Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 108 Laatste
Acties:
  • 669.730 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iaBG1bpbEx2t6kmj8coXWyTw/full.jpg

Zo, hij is eindelijk in elkaar. Mijn eerste reactie bij het uitpakken was, mwah mwah.. Dun plaat materiaal voor de poten maar eens in elkaar is er voldoende weerstandsmoment. Maar wat me vooral tegenviel was de kwaliteit van de klote schroeven. Ik dacht even slim te zijn en heb 1 schroef gebruikt, die draaide al meteen door :(

Gelukkig had ik RVS schroeven gekocht en heb ik de niclan ermee vast gezet. De poten vastzetten was wel een boeiende belevenis, alsook het rooster onderin. Wegen het dunne plaatmateriaal torst deze nogal makkelijk.

Maar wat me het nog meest stoort is het feit dat er 2 stukken missen. Moet wel mijn geluk zijn denk ik, eerst te laat geleverd en nu ook nog onderdelen die ontbreken. Gelukkig is het enkel voor het handdoekrekje. Een garantieclaim bij harlembbq gedaan, ben benieuwd hoe het gaat verlopen...
checkdiz schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:50:
Nice! Eventjes invetten bij het inelkaar schroeven!
En de moer waar je de schuif aan de bovenkant mee vastdraait meteen vervangen door een borgmoer! (Thank me later)
Invetten heb ik niet gedaan want heb RVS schroeven gebruikt (op 1 na). Maar inderdaad die moer is inderdaad een heel zwak punt, daar moet een borgmoer op.

Morgen naar vuur en rook gaan. Crisco, vilt, stockyard bbq saus en ecobrassa.
De Niclan ga ik met houtskool stoken maar heb nog een weber ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 06-04-2018 20:04 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:37:
Vandaag een poging gedaan om de Niclan wat luchtdichter te maken :

Helaas gaan we dit morgen pas testen :/
Howly cow. Hoeveel meter vilt heb je nu al gebruikt?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

@Chevy454 Zo'n twee meter vilt, denk ik? En dan heb ik nog niet eens bij de deksel helemaal gedaan.

Weet jij nog welke en hoeveel bouten/moeren/ringen er nodig zijn? Mijn wederhelft heeft de handleiding en verpakkingen al weggegooid :/

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Apie! schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:57:
@Chevy454 Zo'n twee meter vilt, denk ik? En dan heb ik nog niet eens bij de deksel helemaal gedaan.

Weet jij nog welke en hoeveel bouten/moeren/ringen er nodig zijn? Mijn wederhelft heeft de handleiding en verpakkingen al weggegooid :/
https://www.barbequesgalo...her/dragon-kamado-egg.pdf

Alstu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 14:07
Civic09 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:23:
Hoe zit het met kwaliteitsverschillen? Is de BGE ook echt mooier/beter als bijv. een Black Bastard of de genoemde Patton?
Twee niet te vergeten verschillen zijn garantie, welke bij BGE levenslang is voor de eerste eigenaar (met enkele mitsen en maren voor 'gebruiksonderdelen', en de kwaliteit van de klei. Ik heb bij een verkooppunt eens de scherven van een BGE gezien en deze kunnen vergelijken met de scherven van een Chinese variant. Daar waar je bij BGE een gelijkmatige, kleine korrel ziet, daar was de Chinese een samenstelling van verschillende korrelgroottes tot aan steentjes van bijna 1cm doorsnee aan toe. Voor een apparaat dat je naar honderden graden warmte opstookt zorgt een evenwichtige opbouw van de wanden voor een gelijkmatiger opwarming en dus minder kans op scheuren. Kijk maar in je huis, dat scheurt/werkt ook op de plaatsen waar verschillende materialen elkaar raken.

Overigens staat de BGE Large al voor €1.375 op internet te koop. Uiteraard moeten daar nog accessoires bij, maar mijn ervaring leert dat er goed te onderhandelen is.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 12:21

NoE

Que?

krizzziz schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:09:
[...]

Nice die mods!!!!

Ik ga hem ook halen. Laat jij jouw mini gewoon buiten staan?
ja, standaard vuilniszak past er (net) overheen, ook over de roker trouwens. Wellicht later nog naar een mooiere hoes kijken.

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Vanavond voor het eerst cowboy steak erop gooien :)
Eerst met olijfolie wat insmeren, klein beetje kruiden, zout en peper erop en dan erop :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:18:
[...]

Absoluut geen nadelen nee, met pellet kan je ook gewoon de herkenbare rooksmaak meegeven. Daarbij zijn deze zijn ook inzetbaar voor meer dan alleen maar roken en low & slow, want roken op de gewenste temperatuur gaat prima. :)

Ik weet niet in welke regio je woont, maar je mag gerust eens komen kijken of het wat voor je is.
Dank je, ligt redelijk op een lijn met wat ik al eerder vond aan informatie.
Klinkt dus als een goede keuze.

Kom uit de omgeving Apeldoorn-Deventer, nu is er 14+15 april een wedstrijd in Hengelo waar ze blijkbaar ook veel met pelletgrills doen, maar dan moet ik helaas werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zvaWZFTOF4dr81HJd2ByIOOf/full.jpg

Deze pizzasteen groot genoeg als diffuser of toch een iets grotere beter?

Inmiddels ook vilt op de aspan. Heb nog genoeg om het deksel ook af te sluiten indien nodig. Maar helaas kan de Q nog niet aan, eerst terrasje pakken met vrouwlief. Dus ook nog geen seasoning op het rooster.

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 07-04-2018 12:38 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:53
Het weer is prachtig vandaag, dus alle barbecues van stal en een poetsbeurt geven. *O*
En binnenkort de Oklahoma Country smoker laten zandstralen en een nieuwe laag verf geven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HAqg3kb.jpg

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:27
Iemand tips voor deze jongens? Vanavond het bbq seizoen maar is inluiden :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HJi3QiZ.jpg

Even kijken of de vrouw 21cm aan vlees aankan >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3CKaJw9.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Tinusvolkel op 07-04-2018 19:32 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 17:42
@Hari-Bo mooie collectie. Na zandstralen hittebestendige verf?
Ook hier de Bbq aan vanavond kip en eend. Groente en aardappels voor 5 personen.

Ik zit nog te twijfelen over een kamado. Eigenlijk meer over de maat. Wat ik erop wil maken meestal voor 2 volwassen en 3 kinderen. En dan volledige maaltijd.
Twijfel over BGE of broilking. Heeft iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hans Esselink schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:18:
@Hari-Bo mooie collectie. Na zandstralen hittebestendige verf?
Ook hier de Bbq aan vanavond kip en eend. Groente en aardappels voor 5 personen.

Ik zit nog te twijfelen over een kamado. Eigenlijk meer over de maat. Wat ik erop wil maken meestal voor 2 volwassen en 3 kinderen. En dan volledige maaltijd.
Twijfel over BGE of broilking. Heeft iemand advies?
Er komt inderdaad hittebestendige verf op, dat heb ik de vorige keer zelf ook gedaan alleen met een te hoge temperatuur ingebrand waardoor er bubbels ontstonden en nu roestvorming zit.

Beide kamado's heb ik, voor mij komt het er kort op neer;
  • Voor de looks de Big Green Egg
  • Qua mobiliteit, metaal, vilt wat je niet hoeft te vervangen, standaard 2 verdieping roosters de Broil King Keg.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
@Hari-Bo

Dan is het mij wel duidelijker geworden.

Dan gaat het een broilking worden. Nu eerst maar een overkapping maken deze zomer. Moet toch ergens mijn bbq's kwijt.

T.Z.T. zal ik eens wat pics posten als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hans Esselink schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:38:
@Hari-Bo

Dan is het mij wel duidelijker geworden.

Dan gaat het een broilking worden. Nu eerst maar een overkapping maken deze zomer. Moet toch ergens mijn bbq's kwijt.

T.Z.T. zal ik eens wat pics posten als het zover is.
Mocht je nog wat specifieke vragen hebben, laat het weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 08:36
Ik ga vanavond voor de WGA. Het wordt pittige kip met gegrilde ananassalsa in een pita broodje. De kip zit sinds vanochtend in de marinade. De ananas ligt warm te worden. Straks even uitvogelen hoe je pita broodjes maakt en dan kan ‘ie weer AAN! 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
@Misha
Klinkt erg goed, als ik zlef pita broodjes maak dan is het vaak dit recept.

https://www.eefkooktzo.nl/zelf-pitabroodjes-maken/

Bakken van broodjes zelf doe ik vaak op de bbq. Meestal omdat deze dan toch al warm is.
@Hari-Bo
Mocht ik vragen hebben dan laat ik je deze wel weten.

[ Voor 12% gewijzigd door Hans Esselink op 07-04-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
3.8KG Picnic ligt al sinds vanochtend te ontdooien voor morgen. Woei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De Niclan staat mooi te branden voor de eerste keer. 200 graden en het rooster met Crisco ingevet. Nu een uur wachten en dan stoppen.

Maar de weber is ook schoongemaakt en die wordt deze avond gebruikt ipv de Niclan. Morgen de niclan voor picanha denk ik. Deze avond rumpsteak met steak run van Noskos (mee gepakt bij vuur en rook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
BBQ
BBQ spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GVOiYTF5yrpv5YMRRNL2OWSS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x8wSlS3zxSDbchVIw4jPJRr7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L88Oc1ltBJW7MKVxMsoC6GUm/thumb.jpg

Zo de Cowboysteak was echt verrukkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:22
Nomad schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:52:
[...]

Wat een beest :D. Je kan dus zowel gas als briketten/houtskool stoken, dat is wel cool.
Zijn er wat ervaringen/reviews online van te vinden, want ik vind het idee cool, maar een bbq valt/staat met zijn vermogen om temperaturen constant te houden en niet teveel te verliezen (op kolen). Hoe netjes is die luchtdicht cq hoe zijn de ventilatievoorzieningen :) ?
Vandaag na het invetten en inroken/branden op de vrijdag voor het eerst egt de nieuwe bbq in gebruik gehad.
Heb er een lekker focasia brood op gebakken houtgestookt. Ging toen ik de sweet spot doorhad van de rookbox als de brandweer naar de 250/300 graden celcius.
Af en toe een blokje hout erin wel eerst nog kloven anders werd die te heet.

Heb daarna verse worst warm gerookt volgens recept en Temps van smokey yo
Om de vinger af te likken zo lekker
Kwart starter met houtskool grote stukken van big Green egg gebruikt.

Nog wat zelfgemaakte hamburgers en sate gegrild met het gas gedeelte
Al met al heel content ermee

Nu de minpuntjes
Iets rookverlies bij de deksel en aansluiting van stookgedeelte naar bereidingsgedeelte
Simpel op te lossen met wat vuurvaste kit.

Moet grillen met houtkool/Briketten nog testen.
Gr
Reinier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:33
Misha schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 16:21:
Ik ga vanavond voor de WGA. Het wordt pittige kip met gegrilde ananassalsa in een pita broodje. De kip zit sinds vanochtend in de marinade. De ananas ligt warm te worden. Straks even uitvogelen hoe je pita broodjes maakt en dan kan ‘ie weer AAN! 😁
Aah, recept uit "Smokey Goodness"?
Laatst ook gemaakt voor de verjaardagsvisite!

Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb toen deze pitabroodjes gemaakt:
https://www.rutgerbakt.nl/recept-gekruide-pitabroodjes/

Is een site waar je sowieso goed bakrecepten vandaan kan halen, net als BBQ-NL.com voor BBQ recepten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Wild Chocolate schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:21:
[...]

Aah, recept uit "Smokey Goodness"?
Laatst ook gemaakt voor de verjaardagsvisite!

Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb toen deze pitabroodjes gemaakt:
https://www.rutgerbakt.nl/recept-gekruide-pitabroodjes/

Is een site waar je sowieso goed bakrecepten vandaan kan halen, net als BBQ-NL.com voor BBQ recepten.
Volgens mij kwam hij oorspronkelijk daar uit ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Gisteren heb ik chicken wings op de Niclan gemaakt en meteen getest of ie nou luchtdicht genoeg is. Het antwoord is: nee. Wel luchtdichter dan voorheen, maar nog niet zoals ik wil. Hij was wel wat langzamer op temperatuur na het aansteken van de wokkel.

Ik had de onderste schuif op een gegeven moment op een derde(!) van dit staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZzjS3ubVEj0szLqnwmHWze0w/medium.jpg
Dat is zo goed als dicht, en toch bleef ie nog doortuffen op 150C. Als ik m'n oor bij de top vent hield kon ik het houtskool horen knisperen. Als ik er geen vlees op had liggen had ik de onderste schuif helemaal dicht gedaan om te kijken wat hij dan deed.
Overigens had ik in eerste instantie alleen vlees boven de pizzasteen liggen en bleef ie op150C. Hij kakte in naar 130C toen ik ook kip op de buitenste rand van het rooster had gelegd. Toen heb ik de gaten weer iets groter gemaakt en kwam ie weer op 150C. Hij reageert wel redelijk snel op wijzigingen.

De bovenkant had ik zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/POZZPvhSnGjjOfAFpGNZvgqd/medium.jpg

Ik heb de papiertest gedaan, maar hij zit overal stevig vast. Dus dat kan het niet zijn. Er zijn twee plekken waar ie nog lucht zou kunnen zuigen en dat is via de achterkant van de constructie van de onderste schuif en door de kier tussen de twee delen van de top vent. Ik vermoed de laatste trouwens, want ik zie eigenlijk geen kieren bij de aansluiting van de bak en de schuif.

Ik denk dat ik om 18:15 de Niclan dicht heb gezet en om 20:00 was ie nog 110C en hoorde ik nog houtskool knisperen (zonder de Niclan te openen). Daarna heb ik niet meer gekeken.

Ik had net even een helder momentje. Bij het aanbrengen van het vilt in de damper viel me al op dat er een ringetje tussen de twee delen zat. Die zit er natuurlijk om te voorkomen dat je er verf van af schraapt als je 'm open en dicht schuift, maar zorgt ook voor die extra openingen en dus extra lucht. Ik zag dat ik 't op de een of andere manier toch al voor elkaar heb gekregen om er verf af te schrapen en heb dat ringetje er nu even tussenuit gehaald. Een alternatief zou zijn om hitte bestendige voedselveilige kitrandjes rondom die driehoeken te maken. Ik weet alleen niet of dat soort kit bestaat en of je die randjes er mettertijd weer van af schuift.

Ik heb ook even gekeken of de Smokeware Smoke Chimney van mijn KJJ paste, maar de adapter ring daarvan is echt aan vervanging toe. Ik durfde die ring er niet van af te halen zonder 'm te breken, maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat die ring zou passen. (te klein)
Zonder ring is de chimney te groot, zelfs met de vilt die ik er al op heb zitten. Ik heb nu de BGE versie met MiniMax adapter op mijn KJJ. Misschien dat de Kamado Joe versie van de chimney wel past? Die lijkt op de foto van hun website kleiner te zijn. Ik heb ze in ieder geval gemaild met de vraag of ze iets hebben dat past.

Het restant houtskool vanmorgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hGCngow7HXSEDWZb3Mj3yMlQ/medium.jpg
Hij was gevuld tot aan dat rek en heeft vanaf twee uur 's middags tot 18:00 aan gestaan, denk ik. (Daarna ging alles dicht en heeft ie dus nog door staan smeulen)

@Chevy454
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g8h4fFux88DR18H24tKzBREr/medium.jpg
Deze grootte pizzasteen werkt prima als deflector tot nu toe, maar ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe groot het vlees is dat je wilt klaarmaken. De kippetjes die ik gisteren aan de rand heb neergelegd kregen uiteraard meer warmte dan die in het midden van het rooster.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hoe meer ik lees over de Niclan hoe minder enthousiast wordt ik van deze prijsvechter, als deze in allerlei hoeken valse lucht aanzuigt is deze kamado toch in de basis gewoon niet goed? Want de keramieke prijsvechters hebben hier geen last van, enkel het verschil in kwaliteit materiaal tegenover de genormeerde merken.
Het is geen aanval op diegene die deze bezitten, maar ik vind de kwaliteit wel discutabel als je zelf meters vilt ertussen moet plaatsen. Wel jammer, want in de basis is het een mooi en betaalbaar alternatief. Hopen dat met het gebruik de kieren afgesloten worden door de rook en vet aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorchy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-08-2024
Na lang overleg met de vrouw is er besloten dat er plaats is voor een extra barbecue naast de Weber Master Touch (57 cm) en de Weber Go-Anywhere.

Het zal een gasbarbecue worden en hij moet kunnen gebruikt worden als heteluchtoven om brood te bakken. Aangezien ik al redelijk wat GBS accessoires heb heeft een barbecue met GBS rooster de voorkeur.

Nu heb ik hier in de buurt een Weber Genesis II S-310 gevonden welke lijkt de voldoen aan de eisen (999 euro + gratis plancha en iGrill 3). Hier zit geen zijbrander aan, maar ik betwijfel dat we dit veel zullen gebruiken (we koken binnen elektrisch en dan hebben we dus een extra pannenset nodig).

Heeft er iemand ervaring met deze barbecue en is het doenbaar om hier indirect mee te barbecueën? Of raad er iemand een ander model aan? Zelf heb ik namelijk geen ervaring met barbecueën op gas.

Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Hari-Bo Eensch, maar dat wist ik van tevoren. Als je alle reviews- en ervaringen van de Akorn leest komt het op hetzelfde neer: het is een geweldig ding voor het geld, maar het heeft echt wel zijn gebreken, en verwacht niet dat je er je hele leven mee doet. Hij kan wel heel lang meegaan als je 'm goed onderhoudt en in een garage stalt overigens, maar die heb ik niet.
Het gaat mij voornamelijk om de ruimte van het rooster - er passen hele spareribs op -, en ondanks zijn gebreken vind ik het nog steeds een leuk ding. Als ik er twee/drie jaar uit krijg, vind ik het prima.

Naast de ervaring van een nieuwe barbecue - met weer ander gedrag en eigenschappen dan mijn vorige - is het ook ergens de charme van het tweaken van iets. Bij een BKK was dat niet nodig geweest, maar dan zit je ook meteen in een andere prijsklasse. Daarom snap ik ook niet dat ze überhaupt geprobeerd hebben de Niclan voor €1000 (ja, duizend) te verkopen. Hij hoort in die prijsklasse echt niet thuis. Als ie €399 had gekost had ik 'm ook laten staan overigens. Voor €299 wilde ik nog wel een gokje wagen en €100 aan mods/accessoires uitgeven.

Door het gemak van de Niclan is overigens ook de interesse voor de Weber Summit Charcoal gewekt. Duur ding, maar als ie net zo reageert als de Niclan, vind ik die echt nog wel interessant.

Ik ben trouwens wel benieuwd of de andere Niclan-bezitters ook zo'n ruimte tussen de twee delen van de top vent hebben zitten?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Deze morgen de grote schoonmaak gedaan.
De niclan wederom met crisco geseasoned en aangestoken met een aanmaakblokje ipv de looftligher. Bad mistake. Het gebruikte houtskool was van vancranenbroek en die hebben toch wat meer hitte nodig om te branden. Uiteindelijk een uur later op 150c met alle schuiven open. En nu staat die op 270C.

De weber 47cm ook eens van stal gehaald en meteen :r :F ;(
Schimmel zonder einde leek het wel. Dus dan maar de restanten greek-fire briketten van de MT57 (het werkpaard hier) in een starter aangestoken en de weber 47cm schoon aan het branden. De sear grate is nu mooi schoon, de ketel van de 47cm vanavond met warm water, zeep en een mondkapje (!) schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 8 april 2018 @ 07:42:
Ik had net even een helder momentje. Bij het aanbrengen van het vilt in de damper viel me al op dat er een ringetje tussen de twee delen zat.
Ik wou dat juist zeggen dat er ring zit. Deze vervangen voor een dunner exemplaar zal misschien helpen. Maar er moet nog rook afzetting komen misschien. Dit schroefje ook niet te vast zetten, anders draait die te stroef maar dan trek je de spleten open. Door deze los te laten dek je 50% van de spleten af.

Ik moet zeggen dat de Q hier snel uitgaat als de cap dicht is. Komt ook door mijn slechte houtskool wat eerst een scheet van een vulkaan nodig heeft alvorens deze ontbrandt.

Ik weet niet hoe het zit bij jouw scharnier van de dome maar door deze wat uit te vullen met wat ringetjes staat die steeds op dezelfde plek. Nu schuift die een paar millimeter. Geen idee of dat invloed heeft.
Ik heb ook even gekeken of de Smokeware Smoke Chimney van mijn KJJ paste, maar de adapter ring daarvan is echt aan vervanging toe. Ik heb ze in ieder geval gemaild met de vraag of ze iets hebben dat past.
d:)b

https://hrmcreativebbq.bl...ented-cap-review.html?m=1

Het zou moeten gaan...
@Chevy454
[afbeelding]
Deze grootte pizzasteen werkt prima als deflector tot nu toe, maar ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe groot het vlees is dat je wilt klaarmaken. De kippetjes die ik gisteren aan de rand heb neergelegd kregen uiteraard meer warmte dan die in het midden van het rooster.
De volgende mods had ik in gedachten, een (RVS) rooster van 47cm van weber zodat je dichter bij het vuur kunt schroeien. Een pizzasteen van 36-38cm. De weber GBS pizzasteen is dus 34cm. Een spleet van 1cm aan weerszijde moet genoeg zijn.
Hari-Bo schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:30:
Hoe meer ik lees over de Niclan hoe minder enthousiast wordt ik van deze prijsvechter, als deze in allerlei hoeken valse lucht aanzuigt is deze kamado toch in de basis gewoon niet goed?
Ik heb de Niclan nog niet echt in gebruik dus even onder voorbehoud. De mesh afdichting is redelijk tot waar deze bij elkaar komen. Daar heb ik mijn bedenkingen bij. Maar dat betekent niet dat de basis verkeerd is. Gewoon de afdichting is matig. En met wat vilt, wat niet het einde van de wereld is kom je heel ver.

Ik heb niet de dry run gemaakt zoals @Apie! maar velen zeggen, gewoon kijken. Sommigen hebben minder problemen met deze mesh afdichting.

De topvent is wel matig van ontwerp, deze hadden ze beter kunnen maken zodat je beter kon regelen. Het idee van een ringetje tussen beiden oppervlakken is logisch vanuit een mechanisch punt maar slecht om het vuur te doven. Maar ook weer niet...

Warme lucht stijgt en alle zuurstof moet normaal op gebruikt zijn. Als hij aan de onderkant dicht is kan er niet voldoende verse zuurstof komen langs de spleten omdat deze als exit dienen...
maar ik vind de kwaliteit wel discutabel als je zelf meters vilt ertussen moet plaatsen. Wel jammer, want in de basis is het een mooi en betaalbaar alternatief. Hopen dat met het gebruik de kieren afgesloten worden door de rook en vet aanslag.
Het principe is goed maar er moeten eerst enkele sessies gemaakt worden denk ik zodat deze luchtdicht is. Maar als ik kijk naar mijn MT57 dan word ik ook niet gelukkig. Het verchroomde rooster is kapot gegaan, wel onder garantie een andere. Maar een RVS rooster was 89 euro? Dan is een beetje vilt peanuts ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 08-04-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Chevy454 Ik snap dat het maar vilt is, maar persoonlijk zou bij mij deze meteen retour gaan als dit in de basis niet goed is. Is de Niclan goedkoop? Dat zeker, maar dat rechtvaardigt niet dat deze vanaf levering zuurstof 'lekt'.

Dan zou hetzelfde opgaan voor bijvoorbeeld een Dacia, deze auto is ook een stuk goedkoper als een Mercedes. In de basis werkt alles zonder componenten die je meteen na aflevering zelf werkbaar moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:37
Heb de weber 47 CM een poetsbeurt gegeven zodat die op Marktplaats kan. Gebruik nu enkel de grote broer waar ik het meubel voor heb gemaakt afgelopen zomer. Doel is toch echt om een kaamde in de toekomst aan te schaffen. Was vanochtend even naar de Groenrijk geweest en daar stond toch wel een hele mooie Gril Guru. Toch maar gaan sparen denk ik :Y)

Ook kwam ik gisteren onderstaand buitenfornuis tegen op marktplaats. Best cool!
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/TBkAAOSwD8dayJku/$_86.JPG

Door middel van hout kan je vervolgens gebruik maken van een oventje of de kookplaat(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:52:
@Chevy454 Ik snap dat het maar vilt is, maar persoonlijk zou bij mij deze meteen retour gaan als dit in de basis niet goed is. Is de Niclan goedkoop? Dat zeker, maar dat rechtvaardigt niet dat deze vanaf levering zuurstof 'lekt'.
De WSM lekt toch ookal bij default aan het deurtje? Deze moet je zelf ook terug plooien of afdichten of vervangen. En toch wordt de WSM toch ook aangeraden en worden er heerlijk gerechten meegemaakt.

Ik vind het ook niet goed dat je er wat modificaties aan moet doen maar het is een combinatie van variabelen. Bij mij gaat die gewoon goed uit met deze combinatie van houtskool. Als ik straks omschakel ben ik benieuwd hoe dat gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:46:
[...]

De WSM lekt toch ookal bij default aan het deurtje? Deze moet je zelf ook terug plooien of afdichten of vervangen. En toch wordt de WSM toch ook aangeraden en worden er heerlijk gerechten meegemaakt.

Ik vind het ook niet goed dat je er wat modificaties aan moet doen maar het is een combinatie van variabelen. Bij mij gaat die gewoon goed uit met deze combinatie van houtskool. Als ik straks omschakel ben ik benieuwd hoe dat gaat verlopen.
De WSM lekte in het begin iets zuurstof ja, maar zonder aanpassingen met rook en vet na een paar sessies sluit deze gewoon goed af, dat vind ik iets anders dan componenten toevoegen/aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:28
Eindelijk onder de overkapping wat kunnen opruimen en een tafeltje kunnen afmaken.

Foto's van het 200L vat kan ik dus nu delen.

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/wan4ewb7x/IMG_20180408_165723_437.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/74m681ui5/IMG_20180408_165725_506.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/m0kpfndml/IMG_20180408_165727_879.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/fmvmcddvh/IMG_20180408_165736_463.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/excu00l1p/IMG_20180408_165754_797.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/kyaix2s8d/IMG_20180408_165808_363.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/igyrpuqcd/IMG_20180408_165813_921.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/gceeorwfh/IMG_20180408_165830_348.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/y2g39rckd/IMG_20180408_165832_192.jpg

Een geheel blauw vat laten ontlakken;
Bovenste rand afgeflext, zodat een Weber deksel kan passen;
Heel toevallig op MP eenzelfde kleur deksel als mijn WSMGBS kunnen kopen;
Zwart spuiten, rookbuis erop en een kolenmand erin;
2 Weber roosters erin en de smoker is eigenlijk zo goed als klaar.
Zitten ook nog wieltjes onder, en ik moet eigenlijk nog kijken voor bruikbare handvaten.

En als combi met mijn WSMGBS, het tafeltje en de WGA.

[ Voor 0% gewijzigd door NeutraleTeun op 08-04-2018 21:29 . Reden: dohhh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Dik man @NeutraleTeun !

/edit
Al is de dekselkleur niet mijn ding :P
Wat was je kwijt nou totaal?

[ Voor 64% gewijzigd door UltraSub op 08-04-2018 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Och, ik vind het lekken op zich niet zo'n ramp, ware het niet dat ik graag low&slow doe. Voor 'gewoon' barbecue-en maakt die extra lucht niet uit.

Ik had er net weer kip op liggen en hij reageert echt een stuk beter nu ik dat ringetje er uit heb gehaald. @Chevy454 had op zich wel een punt met de vet- en rook afzetting, maar ik heb geen zin om daar op te wachten en het lijkt er niet op dat er verf van af wordt geschraapt met het verstellen.

Gelukkig is kippenhuid vet en vet rookt als het gaat branden, en daardoor kon ik dit keer na het dichtdoen van de Niclan zien dat er nog steeds wat rook lekt:

Drie kwartier na dit filmpje rookte hij niet meer en was de temperatuur 70C gedaald. Nu een kwartier later weer 20C gedaald. Gaat goed zo.

Ik maak me echt niet meer druk om het lekken, want hij reageert echt prima nu. Laat die vet- en rookafzetting maar komen d:)b

Edit: Nog even patsen met de meuk onder de Smokeware chimney :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/myIfSdAXxgWZqn5CYjyMGGaz/medium.jpg
Dat ding zit er volgens mij net nog niet eens een jaar op.

[ Voor 16% gewijzigd door Apie! op 08-04-2018 19:39 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik kan nog 2 weken wachten alvorens hier de niclan ontmaagd kan worden. Hij staat nu buiten naast de webers. Maar heb nog geen tijd om low en slow te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:28
De ton was gratis, laten ontlakken €30, paar bussen verf €10, kolenmand en luchtbuis €60 (met verzendkosten), voor de deksel €30, de 2 roosters €60, de wielen een paar euro, €2 voor de thermometer en wat kleingoed voor een tientje.

Al met al iets meer dan ik dacht en wou, maar het is wel kwaliteitsspul.
Mocht de ton doorbranden, kan ik het spul gewoon weer in een nieuwe ton (krijg ik weer gratis) gooien.

Zo'n €210 totaal, als ik niks mis. Waaronder een €50 Fonq bon als kerstpakket, dus mwa.

En door die kleur deksel staat het wel als geheel bij de rest. Je zou haast zeggen dat de ton zo is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ik had nog een stuk varkensrib uit Duitsland vandaan in de vriezer liggen, vandaag maar even op de BGE.
Direct vuur op 250 graden de eerste minuten en daarna 150 graden en aflakken. :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r6Mc3rD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:48:
[...]

De WSM lekte in het begin iets zuurstof ja, maar zonder aanpassingen met rook en vet na een paar sessies sluit deze gewoon goed af, dat vind ik iets anders dan componenten toevoegen/aanpassen.
Niet bij alle WSMs. Die van mij had wel degelijk een randje vilt nodig om niet een flinke wolk rook via het deurtje te laten ontsnappen, en erger nog, om überhaupt na het bbqen de kolen uit te laten gaan door zuurstof gebrek in plaats van totaal uitbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

franssie

Save the albatross

Wat raden jullie aan vwb vilt om een kamado (auplex L ding denk ik) te refitten? De mijne is nu 5 jaar en werkt als een dolle maar ik merk dat het vilt gaat kleven, het werkt dus nog wel maar een vervanging zit er aan te komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
franssie schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:19:
Wat raden jullie aan vwb vilt om een kamado (auplex L ding denk ik) te refitten? De mijne is nu 5 jaar en werkt als een dolle maar ik merk dat het vilt gaat kleven, het werkt dus nog wel maar een vervanging zit er aan te komen.
Nomex vilt is ideaal ook geschikt voor hoge temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Ja de Niclan...water is zijn grote vijand en lekken is zijn mankement.
Ik heb hem zelf niet voor de 299 actie maar toendertijd voor 399 gekocht. Desalniettemin veel plezier van gehad en veel geleerd ‘along the way’. En nog steeds trouwens.
Voor het lekken heb ik nomex replacement setje voor de BGE medium gekocht. Weet niet hoeveel mtr dit is maar voldoende om alles dicht te plakken. Ook de kap, zowel aan de onderkant als de bovenkant. Mijn Niclan heeft wel iets lekkage gehad, maar is altijd binnen redelijke tijd gedooft met alle schuiven dicht.
@Chevy454 ik heb die pizzasteennwaar jij het over hebt. Werkt goed icm Niclan. Tip: ik heb hem doormidden gezaagd om zodoende een directe en indirecte zone te creëren.
@Apie! ik heb het hele schuifmechanisme erafgehaald en daar het vilt op geplakt. Misschien dat dat nog wat scheelt.
Ja er bestaat ook hittebestendige kit. Denk wel aan voedselveiligheid als je dit op iets smeert vlak boven het vleesch op de grill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
checkdiz schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:53:
Ja de Niclan...water is zijn grote vijand en lekken is zijn mankement.
Kan je water toelichten? Hier moet hij het hele jaar buiten staan. Zonder beschutting. Hooguit misschien een cover....
@Chevy454 ik heb die pizzasteennwaar jij het over hebt. Werkt goed icm Niclan. Tip: ik heb hem doormidden gezaagd om zodoende een directe en indirecte zone te creëren.
Dat idee had ik ook maar ga dat met een andere steen doen. Beetje zonde om een overpriced steen reeds doormidden te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Chevy454 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:59:
[...]

Kan je water toelichten? Hier moet hij het hele jaar buiten staan. Zonder beschutting. Hooguit misschien een cover....

[...]

Dat idee had ik ook maar ga dat met een andere steen doen. Beetje zonde om een overpriced steen reeds doormidden te zagen.
Zonder hoes dan roest hij gewoon sneller weg als bijv een weber. Ik heb reviews gelezen van exemplaren van 3 jaar oud en zelfs 7 jaar oud maar dan is ie toch wel echt op. Dit is geen aanschaf voor een leven lang gebruik, maar dat is mi ook niet de doelgroep. Al vind ik wel dat met wat kleine aanpassingen uit de fabriek ze er nog wat meer van hadden kunnen maken.

Die steen doormidden zagen was verbazingwekkend genoeg zeer goed geslaagd. Het was trouwens geen nieuwe meer. En tegenelkaar nog steeds in gebruik als zijnde pizzasteen 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

Eerste taak van de ActionKamado! retestabiel op 100 graden. 500gr zalm is de max.

Afbeeldingslocatie: http://www.kirsp.nl/foto/zalmpje3.jpg

Had helaas nog niet mijn thermometer binnen, en de volgende keer iets groter rookzakje.
Had hiernaast de Weber57 voor het reguliere productie werk :)

Btw, zijn er ook nog (ophoog) rekjes verkrijgbaar voor dit formaat via xenos/action achtige winkels?

enige jammer is dat deze pot niet glimt... ik zag dat er ook soortgelijke zijn die een laklaag hebben... is dat verf of echt gebakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

NoE schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:31:
Eerste taak van de ActionKamado! retestabiel op 100 graden. 500gr zalm is de max.
Kun je iets meer zeggen over hoe je de zalm hebt bereid in dit ei? Hoeveel houtskool heb je erin gedaan en welk/hoeveel rookhout toegevoegd? Gelijk vanaf het begin? En welke stand van luchtinvoer en de schuif op de schoorsteen?
Btw, zijn er ook nog (ophoog) rekjes verkrijgbaar voor dit formaat via xenos/action achtige winkels?
Waarom zou je die willen hebben? En hoe doet dat Xenos pannetje het als deflector? Ik wilde die misschien deze week bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 09-04-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Gisteren onverwacht naar schoonouders, terwijl eigenlijk op de planning stond om voor het eerst zelf spareribs te bereiden.
Dat werd improviseren, want schoonvader heeft geen BBQ :X dus WGA mee, procureurlappen en helaas wat supermarkt voorgegaarde spareribs dan maar.
Van de procureurlappen weer gyros zelf gemaakt, dat blijft een toppertje :) de spareribs...tja...marinade was niks mis mee, maar die supermarkt dingen krijg je niet meer mals. Achja volgende keer zelf proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
Gisteren Koreaanse ribbetjes gemaakt, gewoon spareribs van Bulgogi marinade. Plan was 2,5-1,5,1 maar uiteindelijk geen zin om ze in te pakken dus heb ze in totaal 5,5 uur op 120 graden gehad en het resultaat was top. Veel steviger vlees maar toch schone botjes, denk dat dit mijn nieuwe methode wordt want heb een hekel aan dat geklooi met folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen zaterdag ook de WMT aangezet. Had de schoorsteen voor de verandering eens in de BBQ gezet (staat normaal op de grond), volgens mij is het plaatsen in de BBQ de betere tactiek. Meer zuurstof, kolen sneller op temperatuur.

Op het menu stonden:
- Barbeque Bourbon Burger; eigen (probeer)recept met gehakt, komijn, gerookt paprika poeder, peper & zout en uiteraard shotglas Jim Beam Original. Whiskey was iets te sterk aanwezig, volgede keer half shotglas proberen.
- Gevulde puntparika; inspiratie op internet gevonden, hier een eigen draai aan gegeven
- Speklappen; was meer als backup voor als de hamburgers zouden mislukken :P. Maar aangezien we toch bezig waren deze ook maar op de Q gelegd.

Vandaag komt overigens mijn Dutch Oven aan! En aangezien de vriending vanavond niet thuis is, heb ik alle tijd om een lekkere chili te maken! Iemand nog suggesties voor een goed chili (of ander Dutch Oven) recept?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 19:59

CodeIT

Code IT

Van het weekend heb ik geprobeerd een Big Mac van scratch na te maken.
Zelf brioche broodje gemaakt, gehakt gedraaid (80/20) en de saus nagemaakt. Helaas was het broodje net niet hoog genoeg om in 3 delen te snijden.Voordeel van alles zelf maken is dat je ook zelf de grootte kunt bepalen :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kWejuphl.jpg

@Hari-Bo Is bij jou de rand van de BKK ook wat droog en niet meer bol? Ik heb het idee dat het van mij een beetje op zijn einde loopt. Ik kan alleen niet zo snel vinden waar ik een nieuwe kan kopen.

@Calitomnication Ik vond dit een geweldig recept: http://www.barbecue-exclu...recepten/chili-con-carne/ Lekkere rooksmaak + pittig + chocolade + bier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

JPS schreef op maandag 9 april 2018 @ 00:25:
Kun je iets meer zeggen over hoe je de zalm hebt bereid in dit ei? Hoeveel houtskool heb je erin gedaan en welk/hoeveel rookhout toegevoegd? Gelijk vanaf het begin? En welke stand van luchtinvoer en de schuif op de schoorsteen?
schuif onder minimaal open (op eerder foto net te zien), schuif boven:

Afbeeldingslocatie: http://www.kirsp.nl/foto/schuif_boven.jpg

ik had alu folie met daarin wat beukehout snippers, had meer mogen zijn, dus dat is voornamelijk proberen. en ja vanaf het begin, want je kan het later lastig toevoegen. dit in tegenstelling tot de rookton die ik heb.

Vwb de houtskool, hier heel weinig houtskool verbruikt, zie restant (veel meer zat er niet in):

Afbeeldingslocatie: http://www.kirsp.nl/foto/kool.jpg
Waarom zou je die willen hebben? En hoe doet dat Xenos pannetje het als deflector? Ik wilde die misschien deze week bestellen.
Werk perfect het pannetje. tja , als er meer in kan is dat altijd meegenomen :)

Btw, toptip, verfafbrander bij de action, 17,95! werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:20

Tacoos

i am i

Gisteren heb ik op mijn Weber Master Touch voor het eerst spareribs gemaakt en het resultaat was prima *O*

Hooguit was t iets droog en was de rub/marinade niet door en door in het vlees getrokken. Hoe kan ik dat nog verbeteren?

De snake heb ik gemaakt van HIQcoco cocos briketten. Dat werkte goed, hoewel ik had onderschat hoelang het duurt voordat de ketel goed op temp is. Start was wat later dan gedacht dus...Maar mooi constant op temp gedurende 5/6 uur (iets te hoog, zo rond de 125 graden vlgs de meter in de deksel) en toen was de snake nog niet op.

Als rub heb ik deze gebruikt. Daags tevoren ingewreven en in de folie in de koelkast.

Vervolgens vlgs de 3-2-1 methode klaargemaakt en in het laatste half uur 1x ingewreven met sweet bay rays spicy

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Tacoos schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:53:
Hooguit was t iets droog en was de rub/marinade niet door en door in het vlees getrokken. Hoe kan ik dat nog verbeteren?
Een marinade trekt nooit in het vlees, het is een oppervlaktemiddel. Het enige wat je in het vlees kan krijgen is zout. Kruiden, oliën en andere smaakmakers niet.
Tacoos schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:53:
Maar mooi constant op temp gedurende 5/6 uur (iets te hoog, zo rond de 125 graden vlgs de meter in de deksel) en toen was de snake nog niet op.
Misschien niet de beste manier om op de thermometer in je deksel af te gaan, deze geeft vaak een heel andere temperatuur aan dat die op "vleeshoogte".

[ Voor 34% gewijzigd door Fly-guy op 09-04-2018 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:32
Fly-guy schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:56:
[...]

Een marinade trekt nooit in het vlees, het is een oppervlaktemiddel. Het enige wat je in het vlees kan krijgen is zout. Kruiden, oliën en andere smaakmakers niet.

[...]

Misschien niet de beste manier om op de thermometer in je deksel af te gaan, deze geeft vaak een heel andere temperatuur aan dat die op "vleeshoogte".
met een injectienaald kom je een heel eind :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23

Het enige wat je in het vlees kan krijgen is zout. Kruiden, oliën en andere smaakmakers niet.
Niet helemaal mee eens, met een brine krijg je ook andere smaakmakers wel in het vlees. Ook met marinade trekt het wel enigszins het vlees in overigens, al gaat dat niet snel en zal er zout bij nodig zijn.

Ooit bij een slager gewerkt waar we ribben in een ketjap marinade zetten, en als ze na een aantal dagen niet verkocht waren dan waren gewoon tot op het bot donkerbruin. Waren overigens de lekkerste ribbetjes maar mensen wilden toch liever de vers gemarineerde omdat die er beter uit zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@NoE thanks voor je uitleg. Ik zag de zalm ook op bakpapier liggen maar hij kan toch ook gewoon op de huid?

Is die Action verfafbrander een electrische? Ik heb er nog een van Bosch liggen dus dan zal ik die eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@CodeIT In de 4 jaar dat ik de BKK heb geen last van, maar merk je nu ook dat er zuurstof lekt? Zo niet, dan zou ik er niets aan doen. Het lint zit bovenin vastgeklikt met metalen clipjes en zou je gemakkelijk kunnen vervangen, deze kan je bij de meeste webwinkels bestellen die een BKK verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 19:59

CodeIT

Code IT

@Hari-Bo Lekt nagenoeg geen zuurstof, maar voelt een beetje breekbaar aan. Ik zal Vuur en Rook eens vragen of zij het verkopen. Online is er niet veel over te vinden (of ik zoek verkeerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

JPS schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:34:
@NoE thanks voor je uitleg. Ik zag de zalm ook op bakpapier liggen maar hij kan toch ook gewoon op de huid?

Is die Action verfafbrander een electrische? Ik heb er nog een van Bosch liggen dus dan zal ik die eens testen.
Deze had toevallig wel de huid nog, had gekund. Over het algemeen heb ik gewoon huidloos van de AH en dan is het ideaal omdat het anders te gaar wordt aan onderkant. Wel schoon rooster nu nog. dat dan weer wel :)

vbw action aansteker:
Afbeeldingslocatie: http://www.kirsp.nl/foto/bbq_aansteker.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:07
Vraagje over roestvorming op een rooster. Ik heb een Weber BBQ. Ding is inmiddels een jaar of 8 oud en heeft een paar jaartjes bij mijn ouders in de tuin gestaan omdat ik in een appartement woonde en daar niet mocht BBQ-en. Een tijd overkapt, een tijd zonder overkapping. Wel altijd met hoes.

Omdat ik nu weer een tuin heb :P heb ik 'm van de week opgehaald, ziet er op een enkel roestplekje na nog puntgaaf uit, en na een goede poetsbeurt is het ding weer als nieuw. Echter, het bovenrooster is nogal verroest en krijg ik amper schoon. Zijn er nog manieren om dit weg te krijgen of is het reddeloos verloren? Heet opstoken en daarna met een staalborstel eroverheen een optie?

Niet dat een nieuw rooster de wereld kost, maar zonde om iets weg te gooien als het niet nodig is :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Lentekriebels!
Dus tijd voor ribs.
Nu ben ik op zoek naar een goed recept voor een lekkere donkere sweet & sticky bbq (mob) saus voor ribs.
Online vind ik voornamelijk recepten waar je ingredienten voor nodig hebt die je volgens mij alleen in US vindt.
Heeft iemand een goed recept?

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:13

vectormatic

Warlock of the doorlock

Denman schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:56:
Vraagje over roestvorming op een rooster. Ik heb een Weber BBQ. Ding is inmiddels een jaar of 8 oud en heeft een paar jaartjes bij mijn ouders in de tuin gestaan omdat ik in een appartement woonde en daar niet mocht BBQ-en. Een tijd overkapt, een tijd zonder overkapping. Wel altijd met hoes.

Omdat ik nu weer een tuin heb :P heb ik 'm van de week opgehaald, ziet er op een enkel roestplekje na nog puntgaaf uit, en na een goede poetsbeurt is het ding weer als nieuw. Echter, het bovenrooster is nogal verroest en krijg ik amper schoon. Zijn er nog manieren om dit weg te krijgen of is het reddeloos verloren? Heet opstoken en daarna met een staalborstel eroverheen een optie?

Niet dat een nieuw rooster de wereld kost, maar zonde om iets weg te gooien als het niet nodig is :)
Als het echt roest is, dan kan je hooguit proberen om agressiever schoon te maken, staalborstel/staalwol, of eventueel zelfs machinaal schuren. Alles wat chemisch is zou ik hoe dan ook niet doen op je BBQ

Anderzijds, een nieuwe weber bovenrooster van 47cm kost €25 bij de gamma, als de rest van het ding nog goed is, is dat de investering ook wel waard toch?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 21:25
Over roosters gesproken: ik heb vanuit de Weber garantie een mooi RVS rooster gekregen voor mijn MT. Deze is nu echter mooi zwart. Ik stook de BBQ op het einde op en borstel dan de bovenkant schoon. De onderkant en dergelijke blijven echter vettig en zwart. Hoe kan ik deze op een eenvoudige manier reinigen? In de gootsteen is onhandig gezien het formaat (57cm).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:27:
Over roosters gesproken: ik heb vanuit de Weber garantie een mooi RVS rooster gekregen voor mijn MT. Deze is nu echter mooi zwart. Ik stook de BBQ op het einde op en borstel dan de bovenkant schoon. De onderkant en dergelijke blijven echter vettig en zwart. Hoe kan ik deze op een eenvoudige manier reinigen? In de gootsteen is onhandig gezien het formaat (57cm).
Wat bedoel je precies met reinigen ?

Wil je hem weer in glimmend metaalkleur hebben ?
Want zwart zal die toch wel blijven.

Ik heb gisteren een nieuwe RVS er opgelegd, en al direct werd de boel donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 15:07
vectormatic schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:11:
[...]

Als het echt roest is, dan kan je hooguit proberen om agressiever schoon te maken, staalborstel/staalwol, of eventueel zelfs machinaal schuren. Alles wat chemisch is zou ik hoe dan ook niet doen op je BBQ

Anderzijds, een nieuwe weber bovenrooster van 47cm kost €25 bij de gamma, als de rest van het ding nog goed is, is dat de investering ook wel waard toch?
Staalwol had ik idd al geprobeerd op een klein stukje maar dat hielp maar bar weinig :P

En idd, dat is het zeker wel waard dus dat ga ik dan ook wel doen, maar zomaar iets weggooien zonder wat te proberen is ook weer te makkelijk. Maar wordt een lastig verhaal lees ik al ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Denman schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:56:

Als het een RVS rooster is dan een nachtje laten weken in gelijke delen water en witte azijn. Daarna met staalwol er over heen tot ie schoon is en ik zou 'm daarna seasonen om verdere roestvorming te voorkomen.

Edit: Als het zo'n verchroomd rooster is dan zou ik gewoon lekker een nieuwe kopen (RVS).

[ Voor 4% gewijzigd door Apie! op 09-04-2018 17:42 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 11:52
Vandaag 3 action's bezocht om nog een mini BBQ te bemachtigen maar helaas waren ze overal uitverkocht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Apie! schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:40:
[...]

Als het een RVS rooster is dan een nachtje laten weken in gelijke delen water en witte azijn. Daarna met staalwol er over heen tot ie schoon is en ik zou 'm daarna seasonen om verdere roestvorming te voorkomen.

Edit: Als het zo'n verchroomd rooster is dan zou ik gewoon lekker een nieuwe kopen (RVS).
Ik doe het als volgt:

Bbq opstoken. bovenkant met staalborstel en plamuurmes schoonmaken. Rooster omdraaien (ff lashandschoen scoren en je kunt het rooster gewoon vast pakken) en dan ook de onderzijde (die nu boven ligt) dezelfde behandeling geven. Het rooster wat ik had is nu evengoed gaan roesten. Maar gewoon goed schoonhouden en je kunt er prima op bbq-en.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Malt007 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:31:
[...]

Niet helemaal mee eens, met een brine krijg je ook andere smaakmakers wel in het vlees. Ook met marinade trekt het wel enigszins het vlees in overigens, al gaat dat niet snel en zal er zout bij nodig zijn.
Het zou kunnen, maar in mijn ervaring lukt dat nauwelijks. Ook de beschikbare informatie op het internet laat zien dat een marinade bijzonder traag en beperkt in het vlees trekt. Sowieso als de stof niet water oplosbaar is, kun je het vergeten en van veel water oplosbare stoffen wordt geacht dat ze te groot zijn (moleculair gezien) om echt door te kunnen dringen in de vezels van het vlees.

Deze site praat over 1/16 inch penetratie (zichtbaar met een kleurstof), deze site heeft het over enkele mm.
Echter Heston Blumenthal heeft een kipfilet in een MRI scan gelegd en daar zie je iets meer penetratie, mits de marinade op yoghurt gebaseerd is (vanaf 13:03). Serious eats proeft echter geen verschil tussen een kip "normaal" gemarineerd en eentje met yoghurt.
Al met al lijkt de beschikbare informatie te duiden op weinig penetratie van smaak, afgezien van zout.
Ooit bij een slager gewerkt waar we ribben in een ketjap marinade zetten, en als ze na een aantal dagen niet verkocht waren dan waren gewoon tot op het bot donkerbruin. Waren overigens de lekkerste ribbetjes maar mensen wilden toch liever de vers gemarineerde omdat die er beter uit zagen.
Als ik zeeuws spek (of afgeleide) maak, gaat het spek een dag of 4 of 5 in een ketjap marinade. Ik heb echter nooit een stuk spek gekregen die door en door bruin was, zowel niet het vet als het vlees.
Op bbq fora vind ik ook alleen maar maagdelijk wit vlees
1,2,3,4

Zelf ook regelmatig ribs (en kip) in de ketjap gemarineerd, maar nog nooit bruin vlees gehad. Ik zou dan ook graag het proces willen horen, want het lijkt me goddelijk als ik de ketjap wel geheel in het vlees zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Naar aanleiding van de actie van de Action (waarbij ik uiteraard mis greep) via coolblue deze Arpe Kamado 13"besteld.

Net in elkaar geschroefd en ziet er goed uit, zie tot nu toe weinig luchtlek plekjes, hooguit tussen de inlaat aan de onderkant. Deksel en bovenschuifje zien er goed afgesloten uit.
Wil hem van het weekend gaan gebruiken.

Las al dat bruine aanmaakblokjes met alleen houtskool the way to go is.
Waarom geen briketten trouwens?

En iemand nog tips voor de eerste keer? Langzaam op laten warmen en dan doorstoken of de eerste keer niet te heet?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
RZor schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:39:
Naar aanleiding van de actie van de Action (waarbij ik uiteraard mis greep) via coolblue deze Arpe Kamado 13"besteld.

Net in elkaar geschroefd en ziet er goed uit, zie tot nu toe weinig luchtlek plekjes, hooguit tussen de inlaat aan de onderkant. Deksel en bovenschuifje zien er goed afgesloten uit.
Wil hem van het weekend gaan gebruiken.

Las al dat bruine aanmaakblokjes met alleen houtskool the way to go is.
Waarom geen briketten trouwens?

En iemand nog tips voor de eerste keer? Langzaam op laten warmen en dan doorstoken of de eerste keer niet te heet?
Een kamado is te zuinig voor briketten, deze zullen niet optimaal branden daarom altijd houtskool gebruiken met een kamado. En qua temperatuur kan je deze gewoon gebruiken, je hoeft niet eerst in te branden. Alleen enorme temperatuur toename vind het vilt als eerste niet zo leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@RZor briketten stinken enorm tot ze de juiste temperatuur halen. En ze laten zich niet zo goed met lucht reguleren als houtskool dat doet. In een kamado wil je dus houtskool. In een andere BBQ eigenlijk ook maar als je lang en laag op een weber wilt, of een lang feestje hebt, dan zijn briketten makkelijker omdat je niet steeds hoeft bij te vullen.
In de kamado kan je zonder bijvullen met houtskool wel lang werken (ook in zo een kleinje maar natuurlijk nooit zo lang) dus briketten zijn minder smaakvol en werken minder.

Dan heb je nog cocos briketten, die zitten er wat tussenin, maar aangezien ze weinig smaak afgeven moet je met rookhout gaan werken en dat kan net zo goed op een gasbbq - ook daar koop je geen kamado(tje) voor natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 16:07
franssie schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:52:
@RZor briketten stinken enorm tot ze de juiste temperatuur halen. En ze laten zich niet zo goed met lucht reguleren als houtskool dat doet. In een kamado wil je dus houtskool. In een andere BBQ eigenlijk ook maar als je lang en laag op een weber wilt, of een lang feestje hebt, dan zijn briketten makkelijker omdat je niet steeds hoeft bij te vullen.
In de kamado kan je zonder bijvullen met houtskool wel lang werken (ook in zo een kleinje maar natuurlijk nooit zo lang) dus briketten zijn minder smaakvol en werken minder.

Dan heb je nog cocos briketten, die zitten er wat tussenin, maar aangezien ze weinig smaak afgeven moet je met rookhout gaan werken en dat kan net zo goed op een gasbbq - ook daar koop je geen kamado(tje) voor natuurlijk.
:N

Sorry maar wat een kwats als het gaat om smaak en rookhout zo inferieur zou zijn dat je net zo goed met een gasbbq aan de gang kunt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Miki schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:14:
[...]

:N

Sorry maar wat een kwats als het gaat om smaak en rookhout zo inferieur zou zijn dat je net zo goed met een gasbbq aan de gang kunt gaan.
Agree to disagree? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 16:07
Ik zou je haast een enkel ribbetje per post willen doen toe komen om je ongelijk te bewijzen. Maar ja jouw voorstel is wat praktischer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
RZor schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:39:
....
Bedankt, zojuist €119 lichter :)
Nu nog even bedenken hoe ik dit aan vrouwlief ga vertellen morgen, of zal ik een BBQ regelen aankomend weekend?

Heb jij toevallig ook de Cadac Pizzasteen erbij besteld? Kan niet ontdekken of deze nou wel of niet past

[ Voor 10% gewijzigd door SmoothTweaker op 09-04-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hoe hebben jullie de Kamado ingebouwd in de Ikea Bekvam? Ik ben aan het twijfelen of ik een gat moet maken. Best wel zonde natuurlijk..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:06:
Hoe hebben jullie de Kamado ingebouwd in de Ikea Bekvam? Ik ben aan het twijfelen of ik een gat moet maken. Best wel zonde natuurlijk..
Hoe wil je hem anders inbouwen zonder gat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Martinusz schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:31:
[...]

Hoe wil je hem anders inbouwen zonder gat? :+
Afneembare bovenblad zat ik te denken. Voor BBQ-seizoen dat blad met de kamado, rest van het jaar gewoon werkblad.. Of gewoon niet inbouwen maar er boven op houden.

Maar zelfs inbouwen gaat niet helemaal werken volgens mij. Of deze moet echt in het gat gaan vallen. Dus de randen moeten ook weer beschermd worden voor de hitte (hoe warm wordt de buitenkant eigenlijk?)

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 09-04-2018 23:34 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:34:
[...]

<> (hoe warm wordt de buitenkant eigenlijk?)
De meeste BBQ-tafels met een Weber houden dacht ik 15mm aan, een kamado wordt niet zo heet aan de buitenkant dus ik schat dat 6mm voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Mijn KJJ wordt echt wel warm aan de buitenkant hoor. Zeker met een schoonbrand-sessie. Ik zal vanmiddag eens kijken hoeveel ruimte er tussen zit, maar ik weet wel dat de binnenkant van dat gat ietwat gekleurd is door de hitte, oftewel het gat in mijn tafel had iets groter moeten zijn.

Keramiek zet ook uit als het warm wordt en dan is 6mm misschien wat weinig. Volgens mij hebben de grote Kamado merken ook ‘table plans’ met afmetingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Apie! op 10-04-2018 06:00 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
@SmoothTweaker bij de action in Dronten waren er zaterdag nog genoeg over. Ik schat zeker nog een pallet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:06:
Gewoon een gat in het midden maken wat groot genoeg is? :+

Ik weet de afmetingen niet, maar je moet gewoon beginnen. De kans dat het echt mislukt is klein als je op let en een beetje ruimtelijk inzicht hebt. Mocht het stuk gaan, dan haal je gewoon weer een nieuwe Bekvam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Je wilt waarschijnlijk dat de opening van de kamado, net boven het gat uitkomt. Maar dan zit je met de ondersteuning daaronder. Deze is raakt de middelste plank van de Bekvam net niet. Of er moet een steen daar geplaatst worden om het op te hogen.
Apie! schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 05:57:
Mijn KJJ wordt echt wel warm aan de buitenkant hoor. Zeker met een schoonbrand-sessie. Ik zal vanmiddag eens kijken hoeveel ruimte er tussen zit, maar ik weet wel dat de binnenkant van dat gat ietwat gekleurd is door de hitte, oftewel het gat in mijn tafel had iets groter moeten zijn.

Keramiek zet ook uit als het warm wordt en dan is 6mm misschien wat weinig. Volgens mij hebben de grote Kamado merken ook ‘table plans’ met afmetingen.
je hebt niet iets van vilt om het rand van het gat heen geplakt?

[ Voor 56% gewijzigd door kmf op 10-04-2018 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:53:
De meeste BBQ-tafels met een Weber houden dacht ik 15mm aan, een kamado wordt niet zo heet aan de buitenkant dus ik schat dat 6mm voldoende is?
15mm tot een inch bij een kamado! Lees maar op enkele sites waarbij de huizen in rook ( :+) zijn opgegaan omdat de houten tafel is gaan smeulen en uiteindelijk zo droog is dat die is gaan ontbranden.

http://www.nakedwhiz.com/eggbase/eggbase.htm

http://eggheadforum.com/d...re-proof-a-wood-bge-table

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 10-04-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Hans Esselink schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:15:
@SmoothTweaker bij de action in Dronten waren er zaterdag nog genoeg over. Ik schat zeker nog een pallet.
Helaas was dit gisteren niet meer het geval. Kreeg van de desbetreffende medewerker te horen dat deze naar omliggende filialen gestuurd waren, welke wist ze niet te zeggen omdat het via het DC loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
@SmoothTweaker
Dat is wel pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

SmoothTweaker schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:01:
[...]

Bedankt, zojuist €119 lichter :)
Nu nog even bedenken hoe ik dit aan vrouwlief ga vertellen morgen, of zal ik een BBQ regelen aankomend weekend?

Heb jij toevallig ook de Cadac Pizzasteen erbij besteld? Kan niet ontdekken of deze nou wel of niet past
Nee, niet de pizzasteen besteld, vond de omschrijving beetje raar kwa wel of niet passen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:52:

Cocos is ideaal _juist_ omdat deze geen rooksmaak geven. Daarmee kan je dus de rooksmaak beter regelen. Maar briketten wil je niet in een kamado omdat deze (eventueel) chemisch bindmiddel bevatten die in het keramiek kan intrekken. En die smaak krijg je er nooit meer uit als je per ongeluk ooit eens de verkeerde briketten hebt gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:50:

je hebt niet iets van vilt om het rand van het gat heen geplakt?
Eh, nee, maar nu je het zegt .... :+ #todo

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Waar halen jullie dat warmte bestendige vilt?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
RZor schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:21:
Waar halen jullie dat warmte bestendige vilt?
Zoek maar eens op Nomex vilt en je krijgt genoeg hits van verscheidene webwinkels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hari-Bo schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:27:
[...]

Zoek maar eens op Nomex vilt en je krijgt genoeg hits van verscheidene webwinkels. :)
Die dingen zijn bijna net zo duur als de action Kamado zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:20

Tacoos

i am i

[...]

Ik heb ook deze oven temperatuurmeter van de Ikea, maar die is om in het vlees te prikken toch?
Of kan ik die ook op het rooster leggen voor een meer nauwkeurige temp weergave?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:32:
[...]

Die dingen zijn bijna net zo duur als de action Kamado zelf...
Klopt maar Nomex is ook een stuk beter vilt wat je nu hebt bij de kamado, waarschijnlijk dat zwarte pluizige spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Tacoos schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:39:
[...]

Ik heb ook deze oven temperatuurmeter van de Ikea, maar die is om in het vlees te prikken toch?
Of kan ik die ook op het rooster leggen voor een meer nauwkeurige temp weergave?
Dat ding kan ook op je rooster, maar dan moet je er wel voor zorgen dat het niet heter wordt dan 130 (?) graden. -EDIT- Die 130 was bij het vorige model, blijkbaar kunnen ze nu tot 250 graden, wat ze ideaal maakt voor op het rooster.
Prik de sensor in een aardappel of kurk, zo blijft deze mooi stabiel liggen.

Probleem is, in ieder geval bij mijn bbq's, de thermometer in de deksel fors afwijkt i.v.m. het rooster en dat deze afwijking ook nog eens afhangt van hoe ik mijn deksel draai.
Hoeft niet zo te zijn bij jouw/alle bbq's, maar wil je helemaal zeker zijn, dan is een thermometer op je rooster beter.

(Zelf heb ik een thermometer fetish, maar de maverick et732 was de eerste serieuze aankoop, wie mij nog steeds enorm bevalt. Misschien een aanbieding afwachten?)

[ Voor 9% gewijzigd door Fly-guy op 10-04-2018 08:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren heb ik "the Bastard 12" Dutch Oven" in ontvangst mogen nemen. Aangezien de vriendin op stap was had ik het rijk voor mij alleen en kon ik de pan meteen uitproberen! De 12" is wel erg aanwezig qua formaat en gewicht. In eerste instantie was ik bang dat hij te groot zou zijn, maar dat blijkt achteraf gelukkig niet het geval!
Om 17.30 gingen de kolen in de schoorsteen!
wmt-chili-ingredienten

Toen de kolen eenmaal roodgloeiend waren de pan op de BBQ en deksel erop. Waar ik even aan moest wennen was het op temperatuur krijgen van de pan, hier heb ik me toch een beetje op verkeken net het duurde iets langer dan in eerste instantie verwacht. Eenmaal op temperatuur is het een geweldige pan om mee te werken!

Zo'n anderhalf uur onderweg met project chili
wmt-smoking

Rond 20.00 uur, de chili stond inmiddels als dik anderhalf uur op 't vuur, de test op dikte gedaan en hij was gewoon perfect! De smaak van rook, die krijg je er thuis op je fornuis met geen mogelijkheid in. We hebben nog genoeg over, dus de komende dagen wordt het chili :P
wmt-chili

Het recept was een combinatie van tips hier, inspiratie op het internet aangevuld met eigen ideeën gebaseerd op een Texas BBQ Chili:

Ingrediënten:
- 500 gr gehakt
- 800 gr chilibonen
- 400 gr zwarte bonen
- 400 gr tomatenblokjes
- 210 gr tomatenpuree
- 2 uien
- 2 tenen knoflook
- groene- & Jalapeno pepers (naar smaak)
- BBQ- en hot sauce (naar smaak)
- paprika, komijn, chili en cayenne. Rode peper vlokken (naar smaak)
- half flesje bier (Hertog Jan in mijn geval, was de Corona vergeten, maar Hertog Jan had een tante uit Mexico heb ik me laten vertellen :P ;))

- rookhout = hickory

Flink laten inkoken, in mijn geval zo'n anderhalf uur op de BBQ.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Pagina: 1 ... 78 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.