Gisteren heb ik chicken wings op de Niclan gemaakt en meteen getest of ie nou luchtdicht genoeg is. Het antwoord is: nee. Wel luchtdichter dan voorheen, maar nog niet zoals ik wil. Hij was wel wat langzamer op temperatuur na het aansteken van de wokkel.
Ik had de onderste schuif op een gegeven moment op een derde(!) van dit staan:

Dat is zo goed als dicht, en toch bleef ie nog doortuffen op 150C. Als ik m'n oor bij de top vent hield kon ik het houtskool horen knisperen. Als ik er geen vlees op had liggen had ik de onderste schuif helemaal dicht gedaan om te kijken wat hij dan deed.
Overigens had ik in eerste instantie alleen vlees boven de pizzasteen liggen en bleef ie op150C. Hij kakte in naar 130C toen ik ook kip op de buitenste rand van het rooster had gelegd. Toen heb ik de gaten weer iets groter gemaakt en kwam ie weer op 150C. Hij reageert wel redelijk snel op wijzigingen.
De bovenkant had ik zo:
Ik heb de papiertest gedaan, maar hij zit overal stevig vast. Dus dat kan het niet zijn. Er zijn twee plekken waar ie nog lucht zou kunnen zuigen en dat is via de achterkant van de constructie van de onderste schuif en door de kier tussen de twee delen van de top vent. Ik vermoed de laatste trouwens, want ik zie eigenlijk geen kieren bij de aansluiting van de bak en de schuif.
Ik denk dat ik om 18:15 de Niclan dicht heb gezet en om 20:00 was ie nog 110C en hoorde ik nog houtskool knisperen (zonder de Niclan te openen). Daarna heb ik niet meer gekeken.
Ik had net even een helder momentje. Bij het aanbrengen van het vilt in de damper viel me al op dat er een ringetje tussen de twee delen zat. Die zit er natuurlijk om te voorkomen dat je er verf van af schraapt als je 'm open en dicht schuift, maar zorgt ook voor die extra openingen en dus extra lucht. Ik zag dat ik 't op de een of andere manier toch al voor elkaar heb gekregen om er verf af te schrapen en heb dat ringetje er nu even tussenuit gehaald. Een alternatief zou zijn om hitte bestendige voedselveilige kitrandjes rondom die driehoeken te maken. Ik weet alleen niet of dat soort kit bestaat en of je die randjes er mettertijd weer van af schuift.
Ik heb ook even gekeken of de Smokeware Smoke Chimney van mijn KJJ paste, maar de adapter ring daarvan is echt aan vervanging toe. Ik durfde die ring er niet van af te halen zonder 'm te breken, maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat die ring zou passen. (te klein)
Zonder ring is de chimney te groot, zelfs met de vilt die ik er al op heb zitten. Ik heb nu de BGE versie met MiniMax adapter op mijn KJJ. Misschien dat de Kamado Joe versie van de chimney wel past? Die lijkt op de foto van hun website kleiner te zijn. Ik heb ze in ieder geval gemaild met de vraag of ze iets hebben dat past.
Het restant houtskool vanmorgen:

Hij was gevuld tot aan dat rek en heeft vanaf twee uur 's middags tot 18:00 aan gestaan, denk ik. (Daarna ging alles dicht en heeft ie dus nog door staan smeulen)
@
Chevy454

Deze grootte pizzasteen werkt prima als deflector tot nu toe, maar ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe groot het vlees is dat je wilt klaarmaken. De kippetjes die ik gisteren aan de rand heb neergelegd kregen uiteraard meer warmte dan die in het midden van het rooster.