De eerder genoemde beenham is ideaal om mee te spelen, kan je gelijk proberen wat rooksmaak toe te voegen met rookhout en als dat mislukt is het nog geen ramp. Beenham is ook afgekoeld nog lekker dus je kan er lang over doen en hou je over dan snij je het wat dunner voor op brood. ketel op 180 graden en gaan, kan je dus vroeg me beginnen.
Daarna zou ik kippenpootjes doen, ook proberen te roken en ook indirect zodat ze goed garen, eventueel kan je je oven bijschakelen als de BBQ te vol wordt. Voordeel van (gekruide) kippepootjes is dat deze ook koud lekker zijn (ik rook ze vaak voor een picknick) maar ook nog wel even op te warmen zijn als je overgegaan bent op direct.
Koop bij de Ikea een Fantast (je hebt nooit genoeg kern temp meters naast de igrill) en de grote braadslee met rooster, ideaal voor in de oven.
Als dat klaar is kan je dingen direct gaan bereiden zoals zwarte prei en paprika, wat kleine spiesjes (als je een pas hebt of kunt regelen voor een groothandel dan zijn die redelijk betalbaar en scheelt een hoop werk) en wat hamburgers etc. Voor de eventuele vegatariër maak ik spiesjes van champignon in olie, knoflook en goede (!) Balsamico Azijn en wat ui, ok de vleeseters vinden dit overigens vaak erg lekker dus maak wat extra.
Met wat cous cous salade, stokbrood en suasjes kan je zo voor niet al teveel geld toch een mooie BBQ geven, waarbij een redelijk deel van wat je overhoudt de volgende dag in een nasi of paella verwerkt kan worden.
Gepofte aardappels, zou je die willen maken, kunnen ook prima in de oven want door het Alu voegt de BBQ toch bijna geen smaak toe.
Koolsla (vergeet de bruine suiker niet, recepten zonder zijn niet echt) kan je een dag van te voeren maken en de cous cous in de ochtend. Ik heb een oud koelkastje op marktplaats gekocht wat ik bijschakel bij BBQ etentjes met meerdere mensen zodat er ook her en der plaats vrijblijft voor koud bier, fris en wijn - en de salades.
Laatste tip, gebruik even voldoende snijplanken en tangen en messen om gaar en rauw te scheiden, met kip en varkens producten moet je wat meer opletten dan als je zalm en koe gebruikt, heb je die niet dan weer Ikea (of blokker of action).
ok, echt laatste tip haha, probeer de BBQ donderdag uit met een beenhammetje en wat kip, dat is een warme dag waarbij het in de avond weinig gaat afkoelen, ik sta dan ook in de tuin denk ik. Kan je wennen aan het gedrag van de BBQ en de meters en de beenham (die ook nagaart in alufolie, dus ook dan meter erin houden).
[
Voor 19% gewijzigd door
franssie op 20-06-2016 21:26
. Reden: het ingrediënt champignon was weggevallen ... dan hadden de vegetariers alleen lekker gemarineerde stokjes gehad, dat is ook wel extreem niet? ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar