden tot ongeveer 21km op. Zorgvuldig opbouwen is wel een vereiste, je kuiten en (misschien wel het belangrijkste) je voetbotjes moeten aan de belasting wennen. En botten verstevigen gaat een stuk minder snel dan spieren opbouwen.

En op Vibrams loop je overigens niet automatisch goed, het is meer dat er weinig schoen meer is die jou verleidt om 'slecht' te lopen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
te verbeteren. zie:

[afbeelding]
hebben ervaren.
Zelf liep ik op minimalistische schoenen. Zelf vind ik de vibrams wel oke, maar vond het langer dan 10k niet meer lekker lopen en begon het te schuren tussen de tenen.

Mijn voorkeur gaat meer uit naar "normalere minimalistische schoenen" heb zelf de Inov8 road extreme 138 en barex 200 gehad. Erg veel km's op gelopen.
Loop nu weer op een meer gangbare schoen omdat ik geen goede schoen meer kon vinden :(

• Storm-Fox
Rudedadude schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:03:
[...]

Er zijn hier meerdere mensen met ervaring op dit soort schoenen. Ik loop met enige regelmaat op Vibrams, maar 95% van mijn schoenen (19 van de 20 paar :P ) heeft 4mm of minder drop en meestal niet bijster veel demping. Ik vind het leuk lopen op Vibrams en loop er zonder problemen afstanden tot ongeveer 21km op. Zorgvuldig opbouwen is wel een vereiste, je kuiten en (misschien wel het belangrijkste) je voetbotjes moeten aan de belasting wennen. En botten verstevigen gaat een stuk minder snel dan spieren opbouwen.

En op Vibrams loop je overigens automatisch goed, het is meer dat er weinig schoen meer is die jou verleidt om 'slecht' te lopen.
Dank voor de positieve reply!
Merk je dat dankzij de vibrams je op je normale schoenen ook beter bent gaan lopen en dat je voet
sterker is geworden?
Ik ben zeker van plan om dit langzaam op te bouwen en deze barefoot schoenen ook te dragen op
het werk en wandelingen.

Het is jammer dat er geen winkels in Amsterdam zijn waar ik ze kan passen en kopen, maar gelukkig
zit natuurlijkhardlopen.nl in Noordwijk waar ik hopelijk binnenkort langskan.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12-2025

McMiGHtY

- burp -

Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:00:
[...]

Ik doe er nog een schepje bovenop: zijn er hardlopers die lopen met een zonnebril, op sterkte?

Ben zelf blij dat ik jaren geleden bij het kopen van mijn zonnebril voor kunststof glazen heb gekozen, want dat is gewoon een klap lichter :)
Het zijn alleen geen hele grote glazen, dus misschien moet ik toch eens een nieuwe overwegen voor het hardloopwerk en deze lekker in de auto laten liggen.
Ik heb vorige week deze: http://www.brilmode.nl/invu/active/a2508/21-product/25595/
gekocht.

3 Soorten inzet glazen erbij, donker, oranje en blank glas. Morgenavond mn eerste loopje mee doen, zit een stuk beter dan mn gewone bril.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Man man, wat een frustratie hier momenteel. Moet het even van me afschrijven.

Bijna 4 weken geleden kreeg ik een knieblessure na een flinke interval training in mijn HM-schema. Na 2 weken vrijwel totale rust bleef de pijn na kort hardlopen/fietsen aanwezig en dus ben ik naar de fysio gegaan. Zij constateerde overbelasting en in elk geval niks 'ernstigs'. Advies was om een speciaal schema te volgen wat vergelijkbaar is met start to run. Dus 1 min hardlopen - 2 min wandelen etc. waarbij ik na 30 succesvolle trainingen over 2 maanden 5KM aan 1 stuk mag hardlopen. Helaas bij training 2 al weer knie klachten, wat betekent dat ik opnieuw moet beginnen bij les 1. Les 1 is in totaal 7 min hardlopen, wat niet bepaald voelt als sporten als je normaal richting de HM loopt. Vandaag voor de 2e keer bij de fysio geweest. Nu heeft ze me oefeningen gegeven die ik thuis moet doen. No offence, maar ik kan zo met Olga Commandeur mee doen in de ochtend. Verder gewoon iedere keer les 1 doen zolang dat niet pijnvrij gaat.

Ik worstel er heel erg mee of ik dat wel vol houd. Blijkbaar ben ik niet echt een doorzetter maar mijn outfit aantrekken voor een paar minuten hardlopen, of oefeningen doen waar ik tot vandaag van dacht dat alleen bejaarde dames deden, kost me toch wel heel veel ruggengraat. Zeker omdat ik na een maand nog geen enkele verbetering opmerk en mijn vertrouwen dat dit gaat helpen toch wel erg mager is. Zit er dan ook aan te denken om de komende 3 maanden gewoon niet meer hard te lopen en in die maanden wel krachttraining voor mijn benen te blijven doen zodat mijn spieren sterker worden. En dan hopen dat ik vanaf januari weer gewoon rustig aan kan starten. Man man, wat baal ik hier van.

• Arie-
  • Niet online
Kun je wel fietsen: je duurvermogen is goed op peil te houden door te fietsen. Belasting is moeilijker te trainen.
Verder nog een tip uit persoonlijke ervaring: sla fysiotherapeuten over, ga naar je huisarts vervolgens specialist, of zoek een sportarts. Niet iedereen is het hier mee eens in dit topic, maar ik heb erg weinig vertrouwen in fysio's.

Verwijderd

Arie- schreef op donderdag 7 september 2017 @ 18:16:
Kun je wel fietsen: je duurvermogen is goed op peil te houden door te fietsen. Belasting is moeilijker te trainen.
Verder nog een tip uit persoonlijke ervaring: sla fysiotherapeuten over, ga naar je huisarts vervolgens specialist, of zoek een sportarts. Niet iedereen is het hier mee eens in dit topic, maar ik heb erg weinig vertrouwen in fysio's.
Ik heb een keer of 5 op de MTB en racefiets gezeten op licht verzet maar ook daar klachten. Wel minder dan met lopen dus misschien na een paar weken rust daar voorzichtig mee starten. Ik heb ook al eerder aangegeven niet echt in de fysio te geloven maar omdat het niet weg ging ben ik toch gegaan.

Qua diagnose, of eigenlijk het uitsluiten van blessures, was het zeker nuttig. Maar qua oefeningen en schema's kan ik ook internet gebruiken.

• tlpeter
Ik doe al zeker een half jaar oefenen en alleen omdat het gewoon werkt. Een fysio is geen kwakzalver of zo. Ik vertrouw een fysio meer dan een huisarts die ook maar algemeen kennis heeft.
Een sportarts zou ook nog kunnen.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:41
te verbeteren. zie:

[afbeelding]
hebben ervaren.
loop er al een paar jaar op; op diverse paar.

maximale lengte in 1 run voor mij 15 km. Het is wel opbouwen (doe ik meestal te weinig) en ik ben altijd al (kennelijk natuurlijk) om op de voorvoet te rennen/landen. Dus geen hak landing toepassen!

Beste tijd op de 10km mee gerend van 43:37. Dit jaar wil ik richting de 10km met ongeveer 1 training per week :9

Moet er bij melden dat ik juist met Vibram ben gaan lopen omdat ik met normale schoenen last kreeg van linker boven knie. (Na km of 4)
Bij deze nooit meer. gehad Al is het voor de voeten niet fijn als je niet regelmatig doet (heb soms wel eens een maand of 2-3 geen zin in rennen en dan wil je meteen weer te ver/snel.)

En het loopt gewoon heerlijk, maar wel vooral in het bos!

Ga nu ff half uurtje op mijn Vibrams er vandoor!

[ Voor 21% gewijzigd door trekker22 op 07-09-2017 19:09 ]

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02-2025
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:25:

Bijna 4 weken geleden kreeg ik een knieblessure na een flinke interval training in mijn HM-schema. Na 2 weken vrijwel totale rust bleef de pijn na kort hardlopen/fietsen aanwezig en dus ben ik naar de fysio gegaan. Zij constateerde overbelasting en in elk geval niks 'ernstigs'. Advies was om een speciaal schema te volgen wat vergelijkbaar is met start to run. Dus 1 min hardlopen - 2 min wandelen etc. waarbij ik na 30 succesvolle trainingen over 2 maanden 5KM aan 1 stuk mag hardlopen. Helaas bij training 2 al weer knie klachten, wat betekent dat ik opnieuw moet beginnen bij les 1. Les 1 is in totaal 7 min hardlopen, wat niet bepaald voelt als sporten als je normaal richting de HM loopt. Vandaag voor de 2e keer bij de fysio geweest. Nu heeft ze me oefeningen gegeven die ik thuis moet doen. No offence, maar ik kan zo met Olga Commandeur mee doen in de ochtend. Verder gewoon iedere keer les 1 doen zolang dat niet pijnvrij gaat.

Ik worstel er heel erg mee of ik dat wel vol houd. Blijkbaar ben ik niet echt een doorzetter maar mijn outfit aantrekken voor een paar minuten hardlopen, of oefeningen doen waar ik tot vandaag van dacht dat alleen bejaarde dames deden, kost me toch wel heel veel ruggengraat. Zeker omdat ik na een maand nog geen enkele verbetering opmerk en mijn vertrouwen dat dit gaat helpen toch wel erg mager is. Zit er dan ook aan te denken om de komende 3 maanden gewoon niet meer hard te lopen en in die maanden wel krachttraining voor mijn benen te blijven doen zodat mijn spieren sterker worden. En dan hopen dat ik vanaf januari weer gewoon rustig aan kan starten. Man man, wat baal ik hier van.
Frustratie is begrijpelijk. Blessure/sport kantelpunt ligt vaak rondom de 6 weken. Nog even geduld dus.
En volgens mij kun je gewoon squats en lunges doen tot de pijn. Idem voor krachttraining. Maar ik ben geen knie specialist maar dat vertelden mijn collega fysio's me toen ik zelf met knieklachten liep (die na 4 weken ook niet over waren, na 6 weken voor de eerste keer 2km kunnen rennen, daarna ging het weer snel omhoog).

• Webgnome
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:25:

Ja wie wil mooi wil zijn moet pijn lijden zeggen ze wel eens. Ze zeggen er dan niet bij hoe je dat moet doen. Ik zou zeggen houd vol over een paar weken dan ga je weer lekker hardlopen.

Strava | AP | IP | AW

• Niku

Niku

Alagaesii

Vanavond mijn eerste training na de Tilburg Ten Miles gedaan. Volgende doel is de halve marathon in Eindhoven volgende maand. Net in ieder geval een 'snelle' 5k gelopen (23 min), omdat het ook wel eens leuk is om hard in plaats van ver te lopen :+

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Storm-Fox schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:43:
[...]

Dank voor de positieve reply!
Merk je dat dankzij de vibrams je op je normale schoenen ook beter bent gaan lopen en dat je voet
sterker is geworden?
Ik ben zeker van plan om dit langzaam op te bouwen en deze barefoot schoenen ook te dragen op
het werk en wandelingen.

Het is jammer dat er geen winkels in Amsterdam zijn waar ik ze kan passen en kopen, maar gelukkig
zit natuurlijkhardlopen.nl in Noordwijk waar ik hopelijk binnenkort langskan.
Ik dacht dat er wel een winkel in Amsterdam zat (zit ook in Hoorn) die Vibrams heeft. Ik heb 5 jaar terug het hardlopen opgebouwd met o.a. de Vibrams in de rotatie en dat heeft zeker invloed gehad op de looptechniek. Ik ben in al die jaren ook nog niet serieus geblesseerd geweest. Zeggen dat dit soort schoenen blessures voorkomen gaat me te ver (het misschien zelfs wel makkelijker om ermee over een limiet te gaan), maar andersom hebben ze niet voor blessures gezorgd (alleen is het een keer of 3 in m'n kuit geschoten).

Ik draag verder casual ook nagenoeg altijd miimalistische schoenen. Ik ben inmiddels aan mijn derde paar Lems toe (primal 2). Erg fijne schoen.

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ik zie de Vibrams niet als wonderschoenen, zeker niet als de loper wat zwaarder is dan gemiddeld en men denkt dat ze beter lopen terwijl ze toch aan het heelstriken zijn.

Dan zou ik eerder kijken naar bijv. Hoka's waar wel veel demping in zit maar met een kleinere drop (<4mm)

Strava

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

vhal schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:11:
Ik zie de Vibrams niet als wonderschoenen, zeker niet als de loper wat zwaarder is dan gemiddeld en men denkt dat ze beter lopen terwijl ze toch aan het heelstriken zijn.

Dan zou ik eerder kijken naar bijv. Hoka's waar wel veel demping in zit maar met een kleinere drop (<4mm)
Als het draait om looptechniek te verbeteren (waar @Storm-Fox het om doet) is een Hoka de allerlaatste schoen die je wilt aanschaffen. Door alle demping heb je geen enkele feedback of je wel of niet fatsoenlijk land. Om nog maar niet te beginnen over de zijwaartse belasting op je enkels en de looks :+
Deze feedback heb je met meer minimalistische modellen (zoals de fivefingers) wel. Jouw eerste alinea herken ik dan ook niet. Je mag toch aannemen dat men snel genoeg doorheeft dat een haklanding op een schoen zonder demping niet heel fijn is :+

Ikzelf ren niet op echt minimalistische schoenen, maar veel demping hebben ze nu ook weer niet. Ik wil graag contact houden met de ondergrond en voelen waar ik op land...
In het dagelijks leven loop ik wel op schoenen zonder demping; de primus lux

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Verwijderd @Arie- Ik heb goede ervaringen met een sportfysio. Of dat beter is dan een generieke fysio kan ik niet zeggen, wel dat de focus absoluut ligt op de beweging die je wél kunt blijven doen, spiergroepen versterken en waar nodig postuurverbeteringen maken.

Mocht de (sport)fysio er niet verder mee komen zou ik zeker een sportarts zoeken, maar de huisarts is bij mij een halte die ik altijd probeer over te slaan. Teveel ervaring met afschepende prutsers, in verschillende steden en praktijken en voor zowel mijzelf, mijn vrouw als mijn dochter.

Sterker nog, de paar keer dat ik wél aardig geholpen ben bij de HA was consequent door een assistent-in-opleiding, niet door de HA.

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Aan de andere kant, als een beginnende loper van ~95 KG opeens met Vibrams gaat lopen op knetterhard asfalt, dan lijkt dat mij een recept voor blessures ondanks dat je genoeg feedback krijgt. Je zou dan eigenlijk op gras/hardzand/bos moeten lopen om de belastbaarheid van je gestel te laten wennen. Ik denk dat het probleem dan ook voornamelijk ligt dat lopers snel ‘te veel’ willen

Strava

• ThatsHollywood
  • Niet online
Wat een baggerweer... Hoop dat het vanmiddag droger wordt zodat ik nog een rondje kan maken...

• juhet
  • Laatst online: 23:55
ThatsHollywood schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:30:
Wat een baggerweer... Hoop dat het vanmiddag droger wordt zodat ik nog een rondje kan maken...
lopen in de regen is juist heerlijk! Heb mijn rondje er al weer op zitten.

Morgen ga ik meedoen aan de 10 x 10km estafette in winschoten. Iemand van onze loopgroep gaat daar de 100km lopen. Respect _/-\o_

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gewoon gaan, snap dat het niet zo fijn is voor je gevoel, want wie laat zich nou natregenen op een vrije dag :?
Maar geloof me, juist door met deze omstandigheden te lopen groei je als loper en bouw je mentale weerstand op. Want straks kom je thuis en sta je onder de douche een partij trots op jezelf te wezen.
Daarnaast, wat als je straks een wedstrijd besluit te gaan lopen en het regent? Dan kun je ook niet een uurtje later starten omdat het dan waarschijnlijk droog is.

Plus, we wonen in Nederland, dus wen er maar aan :P

Dus...... Hop hop, trek je schoentjes uit en ga naar buiten :P ;) 8)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:21:
[...]

Gewoon gaan, snap dat het niet zo fijn is voor je gevoel, want wie laat zich nou natregenen op een vrije dag :?
Maar geloof me, juist door met deze omstandigheden te lopen groei je als loper en bouw je mentale weerstand op. Want straks kom je thuis en sta je onder de douche een partij trots op jezelf te wezen.
Daarnaast, wat als je straks een wedstrijd besluit te gaan lopen en het regent? Dan kun je ook niet een uurtje later starten omdat het dan waarschijnlijk droog is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vanmorgen wel tussen de buien door ben gaan lopen. Op een of andere manier is het moeilijker om vanuit je warme woonkamer naar buiten te stappen als t regent. Als ik al loop en t gaat regenen heb ik er minder moeite mee en loop ik rustig door (of nja, misschien iets harder :P)
En bij de wedstrijd heb ik toch al 100000000x buienradar en dergelijke bekeken dus dan ben ik qua kleding goed voorbereid en ach, ik sta toch al voor de start, dat idee.

Ik snap t dus wel. Regen (zeker in de hersfst/winter) kan echt wel even je motivatie verpesten. Maar als er geen droog momentje aan komt (of mijn ik-ga-naar-werk-tijd komt in gevaar) dan loop ik gewoon door de regen. En inderdaad, die warme douche is echt geweldig naderhand.

In de zomer probeer ik soms juist de buien op te zoeken omdat t (als t toch al regenachtig is) anders juist gigantisch klam wordt, en de regen helpt juist afkoelen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als ik een rondje op het programma heb staan ga ik gewoon. Maar nu in de lunchpauze... Geen rondje gepland, wel een goeie regenjas maar 0,0 zin om naar buiten te gaan, ook al weet ik dat ik me daar beter door ga voelen.

Regen + het verkeerde shirt = instant schrale tepels. Dat dan weer wel, maar ach, dat groeit wel weer dicht :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:56:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vanmorgen wel tussen de buien door ben gaan lopen. Op een of andere manier is het moeilijker om vanuit je warme woonkamer naar buiten te stappen als t regent. Als ik al loop en t gaat regenen heb ik er minder moeite mee en loop ik rustig door (of nja, misschien iets harder :P)
En bij de wedstrijd heb ik toch al 100000000x buienradar en dergelijke bekeken dus dan ben ik qua kleding goed voorbereid en ach, ik sta toch al voor de start, dat idee.

Ik snap t dus wel. Regen (zeker in de hersfst/winter) kan echt wel even je motivatie verpesten. Maar als er geen droog momentje aan komt (of mijn ik-ga-naar-werk-tijd komt in gevaar) dan loop ik gewoon door de regen. En inderdaad, die warme douche is echt geweldig naderhand.

In de zomer probeer ik soms juist de buien op te zoeken omdat t (als t toch al regenachtig is) anders juist gigantisch klam wordt, en de regen helpt juist afkoelen.
Ow, ik snap het heel goed hoor :P, maar ik dacht.. Kom op, het is vrijdag, laat ik even goede raad geven, heb ik mijn goede daad voor het weekend ook weer gedaan.
Als het regent heb ik ook niet altijd zin om naar buiten te gaan en de eerste druppels zijn gewoon verschrikkelijk irritant (en koud enzo)!

tips voor New York

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

:+
Afbeeldingslocatie: http://laughtilyoudrop.com/wp-content/uploads/2016/05/its-going-to-rain.jpg

Maar de eerste 10sec zijn het ergst, daarna boeit het weinig meer tenzij het dusdanig hard waait dat het echt niet leuk meer is. Gelukkig lijkt het mee te vallen met de wind en de temperatuur dus ik zou gewoon maar even gaan :P

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 08-09-2017 14:15 ]

Strava

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik haat het om door de regen te lopen, echt verschrikkelijk :+

• Storm-Fox
Door het slechte weer heb ik deze week weinig aan hardlopen en wielrennen kunnen doen en dat
is voor mijn training voor de Damloop niet optimaal, althans zo voelt dat van binnen :)

De vooruitzichten voor de Damloop op 17 september zijn ook al niet al te best, maar gelukkig maakt
de saamhorigheid bij races altijd veel goed. Misery loves company.

WIe hier gaat zondag de 17e of 16e(damloop by night) ook pakken?

[ Voor 5% gewijzigd door Storm-Fox op 08-09-2017 15:01 ]

• Webgnome
Dam by night here. Heb deze week trouwens niet veel getrained ( wat krachttraining) omdat zondag de Bridge to Bridge is. Volgende week komt het er ook niet echt van ivm de Dam by night.

Strava | AP | IP | AW

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik doe de Damloop de 17e. Moet toch eens lid worden van Le Champion, dan heb je tenminste een betere starttijd (nu om 14:45 bij de eerste individuele groep).

Trainen gaat iets minder dan verwacht doordat ik mezelf 2 weken terug iets over belast heb en dat vooral voel in mijn knieën. Niet veel last van maar voel ze wel. Dus doe maar even iets rustiger.

• Storm-Fox
Mijn beste tijd bij de Damloop is 1:10, maar ik mag dit jaar al blij zijn als ik de 1:17 ga halen, omdat ik
in een drukke businessgroep start om 13:15 uur.

Het liefst zou ik de avond ervoor ook nog de 8km Dam by Night willen pakken. Voor de ervaring lijkt het mij
ontzettend gaaf om mee te maken.

• ThatsHollywood
  • Niet online
Calitomnication schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:21:
[...]

vhal schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:15:
[...]

:+
[afbeelding]

Maar de eerste 10sec zijn het ergst, daarna boeit het weinig meer tenzij het dusdanig hard waait dat het echt niet leuk meer is. Gelukkig lijkt het mee te vallen met de wind en de temperatuur dus ik zou gewoon maar even gaan :P
juhet schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:03:
[...]

lopen in de regen is juist heerlijk! Heb mijn rondje er al weer op zitten.

Morgen ga ik meedoen aan de 10 x 10km estafette in winschoten. Iemand van onze loopgroep gaat daar de 100km lopen. Respect _/-\o_
Nou Mannen, Had ik ff nodig.. schoentjes aan en beste run tot nu toe gelopen _/-\o_ (12.5 / 5:50) Baalde zelfs dat het even droog werd O-) Heerlijk was het

• Storm-Fox
ThatsHollywood schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:27:
[...]

[...]

[...]

Nou Mannen, Had ik ff nodig.. schoentjes aan en beste run tot nu toe gelopen _/-\o_ (12.5 / 5:50) Baalde zelfs dat het even droog werd O-) Heerlijk was het
Hahaha, bikkel
Met de juiste kleding (lange broek, pet en jacket) is het wel te doen mits je de voordeur uitkomt.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik zie de toekomstige post van @ThatsHollywood al verschijnen hier op GoT
ThatsHollywood schreef op een dag X maand 201x @ xx:xx:
Wat een baggerweer... Hoop dat het vanmiddag gaat regenen zodat ik nog een rondje kan maken...
:P

tips voor New York

Pagina: 1 ... 54 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic