WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Gewoon voor de goedkopere van een tientje gaan. Zijn net zo goed.Bart ® schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:02:
Even een vraagje aan degenen die wel eens pizza op de bbq maken. Ik heb een Weber gbs, en kan dus een dure Weber gbs pizzasteen kopen. Maar ik kan ook een goedkopere normale pizzasteen kopen die ik dan gewoon op het rooster leg. Zijn er argumenten om voor het een of het ander te kiezen, bezijdens de prijs?
Op 22 April heb ik bij de Gamma voor €109 de Jamestown Dexter XL 57cm BBQ besteld: Link
Echter, nog steeds geen BBQ. Ik kreeg net te horen van de winkel dat ze maandag bij de leverancier gaan checken of de BBQ überhaupt nog komt. Ik twijfel of ik zal wachten of toch voor een andere ga.
Alternatieven waar ik naar heb gekeken:
Landmann Grill Chef 53.5cm link
BBQ and Friends Woodcreek 57cm link
Intratuin Smoker Texas Grill Amarillo link
De Jamestown Dexter XL heb ik in eerste instantie gekozen omdat het rooster is opgebouwd zoals bij de Webers, waardoor er veel verschillende inzetstukken beschikbaar zijn. Daarnaast zag de barbecue er stevig uit in de winkel.
Als jullie andere alternatieven hebben, schroom niet om die te melden.
En ze geven ook 25% op de weber. Ja hij is iets duurder, maar je zult er ook veel langer plezier van hebben.
Geen Weber omwille van de prijs.alki schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:17:
Waarom geen weber ? Degelijke kwaliteit volledig geëmailleerd, dus roest niet. Lange garantie via weber.
En ze geven ook 25% op de weber. Ja hij is iets duurder, maar je zult er ook veel langer plezier van hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door alki op 10-05-2018 13:28 ]
Ik wil graag een barbecue met asopvangbak, geen zin in het gepruts van de normale Weber Kettle. De vergelijkbare Weber zou de Weber Master Touch Premium GBS zijn, als je vergelijkt met de Jamestown. Die zijn rond de €290, alhoewel je nu 20% korting krijgt.alki schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:27:
de woodkreek scheelt 7 euro met een 57cm kettle, vreemde redenering maar ok.
https://www.ing.nl/punten...inal-Kettle-Premium-57-cm? Die heeft een asopvangbak. Alleen niet zo'n fancy rooster.Eli3l schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:33:
[...]
Ik wil graag een barbecue met asopvangbak, geen zin in het gepruts van de normale Weber Kettle. De vergelijkbare Weber zou de Weber Master Touch Premium GBS zijn, als je vergelijkt met de Jamestown. Die zijn rond de €290, alhoewel je nu 20% korting krijgt.
Thanks, dat zou eventueel een optie kunnen zijn. Geen idee of we genoeg punten hebben though.noo schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:42:
[...]
https://www.ing.nl/punten...inal-Kettle-Premium-57-cm? Die heeft een asopvangbak. Alleen niet zo'n fancy rooster.
Dan nog een weber maar dan 2e hands... Trust me, daar heb je veel meer plezier van dan van bovengenoemde opties
Nu las ik op internet dat er een starter voor is, bijvoorbeeld
https://www.intratuin.nl/...2_VgZUEAkYBCABEgJIPvD_BwE
Alleen die heet houtskool, sommige andere winkels heet briketten starter.
Maakt het uit welke ik gebruik? En of ik houtskool voortaan gebruik of briketten?
Het gaat maar om 5 hamburgers, 5 frikandellen en 10 kip aan stokjes in het algemeen, heb er nu een volle zak briketten voor gebruikt
Ja, is het makkelijkste, zijn voor beiden bruikbaar.
Geen witte blokjes gebruiken, maar de bruine .. de witte zijn petrochemische meuk ...
Lees het topic een beetje door en bekijk de verschillen tussen direct en indirect.
Maar vooral lees je in op het punt temperatuur beheersing ... die gaten onder en bovenin zijn er niet voor de sier
Voor die dingen geruik ik meestal een halve zak houtskool, linkerzijde een bergje maken, en rechts geen.President schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:19:
Het gaat maar om 5 hamburgers, 5 frikandellen en 10 kip aan stokjes in het algemeen, heb er nu een volle zak briketten voor gebruikt
Kipstokjes op het rooster, van het vuur weg, dan de frikandellen iets dichterbij en de burgers close
Deksel er op, en regelmatig controleren, en eventueel draaien
Op het laatst even boven de hitte, en er dan bij blijven, regelmatig draaien en verplaatsen.
Zwart is NIET de mode dit jaar ...
[ Voor 47% gewijzigd door FreshMaker op 10-05-2018 15:29 ]
Uiteindelijk is het allemaal niet zo heel erg moeilijk natuurlijkFreshMaker schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:26:
Dezelfde, Action - 4€
Ja, is het makkelijkste, zijn voor beiden bruikbaar.
Geen witte blokjes gebruiken, maar de bruine .. de witte zijn petrochemische meuk ...
Lees het topic een beetje door en bekijk de verschillen tussen direct en indirect.
Maar vooral lees je in op het punt temperatuur beheersing ... die gaten onder en bovenin zijn er niet voor de sier
[...]
Voor die dingen geruik ik meestal een halve zak houtskool, linkerzijde een bergje maken, en rechts geen.
Kipstokjes op het rooster, van het vuur weg, dan de frikandellen iets dichterbij en de burgers close
Deksel er op, en regelmatig controleren, en eventueel draaien
Op het laatst even boven de hitte, en er dan bij blijven, regelmatig draaien en verplaatsen.
Zwart is NIET de mode dit jaar ...
Kolen kon ik als 12 jarige opperprutser zonder veel moeite aan krijgen
Hoe dan ook, we hebben nu een Weber Compact Kettle (57cm), en een Weber Q2400 met onderstel en nog een aantal accessoires staan. Moet zeggen dat hoewel elektrisch natuurlijk altijd een andere smaak heeft, het mij helemaal niet tegen valt. Voordelen zijn o.a. geen rookkwalmen bij het aanmaken, geen stankoverlast, meteen warm en constante temperatuur. De Q2400 heeft een handige vet opvang bak dus schoonmaken valt ook reuze mee. Die alufolie bakjes halen we trouwens bij de Action, daar kosten ze een factor 5 tot 10 minder dan in de supermarkt.
Bij de Plus supermarkt toch goed gebruik kunnen maken van de Weber actie, dus al die tools bij elkaar. Weber blijft overpriced zooi in mijn ogen, vooral die Q2400, maar van de andere kant is de kwaliteit ook wel heel erg goed. Als ik soms in een Gamma of dergelijke aan de knoppen van zo'n kookeilanden op gas zit val ik keer op keer in verbazing van de twijfelachtige wiebelzooi die ze produceren
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Je zou eens kunnen proberen om drie eetlepels rookmot gewikeld in wat alufolie met een paar gaatjes onder de elementen te plaatsen om toch wat houtsmaak toe te voegen als je dat belangrijk of leuk vindt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor de lol net even een Action binnengelopen en daar stond nog één exemplaar. Volgens de medewerker hadden ze net wat voorraad van andere Actions binnen gekregen. Ze hadden er binnen een uur 3 verkocht.R0y. schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:34:
[...]
Vorige week had iemand in dit topic er nog 2 gevonden (in Utrecht?). Ik kwam er wel één bij de Xenos tegen een week geleden maar dat was voor zo'n €140,-.
Als je ze op marktplaats op zoekt zie je ze voor een (veel) hogere prijs langs komen (dan voor de Action prijs, waar ze waarschijnlijk wel voor zijn aangeschaft).
Ik heb vorige week eindelijk mijn Weber 47 verkocht. Zat eindelijk een fatsoenlijk bod tussen i.p.v. de '€20,- en dan kom ik hem morgen halen' biedingen.
Nu maar sparen voor een mooie kamado (Grill Guru Classic denk ik).
Nu maar even topicsearchen naar een geschikte deflectorplate.
Op bbqgenootschap forum heb je een heel topic over de action en Blokker kamado (zelfde grootte). Gietijzer pannetje kun je gebruiken of een schotel van bloempot bijv.NikkiNailz schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 16:46:
[...]
Voor de lol net even een Action binnengelopen en daar stond nog één exemplaar. Volgens de medewerker hadden ze net wat voorraad van andere Actions binnen gekregen. Ze hadden er binnen een uur 3 verkocht.
Nu maar even topicsearchen naar een geschikte deflectorplate.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Gevuld met 1/4e cup beukensnippers:

Basically voor de helft gevuld.
Helaas ben ik na een klein uurtje in slaap gevallen en werd twee uur later wakker. Ik heb dus geen idee hoe lang ie heeft gerookt. Wel lekker geslapen though
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Op het scherm na werkt de heatermeater in ieder geval. Solderen was al een hele tijd klaar maar geen tijd gehad om wat dingen te testen.
Voor mensen die de heater meater i.c.m. bestaande probes wil gebruiken. De volgende instellingen is voor de probe die bij een inkbird is meegeleverd:
Preset TX-1001X-OP
Resist 18000
Offset -2
Dan geeft de heatermeater zo goed als precies dezelfde waardes als de inkbird (deze doet alleen hele graden dus max 0.9C verschil
Nu nog uitvogelen waarom het scherm alleen maar aangaat en geen tekst vertoond
Edit:
Oorzaak zat toch in een soldering van de 10k potmeter. Goed troubleshoot topic Scherm werkt nu ook.Kan ik eindelijk gaan focussen op het aansturen van klep en ventilator
[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 10-05-2018 20:38 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ok beginnen bij het begin..President schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:19:
Vraag aan de experts. Ik heb een Weber kogel bbq sinds kort. Van de week voor het eerst van mijn leven een BBQ aangezet: wat een ellende. Eerst de kolen onderin ipv op het laagste rekje en daarna 1,5 pak met witte aanmaakblokjes gebruikt om eindelijk wat briketten warm/wit te krijgen. Met mijn stomme kop een hamburger erop gelegd en het deksel erop gedaan, binnen halve minuut was die zwart ;-)
Maakt het uit welke ik gebruik? En of ik houtskool voortaan gebruik of briketten?
- Wat is een volle zak?
- hoeveel briketten heb je gebruikt, in de handleiding en op de weber site vind je prima instructies; op youtube overigens ook. Ik denk dat je veel te veel briketten op de bbq gebruikt hebt.
- kijk wat filmpjes over direct en indirect bbq'en, temperatuurbeheersing en warme en koude zones maken
Een brikettenstarter heb je over het algemeen nier persé nodig;
stap 1; haal beide roosters er uit
2; zet de schuiven open
3; leg 3 of vier aanmaakblokjes onderin en steek aan
4; kleine rooster terugleggen
5; briketten in een stapeltje op het onderste rooster leggen
6; 20 minuten later moet de bbq aan zijn...
suc6, ik denk dat je het nodig hebt
[ Voor 5% gewijzigd door hajee999 op 10-05-2018 20:34 ]

Heeft misschien minder de neiging haren te verliezen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wel wat duurder dan de standaard variant, maar nu geen fortuin.
Ben toch bezig met een bestelling op ali, kan goed zijn dat ik deze er bij neem.
Dan zal je hier nog wel horen hoe het juist gegaan is.
Qua werking maakt de grootte niet uit, maar een mini/kleine gaat al gauw irriteren. Neem er een met minimaal een diameter van 40cm. Vooral met pizza ga je daar plezier van hebben.DoeEensGek schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:16:
Hier nog een bbq fan, die een kamado wil kopen. Maar wel wat twijfels en vragen. Aangezien ik al een noname bbq heb, wil ik een kleine kamado lekker om spareribs, pizza en dergelijke te maken. Nu viel mijn oog op een harlem bbq kamado van 14 of 13 inch. Is deze een beetje geschikt hiervoor? Zijn de kleine kamado's uberhaupt geschikt voor dezelfde dingen als de grote kamado's?
ik denk dat je liever een grote kamado wil voor spareribs etc. Ik heb een grote en een kleine en de kleine (blokker) zet ik allene aan voor de grap en kleine stukjes vlees. De grotere (47cm grill doorsnede) brand regelmatig. Ook soms om een brie tot kaasfondue te verwarmen (wat op de kleine ook kan) maar een grotere is stabieler in temperatuur, als je die eenmaal hebt blijf je die vaker gebruiken is mijn n=1 ervaring.DoeEensGek schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:16:
<> Zijn de kleine kamado's uberhaupt geschikt voor dezelfde dingen als de grote kamado's?
Ik heb 'm ook besteld. Voor die €5,41 wil ik ook wel een gokje wagen en kijken of het wat is.IceTeaGX schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:18:
@franssie https://nl.aliexpress.com...ti-roest/32842952079.html
Wel wat duurder dan de standaard variant, maar nu geen fortuin.
Ben toch bezig met een bestelling op ali, kan goed zijn dat ik deze er bij neem.
Dan zal je hier nog wel horen hoe het juist gegaan is.
Blown past falling sands
Met een ikea pannenrekje krijg ik 2 volledige ribben op de anonieme kamado... Ook een pulled pork van 1.5 kg gaat prima. Maximaal 4 burgersfranssie schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:24:
[...]
ik denk dat je liever een grote kamado wil voor spareribs etc. Ik heb een grote en een kleine en de kleine (blokker) zet ik allene aan voor de grap en kleine stukjes vlees. De grotere (47cm grill doorsnede) brand regelmatig. Ook soms om een brie tot kaasfondue te verwarmen (wat op de kleine ook kan) maar een grotere is stabieler in temperatuur, als je die eenmaal hebt blijf je die vaker gebruiken is mijn n=1 ervaring.
Dit zijn allemaal prima tips. De vuurbeheersing is het belangrijkste als je goed wil BBQen. Anders wordt het een hollandse crematie zoals je nu hebt ervaren. Voor hamburgers zou ik eerder houtskool gebruiken dan briketten. Die gebruik je eerder voor hele lange sessies op lagere temperaturen.hajee999 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:31:
[...]
Ok beginnen bij het begin..
- Wat is een volle zak?
- hoeveel briketten heb je gebruikt, in de handleiding en op de weber site vind je prima instructies; op youtube overigens ook. Ik denk dat je veel te veel briketten op de bbq gebruikt hebt.
- kijk wat filmpjes over direct en indirect bbq'en, temperatuurbeheersing en warme en koude zones maken
Een brikettenstarter heb je over het algemeen nier persé nodig;
stap 1; haal beide roosters er uit
2; zet de schuiven open
3; leg 3 of vier aanmaakblokjes onderin en steek aan
4; kleine rooster terugleggen
5; briketten in een stapeltje op het onderste rooster leggen
6; 20 minuten later moet de bbq aan zijn...
suc6, ik denk dat je het nodig hebt
Nog een belangrijke tip: neem voldoende tijd om je BBQ op de juiste temperatuur te brengen. 30 min tot een uur mag je wel rekenen.
Hamburgers eerst indirect wat op temperatuur brengen en daarna heel kort direct afbakken om ze een mooi kleurtje te geven en een lekker korstje.
Lees je even her en der goed in en dan weer gaan proberen. Dan gaat het gegarandeerd leuk en lekker worden!
Oh ja.... vlees koop je niet bij een supermarkt!
Haal een starter. Houtskool of briketten maakt niet uit. Je kan vaak nog wel kiezen uit een kleine of grote; de grote ga je nodig hebben. Je kan een goedkope halen van de Action als je af en toe barbecued, maar ga je vaker dan zou ik een wat betere halen. Alle starters steken net zo goed de briketten of houtskool aan, maar bij de een blijft het handvat wat koeler en is de brouwkwaliteit degelijker (mijn Action starter heeft het in een jaar begeven, maar ik barbecue ook vaak en meestal steek ik de hele starter in lichterlaaie voor shits en giggles). Houtskool steek ik nooit in een starter aan; die vlammen dan veel te snel op. Dat steek ik altijd aan in de Bbq zelf, door er gewoon wat aanmaakblokjes tussen te doen en dan aan te steken. Ff wapperen en je bent klaar. Briketten doe ik altijd in een starter. Je vult de starter met de hoeveelheid die je nodig hebt, legt vier aanmaakblokjes er onder en die steek je aan. Na 15 minuten (of zodra alles wat grijzig is) is hij klaar en kieper je het op de onderste plaat van de barbecue. Ik zag iemand in dit topic zeggen dat je de aanmaakblokjes onder de onderste plaat kan leggen en dan aansteken; ik zou dat nooit doen. Volgens mij moet je niet directe hitte tegen je Bbq houden. Kan me niet voorstellen dat dit op termijn geen permanente vlekken of beschadigingen gaat opleveren.President schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:19:
Vraag aan de experts. Ik heb een Weber kogel bbq sinds kort. Van de week voor het eerst van mijn leven een BBQ aangezet: wat een ellende. Eerst de kolen onderin ipv op het laagste rekje en daarna 1,5 pak met witte aanmaakblokjes gebruikt om eindelijk wat briketten warm/wit te krijgen. Met mijn stomme kop een hamburger erop gelegd en het deksel erop gedaan, binnen halve minuut was die zwart ;-)
Afhankelijk of je alles tegelijkertijd klaar wil hebben, gebruik je een juiste hoeveelheid houtskool of briketten. Hoeveel dat is, is een beetje aanklooien en aanvoelen, maar voor wat je hier boven beschrijft is het zeker geen hele zak (weet niet hoeveel kg je zak was). Voor zo’n hoeveelheid eten is denk ik een halve tot 3 kwart starter meer dan voldoende. Zodra je wat meer bedreven bent kun je het vast met nog minder doen, maar zoveel kost die ongein nou ook weer niet
Die witte aanmaakblokjes mag je nooit meer gebruiken als je hier wil blijven posten. Punt.
Veel succes verder!
Edit:
En nog wat tips, spreek ik de rest misschien wat tegen, maar haal je vlees voor nu gewoon bij de supermarkt of ergens anders waar het niet teveel kost. Eerst lekker oefenen. Al die culinaire hoogstandjes; bewaar dat lekker voor later. Idem met indirect/direct, spullen op temperatuur krijgen: sure, it makes a difference, maar waarschijnlijk is het allemaal al nieuw genoeg. Gewoon simpel beginnen, natuurlijk supervaak barbecueën, genieten met je familie en dan af en toe eens wat leuks en geks erbij doen.
Als je meteen wat fanciers erbij wil doen, of fancy vlees koopt, en het mislukt, dan baal je daar flink van. Mislukt het vaak, dan ga je minder vaak barbecueën. Slow and steady wins the race!
[ Voor 10% gewijzigd door Misha op 11-05-2018 07:38 ]
Ik zal van het weekend eens gaan winkelen, bedankt allen!
Ik had nog nooit eerder kangaroo gegeten. Best lekker. Diepe, volle smaak. Hij wilde er kruiden op doen maar dat zou ik zonde hebben gevonden. Ik wilde de kangaroo proeven. Uiteindelijk echt ontzettend lekker gegeten en nu, 3 uur later, zit ik er nog steeds vol van!
De burger buns hier zijn wat anders dan bij ons heb ik het idee. Ze zijn wat luchtiger, maar vooral veel groter. De patties die we maakten waren 250 gram. Gigantisch! Maar zo past het wel netjes op de bun. Hij had er verder nog een soort komkommersalsa op gedaan. Het deed me het meest denken aan een komkommerdressing, maar dan net wat steviger. Verder hadden we cheddar, maar die was niet bijzonder. Aussies snappen kaas niet. Dit was gewoon de plastic meuk die we ook voorverpakt hebben. Hij vond het geweldig, ik vond het meh
Vanavond heb ik zelf kippendijen op het menu staan. Ik heb nog een paar patties over. Ik denk dat ik wat groente ga grillen (de aubergines hier zijn bizar groot btw) en een iets van mayonaise met harissa-sausje voor erop ga maken. Ik zit eigenlijk nog vol, maar nu ik het zo schrijf, heb ik al weer trek!
Top! Een item dat je al wél kan halen, bedenk ik me nu, is een thermometer van de Ikea. Kost geen drol. Hij heet geloof ik de Fantast, en is fantastisch in gebruik! (Pdum, ppssssshh). Je kan daarmee de temperatuur van je vlees meten. Dat is ideaal om te checken of iets gaar genoeg is. Met dat leren kun je volgens mij niet vroeg genoeg beginnen. Gewoon ff beetje lezen en aanvoelen wat al dat temperatuur nou ongeveer is. Later kun je dan veel rekening houden met welke temperatuur je vlees is, maar voor nu eerst lekker observerenPresident schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:35:
Uhm, 3kg briketten en dan 1,5 pak aanspreekblokjes om het heet te krijgen. De briketten aan de zijkant waren nog wat zwarter, daar heb ik het vlees uiteindelijk ook neergelegd zodat het niet binnen een minuut zwart was :-)
[ Voor 26% gewijzigd door Misha op 11-05-2018 08:21 ]
Neem deze even door vanaf pagina 94:President schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:35:
Uhm, 3kg briketten en dan 1,5 pak aanspreekblokjes om het heet te krijgen. De briketten aan de zijkant waren nog wat zwarter, daar heb ik het vlees uiteindelijk ook neergelegd zodat het niet binnen een minuut zwart was :-)
https://www.weber.com/on/...g+houtskool+barbecues.pdf
Dan heb je een prima vertrekpunt
Gisterenavond nog snel een asstofzuiger op de kop kunnen tikken voor een tientje
Makkelijker schoonmaken
Maar de discussie over de grootte van de kamado, het is uiteindelijk een gereedschap. Een grote kamado is geniaal zonder meer maar als je er een paar drumsticks op legt is het overkill. Die Action kamado, ik wou die erbij hebben voor de gein. Blijk dat ik dat ding vaker gebruik als gedacht.
Wat kippenvleugels / drumsticks klaarmaken? De weber 57 nope, overkill. De Niclan gebruiken dan, nope die is ook overkill. Die action kamado: die werkt perfect. Marshmellows op de Q gaat er perfect mee!
Wat speklappen, zelfde verhaal. Enkel voor grote stukken zoals spareribs, picanha, pulled pork misschien en grote hoeveelheden moinkballen steek ik de grote Q's nog aan.
Het is maar net wat je gebruik is. Pizza's zijn gewoon altijd een dilemma omdat je daar grootte nodig hebt. Maar we hebben hier een pizza oventje gekocht, dat werkt altijd goed als het buiten regent
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Verwijderd

Gisteren smoked meatballs gemaakt, zelfgemaakte spaghettisaus erbij en wat verse pasta..
Was weer smullen..
Recept: YouTube: This is the secret for making tasty meatballs
Spareribs:

Cowboy steak:

Filetlapjes e.d. kunnen er 4/5 op, moinkballen een stuk of 12 (ligt ook aan grootte die je gedraaid heb). Als je met 2-4 personen bent, overleef je het wel op een mini denk ik
Straks even op pad, mijn kolen zijn op (5kg zak jaar mee gedaan, lekker zuinig die mini!), ga weer voor de Marabu Cuba restaurant als ze die hebben, erg goed bevallen
Wel grappig, is een vaag winkeltje hier met gekke openingstijden die eigenlijk vliegengordijnen verkoopt, maar sinds 2 jaar ook veel BBQ spul, en dan ook nog goed spul, dus merk kolen, BGE's staan er
[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 11-05-2018 09:29 ]
Kaasbommetje als vooraf:

En pulled chicken van bouten als hoofd op de UDS, lekker met een pitabroodje. Ze hebben er bijna 5 uur op gelegen met 108 graden roostertemperatuur. Vielen mooi helemaal uit elkaar, dat pulled lekker makkelijk

na 2 uurtjes zagen ze er zo uit.

Was weer lekker.
[ Voor 91% gewijzigd door fxs81 op 11-05-2018 10:21 . Reden: foto's toevegen ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ziet er goed uit zegfxs81 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:14:
Gister schoonmonster en schoonzus met dochters op bezoek.
Kaasbommetje als vooraf:
[afbeelding]
[afbeelding]
En pulled chicken van bouten als hoofd op de UDS, lekker met een pitabroodje. Ze hebben er bijna 5 uur op gelegen met 108 graden roostertemperatuur. Vielen mooi helemaal uit elkaar, dat pulled lekker makkelijk.
[afbeelding]
[afbeelding]
na 2 uurtjes zagen ze er zo uit.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Was weer lekker.
Pulled chicken, eigenlijk niet aan gedacht, maar lijkt mij ook erg lekker.
Zo nieuwe kolen binnen, 5KG Marabu Cuba voor 9,- kan ik weer ff vooruit
Mensen ervaring met deze?
Ik heb nu 1 zak verstookt afgelopen jaar en de tekst van het product klopt zeer zeker!
Marabu houtskool is een zware houtskool soort. (hoog s.g.)
Maakt iets minder makkelijk aan. Maar brandt daarintegen wel zeer lang.
Brandt langer dan Acacia houtskool, en is daarmee nog zuiniger in gebruik.
Spat vrijwel niet, dit in tegenstelling tot bv Argentijnse Quebracho houtskool.
Geeft een neutrale geur en smaak af aan het vlees.
Stukgrootte ongeveer 20-60mm, zonder gruis en stof.
De Marabu houtskool wordt gemaakt van het hout van de Marabu struik. Dit is een snelgroeiende uitheemse struik/ boom die als ongewenst wordt beschouwd in Cuba. De productie van Marabu houtskool vormt dus geen extra belasting voor het milieu.
[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 11-05-2018 11:00 ]
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Bij deze verkoper zelfs maar € 3,09Apie! schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:12:
[...]
Ik heb 'm ook besteld. Voor die €5,41 wil ik ook wel een gokje wagen en kijken of het wat is.
https://nl.aliexpress.com...BBQ-Tool/32842197889.html
diskeltische lurker
Ja, die ik heb besteld is iets duurder (€3,15), maar met verzendkosten.defcon84 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:20:
[...]
Bij deze verkoper zelfs maar € 3,09
https://nl.aliexpress.com...BBQ-Tool/32842197889.html
Blown past falling sands
Hier op Walcheren niet. Ben de actions langs geweest en de Blokkers ( ik las dat hun ook mogelijk de kamado van €99 weer op voorraad hadden) maar helaas niets gevondentechnopeuter schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:36:
De ActionKamado ligt nog in de action Zwolle (vechtstraat?)
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Blown past falling sands
Bij de Lidl komt een variant (zie website), wel iets duurder 139,-R0y. schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:34:
[...]
Hier op Walcheren niet. Ben de actions langs geweest en de Blokkers ( ik las dat hun ook mogelijk de kamado van €99 weer op voorraad hadden) maar helaas niets gevonden
Waarom? op gas kun je prima BBQ'en en qua smaak zal de gemiddelde Nederlander het verschil niet proevenhoevenpe schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:54:
Een BBQ op gas is zeker vloeken in de kerk in dit topic?
Nou.... beetje wel natuurlijkhoevenpe schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:54:
Een BBQ op gas is zeker vloeken in de kerk in dit topic?
Maar als je dan weer foto's van lekkere dingen op de gasBBQ maakt, dan zien we alles door de vingers.
Dan ga ik hier ook maar eens meelezen met mijn nieuwe OutdoorChef Australia 425G
Wat me vooral opvalt tot nu toe is dat de boel op temperatuur brengen zo heerlijk snel gaat. Zelfs bij een gewone maaltijd bak ik soms het vlees even buiten, binnen 5 minuten kan je aan de slag.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ons bin zuunig als ZeeuwenMartinusz schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:56:
[...]
Bij de Lidl komt een variant (zie website), wel iets duurder 139,-
Had het (achteraf) toch leuk gevonden als ik hem had kunnen scoren voor die prijs.
Morgen is hier bij de intratuin een demo waar ik ga kijken. Ben benieuwd.
Electrisch, gas, briketten, houtskool, hout, ze hebben allemaal hun plek in barbecue-land.
Vergeet vooral je ervaringen niet te posten hierhoevenpe schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:58:
[...]
Dan ga ik hier ook maar eens meelezen met mijn nieuwe OutdoorChef Australia 425G![]()
Wat me vooral opvalt tot nu toe is dat de boel op temperatuur brengen zo heerlijk snel gaat. Zelfs bij een gewone maaltijd bak ik soms het vlees even buiten, binnen 5 minuten kan je aan de slag.
Speaking of which, ik vraag me ook af hoeveel gassers @Misha in Australië gaat tegenkomen.
Blown past falling sands
6 stukjes zalm uurtje of 3 in de pekel ( Zout, licht bruine suiker, dille en lemonpepper ).
De bedoeling van de droge pekel, is dat het vocht onttrokken wordt, vermengd met de kruiden/speverijen, en dat dan weer een marinade vormt. ( tijd is een interpretatie van noodzaak en voorhanden, maar minimaal 1 uurtje zeker, langer geeft stevigere vis en betere smaken.
Hierna afspoelen, en nog wat afdrogen

Dit keer combinatie van beuken en kersenhout gebruikt.
Tijdens het roken opletten dat het
A niet te heet wordt ( max 90/100c )
B de Zalm niet direct de hitte pakt ( eiwitvorming, witte meuk wat naar buiten komt zetten )
Eiwitten kunnen geen kwaad, maar zien er minder mooi uit, en kan bitterheid veroorzaken.
Afhankelijk van de grootte, roken in gesloten ketel.
Deze stukjes kwamen van de Lidl, 125gr/st, de klok stond op 30minuten, toen ze 40/45C waren intern
Pastasalade met ceasardressing eigen style, miniaugurkjes en zilveruitjes ....
Voor nu heb ik het volgende als plan:
- 2 uur in de natte pekel (2 liter water, 200 gram zout, 3 tbsp RUB. Twee uurtjes laten dobberen en toen laten drogen)
- Uurtje drogen
- Circa 1 uur indirect op de bbq bij 90 graden tot kern 50 graden
- Na 10 minuten wat cederhout toevoegen
Op of aanmerkingen?
Tijd voor een nieuwe sig..
Verder moet je je niet blind staren op de tijden, het is klaar als het klaar is, meet gewoon het dikste deel.
Ik leg over het algemeen wel de dikkere zijde naar de warmte vanweg het uitdrogen van de dunne randjes
Verder kan ik aanraden ( wedrom persoonlijk ) om vooraf te portioneren, meer 'lekkere' buienkant
Mijn recept is:Koffie schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:19:
Ik wil morgenochtend een (hele) zalmzijde op de bbq garen/roken. Nog niet eerder gedaan, tips zijn welkom
- 2 uur in de natte pekel (2 liter water, 200 gram zout, 3 tbsp RUB. Twee uurtjes laten dobberen en toen laten drogen)
- Uurtje drogen
Op of aanmerkingen?
45 min droog pekelen (met wat je lekker vindt), daarna afspoelen
2 uur drogen (ik doe dat gewoon bij kamertemperatuur, misschien niet helemaal wat hoort maar het past niet in de koelkast)
Vervolgens 10 minuten op ±50 graden, daarna nog 50 minuten rond de 90-95 graden met zoveel rook als je lekker vindt. Kerntemperatuur van 50 graden is prima!
Hier naar aanleiding van jouw (oude) post ook een bekvam onder handen genomen... helaas waren alle onderdelen die jij hebt gebruikt (op de Bekvam na) niet meer te vinden...Chic de Friemel schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:11:
Onlangs ook een Ikea Bekvam 'getweaked'.

Moet nog wel het een en ander aanpassen... zo hangen nu de bbq tools tegen het houtwerk aan... niet zo handig... maar voorlopig blij met het resultaat
Less = more
Ik zou sowieso niet wachten tot de bbq op temperatuur is, gewoon erop gooien zodra de boel aanstaat. Zorgt ervoor dat je vlees of in dit geval vis langzamer opwarmt en minder een klap krijgt als deze erop gaat. Geen idee of het helpt maar zie geen nadelen. Doe het in ieder geval met alles wat langzaam moet garen, gelijk schuiven op de 100 graden instelling en dan duurt het een uurtje voor de bbq op temperatuur is.Koffie schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:19:
Ik wil morgenochtend een (hele) zalmzijde op de bbq garen/roken. Nog niet eerder gedaan, tips zijn welkom
- Uurtje drogen
Op of aanmerkingen?
Ik heb er pas vier ofzo gezien die op houtskool waren. Voor de rest alleen maar gas. De publieke altijd elektrischApie! schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:19:
@Kraz Ik geef toe dat ik vroeger ook in het gas-is-geen-barbecue-kamp en houtskool-is-beter-dan-briketten-kamp zat, maar sinds ik meer van de verschillende technieken en processen begrijp, begrijp ik dat barbecue meer is dan alleen stoken met houtskool.
Electrisch, gas, briketten, houtskool, hout, ze hebben allemaal hun plek in barbecue-land.
[...]
Vergeet vooral je ervaringen niet te posten hierIk ben namelijk best benieuwd naar ervaringen en resultaten op gas.
Speaking of which, ik vraag me ook af hoeveel gassers @Misha in Australië gaat tegenkomen.
Geen idee hoor, ik zeg ook maar wat.
Blown past falling sands
Hij had het over frikandellen....geen woorden aan vuil maken dus...Stillekracht schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:28:
[...]
Oh ja.... vlees koop je niet bij een supermarkt!
Ik denk dat het misschien iets met het brandgevaar te maken heeft, maar om eerlijik te zijn, ik zeg ook maar wat - geen idee.Apie! schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:19:
Is gas daar zo goedkoop ofzo? <>
Waar ik nu zit leeft iedereen zowat buiten. Het is nu herfst en nog steeds 25 graden. Ik denk dat ze daardoor vaak barbecueën en het dan vooral lekker makkelijk is. Het is zo klaar en je bent er ook zo klaar mee. Ik heb ook het idee dat Australiërs vooral van de hot and fast zijn, niet van de low and slow. Gas is dan ideaal als je bijna dagelijks q’d.Apie! schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:19:
Is gas daar zo goedkoop ofzo? Of houtskool misschien relatief duur t.o.v. het goedkope vlees? Ik kan me voorstellen als je zoveel barbecuet, het gros van de mensen vanzelf het goedkoopste brandstof kiest en de echte enthousiasteling houtskool gebruikt?
Het kan ook heel goed zijn dat het gewoon veiliger is. Sommige plekken zijn gortdroog en er wordt veel bijgesproeid
Blown past falling sands
Wij woonden net iets ten zuiden van Los Angeles en daar woonden wij ook de hele periode van maart tm oktober praktisch buiten. En daar werd met name veel houtskool gebruikt want makkelijk te krijgen en prijzen liggen heel erg veel lager dan hier!Apie! schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:19:
Is gas daar zo goedkoop ofzo? Of houtskool misschien relatief duur t.o.v. het goedkope vlees? Ik kan me voorstellen als je zoveel barbecuet, het gros van de mensen vanzelf het goedkoopste brandstof kiest en de echte enthousiasteling houtskool gebruikt?
Verbaas ik me nog steeds over op vakantienin de states, grote zakken Royal Oak voor $7.99 bij de Safeway bijvoorbeeld. Dan hebben we het over 25kg zakken!
De zalm ligt (toch) in de natte pekel op dit moment. Portioneren wil ik niet, ik wil juist het mooie wow van 1 hele zalm (anders had ik wel moten gekocht
Gave avonturen @Misha !
Sinds mijn eerste inwijding in de bbq wereld al een paar keer lekker low & slow gedaan : lamsrack en pulled lamsschouder (met hickory). Die laatste heeft er ongeveer 7.5 uur op gelegen. Had langer gemogen, maar ik was te eigenwijs om te wachten op de laatste 2 graden.
Helemaal trots als je dan na 8 uur 'werken' begint met pulen en een rookring op je vlees ziet
Volgend weekend komt mijn maatje met zijn gezin bij ons lekker eten. Hij gooit ;s ochtends een boston butt op zijn eigen q, wij verzorgen de rest.
Zelfs mijn vrouw doet mee. Vroeg ineens of ik wilde helpen met roken voor het toetje. Euh wat lief? Ze had een gaaf recept gevonden voor een chocolade cake waarbij de cake 10 minuten gerookt word. Superbenieuwd hoe dat gaat smaken.
He helpt als je voor de eerste keer even wat hulp van iemand hebt die je het eea uitlegtPresident schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:19:
Heeft mij ook enorm geholpen.
Sowieso : witte blokjes direct wegflikkeren. Leuk voor de haard en vuurkorf, maar niet voor de BBQ waar je je eten nog op moet leggen. Liefst van die krullen of van die bruine blokjes met vezels. Stuk mimnder chemisch.
Mijn grootste negativiteit tov houtskool was altijd "als ik honger heb wil ik NU bbq'en, niet over een uur". Maar met een starter ben je echt met een kwartiertje volledig up and running. Investeer in een starter en je hebt nooit geklooi.
Lees de verschillende artikelen op deze site eens rustig door: https://bbq-helden.nl/hoe-steek-barbecue-aan/
Ook deze is een aanrader: https://bbq-helden.nl/hoe-gebruik-ventilatiegaten-barbecue/
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Leuk en ook spannend, want vlees is niet goedkoop. Zelf heb ik het 31 december gemaakt en er kon bijna niks fout gaan.backupdevice schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:10:
Vanavond de eerste keer Picanha .
Dat affakkelen is wel het leukste!
Dome temp is rond de 90 graden. Na veel wikken en wegen het volgende besloten: twee nieuwe ceder plankjes bij de Praxis gehaald. Daar de zalm op. De 2 kleine ceder plankjes die ik had niet gebruikt, maar 1 daarvan voor de helft in stukken gezaagd. Die in alufolie op de kooltjes (na 10 minuten dat de zalm erop lag).
Reuze spannend, ook omdat ik eigenlijk tussen 12 en uiterlijk 13 uur echt weg *moet* gaan.
In het ergste geval kan mijn vrouw de boel overnemen.
Zalm is nu zo'n beetje 31 graden, ligt er 25 minuten op.
En ik ben niet zo'n vlees eter, dus is echt alleen vlees van de supermarkt. Misschien niet helemaal jullie smaak, maar ik vind mijn diepvrieshamburgers beter smaken dan de slagerburgers
Met starter dus 4 blokjes op het onderste rooster, briketten in de starter, blokjes aansteken en dan de starter aanzetten
Dat word genieten, heerlijk stukje vlees, lekker met chimmichurrie serveren.backupdevice schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:10:
Vanavond de eerste keer Picanha .
Niet goedkoop? Ik haal het aan 13 euro de kilo bij de slager, vind ik niet echt duurgrote_oever schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:16:
[...]
Leuk en ook spannend, want vlees is niet goedkoop. Zelf heb ik het 31 december gemaakt en er kon bijna niks fout gaan.
Dat affakkelen is wel het leukste!
[video]
Das voordelig. Weet niet of er kwaliteitsverschil in zit en waarom de prijzen zo afwijken, maar ik betaal 25 euro per kilo bij onze slager. Was laatste voor 1,5kg 40 euro kwijt.418O2 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:18:
[...]
Niet goedkoop? Ik haal het aan 13 euro de kilo bij de slager, vind ik niet echt duur
Meer geld voor een start zou ik niet uitgeven. Aantal mensen hier in dit topic vinden de starters van Action niet veilig, maar als je beetje nadenkt gaat er niks fout. Op zich hebben die mensen wel een punt. Tis namelijk behoorlijk warm en je moet de kolen erin gieten. Volgens mij kosten de Weber starters ongeveer 25 euro.President schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:34:
Inmiddels bij de Action een starter gekocht om even uit te proberen en van die bruine blokjes. Nu nog even een zak briketten halen en dan hopen op goed weer volgende week om de BBQ weer aan te zetten!
Met starter dus 4 blokjes op het onderste rooster, briketten in de starter, blokjes aansteken en dan de starter aanzettenAl las ik hier en daar wat dingen over een krant onderin erin stoppen, maar de filmpjes online laten zien dat dat niet hoeft
Krant eronder zou ik niet doen. Gewoon een aantal aanmaak blokjes onder de starter en de kolen erin. Vervolgens aansteken die hap en het gaat altijd goed.
[ Voor 60% gewijzigd door grote_oever op 12-05-2018 13:26 ]
Het enige verschil is een scharnierend handvat.grote_oever schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:23:
[...] Aantal mensen hier in dit topic vinden de starters van Action niet veilig, maar als je beetje nadenkt gaat er niks fout. Op zich hebben die mensen wel een punt. Tis namelijk behoorlijk warm en je moet de kolen erin gieten. Volgens mij kosten de Weber starters ongeveer 25 euro.
Maar je moet nog steeds gloeiende kolen overgieten naar een andere plek.
En veel van die klagers klagen niet over de starter, maar over "Action"
Net zoals je mensen blijft houden die anderen gaan vertellen dat je niet op gas kan BBQ'en en frikandellen op de bbq not done zijn ... allemaal onzekerheid
Lekker doen wat jij denkt dat goed is, en je zo nu en dan laten adviseren, bijsturen en aanleren door anderen.
Ik was 10 jaar geleden ook niet veel meer aan het doen dan prefab-bbq worsten verwarmen.
Het is allemaal zo moeilijk niet, we hoeven geen wedstridjen te winnen, alleen de harten van onze familie/vrienden.
En als jij met 6 super-burgers afkomt, met een zacht geroosterd broodje en een 'eigen' ketchup/mayo-mosterd mengsel, ben je al snel "de grillmaster"
Van daaruit kan je alleen maar groeien.
* FreshMaker wordt in de familie nog steeds 'gepest' omdat er geen plank recht aan de muur gehangen kan worden, maar toch zie ik ze kwijlend vragen, nee smeken, om nog eens gerookte zalm te maken, of pulledpork !
Keurslager hier ook, zelfde prijs als rosbief.grote_oever schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:23:
[...]
Das voordelig. Weet niet of er kwaliteitsverschil in zit en waarom de prijzen zo afwijken, maar ik betaal 25 euro per kilo bij onze slager. Was laatste voor 1,5kg 40 euro kwijt.
[...]
Meer geld voor een start zou ik niet uitgeven. Aantal mensen hier in dit topic vinden de starters van Action niet veilig, maar als je beetje nadenkt gaat er niks fout. Op zich hebben die mensen wel een punt. Tis namelijk behoorlijk warm en je moet de kolen erin gieten. Volgens mij kosten de Weber starters ongeveer 25 euro.
Krant eronder zou ik niet doen. Gewoon een aantal aanmaak blokjes onder de starter en de kolen erin. Vervolgens aansteken die hap en het gaat altijd goed.
Aalvink heeft dan weer mooie aanbiedingen vaak, 14€ de kilo.
K to the KillaZ
Dat wordt smullen, hou de kerntemp goed in de gaten. Zou zonde zijn om hem te ver te laten gaan. Dit is mijn favoriete stuk steak.
Wij willen natuurlijk wel foto's zien van het succes!
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Ga morgen ook 900 gr aan picanha in een bak met water gooien en daarna op de q korst geven. Die saus ga ik er dan ook bij maken. Wordt een hapjes/tapas-avond met 6 man, de heren hadden foto's gezien van de vorige picanha en wilden ook welfxs81 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:13:
Dat word genieten, heerlijk stukje vlees, lekker met chimmichurrie serveren.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ga je soep maken dan ?2Dutch schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 15:11:
[...]
Ga morgen ook 900 gr aan picanha in een bak met water gooien en daarna op de q korst geven. Die saus ga ik er dan ook bij maken. Wordt een hapjes/tapas-avond met 6 man, de heren hadden foto's gezien van de vorige picanha en wilden ook welJa prima hoor, maar ze mogen het ook niet lekker vinden, more for me
[ Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 12-05-2018 15:35 ]
15 minutes to liftoffTiwazz schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:43:
@backupdevice
Dat wordt smullen, hou de kerntemp goed in de gaten. Zou zonde zijn om hem te ver te laten gaan. Dit is mijn favoriete stuk steak.
Wij willen natuurlijk wel foto's zien van het succes!
Beide kanten met zeezout. Vetkant netjes ingesneden.
Komt van de marktslager, die heeft eigen koeien in de regio (blaarkoppen iirc)grote_oever schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:23:
[...]
Das voordelig. Weet niet of er kwaliteitsverschil in zit en waarom de prijzen zo afwijken, maar ik betaal 25 euro per kilo bij onze slager. Was laatste voor 1,5kg 40 euro kwijt.
Soep maken laat ik aan de wederhelft overFreshMaker schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 15:34:
Ga je soep maken dan ?
ahnee, jij zit aan de sousvide kant
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik was vergeten vlees uit de vriezer te halen, maar er zou vandaag ook vlees worden geleverd. De Niclan stond al trouw te puffen @150C. Dus met een beetje geluk was dat vlees er eerder dan zoonlief zou klagen dat ie honger had.
Niet dus. Hij wilde in plaats van vlees dan maar pizza en chicken wings&strips van Domino’s.
Ik opende de doos van de kip, zuchtte diep, en ben linea recta naar de Niclan gelopen en heb daar de kip maar op ‘afgebakken’
Het was zeker een verbetering van die kip, maar stond er wel bij met zo’n gezicht :
Blown past falling sands
Dan is dit echt iets voor jouApie! schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:19:
Ik heb vandaag een new low bereikt.
-
Niet dus. Hij wilde in plaats van vlees dan maar pizza en chicken wings&strips van Domino’s.
Ik opende de doos van de kip, zuchtte diep, en ben linea recta naar de Niclan gelopen en heb daar de kip maar op ‘afgebakken’
https://debuurmanmetdebbq.nl/kipnuggets-van-de-barbecue/

geslaagde avond... lekker met meerdere gangen. Vlees, vis en groente afgewisseld
Eh, nee, maar mijn zoontje zal hier wel blij mee zijnFreshMaker schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:11:
[...]
Dan is dit echt iets voor jou
https://debuurmanmetdebbq.nl/kipnuggets-van-de-barbecue/
Blown past falling sands
Ooh jazeker. Meest lekker stukkie steak ooitTiwazz schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 20:38:
@Mastadont
Geen woorden voor.
@backupdevice
Dat ziet er perfect uit! Voor herhaling vatbaar?
nice.. de Faja Lobi bij de AH zijn ook aan te raden.Martinusz schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:26:
Drumsticks met Surinaamse marinade moksi meti van Lidl, heerlijk!!
[afbeelding]
Is die bovenste courgette met roomkaas? Ziet er goed uit!Mastadont schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:39:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
geslaagde avond... lekker met meerdere gangen. Vlees, vis en groente afgewisseld
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Let op met zomaar ceder uit de bouwmarkt; het lijkt goedkoop maarKoffie schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:10:
Zo, de zalm ligt erop.
Dome temp is rond de 90 graden. Na veel wikken en wegen het volgende besloten: twee nieuwe ceder plankjes bij de Praxis gehaald. Daar de zalm op. De 2 kleine ceder plankjes die ik had niet gebruikt, maar 1 daarvan voor de helft in stukken gezaagd. Die in alufolie op de kooltjes (na 10 minuten dat de zalm erop lag).
Reuze spannend, ook omdat ik eigenlijk tussen 12 en uiterlijk 13 uur echt weg *moet* gaan.
In het ergste geval kan mijn vrouw de boel overnemen.
Zalm is nu zo'n beetje 31 graden, ligt er 25 minuten op.
Afrikaans ceder : Giftige zalm
Amerikaans ceder: Niet giftig en voedsel veilig
Het is niet voor niets dat die plankjes uit de bbq winkel zo verrot duur zijn..
Dat is gegarandeerd amerikaans ceder en onbehandeld. Die bouwmarkt ceder weet je nooit de herkomst en evt stoffen en bestrijdingsmiddelen die gebruikt zijn..
Heb je het dan over ceder van de houtafdeling, of ceder rookplankjes van de BBQ afdeling? Lijkt me dat die laatste toch gewoon geschikt zijn voor het doel waarvoor ze verkocht worden?hajee999 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:41:
[...]
Let op met zomaar ceder uit de bouwmarkt; het lijkt goedkoop maar
Afrikaans ceder : Giftige zalm
Amerikaans ceder: Niet giftig en voedsel veilig
Het is niet voor niets dat die plankjes uit de bbq winkel zo verrot duur zijn..
Dat is gegarandeerd amerikaans ceder en onbehandeld. Die bouwmarkt ceder weet je nooit de herkomst en evt stoffen en bestrijdingsmiddelen die gebruikt zijn..
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De ribs liggen er al op met appel- en kersenhout. Eentje gerubt met Franky's Pork Prank en een andere met Special Shit. Ik heb geen idee of dat laatste lekker gaat worden, maar daarom is dat ook maar een half ribbetje.
Blown past falling sands
En hij blijft mooi op 100C. Nu liggen er 9 speklappen op het rooster
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Courgette even in de olie, peper en zout... gegrild en vervolgens geitenkaas ertussen..Jan_V schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:15:
[...]
Is die bovenste courgette met roomkaas? Ziet er goed uit!
De Franky's Pork Prank vind ik echt lekkere rub, mijn pot is weer op binnenkort een grotere kopen.
Dit topic is gesloten.
![]()