Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 108 Laatste
Acties:
  • 672.411 views

Onderwerpen

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-10 12:33
MikeyMan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:03:
[...]

Bij de slager wellicht?
Uiteraard is dat een optie. Die had ik zelf ook bedacht, maar ik dacht misschien dat er betere suggesties zijn.
KillaZ schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:04:
Waar niet?

Overigens zou ik aan de hand van de ribs de manier van bereiden kiezen, niet andersom ;)

De Nederlandse short ribs vind ik wat te dun om volledig volgens 3-2-1 te doen, maar dat is vrij persoonlijk.
Voor zover ik begrijp kan je 3-2-1 altijd toepassen, zolang je het maar naar verhouding doet. Dus 1.5 - 1 - 0.5 zou ook kunnen ;)

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik was net in de Action, daar lagen nog twee Kamado's (€99,- p.s.). Heb er geen meegenomen, maar twijfelde wel aangezien ik er hier ook wel goede dingen over gelezen heb.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
De 3-2-1 methode komt uit het US competitie circuit.
Experimenteren en de zoektocht naar de perfecte rib moet meer prioriteit hebben dan je vastpinnen op een wedstrijd methode.

Ik heb buik ribs binnen van Bollensteak: https://bollensteak.nl/varken/buik-spare-ribs
Volgens mij heet dit de st Lois cut in de US, ben benieuwd

[ Voor 29% gewijzigd door checkdiz op 04-05-2018 17:04 ]

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Erkel schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:35:
[...]

Uiteraard is dat een optie. Die had ik zelf ook bedacht, maar ik dacht misschien dat er betere suggesties zijn.
https://beefensteak.nl/bb...eribs-extra-dik-bevleesd/
Deze vind ik zelf echt heerlijk. Het zijn echt de dikste die ik tot nu toe heb kunnen krijgen.

• Erkel
SPX420 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:59:
[...]

https://beefensteak.nl/bb...eribs-extra-dik-bevleesd/
Deze vind ik zelf echt heerlijk. Het zijn echt de dikste die ik tot nu toe heb kunnen krijgen.
Thanks, ondanks dat dit voor het weekend kort dag is ga ik ze wel bestellen voor de volgende keer.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Calitomnication schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:40:
Ik weet niet wat de kwaliteit van deze smoker is, maar zag hem vandaag toevallig ergens voorbij komen.
BBQ Smoker. Kan best dat het een enorm brak product is, maar wie weet doet ie het vrij aardig.
Ik heb er een gehad, maar kan je vertellen ....
Het is een ramp om mee te werken, airflow is bijna oncontroleerbaar, je moet echt met aantallen briketten/kool werken om de temperaturen te houden.
Voor een beginner leuk, maar geeft niet echt het juiste 'gevoel'

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:06
Nu we het toch over ribs hebben; heeft er iemand een goed recept ( inclusief recept voor rub en glaze)? Weet niet meer welke ik hiervoor hebt gebruikt en wil ze volgende week maken.

Whiskey komt er bij mij sowieso niet in... dat vind ik zo smerig :X

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:04
Ik moet wat BBQ accessoires halen, een thermometer om even snel te kunnen meten, heb nu een inkbird voor lange sessies, en dunne hittebestendige handschoenen.

Iemand aanraders? Er zijn er zoveel :p .

Edit:
Heb nog een volle plus bbq spaarkaart, zou daar de weber thermometer mee kunnen nemen als dat was is. Anders haal ik daar de pizza steen, de handschoenen vind ik te grof.

[ Voor 30% gewijzigd door ndonkersloot op 04-05-2018 18:29 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:29
Tiwazz schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:27:
Ik moet wat BBQ accessoires halen, een thermometer om even snel te kunnen meten, heb nu een inkbird voor lange sessies, en dunne hittebestendige handschoenen.

Als je het topic doorleest zie je genoeg merken langskomen. ;)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• ndonkersloot
Hari-Bo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:28:
[...]

Als je het topic doorleest zie je genoeg merken langskomen. ;)
En terecht, was even lui en dacht makkelijk te doen. Ik ga lezen :+ .

• R0y.
Tiwazz schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:27:

Edit:
Heb nog een volle plus bbq spaarkaart, zou daar de weber thermometer mee kunnen nemen als dat was is. Anders haal ik daar de pizza steen, de handschoenen vind ik te grof.
Bij de Lidl hebben ze nu draadloze. Ik weet alleen niet of het wat is. €14,95 als ik het goed heb. Is vast ook in hun webshop te vinden.

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:23
R0y. schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:41:
[...]

Bij de Lidl hebben ze nu draadloze. Ik weet alleen niet of het wat is. €14,95 als ik het goed heb. Is vast ook in hun webshop te vinden.
Je bedoelt deze? €11.99. Geen idee of het wat is.
https://www.lidl-shop.nl/...ue-thermometer/p100235258

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25
R0y. schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:22:
Nu we het toch over ribs hebben; heeft er iemand een goed recept ( inclusief recept voor rub en glaze)? Weet niet meer welke ik hiervoor hebt gebruikt en wil ze volgende week maken.

Whiskey komt er bij mij sowieso niet in... dat vind ik zo smerig :X
Chinatown ribs van noskos is mijn favoriet

https://www.bbq-nl.com/2009/11/chinatown-ribs.html

Whiskey proef je nauwelijks terug in saus, hoogstens in de achtergrond

• R0y.
Volgens mij wel ja. Lijkt mij persoonlijk wel handig, een draadloze.
418O2 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:55:
[...]

Chinatown ribs van noskos is mijn favoriet

https://www.bbq-nl.com/2009/11/chinatown-ribs.html

Whiskey proef je nauwelijks terug in saus, hoogstens in de achtergrond
Dank u!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:07
Net wat zelfgemaakte pittige verse worstjes gerookt op 130-150 graden met wat appelhout. Lekker knapperig velletje, met wat blues hog en augurk op een broodje. Veel beter wordt het niet.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:29
Malt007 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:45:
Net wat zelfgemaakte pittige verse worstjes gerookt op 130-150 graden met wat appelhout. Lekker knapperig velletje, met wat blues hog en augurk op een broodje. Veel beter wordt het niet.
Waar zijn de foto's :9~

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Malt007
Somehow staat mijn telefoon alleen vol met foto’s van de voorbereiding, lukt blijkbaar niet om een foto van het eindresultaat te maken.

Overigens ook wat tomaten, knoflook, ui en een gele peper meegerookt. Daar met wat limoen en koriander een salsa van gemaakt voor de taco’s die zondag op programma staan. Zal een pittige bedoeling worden want zo’n geel pepertje is blijkbaar niet voor de poes.

Had wat van de overgebleven gerookte ui op een broodje worst gedaan, absolute aanrader zo’n uitje, vele toepassingen mogelijk.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

miicker schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:41:
Ik was net in de Action, daar lagen nog twee Kamado's (€99,- p.s.). Heb er geen meegenomen, maar twijfelde wel aangezien ik er hier ook wel goede dingen over gelezen heb.
Misschien wel zo leuk om ook even het filiaal te noemen voor degenen die nog op zoek zijn? ;)

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-11 22:45
Wat is een goede bbq ?

Er zijn vele merken bijgekomen de laatste jaren.

Thuis hebben we een weber gewoon standaard model en mijn schoonvader heeft een lokkii deze vind ik persoonlijk fijner om mee te werken znige nadezl van deze is dat de deksel niet heel goed dicht waardoor er wat luchtverlies is.

Waar moet ik op letten bij aankoop ?
Zou alleen graag een kettle willen met een tempratuur metertje voor de rest hoeft het niks speciaal te zijn.

Merken zoals outdoor chef of jamie oliver ook degelijk of bv hornbach merk tenneker ? Mijn budget is max 200 euro had graag wat tips gehad waar het prijsverschil inzit ?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14

franssie

Save the albatross

Valt niet 123 te zeggen. Om te beginnen zou ik een alert op 'weber' op marktplaats zetten, soms kan je ze voor weinig krijgen en de oudere webers zijn van goede kwaliteit.

Wil je specifiek roken of iets anders, lees de topicstart door Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3

Maar met wat stenen, zelf gemaakt houtskool en een paar takken kan ik ook een gerecht garen in het wild.

edit:// https://www.marktplaats.n...odeloterij-als-weber.html

Kan je prima deze zomer mee doorkomen en dan leren wat je verder wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 04-05-2018 23:03 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-11 14:11
die jij aanraadt @franssie heeft een dikke re call gehad vanwege brandgevaar...

Max 200,- een napoleon, of Weber otg

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
JPS schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:41:
[...]

Misschien wel zo leuk om ook even het filiaal te noemen voor degenen die nog op zoek zijn? ;)
Uiteraard, gaat om de Action in Utrecht (overvecht)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• FreshMaker
  • Niet online
Paganstars schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:49:
die jij aanraadt @franssie heeft een dikke re call gehad vanwege brandgevaar...
De ironie, een BBQ terugroepen ivm brandgevaar :+

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-11 14:11
jup. de verf bleek niet hitte bestendig

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:57
Ondertussen heb ik m’n buitenkeuken ontworpen en maten naar houtzager gestuurd om planken van te zagen. Ondertussen mijn design ook door de 3D printer gehaald. Details van hout zijn weggevallen en de drie latjes en bodemplaat zijn door het printen van bruggen nier mooi geworden. Toch grappig om hem zo al te zien.

3D print

• JPS
  • Niet online

JPS

Vandaag wordt een mooie BBQ dag! Lekker low&slow mijn eerste pulled pork en MOINK balls op het Action ei.
Een stuk varkensnek van 2,3KG past er net op en ligt nu lekker in de appeltjesrook. :P

Gisteren heb ik ook mijn geoliede en gebeitste Bekvam tafel weer in elkaar gezet dus ik heb een fijn werkoppervlak. De liefhebber kan hier even een kijkje nemen: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19256.0

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:15

fxs81

Julianadorp

Calitomnication schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:22:
Wat me wel een leuk project lijkt is mijn Weber Smokey Joe ombouwen naar Smoker
[video]
Iemand hier ervaring mee?
Op het forum bij de buren zijn er wel die er 1 hebben, werkt prima. Zelf toen maar een gewone uds gemaakt, kwam qua kosten beter uit en je hebt meer ruimte. Maar ze werken prima en als je al een Joe hebt is het natuurlijk een stuk goedkoper, hoef je alleen een vaatje te kopen met de juiste diameter en die ertussen zetten.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Erkel
Net de spareribs erop gedaan. Heb een bluetooth thermometer aangeschaft:
HerQs EasyBBQ pro. Werkt tot nu toe erg fijn icm de android app.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik haat moink ballen draaien. Wel een klein foutje gemaakt. De vorige keer was ik de melk vergeten. Nu heb ik 50% rundergehakt en 50% HOH gehakt genomen 8)7

Ach, smaken doet het toch wel :p

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:13

tha_crazy

Mafketel

Zo, vandaag 2e poging met kippenvleugels uit de dry-rub
vanmiddag eerst 2 uurtjes ze in de brine geplaatst, en nu nog een uurtje of 2-3 in de dryrub.
Daarna de BBQ zachtjes opstoken en lekker een uurtje laten garen :9

Wel weer 2 verschillende rubs aangezien ik nogal moeite heb met inschatten hoeveel ik nou moet maken 8)7
Dus 1tje is licht pittig, en de ander niet :+

Kip komt dee keer wel van de poulier af in plaats van bij de jumbo..... Als je daar vleugels koopt zitten er ook drumsticks tussen |:(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iIiy7Fum.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door tha_crazy op 05-05-2018 15:29 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

tha_crazy schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:22:
<>
Wel weer 2 verschillende rubs aangezien ik nogal moeite heb met inschatten hoeveel ik nou moet maken 8)7
Dus 1tje is licht pittig, en de ander niet :+

[afbeelding]
Dat is juist het leuke van koken vind ik, dingen anders doen en vergelijken. Dat gaat het beste tegelijkertijd - goed bezig dus!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:13

tha_crazy

Mafketel

franssie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:29:
[...]

Dat is juist het leuke van koken vind ik, dingen anders doen en vergelijken. Dat gaat het beste tegelijkertijd - goed bezig dus!
Oh dat vind ik ook zeker leuk, maar zolang ik m'n techniek nog aan het verbeteren ben dan houd ik het liever consistent :+
Ben er namelijk ook nog niet achter wat nou de beste manier is van een rub toepassen, heb er nu 3 gebruikt.
Met een lepel eroverheen gooien, met de hand eroverheen gooien en erin droppen, omdraaien en restant eraf kloppen :P

• franssie

franssie

Save the albatross

@tha_crazy Ik wrijf het erin - daarom de naam 'rub' en dan heb je minder nodig dan als je het gaat 'paneren' met het mengsel.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30

Apie!

Newer, better & confusinger

@tha_crazy ik heb de pot van een kant- en klare rub die ik nu hergebruik als schudbeker. Ik schud en strooi vanaf zo’n 25-30cm hoogte zodat ik goed de dichtheid van de rub op het vlees kan bepalen en wrijf het er daarna in.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:33:
Ik haat moink ballen draaien. Wel een klein foutje gemaakt. De vorige keer was ik de melk vergeten. Nu heb ik 50% rundergehakt en 50% HOH gehakt genomen 8)7

Ach, smaken doet het toch wel :p
Ja, italiaanse diepvriesballen heb ik ook nog niet gevonden helaas ;)

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:34

backupdevice

No Risk , Full Push

Dit topic heeft meer plaatjes nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QU8B4sQYIgHBIeJ9Z8f21IL5/full.jpg

:9

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Chevy454
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:01:
Ja, italiaanse diepvriesballen heb ik ook nog niet gevonden helaas ;)
Vervelend niet waar? Maar hier had ik 4 verschillende soorten moink ballen gemaakt. 2 soorten rubs (basic BBQ en LetzQ) en 2 soorten bbq saus.

Basic rub met sweet baby rays was de winner.
Volgende keer wel wat meer kaas doorheen de moink ballen. Denk een mix van parmezaan en geraspte kaas.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:32
Morgen voor het eerst spare ribs maken, het zijn baby back ribs. Heb ze net in de rub gedaan en liggen nu in de koelkast.
Ben er nog niet helemaal aan uit welke tijden ik ga toepassen, ik ben ook benieuwd welk rookhout je het beste kan gebruiken?
Heb kers en hickory snippers liggen, alleen hickory nog nooit gebruikt dus geen idee hoe die smaak is...

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Malt007
Martinusz schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 23:25:
Morgen voor het eerst spare ribs maken, het zijn baby back ribs. Heb ze net in de rub gedaan en liggen nu in de koelkast.
Ben er nog niet helemaal aan uit welke tijden ik ga toepassen, ik ben ook benieuwd welk rookhout je het beste kan gebruiken?
Heb kers en hickory snippers liggen, alleen hickory nog nooit gebruikt dus geen idee hoe die smaak is...
Bij ribs vind in kersen altijd het lekkerste, maar eigenlijk vind ik kersen bij alles het beste dus weet niet of mijn mening wat waard is :-)

• JPS
  • Niet online

JPS

Zekers, fruithout bij die babybacks gebruiken. Geen hickory, dat is oa beter geschikt voor rundvlees door de wat scherpere smaak.

Zie hier mijn babyback sessie; is meer een 3/1/0,5 aanpak geworden! :) Desalniettemin waren ze verrukkelijk!

[ Voor 12% gewijzigd door JPS op 06-05-2018 00:08 ]

• Martinusz
Dan wordt het kersen :) nu nog kijken voor de tijden. Voor de folie sessie, voegen jullie daar nog iets vloeibaars aan toe dat gaat stomen?

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Martinusz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:07:
Dan wordt het kersen :) nu nog kijken voor de tijden. Voor de folie sessie, voegen jullie daar nog iets vloeibaars aan toe dat gaat stomen?
Appelsap (een beetje) is de traditie, maar eigenlijk kan wel vocht prima.
Ook zijn er die (vloeibare) boter bij doen, zelf heb ik daar nul voordelen van gemerkt. Echter je zult zelf moeten uitvinden wat jij het lekkerste vindt.

En na de folie fase het vocht wat eruit komt niet weggooien, maar gebruiken in de saus die je in de laatste fase eroverheen smeert.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Dat wisselt per keer wel een beetje, altijd wel een paar klontjes boter en dan iets van vocht, appelsap, bier, drpepper, cola, bbqsaus, net wat je lekker vind. Het voordeel van de boter is dat ze wat malser blijven, risico op droge ribben neemt wat af is mijn ervaring daarmee.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• ndonkersloot
Boter, beetje appelsap en basterdsuiker is mijn manier. Ik zou je trouwens niet kapot staren op de standaard tijden van 3-2-1 maar een beetje kijken. Tijdens het folie gedeelte vouw hem even open na een 1 bijvoorbeeld om te kijke hoe het gaat. Dit was mijn vorige sessie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CLATUoUD8ZXavbkA6ALR6OoE/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dTrdJGJUujpe2C2HHfaziT22/medium.jpg

• Martinusz
Ik denk dat het een klontje boter en cola wordt, lijkt me interessant en lekker!

Ik gebruik het Ikea rekje, kan dat gewoon voor alle fases? Ook folie fase? Of is plaat leggen dan handiger?

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Kan prima in het rekje, wel opletten dat de folie niet scheurt, zelf leg ik ze altijd plat als ik er de ruimte voor heb.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Gisteren pizza op de 57er. Was weer lekker. Ik gebruik het deegrecept van Jeff Varasano, een aanradertje.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180505/4a2a41c80747e9c59a4164103ff36517.jpg

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiwazz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Boter, beetje appelsap en basterdsuiker is mijn manier. Ik zou je trouwens niet kapot staren op de standaard tijden van 3-2-1 maar een beetje kijken. Tijdens het folie gedeelte vouwehem even open na een 1 bijvoorbeeld om te kijke hoe het gaat. Dit was mijn vorige sessie:

[afbeelding]

[afbeelding]
Jord Althuizen geeft als tip om een sateprikker te gebruiken, hoef je het folie er niet af te halen. Moet er makkelijk doorheen gaan, maar wel met wat weerstand.

Overigens vind ik die spray van appelsap/appelazijn en whisky ook wel goed werken. Zou denk ik nog wel iets zoeters bij mogen, maar dat sprayt denk ik lastig.

• ndonkersloot
Martinusz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:52:
Ik denk dat het een klontje boter en cola wordt, lijkt me interessant en lekker!

Ik gebruik het Ikea rekje, kan dat gewoon voor alle fases? Ook folie fase? Of is plaat leggen dan handiger?
Ik zou ze in de folie fase met het vlees gedeelte naar onder op de grill leggen, eventueel stapelen. Zo ligt het vlees gedeelte in het vocht en kan dat zacht worden.

@MikeyMan
Dat is ook een goede tip, dat ga ik eens proberen.

@fxs81
Heb je ook een foto hoe die eraf kwam? Ben ook van plan om een steen te gaan halen :D .

[ Voor 14% gewijzigd door ndonkersloot op 06-05-2018 10:07 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Tiwazz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:05:
[...]
Ik zou ze in de folie fase met het vlees gedeelte naar onder op de grill leggen, eventueel stapelen. Zo ligt het vlees gedeelte in het vocht en kan dat zacht worden.
Bijkomend voordeel is dat de botjes dan niet zo snel door de folie prikken.
Tiwazz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:05:
[...]
@fxs81
Heb je ook een foto hoe die eraf kwam? Ben ook van plan om een steen te gaan halen :D .
Niet van die pizza, wel van de laatste.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180506/a8d0c4688dc3e2d8470fabbff2278102.jpg

Goede tip voor het gebruik van de steen is om er 1 a 2 vellen alufolie onder te doen met de glimmende kant naar de houtskool, dit reflecteert de hitte een beetje waardoor je bodem minder snel is aangebrand. Werkt echt goed. Zonder de folie had ik nog wel eens zwarte bodems voordat de toppings gaar waren, nu eigenlijk nooit meer.

Verwijderd

Komt dat niet omdat je je pizza's te dik belegd en de kaas als laatste doet? Normaal gesproken doe je eerst saus dan kaas en dan de rest van toppings op je pizza.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Geen idee eerlijk gezegd, ik moet wel de 57er serieus opstoken om hem op 300 graden te krijgen (en ook te houden voor 3 pizza's) , ze zijn dan na een minuut of 3 a 4 klaar. Met folie geen zwarte bodem, zonder wel. Kan er wel minder opdoen maar wij vinden dit lekker. Ben benieuwd hoe dit straks op de kamado Joe gaat trouwens.

• ndonkersloot
@fxs81
Oke, wauw.
Dat ziet er nog beter uit dan ik had verwacht! Ik moet nu echt een steen halen.

Wat gebruik je als deeg recept?

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Ik gebruik onderstaand recept:

Voor 3 pizza’s van 30cm doorsnede:
330 gram water (bronwater)
490 gram bloem (patentbloem)
18 gram zout (zeezout)
11 gram instantgist

In de mixer:
75% van de bloem (367 gram)
Water
Gist
Zout
Alles op kamertemperatuur

[DEZE STAP IS ZEER BELANGRIJK]
Op lage snelheid 2 minuten mixen tot een glad geheel
Deeg moet goed nat zijn
Afdekken en 20 minuten rusten
[/DEZE STAP IS ZEER BELANGRIJK]

8 minuten op lage snelheid mengen
Op 5 minuten langzaam bloem toevoegen
Snelheid iets opvoeren (max 1/3)
Als het deeg enigszins een bal begint te vormen nog 1 minuut mengen.

20 minuten rusten

Portioneren (275 gram per pizza van 30cm) noot: ik maak er zelf 4 pizza's van ipv 3, wij houden van een dunnere bodem. :Y

10 minuten rusten

Alvorens dit deeg te gebruiken is het een goed idee om het een hele dag afgedekt in de koeling te laten, dan bakt het een stuk beter en het ontwikkeld meer smaak, maar ook wanneer je het direct gebruikt levert het al erg goede pizza's op.

[ Voor 4% gewijzigd door fxs81 op 06-05-2018 10:40 ]

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
fxs81 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:25:
Geen idee eerlijk gezegd, ik moet wel de 57er serieus opstoken om hem op 300 graden te krijgen (en ook te houden voor 3 pizza's) , ze zijn dan na een minuut of 3 a 4 klaar. Met folie geen zwarte bodem, zonder wel. Kan er wel minder opdoen maar wij vinden dit lekker. Ben benieuwd hoe dit straks op de kamado Joe gaat trouwens.
Om goede hitte te krijgen leg je een blok hout op je kolen zodra die aangaat krijg je redelijk snel goede hitte en ook redelijk lang, kolen wel aan de zijkant leggen en de steen aan de anderekant.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

alki schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:07:
[...]
Om goede hitte te krijgen leg je een blok hout op je kolen zodra die aangaat krijg je redelijk snel goede hitte en ook redelijk lang, kolen wel aan de zijkant leggen en de steen aan de anderekant.
Bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen. d:)b

• Martinusz
Spare ribs
Ze liggen erop :)

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Moet ook binnenkort maar is mijn eerste low&slow sessie doen. Heb een mooie bbq, maar tot nog toe niet veel verder gekomen dan het standaard werk. Alleen een keer een beer can chicken gemaakt. Was redelijk gelukt.

Zit vooral een btje met de temperatuur regulatie in mijn maag. Waarschijnlijk nergens voor nodig, maar moet even de stap zetten om gewoon iets te proberen. Écht lekkere spareribs kunnen maken is wel iets wat ik graag zou leren.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gisteravond voor het eerst zelf geBBQed. Ik vond er nooit zoveel aan maar afgelopen jaar flink veel energie in de tuin gestoken en daardoor nu een heel mooi plekje.

Heb ooit een bbq gekregen, een vrij kleine kogel. Ben begonnen met een vuurtje stoken en vervolgens briketten toegevoegd. Viel mij tegen hoeveel rook dat veroorzaakt helaas. Na een kwartiertje lekker de briketten goed dus toen maar eens wat vis in alufolie erop.

Met de thermometer beetje in de gaten gehouden. Ging erg langzaam maar het resultaat mocht er zijn. :9

Al met al viel het mij erg tegen hoe heet de bbq werd. Had wat shasliks met kip maar die kreeg ik niet warmer dan ~60 graden kerntemperatuur... Uiteindelijk maar even met de Airfryer afgemaakt... :X

De varkensshasliks kreeg ik wel gaar en die waren heerlijk!

Nou vraag ik mij af, is die q gewoon een dom ding of heb ik het niet goed gedaan?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-11 20:08

chem

Reist de wereld rond

Ik ben op zoek naar een tang om het grillrooster en/of een plate setter van een BGE op te tillen. Doe het nu met pannenvatters maar dat is maar een hoop risico.

Wie heeft er tips voor een goede prijs/kwaliteitverhouding?

Als tegenprestatie wat recent gemaakte foto's:

BGE
Ontmaagding
de ontmaagding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RcW27izJE1NewCD12uPcerYa/thumb.jpg
Eerste gerecht: kip op een aliexpress standaardje.
Viel tegen, kip was taai.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bDdhObHtwRxOYYqpcHwUkNpa/thumb.jpg
Tweede gerecht: varkensbuik, super lekker!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pm6uLtZFov5qCpZjUNNsjHBR/thumb.jpg
Iberico ribs met eenvoudige rub
3/2/1, bbq saus.
Perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HfQGCZNQdUReItrckngAkmsz/thumb.jpg
Pulled pork gemaakt van...
Procureur
... kleine (6 ons) procureur)
Ook goed gelukt, mooie rookrand.
Pizza
en Pizza van een niet-BGE pizzasteen.
Pizzadeeg was niet geweldig (te weinig smaak),
maar het eindresultaat heerlijk

Ik heb dus een kipstandaard van ali en een remote thermometer van ali. Bevallen allebei goed! Ook de hoes is tot nu toe prima, maar heb hem pas enkele maanden.

[ Voor 12% gewijzigd door chem op 06-05-2018 14:05 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• ndonkersloot
fxs81 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:39:
Ik gebruik onderstaand recept:

Voor 3 pizza’s van 30cm doorsnede:
330 gram water (bronwater)
490 gram bloem (patentbloem)
18 gram zout (zeezout)
11 gram instantgist

In de mixer:
75% van de bloem (367 gram)
Water
Gist
Zout
Alles op kamertemperatuur

[DEZE STAP IS ZEER BELANGRIJK]
Op lage snelheid 2 minuten mixen tot een glad geheel
Deeg moet goed nat zijn
Afdekken en 20 minuten rusten
\[/DEZE STAP IS ZEER BELANGRIJK]

8 minuten op lage snelheid mengen
Op 5 minuten langzaam bloem toevoegen
Snelheid iets opvoeren (max 1/3)
Als het deeg enigszins een bal begint te vormen nog 1 minuut mengen.

20 minuten rusten

Portioneren (275 gram per pizza van 30cm) noot: ik maak er zelf 4 pizza's van ipv 3, wij houden van een dunnere bodem. :Y

10 minuten rusten

Alvorens dit deeg te gebruiken is het een goed idee om het een hele dag afgedekt in de koeling te laten, dan bakt het een stuk beter en het ontwikkeld meer smaak, maar ook wanneer je het direct gebruikt levert het al erg goede pizza's op.
Heel erg bedankt! Ik heb een pizza steen gehaald en ga binnenkort eens experimenteren.

Edit:

Wat voor hout zouden jullie doen voor een beenham? Eik, appel of beuk?

[ Voor 3% gewijzigd door ndonkersloot op 06-05-2018 14:16 ]

• JPS
  • Niet online

JPS

Kijk hier eens: https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/

Deels is het ook een smaakkeuze en ik ken die van jou niet 😉

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Vandaag experimeteren. Ik heb geen Dutch Oven maar wil wel graag groente “stoven” . Dus Q op 100 en een oase uurtjes erop. Daarna kippenkluifjes erbij en genieten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xq6uxId6pudB3ZDGQxnwbKVM/full.jpg

• Martinusz
Na 2,5 uur nu de ribs in folie met cola en wat boter, ik denk uurtje en dan nog even half uur zo erop met BBQ saus.

Weet iemand of ze een klein formaat smokerbox verkopen? Meeste zijn vierkant en vrij groot...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Martinusz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:56:

Weet iemand of ze een klein formaat smokerbox verkopen? Meeste zijn vierkant en vrij groot...
Ik heb deze pot van Axtschlag:
https://www.vuurenrook.nl/nl/bbq-more-50488094.html

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Martinusz
Hoe hoog is die ongeveer?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Kuch.....party Q te koop .... :X

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Martinusz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:03:
[...]

Hoe hoog is die ongeveer?
9cm doorsnee, 8cm hoog.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ndonkersloot
@Martinusz
Als je een kolen bqq hebt kan je toch ook gewoon chunks op de snake leggen? Met een gas BBQ vouw ik meestal van alu folie een soort envelop waar dan snippers in gaan. Eén gaatje erin en zo op het rooster. Dat werkt beter dan de smokerbox die ik heb, ook makkelijker op te ruimen!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SGxcR30gpALT0rDXHUhkbY2Y/full.jpg

Groenten waren heerlijk zacht en super smaakvol! :9

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Gister en vandaag lekker de bbq aan gehad en de grillgrates verder uitgetest. Biefstukjes, kip, ananas erop, prachtige lekkere crunchy bruine strepen :9 Conclusie: goedgekeurd :P
Iets minder kolen gebruikt, rookhout kan in de richels gelegd worden, omdraaibaar, snel loeiheet, ik vind het dikke pret :+ Het nadeel van dat ik mijn kolen niet kan uit laten doven omdat het deksel niet meer goed aansluit vind ik niet erg. Die paar kolen die ik bespaar zijn verwaarloosbaar. Nadeel is wel dat nadat ik de platen los op de proQ had gelegd zoiets had van "hmm, zou toch fijner zijn als ik naadloos aansluitende platen voor deze q had". Maar dan hou ik nog iets te wensen over ;)

ProQ ook eens netjes in z'n opberghoes gezet, die al een jaar in een hoekje lag te verstoffen :X Ziet er meteen netter uit, want hij staat binnen net om de hoek bij de achterdeur. Vrees dat als ik hem altijd buiten laat staan het toch snel een roestfestijn gaat worden.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• defcon84
  • Laatst online: 14:39

defcon84

Multipass?

Vandaag weer eens iets anders geprobeerd als voorgerecht.

Een wit brood gekocht, om de 2 cm ingesneden in beide richtingen.
Dat vol geduwd met ananas en mozarella.
daarover een mengeling van 3 teentjes knoflook, olijfolie, jonnie boer caribbean spices en nog wat basilicum.
dan 20 minuutjes ingepakt in alufolie op 200 graden op de Q!

Resultaat was echt om te smullen!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n2DiVjSt.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WfIGZUat.jpg

• JoSchaap
  • Laatst online: 04-11 17:56

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Ik weet niet of deze als langs was gekomen maar naast het modden van de Ikea bekvam als kruiden-rekje / bbq zijtafeltje.
Kun je de inmiddels in nederland welbekende 88euro kamado van de action er ook heel mooi inbouwen.

Een google search op kamado+bekvam levert al een aantal mooie voorbeelden op.
Ik heb mijn build logje inmiddels ook online staan.

Na het kijken hoe diverse mensen hiermee begonnen op diverse bbq fora en facebook groepen ben ik zelf ook aan het klussen gegaan met een bekvam uit de koopjes hoek (kras op het tafelblad, exact waar ik toch ging zagen :+)

https://www.ikeahackers.n...ll-table-mini-kamado.html

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

JoSchaap schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:31:
Ik weet niet of deze als langs was gekomen maar naast het modden van de Ikea bekvam als kruiden-rekje / bbq zijtafeltje.
Kun je de inmiddels in nederland welbekende 88euro kamado van de action er ook heel mooi inbouwen.

Een google search op kamado+bekvam levert al een aantal mooie voorbeelden op.
Ik heb mijn build logje inmiddels ook online staan.

Na het kijken hoe diverse mensen hiermee begonnen op diverse bbq fora en facebook groepen ben ik zelf ook aan het klussen gegaan met een bekvam uit de koopjes hoek (kras op het tafelblad, exact waar ik toch ging zagen :+)

https://www.ikeahackers.n...ll-table-mini-kamado.html
Als je een paar pagina's terug gaat zie je ze hier ook. Ik heb het ook gedaan onder andere.

Vanavond de kamado ook weer aangehad, voor 6 man op die 13" was nog te doen ook.
Eerst stapel kipspiezen en toen hamburgers weggewerkt, gewoon lekker doorgebakken en iedereen had genoeg te eten en tegelijk.
Ik begin hem steeds beter te begrijpen en te kunnen sturen.
Hoop volgend weekend een low-and-slow te kunnen gaan proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door RZor op 06-05-2018 21:45 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 15:01
backupdevice schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:02:
Vandaag experimeteren. Ik heb geen Dutch Oven maar wil wel graag groente “stoven” . Dus Q op 100 en een oase uurtjes erop. Daarna kippenkluifjes erbij en genieten

[afbeelding]
Wat ook erg lekker is met dit soort harde groenten (en bijvoorbeeld ook aardpeer, pastinaak en koolrabi) is konfijten in ganzenvet. Dus bijvoorbeeld in een Dutch Oven doen met voldoende ganzenvet zodat ze onder staan, wat smaakmakers (knoflook, tijm, rozemarijn) erbij en dan op 160 graden indirect tot de groenten (beet)gaar zijn. Uiteraard wel uit laten lekken met al het vet, maar alle smaak blijft behouden in de groentes.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Martinusz
Zo eerste keer spareribs gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rKYaJgQT7wSYbAjh3toY0vD6/thumb.jpg
Tijdens de laatste fase, en het eind resultaat;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3z3OEJjrOYphAfxWtJATrdMn/thumb.jpg

Vlees komt makkelijk van de botjes, en lekkere korst erop, was erg smullen!
Volgende keer weer andere variatie uitproberen!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Tiwazz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:30:
@fxs81
Oke, wauw.
Dat ziet er nog beter uit dan ik had verwacht! Ik moet nu echt een steen halen.

Wat gebruik je als deeg recept?
Ik gebruik altijd deze, handig als je met spelt wilt bakken, is lichter verteerbaar dan tarwe:

https://www.xandrabaktbrood.nl/brood-2/tarte-flambee/

• JPS
  • Niet online

JPS

JoSchaap schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:31:
Nice tafeltje heb je gemaakt en nee, je bent niet de enige ;)

Mijn Action ei hangt gewoon direct in het gat, gaat tot nu toe prima. Ik heb er ook twee extra zijbladen aan gemaakt. Met die extra werkruimte ben ik echt superblij. Er komen nog wat slimmigheidjes bij en in de tussentijd is het ei lekker in gebruik. Heerlijk om zo in 15 minuten een vuurtje grillklaar te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4oOcLGP.jpg

Zie ook hier: http://www.bbqgenootschap...12026.msg294845#msg294845
en hier http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19256.0

• Mastadont
  • Laatst online: 04-11 15:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0qPyicPFLsQ7ffad1Ee1XT89/full.jpg

Deze 2 volledige ribben (extra bevleesd van Beef&Steak) op de kleine action bbq... anderhalf uur gerookt en daarna 10 uur sous vide op 74c met de anova. Vanavond aflakken en nog een uurtje op de bbq:)

Ben erg benieuwd, maar wat een simpele temperatuurcontrole met dit mooie ding :)

• SPX420
  • Niet online
Mastadont schreef op maandag 7 mei 2018 @ 07:20:
[afbeelding]

Deze 2 volledige ribben (extra bevleesd van Beef&Steak) op de kleine action bbq... anderhalf uur gerookt en daarna 10 uur sous vide op 74c met de anova. Vanavond aflakken en nog een uurtje op de bbq:)

Ben erg benieuwd, maar wat een simpele temperatuurcontrole met dit mooie ding :)
De combi met sous vide is echt ideaal. Had laatst pulled pork gemaakt en ik had geen tijd om te babyzitten bij de Q. 3 uur gerookt en daarna 24 sous vide, heerlijke rooksmaak en super sappig. Het is wel een beetje valstpelen maar ach.

[ Voor 6% gewijzigd door SPX420 op 07-05-2018 07:48 ]

• Mastadont
  • Laatst online: 04-11 15:08
SPX420 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 07:39:
[...]

De combi met sous vide is echt ideaal. Had laatst pulled pork gemaakt en ik had geen tijd om te babyzitten bij de Q. 3 uur gerookt en daarna 24 sous vide, heerlijke rooksmaak en super sappig. Het is wel een beetje valstpelen maar ach.
Hoeveel tijd haal jij af van de sous vide tijd omdat je 3 uur rookt? Online heb ik daar niet veel guides over gezien..

• SPX420
  • Niet online
Mastadont schreef op maandag 7 mei 2018 @ 07:51:
[...]

Hoeveel tijd haal jij af van de sous vide tijd omdat je 3 uur rookt? Online heb ik daar niet veel guides over gezien..
Met de pulled pork heb ik het gewoon op 24 uur gehouden en hij was perfect, maar volgens mij maakt een paar uur meer of minder niet heel veel verschil. Mischien dat ik de volgende keer de varkensnek nog even in de Q gooi om de bark te drogen, nu heb je het zelfde effect als je hem in de folie hebt gehad op de Q en dan direct pulled.

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Sous vide? Zitten er heidenen in dit topic? >:)

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Vrijdag met vrouwlief naar Vuur&Rook gegaan, aanvankelijk met de planning om alleen even te kijken of ze passende worstvul onderdelen voor onze vleesmolen hadden (ja, die pasten; dus als je een mooie bosch keukenmachine hebt met een gehaktmolen waar bosch geen worstvul gereedschap voor levert....), en om ecobrasa briketten te halen.....
Vrouwlief vond de winkel dusdanig leuk dat we er met wat meer dan alleen dat zijn weggegaan _O-
Ook nog 1,2 kilo zalm en een procureur, rub en wat van hun eigenrecept worstjes.
Gisterochtend de bbq aangegooid en over de hele dag wat dingetjes wijzer geworden.
- Als je een nieuw soort briket uitprobeert, doe dat dan niet op hetzelfde moment als dat je low&slow een hele dag nodig hebt.
- hoe vroeg en fris het ook is op de zondag en hoe graag je ook terug je nest in wilt, gewoon rustig de bbq opstarten.
- ecobrasa briketten branden (gevoelsmatig) trager (en dus minder heet) dan die van weber
- als iemand je zegt dat je een halve liter appelsap in de procureur kwijt kunt, maar bijna alle recepten spreken over injectie van ~200 - 300 ml, volg dat dan gewoon.
- met aluminium folie valt een hoop goed te maken.

Eindresultaat; sappige pulled pork (geen foto), maar miste gevoelsmatig toch wel smaak. Volgende keer gewoon weer eigen recept rub en saus, hoewel ik niet wil uitsluiten dat e.a. ook wel een gevolg is van mijn gekloot.

Toetje, door de vrouw gemaakt was banaan in z'n jasje gevuld met rollo en amaretto, was lekkah!
Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/1318477/78c4659d6727aad57e2be32408cc7bb0

[ Voor 7% gewijzigd door Fladder80 op 07-05-2018 09:42 ]

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-11 11:58
fxs81 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:25:
Hier een KJ eigenaar. Zodra je er een hebt gaat dit veel makkelijker. Meestal doe ik de vuurmand voor 3/4 vol, 2 wokkels erin en aansteken. Zodra de vlammen uit zijn de platesetters erop, en dan de steen. Ik heb geen steen, maar een Pizza steel. Dit is een metalen plaat die de hitte wat beter vasthoud dan een steen, en hij kan ook nog niet breken. Na ongeveer 40 minuten na het aansteken kunnen de pizza's er op, en de temperatuur vasthouden is een 'eitje' :) We zijn met z'n 5-en en ik kan gewoon door blijven bakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IJwVE8LJIlFARGngqji84iN4/full.jpg

Zo ziet dat er dan uit.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Martinusz
Orion84 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:09:
[...]

9cm doorsnee, 8cm hoog.
Denk ik net te hoog, vanavond nog eens meten :)
Tiwazz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:28:
@Martinusz
Als je een kolen bqq hebt kan je toch ook gewoon chunks op de snake leggen? Met een gas BBQ vouw ik meestal van alu folie een soort envelop waar dan snippers in gaan. Eén gaatje erin en zo op het rooster. Dat werkt beter dan de smokerbox die ik heb, ook makkelijker op te ruimen!
Heb een mini ei :P snake wordt moeilijk daar ;)
Maar nu doe ik snippers in alufolie in het midden leggen en de kolen eromheen, ging goed met de spareribs. Maar ik dacht ach als er iets deftigs te koop is van metaal is dat ook wel leuk :P misschien zelf wat fabriceren met blik ofzo..

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anders vuur&rook even mailen wat de afmetingen van deze zijn:
https://www.vuurenrook.nl/nl/bbq-more-50488085.html

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Heeft iemand ervaring met de Dancook (type 7000, 7100), ik ben op zoek naar een eenvoudige, enigzins portable BBQ met praktische hoogte verstelling en ben op de Dancook gewezen.
Qua afmetingen lijkt het wel wat, voor 2 - 4 personen.

[ Voor 4% gewijzigd door sorcees op 07-05-2018 09:56 ]

Cititzen of Ladonia

• FreshMaker
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:24:

Is 9 á 10cm doorsnede, mooi maatje

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

sorcees schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:53:
Heeft iemand ervaring met de Dancook (type 7000, 7100), ik ben op zoek naar een eenvoudige, enigzins portable BBQ met praktische hoogte verstelling en ben op de Dancook gewezen.
Qua afmetingen lijkt het wel wat, voor 2 - 4 personen.
Definieer "de Dancook", zo te zien hebben ze verschillende modellen?

Stiekem je post editten terwijl ik aan het reageren ben :( :+

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 07-05-2018 09:58 ]

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Orion84 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:57:
[...]

Definieer "de Dancook", zo te zien hebben ze verschillende modellen?

Stiekem je post editten terwijl ik aan het reageren ben :( :+
Type 7000 of 7100, de eenvoudige, rechthoekige op poten.

Oops, niet met opzet.

[ Voor 4% gewijzigd door sorcees op 07-05-2018 10:37 ]

Cititzen of Ladonia

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Zijn er wel eens mensen die bij vuur & rook houtskool in de winkel hebben gekocht?
Van alle zakken die ik tot nu toe heb gehaald daar (Dammers 4x, hun eigen merk (gekregen) 2x, Black Ranch (3x) was enkel de bovenkant van de zak goed qua kolen. Zodra ik één of twee keer een vol mandje had gebruikt in de BGE dan was het meerendeels gruis en kleine stukken kool wat eruit kwam.

Anders dan de zakken die ik lokaal gekocht had in elk geval. Kan dus goed aan het vervoersbedrijf liggen maar dat weet ik niet zeker.

• Martinusz
Volgens de chat 12cm hoog, maar dat lijkt mij wat overdreven als ik het potje zo zie (en in het filmpje hierboven) :?

Vanavond eerst eens meten hoeveel ruimte ik heb in de hoogte :)

[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 07-05-2018 10:57 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
Zo jaloers op al die action ei-eigenaren hier! En wat een gave creaties komen er langs.

Zie regelmatig op marktplaats nog eitjes aangeboden worden, maar die mensen vragen echt allemaal de hoofdprijs (130-150 euro) en dat ben ik niet helemaal van plan. Gisteren de 57cm weber moeten aanstoken om 4 hamburgers en 4 kipspiezen aan te grillen :). Niet erg, maar op een eitje kan dat effectiever. Voor de grote low en slow sessies (met veel vlees) gebruik ik de weber wel weer!

ehhhh..HOI

• Chevy454
  • Niet online
krizzziz schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:59:
Zie regelmatig op marktplaats nog eitjes aangeboden worden, maar die mensen vragen echt allemaal de hoofdprijs (130-150 euro) en dat ben ik niet helemaal van plan.
Hier ook, daarom was ik zo blij dat mijn vrouw nog een ei tegen 99 euro heeft gevonden. En ook heeft meegenomen :+

Maar ik zit nu echt wel met een luxe probleem. Die 50cm Niclan en de 57cm Weber staan best wel werkloos toe te kijken hoe ik met dat eitje werk :+ Maar heb de Niclan afgelopen weekend aangestoken gehad met houtskool maar denk dat ik op briketten ga overstappen. Dat is toch qua beheersing meer geschikt denk ik.

Zeker als ik zo een boomstam in de zak vind. Deze is overigens wel aangestoken met de looftlighter :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jqJQnJWLGB4D6bpw1BpX9DaF/thumb.jpg
Typhone schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:53:
Zijn er wel eens mensen die bij vuur & rook houtskool in de winkel hebben gekocht?
Van alle zakken die ik tot nu toe heb gehaald daar (Dammers 4x, hun eigen merk (gekregen) 2x, Black Ranch (3x) was enkel de bovenkant van de zak goed qua kolen. Zodra ik één of twee keer een vol mandje had gebruikt in de BGE dan was het meerendeels gruis en kleine stukken kool wat eruit kwam.
Dat is weinig hoopvol, ik wou een zak dammers en ecobrasa gaan bestellen bij hun. Om elke keer 2 uur naar hun te rijden is me wel wat te.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 07-05-2018 11:11 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:42
Die is eigenlijk bedoeld voor pellets, geen idee of dat met gewone snippers goed gaat werken omdat de rook er door het ontbreken van gaatjes moeilijker uit komt.

• Malt007
Iemand nog recepten om wat pepers in te verwerken? Had grootse plannen met een taco sessie maar uiteindelijk maar 1 gele peper uit zo'n pepermix van de AH gebruikt en die was pittig zat :) https://www.ah.nl/product...ah-pepermix-spaanse-peper

Nu hou ik wel van een klein beetje pit, maar vrees dat ik die rode kleine niet echt kan handelen. Wil er het liefste een soort van gerookte/gebakken sambal achtige salsa van maken, maar heb niet echt een recept.

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Chevy454 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:09:
[...]

[...]

Dat is weinig hoopvol, ik wou een zak dammers en ecobrasa gaan bestellen bij hun. Om elke keer 2 uur naar hun te rijden is me wel wat te.
Ja, ik zeg niet dat het altijd zo is hè. Maar ik durf ze niet meer online te bestellen. Los van het feit dat ze alles elke keer in een grote doos doen die vervolgens alleen afgehaald kan worden op een écht DPD afhaalpunt (voor mij in Best) wat maar tot 17:30 open is (officieel 18:00 maar dat loketje waar je je moet melden is tussen 17:30 en 18:00 nooit open/bereikbaar).
Sindsdien rij ik altijd naar de Hanos, Sligro.

• JPS
  • Niet online

JPS

krizzziz schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:59:
Zo jaloers op al die action ei-eigenaren hier! En wat een gave creaties komen er langs.

Zie regelmatig op marktplaats nog eitjes aangeboden worden, maar die mensen vragen echt allemaal de hoofdprijs (130-150 euro) en dat ben ik niet helemaal van plan. Gisteren de 57cm weber moeten aanstoken om 4 hamburgers en 4 kipspiezen aan te grillen :). Niet erg, maar op een eitje kan dat effectiever. Voor de grote low en slow sessies (met veel vlees) gebruik ik de weber wel weer!
Klopt, het eitje is ook echt perfect om snel even aan te steken en te grillen. Gisteren zo nog ff wat vlees bij de salades klaargemaakt. Handje rookhout erbij, snel klaar en superlekker.

Afgelopen zaterdag voor 6 vleeseters en twee vegetariërs geBBQd. Eerst 'sochtends een varkensnek van 2,3kg op het ei gelegd voor pulled pork. Toen die aan het eind een uurtje moest rusten heb ik als appetizer de MOINK balls afgemaakt die ik de dag eerder had voorgegaard. Daarna dus de PP en tot slot nog hele smaakvolle superhamburgers gegrilled. Tussendoor voor de 2 vegetariërs nog wat groentespiezen klaargemaakt.
Als je geen haast hebt en slimme vleesgerechten kiest en wat low&slow eet dan is het ei ook groot genoeg voor een man of 8 :) Ik heb een Weber 47 staan maar vraag me af of ik die nog zo vaak aan zal hebben.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30

Apie!

Newer, better & confusinger

@Orion84
Goede vondst! Hier was ik naar op zoek d:)b

@Martinusz
https://cookequip.co.uk/s...ight-cast-iron-smoke-pot:
Heavyweight cast iron pot for use on gas or charcoal BBQ to add a smokey flavour to all foods - Size approx 3 inch (75mm) diameter and 2 inch (50mm) high Simply fill with wood chips or pellets, replace lid and pop onto the BBQ for instant smoke
Hier zou je volgens mij ook nog wel wat (kleine) wood chunks in kwijt kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Apie! op 07-05-2018 12:38 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Pagina: 1 ... 88 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.