My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Toch maar indirect gedaan tot 50 graden en daarna direct voor 90 sec per kant
Resultaat

Leermoment - dacht dat al het vlies er af was maar toch een stukje vergeten
[ Voor 12% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2018 18:42 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ziet er goed uit, krijg spontaan trek.backupdevice schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:41:
Bavette was good gelukt.
Resultaat
[afbeelding]
[afbeelding]
Zelf doe ik deze altijd direct eerst richting de 250 de buitenkant mooi dichtschroeien en daarna de kamado compleet afsluiten en afzakken tot ongeveer 175 graden en dan door laten garen.
In het verleden deed ik ook alles indirect en op safe, maar tegenwoordig gebruik ik de platesetter enkel nog voor low & slow sessies, de rest direct.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
On that note ....Misha schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:34:
Een prop aluminiumfolie does the trick for me! Direct schrobben zodra het rooster warm is en direct nadat je klaar bent.
Lidl heeft de rollen BBQfolie weer in het assortiment.
Iets anders dan voorgaande jaren, er zit nu een honingraatprofiel in/op en het is 20ct/rol duurder geworden.
( ten opzichte van 2014 zelfs 40ct )
Maar nog altijd lekker breed ( 44cm ) en dikker dan de huistuin en keuken alufolierollen ( 18mu op 10mu )
[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 28-04-2018 19:30 ]
Ik begin gewoon te kwijlen.backupdevice schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:41:
Bavette was good gelukt.
Resultaat
[afbeelding]
[afbeelding]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Weber Genesis ii 2 pits. Ja, dit is een gasser.
Leuk om te doen, uur en kwartier op de barbecue gestaan. Het heeft lekker gesmaakt.
Hele kip van de AH. De kip was sappig, helaas proefde wij niet echt de Shandy smaak in de kip..
Zou dit komen doordat ik geen thermometer heb? Toch maar eens de Fantast halen. Jammer dat er geen Ikea in de buurt is.

Ik durf wel te stellen dat als je urine in het blikje zou doen, je het niet proeft.walterworld schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:49:
Vandaag can chikcen volgens dit recept geprobeerd.
Weber Genesis ii 2 pits. Ja, dit is een gasser.
Leuk om te doen, uur en kwartier op de barbecue gestaan.
Hele kip van de AH. De kip was sappig, helaas proefde wij niet echt de Shandy smaak in de kip..
Zou dit komen doordat ik geen thermometer heb? Toch maar eens de Fantast halen. Jammer dat er geen Ikea in de buurt is.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb water, bier en whiskey geprobeerd, de smaak komt echt niet in de kop. Het is puur om de temperatuur te balanceren
Gruwelijk gejatte Icoon!
De uitdroging komt door snelle opwarming die je neutraliseertRZor schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:57:
En uitdroging tegen te gaan toch ook? Ik proefde van t bruine bier hier ook helemaal niks.
Blown past falling sands
Ik heb ook een Cobb (de premier) en het is een ideaal ding voor als je op pad gaat. Ik heb er een tas bij en je neemt hem zo mee. Ideaal voor op het strand of als een tafel bbq. Ik had in mijn vorige woning een dakterras en daar heb ik hem toen voor gekocht, nu een grote Weber een een kleine kamado dus thuis gebruik ik m niet vaak meer.Apie! schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:22:
@checkdiz Nee, eigenlijk niet, maar ik zal er eens naar kijken. De Cobb Compact ticks vooralsnog all the boxes: snel warm, veilig, kan op tafel staan, portable en makkelijk op te bergen. Daarnaast is ie erg veelzijdig met de nodige accessoires.
Nog een tip: je kan de cobb kokos blokken kopen maar met gewone kokos briketten gaat het net zo mooi en het kost maar een fractie van de cobb blokken.
[ Voor 9% gewijzigd door SPX420 op 29-04-2018 08:36 ]
Volgens mij is de enige manier om die smaak in het vlees te krijgen, er recht onder te verhitten ( zodat het vocht verdampt en echt kan bijdragen aan de bereiding ( stomen )418O2 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:54:
[...]
Ik durf wel te stellen dat als je urine in het blikje zou doen, je het niet proeft.
Ik heb water, bier en whiskey geprobeerd, de smaak komt echt niet in de kop. Het is puur om de temperatuur te balanceren
Maar dan hoef je dat niet eens in een blik te doen ( en de kip haar kont te verkrachten )
Blown past falling sands
Als je de hete kolen er uit gooit dan kan je hem met een paar minuten weer in de tas stoppen. De onderkant wordt niet warm dus alleen de deksel en het rooster moeten even afkoelen. Ik denk zelfs dat als je hem er direct nadat je de kolen er uit hebt gegooid de tas in doet dat t ook wel goed gaat.Apie! schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:07:
@SPX420 j, ik ben ook van plan die tas te kopen. Hoe snel is de Cobb na gebruik genoeg afgekoeld dat ie weer de tas in kan?
Zelf heb ik ook de Cobb Premier, een prima barbecue om mee te nemen. Het enige nadeel vind ik dat er geen mogelijkheid is om de temperatuur aan te passen dmv inlaat en uitlaat toevoer. Je moet spelen met het aantal briketten wat je gaat gebruiken om een bepaalde temperatuur aan te houden.Apie! schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:07:
@SPX420 j, ik ben ook van plan die tas te kopen. Hoe snel is de Cobb na gebruik genoeg afgekoeld dat ie weer de tas in kan?
Hier heb ik nog een review geschreven met voor en nadelen https://kokenmetvuur.nl/2018/03/20/cobb-premier-review/
[ Voor 9% gewijzigd door Hari-Bo op 29-04-2018 09:39 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Zo ziet het er ook uit, heerlijk stukje vlees.backupdevice schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:41:
Bavette was good gelukt.
Kleine tip, volgende keer haaks op de draad snijden ipv de draad mee, dan is het nog malser.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik heb ooit gezien dat iemand er pulled pork mee had gemaakt en de meeste ventilatie gaten had dichtgemaakt met een prop alu folie, het kan dus wel, maar een uitdagingHari-Bo schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:38:
[...]
Zelf heb ik ook de Cobb Premier, een prima barbecue om mee te nemen. Het enige nadeel vind ik dat er geen mogelijkheid is om de temperatuur aan te passen dmv inlaat en uitlaat toevoer. Je moet spelen met het aantal briketten wat je gaat gebruiken om een bepaalde temperatuur aan te houden.
Hier heb ik nog een review geschreven met voor en nadelen https://kokenmetvuur.nl/2018/03/20/cobb-premier-review/
Blown past falling sands
voor tot die tijd dan maar een goedkope 57CM ketelbbq Tarrington House Burnaby meegenomen zodat we toch kunnen BBQ-en.
En om hem dan bij de 1e keer gebruik meteen voor pulled pork te gaan.
2,5 Kilo alleen gepekeld verder geen kruiden. Brikettenring met kolen erop gemaakt en een pizzasteen met aluminiumfolie als deflector en dan zo 6 uur rond 100~110 graden weten te houden.

Daarna uurtje in aluminiumfolie en daarna weer uit de folie en ingesmeerd met honing bqq saus en nog een half uurtje erop. Die laatste stap mag volgende keer iets eerder en wat langer, maar we kwamen wat in tijdsnood.

De temperatuur was niet heel makkelijk want de schuif bovenop helemaal open zorgde voor een daling van de temperatuur waardoor ik hem eerst niet boven de 90 kreeg. Daarna maar een dun stokje tussen deksel en onderkant zodat er wel een luchtstroom was om de briketten aan de gang te houden en zodat de ketel wel op temperatuur bleef. Heb nu wel nog een nieuwe thermometer besteld met 2 probe's zodat ik de kern en de ketel apart in de gaten kan houden zonder telkens te hoeven wisselen.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Ik heb geen platesetter en nooit gemist, voor direct inderdaad niet nodig en voor low en slow volgens mij ook niet want dan is er toch wel erg weinig vuur. Tenzij je veel vet gaat lekken, maar daar gebruik ik een alu bakje voor.Hari-Bo schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:04:
[...]
<>
In het verleden deed ik ook alles indirect en op safe, maar tegenwoordig gebruik ik de platesetter enkel nog voor low & slow sessies, de rest direct.
Wat is voor jou de toegevoegde waarde?
Je kan (in Duitsland) een schuif kopen voor over de gaten onder de knop, die hebben ik en een vriend. Met houtskool werkt dat best aardig om wat bij te regelen.Hari-Bo schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:38:
[...]
Zelf heb ik ook de Cobb Premier, een prima barbecue om mee te nemen. Het enige nadeel vind ik dat er geen mogelijkheid is om de temperatuur aan te passen dmv inlaat en uitlaat toevoer. Je moet spelen met het aantal briketten wat je gaat gebruiken om een bepaalde temperatuur aan te houden.
Maar het spelen met het aantal briketten als je die gebruikt in plaats van houtskool werkt net zo makkelijk inderdaad.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En met low & slow sessies van 10+ uur gebruik ik deze ook, want direct vuur wordt de buitenkant toch aangebrand.
Die schuif is trouwens een hele mooie uitbreiding, precies wat ik zoek even kijken wat de verzendkosten zijn. Bedankt voor de tip!
Dat is een goede reden en je hebt gelijk een bakplaat erbij. Gietijzer wordt het dus (ik ga zoeken).Hari-Bo schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:32:
@franssie De platesetter (gietijzer) gebruik ik momenteel met pizza sessies waar ik de pizzasteen op plaats, als de pizza steen direct in vuur contact op kans op scheuren en nu meer geleidelijke hitte.
Ik ga tot zes uur max en bij langer speel ik vals met Sous VideEn met low & slow sessies van 10+ uur gebruik ik deze ook, want direct vuur wordt de buitenkant toch aangebrand.
Wel een leuke site, ik heb er toen nog een ring etc bij besteld die ik ook nog ooit wel zou willen hebben oid om de verzendkosten te drukken want die waren met 12,50 wel fors. (Aan de andere kant waren de onderdelen daar wel veel goedkoper dan bij andere webwinkels een jaar geleden edit: dus kreeg ik de schuif er zeg maar gratis bij als ik wat ander spul kocht - rationalisatie haha ).Die schuif is trouwens een hele mooie uitbreiding, precies wat ik zoek even kijken wat de verzendkosten zijn. Bedankt voor de tip!
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 29-04-2018 19:48 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Niet echt. Ik vind de app iets te beperkend voor mij. Er zitten een aantal voorgedefinieerde cuts in, maar als jouw stukje vlees er niet bij zit, moet je dus gokken. Je kunt per sessie wel de naam en temp wijzigen, maar je komt niet om de Resting periode heen. Het lastige is dat het resting-algoritme niet perfect is en de weg kwijt raakt bij een reverse sear. (overschoot) ik heb nog geen optie gevonden om die resting periode uit te zetten.checkdiz schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:09:
@Apie! : die Meater, is die ook te gebruiken zonder de Smart guide support? Dus zonder allerlei notificaties ed? En kun je ook temperatuurgrafieken er mee toveren in de app?
De notifications kun je vanuit de app niet omheen. Misschien dat het vanuit het OS van de telefoon wel mogelijk is, maar niet geprobeerd.
Blown past falling sands
Paar dagen denken wat ik ermee ga doen. Ik maak in de regel ook nooit 1 procureur klaar maar altijd 3 of 4. Invriezen werkt perfect daarmee
Hm ok thanks..wat gebruik jij vaker, die Loki of de Meater?Apie! schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:56:
[...]
Niet echt. Ik vind de app iets te beperkend voor mij. Er zitten een aantal voorgedefinieerde cuts in, maar als jouw stukje vlees er niet bij zit, moet je dus gokken. Je kunt per sessie wel de naam en temp wijzigen, maar je komt niet om de Resting periode heen. Het lastige is dat het resting-algoritme niet perfect is en de weg kwijt raakt bij een reverse sear. (overschoot) ik heb nog geen optie gevonden om die resting periode uit te zetten.
De notifications kun je vanuit de app niet omheen. Misschien dat het vanuit het OS van de telefoon wel mogelijk is, maar niet geprobeerd.
Ik dring even voor maar waarom zou je als je de olie eruit heb gehaald willen schoonmaken (anders dan met wat poetspapier)?The Fatal schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:16:
@Hari-Bo Als jij je do gebruikt. Hoe maak jij die schoon? Meen gelezen te hebben dat je wel eens gefrituurd hebt daar in. Hoe was je de olie er uit? Met zeep? Met warm water kwam ik niet ver.
In het pannentopic is iedereen druk bezig om hun gietijzeren braadpannen (dutch oven is een Engels woord voor braadpan) en carbonstalen pannen goed in te branden en jij wil terug naar het kale staal - desnoods met zeep?
Lijkt me zonde om eerlijk te zijn. Dat gezegd hebbende flikker ik die van mij gewoon n de vaatwasser
Zoals @franssie aangeeft maak ik de DO niet schoon met een sop, dat is gewoon zonde van het inbranden. De olie gaat eruit en daarna even heet water erdoor en dan drogen met een doek en een beetje olie, daarna zet ik hem weg met de deksel iets open dan kan de DO luchten.The Fatal schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:16:
@Hari-Bo Als jij je do gebruikt. Hoe maak jij die schoon? Meen gelezen te hebben dat je wel eens gefrituurd hebt daar in. Hoe was je de olie er uit? Met zeep? Met warm water kwam ik niet ver.
Als de aanslag vastkoekt aan de binnenkant betekend het dat het gietijzer niet goed is ingebrand, dan kan je hem wel even goed reinigen met zeep en daarna weer goed inbranden.
Zodra het inbranden goed is gegaan heb je bijna geen werk om het vuil eruit te halen. Mijn gietijzeren pannenset voor op het fornuis van Ronneby Bruk hou ik al jaren goed zonder zeep te gebruiken.
Deze pannen zijn een aanrader voor binnen, lichtgewicht gietijzer en geschikt voor alle hittebronnen.
[ Voor 9% gewijzigd door Hari-Bo op 29-04-2018 21:59 ]
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 29-04-2018 22:01 ]
Het lijkt me wel intressant, alleen heel veel diy filmpjes lijkten me verkeerd ingestoken .. (niet dat ik een expert ben though) .. maar wat ik een beetje begrijp is dat hoe meer compressie hoe meer efficientere verbranding.
wat denken jullie ?
Tja vanalles
Zelf heb ik de Traeger Pro Series 22 Grill, als je snel en geen gedoe wilt is dit een ideale barbecue aanzetten en de gewenste temperatuur instellen en klaar inclusief rooksmaak.vso schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:32:
wat is de algemene consensus over pellet BBQ en briquette maken (DIY briketten persen )
Het lijkt me wel intressant, alleen heel veel diy filmpjes lijkten me verkeerd ingestoken .. (niet dat ik een expert ben though) .. maar wat ik een beetje begrijp is dat hoe meer compressie hoe meer efficientere verbranding.
wat denken jullie ?
Ik wil nu graag een houtskool bbq kopen van rond de € 300 euro en heb nu de volgende modellen gezien.
Voor mij is low and slow erg belangrijk. Dit lukte niet op de Braai, dus dit is de reden waarom ik op zoek ben naar een andere BBQ. De volgende modellen vind ik interessant, maar ik hoor graag jullie mening over deze prijscategorie en eventuele alternatieven. Is er een beter alternatief?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
- Boretti Vittoria Boretti Vittoria
- https://www.kieskeurig.nl...becue-zwart-57-cm/prijzen Weber Original Kettle Premium zwart
Is in de aanbieding bij de makro, mpchtnog iemand interesse hebbwn
[ Voor 3% gewijzigd door alki op 29-04-2018 22:42 ]
ik zag een dergelijke voorbij komen op zich wel intressant, wat is de max temperatuur ?, dit omdat ik zie dat sommige een zijbrander hebben wegens het dichtschroeien ?Hari-Bo schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:38:
[...]
Zelf heb ik de Traeger Pro Series 22 Grill, als je snel en geen gedoe wilt is dit een ideale barbecue aanzetten en de gewenste temperatuur instellen en klaar inclusief rooksmaak.Hou er wel rekening mee dat dit soort barbecues redelijk wat geluid maakt ivm een fan die draait. En zelfgemaakte briketten ben ik niet bekend mee.
Tja vanalles
Qua temperatuur kan je tot 230 graden gaan, op zich voldoende voor het grill werk.vso schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:51:
[...]
ik zag een dergelijke voorbij komen op zich wel intressant, wat is de max temperatuur ?, dit omdat ik zie dat sommige een zijbrander hebben wegens het dichtschroeien ?
Ook online te krijgen (voor minder) inclusief verzending: https://www.tectake.nl/7-...zer-in-houten-doos-401291alki schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:42:
mooi dutch oven setje gekregen van mn ouders voor mn verjaardag
[afbeelding]
Is in de aanbieding bij de makro, mpchtnog iemand interesse hebbwn
Deze set heb ik ookCodeIT schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:12:
[...]
Ook online te krijgen (voor minder) inclusief verzending: https://www.tectake.nl/7-...zer-in-houten-doos-401291
Het enige wat ik veel gebruikt heb is de skillet
dat grillrooster moet nodig schoongemaakt worden ( geroest )
Het sauspannetje eigenlijk niet gebruikt, en de DO doet dienst als frituurpan
Degelijk en zwaar, prima set
edit : deze zijn nog niet geseasoned ... hou daar wel rekening mee
[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 30-04-2018 10:24 ]
Dat gaat om en om, maar is ook afhankelijk van wat ik klaar ga maken.checkdiz schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:25:
[...]
Hm ok thanks..wat gebruik jij vaker, die Loki of de Meater?
Het reverse sear algoritme van de Meater werkt nog niet helemaal lekker. Dus dan gebruik ik liever de Loki.
De probe van de Meater is dikker dan normaal en laat dus ook een groter gat achter. Bij relatief dun vlees gebruik ik dan ook liever de Loki.
Als ik vlees regelmatig om moet draaien gebruik ik weer liever de Meater.
Keuzes, keuzes
Blown past falling sands
Ik heb inmiddels verschillende mensen gehoord die het bereik zwaar vinden tegenvallen (sommigen halen 5 meter vanonder deksel van een Weber) De iGrill afstand wordt dus niet overtroffen door de Meater.Typhone schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:40:
Hmmz gisteren even de review van de meater probe zitten kijken (HowtoBBQright) en dat bereik viel absoluut niet tegen. Ik kan als ik in de zomer binnen zit een afstand van 10m niet overbruggen met de iGrill 2 door een glazen schuifpui heen. Om nu elke keer buiten te blijven zitten (in de lente en herfst vaak wat kouder) vind ik ook niks. Het Meater Block komt eraan waar er 4 inzitten i.p.v. 1 zie hier.
Paar dagen denken wat ik ermee ga doen. Ik maak in de regel ook nooit 1 procureur klaar maar altijd 3 of 4. Invriezen werkt perfect daarmee
Dat is nog eens een goede tip. Ik ben ook huiverig inmiddels. Zou graag een op WiFi gebaseerd (en goed!) model hebben aangezien er een zeer goede Unifi verbinding in en rondom huis ligt bij mij. Maar die ben ik ook nog niet tegengekomen.Gadgeteer schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:19:
[...]
Ik heb inmiddels verschillende mensen gehoord die het bereik zwaar vinden tegenvallen (sommigen halen 5 meter vanonder deksel van een Weber) De iGrill afstand wordt dus niet overtroffen door de Meater.
Op dat gebied ben ik echter niet zo'n tweakerHari-Bo schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:32:
@Typhone Je zou een heatermeter kunnen overwegen, deze kan natuurlijk ook als controller aan de gang maar ook prima alleen als temp probe. Via de WiFi kan je een webpagina of app gebruiken.
Even kijken hoe makkelijk / moeilijk dat allemaal is. Ik heb m'n hoofd al vaker gestoten aan dat soort 'fratsen'.
Unifi installeren via SSH zonder kennis van Unix/Linux whatever commando's is een 'bitch' kan ik je vertellen
In het slechtste geval accepteer ik dat ik vaak heen en weer moet lopen naar de iGrill 2
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo: de echte low & slow dingen (ribs, pulled pork) zijn niet zo heel spannend meer op een green egg. In het begin wel uiteraard maar ik klap dat ding naar 110-120 graden, als hij na 30 minuten stabiel is en blijft durf ik rustig de halve dag van huis te zijn. Later een keer in de folie gooien (of helemaal niet) en rustig door naar de 89 graden en hij is echt wel sappig en lekker genoeg. Anders is het als je een grote (en dure) Cote de Boeuf klaar aan het maken bent. Dan ben je wel nauwkeurig bezig met de temperatuur als je hem gaat reverse searen in the end. Dat maakt of breekt je hele maaltijd als je het goed/fout doet.

De lidl heeft ongeveer hetzelfde voor €11.99, zijn er daar ervaringen mee? (In België blijkbaar zelfs 9.99)

https://www.lidl-shop.nl/...ue-thermometer/p100235258
Ik wil mijn drum bbq nog steeds ombouwen tot smoker, maar dan lekker goedkoop. Kogelkranen zijn helaas niet goedkoop. Voor een tweedehandse betaal je al gauw 10 euro per stuk. (Vaak meer zelfs) Nu zag ik dit bij de aldi:

Beetje beun maar ik kan dit eigenlijk toch ook gewoon gebruiken? Eventueel zaag ik het laatste kraan stuk eraf want dat is toch niet nodig.
Is het niet gewoon deze? https://www.weber.com/NL/...50.html?cgid=1339#start=1Freshnub schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:21:
[...]
De thermometer lijkt een oud model, kan er weinig over vinden op het web.
Ik heb een pizzasteen, groentekorf, thermometer en een handschoen gekocht. Krijg denk ik nog wel 3 kaarten vol (met wat hulp uiteraard
De wijzen komen uit het Oosten!
Alleen zijn ze niet echt open in BelgiëMarkos schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:06:
Ik zag bij de Aldi zo'n draadloze thermosmeter liggen voor €14.99, hebben jullie hier ervaring mee? Is dat iets?
[afbeelding]
De lidl heeft ongeveer hetzelfde voor €11.99, zijn er daar ervaringen mee? (In België blijkbaar zelfs 9.99)
[afbeelding]
https://www.lidl-shop.nl/...ue-thermometer/p100235258
Ik wil mijn drum bbq nog steeds ombouwen tot smoker, maar dan lekker goedkoop. Kogelkranen zijn helaas niet goedkoop. Voor een tweedehandse betaal je al gauw 10 euro per stuk. (Vaak meer zelfs) Nu zag ik dit bij de aldi:
[afbeelding]
Beetje beun maar ik kan dit eigenlijk toch ook gewoon gebruiken? Eventueel zaag ik het laatste kraan stuk eraf want dat is toch niet nodig.
https://www.hln.be/nieuws...centrum-in-genk~a4e6ebcd/
https://www.hln.be/de-kra...dl-is-het-drama~ae3ffadd/
Zag sowieso dat the Bastard 2 meter snoer heeft en de looftlighter 3 meter.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dan moet de grote niclan niet aangezet worden. Begin wel de voordelen te zien.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
de zwarte hoezen van Garland zijn van degelijke kwaliteit.loewie1984 schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:57:
Gasten, ik ben op zoek naar een nieuwe hoes voor mijn 57" weber, maar 65 of 40 eu betalen vind ik eigenlijk net te zot voor woorden. Ook ben ik van mening dat de kwaliteit beter kan en de prijs lager, iemand een tip voor een niet weber BBQ hoes?
ze zijn er ook in veel maten te krijgen, er zit er vast wel één voor een weber tussen.
edit;
deze dus
https://www.tuinmeubelhoesshop.nl/w1300-d-71-cm-h-79-cm.html
[ Voor 7% gewijzigd door spank_mojoo op 30-04-2018 16:30 ]
Ik heb een looftlighter maar ik zou niet snel de verschillen weten tussen beide los van het snoer. De looftlighter doet zijn werk in elk geval ZEER goed. Ik ben er erg blij mee. Vergelijkingen met die van the Bastard heb ik niet maar ook die zal zijn werk goed doen gok ikMartinusz schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:29:
Heb wat geld over van mijn verjaardag, zit te denken aan een looftlighter of die van The Bastard. Zit er nog wezenlijk verschil tussen beide behalve de prijs?
Zag sowieso dat the Bastard 2 meter snoer heeft en de looftlighter 3 meter.
Wanneer je kamado's ermee gaat aansteken zijn ze hun geld dubbel en dwars waard. Aan de andere kant... de aanmaakblokjes werken ook altijd prima zij het wellicht wat langzamer.
Denk dat het de Looftlighter wordt, dat tientje maakt niet zoveel uit, maar 3 meter snoer is wel fijnerTyphone schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:30:
[...]
Ik heb een looftlighter maar ik zou niet snel de verschillen weten tussen beide los van het snoer. De looftlighter doet zijn werk in elk geval ZEER goed. Ik ben er erg blij mee. Vergelijkingen met die van the Bastard heb ik niet maar ook die zal zijn werk goed doen gok ik.
Wanneer je kamado's ermee gaat aansteken zijn ze hun geld dubbel en dwars waard. Aan de andere kant... de aanmaakblokjes werken ook altijd prima zij het wellicht wat langzamer.
Ik ga hem dan gebruiken voor de mini kamado, loop altijd toch beetje te klooien met aankrijgen, het lukt altijd wel hoor, maar soms wat langer dan gewenst, zeker met wat wind wil het nog weleens moeilijker gaan.
Hiermee kan ik gewoon een laag kolen aankrijgen en eventueel nog wat opgooien en klaar
Na 1 minuut ding erop houden ben je meestal al klaarMartinusz schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:43:
[...]
Denk dat het de Looftlighter wordt, dat tientje maakt niet zoveel uit, maar 3 meter snoer is wel fijner
Ik ga hem dan gebruiken voor de mini kamado, loop altijd toch beetje te klooien met aankrijgen, het lukt altijd wel hoor, maar soms wat langer dan gewenst, zeker met wat wind wil het nog weleens moeilijker gaan.
Hiermee kan ik gewoon een laag kolen aankrijgen en eventueel nog wat opgooien en klaar
Ok, dat wordt dus gewoon doenTyphone schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:46:
[...]
Na 1 minuut ding erop houden ben je meestal al klaarDat scheelt een hoop. Wind of geen wind maakt niet zoveel uit in elk geval.
Kwam ook nog deze tegen, lijkt mij zelfde princiepe, alleen niet zoveel details over. Wel 30 euro goedkoper
Edit: toch meer details gevonden, ook 3 meter snoer, ik ga deze bestellen voor 39,95
[ Voor 13% gewijzigd door Martinusz op 30-04-2018 17:02 ]
Hari-Bo schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:54:
[...]
Zoals @franssie aangeeft maak ik de DO niet schoon met een sop, dat is gewoon zonde van het inbranden. De olie gaat eruit en daarna even heet water erdoor en dan drogen met een doek en een beetje olie, daarna zet ik hem weg met de deksel iets open dan kan de DO luchten.
Als de aanslag vastkoekt aan de binnenkant betekend het dat het gietijzer niet goed is ingebrand, dan kan je hem wel even goed reinigen met zeep en daarna weer goed inbranden.
Zodra het inbranden goed is gegaan heb je bijna geen werk om het vuil eruit te halen. Mijn gietijzeren pannenset voor op het fornuis van Ronneby Bruk hou ik al jaren goed zonder zeep te gebruiken.
Deze pannen zijn een aanrader voor binnen, lichtgewicht gietijzer en geschikt voor alle hittebronnen.
[afbeelding]
heb het nu gewoon met warm water gedaan en keuken papier. Van zeep weet ik dat het funest kan zijn voor de staat van de pan. Maar viel mij op dat de pan echt erg vettig is en blijft, dus niet een beetje olie om de pan te beschermen maar een erg dikke laag.franssie schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:48:
[...]
Ik dring even voor maar waarom zou je als je de olie eruit heb gehaald willen schoonmaken (anders dan met wat poetspapier)?
In het pannentopic is iedereen druk bezig om hun gietijzeren braadpannen (dutch oven is een Engels woord voor braadpan) en carbonstalen pannen goed in te branden en jij wil terug naar het kale staal - desnoods met zeep?
Lijkt me zonde om eerlijk te zijn. Dat gezegd hebbende flikker ik die van mij gewoon n de vaatwasserDaar zit inmiddels zoveel olie in het staal, die roest geeneens meer.
Wat ik wel merkte, in het midden, waar hij op boven het vuur van de stove stond, daar is aan de binnen kant wel wat aangekoekt waar ik het laatste restje niet helemaal verwijderd krijg met water en een spons.
Vandaar dat ik opzoek ben naar goede tips en tricks.
Staalwol (die zonder zeep) en anders toch met een stukje van een vaatwasblokje uitkoken en opnieuw invetten (inbranden).The Fatal schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:47:
[...]
[...]
<>
Vandaar dat ik opzoek ben naar goede tips en tricks.
Zie ook Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2
Geldt ook voor gietijzeren BBQ roosters etc.
Bedankt voor je uitleg.Apie! schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:29:
[...]
Dat gaat om en om, maar is ook afhankelijk van wat ik klaar ga maken.
Het reverse sear algoritme van de Meater werkt nog niet helemaal lekker. Dus dan gebruik ik liever de Loki.
De probe van de Meater is dikker dan normaal en laat dus ook een groter gat achter. Bij relatief dun vlees gebruik ik dan ook liever de Loki.
Als ik vlees regelmatig om moet draaien gebruik ik weer liever de Meater.
Keuzes, keuzes
Dus eigenlijk heb ik ook allebei nodig
Had mooi geweest als de Meater paar mm dunner had geweest en net wat meer openstructure had geweest..
Ivm het weer een beetje vals gespeeld. Sous vide gegaard en daarna afgegrild op de BBQ.
Morgen krijg ik 1 kg dry aged Cote de boeuf binnen, ben erg benieuwd! Nog nooit dry aged vlees klaar gemaakt.
[ Voor 18% gewijzigd door SPX420 op 30-04-2018 19:30 ]
Dat of mijn verfbrander inderdaad maar meestal gewoon vier van die bruine aanmaakblokjes in de kamado.R0y. schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:44:
Wat nou looflighter.. ik gebruik altijd zo’n action onkruidbrandertje. Werkt prima!
[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 30-04-2018 20:34 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Grappig ik heb juist de looftlighter aangeschaft voor mijn kamado's was de aanmaak blokjes en rookontwikkeling zat de eerste minuten, nu minuut hete lucht blazen en klaar. En omdat ik minimaal 3 keer per week de barbecue's aansteek had ik de kosten tegenover aanmaakblokjes er zo uit. Na 3 jaar flink gebruikt werkt deze nog steeds perfect.Chevy454 schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:33:
Ik gebruik de looftligher minder nu ik de kamados heb maar ben er zeker van dat ik die later weer vaker ga gebruiken, zeker als mijn aanmaakblokjes op zijn
Was eigenlijk van plan om de fantast van Ikea te bestellen, met verzendkosten scheelt het niet veel. Misschien toch maar eens langs de Aldi dorp verderop gaan.Markos schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:06:
Ik zag bij de Aldi zo'n draadloze thermosmeter liggen voor €14.99, hebben jullie hier ervaring mee? Is dat iets?
[afbeelding]
Helaas wijkt de Niclan af van BGE maten waardoor ik de boel met alufolie moest afdichten
Voor thuis heb ik de Wüsthof Classic serie deze liggen wel iets beter in de hand, maar die neem ik niet mee. Daarom deze set gekocht voor 7 tientjes alleen nog even een messenmap aanschaffen en klaar.Paganstars schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:12:
Jep lekker setje, die van mij gaan nu alweer 13 jaar mee! Nu moeten ze wel een keer echt naar de slijper/zelf wetten.
Ik heb alle parts liggen, maar voor 200 is dit wel een fijne oplossing. Nog even overwegenPaganstars schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:59:
Zij hebben toch ook een universal adapter? Ik zat er ook over te denken om de Q-Master aan te schaffen, ik vind de bbq guru veel te duur
iBood zeker?Hari-Bo schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:15:
[...]
Voor thuis heb ik de Wüsthof Classic serie deze liggen wel iets beter in de hand, maar die neem ik niet mee. Daarom deze set gekocht voor 7 tientjes alleen nog even een messenmap aanschaffen en klaar.
Nette prijs, ik was destijds voor bijna de hele GP2 set 800,- kwijt
Klopt, maar ik had deze via mp inclusief BGE adapter.Paganstars schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:59:
Zij hebben toch ook een universal adapter? Ik zat er ook over te denken om de Q-Master aan te schaffen, ik vind de bbq guru veel te duur
Nu komt er weer 30 euro bij voor die universele adapter.
Waarschijnlijk ga ik dus eerst zelf iets proberen te knutselen en dan daarna toch de universele adapter kopen
Klopt, deze kon ik niet laten liggen voor deze prijs.Paganstars schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:36:
[...]
iBood zeker?
Nette prijs, ik was destijds voor bijna de hele GP2 set 800,- kwijt
Dat wordt smullen!SPX420 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:47:
[afbeelding]
Net binnen gekregen, donderdag klaarmaken.
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
1 keer gemaakt, en ik vond ze heerlijk.CtrAltDelicious schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:37:
Heeft iemand hier ervaring met beef-ribs? Lijkt me interessant om die eens te maken! Vraag me af of dit aanzienlijk anders/lastiger is dan babyback's. Ziet er overheerlijk uit
HEt idee is hetzelfde, maar het is natuurlijk rundvlees.
Dus dit moet er veel langer garen, en smaakt anders/heeft andere rubs nodig.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Voor herhaling vatbaar? Smaak is zeer persoonlijk, i know. Maar is het (letterlijk) de moeite waard, of ga je voor een volgende ronde ribs voor de klassieke spare-ribs?heuveltje schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:40:
[...]
1 keer gemaakt, en ik vond ze heerlijk.
YouTube: !!! Warning !!! this is very addictive! Smoked Beef Flat Ribs Leuk filmpje van pitmaster X hoe je ze moet maken!CtrAltDelicious schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:37:
Heeft iemand hier ervaring met beef-ribs? Lijkt me interessant om die eens te maken! Vraag me af of dit aanzienlijk anders/lastiger is dan babyback's. Ziet er overheerlijk uit
Stukjes blik en solderen? Moet stevig genoeg zijn en laat zich voldoende bewerken om ook aansluitingen etc na te bouwen.checkdiz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:18:
[...]
<>
Waarschijnlijk ga ik dus eerst zelf iets proberen te knutselen en dan daarna toch de universele adapter kopen
Rundvlees langer dan varkensvlees? Waarschijnlijk omdat je het dan als stoofvlees bereidt? Wel leuk om eens te proberen.heuveltje schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:40:
[...]
1 keer gemaakt, en ik vond ze heerlijk.
[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 01-05-2018 17:05 ]
Temperatuur wijkt af en en bij sommige na paar x gebruik defect.
Met dank aan mijn vader voor het vertalen van de video en aantal reacties. Helaas niks in het Engels kunnen vinden hierover.
Nu is het voor mij duidelijk, ik ga de Fantast van Ikea halen, prima voor begin en amateur gebruik.
Ik weet niet of je er het geduld voor hebt maar ik heb deze onderweg.walterworld schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:52:
Was van plan om de braad thermometer te kopen bij Aldi. Naar aanleiding van dit filmpje zie ik er toch van af. YouTube: ALDI Funk-Grillthermometer - Der Produkttest
Temperatuur wijkt af en en bij sommige na paar x gebruik defect.
Met dank aan mijn vader voor het vertalen van de video en aantal reacties. Helaas niks in het Engels kunnen vinden hierover.
Nu is het voor mij duidelijk, ik ga de Fantast van Ikea halen, prima voor begin en amateur gebruik.
ThermoPro TP-08 via AliExpress. Paar korte reviews gekeken op YouTube en het lijkt een aardig dingetje te zijn voor deze prijs.
Ik daar een voorloper van en prima ding. Heb ook een Redi Check maar die van Thermpro is eenvoudiger in het gebruik (synct sneller en batterijen vervangen is makkelijker want geen waterdichte compartimenten met kleine schroefjes).Radiance schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:08:
[...]
Ik weet niet of je er het geduld voor hebt maar ik heb deze onderweg.
ThermoPro TP-08 via AliExpress. Paar korte reviews gekeken op YouTube en het lijkt een aardig dingetje te zijn voor deze prijs.
De fantast moet je ook controleren - ik verslijt die dingen (lees laat ze in de regen achter) en sommige geven ook de gekste fantasie temperaturen door. (edit: voor ik ze verdronk, niet erna).walterworld schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:52:
<>
franssie schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:15:
De fantast moet je ook controleren - ik verslijt die dingen (lees laat ze in de regen achter) en sommige geven ook de gekste fantasie temperaturen door. (edit: voor ik ze verdronk, niet erna).
En ik maar denken dat ik de enige was die de fantast liet zwemmen. Heb er ook teveel verzopen, nu een grilleye in een tupperware doos.
Hmm. Ik sta op het punt zo'n Grilleye te kopen. Maar helemaal niet gedacht aan regen! Ik neem aan dat ze niet (spat)waterdicht zijn? Het is niet ondenkbaar dat er bij een langere low & slow sessie een regenbui over de bbq komt.Chevy454 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:12:
[...]
![]()
En ik maar denken dat ik de enige was die de fantast liet zwemmen. Heb er ook teveel verzopen, nu een grilleye in een tupperware doos.
Is natuurlijk niets wat je met een plastic zakje en een magneetje niet kan oplossen. Maar moet je wel doenAeon schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:53:
[...]
Hmm. Ik sta op het punt zo'n Grilleye te kopen. Maar helemaal niet gedacht aan regen! Ik neem aan dat ze niet (spat)waterdicht zijn? Het is niet ondenkbaar dat er bij een langere low & slow sessie een regenbui over de bbq komt.
Bij de remote sensors denk binnen van hee, daar hoort een buitensensor bij. Bij de fantast krijg ik die prikkel niet (gezelschap dat afleidt en wat drank) dus dan denk ik pas de volgende dag van - oopsie. En meestal heeft het niet geregend, maar soms wel en ze kunnen er niet tegen die Fantasten. Voor de rest blijf ik ze kopen
De GrillEye lijkt me een leuk ding, eens op inlezen.
Check ook eens de InkBird. Ik heb deze met 6 probes en die bevalt me prima.Aeon schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:53:
[...]
Hmm. Ik sta op het punt zo'n Grilleye te kopen. Maar helemaal niet gedacht aan regen! Ik neem aan dat ze niet (spat)waterdicht zijn? Het is niet ondenkbaar dat er bij een langere low & slow sessie een regenbui over de bbq komt.
Wanneer het begint te regenen leg ik er meestal een leeg bakje over de kop overheen. Ik heb dan in huis nog prima ontvangst (1 muur ertussen, paar meter tuin en een meter of 2 aan woonkamer).
Deze is met 6 probes in NL te koop voor 69,95 ik heb hem vorig jaar gekocht via eBay voor nog geen 60 euro. Verschillende reviews van te vinden.
Heel erg lekker, maar ook heel erg anders dan pork ribs. Wordt vaak cote de boeuf genoemd. Stevig vlees, en vaak alleen te krijgen in forse hoeveelheden.CtrAltDelicious schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:37:
In het Nederlands ook bekend als 'klapstuk met been'.
Blown past falling sands
Blijkbaar zijn er drie verschillende delen:
https://bbq-helden.nl/runderribben-short-ribs/
Anyway, hij moest het apart bestellen en dat duurde twee dagen. Dat was op zich geen probleem, maar ik was uiteindelijk bijna 2x zo duur uit in vergelijking met 'gewoon online' bestellen en het vlees was magerder dan ik had gewild.
Lessons learned: vooraf de om de kwaliteit en de kiloprijs vragen.
Blown past falling sands
Of naar een fatsoenlijke slager gaan. De mijne doet dat soort grappen nietApie! schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:19:
Bij de weg : ik ben eens bij de keurslager hier op het winkelcentrum binnengelopen voor klapstuk met been, maar dat had ie niet standaard meer in de vitrine liggen. Dat wordt namelijk niet meer gekocht door de consument (netzoals rauwe spareribs en rauwe kippenvleugels blijkbaar). De standaard kant- en klare vleesjes en voorgegaarde spareribs e.d. verkopen daarentegen wel (stelletje smaakcultuurbarbaren hier)
Anyway, hij moest het apart bestellen en dat duurde twee dagen. Dat was op zich geen probleem, maar ik was uiteindelijk bijna 2x zo duur uit in vergelijking met 'gewoon online' bestellen en het vlees was magerder dan ik had gewild.
Lessons learned: vooraf de om de kwaliteit en de kiloprijs vragen.
Dit topic is gesloten.
![]()