Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 108 Laatste
Acties:
  • 672.398 views

Onderwerpen

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:32
Mastadont schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:51:
[...]

Courgette even in de olie, peper en zout... gegrild en vervolgens geitenkaas ertussen..
Ziet er inderdaad heerlijk uit!

Als er nog meer tweakers zijn met winnende groente bbq gerehten dan zie ik die graag.
Het is leuk om natuurljk hele lappen vlees hot&high of low&slow klaar te maken, maar nog leuker om de groente er ook op te doen.
Anders blijft bbqen vaak bij dar vlees-festijn wat je niet elke dag wil doen.

Zelf vrij succesvol groene asperges klaar gemaakt op de Q, met wat olijf olie en PeZo. Of halve paprika’s met couscous en feta kaas.

American Express vraagbaak

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
Orion84 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:44:
[...]

Heb je het dan over ceder van de houtafdeling, of ceder rookplankjes van de BBQ afdeling? Lijkt me dat die laatste toch gewoon geschikt zijn voor het doel waarvoor ze verkocht worden?
Die van de houtafdeling...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb inderdaad niet zomaar bij de houtzagerij ceder gepakt. Gewoon bbq ceder plankjes :+

Tijd voor een nieuwe sig..

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hajee999 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:38:
[...]

Die van de houtafdeling...
Ik heb even vluchtig wat sites van bouwmarkten bekeken, maar tot nu toe heb ik er geen gevonden die cederhout verkoopt, anders dan in de vorm van BBQ producten. Dus ook al is je opmerking in theorie een hele goede, in denk dat het in de praktijk wel meevalt met het risico dat iemand cederhout bij een bouwmarkt haalt anders dan in de vorm van een BBQ product :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mastadont schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:39:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

geslaagde avond... lekker met meerdere gangen. Vlees, vis en groente afgewisseld :)
Kun je de recepten/bereidingswijze met ons delen? Ziet er top uit!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

De spareribs hebben iets meer dan een uurtje gerookt, daarna gewoon laten liggen en rond uur 3 ben ik weer eens gaan kijken. De hele streng met Pork Prank heb ik met Sausguru Mango-Cinnamon gelakt en de halve met de BBQ Shit. (De naamgeving vind ik een beetje jammer, maar de rub en saus zijn ok) Een half uur later gingen ze er af. In totaal dus 3,5 uur op de Niclan en dan nog 30 minuten rusten.
Helaas was de hele streng ietwat droog. Die had ik er wat eerder af moeten halen dus. De halve streng was wat dikker en daar was helemaal niks mis mee :9

Ik denk wel dat ik een beter mes moet kopen, want echt snijden kan je dit niet meer noemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5MG4PVjO7zNnPWZTcwTqsnwF/medium.jpg
Geen rookring, maar wel een subtiele rooksmaak, heerlijk sappig en mals.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-11 17:25
President schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:34:
En ik ben niet zo'n vlees eter, dus is echt alleen vlees van de supermarkt. Misschien niet helemaal jullie smaak, maar ik vind mijn diepvrieshamburgers beter smaken dan de slagerburgers :+
Umm.. dude, don't go there, doe jezelf een plezier en draai ze zelf van goed gehakt. Is echt appeltje-eitje en veel beter!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-11 08:53
Tsurany schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:08:
@picosuma leuk experiment natuurlijk, maar heb je ze bijvoorbeeld nog gerookt of is het puur een kwestie van een andere hittebron? Zie dan het nut niet heel erg :+
Meer deze keer andere hittebron wilde gewoon laten zien dat alles op de bbq kan en wat tijd betreft maakt het niet uit was net zo snel klaar en leuker :-)

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
Stinger_Ventura schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:35:
[...]

Als er nog meer tweakers zijn met winnende groente bbq gerehten dan zie ik die graag.
Het is leuk om natuurljk hele lappen vlees hot&high of low&slow klaar te maken, maar nog leuker om de groente er ook op te doen.

Zelf vrij succesvol groene asperges klaar gemaakt op de Q, met wat olijf olie en PeZo. Of halve paprika’s met couscous en feta kaas.
Mijn favoriete groentegerecht zijn gevulde portobello’s. Met quinoa, geitenkaas en andijvie. (Mag ik hier linken naar mijn eigen blog? https://debuurmanmetdebbq...vie-quinoa-en-geitenkaas/)

• Ennas
Zo leuk als iemand anders naar jouw blog linkt. Had geen idee van het bestaan van dit subforum op tweakers. (En mijn tweakers account is echt al heel oud). Zie in mijn referrers opeens dit forum staan.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ennas schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:38:
[...]

Zo leuk als iemand anders naar jouw blog linkt. Had geen idee van het bestaan van dit subforum op tweakers. (En mijn tweakers account is echt al heel oud). Zie in mijn referrers opeens dit forum staan.
Ere wie ere toekomt ...
We hadden ook de boel één op één over kunnen nemen ;)
Maar dat vind ik zo zielig, ik struin wekelijks tientallen blogs af, en zie zo vaak dezelfde recepturen terugkomen dan, soms denken die lui dat iedereen maar op één plek komen volgens mij

• Apie!

Apie!

Ondanks de constante regen is de T-bone met wat improvisatie toch nog gelukt op de Niclan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vHv8466aLCzxXvGsnDIxF0gw/medium.jpg
Il pleut :/

Eerst indirect laten garen tot 52C en daarna de Niclan op laten komen tot 250C dome temperatuur. Ik heb het rooster van de KJJ op het onderste rekje geplaatst waar het een stuk warmer is en daar de steak op afgebrand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S97nJsvvHqLgDYek5igMdQvW/medium.jpg
Ik kon het GI rooster nergens anders kwijt en die moest in de barbecue blijven liggen. Elke keer dat ik het vlees wilde draaien moest ik dus het GI rooster even optillen (4x). Ik ben er nu dus ook achter dat ik een langere tang nodig heb en was maar wat blij dat ik die Bastard handschoenen aan had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BdNabeRLRH6B4LdWV7hSW62V/medium.jpg

Ik ben vergeten een foto van de binnenkant te maken, en ik was ook vergeten om de schuiven van de Niclan dichter te zetten. Toen ik terugkwam stond ie op 305C. Nu zijn de roosters dus ook weer schoon gebrand.

Blown past falling sands

• Mastadont
  • Laatst online: 04-11 15:08
Sethro schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Kun je de recepten/bereidingswijze met ons delen? Ziet er top uit!
Courgette: even in de olie, peper en zout... gegrild en vervolgens geitenkaas ertussen..
Zalm: limoen / peper / zout -> 20 min indirect roken
Champignons: gemarineerd in balsamico, knoflook, olie en wat peper en zout -> 15 min indirect
Kipkluifjes: gemarineerd in honing/ dikke ketjap met wat knoflook en chilipeper -> 15 min indirect
Bavette: geen marinade, geen kruiden... gewoon hard en kort direct op het vuur. Daarna zeezout erover.
Drankje: prosecco met appel en munt
Asperges: allemaal eindjes eraf halen -> door olie / peper / zout halen -> mix van direct - indirect. Nadien serveren met balsamico-azijn, parmezaanse kaas en wat goede olie

heb je hier wat aan?

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:06:
Ik heb het rooster van de KJJ op het onderste rekje geplaatst waar het een stuk warmer is en daar de steak op afgebrand
Toeval wil dat ik juist naar een rooster op zoek ben om die op het lagere deel kwijt te kunnen. Gisteren diamant haas gemaakt op de niclan op het CI rooster en er ook achter gekomen dat het rooster te hoog staat zonder een inferno te moeten stoken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Apie!

Apie!

@Chevy454 Ja, een mooi passend rooster zou beter zijn, maar tot die tijd gaat dit ook prima.

Dit was trouwens de eerste keer dat ik een two-zone setup heb gebruikt met de halve maantjes, bedenk ik me net :)

Blown past falling sands

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:22
Al een paar keer zo een rek voor op de bbq zien langs komen maar waar kan je dat kopen?

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:16
Mijn favo recept voor ribben komt van BBQ helden. Ik maak deze altijd als ik zelf ribben marineer. Eigenlijk nooit betere gegeten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YbFn2VjsqLdkJmHWnqyMj9J5/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qSiqvIHuh9UwVG79wyopODqw/thumb.jpg

Nadeel is wel dat ik maar 2 (flinke) ribben kwijt kan op de BBQ (47 cm weber). Ik ken de Ikea pannenhouder methode maar omdat de ribben af en toe ingesmeerd worden is dit wat lastig. Daarom dat ik ze ook nooit kan delen! Twee ribben is net genoeg voor onszelf 😝

[ Voor 42% gewijzigd door Zorg op 13-05-2018 21:37 ]

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Mastadont
  • Laatst online: 04-11 15:08
Kapotto schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:27:
[...]

Al een paar keer zo een rek voor op de bbq zien langs komen maar waar kan je dat kopen?
Ikea pannenrek

• Zorg
Nee deze
https://bbq-helden.nl/rec...lden-signature-spareribs/

Maakte mijn bericht via de telefoon dus switchen tussen Windows gaat niet zo snel! Was bezig om de link te plaatsen maar je was me voor :P

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:36
Zorg schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:32:
Mijn favo recept voor ribben komt van BBQ helden. Ik maak deze altijd als ik zelf ribben marineer. Eigenlijk nooit betere gegeten!

[afbeelding]

[afbeelding]

Nadeel is wel dat ik maar 2 (flinke) ribben kwijt kan op de BBQ (47 cm weber). Ik ken de Ikea pannenhouder methode maar omdat de ribben af en toe ingesmeerd worden is dit wat lastig. Daarom dat ik ze ook nooit kan delen! Twee ribben is net genoeg voor onszelf 😝
Vier stuks kan net op een 47.
bij mij zag het er vorige week zo uit;
Ribs in rek
is inderdaad wel wat krapjes met moppen.

edit; ja, sorry. de foto is niet geweldig :X

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-11 14:11
ok moest twee keer kijken wat het was

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

UltraSub schreef op zondag 13 mei 2018 @ 15:01:
[...]

Umm.. dude, don't go there, doe jezelf een plezier en draai ze zelf van goed gehakt. Is echt appeltje-eitje en veel beter!
Nog recept-tips?

Meestal maak ik mijn hamburgers met zout, peper, mosterd, ei en een uitje... :) Binnenkort feestje... en dan weer een hele verzameling maken...

Probeer thuis een professionele hamburgerpers erdoorheen te krijgen... maar dat is tot nu toe nog niet gelukt... :( :+

Less = more

• alki
  • Laatst online: 16:14
IWriteCode schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:39:
[...]

Nog recept-tips?

Meestal maak ik mijn hamburgers met zout, peper, mosterd, ei en een uitje... :) Binnenkort feestje... en dan weer een hele verzameling maken...

Probeer thuis een professionele hamburgerpers erdoorheen te krijgen... maar dat is tot nu toe nog niet gelukt... :( :+
Er zijn zoveel variaties mogelijk bij hamburgers, een erg lekkere toevoeging is Chorizoworst in kleine stukjes snijden en in die mengen door je gehakt. Je kunt dan t zout achterwege laten ;)
De weber HB pers werkt erg goed trouwens en die kost maar 2 tientjes

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:48
alki schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:56:
[...]

Er zijn zoveel variaties mogelijk bij hamburgers, een erg lekkere toevoeging is Chorizoworst in kleine stukjes snijden en in die mengen door je gehakt. Je kunt dan t zout achterwege laten ;)
Of via de zegels actie van de Plus goedkoper te krijgen, meen 2,50 euro en een volle kaart!
Moet hem nog halen :P volle kaart is er al ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

alki schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:56:
Ja die heb ik... maar de burgers blijven daar nogal in plakken... gebruik meestal alleen de onderkant... en vorm de hamburgers dan met de hand... gaat sneller en beter.

Less = more

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

<>
Wat ik ook eens iemand op youtube heb zien doen is een worst maken van het gehakt, dat laten opstijven in de koelkast en dan plakken snijden. Kan het alleen niet meer terugvinden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

[...]

Nog recept-tips?

Ik heb een variatie op deze gemaakt:
https://bbq-helden.nl/rec...rijswinnende-slam-burger/

Ik heb de kaas vervangen door old amsterdammer en heb de sla/tomaat achterwege gelaten.. (te gezond).
En de honing/mosterd saus vervangen door mijn eigen bbq saus.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/31956513_1708465255865928_3604239179304665088_n.jpg?_nc_cat=0&oh=86cc7bfdf488822b813b3f1c61515e5a&oe=5B9588CC

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/31949335_1708465259199261_1857877443499524096_n.jpg?_nc_cat=0&oh=58a62ebe464a6e164194e5e5d5a9503c&oe=5B8011EE

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2018 12:50 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:49:
[...]

Ik heb een variatie op deze gemaakt:
https://bbq-helden.nl/rec...rijswinnende-slam-burger/

Ik heb de kaas vervangen door old amsterdammer en heb de sla/tomaat achterwege gelaten.. (te gezond).
Leuk en wel, maar dat zorgt wel voor een frisse afwisseling. Ik ben ook geen groot groente-eter, maar voor de smaak- en structuurbalans is het noodzakelijk imo

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:59

ResuCigam

BOFH

IWriteCode schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:17:
[...]

Ja die heb ik... maar de burgers blijven daar nogal in plakken... gebruik meestal alleen de onderkant... en vorm de hamburgers dan met de hand... gaat sneller en beter.
Ik gebruik altijd een stuk van dat dunne vershoudfolie tegen het plakken, dan kan ik ze meteen per stuk verpakken en laten opstijven in de koelkast.

We do what we must because we can.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

ResuCigam schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:01:
Ik gebruik altijd een stuk van dat dunne vershoudfolie tegen het plakken, dan kan ik ze meteen per stuk verpakken en laten opstijven in de koelkast.
Dat moet ik eens proberen. Gebruik zelf meestal bakpapier op maat geknipt... dat op die webtool en daarop de hamburger maken... kan ik ze meteen goed stapelen :)

Less = more

Verwijderd

418O2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:58:
[...]

Leuk en wel, maar dat zorgt wel voor een frisse afwisseling. Ik ben ook geen groot groente-eter, maar voor de smaak- en structuurbalans is het noodzakelijk imo
Eens, maar ik was alleen, en had weinig zin om voor mezelf een krop sla en tomaat te kopen.

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-10 12:33
Vanavond gaan we pizza's bakken op de kamado, dus onderweg even langs de sligro om houtskool te halen. Is de Marabu Black Ranch een goed merk of kan ik beter iets anders meenemen?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Twee vragen:

1:
Als ik spareribs via de 3-2-1 methode wil maken, maar ik wil ze pas de volgende dag eten .. wat is dan het handigste mbt bereiden? Dag van tevoren 3 uur indirect met wat rookhoud en 2 uur in alufolie met appelsap/appelazijn/whiskey, dan in de folie in de koeling en de volgende dag het laatste uur met kwasten??

2:
Mijn vrouw wil deze maken: https://www.24kitchen.nl/...t-cremeux#bereidingswijze
Ik heb wat twijfels over de rooksmaak in 10 minuutjes terwijl de cake in het blik zit. Zou ik niet beter wat kunnen wachten met roken tot de cake uit de oven is en dan zonder blik op de q ?

• 418O2
  • Nu online
1. Ik zou ze gewoon klaar maken en dan nog half uurtje opwarmen op lage temperatuur, eventueel wat moppen.

2. Ik zou het buiten het blik doen

• Zorg
spank_mojoo schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:30:
[...]

Vier stuks kan net op een 47.
bij mij zag het er vorige week zo uit;
[afbeelding]
is inderdaad wel wat krapjes met moppen.

edit; ja, sorry. de foto is niet geweldig :X
Daarom moppen lukt niet/amper... plat past er bij mij net 2 ribben. Heb naast de 47 ook nog een slagje groter (53?) maar die laag vergeleken met de 47. Misschien volgende keer eens proberen. Bij beter kijken (microscoop :P ) zie ik dat je je Ikea sparerib-houder anders hebt staan. Ik had em altijd in de lengte maar dit zou wel eens kunnen werken.

Wat zijn de ervaringen qua tijden? Ik doe nu altijd 3 uur indirect maar ze blijven toch altijd een stevige bijt hebben. Wel botje schoon maar oma zal het met haar valse tanden niet eraf kunnen sabbelen (3 meter aarde houdt het ook tegen). Graag zou ik het wel iets zachter willen hebben maar hou altijd schrik van uitdrogingen door te lange gaartijd

[ Voor 7% gewijzigd door Zorg op 14-05-2018 18:54 . Reden: Daarom ]

• 418O2
  • Nu online
Malsheid krijg je door goed in alufolie te garen. Babyback kan in 2-1.5-0.5

In alufolie droogt het sowieso niet uit

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:59
https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/9026693001001

Wat een prijs voor een kamado! Zal vast en zeker ergens vandaan komen.

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:49:
[...]

Toeval wil dat ik juist naar een rooster op zoek ben om die op het lagere deel kwijt te kunnen. Gisteren diamant haas gemaakt op de niclan op het CI rooster en er ook achter gekomen dat het rooster te hoog staat zonder een inferno te moeten stoken.
Deze misschien? Is 43cm:
https://nl.aliexpress.com...rid-wire/32825171356.html

Blown past falling sands

• Raymond
  • Laatst online: 04-11 23:54
Vandaag bij de Sligro 20KG bonfire briketten gehaald. 10KG gewone (met "verbeterde kwaliteit" oid op de verpakking) en 10KG kokosbriketten. Die laatste heb ik vorig seizoen gebruikt en waren prima. Ben ff benieuwd naar het verschil :)

Deze week maar een excuus verzinnen om de weber aan te slingeren :)

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 16:27
Nou heren, dames, het is een 14inch kamado geworden. Harlembbq is de veroorzaker. Ondanks alle tips ben ik toch even blijven hangen bij een kleine kamado. 2e hands eentje op de kop kunnen tikken, wel gelijk een plate setter besteld.

Een grote is me toch te duur om te beginnen.

Heb er in ieder geval zin in.😉

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:16
Raymond schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:27:
Vandaag bij de Sligro 20KG bonfire briketten gehaald. 10KG gewone (met "verbeterde kwaliteit" oid op de verpakking) en 10KG kokosbriketten. Die laatste heb ik vorig seizoen gebruikt en waren prima. Ben ff benieuwd naar het verschil :)

Deze week maar een excuus verzinnen om de weber aan te slingeren :)
Ik ga einde van de week weer, wellicht een barbecue met 6 man op de planning. Dus ben wel benieuwd naar je bevindingen :+.
Was zelf ook van plan een zak houtskool naast de standaard kokosbrikketen te halen voor de wat kortere grillsessies.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Raymond
  • Laatst online: 04-11 23:54
Ik vond houtskool niet fijn werken in mn 57cm weber. Maar dat kan ook door onervarenheid komen (heb nu nog maar 10KG erdoorheen gestookt in die BBQ :) )

• 418O2
  • Nu online
Ik ben voor alles over op houtskool. Brandt toch wat mooier imo. Dan maar wat meer verbruik

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

418O2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:40:
Ik ben voor alles over op houtskool. Brandt toch wat mooier imo. Dan maar wat meer verbruik
Ik ook, alleen als ik lang en stabiel wil op de Cobb gebruik ik briketten, neem daarvan op vakantie dus ook maar een paar handjes vol van mee (kokos dan). Voor de rest houtskool. licht, makkelijk aan te steken en smaakvoller.

Thuis is alles houtskool of gas (makkelijker dan briketten en briketten smaken toch een beetje naar niets (kokos) of net niet lekker (de goede merken) tot asfalt (de goedkope).

ik gebruik dan wel goed houtskool (mijn mening de gele zakken bij de Sligro, of Dammers - maar elke restaurant kwaliteit zou moeten werken, heb ook wel black ranch en wat anders gebruikt en dat ging ook goed).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FreshMaker
  • Niet online
R0y. schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:48:
https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/9026693001001

Wat een prijs voor een kamado! Zal vast en zeker ergens vandaan komen.
Ja, door er maar vier in heel Nederland te hebben staan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z5B3MVR.png

Lekkere voorraad, voor zo'n actie

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 13:59
Van het weekend eerste keer (zelf) low en slow ge-BBQ'ed. Varkens procureur gehaald 2kg, maar heb “maar” 7 ons gebruikt voor de pull pork. Weet dat dit aan de kleine kant is, maar we waren maar met z'n 3en.

Stappen:
  • 700gr in de rub gezet (zout, peper, paprika en cayenne) voor 50 min in de koelkast
  • Snake gemaakt van normale briketten (had ik nog liggen) met aan het begin 3 whiskey rook chunks
  • Lekbak met kokend heet water naast de snake
  • 2,5 uur indirect op 120 graden. Kern van 12 tot 65
  • 2,5 uur indirect op 120 graden (uitschieter naar 80 en 150 gehad) naar een kern van 84 graden in alu folie in appelsap en azijn laten stomen. Had eigenlijk 88 moeten zijn, maar helaas tijdsgebrek
  • 0,5 uur indirect op wat hogere temp en aflakken met “Kansas city” bbq saus, zelf gemaakt.
Had de snake (iets) te kort gemaakt (weer een ervaring). Waardoor ik een dip heb gehad naar 80 graden toen die aan het stomen was. Verder viel me de temp constant houden op 110/120 graden 100% mee! Heb overigens een Weber OTP 57cm (ja eentje maar…).

Heb nog 1,3 kg procureur in de vriezer liggen, ben dus erg benieuwd naar jullie feedback voor de volgende ronde. Zelf vonden we de PP erg lekker, maar hoor graag wat jullie beter of anders zouden doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CpHMdFIm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E9Fcgbqm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fgvZQldm.jpg

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 07:43
[...]

Nog recept-tips?

Ik heb denk ik alle hamburgerpersen die er zijn gehad in de loop der jaren. Van simpele tot hyperfancy. De beste hamburgerpers is echter gewoon de deksel van oma’s beschuitbus met een vershoudfolie’tje er tussen. Werkt retesnel, geen gedoe. Dus tenzij je het echt over professionele hamburgerpersen hebt waarmee je er 20 per minuut kan maken, zou ik gewoon een beschuitbusdeksel gebruiken. Het liefst een wat diepe.

De deksel van een blik jodenkoeken kan ook, maar die vind ik niet diep genoeg

• FreshMaker
  • Niet online
BoschR schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:14:
Van het weekend eerste keer (zelf) low en slow ge-BBQ'ed. Varkens procureur gehaald 2kg, maar heb “maar” 7 ons gebruikt voor de pull pork. Weet dat dit aan de kleine kant is, maar we waren maar met z'n 3en.

*

Heb nog 1,3 kg procureur in de vriezer liggen, ben dus erg benieuwd naar jullie feedback voor de volgende ronde. Zelf vonden we de PP erg lekker, maar hoor graag wat jullie beter of anders zouden doen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fgvZQldm.jpg

Meer geduld hebben ;)
Het afhalen bij 84C kan zomaar 2 uur te snel geweest zijn namelijk, er zit geen tijd aan de bereiding, het is klaar als het klaar is.

De laatste foto, ziet er nl. nu niet uit als PulledPork, maar een stukje karbonade.
Dat is niet het eindresultaat wat je zoekt, je zoekt echt naar 'draadjes'
Er zit nog een stukje "vet" in het midden, pas als dat allemaal is weggesmolten, krijg je de losse draden die PP maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IVBWwE7.jpg

Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar "tijdgebrek" is iets wat je eigenlijk niet kan hebben.
De anderhalf kilo die je nog hebt liggen, kan makkelijk 10u nodig hebben om 'goed' te garen.

Zelf probeer ik voor een goede PP altijd een dag eerder te beginnen, het vriest trouwens prima in, dus wat je over hebt in porties van 200/250gr verdelen, en lekker bewaren
Hier ligt vrijwel altijd wel een portie of meer voor een snelle snack, of vervangende maaltijd voor een van de kinderen.
Plat invriezen en het is in een half uurtje ontdooit, opwarmen met wat (echte) cola ( geen lightproducten ) of appelsap en BBQsaus in een pannetje en het is bijna of het vers van de BBQ afgetrokken is.

Nogmaals, niet om arrogant / hautain over te komen, maar PulledPork is één van de lastigste gerechten qua tijdsindeling.
De ene keer is die 1200gr in 6u klaar, de keer erna pas na 12u.

Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar er zit meer achter dan een beetje temperatuur en rubben.
Daarentegen, als je het eenmaal een paar keer gedaan hebt, en het proces begrijpt, is het juist wel eenvoudig :+

http://www.rtlniels.nl/bbq/pulled-pork/
Dit is een duidelijke uitleg, waarin geen tijden genoemd worden ( in effect met de bereiding )
Het enige wat hij zegt, is dat na 2u geen rooksmaak meer wordt opgenomen door het vlees

[ Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 15-05-2018 01:56 ]

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10 18:33
Krijg net te horen dat een collega van mij tijdens het barbecueën hevig is verbrand. Ging goed mis met bio ethanol, hij spoot niet direct op het vuur. Heb een quick search gedaan in dit topic en kom niets tegen over ethanol. Ik mag dus concluderen dat het hier (gelukkig) niet wordt gebruikt?

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Freshnub schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:08:
Krijg net te horen dat een collega van mij tijdens het barbecueën hevig is verbrand. Ging goed mis met bio ethanol, hij spoot niet direct op het vuur. Heb een quick search gedaan in dit topic en kom niets tegen over ethanol. Ik mag dus concluderen dat het hier (gelukkig) niet wordt gebruikt?
Nop. Bio ethanol hoort thuis in een sfeer haardje. Niet op de BBQ. Hopelijk gaat het toch redelijk met je collega.

PSN - M4uSzi // -

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tja, das niet zo slim van je collega.

ik gebruik alleen bruine aanmaakblokjes, komt geen spiritus, bio-ethanol of benzine aan te pas :N

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:13

Typhone

Who Dares Wins

Freshnub schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:08:
Waarom zou je dat überhaupt gebruiken of richting een brandende vuurbron spuiten in deze context?
Zelfde als met al die fancy 'aanmaak'gels, vloeistoffen etc etc. Zeker met dit soort vluchtige stoffen (dampen) is dat echt vragen om grote problemen (en in dit geval ook krijgen). Wens het niemand toe, maar dit is toch wel een gevalletje oerdom en stom (!).

@FreshMaker
Volgens mij is pulled pork juist een gerecht wat helemaal niet lastig is qua tijd. Het enige wat je moet doen is de kerntemperatuur meten waarbij de tijd nooit een leidende factor mag zijn. In het begin zat ik er zelf ook mee te kloten, idem temperatuur. Als ik in de ochtend m'n BGE op 110 graden heb staan laat ik hem zonder pardon 4-5 uur doorgaan bij 2.7kg voordat ik überhaupt weer kom kijken.

@BoschR
Tip: volgende keer dat hele stuk in 1x maken. Makkelijker en handig voor de toekomst. Ik gooi tegenwoordig altijd 7.5 / 8.0kg er in 1x op (gestapeld). Deel gebruiken we in het begin en de rest vries ik met van die Ikea diepvrieszakken in (zo plat mogelijk en gestapeld). Heb je nog voor een hele tijd Pulled Pork liggen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 15-05-2018 09:30 ]

• Malt007
  • Laatst online: 04-11 13:41
Om me ook maar even in de burgerdiscussie te mengen, voorheen gebruikte ik altijd de alom bekende jodenkoekdeksel icm een stukje vershoudfolie. Lekker makkelijk en snel, met voor mij de perfecte dikte burger van een cm of 2, door het formaat is het al gauw een gram of 150 wat me ook wel een behoorlijk formaat lijkt.

Echter na uitgebreide testsessies :P maak ik het mezelf veel makkelijker tegenwoordig en maak ik iets wat op een smashburger lijkt. Kwestie van gehaktballen draaien in het gewenste formaat, grillplaat op de bbq, bal erop en platdrukken tot de gewenste dikte en klaar is kees. Enige reden om dit niet meer te doen is als ik iets van een dry-aged burger van 200 gram wil maken die ik lekker rose wil laten.

Beetje dit idee alleen het kan ook gewoon met een spatel en tot gewenste dikte.
YouTube: Perfect Hamburger in 60 seconds! - BEST Cheese Burger recipe EVER! -...

Mijn toevoeging over de PP discussie omtrent de bereidingstijd, als je de wedstrijdmethode gebruikt, dus met alufolie, dan is de tijd over het algemeen aardig hetzelfde. Denk dat 9 van de 10 laatste runs die ik gedaan heb allemaal binnen een uur van elkaar klaar waren. Ik haal altijd procureur bij de sligro van tussen de 2,5 en 3 kg, deze gaar ik dan tot een graad of 60 voor ik hem inpak en dan zijn ze tussen de 7 en 8 uur totaal onderweg voor een kerntemperatuur van 88. Onlangs nog 4 van dit formaat in 1 sessie gedaan en allemaal waren ze tegelijkertijd klaar, misschien max 1 of 2 graden verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door Malt007 op 15-05-2018 09:58 ]

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb een 57cm Weber gekocht, ik weet alleen nog niet echt welke versie het is, Premium of GBS denk ik?. Als ik naar dit plaatje kijk:
Afbeeldingslocatie: https://www.riversidegardencentre.co.uk/media/wysiwyg/Blog/Differences-between-57cm-Weber-Compact_-Original-Premium-Master-Touch.jpg
Hij heeft een grijze aspan, is blauw van kleur, heeft een "tuck-away lid holder", een gewoon rooster zonder verwijderbaar middenstuk en een temperatuurmeter in/onder het handvat bovenop de deksel.
Edit: Hij heeft trouwens ook een scharnierend rooster en van die corner briquette holders.

Waar is het rooster van gemaakt? RVS?
Hij is namelijk erg vies. Kan ik dit gewoon met zilver soda (https://www.ah.nl/product...226741/tricel-zilver-soda) schoonmaken?
Of zijn de rooster verchroomt en kunnen dus roesten?
Of zijn er betere methodes?
(Ik heb geen gras of grote bak waarin ik het rooster kan laten weken)

Edit: een foto van de BBQ
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GKjVPLB.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Markos op 15-05-2018 12:03 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:42
Markos schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:58:
Ik heb een 57cm Weber gekocht, ik weet alleen nog niet echt welke versie het is, Premium of GBS denk ik?. Als ik naar dit plaatje kijk:
[afbeelding]
Hij heeft een grijze aspan, is blauw van kleur, heeft een "tuck-away lid holder", een gewoon rooster zonder verwijderbaar middenstuk en een temperatuurmeter in/onder het handvat bovenop de deksel.

Waar is het rooster van gemaakt? RVS?
Hij is namelijk erg vies. Kan ik dit gewoon met zilver soda (https://www.ah.nl/product...226741/tricel-zilver-soda) schoonmaken?
Of zijn de rooster verchroomt en kunnen dus roesten?
Of zijn er betere methodes?
(Ik heb geen gras of grote bak waarin ik het rooster kan laten weken)
Het RVS rooster glimt niet en is zwaar. Het verchroomde rooster glimt wel en weegt aanzienlijk minder.
Als je geen uitneembaar middenstuk hebt in het rooster, dan heb je geen GBS.

Mijn advies voor schoonmaken is 'Dasty ontvetter' (die gele) oa. te koop bij Wibra. Dit spul werkt erg goed. Verder gewoon schoonbranden (flinke zooi kolen/briketten er in en flink opstoken, dan met een BBQ borstel afborstelen)

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-10 10:22

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Typhone schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:29:
[...]

Waarom zou je dat überhaupt gebruiken of richting een brandende vuurbron spuiten in deze context?
Zelfde als met al die fancy 'aanmaak'gels, vloeistoffen etc etc. Zeker met dit soort vluchtige stoffen (dampen) is dat echt vragen om grote problemen (en in dit geval ook krijgen). Wens het niemand toe, maar dit is toch wel een gevalletje oerdom en stom (!).
Tja...waarom doen mensen iets doms wat eigenlijk heel logisch zou moeten zijn...iets met uitstappen bij de Cheetahs in een safaripark ofzo..

• Freshnub
  • Laatst online: 30-10 18:33
jabberwock schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:44:
[...]

Tja...waarom doen mensen iets doms wat eigenlijk heel logisch zou moeten zijn...iets met uitstappen bij de Cheetahs in een safaripark ofzo..
Ja de foto's zagen er niet best uit. Het goedje werd eerst gegoten over de kolen, vervolgens fles in de andere hand en toen aangestoken. Toen ging het mis, erg ongelukkig. Heeft te maken met de onzichtbare damp die vrij kwam.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:03

fxs81

Julianadorp

Kapotto schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:27:
[...]

Da's de VARIERA Dekselhouder - IKEA

Voor je heen gaat is het handig als je een locatie weet, het rekje zit namelijk als een bouwpakket (tja.....Ikea ;) ) in een klein wit doosje, heb me werkelijk suf gezocht voordat ik het te pakken had.
Kost 4,99 euro.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• BoschR
@FreshMaker Prima feedback hoor en helemaal niet arrogant. Hier heb ik zeker wat aan. Aantal dingen had ik zelf ook al wel "afgedekt" in m'n post (tijdgebrek, te lage kern temp, e.d.). Het was de eerste keer low and slow en voorbereiding was veel te minimaal (op zaterdag pas bedacht).

@Typhone Thnx! Wist nog niet precies hoe tot welk stadium de PP het beste kon bereiden zodat ik hem kon bewaren en/of ergens anders af kon maken. Heb de PP zelf thuis op de OTP gemaakt en bij een kameraad laatste half uur afgemaakt.

Wat kun je o.b.v. de foto's zeggen over de rookring? Lijkt wel redelijk aanwezig als je mij vraagt. Heb maar 3 chunks gebruikt en relatief kort gerookt (zeker geen 2 uur).

@fxs81 @Kapotto IKEA Hengelo kan ze a.t.m. (afgelopen weekend) niet leveren. Volgens de medewerkster "ivm het mooie weer" ;)

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• fxs81

fxs81

Julianadorp

BoschR schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:10:

@fxs81 @Kapotto IKEA Hengelo kan ze a.t.m. (afgelopen weekend) niet leveren. Volgens de medewerkster "ivm het mooie weer" ;)
Bij de buren op het forum las ik ook al dat de beschikbaarheid niet overal goed is. Je kan wel online eerst even de vestiging checken. Net even gekeken , je kan ze ook laten bezorgen (kon dat ik hem kocht nog niet) maar dan komt er 5 euro bezorgkosten bij.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• alaintje
  • Laatst online: 11:16
De folder van de sligro is weer goed ingericht voor de low en slow sessies.
Eerst een zalm roken en paprika's voor soep en vervolgens langzaam een zuid amerikaanse rib-eye garen vrijdag.
Nog even denken welk rookhout ik meeneem, ik heb nog nooit gerookt op mijn Weber en heb het liefst maar een soort hout op voorraad, gezien ik dit toch niet al te vaak kan doen.
Eiken, kersen of appel. Op internet kom ik Eiken tegen als meest all-round roker voor zowel zalm, rund als varkensvlees.
(want spareribs staan ook zeker nog een keer op de planning }))

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Martinusz
Ikea heeft ook gewoon een website om te bestellen hoor ;)

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

BoschR schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:10:
@Typhone Thnx! Wist nog niet precies hoe tot welk stadium de PP het beste kon bereiden zodat ik hem kon bewaren en/of ergens anders af kon maken. Heb de PP zelf thuis op de OTP gemaakt en bij een kameraad laatste half uur afgemaakt.
Wat kun je o.b.v. de foto's zeggen over de rookring? Lijkt wel redelijk aanwezig als je mij vraagt. Heb maar 3 chunks gebruikt en relatief kort gerookt (zeker geen 2 uur).
Rookring is prima zo op het oog. Ik gebruik meestal van die Weber blokken 4-6 stuks en maak me daarna nooit meer zo druk om het roken. De eerste Pulled Pork bij mij mislukte omdat ik alles aan het finetunen was. Sindsdien ben ik relaxed geworden laat het vlees z'n gang gaan en maak me niet meer zo druk om de exacte temperatuur, de hoeveelheid rook, wel of geen aluminium etcetera. En de 10+ keer erna alle keren lekkere pulled pork gegeten :9

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Gadgeteer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:14:
[...]

Het RVS rooster glimt niet en is zwaar. Het verchroomde rooster glimt wel en weegt aanzienlijk minder.
Als je geen uitneembaar middenstuk hebt in het rooster, dan heb je geen GBS.

Mijn advies voor schoonmaken is 'Dasty ontvetter' (die gele) oa. te koop bij Wibra. Dit spul werkt erg goed. Verder gewoon schoonbranden (flinke zooi kolen/briketten er in en flink opstoken, dan met een BBQ borstel afborstelen)
Ik zal even een stukje schoonmaken om te kijken of hij glimt of niet, werkelijk alles zit onder de kek. Ik heb net mijn post aangepast trouwens, ik heb zo'n opklapbaar rekje. Geen idee of die RVS is of verchroomd, of dat het beide kan zijn.
Wat is zwaar trouwens :P ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Die Dasty ontvetter heb ik al liggen dus komt goed uit. Ik zal eens kijken of dat spul bij mij wonderen doet.
Ik las ook over soda gebruiken, is dat ook een optie? Kan je hiervoor ook van die zilver soda gebruiken? Want vaak refereren ze ook naar baking soda.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

fxs81 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:12:
[...]

Bij de buren op het forum las ik ook al dat de beschikbaarheid niet overal goed is. Je kan wel online eerst even de vestiging checken. Net even gekeken , je kan ze ook laten bezorgen (kon dat ik hem kocht nog niet) maar dan komt er 5 euro bezorgkosten bij.
Nog een tip : Ikea kan ook aangeven wat de voorraadverwachting is per locatie

• Patches
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-10 13:04
Nu al een paar keer voorbij zien komen hier en lijkt me toch wel een ideale oplossing zo'n rekje van Ikea. Ga het niet redden om langs te gaan deze week dus het zal via de webshop moeten.

Zag de Fantast thermometer ook al voorbij komen, die ik er direct bij bestel. Hebben jullie nog andere aanraders van de Ikea voor de bbq? Altijd zonde om meerdere keren te bestellen als het ook in 1 keer kan.

Alle aanraders zijn welkom, ben nog een beginner :P

• SPX420
  • Niet online
Patches schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:46:
Nu al een paar keer voorbij zien komen hier en lijkt me toch wel een ideale oplossing zo'n rekje van Ikea. Ga het niet redden om langs te gaan deze week dus het zal via de webshop moeten.

Zag de Fantast thermometer ook al voorbij komen, die ik er direct bij bestel. Hebben jullie nog andere aanraders van de Ikea voor de bbq? Altijd zonde om meerdere keren te bestellen als het ook in 1 keer kan.

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90099054/
Deze zijn ideaal als lekbak of als braadbakje

• JanB
  • Registratie: September 1999

JanB

Het ken rotter !!!

Bij de Blokker hebben ze deze: https://www.blokker.nl/p/...-34-x-24-x-5-5-cm/1571694

2 euro duurder, maar daar zit wel een rooster/rekje bij. Ideaal als je bv. je zalm wilt laten drogen na het pekelen en wassen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• b_art015
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-11 14:55
JanB schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:11:
[...]

Bij de Blokker hebben ze deze: https://www.blokker.nl/p/...-34-x-24-x-5-5-cm/1571694

2 euro duurder, maar daar zit wel een rooster/rekje bij. Ideaal als je bv. je zalm wilt laten drogen na het pekelen en wassen.
Ikea heeft hem (weliswaar iets groter) ook met rekje https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10099053/

• JanB
  • Registratie: September 1999

JanB

Het ken rotter !!!

Die grotere past niet in m'n camping koelkast die ik hiervoor gebruik. Die 34x24 past perfect in m'n koelkast.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• fxs81

fxs81

Julianadorp

+1 voor de braadslee van Ikea, heb ik ook, perfecte dingen.

• BoschR

Let op dat die maar 1 probe heeft. Ik heb er vorig jaar 1 gekocht bij de Lidl, werkt prima, maar wil er nu alweer vanaf omdat die maar 1 probe heeft. Wil zelf ook graag de temperatuur in de BBQ digitaal op afstand kunne uitlezen.

Verwijderd

Vandaag is de Meater met 10% korting, is het de moeite?
Heb al een Maverick maar draadloos lijkt me wel handig in de kamado.

Coupon code vandaag10 voor de liefhebbers.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 16:54 ]

• Chevy454
  • Niet online

De fantast, het is een haat liefde verhouding die ik ermee heb. Hij kost geen rib waardoor je er wat nonchalanter meer omgaat. Na 3 fantasts te hebben laten zwemmen een duurdere meter gekocht en die behandel ik dan beter.

Ansich is de Fantast erg goed maar toch te beperkt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-11 15:18
De Fantast is prima, vooral om mee te beginnen.

in het begin heb ik het draadje door gesmolten! uiteraard gesoldeerd en stukje aluminium folie doet wonderen. Gebruik hem nu nog steeds af en toe.

Stiekem lijkt een draadloze meter me ook wel wat...

• JulesvH
  • Laatst online: 03-11 09:22
Paar dorpen verderop de action binnengelopen en er stond er nog een!

Hoppa. De "beruchte" mini Kamado voor 99 euro op de kop getikt. Nu nog op zoek naar een deflector en bij de Ikea een bekvlam-tafeltje halen.

• minitrue
  • Laatst online: 03-11 22:50
Snel vraagje: Voor alle rubs heb je natuurlijk (veel) verschillende kruiden nodig. Zijn er tweakers die een fijne online webshop hiervoor hebben?

Niks

• TheNiker2
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:20
JulesvH schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:21:
Paar dorpen verderop de action binnengelopen en er stond er nog een!

Hoppa. De "beruchte" mini Kamado voor 99 euro op de kop getikt. Nu nog op zoek naar een deflector en bij de Ikea een bekvlam-tafeltje halen.
Deze heb ik zelf en menig ander gehaald, dat ding is er voor gemaakt om in zo'n ei te liggen:
http://www.xenos.nl/koken...32YwYiEAQYASABEgKcCfD_BwE

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Online kan maar als je een toko in de buurt hebt raad ik dat aan. Geen verzend kosten en vaak zeer goedkoop.

• minitrue
  • Laatst online: 03-11 22:50
franssie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:25:
Online kan maar als je een toko in de buurt hebt raad ik dat aan. Geen verzend kosten en vaak zeer goedkoop.
Helaas, hier in België zijn ze moeilijk te vinden. Al kan ik hier in Brussel eens kijken bij de grote Chinese supermarkt... (Of even snel naar de toko als ik weer 'thuis' in Nederland ben.)

Niks

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

minitrue schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:23:
Snel vraagje: Voor alle rubs heb je natuurlijk (veel) verschillende kruiden nodig. Zijn er tweakers die een fijne online webshop hiervoor hebben?
Ik haal mijn kruiden in de buurt bij de Turk en online bij www.dekruidenbaron.nl
Ze hebben nu volgens mij ook een kortingscode meen ik, als je die wilt hebben moet je het even zeggen. Dan moet ik even kijken waar ik die gezien had.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:34
Hari-Bo schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:57:
[...]

Zelf stook ik meer op houtskool en briketten en voeg daar hout aan toe. In het verleden wel eens met enkel hout geprobeerd met eiken en appelhout maar de smaak vond ik veel te sterk, met welk hout stook jij?
voornamelijk eiken of beuken, soms een stukje speciaal hout zoals appel, whisky etc.

het is natuurlijk afhankelijk van wat je maakt, maar dingen als PP en andere low en slow gerechten kunnen best een hoop rook hebben, maar die pak ik meestal na een aantal uur toch in de folie. de standaard dingetjes zoals burgers en zo vind ik persoonlijk niet te rokerig, en dat ligt er dan een half uurtje op ongeveer. ook kip kan ik prima vol in de rook laten staan zonder teveel rook smaak te krijgen.
en uiteraard je hout goed stoken, maar gezien je status hier in het topic ga ik er vanuit dat je weet hoe je met hout moet stoken :9

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:41
Kan deze aanraden https://www.vanbeekumspecerijen.nl. Altijd wel een kortingscode en de kruiden komen in handige bussen

• Ennas
minitrue schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:23:
Verse kruiden kunnen in de tuin/keuken. Verse salie/rozemarijn/peterselie is echt veel lekkerder. En ik heb alles behalve groene vingers... Gewoon een plantje kopen en buiten in een pot zetten. Af en toe knippen.
Droge kruiden koop ik bij de Appie. Die hebben 90% van wat ik nodig heb. Voor die laatste 10% heb ik gelukkig een hanos en een hocras-pas.

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-11 19:58
Jongens.. Sinds kort ben ik ook eigenaar van een Kamado BBQ en daarvoor zoek ik nog wat accessoires. :9~
Het belangrijkste wat ik zoek is een heat deflector met grote poten, alleen kan ik deze bijna nergens vinden.

Heb het gevonden bij Kamadogrills, alleen is het hier niet op voorraad.. https://kamadogrills.nl/product/deflector-met-poten-21/#

Of raden jullie gewoon een heat deflector met lift aan?

En wat voor accessoires raden jullie nog meer voor de beginnende Kamado BBQ kok aan? :)

• FreshMaker
  • Niet online
RubenWwijk schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:11:
Jongens.. Sinds kort ben ik ook eigenaar van een Kamado BBQ en daarvoor zoek ik nog wat accessoires. :9~
Het belangrijkste wat ik zoek is een heat deflector met grote poten, alleen kan ik deze bijna nergens vinden.

Heb het gevonden bij Kamadogrills, alleen is het hier niet op voorraad.. https://kamadogrills.nl/product/deflector-met-poten-21/#

Of raden jullie gewoon een heat deflector met lift aan?

En wat voor accessoires raden jullie nog meer voor de beginnende Kamado BBQ kok aan? :)
Black Bastard, de gietijzeren versie
https://bastard.nl/product/bastard-cast-iron-plate-setter/
screamhouse schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:50:
Kan deze aanraden https://www.vanbeekumspecerijen.nl. Altijd wel een kortingscode en de kruiden komen in handige bussen
Second this one !
Vorige maand bestelling gedaan, was de volgende dag netjes bezorgd.

Mijn nieuwe bestelling staat al weer klaar .. even wachten op een code inderdaad ..;)

[ Voor 20% gewijzigd door FreshMaker op 15-05-2018 21:15 ]

• Bamisaus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-11 12:12
Al langere tijd volg ik dit draadje en heb er trek van gekregen. Zojuist de Grill Guru Classic Large besteld ter vervanging van mijn Weber 47 compact.

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-11 08:53
BoschR schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:14:

Had zelf de hele procureur gedaan en de rest in portie in de vriezer kan je ook van alles mee doen B.v. op je pizza of in een wrap.

• Ennas
Ik lees dat veel mensen de mini-kamado van de Action hebben gekocht. Snap ik, en is leuk. Een beetje Tweaker weet dat je veel zelf kunt maken. Voor een fractie van de prijs heb ik een Orange Egg gemaakt. Voor €30,-.
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/debuurmanmetdebbq.nl/wp-content/uploads/2017/06/Onderdelen-Orange-Egg-v2.jpg?w=611&ssl=1
Voor Low&Slow is het (voor dat geld) prachtig. Blijft prima 3,5 uur op 110 graden.
Zie hier mijn handleiding.https://debuurmanmetdebbq.nl/de-kamado-orange-egg-voor-e30/

Meer mensen met echte Tweakers zelfbouw?

• Martinusz
Ennas schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:31:
Ik lees dat veel mensen de mini-kamado van de Action hebben gekocht. Snap ik, en is leuk. Een beetje Tweaker weet dat je veel zelf kunt maken. Voor een fractie van de prijs heb ik een Orange Egg gemaakt. Voor €30,-.
[afbeelding]
Voor Low&Slow is het (voor dat geld) prachtig. Blijft prima 3,5 uur op 110 graden.
Zie hier mijn handleiding.https://debuurmanmetdebbq.nl/de-kamado-orange-egg-voor-e30/

Op zich wel gaaf, maar het oog wilt ook wat ;) (ik vind het er niet uit zien eigenlijk :o )

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:42
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:14:
Vandaag is de Meater met 10% korting, is het de moeite?
Heb al een Maverick maar draadloos lijkt me wel handig in de kamado.

Coupon code vandaag10 voor de liefhebbers.
Nu het ding wat meer te koop is, hoor/lees ik steeds meer negatieve ervaringen over het bereik. In vergelijk met andere bluetooth thermometers is het bereik van deze zeer klein. Je moet dus kosten maken voor een 2e telefoon/tablet die (meaterlink ofzo) of direct het veel te dure meaterblock kopen.

• vectormatic
  • Laatst online: 03:18

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ennas schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:31:

Lachen!

Vraag me wel af hoe die "orange egg" zich kwa prestatie verhoudt tot the real deal, de wanden van zon bloempot zijn toch een stuk dunner? Lijkt me dat je dus meer moet stoken voor minder temperatuur, maar als je voor 30 euro klaar bent hou je best wat over voor een zakje extra houtskool ;)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Ennas
vectormatic schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:50:
[...]

Lachen!

Vraag me wel af hoe die "orange egg" zich kwa prestatie verhoudt tot the real deal, de wanden van zon bloempot zijn toch een stuk dunner? Lijkt me dat je dus meer moet stoken voor minder temperatuur, maar als je voor 30 euro klaar bent hou je best wat over voor een zakje extra houtskool ;)
Zeker bij Low&Slow is het goed te doen. 110 graden doe ik 3 to 4 uur zonder bij te vullen. Als het warm is buiten, gaat het wel tot 6 uur. En dat is prima voor spareribs of Zeeuws spek. Of voor kipdrumsticks, die hoeven natuurlijk niet zo lang. Ik gebruik Black Ranche houtskool.

Ik heb hem nog nooit heel hoog opgestookt. Dat lukt ook helemaal niet, 160 graden red je wel, maar bij hogere temperaturen gaat het niet werken.
Het is geen Real Deal,

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• vectormatic
  • Laatst online: 03:18

vectormatic

Warlock of the doorlock

Stinger_Ventura schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:35:
[...]

Mijn kunsten verbleken bij wat de meeste mensen hier voor elkaar krijgen, maar wat bij mij standaard is voor een gril sessie zijn die stokbroodjes met kruidenboter er vast in uit de koeling

gewoon deksel op de weber, stokbroodje aan de indirecte kant en af en toe draaien

Uiteindelijk is zon ding gewoon een oven ;) laatst ook een keer van die raster-frietjes (McCain of zo?) voor in de oven geprobeerd, die zijn wel vrij tricky, want je wil aardig wat ruimte op de gril gebruiken, maar te dicht bij het vuur verbranden ze, en op een velletje alu-folie wordt het toch wat slappe hap..

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik snap niet waar de Kamado-hetze de laatste tijd opeens vandaan komt. Ruim een jaar geleden was die Kamado nog niet zo heel populair (duur) en sinds een jaar zijn die dingen nergens aan te slepen. In allerlei soorten, maten en prijzen. Ik begrijp niet zo goed waarom veel mensen opeens allemaal een Kamado moeten hebben. Nummer 1 zou temperatuursbeheersing moeten zijn maar feitelijk (N=<10 oké, oké) zie ik vooral het vervangen van een Weber voor een "imitatie" Green-Egg die voor <400 euro ergens wordt opgepikt (formaat Medium). Nooit zie ik daar low&slow vanaf komen en BBQ gaat zoals het altijd ging: 20 stokbroden, 20 sauzen, goedkoop vlees van de supermarkt druipend van el cheapo marinade en frikandel-hamburgers (die ranzige voorgegaarde dingen). Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat niemand hier zo'n types ook wel kan benoemen.

Reden nummer 2 voor een Kamado is een hele valse maar ik denk dat zo'n ding het goed doet bij popi-jopi types die graag foto's rondknallen op instagram. Mensen die eerst riepen, Kamado duur en dit en dat en die er opeens één kopen bij de Action (want maar 99 euro) hebben geen 1000 euro bespaard maar 99 euro extra uitgegeven terwijl ze een goede Weber Kettle hadden staan....

Nu moet niet iedereen zich aangevallen voelen die toevallig zo'n ding heeft staan want ik schat dat iedereen die in dit topic zit bewuster bezig is met BBQ/Smoken/Grillen dan de mensen waarvan ik het profiel hier schets ;).

Weber wordt nu ook gebounced bij veel winkels (gaan strenger beleid voeren) dus dat Duitse merk (Napoleon) dacht ik zal binnenkort ook wel gaan oppoppen :).

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 16-05-2018 10:41 ]

• Martinusz
Typhone schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:39:
Ik snap niet waar de Kamado-hetze de laatste tijd opeens vandaan komt. Ruim een jaar geleden was die Kamado nog niet zo heel populair (duur) en sinds een jaar zijn die dingen nergens aan te slepen. In allerlei soorten, maten en prijzen. Ik begrijp niet zo goed waarom veel mensen opeens allemaal een Kamado moeten hebben. Nummer 1 zou temperatuursbeheersing moeten zijn maar feitelijk (N=<10 oké, oké) zie ik vooral het vervangen van een Weber voor een "imitatie" Green-Egg die voor <400 euro ergens wordt opgepikt (formaat Medium). Nooit zie ik daar low&slow vanaf komen en BBQ gaat zoals het altijd ging: 20 stokbroden, 20 sauzen, goedkoop vlees van de supermarkt druipend van el cheapo marinade en frikandel-hamburgers (die ranzige voorgegaarde dingen). Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat niemand hier zo'n types ook wel kan benoemen.

Reden nummer 2 voor een Kamado is een hele valse maar ik denk dat zo'n ding het goed doet bij popi-jopi types die graag foto's rondknallen op instagram. Mensen die eerst riepen, Kamado duur en dit en dat en die er opeens één kopen bij de Action (want maar 99 euro) hebben geen 1000 euro bespaard maar 99 euro extra uitgegeven terwijl ze een goede Weber Kettle hadden staan....

Nu moet niet iedereen zich aangevallen voelen die toevallig zo'n ding heeft staan want ik schat dat iedereen die in dit topic zit bewuster bezig is met BBQ/Smoken/Grillen dan de mensen waarvan ik het profiel hier schets ;).

Weber wordt nu ook gebounced bij veel winkels (gaan strenger beleid voeren) dus dat Duitse merk (Napoleon) dacht ik zal binnenkort ook wel gaan oppoppen :).
Tja het is hip blijkbaar, ze staan natuurlijk nu ook overal in, elke reclamebladje heeft wel een kamado actie onderhand :P

Ik zelf ben voor de mini kamado van de blokker gegaan, om het eens te proberen en vanwege beperkte ruimte in de achtertuin. Naast de Weber WGA (gas) had ik een kettle 47cm, maar die gebruikte ik haast nooit meer, vond het te veel gedoe iedere keer.
Nu jaar in gebruik, en nu gaat de WGA bijna niet meer aan, tenzij tegelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BlZ7mdjHxA6pAwD7Fyzif9zU/medium.jpg

Nog steeds erg tevreden met de mini, low&slow geleerd hierdoor en daardoor al veel verschillende dingen kunnen maken erop. En omdat het zo bevalt, komt er, zodra we verhuizen, er uiteindelijk een grotere kamado voor terug :Y

Maar je hebt gelijk, check ik de buurt, zie je inderdaad veel buurmannen die alleen hamburgers en sate er op verfikken en meer niet, die willen gewoon kunnen zeggen kijk ik heb een green egg/kamado.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb/gebruik ook regelmatig een WGA :). Zou zelf ook nog wel een kleine kamado erbij willen (die mag nep zijn) voor erbij. Maar meer en meer begin ik ook te merken dat het niet zoveel uitmaakt waar je precies op bbq't. Een Weber Kettle 57 is perfect voor zo'n beetje alles. Al is het bij low&slow de eerste keren wat meer aftasten :).

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb inmiddels een pelletgrill/smoker bemachtigd (smokeybandit lumberjack) en na de proef kip en probeer beefribs nu maar meteen alles of niets, een brisket(point).
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2d85s14.jpg

De smoker zelf is super stabiel, binnen no time op temperatuur en over het hele oppervlak redelijk gelijk. Mooi compleet geleverd, inclusief hoes en 1 vleesprobe.
Met alleen pellets als brandstof is de rooksmaak minder dan wat ik gewend ben op mijn wsm plus rookhout, maar eerlijk gezegd vind ik dat wel lekker(der), wat meer een subtiel rooksmaakje.
Echter met deze brisket een zogenaamde smokertube ingezet, wat extra rook geeft.

Het is wel een smoker voor luie mensen, oftewel het gemak is enorm en het resultaat constant (voor wat betreft "het vuur").
Pagina: 1 ... 91 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.