Anders kun je ook een (wijn)kurk gebruiken. Past netjes tussen de spijlen van het rooster (als in valt er niet door, maar ligt daardoor lekker stabiel), rot niet en, indien kapot, te vervangen op een leuke manier.
Ja, maar om die 8€ de zûnige hollander uithangt, en er per jaar een halve kilo aardappels zomaar doorjaagtSt@m schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:09:
Beugeltje zit bij de maverick. Werkt prima. 8 euro zou ik er niet voor betalen
@hierboven, ja, dat heb je waarschijnlijk gezien en gehoord van FreshMaker(die nu dus een beugel wil)
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
< na die 3 jaar had ik die 8€ er echt wel uit gehad >
Voordat ik de Maverick had drukte ik de probe altijd door een prop aluminiumfolie, werkte ook prima.FreshMaker schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:41:
[...]
Ja, maar om die 8€ de zûnige hollander uithangt, en er per jaar een halve kilo aardappels zomaar doorjaagt
< na die 3 jaar had ik die 8€ er echt wel uit gehad >
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Ik krijg op Aliexpress geen losse clips gevonden....
Dus bij deze clip zit er een thermometer bij voor €1.65
Wel een ander type clip maar geen probleem (denk ik)
Dus bij deze clip zit er een thermometer bij voor €1.65
Wel een ander type clip maar geen probleem (denk ik)
Ik bedenk me net dat je die probe met clip ook aan de onderkant van je rooster kan bevestigen. Is eigenlijk een stuk handiger
Anoniem: 727534
Ik zit nog in dubio om de kamado auplex large te kopen als vervanging voor mijn weber OTO 57 maar ben bang dat het rooster oppervlak te klein gaat worden.
Gadver 
Mijn bestelde draadloze thermomters zijn nog steeds onderweg. En dit weekend staat mijn vuurdoop gepland.
8 Juni besteld, al die tijd geen track and trace info beschikbaar. Tot ik zag dat de order sinds 13 juni is pre-advised. Wat betekend dat hij is verzonden en onderweg is. Net een chat gestart met DX, snel geholpen. Maar het komt er op neer dat de order vanuit China verzonden is (terwijl ik toch echt vanuit het Europese warehouse besteld heb, dat is iets duurder).
Ik moet nu 4 tot 10 werkdagen wachten...
In uiterste geval van nood moet ik vrijdag even langs de Ikea om 2 van die Fantast thermometers op te halen. Dus mocht je ook overwegen om die draadloze thermometers te bestellen: http://eud.dx.com/product...lay-thermometer-844421618 doe het dan ruim van te voren!

Mijn bestelde draadloze thermomters zijn nog steeds onderweg. En dit weekend staat mijn vuurdoop gepland.
8 Juni besteld, al die tijd geen track and trace info beschikbaar. Tot ik zag dat de order sinds 13 juni is pre-advised. Wat betekend dat hij is verzonden en onderweg is. Net een chat gestart met DX, snel geholpen. Maar het komt er op neer dat de order vanuit China verzonden is (terwijl ik toch echt vanuit het Europese warehouse besteld heb, dat is iets duurder).
In uiterste geval van nood moet ik vrijdag even langs de Ikea om 2 van die Fantast thermometers op te halen. Dus mocht je ook overwegen om die draadloze thermometers te bestellen: http://eud.dx.com/product...lay-thermometer-844421618 doe het dan ruim van te voren!
Woon je toevallig in de buurt van Utrecht? Je mag die van mij anders wel lenen.Binnetie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:35:
Gadver
Ik woon niet in de buurt (circa 1.20 uur rijden, Drenthe). Wel een kantoor van mijn werk in Utrecht maar daar ben ik pas over 1,5 week weer. Misschien dat een collega van me nog van Utrecht naar het hoofdkantoor rijdt deze week en hem mee kan nemen. Ik zal je dan even een PM sturen. Bedankt voor het aanbod in elk geval!SuperKneus schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:22:
[...]
Woon je toevallig in de buurt van Utrecht? Je mag die van mij anders wel lenen.
Vandaag ondanks het slechte weer maar eens mijn nieuwe bbq aangemaakt en wat ribbetjes erop gegooid om te laten roken. Me overbuurvrouw zei; ik kwam de straat inlopen en kon het gewoon ruiken
(Ik woon halverwege de straat, ongeveer 21 huizen op een rij (3 bloks rijtjeshuizen) met 1 pad ertussen, reken maar uit ongeveer hoe ver het naar het begin van de straat is
)
Foto;
*Klik voor vergrote versie
Foto;
*Klik voor vergrote versie

Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer wat betreft de Weber BBQ. Er is de Bar-B-Kettle, die lijkt vooral wat hoger te zijn, de compact kettle en de original kettle. Wat is wijsheid om aan te schaffen?
Ik zie nu trouwens dat de Original Kettle een thermometer er in heeft en de Bar-B-Kettle niet, verklaart dat het prijsverschil?
Ik zie nu trouwens dat de Original Kettle een thermometer er in heeft en de Bar-B-Kettle niet, verklaart dat het prijsverschil?
[ Voor 23% gewijzigd door acidd91 op 15-06-2016 13:34 ]
Gister direct na het werk op verzoek van de missus (was net ff droog) de WGA aangeslingerd..lamsbiefstukjes ff met flinke hitte met de vetste kant eerst erop, knisperde heerlijk
Omdraaien en de andere kant doen, en toen ik de eerste apart/indirect legde was ie al op temperatuur voor lekker rood en de tweede (wat dikker) na nog kort even erop gelegen te hebben ook. Had er alleen wat semi-rookzout (experimentje
) en peper op gedaan maar het smaakte zalig
En direct nadat alles van de WGA af was gehaald en deksel erop/luchtgaten dicht ging het regenen, mooie timing
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Compact en Bar-B-Kettle missen het One-Touch® reinigingssysteem tov de Original chicken.acidd91 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:31:
Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer wat betreft de Weber BBQ. Er is de Bar-B-Kettle, die lijkt vooral wat hoger te zijn, de compact kettle en de original kettle. Wat is wijsheid om aan te schaffen?
Ik heb zelf de Original Premium 57cm gekocht in de ING rentepunten winkel (via een vriend). Volgens mij nog de beste deal die er is.
[ Voor 8% gewijzigd door iscara op 15-06-2016 16:44 . Reden: typo ]
Ik zag het verschil ook niet meer maar wat bij mij de doorslag heeft gegeven is de aspan bij de Master Touch 57cm GBS met de tuck away,acidd91 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:31:
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
De aspan is ideaal en leuke bijkomstigheid is dat je de ventilatie opening kunt gebruiken om je as in de pan te vegen.
Een vraagje voor de die hards hier. Ik wil zondag iets van gekruide aardappeltjes klaarmaken op de Weber (8 personen). Heeft iemand een goede tip voor een recept? Het is voor mij de eerste keer dat ik dit doe. Ik zat zelf te denken aan aardappels met schil met wat peper, zout, olijfolie, tijm en dan in een alubakje. Maar weet niet wat de bereidingstijden zijn, misschien dat iemand iets beters weet?
Een vraagje voor de die hards hier. Ik wil zondag iets van gekruide aardappeltjes klaarmaken op de Weber (8 personen). Heeft iemand een goede tip voor een recept? Het is voor mij de eerste keer dat ik dit doe. Ik zat zelf te denken aan aardappels met schil met wat peper, zout, olijfolie, tijm en dan in een alubakje. Maar weet niet wat de bereidingstijden zijn, misschien dat iemand iets beters weet?
Lijkt me prima, pak ergens een ovenrecept weg, of maak hasselbacksBinnetie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:07:
De aspan is ideaal en leuke bijkomstigheid is dat je de ventilatie opening kunt gebruiken om je as in de pan te vegen.
Poffen kun je ze ook nog.
Bereidingstijd heeft te maken met de temperatuur / grootte van de aardappelen uiteraard, maar ga uit van minimaal 20/30 minuten.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Binnetie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:07:
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeGepofte BBQ-aardappels | Fire&Food TV |
Dan ga ik van mijn idee uit. Zoek ik een mooie geschikte aardappel ervoor. Mijn vriendin en ik zijn zelf niet zo van de gepofte aardappels.St@m schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:07:
[...]
Lijkt me prima, pak ergens een ovenrecept weg, of maak hasselbacks![]()
Poffen kun je ze ook nog.
Bereidingstijd heeft te maken met de temperatuur / grootte van de aardappelen uiteraard, maar ga uit van minimaal 20/30 minuten.
Aardappels gaan indirect neem ik aan? De picanha ga ik eerst maken en als die even ligt te rusten ga ik aan de slag met de aardappels. Bij het afgrillen van de picanha hoop ik dat samen met de aardappels te doen zodat ze samen tegelijk klaar zijn.
Guys,
Ik heb nu een standaard weber 57 cm waarmee ik aardig uit de voeten kan. Zelf vind ik de master touch 57 cm nog net iets mooier. Is het het waard om mijn huidige te vervangen voor een master touch?
Ik heb nu een standaard weber 57 cm waarmee ik aardig uit de voeten kan. Zelf vind ik de master touch 57 cm nog net iets mooier. Is het het waard om mijn huidige te vervangen voor een master touch?
Dat ligt er aan wat geld waard is voor je. Voor een ander rooster (dat je los kan kopen) en een andere kap zou ik het niet doen.Ferra schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:24:
Guys,
Aardappels / Hasselbacks moeten in mijn ervaring best wel lang, maar je kan ze tijdens het opwarmen van de Picanha gewoon naast leggen. Een hogere temperatuur is wel iets beter, dan garen ze wat sneller. Misschien helpt voorkoken, maar bij mij liggen ze er minstens een uur op.Binnetie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:40:
[...]
Dan ga ik van mijn idee uit. Zoek ik een mooie geschikte aardappel ervoor. Mijn vriendin en ik zijn zelf niet zo van de gepofte aardappels.
Aardappels gaan indirect neem ik aan? De picanha ga ik eerst maken en als die even ligt te rusten ga ik aan de slag met de aardappels. Bij het afgrillen van de picanha hoop ik dat samen met de aardappels te doen zodat ze samen tegelijk klaar zijn.
Had zaterdag de verjaardag van mijn zoontje. De Angus burgers op de BGE gelegd voor de visite. Mijn eerste ervaring met Frozen Butcher op aanraden van de Sligro slager. Wat een goede burger! Iedereen was laaiend enthousiast. Bijna geen leegloop, goede consistentie, veel smaak en wat normaliter met burgers het lastigst is, erg sappig! Wel bijzonder om nu te zien dat AH goedkoper is dan de groothandel.2Dutch schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:12:
[...]
De wagyuburgers van Frozen Butcher geprobeerd gister: lekker rood gehouden en smaakte best, maar heb toch liever de angus, wagyu vond ik echt te vettig smaken, niet bepaald verfijnd vet ofzo. Geloof best dat betere kwaliteit wagyu verfijnder smaakt. Eet niet veel vet vlees, maar als het dan moet, buikspek ofzo
Hoe heb je ze bereid? Ik vond de wagyuburgers van beef en steak echt goddelijk.2Dutch schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:12:
[...]
De wagyuburgers van Frozen Butcher geprobeerd gister: lekker rood gehouden en smaakte best, maar heb toch liever de angus, wagyu vond ik echt te vettig smaken, niet bepaald verfijnd vet ofzo. Geloof best dat betere kwaliteit wagyu verfijnder smaakt. Eet niet veel vet vlees, maar als het dan moet, buikspek ofzo
Dat is al 10 jaar zo. AH verkoopt 'verse' rotzooi (vandaag 2 van de 7 tomaten weg kunnen gooien die ik er dus ook vandaag gekocht had, als ze geen zelfscanners hadden kwam ik er niet meer). Spul bij de Sligro houdt et wel een week vol maar daar betaal je dan ook voor.coelho schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:48:
[...]
<>Wel bijzonder om nu te zien dat AH goedkoper is dan de groothandel.
Goede groenten koop je anders bij de LIDL, prima kwaliteit, de DEEN heeft ook goede groenten en een erg mooi paddestoel assortiment.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 16-06-2016 00:04 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Goede groenten koop je op de markt.
Net als vis en vlees
Net als vis en vlees
[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 16-06-2016 00:50 ]
QFT - niet altijd goed te combineren met werk maar als je kan is de markt de beste keuze, zo ben ik persoonlijk nogal een fan van schorseneren en die koop je niet vaak in de supermarkt418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:20:
Goede groenten koop je op de markt.
Maar voor de working class hero is de markt vaak wat lastig.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ga elke zaterdag naar de markt en ben toch echt een kantoorslaaf pur sangfranssie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:35:
[...]
QFT - niet altijd goed te combineren met werk maar als je kan is de markt de beste keuze, zo ben ik persoonlijk nogal een fan van schorseneren en die koop je niet vaak in de supermarkt
Maar voor de working class hero is de markt vaak wat lastig.
En stadsbewoner waarschijnlijk ?418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:51:
[...]
Ik ga elke zaterdag naar de markt en ben toch echt een kantoorslaaf pur sang
* FreshMaker werkt voornamelijk in ploegen, maar DE markt hier, is alleen op donderdag ( en dan voor 'goede' producten nog maar tot 12u )
Je moet in beginsel al beginnen met anders denken ( no offenceBinnetie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:40:
[...]
Dan ga ik van mijn idee uit. Zoek ik een mooie geschikte aardappel ervoor. Mijn vriendin en ik zijn zelf niet zo van de gepofte aardappels.
De BBQ ( die wij bespreken ) is niet meer de "Fast en Furious" grill zoals men de bbq in de jaren '90 hier bedreef, maar een 'eenvoudige' buitenoven op vuur gestookt
Er is zeker nog plaats voor eerst genoemde, maar wat jij nu vraagt is termijnwerk ...
Begin de bbq te 'zien' als buitenoven, met wat meer mogelijkheden, ALLE recepten die je in de oven kan maken, kun je prima op een dome-bbq maken.
Als je aardappels wilt zijn er 1000'en mogelijkheden, en elke heeft maar 3 basisonderdelen
1- recept ( kruiden / sauzen en ingredienten )
2- temperaturen
3- tijd
Als je een oven-aardappel wilt, dan moet je nagenoeg dezelfde tijden en temperaturen aanhouden als het recept voor een .... oven.
Een middelgrote tot grote aardappel duurt gewoon 1 á 1,5 uur om te garen.
Dat ligt niet aan de apparatuur, maar aan de aardappel.
De warmte moet erdoorheen gaan, en garen.
Of je nu je Siemens inbouwoven neemt in de keuken, of de Weber in de achtertuin, 200c blijft 200c
Het verschil wat je maakt om het op de bbq te doen, is dat je buiten bent, en het 'kunstje' indruk maakt op de vrienden ( en natuurlijk de rooksmaken en uiteindelijk open vuur spectakel )
Dus wat je ook wilt klaarmaken, zoek een oven recept op, en in 99% van de gevallen komt dat prima overeen met de bbq tijden
edit :
WBT de Picanha ...
Die gaat low en slow eerst op 110c
Ga je met ( te grote ) aardappels niet redden, die hebben echt 180+c nodig, en dan minimaal een uur.
Wat je kan doen is kleine aardappeltjes voorkoken ( 10 minuten ) zodat de garing er al inzit, en dan met wat bbq kruiden en olie/boter in de alufolie afbakken boven het directe deel
Dan kan je de aardappels nét voor het grillen van de picanha erop doen, en tijdens het rusten van het vlees ( 10 a 15 min ) de afwerking daarmee doen
[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 16-06-2016 08:56 ]
Zoiets. Woon aan de rand van de stad. Hier is drie dagen markt in het centrum, di, vr en zat. (en nog twee dagen in andere wijken )FreshMaker schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 07:40:
[...]
En stadsbewoner waarschijnlijk ?
* FreshMaker werkt voornamelijk in ploegen, maar DE markt hier, is alleen op donderdag ( en dan voor 'goede' producten nog maar tot 12u )
En tot drie uur is alles wel te krijgen. Behalve op echt bbq dagen, dan moet je er op tijd bij zijn. Hoewel je ook gewoon kan bestellen bij de marktslager.
Ik had gisteren even niet de mogelijkheid om te reageren, het meeste is al wel gezegdBinnetie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:40:
[...]
Als je een aardappel poft duurt het ongeveer 20/30 minuten (inwikkelen in aluminium folie en tussen de kolen leggen).
Vandaag komt er weer varkensnek binnen.. zaterdag weer PP maken, verjaardag van de kids dus ik verzorg de verjaardag voor de volwassenen. Wellicht dat ik er nog een fatty bijmaak. Je kan nooit genoeg hebben.. toch? En anders gaat het de koelkast in en komt het van de week wel op.
[ Voor 19% gewijzigd door St@m op 16-06-2016 09:38 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Dat sappige is inderdaad echt fijn, dus als iemand totaal geen rood wil zien van binnen: alsnog lekker sappig! Lamsburger is ook niet verkeerd.coelho schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:48:
Had zaterdag de verjaardag van mijn zoontje. De Angus burgers op de BGE gelegd voor de visite. Mijn eerste ervaring met Frozen Butcher op aanraden van de Sligro slager. Wat een goede burger! Iedereen was laaiend enthousiast. Bijna geen leegloop, goede consistentie, veel smaak en wat normaliter met burgers het lastigst is, erg sappig! Wel bijzonder om nu te zien dat AH goedkoper is dan de groothandel.
Direct, paar minuutjes per kant hoefde maar geloof ik, rood dus iets van max 52 c. Alleen peper/zout.418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:00:
Hoe heb je ze bereid? Ik vond de wagyuburgers van beef en steak echt goddelijk.
Maar hoor wel meer dat de waguyburgers van the frozen butcher minder bevallen dan de angusburgers. Ze zijn ook niet gekruid, misschien daar mee spelen of die van beef en steak toch eens proberen (die zijn wel gekruid). Sowieso staan daar waguy carpaccio en kalfsribben nog op mijn verlanglijstje..net als die Blues Hog saus ook al staat die stijf van de suiker
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Zoek maar eens een bbqsaus die niet stijf staat van de suiker :-) Blues hog is trouwens dermate sterk dat je maar weinig nodig hebt, dus wellicht scheelt dat weer wat voor je gemoedsrust.2Dutch schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:35:
[...]
net als die Blues Hog saus ook al staat die stijf van de suiker
Qua burgers denk ik dat je ze het beste zelf kan maken. Een mooi stuk smaakvol vlees zelf door de molen halen, een gedeelte wat fijner en een klein gedeelte wat grover voor een mooie totale structuur. Je kan ze kruiden (bijvoorbeeld spiffs recept, google,,,) maar als je goed vlees gebruikt heeft peper en zout op de buitenkant mijn voorkeur. Op hoge temperatuur grillen tot de buitenkant mooi krokant is, dan even in folie een paar minuten laten rusten. Een goede burger mag (mijns inziens, moet) rose zijn van binnen.
Een veel gebruikt stuk vlees voor top burgers is de Chuck steak in Nederland volgens mij Halslappen genoemd. Dit ligt in het verlengde van de ribeye maar is minder mals en daarom een stuk goedkoper. Heeft ook de juiste verhouding vet voor een goede burger.
Als je geen molen hebt kan je het ook hakken met een scherp mes. Afgelopen weekend een experimentje met een mooi stuk bavette en wat lardo gedaan. Opzich geslaagd maar dat kwam meer door de kwaliteit vlees :-) Vond de structuur niet fijn genoeg achteraf en de lardo had geen toegevoegde waarde, dat kan je beter los eten
Dank voor de goede informatie. Het klopt gewoon helemaal. Want als je indirect bezig bent heb je niks anders dan een oven, maar wel een leuke oven om mee te spelen (rook, geur etc).FreshMaker schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 07:50:toon volledige bericht
[...]
Je moet in beginsel al beginnen met anders denken ( no offence)
De BBQ ( die wij bespreken ) is niet meer de "Fast en Furious" grill zoals men de bbq in de jaren '90 hier bedreef, maar een 'eenvoudige' buitenoven op vuur gestookt
Er is zeker nog plaats voor eerst genoemde, maar wat jij nu vraagt is termijnwerk ...
Begin de bbq te 'zien' als buitenoven, met wat meer mogelijkheden, ALLE recepten die je in de oven kan maken, kun je prima op een dome-bbq maken.
Als je aardappels wilt zijn er 1000'en mogelijkheden, en elke heeft maar 3 basisonderdelen
1- recept ( kruiden / sauzen en ingredienten )
2- temperaturen
3- tijd
Als je een oven-aardappel wilt, dan moet je nagenoeg dezelfde tijden en temperaturen aanhouden als het recept voor een .... oven.
Een middelgrote tot grote aardappel duurt gewoon 1 á 1,5 uur om te garen.
Dat ligt niet aan de apparatuur, maar aan de aardappel.
De warmte moet erdoorheen gaan, en garen.
Of je nu je Siemens inbouwoven neemt in de keuken, of de Weber in de achtertuin, 200c blijft 200c
Het verschil wat je maakt om het op de bbq te doen, is dat je buiten bent, en het 'kunstje' indruk maakt op de vrienden ( en natuurlijk de rooksmaken en uiteindelijk open vuur spectakel )
Dus wat je ook wilt klaarmaken, zoek een oven recept op, en in 99% van de gevallen komt dat prima overeen met de bbq tijden
edit :
WBT de Picanha ...
Die gaat low en slow eerst op 110c
Ga je met ( te grote ) aardappels niet redden, die hebben echt 180+c nodig, en dan minimaal een uur.
Wat je kan doen is kleine aardappeltjes voorkoken ( 10 minuten ) zodat de garing er al inzit, en dan met wat bbq kruiden en olie/boter in de alufolie afbakken boven het directe deel
Dan kan je de aardappels nét voor het grillen van de picanha erop doen, en tijdens het rusten van het vlees ( 10 a 15 min ) de afwerking daarmee doen
Ik ga het proberen allemaal klaar te krijgen. Als ik tussen de handelingen door tijd zie (de eerste keer is altijd even stressen) dan ga ik fotos maken van het bereiden en het resultaat!
De andere natuurlijk ook bedankt voor jullie reactie.
Oh nog een tip voor als je burgers maakt, niet teveel kneden. Probeer het vlees enigszins luchtig te houden, dus ook niet te hard aandrukken in een pers bijvoorbeeld. Mijn voorkeursmethode is een bal maken en deze rustig wat platter drukken, je krijgt hierdoor geen perfecte ronde burger maar de structuur is natuurlijk veel belangrijker. Klein kuiltje in het midden is ook erg handig want bij heet grillen zal de burger altijd krom trekken/opbollen in het midden.
Nu ik toch bezig ben, lamsburger met plakjes appel en spinazie.
Nu ik toch bezig ben, lamsburger met plakjes appel en spinazie.
Dat, of een goede groentenboer. Gelukkig hebben wij die hier in het dorp ook; weet precies welke groenten je hoe precies moet bewaren, kan zelfs dingen voor je bestellen als je wilt. Zo kan sla langer dan 2 dagen overleven (supermarktsla418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:51:
Ik ga elke zaterdag naar de markt en ben toch echt een kantoorslaaf pur sang

Groenten worden nog wel eens vergeten op de bbq omdat er een focus ligt op vlees bij velen, maar imho onterecht want je maakt er vrijwel alle groenten een flinke bak lekkerder mee
Supermarktsla bewaren wij ook gewoon tot een week hoor. Je moet het gewoon op de krop laten zitten
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik had ze toen nog even met de kap er op gedaan, misschien maakt dat nog wat uit.2Dutch schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:35:
[...]
Direct, paar minuutjes per kant hoefde maar geloof ik, rood dus iets van max 52 c. Alleen peper/zout.
Maar hoor wel meer dat de waguyburgers van the frozen butcher minder bevallen dan de angusburgers. Ze zijn ook niet gekruid, misschien daar mee spelen of die van beef en steak toch eens proberen (die zijn wel gekruid). Sowieso staan daar waguy carpaccio en kalfsribben nog op mijn verlanglijstje..net als die Blues Hog saus ook al staat die stijf van de suiker
Nou nog even een eenvoudig groente receptje dan:2Dutch schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:55:
[...]
Dat, of een goede groentenboer. Gelukkig hebben wij die hier in het dorp ook; weet precies welke groenten je hoe precies moet bewaren, kan zelfs dingen voor je bestellen als je wilt. Zo kan sla langer dan 2 dagen overleven (supermarktsla), zelfs tot een week mits het weer niet te gek doet.
Groenten worden nog wel eens vergeten op de bbq omdat er een focus ligt op vlees bij velen, maar imho onterecht want je maakt er vrijwel alle groenten een flinke bak lekkerder meeEn zo maak je gewoon ook een hele maaltijd op de q, maar losse salade mag natuurlijk ook
Little gem sla doormidden snijden, platte kant insmeren met wat olie en direct op de grill voor 2-3 minuten. Met gegrillde kant naar boven serveren inclusief een dressing die dan mooi tussen de blaadjes door loopt. Verrassend lekker.
Dus meer loeiheet kort/kort en dan indirect leggen en de kap dicht? Kan het zeker proberen, volgens mij hebben we er nog wel wat liggen418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:06:
Ik had ze toen nog even met de kap er op gedaan, misschien maakt dat nog wat uit.
Die sla heb ik nog niet gespot @ lokale groentenboer, maar die staat zeker op mijn lijstjeMalt007 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:07:
Nou nog even een eenvoudig groente receptje dan:
Little gem sla doormidden snijden, platte kant insmeren met wat olie en direct op de grill voor 2-3 minuten. Met gegrillde kant naar boven serveren inclusief een dressing die dan mooi tussen de blaadjes door loopt. Verrassend lekker.
Het hoort ook niet vet te zijn. Maar je moet rundvlees altijd wel even rust gunnen na het grillen.2Dutch schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:14:
[...]
Dus meer loeiheet kort/kort en dan indirect leggen en de kap dicht? Kan het zeker proberen, volgens mij hebben we er nog wel wat liggenMaar let wel: ben zelf gewoon niet zo van vettigere vleessoorten, spek is dan de enige uitzondering. De wederhelft vond het namelijk wel erg lekker..
Die aspan is inderdaad ideaal. Op mijn vorige Weber had ik dit niet en het was toch wat lastiger met A) schoonmaken enBinnetie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:07:
Op mijn Weber MT heb ik nu wel die pan en ik zou m niet meer willen missen.
Over die aardappeltjes : ik heb pas bij AH zakjes met een mix van roseval/kriel aardappeltjes gehaald (4 ons geloof ik). Deze gehalveerd en ruim met (huisgemaakte )knoflook-olijfolie overgoten. Beetje kruiden er op en peper en zout en dan bakken in zo'n alu schaaltje (regelmatig omscheppen). Die smaken prima (duurt ongeveer een 20 a 30 minuten) !
Maar hasselbacks zoals eerder door iemand anders geopperd zijn ook goed te doen, hou er alleen wel rekening mee dat je voor 8 man waarschijnlijk wel wat nodig hebt.
Anders zou je er nog voor kunnen kiezen om de aardappels in de oven te doen ? Of van te voren een paar aardappels te poffen en er dan double stuffed potatoes van te maken (ook erg lekker
Keuzes zat, laat ff weten wat het geworden is en hoe het gaan is. Altijd leuk om te lezen en te leren.
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Weven met die baconIrtimid schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:35:
Een fatty ? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat voor lekkers als ik vragen mag ?
http://www.keukenprobeers...haktrol-met-een-spekjasje
Van mijn broer en vader heb ik een Landmann Black Pearl Comfort (46 cm) gekregen. Ziet er uit een als een mooie unit. Ik heb hier zelf een Smokey Joe (35 cm) staan. Nu zat ik zelf te denken om een Weber Original Kettle Premium 57cm Black te gaan kopen omdat dan het verschil tussen 35 en 57cm toch wel aanzienlijk groot is. Wat raden jullie aan? 100 euro bijleggen bij het cadeau om de Weber Original Kettle Premium 57cm Black te kopen of doorgaan met de Landmann?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
100 euro bijleggen!
Je kan nooit genoeg ruimte hebben.
Je kan nooit genoeg ruimte hebben.
Anoniem: 727534
uit ervaring gaat ook 57 te klein worden 
Tenminste als je met 6 personen doet bbqen
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 727534 op 16-06-2016 13:20 ]
Daarnaast is Landmann imho een minder merk dan Weber, wat zich weer uit in hoe lang zo'n BBQ meegaat.
Die tip van de AH is een mooie, die leg ik even bij mijn vriendin neer.Irtimid schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:31:toon volledige bericht
[...]
Die aspan is inderdaad ideaal. Op mijn vorige Weber had ik dit niet en het was toch wat lastiger met A) schoonmaken enheel veel wind (kun je wel water op dat schaaltje schieten voordat je begint, maar dat is ook niet alles).
Op mijn Weber MT heb ik nu wel die pan en ik zou m niet meer willen missen.
Over die aardappeltjes : ik heb pas bij AH zakjes met een mix van roseval/kriel aardappeltjes gehaald (4 ons geloof ik). Deze gehalveerd en ruim met (huisgemaakte )knoflook-olijfolie overgoten. Beetje kruiden er op en peper en zout en dan bakken in zo'n alu schaaltje (regelmatig omscheppen). Die smaken prima (duurt ongeveer een 20 a 30 minuten) !
Maar hasselbacks zoals eerder door iemand anders geopperd zijn ook goed te doen, hou er alleen wel rekening mee dat je voor 8 man waarschijnlijk wel wat nodig hebt.
Anders zou je er nog voor kunnen kiezen om de aardappels in de oven te doen ? Of van te voren een paar aardappels te poffen en er dan double stuffed potatoes van te maken (ook erg lekker)
Keuzes zat, laat ff weten wat het geworden is en hoe het gaan is. Altijd leuk om te lezen en te leren.
Ik kan ze inderdaad in de oven maken, alleen daar ligt ook al 3 kilo aan ribben in, of de oven is vol of ik hou net een rooster over waar de aardappelen op kunnen, maar dan nog is voor 8 man en een 64cm oven het een hoop gepas en gemeet. Ondertussen wil ik de picanha op de bbq klaar maken. Of ik ga ze verdelen, een deel in de oven en deel op de BBQ maar dat gaat me een beetje boven de pet als BBQ-maagd
Je zou de spareribs een dag of wat eerder kunnen maken, "bijna af" zodat je ze bv alleen even nog op de bbq/in de oven legt om lekker door te warmen. Maak je het jezelf een stuk makkelijker, en mocht er wat misgaan heb je nog de tijd om een nieuwe batch of iets anders te startenBinnetie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:34:
Die tip van de AH is een mooie, die leg ik even bij mijn vriendin neer.
Ik kan ze inderdaad in de oven maken, alleen daar ligt ook al 3 kilo aan ribben in, of de oven is vol of ik hou net een rooster over waar de aardappelen op kunnen, maar dan nog is voor 8 man en een 64cm oven het een hoop gepas en gemeet. Ondertussen wil ik de picanha op de bbq klaar maken. Of ik ga ze verdelen, een deel in de oven en deel op de BBQ maar dat gaat me een beetje boven de pet als BBQ-maagd
Heel goed idee, je bewaard ze dan in de koelkast in vershoudfolie of is dat niet goed voor de sappen? Ik kan ze bijvoorbeeld zaterdag al maken op de BBQ of in de oven en dan bewaren. Kan ik me zondag richten op de picanha. En zaterdag kan ik ze gewoon lekker op de bbq gooien om te testen zonder mensen erbij.2Dutch schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:53:
[...]
Je zou de spareribs een dag of wat eerder kunnen maken, "bijna af" zodat je ze bv alleen even nog op de bbq/in de oven legt om lekker door te warmen. Maak je het jezelf een stuk makkelijker, en mocht er wat misgaan heb je nog de tijd om een nieuwe batch of iets anders te starten
Zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee, maar zou ik eerder neigen naar alufolie en dan in een grote schaal (hup uit koeling de bbq op)..maar misschien dat iemand daar nog goede tips voor heeft voor je?Binnetie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:07:
Heel goed idee, je bewaard ze dan in de koelkast in vershoudfolie of is dat niet goed voor de sappen? Ik kan ze bijvoorbeeld zaterdag al maken op de BBQ of in de oven en dan bewaren. Kan ik me zondag richten op de picanha. En zaterdag kan ik ze gewoon lekker op de bbq gooien om te testen zonder mensen erbij.
Ligt er maar net aan wat je doet. Ik heb een keer 22 man vanaf een 47 te vreten gegeven. Was passen en meten en haasten (doe het ook niet weer), maar het kan wel.Anoniem: 727534 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:19:
uit ervaring gaat ook 57 te klein worden
Dan ben ik benieuwd wat je toen hebt klaar gemaakt418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:21:
Ligt er maar net aan wat je doet. Ik heb een keer 22 man vanaf een 47 te vreten gegeven. Was passen en meten en haasten (doe het ook niet weer), maar het kan wel.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Sateetjes, vleugels en nog wat klein grut. Als je niet in drie kwartier klaar hoeft te zijn valt het allemaal wel te doen.Chevy454 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:29:
[...]
Dan ben ik benieuwd wat je toen hebt klaar gemaaktIk moest afgelopen weekend voor 30 mensen maken op een 57 maar had nog een Barbecook grill klaar staan (die ook werd gebruikt)
Sowieso irritant als je moet haasten met bbq-en. Is wel een beetje des Hollands..snel snel achter elkaar het vlees erop, liefst goed zwart en van binnen rauw en dan klagen dat je er een dag later ziek van wordt418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:21:
Ligt er maar net aan wat je doet. Ik heb een keer 22 man vanaf een 47 te vreten gegeven. Was passen en meten en haasten (doe het ook niet weer), maar het kan wel.
Gezellig ouwehoeren en van tevoren al wat lekkers op de q maken en op tafel pleuren > hier, vermaak je maar tot de rest komt
Ja dat valt goed te doen. HIer had ik de MT57 op indirect ingericht voor spek en worst met af en toe een souvlaki erop. Toen het ging regenen deden we alles op de MT57.418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:35:
Sateetjes, vleugels en nog wat klein grut. Als je niet in drie kwartier klaar hoeft te zijn valt het allemaal wel te doen.
Zo doe ik het ook meestal. Hoewel ik meestal degene ben die haast maakt. Maar ik vind het niet meer zo gezellig als ik alleen maar aan de Q sta. Hoop dat het met de UDS wat beter gaat. Zit ook al na te denken over hoe ik iets kan bedenken waardoor ik de kolen zou kunnen verhogen zodat ik hem ook als BBQ kan gebruiken.2Dutch schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:35:
[...]
Sowieso irritant als je moet haasten met bbq-en. Is wel een beetje des Hollands..snel snel achter elkaar het vlees erop, liefst goed zwart en van binnen rauw en dan klagen dat je er een dag later ziek van wordt
Gezellig ouwehoeren en van tevoren al wat lekkers op de q maken en op tafel pleuren > hier, vermaak je maar tot de rest komt
en met dat ik dat ik op verstuur druk weet ik het antwoord al.

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 16-06-2016 15:42 ]
Het heeft me in de familie veel moeite gekost, om dit te veranderen.2Dutch schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:35:
[...]
Sowieso irritant als je moet haasten met bbq-en. Is wel een beetje des Hollands..snel snel achter elkaar het vlees erop, liefst goed zwart en van binnen rauw en dan klagen dat je er een dag later ziek van wordt
Bij ons werden 'vroegâh' zelfs kippepootjes voorgekookt om te grillen.
Dan ging het lekker snel.
Vervolgens vóór de kooltjes heet waren, alles er op, en passen en meten maar, en gas op die lollie
Nu is het de ene keer een buffetopstelling ( gourmetten in het groot
Of ik maak de voorbereidingen en langzaamaan komt het op tafel terecht ( meerdere gangen )
Zo is het ook normaal geworden dat je per man 5 stukken verschillend vlees eet, liefst kiloknaller meuk in de smerige marinade om te verbloemen dat het geen goed vlees isFreshMaker schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:41:
Bij ons werden 'vroegâh' zelfs kippepootjes voorgekookt om te grillen.
Dan ging het lekker snel.
Vervolgens vóór de kooltjes heet waren, alles er op, en passen en meten maar, en gas op die lollie
Nu is het de ene keer een buffetopstelling ( gourmetten in het groot)
Of ik maak de voorbereidingen en langzaamaan komt het op tafel terecht ( meerdere gangen )
btw gister eerste epje Grillmasters gekeken maar vond er niet veel aan. Snap de grote wandelende weber/duur leren schort/biermerkreclameperikelen wel, maar zie zoiets liever in de vorm van masterchef met masterclasses enzo...
Ben benieuwd! Ga je wel showen he418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:41:
Zit ook al na te denken over hoe ik iets kan bedenken waardoor ik de kolen zou kunnen verhogen zodat ik hem ook als BBQ kan gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door 2Dutch op 16-06-2016 16:01 ]
Mooi topic dit! Na eindelijk een huis met een buiten gekocht te hebben, kan ik weer aan de bbq. Heb zelf de Weber compact kettle van 47cm. Voorheen bbqde ik op de 'hollandse' manier, hier vaak beschreven; direct op het vuur, geen geduld, weinig voorbereiding en droog ongeïnspireerde smaken.
Wel nu, ben ik dat anders gaan doen. Paar youtube filmpjes verder ben ik wat gaan experimenteren.
Hoogte punten dusver:
- Hele kip van de bbq, eerst 8 uur lang in pekelwater gelegen, ruggegraat tussenuit geknipt en dan 1,5 uur op de bbq (gevlinderd) en als laatste dan nog 10 minuten roken (Weber rook hout snippers), 10 minuten rusten
- 900 gr ~4 cm dikke cote-de-boeuf, eerst direct op hitte om dicht te schroeien, daarna indirect met de deksel erop (15-20 minuten afhankelijk van dikte), zout vlokken en beetje peper
- 2 forellen in pekelwater met takken rozemarijn (3 uur lang), daarna in de visklem op zacht direct vuur, regelmatig keren en tussendoor de deksel erop
- Zoete aardappel (let op: is een groente, voor diegene die dat nog niet wisten) in alu folie verpakken (paar gaatjes erin prikken en direct in de kolen leggen; 30-45 minuten later snijd je deze open, beetje zout of een kruidige creme freche erop en je lepelt ze zo leeg
- 1 hele maaltijd van de bbq: flinke spare rib, voor gegaard in de oven, maiskolven (met boter en zout) en halve little gems van de grill
- Burgers van de bbq met gegrilde bacon, kaas en een snelle kimchi (echt een aanrader!!!)
* al het vlees biologisch van http://vanos-biologischlimousinvlees.nl/index.html
Ik ga mij nu verder verdiepen in temperatuur en ik las hier dat er redelijk wat mensen tevreden zijn met de temp meter van de Ikea, dus die ga ik een kans geven.
Bedankt in ieder geval voor de inspiratie hier en de tips en tricks! Keep on grilling!
Wel nu, ben ik dat anders gaan doen. Paar youtube filmpjes verder ben ik wat gaan experimenteren.
Hoogte punten dusver:
- Hele kip van de bbq, eerst 8 uur lang in pekelwater gelegen, ruggegraat tussenuit geknipt en dan 1,5 uur op de bbq (gevlinderd) en als laatste dan nog 10 minuten roken (Weber rook hout snippers), 10 minuten rusten
- 900 gr ~4 cm dikke cote-de-boeuf, eerst direct op hitte om dicht te schroeien, daarna indirect met de deksel erop (15-20 minuten afhankelijk van dikte), zout vlokken en beetje peper
- 2 forellen in pekelwater met takken rozemarijn (3 uur lang), daarna in de visklem op zacht direct vuur, regelmatig keren en tussendoor de deksel erop
- Zoete aardappel (let op: is een groente, voor diegene die dat nog niet wisten) in alu folie verpakken (paar gaatjes erin prikken en direct in de kolen leggen; 30-45 minuten later snijd je deze open, beetje zout of een kruidige creme freche erop en je lepelt ze zo leeg
- 1 hele maaltijd van de bbq: flinke spare rib, voor gegaard in de oven, maiskolven (met boter en zout) en halve little gems van de grill
- Burgers van de bbq met gegrilde bacon, kaas en een snelle kimchi (echt een aanrader!!!)
* al het vlees biologisch van http://vanos-biologischlimousinvlees.nl/index.html
Ik ga mij nu verder verdiepen in temperatuur en ik las hier dat er redelijk wat mensen tevreden zijn met de temp meter van de Ikea, dus die ga ik een kans geven.
Bedankt in ieder geval voor de inspiratie hier en de tips en tricks! Keep on grilling!
[ Voor 5% gewijzigd door Xecuter NL op 16-06-2016 16:11 ]
Dat idee/gevoel heb ik ook. Het is meer een grote reclameshow dan dat je er daadwerkelijk veel van opsteekt. Ergens snap ik dat dan weer niet, want als je met een goed (gesponsord) BBQ programma meer mensen enthousiast krijgt en ze zien dat BBQen meer is dan speklappen cremeren en burger flippen dan levert dat ook weer geld op lijkt mij. Want die willen dan ook al die handige accessoires, mooie BBQs en dat soort spul.2Dutch schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 16:00:
btw gister eerste epje Grillmasters gekeken maar vond er niet veel aan. Snap de grote wandelende weber/duur leren schort/biermerkreclameperikelen wel, maar zie zoiets liever in de vorm van masterchef met masterclasses enzo...
Geef wat meer tips, laat zien hoe de pro's dingen klaarmaakt en waar je op moet letten, dat lijkt mij interessanter en beter.
Just my 2 cents....
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Uiteraard.
Enige waar ik nog echt mee zit is hoe ik dat kolenmandje ga maken. Strekmetaal is best lastig te krijgen volgens mij. En dan nog de vorm. Een U vorm is eigenlijk wel fijn, want dan kan je hem snaken, maar dat is wel lastig maken.
Precies dat dus, breng minder Ruben Nicolai in beeld die zich elke keer op een gemaakt grappige manier overal mee probeert te bemoeien. Ik heb liever dat Herman dan aan het woord komt en uitgebreid uitlegt hoe precies zo'n rib-eye in de Smokey Mountain klaar maakt.Irtimid schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 16:35:
[...]
Dat idee/gevoel heb ik ook. Het is meer een grote reclameshow dan dat je er daadwerkelijk veel van opsteekt. Ergens snap ik dat dan weer niet, want als je met een goed (gesponsord) BBQ programma meer mensen enthousiast krijgt en ze zien dat BBQen meer is dan speklappen cremeren en burger flippen dan levert dat ook weer geld op lijkt mij. Want die willen dan ook al die handige accessoires, mooie BBQs en dat soort spul.
Geef wat meer tips, laat zien hoe de pro's dingen klaarmaakt en waar je op moet letten, dat lijkt mij interessanter en beter.
Nu laten ze alle barbecue's wel zien, maar geen flauw idee wat de deelnemers er precies mee doen.
Wat wel duidelijk is is dat wat de meeste mensen onder "BBQ'en" verstaan gewoon je vlees cremeren is: Zo heet mogelijk en het liefst zo veel mogelijk vlammen. Wat alleen maar roetzwarte speklappen oplevert die van binnen niet gaar zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 16-06-2016 20:46 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Net bij de Bauhaus geweest en materiaal gehaald. Erg vriendelijk personeel!
Toen we aan het praten waren kwam de medewerker aan met kolenbakjes van het huismerk. Die heb ik meegenomen en dit is het eerste concept voor de kolen

Denk dat ik ze aan 1 kant waar ze tegen elkaar zitten openmaak en de rest even afscherm, waardoor ik een U krijg.
Toen we aan het praten waren kwam de medewerker aan met kolenbakjes van het huismerk. Die heb ik meegenomen en dit is het eerste concept voor de kolen

Denk dat ik ze aan 1 kant waar ze tegen elkaar zitten openmaak en de rest even afscherm, waardoor ik een U krijg.
Dat is/zal een mooie oplossing kunnen zijn ja418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:26:
[afbeelding]
[afbeelding]
Denk dat ik er een aluminium schaal onder maak. Wat handiger ivm afval. Twijfel alleen of de capaciteit genoeg is. Maar met kokos zou je toch wel makkelijk 10 uur door moeten kunnenNomad schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:35:
[...]
Dat is/zal een mooie oplossing kunnen zijn ja
Ja hoor, dat is ruim zat. In een snake en wel wat hoger gestapeld kan je echt wel een flinke tijd zo doorknallen. En na 7 uren bij wijze van 1x wat bijvullen is sowieso niet zo vervelend418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:37:
[...]
Denk dat ik er een aluminium schaal onder maak. Wat handiger ivm afval. Twijfel alleen of de capaciteit genoeg is. Maar met kokos zou je toch wel makkelijk 10 uur door moeten kunnen
Anoniem: 93986
Let je op dat alles wat verzonken is, zoals die slotbouten vermoed ik, erg giftig is als je dat gaat verhitten. Eerst dus even uit de buurt af laten fikken of rvs gebruiken.418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:26:
[afbeelding]
[afbeelding]
Goeie tip, thanks. Zal ze bij het opstoken mee branden. Als ze dat overleven.Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:41:
[...]
Let je op dat alles wat verzonken is, zoals die slotbouten vermoed ik, erg giftig is als je dat gaat verhitten. Eerst dus even uit de buurt af laten fikken of rvs gebruiken.
Misschien toch maar het Weber rooster met 'flaps' nemen. Gooi ik het er zo bijNomad schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:41:
[...]
Ja hoor, dat is ruim zat. In een snake en wel wat hoger gestapeld kan je echt wel een flinke tijd zo doorknallen. En na 7 uren bij wijze van 1x wat bijvullen is sowieso niet zo vervelend
[ Voor 37% gewijzigd door 418O2 op 16-06-2016 21:52 ]
Of beter RVS zoeken, dat is het geld niet.418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:51:
[...]
Goeie tip, thanks. Zal ze bij het opstoken mee branden. Als ze dat overleven
True. Heeft de bouwmarkt dat standaard wel dan?franssie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:52:
[...]
Of beter RVS zoeken, dat is het geld niet.
welke maat? toolstation en dat soort online winkels willen nog wel eens dat spul hebben. Hornbach heeft ook veel RVS en zelfs bij de karwei zie ik het meer en meer.418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:53:
[...]
True. Heeft de bouwmarkt dat standaard wel dan?
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 16-06-2016 21:55 ]
rvs kan je makkelijk online bestellen tegen een fractie van de prijs van de bouwmarkten.
Enige winkel waar ik slechte ervaring mee heb is Kroos rvs/rvsonline.nl. Lekker links laten liggen gezien die een vervoerder gebruiken die schijnbaar geen idee heeft hoe ze aan consumenten moeten uitleveren.
Enige winkel waar ik slechte ervaring mee heb is Kroos rvs/rvsonline.nl. Lekker links laten liggen gezien die een vervoerder gebruiken die schijnbaar geen idee heeft hoe ze aan consumenten moeten uitleveren.
Dat zal niet helpen, die galvanisering ( het giftige deel ) brandt je zomaar niet weg helaas.418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:51:
[...]
Goeie tip, thanks. Zal ze bij het opstoken mee branden. Als ze dat overleven.
Heb het bij het rvs paleis besteld net.franssie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:54:
[...]
welke maat? toolstation en dat soort online winkels willen nog wel eens dat spul hebben. Hornbach heeft ook veel RVS en zelfs bij de karwei zie ik het meer en meer.
En al zou dat lukken dan roest het boutje in drie maanden compleet weg, staal in een BBQ is altijd vochtig door het as dat goed vocht vasthoudt.FreshMaker schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:02:
[...]
Dat zal niet helpen, die galvanisering ( het giftige deel ) brandt je zomaar niet weg helaas.
Maar geeft het dan ook giftige gassen of dampen af die door de rook in het eten kunnen eindigen, of blijft dat in de buurt van de slotbouten?Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:41:
[...]
Let je op dat alles wat verzonken is, zoals die slotbouten vermoed ik, erg giftig is als je dat gaat verhitten. Eerst dus even uit de buurt af laten fikken of rvs gebruiken.
Ik neem niet aan dat je je eten tegen de slotbouten aan gaat leggen.
Zou jij het risico willen lopen? Daarnaast gaan alle dampen langs het vleesStoney3K schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:14:
[...]
Maar geeft het dan ook giftige gassen of dampen af die door de rook in het eten kunnen eindigen, of blijft dat in de buurt van de slotbouten?
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 16-06-2016 22:16 ]
Rook en dampen die ergens bij in de buurt blijven?Stoney3K schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:14:
[...]
Maar geeft het dan ook giftige gassen of dampen af die door de rook in het eten kunnen eindigen, of blijft dat in de buurt van de slotbouten?
Ik zei trouwens verzinkt maar bedoelde gegalvaniseerd zoals franssie al zei.
Mwoah ...Stoney3K schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:14:
[...]
http://www.beroepsziekten.nl/beroepsziekten/metaaldampkoorts
Ik bedoelde er meer mee: Zorgt dat verhitten voor giftige rook of zorgt het voor giftige stoffen aan de oppervlakte van de bouten zelf?Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:20:
[...]
Rook en dampen die ergens bij in de buurt blijven?![]()
![]()
Ik zei trouwens verzinkt maar bedoelde gegalvaniseerd zoals franssie al zei.
Voor het ontsnappen van metaaldamp heb je (afgezien van kwik) wel wat meer hitte nodig dan je met houtskool voor elkaar gaat krijgen namelijk.
koper is prima - zit zelfs van nature in je bloed. Misschien als je het dampend krijgt dat het minder gezond is maar dat geldt dan ook voor het vlees dat erop ligt418O2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:31:
Ik heb overigens koper buizen gehaald. Is dat wel Safe?
koper schijnt op hogere temperaturen toch wat anders te kunnen werken:
Maar als ze vrij blijven van voedsel kan het denk ik geen kwaad.De eigenschappen van kopertoon volledige bericht
Koper is, op edelmetalen zoals zilver, goud en platina
na, de beste warmtegeleider die we kennen. Die
eigenschap komt bij het koken maar al te goed van
pas.
Koper is voor de voedselbereiding minder geschikt.
Sommige voedingsstoffen, waar zouten en/of zuren
in zitten, veroorzaken een chemische reactie als ze
met koper in aanraking komen. Op den duur vormt
zich kopergroen. Als dat in het voedsel terecht komt,
krijg je kopervergiftiging. Verwar de donkere laag die
zich na enige tijd op het koper vormt niet met kopergroen.
Deze donkerbruine huid is niet giftig. Het
geeft wel een vieze metaalsmaak af en mag nooit aan
de binnenzijde van bijvoorbeeld een pan of bekken
zitten.
[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 16-06-2016 22:47 . Reden: toch even opgezocht ]
Het staat je vrij om het uit te proberen. Ik zou het risico in ieder geval niet nemen en gewoon rvs nemen.Stoney3K schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:33:
[...]
Ik bedoelde er meer mee: Zorgt dat verhitten voor giftige rook of zorgt het voor giftige stoffen aan de oppervlakte van de bouten zelf?
Voor het ontsnappen van metaaldamp heb je (afgezien van kwik) wel wat meer hitte nodig dan je met houtskool voor elkaar gaat krijgen namelijk.
Er is een reden waarom je niets en dan ook echt niets wat met bbq's en acc. gegalvaniseerd is. Alles is verchroomd of van rvs of gepoedercoat.
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 16-06-2016 22:40 ]
En dan vertrouw ik eigenlijk allen maar Gietijzer, RVS en Email. Chroom is ook tamelijk ongezond en kan loslaten en gepoedercoat spul wil ik al helemaal niet echt heet hebben.Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:39:
[...]
<> Alles is verchroomd of van rvs of gepoedercoat.
Aan de andere kant, als je niet dagelijks van de bbq eet ga je er niet dood aan, hele volkstammen die uit aluminium pannen eten bijvoorbeeld.
Dat heeft niets te maken met de slijtvastheid van RVS of verchroomd staal tov. gegalvaniseerd natuurlijk.Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:39:
[...]
Er is een reden waarom je niets en dan ook echt niets wat met bbq's en acc. gegalvaniseerd is. Alles is verchroomd of van rvs of gepoedercoat.

Ik zou het zelf ook afraden, maar ik ben wel benieuwd naar wat er precies gebeurt als je gegalvaniseerd/verzinkt ijzer verhit en of het niet gewoon een urban legend is. Dat er giftige dampen ontstaan lijkt me namelijk erg stug, de kans dat er (giftige) corrosie/oxidatie op het zink ontstaat lijkt me wel aanwezig.
Zet er maar eens een lasapparaat op - dan ruik en voel je het wel in je longen en ogenStoney3K schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:00:
[...]
<>, maar ik ben wel benieuwd naar wat er precies gebeurt als je gegalvaniseerd/verzinkt ijzer verhit en of het niet gewoon een urban legend is. Dat er giftige dampen ontstaan lijkt me namelijk erg stug, de kans dat er (giftige) corrosie/oxidatie op het zink ontstaat lijkt me wel aanwezig.
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 16-06-2016 23:06 ]
Ik heb het nergens over slijtvastheid.Stoney3K schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:00:
[...]
Dat heeft niets te maken met de slijtvastheid van RVS of verchroomd staal tov. gegalvaniseerd natuurlijk.![]()
Ik zou het zelf ook afraden, maar ik ben wel benieuwd naar wat er precies gebeurt als je gegalvaniseerd/verzinkt ijzer verhit en of het niet gewoon een urban legend is. Dat er giftige dampen ontstaan lijkt me namelijk erg stug, de kans dat er (giftige) corrosie/oxidatie op het zink ontstaat lijkt me wel aanwezig.
Urban legend? Check de link van Freshmaker anders even.
[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 16-06-2016 23:06 ]
Tja, zo ongeveer alle standaard bbq roosters zijn verchroomd. De ketels inderdaad emaille. Poedercoat van onderdelen zie je alleen op handgrepen en dergelijke. Delen die niet echt heet worden.franssie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:58:
[...]
En dan vertrouw ik eigenlijk allen maar Gietijzer, RVS en Email. Chroom is ook tamelijk ongezond en kan loslaten en gepoedercoat spul wil ik al helemaal niet echt heet hebben.
Aan de andere kant, als je niet dagelijks van de bbq eet ga je er niet dood aan, hele volkstammen die uit aluminium pannen eten bijvoorbeeld.
Met een lasapparaat heb je het ook wel even over andere temperaturen dan je in een BBQ voor elkaar kan krijgen, niet?franssie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:06:
[...]
Zet er maar eens een lasapparaat op - dan ruik en voel je het wel in je longen en ogenNiet fijn.
Metaaldamp krijg je pas mee te maken als je iets tot duizenden graden Celsius kan stoken. Als je de temperatuur bereikt hebt waarop zoiets kan gebeuren, dan is het rooster waarop je kolen liggen al lang en breed weggesmolten en de ketel compleet vervormd.
In een BBQ heb je het hooguit over een paar honderd graden Celsius, niet over duizend. Daarom ben ik benieuwd waar die voorzichtigheid met gegalvaniseerd metaal precies vandaan komt.
Lijkt mij dan ook.franssie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:38:
[...]
koper is prima - zit zelfs van nature in je bloed. Misschien als je het dampend krijgt dat het minder gezond is maar dat geldt dan ook voor het vlees dat erop ligt
koper schijnt op hogere temperaturen toch wat anders te kunnen werken:
[...]
Maar als ze vrij blijven van voedsel kan het denk ik geen kwaad.
Die andere bouten gebruik ik wel voor het rooster. Daar komt de temperatuur niet boven de 250c als het goed is.
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 16-06-2016 23:41 ]
Zink vergast bij 907gr celsius. Her en der lees ik dat houtskool rond de 700gr celsius word. Ik zou het risico niet nemen als het niet hoeft.Stoney3K schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:13:
[...]
Met een lasapparaat heb je het ook wel even over andere temperaturen dan je in een BBQ voor elkaar kan krijgen, niet?
Metaaldamp krijg je pas mee te maken als je iets tot duizenden graden Celsius kan stoken. Als je de temperatuur bereikt hebt waarop zoiets kan gebeuren, dan is het rooster waarop je kolen liggen al lang en breed weggesmolten en de ketel compleet vervormd.
In een BBQ heb je het hooguit over een paar honderd graden Celsius, niet over duizend. Daarom ben ik benieuwd waar die voorzichtigheid met gegalvaniseerd metaal precies vandaan komt.
Morgen is het dan eindelijk zo ver : voor het eerst zelf Pulled Pork maken 
Heb mij ingelezen, ingredienten voor de dry-rub en piggy spray in huis gehaald en talloze YouTube video's gekeken (waar je alleen maar meer zin en trek van krijgt).
Twee weekenden geleden even een kleine snake gemaakt met de Weber kokosbriketten om te zien hoe dat gaat en of ik de temp een beetje onder controle kon houden (lang leven de Maverick).
Vanavond maar eens ff lekker een butt rubben en dan een nachtje in de koelkast. Daarnaast de Weber startklaar maken zodat ik daar morgenochtend gelijk de brand in kan steken (dat alleen vind ik al leuk, 's ochtends om 7 uur de Q aan...en ja de buren zijn gewaarschuwd) en dan ....wachten....sprayen....wachten...sprayen (repeat)....wrap in alufolie...nog meer wachten
Bij de lokale Appie alvast broodjes besteld zodat die er zeker zijn, en dan de rest van de dag nog de bijgerechten maken : Louisiana coleslaw, ingelegde rode ui en ik heb een potje met Stockyards BakedBean Starter gehaald die ik ga gebruiken voor een halve kilo blackeyed peas ehh beans.
Zoals jullie zullen begrijpen : ik kan niet wachten.
Zouden jullie alleen ff willen duimen dat het een beetje droog blijft ?
Heb mij ingelezen, ingredienten voor de dry-rub en piggy spray in huis gehaald en talloze YouTube video's gekeken (waar je alleen maar meer zin en trek van krijgt).
Twee weekenden geleden even een kleine snake gemaakt met de Weber kokosbriketten om te zien hoe dat gaat en of ik de temp een beetje onder controle kon houden (lang leven de Maverick).
Vanavond maar eens ff lekker een butt rubben en dan een nachtje in de koelkast. Daarnaast de Weber startklaar maken zodat ik daar morgenochtend gelijk de brand in kan steken (dat alleen vind ik al leuk, 's ochtends om 7 uur de Q aan...en ja de buren zijn gewaarschuwd) en dan ....wachten....sprayen....wachten...sprayen (repeat)....wrap in alufolie...nog meer wachten
Bij de lokale Appie alvast broodjes besteld zodat die er zeker zijn, en dan de rest van de dag nog de bijgerechten maken : Louisiana coleslaw, ingelegde rode ui en ik heb een potje met Stockyards BakedBean Starter gehaald die ik ga gebruiken voor een halve kilo blackeyed peas ehh beans.
Mijn duimpje heb je
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Thanks ! Much appreciated.....
En natuurlijk maak ik gedurende de sessie nog wel wat fotos die ik zal delen
Ziet er uit alsof je je goed voorbereid
. Ik heb nog hele stappen te maken als ik jullie ervaringen/verhalen zo lees. Volgende week zaterdag heb ik mijn housewarming en daar wil ik op zich van 16:00 tot 21:00 de barbecue stoken om hele dag door eten op te gooien. Maar goed dat ik snel de 57 cm barbecue ga halen waar dat waarschijnlijk beter op gaat dan mijn smokey joe
Mijn duimpje heb je ook, wij gaan 16 juli onze verjaardag vieren en als het weer mee zit gaat zeker de bbq aan. Ik wil dan ook pulled pork gaan maken. Ik heb mij ook al erg ingelezen maar vind het toch wel spannend. Aan de andere kant lees ik ook dat het bijna niet fout kan gaan.Irtimid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:17:toon volledige bericht
Morgen is het dan eindelijk zo ver : voor het eerst zelf Pulled Pork maken
Ik ben alleen bang voor de tijd, sochtends vroeg de Q aansteken heeft de voorkeur (ipv avond ervoor) maar ik wil er wel redelijk zeker van zijn dat het rond etens tijd klaar is.....
Dit topic is gesloten.