+1 voor de thermapen.
Wat is het verschil met een gewone thermometer dan? Puur dat hij sneller is?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik had inderdaad ook die thermapen gevonden, maar die is vrij duur. Vandaar dat ik vraag of iemand nog een alternatief weet.
Ik zag er bijvoorbeeld een van weber voor 3 tientjes, dat is een leukere prijs. Ik BBQ niet elke week en het hoeft niet op de tiende graad nauwkeurig.
De wijzen komen uit het Oosten!
Puur de snelheid, een goedkope pen doet er ontzettend lang over om een meting te kunnen doen.Martinusz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:39:
Wat is het verschil met een gewone thermometer dan? Puur dat hij sneller is?
Ik gebruik een fantast alleen voor slow and low cooking en daarvoor zijn ze prima. Bij grillen hanteer ik mijn gevoel en zicht. De duim wijsvinger methode werkt nagenoeg altijd voor kleine stukken vlees.
Neem even contact op met: http://www.jongensvandefant.nl/ die leveren alle soorten vis (bezorgen ook dacht ik, en hebben door het hele land hun producten bij bv de Jumbo liggen)FreshMaker schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:02:
[...]
Even ......
Vanuit Brabant, tegen de Belgische grens is helaas niets "even",als je niet in een stad woont
Ik gebruik met plezier de verzenddiensten, maar niet omdat het handig is (ook wel ) maar eerder noodzaak.
Jumbo fooodmarket in Breda biedt goede kwaliteit vis, maar ook niet alles.
Wat mij wel verraste, de diepvries dorade bij
Lidl
Stevige, toch goed bruikbare
Zojuist een thermapen mk3 besteld voor 35 euro incl verzendkosten
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Dat is nog een leuke prijs. Waar kun je die vinden voor dat geld?
Heb trouwens ook bericht van weber, ze gaan een rvs rooster opsturen! Geen last meer van coatings die loslaten dan
Heb trouwens ook bericht van weber, ze gaan een rvs rooster opsturen! Geen last meer van coatings die loslaten dan
De wijzen komen uit het Oosten!
GrillGrates toch maar eens besteld. Ik ben benieuwd of ze beter zijn dan het gietijzeren rooster van BGE zelf.
Was nog 1 item van de verkoper op Ebay.NoepZor schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:56:
Dat is nog een leuke prijs. Waar kun je die vinden voor dat geld?
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Ben zeer benieuwd dus hou ons hier op de hoogte. Weet niet hoe het gietijzeren rooster van de BGE is maar die van BKK heeft al aardig de vorm van de grill grate. Vraag me dus af of het daadwerkelijk beter kan zijn.Typhone schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:05:
GrillGrates toch maar eens besteld. Ik ben benieuwd of ze beter zijn dan het gietijzeren rooster van BGE zelf.
Aangezien we hier op een tech forum zitten, de fabrikant van de Grill Grate beweerd dat de Grate de temperatuur verhoogd door de gebruikte materialen, iemand enig idee hoe dat zou moeten werken? Of hoe dat beter zou moeten werken dan gietijzer?
Daar zat ik ook met een half oog naar te kijken, laat weten hoe ze bevallenTyphone schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:05:
Overigens nu dat verhaal van starters weer naar boven komt: ik vind het ook handig om echt supersnel groenten in te blakeren, bijvoorbeeld paprika's (mijn missus eet daar tonnen van). Erin, even wachten, omdraaien, nog even wachten en in een bakje koud water/afpellen maar
[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 09-06-2017 09:53 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Airflow. Die grill grates hebben veel minder gastjes tov een normaal rooster. Hierdoor kan deze meer energie absorberen wat dus hogere temperaturen betekent op het rooster.Malt007 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:43:
Of hoe dat beter zou moeten werken dan gietijzer?
Je kan niet iets opwarmen tot een punt hoger als de bron. (Tenzij chemisch exotherme reacties)
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik laat het jullie weten als ik ze ontvangen heb (gisterenavond pas besteld). Foto's volgen t.z.t.!
Ik twijfel nog steeds tussen een BGE en een Kamadoe Joe Classic II.
Is het mogelijk om de Divide & Conquer op de BGE Large te plaatsen?
Ik lees dat Auplex hier een variant voor heeft. Maar kunnen daar dan weer de Kamado Joe accessoires in zoals de halve platen? Of is dat een andere afmeting?
Iemand ervaring hiermee?
Is het mogelijk om de Divide & Conquer op de BGE Large te plaatsen?
Ik lees dat Auplex hier een variant voor heeft. Maar kunnen daar dan weer de Kamado Joe accessoires in zoals de halve platen? Of is dat een andere afmeting?
Iemand ervaring hiermee?
Hopelijk over paar maanden de classic joe 2 kopen. Het scharnier, de aslade, divide en conquer en seal hebben voor mij de doorslag gegeven. Op youtube kun je ook een BGE vs classic 2 review vinden: oa. deze: YouTube: Big Green Egg vs Kamado Joe Ceramic Grills
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Hoe komt het eigenlijk dat in dit topic maar weinig over de weber summit char coal wordt gesproken. Is die minder goed? Of puur dat men dat ding niet heeft. Lijkt me namelijk qua duurzaamheid (stevigheid met ongelukjes) toch wat fijner.
Vrij recent apparaat, met minder geschiedenis. Onbekend maakt ongeliefd in die zindangerpaki schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:40:
Hoe komt het eigenlijk dat in dit topic maar weinig over de weber summit char coal wordt gesproken. Is die minder goed? Of puur dat men dat ding niet heeft. Lijkt me namelijk qua duurzaamheid (stevigheid met ongelukjes) toch wat fijner.
Ja verder vind ik op internet wat verhalen. Allemaal mensen die doen alsof ze onafhankelijk zijn. Maar als ik die videos zie dan twijfel ik daar sterk aan.Nomad schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:41:
[...]
Vrij recent apparaat, met minder geschiedenis. Onbekend maakt ongeliefd in die zin
dangerpaki schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:40:
Weet ik niet, ze zijn een beetje tussen een ketel en een kamado gaan zitten met hun dubbelwandig systeem. En toen de Weber pricing er overheen. Waardoor ze eigenlijk zo duur zijn dat iedereen gewoon een ei koopt. Dat is een beetje wat ik eruit haal toen ik de laatste keer ernaar keek (dat was bij release).Nomad schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:41:
[...]
Vrij recent apparaat, met minder geschiedenis. Onbekend maakt ongeliefd in die zin
Gaat mij net zo, ik zie de voordelen niet perse van de Weber. Ze hebben ook niet een heel bijzonder divide/conquer achtig systeem die de meerwaarde maakt.UltraSub schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:49:
[...]
[...]
Weet ik niet, ze zijn een beetje tussen een ketel en een kamado gaan zitten met hun dubbelwandig systeem. En toen de Weber pricing er overheen. Waardoor ze eigenlijk zo duur zijn dat iedereen gewoon een ei koopt. Dat is een beetje wat ik eruit haal toen ik de laatste keer ernaar keek (dat was bij release).
Hij heeft wel een aantal voordelen maar of dat de meerprijs waard is? 61cm oppervlak, een geïntegreerd aansteeksysteem op gas en heel veel opties tot aan een wafelijzer aan toe. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de weber presteert bij echt low-en-slow, ben zelf groot fan van ijzeren kamado's maar weet niet hoe goed deze is.Nomad schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:53:
[...]
Gaat mij net zo, ik zie de voordelen niet perse van de Weber. Ze hebben ook niet een heel bijzonder divide/conquer achtig systeem die de meerwaarde maakt.
Hoe steken jullie de starter of kolen aan? Met die witte of kurkachtige? Begin me er nu pas een beetje in te verdiepen en gebruikte altijd gewoon die witte.
Nu lees ik hier en daar dat deze chemische blokjes voor smaakvervuiling (kunnen) zorgen..... is dat ook echt waar? Of gewoon een fabeltje?
Nu lees ik hier en daar dat deze chemische blokjes voor smaakvervuiling (kunnen) zorgen..... is dat ook echt waar? Of gewoon een fabeltje?
Dat is echt waar. De bruine blokjes gebruiken. Deze stinken niet, branden goed op. De witte blokjes branden vaak niet volledig en het restant blijft achter en heeft zeker invloed op je BBQ rook en daarmee smaak.StealthyPeanut schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:54:
Hoe steken jullie de starter of kolen aan? Met die witte of kurkachtige? Begin me er nu pas een beetje in te verdiepen en gebruikte altijd gewoon die witte.
Met een looflighterStealthyPeanut schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:54:
Gebruik sinds kort Lokkii Firedisc, kwam ze toevalig tegen bij de appie heijn (alhoewel ik erachter ben dat ze niet allemaal Lokkii in assortiment hebben).

Gebruik een halve disc voor een starter (met dammers kool), binnen 5-8 minuten ready to go.

Gebruik een halve disc voor een starter (met dammers kool), binnen 5-8 minuten ready to go.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Krullen, bruine blokjes, keukenpapier in olieStealthyPeanut schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:54:
Take your pick, de witte blokjes is enorme rommel en dat is vaak de zwarte walm die je ziet! het liefste wil je blauw/witte rook zien ipv grijs zwart
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Hm, ik heb zelf een stapeltje witte aanmaakblokjes van Weber en daar komt geen zwarte rook of walm vanaf. Verbranden ook helemaal. Die bruine blokjes breken vaak in stukken en vlammen lang niet hard genoeg. Maar goed, ik heb eindelijk weer wat budget dus wellicht scoor ik wel een Looftlighter.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Dat ziet er wel echt top uit. Jammer van de snoer, maar verder ideaal! Die gaat op mijn lijstje
Tot die tijd hou ik het gewoon bij de gedroogde aanmaakblokjes.
De BGE gaat aan met een looflighter-kloon (Grill Guru). De starter voor de WGA en OTG gaan met bruine blokjes of wokkels. Die witte benzinedingen komen er hier niet in.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Bijna alles hier met wokkels, behalve even snel met Dammers (zacht houtskool). Dan gaat er de onkruidbrander even op.
Gebruikte die bruine voorheen ook, maar ook daar komt een gore lucht uit. Lijkt gewone rook maar sinds ik de looftlighter gebruik weet ik ook dat die vieze rook gewoon van die bruine blokjes komt.
Wat van die gekrulde riet achtige dingen.
Dat gezegd geloof ik niet dat die witte blokjes, zoveel geur/smaak kunnen afgeven aan die kolen.
Dat nadat die uitzijn, en de kolen al 5 min branden. er nog ergens in die kolen een smaak zit die sterk genoeg is om weer an het eten te geven.
Dat gezegd geloof ik niet dat die witte blokjes, zoveel geur/smaak kunnen afgeven aan die kolen.
Dat nadat die uitzijn, en de kolen al 5 min branden. er nog ergens in die kolen een smaak zit die sterk genoeg is om weer an het eten te geven.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Hangt er vanaf. Die witte blokjes zijn over het algemeen rommel maar wanneer deze uit paraffine (niet heel zeker) gemaakt zijn dan zijn die wel goed. Maar bij twijfel een boog erom heen en gewoon de bruine pakken.Paganstars schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:32:
de witte blokjes is enorme rommel en dat is vaak de zwarte walm die je ziet! het liefste wil je blauw/witte rook zien ipv grijs zwart
Of de looftligher.
Bij de Makro iberico spareribs gehaald. Morgen gaan er 2 slabs op. Ze zien erg netjes uit, beter als wat ik van mijn slager krijg.
En voor vanavond wat verse zalm op cedar houten. Bobby Flay methode.
Baby back maniac heeft een paar weken terug op YouTube een filmpje hierover gepost. De keuze tussen KJ, BGE en de weber summit charcoal alsook snel naar de broil King en Acorn. Duurt een half uurtje en is best interessant.UltraSub schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:49:
Weet ik niet, ze zijn een beetje tussen een ketel en een kamado gaan zitten met hun dubbelwandig systeem. En toen de Weber pricing er overheen. Waardoor ze eigenlijk zo duur zijn dat iedereen gewoon een ei koopt. Dat is een beetje wat ik eruit haal toen ik de laatste keer ernaar keek (dat was bij release).
Het is eigenlijk heel simpel naar mijn mening. Voor het geld van die Weber Summit Charcoal koop je een kamado en nog een Weber MT erbij. Of een kamado en een pellet smoker of...
[ Voor 58% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2017 17:56 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Anoniem: 116604
Je hebt meerdere mogelijkheden:StealthyPeanut schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:54:
- witte metablokjes: deze zijn onmiskenbaar door de walmende geur die eromheen hangt. Spotgoedkoop, branden als een tierelier, laten een klein residu achter, maar stinken zoals gezegd nogal. Zeker omdat je ze beet moet pakken en de stof een beetje aan je vingers komt is dit wat minder fris.
- witte paraffineblokjes (van een bekend merk dat met een W begint): is in principe makkelijk ontvlambaar kaarsvet. Geurloos, brandt goed en brandt ook nog goed op. Mijn favoriet.
- bruin geperst vezelachtig spul: wordt verkocht als 'milieuvriendelijk alternatief': of dat daadwerkelijk zo is weet ik niet. (Greenwashing is makkelijk.) Ze branden geurloos, maar je hebt er in mijn ervaring nogal wat van nodig om dezelfde brandduur en warmteafgifte te bereiken als bij de paraffineblokjes. Heb ze lange tijd gebruikt, maar ben ermee gestopt omdat ik veel te snel door mijn voorraad heenging.
- in vet gedrenkte vezelrolletjes: ziet eruit als van dat verpakkingsmateriaal waar wijnflessen in liggen, maar dan stijf opgebonden tot een bundeltje en helemaal doordrenkt van vet. Brandt goed, maar is onhandig in gebruik omdat veel van het vet door de hitte smelt en wegloopt. Werkt het best als je de rolletjes op een dubbelgevouwen stuk alufolie legt: dan brandt alles netjes op. Bruikbaar, maar onhandig n.m.m.
- kranten: branden te snel op. 'k Zou 't niet doen.
Je vergeet de beste optie: de looftlighter.
Bedankt voor de reacties. Leuk om van al jullie fanatiekelingen ervaringen en tips te lezen over bbqen.
Ik ben ook nog op zoek naar een goed, interessant en leuk geschreven boek over bbqen van de basis tot alles voor gevorderden. Iemand nog een aanrader? Liefst geschreven in het Nederlands. Ik stond met het boek van Jord Althuizen in mijn handen, maar of dat meer is dan alleen een hype?
Ik ben ook nog op zoek naar een goed, interessant en leuk geschreven boek over bbqen van de basis tot alles voor gevorderden. Iemand nog een aanrader? Liefst geschreven in het Nederlands. Ik stond met het boek van Jord Althuizen in mijn handen, maar of dat meer is dan alleen een hype?
[ Voor 20% gewijzigd door StealthyPeanut op 09-06-2017 18:35 ]
Hrmpf. Onhandig ding. Je hebt een snoer nodig, je maakt maar één plek laaiend heet. Leuk als je een klein hoopje moet aansteken, niet leuk als het een grote hoop is. De filmpjes die de looftlighter aanprijzen stoppen altijd op het punt als de eerste plek witgloeiend is. Dan is zo'n ouderwetsch kronkelverwarmingselement nog wat practischer.
Toegegeven, voor het vuur even oppeppen met verse brandstof is een looftlighter een leuk stuk speelgoed.
Toegegeven, voor het vuur even oppeppen met verse brandstof is een looftlighter een leuk stuk speelgoed.
onzin. Op mijn weber maak ik 4-5 plekken heet en dat stook ik op. Dan laat ik het nog een paar minuten fikken en is het goed. In de UDS is het helemaal ideaal.Anoniem: 116604 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:38:
Hrmpf. Onhandig ding. Je hebt een snoer nodig, je maakt maar één plek laaiend heet. Leuk als je een klein hoopje moet aansteken, niet leuk als het een grote hoop is. De filmpjes die de looftlighter aanprijzen stoppen altijd op het punt als de eerste plek witgloeiend is. Dan is zo'n ouderwetsch kronkelverwarmingselement nog wat practischer.
Voor basis techniek van barbecue, vlees fileren en recepten vind ik de BBQ bijbel een mooi compleet boekwerk.StealthyPeanut schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:33:
Bedankt voor de reacties. Leuk om van al jullie fanatiekelingen ervaringen en tips te lezen over bbqen.
Wat ik dus zeg. Je staat dus 4 tot 5 keer 2 minuten (dat volgt uit de filmpjes) niets te doen met een over the top geprijsde verfafbrander in je handen. In die tijd kan ik rustig nog allerlei voorbereidingen treffen: vlees op schalen leggen, saus afmaken, sla snijden, ... .418O2 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:46:
onzin. Op mijn weber maak ik 4-5 plekken heet en dat stook ik op. Dan laat ik het nog een paar minuten fikken en is het goed. In de UDS is het helemaal ideaal.
Ieder z'n meug, zal ik maar denken.
Ik maak de BGE gewoon op 1 plaats in het midden goed aan met de looftlighter. Afhankelijk van de houtskool gloeien dan ook in 10 - 20 minuten alle kolen wel hoor.
Ideaal ding, nooit meer kloten met aanmaakblokjes voor mij. En die zijn trouwens ook niet heel goedkoop als je geen goedkope smerige meuk wilt.
Ideaal ding, nooit meer kloten met aanmaakblokjes voor mij. En die zijn trouwens ook niet heel goedkoop als je geen goedkope smerige meuk wilt.
Mijn jumbo verkoop helaas niet meer de hele goedkope aanmaak blokjes dus nu maar wat duurdere grotere meegenomen. en die werken ook prima 
1tje rechtop onder de starter en binnen no-time hete kolen
1tje rechtop onder de starter en binnen no-time hete kolen
Je vergeet 1 ding. Lucht. Je steekt met de looftlighter de briketten aan. Dat is een kwestie van seconden. Daarna brandt deze alleen verder.Anoniem: 116604 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:34:
Wat ik dus zeg.
Dan ga je of een andere plek aansteken wat 15 seconden is of je trekt het ding terug en gaat lucht erin blazen. En dan gaat het snel. Het is om 4 extra plaatsen geen 2 minuten per plek maar 15 seconden. En wordt steeds korter bij de volgende plek want het wordt heter en heter.
Tenzij je een slagersbbq hebt van 2m lang.
Vandaag heb ik 2 minuten nodig gehad om het oude houtskool aan te steken. Die XL stukken zijn echt klere dingen die niet willen branden maar smeulen. (En oud dus veel vocht aangetrokken). En eens het brandt naar binnen om de zalm gereed te maken. En het rooster erop om warm te worden en dan genieten.
Ik was ook sceptisch over de looftlighter maar ik wil niet meer zonder. Gewoon aanraken tot het brandt, terug trekken en wat blazen. Eens de vlam erin zit. Biertje open trekken en sla snijden. Dan het vlees erop, deksel dicht. Looftlighter weg doen en tegelijkertijd biertje uit de ijskast trekken. En daarna benen de lucht in en ontspannen terwijl je enkele uren vertrokken bent met low and slow.
[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2017 21:10 ]
Ja hoor. Daarom zijn er zoveel in dit topic die zo'n ding hebben zo lyrisch over.Anoniem: 116604 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:34:
[...]
Wat ik dus zeg. Je staat dus 4 tot 5 keer 2 minuten (dat volgt uit de filmpjes) niets te doen met een over the top geprijsde verfafbrander in je handen. In die tijd kan ik rustig nog allerlei voorbereidingen treffen: vlees op schalen leggen, saus afmaken, sla snijden, ... .
Ieder z'n meug, zal ik maar denken.
Er is niemand die meteen bij zijn eerste Q zo'n ding koopt, dus die hebben allemaal ervaring met starters en blokjes. Denk daar eens rustig over na
In de tijd dat jij een starter vult en de aanmaakblokjes aansteekt, en misschien een 30 sec tot een minuut langer nablazen, heb ik met een Looftlighter op 3 plekken de kolen in het ei serieus brandend. Zonder rook, zonder toevoegingen, en daarna trekt het vanzelf in 10 minuten naar 350 graden.
/edit
Weet iemand nog een aanbieding trouwens, wil mijn vader er een kado doen voor vaderdag. Die was vandaag ook om.
[ Voor 5% gewijzigd door UltraSub op 09-06-2017 21:26 ]
Ik wil deze zomer wat serieuzer aan de gang gaan met de bbq. Voorheen was t grillen op een 20 eu kogelbbq'tje, nu heb ik een Weber, en daar wil ik (eerst even weer grillen om in te komen) deze zomer pulled pork gaan maken. Ik begrijp dat t allemaal om kerntemperatuur gaat, en dat meten weten is. Hebben jullie tips voor een thermometer? En andere gear? Meer dan een tang en een aansteker heb ik op t moment niet
En het belangrijkste van de Looftlighter is dat deze een bieropener in het handvat heeft, net als de Broil King Kegg barbecue.
[ Voor 16% gewijzigd door Hari-Bo op 09-06-2017 21:33 ]
2x fantast ... en een topicreadassasinbats schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:29:
Ik wil deze zomer wat serieuzer aan de gang gaan met de bbq. Voorheen was t grillen op een 20 eu kogelbbq'tje, nu heb ik een Weber, en daar wil ik (eerst even weer grillen om in te komen) deze zomer pulled pork gaan maken. Ik begrijp dat t allemaal om kerntemperatuur gaat, en dat meten weten is. Hebben jullie tips voor een thermometer? En andere gear? Meer dan een tang en een aansteker heb ik op t moment niet
Ikea is je beste vriendassasinbats schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:29:
fantast thermometer (2x 1 voor rooster en 1 voor vlees temperatuur)
spareribrek
braadslede als lekbak/waterpan
Verder nog:
kolen starter of Looft Lighter om de kolen makkelijk aan te krijgen
Ik heb zo'n oudewetse Barbeqook en die steek ik met kranten aan:Anoniem: 116604 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:54:
[...]
• kranten: branden te snel op. 'k Zou 't niet doen.[/list]
Krantenpagina oprollen en zo ong. 6 stuks onder het roostertje onder de kolen proppen, roostertje erop, daarna briketten.
Daarna via ventilatiegaten onder de kranten, de kranten aansteken.
Ventilatie open laten, binnen 10 min. gloeiend hete kolen briketten, ventilatie sluiten...
P.S. Kranten roken wel "even" maar da's zo over....
[ Voor 5% gewijzigd door roches op 09-06-2017 21:39 ]
En toch.. Een brikettenstarter, 3 van die bruine dingen met parafine erin en wat greek fire houtskool en 20 min. rustig in het zonnetje bier drinken is een prima alternatief voor de looft lighter ^^
Toch maar eens een verslag van de ribben van maandag hier neer gooien.
Mijn vriendin had wat ribs meegenomen uit DE. Zelf een rub en een glaze gemaakt.

Nadat de rub was ingetrokken (half uurtje ongeveer, volgende keer laat ik ze wat langer intrekken) mochten ze erop voor twee uur op 110 graden.

Na twee uur heb ik ze er af gehaald en in aluminium folie gewikkeld met wat appelsap erin, hier heb ik geen fotos van. Een uur later mochten ze er weer af. Ik moest echt voorzichtig zijn want je trok zo het bot los van het vlees. Toen ben ik ze gaan insmeren met de glaze die ik eerder had gemaakt.

Nog erop voor een uurtje en af en toe opnieuw insmeren met de glaze

En het eindresultaat mag er wezen als je het mij vraagt:

Het was echt lekker. Ik had de kokosbriketten gebruikt die ik bij de Karwei had gekocht. Het enige probleem wat ik er mee had is dat ik ze moeilijk aan kreeg met mijn Action aanmaakblokjes in de starter. Toen ik er 5 op had gegooid i.p.v. onder gingen ze wel netjes aan. Ik kon de Weber hierna netjes rond de 115 graden houden (kreeg het niet lager)!
Het enige wat ik verander de volgende keer
Mijn vriendin had wat ribs meegenomen uit DE. Zelf een rub en een glaze gemaakt.

Nadat de rub was ingetrokken (half uurtje ongeveer, volgende keer laat ik ze wat langer intrekken) mochten ze erop voor twee uur op 110 graden.

Na twee uur heb ik ze er af gehaald en in aluminium folie gewikkeld met wat appelsap erin, hier heb ik geen fotos van. Een uur later mochten ze er weer af. Ik moest echt voorzichtig zijn want je trok zo het bot los van het vlees. Toen ben ik ze gaan insmeren met de glaze die ik eerder had gemaakt.

Nog erop voor een uurtje en af en toe opnieuw insmeren met de glaze

En het eindresultaat mag er wezen als je het mij vraagt:

Het was echt lekker. Ik had de kokosbriketten gebruikt die ik bij de Karwei had gekocht. Het enige probleem wat ik er mee had is dat ik ze moeilijk aan kreeg met mijn Action aanmaakblokjes in de starter. Toen ik er 5 op had gegooid i.p.v. onder gingen ze wel netjes aan. Ik kon de Weber hierna netjes rond de 115 graden houden (kreeg het niet lager)!
Het enige wat ik verander de volgende keer
spoiler:
is dat ik meer maak! 
Gaat mij met name om dat het duurzamer lijkt. Niet makkelijk een barst erin ofzo.Malt007 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:25:
[...]
Hij heeft wel een aantal voordelen maar of dat de meerprijs waard is? 61cm oppervlak, een geïntegreerd aansteeksysteem op gas en heel veel opties tot aan een wafelijzer aan toe. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de weber presteert bij echt low-en-slow, ben zelf groot fan van ijzeren kamado's maar weet niet hoe goed deze is.
Chevy454 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:28:
En voor vanavond wat verse zalm op cedar houten. Bobby Flay methode.

Een lekkere verse Noorse zalm. Mooi gewicht van 1.2kg.
Gekocht omdat we niks hadden ontdooit om deze avond te eten.
In 3 delen geportioneerd en dan op cederhout leggen.

Bereid zoals Noskos het heeft vermeld op de website volgens de Bobby Flay methode.
Maar mevrouw wou er wat groen op hebben dus wat peterselie en bieslook erop gedaan.
De Ikea Fantast erin geprikt, de vorige keer deden we het op gevoel en hadden we uitgedroogde zalm.
Het doel was 48C maar de Fantast op 47C ingesteld.

Bijna klaar. Wie goed kijkt ziet dat ik houtskool met briketten heb gemixed.
Ik had te weinig houtskool en deze hoeveelheid was net iets te weinig om tot hoge temperatuur te gaan.
Dus daarom wat fire up kokosbriketten erbij om voldoende hitte te krijgen (200C (in)direct)

Geserveerd met wat rijst en brocolli.
De hoeveelheid zalm was goed voor 3 personen maar ach, ook met 2 krijg je die lekker op
We hebben geen dijon mosterd maar grove limburgse mosterd gebruikt maar dat smaakt eveneens lekker.
Voor herhaling vatbaar maar dit is inmiddels de 3de keer dat we die maken, tijd om eens een andere bereiding te proberen
Die 20 minuten gaan veels te snel voorbij als je aan het relaxen bentCaelorum schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:09:
En toch.. Een brikettenstarter, 3 van die bruine dingen met parafine erin en wat greek fire houtskool en 20 min. rustig in het zonnetje bier drinken is een prima alternatief voor de looft lighter ^^
Dan beter even snel die 10 minuten doorzetten en dan lekker aan 1 stuk door relaxen
[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 10-06-2017 00:09 ]
Niet iedereen heeft meteen stroom bij de hand waar de bbq staat, wellicht...? Ik moet namelijk met ellendige verlengsnoeren werken en die vormen in mijn omgeving met rare drempels, waar bovendien ook nog wel eens een kleuter wil rondrennen, een struikelgevaar. Ook ikzelf ben daar bepaald niet immuun voor: ik weet namelijk dat mijn hoofd bij de bbq is en niet bij wat er op de grond ligt. Toch grappig dat niemand die lyrisch is over zo'n ding dat aspect meeneemt.UltraSub schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:25:
Ja hoor. Daarom zijn er zoveel in dit topic die zo'n ding hebben zo lyrisch over.Er is niemand die meteen bij zijn eerste Q zo'n ding koopt, dus die hebben allemaal ervaring met starters en blokjes. Denk daar eens rustig over na
Toevoegingen??? Merkwaardig. BBQ'en dan wel kamado'en met vaste koolstof in deze of gene vorm is zo'n beetje de goorste manier om voedsel te bereiden en dan maken we ons druk om een paar aanmaakblokjes...?In de tijd dat jij een starter vult en de aanmaakblokjes aansteekt, en misschien een 30 sec tot een minuut langer nablazen, heb ik met een Looftlighter op 3 plekken de kolen in het ei serieus brandend. Zonder rook, zonder toevoegingen, en daarna trekt het vanzelf in 10 minuten naar 350 graden.
Sorry, maar nee. Als ik later groot ben en veel centjes verdien en mezelf een hoekje in een tuin of een terras met beveiligde stroomaansluiting kan veroorloven, zal ik er misschien nog eens naar kijken. Tot die tijd doe ik het gewoon met een starter.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 10-06-2017 01:11 ]
Er zit een lang snoer aan hoor. Zeg niet dat dat snoer geweldig is, dat is inderdaad een nadeel. Struikelgevaar over een verlengsnoer? Dat aspect neem ik inderdaad niet mee, daarnaast blijft er geen snoer liggen, aansteken, opruimen, klaar.Anoniem: 116604 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:50:
[...]
Niet iedereen heeft meteen stroom bij de hand waar de bbq staat, wellicht...? Ik moet namelijk met ellendige verlengsnoeren werken en die vormen in mijn omgeving met rare drempels, waar bovendien ook nog wel eens een kleuter wil rondrennen, een struikelgevaar. Ook ikzelf ben daar bepaald niet immuun voor: ik weet namelijk dat mijn hoofd bij de bbq is en niet bij wat er op de grond ligt. Toch grappig dat niemand die lyrisch is over zo'n ding dat aspect meeneemt.
Mijn reactie was gebaseerd op het feit dat je de mensen die blij zijn met een Looftlighter een beetje leek weg te zetten als overdreven gedoe.
Wow. De goorste manier om voedsel te bereiden. Hmm.. Wat doe je hier dan?[...]
Toevoegingen??? Merkwaardig. BBQ'en dan wel kamado'en met vaste koolstof in deze of gene vorm is zo'n beetje de goorste manier om voedsel te bereiden en dan maken we ons druk om een paar aanmaakblokjes...?
- Aanmaakblokjes roken
- Aanmaakblokjes stinken
- Aanmaakblokjes hebben residu
- Je kunt het proeven als je rommel gebruikt
Ik maak me nergens druk om, ik steek mijn Weber briketten gewoon nog met een starter aan omdat het kan. Het eitje altijd met de Looft. Zou best ook de Weber zo kunnen doen, eigenlijk nooit echt geprobeerd, weet niet waarom.
Ow, zeg dan gewoon dat je vind dat het veel geld vindt (maar neem even mee wat blokjes over de jaren kosten) en hee, te duur is iets wat zijn geld niet waard is, en dat is voor iedereen anders. Niemand die je vertelt wat je moet doen, maar zet mensen die alleen anderen proberen te helpen door aan te geven dat hoewel het misschien overkill lijkt het wel geweldig werkt, niet weg als overdreven gedoe.Sorry, maar nee. Als ik later groot ben en veel centjes verdien en mezelf een hoekje in een tuin of een terras met beveiligde stroomaansluiting kan veroorloven, zal ik er misschien nog eens naar kijken. Tot die tijd doe ik het gewoon met een starter.
Qua snoerloosheid wel, ja. Maar als ik naar de specs van de Looftlighter kijk: 1500 W. Een snoerloze variant zal dus wel pittige batterijen (+/- wat je nodig hebt voor een electrische fiets als ik het zo zie, maar ik ben geen electrotechnicus) bevatten die je vaak moet opladen. Of je moet genoegen nemen met een stukken minder krachtig apparaat waardoor aansteken navenant langer gaat duren en je je met recht kunt afvragen wat je dan precies wint. In ieder geval is je portemonnee een stuk blijer met een simpele starter. Die bovendien eigenlijk niet kapot kan gaan.checkdiz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:55:
Er komt een draadloze variant, misschien is dat wat voor je 🙊
Kinderen moeten natuurlijk niet met producten bedoeld voor volwassenen spelen. En als een snoer struikelgevaar kan opleveren val je wellicht nog onder "kinderen"Anoniem: 116604 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:50:
[...]
Niet iedereen heeft meteen stroom bij de hand waar de bbq staat, wellicht...? Ik moet namelijk met ellendige verlengsnoeren werken en die vormen in mijn omgeving met rare drempels, waar bovendien ook nog wel eens een kleuter wil rondrennen, een struikelgevaar. Ook ikzelf ben daar bepaald niet immuun voor: ik weet namelijk dat mijn hoofd bij de bbq is en niet bij wat er op de grond ligt. Toch grappig dat niemand die lyrisch is over zo'n ding dat aspect meeneemt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Absoluut!Tsurany schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:51:
Kinderen moeten natuurlijk niet met producten bedoeld voor volwassenen spelen. En als een snoer struikelgevaar kan opleveren val je wellicht nog onder "kinderen"
No offence, maar dat is een deel opvoeding.Anoniem: 116604 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:47:
[...]
Absoluut!(Maar echt, mijn huis zit wat dit betreft gewoon niet zo handig in elkaar. En misschien ben ik wat te bezorgd over veiligheid, maar liever dat dan allerlei valpartijen. Mijn kleine is toch al een houten klaas.)
Hier lopen 2 ( en een volwassen ) adhd'ers rond, en nog nooit een probleem gehad.
Veiligheid is niet iets wat er is, dat moet je 'afdwingen'
Voorbereiden en in de gaten houden, maar ook weer niet overdrijven.
Dan heb je, zoals @UltraSub al aangaf, niets te zoeken in gevaarlijke situaties.
Ik ben al vanaf mijn 6e betrokken bij het gebruik van een bbq / open vuur.
Mijn moeder was bezorgd, maar mijn pa, en oom waren altijd in de buurt, en ondanks dat ik ver mocht gaan, was er altijd duidelijk een grens.
Mijn kinderen zijn 'minder' geïnteresseerd ( ligt aan de moderne tijden ) maar het vuur 'biologeert' ze alsnog
De jongste is een angsthaas, die blijft er nog ver vandaan, de oudste van bijna 16 vind het even leuk, daarna weer andere dingen.
Ik heb mijn uitrusting altijd op dezelfde plaats, geef toch elke keer weer duidelijk aan "heet!", maar dat doe ik ook als ze te dicht langs een tafel lopen waar thee of koffie staat.
Te kleine kinderen horen NIET in de buurt van een gevaarlijk toestel, of het nu een accuschroefmachine is, of een bbq, maar als je ze te beschermd weghoudt hiervan, zullen ze het gevaar nooit herkennen, en worden ze overmoedig als ze eenmaal er wél bij mogen
( zie de domme acties van bbq'ers die aanmaakvloeistof of spiritus spuiten, omdat ze het nooit goed geleerd hebben )
Geek level +1checkdiz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:55:
Er komt een draadloze variant, misschien is dat wat voor je 🙊
Hier lopen 2 super drukke teckels rond. Die letten echt op niks. Veiligheid is niet hun zorg maar van diegene die de BBQ regelt. Een kind kan net zo goed met een voetbal tegen de Q stampen. Dat kan goed gaan, kan ook heel slecht gaan en omvallen. Daarom dat ik die barbecook ook erg goed vind mits men die ook vult met water tov elk andere open grill.
En hier is ook simpel, looftlighter gebruiken en dan direct opruimen. Daar begint veiligheid al mee.
Die zijn beter af met gas. Binnen.FreshMaker schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:15:
(zie de domme acties van bbq'ers die aanmaakvloeistof of spiritus spuiten, omdat ze het nooit goed geleerd hebben )
Probleem is zoals met vrouwen. Je kan een geniaal persoon zijn die complexe problemen in een hartslag oplost maar zodra er een diep uitgesneden decolleté voorbij loopt neemt de biologische lulsturing module het over. Dan komt het mannelijk spelen met vuur.
[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 10-06-2017 12:43 ]
Jongens, toe, effe wat minder graag. Ik heb het niet over 'de kleine uit de buurt van de bbq houden' (want dat weet 'ie en doet 'ie keurig, en als hij wil kijken vraagt hij het heel netjes); ik heb het wel over 'er loopt opeens een draad op onhandige en onveilige wijze door mijn huis heen waar iedereen, ook ik, last van heeft'.FreshMaker schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:15:
No offence, maar dat is een deel opvoeding.
Daarom dus mijn stelling dat als ik later groot ben en plekje op terras of tuin kan inrichten waar ik alles binnen handbereik heb—lees: een veilige electra-aansluiting—en zo'n draad dus kort en makkelijk buiten looppaden kan worden gehouden... ik nog wel eens over een electrische starter zou kunnen nadenken. Verder vind ik voor mijn huidige situatie een draadloze te duur waar een stalen ding van een tientje, die het altijd wel doet, het aansteken ook voor elkaar krijgt.
Duidelijk verder?
Mochten sommigen zich afvragen hoe het komt dat ik bbq'en zonder blikken of blozen de goorste manier van voedselbereiding noem: dat is nu eenmaal zo. Chemisch gezien is het een rampenplan. Maar ik heb twee Webers op mijn terras, ben fervent aanhanger van low and slow, houd van roken (en doe mijn best om mijn chemiekennis wat er dan gebeurt te doublethinken) en altijd op zoek naar leuke groentenrecepten. Die artisjokken van een paar pagina's geleden zien er jammie uit, bijvoorbeeld.
Je kunt je tenslotte afvragen: Jamaar wacht even, als bbq'en zo smerig is, waarom maak je dan een punt van een electradraad waar je 'alleen maar' over kunt vallen? Okeeokee, mag ik ook inconsistent zijn?

Ach, je zit nu eenmaal op Tweakers, alles in extrema ..Anoniem: 116604 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:41:
[...]
Jongens, toe, effe wat minder graag.
- knip -
Je kunt je tenslotte afvragen: Jamaar wacht even, als bbq'en zo smerig is, waarom maak je dan een punt van een electradraad waar je 'alleen maar' over kunt vallen? Okeeokee, mag ik ook inconsistent zijn?
een beetje ductape kan alles oplossen ..
Persoonlijk vind ik het zonde van de zalm smaak om het zo erg in de mosterd+kruiden te doen.Chevy454 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 23:58:
Bereid zoals Noskos het heeft vermeld op de website volgens de Bobby Flay methode.
Maar mevrouw wou er wat groen op hebben dus wat peterselie en bieslook erop gedaan.
De Ikea Fantast erin geprikt, de vorige keer deden we het op gevoel en hadden we uitgedroogde zalm.
Het doel was 48C maar de Fantast op 47C ingesteld.
[afbeelding]
[afbeelding]
Geserveerd met wat rijst en brocolli.
De hoeveelheid zalm was goed voor 3 personen maar ach, ook met 2 krijg je die lekker op
We hebben geen dijon mosterd maar grove limburgse mosterd gebruikt maar dat smaakt eveneens lekker.
Zalm heeft na het roken al een goede smaak welke je nog zou kunnen aanvullen met (achteraf) wat citroen/peper kruiden of kibbeling kruiden erover te doen. Maar z'n dikke laag vind ik echt zonde. Maar wellicht dat ik wat bevooroordeeld ben met de vele zalm & paling rokers hier.
woon in een vissersdorp waarbij de rook ambacht nog door vele word beoefend
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik ben ook op zoek naar groente recepten voor de bbq, mijn betere helft eet geen vlees en vis. En de ah vegaburger en knakworst raakt ze ook zat.
Ik rooster vaak een punt paprika, dan ontvellen en met pijnboompitjes en wat grof zout. Laatst een zoete aardappel, maar 't repertoire kan nog wat inspiratie gebruiken
Ik rooster vaak een punt paprika, dan ontvellen en met pijnboompitjes en wat grof zout. Laatst een zoete aardappel, maar 't repertoire kan nog wat inspiratie gebruiken
It's just a donkey
Ik heb een keer als erbij vegetarische pulled "pork" gemaakt. Was opzich best te eten. Op basis van groene jackfruit. https://minimalistbaker.c...wiches-with-avocado-slaw/uniquorn schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:21:
Ik ben ook op zoek naar groente recepten voor de bbq, mijn betere helft eet geen vlees en vis. En de ah vegaburger en knakworst raakt ze ook zat.
Gevulde vleestomaat, aubergine of courgetteplakken.
Of een portobello met blauwe kaas als burger alternatief
Of een portobello met blauwe kaas als burger alternatief
Dus gewoon pezo en dan op de Q?The-Source schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:54:
Persoonlijk vind ik het zonde van de zalm smaak om het zo erg in de mosterd+kruiden te doen.
Zalm heeft na het roken al een goede smaak welke je nog zou kunnen aanvullen met (achteraf) wat citroen/peper kruiden of kibbeling kruiden erover te doen.
Het filmpje hieronder lijkt me ook wel wat maar te hevig aan de kruiden.
Eens. Heb ook wel eens een paar keer met zo'n dikke laag mosterd gedaan, maar vind dat persoonlijk te veel afleiden van de zalm.The-Source schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:54:
[...]
Persoonlijk vind ik het zonde van de zalm smaak om het zo erg in de mosterd+kruiden te doen.
Zalm heeft na het roken al een goede smaak welke je nog zou kunnen aanvullen met (achteraf) wat citroen/peper kruiden of kibbeling kruiden erover te doen. Maar z'n dikke laag vind ik echt zonde. Maar wellicht dat ik wat bevooroordeeld ben met de vele zalm & paling rokers hier.
woon in een vissersdorp waarbij de rook ambacht nog door vele word beoefend![]()
Ik doe eigenlijk altijd het volgende (recept van een Deense vriend):
- Flink stuk zalm op de huid op aluminiumfolie leggen, waarvan randen omhoog (soort bakje vouwen);
- 1 Citroen erover raspen en erover uitknijpen;
- Zout erover;
- Flinke scheut witte wijn erover;
- Folie *NIET* dichtvouwen;
- 15-20 minuten op de Weber, indirect, met deksel dicht.
Soms op een ceder plankje, ook niet verkeerd.

Iberico ribben van de Makro.
Ze zagen er nogal dun uit maar waren wel langer en breder als van de slager. Dat heeft enigsinds gecompenseerd.
Eerst 1 uur dry brine en daarna een rub erop gestrooid. Niet te dik. Op de Q met wat kersenhout op 107C. 3-1,5-1 methode.

Het vlees was echt smaakvol. De rub was aanwezig maar heeft niet de vleessmaak overheerst. Door er op het einde wat ketjap op te doen wordt het nog een beetje zoeter. Op mijn slab ontbreekt deze.
Het is de eerste keer dat we zeiden dat we nog wel een 2de slab op zouden kunnen eten. Het was echt om de vingers mee op te eten. Het vlees kwam mooi van het bot, Fall of the bone. De bark was niet zo stevig als zonder te wrappen maar nog steeds goed.
Volgende keer wil ik eens dikke iberico ribben hebben.
Klinkt goed! Maar als je het op een plankje maakt, welke is het nut ervan? Ik zou eerder wat cederhout in blokjes als rookhout gebruiken. Het komt door de folie niet in contact met het hout.JeeEs schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:32:
- Flink stuk zalm op de huid op aluminiumfolie leggen, waarvan randen omhoog (soort bakje vouwen);
- 1 Citroen erover raspen en erover uitknijpen;
- Zout erover;
- Flinke scheut witte wijn erover;
- Folie *NIET* dichtvouwen;
- 15-20 minuten op de Weber, indirect, met deksel dicht.
Soms op een ceder plankje, ook niet verkeerd.
Maar een beetje neutrale witte wijn neem ik aan? En geen zoete? Klinkt erg lekker inderdaad!
Deze was al eerder genoemd en heb ik laatst ook gebruikt, smaakte goed.R0y. schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:14:
Morgen wil ik burgers gaan maken. Welk (simpel) recept raden jullie aan?
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=398.0
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Aubergine schuin in niet al te dunne plakken (1 cm of zo) snijden. Zouten aan twee kanten, half uurtje laten uitlekken, snel afspoelen, krachtig droogdeppen. (Niet bedoeld om de 'bittere sappen' aan de vrucht te onttrekken—bitterheid zit onder de schil—wel om het vlees wat romiger te maken. Ik vind dit erg lekker, maar als je van wat meer bite houdt kun je deze stap overslaan. Wel dan wat zout aan de onderstaande marinade toevoegen.) Maak een marinade met 3 el extra vierge olijfolie, 1 el citroensap, vers gemalen peper, 1 tl knoflookpoeder, eventueel wat kruiderij (met mate!) en als je het hebt een mespuntje ve-tsin *). Goed kloppen. Aubergineplakken ermee bestrijken en dan rustig grillen tot beetgaar (duurt ongeveer een minuut of zeven tot acht). Kan wat langer als je van zachtere aubergine houdt, maar pas op voor verbranden.uniquorn schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:21:
Serveer de plakken met een schep salsa: 1 kleine rode ui, fijngesnipperd; 75 g feta, verbrokkeld; +/- 7 kleine smaaktomaatjes in kleine blokjes gesneden (smaaktomaatjes zijn superieur qua smaak aan welke tomaat dan ook en voor dit soort dingen gebruik ik ze dan ook exclusief); 1 el extra vierge olijfolie; klein beetje munt.
Mijn vrouw is er absoluut verslaafd aan en ik moet zeggen dat ik aubergine juist door dit recept heel erg heb leren waarderen. Vroeger liep ik met een grote boog om die dingen heen.
Recept is enigszins bewerkt van BBQ-helden.
*) ve-tsin is het beruchte 'dooreetnummertje' E621, mononatriumglutamaat. Koop je bij de toko, kost geen drol en je doet eeuwen met een bakje omdat je niet veel nodig hebt. Het is uiteraard geen 'dooreetnummertje', maar verantwoordelijk voor de smaak 'hartig'. De altijd wat flauwe groenten leven er echt door op.
Die heb ik twee weken geleden gemaakt maar ga morgen weer een poging wagenTsurany schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:23:
[...]
Deze was al eerder genoemd en heb ik laatst ook gebruikt, smaakte goed.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=398.0

Dan stoof je de zalm meer, dan dat je het rookt.Chevy454 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:59:
[...]
Klinkt goed! Maar als je het op een plankje maakt, welke is het nut ervan? Ik zou eerder wat cederhout in blokjes als rookhout gebruiken. Het komt door de folie niet in contact met het hout.
Maar een beetje neutrale witte wijn neem ik aan? En geen zoete? Klinkt erg lekker inderdaad!
Lekker, maar andere bereiding.
In het filmpje gaat hij véél te hoog, maar dat zal ivm het plankje zijn.
Ik leg mijn zalm eer kleine 2 u in een zout/lichtbruinesuiker ( 1/1 ) met wat toegevoegde kruiden naar smaak
ooit ergens een potje met 'viskruiden' opgedoken, waarin dille, citroen en wss zout+ bloem zit, maar de smaak is niet overheersend ( wat ik bij dille en citroen heel snel heb )
Na 1,5 a 2 uur spoel ik de zalm af, en droog hem met keuken papier.
Dan strooi ik nogmaals lichtjes die viskruiden erover, en leg het indirect op het rooster ( meestal op een los grillplaatje )
< lidl momenteel - 8€ voor 2 kleine, of 1 langere >
De temperatuur rond de 90 houden, want anders komen de eiwitten tevoorschijn, en stollen witachtig op de zalm, is niet mooi, rookhout ( beuk/eik )
Dan tot zo'n 50C kern, en je hebt een prima stukje warme zalm.
in de droge pekel

[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 11-06-2017 00:06 ]
Ik lust (helaas) geen vis maar damn, ik zou spontaan vis gaan eten
@HellBeast ...
Erg mooi, maar één dingetje
Ik zou toch de kraan missen, onder handbereik.
Verder ben ik echt wel jaloers !
Daar heb ik over nagedacht, maar uiteindelijk niet gedaan. Misschien doe ik er wel nog een portable gasstelletje bij.
Beauty is in the eye of the beerholder
Dan zou ik persoonlijk eerder een inductie plaatje nemen, veel veiliger en handiger in gebruik.HellBeast schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:12:
Daar heb ik over nagedacht, maar uiteindelijk niet gedaan. Misschien doe ik er wel nog een portable gasstelletje bij.
Wel heel erg mooi gemaakt inderdaad!
Laatst Briketten (Lokkii heat diamonds) bij de Appie gekocht.
Echte afrader! Ze brandde gewoon niet/nauwelijks. BBQ was niet heet te krijgen
Toen ik ze aanstak in de starter kwamen er 30cm hoge wilde vlammen uit, maar daarna was het gauw over.
Had voorheen kokosbrikketten van de Makro, die hadden ze nu niet, dus nu gewone houtskoolbriketten van de Makro. Die van de Appie gooi ik wel in de houtkachel ofzo
Oh, en in de Allerhande van de Appie staan nu ook allemaal BBQ recepten, ook vegetarisch.
Echte afrader! Ze brandde gewoon niet/nauwelijks. BBQ was niet heet te krijgen
Toen ik ze aanstak in de starter kwamen er 30cm hoge wilde vlammen uit, maar daarna was het gauw over.
Had voorheen kokosbrikketten van de Makro, die hadden ze nu niet, dus nu gewone houtskoolbriketten van de Makro. Die van de Appie gooi ik wel in de houtkachel ofzo
Puntparika door de helft, en dan vullen met geitenkaas, ook lekker.uniquorn schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:21:
Oh, en in de Allerhande van de Appie staan nu ook allemaal BBQ recepten, ook vegetarisch.
[ Voor 41% gewijzigd door _ferry_ op 11-06-2017 10:25 ]
Iemand tips voor een T bone steak? Voor het eerst voor mij, gewoon wat peper en zout en verder niet te gek?
Vanavond ook gepofte aardappel proberen met kruidenboter erin
Gisteren in restaurant 600gr prime rib op....potverdorie dat was lekker!!
Je hebt ook van die grote jerrycans met kraantje erin, zou nog optie kunnen zijnFreshMaker schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:07:
@HellBeast ...
Ik wil zaterdag voor ~6-8 man pulled pork klaarmaken. Ik wil een stuk varkensnek bestellen en dan met deze rub.
Poosje geleden had ik een viertal van deze burgers klaargemaakt met gewoon gehakt uit de supermarkt. Heeft het nog meerwaarde om hier beter vlees voor te gebruiken? Raakt de smaak niet wat verloren in de specerijen die gebruikt worden?
Denk ook dat er een groot stuk vlees komt. Een flank steak lijkt me wel wat. Behalve zout en peper, kan ik hier nog iets interessants mee doen? Ik heb al burgers en pulled pork broodjes, dus ik wil het al stuk vlees serveren.
Nog een aantal sate spiesjes. En het lijkt me leuk om eens een hele kip te bakken. Daarvoor lijkt dit me wel wat. Ik heb trouwens een Weber Original Kettle Premium 57 cm Black, is die groot genoeg om zo'n kip goed te kunnen bakken? Iemand ervaring? En nog een klein vraagje, is het mogelijk om als de kip aan het bakken is om bijvoorbeeld hamburgers er naast te bakken? Of gaat iets hierdoor niet goed?
Misschien in plaats van de flank steak kan ik ook ribs klaarmaken, maar dit duurt net als de pulled pork erg lang, dus beide klaarmaken op dezelfde dag gaat niet lukken. Ik zou wel op vrijdag de ribs kunnen doen en dan zaterdag de pulled pork.
Hebben jullie nog suggesties?
Poosje geleden had ik een viertal van deze burgers klaargemaakt met gewoon gehakt uit de supermarkt. Heeft het nog meerwaarde om hier beter vlees voor te gebruiken? Raakt de smaak niet wat verloren in de specerijen die gebruikt worden?
Denk ook dat er een groot stuk vlees komt. Een flank steak lijkt me wel wat. Behalve zout en peper, kan ik hier nog iets interessants mee doen? Ik heb al burgers en pulled pork broodjes, dus ik wil het al stuk vlees serveren.
Nog een aantal sate spiesjes. En het lijkt me leuk om eens een hele kip te bakken. Daarvoor lijkt dit me wel wat. Ik heb trouwens een Weber Original Kettle Premium 57 cm Black, is die groot genoeg om zo'n kip goed te kunnen bakken? Iemand ervaring? En nog een klein vraagje, is het mogelijk om als de kip aan het bakken is om bijvoorbeeld hamburgers er naast te bakken? Of gaat iets hierdoor niet goed?
Misschien in plaats van de flank steak kan ik ook ribs klaarmaken, maar dit duurt net als de pulled pork erg lang, dus beide klaarmaken op dezelfde dag gaat niet lukken. Ik zou wel op vrijdag de ribs kunnen doen en dan zaterdag de pulled pork.
[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 11-06-2017 11:55 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Nice!!HellBeast schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:29:
Mijn zelfgemaakte steigerhouten buitenkeuken is bijna klaar.
Hoe heb je de rookafvoer geregeld?
Gisteren voor het eerst beercan chicken gemaakt. Maar dan met cola.
Eerst kip heerlijk gemarineerd met zelfgemaakte tariyaki saus.
Ondertussen kolen aangestoken. Ging prima. Mix van houtskool en briketten.
Toen rustig halve blikje leeg gedronken.
Het was toen tijd om de kip op plukje te zetten en dan opde grill.
Ging allemaal erg goed.... Tot dat we deksel op wouden zetten. We kwamen achter dat de kip te hoogwas en deksel niet dicht kon.... Best wel een faal actie van ons om niet van te voren te checken.
Toen maar de kip Blatter op de grill gelegd op een aluminium grill plaat. Met cola blik die half nog uitstak.
Uiteindelijk was de resultaat nog best prima eigenlijk. Uiteraard zat er niks van cola smaak inmasr dat verwachten we al. Wel zat er lekker rooksmaak in. Ik namelijk nog Kersenhout bijgedaan op vuur om te roken. Dat ging gelukkig wel goed.
Eerst kip heerlijk gemarineerd met zelfgemaakte tariyaki saus.
Ondertussen kolen aangestoken. Ging prima. Mix van houtskool en briketten.
Toen rustig halve blikje leeg gedronken.
Het was toen tijd om de kip op plukje te zetten en dan opde grill.
Ging allemaal erg goed.... Tot dat we deksel op wouden zetten. We kwamen achter dat de kip te hoogwas en deksel niet dicht kon.... Best wel een faal actie van ons om niet van te voren te checken.
Toen maar de kip Blatter op de grill gelegd op een aluminium grill plaat. Met cola blik die half nog uitstak.
Uiteindelijk was de resultaat nog best prima eigenlijk. Uiteraard zat er niks van cola smaak inmasr dat verwachten we al. Wel zat er lekker rooksmaak in. Ik namelijk nog Kersenhout bijgedaan op vuur om te roken. Dat ging gelukkig wel goed.
Ik zou vrijdag de Pulled pork al maken want die is was lastiger te plannen en is de volgende dag zo weer opgewarmd in een pan met wat appelsap. Ik vond hem laatst de dag erop zelfs lekkerder dan de avond dat ik hem maakte.MrVegeta schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:45:
Ik wil zaterdag voor ~6-8 man pulled pork klaarmaken. Ik wil een stuk varkensnek bestellen en dan met deze rub.
Flanksteak heb ik zelf nog geen ervaring mee, maar spareribs zijn ook altijd goed, of als het wat sneller klaar moet zijn dan zou je ook de zalm (zoals hierboven) kunnen maken of een picanha
Ik kan 1 gerecht lang klaar maken op de zaterdag. De kip duurt ook wel lang maar dan kan ik misschien nog wat hamburgers er naast bakken of op mijn kleine Weber klaar maken.Tinusvolkel schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:06:
[...]
Ik zou vrijdag de Pulled pork al maken want die is was lastiger te plannen en is de volgende dag zo weer opgewarmd in een pan met wat appelsap. Ik vond hem laatst de dag erop zelfs lekkerder dan de avond dat ik hem maakte.
Flanksteak heb ik zelf nog geen ervaring mee, maar spareribs zijn ook altijd goed, of als het wat sneller klaar moet zijn dan zou je ook de zalm (zoals hierboven) kunnen maken of een picanha
Niet eigenlijk. Aan 2 kanten is het open, dus de rook kan op meerdere plekken weg.
Op het vuur of op de Q?Tinusvolkel schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:06:
Ik zou vrijdag de Pulled pork al maken want die is was lastiger te plannen en is de volgende dag zo weer opgewarmd in een pan met wat appelsap. Ik vond hem laatst de dag erop zelfs lekkerder dan de avond dat ik hem maakte.
Wij willen hier voor onze huwelijksverjaardag ook een BBQ doen. PP is een mogelijkheid maar ook ribben. Maar omdat het moeilijke eters zijn denken we eraan om gewoon een all in one pakket te halen voor 10 personen en dan iets speciaals.
Gewoon op het gasfornuis in bijvoorbeeld een wokpan met deksel, dan rustig opwarmen met een scheut appelsap
De PP kan prima in een ovenschaal opgewarmd worden, in de oven
Dan hou je de boel vrij voor andere taken
@MM99 - de kip zet ik altijd op het kolenrooster, met de kolen/briketten eromheen
Als je een rooster hebt met het kooksysteem ( gat ) in het midden, dan kan je de buitenste ring nog gebruiken om iets op te warmen
Dan hou je de boel vrij voor andere taken
@MM99 - de kip zet ik altijd op het kolenrooster, met de kolen/briketten eromheen
Als je een rooster hebt met het kooksysteem ( gat ) in het midden, dan kan je de buitenste ring nog gebruiken om iets op te warmen
http://www.seriouseats.co...erhouse-steak-recipe.htmlMartinusz schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:16:
Iemand tips voor een T bone steak? Voor het eerst voor mij, gewoon wat peper en zout en verder niet te gek?
Deze staat nog op mijn verlanglijstje, maar misschien kan jij 'm alvast uitproberen?
En hier nog een vet interessant achtergrond artikel:
http://www.seriouseats.co...chnique-resting-tips.html
Ik zag laatst op 24Kitchen een aflevering van Jimmy and Jamie's food fight club, waarin Jimmy een soort Tandoor oven maakt met behulp van terracotta potten.
Dat zette mij aan het denken of ik wellicht ook zoiets zou kunnen fabriceren bovenop mijn Biolite Basecamp. Dus gisteren een pot gehaald met de juiste diameter (33cm). Keramiekzaagje in de decoupeerzaag en het grootste deel van de bodem er uitgezaagd, waarbij ik nog een randje heb laten staan zodat ik er een terracotta schotel als deksel op kan leggen.

De pot gaat ondersteboven op de Basecamp (nadat die goed op gang is gekomen) en functioneert zo als een oven. Met de terracotta schotel als deksel trok hij niet lekker meer (ondanks dat ik daar een paar gaten in heb geboord), maar met het deksel een beetje scheef werkt het prima.

Varkenssaté, van twee kanten gespiesd met van die dubbele spiesen, zodat ik hem af en toe ook verticaal kon omkeren. De gloeiende kooltjes die je ziet liggen zijn van wat rookhout dat ik op de vlamverdeler had gestrooid, dat was iets minder succes (vatte vlam), daar moet ik nog wat verder mee experimenteren.

Na de saté ook nog kipbraadsticks aan het spies geregen en die kwamen er ook heerlijk sappig uit
TODO: dome thermometer scoren (die hadden ze niet bij de hornbach) en die door de zijkant boren, zodat ik ook een beetje een idee krijg van de temperaturen.
Dat zette mij aan het denken of ik wellicht ook zoiets zou kunnen fabriceren bovenop mijn Biolite Basecamp. Dus gisteren een pot gehaald met de juiste diameter (33cm). Keramiekzaagje in de decoupeerzaag en het grootste deel van de bodem er uitgezaagd, waarbij ik nog een randje heb laten staan zodat ik er een terracotta schotel als deksel op kan leggen.

De pot gaat ondersteboven op de Basecamp (nadat die goed op gang is gekomen) en functioneert zo als een oven. Met de terracotta schotel als deksel trok hij niet lekker meer (ondanks dat ik daar een paar gaten in heb geboord), maar met het deksel een beetje scheef werkt het prima.

Varkenssaté, van twee kanten gespiesd met van die dubbele spiesen, zodat ik hem af en toe ook verticaal kon omkeren. De gloeiende kooltjes die je ziet liggen zijn van wat rookhout dat ik op de vlamverdeler had gestrooid, dat was iets minder succes (vatte vlam), daar moet ik nog wat verder mee experimenteren.

Na de saté ook nog kipbraadsticks aan het spies geregen en die kwamen er ook heerlijk sappig uit
TODO: dome thermometer scoren (die hadden ze niet bij de hornbach) en die door de zijkant boren, zodat ik ook een beetje een idee krijg van de temperaturen.
[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2017 13:33 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Pff keteltemperatuur van 35 graden. En dan moeten de briketten er nog in... Eigenlijk te warm voor barbecue
Twee kant en klaar gemarineerde Kipdijfilet spiezen van de slager meegenomen als lunch en dan daarna de spareribs er op die ik natuurlijk wel zelf bereid.
Twee kant en klaar gemarineerde Kipdijfilet spiezen van de slager meegenomen als lunch en dan daarna de spareribs er op die ik natuurlijk wel zelf bereid.
Soms denk ik wel eens bij mijzelf dat ik i.p.v. heel knap zijn ook wel eens wat wil kunnen... b.v. een zaag vast kunnen houden. Heel mooi gedaan.HellBeast schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:29:
Mijn zelfgemaakte steigerhouten buitenkeuken is bijna klaar. Dit jaar ook nieuwe tegels in de tuin en dan laat ik de onderrand van de keuken optegelen. Ik ben heel tevreden met het resultaat!
[afbeelding]
[afbeelding]
Bij de buren is er een leuk topic over Tandoor ovens.Orion84 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:26:
Ik zag laatst op 24Kitchen een aflevering van Jimmy and Jamie's food fight club, waarin Jimmy een soort Tandoor oven maakt met behulp van terracotta potten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn schoonvader is een echte klusser en die heeft dit projectje geleid hoor. Ik kan zeker niet met alle eer strijken.grote_oever schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:40:
[...]
Soms denk ik wel eens bij mijzelf dat ik i.p.v. heel knap zijn ook wel eens wat wil kunnen... b.v. een zaag vast kunnen houden. Heel mooi gedaan.
Dit topic is gesloten.