Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 108 Laatste
Acties:
  • 670.358 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Goh, toch nog wat nieuws geleerd... flightcase hoeken

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Even een schaamtelozen offtopic post maar ik wil binnenkort een blog beginnen met alles omtrent bereiding van voedsel icm vuur met allerlei verschillende technieken en niet gekoppeld aan enkel roken/direct etc. Ik zit te twijfelen tussen onderstaande namen en kom er zelf niet uit, graag jullie input. :)

Poll: Naam blog
vanhetvuur.nl
kokenmetvuur.nl
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=398972&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:44
Hari-Bo schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:57:
Even een schaamtelozen offtopic post maar ik wil binnenkort een blog beginnen met alles omtrent bereiding van voedsel icm vuur met allerlei verschillende technieken en niet gekoppeld aan enkel roken/direct etc. Ik zit te twijfelen tussen onderstaande namen en kom er zelf niet uit, graag jullie input. :)

Poll: Naam blog
vanhetvuur.nl
kokenmetvuur.nl
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Beide domeinen zijn al 'bezet', dus ik hoop dat je die zelf hebt geregistreerd....

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Jan_V schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:04:
[...]

Beide domeinen zijn al 'bezet', dus ik hoop dat je die zelf hebt geregistreerd....
Uiteraard. ;)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:19
vurigkoken.nl ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Bedankt voor de tip maar ik blijf bij deze twee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Apie! schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:53:
Goh, toch nog wat nieuws geleerd... flightcase hoeken
Ik kende de term ook niet, maar zag het bij Conrad staan :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 08:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ow die mag je altijd delen. :9
Stuur maar een half dozijn deze kant uit :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackShadow
heuveltje schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Ow die mag je altijd delen. :9
Stuur maar een half dozijn deze kant uit :P
Ze waren echt super, ik heb bij de slager dik bevleesde spareribs (dus geen st louis cut) gehaald.
Vlies verwijderd, laagje (Tierenteyn) mosterd, dikke laag rub.
En voor het eerst zonder inpakken klaargemaakt, enkel tussendoor sprayen met appelsap.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AnoAy56.jpg

En 6 uur later smullen :)

Voordelen: mooi gekarameliseerde bark en minstens even sappig en mals vlees!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1LcYmas.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06 22:57
Apie! schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:30:
[...]

Dat ziet er goed uit! Die hoeken zo is ook wel slim. Misschien dat ik ze ook ga vragen ook zoiets te doen. Kun je voor de afwerking van de hoeken niet een rubber/plastic hoekje er op plakken ofzo?
Ik zou aan het bedrijf vragen of ze de hoeken ook dicht kunnen lassen, dat is hoe men het bij professionele werkbanken ook doet. Makkelijkst schoon te maken, en ziet er erg strak uit.
Philtjens schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:25:
[...]

Oke dan wordt het vooral eens uitproberen allemaal vind het wel echt raar dat er maar zo weinig briketten gebruikt worden Maar goed zeker proberen waard na mijn laatste mislukte poging 😂

Ik vind dat er niet genoeg zuurzstof bij kan ik die starter waardoor alleen de onderste 3 aan zijn en de rest nog gewoon zwart zijn vandaar dat ik ze direct op de grill leg.

Niet de hele onderkant ik werkte eigenlijk andersom ik deed in het midden overal de briketten en de zijkanten liet ik open dat het vlees er wat kon nagaren als het bijna goed was.

Als de kolen aan zijn draai ik de onderste luchttoevoer 3/4 dicht en zet ik de bovenste volledig open.

We zullen snel maar eens proberen weer en zien of het dan al wat beter gaat
Het voordeel van een starter is dat je er niet bij hoeft te staan. Ik steek de starter aan, en ga ondertussen in de keuken aan het werk.

Ik gebruik Ecobrasa kokosbriketten (zo'n beetje het beste wat er te krijgen is, duur, maar je gebruikt er veel minder van. Ik gebruik voor simpel wat grillen vaak maar 8-10 blokjes plus wat over was van de vorige keer. En dat is vaak nog teveel...

Kijk eens op http://bbq-nl.com, daar staat veel, duidelijke uitleg. En veel recepten. Leuk, lekker en redelijk laagdrempelig zijn zalm op een cederplankje, en beercan chicken. Daarvoor is het wel belangrijk om de temperatuur onder controle te hebben, dus een simpele thermometer in een prop alu-folie op je rooster is dan wel prettig. Begin eens met de onderste luchtschuiven half open. En het komt ook weer niet op 10 (of zelfs 20) graden, je wordt daar vanzelf handiger in.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dansch216
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 16:30
Ik kwam laatst via amazon een 'Grill thermometer probe clip' tegen. Gelijk besteld, super handig! Blijft een stuk beter zitten dan een prop aluminium folie of een halve aardappel.

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 00:13
Vandaag van me vrouw een Weber master touch GBS met Seat grate gekregen.

Incl. gratis bbq workshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
dansch216 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 10:01:
Ik kwam laatst via amazon een 'Grill thermometer probe clip' tegen. Gelijk besteld, super handig! Blijft een stuk beter zitten dan een prop aluminium folie of een halve aardappel.
Handig, maar 5 euro voor zn klein knipje. Vind het in verhouding wel beetje prijzig. Maar goed, 5 euro kom je wel over heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:00
(jarig!)
ronnym schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:43:
Vandaag van me vrouw een Weber master touch GBS met Seat grate gekregen.

Incl. gratis bbq workshop.
Mooi cadeau :)

Maar wil je op de bbq gaan zitten? :9

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier vandaag 20 hamburgers gemaakt en vacuüm verpakt voor in de diepvries, kunnen we weer even vooruit :)

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 24-06-2017 17:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:38
Vandaag voor het eerst een bestelling gedaan bij MeatFish.nl. Blijkt bij mij in de buurt te zitten en daardoor gratis verzending. Heb nu een leuk voorraadje voor de bbq in de vriezer..

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29mpxr7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/xmkftc.jpg

Dit zat er bij:
Procureur 2.3 kg
Shortrib (Schots) 2 kg.
Bavette Dutch Angus 200 gram
4 x Kipdijen vlees 500 gram
1 Kip heel 1 kilo
2 x Zeebaars 375 gr
2 x Dorade Royal 375 gr
2 x Zalmforel 425 Groet,.

Allemaal vers en vacuum verpakt!

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 00:13
Tinusvolkel schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 17:36:
[...]

Mooi cadeau :)

Maar wil je op de bbq gaan zitten? :9
Hahahaha oeps foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

Christiano007

Ich bin der champion

bvsteyn schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:52:
Vandaag voor het eerst een bestelling gedaan bij MeatFish.nl. Blijkt bij mij in de buurt te zitten en daardoor gratis verzending. Heb nu een leuk voorraadje voor de bbq in de vriezer..

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit zat er bij:
Procureur 2.3 kg
Shortrib (Schots) 2 kg.
Bavette Dutch Angus 200 gram
4 x Kipdijen vlees 500 gram
1 Kip heel 1 kilo
2 x Zeebaars 375 gr
2 x Dorade Royal 375 gr
2 x Zalmforel 425 Groet,.

Allemaal vers en vacuum verpakt!

:*)
Wat ben je voor zo'n pakket kwijt?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:38
Christiano007 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:56:
[...]

Wat ben je voor zo'n pakket kwijt?
Was voor dit alles €105,- kwijt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Gisteren heb ik een stuk ossenhaas licht gekruid met peper en zout en vervolgens in spek gewikkeld met een klein beetje bbq kruiden over het spek. Op 140C tot een interne temperatuur laten komen van 49C en vervolgens 10 minuten in folie laten rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ciUtUZg4g6yvbMI35ZdMjFjG/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zEk5RZWSLBlS0io4AKR5Ozyr/medium.jpg

Het vlees was mooie rosé en sappig, maar het spek had wat knapperiger gemogen. De volgende keer doe ik de temperatuur iets hoger. Al met al was het goed te eten :9

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 25-06-2017 16:41 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-06 22:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Apie! schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:40:
Gisteren heb ik een stuk ossenhaas licht gekruid met peper en zout en vervolgens in spek gewikkeld met een klein beetje bbq kruiden over het spek. Op 140C tot een interne temperatuur laten komen van 49C en vervolgens 10 minuten in folie laten rusten.

[afbeelding]
[afbeelding]

Het vlees was mooie rosé en sappig, maar het spek had wat knapperiger gemogen. De volgende keer doe ik de temperatuur iets hoger. Al met al was het goed te eten :9
Zachtjes garen tot 47 graden en dan tijdelijk er uit halen, kolen opstoken en directe sear voor je spek :)...dan wordt die mooi knapperig.

Maar, ziet er nu ook al lekker uit zo op de foto :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:19
dansch216 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 10:01:
Een aardappel heeft meer functie dan alleen de proberen vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Nomad schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:23:
[...]

Zachtjes garen tot 47 graden en dan tijdelijk er uit halen, kolen opstoken en directe sear voor je spek :)...dan wordt die mooi knapperig.

Maar, ziet er nu ook al lekker uit zo op de foto :)
Opstoken op het einde was ook eigenlijk het plan, maar we hadden meer honger dan geduld :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-06 18:55
Vandaag weer heerlijke spare-ribs op. Alleen moet ik er toch wel echt eerder mee beginnen. Pas iets na 2 uur kwamen ze op het rooster. Dus reken maar uit... om 8 uur er weer vanaf en had onder tussen toch behoorlijke trek gecreëerd. En na 'wat' te hebben gegeten kom je voor de keuze, laat ik wat voor morgen of ga ik nu teveel eten :P

Eind resultaat, morgen geen spare-ribs :+ maar 2 dik bevleesde strengen is toch best veel maar als het lekker is komt het wel op. Had er overigens verder niets naast dus alleen spare-ribs op.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Hier voor het eerst de pizza ring gebruikt :) werkt mooi, de bbq wordt echt heet.
Bbq ring temperatuur was 350 en de weber deksel was de klok helemaal rond gegaan (kan hij daardoor kapot gaan / meer afwijken? )

Maar dus een stuk of 15 pizza's gebakken :9 en de gasten waren zeer tevreden :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/95KdxF3.jpg

Ps iemand nog tips om pizza stenen schoon te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bakpapier gebruiken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Bakpapier op een pizzasteen. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:11
Martinusz schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:27:

Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar bij de Lidl na een prima T-Bone steak te hebben gehad, hadden we gisteren broodje hamburger gemaakt met rund/varken hamburger van de Lidl (vacuum verpakt bij het vlees) en die waren ook lekker :)
Weet niet of het standaard Lidl is ....
Was benieuwd naar dit product, dus heb er naar gekeken en het gevonden bij ons in het Lidl schap.
Hebben we het over hetzelfde stuk voorgegaarde grauwe stuk rund/varken burger in vacuümverpakking??
Zag er echt smaakloos en "processed" uit. Alsof je een stuk ultra goedkoop bbq worst uit de vriezer haalt...

American Express vraagbaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je mag ook uitleggen waarom het geen goed idee is. Of maak je liever mensen belachelijk in plaats van ze te helpen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 17:08
Vraag me altijd af waarom die pizzasteen zo nodig weer schoon moet. Na een sessie zitten er wat roervlekken op aangezien dat ding toch loeiheet is. Mocht er wat kaas op zijn gelekt bij je laatste pizza dan veeg je dat even met de hand eraf zodra de steen afgekoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:59
Dan doe je het nut van de pizzadeeg teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:11

St@m

@ Your Service

Tsurany schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:00:
[...]

Je mag ook uitleggen waarom het geen goed idee is. Of maak je liever mensen belachelijk in plaats van ze te helpen?
Hoeft helemaal niet want je kan prima wat bakpapier gebruiken. Zoek maar even op bakpapier in deze topic.
Maakt totaal geen verschil.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Tsurany schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:00:
[...]

St@m schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:14:
[...]

Hoeft helemaal niet want je kan prima wat bakpapier gebruiken. Zoek maar even op bakpapier in deze topic.
Maakt totaal geen verschil.
Bakpapier is hittebestendig tot 200-220°C.
Ik zou het ook niet gebruiken.

Ik laat de pizzasteen na het bakken in de bbq liggen, dan verkoolt alles wat er aan hangt en is hij makkelijk schoon te maken. Net zoals ik doe met al mijn roosters.

[ Voor 21% gewijzigd door BlackShadow op 26-06-2017 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Bedankt voor de tips :) maar eigenlijk moet ik mij niet zo druk maken om een steen met vlekken.

En bakpapier (als het al niet in de fik vliegt) vind ik een beetje hetzelfde als een gas barbecue, het zal qua smaak niet veel uitmaken, maar voor mijn gevoel is het hem toch net niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Tinusvolkel schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:52:
Bedankt voor de tips :) maar eigenlijk moet ik mij niet zo druk maken om een steen met vlekken.

En bakpapier (als het al niet in de fik vliegt) vind ik een beetje hetzelfde als een gas barbecue, het zal qua smaak niet veel uitmaken, maar voor mijn gevoel is het hem toch net niet >:)
Die vlekken maken inderdaad niets uit, geeft enkel karakter aan de steen :)
De bodem van een pizzaoven is ook maar 1 keer als nieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 10:11

St@m

@ Your Service

Tinusvolkel schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:52:

Dan blijf je aanklopten met griesmeel (of wat je ook gebruikt). Maar geloof me.. pizza op een stukje bakpapier, minuutje laten liggen, bakpapier er onder uit, dat maakt het leven een stuk makkelijker :p maar ieder z'n ding.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-06 22:10
Stinger_Ventura schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:57:
[...]

Was benieuwd naar dit product, dus heb er naar gekeken en het gevonden bij ons in het Lidl schap.
Hebben we het over hetzelfde stuk voorgegaarde grauwe stuk rund/varken burger in vacuümverpakking??
Zag er echt smaakloos en "processed" uit. Alsof je een stuk ultra goedkoop bbq worst uit de vriezer haalt...
Geen idee natuurlijk zonder foto :) grauw bedoel je grijs? Dan was het zeker niet hetzelfde, moet zeggen dat ik ze ook nog nooit in het schap had gezien (ze hebben ook andere, maar die neem ik ook niet). Had deze uit de vrieskar gepakt, omdat ze toen net bevoorraad werden, heb dus ook geen idee waar ze zouden liggen nu (als het niet eenmalig was).

Maar goed, kortom, die wij hadden smaakten in ieder geval prima.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 17:23
Gister voor het eerst BBQ gedaan! Met de Weber Kettle Plus was het heel makkelijk.

Fouten die ik gemaakt had

1.) te weinig kolen in het begin. Dus alles laten uitbranden en nieuwe set gemaakt
2.) onderste lucht ingang dicht gelaten. En dan verbaast zijn waarom het niet warm wordt
3.) AH hamburgers (8 voor 4,50 oid) te lang laten liggen. Temp zat uiteindelijk op 225, dan gaan ze best hard
4.) Bruine aanmaakblokjes branden direct uit en gingen daarna direct gigantisch roken. Misschien te weinig zuurstof erbij omdat de onderste ingangen niet open waren? (Deksel was er wel af)

Later deze week weer, want ik heb wel een nieuwe hobby gevonden :D

Voel me wel gigantische faalhaas dankzij het verbranden van 3 hamburgers 8)7 en het niet opendoen van de onderste luchtingangen :F

[ Voor 9% gewijzigd door corset op 26-06-2017 09:52 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
corset schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:53:
Gister voor het eerst BBQ gedaan! Met de Weber Kettle Plus was het heel makkelijk.

Fouten die ik gemaakt had

1.) te weinig kolen in het begin. Dus alles laten uitbranden en nieuwe set gemaakt
2.) onderste lucht ingang dicht gelaten. En dan verbaast zijn waarom het niet warm wordt
3.) AH hamburgers (8 voor 4,50 oid) te lang laten liggen. Temp zat uiteindelijk op 225, dan gaan ze best hard
4.) Bruine aanmaakblokjes branden direct uit en gingen daarna direct gigantisch roken. Misschien te weinig zuurstof erbij omdat de onderste ingangen niet open waren? (Deksel was er wel af)

Later deze week weer, want ik heb wel een nieuwe hobby gevonden :D

Voel me wel gigantische faalhaas dankzij het verbranden van 3 hamburgers 8)7 en het niet opendoen van de onderste luchtingangen :F
1> - gewoon toevoegen, gaat vanzelf aan
2> Tja , al doende .....
3> zie 2 ;)
4> Als je het nog niet hebt, investeer een paar euro in een starter ( Action/Aldi, Lidl ), en een losse tegel naast de BBQ
Doe daar je kolen in, het blokje eronder, en na 15 minuten goede kooltjes.
De rest van je kolen/briketten doe je alvast in de bbq, die ontbranden vanzelf
( als je de onderste toevoer maar op orde hebt ;) )

En niet zoals de C1000 aangeeft 'handjevol aanmaakblokjes' ( 2 of 3 is voldoende )

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/fyn5de4v1/starter1.jpg

zo werkt het het beste

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/5n676znrx/starter2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 26-06-2017 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malt007
BlackShadow schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:48:
[...]

[...]

Bakpapier is hittebestendig tot 200-220°C.
Ik zou het ook niet gebruiken.
Nog maar eens mijn ervaring hier neerplempen als vervend bbq-pizzabakker. Om te beginnen, er is echt geen verschil te merken tussen met of zonder bakpapier, heb het namelijk zeer uitgebreid getest omdat ik er ook sceptisch tegenover stond. Ik denk dat bakpapier ook vochtdoorlatend is of zo, want de bodem krijgt precies dezelfde mooie droge structuur als bakken zonder.

Het is simpelweg ontzettend veel makkelijker en omdat ik geen enkele negatief effect kan bedenken blijf ik het ook gebruiken. Je hebt wel gelijk wat betreft de hittebestendigheid, ik bak altijd bij een bbq-temperatuur van +400 en na een pizza of 3 is het papier 'op', dan verkruimeld het als het ware.

Dus wil je gemak dan gebruik je bakpapier, wil je het authentieke gevoel dan moet je rommelen met griesmeel, er is geen foute methode wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
FreshMaker schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:25:
[...]

1> - gewoon toevoegen, gaat vanzelf aan
2> Tja , al doende .....
3> zie 2 ;)
4> Als je het nog niet hebt, investeer een paar euro in een starter ( Action/Aldi, Lidl ), en een losse tegel naast de BBQ
Doe daar je kolen in, het blokje eronder, en na 15 minuten goede kooltjes.
De rest van je kolen/briketten doe je alvast in de bbq, die ontbranden vanzelf
( als je de onderste toevoer maar op orde hebt ;) )

En niet zoals de C1000 aangeeft 'handjevol aanmaakblokjes' ( 2 of 3 is voldoende )

[afbeelding]

zo werkt het het beste

[afbeelding]
De laatste die heb ik gebruikt. Maar de kwaliteit van de AH 5 euro starter is echt niks :D

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
corset schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:48:
[...]

De laatste die heb ik gebruikt. Maar de kwaliteit van de AH 5 euro starter is echt niks :D
Het is een kachelpijp van 40cm hoog, en 20cm doorsnee, met gaten er in
Wat is kwaliteit ?

Ik heb (action) starters van 5€, en doe daar 2 á 3 jaar mee, mijn huidige is met zijn 3e jaar bezig.
Je vult hem half of helemaal met kool/briket, steekt 3 blokjes of een krant eronder aan, en je gaat.
De Weber starter die ik heb, doet precies hetzelfde, kost alleen 50€, en is van aluminium ( en véél te groot qua inhoud )

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/cgb5h03yx/20170626_111010.jpg Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/w0pojs4k9/20170626_111014.jpg Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/5r4m0zimx/20170626_111019.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 19:30
Afgelopen vrijdag weer spareribs gemaakt. Waren met 12 personen. Ik had 6 goed dik bevleesde ribben besteld. Nou, dat is goed gekomen, gewicht per rib tussen de 1000-1200 gram. Totaal 6,8 kilo ribs. Via volledige 3-2-1 gegaard, ze waren erg lekker. Makkelijk van 't bot maar met bite.

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/5xfbam9cj/IMG_4333.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
FreshMaker schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:14:
[...]

Wat is kwaliteit ?

Ik heb (action) starters van 5€, en doe daar 2 á 3 jaar mee, mijn huidige is met zijn 3e jaar bezig.
Je vult hem half of helemaal met kool/briket, steekt 3 blokjes of een krant eronder aan, en je gaat.
De Weber starter die ik heb, doet precies hetzelfde, kost alleen 50€, en is van aluminium ( en véél te groot qua inhoud )

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Ik zal vanavond een foto maken, maar de buitenlaag begon al bubbels te krijgen/vervormen na 1x gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
NoepZor schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:15:
Afgelopen vrijdag weer spareribs gemaakt. Waren met 12 personen. Ik had 6 goed dik bevleesde ribben besteld. Nou, dat is goed gekomen, gewicht per rib tussen de 1000-1200 gram. Totaal 6,8 kilo ribs. Via volledige 3-2-1 gegaard, ze waren erg lekker. Makkelijk van 't bot maar met bite.

[afbeelding]
Domme vraag misschien, maar zou ik dit ook op een standaard Weber kunnen doen? of ben ik dan echt aangewezen op de luxere BBQ's?

En ik zie in je foto dat je volgens mij ook een Weber gebruikt :D dus och maar even uitzoeken!

[ Voor 7% gewijzigd door corset op 26-06-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:19
corset schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:26:
[...]

Domme vraag misschien, maar zou ik dit ook op een standaard Weber kunnen doen? of ben ik dan echt aangewezen op de luxere BBQ's?

En ik zie in je foto dat je volgens mij ook een Weber gebruikt :D dus och maar even uitzoeken!
Kan prima. 57 is wel handig omdat je dan een groter indirect gebied hebt. Maar op 47 wil het ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Kan prima op de Weber, doe het zelf op een Weber 47cm. Wel merk ik dat ik echt ruimte te kort kom als ik voor meer dan vier man ribben moet maken, dan is een 57cm wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Ik zal vanavond een foto maken, maar de buitenlaag begon al bubbels te krijgen/vervormen na 1x gebruik
Je doet er kolen in, die aan het ontbranden zijn, heb je enig idee van de hitteproductie :+
De bubbels zijn normaal, dat is de 'mooie' afwerking van het metaal, de antiroestbehandeling voor tijdens de verkoop.
Wat wil je, iets moois, of iets functioneel ?
Wil je mooi, dan moet je een Weber starter halen, die zijn aluminium, en blijven "mooi"
Maar of die 150jaar mee gaat ( prijs/gebruiks verhouding, we zijn nu eenmaal tweakers ) ....

Mijn starter slingert door de achtertuin, het hele jaar door.
( staat onder de bbq, die staat in de hoek al dan niet met het dekzeiltje er over )
Ik weiger om meer dan 10€ uit te geven voor iets wat als enige nut heeft om de kolen in een stapeltje te houden tijdens het aansteken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

FreshMaker schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:14:
[...]

Wat is kwaliteit ?

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Ik doe al 7 jaar met de weber.... en nog geen spatje roest... Als ie gebruikt is, afkoelen en weer opbergen. Gaat ie heel lang mee. Dat ie wat groot is klopt.... je hoeft m niet helemaal te vullen he ? 8)

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
[...]

Dat kan prima zoals al gezegd. Ik heb zelf een 57cm, daar passen er 6 op in een ikea pannendekselhouder. Misschien met wat kunst en vliegwerk aan de zijkanten halve ribbetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 12:36

[afbeelding]
:9~ Niet goed dit topic rond luchtijd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Ik bak ook (bijna) wekelijks pizza, mijn ervaring met bakpapier; Ik gebruik het vanwege gemak.

Ik moet sowieso 5 pizza's maken (3 kinderen, vrouwlief en ikzelf) van te voren de bodem maken is zonder bakpapier bijna niet te doen (bodem plakt aan aanrecht, zelfs met bloem eronder). Als bij mij de pizza op de bbq gaat roteer ik hem na 1-2 minuten, dan haal ik ook direct het bakpapier weg, anders verbrand het.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 18:25
Roeligan schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:42:
Ik bak ook (bijna) wekelijks pizza, mijn ervaring met bakpapier; Ik gebruik het vanwege gemak.

Ik moet sowieso 5 pizza's maken (3 kinderen, vrouwlief en ikzelf) van te voren de bodem maken is zonder bakpapier bijna niet te doen (bodem plakt aan aanrecht, zelfs met bloem eronder). Als bij mij de pizza op de bbq gaat roteer ik hem na 1-2 minuten, dan haal ik ook direct het bakpapier weg, anders verbrand het.
Vreemd wel, wij maken geregeld bodems op het aanrecht met wat bloem en die plakken dan niet vast. Dit het hele jaar door voor gebruik in oven of op pizzarette (BBQ steen heb ik nog niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Maak je het deeg zelf?

Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar, als de bodem langer dan 15 minuten erop ligt krijg ik hem onmogelijk op de schep.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

@Apie! @Misha

Inmiddels een tweede keer in de lak en de plaat erop gelijmd. Heel erg tevreden over het resultaat en het kwaliteit van de plaat :)

edit: dat die hoeken niet aansluiten stoort mij overigens niet. dus ik denk dat ik het zo ga laten.

Voorlopige de enige to-do is nog om er een Grundtal stang aan te schroeven zodat ik de gereedschappen er aan kan hangen. En wellicht de middelste plank verwijderen zodat ik daar tzt een gasfles kwijt kan.

Dit adres ga ik zeker onthouden en ze binnenkort eens een aanvraag doen voor een RVS achterwand voor in de keuken :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hTUOkePTAVMsAFnsUxolPVXq/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DwrD69zbW6eJNAJOLhVF9ptO/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0xOlg1tHcOA4Mi2l4Kog3M3T/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gUTSFSNb7mlgEDtjIZlBL5ND/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door mystic op 26-06-2017 13:19 ]

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Roeligan schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:48:
Maak je het deeg zelf?

Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar, als de bodem langer dan 15 minuten erop ligt krijg ik hem onmogelijk op de schep.
Wellicht teveel vocht in je deeg, of onvoldoende bloem op je aanrecht (griesmeel is ook nog een alternatief).

Zelf begin ik meestal pas aan de tweede pizza op het moment dat de eerste de steen op gaat. Dan heb je dat probleem niet echt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 10:44

[afbeelding]
Ga je er bij spareribs van uit dat er ~500 gram pp op komt?

Zelf heb ik nog niet eerder ribs gemaakt op de barbecue, maar zat te denken aan 1kg per persoon vanwege het aantal botten wat natuurlijk ook 'loos' gewicht is.

Wil binnenkort namelijk een rib-feestje geven om te vieren dat onze tuin af is en dan komen er tussen de 10 en 17 personen langs.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan_V op 26-06-2017 13:59 ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Jan_V schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:58:
Wil binnenkort namelijk een rib-feestje geven om te vieren dat onze tuin af is en dan komen er tussen de 10 en 17 personen langs.
Eerst oefenen! Ribben zijn geweldig maar kunnen ook extreem tegenvallen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
[...]

Zelf heb ik nog niet eerder ribs gemaakt op de barbecue, maar zat te denken aan 1kg per persoon vanwege het aantal botten wat natuurlijk ook 'loos' gewicht is.

Ik denk dat 1kg per persoon zo'n beetje wel nodig is. Een beetje rib weegt al gauw een kg en de meeste lusten toch wel een hele is mijn ervaring. Afgelopen weekend had ik 4 flinke ribben als 1 gang voor 8 personen, zo'n half ribje was dus nooit genoeg geweest. Maar hangt natuurlijk ook af van wat je er verder bij serveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-06 14:11
mystic schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:17:
@Apie! @Misha

Inmiddels een tweede keer in de lak en de plaat erop gelijmd. Heel erg tevreden over het resultaat en het kwaliteit van de plaat :)

edit: dat die hoeken niet aansluiten stoort mij overigens niet. dus ik denk dat ik het zo ga laten.

Voorlopige de enige to-do is nog om er een Grundtal stang aan te schroeven zodat ik de gereedschappen er aan kan hangen. En wellicht de middelste plank verwijderen zodat ik daar tzt een gasfles kwijt kan.

Dit adres ga ik zeker onthouden en ze binnenkort eens een aanvraag doen voor een RVS achterwand voor in de keuken :p

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er super uit! Welke afmetingen heb je besteld? Ik ga het denk ik ook doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
[...]

Ligt denk ik ook aan wat er aan bijgerechten geserveerd wordt. Ik heb naast de ribben nog 2 kilo kippedijsate's gemaakt. Die zijn niet helemaal op gegaan. We waren met 11 vleeseters waarvan 6 vrouwen. Als je met een gezelschap grote kerels bent kan ik me voorstellen dat je wel richting een slab p.p. gaat. Ik had vorig weekend een tweetal ribs gemaakt van zo'n 800-900 gram per stuk, dan is 1 zo'n royaal voor 1 persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Misha schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:54:
[...]

Ziet er super uit! Welke afmetingen heb je besteld? Ik ga het denk ik ook doen!
Ik heb het je even op de mail gezet (om er geen slowchat van te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog tips om buik spareribs widecut klaar te maken? Zat zelf te denken aan de kansas city dry rub en aflakken met bbq saus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Malt007 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:12:
[...]

Ik denk dat 1kg per persoon zo'n beetje wel nodig is. Een beetje rib weegt al gauw een kg en de meeste lusten toch wel een hele is mijn ervaring. Afgelopen weekend had ik 4 flinke ribben als 1 gang voor 8 personen, zo'n half ribje was dus nooit genoeg geweest. Maar hangt natuurlijk ook af van wat je er verder bij serveert.
Sjah, dat hangt er sterk van af hoeveel vlees er aan de ribben hangt, de ribben die ik laatst klaargemaakt heb, daarvan krijg je geen KG per persoon van op.

Ik vraag dik bevleesde ribben en meestal ook niet versneden, dus volledige spareribs.
Sbakker1982 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:22:
Iemand nog tips om buik spareribs widecut klaar te maken? Zat zelf te denken aan de kansas city dry rub en aflakken met bbq saus...
Bekijk even een van mijn laatste posts.

[ Voor 17% gewijzigd door BlackShadow op 26-06-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 10:24

RvL

Toch nog een vraagje aan de ervaren BBQ'ers hier in het topic.

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het roken van vlees op m'n 47cm Weber. Gaat best goed, maar ik lees nogal wat tegenstrijdige dingen.

Voor vaderdag heb ik het boek Weber's Smoke gekregen. Voorlopig heb ik in ieder geval weer genoeg recepten om uit te proberen! Wat me alleen opvalt is dat men in het boek beschrijft dat je houtsnippers eerst een half uur moet laten weken, terwijl ze bijvoorbeeld hier weer zeggen van niet:
Nu mag het rookhout op de gloeiende kolen. Heb je snippers dan maak je van een stuk aluminiumfolie een pakje met daarin de snippers. Deze ga je niet van te voren natmaken. We willen geen stoom maar rook.
Dat is natuurlijk nogal verwarrend :) Ik vermoed dat er een kern van waarheid in beide methodes zit, maar wat heeft jullie voorkeur?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
RvL schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:12:
Dat is natuurlijk nogal verwarrend :) Ik vermoed dat er een kern van waarheid in beide methodes zit, maar wat heeft jullie voorkeur?
Mix ze. Het natmaken geeft een vertraagde vrijgave omdat deze eerst moet drogen en daarna gaat deze smeulen / roken. Ik doe me de moeite in elk geval niet met snippers. Ik maak een envelop, ik controleer elk half uur en dan kan ik ook net zo goed wat extra bijdoen (extra envelop),

Beter is gewoon chunks te gebruiken, dat brandt veel langer.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 27-06-2017 10:22 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
RvL schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:12:
Toch nog een vraagje aan de ervaren BBQ'ers hier in het topic.

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het roken van vlees op m'n 47cm Weber. Gaat best goed, maar ik lees nogal wat tegenstrijdige dingen.

Voor vaderdag heb ik het boek Weber's Smoke gekregen. Voorlopig heb ik in ieder geval weer genoeg recepten om uit te proberen! Wat me alleen opvalt is dat men in het boek beschrijft dat je houtsnippers eerst een half uur moet laten weken, terwijl ze bijvoorbeeld hier weer zeggen van niet:

[...]

Een veel betere tip is om niet de snippers (van weber) te kopen, maar chunks.
Afbeeldingslocatie: http://www.westernbbqproducts.com/images/chunks-pic.png?crc=76283058

Dit zijn veel grotere stukken hout, die je niet moet weken en veel langer roken.
Die snippers zijn waardeloos voor langere rooksessies.
Ook het weken is in mijn ervaring nutteloos aangezien water op een half uur niet genoeg in het hout kan dringen en op hete kolen is dat water zo verdwnen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 27-06-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Chunks zit ik inderdaad wel over na te denken, maar naast het boek heb ik ook wat zakjes rookhout gekregen. Kennelijk is het bij de vrouw en kids ook in de smaak gevallen ;) Zonde om dan niet te gebruiken natuurlijk.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
RvL schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:27:
Chunks zit ik inderdaad wel over na te denken, maar naast het boek heb ik ook wat zakjes rookhout gekregen. Kennelijk is het bij de vrouw en kids ook in de smaak gevallen ;) Zonde om dan niet te gebruiken natuurlijk.

Bedankt voor de tips in ieder geval!
Dan denk ik dat de alu tip beter is dan het weken in water.
In het alu pakje liggen ze allen samen en zullen ze langer smeulen dan open gestrooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik heb ze tot nu toe inderdaad in een alu pakje gedaan en dan een deel van het pakje op de gloeiende kolen en een deel er net naast. Op die manier kan het gedeelte wat op de gloeiende kolen het andere deel langzaam aansteken. Tenminste, dat was m'n theorie erachter ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Die chunks roken ook niet langer dan 30-45 minuten..

In ieder geval wel beter dan de snippers.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-06 21:56
Voor chips/mot gebruik ik deze

Afbeeldingslocatie: http://www.axtschlag.de/media/k2/items/cache/3abb66d58aa91d2b7b16f08ee38a95c0_S.png

te krijgen oa bij de makro

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
We hebben de smaak te pakken! de zoektocht naar goede BBQ spare ribs begint. Supermarkten hebben vaak die "gooi in magnetron/oven" dingen, en dat is iets te.. prepared al vind ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
corset schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:54:
We hebben de smaak te pakken! de zoektocht naar goede BBQ spare ribs begint. Supermarkten hebben vaak die "gooi in magnetron/oven" dingen, en dat is iets te.. prepared al vind ik :D
In de supermarkt zul je nagenoeg nooit rauwe spareribs vinden, alleen maar de voorgemarineerde en gaargekookte meuk.

Je zult minimaal naar een slager/groothandel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 12:03
corset schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:54:
Bij de Jumbo liggen bij ons in ieder geval wel verse, ongegaarde spareribs. Op zich prima dingen, maar een voorraadje inslaan bij een online slager is vaak wat voordeliger. Zelf bestel ik de laatste tijd wel eens wat bij Aalvink, en de spareribs van ze zijn gewoon prima.

Kijk voor 10% korting even hier:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6203.0

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De ribs van Aalvink zijn echt prima..

Iemand ervaring met Iberico Spareribs? Is Iberico varken echt een meerwaarde qua smaak/textuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:54
elhopo schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:58:
[...]

Bij de Jumbo liggen bij ons in ieder geval wel verse, ongegaarde spareribs. Op zich prima dingen, maar een voorraadje inslaan bij een online slager is vaak wat voordeliger. Zelf bestel ik de laatste tijd wel eens wat bij Aalvink, en de spareribs van ze zijn gewoon prima.

Kijk voor 10% korting even hier:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6203.0
Bij de Jumbo, had ik zelfs beter kwaliteit dan de dingen die bij de Keurslager uit de binnenstad uit de vriezer kwam. :| Op de jumbo ribbs zat veel meer vlees. En je betaald een stuk minder. En dan is het bij ons thuis tot nog toe, mik ze op lage temp in de over met eigen rub erover.
Hopelijk heeft de slager in het nieuwe dorp wel fatsoenlijke stukken vlees.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Laatst online: 19-06 17:11
Ik heb geen aandelen maar voor mensen in de buurt van Maastricht. Keurslager Wevers heeft heerlijke spareribs. Ik pak ze voorgemarineerd en maak alleen nog een afsmeergoedje met bruine suiker olie ketchup paprikapoeder peper en zout. Vlezig, HEERLIJK en niet duurder dan bij de Jumbo.

Ook zijn afgebakken(BBQ) ribs zijn heerlijk en vallen van het bot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:09:
Iemand ervaring met Iberico Spareribs? Is Iberico varken echt een meerwaarde qua smaak/textuur?
Ik heb die van de Makro gehad en het was duidelijk:Ik mag nooit meer normale ribben halen van mijn vrouw.
Die kleine meerprijs, ja dat is geen probleem. Het is zelfs goedkoper als livar spareribs.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 27-06-2017 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Omdat ik zo nu en dan ook buiten de deur barbecue bij andere leek het wel handig om een mobiele tafel mee te nemen. Vandaag de Ikea Bekvam roltafel opgehaald (ondanks mijn grote aversie tegenover Ikea is de prijs/kwaliteit verhouding ideaal), maar ipv de 40cm stangen te gebruiken op de korte zijdes heb ik de lange zijde van 59cm gedaan, de stangen zitten dan ook niet in de weg als je het meubel verplaatst.

De stang is vastgemaakt aan het tafelblad om meer afstand te creëren zodat theedoeken er ook makkelijk tussen passen, moest wel een stuk met de slijptol inkorten. Het meubeltje zelf in de owatrol gezet op deze manier kan hij zonder problemen buiten blijven staan. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KMC4pTL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8RmCbj7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 19:39

steel123

Cryman9

HMaster_II schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:20:
[...]
Bij de Jumbo, had ik zelfs beter kwaliteit dan de dingen die bij de Keurslager uit de binnenstad uit de vriezer kwam. :| Op de jumbo ribbs zat veel meer vlees. En je betaald een stuk minder. En dan is het bij ons thuis tot nog toe, mik ze op lage temp in de over met eigen rub erover.
Hopelijk heeft de slager in het nieuwe dorp wel fatsoenlijke stukken vlees.
Ik vind de keurslager bij mijn in het dorp ook niet alles.
Maar was daarna naar een andere slager gegaan in het dorp. Deze lijkt een stuk kleiner, maar heeft echt alles op voorraad liggen achterin de koeling. Toen ik de eerste keer spareribs ging halen pakte hij iets wat leek op de hele rechter(of linker :+ ) kant van een varken en hakte daar een mooie sparerib van meer dan een kilo.

Later wilde ik een groter stuk rundvlees halen dan die standaard lapjes die in de vitrine liggen. Kwam hij zelf al meteen aan of ik een hele bavette of picanha wilde. Vorige keer een stuk bavette meegenomen, volgende keer eens die picanha proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De keurslager hier in het winkelcentrum is heel erg gericht op oudere mensen en gezinnen.. Veel voorgemarineerd spul en vlugklaar vlees..
Daarnaast ook wel wat normaal vlees, maar echt grof BBQ vlees is alleen op bestelling.
Spareribje heeft die nog wel liggen als je geluk hebt, maar de rest moet helaas op bestelling..

Ik ben tevreden met Aalvink, die staat ook op de markt in mijn regio, dus geen gedoe met verzending..
Binnenkort nog eens wat dingetjes bij Beef en Steak bestellen wat ze bij aalvink niet hebben, kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 14:33
Ik heb laatst bij sligro (kaldenberg slagerij) spareribs gehaald. Waren per 2 verpakt, ongeveer 1kg p/s. Zit veel vlees aan en zijn gewoon rauw en je moet zelf even ontvliezen.

Gevraagd of ze ze even per stuk konden vacumeren dan kon ik ze makkelijker invriezen. Aangezien ik geen overkapping heb en mijn bbq te klein is om er hele racks in te doen (weber smokey joe), heb ik hem gisteren even 4 uur in de oven gehad. 24 uur dry rub, 2 uur op 110 graden in de oven in alu-folie, 2 uur op 120 met appelsap (braadslede) en morgen nog even uurtje aflakken met home made BBQ-saus.

De vorige waren een succes, toen heb ik zonder de appelsap gedaan en op 160 graden en dat was net iets te veel van het goede (kantjes verbrand).

[ Voor 5% gewijzigd door timmert26 op 28-06-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 18:25
Heb vorige week een account aangemaakt bij Aalvink zal er eerdaags ook eens wat bestellen. Wou er voor komend weekend buikspek bestellen (feestje) maar een lokale slager bood me een prima prijs, kan het op de betreffende ochtend vers ophalen om het direct te kruiden en in de middag op de bbq leggen.

Sligro bij ons in Groningen ook al even doorgelopen, had helaas geen ruimte in de vriezer voor de aanbieding (Iberico ribs, 5KG). Tijd voor een grotere vriezer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 12:03
timmert26 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:56:

De vorige waren een succes, toen heb ik zonder de appelsap gedaan en op 160 graden en dat was net iets te veel van het goede (kantjes verbrand).
Voor mij is de heilige graal dat de kantjes net ietsje knapperig zijn maar niet verbrand. Dit bereik je door voor de laatste fase de temperatuur iets omhoog te doen, maar 1. niet te kort want dan is het vlees nog niet gaar genoeg en moet je wachten met gevolg verbrande randjes maar ook niet 2. Vlees te gaar en randjes nog niet knapperig. Ik probeer dan voor het laatste uur iets van 140 a 150 graden aan te houden, maar het is natuurlijk ook weer geen exacte wetenschap...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 21:09

defcon84

Multipass?

Hari-Bo schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:47:
Omdat ik zo nu en dan ook buiten de deur barbecue bij andere leek het wel handig om een mobiele tafel mee te nemen. Vandaag de Ikea Bekvam roltafel opgehaald (ondanks mijn grote aversie tegenover Ikea is de prijs/kwaliteit verhouding ideaal), maar ipv de 40cm stangen te gebruiken op de korte zijdes heb ik de lange zijde van 59cm gedaan, de stangen zitten dan ook niet in de weg als je het meubel verplaatst.

De stang is vastgemaakt aan het tafelblad om meer afstand te creëren zodat theedoeken er ook makkelijk tussen passen, moest wel een stuk met de slijptol inkorten. Het meubeltje zelf in de owatrol gezet op deze manier kan hij zonder problemen buiten blijven staan. :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi gedaan!
Dat zijn ook niet de standaard Grundtal S-haken, ofwel?

edit: gevonden, Fintorp Haak :)

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
defcon84 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:26:
[...]

Mooi gedaan!
Dat zijn ook niet de standaard Grundtal S-haken, ofwel?

edit: gevonden, Fintorp Haak :)
Inderdaad de Fintorp haken omdat deze vast zitten vond ik het wel makkelijk heb wel losse grundtal S-haken meegenomen maar die zijn bedoeld voor de Country Smoker icm vis roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 22:43
Zijn er mensen die goede ervaring hebben met (online)slagers in de provincie Zeeland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Ik zat laatst te denken. Een Weber 47cm wordt over het algemeen aan de kleine kant bevonden. Maar een BIG GREEN EGG LARGE, dat 46cm is, wordt wel groot bevonden.

Hoe kan dat? Is de één cm niet het zelfde als de andere cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MM99 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:01:
Ik zat laatst te denken. Een Weber 47cm wordt over het algemeen aan de kleine kant bevonden. Maar een BIG GREEN EGG LARGE, dat 46cm is, wordt wel groot bevonden.

Hoe kan dat? Is de één cm niet het zelfde als de andere cm?
Bij een BGE kan je een plate setter gebruiken, waardoor je de volledige oppervlakte kan gebruiken.
Bij een Weber 47 heb je dat niet dus verlies je altijd oppervlakte.
Dit geldt natuurlijk voor de indirecte zaken, wat ik persoonlijk meestal doe.
Grillen gebeurd bij mij een stuk minder als indirect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:51
Wat @koesie zegt. Voor indirect behoud je de (bijna) volledige oppervlakte. Daarnaast is de deksel een stuk hoger. Mocht je dat nodig hebben voor meerdere niveau's of BCC...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik denk dat velen hier in het topic voornamelijk low and slow doen?
Misschien wel eens interessant voor een poll?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
koesie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:20:
[...]
Grillen gebeurd bij mij een stuk minder als indirect.
Ook bij grillen gebruik ik een warme en koude zone, zeker op de 57"
De WGA moet ik altijd even kijken wat er op moet komen, zoals speklapjes, heb je echt wel een leeg stukje nodig, maar voor dunne satés kan je volstaan met een laagje houtskool, als je maar in beweging blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Laatst online: 07-06 13:48
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:09:
De ribs van Aalvink zijn echt prima..

Ze zijn over het algemeen wat vetter. Ik vind persoonlijk de smaak geen meerwaarde, ribs voorzie ik van rub ze worden geïnjecteerd en ik smeer ze in met saus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Paganstars schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:16:

[afbeelding]

hoe heet zo'n ding?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Laatst online: 07-06 13:48
Wannial schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:46:
Zijn er mensen die goede ervaring hebben met (online)slagers in de provincie Zeeland?
online blijft bij mij beef en steak favoriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Donderdag ribsdag!

Maar eerst :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4qK6UiO9qQCcyYSJVlEtk7ox/thumb.jpg
Ik had wat marabu houtskool in een firestarter gedaan en aangestoken, maar het knetterde als een malle en suddenly a wild gat in de hoes van de loungeset appeared :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vGTtNT8j7yxft8TrtCTCplkO/thumb.jpg
Ducttape to the rescue!

De ribs :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXD9DMdXzb1KYSiYL1W8BJex/thumb.jpg
Nouja...wat er van over is dan... :+ LetzQ Pork Rub afgelakt met Stockyard Southern Blues. Ik heb ondertussen nog geen suikerloze rub gevonden die het thuis goed doet. (Lees: wordt goedgekeurd door vrouw en zoon)

Ik had dit keer spareribs van de nieuwe keurslager in de wijk. Afgelopen dinsdag zag ik in de vitrine van die voorgegaarde dingen en vroeg of ze ook rauwe spareribs hadden. Ze trok een ietwat verdrietig gezicht en zei : "Die heb ik wel, maar ingevroren. " Crêpe! Ik wilde ze die dag eigenlijk nog maken... Nouja, dan maar over een paar dagen. "Doe er maar twee", zei ik, met de maten van online slagers in mijn hoofd. Komt ze aan met twee kleine spareribjes van samen een kilo. Komen die van babyvarkentjes :? "eh... doe er maar drie...". Ik wilde niet te weinig hebben, maar ook niet te veel als het geen lekker vlees was.
Vervolgens zegt ze :" Ja, er wordt nauwelijks naar gevraagd. Daarom vries ik ze in.". Blijkbaar wordt er in mijn wijk wel veel gevraagd naar voorgegaarde spareribs 8)7
Uiteindelijk was het lekker vlees en ik was €13,02 kwijt voor 1,5 kilo. (Maar na 5 uur low&slow mag het ook wel lekker mals en sappig zijn)
Als ik twee dagen van tevoren besteld kon ze ook vers leveren. Goed komt weten. Online is goedkoper als ik iets meer bestel, maar zeker weten dat je je vlees op een bepaalde dag af kan halen is ook fijn. De laatste tijd heb ik toch wat gestress met leveringen van vlees in combinatie met daadwerkelijk thuis zijn.

@Remko24 Het is alweer een tijdje geleden dat ik Iberico heb gegeten, maar de smaak van Iberico vind ik lekker. Ik vind ze wel vaak heel erg vet, maar het kan ook aan mij hebben gelegen, dat ik te weinig vet weg sneed voordat ze op de bbq gingen. Toch maar weer een keer proberen binnenkort!

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
Paganstars schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:16:

[afbeelding]

Ik maak een pakketje van de snippers in alu-folie, en prik daar gaatjes in. Dan komt er bijna geen zuurstof bij, en rookt het lang zonder in brand te vliegen.

Gebruik nu meestal wel chunks.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FreshMaker schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:42:
[...]

Ook bij grillen gebruik ik een warme en koude zone, zeker op de 57"
De WGA moet ik altijd even kijken wat er op moet komen, zoals speklapjes, heb je echt wel een leeg stukje nodig, maar voor dunne satés kan je volstaan met een laagje houtskool, als je maar in beweging blijft :)
Ja absoluut, altijd een plekje hebben om iets "koud" weg te kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-06 21:56
Wild Chocolate schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:40:
[...]

Ik maak een pakketje van de snippers in alu-folie, en prik daar gaatjes in. Dan komt er bijna geen zuurstof bij, en rookt het lang zonder in brand te vliegen.

Gebruik nu meestal wel chunks.
Bootjes zijn een goedkope maar niet zo'n duurzame oplossing.
Ik geloof smokerbox.

[ Voor 54% gewijzigd door Paganstars op 30-06-2017 08:04 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Pagina: 1 ... 57 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.