Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.855 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:50
Binnetie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:55:
[...]

Dankjewel voor je compliment. De aardappels ga ik de volgende keer wat dieper insijden want ze gaan niet echt openstaan waardoor je niet diep genoeg met de boter en knoflook erin komt, verder waren ze heerlijk!

Ik had de Weber long lasting briketten, maar echt werken wilden ze niet. Het tikken gaat prima, alleen mijn ma vroeg zich af waarvoor dat nou was. Met een hamer past nou eenmaal alles zullen we maar zeggen.

Let wel op dat je een blik neemt zonder zo'n platstic achtige binnenlaag, dat haat denk ik heel erg stinken.
Ik las de tip om de aardappel tussen twee gelijke pollepels o.i.d in te leggen zodat je 'm nooit helemaal in kan snijden. Werkt prima moet ik zeggen.Maar ook dan gaan ze niet heel erg open staan.

De eerste keer zal ik het blik wel ff schoon branden, bedankt voor de tip ;)
Of misschien even bij de DHZ zaak kijken, volgens mij verkopen die ook lege verfblikjes (ongebruikt) dus die zouden het ook moeten doen.

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:09
Irtimid schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:49:
[...]

Ik las de tip om de aardappel tussen twee gelijke pollepels o.i.d in te leggen zodat je 'm nooit helemaal in kan snijden. Werkt prima moet ik zeggen.Maar ook dan gaan ze niet heel erg open staan.

De eerste keer zal ik het blik wel ff schoon branden, bedankt voor de tip ;)
Of misschien even bij de DHZ zaak kijken, volgens mij verkopen die ook lege verfblikjes (ongebruikt) dus die zouden het ook moeten doen.
Dat heb ik gedaan, maar een aardappel loopt rond waardoor de punt hoger ligt dan het breedste stuk. Die punt snij je eraf als je tot de pollepel doorsnijd. Ook is het van belang om de aardappel in te snijden wanneer hij recht ligt. Ik deed een aardappel insnijden op een kant waar hij van wegrolde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Irtimid schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:46:
Bedoel je dat witte zakje wat goed is voor 1 kilo varkensvlees ? Staat een foto van dat rode vlees in strips op de voorkant.

Heb die pas gehaald na een tip hier en dat is uitermate goed bevallen !
Als er behoefte aan is kan ik wel een foto van het zakje maken.
Dat zou best eens kunnen ja..de wederhelft weet dat soort dingen beter dan ik :+
Sowieso is de toko de perfecte plek voor lekkere kruiden en specerijen, en het kost vaak geen drol (en flinke verpakkingen).

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van het weekend weer 30 kilo briketten bij Terlanco gehaald :D
Dit jaar al 15 kilo opgemaakt haha

Snel eens beginnen met leren van Pulled pork en Picanha maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Donderdag de Weber Original Kettle Premium 57cm Black ophalen. Afbeeldingslocatie: https://www.riversidegardencentre.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/a/mastertouch-57cm-black_labels_wm_2.jpg

Zaterdag heb ik een housewarmingparty. Het idee is om de barbecue om ~15:00 klaar te hebben voor wat eten en dat wil ik blijven doorzetten tot een uur of 9. Ik heb 10kg Dammers Kokosbriketten ECObrasa thuis staan samen met pakje Weber aanmaakblokjes. Verder heb ik nog een kleine starter. Zal ik voor de zekerheid ook maar de grote kopen?

En dan de ham vraag, wat is een beetje goed eten waar ik mee kan pronken maar niet te ingewikkeld is? :) In andere woorden, waar kan ik mee starten.

Ik heb een iGrill 2 met 2 probes, dus ik kan wel het een en ander goed opmeten :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 20-06-2016 12:16 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
MrVegeta schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:16:
Donderdag de Weber Original Kettle Premium 57cm Black ophalen. [afbeelding]

Zaterdag heb ik een housewarmingparty. Het idee is om de barbecue om ~15:00 klaar te hebben voor wat eten en dat wil ik blijven doorzetten tot een uur of 9. Ik heb 10kg Dammers Kokosbriketten ECObrasa thuis staan samen met pakje Weber aanmaakblokjes. Verder heb ik nog een kleine starter. Zal ik voor de zekerheid ook maar de grote kopen?

En dan de ham vraag, wat is een beetje goed eten waar ik mee kan pronken maar niet te ingewikkeld is? :) In andere woorden, waar kan ik mee starten.

Ik heb een iGrill 2 met 2 probes, dus ik kan wel het een en ander goed opmeten :)
Picanha vind ik echt niet moeilijk om te maken, erop leggen. Wachten tot de tempmeter zegt dat je de juiste kerntemperatuur hebt en dan even in alufolie leggen en de boel opstoken tot 180-200 graden.

Moinkballs schijnen ook niet moeilijk te zijn. Deze wil ik zelf nog maken.
De hasselbacks is ook niet moeilijk, het insnijden van de aardappelen kosten een beetje tijd (helemaal als je voor 8 man wat moet maken), met 4 mensen is het zo klaar. Maar voor de rest is het gewoon lekker heet op de BBQ (180 graden).

Maar je wilt van 15.00 tot 9.00 uur door BBQ'en? Of bedoel je tot 21.00 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
Binnetie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:31:
...
Probleem hier was dat ik de temperatuur niet hoger kreeg dan 80 graden.
...
Dus snel maar weer de brikettenstarter aangeslingerd, helaas duurde dat met de die Weber briketten allemaal veel te lang. Uiteindelijk hebben de ribs ongeveer 45 minuten op 85 graden erop gelegen voordat ik briketten kon toevoegen. De temperatuur ging goed omhoog.
...
Ik zie dat op de eerste foto je ventilatie dicht staat en op de tweede foto open. misschien dat dit ook de oorzaak was van de lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snel safe en simpel? Bavette. Om en om op hoge temperatuur beide kanten zo rond de 4 a 5 minuten. Even laten rusten en dan schuin op de draad in dunne plakken snijden. Chimichurri erover en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid

Picanha en bavette zijn inderdaad goed om mee te beginnen denk ik. Maar een (paar) beenhammen van de rookplank (of met rookhout) is ook altijd smakelijk.
Of gewoon goede burgers...dus vers gehakt zelf kruiden of goede kant-en-klare (Wagyu/BlackAngus) burgers kopen.
Er is zo veel mogelijk....kwestie van wat receptensites af gaan en kijken hoe veel mensen er komen eten.

Oh en met een 57 cm is een grote starter wel aan te raden.

Succes en laat weten hoe het ging.

[ Voor 4% gewijzigd door Irtimid op 20-06-2016 12:40 ]

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:01

St@m

@ Your Service

Weet niet hoeveel man er komt en wat je budget is :P Als er 20 man komt en je geeft iedereen picanha ben je zo 100 euro kwijt, en daar heb je niet genoeg aan ;)
Ik vind het altijd leuk om zelf dingen te maken, en als je dat goed doet is iedereen impressed ;)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
spank_mojoo schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:34:
[...]

Ik zie dat op de eerste foto je ventilatie dicht staat en op de tweede foto open. misschien dat dit ook de oorzaak was van de lage temperatuur.
Dat was om een beetje te kunnen laten roken. Toen had ik houtsnippers erop. Ik had gelezen dat die vaak bijna dichtstaat als je aan het roken bent. Voor de rest van de tijd staan ze open. Ze zuigen natuurlijk ook wat lucht aan. Na de extra briketten ging het ook beter en vond ik dat ik te lang gerookt had. Ik ga hier even goed op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Binnetie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:39:
[...]

Dat was om een beetje te kunnen laten roken. Toen had ik houtsnippers erop. Ik had gelezen dat die vaak bijna dichtstaat als je aan het roken bent. Voor de rest van de tijd staan ze open. Ze zuigen natuurlijk ook wat lucht aan. Na de extra briketten ging het ook beter en vond ik dat ik te lang gerookt had. Ik ga hier even goed op letten.
Nee hoor. Als je het bovenste ventilatierooster bijna dicht doet kan de rook niet goed weg. Hierdoor verzuurt die als het ware en dat geeft een wat minder lekkere smaak. Het bovenste ventilatierooster moet je gewoon altijd volledig open laten staan, de temperatuur regel je dan met de onderste. Daarnaast kan er geen verse zuurstof inkomen als je de oude zuurstofarme lucht niet laat ontsnappen. Bij een Kamado werkt dat net wat anders, daar regel je de warmte ook met het ventilatierooster boven. Bij een ketel barbecue niet.
St@m schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:39:
[...]

Weet niet hoeveel man er komt en wat je budget is :P Als er 20 man komt en je geeft iedereen picanha ben je zo 100 euro kwijt, en daar heb je niet genoeg aan ;)
Ik vind het altijd leuk om zelf dingen te maken, en als je dat goed doet is iedereen impressed ;)
Voor 20 man voldoet 1 Picanha van 1 kg wel, maar daarnaast moet je ook wat extraatjes hebben, zoals hamburgers, kippenkluifjes, spareribs enz. Iedereen gewoon een plakje en daarnaast wat andere dingen. Liefst dingen die snel klaar zijn of die je alleen even op hoeft te warmen.

[ Voor 25% gewijzigd door elhopo op 20-06-2016 12:51 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
elhopo schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:49:
[...]

Nee hoor. Als je het bovenste ventilatierooster bijna dicht doet kan de rook niet goed weg. Hierdoor verzuurt die als het ware en dat geeft een wat minder lekkere smaak. Het bovenste ventilatierooster moet je gewoon altijd volledig open laten staan, de temperatuur regel je dan met de onderste. Daarnaast kan er geen verse zuurstof inkomen als je de oude zuurstofarme lucht niet laat ontsnappen. Bij een Kamado werkt dat net wat anders, daar regel je de warmte ook met het ventilatierooster boven. Bij een ketel barbecue niet.

[...]

Voor 20 man voldoet 1 Picanha van 1 kg wel, maar daarnaast moet je ook wat extraatjes hebben, zoals hamburgers, kippenkluifjes, spareribs enz. Iedereen gewoon een plakje en daarnaast wat andere dingen. Liefst dingen die snel klaar zijn of die je alleen even op hoeft te warmen.
Dan gaat die gewoon open en zit ik daar niet meer aan!
Ik had 3 kilo spareribs en 1.5 kilo picanha op 7 man. Maar het kwam niet op. Misschien wel omdat 1 persoon niet fit was en de andere zwanger is en niet echt vlees had. Ik had daarnaast wel aardappel erbij.

Op 20 man lijkt het wel krap, maar als je genoeg bijlegt zoals je aangeeft dan komt het wel goed. Picanha om gewoon te proeven voor mensen is echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Beercan burgers of beercan chicken heeft wel een goede wow-factor maar is niet al te moeilijk :)

voor inspiratie/tips zijn er op youtube veel filmpjes te vinden:
YouTube: beer can burgers
YouTube: beer can chicken

[ Voor 23% gewijzigd door ToolkiT op 20-06-2016 13:09 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Leuk jongens, mooie tips! Heb er zin in.
Binnetie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:31:
[...]

Maar je wilt van 15.00 tot 9.00 uur door BBQ'en? Of bedoel je tot 21.00 uur?
van 15:00 tot 21:00 (of 23:00).

[ Voor 74% gewijzigd door MrVegeta op 20-06-2016 13:19 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

elhopo schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:49:
[...]

Dan krijgt iedereen een plakje van 50 gram.. In mijn wereld voldoet dat niet.
Overigens vind ik zoiets dan ook "parels voor de zwijnen" als ik een feestje geef dan wordt er flink gedronken, dan ga ik niet dat dure mooie vlees klaarmaken zodat iedereen een flintertje picanha kan wegproppen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

St@m schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:20:
[...]

Dan krijgt iedereen een plakje van 50 gram.. In mijn wereld voldoet dat niet.
Overigens vind ik zoiets dan ook "parels voor de zwijnen" als ik een feestje geef dan wordt er flink gedronken, dan ga ik niet dat dure mooie vlees klaarmaken zodat iedereen een flintertje picanha kan wegproppen.
20 man barbecue, ikzelf zou dan 10 kilo spare-ribs in de sous-vide knikkeren en afgrillen op de Q.
Dat samen met een grote voorraad moink-balls indirect prepareren op de Q (wat mooi tegelijk met de spare-ribs kan). En eventueel om de echt hongeren te vullen, eindigen met een directe bbq voorzien van worstjes/hamburger op brood.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Nomad schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:22:
[...]

20 man barbecue, ikzelf zou dan 10 kilo spare-ribs in de sous-vide knikkeren en afgrillen op de Q.
Dat samen met een grote voorraad moink-balls indirect prepareren op de Q (wat mooi tegelijk met de spare-ribs kan). En eventueel om de echt hongeren te vullen eindigen met een directe bbq voorzien van worstjes/hamburger op brood.
Zoiets ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nomad schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:22:
[...]

Dat samen met een grote voorraad moink-balls indirect prepareren op de Q (wat mooi tegelijk met de spare-ribs kan). En eventueel om de echt hongeren te vullen, eindigen met een directe bbq voorzien van worstjes/hamburger op brood.
We maken een paar quiches, pasta's en soepjes, en dus de barbecue er bij :). Ik zie her en der al wat leuke dingen. Nu het weer in de gaten houden.

Snelle vraag, de kokosbriketten zouden zo'n 3 á 4 uur mee moeten gaan. Stel ik wil nog even 2 a 3 uur door barbecueën, wat is dan het beste? Starter voor 50% vullen en opnieuw starten of starter vullen voor 50% en over de afkoelende brikketten strooien?

[ Voor 17% gewijzigd door MrVegeta op 20-06-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

MrVegeta schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:27:
[...]

<>Nu het weer in de gaten houden.
<>
http://www.weerplaza.nl/1...dden&type=both&element=nn

Half bewolkt maar droog, 20 graden en niet teveel wind. Indien buiten misschien twee vuurkorfjes erbij als het wat opfrist.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
MrVegeta schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:27:
[...]

We maken een paar quiches, pasta's en soepjes, en dus de barbecue er bij :). Ik zie her en der al wat leuke dingen. Nu het weer in de gaten houden.

Snelle vraag, de kokosbriketten zouden zo'n 3 á 4 uur mee moeten gaan. Stel ik wil nog even 2 a 3 uur door barbecueën, wat is dan het beste? Starter voor 50% vullen en opnieuw starten of starter vullen voor 50% en over de afkoelende brikketten strooien?
Ze gaan wel wat langer mee. Maar je kan er gewoon een zooitje bij op gooien af en toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:53
Wij hebben paar jaar terug voor ongeveer 60 man een bbq gedaan;

20KG babyback
10KG Ham
8KG speklappen
bijgeneuzel (geen idee meer wat maar geloof iets van 2,5kg Koolsla, 3kg aardappelsalade)

Afgelopen zomer voor 20 man;

2 pulled chickens
4,5kg Varkensnek (PP)
3kg zelfgedraaide burgers

En de laatste partij was voor studenten... En nee ik heb geen cateringbedrijf (hoewel dit misschien niet eens zo'n gek idee is?! Wie sponsort een trailer q?)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

418O2 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:36:
[...]

Ze gaan wel wat langer mee. Maar je kan er gewoon een zooitje bij op gooien af en toe
Prima, ik hou de temperatuur goed bij dus als ik zie dat die afkoelt gooi ik er wat bij. Zal mij vanavond even goed inlezen qua eten wat ik nodig ga hebben. Het zal allemaal niet zo luxe worden als wat ik hier voorbij zie komen, maar het gaat ook om de lol en het leren :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MrVegeta schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:50:
[...]

<> Het zal allemaal niet zo luxe worden als wat ik hier voorbij zie komen, maar het gaat ook om de lol en het leren :).
De eerder genoemde beenham is ideaal om mee te spelen, kan je gelijk proberen wat rooksmaak toe te voegen met rookhout en als dat mislukt is het nog geen ramp. Beenham is ook afgekoeld nog lekker dus je kan er lang over doen en hou je over dan snij je het wat dunner voor op brood. ketel op 180 graden en gaan, kan je dus vroeg me beginnen.
Daarna zou ik kippenpootjes doen, ook proberen te roken en ook indirect zodat ze goed garen, eventueel kan je je oven bijschakelen als de BBQ te vol wordt. Voordeel van (gekruide) kippepootjes is dat deze ook koud lekker zijn (ik rook ze vaak voor een picknick) maar ook nog wel even op te warmen zijn als je overgegaan bent op direct.
Koop bij de Ikea een Fantast (je hebt nooit genoeg kern temp meters naast de igrill) en de grote braadslee met rooster, ideaal voor in de oven.
Als dat klaar is kan je dingen direct gaan bereiden zoals zwarte prei en paprika, wat kleine spiesjes (als je een pas hebt of kunt regelen voor een groothandel dan zijn die redelijk betalbaar en scheelt een hoop werk) en wat hamburgers etc. Voor de eventuele vegatariër maak ik spiesjes van champignon in olie, knoflook en goede (!) Balsamico Azijn en wat ui, ok de vleeseters vinden dit overigens vaak erg lekker dus maak wat extra.
Met wat cous cous salade, stokbrood en suasjes kan je zo voor niet al teveel geld toch een mooie BBQ geven, waarbij een redelijk deel van wat je overhoudt de volgende dag in een nasi of paella verwerkt kan worden.
Gepofte aardappels, zou je die willen maken, kunnen ook prima in de oven want door het Alu voegt de BBQ toch bijna geen smaak toe.

Koolsla (vergeet de bruine suiker niet, recepten zonder zijn niet echt) kan je een dag van te voeren maken en de cous cous in de ochtend. Ik heb een oud koelkastje op marktplaats gekocht wat ik bijschakel bij BBQ etentjes met meerdere mensen zodat er ook her en der plaats vrijblijft voor koud bier, fris en wijn - en de salades.

Laatste tip, gebruik even voldoende snijplanken en tangen en messen om gaar en rauw te scheiden, met kip en varkens producten moet je wat meer opletten dan als je zalm en koe gebruikt, heb je die niet dan weer Ikea (of blokker of action).

ok, echt laatste tip haha, probeer de BBQ donderdag uit met een beenhammetje en wat kip, dat is een warme dag waarbij het in de avond weinig gaat afkoelen, ik sta dan ook in de tuin denk ik. Kan je wennen aan het gedrag van de BBQ en de meters en de beenham (die ook nagaart in alufolie, dus ook dan meter erin houden).

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 20-06-2016 21:26 . Reden: het ingrediënt champignon was weggevallen ... dan hadden de vegetariers alleen lekker gemarineerde stokjes gehad, dat is ook wel extreem niet? ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

franssie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:08:
[...]

De eerder genoemde beenham is ideaal om mee te spelen, kan je gelijk proberen wat rooksmaak toe te voegen met rookhout en als dat mislukt is het nog geen ramp. Beenham is ook afgekoeld nog lekker dus je kan er lang over doen en hou je over dan snij je het wat dunner voor op brood. ketel op 180 graden en gaan, kan je dus vroeg me beginnen.
Daarna zou ik kippenpootjes doen, ook proberen te roken en ook indirect zodat ze goed garen, eventueel kan je je oven bijschakelen als de BBQ te vol wordt. Voordeel van (gekruide) kippepootjes is dat deze ook koud lekker zijn (ik rook ze vaak voor een picknick) maar ook nog wel even op te warmen zijn als je overgegaan bent op direct.
Koop bij de Ikea een Fantast (je hebt nooit genoeg kern temp meters naast de igrill) en de grote braadslee met rooster, ideaal voor in de oven.
Als dat klaar is kan je dingen direct gaan bereiden zoals zwarte prei en paprika, wat kleine spiesjes (als je een pas hebt of kunt regelen voor een groothandel dan zijn die redelijk betalbaar en scheelt een hoop werk) en wat hamburgers etc. Voor de eventuele vegatariër maak ik spiesjes van in olie, knoflook en goede (!) Balsamico Azijn en wat ui, ok de vleeseters vinden dit overigens vaak erg lekker dus maak wat extra.
Met wat cous cous salade, stokbrood en suasjes kan je zo voor niet al teveel geld toch een mooie BBQ geven, waarbij een redelijk deel van wat je overhoudt de volgende dag in een nasi of paella verwerkt kan worden.
Gepofte aardappels, zou je die willen maken, kunnen ook prima in de oven want door het Alu voegt de BBQ toch bijna geen smaak toe.

Koolsla (vergeet de bruine suiker niet, recepten zonder zijn niet echt) kan je een dag van te voeren maken en de cous cous in de ochtend. Ik heb een oud koelkastje op marktplaats gekocht wat ik bijschakel bij BBQ etentjes met meerdere mensen zodat er ook her en der plaats vrijblijft voor koud bier, fris en wijn - en de salades.

Laatste tip, gebruik even voldoende snijplanken en tangen en messen om gaar en rauw te scheiden, met kip en varkens producten moet je wat meer opletten dan als je zalm en koe gebruikt, heb je die niet dan weer Ikea (of blokker of action).

ok, echt laatste tip haha, probeer de BBQ donderdag uit met een beenhammetje en wat kip, dat is een warme dag waarbij het in de avond weinig gaat afkoelen, ik sta dan ook in de tuin denk ik. Kan je wennen aan het gedrag van de BBQ en de meters en de beenham (die ook nagaart in alufolie, dus ook dan meter erin houden).
Goeie post! Donderdag was ik inderdaad van plan om al een testrit te gaan maken om a: te kijken hoe de briketten branden, b: hoe lang ze warm blijven, c: wanneer ik ongeveer nieuwe briketten er bij moet plaatsen en d: kijken hoe de ketel warmer/kouder/neutraal kan houden :) Bedankt voor de food-tips. Ga er zeker gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil binnenkort een 3-gangenmenu aanbieden aan 4 gasten (+2 inclusief mijzelf +vrouw). Ikzelf heb een standaard weber van 57 cm zonder thermometer etc.

Mijn idee was het volgende menu:

- voorgerecht: zalm gerookt op cederhout
- hoofdgerecht: sucade gegrilld
- nagerecht: iets van fruit

Nu heb ik wat vragen:

1. Hebben jullie een idee wat ik aan groenten/aardappel kan serveren bij de zalm en sucade? Liefst ook gebbq'd.
2. Iemand een idee voor een nagerecht met fruit en zonder alcohol?
3. Dien ik nog een apart grillrooster te halen voor de sucade?
4. Iemand nog een mooie suggestie voor een rub voor de sucade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Ferra schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:57:
Ik wil binnenkort een 3-gangenmenu aanbieden aan 4 gasten (+2 inclusief mijzelf +vrouw). Ikzelf heb een standaard weber van 57 cm zonder thermometer etc.

Mijn idee was het volgende menu:

- voorgerecht: zalm gerookt op cederhout
- hoofdgerecht: sucade gegrilld
- nagerecht: iets van fruit

Nu heb ik wat vragen:

1. Hebben jullie een idee wat ik aan groenten/aardappel kan serveren bij de zalm en sucade? Liefst ook gebbq'd.
Leuk, heb ik pas ook een keer gedaan.
1. Geroosterde prei smaakt lekker bij zalm (https://www.gastronomixs....nenten/1811-bbq-prei.html)
2. Ik had het volgende gemaakt. Leuk en lekker: http://bbq-helden.nl/recepten/gekarameliseerde-peer/
3. Niet nodig. Je krijgt er iets mooiere streepjes van die je niet proeft :)
4. Zout en peper :) Alternatief van een site waar ik vaak iets van maak: http://www.bbq-nl.com/2011/09/sukade-van-de-grill.html

[ Voor 4% gewijzigd door CodeIT op 20-06-2016 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
CodeIT schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:16:
[...]

Leuk, heb ik pas ook een keer gedaan.
1. Geroosterde prei smaakt lekker bij zalm (https://www.gastronomixs....nenten/1811-bbq-prei.html)
2. Ik had het volgende gemaakt. Leuk en lekker: http://bbq-helden.nl/recepten/gekarameliseerde-peer/
3. Niet nodig. Je krijgt er iets mooiere streepjes van die je niet proeft :)
4. Zout en peper :)
Kijk dit zijn mooie tips! Had je ook nog groentes bij de sucade?
Ah de link bij 4 had ik ook al gevonden!

[ Voor 3% gewijzigd door Ferra op 20-06-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ferra schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:18:
[...]
Kijk dit zijn mooie tips! Had je ook nog groentes bij de sucade?
...
Bij de sucade zou ik niet weer een BBQ groente doen, die zat al deels bij de zalm als je dat advies volgt.
Eerder misschien wat frisse sla of rauwe wilde spinazie met wat balsamico, olie peper en een rode ui - of een beetje frisse aardappel/appel salade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wat zijn die groentes waar jullie het over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:53:
Wat zijn die groentes waar jullie het over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Warme ananas, brrr.

Nee. Bbq en groente doe ik niet. Hoogstens coleslaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:25
418O2 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:11:
[...]

Warme ananas, brrr.

Nee. Bbq en groente doe ik niet. Hoogstens coleslaw
Haha ik ben juist veel aan het experimenteren met groente, bijv gevulde courgette met kip erin en veel groente. :9~

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gegrilde ananas :9

Met een bolletje vanille ijs een prima BBQ dessert. Bij een stukje kip zal het ook wel goed smaken ja :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Warme ananas ... nee, inderdaad ( pizza hawaii, of wel ander "hawaii" gerecht dan ook zal ik nooit bestellen.
Maar een verse plak ananas van de grill, dat is toch wel wat anders ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gecaremeliseerde annanas is juist heerlijk :9~ :9

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Blij dat jullie ook vinden dat het onderscheid tussen fruit en groente niet te handhaven valt :+

Annanas is het enige natuurproduct dat Coca Cola voorbijgaat in zuur en zoet dus is het sowieso fantastisch lekker _/-\o_

Groene asperges doen het ook goed op de grill overigens (om eens wat anders te opperen dan mijn eeuwige prei en paprika suggesties haha) ;)

En alles wat je kan wokken aan groente kan je ook roosteren op de BBQ (ja dus ik heb het over wortel!) als je een gaasmand koopt. Dat is een wokpan met deksel maar dan van gaas zoals je dat van je frituurpan kent, werkt echt heerlijk op heet en direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Groene asperges met olie in een grilltray mooie strepen geven. Zout + peper en een citroen over uitknijpen en laten karameliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
mannen,ik heb jullie advies nodig.
Vaderdag heeft mij oa een pizzasteen opgeleverd.
Na me een beetje te hebben ingelezen op deze materie, kom ik tot de conclusie dat ik voor mijn weber 47 er een pizzaring bij nodig heb.
Maar jezus wat zijn die dingen duur voor een stukje plaatstaal. 8)7
Nu had ik bedacht om zelf dan maar zo'n ring in elkaar te vouwen voor een paar tientjes.
de verbindingsstukken voor spiralietbuizen 500 zijn bijna pasklaar maar helaas wel gegalvaniseerd.

Nou vraag ik me af in hoe verre dat uit maakt?

Afgelopen weekend ook de barbecue ingebouwd in een tweedehands bureautje
Barbequetafel01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:28
Stuk plaat staal halen zon 1mm bij 20 cm(ofzo) en dan rond buigen en popnagelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Het was maar een grap. Een gevulde paprika met kaas en wat vlees lijkt me wel lekker. Maar eens proberen.

Ik zat overigens te overwegen om de kolenmand met RVS kabels op te hangen om hem zodoende te kunnen liften zodat ik ook kan grillen. Onderrooster op drie punten vastmaken aan kabels en het uiteinde door een gat in de zijkant ofzo. Moet het nog even uitdenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

gegalvaniseerd is een no-go. het spul zit er zo goed op dat je het ook niet even schoonbrandt.
Dus inderdaad een stuk staal halen en even laten rollen en dan wat boutjes erdoorheen van RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

spank_mojoo schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:23:
mannen,ik heb jullie advies nodig.
Vaderdag heeft mij oa een pizzasteen opgeleverd.
Na me een beetje te hebben ingelezen op deze materie, kom ik tot de conclusie dat ik voor mijn weber 47 er een pizzaring bij nodig heb.
Maar jezus wat zijn die dingen duur voor een stukje plaatstaal. 8)7
Nu had ik bedacht om zelf dan maar zo'n ring in elkaar te vouwen voor een paar tientjes.
de verbindingsstukken voor spiralietbuizen 500 zijn bijna pasklaar maar helaas wel gegalvaniseerd.

Nou vraag ik me af in hoe verre dat uit maakt?

Afgelopen weekend ook de barbecue ingebouwd in een tweedehands bureautje
[afbeelding]
Ik vind dat wel een mooie conclusie :p
Heb je je Q al eens maximaal opgestookt? Wat was toen de temperatuur en hoe ging het pizzabakken? ;)
Over dat galvaniseren is hier een paar dagen geleden nog flink over gediscussieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Hittebestendig poedercoaten moet toch kunnen? Hoewel ik dan weer niet weet of dat ook kan icm gegalvaniseerd....

Wat betreft groenten en fruit op de Q;

Gevulde puntpaprika met een mengesl van feta, ui, tomaat, knoflook, P+Z, oregano
Portabello met chevre en honing
Zomergroenten en papillot met een mooie zoete wittewijn (kan je alle soorten groenten voor gebruiken)
Hasselback aardappels
BBQ variatie op Kumpir
Spiezen
Banaan in folie met klein klontje boter en Butterscotch chocola
Gekarameliseerde appel en peren schijven met vers kaneelijs
Gergrillde Ananas met tijm siroop en Vanille ijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Gepofte ui of paprika is ook erg lekker, of deze eerst grof snijden en dan "roerbakken"in zo'n alu bakje met knoflookolie, peper, zout en verse kruiden als tijm en rozemarijn.

Een apart rooster voor die sucade is inderdaad onzin. Het is dat ik 'm bij mijn Weber kreeg toen ik 'm kocht anders had ik het ook nooit gekocht. Ziet er leuk uit, maar de smaak wordt er imho niet beter van.
Een goede rub vind ik Sezged voor rundvlees, maar dat is persoonlijk. En als ik heel eerlijk ben heeft een goed stuk kwaliteitsvlees niet veel meer nodig dan een beetje peper en grof (zee) zout.

Heb je als dessert al eens naar een tarte tartin (omgekeerde taart) gekeken met b.v. appel ? Heel eenvoudig om te maken (je gebruikt bladerdeeg) maar oh zo lekker (met een bolletje vanille of caramelijs).

Damn, ik krijg weer trek en het is 08:15 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Tarte tatin op de BBQ? Die is nieuw, leg eens uit hou jij ervoor zorgt dat je deeg niet plat slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Paganstars schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:19:
Tarte tatin op de BBQ? Die is nieuw, leg eens uit hou jij ervoor zorgt dat je deeg niet plat slaat?
Is toch gewoon een (gietijzeren) pannetje met daarin fruit en daarop een soort van deeg? Hoezo zou dat niet op een bbq kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Fly-guy schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:05:
[...]

Is toch gewoon een (gietijzeren) pannetje met daarin fruit en daarop een soort van deeg? Hoezo zou dat niet op een bbq kunnen?
Mmm toch eens een keer proberen, ben gewend dat bij een tarte tatin de suiker boven op ook enigzins moet karameliseren, wat gezien de temperatuur in je ketel wat lastiger is om goed te controleren. Suiker karameliseert pas op 170c en dit zal geleidelijk moeten gaan. Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik in mijn kokstijd dit heb verneukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat prima op de bbq. Stuk folie onder de pan om te zorgen dat de warmte wat minder direct is voor de onderkant. Dan gewoon rustig opstoken.

Stel nu dat je suiker niet helemaal gekarameliseerd is dan pak je gewoon de gasbrander er even bij om aan het einde de boel kleur te geven. Gaar is ie toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 16:33
Banaan over de lengte richting open snijden en dan fullen met Rolo's doet het hier ook altijd goed. Eventueel voor het serveren klein scheutje bruine rum er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Elve1984 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:29:
Banaan over de lengte richting open snijden en dan fullen met Rolo's doet het hier ook altijd goed. Eventueel voor het serveren klein scheutje bruine rum er over.
Rolo doen we niet meer nadat een kleintje zijn mond brandde aan de hete karamel.... Butterscotch chocola is dan iets veiliger :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Nu heb ik wat vragen:

Trostomaatjes/honingtomaatjes aan het steeltje naast de zalm op het plankje of op groenterooster/groentewok (anders donderen die krengen door het rooster :P ). Of gehalveerde (tros)tomaten, ff insmeren met wat goede olijfolie en frisse kruiden en/of peper en zout. Vergeet ook niet wat plakjes citroen mee te grillen op het zalmplankje, al was het maar voor de mooie look bij het serveren ;)

Watermeloen schijnt erg lekker te zijn van de bbq (ben geen watermeloenfan dus kan er niks uit eigen ervaring over roepen). Of als je het aandurft: bakje met (smelt)chocolade op de bbq en verse stukjes fruit erin dopen :9
Irtimid schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:17:
Damn, ik krijg weer trek en het is 08:15 8)7
Dit topic zorgt de hele dag voor een knorrende maag..the price we pay :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 08:49
Deze is favoriet bij ons thuis:
http://lekkertafelen.nl/recepten/gegrilde-ananas-bbq-tip/

Super simpel, kan echt niet mis gaan!

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand nog een goed recept / bereidingswijze voor een picanha? Wil deze vrijdag kijken of ik mijn vriendin hier aan kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peper/zout, langzaam garen, affikken.

Goed vlees heeft geen poespas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15
The-Source schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:35:
Heb zelf de enkele besteld, veel ga ik het niet gebruiken maar met de eerdere besteld rotisserie kan het erg makkelijk zijn.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de rotisserie, heb je hem al ontvangen en getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:59:
Peper/zout, langzaam garen, affikken.
Goed vlees heeft geen poespas nodig.
Zie het om me heen andersom: eerst die vetlaag goed laten smelten/krokant worden en dan de rest indirect: het lijkt me ook makkelijker om van vol pull > indirect te gaan, dan te gaan voor indirect en daarna affikken. Zou bij vetlaag onder de volle vlam dan te bang zijn dat de temp te hard toeneemt nog..of is dat misplaatste angst? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide manieren is wat voor te zeggen. Ik denk alleen dat als je eerst de vetlaag krokant maakt en dan lage temp. dat de diezelfde vetlaag gewoon weer zacht word.

Ik gebruik de tijd die nodig is om het vlees te laten rusten om de kolen weer goed heet te krijgen en dan in 2 minuten tijd de boel even af te fikken. Daar gaat je kerntemp. echt niet significant van omhoog.

Beide manieren zijn goed. Tis maar net wat je prefereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
2Dutch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:07:
[...]

Zie het om me heen andersom: eerst die vetlaag goed laten smelten/krokant worden en dan de rest indirect: het lijkt me ook makkelijker om van vol pull > indirect te gaan, dan te gaan voor indirect en daarna affikken. Zou bij vetlaag onder de volle vlam dan te bang zijn dat de temp te hard toeneemt nog..of is dat misplaatste angst? :)
Op keramische BBQ's is het niet zo eenvoudig om van heel hoge temperatuur naar heel laag te gaan.
Een "reverse sear" is dan eenvoudiger.

Bovendien krijg je een veel betere rooksmaak bij rauw vlees dan vlees dat al gekorst is.

[ Voor 38% gewijzigd door BlackShadow op 21-06-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:18:
Beide manieren zijn goed. Tis maar net wat je prefereert.
Okee, helder, thx :)
BlackShadow schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:21:
Op keramische BBQ's is het niet zo eenvoudig om van heel hoge temperatuur naar heel laag te gaan.
Een "reverse sear" is dan eenvoudiger.

Bovendien krijg je een veel betere rooksmaak bij rauw vlees dan vlees dat al gekorst is.
Ja keramisch werkt anders, moet je rekening mee houden ja, die blijven uren warm van een paar kooltjes. Dat van de rooksmaak is wel een goeie ja..misschien gewoon eens beide manieren uitproberen en scorekaartjes invullen..zucht, wat een lijdensweg toch weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Laatst bij een collega, die deed hem ook eerst indirect, en tijdens het opstoken gingen er Black Range steenkool op de briketten.
Meet vuur en rook(smaak) maar wat een fijn stukje vlees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke picanha soort is aan te raden? Zie op beef en steak veel verschillende staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Voor de volledigheid; Een Picanha heeft een vette kant en een kant waar een vlies op zit, de onderkant. Dat vlies moet er af, het vet laat je zitten. Dit gaat goed met een fileermes. Aan de vette kant snij je nu met een scherp mes (of een Stanleymes waar het mesje ongeveer 1 cm, de dikte van het vet, uit steekt) een ruitjespatroon met ruitjes van ongeveer 1 cm. Smeer dit goed in met zout. Nog geen peper, want dit verbrand en dat geeft geen lekkere smaak.
Dan kan hij op de BBQ. Ik prefereer hem eerst goed om en om dicht te schroeien (searen) tot hij rondom donkerbruin is, anderen doen dat in de laatste fase, de zgn revearsed sear.. Na het searen doe je er een temperatuur probe in en de bbq probeer je dan op 110 a 120 graden te houden, en wat rookhout geeft een extra lekkere smaak. Je laat hem langzaam opwarmen tot je gewenste gaarheid, tussen de 52 en de 57 graden, afhankelijk hoe rare, medium rare enz je hem wil hebben. Hiervoor zijn wel tabellen te vinden.
Dan wikkel je hem in aluminiumfolie en laat hem even rusten. Hou er rekening mee dat de kerntemperatuur nog even doorstijgt, dus haal hem er 1 a 2 graden eerder af.

Het snijden doe je dwars op de draad, bij een Picanha is dat voor mijn gevoel altijd de zijkant. Plakjes van een centimeter dik bijvoorbeeld.
Heerlijk met een Chimichurri! http://bbq-helden.nl/recepten/chimichurri-saus/
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:09:
Welke picanha soort is aan te raden? Zie op beef en steak veel verschillende staan.
Ik zou de USA grain-fed nemen. Of een Black Angus variant, maar die zie ik er niet tussen staan. Vast wel te krijgen bij andere leveranciers.

[ Voor 10% gewijzigd door elhopo op 21-06-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:32
Ik zoek een thermometer voor mijn schoonvader. Ik heb zelf de iGrill maar ik zie hem dat niet gebruiken icm een smartphone...
Ik zoek wel een digitale met instellingen welke toch op afstand is te gebruiken. Ik had zelf de MAverick ET-732 of 733 gevonden. iemand ervaring met deze of een ander, wellicht iets goedkoper, voorstel?
Wil hem zelf natuurlijk ook gebruiken als ik daar ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Michiel Arndts schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:23:
Ik zoek een thermometer voor mijn schoonvader. Ik heb zelf de iGrill maar ik zie hem dat niet gebruiken icm een smartphone...
Ik zoek wel een digitale met instellingen welke toch op afstand is te gebruiken. Ik had zelf de MAverick ET-732 of 733 gevonden. iemand ervaring met deze of een ander, wellicht iets goedkoper, voorstel?
Ikzelf heb de 733, ben er heel tevreden over.
Heb hem zelf een tijd geleden hier gekocht:
https://www.grillshop.at/...rmometer_Set_schwarz.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
heb een paar van deze dozen gescoord:

Hotdevil

Een Collega had een mannenweekend en was in de buurt en heeft ook wat voor mij meegenomen.
Ben benieuwd naar de kwaliteit, ik weet dat ze zijn getest in de grote brikettentest maar zien is geloven

linkje naar de leverancier, ik heb trouwens €13,50 betaald per doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Ik heb de 732, voldoet uitstekend. Koop in ieder geval niet bij http://www.meerbarbecue.nl/ want die geven geen garantie meer na een jaar.. :/ (ja, iets met recht hebben / recht krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Allemaal echt mooie suggesties! Ik zal wat foto's maken van wat het geworden is!

Kleine vraag nog; iemand tips voor goede briketten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
BlackShadow schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:32:
[...]

Met stom

Vanavond nog twee pallets opgestookt en nu is hij bijna schoon. Morgen nog even schuren en dan vind ik het wel mooi. Alle gaten zijn geboord.

Morgen ook de twee laag er op spuiten en dan afmonteren en opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Irtimid
Paganstars schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:19:
Ik kan het recept wel posten en wat foto's als je wilt. Maar in plaats van een normaal/echt deeg maak ik gebruik van plakjes bladerdeeg.
Werkt prima en het ziet er fantastisch uit als je m van de bbq afhaalt en omdraait voor de neus van de gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
De 733 bevalt mij prima, maar als je een instap model zoekt dat schijnt de Fantast van IKEA ook erg goed te zijn. Niet zo uitgebreid als de Maverick maar dan ook een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De fantast is ideaal om te leren werken met een thermometer en controle uit te oefenen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Gisteren onderweg (lees 1,5 uur enkele reis) om een Oklahoma Country Smoker 18 inch op te halen, kom ik aan en is het de 13 inch variant. De verkoper volhouden dat het toch echt de 18 inch variant is, daarna de specs even laten zien van de leverancier. Krijg je als antwoord ik dacht dat het een 18 inch was ipv 13 inch, oftewel met onverrichte zaken naar huis. :(
Mijn les geleerd, voortaan vraag ik wel of diegene de grillmaten door kan geven met deze info kan je snel bepalen om welk model het gaat qua formaat.

En de advertentie staat nog steeds als 18 inch aangeboden...

[ Voor 22% gewijzigd door Hari-Bo op 22-06-2016 08:49 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Hari-Bo schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:47:
Gisteren onderweg (lees 1,5 uur enkele reis) om een Oklahoma Country Smoker 18 inch op te halen, kom ik aan en is het de 13 inch variant. De verkoper volhouden dat het toch echt de 18 inch variant is, daarna de specs even laten zien van de leverancier. Krijg je als antwoord ik dacht dat het een 18 inch was ipv 13 inch, oftewel met onverrichte zaken naar huis. :(
Mijn les geleerd, voortaan vraag ik wel of diegene de grillmaten door kan geven met deze info kan je snel bepalen om welk model het gaat qua formaat.

Das wel een zure ja!
Irtimid schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:03:
[...]

Ik kan het recept wel posten en wat foto's als je wilt. Maar in plaats van een normaal/echt deeg maak ik gebruik van plakjes bladerdeeg.
Werkt prima en het ziet er fantastisch uit als je m van de bbq afhaalt en omdraait voor de neus van de gasten.
Graag!

[ Voor 48% gewijzigd door Paganstars op 22-06-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid

Damn, dat is mooi klote dan (excuses my French).
Toch mooi als verkopers productkennis hebben |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow

Spijtig, ooit wil ik ook een. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Paganstars schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:36:
[...]

Das wel een zure ja!

[...]

Graag!
Ik zal het recept thuis even opzoeken en hier posten. Mezelf kennende heb ik er ook nog wel een paar foto's van.
En in plaats van appel kan het natuurlijk ook met b.v. kiwi, banaan, aardbeien, ontpitte kersen etc... :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Irtimid schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:16:
[...]

Ik zal het recept thuis even opzoeken en hier posten. Mezelf kennende heb ik er ook nog wel een paar foto's van.
En in plaats van appel kan het natuurlijk ook met b.v. kiwi, banaan, aardbeien, ontpitte kersen etc... :9~
Mijn alltime favorite; Tarte Tatin de poire! en dan afmaken met boerenjongens en een bolletje muntijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
In principe kan seasonen toch met elk plantaardig vet?

[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 22-06-2016 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ja, maar sommige vetten kunnen nogal gaan ruiken of na het seasonen erg vet blijven. Ik gebruik Crisco of arachide-olie. Over olijfolie hoor ik minder goede verhalen (te vet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe wel.

Ik heb voor het inbranden van mijn gietijzeren roosters een potje Crisco. Daar doe ik al 1,5 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik zie dat de jumbo het heeft, rij ik daar wel even langs. Haal wel gelijk 2 potjes, want er gaat vast wel wat door met een drum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:13:
Ik zie dat de jumbo het heeft, rij ik daar wel even langs. Haal wel gelijk 2 potjes, want er gaat vast wel wat door met een drum
Valt wel mee hoor, je moet maar een dun laagje doen. En als je het eenmaal gedaan hebt komt het wel goed. Maar je moet de uds wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
BlackShadow schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:45:
[...]

Spijtig, ooit wil ik ook een. :*)
Ik dus ook heel graag, maar ik ga niet voor de 2mm varianten. Ik zit nu sterk te twijfelen om deze zelf te gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
koesie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:52:
[...]

Valt wel mee hoor, je moet maar een dun laagje doen. En als je het eenmaal gedaan hebt komt het wel goed. Maar je moet de uds wel gebruiken.
Dat ding heeft me genoeg moeite gekost om het er goed van te mogen nemen de komende tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hari-Bo schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:53:
[...]

Ik dus ook heel graag, maar ik ga niet voor de 2mm varianten. Ik zit nu sterk te twijfelen om deze zelf te gaan bouwen.
Tja, met zelf bouwen loop je dus al snel aan tegen het feit dat het lastig is om iets te vinden als basis dat dikker is dan 2 a 3 mm.

Expansievaten, gasflessen, lpg tanks en dergelijke zijn niet heel veel dikker. Nu heb ik zelf een dhz smoker en op zich werkt dat prima met wat dunner materiaal maar je merkt wel dat als er wat meer wind staat dat het lastiger is om de temperatuur constant te houden.
Daarnaast stook je gewoon iets meer omdat het warmteverlies groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:23:
[...]

Tja, met zelf bouwen loop je dus al snel aan tegen het feit dat het lastig is om iets te vinden als basis dat dikker is dan 2 a 3 mm.

Expansievaten, gasflessen, lpg tanks en dergelijke zijn niet heel veel dikker. Nu heb ik zelf een dhz smoker en op zich werkt dat prima met wat dunner materiaal maar je merkt wel dat als er wat meer wind staat dat het lastiger is om de temperatuur constant te houden.
Daarnaast stook je gewoon iets meer omdat het warmteverlies groter is.
Ik ken iemand die iets met waterleidingen doet, en daar heb je hele zware varianten eens even vissen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

BlackShadow schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:32:
Dank voor de tip, zonet ook besteld daar. Is beetje lastiger als NLD-er ivm verzendkosten die ze je nog mailen (wilde paypal doen maar verscheen melding in beeld) , maar de verzendkosten bleven 8 euro, en de korting voor de vorkasse die ik moest kiezen volgens hun melding a 1,83 bleef staan +de nieuwsbriefaanmelding levert je ook 'n code voor 3 euro korting op..geldig tm vandaag :P 59,07 betaald totaal :) En zonet mailtje met bedankje voor het snelle betalen en dat het pakketje morgen naar me op reis gaat d:)b

Straks ff wat groenten marineren en vanavond weer lekker de q aan :9 Misschien eens ff die weber briketten uitproberen die bij de brikettenstarter(kit) zaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
elhopo schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:39:
Aardappels / Hasselbacks moeten in mijn ervaring best wel lang, maar je kan ze tijdens het opwarmen van de Picanha gewoon naast leggen. Een hogere temperatuur is wel iets beter, dan garen ze wat sneller. Misschien helpt voorkoken, maar bij mij liggen ze er minstens een uur op.
Ik wil dit weekend dus Hasselbacks proberen te maken samen met ribben.
Zoals ik het lees doe je de Hasselbacks dus indirect, in alufolie?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Chevy454 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:06:
[...]

Ik wil dit weekend dus Hasselbacks proberen te maken samen met ribben.
Zoals ik het lees doe je de Hasselbacks dus indirect, in alufolie?
Wel indirect, niet in aluminium folie. Ik heb dit een beetje aangehouden, en dat werkte aardig goed.
http://www.bbq-nl.com/2015/08/hasselback-aardappels.html
maar er staan redelijk wat recepten op internet. Ik vond ze erg lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:41
Zooo heerlijk weer om lekker te BBQen.

Hebber nu 3KG spareribs op liggen. (Eerste keer van B&S ipv supermarkt) en voor het eerst volgens een soort van 3-2-1 methode (1-1.45.1) aan het bereiden :)

Zit nu in het eerste uur en temperatuur boven het rooster is mooi tegen de 120 graden. Maar over een kwartiertje gaan ze in de folie met de appelsap dus even kijken hoe dat gaat.

Het ontvliesen viel gisteren iig niet tegen, was zo gebeurt icm een broodmes en keukenpapier.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Babyback of buik?

Ik zou de eerste en tweede stap qua tijd wel omruilen

[ Voor 62% gewijzigd door 418O2 op 22-06-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:41
Babyback, dus de tijden goed? Of zou je iets anders doen?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
elhopo schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:20:
[...]

Wel indirect, niet in aluminium folie. Ik heb dit een beetje aangehouden, en dat werkte aardig goed.
http://www.bbq-nl.com/2015/08/hasselback-aardappels.html
maar er staan redelijk wat recepten op internet. Ik vond ze erg lekker.
Wat dan wel weer kan, de folie, alleen NIET afsluiten.

Vouw een bakje, en het ontsnappende vet ( spek / kaas ) vormt een plasje waarin de bodem krokant gebakken wordt.
Het is een keuze, geen verplichting ;)

Origineel is het indirect op het rooster en dan langzaam op die 200c garen ( zeker een uur )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tinusvolkel schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:51:
Babyback, dus de tijden goed? Of zou je iets anders doen?
Ik zou eerder 2-1-0.5 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dat had ik ook vorige keer en daar was het vlees wel gaar en lekker maar het viel niet van het bot.

Chevy454 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:24:
[...]

Dat had ik ook vorige keer en daar was het vlees wel gaar en lekker maar het viel niet van het bot.

Chevy454 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Als je het hele proces op 110-120c doet zijn ze wel gaar hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:26:
Als je het hele proces op 110-120c doet zijn ze wel gaar hoor
Dit weekend is poging nummer 2. We gaan kijken hoe het loopt.
Hier gaat het 2,5 - 1,5 en dan variable worden denk ik.
Tinusvolkel schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:49:
Zooo heerlijk weer om lekker te BBQen.

Hebber nu 3KG spareribs op liggen. (Eerste keer van B&S ipv supermarkt) en voor het eerst volgens een soort van 3-2-1 methode (1-1.45.1) aan het bereiden :)

Zit nu in het eerste uur en temperatuur boven het rooster is mooi tegen de 120 graden. Maar over een kwartiertje gaan ze in de folie met de appelsap dus even kijken hoe dat gaat.

Het ontvliesen viel gisteren iig niet tegen, was zo gebeurt icm een broodmes en keukenpapier.
Laat je weten hoe het loopt?

[ Voor 51% gewijzigd door Chevy454 op 22-06-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het is stoofvlees dus de tweede fase zou ik niet te kort doen, dan eerder 2-2-BURN

Ik heb het nu een keer of 8 gemaakt met variabele tijden en het resultaat was steeds vergelijkbaar (op de laatste keer na maar daar verdenk ik het vlees van). Met stoofgerechten ga je niet snel te lang door, eerder te kort of te heet.

Morgens ga ik eens een kip 5 uur roken op de kamado op 110C, misschien leg ik er nog wel wat racks naast voor als lunch overmorgen.

En door de Oklahoma discussie eerder ga ik misschien de rook omleiden naar een houten kist om te kijken wat dan daarin de temp wordt om misschien nog iets te roken met de tweedehands rook. wel even kijken of ik snel een luchtdichte kist kan knutselen en voldoende spul bij de bouwmarkt ga vinden om de luchtafvoer goed te kunnen blijven regelen.

Pagina: 1 ... 8 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.