Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 108 Laatste
Acties:
  • 672.403 views

Onderwerpen

• NikkiNailz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01 14:28
Afgelopen zaterdag voor het eerst aan de slag geweest met een (cheap-ass) offset smoker. Omdat het de eerste keer was met de indirecte bbq-methode alleen wat zalmstukken en kippendijen gegaard.

Begonnen met een halve starter Ecobrasa en merkte meteen dat temperatuur regelen toch wel erg lastig is. De goedkope thermometer die op de offset smoker zit hielp ook niet bepaald mee. Deze gaf temperaturen aan van boven de 150 graden terwijl het volgens de vleesthermometer, die los in de rookkamer lag, toch echt rond de 110 zat. De invloed van de verstelbare luchtinvoer leek ook marginaal te zijn.

Desondanks toch gelukt om een smakelijke maaltijd op tafel te krijgen. De kippendijen heb ik even kort afgegrild in de vuurkamer en waren, mede dankzij de rub en bbq-saus, erg lekker.
Wil op korte termijn spare-ribs maken maar blijf wel een beetje huiverig voor het regelen van de temperatuur.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:32
Apie! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:36:
@Orion84
Goede vondst! Hier was ik naar op zoek d:)b

@Martinusz
https://cookequip.co.uk/s...ight-cast-iron-smoke-pot:

[...]

Hier zou je volgens mij ook nog wel wat (kleine) wood chunks in kwijt kunnen.
5cm of 12cm hoog dat scheelt nogal!! :o
Als ie idd 5cm hoog is, dan is dat perfect :) Wel zie je gelijk de marge die erop zit hier in NL :X

Bij de Action hadden ze trouwens weer wat andere BBQ's in de aanbieding:
- Oil drum -> 24,95
- Smoker -> 27,95
- Ketel 46cm -> ?
En nog 2 BBQ varianten.

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 07-05-2018 13:37 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

@Martinusz ik heb 'm al besteld en wil gaten in de bodem gaan boren volgens dit principe:
https://www.kamadoguru.co...efa-question-about-smoke/

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Apie! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:46:
@Martinusz ik heb 'm al besteld en wil gaten in de bodem gaan boren volgens dit principe:
Volgens mij is het idee van die gietijzeren rookpot dat je de deksel er ondersteboven op kan leggen waardoor hij meer kiert toch? Maar een paar gaatjes boren is ook een optie.

Succes in elk geval, blij dat mijn geheugen van de potjes die ik was tegengekomen tijdens mijn eigen zoektocht naar een kleine rookpot nog van nut kon zijn :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Apie!

Apie!

Ik denk dat het de bedoeling is dat er door de opbouw van druk uiteindelijk rook via de kier tussen de deksel en de pot ontsnapt, maar het boren van de gaatjes in de bodem is juist om de rook via de hete kolen te leiden zodat vieze deeltjes in de rook meteen wordt verbrand.

Blown past falling sands

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:34
NikkiNailz schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:37:
Afgelopen zaterdag voor het eerst aan de slag geweest met een (cheap-ass) offset smoker. Omdat het de eerste keer was met de indirecte bbq-methode alleen wat zalmstukken en kippendijen gegaard.

Begonnen met een halve starter Ecobrasa en merkte meteen dat temperatuur regelen toch wel erg lastig is. De goedkope thermometer die op de offset smoker zit hielp ook niet bepaald mee. Deze gaf temperaturen aan van boven de 150 graden terwijl het volgens de vleesthermometer, die los in de rookkamer lag, toch echt rond de 110 zat. De invloed van de verstelbare luchtinvoer leek ook marginaal te zijn.

Desondanks toch gelukt om een smakelijke maaltijd op tafel te krijgen. De kippendijen heb ik even kort afgegrild in de vuurkamer en waren, mede dankzij de rub en bbq-saus, erg lekker.
Wil op korte termijn spare-ribs maken maar blijf wel een beetje huiverig voor het regelen van de temperatuur.
Leuk om te zien dat er nog meer mensen zijn die een offset smoker hebben.
Wat is precies een cheap ass smoker bij jou? Zelf heb ik een taino smoker van 3.5mm dik staal, koste 350 en werkt perfect met wat kleine tweaks.
Zelf stook ik nu bijna altijd op hout, wat ik het grote voordeel vind van de offset smoker.

Verder kan een verschil van temperatuur natuurlijk best logisch zijn, mijn deksel geeft meestal 20 graden meer aan als waar het rooster ligt. Beide gemeten en gekalibreerde meters.

[ Voor 6% gewijzigd door Denniz0229 op 07-05-2018 14:16 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Apie! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:14:
Ik denk dat het de bedoeling is dat er door de opbouw van druk uiteindelijk rook via de kier tussen de deksel en de pot ontsnapt, maar het boren van de gaatjes in de bodem is juist om de rook via de hete kolen te leiden zodat vieze deeltjes in de rook meteen wordt verbrand.
Ah, ok, ik had dat artikel verder niet gelezen, interessante aanpak.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Apie!

Apie!

Denniz0229 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:15:
[...]

Wat is precies een cheap ass smoker bij jou? Zelf heb ik een taino smoker van 3.5mm dik staal, koste 350 en werkt perfect met wat kleine tweaks.
Zelf stook ik nu bijna altijd op hout, wat ik het grote voordeel vind van de offset smoker.

Verder kan een verschil van temperatuur natuurlijk best logisch zijn, mijn deksel geeft meestal 20 graden meer aan als waar het rooster ligt. Beide gemeten en gekalibreerde meters.
Leuk apparaat, de Taino smoker. Die kende ik nog niet. Hoe lang heb je 'm al en wat voor tweaks heb je uit moeten voeren? Het lijkt me een leuke beginners offset om de techniek te leren en/of er achter te komen of een offset iets voor je is.

Blown past falling sands

• Martinusz
Ok dan wacht ik even :) mocht je hem voor de zekerheid nog willen nameten...graag!
En waarom extra gaten? Ik neem aan dat deze toch al sleuven of iets heeft? Anders is het toch geen rookbox :?

• NikkiNailz
Denniz0229 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:15:
[...]

Ik heb een Tepro Wichita die de helft van de jouwe kost. :) Heb hem gekregen en is ook puur om te kijken of ik er iets mee kon. Als het naar meer smaakt wil ik wel overstappen naar een iets duurder model, maar dat kan ook een ander type smoker zijn. Heb begrepen dat offset smokers redelijk veel brandstof vragen en high maintenance zijn tijdens het gebruik. :)

Verwijderd

Eindelijk na lang wikken & wegen tussen verschillende kamado's de knoop doorgehakt. Toch maar wat meer betaald en de BGE Large besteld :D Ik kan niet wachten tot hij in m'n nieuwe tuin staat.

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Via Ali besteld:

BBQ
BBQsles
Thermometer

Deze om precies te zijn.

Eerste indruk is goed, zier er prima uit voor het geld, makkelijk instelbaar, duidelijk scherm.
Zal de kooktest er eens mee doen en m van t weekend in de kamado testen.
Zowel in t vlees als de dome in de gaten houden, twee probes, makkelijk elk eigen thresshold in de gaten te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door RZor op 07-05-2018 15:51 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-11 21:29

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

RZor schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:46:
Via Ali besteld:

BBQ
BBQsles
[afbeelding]

Deze om precies te zijn.

Eerste indruk is goed, zier er prima uit voor het geld, makkelijk instelbaar, duidelijk scherm.
Zal de kooktest er eens mee doen en m van t weekend in de kamado testen.
Zowel in t vlees als de dome in de gaten houden, twee probes, makkelijk elk eigen thresshold in de gaten te houden.
Je linked naar je order, daar kunnen wij niet bij tenzij je even je inlog gegevens geeft :+

• RZor

RZor

Sorry!

IdieEasy schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:49:
[...]

Je linked naar je order, daar kunnen wij niet bij tenzij je even je inlog gegevens geeft :+
Echt niet! :+

Gruwelijk gejatte Icoon!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20

franssie

Save the albatross

Link werkt hier prima ;) Hoe dan ook wonderlijke naam AsyPets alsof je er makkelijk je huisdier mee kan grillen :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RZor

RZor

Sorry!

Doe jij geen hond op je chinese bbq dan?

Gruwelijk gejatte Icoon!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Van het weekend voor het eerst de briketten van CocoSnaps gebruikt, die bevallen goed. Snake gemaakt van 2 bij 2 rijen op de tast en de temp was heel gemakkelijk constant te houden.

De blokjes zijn heel handig te stapelen en met een kilo briketten per pakje weet je snel hoeveel je moet gebruiken. @Paganstars gaf aan een kilo briketten voor 4 uur op 110 graden, mijn verbuik op de 57 lag iets lager: Na 4 uur had ik nog 20% van de snake over, bij een temp van 120 graden :).

K to the KillaZ

• Denniz0229
Apie! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:35:
[...]

Leuk apparaat, de Taino smoker. Die kende ik nog niet. Hoe lang heb je 'm al en wat voor tweaks heb je uit moeten voeren? Het lijkt me een leuke beginners offset om de techniek te leren en/of er achter te komen of een offset iets voor je is.
denk nu ongeveer een jaartje, dus heeft 1 seizoen gedraaid. heb hem wel opnieuw in een knappe lak gezet, want fabriek af is het er na 2 sessies alweer vanaf geroest. de tweaks zijn vrij simpel, alle kieren dichtkitten en goed vilt tussen de deksels :)
NikkiNailz schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:29:
[...]

Ik heb een Tepro Wichita die de helft van de jouwe kost. :) Heb hem gekregen en is ook puur om te kijken of ik er iets mee kon. Als het naar meer smaakt wil ik wel overstappen naar een iets duurder model, maar dat kan ook een ander type smoker zijn. Heb begrepen dat offset smokers redelijk veel brandstof vragen en high maintenance zijn tijdens het gebruik. :)
ik ben ook niet met deze begonnen hoor :9
maar de mijne valt evengoed nog in de categorie cheap-ass, pas vanaf 900 euro heb je er een van 6mm staal. op termijn goedkoper omdat het je minder brandstof kost.

een offset smoker lust wel wat brandstof ja, zeker ten opzichte van een standaard weber ketel of een keramische bbq. maar daarmee kan ik niet met houtblokken stoken. met hout stoken maakt het het voor mij al waard en als je het eenmaal gewend bent kan je hem ook rustig instellen dat die het 3,5 uur volhoud zonder tussenkomst.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:18
KillaZ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:19:
Van het weekend voor het eerst de briketten van CocoSnaps gebruikt, die bevallen goed. Snake gemaakt van 2 bij 2 rijen op de tast en de temp was heel gemakkelijk constant te houden.

De blokjes zijn heel handig te stapelen en met een kilo briketten per pakje weet je snel hoeveel je moet gebruiken. @Paganstars gaf aan een kilo briketten voor 4 uur op 110 graden, mijn verbuik op de 57 lag iets lager: Na 4 uur had ik nog 20% van de snake over, bij een temp van 120 graden :).
Top! Ik wil ze ook gaan proberen. Hoeveel steek je er dan aan?

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-11 20:31
Vanwege chronisch tijdsgebrek ben ik van low&slow (rookoven) over naar high&fast op een gasgrill.

Ik moet zeggen dat ik met lavastenen, zodat het vet op de warmtebron druipt en bekende trucs als gerookte specerijen (piment) er toch een aardige bbq ervaring aan overhoudt.

Gisteren was het tijd voor mooie schouderkarbonades van de grill, en vanwege bovenstaand gekozen voor "duntjes" van een ruime centimeter.

Ik heb ze eerst nat gepekeld, ca. 10uurtjes, overnacht.
75gr zout
75gr lichte basterdsuiker
25gr isot peper
Op 1,5 liter gekookt water.

De volgende ochtend gespoeld, droog gedempt en gerubt met;
3tl gerookte paprika poeder (hot)
3tl gewone paprikapoeder
3tl oregano
3tl gemalen komijnzaad
1tl zout
1el donkere basterdsuiker

Savonds kort op een loeihete grill, en de ene helft afgelakt met (store bought) bbq sauce de andere helft met (idem) sweet whisky glaze.

Cuisson was erg goed het vlees was sappig, penetratie van de spicerub prima en vooral de sweet whisky glaze een goede tegenhanger voor de kick van de isotpeper & pimenten.

Ja ja ik weet het, this post is useless without pics maar daar gaat het niet om, ik heb namelijk een vraag O-)

Hoewel ik in zowel het aanmaken van de pekel, als in de pekeltijd én in de rub terughoudend ben geweest met de hoeveelheid zout tov. De hoeveelheid en de dikte van het vlees. Was het toch hoofdzakelijk iets te hartig.
Tuurlijk een zoete glaceerlaag en/of frisse vette saus kunnen dit mooi balenceren, maar je krijgt nog best veel zout binnen...
Als ik een horecaondernemer was is dat prima in het kader van consumpties. Maar nu zijn het de nieren van familie GabberPiet die het te verduren krijgen.

Pekel ik te lang?
Moet ik mijn rub allicht helemaal niet zouten?
Of moet ik gewoon nepzout (non-natrium) halen op de hartpatiënten afdeling van de reformwinkel?

Tips & trucs, you are very welcome _0_

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:47

fxs81

Julianadorp

elhopo schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:14:
[...]

Hier een KJ eigenaar. Zodra je er een hebt gaat dit veel makkelijker. Meestal doe ik de vuurmand voor 3/4 vol, 2 wokkels erin en aansteken. Zodra de vlammen uit zijn de platesetters erop, en dan de steen. Ik heb geen steen, maar een Pizza steel. Dit is een metalen plaat die de hitte wat beter vasthoud dan een steen, en hij kan ook nog niet breken. Na ongeveer 40 minuten na het aansteken kunnen de pizza's er op, en de temperatuur vasthouden is een 'eitje' :) We zijn met z'n 5-en en ik kan gewoon door blijven bakken.

Zo ziet dat er dan uit.
Thanks, dat klinkt veelbelovend.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-11 08:53
Vandaag mijn DO voor het eerst eens gebruikt vrouw wou gewoon eten vandaag aardappels,sperziebonen en een gehaktbal.
Toen dacht ik die gehaktbal kan mooi in de DO :) op de bbq dit was prima gelukt had de DO eerst te laag ging wat te hard de houder even omgedraaid en toen ging het prima.
De bbq had ik opgestookt naar 170 graden .
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/66ho3938j/A941068_E-258_A-4_C36-9624-98_DE54_FFB153.jpg

Eindresultaat

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/4eop8bp0j/700_A8_F52-86_A0-4529-8_EDE-6_B748_C60_F2_C3.jpg

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@picosuma leuk experiment natuurlijk, maar heb je ze bijvoorbeeld nog gerookt of is het puur een kwestie van een andere hittebron? Zie dan het nut niet heel erg :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:34

backupdevice

No Risk , Full Push

Koken boven kolen heeft altijd nut !

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vandaag alleen thuis :)
Altijd interessant om te experimenteren.

Lobi Losie marinade ( momenteel Lidl, maar ook bij AH te vinden )
kilo drumsticks uurtje marineren, halve pot marinade, wat honing en sambal

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O1oF0y3.jpg

In een blik, indirect 180/200c
Paar keer de marinade moppen, verwarmen, repeat ... zo'n 45 minuten volgehouden

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WHbwK9p.jpg

Uit het blik, zodat ze kunnen drogen en krokant worden

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HKDYaPQ.jpg

Brood op het rooster, coleslaw, aardappelsalade en het resje gerookte makreel-salade

Heerlijk kleffe, baardversmeurende drumsticks ... gewoon bijna 2/3e weggewerkt ( van eerste foto )
Toch wat over gelaten voor oudste jong, die moest plots invallen bij zijn weekendbaantje.
Mag straks om 22u nog even keuren.

Niet op de foto, maar wel een aanrader :

Kruidenboter met verse kruiden, en Lemonpepper ... ik heb die bij vanBeekum besteld onlangs, maar AH heeft de jonnieboer versie.
De Lemonpepper geeft echt een verrassende 'jenesaisquoi' !

• FreshMaker
  • Niet online
GabberPiet schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:10:
Vanwege chronisch tijdsgebrek ben ik van low&slow (rookoven) over naar high&fast op een gasgrill.

Ik moet zeggen dat ik met lavastenen, zodat het vet op de warmtebron druipt en bekende trucs als gerookte specerijen (piment) er toch een aardige bbq ervaring aan overhoudt.

Gisteren was het tijd voor mooie schouderkarbonades van de grill, en vanwege bovenstaand gekozen voor "duntjes" van een ruime centimeter.

Ik heb ze eerst nat gepekeld, ca. 10uurtjes, overnacht.
75gr zout
75gr lichte basterdsuiker
25gr isot peper
Op 1,5 liter gekookt water.

Pekel ik te lang?
Moet ik mijn rub allicht helemaal niet zouten?
Of moet ik gewoon nepzout (non-natrium) halen op de hartpatiënten afdeling van de reformwinkel?

Tips & trucs, you are very welcome _0_
my2cts ...
1cm vleeslapjes hoef je echt geen 10u te pekelen ..... dan snap ik echt de zout-explosie wel

Pekelen doe je echt bij droog vlees, of vlees dat echt snel uitdroogt ( kipfilet roken, v is roken )

• franssie

franssie

Save the albatross

@GabberPiet ik denk er hetzelfde over als @FreshMaker - als je wilt rubben en pekelen etc, neem dan een heel stuk vlees en niet voorgesneden.

Vanavond een mini (1persoons) sukade rollade gemaakt van de dubbeldoel koeien van mijn overburen op de kamado (50 min op 110C tot een kern van 55 - daarna even rusten), zag en rook er heerlijk uit - maar toch taai. Ik heb dat vaker bij hun vlees en vermoed dat het komt doordat het direct na het slachten wordt ingevroren en geen tijd heeft gehad om af te sterven. Nu is mijn referentie De Groene Weg slager en De Lindenhof dus dat is ook niet helemaal eerlijk maar laat ik zeggen dat de hond een goede dag had ;)

Is er een manier om niet bestorven vlees nog redelijk iets mals te maken zonder het te stoven in weekmakers zoals azijn of tamarinde? Ik gun het mijn buren om er vlees te kopen (hebben het zwaar genoeg als veehouders) maar dit is wel duur hondenvoer.

Edit: en ja ik zal ze ook een tippen om eens een andere slager te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 07-05-2018 21:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FreshMaker
  • Niet online
Misschien de buren er op wijzen ?
Het kan zomaar onwetendheid zijn van ze.
Hier in de buurt ook zo'n hoeve, maar die hebben hun slachtproductie uitbesteedt.

Geen idee HOE je dat kan brengen ;)
Maar als jij er een probleem mee hebtm hebben anderen dat ook, en dat is op de lange duur ook funest voor hunzelf

• franssie

franssie

Save the albatross

Zij hebben de slachting ook uitbesteed (je wil iet weten wat voor regels daar tegenwoordig aan verbonden zijn, daarom zijn er bijna geen kleine slachters meer).
Ik zal het eens bespreken, zijn vrienden maar inderdaad lange termijn moet het winnen.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

franssie schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:38:
Zij hebben de slachting ook uitbesteed (je wil iet weten wat voor regels daar tegenwoordig aan verbonden zijn, daarom zijn er bijna geen kleine slachters meer).
Ik zal het eens bespreken, zijn vrienden maar inderdaad lange termijn moet het winnen.
sous-vide is het enige wat ik zo kan bedenken. Mals slaan met een hamer vind ik mooier lijken dan dat het werkt..bij mij in ieder geval.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• 418O2
  • Nu online
Ik vind het persoonlijk vrij rap. Als ik sukade bereidt dan staat het wel een paar uur te sudderen

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-11 08:53
Tsurany schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:08:
@picosuma leuk experiment natuurlijk, maar heb je ze bijvoorbeeld nog gerookt of is het puur een kwestie van een andere hittebron? Zie dan het nut niet heel erg :+
Ik wilde gewoon mijn DO gebruiken volgende keer mischien roken .
En lekker buiten staan :)

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:07
418O2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:38:
Ik vind het persoonlijk vrij rap. Als ik sukade bereidt dan staat het wel een paar uur te sudderen
Als je een beetje kwaliteit hebt dan is het een top steak. Laatste tijd ook wat hipper waardoor de prijs stijgt. In het verleden weleens bij de supermarkt een top stukje sukade gespot die nog geen 3 euro voor 2 flinke steaks koste. Als je het als steak eet moet die zeen er wel uit natuurlijk. Wordt ik het engels volgens mij de flat iron genoemd.

https://beefensteak.nl/steak-roasts/flat-iron/

[ Voor 4% gewijzigd door Malt007 op 07-05-2018 22:51 ]

• 418O2
  • Nu online
Malt007 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:51:
[...]

Als je een beetje kwaliteit hebt dan is het een top steak. Laatste tijd ook wat hipper waardoor de prijs stijgt. In het verleden weleens bij de supermarkt een top stukje sukade gespot die nog geen 3 euro voor 2 flinke steaks koste. Als je het als steak eet moet die zeen er wel uit natuurlijk. Wordt ik het engels volgens mij de flat iron genoemd.

https://beefensteak.nl/steak-roasts/flat-iron/
Hij had een rollade hè, dan is het anders

• Malt007
418O2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:52:
[...]

Hij had een rollade hè, dan is het anders
Het is een groot plat stuk wat je makkelijk kan oprollen, blijft gewoon mals lijkt me.

Om dan te reageren op de initiele vraag, volgens mij is vlees gewoon mals of niet. Een taaie biefstuk wordt echt niet mals van een sous vide bereiding en een wagyu 7+ is doorbakken ook nog mals.

• 418O2
  • Nu online
Malt007 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:54:
[...]

Het is een groot plat stuk wat je makkelijk kan oprollen, blijft gewoon mals lijkt me.

Om dan te reageren op de initiele vraag, volgens mij is vlees gewoon mals of niet. Een taaie biefstuk wordt echt niet mals van een sous vide bereiding en een wagyu 7+ is doorbakken ook nog mals.
Ik bied me aan om dat met hem te testen. Sous vide en afgrillen op de Q

• franssie

franssie

Save the albatross

418O2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:38:
Ja dan krijg je alles kapot, met @Malt007 als ik bij de Groene weg of Sligro een sukade haal kan ik die bakken als een steak (dus rood). Zat restaurants ook die het doen - het is geen stoofvlees, tenzij het van een slechte koe is (AH kwaliteit dus) maar ik denk dat dit vlees meer in zich heeft, smaak was zeer goed, aleen taai.

• Malt007
418O2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:57:
[...]

Ik bied me aan om dat met hem te testen. Sous vide en afgrillen op de Q
Ik sous vide niks, dat is voor amateurs :P Als iets langzaam moet garen combineer je dat gewoon met rook natuurlijk.

• 418O2
  • Nu online
Malt007 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:00:
[...]

Ik sous vide niks, dat is voor amateurs :P Als iets langzaam moet garen combineer je dat gewoon met rook natuurlijk.
Ja hoor

• Apie!

Apie!

@franssie Het kan toch ook zijn dat die dubbeldoel koeien gewoon stugger vlees hebben dan het vlees dat je gewend bent?Ik vind het vlees van de Bommelewaardse koe bijvoorbeeld ook erg stevig.

@Denniz0229 Out of curiosity: hoeveel hout verstook je ongeveer per uur @110-130C op de Taino ?

[ Voor 20% gewijzigd door Apie! op 08-05-2018 07:37 ]

Blown past falling sands

• FreshMaker
  • Niet online
https://www.bbq-nl.com/2011/09/sukade-van-de-grill.html

Zoals @franssie aangeeft, bij een goede sukade heb je eigenlijk gewoon een mooie steak, alleen zit er ( verkooptechnisch) een grote zeen in, die lastig weg te halen is.
Daarom is het van oudsher in NL een "minder" stuk vlees.
Als je de vliezen en zenen netjes weghaalt, kun je er super van eten.

Het lange stoven is in den beginne alleen maar om dat zeen en de vetmarbeling weg te smelten.

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 09:22
Apie! schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:02:
@franssie Het kan toch ook zijn dat die dubbeldoel koeien gewoon stugger vlees hebben dan het vlees dat je gewend bent?Ik vind het vlees van de Bommelewaardse koe bijvoorbeeld ook erg stevig.
Ja inderdaad. Heel goed mogelijk. Ik ben zelf vleeskuikenhouder. Wij hebben nog reguliere kuikens en die zijn toch een stukje malser dan de iets trager groeiende kuikens die tegenwoordig in de meeste supermarkten liggen. Ras, manier van houden en het doel waarvoor ze gefokt zijn hebben zeker invloed.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Gisteren tegen lunchtijd had ik zin in een uitsmijter maar dan van de Q.
Eerst een soort bootje gemaakt van deeg, dat op de steen in de Q. Daarna wat spek erbij en op het laatst alles op het bootje met 2 eitjes.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180507/c70dd41e68824ae231fc982544e5bc9d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180507/37931e1dd0fe908e59896fcad10baeca.jpg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180507/7f0ba90ccf0697fcf14f213d15bc3bcc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180507/6c5cde74b473a883e9984f1ef6ae6534.jpg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180507/8b346d85113e4e3dad9efd7414d69ccd.jpg

Volgende keer een ander deeg proberen en iets eerder eraf, dooier was nu net te ver en het broodje was meer een koek dan brood. Het was wel erg lekker en je eet het zo uit het vuistje.

[ Voor 62% gewijzigd door fxs81 op 08-05-2018 10:59 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• FreshMaker
  • Niet online
fxs81 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:55:
Gisteren tegen lunchtijd had ik zin in een uitsmijter maar dan van de Q.
Eerst een soort bootje gemaakt van deeg, dat op de steen in de Q. Daarna wat spek erbij en op het laatst alles op het bootje met 2 eitjes.

-

Volgende keer een ander deeg proberen en iets eerder eraf, dooier was nu net te ver en het broodje was meer een koek dan brood. Het was wel erg lekker en je eet het zo uit het vuistje.
Logisch dat het een koek leek te zijn, je hebt het basisrecept van koekjesdeeg gebruikt ;)
Alleen geen suiker, en olie als vetstof, ipv boter.

Volgende keer (karne)melk en wat gist gebruiken ( dus uurtje eerder beginnen )
Of zelfrijzend bakmeel nemen.

Maar zeker pluspunten voor het idee !!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-11 14:11
wel een geniaal idee! ook maar eens proberen!

@KillaZ top dat ze bevallen!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Paganstars schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:14:
wel een geniaal idee! ook maar eens proberen!
Inderdaad :D Dit gaat op de lijst om eens te proberen!

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Iemand ervaring met onderstaand (aanbiedingen van de makro voor tarrington hpuse bbq's)?

makro bbq

Passen deze op de GBS? (sear grate heeft geen pootjes om in het rooster te hangen, maar de pan(nen) past misschien wel)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• fxs81

fxs81

Julianadorp

FreshMaker schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:10:
[...]

Volgende keer (karne)melk en wat gist gebruiken ( dus uurtje eerder beginnen )
Of zelfrijzend bakmeel nemen.

Maar zeker pluspunten voor het idee !!
Haha, ja ik weet het, ik gebruik dit vaak met pizza's bakken, volgende keer neem ik een recept voor zachte bolletjes. Thanks.

• FreshMaker
  • Niet online
Ik moet het thuis even opmeten wat de seargrate doet, maar de DO van Weber staat als 42CM in de specs
https://www.geelswoonware...h-oven-braadpan/?pos=1000

• fxs81

fxs81

Julianadorp

De seargrate meet 30 cm en het gat in het rooster meet 30,5 cm.

• FreshMaker
  • Niet online
@Roeligan :
fxs81 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:52:
De seargrate meet 30 cm en het gat in het rooster meet 30,5 cm.
Dat gaat dan prima passen ... met wat hulpmiddelen die elke tweaker in huis heeft

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PlYrYf0.jpg

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Dat houdt het 2-3 seconden :+

Maar goed de sear grate van makro is 33 cm geloof ik, dus die kan je op het gat van de gbs leggen.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-11 13:22
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8893627760670-424-424.jpg :P

De wijzen komen uit het Oosten!

• Denniz0229
Apie! schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:02:

@Denniz0229 Out of curiosity: hoeveel hout verstook je ongeveer per uur @110-130C op de Taino ?
ja is natuurlijk lastig aangeven, maar ik gebruik ongeveer 2 blokjes hout per 2,5-3 uur.
dit soort blokjes;
Afbeeldingslocatie: https://www.designtuinhaarden.nl/media/catalog/category/haardhout.png

ik begin altijd met een klein laagje kolen om het hout op gang te krijgen en als ik thuis blijf gebruik ik 1 blokje per keer en als ik tussendoor nog weg moet 2. met 1 blok per keer heb ik gewoon superstabiel 120-130 graden. als ik voor 2 blokken ga en er dan echt 3 uur niet aankom begint het op 135 ongeveer en na 3 uurtjes dan ongeveer 115 graden.

als ik oud hollands ga affakkelen dan zijn het zomaar 2 blokjes per uur, maar dan haal ik de 300+ makkelijk :9

• Apie!

Apie!

@Denniz0229 Oh, dat is een aardige indicatie hoor. Ik had eigenlijk het dubbele verwacht, maar dat is gebaseerd op 0,0 eigen ervaring plus een heleboel youtube videos :+

[ Voor 69% gewijzigd door Apie! op 08-05-2018 20:44 ]

Blown past falling sands

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:50
Denniz0229 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:39:
[...]

denk nu ongeveer een jaartje, dus heeft 1 seizoen gedraaid. heb hem wel opnieuw in een knappe lak gezet, want fabriek af is het er na 2 sessies alweer vanaf geroest. de tweaks zijn vrij simpel, alle kieren dichtkitten en goed vilt tussen de deksels :)
Welke kit en vilt heb je daarvoor gebruikt, en waar haal je je hout? Ik heb ook een offset smoker en gebruik nu brikketten met wat rookhout, maar wil ook wel eens op hoofdzakelijk hout proberen.

• RZor

RZor

Sorry!

Omdat een nieuwe tempmeter getest moet worden heb ik gelijk getest hoelang het duurt als ik alleen een stukje vlees op de Q wil maken.

BBQ
BBQsles
Karbonade 1Met sensorOeeeh!!!

Incl. dooie nietsnut van een kat extra gratis op de foto.

Aansteken is zo gedaan natuurlijk, stuk vlees erop, thermo erin, instellen en twee keer draaien en ik had een mooi stukje!
Gelijk eraf toen de kerntemp goed was, en even laten rusten. Was perfect mals en heel lekker.
En net zo snel bijna als in de pan met alles erop en eraan.
Denk dat ik hem vaker zal pakken als vervanging voor de koekenpan.

[ Voor 10% gewijzigd door RZor op 08-05-2018 21:08 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

• FreshMaker
  • Niet online
Gespeeld met een tafelBBQ
Echt voor het snelle makkelijke werk, maar wel leuk om samen te doen aan tafel ( gourmet-idee )

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/h78pzS/71_A48470_F76_D_45_FF_AE86_D9926_C74_A35_B.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/maBgDn/IMG_0456.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hZ0KzS/IMG_0458.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jWHMDn/IMG_0459.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kMScm7/IMG_0463.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/gTVmeS/IMG_0465.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/krj1Dn/IMG_0469.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kzk2KS/IMG_0473.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dPgL67/IMG_0477.jpg

Na aansteken van brandgel ( mijn enige bedenking :X ) was het ding binnen 10 minuten klaar om te gaan.
Een ventilator onderin blaast de kolen aan, en kan je instellen naar best pittige hitte.
De onder en buitenkant bleven relatief aanraakbaar ( voor zover je zoiets zou willen aanraken )

[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 08-05-2018 21:43 ]

• Martinusz
FreshMaker schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:40:
Echt voor het snelle makkelijke werk, maar wel leuk om samen te doen aan tafel ( gourmet-idee )

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Na aansteken van brandgel ( mijn enige bedenking :X ) was het ding binnen 10 minuten klaar om te gaan.
Een ventilator onderin blaast de kolen aan, en kan je instellen naar best pittige hitte.
De onder en buitenkant bleven relatief aanraakbaar ( voor zover je zoiets zou willen aanraken )
Geinig, wel leuk voor die jongens om zelf beetje te pielen.
Hier staat de WGA weleens op tafel, maar daar mag Mn dochter nog niet in de buurt komen :p

• FreshMaker
  • Niet online
Het is allemaal over controle, leeftijd is belangrijk. de mijne zijn 10 en 16
Als jaren '70 kind werd er niet zo nauw gekeken, mijn vroegste herinnering aan bbq is van een jaar of 6 / 7 toen mijn oom zijn betonnen stookbak gebouwd had.
Die moest natuurlijk worden ingewijd, familie op bezoek, kratten bier in een zwembadje en gas op die lollie
Stoken tot de schoorsteen rood uitsloeg :)

Ik ben minder angstig met mijn kinderen, zolang ze normaal doen en niet lopen dansen en springen als apen mogen ze in de buurt komen, zelfs op de grotere stookbakken.
Fikkie steken in dezelfde betonnen bbq doen ze ook, al is het minder aanwezig dan bij mij, merk ik wel.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/e4fTdn/20150613_165516.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jBYgyn/IMG_20160507_WA0006.jpg
Dit is dus al gewoon 40 jaar oud :)

Het is onderdeel van het opvoeden, daar hoort fikkie steken bij, beter hier en bij de familie, dan in een bosje achteraf, en dan een half natuurgebied in de hens ;)

• Apie!

Apie!

Martinusz schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:07:
[...]

Ok dan wacht ik even :) mocht je hem voor de zekerheid nog willen nameten...graag!
En waarom extra gaten? Ik neem aan dat deze toch al sleuven of iets heeft? Anders is het toch geen rookbox :?
Hij heeft een diameter van 7.3cm en de hoogte is 4.2cm. Ik heb alleen geen idee waarom ik dacht dat er meer dan 1 woodchunks in konden 8)7 Als er meer dan eentje in kan mag ik blij zijn, denk ik :+

Ik heb ook het 50cm 'Nobel' rooster binnen voor de Niclan, maar ik kijk morgen wel of die past.

Blown past falling sands

• Martinusz
Apie! schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:33:
[...]

Hij heeft een diameter van 7.3cm en de hoogte is 4.2cm. Ik heb alleen geen idee waarom ik dacht dat er meer dan 1 woodchunks in konden 8)7 Als er meer dan eentje in kan mag ik blij zijn, denk ik :+

Ik heb ook het 50cm 'Nobel' rooster binnen voor de Niclan, maar ik kijk morgen wel of die past.
Anders verkoop ie hem weer aan een Tweaker ofzo :+ :+
Snippers gaan er dus wel voldoende in?

• Apie!

Apie!

@Martinusz Volgens het papiertje dat er bij zit kan er 1/3e cup pellets in. Dus afhankelijk van hoeveel snippers je normaal gesproken gebruikt, zou het op zich moeten kunnen.

Blown past falling sands

• Martinusz
Apie! schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:48:
@Martinusz Volgens het papiertje dat er bij zit kan er 1/3e cup pellets in. Dus afhankelijk van hoeveel snippers je normaal gesproken gebruikt, zou het op zich moeten kunnen.
Ok moet voldoende zijn, afmetingen ook meevaller, dus gaat hem wel worden denk ik.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:42
De groeten vanuit Australië, homies!

Ik verbaas me hier enorm over de hoeveelheid publieke barbecues. Werkelijk overal waar ik kom, in welke uithoek dan ook, staat een barbecue. Meestal is het gewoon een elektrische plaat (heel soms op gas), soms is het een grate waar je zelf nog houtskool in moet doen. Echt ontzettend gaaf!

Ik rijd met een campertje langs de oostkust, dus die barbecues zijn echt een uitkomst. Tot nu toe iedere avond er op zitten koken. Bij een camping zijn ook een hoop andere mensen aanwezig en het is daardoor altijd gezellig. Soms maken mensen ff een snelle hap, maar soms zitten er ook echte enthousiastelingen tussen die een tof gerecht aan het maken zijn. Man, wat is deze sfeer gaaf zeg.

Een ander iets wat me opvalt is het vlees. Dat is hier echt spotgoedkoop. Ik snap niet hoe ze het doen. Gisteren had ik een halve kilo lam voor nog geen 4 euro (omgerekend uiteraard). Het vlees was van prima kwaliteit ook nog. Dat had ik niet verwacht. De supermarkt hier vind ik qua versafdeling behoorlijk op de Sligro lijken. Ontzettend grote lappen vlees. En als ik dan weer de prijs zie, dan baal ik ontzettend dat ik geen tijd heb voor een mooie slow roast. :P

We zijn nu bezig met een bergje beklimmen en bovenop staat als het goed is ook een barbecue. Dus het lot verplicht ons natuurlijk om daar ff te gaan grillen!

• Martinusz
Misha schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:21:

Ik verbaas me hier enorm over de hoeveelheid publieke barbecues. Werkelijk overal waar ik kom, in welke uithoek dan ook, staat een barbecue. Meestal is het gewoon een elektrische plaat (heel soms op gas), soms is het een grate waar je zelf nog houtskool in moet doen. Echt ontzettend gaaf!

Ik rijd met een campertje langs de oostkust, dus die barbecues zijn echt een uitkomst. Tot nu toe iedere avond er op zitten koken. Bij een camping zijn ook een hoop andere mensen aanwezig en het is daardoor altijd gezellig. Soms maken mensen ff een snelle hap, maar soms zitten er ook echte enthousiastelingen tussen die een tof gerecht aan het maken zijn. Man, wat is deze sfeer gaaf zeg.

Een ander iets wat me opvalt is het vlees. Dat is hier echt spotgoedkoop. Ik snap niet hoe ze het doen. Gisteren had ik een halve kilo lam voor nog geen 4 euro (omgerekend uiteraard). Het vlees was van prima kwaliteit ook nog. Dat had ik niet verwacht. De supermarkt hier vind ik qua versafdeling behoorlijk op de Sligro lijken. Ontzettend grote lappen vlees. En als ik dan weer de prijs zie, dan baal ik ontzettend dat ik geen tijd heb voor een mooie slow roast. :P

We zijn nu bezig met een bergje beklimmen en bovenop staat als het goed is ook een barbecue. Dus het lot verplicht ons natuurlijk om daar ff te gaan grillen!
Het lot verplicht je om op zijn minst een foto te maken en te delen O-)

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Misha schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:21:

gaaf he?
En wat nog veel gaver is, is dat mensen die dingen netjes achterlaten. Ze worden niet gesloopt maar gewoon netje schoongemaakt na gebruik. de hot plate modelen kan je makkelijk schoon krijgen door er wat bier over te gooien als het nog heet is en dan kan je met een spatel mooi schoon schrapen.

Wat in Oz ook mooi is, dat er op veel plekken gratis public toilets zijn die ook schoon zijn.. en bij stranden vaak douches..

In de pub en bij raffles, is een 'meat tray' ook vaak een van de prijzen :)

* ToolkiT mist Oz soms best wel..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik heb zelf trouwens als vervanger van mijn bucket BBQ een eurohike pocket bbq gekocht:
https://www.millets.co.uk/equipment/168687-foldable-bbq.html
vouwt mooi inelkaar tot een mooi plat pakketje dat in het tasje past.. veel handzamer dan zo'n emmer :)

Ik ben benieuwd of het ook wat fikt..

• Martinusz
Heb hem ook maar besteld net :)

• Misha
Martinusz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:52:
[...]

Het lot verplicht je om op zijn minst een foto te maken en te delen O-)
Ik heb van het uitzicht wel een foto, maar niet van de Bbq-sessie helaas! Als ik het eerder had gelezen, dan had ik er een gemaakt!
ToolkiT schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:42:
[...]

gaaf he?
En wat nog veel gaver is, is dat mensen die dingen netjes achterlaten. Ze worden niet gesloopt maar gewoon netje schoongemaakt na gebruik. de hot plate modelen kan je makkelijk schoon krijgen door er wat bier over te gooien als het nog heet is en dan kan je met een spatel mooi schoon schrapen.

Wat in Oz ook mooi is, dat er op veel plekken gratis public toilets zijn die ook schoon zijn.. en bij stranden vaak douches..

In de pub en bij raffles, is een 'meat tray' ook vaak een van de prijzen :)

* ToolkiT mist Oz soms best wel..
Ik dreig er een beetje verliefd op te worden! De publieke voorzieningen zijn inderdaad erg goed. Overal wc’s etc. Het is super geregeld. Ik denk dat zoiets in Nederland niet kan. Daar wordt het geheid gesloopt.

Ik ben tot nu toe 1 vieze barbecue tegengekomen, tegenover de ik denk wel 80. Dat vind ik een erg nette score!

Was je hier voor vakantie of woonde je hier?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Misha schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:00:
[...]

Ik dreig er een beetje verliefd op te worden! De publieke voorzieningen zijn inderdaad erg goed. Overal wc’s etc. Het is super geregeld. Ik denk dat zoiets in Nederland niet kan. Daar wordt het geheid gesloopt.

Ik ben tot nu toe 1 vieze barbecue tegengekomen, tegenover de ik denk wel 80. Dat vind ik een erg nette score!

Was je hier voor vakantie of woonde je hier?
Idd, in NL zou zoiets gesloopt worden -O- in Oz heb je nog een beetje community trots :)

Ik woonde in Sydney van 2000 tot 2004 B-)

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Martinusz schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:48:
[...]
Hier staat de WGA weleens op tafel, maar daar mag Mn dochter nog niet in de buurt komen :p
Mijn dochter is 7, die vind het allemaal machtig spannend bij de bbq's. Ze is wel heel voorzichtig als ze aanstaan en die mag vanavond voor het eerst haar eigen worstje klaarmaken op de WGA, uiteraard onder begeleiding en met de nodige tips en tricks, ben erg benieuwd hoe ze het gaat vinden.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

fxs81 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:57:
[...]

Mijn dochter is 7, die vind het allemaal machtig spannend bij de bbq's. Ze is wel heel voorzichtig als ze aanstaan en die mag vanavond voor het eerst haar eigen worstje klaarmaken op de WGA, uiteraard onder begeleiding en met de nodige tips en tricks, ben erg benieuwd hoe ze het gaat vinden.
Mijn dochters vinden BBQ niet zo interesant (behalve het eten dan ;) ) maar open vuur, en marshmellows roosteren vinden ze wel heel leuk.
Van kleins af aan onder begeleiding ge-introduceert. Ze weten prima dat vuur en BBQ heet is en dat je daar in de buurt rustig moet zijn (na 100 miljoen keer gezegd hebben: vuur is ....? heeet!)

Het scheelt natuurlijk ook hoe de persoonlijkheden van je kinderen zijn.. heb je een hyper ADHD kind dat niet luistert, dan word het lastiger. maar de meeste kinderen kan je met een beetje begeleiding prima verantwoordelijk gedrag rond gevaar laten tonen.. zelfde als met messen.. onder begeleiding houtje snijden vinden de meeste kids ook leuk, na vaak doen zit de safety er wel ingedrillt.. ('van je af snijden!!!!')

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

FreshMaker schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:40:

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Dat ding doet me een beetje denken aan koreaans fondue. Je bakt je vlees in het midden en de sappen druipen in de ring aan de buitenkant waar een soort soep ontstaat..

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:10
RZor schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:06:
Omdat een nieuwe tempmeter getest moet worden heb ik gelijk getest hoelang het duurt als ik alleen een stukje vlees op de Q wil maken.

BBQ
BBQsles
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Incl. dooie nietsnut van een kat extra gratis op de foto.

Aansteken is zo gedaan natuurlijk, stuk vlees erop, thermo erin, instellen en twee keer draaien en ik had een mooi stukje!
Gelijk eraf toen de kerntemp goed was, en even laten rusten. Was perfect mals en heel lekker.
En net zo snel bijna als in de pan met alles erop en eraan.
Denk dat ik hem vaker zal pakken als vervanging voor de koekenpan.
Kun je ook iets zeggen over de stabiliteit en nauwkeurigheid van de thermometer? Ik ben ook op zoek en had in eerste instantie niet aan China import gedacht, maar die jij nu hebt ziet er wel goed uit en is ook gunstig geprijsd.

• Misha
ToolkiT schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:32:
[...]

Idd, in NL zou zoiets gesloopt worden -O- in Oz heb je nog een beetje community trots :)

Ik woonde in Sydney van 2000 tot 2004 B-)
Ik ben 3 dagen in Sydney geweest. Dat vond ik ook machtig mooi! Maar ik vind het iets noordelijker toch wat fijner qua omgeving, temperatuur en mensen. Het plan is om in 30 dagen naar Cairns te rijden en dan zien we wel weer verder. Ik heb nog hoge verwachtingen van Brisbane

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Misha schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:30:
[...]

Ik ben 3 dagen in Sydney geweest. Dat vond ik ook machtig mooi! Maar ik vind het iets noordelijker toch wat fijner qua omgeving, temperatuur en mensen. Het plan is om in 30 dagen naar Cairns te rijden en dan zien we wel weer verder. Ik heb nog hoge verwachtingen van Brisbane
Zelf vind ik het gebied ten zuiden van Sydney leuker, omdat je in Queensland veel suikerriet hebt en minder afwisseling.. daarintegen heb je er wel mooie regenwouden..
Tip: sla Fraser Island niet over, erg de moeite waard (hoewel tegenwoordig wel wat toeristisch begrijp ik, hoewel dat natuurlijk relatief is).

• Misha
ToolkiT schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:32:
[...]

Zelf vind ik het gebied ten zuiden van Sydney leuker, omdat je in Queensland veel suikerriet hebt en minder afwisseling.. daarintegen heb je er wel mooie regenwouden..
Tip: sla Fraser Island niet over, erg de moeite waard (hoewel tegenwoordig wel wat toeristisch begrijp ik, hoewel dat natuurlijk relatief is).
Staat op de planning! We zitten nu in de herfst hier, dus het is gelukkig overal lekker rustig! Temperatuur is nog steeds verdomme heet

• FreshMaker
  • Niet online
ToolkiT schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:19:
[...]

Dat ding doet me een beetje denken aan koreaans fondue. Je bakt je vlees in het midden en de sappen druipen in de ring aan de buitenkant waar een soort soep ontstaat..
Alleen de vorm maar hoor, de schaal is halfrond, en een gat in de bodem.
Hier blaast de kleine ventilator continu lucht, om de kooltjes te laten branden.
Regelen van de fan werkt wonderenswaardig ook nog ( voor zover mogelijk )
Zet hem lager, en de temperaturen dalen enigzins, en andersom

• Martinusz
fxs81 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:57:
[...]

Mijne is 5 :P dus nog wat jonger, ze luistert goed hoor, maar het is meer dat ik bang ben voor een onhandigheidje per ongeluk. Ze weet nu dat als de BBQ aan is, ze daar niet bij mag spelen :)
Wel heeft ze keer geholpen om de bbq aan te steken bijvoorbeeld (lees, ze mocht een lange lucifer samen vasthouden richting een aanmaakblokje). En zoonlief is 9 maanden, dus die moet zeker nog wachten :+

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 09-05-2018 13:45 ]

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:54
PatrickPR schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:24:
[...]

Kun je ook iets zeggen over de stabiliteit en nauwkeurigheid van de thermometer? Ik ben ook op zoek en had in eerste instantie niet aan China import gedacht, maar die jij nu hebt ziet er wel goed uit en is ook gunstig geprijsd.
Dit modelletje is van de Action en heb ik zelf ook. Toevallig gisteren nog ribs gehad, na instellen is hij erg lang stabiel gebleven. Ben tussendoor weggeweest en na ca 40 minuutjes was hij nog op exact dezelfde (rooster)temperatuur als toen ik vertrok. Mijns inziens is de ingebouwde thermometer nauwkeurig genoeg; er is wel een kleine afwijking i.v.t. roostertemperatuur (maar dat is wellicht ook afhankelijk van de plaatsing van je probe op het rooster).
Overigens zag ik bij de lokale Blokker weer de mini kamado in de etalage. Deze is nagenoeg dezelfde als die van de Action en heeft enkel een andere coating aan de buitenzijde.

• RZor

RZor

Sorry!

PatrickPR schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:24:
[...]

Eeeeh.... nee? Hij staat stabiel op de tafel! :o
Ik heb de kokend water test gedaan, en toen zat ie op 99,6 graden, dus dat geloof ik wel.
Mijn vlees was ook precies net niet meer roze toen t alarm afging, dus die geloof ik ook wel.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Martinusz
jelmer_g schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:41:
[...]

Dit modelletje is van de Action en heb ik zelf ook. Toevallig gisteren nog ribs gehad, na instellen is hij erg lang stabiel gebleven. Ben tussendoor weggeweest en na ca 40 minuutjes was hij nog op exact dezelfde (rooster)temperatuur als toen ik vertrok. Mijns inziens is de ingebouwde thermometer nauwkeurig genoeg; er is wel een kleine afwijking i.v.t. roostertemperatuur (maar dat is wellicht ook afhankelijk van de plaatsing van je probe op het rooster).
Overigens zag ik bij de lokale Blokker weer de mini kamado in de etalage. Deze is nagenoeg dezelfde als die van de Action en heeft enkel een andere coating aan de buitenzijde.
Bij Lidle komt ook weer een variant (zwart), kun je online al bekijken, wel iets duurder 139,-.

Buschbeck® Kamado 13"

Bij one day fly trouwens een grote kamado (merk = subtiel??) in de aanbieding, 48cm voor 549.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 09-05-2018 15:38 ]

• NikkiNailz
Martinusz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:36:
[...]

Bij Lidle komt ook weer een variant (zwart), kun je online al bekijken, wel iets duurder 139,-.

Buschbeck® Kamado 13"

Bij one day fly trouwens een grote kamado (merk = subtiel??) in de aanbieding, 48cm voor 549.
Die van Lidl lijkt me wel interessant, ben alleen bang dat 27cm wel erg klein is.

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
NikkiNailz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:57:
[...]

Die van Lidl lijkt me wel interessant, ben alleen bang dat 27cm wel erg klein is.
Dat is volgens mij de zelfde van de action alleen met een glimmende afwerking ipv mat.

• NikkiNailz
SPX420 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:07:
[...]

Dat is volgens mij de zelfde van de action alleen met een glimmende afwerking ipv mat.
Die Action kamado's zijn toch niet meer te krijgen? Of is het een kwestie van mazzel hebben als ze nog in de winkel liggen?

• Apie!

Apie!

@checkdiz Ik heb het rooster binnen, maar hij past niet omdat hij niet helemaal rond is :')

Blown past falling sands

• Denniz0229
Mr_x007 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:59:
[...]

Welke kit en vilt heb je daarvoor gebruikt, en waar haal je je hout? Ik heb ook een offset smoker en gebruik nu brikketten met wat rookhout, maar wil ook wel eens op hoofdzakelijk hout proberen.
vilt van houtskool.nl en kit heb ik van me werk, is brandwerende kit van bloem.
hout haal ik overal en nergens, net waar het goedkoop is.

ik zou stoken op hout je van harte aanraden, het is in ieder geval een stuk goedkoper voor mij. zakje kolen heb je zo weg gestookt en kost gauw 15 euro voor 10kg. je moet alleen even onder de knie krijgen hoe je hout moet stoken.

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Apie! schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:59:
@checkdiz Ik heb het rooster binnen, maar hij past niet omdat hij niet helemaal rond is :')
Het zit je niet mee :N ..zelf een beetje buigen of terugsturen?

• Apie!

Apie!

@checkdiz buigen heeft geen zin omdat de spijlen aan de buitenste ring zijn gelast. Als ik te ver buig dan komt er extra spanning op de laspunten en kunnen ze kapot gaan. Ik ben geen lasser, maar vind ik de laspunten er ook niet geweldig uitzien. Terugsturen vind ik de moeite niet. Dat kost me waarschijnlijk €15 euro aan verzendkosten voor een rooster van €32,50.

Ik ga proberen om 'm aan twee of drie kanten bij te slijpen en anders neem ik m'n verlies wel. Dan heb ik vast een rooster voor als ik ooit een tripod ga kopen :+

Blown past falling sands

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:06
NikkiNailz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:12:
[...]

Die Action kamado's zijn toch niet meer te krijgen? Of is het een kwestie van mazzel hebben als ze nog in de winkel liggen?
Vorige week had iemand in dit topic er nog 2 gevonden (in Utrecht?). Ik kwam er wel één bij de Xenos tegen een week geleden maar dat was voor zo'n €140,-.

Als je ze op marktplaats op zoekt zie je ze voor een (veel) hogere prijs langs komen (dan voor de Action prijs, waar ze waarschijnlijk wel voor zijn aangeschaft).

Ik heb vorige week eindelijk mijn Weber 47 verkocht. Zat eindelijk een fatsoenlijk bod tussen i.p.v. de '€20,- en dan kom ik hem morgen halen' biedingen.

Nu maar sparen voor een mooie kamado (Grill Guru Classic denk ik).

• FreshMaker
  • Niet online
NikkiNailz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:12:
[...]

Dit en die van Xenos zijn dezelfde, qua afmeting, en samenstelling.
Alleen de kleurtjes wijken soms wat af.
Maar een prijs als de Action zal je helaas niet snel meer zien.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:49

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Even een vraagje aan degenen die wel eens pizza op de bbq maken. Ik heb een Weber gbs, en kan dus een dure Weber gbs pizzasteen kopen. Maar ik kan ook een goedkopere normale pizzasteen kopen die ik dan gewoon op het rooster leg. Zijn er argumenten om voor het een of het ander te kiezen, bezijdens de prijs?

Cunning linguist.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:29
Denniz0229 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:59:
[...]

vilt van houtskool.nl en kit heb ik van me werk, is brandwerende kit van bloem.
hout haal ik overal en nergens, net waar het goedkoop is.

ik zou stoken op hout je van harte aanraden, het is in ieder geval een stuk goedkoper voor mij. zakje kolen heb je zo weg gestookt en kost gauw 15 euro voor 10kg. je moet alleen even onder de knie krijgen hoe je hout moet stoken.
Zelf stook ik meer op houtskool en briketten en voeg daar hout aan toe. In het verleden wel eens met enkel hout geprobeerd met eiken en appelhout maar de smaak vond ik veel te sterk, met welk hout stook jij?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:28:
@checkdiz buigen heeft geen zin omdat de spijlen aan de buitenste ring zijn gelast. Als ik te ver buig dan komt er extra spanning op de laspunten en kunnen ze kapot gaan. Ik ben geen lasser, maar vind ik de laspunten er ook niet geweldig uitzien. Terugsturen vind ik de moeite niet. Dat kost me waarschijnlijk €15 euro aan verzendkosten voor een rooster van €32,50.

Ik ga proberen om 'm aan twee of drie kanten bij te slijpen en anders neem ik m'n verlies wel. Dan heb ik vast een rooster voor als ik ooit een tripod ga kopen :+
I see..
daarom twijfelde ik ook, vanwege die verz kosten.
Ik denk dat, omdat het om een tripod rooster gaat, de ‘specs’ wat lager liggen? Als ie aan zon ding hangt, boeit niemand dat ie niet 100% rond is.
Hopelijk helpt bijslijpen!
:)

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:10
RZor schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:22:
[...]

Eeeeh.... nee? Hij staat stabiel op de tafel! :o
Ik heb de kokend water test gedaan, en toen zat ie op 99,6 graden, dus dat geloof ik wel.
Mijn vlees was ook precies net niet meer roze toen t alarm afging, dus die geloof ik ook wel.
Haha, snap je verwarring. Ik bedoelde met stabiliteit eerder of de temperatuur erg schommelt of juist mooi stabiel blijft als hij zijn temperatuur heeft bereikt.

Wel fijn dat de temperatuur mooi nauwkeurig is.

• RZor

RZor

Sorry!

PatrickPR schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:40:
[...]

Haha, snap je verwarring. Ik bedoelde met stabiliteit eerder of de temperatuur erg schommelt of juist mooi stabiel blijft als hij zijn temperatuur heeft bereikt.

Wel fijn dat de temperatuur mooi nauwkeurig is.
Ik snapte jou vraag ook, vandaar die smilie. Maar kan op stabiliteit nog geen antwoord geven. Alleen 1 karbonade mee getest, maar dat is niet echt lang ofzo.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Apie!

Apie!

checkdiz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:00:
[...]

<knip/>

Ik denk dat, omdat het om een tripod rooster gaat, de ‘specs’ wat lager liggen? Als ie aan zon ding hangt, boeit niemand dat ie niet 100% rond is.

<knip/>
Nou, aangezien de prijs van dit rooster nogal laag was denk ik dat hoge specs helemaal niet in het plan voorkwamen. Dat wil niet zeggen dat het een slecht rooster is, maar functioneel goed genoeg for the job. Als ie had gepast, had ik 'm goed genoeg vonden voor de Niclan.

Blown past falling sands

• checkdiz
  • Niet online
Kort vraagje voor de keramische bbq gebruikers, ik las ergens op bbq forum een gedateerd (2016) bericht over het af laten koelen van een keramisch ei. Deze zou bij hoge temps gefaseerd afgekoeld moeten worden? En een metalen variant zou dat niet hoeven. Laten jullie een keramisch ei ook gefaseerd afkoelen vanaf zeg 300C of is dit onzinnig en kunnen alle schuiven meteen dicht?

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Gewoon schuiven dicht, koelt echt niet zo rap af hoor. Je moet 'm niet in een koude stortbui zetten, dat lijkt me minder goed.
Pagina: 1 ... 89 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.