Kan zeker wel fout gaan hoor, zeker als een gewone bbq als een weber gebruikt. Al die uren de temperatuur stabiel houden (vooral niet te hoog) of toch teveel stralingswarmte aan 1 kant van het vlees kan er voor zorgen dat het toch droog wordt.SuperKneus schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:32:
[...]
Mijn duimpje heb je ook, wij gaan 16 juli onze verjaardag vieren en als het weer mee zit gaat zeker de bbq aan. Ik wil dan ook pulled pork gaan maken. Ik heb mij ook al erg ingelezen maar vind het toch wel spannend. Aan de andere kant lees ik ook dat het bijna niet fout kan gaan.
Ik ben alleen bang voor de tijd, sochtends vroeg de Q aansteken heeft de voorkeur (ipv avond ervoor) maar ik wil er wel redelijk zeker van zijn dat het rond etens tijd klaar is.....
Ja klopt, ik heb het ook over bijna niet fout gaan. Als het te droog is meng je er tijdens het pullen gewoon extra bbq saus of een beetje cola/appelsap door heen. Het smaakt dan altijd wel.
Het lekkerste is het natuurlijk als hij goed gaat.
Het lekkerste is het natuurlijk als hij goed gaat.
Ligt sowieso aan de cut; ik gebruik boneless wat echt enorm veel scheelt qua tijd. Als ik een Boston Butt pak, dan ben ik over het algemeen minimaal 15 uur bezig (Gebruik een Water smoker), met een stuk boneless (Zij het nou een nek of procureur is) meestal 8 uur. En dan natuurlijk de omvang wat meespeelt. Wat je ook kan doen is de cheaters manierSuperKneus schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:32:
[...]
Mijn duimpje heb je ook, wij gaan 16 juli onze verjaardag vieren en als het weer mee zit gaat zeker de bbq aan. Ik wil dan ook pulled pork gaan maken. Ik heb mij ook al erg ingelezen maar vind het toch wel spannend. Aan de andere kant lees ik ook dat het bijna niet fout kan gaan.
Ik ben alleen bang voor de tijd, sochtends vroeg de Q aansteken heeft de voorkeur (ipv avond ervoor) maar ik wil er wel redelijk zeker van zijn dat het rond etens tijd klaar is.....
Heeft er iemand een mooi injection recept voor PP en Brisket? Heb mijn marinade spuit binnen gekregen
[ Voor 4% gewijzigd door Paganstars op 17-06-2016 09:53 ]
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik hoop ook dat het droog blijft. Vier de verjaardag van de kinderen en de mensen die blijven eten krijgen.. pulled pork.Irtimid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:17:
Morgen is het dan eindelijk zo ver : voor het eerst zelf Pulled Pork maken
Heb mij ingelezen, ingredienten voor de dry-rub en piggy spray in huis gehaald en talloze YouTube video's gekeken (waar je alleen maar meer zin en trek van krijgt).
Twee weekenden geleden even een kleine snake gemaakt met de Weber kokosbriketten om te zien hoe dat gaat en of ik de temp een beetje onder controle kon houden (lang leven de Maverick).
Vanavond maar eens ff lekker een butt rubben en dan een nachtje in de koelkast. Daarnaast de Weber startklaar maken zodat ik daar morgenochtend gelijk de brand in kan steken (dat alleen vind ik al leuk, 's ochtends om 7 uur de Q aan...en ja de buren zijn gewaarschuwd) en dan ....wachten....sprayen....wachten...sprayen (repeat)....wrap in alufolie...nog meer wachten
Bij de lokale Appie alvast broodjes besteld zodat die er zeker zijn, en dan de rest van de dag nog de bijgerechten maken : Louisiana coleslaw, ingelegde rode ui en ik heb een potje met Stockyards BakedBean Starter gehaald die ik ga gebruiken voor een halve kilo blackeyed peas ehh beans.
Zoals jullie zullen begrijpen : ik kan niet wachten.
Zouden jullie alleen ff willen duimen dat het een beetje droog blijft ?
Vlees is al in huis, vanavond even injecteren en in de rub zetten. Morgenochtend ook om half 7 present bij de bbq. Vorige keer vond ik bepaalde stukjes iets te droog. Dus morgen maar even een paar keer draaien.
Mijn grootste zorg deze keer is het op temperatuur houden van de Q. Ik heb namelijk een nieuw soort brandstof gekocht..
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/1200192--firebrand.html
Een soort buizen met een gat er binnenin. De nieuwe brandstof (volgens de slager)

Geen idee hoeveel ik daarvan moet aansteken.. maar dat gaan we morgen proefsgewijs ondervinden.
Parasol staat al klaar, nog een afdekzeil erbij, partytent opzetten. Ik maak me geen zorgen over het weer
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Oeh die dingen zijn leuk, maar ik vond het niet prettif werken op een smoker. Misschien dat het beter werkt op een ketel (nog maar weer eens proberen)
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Thx voor de tip, dat van het boneless ga ik aanhouden. En nee ik ga niet cheatenPaganstars schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:52:
[...]
Ligt sowieso aan de cut; ik gebruik boneless wat echt enorm veel scheelt qua tijd. Als ik een Boston Butt pak, dan ben ik over het algemeen minimaal 15 uur bezig (Gebruik een Water smoker), met een stuk boneless (Zij het nou een nek of procureur is) meestal 8 uur. En dan natuurlijk de omvang wat meespeelt. Wat je ook kan doen is de cheaters manier
Heeft er iemand een mooi injection recept voor PP en Brisket? Heb mijn marinade spuit binnen gekregen
Tsja dat is lastig in te schatten, ligt geloof ik ook aan het gewicht en of je na een bepaalde tijd de Picnic/Butt inpakt in alufolie (met dat laatste schijnt het sneller te gaan en dat ga ik dus ook proberen. Staat ook in het recept).SuperKneus schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:32:
[...]
Ik hoop ook dat ik rond etenstijd klaar ben, maar anders verschuift het tijdstip van eten maar, ik denk niet dat de gasten daar bezwaar tegen hebben. En zo wel : more for me hahaha.
En na de lange sessie op de Q heb ik gelezen/gezien dat men de PP dan nog een uurtje ingepakt in de alufolie laat liggen om de sappen/vocht te laten herverdelen, dus daar moet je ook rekening mee houden denk ik.
En mijn voorkeur heeft het ook om 's morgens op tijd te beginnen want ik heb geen zin in gepiep van de Maverick om 3 uur 's nachts
Kijk eens op YouTube , daar staan zo veel video's op over het maken van PP op de Weber dat het je een goede indruk moet geven (mij wel iig...maar let op : je krijgt er serieus trek van
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Als ik het goed begrijp kan je hem heel goed warom houden in folie + dekens. Dus als hij eerder klaar is vind ik dat niet erg. Het inpakken in folie zorgt idd voor een tijdswinst maar de bark zal dan minder zijn. Dus mijn voorkeur heeft zonder inpakken.
Succes, maar één tip ...Irtimid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:17:
Bij de lokale Appie alvast broodjes besteld zodat die er zeker zijn, en dan de rest van de dag nog de bijgerechten maken : Louisiana coleslaw, ingelegde rode ui en ik heb een potje met Stockyards BakedBean Starter gehaald die ik ga gebruiken voor een halve kilo blackeyed peas ehh beans.
Al die bijgerechten die je noemt ....
Zijn zoveel lekkerder als je de vandaag al maakt
BBQ helden heeft er vorig jaar ( of misschien eerder ) ook over geschrevenSt@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:52:
[...] Ik heb namelijk een nieuw soort brandstof gekocht..
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/1200192--firebrand.html
Een soort buizen met een gat er binnenin. De nieuwe brandstof (volgens de slager)
[afbeelding]
Geen idee hoeveel ik daarvan moet aansteken.. maar dat gaan we morgen proefsgewijs ondervinden.
http://bbq-helden.nl/greek-fire-briketten/
Ander naampje, zelfde techniek
Thanks !FreshMaker schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:27:
[...]
Succes, maar één tip ...
Al die bijgerechten die je noemt ....
Zijn zoveel lekkerder als je de vandaag al maakt
Ja daar heb je wel een goed punt, misschien maak ik de coleslaw en uien vanavond al, dan kunnen de kruiden en smaken lekker intrekken.
Alleen moeten de bonen eerst 8-12 uur weken voordat ik ze kan gebruiken, dus dat gaat m niet worden
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Worden die niet voornamelijk gebruikt icm een Dutch Oven ?FreshMaker schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:29:
[...]
BBQ helden heeft er vorig jaar ( of misschien eerder ) ook over geschreven
http://bbq-helden.nl/greek-fire-briketten/
Ander naampje, zelfde techniek
Laat ff weten hoe het bevalt en wat je er mee gemaakt hebt, ik ben nieuwsgierig !
Laat die foto's maar achterwege... ik hoef alleen je adres maar te hebbenIrtimid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:24:
[...]
Thanks ! Much appreciated.....
En natuurlijk maak ik gedurende de sessie nog wel wat fotos die ik zal delen
http://bbq-helden.nl/7-dingen-elke-barbecueer-nodig-heeft/kokkie20 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:30:
Dus mochten jullie nog leuke gadgets/hebbedingetjes weten voor de bbq hoor ik ze graag
Je bark wordt inderdaad weer zacht van het inpakken maar wellicht kan je na 'the zone' dus bij een kerntemperatuur van een graadje of 80 het folie er weer afhalen zodat die laatste 8-10 graden weer op de normale methode gaan. Weet alleen niet of je dan alsnog een zone krijgt.SuperKneus schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:17:
Als ik het goed begrijp kan je hem heel goed warom houden in folie + dekens. Dus als hij eerder klaar is vind ik dat niet erg. Het inpakken in folie zorgt idd voor een tijdswinst maar de bark zal dan minder zijn. Dus mijn voorkeur heeft zonder inpakken.
Nu ik bovenstaand terug lees vraag ik me af of iemand dit eigenlijk toepast, heb het nog niet eerder langs zien komen en ik lees toch al wat jaartjes mee op diverse bbq fora. Wellicht een keer proberen al heb ik voorlopig nog wel 1 of 2 kg PP in de vriezer liggen.
De bark wordt uiteindelijk toch weer zacht, zodra je de boel gaat pullen, en vermengen.
Als je echt harde stukjes in het vlees wilt hebben ( klinkt vreender dan het leest ) zul je het inderdaad 13 tot 15u moeten laten garen, en dan de bark wegsnijden, en achteraf los bijserveren.
Gezien het gehalte werk vs opbrengst zul je dit maar weinig tegenkomen.
( knapperige bark is voor de kok, tijdens de pulling
)
Als je echt harde stukjes in het vlees wilt hebben ( klinkt vreender dan het leest ) zul je het inderdaad 13 tot 15u moeten laten garen, en dan de bark wegsnijden, en achteraf los bijserveren.
Gezien het gehalte werk vs opbrengst zul je dit maar weinig tegenkomen.
( knapperige bark is voor de kok, tijdens de pulling
Dan heb ik eigenlijk alles wel wat er op dat lijstje staat, tenminste paar dingen zijn nog onderweg maar voor de rest heb ik alles wat op dat lijstje staat
Alhoewel ik nog wel een paar hebbedingetjes op mijn wensenlijst heb staan, maar dat komt met de tijd vanzelf wel
Ik heb vanmiddag het vlees van Aalvink ontvangen.
5 kilo spareribs en 1,5 kilo picanha.
2 kilo spareribs is in de vriezer gegaan voor begin juli
De 3 kilo sparerib heb ik uit het vacuumplastic gehaald en wilde ik ontvliezen, maar ik heb het na heel lang pielen maar opgegeven. Het lijkt wel of ze het vlies al verwijderd hebben daar. De vorige keer was het echt een dik vlies wat je met een mes en keukenpapier zo kon verwijderen.
Heb nu alles in de rub gezet en in vershoudfolie verpakt.
Nu wil ik ze morgen alvast op de BBQ doen en zondag afmaken voor het eten. Wat is nu het beste advies om te doen?
1. Helemaal bereiden (3-2-1) en dan aflaten koelen en inpakken in alufolie en dan in de koelkast en zondag nog een uurtje opwarmen en moppen?
2. Of kan ik beter eerst 3 uur erop leggen, 1 uur in alufolie erop en dan af laten koelen en in de koelkast stoppen om het zondagmiddag weer even indirect nog een uurtje erop leggen met af en toe even moppen?
3. 2-3 uur in de oven in alufolie en dan zondag een uurtje erop om gelijk te moppen?
Voor zover ik weet gebruik je spareribs nooit direct op de BBQ, alleen indirect toch?
De 3 kilo sparerib heb ik uit het vacuumplastic gehaald en wilde ik ontvliezen, maar ik heb het na heel lang pielen maar opgegeven. Het lijkt wel of ze het vlies al verwijderd hebben daar. De vorige keer was het echt een dik vlies wat je met een mes en keukenpapier zo kon verwijderen.
Nu wil ik ze morgen alvast op de BBQ doen en zondag afmaken voor het eten. Wat is nu het beste advies om te doen?
1. Helemaal bereiden (3-2-1) en dan aflaten koelen en inpakken in alufolie en dan in de koelkast en zondag nog een uurtje opwarmen en moppen?
2. Of kan ik beter eerst 3 uur erop leggen, 1 uur in alufolie erop en dan af laten koelen en in de koelkast stoppen om het zondagmiddag weer even indirect nog een uurtje erop leggen met af en toe even moppen?
3. 2-3 uur in de oven in alufolie en dan zondag een uurtje erop om gelijk te moppen?
Voor zover ik weet gebruik je spareribs nooit direct op de BBQ, alleen indirect toch?
Ik zou normaliter zeggen na het stoven in de alu, maar afgelopen woensdag zijn mijn 3/2/1 ribs falikant mislukt. Vlees was taai en stug dus ik durf even niets meer te roepen. Na de tweede stap laat ik wel vaker wel even rusten voordat ik het afmaak maar dat ging nu dus fout. Misschien dat het vlees anders was maar daar kom je nooit achter achteraf .
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja dat moet ik niet hebben met de vele eters. Als ik ze helemaal klaar maak, lijkt het me nog een kwestie van zondag nog even opwarmen en dan ervan smullen.
De 3,2 stap op de bbq, en in de folie om de koelkast tot de volgende dag en dan de laatste stap. (Vraag is wel of je wel 3,2,1 wil doen met spareribs, misschien is minder lang beter).Binnetie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:46:
Ik heb vanmiddag het vlees van Aalvink ontvangen.
Qua vlies zou ik me geen zorgen maken, zo groot verschil merk je niet, mocht het er nog op zitten.
De pp en beenham liggen in de rub, dus dat wordt het morgen.Irtimid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:42:
[...]
Worden die niet voornamelijk gebruikt icm een Dutch Oven ?
Laat ff weten hoe het bevalt en wat je er mee gemaakt hebt, ik ben nieuwsgierig !
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Dank Fly-guy, dan ga ik dat gewoon doen. Morgen gelijk wat mobsaus maken voor zondag. Fingers crossed
Goed om te horen, de PP ligt hier ook in de rub. Blackeyed beans staan te weken en de ingelegde rode ui staat ook klaar in de koelkast.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:59:
[...]
De pp en beenham liggen in de rub, dus dat wordt het morgen.
Toch maar besloten om de coleslaw morgen zo laat mogelijk te maken omdat deze dat het meest vers blijft en de dressing de kool niet slap maakt.
Nu nog proberen te slapen vannacht
Volgens mij is het al vaker hier voorbij gekomen, maar de 3-2-1 methode is (als ik het goed heb, correct me if I'm wrong) bedoeld voor de Amerikaanse beefribs.Fly-guy schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:32:
[...]
De 3,2 stap op de bbq, en in de folie om de koelkast tot de volgende dag en dan de laatste stap. (Vraag is wel of je wel 3,2,1 wil doen met spareribs, misschien is minder lang beter).
Qua vlies zou ik me geen zorgen maken, zo groot verschil merk je niet, mocht het er nog op zitten.
De spareribs die wij hier eten staan daar bekend als babyback en die hebben inderdaad minder tijd nodig (minder groot en dus minder vlees).
Ik halveer de tijden meestal en dan zijn de babybacks prima (vallen net niet van het bot af en hebben nog net een beetje een bite).
Ik zou de spare-/babyback ribs inderdaad eerst 1,5 uur indirect roken/moppen en daarna met een scheut appelsap inpakken in de alufolie voor een uurtje. Daarna af laten koelen en dan op zondag de ribs indirect opwarmen en lekker met een goede mop of saus aflakken.
Maar als ik eerlijk ben doorloop ik altijd het hele proces en eet ze dan gelijk op, dus als ik onzin uitkraam dan hoor ik dat graag !
Echt protip, coleslaw is een dag later lekkerderIrtimid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:47:
[...]
Goed om te horen, de PP ligt hier ook in de rub. Blackeyed beans staan te weken en de ingelegde rode ui staat ook klaar in de koelkast.
Toch maar besloten om de coleslaw morgen zo laat mogelijk te maken omdat deze dat het meest vers blijft en de dressing de kool niet slap maakt.
Nu nog proberen te slapen vannacht
Succes morgen, en veel plezier!
Nog wel stress net, dacht dat mijn maverick het weer deed, niet dus.. dus net nog 1 besteld.. hoop dat ie morgen nog binnenkomt. De ochtend overleef ik wel door heen en weer te lopen.. maar met alle gasten morgenmiddag..

[ Voor 17% gewijzigd door St@m op 17-06-2016 22:58 ]
Ik ga het zeker proberen, zal zorgen dat ik morgen nog over heb zodat ik het zondag kan proeven.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:56:
[...]
Echt protip, coleslaw is een dag later lekkerderprobeer maar zondag.
Succes morgen, en veel plezier!
Nog wel stress net, dacht dat mijn maverick het weer deed, niet dus.. dus net nog 1 besteld.. hoop dat ie morgen nog binnenkomt. De ochtend overleef ik wel door heen en weer te lopen.. maar met alle gasten morgenmiddag..
Dat is balen van je Maverick
Bij mij heeft vandaag mn Weber temp meter de geest gegeven (deed al eerder raar maar nu was het echt bal) dus ik moet maar mezelf maar eens verwennen met een Thermapen
Dat van die koolsla en een dag klopt overigens, het duurt even voordat de suiker zich mengt in de zuren op de lage temp in de koelkast maar dan is het resultaat ook echt heerlijk!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb er wel eens over gelezen ja. De ribs die ik nu heb zijn ongeveer 30-35cm lang en ongeveer 725-775 gram per stuk. Had 1 stuk van iets meer dan 500gram, deze was kleiner.Irtimid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:54:
[...]
Volgens mij is het al vaker hier voorbij gekomen, maar de 3-2-1 methode is (als ik het goed heb, correct me if I'm wrong) bedoeld voor de Amerikaanse beefribs.
De spareribs die wij hier eten staan daar bekend als babyback en die hebben inderdaad minder tijd nodig (minder groot en dus minder vlees).
Ik halveer de tijden meestal en dan zijn de babybacks prima (vallen net niet van het bot af en hebben nog net een beetje een bite).
Ik zou de spare-/babyback ribs inderdaad eerst 1,5 uur indirect roken/moppen en daarna met een scheut appelsap inpakken in de alufolie voor een uurtje. Daarna af laten koelen en dan op zondag de ribs indirect opwarmen en lekker met een goede mop of saus aflakken.
Maar als ik eerlijk ben doorloop ik altijd het hele proces en eet ze dan gelijk op, dus als ik onzin uitkraam dan hoor ik dat graag !
Zo te zien zijn dat babybacks: https://www.aalvink.nl/we...se-bbq/spareribs-naturel/ nu 7,25 maar had ze voor 6,50 per kilo.
Wat ik dan niet snap is dat de buikspareribs daar maar 5,50 EU pet kilo kosten terwijl dat dis echt zware jongens zijn. Iemand die dat weet?
Dan ga ik voor de 1,5 - 1 aanpak en dan op zondag de rest.
niet zozeer beefribs maar buikribs. Echter de laatste tijd is het een beetje een trend om "dik bevleesde" spareribs te verkopen waarbij ik de tijd halveren te kort vind.Irtimid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:54:
[...]
Volgens mij is het al vaker hier voorbij gekomen, maar de 3-2-1 methode is (als ik het goed heb, correct me if I'm wrong) bedoeld voor de Amerikaanse beefribs.
Om dezelfde reden dat een ribeye nog meer per kilo kost, populariteit. In ons land worden buikribben nauwelijks gegeten, maar een beest heeft meer kilo buikribs dan baby backs. Dus gaat de prijs omlaag.Binnetie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:25:
[...]
Zo te zien zijn dat babybacks: https://www.aalvink.nl/we...se-bbq/spareribs-naturel/ nu 7,25 maar had ze voor 6,50 per kilo.
Wat ik dan niet snap is dat de buikspareribs daar maar 5,50 EU pet kilo kosten terwijl dat dis echt zware jongens zijn. Iemand die dat weet?
Met alle respect voor mijn mede-bbq'ers
Maar koken is werken met natuurproducten.
De ontwikkelde 3-2-1 methode werkt prima, alleen moet je het niet op de "tweakers-manier" zien
Er wordt direct van 3uur - 2 uur - 1 uur uitgegaan, omdat er ergens wat is geschreven hierover.
Deze methode werkt perfect, alleen moet je het zien als verhoudingen, dus 3 delen, 2 delen, 1 deel.
Controle blijft noodzakelijk, er is geen vaste tijd om een sparerib te maken, of een cake te bakken, het is allemaal 'wetenschappelijk' uit te leggen, maar dan moet je ook 'wetenschappelijk' werken.
dwz - een gecalibreerde oven, met gereguleerde aan en afvoer, en exacte toevoeging van brandstoffen.
Elke sparerib is een andere, qua bot / vleesverhouding, lengte, dikte en gewicht.
Alle recepten zijn uiteindelijk benaderingen, met de ervaring die je als 'kok' opdoet leer je de procedures.
Mijn rbs zijn niet de prijswinnende exemplaren
maar klachten krijg ik niet
( ik denk omdat mijn 'slachtoffers' gelukkig niet beter weten dan de spareribslijn en Gaucho's )
Na 1 tot 1,5 u kijk ik hoe de garing is, de ribs zijn dan nog droog, en als je ze dan vastneemt, en ze voelen buigzaam, maar nog niet breekbaar aan, zijn ze klaar voor de alufolie.
Dan is het een voorkeur, gebruik je boter - bruine suiker - ketjap/sambal of appelsap en suiker ) dan gaan ze terug op het indirect.
Nu moet je dus berekenen hoelang het nog "moet", dit is dus 2/3e van de voorgaande tijd ( give or take )
Hierdoor gaat de boel stoven, en ontstaat de 'malsheid' ( varkensvlees is dan rond de 75-80c de gelatines breken af, net als bij pulled pork )
Alleen wil je natuurlijk niet dat de boel uit elkaar valt
dus hou eerder 'minder' tijd dan meer aan !
Het laatste deel, is ter versteviging, dit is ( voor de amateurkok ) een kwestie van smaak, het afgrillen, en weer wat verstevigen vande structuren, de extra smaken ( basting met saus en caramelliseren ) en afwerking ( grill marks )
Maar hou hier ( alweer ) rekening met de gaarheid, als je overgaar gaat grillen, wordt het alleen maar minder qua structuur, voor je het weet kan je je oma van 90+ de ribs geven, omdat het al pap geworden is
nogmaals, alle respect ....
Maar ouders kennnen de film "Frozen" wel ....
Let it Go ... en geniet vooral !!
De ontwikkelde 3-2-1 methode werkt prima, alleen moet je het niet op de "tweakers-manier" zien
Er wordt direct van 3uur - 2 uur - 1 uur uitgegaan, omdat er ergens wat is geschreven hierover.
Deze methode werkt perfect, alleen moet je het zien als verhoudingen, dus 3 delen, 2 delen, 1 deel.
Controle blijft noodzakelijk, er is geen vaste tijd om een sparerib te maken, of een cake te bakken, het is allemaal 'wetenschappelijk' uit te leggen, maar dan moet je ook 'wetenschappelijk' werken.
dwz - een gecalibreerde oven, met gereguleerde aan en afvoer, en exacte toevoeging van brandstoffen.
Elke sparerib is een andere, qua bot / vleesverhouding, lengte, dikte en gewicht.
Alle recepten zijn uiteindelijk benaderingen, met de ervaring die je als 'kok' opdoet leer je de procedures.
Mijn rbs zijn niet de prijswinnende exemplaren
( ik denk omdat mijn 'slachtoffers' gelukkig niet beter weten dan de spareribslijn en Gaucho's )
Na 1 tot 1,5 u kijk ik hoe de garing is, de ribs zijn dan nog droog, en als je ze dan vastneemt, en ze voelen buigzaam, maar nog niet breekbaar aan, zijn ze klaar voor de alufolie.
Dan is het een voorkeur, gebruik je boter - bruine suiker - ketjap/sambal of appelsap en suiker ) dan gaan ze terug op het indirect.
Nu moet je dus berekenen hoelang het nog "moet", dit is dus 2/3e van de voorgaande tijd ( give or take )
Hierdoor gaat de boel stoven, en ontstaat de 'malsheid' ( varkensvlees is dan rond de 75-80c de gelatines breken af, net als bij pulled pork )
Alleen wil je natuurlijk niet dat de boel uit elkaar valt
Het laatste deel, is ter versteviging, dit is ( voor de amateurkok ) een kwestie van smaak, het afgrillen, en weer wat verstevigen vande structuren, de extra smaken ( basting met saus en caramelliseren ) en afwerking ( grill marks )
Maar hou hier ( alweer ) rekening met de gaarheid, als je overgaar gaat grillen, wordt het alleen maar minder qua structuur, voor je het weet kan je je oma van 90+ de ribs geven, omdat het al pap geworden is
Hmm.. Krijg die nieuwe briketten niet goed aan, sterker nog.. Ze doven gewoon weer in de q met alle schuiven open.. Dan maar wat meer werk.. Startertje ernaast en blijven omwisselen tot alles aanblijft. Normaliter had ik wel wat meer geduld gehad, maar ik wil wel vanavond ergens uitserveren 
Als het echt drama blijft ga ik straks weer gewoon kokosbriketten halen..
Edit: en we gaan nu goed.. Rust in de tent
[ Voor 17% gewijzigd door St@m op 18-06-2016 08:48 ]
Is het 'gelatine' verhaal niet al jaren achterhaald?FreshMaker schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:16:
Mijn rbs zijn niet de prijswinnende exemplarenmaar klachten krijg ik niet
Alleen wil je natuurlijk niet dat de boel uit elkaar valtdus hou eerder 'minder' tijd dan meer aan !
[video]
Welke briketten gebruik jij dan ?St@m schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:35:
Hmm.. Krijg die nieuwe briketten niet goed aan, sterker nog.. Ze doven gewoon weer in de q met alle schuiven open..
Hier ook wat probs om het goed op temp te krijgen en te houden.
Die briketten van Weber geven zo veel as af dat ze de gloed gaan verstikken. Hopelijk gaat de rest van de snake met Weber kokosbriketten beter.
Maar ik ga maar overstappen op Ecobrasa denk ik, daar hoor ik goede verhalen over.
Inmiddels ligt de picnic er hier bijna 2 uur op...mag zo weer ff kijken als ik m met piggy spray ga behandelen
Happy grillin' !
Ehm die briketten waar jij gisteren van vroeg wat ik ermee ging maken..Irtimid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:48:
[...]
Welke briketten gebruik jij dan ?
Die briketten van Weber geven zo veel as af dat ze de gloed gaan verstikken. Hopelijk gaat de rest van de snake met Weber kokosbriketten beter.
Maar ik ga maar overstappen op Ecobrasa denk ik, daar hoor ik goede verhalen over.
Inmiddels ligt de picnic er hier bijna 2 uur op...mag zo weer ff kijken als ik m met piggy spray ga behandelen
Happy grillin' !
Maar inmiddels al weer de hele tijd stabiel, was dus alleen gedonder met aankrijgen. Nu geen problemen.
Verwijderd
Ik gebruik al heel lang geen briketten van Weber meer. De boel verstikt. Heb weleens meegekregen dat ze er klei doorheen doen. Zou zomaar kunnen want er bleef altijd een berg gele as over.Irtimid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:48:
[...]
Welke briketten gebruik jij dan ?
Happy grillin' !
Ik stook ondertussen al weer een tijd op Ecobrasa en Terlanco briketten. Branden mooi schoon op.
Oh dat is waar, die Greek Fire "staven"St@m schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:17:
[...]
Ehm die briketten waar jij gisteren van vroeg wat ik ermee ging maken..

Hoe zit het daar mee qua as vorming of heb je daar nog geen last van ?
Hier blijft de temperatuur nu ook redelijk stabiel (tussen de 110 en 115 gemeten boven t rooster).
Ja ik ben er ook klaar mee. Ik maak op wat ik nu nog heb of doneer het aan iemand die alleen direct bbqt.Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:28:
[...]
Ik gebruik al heel lang geen briketten van Weber meer. De boel verstikt. Heb weleens meegekregen dat ze er klei doorheen doen. Zou zomaar kunnen want er bleef altijd een berg gele as over.
Ik stook ondertussen al weer een tijd op Ecobrasa en Terlanco briketten. Branden mooi schoon op.
Van Terlanco heb ik nog nooit gehoord, waar haal je die en wat kost dat ?
Verwijderd
Terlanco ken je vast wel maar de naam staat niet altijd prominent op de verpakking.
http://terlanco.nl/shop/houtskoolproducten
Daarnaast ben ik zelf in de war. Ik bedoelde geen Terlanco, heb ik in het verleden ook gebruikt, maar Tasmania. Te verkrijgen bij Fonq.nl
http://www.fonq.nl/produc...osbriketten-10-kg/108243/
Topspul! Mooie vierkante blokjes die je makkelijk kan stapelen.
http://terlanco.nl/shop/houtskoolproducten
Daarnaast ben ik zelf in de war. Ik bedoelde geen Terlanco, heb ik in het verleden ook gebruikt, maar Tasmania. Te verkrijgen bij Fonq.nl
Bedankt voor de tip, ik ga er zeker naar kijken !Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:45:
Mogelijk, maar ik zou het niet weten.Malt007 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:35:
[...]
Is het 'gelatine' verhaal niet al jaren achterhaald?
Heb je iets meer dan dit voor ons ?
Geen last van asvorming denk ik, niet echt gekeken. Heb de temp nu al de hele dag stabiel tussen de 115/125 graden. Gaat prima dusIrtimid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:33:
[...]
Oh dat is waar, die Greek Fire "staven"mea culpa.
Hoe zit het daar mee qua as vorming of heb je daar nog geen last van ?
Thermometer ook binnengekomen eind van de ochtend dus ook blij mee.
Zit nu alleen al een uur in de zone op 75 graden.. Wordt tijd dat ie naar 76 springt
Wat een ongelofelijk schijt weer is het toch weer dit weekend 
Tijdens een droog moment de MT57 gereed gemaakt voor indirect, 8 briketten ECO brasa aangestoken en gaan met de banaan. Toen het onweer zich in de verte heeft aangemeld de speklappen op het indirecte gedeelte, bruine suiker erover heen, Whisky hout snippers in alufolie op de briketten gegooid en naar binnen gerend. De ketel was nog aan het opwarmen (75C in de ketel)
Langs de veranda deur gekeken naar de dometemp (zakte tot 120C en in de ketel was het 85C)
De Ikea fantast natuurlijk vergeten
Dus die was aan het zwemmen in de regen.
Op een bepaald moment toch maar uit de regen gehaald.
Maar nu is het droog, dat ding even laten drogen hij doet weer. Die krengen zijn onverwoestbaar
Gesmolten, verzopen en nog steeds werken
* Chevy454 gaat nu verder aan de speklappen
Ik heb dat ook gedaan voor mijn eerste keer en dat ging goed fout. Het ging goed want het was leuk en het smaakte lekker, het was fout omdat ik niet het gewenste resultaat had. En ansich is dat het probleem niet, men moet wel weten wat men doet gedurende de 3 fasen. In mijn geval te koud en te kort.
Volgende keer doe ik het gewoon opnieuw en doe ik het wat langer in de folie om het malser te maken.
Bottom line: mensen zijn vooral bang om veel tijd te investeren om dan een slecht resultaat te hebben. Maar als je meer als 4,5 uur erin hebt zitten is het qua smaak goed, qua malsheid wat minder misschien. Maar je hebt gelijk: gewoon los laten, en doen. Als je ilv om 18.00 nu om 19.00 eet, so what... het is low and slow voor een reden.
Alleen vraag ik me af hoe jullie het kwijl binnenboord kunnen houden tijdens de sessies

Tijdens een droog moment de MT57 gereed gemaakt voor indirect, 8 briketten ECO brasa aangestoken en gaan met de banaan. Toen het onweer zich in de verte heeft aangemeld de speklappen op het indirecte gedeelte, bruine suiker erover heen, Whisky hout snippers in alufolie op de briketten gegooid en naar binnen gerend. De ketel was nog aan het opwarmen (75C in de ketel)
Langs de veranda deur gekeken naar de dometemp (zakte tot 120C en in de ketel was het 85C)
De Ikea fantast natuurlijk vergeten

Op een bepaald moment toch maar uit de regen gehaald.
Maar nu is het droog, dat ding even laten drogen hij doet weer. Die krengen zijn onverwoestbaar
Gesmolten, verzopen en nog steeds werken
* Chevy454 gaat nu verder aan de speklappen
Ik denk dat het gewoon typerend is aan het soort mensen wat hier komen. We zijn allemaal tweakers die het allemaal net iets meer willen begrijpen omdat we van nature wat onzelfzekerder zijn. Als ik kijk naar mijn collega's met een doctoraat (ik heb heb er geen) in allerlei vakgebieden dan merk dat velen geen besluit durven nemen, ze zien door de bomen het bos niet meer. Daarom dat het fijn is voor mensen (zoals vele op dit forum) om een houvast te hebben in de 3-2-1 methode.FreshMaker schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:16:
Ik heb dat ook gedaan voor mijn eerste keer en dat ging goed fout. Het ging goed want het was leuk en het smaakte lekker, het was fout omdat ik niet het gewenste resultaat had. En ansich is dat het probleem niet, men moet wel weten wat men doet gedurende de 3 fasen. In mijn geval te koud en te kort.
Volgende keer doe ik het gewoon opnieuw en doe ik het wat langer in de folie om het malser te maken.
Bottom line: mensen zijn vooral bang om veel tijd te investeren om dan een slecht resultaat te hebben. Maar als je meer als 4,5 uur erin hebt zitten is het qua smaak goed, qua malsheid wat minder misschien. Maar je hebt gelijk: gewoon los laten, en doen. Als je ilv om 18.00 nu om 19.00 eet, so what... het is low and slow voor een reden.
Alleen vraag ik me af hoe jullie het kwijl binnenboord kunnen houden tijdens de sessies
Kan je niet een mengsel maken om het aan de gang te kijken? Dus die Griekse staven met wat houtskool in het begin? Of is dat uit den boze?St@m schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:35:
Hmm.. Krijg die nieuwe briketten niet goed aan, sterker nog.. Ze doven gewoon weer in de q met alle schuiven open.. Dan maar wat meer werk.. Startertje ernaast en blijven omwisselen tot alles aanblijft. Normaliter had ik wel wat meer geduld gehad, maar ik wil wel vanavond ergens uitserveren
[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 18-06-2016 14:58 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Is dit in Nederland?The Fatal schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 15:36:
Hier vandaag lekker aan het grillen.
[afbeelding]
Sinds 12 uur bezig over een uurtje of 2,5 klaar
* Chevy454 heeft al 2 keer een nat pak gehaald vandaag
De speklappen hier zijn gereed (3x natuur en 3 met bruine suiker). De honden waren plots heel erg lief
Ze zijn gerookt met wat whisky snippers met Jupiler in een verdampbak.
Smaak was zoutig (d'uh gezouten spek) en lekker wat zoet door de suiker. De rooksmaak mocht wel wat sterker dus volgende keer wat meer houtsnippers gebruiken.
[ Voor 31% gewijzigd door Chevy454 op 18-06-2016 15:53 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Hmmm klinkt goed, ik zit hier nog steeds te prutsen met die Weber shit. Als ik klaar ben dan gaat de rest zo de container, ik ben er helemaal klaar mee.St@m schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:29:
[...]
Geen last van asvorming denk ik, niet echt gekeken. Heb de temp nu al de hele dag stabiel tussen de 115/125 graden. Gaat prima dus![]()
Thermometer ook binnengekomen eind van de ochtend dus ook blij mee.
Zit nu alleen al een uur in de zone op 75 graden.. Wordt tijd dat ie naar 76 springt
Uit pure ellende (en omdat ik niks beters heb) nu maar wat Dammers houtskool erbij om de boel een beetje op temp te houden, maar dat is lastig. Overschoot naar 133 graden af en toe.
Kerntemp bij mij is nu nog maar 63 graden, dus het gaat nog ff duren ben ik bang
Hier is het trouwens ook kloteweer,helpt ook niet voor de sfeer....
Nou ik word helemaal gek van al die as. Ee komt zo veel vanaf dat mn snake verstikt. Moet telkens de as er tussen vandaan halen/blazen.418O2 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:52:
Weber briketten zijn prima imo.
Voor direct bbqen zijn ze best goed, maar low&slow doe ik er niet meer mee.
Just my 2 cents.
Paar tikken tegen de bbq en de vinnen van de toevoer even heen en weer doen en het is weer schoon. Kokos is beter, maar weggooien is ook zondeIrtimid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:01:
[...]
Nou ik word helemaal gek van al die as. Ee komt zo veel vanaf dat mn snake verstikt. Moet telkens de as er tussen vandaan halen/blazen.
Voor direct bbqen zijn ze best goed, maar low&slow doe ik er niet meer mee.
Just my 2 cents.
En hoe gaat het ? Ben je al klaar of ligt 'ie er nog op ?St@m schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:29:
[...]
Hier geeft de kern nu 76 aan, misschien ook omdat ik wat hoger zit dan 115 graden.
Zo hier is de eerste keer een beetje een tegenvaller. Door wat omstandigheden ben ik wat later begonnen.
Ik heb starter aangemaakt met een stuk of 12 weber briketten. Toen ik de Weber op 110 graden had (thermometer van de Ikea in een prop alufolie gestopt heb ik de spareribs erop gedaan (ruim 3 kilo). Doordat de temp daalde kreeg ik hem niet meer hoger dan 80 graden.
Heb snel maar opnieuw briketten in de starter gedaan om aan te kunnen vullen. Ik was ruim 45 min verder voordat ze op de Weber konden. Daarna steeg de temp snel naar 120 graden. Zo heb ik hem een poos stabiel gehouden. Toen dacht ik van: Ahh makkie ik ga ze gelijk even moppen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Want toen ik aan het moppen was daalde de temperatuur naar 57 graden. De ribs liggen in een Ikea pannendekselhouder.
Dus nu maar weer snel briketten aangemaakt die ik er zo op gooi. Ik kreeg de temp dus niet snel meer omhoog. Hopelijk gaat het beter als ik ze straks even in alfolie inpak om een uurtje in alufolie erop te gaan. Ik moet dan genoeg warmte kunnen maken.
Iemand nog tips hoe je snel kunt stijgen in temperatuur? De luchtschuif aan de onderkant staat open.
Edit: overigens heb ik de kolen aan 1 kant van de Weber gelegd. Dat zie ik veel mensen doen. Of is het beter om aan beide kant een berg koelen neer te leggen?
Edit 2: na het moppen had ik de prop alufolie met meter tussen de ribs gelegd. Misschien dat dat het is. Nu ligt hij voor de voorste rib (wel aan de kant van de kolen) maar de temperatuur loopt wel weer op.
Ik heb starter aangemaakt met een stuk of 12 weber briketten. Toen ik de Weber op 110 graden had (thermometer van de Ikea in een prop alufolie gestopt heb ik de spareribs erop gedaan (ruim 3 kilo). Doordat de temp daalde kreeg ik hem niet meer hoger dan 80 graden.
Heb snel maar opnieuw briketten in de starter gedaan om aan te kunnen vullen. Ik was ruim 45 min verder voordat ze op de Weber konden. Daarna steeg de temp snel naar 120 graden. Zo heb ik hem een poos stabiel gehouden. Toen dacht ik van: Ahh makkie ik ga ze gelijk even moppen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Want toen ik aan het moppen was daalde de temperatuur naar 57 graden. De ribs liggen in een Ikea pannendekselhouder.
Dus nu maar weer snel briketten aangemaakt die ik er zo op gooi. Ik kreeg de temp dus niet snel meer omhoog. Hopelijk gaat het beter als ik ze straks even in alfolie inpak om een uurtje in alufolie erop te gaan. Ik moet dan genoeg warmte kunnen maken.
Iemand nog tips hoe je snel kunt stijgen in temperatuur? De luchtschuif aan de onderkant staat open.
Edit: overigens heb ik de kolen aan 1 kant van de Weber gelegd. Dat zie ik veel mensen doen. Of is het beter om aan beide kant een berg koelen neer te leggen?
Edit 2: na het moppen had ik de prop alufolie met meter tussen de ribs gelegd. Misschien dat dat het is. Nu ligt hij voor de voorste rib (wel aan de kant van de kolen) maar de temperatuur loopt wel weer op.
[ Voor 13% gewijzigd door Binnetie op 18-06-2016 19:12 ]
Om half 5 tikte die de 88 graden aan, dus nog even een uurtje laten rusten en om kwart voor 6 zat iedereen te genieten. Zo'n 11 uur in totaal dus.Irtimid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 18:32:
[...]
En hoe gaat het ? Ben je al klaar of ligt 'ie er nog op ?
Hier geeft de kern nu 76 aan, misschien ook omdat ik wat hoger zit dan 115 graden.
De beenhammetjes waren toen al lang en breed op
Maar even voor mijn beeldvorming, je haalt om de zoveel tijd de kap eraf om het vlees te besproeien ofzo? Bij mij gaat de kap er de eerste keer af op kerntemp 74 graden om te lakken.
Als je iedere keer de kap eraf haalt dan duurt het natuurlijk veel langer voor je vlees de juiste temp bereikt.
Het zal inderdaad schelen, maar het proces van verwarmen gaat gewoon door intern.
Het is niet zo dat je de kap optrekt, er gelijk een diepvriezer in werking gaat
Wat wel scheelt, is dat de temperatuur in de dome opnieuw moet opbouwen natuurlijk.
De doorwarming van het vlees gaat wel gestaag door dan, alleen met een dipje ...
Slecht voor de statistiek, maar kan geen kwaad.
( Je moet natuurlijk niet elke 10 minuten de boel opengooien )
Wat wel scheelt, is dat de temperatuur in de dome opnieuw moet opbouwen natuurlijk.
De doorwarming van het vlees gaat wel gestaag door dan, alleen met een dipje ...
Daarom vraag ik het ook evenFreshMaker schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:21:
Het zal inderdaad schelen, maar het proces van verwarmen gaat gewoon door intern.
Die kreet ken ik ook en heb ik ook eens in et vorige deel geroepen, werd ik mooi terechtgewezen met allerlei onderbouwing. om de 10 minuten misschien slecht maar zo nu en dan even kijken schijnt dus prima te kunnen en doe ik zelf ook zonder merkbaar verschil.418O2 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:32:
when u lookin', you ain't cookin'
418O2 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:32:
when u lookin', you ain't cookin'
Yup, van diezelfde amazingribsfranssie schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:49:
[...]
Die kreet ken ik ook en heb ik ook eens in et vorige deel geroepen, werd ik mooi terechtgewezen met allerlei onderbouwing. om de 10 minuten misschien slecht maar zo nu en dan even kijken schijnt dus prima te kunnen en doe ik zelf ook zonder merkbaar verschil.
http://amazingribs.com/ti...g_lookin_aint_cookin.html
Knap dat men heel selectief site's kan onthouden

Het resultaat hier van bijna 45 minuten roken met whisky snippers en dichtschroeien met houtskool.
Mrs Chevy454 vond het lekker. En de honden vielen aan alsof ze nog nooit vlees hadden gehad.
Misschien volgende keer wat langer direct grillen voor een mooiere korst.
Wat opviel is dat het rooster temperatuur soms zonder reden 10C zakt om dan na 10 minuten terug op 115C te komen. Waarschijnlijk lekkage of door de wind? In elk geval is zo'n probe thermometer veel beter als een oven thermometer (niet steeds deksel lichten om te kijken).
Ik doe ook minion stijl en dat werkt vrij goed maar ik krijg die ook niet hoger als 150C dome (120C rooster). De reden is dat ik te weinig brandende briketten heb. Ik moet misschien wat meer in de starter doen.Binnetie schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:04:
Zo hier is de eerste keer een beetje een tegenvaller. Door wat omstandigheden ben ik wat later begonnen.
Maar de probe had ik ook verkeerd zitten, hij raakte de kant en dan meet hij verkeerd. Toen de probe los van de rand was ging de temperatuur ook snel omhoog. Maar aangezien velen de minion methode gebruikt zal het wel goed zijn? Ik had ook gedacht om aan 2 kanten brandende briketten te leggen maar dan wordt de indirecte zone zo klein.
Maar ik moet soms ook alle schuiven open zetten om er terug warmte in te krijgen nadat het deksel open is geweest. Maar het vlees koelt niet af of zo, het vlees kent gewoon een dipje in stijgingsgraad. Merkte dat goed met mijn cote a los, vlees ging zelfs van het rooster om houtskool te vullen. En offline ging de temperatuur nog 2 graden omhoog.
[ Voor 70% gewijzigd door Chevy454 op 18-06-2016 22:30 ]
Ik denk dat de honden een mooiere korst preferen inderdaad
Serieus? Jij bbqt voor je honden?
Ze krijgen een klein stukje vleesSt@m schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:29:
Ik denk dat de honden een mooiere korst preferen inderdaad![]()
Honden kunnen slecht tegen kruiden toch?Chevy454 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:31:
[...]
Ze krijgen een klein stukje vleesBeter wat te veel vlees dan te weinig
Klinkt goed kerel, ging bij jou een stuk beter dan bij mij denk ik (was dan ook mijn eerste PP).St@m schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:11:
[...]
Om half 5 tikte die de 88 graden aan, dus nog even een uurtje laten rusten en om kwart voor 6 zat iedereen te genieten. Zo'n 11 uur in totaal dus.
Maar even voor mijn beeldvorming, je haalt om de zoveel tijd de kap eraf om het vlees te besproeien ofzo?
Hier heb ik m uiteindelijk om 21:15 uur er vanaf gehaald, kern temperatuur was toen 84 graden ipv 87.
Maar we vielen om van de honger en het laatste uur kreeg ik m niet hoger dan die temp
Daarna even laten rusten en toen de eerste helft gepulled en dat ging goed. Vlees was heet, mooi gaar, goed uit elkaar te trekken en heerlijk !
Ik heb het recept gevolgd uit het boek van Jord Althuizen (Grillmasters/Smokey Goodness BBQ team) en die gaf een recept voor een spray die er de eerste 6 uur om het uur op gesprayd moest worden om de bark/vlees vochtig te houden. Dus vandaar dat ik af en toe de kap open heb gehad, maar uiteraard zo kort mogelijk
Maar de PP was heerlijk evenals de bijgerechten....alleen jammer dat het wat langer duurde dan verwacht. Maar ja, ze noemen het niet voor niks low&slow.
Welkom inDe ZoneIrtimid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:27:
[...]
Klinkt goed kerel, ging bij jou een stuk beter dan bij mij denk ik (was dan ook mijn eerste PP).
Hier heb ik m uiteindelijk om 21:15 uur er vanaf gehaald, kern temperatuur was toen 84 graden ipv 87.
Maar we vielen om van de honger en het laatste uur kreeg ik m niet hoger dan die temp
Precies waar al de artikelen over gaan, dat plateau waarin de temperatuur gelijk blijft, of zelfs lijkt te dalen.
In deze fase breken de bindweefsels af, en zorgt het ervoor dat het 'draadjesvlees' losser word.
Naar gelang de samenstelling en hoeveelheid kan dit inderdaad een lange tijd duren.
Het mooiste is, je kan hier helemaal NIETS aan doen, dit is kerntemperatuur, meer hitte toevoegen in de bbq zorgt alleen maar voor warmte op de buitenkant.
Vanwege de tijdsduur maak ik de PP altijd een dag ervoor, zeker als je niet de enige bent die eet.
( ik snap best dat het eten een kwartiertje later komt, maar de tafelgenoten .. die willen jouw fantastische product hebben, waar je al zo lang over opschept )
Pulled Porc kan je prima opwarmen in een schaaltje in de BBQ.
portie vlees + beetje appelsap en saus om het vochtig te houden, en na een paar minuten heb je prima porties.
* FreshMaker maakt 4 kilo, en vriest het per portie in ...
Is het uiteindelijk gelukt de BBQ weer op temperatuur te krijgen? Van wat ik lees doe je niets geks.Binnetie schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:04:
Ik heb zelf mijn BBQ (Weber 57cm ketel) op de volgende manier ingedeeld:

Na 9,5 uur rond de 120 graden voor een pulled pork nog even opgestookt om wat groentespiezen af te grillen. Had de thermometer al weggehaald, maar de meter in de deksel gaf binnen 5 minuten 250+ aan... Hiervoor hoefde alleen maar de luchtschuiven open gezet te worden.
Ik gebruik overigens ecobrasa kokosbriketten. Dus als je het op dezelfde manier doet, zou het ook nog aan de briketten kunnen liggen. Misschien veel asvorming? Kun je wel weghalen door even op de ketel te tikken (pas op, heet!). Of vochtig bewaard?
Zo heb ik dat ook gedaan, maar ik zie dat je al veel meer kolen gebruikt. Ik had overigens 2 alubakjes staan met water erin. Ik denk dat ik wel een waterbuffer had van 1 liter. Misschien toch maar wat minder water doen?urf schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:06:
[...]
Is het uiteindelijk gelukt de BBQ weer op temperatuur te krijgen? Van wat ik lees doe je niets geks.
Ik heb zelf mijn BBQ (Weber 57cm ketel) op de volgende manier ingedeeld:
[afbeelding]
Na 9,5 uur rond de 120 graden voor een pulled pork nog even opgestookt om wat groentespiezen af te grillen. Had de thermometer al weggehaald, maar de meter in de deksel gaf binnen 5 minuten 250+ aan... Hiervoor hoefde alleen maar de luchtschuiven open gezet te worden.
Ik gebruik overigens ecobrasa kokosbriketten. Dus als je het op dezelfde manier doet, zou het ook nog aan de briketten kunnen liggen. Misschien veel asvorming? Kun je wel weghalen door even op de ketel te tikken (pas op, heet!). Of vochtig bewaard?
De briketten zou ook goed kunnen, ik had ze bij de starter gekregen (Weber Long Lasting briketten, verpakking was nog niet open geweest en stonden in de garage). Ik merk dat er veel asvorming is. Goede tip om tegen de ketel aan te tikken om de as er af te krijgen. Heb ook nog THM kokosbriketten (nieuw in doos). Ik heb deze er ook bij gebruikt en die werken wat beter. Maar wil ze vandaag helemaal gebruiken omdat de Webers door dit gedoe bijna op zijn en ze opnieuw gebruiken bijna niet lukt.
Ik gebruikt meestal 1 alu bakje, naast de kolen. Ongeveer een liter denk ik. Maar zolang je zorgt dat daar heet water in gaat zou dat niet zoveel verschil moeten geven.Binnetie schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:35:
[...]
Zo heb ik dat ook gedaan, maar ik zie dat je al veel meer kolen gebruikt. Ik had overigens 2 alubakjes staan met water erin. Ik denk dat ik wel een waterbuffer had van 1 liter. Misschien toch maar wat minder water doen?
De briketten zou ook goed kunnen, ik had ze bij de starter gekregen (Weber Long Lasting briketten, verpakking was nog niet open geweest en stonden in de garage). Ik merk dat er veel asvorming is. Goede tip om tegen de ketel aan te tikken om de as er af te krijgen. Heb ook nog THM kokosbriketten (nieuw in doos). Ik heb deze er ook bij gebruikt en die werken wat beter. Maar wil ze vandaag helemaal gebruiken omdat de Webers door dit gedoe bijna op zijn en ze opnieuw gebruiken bijna niet lukt.
As zou best wel eens de reden kunnen zijn, komt er geen lucht meer goed door en wordt de verbranding dus automatisch minder. Los daarvan geven kokosbriketten sowieso meer warmte.
Denk dat een paar keer tikken (ik gebruik zelf de rubber achterkant van een BBQ tang, scheelt zere handen en krassen op de BBQ) en de schuiven heen en weer halen wel zal werken.
De grote hoeveelheid kolen had ik om zeker te zijn dat ik niet tussendoor bij hoefde te vullen, had na in totaal 11 uur de BBQ aan nog zeker een derde over. Zou voor de temperatuur niet uit moeten maken. Ik had er 10 brandende briketten in gedaan. Gooi de briketten die aanstaan altijd aan een kant van de koude kolen (beetje zoals met de snake methode), heb het idee dat ik hierdoor ook minder last heb van eventueel as tussen de brandende briketten. Maar misschien zit dat wel alleen tussen de oren
Ik had er koud wat er in gedaanurf schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:52:
[...]
Ik gebruikt meestal 1 alu bakje, naast de kolen. Ongeveer een liter denk ik. Maar zolang je zorgt dat daar heet water in gaat zou dat niet zoveel verschil moeten geven.
As zou best wel eens de reden kunnen zijn, komt er geen lucht meer goed door en wordt de verbranding dus automatisch minder. Los daarvan geven kokosbriketten sowieso meer warmte.
Denk dat een paar keer tikken (ik gebruik zelf de rubber achterkant van een BBQ tang, scheelt zere handen en krassen op de BBQ) en de schuiven heen en weer halen wel zal werken.
De grote hoeveelheid kolen had ik om zeker te zijn dat ik niet tussendoor bij hoefde te vullen, had na in totaal 11 uur de BBQ aan nog zeker een derde over. Zou voor de temperatuur niet uit moeten maken. Ik had er 10 brandende briketten in gedaan. Gooi de briketten die aanstaan altijd aan een kant van de koude kolen (beetje zoals met de snake methode), heb het idee dat ik hierdoor ook minder last heb van eventueel as tussen de brandende briketten. Maar misschien zit dat wel alleen tussen de oren
De as is het zeker, want op het eind had ik bijvoorbeeld gloeiende kolen en kwam er veel warmte vanaf, ze waren ook minder assig. Ik zoek nog even iets waar ik mee tegen de ketel kan tikken (heb nu alleen een rubberen hamer... dus even wat anders zoeken).
Vanmiddag gaan we weer verder. Super bedankt voor de tips! Nu eerst de Hasselbacks voorbereiden, mijn vriendin wilde die proberen. En de picanha uit de koeling halen.
Goeie tip. Ik ben zo ook al eens nat gegaan.FreshMaker schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Het mooiste is, je kan hier helemaal NIETS aan doen, dit is kerntemperatuur, meer hitte toevoegen in de bbq zorgt alleen maar voor warmte op de buitenkant.
Vanwege de tijdsduur maak ik de PP altijd een dag ervoor, zeker als je niet de enige bent die eet.
( ik snap best dat het eten een kwartiertje later komt, maar de tafelgenoten .. die willen jouw fantastische product hebben, waar je al zo lang over opschept )
portie vlees + beetje appelsap en saus om het vochtig te houden, en na een paar minuten heb je prima porties.
Ga vandaag aan de gang met het vat.
Bedankt voor je reactie, ik had er al zo'n vermoeden van alhoewel ik dacht dat die bij een lagere temp zo zijn (rond de 70-75).FreshMaker schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Welkom inDe Zone
Precies waar al de artikelen over gaan, dat plateau waarin de temperatuur gelijk blijft.
Ach hij was lekker en de volgende keer weet ik beter, you live you learn of zoals een Japans gezegde : zeven keer vallen en acht keer opstaan.
En de rest die over was heb ik inderdaad ook in porties verpakt en in de vriezer gelegd, daar gaan we nog lol van hebben
Ik gebruik vrijwel nooit water, maar het schiet inderdaad wel op om al warm water te gebruiken, dan gaat de energie van de briketten direct naar het vleesBinnetie schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:58:
[...]
Ik had er koud wat er in gedaan. Nja aldoende leert men. Dus hij heeft ook nog die liter water moet opwarmen.
Wat is er mis met een rubber hamer, heb je die elke dag nodig voor het werk ?De as is het zeker, want op het eind had ik bijvoorbeeld gloeiende kolen en kwam er veel warmte vanaf, ze waren ook minder assig. Ik zoek nog even iets waar ik mee tegen de ketel kan tikken (heb nu alleen een rubberen hamer... dus even wat anders zoeken).
Of ooit aangeschaft voor je achterterras, en ligt nu toch maar weg te kwijnen
Dan voor het goede doel inzetten, als tweakers bbq tool
Picanha moet ik ook nog steeds doen .....Vanmiddag gaan we weer verder. Super bedankt voor de tips! Nu eerst de Hasselbacks voorbereiden, mijn vriendin wilde die proberen. En de picanha uit de koeling halen.
Wat ook kan, is dat de thermometer op een plek zat waar het dus 80+ is, en hier of daar een hotpocket gegenereerd had.Irtimid schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:20:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik had er al zo'n vermoeden van alhoewel ik dacht dat die bij een lagere temp zo zijn (rond de 70-75).
Ach hij was lekker en de volgende keer weet ik beter, you live you learn of zoals een Japans gezegde : zeven keer vallen en acht keer opstaan.
Bij hele grote stukken gebruik ik dan ook 2 probes, of ruime afstand van elkaar.
Een varkensschouder kan meer misbruik ondergaan dan de hele schoonfamilie
er is geen 'right way' die in één keer 100% perfect gaat, bbqteams oefenen ook wekelijks voor de grote wedstrijden, en ook daar wint niet iedereen ...
Google maar eens op pulledpork kroket / bitterballen ....En de rest die over was heb ik inderdaad ook in porties verpakt en in de vriezer gelegd, daar gaan we nog lol van hebben

http://www.bbq-nl.com/201...ork-kroketten-recept.html
[ Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 19-06-2016 12:02 ]
Ik gebruik altijd deze methode, http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.htmlFreshMaker schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Welkom inDe Zone
Precies waar al de artikelen over gaan, dat plateau waarin de temperatuur gelijk blijft, of zelfs lijkt te dalen.
In deze fase breken de bindweefsels af, en zorgt het ervoor dat het 'draadjesvlees' losser word.
Naar gelang de samenstelling en hoeveelheid kan dit inderdaad een lange tijd duren.
Pak de procureur in na 5 uur. Dit scheelt enkele uren. In het verleden was ik wel eens 16 uur bezig! Nu gelukkig 9 a 10 uur. Injecteren jullie altijd de pulled pork? Ik altijd, geeft erg veel smaak af.
Injecteren doe ik niet, nog niet nodig gehad.
Wel geproefd bij een collega die het wel doet, maar uiteindelijk kan ik er niet zoveel verschil in merken.
Dat het werkt geloof ik best btw, het voegt ook wat warmtebuffers toe, die dan van binnenuit de boel doorwarmen hier en daar.
ik gebruik dezelfde methode btw, inpakken als het rond de 75/80 en dan afwachten tot de boel stabiliseert
Met de gewenste 88c haal ik hem er vanaf, en leg het in zo'n styrofoam (verzend)doos van de online slager.
Met alufolie en vlees in een tweetal badhanddoeken gerold in de afgesloten piepschuimkist
( zie het idee hier )
http://www.fo-cus.com/weblog/tag/koken
* hooikist is een oude manier van low en slow, zoals onze opa's en oma's het nog wel kennen van hun ouders/grootouders
Wel geproefd bij een collega die het wel doet, maar uiteindelijk kan ik er niet zoveel verschil in merken.
Dat het werkt geloof ik best btw, het voegt ook wat warmtebuffers toe, die dan van binnenuit de boel doorwarmen hier en daar.
ik gebruik dezelfde methode btw, inpakken als het rond de 75/80 en dan afwachten tot de boel stabiliseert
Met de gewenste 88c haal ik hem er vanaf, en leg het in zo'n styrofoam (verzend)doos van de online slager.
Met alufolie en vlees in een tweetal badhanddoeken gerold in de afgesloten piepschuimkist
( zie het idee hier )
http://www.fo-cus.com/weblog/tag/koken
* hooikist is een oude manier van low en slow, zoals onze opa's en oma's het nog wel kennen van hun ouders/grootouders
Ga volgende week een groot stuk maken van Bosten butt, bijna 6kg.
Eten moet rond 16 uur klaar zijn twijfel alleen een beetje hoe laat ik moet beginnen.
Kan hem er om 4 uur opleggen zodat ik er zeker van ben dat ik optijd klaar ben 6 uur in de ochtend? Heb ook nog 4kg beef ribs liggen, lang geleden dat ik die gemaakt hebt.
Eten moet rond 16 uur klaar zijn twijfel alleen een beetje hoe laat ik moet beginnen.
Kan hem er om 4 uur opleggen zodat ik er zeker van ben dat ik optijd klaar ben 6 uur in de ochtend? Heb ook nog 4kg beef ribs liggen, lang geleden dat ik die gemaakt hebt.
Ik was al een behoorlijk tijd (met grote interval
) op zoek naar een rotisserie voor mijn 47cm Weber. Nu was deze voor de grotere broer best makkelijke te vinden. Maar voor de 47CM kwam ik alleen uit bij sites uit Zuid Africa welke niet naar Europa deden verzenden 
Maar vandaag toch weer eens een poging gedaan en als ik niets gevonden zou hebben zou ik het natuurlijk niet posten

Inclusief verzendkosten net geen 80euro in huis.
https://www.amazon.de/gp/...&psc=1&smid=ADPGAH3H6HCIW
Kan ik eindelijk de beenhammen en dergelijke goed bereiden

Maar vandaag toch weer eens een poging gedaan en als ik niets gevonden zou hebben zou ik het natuurlijk niet posten

Inclusief verzendkosten net geen 80euro in huis.
https://www.amazon.de/gp/...&psc=1&smid=ADPGAH3H6HCIW
Kan ik eindelijk de beenhammen en dergelijke goed bereiden
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Kwam tijdens het receptjes zoeken/lekker honger kweken op YouTube de Son of Hibachi weer tegen, toch wel een grappige grill die best veelzijdig is omdat hij ook dicht te klappen is (voedsel in folie onder 1 van de roosters bv). Erg draagbaar en dat voor 7 tientjes ook, leuk
Heeft iemand hier er toevallig eentje? Kan me niet herinneren dat gelezen te hebben maar goed..mis wel eens wat
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Gisteren de Pork Puller binnengekomen, het is gemaakt van massief staal en de lengte van de stang is 40cm en de diameter is 13 cm. Binnenkort even Pulled Pork maken, heb nu een goed excuus.

En waarschijnlijk de echte Oklahoma country smoker gekocht, alleen nog vervoer regelen, foto's volgen aankomende week als hij thuis is.

En waarschijnlijk de echte Oklahoma country smoker gekocht, alleen nog vervoer regelen, foto's volgen aankomende week als hij thuis is.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Grappig idee, maar wel veel safetyhazards2Dutch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:15:
Kwam tijdens het receptjes zoeken/lekker honger kweken op YouTube de Son of Hibachi weer tegen, toch wel een grappige grill die best veelzijdig is omdat hij ook dicht te klappen is (voedsel in folie onder 1 van de roosters bv). Erg draagbaar en dat voor 7 tientjes ook, leukHeeft iemand hier er toevallig eentje? Kan me niet herinneren dat gelezen te hebben maar goed..mis wel eens wat
Wat ik dan weer wel interessant vind daar, is die rotisserie
Zou dat boven een WGA passen
Je moet het ook niet overdrijven hoor. Ze krijgen een stukje vlees, geen 100gr aan cote a los.418O2 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:32:
Honden kunnen slecht tegen kruiden toch?
(het zou nogal wat zijn haha).
Het stukje vlees wat er gisteren over was ging bij een witte bol met mosterd als ontbijt
Dat ziet er leuk uit!FreshMaker schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:58:
Google maar eens op pulledpork kroket / bitterballen ....
[afbeelding]
http://www.bbq-nl.com/201...ork-kroketten-recept.html
Dat is een goed idee!FreshMaker schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:24:
* Chevy454 gaat volgend weekend voor ribben.
Pulled pork op een zondag maken lijkt me vooral moeilijk, zeker als je moet rekenen op 10 tot 12 uur.
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 19-06-2016 16:05 ]
Het bouwen gaat gestaag.
1 tip voor als je het ook wil doen: koop een vat dat blank is van binnen. Wat een teringwerk om dat schoon te krijgen. Had me vijftig euro gekost en drie uur hard werken gescheeld. Of zorg voor lange boomstammen die overal hitte brengen. Het bovenste derde deel is niet mooi schoon gebrand namelijk.
1 tip voor als je het ook wil doen: koop een vat dat blank is van binnen. Wat een teringwerk om dat schoon te krijgen. Had me vijftig euro gekost en drie uur hard werken gescheeld. Of zorg voor lange boomstammen die overal hitte brengen. Het bovenste derde deel is niet mooi schoon gebrand namelijk.
[ Voor 22% gewijzigd door 418O2 op 19-06-2016 18:29 ]
Lees dit eens. Verhaal over gelatine en bindweefsel is wat achterhaald, met in dat artikel ook een link naar een meer wetenschappelijke onderbouwing.FreshMaker schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Welkom inDe Zone
In the zone blijkt vooral vocht te verdampen, en door het vlees in te pakken, voorkom je dat en ga je er sneller doorheen. Zo heb je eerder malser vlees.
Wat overigens ook interessant kan zijn maar persoonlijk vind ik het nog wel aardig aan de prijs is de Meater draadloze kerntemperatuur meter. Omdat deze draadloos is kan hij ook makkelijk met spit gebruikt worden maar de deksel van de bbq kan ook volledig dicht.
Er zit een app bij welke zelfs aan kan geven wanneer je het vlees van de bbq af/ uit de oven moet halen om te laten rusten.
https://www.indiegogo.com...t-thermometer/x/7593664#/
Er zit een app bij welke zelfs aan kan geven wanneer je het vlees van de bbq af/ uit de oven moet halen om te laten rusten.
Vind het een bazending. Prijs valt imo ook wel mee. En het missen van de noodzaak om een ambient meter te hebben is ook wat waard.The-Source schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:05:
Wat overigens ook interessant kan zijn maar persoonlijk vind ik het nog wel aardig aan de prijs is de Meater draadloze kerntemperatuur meter. Omdat deze draadloos is kan hij ook makkelijk met spit gebruikt worden maar de deksel van de bbq kan ook volledig dicht.
Heb zelf de enkele besteld, veel ga ik het niet gebruiken maar met de eerdere besteld rotisserie kan het erg makkelijk zijn.
Ik had nog wat foto's beloofd van mijn eerste PP sessie, dus bij deze :
Die Baked Bean Starter van Stockyard is trouwens echt een aanrader vind ik. Was de eerste keer dat ik m maakte/proefde maar dat is wel een blijvertje.
De recepten voor de coleslaw, dryrub, PP en ingelegde ui kwamen allen uit het boek "Smokey Goodness" van Jord Althuizen.
Prachtig boek trouwens met een hoop info en hele mooie foto's van BBQ restaurants etc in de VS.
Pulled Pork Eerste keer PP van de Weber | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Die Baked Bean Starter van Stockyard is trouwens echt een aanrader vind ik. Was de eerste keer dat ik m maakte/proefde maar dat is wel een blijvertje.
De recepten voor de coleslaw, dryrub, PP en ingelegde ui kwamen allen uit het boek "Smokey Goodness" van Jord Althuizen.
Prachtig boek trouwens met een hoop info en hele mooie foto's van BBQ restaurants etc in de VS.
Even terugkomend op mijn vorige berichten.
Hierbij een kort verslag van wat ik gemaakt heb dit weekend. Mijn eerste low and slow ervaring op de Weber 57.
Zaterdagmiddag omstreeks 15.00 uur ben ik begonnen met het aansteken van de briketten. Iets wat lastig ging. De keer dat ik oefende met de temperatuur ging veel beter. Omdat ik er niet zoveel nodig was heb ik ze in een soepblik gestopt:

Misschien dat ik nog wat gaatjes in de zijkant van het blik maak voor extra aanzuiging van lucht omdat deze ook in de Weber brikettenstarter zitten.
De BBQ voorbereiden:

De spareribs uit de folie halen:

Hier had ik ik wat rookhout toegevoegd (gewoon eens proberen en dat ging goed). Ik had 1 rib die een stuk kleiner was dan de rest, dus die heb ik er later pas opgelegd:

Probleem hier was dat ik de temperatuur niet hoger kreeg dan 80 graden.

Dus snel maar weer de brikettenstarter aangeslingerd, helaas duurde dat met de die Weber briketten allemaal veel te lang. Uiteindelijk hebben de ribs ongeveer 45 minuten op 85 graden erop gelegen voordat ik briketten kon toevoegen. De temperatuur ging goed omhoog.

Ondertussen ging het regenen dus moest ik met het hele spul onder de overkapping gaan staan. Hierbij morste ik flink wat water uit de alubakjes, wat je hoorde sissen in de aspan. Na ruim 2,5 uur was dit het resultaat (1x gemopt):
Ik heb ze toen ingepakt in 2 lagen alufolie. Toch was er een verpakking gescheurd waardoor de scheut appelsap eruit liep. Voor de volgende keer ga ik wat dikkere alufolie zoeken. Heb het kunnen herstellen door nog een laag alufolie aan te brengen.
Na 1,5 uur heb ik ze van de BBQ afgehaald en laten afkoelen. Pas rond middernacht waren ze afgekoeld en heb ik ze in de koelkast gelegd.
De volgende dag (zondag). Ben ik begonnen met de picanha.
Ik heb de starter aangemaakt met THM briketten en dat werkt zoveel beter! Ik had veel sneller gloeiende briketten. Alsof je van een Fiat 500 in een raceauto stapt.
De picanha had ik nog nooit eerder klaargemaakt. Het viel me op dat er weinig vet aan 1 kant van het stuk zat. Het onderste deel was wel voorzien van een dikke 2cm vetlaag. Alles ingesneden en er Keltisch zeezout opgedaan (had mijn vriendin meegenomen voor de aardappels).

De picanha ging er bij zo'n 115 graden op. De kerntemperatuur was toen 10 graden. Voordat de picanha erop ging heb ik deze ruim een uur buiten de koelkast gehad.
Toen de picanha op de BBQ lag ben ik begonnen met de spareribs van gisteren uit de alufolie te halen:

Je ziet goed de stukken koude geworden vet, saus etc. Deze heb ik een poosje buiten de koelkast gehad om op kamertemperatuur te krijgen.
Ze zijn overigens later in de oven gegaan omdat ik geen ruimte meer had op de BBQ. Samen met de hasselbacks zijn ze op 180 graden opgewarmd. Onderop de oven, zodat het qua temperatuur wat lager was (oven stond op grill stand). Toen de laag gesmolten was heb ik ze gemopt en de temperatuur wat verlaagd.
Ondertussen bij de picanha:

Nadat de kerntemperatuur van 49 graden bereikt was, heb ik de picanha in alufolie gedaan en ben ik gaan opstoken naar 180 graden. Dit ging met wat extra aangestoken briketten erg makkelijk.
Toen begon het grillen, dat is met zo'n stuk vlees best lastig. Ik heb halverwege het grillen de thermometer weer in het vlees gestopt om op een t ehoge kerntemperatuur uit te komen. Dat ging met omdraaien verder zonder problemen:

Toen de Hasselbacks klaar waren heb ik deze samen met het kleine stukje rib eruit gehaald en konden we beginnen. De overige ribben hebben nog 15 minuten op 110 graden in de oven gelegen.
Het resultaat:

Er waren meer spareribs hoor

De saus bij de picanha heb ik hier en hier weggehaald. De saus had ik wat dikker aangehouden.
De ribs waren aardig smaakvol. De vorige keer dat ik ze uit de oven maakte waren ze beter. Maar er zat dit keer een lekkere rooksmaak aan.
De picanha kende ik niet, maar wat een lekker stuk vlees! Lekker zoutig en met die saus smaakt het gewoon erg lekker. De familie wilde niet rose maar medium, dat lijkt aardig gelukt. De picanha was makkelijk te snijden en je hoefde niet zo mega te kauwen.
Leermomenten voor de volgende keer:
- de Weber briketten niet meer gebruiken (zijn nu ook op)
- geen alubakjes met koud water gebruiken maar warm water erin. Dat deed ik zondag voor de picanha en dat gaat veel beter
- iets minder vlees maken, ik heb ruim een kilo spareribs en 2 stukjes picaha over.
- meer briketten gebruiken, maar denk dat ik met de THM briketten juist aan minder ook genoeg heb
- af en toe de schuiven hene en weer bewegen om de as in de aspan te krijgen
- af en toe tegen de BBQ aan tikken (toch de rubberen hamer gebruikt, gaat prima), zo kan de as van de briketten afvallen.
- nog even iets verzinnen op de draadjes van de temperatuurmeter. Deze gaan nu via het luchtgat in het deksel, maar als je de deksel eraf haalt dan vallen de thermometers op de grond en vliegen de sensoren tegen het deksel.
- andere schoenen aan, ik heb me toch een afstand afgelegd om telkens de temperatuur te checken
Overigens krijg ik deze week de thermometers uit China binnen, misschien zit er een wat langere kabel aan. Deze zijn draadloos en kan ik bij me houden. Aan de dome kan je de Ikea Fantas niet bevestigen want dan gaat hij smelten. Aan de pootjes kan wel, maar dan moet ik een langer draad hebben om door de onderkant van de BBQ gaan.
De stukjes sparerib liggen nu in de koelkast. Kan ik deze ook invriezen om binnenkort nog eens op te warmen?
Hierbij een kort verslag van wat ik gemaakt heb dit weekend. Mijn eerste low and slow ervaring op de Weber 57.
Zaterdagmiddag omstreeks 15.00 uur ben ik begonnen met het aansteken van de briketten. Iets wat lastig ging. De keer dat ik oefende met de temperatuur ging veel beter. Omdat ik er niet zoveel nodig was heb ik ze in een soepblik gestopt:

Misschien dat ik nog wat gaatjes in de zijkant van het blik maak voor extra aanzuiging van lucht omdat deze ook in de Weber brikettenstarter zitten.
De BBQ voorbereiden:

De spareribs uit de folie halen:

Hier had ik ik wat rookhout toegevoegd (gewoon eens proberen en dat ging goed). Ik had 1 rib die een stuk kleiner was dan de rest, dus die heb ik er later pas opgelegd:

Probleem hier was dat ik de temperatuur niet hoger kreeg dan 80 graden.

Dus snel maar weer de brikettenstarter aangeslingerd, helaas duurde dat met de die Weber briketten allemaal veel te lang. Uiteindelijk hebben de ribs ongeveer 45 minuten op 85 graden erop gelegen voordat ik briketten kon toevoegen. De temperatuur ging goed omhoog.

Ondertussen ging het regenen dus moest ik met het hele spul onder de overkapping gaan staan. Hierbij morste ik flink wat water uit de alubakjes, wat je hoorde sissen in de aspan. Na ruim 2,5 uur was dit het resultaat (1x gemopt):

Ik heb ze toen ingepakt in 2 lagen alufolie. Toch was er een verpakking gescheurd waardoor de scheut appelsap eruit liep. Voor de volgende keer ga ik wat dikkere alufolie zoeken. Heb het kunnen herstellen door nog een laag alufolie aan te brengen.
Na 1,5 uur heb ik ze van de BBQ afgehaald en laten afkoelen. Pas rond middernacht waren ze afgekoeld en heb ik ze in de koelkast gelegd.
De volgende dag (zondag). Ben ik begonnen met de picanha.
Ik heb de starter aangemaakt met THM briketten en dat werkt zoveel beter! Ik had veel sneller gloeiende briketten. Alsof je van een Fiat 500 in een raceauto stapt.
De picanha had ik nog nooit eerder klaargemaakt. Het viel me op dat er weinig vet aan 1 kant van het stuk zat. Het onderste deel was wel voorzien van een dikke 2cm vetlaag. Alles ingesneden en er Keltisch zeezout opgedaan (had mijn vriendin meegenomen voor de aardappels).

De picanha ging er bij zo'n 115 graden op. De kerntemperatuur was toen 10 graden. Voordat de picanha erop ging heb ik deze ruim een uur buiten de koelkast gehad.
Toen de picanha op de BBQ lag ben ik begonnen met de spareribs van gisteren uit de alufolie te halen:

Je ziet goed de stukken koude geworden vet, saus etc. Deze heb ik een poosje buiten de koelkast gehad om op kamertemperatuur te krijgen.
Ze zijn overigens later in de oven gegaan omdat ik geen ruimte meer had op de BBQ. Samen met de hasselbacks zijn ze op 180 graden opgewarmd. Onderop de oven, zodat het qua temperatuur wat lager was (oven stond op grill stand). Toen de laag gesmolten was heb ik ze gemopt en de temperatuur wat verlaagd.
Ondertussen bij de picanha:

Nadat de kerntemperatuur van 49 graden bereikt was, heb ik de picanha in alufolie gedaan en ben ik gaan opstoken naar 180 graden. Dit ging met wat extra aangestoken briketten erg makkelijk.
Toen begon het grillen, dat is met zo'n stuk vlees best lastig. Ik heb halverwege het grillen de thermometer weer in het vlees gestopt om op een t ehoge kerntemperatuur uit te komen. Dat ging met omdraaien verder zonder problemen:

Toen de Hasselbacks klaar waren heb ik deze samen met het kleine stukje rib eruit gehaald en konden we beginnen. De overige ribben hebben nog 15 minuten op 110 graden in de oven gelegen.
Het resultaat:

Er waren meer spareribs hoor

De saus bij de picanha heb ik hier en hier weggehaald. De saus had ik wat dikker aangehouden.
De ribs waren aardig smaakvol. De vorige keer dat ik ze uit de oven maakte waren ze beter. Maar er zat dit keer een lekkere rooksmaak aan.
De picanha kende ik niet, maar wat een lekker stuk vlees! Lekker zoutig en met die saus smaakt het gewoon erg lekker. De familie wilde niet rose maar medium, dat lijkt aardig gelukt. De picanha was makkelijk te snijden en je hoefde niet zo mega te kauwen.
Leermomenten voor de volgende keer:
- de Weber briketten niet meer gebruiken (zijn nu ook op)
- geen alubakjes met koud water gebruiken maar warm water erin. Dat deed ik zondag voor de picanha en dat gaat veel beter
- iets minder vlees maken, ik heb ruim een kilo spareribs en 2 stukjes picaha over.
- meer briketten gebruiken, maar denk dat ik met de THM briketten juist aan minder ook genoeg heb
- af en toe de schuiven hene en weer bewegen om de as in de aspan te krijgen
- af en toe tegen de BBQ aan tikken (toch de rubberen hamer gebruikt, gaat prima), zo kan de as van de briketten afvallen.
- nog even iets verzinnen op de draadjes van de temperatuurmeter. Deze gaan nu via het luchtgat in het deksel, maar als je de deksel eraf haalt dan vallen de thermometers op de grond en vliegen de sensoren tegen het deksel.
- andere schoenen aan, ik heb me toch een afstand afgelegd om telkens de temperatuur te checken
Overigens krijg ik deze week de thermometers uit China binnen, misschien zit er een wat langere kabel aan. Deze zijn draadloos en kan ik bij me houden. Aan de dome kan je de Ikea Fantas niet bevestigen want dan gaat hij smelten. Aan de pootjes kan wel, maar dan moet ik een langer draad hebben om door de onderkant van de BBQ gaan.
De stukjes sparerib liggen nu in de koelkast. Kan ik deze ook invriezen om binnenkort nog eens op te warmen?
Gisteravond even wat restjes groenten nog bij het vlees gegooid op de bbq..waaronder avocado (officieel fruit maar ach
) en dat werd me toch lekker: versterkt nootachtig! Weer een geslaagd experiment erbij.
Die Meater lijkt me wel cool, wel jammer dat het bedrag net te hoog is om zonder gezeik de douane door te vliegen, dan komt er sowieso al zo'n 24 euro bij en wordt het imho echt te prijzig voor zo'n enkel ding (tenzij ze een lagere waarde op het pakket knallen). Als meerdere mensen zo'n Meater willen is het misschien handiger om samen te bestellen: zo te zien kun je ze benaderen voor shipping discounts voor meerdere producten. Dan heb je slechts 1x douanekosten en die verdeel je dan over iedereen. Maar ja dan zit je weer met hoe die dingen vanuit 1 punt bij iedereen belanden..misschien een rekensommetje maken?
En vooral: ze moeten nog gaan leveren aan de backers, misschien verstandig de reviews en ervaringen af te wachten?
Die Meater lijkt me wel cool, wel jammer dat het bedrag net te hoog is om zonder gezeik de douane door te vliegen, dan komt er sowieso al zo'n 24 euro bij en wordt het imho echt te prijzig voor zo'n enkel ding (tenzij ze een lagere waarde op het pakket knallen). Als meerdere mensen zo'n Meater willen is het misschien handiger om samen te bestellen: zo te zien kun je ze benaderen voor shipping discounts voor meerdere producten. Dan heb je slechts 1x douanekosten en die verdeel je dan over iedereen. Maar ja dan zit je weer met hoe die dingen vanuit 1 punt bij iedereen belanden..misschien een rekensommetje maken?
[ Voor 16% gewijzigd door 2Dutch op 20-06-2016 09:42 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Mooi stukje, daar komen we hier voorBinnetie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:31:
Maar de draadjes van de fantast zijn sterk genoeg om onder de kap door te laten lopen ( rand )
Dat doe ik al 2 jaar gemiddeld één keer per week ... geen probleem
Het zwakste deel is de aansluiting van de draad IN ingang de probe ( die droog houden, anders heb je een week of 2 hele rare metingen
Verder was ik de draad en probe gewoon met heet water af.
Ziet er goed uit, leermomenten heb je altijd. Voor een eerste keer ging het best wel goed lijkt me zo! Picanha is altijd geweldig.Binnetie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:31:
Voor degene die de Greekfire briketten niet zo goed aankreeg, bij mij was het geen enkel probleem.

Maar ik vind de Ecobrasa briketten toch net wat fijner, dus koop ik die de volgende keer maar weer.
Gisteren Char siu gemaakt op de BBQ van Procureur. Hiervoor had ik een recept gezien op Chefsteps, wat wel erg makkelijk was. Een potje marinade van Lee Kum Kee, en 8 uur sous vide garen op 60 graden. Daarna nog even afgrillen en klaar. Ook las ik goede dingen over de Frozen butcher hamburgers, die heb ik ook gehaald. Beide zijn bij AH verkrijgbaar. Het resultaat:

(en eronder zie je nog net wat van die 'platte frikadellen' diepvries hamburgers, bij ons ook wel de zompieburgers genoemd. De kids vinden die nou eenmaal lekker...)
Wat vond ik er van? De Frozen butcher burgers (ik had de Black Angus variant) waren erg lekker. Zeker de moeite waard, maar ook erg aan de prijs. De Wagyu is nog duurder, ik denk niet dat ik die zal kopen.
De Char siu. Het vlees was heerlijk sappig, en het geheel was goed gelukt. Het zou een beetje als Babi pangang moeten smaken en dat deed het ook. Helaas ben ik niet zo'n fan van Procureur, die vetrandjes en tussenvliesjes / bindweefsel hebben niet mijn voorkeur. Ik denk dat ik het een volgende keer op een ander stukje vlees zou proberen. Het schijnt dat het met spareribs ook erg lekker is. Nu maar weer eens een projectje bedenken voor een volgende keer. Weer eens iets low en slow op de Q.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Mooie post hoor en goede foto's. Vlees ziet er goed uit en die aardappels lijken mij ook goed gelukt.Binnetie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:31:
En elke keer leer je weet wat, daar ben ik afgelopen weekend ook weer achter gekomen, en dat is ook het leuke er aan.
Het klopt dat er aan een picanha maar aan een kant een dikke(re) vetkap zit.
Dat soepblik wil ik ook maken/hebben, las pas een post van iemand hier die het daar ook over had. En ik zat er ook al aan te denken om er dan een paar extra gaten in te boren voor wat extra lucht/zuurstof.
Binnenkort maar eens soep eten

Die Weber briketten geven inderdaad een hoop as af, ik heb ook een paar keer tussentijds de asschuif moeten gebruiken om de luchtgaten vrij te houden.
En het maakt niet uit of je de normale briketten hebt of de kokosvariant van Weber, beiden soorten hebben dat probleem.
Misschien toch maar eens mijn rubberen hamer opzoeken om liefdevol tegen mijn Weber aan te tikken tijdens een low&slow sessie. Maar ergens staat het mij toch een beetje tegen.
Gewoon geen Weber briketten kopenIrtimid schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:38:
[...]
Die Weber briketten geven inderdaad een hoop as af, ik heb ook een paar keer tussentijds de asschuif moeten gebruiken om de luchtgaten vrij te houden.
En het maakt niet uit of je de normale briketten hebt of de kokosvariant van Weber, beiden soorten hebben dat probleem.
Misschien toch maar eens mijn rubberen hamer opzoeken om liefdevol tegen mijn Weber aan te tikken tijdens een low&slow sessie. Maar ergens staat het mij toch een beetje tegen.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Voor grillen prima. Af en toe even aan het handvat van de deksel rommelen als je het idee hebt dat ze stikken.
Dankjewel, het was heel wat werk en een hoop stress maar ik weet nu wat ik kan verwachten.FreshMaker schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:18:
[...]
Mooi stukje, daar komen we hier voor
Maar de draadjes van de fantast zijn sterk genoeg om onder de kap door te laten lopen ( rand )
Dat doe ik al 2 jaar gemiddeld één keer per week ... geen probleem
Het zwakste deel is de aansluiting van de draad IN ingang de probe ( die droog houden, anders heb je een week of 2 hele rare metingen)
Verder was ik de draad en probe gewoon met heet water af.
Goede tip om hem onder de rand door te doen, dan heb ik draad over!
Het draad zelf maak ik schoon met zo'n hygiëne doekje van W5, dat gaat goed. Er komt nogal wat vuil aan zo'n draad die je zo niet ziet zitten.
statusupdate trouwens.
Gaten voor lucht + rooster zijn gemaakt. Eerst burn en clean gedaan. De trek zat er goed in bij de eerste groffe test.
Deze week bestel ik deze : http://www.huisentuinwink...nier-voor-deksel-uds.html en wat handvatten. Als die er zijn dan ga ik daar de gaten voor boren. Dan gaat hij nog een keer in de hens. Daarna een test of de airflow voldoende is.
Dan nog een keer schuren en spuiten.
Ik maak denk ik 2 M6 gaten onder het scharnier waar ik de probes doorheen kan doen en die ik kan afsluiten met een bout als ik ze niet gebruik (niet alsof dat zal gebeuren).
Gaten voor lucht + rooster zijn gemaakt. Eerst burn en clean gedaan. De trek zat er goed in bij de eerste groffe test.
Deze week bestel ik deze : http://www.huisentuinwink...nier-voor-deksel-uds.html en wat handvatten. Als die er zijn dan ga ik daar de gaten voor boren. Dan gaat hij nog een keer in de hens. Daarna een test of de airflow voldoende is.
Dan nog een keer schuren en spuiten.
Ik maak denk ik 2 M6 gaten onder het scharnier waar ik de probes doorheen kan doen en die ik kan afsluiten met een bout als ik ze niet gebruik (niet alsof dat zal gebeuren).
Dankjewel voor je compliment. De aardappels ga ik de volgende keer wat dieper insijden want ze gaan niet echt openstaan waardoor je niet diep genoeg met de boter en knoflook erin komt, verder waren ze heerlijk!Irtimid schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:38:
[...]
Mooie post hoor en goede foto's. Vlees ziet er goed uit en die aardappels lijken mij ook goed gelukt.
En elke keer leer je weet wat, daar ben ik afgelopen weekend ook weer achter gekomen, en dat is ook het leuke er aan.
Het klopt dat er aan een picanha maar aan een kant een dikke(re) vetkap zit.
Dat soepblik wil ik ook maken/hebben, las pas een post van iemand hier die het daar ook over had. En ik zat er ook al aan te denken om er dan een paar extra gaten in te boren voor wat extra lucht/zuurstof.
Binnenkort maar eens soep eten
Ik had de Weber long lasting briketten, maar echt werken wilden ze niet. Het tikken gaat prima, alleen mijn ma vroeg zich af waarvoor dat nou was. Met een hamer past nou eenmaal alles zullen we maar zeggen.
Let wel op dat je een blik neemt zonder zo'n platstic achtige binnenlaag, dat haat denk ik heel erg stinken.
En het is niet echt gezondBinnetie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:55:
[...]
Dankjewel voor je compliment. De aardappels ga ik de volgende keer wat dieper insijden want ze gaan niet echt openstaan waardoor je niet diep genoeg met de boter en knoflook erin komt, verder waren ze heerlijk!
Ik had de Weber long lasting briketten, maar echt werken wilden ze niet. Het tikken gaat prima, alleen mijn ma vroeg zich af waarvoor dat nou was. Met een hamer past nou eenmaal alles zullen we maar zeggen.
Let wel op dat je een blik neemt zonder zo'n platstic achtige binnenlaag, dat haat denk ik heel erg stinken.
Kinderen houden vaak van dat zompige spul idd, hoort erbij helaaselhopo schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:24:
Gisteren Char siu gemaakt op de BBQ van Procureur. Hiervoor had ik een recept gezien op Chefsteps, wat wel erg makkelijk was. Een potje marinade van Lee Kum Kee, en 8 uur sous vide garen op 60 graden.
Ziet er goed uit!
Van een neefje van mijn vrouw hebben we ooit de tip gekregen om char siu marinade (versie van de toko, weet dus niet de naam zo ff uit het blote bolletje) te gebruiken voor speklappen. Nou, we hebben al een aantal vrienden over de vloer gehad die zich ongans hebben gegeten aan die gemarineerde speklappen

"the Texas Crutch"Wild Chocolate schreef op zondag 19 juni 2016 @ 18:50:
[...]
Lees dit eens. Verhaal over gelatine en bindweefsel is wat achterhaald, met in dat artikel ook een link naar een meer wetenschappelijke onderbouwing.
In the zone blijkt vooral vocht te verdampen, en door het vlees in te pakken, voorkom je dat en ga je er sneller doorheen. Zo heb je eerder malser vlees.
http://www.genuineideas.com/ArticlesIndex/foil.html

Bedoel je dat witte zakje wat goed is voor 1 kilo varkensvlees ? Staat een foto van dat rode vlees in strips op de voorkant.2Dutch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:14:
[...]
... char siu marinade (versie van de toko, weet dus niet de naam zo ff uit het blote bolletje)
Heb die pas gehaald na een tip hier en dat is uitermate goed bevallen !
Als er behoefte aan is kan ik wel een foto van het zakje maken.
Van de week een Weber Go Anywhere cadeau gekregen 
Die gaat mooi mee op vakantie volgende week

Die gaat mooi mee op vakantie volgende week
Dit topic is gesloten.