Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 108 Laatste
Acties:
  • 670.139 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:04:
[...]

Mooie tafel. Totdat je die beits erover deed. Had hem dan met blanke beits gedaan og in ieder geval met de structuur van het hout mee gebeitst.

Mooie tafel jammer van de afwerking.
zit inderdaad een vrij donkere hout olie op (1 laag) en verder 2 lagen blank.
Maar het valt in het echt reuze mee, stukje lichter als op de fotos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Maandagavond weer eens de barbecue aangezet. Vergeten "kwaliteit" kooltjes te halen dus even langs de supermarkt gegaan voor een zak, maar dat schoot ook niet op. Ik heb een Smokey Joe en een kleine Weber starter. Is het een goed idee om een aantal kolen in de barbecue te leggen om vervolgens daar de kolen uit de starter overheen te gooien? Andersom lijkt het mij een minder goed idee omdat dan de warmte van de onderste kolen niet direct naar het vlees toe gaat en dat leidt tot lagere temperaturen (?). Oh ja, die aanmaakblokjes uit de supermarkt waren ook erbarmelijk slecht. Ze gingen steeds uit, vielen helemaal uit elkaar.

Dus ben mij even aan het inlezen voor de volgende barbecue. Ik lees her en der ook over kokosbriketten en daar ben ik nu wel benieuwd naar. Als voordeel wordt vaak gemeld dat het geur en smaakloos is, maar is dat niet juist een beetje het unieke van een barbecue sessie? De geur van het houtskool? Of is dat te verhelpen door eventueel iets van houtsnippers (?) er bij te doen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
MrVegeta schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:32:
Maandagavond weer eens de barbecue aangezet. Vergeten "kwaliteit" kooltjes te halen dus even langs de supermarkt gegaan voor een zak, maar dat schoot ook niet op. Ik heb een Smokey Joe en een kleine Weber starter. Is het een goed idee om een aantal kolen in de barbecue te leggen om vervolgens daar de kolen uit de starter overheen te gooien? Andersom lijkt het mij een minder goed idee omdat dan de warmte van de onderste kolen niet direct naar het vlees toe gaat en dat leidt tot lagere temperaturen (?). Oh ja, die aanmaakblokjes uit de supermarkt waren ook erbarmelijk slecht. Ze gingen steeds uit, vielen helemaal uit elkaar.

Dus ben mij even aan het inlezen voor de volgende barbecue. Ik lees her en der ook over kokosbriketten en daar ben ik nu wel benieuwd naar. Als voordeel wordt vaak gemeld dat het geur en smaakloos is, maar is dat niet juist een beetje het unieke van een barbecue sessie? De geur van het houtskool? Of is dat te verhelpen door eventueel iets van houtsnippers (?) er bij te doen?
Zie TS ;) Maar kolen geven inderdaad de bekende barbecue smaak, en briketten gebruik ik zelf enkel voor low & slow sessies waar de temperatuur uren stabiel moet blijven en het verbruik minimaal is, met kokosbriketten heb ik 15+ uren kunnen doen zonder bij te vullen.
Voor het aanmaken vind ik die aanmaakblokjes niets, in het begin rookt het altijd en duurt even voordat er warme ontstaat. In het verleden deed ik het altijd met een gasbrander, dat gaat een stuk sneller maar sinds 1,5 jaar een LooftLighter (een haarföhn XXL) en dan heb je binnen enkele minuten de brand erin zonder rook ontwikkeling en hoef je ook geen aanmaakblokjes meer aan te schaffen. Deze is best wel aan de prijs maar die heb je er zo uit als je ook de betere (lees duurdere) aanmaakblokjes gebruikt.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:53
Die witte chemische aanmaakblokjes zijn toch super simpel en makkelijk? Oké ze stinken op het begin ff maar ze werken prima. En zolang ze branden gaat er toch nog geen vlees op.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49
Ik vind de weber aanmaakblokjes wel chill, want die branden schoon en net even wat langer/beter dan die cheapo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 19:33
Ik gebruik gewoon krant en de firestarter. LooftLighter ziet er wel een stuk gaver uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Russel88 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:11:
Ik gebruik gewoon krant en de firestarter. LooftLighter ziet er wel een stuk gaver uit.
Krant lijkt me een slecht idee, daar komt wel wat rommel af denk ik. Looflighter heb ik voor mijn verjaardag gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

En jullie mening over gloeiende kolen over verse kolen heen strooien? Is dat een manier om wat te langer te kunnen barbecueën?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
MrFl0ppY schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:07:
Die witte chemische aanmaakblokjes zijn toch super simpel en makkelijk? Oké ze stinken op het begin ff maar ze werken prima. En zolang ze branden gaat er toch nog geen vlees op.
Je gaat chemische meuk gebruiken en daarna je etenswaar ermee bereiden, dat gaat in mijn ogen nooit samen en zal ik nooit doen.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:51

St@m

@ Your Service

MrVegeta schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:13:
En jullie mening over gloeiende kolen over verse kolen heen strooien? Is dat een manier om wat te langer te kunnen barbecueën?
Ja https://www.google.nl/sea...gO#hl=nl&q=minion+methode

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440432

Heeft er iemand ervaring met een smokerbox voor een Weber GBS 57cm?
Waar moet ik aan denken en waar zijn deze te koop? Op Vuur & Rook zag ik diverse voorbij komen.., dan kan ik die gelijk mee bestellen met de Ecobrasa briketten.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
http://www.vuurenrook.nl/...pa-smokers-%28uds%29.html

Ik heb dus nog een vat staan, zit erg te twijfelen om die kit te bestellen, is wel erg makkelijk. Hoewel ik toegang heb tot een lasapparaat en slijpers enzo, maar zo heb je wel alle onderdelen bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:40
Anoniem: 440432 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:38:
Heeft er iemand ervaring met een smokerbox voor een Weber GBS 57cm?
Waar moet ik aan denken en waar zijn deze te koop? Op Vuur & Rook zag ik diverse voorbij komen.., dan kan ik die gelijk mee bestellen met de Ecobrasa briketten.

Thanks!
Smokerboxen gebruik je eigenlijk alleen bij een gasbbq, in een kolen bbq doe je ofwel het rookhout tussen de kolen / briketten of in een alu folie envelopje er bovenop. Het eerste heeft mijn voorkeur overigens.
418O2 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:41:

Ik heb dus nog een vat staan, zit erg te twijfelen om die kit te bestellen, is wel erg makkelijk. Hoewel ik toegang heb tot een lasapparaat en slijpers enzo, maar zo heb je wel alle onderdelen bij elkaar.
Het ziet er wel gaaf uit, maar ik vind 'm erg duur. Ik denk dat je met DHZ ongeveer de helft kwijt zal zijn, afhankelijk natuurlijk hoe fancy je het wil maken.

[ Voor 34% gewijzigd door elhopo op 09-06-2016 16:01 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik zit wat rond te kijken voor temperatuurmonitoren. Daar komt de iGrill en Maverick vaak naar voren. De iGrill 2 is vrij luxe en ondersteund meerdere probes (waar je dan nog wel voor moet bij betalen). Ook lijkt het mij fijner werken om de "boel" op de app te beheren dan via een display zoals de Maverick. Maar +100 betalen is mij nog net wat te gortig dus ik kom ik uit op de iGrill mini. Heeft iemand ervaring met die unit?

Ik begrijp dat het belangrijk is om te weten hoe warm je barbecue is zodat je niet je kippetje op 280 graden gooit, zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om de sensor in de eerste instantie te gebruiken om de temperatuur van de barbecue te meten en wanneer dat ongeveer op de gewenste hoogte is de sensor in het vlees te stoppen en dan het vlees te gaan meten? Als het vlees de gewenste temperatuur heeft behaald de sensor weer op de barbecue te plaatsen om te kijken of die warmer/kouder is geworden.

De Maverick heeft dus een dubbele sensor waardoor dat probleem verholpen is, maar kost ook 30 euro meer en lijkt mij minder gebruiksvriendelijk. Hoe staan jullie daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MrVegeta schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:43:
Ik zit wat rond te kijken voor temperatuurmonitoren. Daar komt de iGrill en Maverick vaak naar voren. De iGrill 2 is vrij luxe en ondersteund meerdere probes (waar je dan nog wel voor moet bij betalen). Ook lijkt het mij fijner werken om de "boel" op de app te beheren dan via een display zoals de Maverick. Maar +100 betalen is mij nog net wat te gortig dus ik kom ik uit op de iGrill mini. Heeft iemand ervaring met die unit?

Ik begrijp dat het belangrijk is om te weten hoe warm je barbecue is zodat je niet je kippetje op 280 graden gooit, zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om de sensor in de eerste instantie te gebruiken om de temperatuur van de barbecue te meten en wanneer dat ongeveer op de gewenste hoogte is de sensor in het vlees te stoppen en dan het vlees te gaan meten? Als het vlees de gewenste temperatuur heeft behaald de sensor weer op de barbecue te plaatsen om te kijken of die warmer/kouder is geworden.

De Maverick heeft dus een dubbele sensor waardoor dat probleem verholpen is, maar kost ook 30 euro meer en lijkt mij minder gebruiksvriendelijk. Hoe staan jullie daar in?
Ik zou niet zonder 2 sensoren willen. Je wil toch ook weten wanneer je vlees oke is. Ik ben zelf erg tevreden over mijn Maverick.
elhopo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:00:
Het ziet er wel gaaf uit, maar ik vind 'm erg duur. Ik denk dat je met DHZ ongeveer de helft kwijt zal zijn, afhankelijk natuurlijk hoe fancy je het wil maken.
Dat klopt, maar dan moet je wel alles los vinden. Ik zou niet weten waar ik dingen als handvatten zou moeten scoren. In de VS is hij 130 dollar, maar verzenden zal wel schijtduur zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MrVegeta schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:43:

Pennen gaan lopen schuiven tijdens de barbecue lijkt mij echt heel onhandig.
Ikzelf heb 3 mini's en 1 iGrill 2, met totaal 4 pennen en gebruik ze regelmatig (nagenoeg) allemaal.

Met gewoon volle batterijen is/zijn de iGrill / mini's betrouwbaar en werkt het goed. Maar, de bluetooth afstand is beperkt. Je kan niet zomaar door het huis lopen met je telefoon in de broek en de iGrill in de tuin en verwachten dat de connectie het houd.

Wel heb ik al 2 pennen stuk gehad van de iGrill, in 2 jaar tijd. Ze zijn kwetsbaarder dan de concurrentie lijkt het.

Zou ik de iGrill opnieuw aanschaffen? Mwoa, 50/50...de luxere mavericks zijn net wat degelijker en hebben zeker weten een grotere range. Maar 4 pennen in 1 device is soms fijn en de grafiekjes e.d. op je telefoon zijn ook wel een mooie bonus.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Was even wat spullen aan het bestellen die nog op het lijstje stonden en de missus keek half mee. Denk: ik ga eens wat rookhout proberen: even inlezen welke de veilige keuzes zijn (sommige zijn erg sterk, of kunnen bittere smaak geven e.d.) en ik dreunde wat dingetjes op, hoor ik naast me: "Ja doe die pecan maar schat, toen ik in Australië bij <die en die> van de bbq at had hij daar ook snippers van erbij gedaan en dat was heel erg lekker. Okee dan :D
  • 2 dozen Dammers Kokosbriketten ECObrasa
  • Weber Brikettenstarterset (grote starter + aanmaakblokjes + briketten, leuke deal :P )
  • Weber Set van 8 dubbele spiesen
  • Weber Houtsnippers 0.7 kg pecan
Nu weer even sparen voor de rest van de verlanglijst :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
coelho schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:34:
[video]
Misschien maar eens op zoek gaan naar deze...
Ik heb even gezocht en het heet de pork puller (hoe toepasselijk :+), de amerikaanse site versturen niet naar europa en eBay vond ik nog wel het 1 en ander maar was 70+ in totaal. Toen kwam ik op deze site terecht en daar kost deze 50 euro, evengoed een hoop geld maar als ik voor grote groepen dit maak of binnenkort op de markt is het echt een must-have http://www.huisentuinwinkel.nl/pork-puller.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:12
418O2 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:41:

elhopo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:00:

Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze UDS, wil ik ook nog een keer gaan bouwen:
http://howtobbqright.com/blog/?p=714

Inclusief links naar tekeningen, onderdelenlijst en afbeeldingen. Zonder te lassen, en voor zover ik kan zien goed verkrijgbare onderdelen.
2Dutch schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:14:
(...)
  • 2 dozen Dammers Kokosbriketten ECObrasa
  • Weber Brikettenstarterset (grote starter + aanmaakblokjes + briketten, leuke deal :P )
  • Weber Set van 8 dubbele spiesen
  • Weber Houtsnippers 0.7 kg pecan
Nu weer even sparen voor de rest van de verlanglijst :+
Wil niet je feestvreugde bederven, maar sinds ik Ecobrasa briketten gebruik, gebruik ik alleen nog maar mijn kleine brikettenstarter...

[ Voor 22% gewijzigd door Wild Chocolate op 09-06-2016 19:49 . Reden: Multi-quote ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vandaag stond op de planning hamburgers maken :|
Nou,liep dat even uit de hand ...

Vanmorgen moest ik mijn bril ophalen in de stad, maar het was ( na 2 weken ) nog steeds niet klaar.
Dus de Xenos binnen, altijd wel leuk.
Is daar een boel afgeprijsd ...
pizzasteen + rek 5€ - meenemen
Pizzaplankje + rolsnijder - 2,50€ - 4 x meenemen ( kunnen de oude plankjes EINDELIJK weg )
Maar mijn aankoop van de dag - Paella pan - 2,50€ ... niet nodig, toch meegenomen ;)
Dus vandaag werd het Paella ... op/van de BBQ dan natuurlijk

Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/BBQ/Paella/20160609_105331_zpscswog4bv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/BBQ/Paella/2016-06-09_zps52vlfyz0.pngAfbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/BBQ/Paella/20160609_150636_zpsfaar8nbj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/BBQ/Paella/20160609_163310_zpswgmqxubs.jpg

De kids hebben iig niet geklaagd over het ontbreken van de hamburgers ;)

Maar mijn eerste 'from scratch' Paella, en ik klaag niet.

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 09-06-2016 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Tja zo'n AH Bonuskaart komt soms goed van pas. lamsrackje gehaald ingesmeerd met een marinade van Tijm, Rozemarijn, Knoflook, Honing, Olijfolie, Peper en Zout. Effe een Sear geven dan in 25 minuutjes op 175 naar 55 graden brengen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EOtbMpc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aqL4hNT.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MCwxOBV.jpg
Dat gietijzer maakt toch wel in 1 minuut hele mooie lijntjes.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qo9ZvEP.jpg
Met groene asperges, tomaatjes, knoflook en zoete aardappels. Mijn vrouw is de Bord Fasionista.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:11
Mijn lam even verder terug heb ik indirect op 110gr naar 56gr gebracht.

Anyhow:
Iemand ervaring met een zoutsteen/plankje?
Krijgt de onderkant van <insert voedsel> dan niet een te overheersende zoutsmaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:16:
Mijn lam even verder terug heb ik indirect op 110gr naar 56gr gebracht.
Anyhow hij was heerlijk mals.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 09-06-2016 21:28 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Snarfie31 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:10:
Tja zo'n AH Bonuskaart komt soms goed van pas. lamsrackje gehaald ingesmeerd met een marinade van Tijm, Rozemarijn, Knoflook, Honing, Olijfolie, Peper en Zout. Effe een Sear geven dan in 25 minuutjes op 175 naar 55 graden brengen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat gietijzer maakt toch wel in 1 minuut hele mooie lijntjes.
[afbeelding]
Met groene asperges, tomaatjes, knoflook en zoete aardappels. Mijn vrouw is de Bord Fasionista.
Is zo een gietijzeren rooster een meerwaarde?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Gietijzer wordt heter, houdt warmte langer vast en geeft de echte marks.
Ik zou zeggen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Geen idee heb nooit een ander rooster gehad. Volgens een blind test van Weber kon je niet het verschil proefen tussen een gas of kolen BBQ. Tja heeft een Kolen BBQ een meerwaarde boven een gas BBQ of omgekeerd ook zoiets. Die marks dat mag duidelijk zijn en vind ik ook wel stoer.

[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 09-06-2016 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Hari-Bo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:40:
[...]

Zie TS ;) Maar kolen geven inderdaad de bekende barbecue smaak, en briketten gebruik ik zelf enkel voor low & slow sessies waar de temperatuur uren stabiel moet blijven en het verbruik minimaal is, met kokosbriketten heb ik 15+ uren kunnen doen zonder bij te vullen.
Voor het aanmaken vind ik die aanmaakblokjes niets, in het begin rookt het altijd en duurt even voordat er warme ontstaat. In het verleden deed ik het altijd met een gasbrander, dat gaat een stuk sneller maar sinds 1,5 jaar een LooftLighter (een haarföhn XXL) en dan heb je binnen enkele minuten de brand erin zonder rook ontwikkeling en hoef je ook geen aanmaakblokjes meer aan te schaffen. Deze is best wel aan de prijs maar die heb je er zo uit als je ook de betere (lees duurdere) aanmaakblokjes gebruikt.
Ik steek al jaren mn BBQ met een verfbrander aan zelfde effect als een Looftlighter echter kost slechts 9,95 bij de Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Snarfie31 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 22:26:
[...]

Ik steek al jaren mn BBQ met een verfbrander aan zelfde effect als een Lootfighter echter kost slechts 9,95 bij de Action.
Dat deed ik voorheen ook maar vond het niet prettig werken vooral in een moeilijke hoek dan kan het gas niet constant doorgaan en begint je vlam wat te sputterend en altijd op het juiste moment het gaspatroon leeg, en als je minimaal 4 keer per week de barbecue aansteekt is een LooftLighter een stuk gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gaspatronen en een vlam? Wat voor verfbrander heb jij dan? Volgens mij heeft Snarfie het gewoon over een elektrisch heteluchtpistool.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Orion84 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:41:
Gaspatronen en een vlam? Wat voor verfbrander heb jij dan? Volgens mij heeft Snarfie het gewoon over een elektrisch heteluchtpistool.
Op die manier, ik ging inderdaad uit van een gas variant. Een verfbrander zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wild Chocolate schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:44:
[...]

[...]

Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze UDS, wil ik ook nog een keer gaan bouwen:
http://howtobbqright.com/blog/?p=714

Inclusief links naar tekeningen, onderdelenlijst en afbeeldingen. Zonder te lassen, en voor zover ik kan zien goed verkrijgbare onderdelen.
Dat lijkt me een goed uitgangspunt. Ik zou alleen zelf wel zorgen dat de airflow regelbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Hari-Bo schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:52:
[...]

Dat deed ik voorheen ook maar vond het niet prettig werken vooral in een moeilijke hoek dan kan het gas niet constant doorgaan en begint je vlam wat te sputterend en altijd op het juiste moment het gaspatroon leeg, en als je minimaal 4 keer per week de barbecue aansteekt is een LooftLighter een stuk gemak.
Ik bedoel een electrische verfbrander dus niet op gas. Ik stond ook op het punt zo'n looftlighter te kopen tot dat ik op youtube een simpele verfbrander het zelfde zag doe. Je hebt wel een nadeel(tje) met zo'n verfbrander hij is klein/ kort je zit met je hand dichter op de kolen dan met zo'n looftlighter ik gebruik daarom ook mn ouwe wapper om die vonkjes tegen te houden. Werkt voor de rest als een speer binnen 4 minuten de kolen gloeiend heet geen rook ontwikkeling geen aanmaak blokjes (stank) prima zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 10-06-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Snarfie31 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:55:
[...]

Ik bedoel een electrische verfbrander dus niet op gas. Ik stond ook op het punt zo'n looftlighter te kopen tot dat ik op youtube een simpele verfbrander het zelfde zag doe. Je hebt wel een nadeel(tje) met zo'n verfbrander hij is klein/ kort je zit met je had dichter op de kolen dan met zo'n looftlighter ik gebruik daarom ook mn ouwe wapper om die vonkjes tegen te houden. Werkt voor de rest als een speer binnen 4 minuten de kolen gloeiend heet geen rook ontwikkeling geen aanmaak blokjes (stank) prima zo.
Gebruik je dan ook nog een starter? Als dat het geval is laat je dan alleen de onderste kolen gloeien of probeer je alle kolen geleidelijk te laten gloeien? Ik zie overal op youtube filmpjes van lui die de middelste kolen laten gloeien, maar zo'n starter lijkt mij nog steeds wel een goed ding.

[ Voor 71% gewijzigd door MrVegeta op 10-06-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
418O2 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:45:
[...]

Dat lijkt me een goed uitgangspunt. Ik zou alleen zelf wel zorgen dat de airflow regelbaar is
voor anderen

http://www.huisentuinwinkel.nl/bbq-accessoires.html

daar hebben ze vrij veel prefab (schoorsteen, kolenmandje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 19:53

Paladin

Play Ball!

Nou de kogel is door de kerk, ik ga binnekort een Primo Oval XL kopen, maar voordat ik deze aanschaf wil ik wel mooi buitenkeukentje omheen bouwen. Nu heb ik wat zitten knutselen in excel en sketchup echter ik twijfel een beetje met hoe ik de balken ga verbinden, ik zelf zit te denken aan een soort van pen gat verbinding maar dan met een dikke deuvel / hardhouten stok tussen de 16 en 20 mm.

Nu is mijn vraag gaat deze constructie sterk genoeg zijn om die bbg van rond de 100kg te houden of moet ik dan toch nog iets anders gaan verzinnen.

Dit is hoe ik hem er ongeveer uit wil laten zien.
buitenkeuken

De keuken wordt gemaakt van douglas hout, de staande poten zijn 8,5 x 8,5cm en de liggers worden gemaakt van balken van 4,5 bij 7cm

Het blad wil ik maken door zelf beton te storten in een mal en onder de bbq een betonnen plaat maken waar deze op komt te staan, het is dus een redelijk zwaar geheel.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
MrVegeta schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:03:
Gebruik je dan ook nog een starter? Als dat het geval is laat je dan alleen de onderste kolen gloeien of probeer je alle kolen geleidelijk te laten gloeien?
Ik zal uileggen hoe ik de boel aansteek. Een starter gebruik ik bijna niet meer alleen als ik bijvoorbeeld een pizza wil bakken (1x per jaar hooguit) dan heb je veel kolen nodig. Die verfbrander is een combi van lui(ig)heid geen zin in die walm van die aanmaakblokje en rookontwikkeling door de kranten (werkt toch iets sneller als uitsluitend aanmaakblokjes) en afval. 4 minuten vind ik een mooie tijd om de boel voor 70% aan te krijgen. na aansteken doe ik de dome erop en wacht ongeveer 10 minuten tot hij 200 graden aangeeft.
Voorts maak ik gebruik van custome made 1mm dikke stalen ashtray's die hebben aan de zijkanten geen hitte verlies alles gaat stijf omhoog werkt efficienter. Zo'n ashtray is ook een voordeel om kolen met zo'n verfbrander sneller aan te krijgen omdat de kolen meer geconcentreet bij en op elkaar liggen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3Bz7TbI.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9AbvELo.jpg
Indien ik voor 2 personen iets wil Q'en (2 hamburgers of zo) dan gebruik ik zij paneeltjes ik kan je verzekeren dat die minimale hoeveelheid kolen met zo'n verfbranden binnen 2 a 3 minuetn gloeiend heet zijn. Dit werkt echt efficient mijn kolen verbruik is hierdoor toch wel aanzienlijk verminder maar vooral de tijd dat de boel gloeiend heeft is is aanzienlijk verkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Snarfie31 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:28:
[...]

Ik zal uileggen hoe ik de boel aansteek. Een starter gebruik ik bijna niet meer alleen als ik bijvoorbeeld een pizza wil bakken (1x per jaar hooguit) dan heb je veel kolen nodig. Die verfbrander is een combi van lui(ig)heid geen zin in die walm van die aanmaakblokje en rookontwikkeling door de kranten (werkt toch iets sneller als uitsluitend aanmaakblokjes) en afval. 4 minuten vind ik een mooie tijd om de boel voor 70% aan te krijgen. na aansteken doe ik de dome erop en wacht ongeveer 10 minuten tot hij 200 graden aangeeft.
Voorts maak ik gebruik van custome made 1mm dikke stalen ashtray's die hebben aan de zijkanten geen hitte verlies alles gaat stijf omhoog werkt efficienter. Zo'n ashtray is ook een voordeel om kolen met zo'n verfbrander sneller aan te krijgen omdat de kolen meer geconcentreet bij en op elkaar liggen.
[afbeelding]

[afbeelding]
Indien ik voor 2 personen iets wil Q'en (2 hamburgers of zo) dan gebruik ik zij paneeltjes ik kan je verzekeren dat die minimale hoeveelheid kolen met zo'n verfbranden binnen 2 a 3 minuetn gloeiend heet zijn. Dit werkt echt efficient mijn kolen verbruik is hierdoor toch wel aanzienlijk verminder maar vooral de tijd dat de boel gloeiend heeft is is aanzienlijk verkort.
Ziet er goed uit :). Bedankt voor de uitleg. Heeft iemand nog een adresje waar die verdelers voor de kolen worden verkocht? Of een zoekterm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat gaat wel snel dan met zo'n verfbrander :) Al gaat het met een starter met actieve fan ook snel. Als de aanmaakblokjes uit zijn dan zijn de kolen of briketten gebruiksklaar. 10 minuten.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 10-06-2016 10:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
MrVegeta schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:39:
[...]

Ziet er goed uit :). Bedankt voor de uitleg. Heeft iemand nog een adresje waar die verdelers voor de kolen worden verkocht? Of een zoekterm?
Je hebt prima verdelers van Weber zelf ik heb ze niet gekocht omdat ze aan de zij kanten open zijn en ik ze groter wou hebben. http://www.barbequeshop.n...kettenhouder-2-stuks.html
Die ashtray's van mij zijn met een schroefbankje heel simpel zelf te maken. 7 cm hoog staalplaat (1 mm dik) opmaat knippen en gebruikje kolenrooster in combinatie met 2 klemmen om de ronding erin te krijgen 2 gaatjes boren 2 moertjes en boutjes foila. Uurtje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wild Chocolate schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:44:
Wil niet je feestvreugde bederven, maar sinds ik Ecobrasa briketten gebruik, gebruik ik alleen nog maar mijn kleine brikettenstarter...
Dacht er ook mee uit te komen, maar mijn roestbak-bbq heeft niet genoeg aan een volle kleine starter, vandaar. Kan wel los nog een paar briketten aansteken en dan de volle starter erbij, maar gemak dient de mens, starters ftw :+ Voor de WGA is de kleine starter idd prima, dan heb je aan 3/4 vol nog wel genoeg als je altijd een stukje leeg laat als afkoel/indirecte zone.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Even een bericht van de BBQ-Buren ( BBQ genootschap )

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BE4cHf8.png

http://www.bbq-nl.com/201...ing-oplichter-actief.html

[ Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 10-06-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Snarfie31 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:49:
[...]

Je hebt prima verdelers van Weber zelf ik heb ze niet gekocht omdat ze aan de zij kanten open zijn en ik ze groter wou hebben. http://www.barbequeshop.n...kettenhouder-2-stuks.html
Die ashtray's van mij zijn met een schroefbankje heel simpel zelf te maken. 7 cm hoog staalplaat (1 mm dik) opmaat knippen en gebruikje kolenrooster in combinatie met 2 klemmen om de ronding erin te krijgen 2 gaatjes boren 2 moertjes en boutjes foila. Uurtje werk.
Die dingen heb ik ook bij de Lidl (Belgie) zien liggen (afgelopen maandag, dus zou er nog moeten liggen). Natuurlijk geen Weber, maar wel een stuk goedkoper :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Marzman schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:20:
[...]

Die dingen heb ik ook bij de Lidl (Belgie) zien liggen (afgelopen maandag, dus zou er nog moeten liggen). Natuurlijk geen Weber, maar wel een stuk goedkoper :p
Helaas heb ik een smokey joe van 37 cm en zijn al die units 57 cm, dus dat wil allemaal niet zo goed. Dan is de enige optie een grotere barbecue kopen denk ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die hebben ze ook ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Is er overigens animo om de meet van vorig jaar nog eens dunnetjes over te doen? Mijn tuin is er nog steeds :P

Dit weekend gaat er een bavette en een picanha op trouwens.

Bavette met dit recept http://www.beefensteak.nl...et-mierikswortelmayo.html

[ Voor 59% gewijzigd door 418O2 op 10-06-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

http://www.lidl.de/de/flo...rue&scenario=also_clicked

Gevonden, nu eens kijken of ik zo'n unit in Nederland kon kopen oid :) Bedankt voor de tip. Is het een idee om houtsnippers samen te kopen met kokosbriketten? Aangezien die kokosbriketten geurloos zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 10-06-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:12
Ik heb gisteravond mijn Weber OKP 57cm in elkaar gezet.

Nu heb je er 2 van brikettenrails:
Afbeeldingslocatie: http://www.barbequeshop.nl/img/bede8851-0c5d-4833-bd70-1946ff35f431/weber-houtskoolrails-tweedelig.jpg?w=&h=&q=80

Wat is daar nu anders aan dan die brikettenbakjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.barbequeshop.nl/img/bd879eda-c161-43c1-bc25-3b7dacbc6dea/weber-brikettenhouder-2-stuks.jpg?w=&h=&q=80

Ik zal nog wel wat tools moeten halen en handschoenen.

19 juni heb ik een etentje met familie (8 personen) en wil spareribs, gebakken aardappeltjes en picanha gaan maken. Dat wordt de grote vuurdoop voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Maakt weinig uit. Je hebt wat minder airflow denk ik, maar veel zal het niet uitmaken. Voordeel van die rekjes is wel dat je ook een muurtje in het midden van je bbq kan maken. Zo doe ik het als ik met 2 man bbq. Dan heb je daar genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Paladin schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:12:
Nou de kogel is door de kerk, ik ga binnekort een Primo Oval XL kopen, maar voordat ik deze aanschaf wil ik wel mooi buitenkeukentje omheen bouwen. Nu heb ik wat zitten knutselen in excel en sketchup echter ik twijfel een beetje met hoe ik de balken ga verbinden, ik zelf zit te denken aan een soort van pen gat verbinding maar dan met een dikke deuvel / hardhouten stok tussen de 16 en 20 mm.

Nu is mijn vraag gaat deze constructie sterk genoeg zijn om die bbg van rond de 100kg te houden of moet ik dan toch nog iets anders gaan verzinnen.

Dit is hoe ik hem er ongeveer uit wil laten zien.
[afbeelding]

De keuken wordt gemaakt van douglas hout, de staande poten zijn 8,5 x 8,5cm en de liggers worden gemaakt van balken van 4,5 bij 7cm

Het blad wil ik maken door zelf beton te storten in een mal en onder de bbq een betonnen plaat maken waar deze op komt te staan, het is dus een redelijk zwaar geheel.
Pen / gat gaat denk ik alleen werken al je een deel er in laat vallen, niet met een deuvel. Als al het gewicht op de staanders komt is het misschien ook wel aan te raden die iets dikker aan te houden, maar dat is meer gut feeling dan rekenkundig onderbouwd. Als je je beton trouwens wapent en alleen de zijkanten dik maakt wordt het al een stuk lichter, en er is ook nog speciaal lichtgewicht beton, scheelt ook weer.

Beton moet je trouwens nog wel impregneren als het in de regen komt te staan. Met het oog op vlekken is dat denk ik ook wel handig om te doen.

verder een mooie keus, de Primo Oval XL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MrVegeta schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:40:
[...]

Gevonden, nu eens kijken of ik zo'n unit in Nederland kon kopen oid :) Bedankt voor de tip. Is het een idee om houtsnippers samen te kopen met kokosbriketten? Aangezien die kokosbriketten geurloos zijn.
Dat is het inderdaad, zag die cilinders ook liggen (voor Beercan chicken enzo) en die spareribs rekjes. Als ik een tuin had dan had ik het allemaal gekocht ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Binnetie schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:53:
I
[afbeelding]

Die railtjes zijn wel handig ik heb ze ook nog liggen tov die brikketten bakjes kan je die railtjes op je kolen rooster heel handig verstellen om het oppervlak groter of juist kleiner te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
418O2 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:59:
Maakt weinig uit. Je hebt wat minder airflow denk ik, maar veel zal het niet uitmaken. Voordeel van die rekjes is wel dat je ook een muurtje in het midden van je bbq kan maken. Zo doe ik het als ik met 2 man bbq. Dan heb je daar genoeg aan.
Oke dan ga ik gewoon de rail gebruiken.

Ik ga nog kijken naar:
- kolen verplaatser
- handschoenen
- rookhout
- alu lekbakjes (xenos)

De 2 draadloze temperatuurmeters komen vandaag of morgen binnen:
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_421618_1.jpg

Ik ga misschien dit weekend even oefenen met het op temperatuur houden van de BBQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wat komen hier trouwens weer mooie foto's voorbij..krijgt er honger van :9
Vandaag double bbq: met de lunch en avondeten snor ik het WGA-tje aan, lekker genieten nog van het zonnetje. Krijg zo met jullie verhalen wel zin in een lamsrackje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 19:53

Paladin

Play Ball!

elhopo schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:02:
[...]

Pen / gat gaat denk ik alleen werken al je een deel er in laat vallen, niet met een deuvel. Als al het gewicht op de staanders komt is het misschien ook wel aan te raden die iets dikker aan te houden, maar dat is meer gut feeling dan rekenkundig onderbouwd. Als je je beton trouwens wapent en alleen de zijkanten dik maakt wordt het al een stuk lichter, en er is ook nog speciaal lichtgewicht beton, scheelt ook weer.

Beton moet je trouwens nog wel impregneren als het in de regen komt te staan. Met het oog op vlekken is dat denk ik ook wel handig om te doen.

verder een mooie keus, de Primo Oval XL.
Dus deuvels en lijm is dan te weinig, dus dan zou optie 2 eigen pen gat verbiding zijn, of de leggers echt in het hout zetten. maar 12x 8,5 lijken jouw dus onvoldoende voor het gewicht. hmm optie 3 zou dan 12x12 Palen worden dat zijn wel serieuze jongens :)

Beton zal ik idd wapenen en licht gewicht beton gebruiken, wil het blad eigenlijk 4cm dik maken, weet niet of het nog dunner kan. En ik ga het idd ook impregneren of iets tegen het vocht gebruiken idd.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:29

reiker

dan jij!

418O2 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:30:
Is er overigens animo om de meet van vorig jaar nog eens dunnetjes over te doen? Mijn tuin is er nog steeds :P

Dit weekend gaat er een bavette en een picanha op trouwens.

Bavette met dit recept http://www.beefensteak.nl...et-mierikswortelmayo.html
Ik ben voor, denk dat er nog wel meer uit de stad interesse hebben :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Morgen het Abraham's feest van mijn schoonvader. Jammer genoeg komen er zoveel mensen dat we geen low and slow kunnen doen. Maar ze hebben nu zelf een hele echt bbq gekocht. Bleek het een zelfbouw RVS grill te zijn van een hobbyist van zijn werk...

Ik verheug me al de eerste keer dat ze bij ons low and slow komen eten...

Maar hoe krijg je spek krokant op de MT57?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ben er bijna klaar voor.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160610_213518_zpsg7dbqtgh.jpg

Vanavond naar Tuinland geweest met een stapel VVV-bonnen.
De brikettenstarter startset is in de aanbieding voor €32,95

Ik heb gelijk wat rookhout meegenomen. Alleen snapte ik het niet helemaal wat nu het verschil is.

Deze kost €7,99 voor 0,7KG
Afbeeldingslocatie: http://www.barbequeshop.nl/img/30c1582d-73ba-4864-be3c-9d13112e3ac5/weber-houtsnippers-0-7-kg-mesquite.jpg

En deze was even duur voor 1,3KG
Afbeeldingslocatie: http://mb.fcdn.nl/image/square768ng/373230/weber-mesquite-houtsnippers-1-3-kg.jpg

Beide zijn houtsnippers mesquite. Dit schijnt een medium rooksmaak te geven, hopelijk is dit geschikt voor spareribs (varken staat ook op de verpakking).

Wat is nu het mest geschikt om te doen: op de briketten gooien of in een alubakje doen naast het alubakje met water?

Ik kwam daar ook voor een tuinsproeier, maar die ben ik even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Dit vind ik minder geschikt voor varken omdat het zo kort rookt. Zou zelf altijd de chuncks kopen, die roken vaak wel een uurtje. Rooksnippers gebruik ik meer voor moink balls Enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Binnetie schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:51:
Ik ben er bijna klaar voor.
...

Wat is nu het mest geschikt om te doen: op de briketten gooien of in een alubakje doen naast het alubakje met water?
Het beste werkt de Minion methode, waarbij je een stapel kooltjes maakt op 10 stuks na. Tussen / door die stapel heen doe je ook het rookhout. Een handje vol zal wel genoeg zijn gok ik. De 10 briketten steek je aan en gooi je er bovenop. Die steken de overige briketten langzaam aan en ook het rookhout. Zo heb je de eerste paar uur steeds een beetje rook, dat is prima. De boel hoeft echt niet blauw te staan. Als je dan aan het luchtrooster ruikt zal je wel wat houtaroma ruiken. Als je teveel rookhout hebt is het net of je knakworst zit te eten...

Ik heb zelf nog nooit Mesquete gebruikt, ik ben wel benieuwd hoe dat smaakt. Mijn favorieten voor spareribs zijn Hickory, eiken of appelhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik ga toch maar voor de Big poppa uds kit. Als ik alles los koop ben ik minstens net zo duur uit
reiker schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:40:
[...]

Ik ben voor, denk dat er nog wel meer uit de stad interesse hebben :)
Binnenkort maar een datum plannen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
elhopo schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 22:41:
[...]

Het beste werkt de Minion methode, waarbij je een stapel kooltjes maakt op 10 stuks na. Tussen / door die stapel heen doe je ook het rookhout. Een handje vol zal wel genoeg zijn gok ik. De 10 briketten steek je aan en gooi je er bovenop. Die steken de overige briketten langzaam aan en ook het rookhout. Zo heb je de eerste paar uur steeds een beetje rook, dat is prima. De boel hoeft echt niet blauw te staan. Als je dan aan het luchtrooster ruikt zal je wel wat houtaroma ruiken. Als je teveel rookhout hebt is het net of je knakworst zit te eten...

Ik heb zelf nog nooit Mesquete gebruikt, ik ben wel benieuwd hoe dat smaakt. Mijn favorieten voor spareribs zijn Hickory, eiken of appelhout.
Dank! Vandaag toch nog wat geleerd.
Dus gewoon een stapeltje maken met een handvol rookhout erdoor en dan de 10 briketten in de brikettenstarter aansteken en erop gooien? Het hoeft dus niet superveel te roken dus, dat scheelt weer want anders had ik echt gedacht dat er een paar handen vol op moesten.

@wackmack, grotere stukken kon ik daar niet krijgen. Eventueel kan ik altijd nog een beetje toevoegen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
In mijn ervaring moet je wel een laagje van twee briketten in je starter hebben om het mooi aan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
418O2 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 23:09:
In mijn ervaring moet je wel een laagje van twee briketten in je starter hebben om het mooi aan te krijgen.
Ik maak in een hoekje altijd een stapeltje van ongeveer 10 briketten en zet daar een aanmaakblokje recht onder, werkt prima. (wel het blokje aansteken natuurlijk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Het weer is minder vandaag, maar vanavond ga ik de Wagyu Beef Entrecôte proberen, zal mij benieuwen hoor hele goede verhalen hierover. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
Paladin schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:17:
[...]

Dus deuvels en lijm is dan te weinig, dus dan zou optie 2 eigen pen gat verbiding zijn, of de leggers echt in het hout zetten. maar 12x 8,5 lijken jouw dus onvoldoende voor het gewicht. hmm optie 3 zou dan 12x12 Palen worden dat zijn wel serieuze jongens :)

Beton zal ik idd wapenen en licht gewicht beton gebruiken, wil het blad eigenlijk 4cm dik maken, weet niet of het nog dunner kan. En ik ga het idd ook impregneren of iets tegen het vocht gebruiken idd.
Kijk een aantal foto's terug.
Daar heb ik een tafel gemaakt met pen en gat verbinding met daarin nog deuvels. Misschien geeft dat je een idee. Heb op het meubel staan springen en gaf geen krimp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Binnetie schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:53:
Nu heb je er 2 van brikettenrails:

Die briketten bakjes zijn aan 1 kant gesloten, hierdoor heb je een hitteschild aan die kant. Interessant als je een GBS rooster hebt waarbij je de warmte precies daaronder kan mikken. Ik heb die brikettenbakje elke keer gebruikt en naar wat ik heb ondervonden:

Bij low and slow gebruik ik 2 bakstenen om het direct en indirect gedeelte op het rooster in te delen, hierdoor kan ik met de voorraad briketten spelen. Voor wat snel bbq'n voor Mrs Chevy454 en mezelf gebruik ik 1 bakje en met de gaten naar buiten toe. Zo heb ik toch directe warmte (hetzij in een klein gebied) en indirecte warmte.

Maar ik zou de brikettenbakjes niet kopen, het is dat ze bij mijn MT57 werden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De bakjes vond ik zelf ook duur, dus ik schaf ze niet aan.

Ter info: bij action zijn nu alubakjes te koop. 6 stuks voor 89 cent. Heb gelijk wat gereedschap voor een euro meegenomen. Die tang gebruik ik voor de briketten. Geen geld.

Edit:
Big bazaar heeft ze ook...

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 12-06-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De Lidl heeft zo'n bakje voor 5 euro.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Wat voor soort rookplankjes zijn er?
Ben eigenlijk op zoek naar de citrus-achtigen, maar kom die nergens tegen.
Weet iemand die toevallig wel te koop, of moet ik dan met snippers gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Ik wil wat rookhout online bestellen en denk er meteen aan om ook een bbq saus te kopen.
Iemand ervaringen met het merk Dutch Bbq Crew?
Zit eraan te denken om Kansas City Red te kopen. Deze kan ik gebruiken voor de spareribs en als saus op een pp broodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:20
Geen ervaring mee maar ga gewoon voor Blues Hog. Dat is gewoon de beste bbq saus die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:52
Zelf maken ;)

Gisteren de smoker maar weer eens aan geslingerd, wat pulled chicken gemaakt, volgende keer toch maar weer de kruiden tussen de huid en het vlees duwen ipv achteraf (ja I know ik was het gewoon vergeten).

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41
Zaterdag was het goed bbqen, gisteren stond ik onder de de party tent in de regen. Hopelijk dit weekend weer wat beter. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:46
Ik heb gisteren mijn Weber BBK (47cm) in elkaar gezet en even langs de Karwei gereden voor de 2+1 gratis Weber Briketten.

Nu heb ik alleen nog geen brikettenstarter, van Weber heb je 2 formaten. De kleine (los verkrijgbaar, EUR 19.99) en de grote (startersset, incl aanmaakblokjes en briketten voor EUR 34.95), welke zouden jullie me aanbevelen?

Het viel mij op dat de BBK geen thermometer in de deksel heeft, hoe kan ik dan het beste de temperatuur in de BBQ controleren/regelen?

Toen ik gisteravond de weersverwachting voor de rest van de week zag, had ik net zo goed de BBQ in de doos kunnen laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41
CappieL schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:05:
Ik heb gisteren mijn Weber BBK (47cm) in elkaar gezet en even langs de Karwei gereden voor de 2+1 gratis Weber Briketten.

Nu heb ik alleen nog geen brikettenstarter, van Weber heb je 2 formaten. De kleine (los verkrijgbaar, EUR 19.99) en de grote (startersset, incl aanmaakblokjes en briketten voor EUR 34.95), welke zouden jullie me aanbevelen?

Het viel mij op dat de BBK geen thermometer in de deksel heeft, hoe kan ik dan het beste de temperatuur in de BBQ controleren/regelen?

Toen ik gisteravond de weersverwachting voor de rest van de week zag, had ik net zo goed de BBQ in de doos kunnen laten zitten.
Ik heb die starter van de action voor 4 euro en gaat al ruim een jaar mee.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88

Er zijn 2 mogelijkheden. Een draadloze thermometer met 2 probes. Merk Maverick gebruiken de meeste.
Ik heb van het weekend 2 draadloze thermometers gekocht op DealExtreme voor weinig (linkje staat hier ergens, effe zoeken).
1 probe is bedoeld om de themperatuur in je bbq te meten, andere voor het vlees. Thermometer in bbq is onhandig heb ik gemerkt bij lange sessies. Dan moet je telkens op en neer lopen. Zeker met het weer van komende week is dit niet gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb ook 2 van die thermometers besteld, helaas na een week nog niks van vernomen (EU magazijn). Hopelijk zijn ze voor komend weekend binnen.

Gisteren onder de overkapping voor het eerst bezig met oefenen om de Weber op temperatuur te houden, dat ging nog verrassend eenvoudig. Ik schoot soms iets door naar de 120 graden (doel was 100). Maar ging aardig goed.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160612_170725_zpsw7i7blxz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160612_170612_zps8xm9sb1c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb ze allebei: een volle kleine vult mijn WGA bijna helemaal, maar is te veel te klein voor mijn normale bbq die 2 roosters van elk iets groter dan WGA-formaat heeft. Dit is wel bij kokosbriketten (lekker compact), maar heb de grote starter er bij gehaald voor de grotere bbq. Een grote starter gedeeltelijk vullen kan, maar een kleine te veel vullen (kop erop) is niet zo verstandig/handig. Ligt er wel aan wat je klaarmaakt: bij low and slow hoeft er niet meteen 1,5 kuub loeihete kolen in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Toen ik mijn grote starter vulde gisteren met een stuk of 15 kooltjes merkte ik dat de bodem niet bedekt werd. Hierdoor ging niet alles aan en heb ik uiteindelijk de kooltjes in een hoek van de Weber neergelegd achter de kooltjesrails en hier een aanmaakblokje tussen gestopt. Dat ging perfect.

Voor low and slow is een kleine starter wat geschikter lijkt me. Ik had de grote omdat die in de aanbieding is bij de Tuinland incl. 2 kilo kooltjes en aanmaakblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Met een grote lukt het me ook vrij moeilijk om 10 briketjes aan te krijgen voor een low & slow. Had de vorige keer maar extra veel krant gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat gaat idd er lastig bij een grote. Ik moet ook maar eens een kleine erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nav een tip hier had ik alle briketten in een hoek van de starter gelegd en dat ging wel Oké.

Daarna nog wel 1 aanmaakblokje erbij gelegd en toen was het helemaal goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
Russel88 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:02:
Met een grote lukt het me ook vrij moeilijk om 10 briketjes aan te krijgen voor een low & slow. Had de vorige keer maar extra veel krant gebruikt.
iscara schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:59:
Dat gaat idd er lastig bij een grote. Ik moet ook maar eens een kleine erbij kopen.
Binnetie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:10:
Toen ik mijn grote starter vulde gisteren met een stuk of 15 kooltjes merkte ik dat de bodem niet bedekt werd. Hierdoor ging niet alles aan en heb ik uiteindelijk de kooltjes in een hoek van de Weber neergelegd achter de kooltjesrails en hier een aanmaakblokje tussen gestopt. Dat ging perfect.

Voor low and slow is een kleine starter wat geschikter lijkt me. Ik had de grote omdat die in de aanbieding is bij de Tuinland incl. 2 kilo kooltjes en aanmaakblokjes.
pak eens een normaal "groot" blik waar bv worteltjes of boontjes in gezeten hebben. Snijd daar met een blik opener de onder en boven kant uit en zet die in je grote starter, werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:44
The Fatal schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:21:

pak eens een normaal "groot" blik waar bv worteltjes of boontjes in gezeten hebben.
Damn, dat is een goede tip zeg ! _/-\o_

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:00:

Gisteren onder de overkapping voor het eerst bezig met oefenen om de Weber op temperatuur te houden, dat ging nog verrassend eenvoudig. Ik schoot soms iets door naar de 120 graden (doel was 100). Maar ging aardig goed.
Zet bij de onderste schuif streepjes

1 - dicht ( zo dicht mogelijk tegen 1mm open )
2 - 2á3 mm open ( die komt bijna naast de 'dicht' stand )
3 - 1/4e open ( 1cm opening )
4 - 1/2 open
5 - full open ( eigenlijk niet nodig, schuif helemaal doorzetten = open ;) )

Zo kan je zonder IN de bbq te moeten kijken bepalen hoeveel lucht je toelaat, en of het minder / meer kan zijn

interwebsplaatje :

Afbeeldingslocatie: http://www.hotsmokebbq.com/002gear/images_bottom_vent/DSC00817bsr3-453x272.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 13-06-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
FreshMaker schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:16:
[...]

Zet bij de onderste schuif streepjes

1 - dicht ( zo dicht mogelijk tegen 1mm open )
2 - 2á3 mm open ( die komt bijna naast de 'dicht' stand )
3 - 1/4e open ( 1cm opening )
4 - 1/2 open
5 - full open ( eigenlijk niet nodig, schuif helemaal doorzetten = open ;) )

Zo kan je zonder IN de bbq te moeten kijken bepalen hoeveel lucht je toelaat, en of het minder / meer kan zijn

interwebsplaatje :

[afbeelding]
Dat is een mooie tip. Die las ik ook op bbq helden. Want precies zoals je zegt keek ik stiekum in de bbq naar de stand van het rooster haha. Dat kan later niet meer als je alles afdekt. Zal van de week even streepjes zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Net een varkenshaas in de oven gebakken met behulp van de iGrill 2. Ging goed, was een dik stuk vlees dat ik zelf waarschijnlijk (veel) te vroeg uit de oven gehaald had. Nu met de iGrill goed in de gaten gehouden wat de kerntemperatuur was en uiteindelijk op 64 graden uit de oven gehaald. Het was net iets te gaar voor mij, dus de volgende keer op ~60 graden er uit halen en wat langer laten rusten. Gaaf apparaatje, ben erg benieuwd hoe dat zal gaan met de barbecue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Op zich hetzelfde - je kan de oventemp ook wat lager zetten en wat langer wachten tot je de juiste kerntemp bereikt. Minder kans op overschieten dan.
Neem een Kip, op 110 graden in de (bbq)oven, duurt een uur of vijf zes of acht in die oven, even de gasbrander over het vel en de lekkerste kip ooit.

[ Voor 44% gewijzigd door franssie op 13-06-2016 21:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Na de discussie eerder over de dome en rooster temperatuur een test gedaan met een Ikea Fantast.
Deze werd eerst gecontroleerd met kokend water en was correct.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/EL9SjmJtEfv9QwU74GmHa2oH/thumb.jpg
Bij het opwarmen: 50C verschil

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/0qhMw47Y8sHifrtozltw4vRZ/thumb.jpg
Bijna warm: 45C verschil

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/GtVDk6Ysti3RpQ5MicNHD0RO/thumb.jpg
Warm: 35C verschil

Overigens is dat magneetje van de Ikea Fantast wel leuk maar de fantast zelf kan niet tegen de warmte van het deksel :+ Display is een beetje vervormd naar de vorm van het deksel. Daarna het display maar ergens anders gehangen :P

Dit weekend maar eens opnieuw low and slow proberen.
Misschien spiering / procureur ipv ribben. Of toch maar ribben :P

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 14-06-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat zijn serieuze verschillen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Heb je beide thermometers gecontroleerd met kokend water? Hoe stond je luchtafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier begint mijn ESP bbq meter ook al een beetje van de grond te komen :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/bbq/Bestand%2014-06-16%2011%2048%2003.png

Eerste opzetje website, maar hier komt nog meer info op te staan....

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/bbq/5bd854ae-5497-4aa5-946d-5e6ca6ca967f.jpg

Had voor de test 3 probes (ESP met probe, China draadloze meter en een niet draadloze china meter) aan elkaar vast gezet in een glas water en ze gaven continu hetzelfde aan :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:31
Chevy454 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:23:
Na de discussie eerder over de dome en rooster temperatuur een test gedaan met een Ikea Fantast.
Deze werd eerst gecontroleerd met kokend water en was correct.

[afbeelding]
Bij het opwarmen: 50C verschil

[afbeelding]
Bijna warm: 45C verschil

[afbeelding]
Warm: 35C verschil

Overigens is dat magneetje van de Ikea Fantast wel leuk maar de fantast zelf kan niet tegen de warmte van het deksel :+ Display is een beetje vervormd naar de vorm van het deksel. Daarna het display maar ergens anders gehangen :P Zal wss een verjaardagsdingetje gaan worden.
De Fantast bevalt mij ook prima. Ik hang hem altijd aan een van de pootjes van de BBQ. Zo kan ik hem ook een beetje naar de juiste richting hangen en wat uit de zon zodat ik hem van wat verder af ook nog kan aflezen.

Een draadloze staat nog wel op mijn verlanglijstje (Maverick) maar dat moet nog maar even wachten na aankoop van al onze vakantie benodigdheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:51:
Heb je beide thermometers gecontroleerd met kokend water? Hoe stond je luchtafvoer?
De luchtafvoer boven stond half open wanneer we de gewenste rooster temperatuur hadden.
Maar je ziet het verschil tussen de dome thermometer die direct boven de kolen hangt en een probe (met aardappel :+ ) ter hoogte van het rooster.

Het verschil is eigenlijk niet boeiend maar wel fijn om te kijken wat er gebeurt. De probe is handig om te kijken wat er in het "kook" gedeelte gebeurt terwijl de dome handig is om te kijken of je kolen nog heet genoeg zijn. Als de delta tussen beiden kleiner wordt dan koelt het af, wordt de delta groter dan weet je dat het later heter gaat worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 14-06-2016 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Chevy454 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:24:
[...]

De luchtafvoer boven stond half open wanneer we de gewenste rooster temperatuur hadden.
Maar je ziet het verschil tussen de dome thermometer die direct boven de kolen hangt en een probe (met aardappel :+ ) ter hoogte van het rooster.

Het verschil is eigenlijk niet boeiend maar wel fijn om te kijken wat er gebeurt. De probe is handig om te kijken wat er in het "kook" gedeelte gebeurt terwijl de dome handig is om te kijken of je kolen nog heet genoeg zijn. Als de delta tussen beiden kleiner wordt dan koelt het af, wordt de delta groter dan weet je dat het later heter gaat worden.
Oh, ik dacht al dat je met beide thermometers bovenin de dome aan het meten was :D
Maar ja, op het rooster scheelt de temperatuur wel ja. En dat is overigens ook de enige temperatuur die daadwerkelijk interessant is. Je vlees ligt immers op het rooster en hangt niet bovenin de dome.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Eigenlijk wil ik zo'n ding

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QcvHnHx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qB16eYG.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aaUCDBn.jpg
Maar 8€ vind ik te duur voor een stukje buigmetaal ;)

http://www.ebay.com/itm/2...Ambient-Temp/152126759077

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 14-06-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:58:
Eigenlijk wil ik zo'n ding

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar 8€ vind ik te duur voor een stukje buigmetaal ;)

http://www.ebay.com/itm/2...Ambient-Temp/152126759077
Ik heb op enkele sites en foto's gezien dat men een aardappel gebruikt. Leek me ook wel wat praktischer als zo'n beugel. Een aardappel schuif je snel opzij, deze beugel lijkt geklemt te zitten in het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Beugeltje zit bij de maverick. Werkt prima. 8 euro zou ik er niet voor betalen :D

@hierboven, ja, dat heb je waarschijnlijk gezien en gehoord van FreshMaker ;) (die nu dus een beugel wil)
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

[ Voor 56% gewijzigd door St@m op 14-06-2016 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zou je niet iets met een papierklem kunnen Fröbelen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 5 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.